abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58122159
Topklasse is een momenteel nog niet bestaande voetbaldivisie, die een brug moet slaan tussen het betaald voetbal (Eredivisie, Eerste Divisie) en de hoogste amateurvoetbalklassen in Nederland (de hoofdklasse A, B en C bij de zaterdag- en zondagamateurs).

De KNVB heeft serieuze plannen om een dergelijke overgangsklasse in te voeren om een eind te maken aan het gesloten systeem van het betaald voetbal in Nederland. Degradatie uit de Eerste Divisie is niet mogelijk, net als promotie op basis van sportieve gronden vanuit het amateurvoetbal. Voetbalclubs die in het recente verleden vanuit het amateurvoetbal in de Eerste Divisie zijn toegelaten, hebben dat vooral te danken aan regionale en/of historische redenen, ofwel aan een gedegen business plan.

Een dergelijk systeem is vrijwel nergens in Europa te vinden, zeker niet in de serieuze voetballanden, vandaar de wens van de KNVB om de Topklasse in te voeren. De topklasse zou medio 2009 van start moeten gaan. [1]

Opzet:

Volgens een artikel in het weekblad Voetbal International van 9 april 2008 zullen er drie poules komen van 16 teams. De drie nummers 1 spelen in een kampioenspoule om de landstitel bij de amateurs. De winnaar van die poule promoveert naar de Eerste Divisie, terwijl de nummer 20 van de Eerste Divisie naar de Hopklasse degradeert. Promotie is niet verplicht, als de winnaar van de kampioenspoule niet wil promoveren, dan promoveert de nummer 2. Wil de nummer 2 ook niet promoveren, dan mag de nummer 3 promoveren. Als geen van de 3 teams uit de kampioenspoule willen promoveren, dan degradeert er dat seizoen geen club uit de Eerste Divisie.

De nummers 15 en 16 zullen degraderen naar de Hoofdklasse, terwijl de nummers 14 en/of 15 wellicht nog nacompetitie gaan spelen met de periodekampioenen van de Hoofdklasse. De kampioenen van de Hoofdklasse promoveren rechtstreeks. In het seizoen 2008/2009 zullen de eerste 7 teams per Hoofdklasse rechtstreeks promoveren naar de nieuw in te voeren topklasse, terwijl de nummers 8 en 9 playoffs zullen gaan spelen om de resterende 6 plaatsen.

Op 31 mei 2008 volgt er vermoedelijk een definitief besluit over de Topklasse.

Discusseer hier verder over de inkrimping van de 1e divisie en de mogelijkheid tot degradatie uit de 1e divisie.

Degradatie uit Eerste Divisie zit er aan te komen.

[ Bericht 31% gewijzigd door Blawh op 17-04-2008 21:35:34 ]
  Moderator / Redactie Sport / Weblog donderdag 17 april 2008 @ 21:32:22 #2
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_58122242
de vorming van de nieuwe topklasse was daar toch ook?
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_58122401
quote:
Op donderdag 17 april 2008 21:32 schreef rubbereend het volgende:
de vorming van de nieuwe topklasse was daar toch ook?
Ja, het 1 hangt met het ander samen. Zonder topklasse wordt het een lastig verhaal om de degradatie uit de 1e divisie voor elkaar te krijgen.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog donderdag 17 april 2008 @ 21:42:27 #4
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_58122560
mooi, vandaag in het AD; Spelers en trainers in de hoofdklasse zijn wel voor de Topklasse
DeLuna vindt me dik ;(
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_58122979
@ Pfaf: tuurlijk wordt er wel meer gereisd. Nu vind het voetbal voor de 7 clubs die ik noemde voor een heel groot gedeelte binnen een straal van 15 kilometer plaats. De helft van de uitwedstrijden is hier een kwartier rijden. Dat komt straks niet meer voor omdat ze niet allemaal naar de topklasse promoveren. In principe is die stap te groot voor alle genoemde clubs behalve Genemuiden en Be Quick.

@ Blawh: Zachte heelmeesters maken stinkende wonden, als dit geen ban oplevert dan weet ik het ook niet meer.
pi_58126756
quote:
Op donderdag 17 april 2008 21:29 schreef Blawh het volgende:
De winnaar van die poule promoveert naar de Eerste Divisie, terwijl de nummer 20 van de Eerste Divisie naar de Hopklasse degradeert.
Tja, aangezien de Eerste Divisie bekend staat als de Jupiler League, kan ik me voorstellen dat je Topklasse spontaan Hopklasse gaat noemen

Het lijkt me verder alleen maar goed dat clubs kunnen promoveren naar het betaalde voetbal en dat clubs uit de Eerste Divisie kunnen degraderen. Het is een dooie boel onderin de Eerste Divisie, met clubs waar 10 man en een paardekop op de tribune nog veel is.
pi_58139680
quote:
Op donderdag 17 april 2008 21:42 schreef rubbereend het volgende:
mooi, vandaag in het AD; Spelers en trainers in de hoofdklasse zijn wel voor de Topklasse
Niet allemaal. En dat is niet zo vreemd natuurlijk. Als speler zou ik ook zo hoog mogelijk willen spelen en bovendien zullen de vergoedingen hoger worden in de topklasse.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_58280227
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 00:19 schreef Elfletterig het volgende:
Het lijkt me verder alleen maar goed dat clubs kunnen promoveren naar het betaalde voetbal en dat clubs uit de Eerste Divisie kunnen degraderen. Het is een dooie boel onderin de Eerste Divisie, met clubs waar 10 man en een paardekop op de tribune nog veel is.
Onderin de eerste divisie is het inderdaad een dooie boel.

Maar het zaterdag-voetbal bloeit als nooit te voren.

Schitterende clubs als: IJsselmeervogels, Spakenburg, Quick Boys, Lisse, Rijnsburgse Boys, HHC-Hardenberg, GVVV, DOVO, Exelsior 31 enz. enz.

Die clubs hebben echt geen topklasse nodig en al helemaal niet het "publiek" uit de eerste divisie.

Nee, laat het zaterdagvoetbal maar zoals het is wat mij betreft.
pi_58280396
Sybesma, wat je aankaart is misschien wel een soort oorzaak-gevolg. Juist OMDAT het onderin de Eerste Divisie nergens meer om gaat, komt er geen hond naar die wedstrijden kijken. Ik denk dan ook dat het uiteindelijk alleen maar goed is voor de toeschouwersaantallen in de Eerste Divisie wanneer het ook onderin weer ergens om gaat.

Anderzijds is de vraag terecht wat een topklasse teweeg brengt: welke clubs komen daar precies in en zijn er ook clubs die er niet in WILLEN? Want dan komt er alsnog een soort "slot" te zitten tussen de topklasse en de hoogste klasse van het amateurvoetbal. Dan verschuif je het probleem eigenlijk, in plaats van het op te lossen.
pi_58280585
Tja, de amateurs zijn er volgens mij niet om de problemen van de eerste divisie op te lossen. Bij de amateurs is het spannend en leuk, al jaren (tenminste bij de zaterdag)

Volgens mij kun je degradatie vanuit de eerste divisie ook anders oplossen.

We plaatsen vanaf volgens seizoen twee klassen onder de eerste divisie. De tweede divisie vullen we met de tweede elftallen van de ere-divisieclubs, de derde divisie met de tweede elftallen uit de eerste divisie.

Een tweede elftal mag nooit hoger of op hetzelfde niveau spelen als haar eerste elftal om competitievervalsing te voorkomen. Dus bv. AJAX 2 komt max in de eerste divisie.

Die elftallen zijn ook nog eens vaak beter als de hoofdklassers, er is meer geld en de KNVB kan clubs laten degraderen uit de eerste divisie.

En verder zullen zaterdagclubs als IJsselmeervogels, Quick Boys en anderen NOOIT op zondag gaan voetballen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Sybesma op 24-04-2008 16:03:36 ]
pi_58280722
En de stadions van de ploegen moeten ook worden vernieuwd??
pi_58280768
quote:
Op donderdag 24 april 2008 16:01 schreef JeffreyADO het volgende:
En de stadions van de ploegen moeten ook worden vernieuwd??
Die tweede elftallen kunnen op maandagavond mooi in het eigen stadion spelen.
  donderdag 24 april 2008 @ 16:09:33 #13
146874 DANILXL
timeo danaos et dona ferentes
pi_58280887
Zwaluwen '30 als profclub
woensdag 24 juni 2008 01:51 schreef clumsy_clown het volgende:
Je topics zijn kut. Die klacht bijvoorbeeld, is pure vervuiling.
pi_58285081
En nog een nee:
quote:
Voetbalclubs in West II zeggen ‘nee’ tegen topklasse
Door FOLKERT VAN DER KROL

ROTTERDAM - De voetbalclubs in het Zuid-Hollandse district West II hebben zich gisteren massaal gekeerd tegen het plan van het bestuur amateurvoetbal om met ingang van het seizoen 2009-2010 een topklasse in te voeren.
Het KNVB-districtsbestuur verdedigde de plannen vergeefs op Woudestein waar de voetbalbestuurders van regio 3 en 4 (Rotterdam en Gouda) samen waren gekomen. Spartaan’20, Victoria’04 en SVVSMC stemden voor, vijf clubs stonden er blanco tegenover en 24 zeiden ‘nee’ tegen het voorstel. Overigens kwam slechts 17 procent van de clubs opdagen.

Vorige week hadden de verenigingen uit Den Haag en omstreken (regio 1 en 2) het plan al afgewezen. Ook in de meeste andere districten is er weinig steun voor de topklasse. Op 31 mei velt de algemene vergadering amateurvoetbal in Zeist het definitieve oordeel.

Het voorstel van het bestuur amateurvoetbal is om met ingang van het seizoen 2009-2010 drie topklassen boven de huidige zes hoofdklassen (zaterdag en zondag) in het leven te roepen. Dat zou volgens de KNVB beter zijn voor onder meer de kwaliteit van het voetbal en de inkomsten van de clubs.

Die in West II zien echter veel meer na- dan voordelen. Zo zijn alle zaterdag-hoofdklassers uit de regio Rijnmond tegen. ,,Het voetbal wordt er niet beter door, de spanning neemt niet toe, want die is er nu ook volop, en de promotie-/degradatieregeling wordt een gedrocht,’’ aldus voorzitter Piet van Dijk van Excelsior M die namens de hoofdklassers het woord voerde.

Problemen zien de hoofdklassers bijvoorbeeld ontstaan als meer zondag- dan zaterdagclubs of omgedraaid vanuit de topklasse naar de hoofdklasse degraderen. Zaterdagclubs hoeven niet op zondag te gaan voetballen. Omgedraaid moeten zondagverenigingen wel op zaterdag gaan voetballen als dat nodig is.

De clubs in West II willen de competities wel uitbreiden van 12 naar 14 ploegen, waarna in dit district de vijfde klasse wordt opgeheven. Maar de KNVB heeft dat voorstel aan de invoering van de topklasse gekoppeld. Als het plan voor een grotere competitie wordt losgekoppeld van de topklasse, kan het op een ruime meerderheid rekenen in West II.
Een aanwezige, de afgevaardigde van Capelle, schreef dit:
quote:
Degenen die al jaren het niet aflatende streven van de KNVB volgen om toch maar een keer een Topklasse in te voeren (door te drukken?), zijn nu toch wel heel benieuwd wat de reactie zal zijn van de voetbalbond op het naderende echec. De KNVB leek goed nagedacht te hebben waarom het de afgelopen jaren steeds fout liep. Ondanks dat men het zelf een heel goed idee vond voor het amateurvoetbal om een Topklasse in te voeren, dachten betrokken hoofd- en eerste klasseclubs daar steeds massaal anders over, met als gevolg dat de KNVB het niet eens voor elkaar kreeg om het idee als voorstel op de landelijke amaterurvergadering te krijgen.
Enkele weken geleden leek het nog of de Zeister heren het deze keer beter voor elkaar hadden. Het bureau Hypercube werd ingeschakeld en genoemd bureau kwam met gelikte, zogenaamd wetenschappelijke onderbouwde rapporten, die toevallig precies die bevindingen voor het amateurvoetbal naar voren brachten die de KNVB aanleiding gaven om met een voorstel te komen drie Topklasses in te voeren. Integraal onderdeel in dit voorstel was de uitbreiding van de competities van afdelingen onder de hoofdklasse, van twaalf naar veertien clubs, opgenomen. Dit laatste was een wens die door veel clubs in een eerder stadium uitgesproken was. Gezien het democratische karakter van de KNVB mogen alle verenigingen terecht meestemmen over alle voorstellen. Ook al lijkt invoering van een Topklasse vooral iets te zijn waar hoofd- en eersteklassers zich mee bezig houden, alle clubs stemmen mee. Omdat de KNVB in haar voorstel de uitbreiding van het aantal clubs per competitie onlosmakelijk verbonden had met invoering van de Topklasse, was de verwachting dat veel clubs onder de hoofdklasse dit voorstel zouden omarmen. Zeker gezien het feit dat men deze clubs een worst voorhield van een versterkte promotieregeling. Een regeling echter die bij nadere beschouwing eerder een super verslechterde degradatieregeling is.
Hoe dit ook zei. De eerste tekenen wijzen erop dat de KNVB ondanks de zeer opzichtige en af en toe ook stuitende mediaoffensieven, bot vangt bij haar leden. Waren de regiovergaderingen in het Zuiden en in de regio's 1 en 2 van West I al heel duidelijk, gisteren kon het plan ook op weinig onthaal rekenen in onze regio's. 3 clubs stemden voor, 5 blanco en 24 tegen. De regioafgevaardigden gaven deze avond al aan op 31 mei te stemmen volgens de uitkomst van de regiovergaderingen. De achterstand van de KNVB lijkt dus hopeloos, zeker als de eerder gehoorde geluiden uit de districten waar nog vergaderd moet worden op waarheid berusten. Maar je weet maar nooit. 31 mei weten we het zeker.
Mocht het voorstel weggestemd worden op de algemene vergadering amateurvoetbal, hetgeen Capelle hoopt, dan hopen we ook dat de KNVB de komende honderd jaar ons niet meer met een Topklasse lastig zal vallen.

[ Bericht 38% gewijzigd door methodmich op 24-04-2008 19:52:47 ]
www.thuisuiteten.nl
  Moderator / Redactie Sport / Weblog donderdag 24 april 2008 @ 21:46:41 #15
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_58288426
quote:
Op donderdag 24 april 2008 19:27 schreef methodmich het volgende:
En nog een nee:
[..]

Een aanwezige, de afgevaardigde van Capelle, schreef dit:
[..]

Oost heeft ook nee gezegd als ik het goed begrepen heb, slechts 1 van de 10 regio's was voor
DeLuna vindt me dik ;(
pi_58288642
VI laat waarschijnlijk louter positieve geluiden horen over de topklasse. In dat blad wordt de topklasse zeker niet gekraakt. Derksen gaf laatst namelijk in een gastcollege aan een compleet nieuwe markt te zien in de topklasse, met onbedorven voetballers en al. Hij ziet bovendien extra afzetmogelijkheden voor zijn vod. Persoonlijk ben ik ook voor, toch is dit een slechte gang van zaken.
pi_58306448
Dat verbaast me niks, die artikelen die ze er over hebben geschreven waren te belachelijk voor woorden. Maar goed, het blijft gaan om 31 mei. Dan gaat de beslissing vallen. Als de clubs nee zeggen zal de KNVB wel weer één of ander slinks alternatief hebben liggen.
www.thuisuiteten.nl
pi_58313855
quote:
Op vrijdag 25 april 2008 17:16 schreef methodmich het volgende:
Dat verbaast me niks, die artikelen die ze er over hebben geschreven waren te belachelijk voor woorden. Maar goed, het blijft gaan om 31 mei. Dan gaat de beslissing vallen. Als de clubs nee zeggen zal de KNVB wel weer één of ander slinks alternatief hebben liggen.
Ik zie de KNVB dit hoe dan ook erdoor drukken. De KNVB doet meestal alleen maar wat zij zelf wilt en luistert zelden naar de clubs.
AFC Ajax, IJsselmeervogels & Indiana Pacers
pi_58314523
quote:
Op donderdag 17 april 2008 21:55 schreef GeorgKacher het volgende:
@ Pfaf: tuurlijk wordt er wel meer gereisd. Nu vind het voetbal voor de 7 clubs die ik noemde voor een heel groot gedeelte binnen een straal van 15 kilometer plaats. De helft van de uitwedstrijden is hier een kwartier rijden. Dat komt straks niet meer voor omdat ze niet allemaal naar de topklasse promoveren. In principe is die stap te groot voor alle genoemde clubs behalve Genemuiden en Be Quick.
Boehoe, meer dan 15 kilometers reizen. Natuurlijk best ver vanuit die kutdorpjes waar de meeste clubs vandaan komen. Stel dat je zometeen naar de grote boze stad moet reizen.......

De amateurclubs hebben NU de kans om iets te veranderen. Het lijkt erop dat ze niet gaan instemmen met het voorstel van de KNVB. Als dat zo blijkt, dan mag van mij de scheiding tussen amateurs en betaald voetbal definitief zijn. En de opvolgers van clubs als AGOVV en Omniworld kunnen dan gewoon niet meer toetreden tot betaald voetbal, jammer dan, je mist er helemaal niets aan......
pi_58315341
quote:
Op zaterdag 26 april 2008 01:19 schreef DRD het volgende:

[..]

Boehoe, meer dan 15 kilometers reizen. Natuurlijk best ver vanuit die kutdorpjes waar de meeste clubs vandaan komen. Stel dat je zometeen naar de grote boze stad moet reizen.......

Hij bedoelt denk ik meer dat dan de derby's verdwijnen, en dat het voor zulke clubs nou niet echt aantrekkelijk is om naar Sittard te gaan om maar wat te noemen.
Rockwerchter, Noorwegen, Spanje
pi_58316079
quote:

[..]

DOS-Genemuiden leeft, Genemuiden-Sittard niet. Daar worden verhalen verteld over levende legendes als Jan Okke Koers, Henk Albers en de gebroeders Mulder. Hier worden verhalen verteld over de levende monumenten van Genemuiden: Kin, Lindenboom, Riemens etc. Komt Urk dan komen de gebroeders Wakker onmiddelijk te sprake, net als Jan Patat. Dat is de charme van het amateurvoetbal, die charme krijg je in nog geen 200 jaar in de topklasse. Dit soort wedstrijden kennen een tientallen jaren lange geschiedenis, dat proef je, voel je en beleef je. Ik wil Sittard geen eens kennen. Ik heb er niets mee, ik versta hun taal niet eens. Waar een Urker en een Kamper moeiteloos in hun taal tegen elkaar kunnen praten is het voor een Rotterdammer niet mogelijk om een Urker of Kamper te verstaan. Ik reis graag af naar Genemuiden, Urk, Wezep, Staphorst, Zwolle, Nunspeet etc. Maar Sittard is een brug te ver. Waarom zijn de supporters aantallen van de Groningse clubs zo laag?
pi_58318353
Los van de taalkwestie, die ik niet echt relevant vind, omdat je als je goed luistert iedereen wel kunt verstaan, heb je in het eerste deel van je post helemaal gelijk.

Het is veel leuker om tegen clubs waar je een historie mee hebt te spelen. Als ASWH tegen pakweg Meerssen moet voetballen leeft dat ook niet, terwijl een duel tegen Capelle of DOTO wel mensen trekt.
www.thuisuiteten.nl
pi_58319847
Je hebt gelijk dat dat niet echt relevant is maar zelf vind ik het altijd leuk om met supporters van de andere club een babbeltje te maken en dan meen ik oprecht dat ik geen Limburgs kan verstaan. Of Brabants. Vandaag staan Staphorst - Genemuiden en Kowet-DOS op het programma, zulke regionale wedstrijden zijn prachtig daarom kijkt er ook een paar duizend man.
pi_58325474
Klopt, dat is ook het leuke van de hoofdklasse. ASWH - DOTO was ook weer erg gezellig. Spelers kennen elkaar en de supporters.

Maar goed, wel opvallend dat je de Limbo's niet kunt verstaan.

Overigens is de transfermarkt erg hectisch dit jaar vanwege de eventuele topklasse. Veel clubs merken dat nogal.
www.thuisuiteten.nl
pi_58339118
quote:

[..]
De amateurclubs hebben NU de kans om iets te veranderen. Het lijkt erop dat ze niet gaan instemmen met het voorstel van de KNVB. Als dat zo blijkt, dan mag van mij de scheiding tussen amateurs en betaald voetbal definitief zijn.
Alsof de amateurs daar een probleem mee zouden hebben..... Die zitten NIET te wachten op de doorstroming.
pi_58340401
quote:
Op zaterdag 26 april 2008 07:26 schreef GeorgKacher het volgende:

[..]

Waarom zijn de supporters aantallen van de Groningse clubs zo laag?
Amateurvoetbal leeft in de steden sowieso minder dan in de dorpen. Daarnaast zijn er per inwoner in de stad Groningen erg veel clubs, waaronder maar liefst drie hoofdklassers. Mensen hebben nou eenmaal veel keuze. Waarschijnlijk vinden er mede daardoor hier de laatste jaren ook zo veel fusies plaats. Tot slot speelt de aanwezigheid van FC Groningen natuurlijk ook een behoorlijke rol.
pi_58345920
@ Grunner: Ik bedoel dat iemand vanuit Genemuiden, Kampen, Rijssen etc. niet zo snel naar Groningen afreist als in de regio. Wat jij zegt klopt verder helemaal, maar daar doel ik niet op. Het gaat mij om het geringe aantal supporters wat afreist naar Groningen i.v.m het verre reizen, uitzonderingen daargelaten maximaal 200.
  woensdag 30 april 2008 @ 17:06:07 #28
137346 Keramiekplaatser
Blauw gevleugelte
pi_58400265
quote:

[..]

De amateurclubs hebben NU de kans om iets te veranderen. Het lijkt erop dat ze niet gaan instemmen met het voorstel van de KNVB. Als dat zo blijkt, dan mag van mij de scheiding tussen amateurs en betaald voetbal definitief zijn. En de opvolgers van clubs als AGOVV en Omniworld kunnen dan gewoon niet meer toetreden tot betaald voetbal, jammer dan, je mist er helemaal niets aan......
Precies. Als ze dan zo graag amateur willen zijn dan ook compleet amateur. Dus geen salaris, geen vegoedingen etc.. Hier moet dan ook zeer streng op gecontroleerd worden. Mocht blijken dat spelers dan ook maar een rooie cent ontvangen dan direct de club 2 of 3 klassen terug zetten.

Moet toch niet gekker worden. In alle landen zijn clubs zielsblij wanneer zij promoveren. Maar in dit gekke Nederland schijten ze in de broek dat ze een derby verliezen. Hoor je ook maar 1 club uit de regionalliga/ oberliga klagen in Duitsland als volgend seizoen de 3. Bundesliga gevormd wordt? Nee natuurlijk niet.
pi_58400489
quote:
Op woensdag 30 april 2008 17:06 schreef Keramiekplaatser het volgende:

[..]

Precies. Als ze dan zo graag amateur willen zijn dan ook compleet amateur. Dus geen salaris, geen vegoedingen etc.. Hier moet dan ook zeer streng op gecontroleerd worden. Mocht blijken dat spelers dan ook maar een rooie cent ontvangen dan direct de club 2 of 3 klassen terug zetten.

Moet toch niet gekker worden. In alle landen zijn clubs zielsblij wanneer zij promoveren. Maar in dit gekke Nederland schijten ze in de broek dat ze een derby verliezen. Hoor je ook maar 1 club uit de regionalliga/ oberliga klagen in Duitsland als volgend seizoen de 3. Bundesliga gevormd wordt? Nee natuurlijk niet.
Alle clubs die eerste worden in de Oberliga hebben dit seizoen een reden tot klagen. Die promoveren namelijk niet naar een van de 2 huidige Regionalliga's, maar naar een van de 3 nieuwe Regionalliga's, samen met de nummers 2 en 3.
  woensdag 30 april 2008 @ 17:35:59 #30
137346 Keramiekplaatser
Blauw gevleugelte
pi_58400591
quote:
Op woensdag 30 april 2008 17:25 schreef Houstoned het volgende:

[..]

Alle clubs die eerste worden in de Oberliga hebben dit seizoen een reden tot klagen. Die promoveren namelijk niet naar een van de 2 huidige Regionalliga's, maar naar een van de 3 nieuwe Regionalliga's, samen met de nummers 2 en 3.
Dat is een ander soort klagen.
Je zult ze niet horen klagen dat ze een klasse omhoog moeten.
pi_58401718
quote:
Op woensdag 30 april 2008 17:35 schreef Keramiekplaatser het volgende:

[..]

Dat is een ander soort klagen.
Je zult ze niet horen klagen dat ze een klasse omhoog moeten.
Dat is het punt juist. Ze gaan niet echt een klasse omhoog. Vóór dit seizoen gingen de Oberliga kampioenen gewoon spelen in Regionalliga Noord of Zuid, wat uiteraard een hoger niveau is dan die 3 nieuwe Regionalliga's waar ze weer moeten spelen tegen een groot aantal mindere teams uit de huidige Oberliga's + de zwaksten van de huidige Regionalliga's.

Het is alleen positief voor de teams die nu 3 t/m 10 spelen in beide Regionalliga's omdat zij juist wel in een kwalitatief hoogstaandere competitie gaan spelen. En voor de nummers 2 en 3 van de Oberliga's omdat die voorheen niet zouden promoveren.
pi_58401831
Oh en t is natuurlijk ook positief voor de teams die uit de huidige Regionalliga's degraderen, want die zouden anders in de Oberliga terechtkomen ipv een van de 3 nieuwe Regionalliga's + voor de degradanten uit de tweede bundesliga die nu naar de derde bundesliga degraderen.
  woensdag 30 april 2008 @ 20:13:16 #33
137346 Keramiekplaatser
Blauw gevleugelte
pi_58402994
Ja dat snap ik. Maar dan zou je nooit meer een nieuwe laag kunnen invoeren.

Ook zo'n onzin argument dat steeds wordt genoemd door de tegenstanders van de topklasse.
Dat het hele voetbal 1 laag degradeert. Dikke onzin natuurlijk. De hoofdklasse is ook pas later ingevoerd, toen zeurde er volgens mij ook niemand dat het voetbal 1 laag degradeerde.
pi_58408713
quote:

[..]

DOS-Genemuiden leeft, Genemuiden-Sittard niet. Daar worden verhalen verteld over levende legendes als Jan Okke Koers, Henk Albers en de gebroeders Mulder. Hier worden verhalen verteld over de levende monumenten van Genemuiden: Kin, Lindenboom, Riemens etc. Komt Urk dan komen de gebroeders Wakker onmiddelijk te sprake, net als Jan Patat. Dat is de charme van het amateurvoetbal, die charme krijg je in nog geen 200 jaar in de topklasse. Dit soort wedstrijden kennen een tientallen jaren lange geschiedenis, dat proef je, voel je en beleef je. Ik wil Sittard geen eens kennen. Ik heb er niets mee, ik versta hun taal niet eens. Waar een Urker en een Kamper moeiteloos in hun taal tegen elkaar kunnen praten is het voor een Rotterdammer niet mogelijk om een Urker of Kamper te verstaan. Ik reis graag af naar Genemuiden, Urk, Wezep, Staphorst, Zwolle, Nunspeet etc. Maar Sittard is een brug te ver. Waarom zijn de supporters aantallen van de Groningse clubs zo laag?
Kijk, tuurlijk leven de huidige wedstrijden heel erg. Maar als je 3 keer tegen Sittard speelt, en een keer heel bizar 3-3 tegen ze speelt heb je ook daar een geschiedenis mee, En dan leven ook dat soort wedstrijden ook, netzoals ze nu tegen Urk en Genemuiden "leven".

en je hebt geen idee hoeveel moeite het kost om dit foutloos te typen
  donderdag 1 mei 2008 @ 00:34:23 #35
82578 Grimm
shoo bi do bi doo
pi_58408782
Stilstand is achteruit gang toch?

Het amateurvoetbal heeft natuurlijk wel z'n charmes maar ik kan de frustratie wel begrijpen bij sommige clubs dat ze niet hogerop kunnen. het zal het voetbal in nederland alleen maar te goed komen.
pi_58409101
quote:

[..]

. Dat is de charme van het amateurvoetbal, die charme krijg je in nog geen 200 jaar in de topklasse. Dit soort wedstrijden kennen een tientallen jaren lange geschiedenis, dat proef je, voel je en beleef je. Ik wil Sittard geen eens kennen. Ik heb er niets mee, ik versta hun taal niet eens.
Als je drie seisoenen tegen Sittard speelt, een keer met 5-0 op je kloten krijgt, een keer met 2-0 wint en een keer gelijk speelt, dan heb je ook een geschiedenis.

Oftewel, het amateurvoetbal is gewoon bang voor veranderingen. Dat vind ik prima, maar dan heeft geen enkele (dus ook AGOVV en Omniworld) amateurclub de komende 20 jaar nog enig recht van spreken. Een scheiding tussen BVO's en amateurs is prima, maar dan moet ook NIEMAND janken dat ze met de "grote" jongens mee willen doen. en ja, ik typ met bijzonder weinig spellingsfouten op koninginnedag
pi_58410987
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 00:54 schreef DRD het volgende:

[..]

Als je drie seisoenen tegen Sittard speelt, een keer met 5-0 op je kloten krijgt, een keer met 2-0 wint en een keer gelijk speelt, dan heb je ook een geschiedenis.

Oftewel, het amateurvoetbal is gewoon bang voor veranderingen. Dat vind ik prima, maar dan heeft geen enkele (dus ook AGOVV en Omniworld) amateurclub de komende 20 jaar nog enig recht van spreken. Een scheiding tussen BVO's en amateurs is prima, maar dan moet ook NIEMAND janken dat ze met de "grote" jongens mee willen doen. en ja, ik typ met bijzonder weinig spellingsfouten op koninginnedag
Het amateurvoetbal is niet bang voor veranderingen, het amateurvoetbal is bang voor ondoordachte beslissingen. Wat gebeurt er als er alleen maar zondagsclubs degraderen twee jaar achter elkaar en er alleen maar zaterdagclubs promoveren? Regionale wedstrijden leven, al heeft Genemuiden een geschiedenis van 100 jaar met Sittard, de wedstrijd zal nooit gaan leven omdat het niets doet met een Genemuidenaar als hij verliest van iemand uit Sittard. DRD denk je nu echt dat een er allerlei mensen uit de regio gaan afreizen naar Sittard? Denk je nu echt dat een Genemuidenaar op school te horen krijgt dat zijn club heeft verloren van Sittard? Bovendien blijkt uit allerlei onderzoeken blijkt dat we in Nederland teveel BVO's hebben. Gewoon saneren die boel, pak dat bij de wortel aan, het amateurvoetbal heeft daar niets mee te maken.
  donderdag 1 mei 2008 @ 08:33:23 #38
137346 Keramiekplaatser
Blauw gevleugelte
pi_58411032
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 08:09 schreef GeorgKacher het volgende:

[..]

Het amateurvoetbal is niet bang voor veranderingen, het amateurvoetbal is bang voor ondoordachte beslissingen. Wat gebeurt er als er alleen maar zondagsclubs degraderen twee jaar achter elkaar en er alleen maar zaterdagclubs promoveren? Regionale wedstrijden leven, al heeft Genemuiden een geschiedenis van 100 jaar met Sittard, de wedstrijd zal nooit gaan leven omdat het niets doet met een Genemuidenaar als hij verliest van iemand uit Sittard. DRD denk je nu echt dat een er allerlei mensen uit de regio gaan afreizen naar Sittard? Denk je nu echt dat een Genemuidenaar op school te horen krijgt dat zijn club heeft verloren van Sittard? Bovendien blijkt uit allerlei onderzoeken blijkt dat we in Nederland teveel BVO's hebben. Gewoon saneren die boel, pak dat bij de wortel aan, het amateurvoetbal heeft daar niets mee te maken.
Daarom moeten ze dat zaterdag/zondagvoetbal ook afschaffen. De thuisspelende ploeg bepaalt of er op zaterdag of zondag of desnoods vrijdagavond ofzo gespeeld wordt. Zo gaat dit in alle landen, behalve Nederland.
Die grefo's richten maar een eigen competitie op, als ze niet op zondag willen spelen. In andere landen is er ook geen scheiding tussen zaterdag- en zondagvoetbal, omdat een handjevol protestanten niet op zondag wil voetballen.
pi_58411583
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 08:09 schreef GeorgKacher het volgende:

[..]

Ik ben het wel met je eens dat de promotie / degradatieregeling goed doordacht moet zijn. Het moet een simpel, logisch en eenduidig systeem zijn, wat bij wijze van spreken de komende 50 jaar stand zou kunnen houden.

Regionale wedstrijden leven uiteraard, maar dat maakt de derby's alleen maar mooier als je in de Eerste Divisie speelt. Dan heb je ze 2 (of 4) keer per seizoen en zijn het echt de wedstrijden om naar uit te kijken. En ja, er zullen gekken naar Sittard afreizen en ja, dat jochetje krijgt in de schoolklas te horen wat het eerste heeft gedaan. De band met de club binnen het dorp en de gegroeide wortels zullen niet opeens verdwenen zijn.

En of er teveel BVO's zijn, is geen argument. Een deel van de Eerste Divise bestaat uit semiprofs en een deel van de amateurs betaald meer dan die clubs. Van mij moet gewoon die strikte scheiding weg, met z'n verschillende organisaties en structuren.
pi_58411842
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 08:33 schreef Keramiekplaatser het volgende:

[..]

Daarom moeten ze dat zaterdag/zondagvoetbal ook afschaffen. De thuisspelende ploeg bepaalt of er op zaterdag of zondag of desnoods vrijdagavond ofzo gespeeld wordt. Zo gaat dit in alle landen, behalve Nederland.
Die grefo's richten maar een eigen competitie op, als ze niet op zondag willen spelen. In andere landen is er ook geen scheiding tussen zaterdag- en zondagvoetbal, omdat een handjevol protestanten niet op zondag wil voetballen.
Dat lijkt me een prima idee. De Katwijkse clubs, de Bunschoter clubs, de Kamper clubs, Rijssen, Hardenberg, Genemuiden, Veenedaal, Urk en Staphorst en voila: De Christelijke Zaterdag Afdeling is geboren Dat gebeurt natuurlijk nooit, maar qua namen zeker geen gekke competitie
pi_58411870
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 10:03 schreef DRD het volgende:

[..]

En ja, er zullen gekken naar Sittard afreizen en ja, dat jochetje krijgt in de schoolklas te horen wat het eerste heeft gedaan. De band met de club binnen het dorp en de gegroeide wortels zullen niet opeens verdwenen zijn.
Je weet zelf heel goed dat er geen duizend man naar Sittard afreist. En als Zwolle verliest van Sittard hoor ik nooit wat, verliezen ze van Kowet Eagles dan informeert men altijd.
  donderdag 1 mei 2008 @ 10:50:13 #42
43763 DutchGooner
naar het andere forum!
pi_58412079
Wat anders, in hoeverre zitten de eerste divisie supporters op amateurs te wachten?
NAAR HET ANDERE FORUM!
  donderdag 1 mei 2008 @ 11:35:21 #43
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_58412712
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 10:50 schreef DutchGooner het volgende:
Wat anders, in hoeverre zitten de eerste divisie supporters op amateurs te wachten?
Liever tegen IJsselmeervogels dan tegen Haarlem of Telstar.
pi_58413250
quote:
Op woensdag 30 april 2008 20:13 schreef Keramiekplaatser het volgende:
Ja dat snap ik. Maar dan zou je nooit meer een nieuwe laag kunnen invoeren.
Nee dat klopt. Het is ook maar een lichte tegenvaller (want ze gaan wel naar een betere competitie, zij het niet zo'n goede als voorheen) voor de 9 Oberliga-kampioenen, en positief voor al die andere clubs.
pi_58419063
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 00:34 schreef Grimm het volgende:

Het amateurvoetbal heeft natuurlijk wel z'n charmes maar ik kan de frustratie wel begrijpen bij sommige clubs dat ze niet hogerop kunnen. het zal het voetbal in nederland alleen maar te goed komen.
Volgens mij zit er geen frustratie bij de meeste amateurclubs dat ze niet hogerop kunnen hoor. Zo eens in de vijf jaar krijgt er één club een wild idee en onderzoekt dan de mogelijkheden BVO te worden (AGOVV, Omniworld). Soms roepen ze ineens iets (Bennekom), maar beseffen ze dat het niet kan.

Het probleem zit dus niet bij de amateurclubs.
www.thuisuiteten.nl
pi_58433309
quote:
Op donderdag 1 mei 2008 08:33 schreef Keramiekplaatser het volgende:

[..]

Maar dat afschaffen gaat dat voor alle amateurs gelden? Of alleen voor de top. Zal lekker handig gaan bij de laag spelende clubs. Die jongens kiezen bewust voor OF op zaterdag voetballen OF op zondag, dus dat gaat echt niet zomaar verdwijnen.

Verder hebben die grefo's allang een eigen competitie: het zaterdagvoetbal. En toevallig hebben die grefo's ook nog eens de allermooiste amateurclubs met zeer veel publiek.

Zie daar een goede reden om niet mee te doen met een topklasse met promotie naar de eerste divisie.

[ Bericht 6% gewijzigd door Sybesma op 02-05-2008 12:09:04 (typo) ]
  vrijdag 2 mei 2008 @ 14:18:33 #47
137346 Keramiekplaatser
Blauw gevleugelte
pi_58435766
quote:
Op vrijdag 2 mei 2008 12:06 schreef Sybesma het volgende:

[..]

Maar dat afschaffen gaat dat voor alle amateurs gelden? Of alleen voor de top. Zal lekker handig gaan bij de laag spelende clubs. Die jongens kiezen bewust voor OF op zaterdag voetballen OF op zondag, dus dat gaat echt niet zomaar verdwijnen.

Verder hebben die grefo's allang een eigen competitie: het zaterdagvoetbal. En toevallig hebben die grefo's ook nog eens de allermooiste amateurclubs met zeer veel publiek.

Zie daar een goede reden om niet mee te doen met een topklasse met promotie naar de eerste divisie.
Vind het altijd zo vreemd dat het alleen hier een probleem is in Nederland.

Waarom kan het in alle andere landen wel? Van Armenie tot Engeland en van Marokko tot Italie.
OVERAL kun je van het laagste naar het hoogste niveau promoveren en andersom, alleen hier kan het niet.
En kom nou aub niet aanzetten met die derby's, daar word ik wel zo moe van.

Ik zie ze in de Italiaanse Serie D al, nee jongens wij willen niet promoveren naar de Serie C2, want dan verliezen we een derby.
pi_58435940
Voor de duidelijkheid: ik ben voor promoveren. Het is niet uit te leggen dat dit niet kan in Nederland. Maar ben tegen de manier waarop het nu gebeurd. Het hoort geen keuze te zijn, de kampioen promoveert naar een hogere klasse.Promoveert in Duitsland de nummer twee omdat de nummer 1 niet wil? Belachelijk als dat kan, de kampioen hoort te promoveren. Maar promotie moet wel op een goed doordachte manier maar als dat zoals nu niet het geval is kun je het beter bij het oude laten. Sommige spelers in de hoofdklasse A en B krijgen 40.000 bruto. De bedragen die Zandbergen nu kan krijgen zijn out of proportion. Begrotingen van boven de 6 ton komen voor. Dat is geen amateurvoetbal. Door te betalen hebben ze zelf het amateurvoetbal ten grave gedragen. Een topklasse is dan een logische stap, promotie hoort daarbij. Maar niet op deze manier waarbij het door het strot van de clubs wordt geduwd.
pi_58436022
quote:
Op vrijdag 2 mei 2008 14:18 schreef Keramiekplaatser het volgende:

Ik zie ze in de Italiaanse Serie D al, nee jongens wij willen niet promoveren naar de Serie C2, want dan verliezen we een derby.
Ik neem aan dat jij weleens bij Drachten-Harkema bent geweest, dat is toch prachtig, het is toch jammer als zulke wedstrijden verdwijnen. Het systeem is in Nederland al zo lang anders dat vergelijkingen met het buitenland erg moeilijk te trekken zijn. Had Nederland altijd al een p/d regeling gehad naar de eerste divisie dan had je niemand gehoord over derby's.
pi_58436211
Ik heb de boel eens bijgelezen. Interessante kost.

Ik ben het eens met Georg, dit moet niet door de strot worden geduwd op een wijze die de KNVB wel eventjes bedacht heeft. De amateurclubs zijn terughoudend omdat het gewoon nog niet voor elkaar is, hoe het zou moeten. Er moet nog beter over worden nagedacht, anders gaat het mis.
That's all folks!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')