Voorgaande topics.quote:Fitna (film)
Regie : Geert Wilders
Productie : Geert Wilders
Script : Geert Wilders
Uitgebracht : maart 2008
Genre : korte film
Lengte : 15 minuten
Land : Nederland
Geert Wilders, de maker van de film
Fitna (Arabisch: فتنة), ook wel de Koranfilm van Geert Wilders genoemd, is een vijftien minuten durende Nederlandse korte film, die, na enig uitstel, waarschijnlijk zal verschijnen in maart 2008.
Fitna betekent beproeving en is een zeer breed begrip. Oorspronkelijk betekende het begrip letterlijk het in het vuur verhitten van goud en zilver om dat op echtheid te toetsen. In de Koran wordt het woord gebruikt om het gevaar te omschrijven dat moslims terugkeren naar het veelgodendom of het heidendom. Zo is iemand die fitna zaait in de ogen van moslims een groter kwaad dan een moordenaar. In het algemeen staat fitna voor 'het kwaad'.[1][2] De film zal in ieder geval verschijnen op het internet, op de website fitnathemovie.com. Of de film ook te zien zal zijn op de publieke omroep is nog niet bekend.[3]
Commotie
Nog voordat de film is verschenen, zorgt deze voor veel commotie in de moslimwereld. Zo heeft Iran laten weten, dat er consequenties zullen volgen mocht de film daadwerkelijk worden uitgezonden.[4] In Pakistan werd de beveiliging van Nederlandse diplomatieke vestigingen en bedrijven aanzienlijk opgevoerd uit angst voor woedende moslims.[5] De Arabisch-Europese Liga kondigde aan met een "tegenfilm" te komen.[6] De islamitische organisatie Hizb ut-Tahrir besloot naar aanleiding van het nieuws over de productie van de film folders uit te delen tegen "lasterwerk van de islam".[7] De Taliban dreigt met aanvallen op de Nederlandse soldaten in Afghanistan. [8]Ook de politiek roerde zich. De Nederlandse minister-president Jan Peter Balkenende (CDA) sprak van "een forse crisissituatie".[9] Minister van Binnenlandse Zaken Guusje ter Horst (PvdA) vroeg burgemeesters extra alert te zijn in verband met de film.[10] Fitna kreeg echter ook bijval. Zo noemde Minister Ella Vogelaar (PvdA) de film goed voor het integratiedebat.[11][12]
Televisiemakers Ersin Kiris en Vincent van der Lem maakten De Tegenfilm, een 28-minuten durend verslag waarin Kiris op zoek gaat naar "de grenzen van vrijheid van meningsuiting". [13]
Egypte weerde de kinderfilm Waar is het Paard van Sinterklaas? op het filmfestival van Cairo.[14]
Bronnen, noten en/of referenties:
1. Fitna is 'het kwaad', BN/De Stem, 9 februari 2008
2. Koranfilm Wilders heet Fitna, NU.nl, 9 februari 2008
3. Koranfilm Wilders komt op internet, NU.nl, 5 januari 2008
4. 'Iran waarschuwt Nederland om film Wilders', NU.nl, 22 januari 2008
5. Koranfilm: Pakistan beveiligt Nederlanders, Elsevier, 8 februari 2008
6. Arabische Europese Liga maakt tegenfilm Wilders, NU.nl, 17 januari 2008
7. Islamitische beweging foldert tegen ‘laster', NRC.nl, 28 december 2007
8. Taliban dreigen met aanvallen wegens Wilders-film, NU.nl, 28 februari 2008
9. 'Koranfilm zorgt voor forse crisissituatie', NU.nl, 18 januari 2008
10. Minister vraagt burgemeesters alert te zijn om Koranfilm, NU.nl, 16 januari 2008
11. Vogelaar: Koranfilm goed voor integratiedebat, Elsevier, 29 januari 2008
12. Geert Wilders' koranfilm: alle ophef en paniek, Maartje Willems, Elsevier, 23 januari 2008
13. http://www.mtnl.nl/read/tegenfilm-infox
14. Nederland vraagt Egypte opheldering over boycot, Trouw, 28 februari 2008
over een paar weken meende ik me te herinnerenquote:Op zondag 2 maart 2008 02:17 schreef Luutgaert het volgende:
Het is alweer de tweede dag van maart en er is nog geen vaste uitzenddatum, het blijft spannend!
Hij heeft hem af, maar is nog in onderhandeling...quote:Op zondag 2 maart 2008 02:17 schreef Luutgaert het volgende:
Het is alweer de tweede dag van maart en er is nog geen vaste uitzenddatum, het blijft spannend!
quote:Op zondag 2 maart 2008 03:42 schreef FatihReloadeD het volgende:
Moslims stellen zich echt aan.... Nee, de rest van nederland is lekker, ze vinden het niet erg dat ons land een grote stoot krijgt qua economie etc. door één of andere getraumatiseerd dom blondje.
Hij heeft lef? Die man durft nieteens fatsoenlijk boodschappen te doen bij de albertheijn omdat die bang is om allochtonen tegen te komen. Hij moet met 20 bodyguards gaan poepen omdat hij bang is dat er een bom verstopt is ergens waar hij z'n gat legt.
Democratie
quote:Op zondag 2 maart 2008 03:42 schreef FatihReloadeD het volgende:
Moslims stellen zich echt aan.... Nee, de rest van nederland is lekker, ze vinden het niet erg dat ons land een grote stoot krijgt qua economie etc. door één of andere getraumatiseerd dom blondje.
dan vraag je wel het onmogelijke...quote:Op zondag 2 maart 2008 04:42 schreef concac het volgende:
[..]
als de moslims zich niet aanstellen waarom al die ophef, doodsbedreigingen zelfs voordat de film uit is.
![]()
getraumatiseerde moslims moeten eens wat nuttigs doen, dan de heletijd woedend zijn
[ afbeelding ]
Wilders moet eens wat nuttigs doen ipv. films maken en Moslims de hele tijd zwart maken..quote:Op zondag 2 maart 2008 04:42 schreef concac het volgende:
[..]
als de moslims zich niet aanstellen waarom al die ophef, doodsbedreigingen zelfs voordat de film uit is.
![]()
getraumatiseerde moslims moeten eens wat nuttigs doen, dan de heletijd woedend zijn
[ afbeelding ]
ik vind dat hij zijn tijd nuttig besteed. ik vind niet dat hij moslims zwart maakt maar enkel de waarheid over de islam meld goed dat er iemand is die de nederlandse bevolking wakker schudquote:Op zondag 2 maart 2008 05:06 schreef Devrim_ het volgende:
[..]
Wilders moet eens wat nuttigs doen ipv. films maken en Moslims de hele tijd zwart maken..
Dus de islamieten schamen zich..quote:Op zondag 2 maart 2008 05:21 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
ik vind dat hij zijn tijd nuttig besteed. ik vind niet dat hij moslims zwart maakt maar enkel de waarheid over de islam meldt goed dat er iemand is die de nederlandse bevolking wakker schudt
Ah, jij weet de waarheid over de islam? Vertel eens? En meteen die van het christendom en het judisme graagquote:Op zondag 2 maart 2008 05:21 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
ik vind dat hij zijn tijd nuttig besteed. ik vind niet dat hij moslims zwart maakt maar enkel de waarheid over de islam meld goed dat er iemand is die de nederlandse bevolking wakker schud
quote:Europa moet film Wilders gezamenlijk uitleggen
Bron : www.wereldomroep.nl
Nederland moet samen met andere Europese landen het buitenland uitleggen waarom de anti-islamfilm van Geert Wilders niet verboden wordt. Dat vindt de Nederlandse parlementariër Alexander Pechtold. Volgens Pechtold moet de Nederlandse regering meer duidelijk maken wat democratie en de vrijheid van meningsuiting betekenen in Europa.
Volgens Pechtold richt de discussie over de anti-islam film van Geert Wilders zich veel te veel naar binnen. "Het kabinet waarschuwt steeds Geert Wilders over de gevolgen van zijn film", vertelt Pechtold. "De blik moet meer naar het buitenland. Wij zijn opgegroeid met democratie en de vrijheid van meningsuiting. In het buitenland is dat niet overal zo. Daar grijpen fundamentalisten dit soort films aan om haat te zaaien tegen het westen. Je moet uitleggen wat die grondrechten hier betekenen. Misschien moet Balkenende wel op Al Jazeera om de zaak uit te leggen. Of staatssecretaris Aboutaleb, want die spreekt Arabisch."
Europa
Nederland hoeft dat volgens Pechtold overigens niet alleen te doen. Andere Europese landen hebben volgens hem ook een belang. "Je ziet bijvoorbeeld bij de Deense cartoonrellen dat dit elk land kan gebeuren. Je moet eigenlijk met de Raad van ministers in Europa nu één front vormen. Democratie en de vrijheid van meningsuiting zijn Europese uitvindingen. Maar nu lijkt het of ieder land zijn eigen boontjes moet doppen."
Voorlopig lukt het Nederland ook nog niet erg goed de situatie uit te leggen. Premier Balkenende waarschuwde dat het uitkomen van de Wilders-film geweld tegen Nederlanders zou kunnen veroorzaken met zelfs doden tot gevolg. De eerste signalen daarvan zouden volgens de premier al zichtbaar zijn. Hij noemde de dreiging van de Taliban om Nederlandse militairen in Afghanistan aan te vallen en stewardessen die niet meer op bepaalde vluchten durven te vliegen. Minister Koenders van Ontwikkelingssamenwerking heeft een reis naar Somalië moeten afblazen na directe bedreigingen.
Misbruik
Pechtold deelt de bezorgdheid van Balkenende niet helemaal. "Misschien valt het allemaal straks wel mee, omdat we er nu al zo mee bezig zijn. Ik durf daar nu nog niks over te zeggen. Het hangt er ook allemaal van af hoe de film straks in het buitenland door het regime misbruikt wordt. Die hebben vaak een dubbele agenda. In Iran grijpen ze dit aan om iets te doen aan de economische sancties. Je moet dus over de hoofden van het regime de mensen proberen bewust te maken van wat democratie betekent. Ik vind democratie eigenlijk zelfs een exportproduct. Je moet niet alleen met je economie komen aanzetten, maar mensen proberen bewust te maken van democratie."
Volgens Pechtold is het overigens de eigen verantwoordelijkheid van Wilders of hij de film uitzendt. Achteraf kan het Openbaar Ministerie dan toetsen of Wilders bepaalde grondrechten geschonden heeft met zijn film. Geert Wilders zelf lijkt zich vooralsnog weinig aan te trekken van alle commotie. Hij deed de waarschuwing van Balkenende over de gevolgen af als zou het kabinet buigen en capituleren voor de islam. Hij zou dat nooit doen.
Dat vind ik een slechte vergelijking. Wilders maakt een film, dat is een volstrekt geweldloze uiting van zijn mening. Het verkopen van een wapen is geheel iets anders, een wapen koop je om iemand mee te bedreigen of om mensen mee te verwonden. Aan een wapen zijn dus direct onethische zaken verbonden en film is geheel onschuldig in dat opzicht en geeft alleen maar de mening van Wilders weer.quote:Op zondag 2 maart 2008 07:23 schreef Noin het volgende:
Van mij mag Wilders doen wat ie wil, maar iedereen is wel verantwoordelijk voor zijn daden.
ALs Wilders de film uitbrengt en daar elke moslim in de wereld mee schoffeert, en die moslims breken dan de boel af vind ik dat 90% de verantwoording van de moslims zelf, maar toch ook voor 10% van Wilders.
Ik vind het een beetje als een wapenverkoper die een pistool verkoopt aan iemand met wel de juiste papieren en vergunningen, maar die er toch een beetje nerveus uit ziet. Als die nerveuze gast dan op een school al zijn klasgenoten afknalt vind ik dat de schuld van die overspannen student, maar ik vind het voor 10% toch ook de schuld van die wapenverkoper.
Ik zou wel zeggen tegen die wapenverkoper of hij niet beter uit had kunnen kijken toen hij zijn wapen aan zo'n labiel figuur verkocht.quote:Op zondag 2 maart 2008 07:33 schreef Dr.Nikita het volgende:
Wat een kulverhaal over de wapenverkoper. Is hetzelfde als een autoverkoper verantwoordelijk houden voor iemand die onder invloed een ander doodrijdt.
Van 'vermoorde onschuld' is werkelijk geen sprake. Hoe kom je erbij?quote:“Ik ga niet zeggen wat ik precies ga doen. Maar het zal inderdaad over de Koran gaan. Veel mensen denken misschien: de Koran is een oud boek, van vijftienhonderd jaar geleden, en waar maakt Wilders zich druk over. Nou, ik wil in een korte film laten zien dat die Koran niet alleen veel mensen inspireert, maar ook in grote delen van de wereld wordt toegepast. Ook in Nederland zijn daar veel voorbeelden van. Ik denk dat het de ogen van veel mensen zal openen. Bijvoorbeeld door te laten zien hoe sommige verzen uit de Koran letterlijk worden toegepast.”
Ik heb weel eens een gesprek gehad met een gematigde moslim, die me vertelde dat de Koran door verschillende groeperingen verschillend uitgelegd wordt, net als de bijbel overigens. Hij vertelde me wel dat in de koran wordt gesteld dat mannen en vrouwen gelijke rechten hebben. Er staat dat een vrouw haar vrouwelijkheid moet bedekken en een man zijn mannelijkheid. Hij zegt:"In principe mag een vrouw dus in bikini lopen, want dan zijn haar borsten en vagina bedekt. Maar de extremisten maken daarvan dat het hele lichaam, inclusief haar, bedekt moet zijn."quote:Op zondag 2 maart 2008 06:37 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik sprak laatste een mede-student van Turkse afkomt, hij verteld mij dat hij het in principe best eens is met Wilders en hij zegt ook meerdere Turken te kennen die er net zo over denken. Geloof is iets wat je thuis of in het gebedshuis uitoefent, maar niet in de politiek, openbare instellingen of via uiterlijke kenmerken zoals hoofddoeken. Ik kan mij eigenlijk best goed in dat standpunt vinden, zorg er voor dat er ruimte is voor geloofsbelijdenis maar beperk dat tot het prive-domein.
Nu wacht ik op het moment dat je roept: GRAPJE! want dit kan gewoon niet waar zijnquote:Op zondag 2 maart 2008 03:45 schreef ikke22 het volgende:
niet alleen dat maar durf jij nog zonder angst een vliegtuig in te stappen die van of richting amerika ofzo gaat??? ik niet.. heb al vanaf 11-9 niet meer in een vliegtuig gezeten..
[..]
Wat is zijn punt dan? Dat als je maar genoeg loopt te stangen je een complete bevolkingsgroep over de zeik krijgt?quote:Op zondag 2 maart 2008 08:42 schreef supersayan het volgende:
[..]
Nu wacht ik op het moment dat je roept: GRAPJE! want dit kan gewoon niet waar zijn![]()
Verder lijkt mij die film van Geert best tof, want als alle moslims gaan rellen enzo snapt iedereen zijn punt. Dan zou het wel heel gemakkelijk gaan enzo
waar hij heen wil?quote:Op zondag 2 maart 2008 09:27 schreef Noin het volgende:
[..]
Wat is zijn punt dan? Dat als je maar genoeg loopt te stangen je een complete bevolkingsgroep over de zeik krijgt?
Of dat het bij deze bevolkingsgroep heel makkelijk is door op de juiste knoppen te drukken ze al over de zeik gaan?
Zelfde gebeurt ook bij andere groepen hoor. Als je de holocaust ontkent krijg je de Joden over de zeik, als je het communisme goed vind krijg je de Amerikanen over de zeik, als je Ajax goed vind krijg je de Feyenoorders over de zeik.
Leg me eens uit waar Wilders heen wil.
quote:nou ja. islam jennen?...
ik zie het juist positief.. ook voor de islam
ik zie het als emancipatie en gelijkschakeling met andere religies
andere religies in het westen hebben deze fase al gehad... daarmee bedoel ik..
het belachelijk gemaakt worden, bekritiseert worden.. enz
voor islam is het nog iets nieuws.. lijkt het.. daarmee bedoel ik.. het bekritiseren van die religie
andere religies zijn het meer gewoon.. lijkt het.
als we deze fase door zijn.. dan is de islaam geemancipeerd en staat op gelijke hoogte( of diepte. tis maar hoe je het ziet) met andere religies in het westen
Ja dat maakt wat uit, wel als er zulke belangen op het spel staan.quote:Op zondag 2 maart 2008 09:51 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
[..]
waar hij heen wil?
maakt dat iets uit?
hij heeft gewoon het recht om kritiek te uitten op religie
[..]
Wilders lijkt me nou niet de persoon die zomaar iets doet zonder reden, zonder doel.quote:Op zondag 2 maart 2008 09:51 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
[..]
waar hij heen wil?
maakt dat iets uit?
[..]
tja..en dan zie ik vooral het belang van bescherming van de vrijheid van meningsuitting en het niet toegeven aan geweldsdreigingen.. omdat anders het eind zoek isquote:Op zondag 2 maart 2008 09:52 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ja dat maakt wat uit, wel als er zulke belangen op het spel staan.
Dat is geen belang dat ermee beschermd word, je valt het belang wat je poogt te beschermen zelfs aan door er misbruik van te maken. Het einde is daarmee overigens helemaal niet zoek, of ben je er zo een die alles zwart wit ziet, of iedereen uitschelden, erover kankeren etc etc of er niet over praten? Zo werkt dat dus niet, je kan ook een fatsoenlijke discussie aangaan, maar nee wacht het is Wilders... die de hand van menig moslim heeft AFGESLAGEN. Geen bereidheid tot dialoog leid altijd tot escalatie.quote:Op zondag 2 maart 2008 09:59 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
[..]
tja..en dan zie ik vooral het belang van bescherming van de vrijheid van meningsuitting en het niet toegeven aan geweldsdreigingen.. omdat anders het eind zoek is
ik ben bereid op korte termijn ongemakken voor lief te nemen
als we daarmee langetermijn belangen kunnen veilig stellen
Het is een policiticus, tuurlijk maakt dat wat uit!quote:Op zondag 2 maart 2008 09:51 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
[..]
waar hij heen wil?
maakt dat iets uit?
[..]
een film maken die kritsche kantekenen plaatst bij bepaalde aspecten van een religiequote:Op zondag 2 maart 2008 10:01 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat is geen belang dat ermee beschermd word, je valt het belang wat je poogt te beschermen zelfs aan door er misbruik van te maken.
Je vind mij voorbarig, kan dat bij Wilders? Voorbarig zijn? Alsof wij van Wilders enigszins normaal kritisch-onderbouwde zaken hebben vernomen sinds hij een eigen partij heeft? Noem je dat voorbarig?quote:Op zondag 2 maart 2008 10:04 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
[..]
een film maken die kritsche kantekenen plaatst bij bepaalde aspecten van een religie
dat is misbruik maken ???
nou.. sorry hoor... ik wacht eerst de film wel of.. en oordeel dan pas of hij misbruik maakt van zijn recht op meningsuitting
vind je een beetje voorbarig
Ik vind het zo'n onzin dat wanneer we zo'n film verbieden het eind zoek is op het gebied van 'vrijheid van meningsuiting'. In Nova kwam geloof ik iemand met een goed punt daarover: demonstraties worden in Nederland soms verboden omdat het onrust zou veroorzaken, en dit kán niet verboden worden? Misschien nu niet meer nee, nu er allemaal zieligerds zijn gaan discussieren over de inhoud van dat eeuwige vrijheid van meningsuiting, nu moeten we er principieel wel aan toegeven omdat er anders dáár weer gezeik over komt. Maar wat mij betreft zegt Balkenende nu eindelijk eens dat die film niet uitgezonden mag worden, en als Wilders het toch doet op basis van de rechten die hij heeft, handen af van Wilders dan. Zoek het lekker uit, neem de verantwoordelijkheid op je. Tis toch te belachelijk voor woorden dat het hele kabinet weer negatief in de picture is als die clown weer allerlei geks uit haaltquote:Op zondag 2 maart 2008 09:59 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
[..]
tja..en dan zie ik vooral het belang van bescherming van de vrijheid van meningsuitting en het niet toegeven aan geweldsdreigingen.. omdat anders het eind zoek is
ik ben bereid op korte termijn ongemakken voor lief te nemen
als we daarmee langetermijn belangen kunnen veilig stellen
ja, beoordeel de film op zijn inhoudquote:Op zondag 2 maart 2008 10:05 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Je vind mij voorbarig, kan dat bij Wilders? Voorbarig zijn? Alsof wij van Wilders enigszins normaal kritisch-onderbouwde zaken hebben vernomen sinds hij een eigen partij heeft? Noem je dat voorbarig?
tja, had Wilders dat ook maar gedaan, wachten tot die film klaar is ipv voorbarig en nogal provocatief een tipje van de sluier te lichtenquote:Op zondag 2 maart 2008 10:04 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
[..]
een film maken die kritsche kantekenen plaatst bij bepaalde aspecten van een religie
dat is misbruik maken ???
nou.. sorry hoor... ik wacht eerst de film wel of.. en oordeel dan pas of hij misbruik maakt van zijn recht op meningsuitting
vind je een beetje voorbarig
oh jij weet blijkbaar meer over de inhoud van de film dan ikquote:Op zondag 2 maart 2008 10:17 schreef moussie het volgende:
[..]
tja, had Wilders dat ook maar gedaan, wachten tot die film klaar is ipv voorbarig en nogal provocatief een tipje van de sluier te lichten
en kritische kanttekeningen .. ?
'Op het eind krijgen we een plaatje van Mohammed en daar gebeurt iets mee, ik zeg nog niet wat' zei die zo ongeveer .. wil jij even aanwijzen welk gedeelte hiervan 'kritische kanttekening' is .. ?
De waarheid?quote:Op zondag 2 maart 2008 05:21 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
ik vind dat hij zijn tijd nuttig besteed. ik vind niet dat hij moslims zwart maakt maar enkel de waarheid over de islam meld goed dat er iemand is die de nederlandse bevolking wakker schud
Nou de inhoud van de film laat zich wel een beetje raden. Laat de angst regeren.quote:parool.nl
Wilders voert de kijkers in de film door de Koran. Aan de hand van teksten die hij met documentaire beelden illustreert, wil Wilders aantonen dat 'die verschrikkelijke Koran geen dode letter is, maar dat de islam ons onze vrijheid kan kosten als we er niets tegen ondernemen'.
zou je dan in dat geval Wilders niet aan willen raden met zijn film hetzelfde te doen als hij met de Koran wil doen .. verscheuren ?quote:Op zondag 2 maart 2008 10:19 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
[..]
oh jij weet blijkbaar meer over de inhoud van de film dan ik
mijn mening hoor je als ik de film ook gezien heb
maar dat terzijde
ik denk dat veel mensen zich niet realiseren dat het recht om de koran te publiseren en te lezen
direct te linken is met het recht van wilders om een film te publiseren die we dan kunnen zien
zijn twee kanten van dezelfde medaille
Ja, maar goed, Turkije zal ook niet gaan klagen over de film, die hebben een bijzonder goed staatssysteem (op dat vlak dan).quote:Op zondag 2 maart 2008 06:37 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik sprak laatste een mede-student van Turkse afkomt, hij verteld mij dat hij het in principe best eens is met Wilders en hij zegt ook meerdere Turken te kennen die er net zo over denken. Geloof is iets wat je thuis of in het gebedshuis uitoefent, maar niet in de politiek, openbare instellingen of via uiterlijke kenmerken zoals hoofddoeken. Ik kan mij eigenlijk best goed in dat standpunt vinden, zorg er voor dat er ruimte is voor geloofsbelijdenis maar beperk dat tot het prive-domein.
nee.. ik ben tegen cencuur..quote:Op zondag 2 maart 2008 10:26 schreef moussie het volgende:
[..]
zou je dan in dat geval Wilders niet aan willen raden met zijn film hetzelfde te doen als hij met de Koran wil doen .. verscheuren ?
"U mag zeggen wat u wil en ik hoef het daarbij niet eens te zijn, maar ik zal tot de dood vechten om het recht dat u mag zeggen wat u wil te verdedigen".quote:Op zondag 2 maart 2008 10:26 schreef moussie het volgende:
[..]
zou je dan in dat geval Wilders niet aan willen raden met zijn film hetzelfde te doen als hij met de Koran wil doen .. verscheuren ?
Jep.quote:Op zondag 2 maart 2008 10:25 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Nou de inhoud van de film laat zich wel een beetje raden. Laat de angst regeren.
Probleem is echter dat hij de gehele islam op de korrel neemt. En via geëxtrapoleerde stellingen zijn gelijk probeert te halen.
Maar ik zie dan nog geen rellen in de achterlanden van Amerika, of Nederland. Ook zie ik dan geen woedende christenen de straat opgaan om de dood van Geert Wilders te eisen. Kortom; de reactie van de doelgroep lokt natuurlijk ook bepaalde acties van Wilders uit.quote:Al er een film komt over het christendom met KKK-beeldmateriaal. Slaat dat natuurlijk ook als een tang op een varken.
Eens. Maar hoeveel zullen er zijn die die dialoog aangaan, en hoeveel zullen er zijn die met geweld willen proberen Geert Wilders het zwijgen op te doen leggen?quote:Dit heeft denk ik meer te maken met een stukje tunnelvisie. De enigste manier om te toetsen of zijn visie klopt komt echter niet van de film zelf af.... daarvoor is deze te kort en zeer eenzijdig belicht. Maar door een dialoog. Ben daarom ook zeer benieuwd wat zijn opstelling zal zijn na het vertonen van deze film.
En zelfs al zou het propaganda zijn, de reactie van de moslimwereld is alsnog buiten alle proportie op deze film.quote:Als die film gebruikt wordt als eye-opener voor een verdere dialoog waarin hij zelf ook deelneemt heb er ik niet zoveel bezwaar tegen. Pas dan komen de voor en tegenstellingen pas goed uitgewerkt aan bod.
Als hij zich hierna ontwijkend opstelt voor een verdere dialoog kun je die film plaatsen onder de noemer van propaganda, en daar ben ik heel wat minder over te spreken.
behalve als je uit de Koran citeert, want die moet verscheurt ..quote:Op zondag 2 maart 2008 10:40 schreef Scorpie het volgende:
[..]
"U mag zeggen wat u wil en ik hoef het daarbij niet eens te zijn, maar ik zal tot de dood vechten om het recht dat u mag zeggen wat u wil te verdedigen".
Alsnog mag hij dat zeggen. Dat is het grootste goed. Net zoals dat profeten imo mogen zeggen dat homo`s varkens zijn en ze dood moeten.quote:Op zondag 2 maart 2008 10:43 schreef moussie het volgende:
[..]
behalve als je uit de Koran citeert, want die moet verscheurt ..
En JP Balkenende, die oproept tot zelfcensuur, die verkwanselt niet onze vrijheden?quote:maar ja, ik zei al vaker dat Wilders uit naam van de vrijheid al onze vrijheden zit te verkwanselen
eh nee dus.. oproepen tot geweld mag niet binnen de grenzen van meningsuitingquote:Op zondag 2 maart 2008 10:48 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Alsnog mag hij dat zeggen. Dat is het grootste goed. Net zoals dat profeten imo mogen zeggen dat homo`s varkens zijn en ze dood moeten.
[..]
Dus, de vrijheid van meningsuiting is niet eindeloos.quote:Op zondag 2 maart 2008 10:49 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
[..]
eh nee dus.. oproepen tot geweld mag niet binnen de grenzen van meningsuiting
Zo zou het eigenlijk wel moeten zijn.quote:Op zondag 2 maart 2008 10:58 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dus, de vrijheid van meningsuiting is niet eindeloos.
nee zeker nietquote:Op zondag 2 maart 2008 10:58 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dus, de vrijheid van meningsuiting is niet eindeloos.
Moslims hebben meerdere keren gepoogd om de dialoog aan te gaan met Wilders, je kan onmogelijk stellen dat ze dat niet hebben gedaan of dat ze de dialoog weigeren. Een slecht excuus is dan ineens te gaan wijzen naar bepaalde groeperingen in het buitenland die deze dialoog niet (meer) wensen.quote:Op zondag 2 maart 2008 10:43 schreef Scorpie het volgende:
Eens. Maar hoeveel zullen er zijn die die dialoog aangaan, en hoeveel zullen er zijn die met geweld willen proberen Geert Wilders het zwijgen op te doen leggen?
Dat ligt eraan in welke context je deze reactie plaatst, gezien de ontwikkelingen van de laatste 7 jaar. Hoe je het nu wend of keert, deze woede-uitingen zijn echt niet slechts gebaseerd op deze film. Jij weet net zo goed als ik, dondersgoed dat men niet zo positief denkt over de gemiddelde westerling (ongeacht deze film er zou zijn of niet). En dan zie ik de anti-islamieten alweer aan komen hollen met "ja maar dat komt door de Koran! Ze zien ons als ongelovigen!", alleen is dat makkelijk te pareren met het feit dat bijvoorbeeld er niet zo gedacht wordt over Aziaten (bijv Chinezen, Japanners etc).quote:En zelfs al zou het propaganda zijn, de reactie van de moslimwereld is alsnog buiten alle proportie op deze film.
Kan niet, dan is het in feite dat persoon A alles mag zeggen wat ze wil en persoon B heeft daar niets over te zeggen.quote:
Dus zou je het prima vinden als radicale moslims in welke taal dan ook hier dood en verderf prediken, zonder dat voor die gasten enige consequentie geldtquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |