---------------------------------quote:Fitna (film)
Regie : Geert Wilders
Productie : Geert Wilders
Script : Geert Wilders
Uitgebracht : maart 2008
Genre : korte film
Lengte : 15 minuten
Land : Nederland
Geert Wilders, de maker van de film
Fitna (Arabisch: فتنة), ook wel de Koranfilm van Geert Wilders genoemd, is een vijftien minuten durende Nederlandse korte film, die, na enig uitstel, waarschijnlijk zal verschijnen in maart 2008.
Fitna betekent beproeving en is een zeer breed begrip. Oorspronkelijk betekende het begrip letterlijk het in het vuur verhitten van goud en zilver om dat op echtheid te toetsen. In de Koran wordt het woord gebruikt om het gevaar te omschrijven dat moslims terugkeren naar het veelgodendom of het heidendom. Zo is iemand die fitna zaait in de ogen van moslims een groter kwaad dan een moordenaar. In het algemeen staat fitna voor 'het kwaad'.[1][2] De film zal in ieder geval verschijnen op het internet, op de website fitnathemovie.com. Of de film ook te zien zal zijn op de publieke omroep is nog niet bekend.[3]
Commotie
Nog voordat de film is verschenen, zorgt deze voor veel commotie in de moslimwereld. Zo heeft Iran laten weten, dat er consequenties zullen volgen mocht de film daadwerkelijk worden uitgezonden.[4] In Pakistan werd de beveiliging van Nederlandse diplomatieke vestigingen en bedrijven aanzienlijk opgevoerd uit angst voor woedende moslims.[5] De Arabisch-Europese Liga kondigde aan met een "tegenfilm" te komen.[6] De islamitische organisatie Hizb ut-Tahrir besloot naar aanleiding van het nieuws over de productie van de film folders uit te delen tegen "lasterwerk van de islam".[7] De Taliban dreigt met aanvallen op de Nederlandse soldaten in Afghanistan. [8]Ook de politiek roerde zich. De Nederlandse minister-president Jan Peter Balkenende (CDA) sprak van "een forse crisissituatie".[9] Minister van Binnenlandse Zaken Guusje ter Horst (PvdA) vroeg burgemeesters extra alert te zijn in verband met de film.[10] Fitna kreeg echter ook bijval. Zo noemde Minister Ella Vogelaar (PvdA) de film goed voor het integratiedebat.[11][12]
Televisiemakers Ersin Kiris en Vincent van der Lem maakten De Tegenfilm, een 28-minuten durend verslag waarin Kiris op zoek gaat naar "de grenzen van vrijheid van meningsuiting". [13]
Egypte weerde de kinderfilm Waar is het Paard van Sinterklaas? op het filmfestival van Cairo.[14]
Bronnen, noten en/of referenties:
1. Fitna is 'het kwaad', BN/De Stem, 9 februari 2008
2. Koranfilm Wilders heet Fitna, NU.nl, 9 februari 2008
3. Koranfilm Wilders komt op internet, NU.nl, 5 januari 2008
4. 'Iran waarschuwt Nederland om film Wilders', NU.nl, 22 januari 2008
5. Koranfilm: Pakistan beveiligt Nederlanders, Elsevier, 8 februari 2008
6. Arabische Europese Liga maakt tegenfilm Wilders, NU.nl, 17 januari 2008
7. Islamitische beweging foldert tegen ‘laster', NRC.nl, 28 december 2007
8. Taliban dreigen met aanvallen wegens Wilders-film, NU.nl, 28 februari 2008
9. 'Koranfilm zorgt voor forse crisissituatie', NU.nl, 18 januari 2008
10. Minister vraagt burgemeesters alert te zijn om Koranfilm, NU.nl, 16 januari 2008
11. Vogelaar: Koranfilm goed voor integratiedebat, Elsevier, 29 januari 2008
12. Geert Wilders' koranfilm: alle ophef en paniek, Maartje Willems, Elsevier, 23 januari 2008
13. http://www.mtnl.nl/read/tegenfilm-infox
14. Nederland vraagt Egypte opheldering over boycot, Trouw, 28 februari 2008
quote:Op vrijdag 29 februari 2008 20:41 schreef 6liNes het volgende:
Ik blijf stiekem hopen dat de film van Wilders de hoax van 2008 wordt. Als opvolger van de Donorshow uit 2007.
Doe een leuk filmpje in de OP.quote:Op vrijdag 29 februari 2008 20:35 schreef Drugshond het volgende:
Hier weer verder..... ff kijken of we een OP kunnen maken.
Ik hoop dat er eerst nog flink wat heisa gestampt word in de moslim landen, alvorens de film getoond wordt!..quote:Op vrijdag 29 februari 2008 20:41 schreef 6liNes het volgende:
Ik blijf stiekem hopen dat de film van Wilders de hoax van 2008 wordt. Als opvolger van de Donorshow uit 2007.
Als zij zich niet mogen bemoeien met ons, waarom maak jij je dan druk over de situatie aldaar? Pot - ketel verhaal. Aan dit soort domme reacties gaat Nederland een zware dobber krijgen.quote:Op vrijdag 29 februari 2008 20:55 schreef hardstyle_babbels het volgende:
Maargoed naar mijn mening zijn we toch al te laat en zal het uiteindelijk toch (ook al kan het nog wel wat jaren duren) uitlopen op een "echte" oorlog. Dan kan het beter nu gebeuren naar aanleiding van wat spotprenten en een filmpje. Zij pikken dit immers niet van "ons". wij pikken echter veel te veel van dat klootjesvolk al jaren te lang. Jarenlange terreur, aanslagen, vrouwenonderdrukking, martelingen, etc etc...
Het is tijd om in te grijpen.
Done....quote:Op vrijdag 29 februari 2008 20:48 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Doe een leuk filmpje in de OP.
tjeezes, ze doen het niet in hun broek voor de islam, ze doen het in hun broek over de individuele en economische gevolgenquote:Op vrijdag 29 februari 2008 21:00 schreef gebruikersnaam het volgende:
Die film hoeft niet een meer uitgezonden te worden.
Zijn punt is nu wel heel duidelijk gemaakt.
Van Balkenende moeten wij verdraagzaam zijn richting de islam, terwijl het hele kabinet het in hun broek doen voor diezelfde islam.
"niks aan de hand mensen, gewoon doorlopen"
Quote je nu verkeerd? Je conclusie heeft totaal geen betrekking op wat ik hierboven typ...quote:Op vrijdag 29 februari 2008 20:57 schreef tho_Omas het volgende:
[..]
Als zij zich niet mogen bemoeien met ons, waarom maak jij je dan druk over de situatie aldaar? Pot - ketel verhaal. Aan dit soort domme reacties gaat Nederland een zware dobber krijgen.
Nee dat zou ook wel heel raar zijn een regering met PvdA erbij die bang is voor de islam...:')quote:Op vrijdag 29 februari 2008 21:06 schreef moussie het volgende:
[..]
tjeezes, ze doen het niet in hun broek voor de islam
quote:Op vrijdag 29 februari 2008 21:10 schreef hardstyle_babbels het volgende:
[..]
Kap overigens a.u.b. direct met gedoe over dom bla bla... Als je het op een fatsoenlijke manier verder niet kunt doen... Ga dan naar tmf chat.
blabla.quote:Op vrijdag 29 februari 2008 20:55 schreef hardstyle_babbels het volgende:
wij pikken echter veel te veel van dat klootjesvolk al jaren te lang. Jarenlange terreur, aanslagen, vrouwenonderdrukking, martelingen, etc etc...
Niet uitzenden is toegeven aan extremisten; het signaal geven dat als men hard genoeg schreeuwt dat de westerse wereld zich wel aan hun waanideën conformeert.quote:Op vrijdag 29 februari 2008 21:42 schreef tho_Omas het volgende:
[..]
[..]
blabla.
Verder ga jij er vanuit dat heftige reacties een positieve uitwerking hebben op Nederland? Ik zie nergens een argument waarom die film zou moeten worden uitgezonden, of wil je gewoon provoceren.
Is inderdaad zo, maar hier valt gewoon niets te winnen. Niet uitzenden heeft nadelen, wel uitzenden heeft nadelen. M.i. zijn de nadelen van het wel uitzenden het grootst. Ik waarborg liever de economie en de levens van onze militairen, dan dat ik als Nederlander problemen blootleg die allang bekend zijn.quote:Op vrijdag 29 februari 2008 21:44 schreef Jalu het volgende:
[..]
Niet uitzenden is toegeven aan extremisten; het signaal geven dat als men hard genoeg schreeuwt dat de westerse wereld zich wel aan hun waanideën conformeert.
Daar ga ik direct niet vanuit.quote:Op vrijdag 29 februari 2008 21:42 schreef tho_Omas het volgende:
[..]
[..]
blabla.
Verder ga jij er vanuit dat heftige reacties een positieve uitwerking hebben op Nederland? Ik zie nergens een argument waarom die film zou moeten worden uitgezonden, of wil je gewoon provoceren.
Dat is dan jouw mening... ik waarborg liever onze vrijheid van meningsuiting.quote:Op vrijdag 29 februari 2008 22:07 schreef tho_Omas het volgende:
[..]
Is inderdaad zo, maar hier valt gewoon niets te winnen. Niet uitzenden heeft nadelen, wel uitzenden heeft nadelen. M.i. zijn de nadelen van het wel uitzenden het grootst. Ik waarborg liever de economie en de levens van onze militairen, dan dat ik als Nederlander problemen blootleg die allang bekend zijn.
Op korte termijn heeft wel uitzenden uiteraard meer nadelen dan niet uitzenden. Maar op de lange termijn zou niet uitzenden wel eens het begin van het einde kunnen betekenen voor de westerse wereld. Zeker als er nu, na alle commotie, bedreigingen en ander tumult besloten wordt om de film niet uit te zenden, geeft dat de islam het teken dat wij bereid zijn onze normen en waarden op te geven om mogelijke problemen te voorkomen. Dan moeten wij ons eens heel hard af gaan vragen hoeveel waarde wij hechten aan onze vrijheden (waar onze voorouders keihard voor hebben gevochten) en manier van leven. Ik denk dat beide het waard zijn om te verdedigen met alle noodzakelijke middelen.quote:Op vrijdag 29 februari 2008 22:07 schreef tho_Omas het volgende:
[..]
Is inderdaad zo, maar hier valt gewoon niets te winnen. Niet uitzenden heeft nadelen, wel uitzenden heeft nadelen. M.i. zijn de nadelen van het wel uitzenden het grootst. Ik waarborg liever de economie en de levens van onze militairen, dan dat ik als Nederlander problemen blootleg die allang bekend zijn.
Gefeliciteerd, je hebt me aan het huilen gekregen.quote:Op vrijdag 29 februari 2008 20:55 schreef hardstyle_babbels het volgende:
Uitzenden die film.... Hoe heviger de reacties van extremisten, hoe meer Wilders zijn gelijk krijgt... Jah dat kost dan slachtoffers aan Nederlandse zijde....
Het blijkt dan maar weer dat er altijd eerst iets ergs moet gebeuren voor we ingrijpen.
Een film mag immers nooit een reden zijn voor zoveel ophef. Dat dit nu het geval is hoort natuurlijk nooit een reden te zijn hem dan uit schijterigheid maar niet uit te zenden en daarmee de extremisten ook nog hun gelijk te geven.
Maargoed naar mijn mening zijn we toch al te laat en zal het uiteindelijk toch (ook al kan het nog wel wat jaren duren) uitlopen op een "echte" oorlog. Dan kan het beter nu gebeuren naar aanleiding van wat spotprenten en een filmpje. Zij pikken dit immers niet van "ons". wij pikken echter veel te veel van dat klootjesvolk al jaren te lang. Jarenlange terreur, aanslagen, vrouwenonderdrukking, martelingen, etc etc...
Is dit 'n grapjespost?quote:Op vrijdag 29 februari 2008 20:55 schreef hardstyle_babbels het volgende:
Uitzenden die film.... Hoe heviger de reacties van extremisten, hoe meer Wilders zijn gelijk krijgt... Jah dat kost dan slachtoffers aan Nederlandse zijde....
Het blijkt dan maar weer dat er altijd eerst iets ergs moet gebeuren voor we ingrijpen.
Een film mag immers nooit een reden zijn voor zoveel ophef. Dat dit nu het geval is hoort natuurlijk nooit een reden te zijn hem dan uit schijterigheid maar niet uit te zenden en daarmee de extremisten ook nog hun gelijk te geven.
Ik wil die film wel zien hoor , geen idee wat het nut van de film is , maar dat kan ik ook niet beoordelen voordat ik hem gezien heb he?quote:Op vrijdag 29 februari 2008 22:32 schreef Taurus het volgende:
[..]
Is dit 'n grapjespost?![]()
Nogmaals, grapjas, en duidelijk film-van-wilders-voorstander, mag ik van jou weten wat het nut is van deze film, waar Wilders gelijk in krijgt, én wat we gaan doen als Wilders gelijk krijgt? Als je wonden veroorzaakt, is het zeker als politicus wel zo lekker als je ook het verband er bij cadeau doet. Daar is een politicus voor. Beleid voeren, oplossingen bedenken, welstand verbeteren. Draagt Wilders daartoe bij hierdoor? Ik dacht het niet.
Geen idee wat het nut is, want de inhoud is nog niet bekend. Aangezien onze vrijheid van meningsuiting is er in ieder geval GEEN reden hem niet uit te zenden.quote:Op vrijdag 29 februari 2008 22:32 schreef Taurus het volgende:
[..]
Is dit 'n grapjespost?![]()
Nogmaals, grapjas, en duidelijk film-van-wilders-voorstander, mag ik van jou weten wat het nut is van deze film, waar Wilders gelijk in krijgt, én wat we gaan doen als Wilders gelijk krijgt? Als je wonden veroorzaakt, is het zeker als politicus wel zo lekker als je ook het verband er bij cadeau doet. Daar is een politicus voor. Beleid voeren, oplossingen bedenken, welstand verbeteren. Draagt Wilders daartoe bij hierdoor? Ik dacht het niet.
Balkie heeft in zin broek gepoept.quote:Op vrijdag 29 februari 2008 22:54 schreef Ryan3 het volgende:
Watskebeurt vandaag?
..quote:Op vrijdag 29 februari 2008 22:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Balkie heeft in zin broek gepoept.
Cynici willen nog wel eens beweren dat politici geen problemen oplossen, maar ze juist creeren en/of in stand houden. Als je alle problemen oplost maak je jezelf namelijk overbodig, en dat kan niet de bedoeling zijn.quote:Op vrijdag 29 februari 2008 22:32 schreef Taurus het volgende:
Wel interessant eigenlijk. Alsof iemand publiekelijk gaat verkondigen een film te maken waarin de look-alikes van de hele koninklijke familie in bloederige stukjes worden gehakt en die film op internet verspreiden. Dat heeft natuurlijk tot gevolg dat mensen de film proberen tegen te houden. En juist omdat er mensen zijn die de film willen tegenhouden omdat ze zich er door gekwetst voelen moet ik die film ook daadwerkelijk gaan maken en uitzenden alleen maar om een statement te maken over vrijheid van meningsuiting.quote:Op vrijdag 29 februari 2008 21:44 schreef Jalu het volgende:
[..]
Niet uitzenden is toegeven aan extremisten; het signaal geven dat als men hard genoeg schreeuwt dat de westerse wereld zich wel aan hun waanideën conformeert.
Wilders heeft naar mijn idee een polariserende invloed, hij is steeds splijtend bezig,quote:Op vrijdag 29 februari 2008 23:12 schreef gronk het volgende:
..... maar aan de andere kant, Wilders staat nu ook niet echt bekend om z'n oplossingen, niet?
Als ik een voorspellinkje mag doen over de inhoud:quote:Op vrijdag 29 februari 2008 22:45 schreef hardstyle_babbels het volgende:
Geen idee wat het nut is, want de inhoud is nog niet bekend. Aangezien onze vrijheid van meningsuiting is er in ieder geval GEEN reden hem niet uit te zenden.
We gaan hoe dan ook een zure sessie tegemoet. Korte termijn/Lange termijn is maar net hoe je het bekijkt. 5 jaar op zich lijkt me een zeer korte termijn, 5 jaar terreur en haat lijkt me een hele lange termijn. Ik ken verder de inhoud niet van de film, maar er lijkt nu geen weg meer terug. Het verstandigst was wellicht als er nooit sprake was geweest van een film. Dan hadden we deze discussie nog wat jaren kunnen uitstellen.quote:Op vrijdag 29 februari 2008 22:26 schreef Dhalsim het volgende:
[..]
Op korte termijn heeft wel uitzenden uiteraard meer nadelen dan niet uitzenden. Maar op de lange termijn zou niet uitzenden wel eens het begin van het einde kunnen betekenen voor de westerse wereld. Zeker als er nu, na alle commotie, bedreigingen en ander tumult besloten wordt om de film niet uit te zenden, geeft dat de islam het teken dat wij bereid zijn onze normen en waarden op te geven om mogelijke problemen te voorkomen. Dan moeten wij ons eens heel hard af gaan vragen hoeveel waarde wij hechten aan onze vrijheden (waar onze voorouders keihard voor hebben gevochten) en manier van leven. Ik denk dat beide het waard zijn om te verdedigen met alle noodzakelijke middelen.
Wilders is wel degelijk een intelligent man. Hij is net iets intelligenter dan zijn aanhang, en dat is het gevaar.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 00:40 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Stilletjes hoop ik dat Wilders *wel* een intelligente man is en een film heeft gemaakt over alle heisa over zijn film. Of dat ie zegt "de film is af. Maar dankzij de vrijheid van meningsuiting heb ik ook de keuze om de film niet uit te zenden. En die keuze volg ik"
Precies, het is 'm alleen om chaos te doen. Hoe meer hij/zij hoe radicaler het klimaat wordt en des te meer stemmen trekt hij. Hoe beter de integratie van moslims verloopt, des te minder stemmen. En daar heeft hij geen baat bij, dus kiest hij de voor hem beste aktie: polariseren de handel.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 00:33 schreef barthol het volgende:
Wilders heeft naar mijn idee een polariserende invloed, hij is steeds splijtend bezig,
de wij-zij tegenstelling vergrotend.
Bepaald niet een bruggenbouwer of iemand die naar oplossingen of concensus zoekt.
Het vuur opstoken en zich dan beklagen, daar is hij goed in.
Nee, hij heeft een psychische stoornis en dient behandeld te worden. Iemand die zo egocentrisch is en anderen in zijn zelfdestructiedrang dreigt mee te nemen dient gedwongen opgenomen te worden.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 00:42 schreef tho_Omas het volgende:
[..]
Wilders is wel degelijk een intelligent man.
Of in plaats daarvan polariseert de wereld nog veel sneller en hebben we binnen enkele jaren een totale wij-zij oorlog waarin Nederland het middelpunt is en jarenlang het mikpunt is van de meest afschuwelijke aanslagen.quote:Op vrijdag 29 februari 2008 22:26 schreef Dhalsim het volgende:
Op korte termijn heeft wel uitzenden uiteraard meer nadelen dan niet uitzenden. Maar op de lange termijn zou niet uitzenden wel eens het begin van het einde kunnen betekenen voor de westerse wereld. Zeker als er nu, na alle commotie, bedreigingen en ander tumult besloten wordt om de film niet uit te zenden, geeft dat de islam het teken dat wij bereid zijn onze normen en waarden op te geven om mogelijke problemen te voorkomen. Dan moeten wij ons eens heel hard af gaan vragen hoeveel waarde wij hechten aan onze vrijheden (waar onze voorouders keihard voor hebben gevochten) en manier van leven. Ik denk dat beide het waard zijn om te verdedigen met alle noodzakelijke middelen.
Ja, en mensen met een psychische stoornis kunnen niet intelligent zijn? Ik verafschuw hem ook, net als jij wellicht. Maar als je het zo speelt dat je steeds groter wordende groep Nederlanders/mentaal geretardeerden achter je krijgt, tja. De denkbeelden zijn achterlijk, de man zelf niet me dunkt. Dat is ook het gevaar van dit soort demagogen.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 00:46 schreef gelly het volgende:
[..]
Nee, hij heeft een psychische stoornis en dient behandeld te worden. Iemand die zo egocentrisch is en anderen in zijn zelfdestructiedrang dreigt mee te nemen dient gedwongen opgenomen te worden.
Hier in Nederland sluiten we gelukkig mensen niet op omdat hun (politieke) mening ons niet bevalt.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 00:46 schreef gelly het volgende:
[..]
Nee, hij heeft een psychische stoornis en dient behandeld te worden. Iemand die zo egocentrisch is en anderen in zijn zelfdestructiedrang dreigt mee te nemen dient gedwongen opgenomen te worden.
Mooi!quote:Op zaterdag 1 maart 2008 00:46 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Of in plaats daarvan polariseert de wereld nog veel sneller en hebben we binnen enkele jaren een totale wij-zij oorlog waarin Nederland het middelpunt is en jarenlang het mikpunt is van de meest afschuwelijke aanslagen.
Tja, als we toch aan het voorspellen zijn
Heeft Antoine Bodar jou vanavond toevallig op dit idee gebracht?quote:Op zaterdag 1 maart 2008 00:46 schreef gelly het volgende:
[..]
Nee, ik had het eerder al in een ander topic geopperd, misschien leest hij hier mee.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 00:50 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Heeft Antoine Bodar jou vanavond toevallig op dit idee gebracht?
Het is geen mening maar een ziekelijke obsessie, een geestesstoornis. De man moet geholpen worden, niet verafschuwd.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 00:49 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Hier in Nederland sluiten we gelukkig mensen niet op omdat hun (politieke) mening ons niet bevalt.
Verander je onderschrift ff in 'ik schijt voor de islam'quote:Op zaterdag 1 maart 2008 00:55 schreef gelly het volgende:
[..]
Nee, ik had het eerder al in een ander topic geopperd, misschien leest hij hier mee.
Die diagnose staat nog niet op papier. Overigens vind ik de reactie van de politiek net zo "geestesziek". Ik ben politiek confuus.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 00:56 schreef gelly het volgende:
[..]
Het is geen mening maar een ziekelijke obsessie, een geestesstoornis. De man moet geholpen worden, niet verafschuwd.
Het is natuurlijk ideaal om aan de tafel te gaan zitten met een kopje thee à la Job Cohen om vervolgens te praten en de problemen op te lossen. De afgelopen 20, 30 jaar hebben echter aangetoond dat deze manier niet werkt, de problemen op het gebied van met name de Islam zijn alleen maar groter geworden. Je kan namelijk wel tolerant lopen doen tegen zij die niet-tolerant zijn tot je een ons weegt maar dat lost niets op. De maatschappelijke problemen worden er alleen maar groter op omdat je de niet-toleranten de ruimte geeft om zich dieper te nestelen in je maatschappij.quote:Bepaald niet een bruggenbouwer of iemand die naar oplossingen of concensus zoekt.
Ik heb een andere wij-zij tegenstelling.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 00:49 schreef tzja het volgende:
[..]
Mooi!
Kunnen we eindelijk afrekenen met ze.
Zullen we ze laten zien wie de baas is op aarde.
Kill em all!
Ik vind het nogal schokkend om te horen en te lezen dat er veel mensen in Nederland zijn die hem willen verbieden om gebruik te maken van zijn grondwettelijke recht om zijn mening te uiten op een manier die hij wil. Had ik eigenlijk niet verwacht in Nederland en ik vind het zorgwekkend. Het niet met hem eens zijn is prima, afkeuren hoe hij zijn mening naar voor brengt ook prima, maar hem verbieden zijn mening te verkondigen gaat veel en veels te ver. Mocht hij op een strafbare wijze zijn mening naar voren brengen dan kan aangifte worden gedaan en dan kan de rechter daarover oordelen.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:12 schreef venomsnake het volgende:
Gewoon opsluiten die Wilders. Loopt de boel weer op te hitsen en brengt daardoor indirect levens in gevaar. Verbieden die film.
De gematigden zullen het altijd afleggen tegen de fanatieke.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:13 schreef barthol het volgende:
[..]
Ik heb een andere wij-zij tegenstelling.
'Zij' zijn voor mij de extremisten en de fanatici, onder welke groep ze ook vallen,
of het nu moslims of christenen zijn, burgers of politici. Wat dat betreft schaar ik
Wilders in de zelfde groep als fanatieke moslimfundalisten, of fanatieke christen-
fundamentalisten, of rednecks die haat prediken tegen groepen die hun niet aanstaan.
Toch een heel ander slag mensen dan de meer gematigden en meer nuancerende en
relativerende mensen waarmee ik me toch meer verbonden voel, of ze nu moslim,
christelijk of -net zoals ik- niet gelovig zijn.
quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:18 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Ik vind het nogal schokkend om te horen en te lezen dat er veel mensen in Nederland zijn die hem willen verbieden om gebruik te maken van zijn grondwettelijke recht om zijn mening te uiten op een manier die hij wil. Had ik eigenlijk niet verwacht in Nederland en ik vind het zorgwekkend. Het niet met hem eens zijn is prima, afkeuren hoe hij zijn mening naar voor brengt ook prima, maar hem verbieden zijn mening te verkondigen gaat veel en veels te ver. Mocht hij op een strafbare wijze zijn mening naar voren brengen dan kan aangifte worden gedaan en dan kan de rechter daarover oordelen.
Ik vind het zorgwekkender dat jij de levens van misschien duizenden of meer Nederlanders op het spel wil zetten voor een kinderachtig spelletje ''hoe ver kan ik de vrijheid van meningsuiting rekken en strekken, enkel om te schokeren en provoceren zonder dat er ook maar 1 serieuze poging tot discussie vanuit gaat.''quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:18 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Ik vind het nogal schokkend om te horen en te lezen dat er veel mensen in Nederland zijn die hem willen verbieden om gebruik te maken van zijn grondwettige recht om zijn mening te uiten op een manier die hij wil. Had ik eigenlijk niet verwacht in Nederland en ik vind het zorgwekkend.
Onnodig mensen gaan beledigen is nergens voor nodig en gewoon not done imo, al helemaal niet als je daardoor levens in gevaar brengt. Hij weet donders goed waar hij mee bezig is, triest gewoon!!quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:18 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Ik vind het nogal schokkend om te horen en te lezen dat er veel mensen in Nederland zijn die hem willen verbieden om gebruik te maken van zijn grondwettelijke recht om zijn mening te uiten op een manier die hij wil.
Maar misschien komt dat doordat er.. erm.. geen film is.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:21 schreef Gabry het volgende:
Ik krijg steeds meer het idee dat er helemaal geen film is.
Wie beslist dan wat onnodig is en wat beledigend is?quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:21 schreef venomsnake het volgende:
[..]
Onnodig mensen gaan beledigen is nergens voor nodig, al helemaal niet als je daardoor levens in gevaar brengt. Hij weet donders goed waar hij mee bezig is, triest gewoon!!
Mensen die helemaal hysterisch worden van een cartoon kun je geen discussie mee voeren dunkt me.quote:enkel op te schokeren en provoceren zonder dat ook maar 1 serieuse poging tot discussie vanuit gaat.
Heel de Nederlandse moslimgemeenschap stond op het dorpsplein met hooivorken en fakkels inderdaad.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:23 schreef NED het volgende:
[..]
Mensen die helemaal hysterisch worden van een cartoon kun je geen discussie mee voeren dunkt me.
Je kan roepen (typen, zoals je wilt) zoveel je wilt, maar dat zal helemaal niets veranderen.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:21 schreef venomsnake het volgende:
[..]
Onnodig mensen gaan beledigen is nergens voor nodig en gewoon not done imo, al helemaal niet als je daardoor levens in gevaar brengt. Hij weet donders goed waar hij mee bezig is, triest gewoon!!
Hmmm, dat vraag ik me af.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:20 schreef tzja het volgende:
[..]
De gematigden zullen het altijd afleggen tegen de fanatieke.
Simpel gezegd maar o zo waar.
Vergeet ook de economie niet. En dat allemaal om stemmers te winnen bij het SBS6 publiek.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:21 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Ik vind het zorgwekkender dat jij de levens van misschien duizenden of meer Nederlanders op het spel wil zetten voor een kinderachtig spelletje ''hoe ver kan ik de vrijheid van meningsuiting rekken en strekken, enkel om te schokeren en provoceren zonder dat er ook maar 1 serieuze poging tot discussie vanuit gaat.''
De vrijheid van meningsuiting rekken? Allerlei personen, religies, groepering zijn het onderwerp van heftige kritiek en 'beledigingen'.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:21 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Ik vind het zorgwekkender dat jij de levens van misschien duizenden of meer Nederlanders op het spel wil zetten voor een kinderachtig spelletje ''hoe ver kan ik de vrijheid van meningsuiting rekken en strekken, enkel om te schokeren en provoceren zonder dat er ook maar 1 serieuze poging tot discussie vanuit gaat.''
Daar ga je de fout in.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:21 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Ook als de gematigden met heel veel meer zijn?quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:20 schreef tzja het volgende:
[..]
De gematigden zullen het altijd afleggen tegen de fanatieke.
Simpel gezegd maar o zo waar.
Bovendien moet er gewoon een eind worden gemaakt aan het bijgeloof dat geloof heet.
En aangezien de islam nogal hardnekkig vasthoudt aan het fabeltje van 'allah' zal dat er als eerste aan moeten geloven.
Maar wat wil jij nu? Dat Balkenende naar het klemmende advies van Iran luistert en Wilders het gevang in gooit?quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:24 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Heel de Nederlandse moslimgemeenschap stond op het dorpsplein met hooivorken en fakkels inderdaad.
quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:23 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Wie beslist dan wat onnodig is en wat beledigend is?
quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:25 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Je kan roepen (typen, zoals je wilt) zoveel je wilt, maar dat zal helemaal niets veranderen.
Het is natuurlijk de verantwoordelijkheid van degene die dergelijke daden plegen. Maar je hoeft het niet uit te lokken door constant de boel op te ruien in de media over je film. Hou dan gewoon je mond en breng de film uit als het je daarom te doen is. We zijn maar een heel klein land, ook wij moeten onze plaats in de wereld kennen.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:27 schreef tzja het volgende:
[..]
Daar ga je de fout in.
Je doet alsof het Wilders schuld is als er strakt aanslagen of wat dan ook gepleegd worden.
Het is de fout van de moslim-extremisten en van niemand anders.
Hoor wat je zegt.
Iemand is het niet eens met jou geloof of standpunten dus moet maar vermoordt worden?
belachelijk!
Laat de gematigde moslims de extremisten dan overtuigen.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:28 schreef tho_Omas het volgende:
[..]
Ook als de gematigden met heel veel meer zijn?
Ja een landje als Nederland maakt een filmpje over de islam en meerdere islam landen vallen over ons heen.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:31 schreef tho_Omas het volgende:
[..]
Het is natuurlijk de verantwoordelijkheid van degene die dergelijke daden plegen. Maar je hoeft het niet uit te lokken door constant de boel op te ruien in de media over je film. Hou dan gewoon je mond en breng de film uit als het je daarom te doen is. We zijn maar een heel klein land, ook wij moeten onze plaats in de wereld kennen.
Het komt mij lichtelijk hysterisch over, maar ik vind het wel grappig.quote:
Wilders weet wat de consequenties kunnen zijn en doet het toch. Hij heeft de aansteker in z'n hand en de keuze of hij wel of niet het te korte lontje aansteekt.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:27 schreef tzja het volgende:
[..]
Daar ga je de fout in.
Je doet alsof het Wilders schuld is als er strakt aanslagen of wat dan ook gepleegd worden.
Het is de fout van de moslim-extremisten en van niemand anders.
Dat zeg ik niet. Ik zeg dat je als je van tevoren op redelijke wijs de consequenties van je daden kunt inschatten en toch besluit dat je principes boven mensenlevens gaan dat je dan ook de verantwoordelijkheid voor eventuele slachtoffers ook moet dragen en je niet laf moet zeggen: ja, maar dat zij niet met mijn vrijheid van meningsuiting overweg kunnen heb ik niets mee te schaften. Dat is laf en erg gemakkelijk.quote:Hoor wat je zegt.
Iemand is het niet eens met jou geloof of standpunten dus moet maar vermoordt worden?
belachelijk!
Och, dan zitten we op één lijn. Dat idee heb ik nu juist over de Wilders aanhangers en al die angst voor de Islam.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:33 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Het komt mij lichtelijk hysterisch over, maar ik vind het wel grappig.
Jij bent bang voor die enge man.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:34 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Wilders weet wat de consequenties kunnen zijn en doet het toch. Hij heeft de aansteker in z'n hand en de keuze of hij wel of niet het te korte lontje aansteekt.
Stel je bent een pappie en je hebt een dochter. En die moet 's nachts door een parkje fietsen met allemaal enge mannen. Dan kan je als pappie je dochter braaf gaan ophalen, of haar in d'r eentje laten fietsen. Tja, wordt ze dan gepakt door een enge man. Dan is de enge man natuurlijk fout.....maar of pappie nog met een schoon geweten de slaap kan vatten 's avonds?
[..]
Dat zeg ik niet. Ik zeg dat je als je van tevoren op redelijke wijs de consequenties van je daden kunt inschatten en toch besluit dat je principes boven mensenlevens gaan dat je dan ook de verantwoordelijkheid voor eventuele slachtoffers ook moet dragen en je niet laf moet zeggen: ja, maar dat zij niet met mijn vrijheid van meningsuiting overweg kunnen heb ik niets mee te schaften. Dat is laf en erg gemakkelijk.
Als sovereign land bepalen wij zelf onze plaats in de wereld. En anderen dienen dat te accepteren. Fatsoenlijke landen doen dat ook. Daarnaast zijn wij economisch en qua machtsverhoudingen aanzienlijk groter dan bijvoorbeeld Iran of Sudan, die zo fel op ons reageren.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:31 schreef tho_Omas het volgende:
[..]
Het is natuurlijk de verantwoordelijkheid van degene die dergelijke daden plegen. Maar je hoeft het niet uit te lokken door constant de boel op te ruien in de media over je film. Hou dan gewoon je mond en breng de film uit als het je daarom te doen is. We zijn maar een heel klein land, ook wij moeten onze plaats in de wereld kennen.
Volgens mij zijn het juist de niet-Wilders aanhangers die bang zijn voor de Islam. Zie de reacties op de film.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:35 schreef venomsnake het volgende:
[..]
Och, dan zitten we op één lijn. Dat idee heb ik nu juist over de Wilders aanhangers en al die angst voor de Islam.
Alleen vind ik het minder grappig.
Misschien zal dat gaandeweg de jaren wel gaan gebeuren, als men de handen ineenslaat.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:31 schreef tzja het volgende:
[..]
Laat de gematigde moslims de extremisten dan overtuigen.
Ik zie het niet gebeuren omdat ze te dom zijn, ja dat vind iik echt.
Volg het nieuws in de wereld, moslims regeringen keuren die acties goed!
Ik vind het juist laf en erg gemakkelijk om te zwichten voor bedreigingen en geweld. Daar zou ik mij voor schamen.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:34 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Wilders weet wat de consequenties kunnen zijn en doet het toch. Hij heeft de aansteker in z'n hand en de keuze of hij wel of niet het te korte lontje aansteekt.
Stel je bent een pappie en je hebt een dochter. En die moet 's nachts door een parkje fietsen met allemaal enge mannen. Dan kan je als pappie je dochter braaf gaan ophalen, of haar in d'r eentje laten fietsen. Tja, wordt ze dan gepakt door een enge man. Dan is de enge man natuurlijk fout.....maar of pappie nog met een schoon geweten de slaap kan vatten 's avonds?
[..]
Dat zeg ik niet. Ik zeg dat je als je van tevoren op redelijke wijs de consequenties van je daden kunt inschatten en toch besluit dat je principes boven mensenlevens gaan dat je dan ook de verantwoordelijkheid voor eventuele slachtoffers ook moet dragen en je niet laf moet zeggen: ja, maar dat zij niet met mijn vrijheid van meningsuiting overweg kunnen heb ik niets mee te schaften. Dat is laf en erg gemakkelijk.
Inderdaad is het niet vreemd te stellen, dat menigeen zich totaal verliest in deze discussie; hysterie alom.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:35 schreef venomsnake het volgende:
[..]
Och, dan zitten we op één lijn. Dat idee heb ik nu juist over de Wilders aanhangers en al die angst voor de Islam.
Alleen vind ik het minder grappig.
Ik vind dat elke rationele politicus duidelijk moet verklaren dat hij/zij er van overtuigd is dat Wilders moreel gezien walgelijk bezig is, maar tevens moet verklaren dat hij juridisch in z'n recht staat en dus mag doen wat hij doet zolang binnen de gestelde grenzen blijft. Punt.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:28 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Maar wat wil jij nu? Dat Balkenende naar het klemmende advies van Iran luistert en Wilders het gevang in gooit?
Moslims zijn pedo's?! Belediging! Opruiing!quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:34 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Dus als jij morgen een pistool tegen je kop krijgt geef je je telefoon niet af?quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:36 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Ik vind het juist laf en erg gemakkelijk om te zwichten voor bedreigingen en geweld. Daar zou ik mij voor schamen.
Ja dat is hun probleem.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:36 schreef tho_Omas het volgende:
[..]
Misschien zal dat gaandeweg de jaren wel gaan gebeuren, als men de handen ineenslaat.
Dat doe je niet door een film te maken die alles nog eens op scherp zet. Zelfs gematigden stuit je daarmee tegen de borst, en waarom? Ik weet ook wel dat lang niet alles daar deugd(lees:niets).
Met rationele polici bedoel je zeker de polici die het met jou eens zijn. Laten we de film maar afwachten. Mocht de film onjuistheden of onwaarheden bevatten dan zal dat onderwerp zijn van een uitgebreide discussie.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:38 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Ik vind dat elke rationele politicus duidelijk moet verklaren dat hij/zij er van overtuigd is dat Wilders moreel gezien walgelijk bezig is, maar tevens moet verklaren dat hij juridisch in z'n recht staat en dus mag doen wat hij doet zolang binnen de gestelde grenzen blijft. Punt.
En ik vind dat als Wilders toch doorzet is dat zijn goed recht, maar dan moet hij ook mans genoeg moet zijn om verantwoording af te leggen als het mis gaat. Hij kan overzien wat er mis kan gaan, dus is hij ook deels verantwoordelijk. Actie=reactie.
Ik ben van mening, dat zo'n Doekle Terpstra erg bang is voor islam apologeten.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:36 schreef Gabry het volgende:
Volgens mij zijn het juist de niet-Wilders aanhangers die bang zijn voor de Islam. Zie de reacties op de film.
Ik vind het beledigen van duizenden Nederlanders die toevallig in Allah geloven wel degelijk een kwalijke zaak. Dat kan ik niet ''feitelijk niets'' noemen. het is nergens voor nodig en bovendien lost het niets op.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:38 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Inderdaad is het niet vreemd te stellen, dat menigeen zich totaal verliest in deze discussie; hysterie alom.
Erg grappig dat er zoveel stoom wordt afgeblazen over feitelijk niets.
Ik laat mij in elk geval niet door bedreigingen en geweld het zwijgen op leggen, dat is niet het Nederland waarin ik wil leven.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:39 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Dus als jij morgen een pistool tegen je kop krijgt geef je je telefoon niet af?
Misschien is het voor jou best handig als de Sharia ingevoerd gaat wordenquote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:36 schreef tzja het volgende:
[..]
Jij bent bang voor die enge man.
Ik zeg pak die enge man op of maak die onschadelijk.
Tot dat Jezus wederkeert en met zijn toverstafje al het kwaad naar de hel teleporteerd zal dat helaas de harde realiteit blijven. Sorry, dat ik je wereldbeeld nu compleet aan diggelen sla.quote:Volgens jouw opvattinge zal die enge man er altijd blijven.
Geef jij je telefoon of kop je de kogels voor je principe om niet toe te geven aan de dreiging voor geweld? Antwoord, niet draaikonten ajb.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:42 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Ik laat mij in elk geval niet door bedreigingen en geweld het zwijgen op leggen, dat is niet het Nederland waarin ik wil leven.
Nee, want Wilders noch islamitische fundamentalisten zijn bereid tot discussie.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:40 schreef rutger05 het volgende:
Mocht de film onjuistheden of onwaarheden bevatten dan zal dat onderwerp zijn van een uitgebreide discussie.
Ik schiet als eerste..quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:43 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Geef jij je telefoon of kop je de kogels voor je principe om niet toe te geven aan de dreiging voor geweld? Antwoord, niet draaikonten ajb.
Dan bedoel ik inderdaad zo'n beetje iedereen behalve de PVV en misschien wat dissidenten bij de VVD en misschien mevrouw TON.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:40 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Met rationele polici bedoel je zeker de polici die het met jou eens zijn. Laten we de film maar afwachten. Mocht de film onjuistheden of onwaarheden bevatten dan zal dat onderwerp zijn van een uitgebreide discussie.
En ik maar denken dat Rambo een fictief personage was.quote:
"Wij" hebben hier de touwtjes in handen inderdaad, niet in Iran. Het feit dat wij hen niet weggevaagd hebben geeft meteen het verschil aan tussen het hunne en de Westerse wereld. Ratio > emotie.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:39 schreef tzja het volgende:
[..]
Ja dat is hun probleem.
Ze hebben maar te accepteren dat wij er zijn en dat wij de touwtjes in handen hebben.
Daar komt ook al die frustratie vandaan geloof mij.
100 geleden hadden we ze met onze technologische voorsprong van de aarde weggevaagd dus ze mogen nog van geluk spreken dat we nu zo humaan zijn.
Wat ben jij een nederig mietje trouwens.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:43 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Geef jij je telefoon of kop je de kogels voor je principe om niet toe te geven aan de dreiging voor geweld? Antwoord, niet draaikonten ajb.
Ik vind de vergelijking nogal krom. Een straatoverval vergelijken met bedreigingen en geweld omdat mensen gebruik maken van de vrijheid in Nederland.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:43 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Dat is wel héél bang.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:42 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Ik ben van mening, dat zo'n Doekle Terpstra erg bang is voor islam apologeten.
Maar hij heeft zijn handen gewassen in onschuld met zijn onbeduidende platformpje. Volgens mij verwacht hij nu ook, dat 'zij' hem niets meer kunnen maken.
Zo hebben we het christendom ook behandelt, met uiterst bevredigende resultaten.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:29 schreef venomsnake het volgende:
[..]
![]()
Een heel geloof achterlijk noemen is gewoon niet nodig en daar beledig je miljoenen mensen mee.
Prima als dat je mening is, maar als publiek politiek figuur hoef je daar geen provocerende film over te gaan maken als je weet wat voor reacties zoiets teweeg brengt.
Je moet niet zo egoïstisch doen. Ik vind onze vrijheden veel belangrijker dan jouw 2e auto, Wilders of een Iraans parlements lid.quote:Wilder doet niets anders dan dag in dag uit Moslims bashen, en wat schiet hij ermee op? Wat is de winst die hij boekt? 0,0
Hij zorgt alleen maar voor onrust en spanning tussen bevolkingsgroepen, daar zit IK iig niet op te wachten.
True, maar dat is geen reden om meteen vrijheid van meningsuiting af te schaffenquote:
Echt..![]()
Wat een josti is die Wilders..
Volgens mij kan hij ten hoogste aansprakelijk of verantwoordelijk gesteld worden voor het creëren van een sfeer waarin bepaalde onverhoopte zaken kunnen gebeuren.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:38 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Ik vind dat elke rationele politicus duidelijk moet verklaren dat hij/zij er van overtuigd is dat Wilders moreel gezien walgelijk bezig is, maar tevens moet verklaren dat hij juridisch in z'n recht staat en dus mag doen wat hij doet zolang binnen de gestelde grenzen blijft. Punt.
En ik vind dat als Wilders toch doorzet is dat zijn goed recht, maar dan moet hij ook mans genoeg moet zijn om verantwoording af te leggen als het mis gaat. Hij kan overzien wat er mis kan gaan, dus is hij ook deels verantwoordelijk. Actie=reactie.
Hij kan niet eens in een zin uitleggen wat de bedoeling is of wat hij wil bereiken.quote:
Dat dat belachelijk is is kilometers dik onderstreept. Maar moet je het daarom uitlokken?quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:47 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Volgens mij kan hij ten hoogste aansprakelijk of verantwoordelijk gesteld worden voor het creëren van een sfeer waarin bepaalde onverhoopte zaken kunnen gebeuren.
De verantwoordelijkheid van onverhoopte zaken ligt bij hen die menen willekeurige Nederlanders te moeten doden uit wraak voor een film.
Belachelijk, trouwens, dat bij bepaalde mensen dit voornemen kan ontstaan. Maar dat slechts terzijde.
Het wordt niet dáárom uitgelokt.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:52 schreef tho_Omas het volgende:
[..]
Dat dat belachelijk is is kilometers dik onderstreept. Maar moet je het daarom uitlokken?
je kunt je afvragen of het beledigen en kwetsen van duizenden mensen niet strafbaar is.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
True, maar dat is geen reden om meteen vrijheid van meningsuiting af te schaffen
Ons kabinet heeft onderzocht of de film verboden kon worden en daaruit kwam naar voren, dat dit niet kon.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:58 schreef venomsnake het volgende:
[..]
je kunt je afvragen of het beledigen en kwetsen van duizenden mensen niet strafbaar is.
Misschien kun je de film op grond daarvan verbieden.
Zoals ik al eerder schreef is het mogelijk om Wilders strafrechtelijk aan te pakken als de uitingen in de film strafbaar zijn. Ik vind het buitengewoon onverstandig en laf om te zwichten voor bedreigingen en geweld, dan is het einde zoek.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:58 schreef venomsnake het volgende:
[..]
je kunt je afvragen of het beledigen en kwetsen van duizenden mensen niet strafbaar is.
Misschien kun je de film op grond daarvan verbieden.
Verder brengt Wilders mogelijk indirect enkele mensenlevens in gevaar in landen waar woedeuitbarstingen zullen ontstaan. Leuk hoor dat vrijhijd van meningsuiting, maar het moet geen vrijbrief zijn om te kwetsen en onrust te stoken voor eigen politiek gewin. Hij kan de problemen die hij heeft met de Islam ook op een andere manier aan de kaak stellen zonder dat dit zulke problemen oplevert en hij er zoveel mensen mee kwetst.
Ik hoop dat het een 2 unlimited hitmix is. Dan heb je en de overtrokken reacties van de extreme Islam belachelijk gemaakt, en je hebt niets of niemand beledigd.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:56 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Het wordt niet dáárom uitgelokt.
Het is een uiting van extreme religie-/ideologie kritiek.
Op je fucking Playstation waarschijnlijk.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:45 schreef tzja het volgende:
[..]
Wat ben jij een nederig mietje trouwens.
Ik zal diegene zijn die headhshots uitdeelt.
De situatie is alleen anders omdat je in deze situatie beslist over je eigen leven, in plaats van dat Geert Wilders er over beschikt.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:46 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Ik vind de vergelijking nogal krom. Een straatoverval vergelijken met bedreigingen en geweld omdat mensen gebruik maken van de vrijheid in Nederland.
Maar goed, om toch antwoord te geven. Ik geef die telefoon gewoon af als ik geen kans zie om de overvaller onschadelijk te maken. Natuurlijk ga ik geen kogel koppen voor een telefoon.
Ah ok, dat wist ik niet. Heb de laatste dagen niet intensief het nieuws gevolgd.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 02:01 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Ons kabinet heeft onderzocht of de film verboden kon worden en daaruit kwam naar voren, dat dit niet kon.
Er was iets met de Grondwet en dat het daarom niet ging of zoiets.
Het gaat natuurlijk niet alleen om het geweld. Het gaat er ook om dat je mensen kwets die helemaal niets met welke vorm van (Moslim)extremisme te maken hebben. Niet alle Moslims zijn monsters zoals Wilders wel eens doet voorkomen. Als zo'n film nu eens iets zou opleveren had ik er geen problemen mee, maar ik vrees dat er alleen maar meer onrust van komt. Daar zit toch niemand op te wachten. Als je mensen of een geloof achterlijk noemt etc kun je toch niet gaan verwachten dat het iets op gaat lossen, dat wil je uiteindelijk toch als politicus, dingen oplossen..quote:Op zaterdag 1 maart 2008 02:01 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Zoals ik al eerder schreef is het mogelijk om Wilders strafrechtelijk aan te pakken als de uitingen in de film strafbaar zijn. Ik vind het buitengewoon onverstandig en laf om te zwichten voor bedreigingen en geweld, dan is het einde zoek.
Dit ga je toch ook niet beweren als Paul de Leeuw of Madonna weer een stunt uit halen?quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:42 schreef venomsnake het volgende:
[..]
Ik vind het beledigen van duizenden Nederlanders die toevallig in Allah geloven wel degelijk een kwalijke zaak. Dat kan ik niet ''feitelijk niets'' noemen. het is nergens voor nodig en bovendien lost het niets op.
Maar goed, ieder zijn lolletje zullen we maar zeggen..
Tuurlijk is het uitermate belachelijk dat mensen Nederlanders willen doden om een lullig kutfilmp wat waarschijnlijk niet veel anders is dan de duizende filmpjes met dezelfde strekking op youtube. Maar goed, ik heb geleerd dat er in dit soort situatie altijd iemand de oudste en de wijste moet zijn....ik heb er meer hoop op dat Geert dat is dan die anonieme horde in Verwegistan....hoewel die hoop maar heeeeeeeeel klein is.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:47 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Volgens mij kan hij ten hoogste aansprakelijk of verantwoordelijk gesteld worden voor het creëren van een sfeer waarin bepaalde onverhoopte zaken kunnen gebeuren.
De verantwoordelijkheid van onverhoopte zaken ligt bij hen die menen willekeurige Nederlanders te moeten doden uit wraak voor een film.
Belachelijk, trouwens, dat bij bepaalde mensen dit voornemen kan ontstaan. Maar dat slechts terzijde.
Ik ben eigenlijk benieuwd waarover we precies al enige tijd discussiëren. Ik ga beslist kijken.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 02:06 schreef tho_Omas het volgende:
[..]
Ik hoop dat het een 2 unlimited hitmix is. Dan heb je en de overtrokken reacties van de extreme Islam belachelijk gemaakt, en je hebt niets of niemand beledigd.
Paul de Leew en Madonna vertegenwoordigen geen honderdduizenden kiezers, dus daar lig ik niet zo wakker van.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 02:12 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Dit ga je toch ook niet beweren als Paul de Leeuw of Madonna weer een stunt uit halen?
Heb jij toen je 'Life of Brian' zat te kijken ook dit gevoel gehad?
Geloof er niet veel van.
Nogmaals: zijn potentieel duizend levens het waard? Je eigen leven is het blijkbaar niet waard, waarom andermans leven dan wel? Is jouw leven meer waard dan dat van een Rode Kruis-medewerker of een willekeurige metropassagier?quote:Op zaterdag 1 maart 2008 02:01 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Zoals ik al eerder schreef is het mogelijk om Wilders strafrechtelijk aan te pakken als de uitingen in de film strafbaar zijn. Ik vind het buitengewoon onverstandig en laf om te zwichten voor bedreigingen en geweld, dan is het einde zoek.
Geert Wilders beschikt niet over mijn leven. Hoe kom je erbij? Ook heeft het afgeven van een telefoon aan een eventuele straatovervaller als ik mijn kansen om mij te verweren tegen deze straatovervaller kansloos inschat helemaal niets met mijn principes te maken. Begrijp de vergelijking dan ook niet.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 02:10 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
De situatie is alleen anders omdat je in deze situatie beslist over je eigen leven, in plaats van dat Geert Wilders er over beschikt.
Toch raar, dat het houdenvan principes op afstand veel makkelijker is dan het houden van principes als het opeens persoonlijk wordt. Geeft je te denken.
Tja, als ik moet kiezen om veel risico te nemen om in vrijheid te leven en ik moest kiezen om geen risico voor mijn leven te nemen en te moeten leven in een dictatuur, dan kies ik er voor om veel risico te nemen. Ik geef mijn vrijheid niet op voor bedreigingen en geweld, jij wel, maar dat ligt voor iedereen anders.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 02:16 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Nogmaals: zijn potentieel duizend levens het waard? Je eigen leven is het blijkbaar niet waard, waarom andermans leven dan wel? Is jouw leven meer waard dan dat van een Rode Kruis-medewerker of een willekeurige metropassagier?
In beide situaties is de kans zeer groot dat er doden gaan vallen als je volhard in je "niet zwichten voor geweld"-principe. Alleen beslis je in Geert z'n situatie ook nog eens over anderen en niet alleen jezelf. Wat is er niet te begrijpen aan de vergelijking?quote:Op zaterdag 1 maart 2008 02:16 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Geert Wilders beschikt niet over mijn leven. Hoe kom je erbij? Ook heeft het afgeven van een telefoon aan een eventuele straatovervaller als ik mijn kansen om mij te verweren tegen deze straatovervaller kansloos inschat helemaal niets met mijn principes te maken. Begrijp de vergelijking dan ook niet.
Volgens mij hebben zij veel aanzien door hun naam en faam en dat brengt net zo goed verantwoordelijkheden met zich mee.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 02:14 schreef venomsnake het volgende:
[..]
Paul de Leew en Madonna vertegenwoordigen geen honderdduizenden kiezers, dus daar lig ik niet zo wakker van.
Ik ook. Als Wilders de hele wereld voor de gek heeft kunnen houden, niets dan lof.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 02:14 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Ik ben eigenlijk benieuwd waarover we precies al enige tijd discussiëren. Ik ga beslist kijken.
Welke vrijheid raak jij kwijt als het filmpje niet wordt uitgezonden? Welke vrijheid raakt welke Nederlander dan ook kwijt? Wat kan je vandaag wel en over een week of 2 weken of een maand niet?quote:Op zaterdag 1 maart 2008 02:18 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Tja, als ik moet kiezen om veel risico te nemen om in vrijheid te leven en ik moest kiezen om geen risico voor mijn leven te nemen en te moeten leven in een dictatuur, dan kies ik er voor om veel risico te nemen. Ik geef mijn vrijheid niet op voor bedreigingen en geweld, jij wel, maar dat ligt voor iedereen anders.
Geef mij een wapen en jij zal de eerste zijn.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 02:07 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Op je fucking Playstation waarschijnlijk.
Wat de neuk is een schuimpie?quote:Op zaterdag 1 maart 2008 02:27 schreef JohnDope het volgende:
Sack_Blabbath is een schuimpie.
Een slappe zak.quote:
Welke vrijheden zouden we nu kwijtraken als we uit angst voor bedreigingen en geweld niet meer onze mening durven te verkondigen?quote:Op zaterdag 1 maart 2008 02:22 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Welke vrijheid raak jij kwijt als het filmpje niet wordt uitgezonden? Welke vrijheid raakt welke Nederlander dan ook kwijt? Wat kan je vandaag wel en over een week of 2 weken of een maand niet?
Volgens mij behoud je zelfs een bepaalde vrijheid, de vrijheid dat je zorgeloos in de metro kunt stappen......
Waarom ben ik een nederig mietje?quote:Op zaterdag 1 maart 2008 02:27 schreef tzja het volgende:
[..]
Geef mij een wapen en jij zal de eerste zijn.
Ik heb trouwens een xbox360 dus ik heb al een beetje de feeling.
Neemt niet weg dat jij een nederig mietje bent.
Bedankt voor je waardevolle bijdrage.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 02:27 schreef JohnDope het volgende:
Sack_Blabbath is een schuimpie.
Better to die on your feet than live on your knees.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 02:30 schreef venomsnake het volgende:
[..]
Bedankt voor je waardevolle bijdrage.
De Nederlandse democratie en rechtstaat laat zich niet inperken en omverwerpen door bedreigingen en geweld.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 02:20 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
In beide situaties is de kans zeer groot dat er doden gaan vallen als je volhard in je "niet zwichten voor geweld"-principe. Alleen beslis je in Geert z'n situatie ook nog eens over anderen en niet alleen jezelf. Wat is er niet te begrijpen aan de vergelijking?
En ja, je verweren tegen een bom in de metro of een kogelregen op je goed bedoelde hulppost voor de lokale bevolking is vrij kansloos kan ik je vertellen.
Oh nee hoor, ik sta m'n mannetje wel. Ik ben alleen niet zo megalomaan dat mijn ego belangrijker acht dan andermans leven.quote:
Geloof mij nou maar, wanneer het er op aan komt, dan sta jij je mannetje niet, anders zou jij niet van die rare dingen zeggen.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 02:31 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Oh nee hoor, ik sta m'n mannetje wel. Ik ben alleen niet zo megalomaan dat mijn ego belangrijker acht dan andermans leven.
Ik geloof dat Geert ook zonder dat filmpje z'n mening wel verkondigd. Of zijn die duizenden berichten op Fok waanbeelden?quote:Op zaterdag 1 maart 2008 02:29 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Welke vrijheden zouden we nu kwijtraken als we uit angst voor bedreigingen en geweld niet meer onze mening durven te verkondigen?
Niet relevante vraag als Geert Wilders zelf zou besluiten om zijn film niet uit te zenden. Als Wilders zou besluiten om zijn film niet uit te zenden vanwege bedreigingen en geweld is een andere zaak.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 02:33 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Ik geloof dat Geert ook zonder dat filmpje z'n mening wel verkondigd. Of zijn die duizenden berichten op Fok waanbeelden?
Nu even beantwoorden: wat kan jij over een week of een maand niet meer als Geert besluit zijn film voor zich te houden? Concreet voorbeeld graag. Geen kontendraaierij.
Omdat je met je aangeeft dat je zelfs je dochter zou laten verkrachten door een stel moslim fundamentalisten.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 02:29 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Waarom ben ik een nederig mietje?
Waarom ga jij überhaupt in discussie met JohnDope. Dat heeft toch geen zin?quote:Op zaterdag 1 maart 2008 02:31 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Oh nee hoor, ik sta m'n mannetje wel. Ik ben alleen niet zo megalomaan dat mijn ego belangrijker acht dan andermans leven.
Oh, daar is onze internetrambo weer. Moet ik nu over mijn heldendaden gaan vertellen, dat ik eens in m'n eentje 3 man in elkaar gemept heb. Of dat ik altijd de eerste ben die tussen een cafe-ruzie springt. Dat ik lachend doorloop als er een junk met een mes naar me loopt te zwaaien. Dat ooit eens een angstige agent heb geholpen bij het arresteren van een op hol geslagen mafkees met een gebroken wijnfles in z'n klauwen terwijl er tientallen mensen stonden te kijken.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 02:32 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Geloof mij nou maar, wanneer het er op aan komt, dan sta jij je mannetje niet, anders zou jij niet van die rare dingen zeggen.
Nee hoor, ik fiets braaf met haar mee. Optie 1. De ene die alle zinnige mensen zouden kiezenquote:Op zaterdag 1 maart 2008 02:35 schreef tzja het volgende:
[..]
Omdat je met je aangeeft dat je zelfs je dochter zou laten verkrachten door een stel moslim fundamentalisten.
Alleen daarvoor verdien je al een headhshot.
En ben je al klaar gekomen?quote:Bespaart ons de schande aangezien abortes al te laat is voor je.
Wat ben je nou voor voor hardrocker, een kankerzielige kutkneus is een betere benaming voor je.
Ik hoop dat ie ooit eens helemaal flipt en de hulp krijgt die hij verdiend. Het is pure liefdadigheid.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 02:36 schreef OllieA het volgende:
[..]
Waarom ga jij überhaupt in discussie met JohnDope. Dat heeft toch geen zin?
Het ging toch over mensen die beledigd waren? Dat vind je toch zo heel erg? Denk je soms, dat voor christenen de Da Vinci Code grappig was?quote:Op zaterdag 1 maart 2008 02:14 schreef venomsnake het volgende:
[..]
Paul de Leew en Madonna vertegenwoordigen geen honderdduizenden kiezers, dus daar lig ik niet zo wakker van.
Of het waar is of niet interesseert me niet, het interesseert mij ook niet hoe lang je achternaam eventueel is, je bent gewoon een schuimpie zoals jij je hier boven profileert.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 02:37 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Oh, daar is onze internetrambo weer. Moet ik nu over mijn heldendaden gaan vertellen, dat ik eens in m'n eentje 3 man in elkaar gemept heb. Of dat ik altijd de eerste ben die tussen een cafe-ruzie springt. Dat ik lachend doorloop als er een junk met een mes naar me loopt te zwaaien. Dat ooit eens een angstige agent heb geholpen bij het arresteren van een op hol geslagen mafkees met een gebroken wijnfles in z'n klauwen terwijl er tientallen mensen stonden te kijken.
Allemaal waar gebeurd. Of niet, je weet maar nooit wat iemand op internet uit z'n duim zuigt.......
Draaikonterij. Antwoord, laffe hondquote:Op zaterdag 1 maart 2008 02:35 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Niet relevante vraag als Geert Wilders zelf zou besluiten om zijn film niet uit te zenden. Als Wilders zou besluiten om zijn film niet uit te zenden vanwege bedreigingen en geweld is een andere zaak.
Omdat ik graag zie dat er geen mensen dood gaan die niet dood hoeven? Als je dan een schuimpie ben dan is het zo. Wat maakt jou dat eigenlijk?quote:Op zaterdag 1 maart 2008 02:39 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Of het waar is of niet interesseert me niet, het interesseert mij ook niet hoe lang je achternaam eventueel is, je bent gewoon een schuimpie zoals jij je hier boven profileert.
Ik hoop dat jij een keertje fatsoenlijk Nederlands leert schrijven.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 02:38 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Ik hoop dat ie ooit eens helemaal flipt en de hulp krijgt die hij verdiend. Het is pure liefdadigheid.
Goede vraag, waren de tienduizenden geallieerde levens het waard om ons van de as-mogendheden te bevrijden en ons vrijheid te schenken?quote:Nogmaals: zijn potentieel duizend levens het waard?
Ik wil ook geen doden, maar zoals ik al zei: better to die on your feet than live on your knees.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 02:40 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Omdat ik graag zie dat er geen mensen dood gaan die niet dood hoeven? Als je dan een schuimpie ben dan is het zo. Wat maakt jou dat eigenlijk?
Je znapt tog wat er staad? Of zijn dit verkapte voorrondes van het Groot Dictee (of is het Diktee?)quote:Op zaterdag 1 maart 2008 02:40 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Ik hoop dat jij een keertje fatsoenlijk Nederlands leert schrijven.
Je moet de rollen niet omdraaien ouwe pik.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 02:42 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Je znapt tog wat er staad? Of zijn dit verkapte voorrondes van het Groot Dictee (of is het Diktee?)
Oh, en hoeveel joden, zigeuners, homo's, gehandicapten en onschuldige burgers gaat de film van Geert het leven redden? Hoeveel steden zullen er ontdaan worden van hun bezetter?quote:Op zaterdag 1 maart 2008 02:42 schreef mztq het volgende:
[..]
Goede vraag, waren de tienduizenden geallieerde levens het waard om ons van de as-mogendheden te bevrijden en ons vrijheid te schenken?
Indien u die vraag met ja beantwoord is het onze taak diezelfde vrijheid te verdedigen en komt het erop neer dat ''potentieel duizend levens'' het waard zijn.
We laten ons toch niet de mond snoeren door een stel terroristen?
Want mijn spelling is relevant omdat....?quote:Op zaterdag 1 maart 2008 02:43 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Je moet de rollen niet omdraaien ouwe pik.
hardrockers zijn vaak nederige mietjes dus geloof niet wat hij zegtquote:Op zaterdag 1 maart 2008 02:37 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Oh, daar is onze internetrambo weer. Moet ik nu over mijn heldendaden gaan vertellen, dat ik eens in m'n eentje 3 man in elkaar gemept heb. Of dat ik altijd de eerste ben die tussen een cafe-ruzie springt. Dat ik lachend doorloop als er een junk met een mes naar me loopt te zwaaien. Dat ooit eens een angstige agent heb geholpen bij het arresteren van een op hol geslagen mafkees met een gebroken wijnfles in z'n klauwen terwijl er tientallen mensen stonden te kijken.
Allemaal waar gebeurd. Of niet, je weet maar nooit wat iemand op internet uit z'n duim zuigt.......
Ik heb de film niet gezien, dus ik kan daar nog geen antwoord op geven. Zoals ik al eerder schreef zou het in elk geval wel van invloed zijn als Wilders zijn film niet durft uit te brengen uit angst voor bedreigingen en geweld.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 02:39 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Draaikonterij. Antwoord, laffe hond
Ja, dat is een leuk antwoord. Ik vind dat je het niet zou moeten doen.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 02:38 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Ik hoop dat ie ooit eens helemaal flipt en de hulp krijgt die hij verdiend. Het is pure liefdadigheid.
Weet je wat het is schuimpie.... Als jij mij probeert te beledigen, spel het dan in ieder geval wel goed.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 02:44 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Want mijn spelling is relevant omdat....?
quote:Op zaterdag 1 maart 2008 02:38 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Eens. Maar ik schep er stiekem toch wel een beetje een sadistisch (en misschien ook wel masochisisch) genoegen in.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 02:44 schreef OllieA het volgende:
[..]
Ja, dat is een leuk antwoord. Ik vind dat je het niet zou moeten doen.
Types als JohnDope zouden moeten worden genegeerd. Ze dragen niks bij in de discussie en kunnen maar het best worden genegeerd. Denk ik.
Als je zo bent ingesteld, dan zou jij juist voor die Fitna the movie moeten zijn.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 02:47 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
sadistisch (en misschien ook wel masochisisch) genoegen in.
nee jij voegt lekker veel toe met deze postquote:Op zaterdag 1 maart 2008 02:44 schreef OllieA het volgende:
[..]
Ja, dat is een leuk antwoord. Ik vind dat je het niet zou moeten doen.
Types als JohnDope zouden moeten worden genegeerd. Ze dragen niks bij in de discussie en kunnen maar het best worden genegeerd. Denk ik.
Ik vond het wel iets toevoegen. Leg uit!quote:Op zaterdag 1 maart 2008 02:51 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
nee jij voegt lekker veel toe met deze post
sorrie maar dat jij één simpele regel ABN niet kan begrijpen is niet mijn probleem. en het jou uitleggen al helemaal nietquote:Op zaterdag 1 maart 2008 02:52 schreef OllieA het volgende:
[..]
Ik vond het wel iets toevoegen. Leg uit!
Het verbieden van boeken is net zo belachelijk dan nietwaar?quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:18 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Ik vind het nogal schokkend om te horen en te lezen dat er veel mensen in Nederland zijn die hem willen verbieden om gebruik te maken van zijn grondwettelijke recht om zijn mening te uiten op een manier die hij wil. Had ik eigenlijk niet verwacht in Nederland en ik vind het zorgwekkend. Het niet met hem eens zijn is prima, afkeuren hoe hij zijn mening naar voor brengt ook prima, maar hem verbieden zijn mening te verkondigen gaat veel en veels te ver. Mocht hij op een strafbare wijze zijn mening naar voren brengen dan kan aangifte worden gedaan en dan kan de rechter daarover oordelen.
En dan zijn we nog steeds nergens, we moeten samen kunnen gaan want we zijn samen. Al die punten die gemaakt moeten worden, of stellingen die er in gegooid worden, of bewijs dat de islam achterlijk is helpen helemaal niets. Wat er aan verandert moet worden hoor je niets over.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 06:22 schreef Aanvoerder het volgende:
Laten we het nu maar gewoon een keer toegeven dat de Westerse denkwijze en de Islam gewoon niet samengaan.
De volgende keer dat überhaupt iemand iets kritisch zegt over de islam word er meteen met geweld gedreigd, worden er films verboden of mensen opgesloten. Daarna worden alle meningen (en religies) die niet stroken met de doctrine van een moslim ergens ter wereld verboden en vervolgt onder dreiging van geweld. Daarna gaan we zelf demonstreren tegen niet-moslims om (de dreiging van) geweld voor te zijn.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 02:33 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Ik geloof dat Geert ook zonder dat filmpje z'n mening wel verkondigd. Of zijn die duizenden berichten op Fok waanbeelden?
Nu even beantwoorden: wat kan jij over een week of een maand niet meer als Geert besluit zijn film voor zich te houden? Concreet voorbeeld graag. Geen kontendraaierij.
m.a.w. als we nu toegeven is het eind zoekquote:Op zaterdag 1 maart 2008 09:23 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De volgende keer dat überhaupt iemand iets kritisch zegt over de islam word er meteen met geweld gedreigd, worden er films verboden of mensen opgesloten. Daarna worden alle meningen (en religies) die niet stroken met de doctrine van een moslim ergens ter wereld verboden en vervolgt onder dreiging van geweld. Daarna gaan we zelf demonstreren tegen niet-moslims om (de dreiging van) geweld voor te zijn.
Dat is een hele goede vraag inderdaad. Hoeveel toekomstige mensenlevens redt Geert misschien wel door nu tegen de islam te zeggen: wij accepteren de aggresieve uitingen van uw religie niet langer, dus al u die niet van binnenuit indamt zijn wij genoodzaakt het voor u te doen. Think outside the box, zei er eerder iemand in één van deze topics...quote:Op zaterdag 1 maart 2008 02:44 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Oh, en hoeveel joden, zigeuners, homo's, gehandicapten en onschuldige burgers gaat de film van Geert het leven redden? Hoeveel steden zullen er ontdaan worden van hun bezetter?
Je ziet het verschil niet tussen kritiek.beledigingen van artiesten uit je eigen culturele achtergrond en beledigingen geuit door een politicus uit een andere culturele achtergrond ?quote:Op zaterdag 1 maart 2008 02:12 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Dit ga je toch ook niet beweren als Paul de Leeuw of Madonna weer een stunt uit halen?
Heb jij toen je 'Life of Brian' zat te kijken ook dit gevoel gehad?
Geloof er niet veel van.
Dappere opvatting.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 04:18 schreef Zwansen het volgende:
Ik (als rechtse kiezer) vind echt dat de film allang verboden had moeten worden.
Vrijheid van Meningsuiting is een groot goed, maar als je hiermee je eigen land in gevaar brengt, er economische sancties kunnen volgen tegen Nederland, zal ie toch water bij de wijn moeten doen. Dat er iemand die film uit wil brengen, okay. Maar iemand die een volksvertegenwoordiger is?
En dat is het probleem. Ik zeg ook, pak die enge man op of maak hem onschadelijk. Maar dat doet Wilders niet. Die laat zijn dochtertje alleen door het bos fietsen.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:36 schreef tzja het volgende:
Jij bent bang voor die enge man.
Ik zeg pak die enge man op of maak die onschadelijk.
Volgens jouw opvattinge zal die enge man er altijd blijven.
Religieuze kritiek uit eigen kring word ook niet geaccepteerd.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 09:49 schreef moussie het volgende:
[..]
Je ziet het verschil niet tussen kritiek.beledigingen van artiesten uit je eigen culturele achtergrond en beledigingen geuit door een politicus uit een andere culturele achtergrond ?
Ik vind het nogal schokkend dat veel mensen in Nederland het normaal vinden om artikel 1 van de grondwet met voeten te treden, het artikel zelfs liefst willen veranderen om godsdienstvrijheid voor bepaalde groepen te beperken .. dat had ik eigenlijk niet verwacht in Nederland en dat vind ik dus zorgwekkend ..quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:18 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Ik (rechtse kiezer) kan het hier alleen maar mee eens zijn. Can't believe I just said that!quote:Op zaterdag 1 maart 2008 09:50 schreef SCH het volgende:
Ik ben het trouwens niet met je eens. Ik voel niks voor een verbod vooraf. Maar wel voor een isolement van de makers. Laat duidelijk zijn dat de rest van Nederland niets met die film te maken heeft. En dat is allesbehalve een capitulatie voor de islam, wat dat ook moge zijn. Dat vind ik eerder die film zefl - wat een onnozel druk gedoe om zo'n film te maken in plaats van gewoon eens je werk te doen Geert. Waarom ga je nooit in debat in de kamer, waarom ga je nooit op uitnodigingen in van wie dan ook. Iedereen wil met je in debat, waarom wil je dat niet?
Volgens mij onderschat je enorm wat er al lang aan de hand is. We kunnen wel gemakkelijk allemaal iets gaan roepen maar de premier heeft de echte verantwoordelijkheid en blijkbaar heeft hij sterke aanwijzingen dat geweld op handen is. Als hij niks doet, dan hoor ik jou en anderen achteraf ook alweer mekkeren. Het is niet goed of het deugt niet.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 09:54 schreef deedeetee het volgende:
Ik vind het een enorme blunder van Balkenende, nu voelen de fanatieke moslims zich helemáál verplicht om eens stevig aan 't moorden te slaan.![]()
Balkende heeft ze als het ware daartoe opgeroepen met zijn gemekker.![]()
En wilders kan niet anders meer handelen, die moet zijn film wel vertonen anders is het hek helemaal van de dam en kunnen we net zo goed meteen een kleedje aanschaffen en ff opzoeken in welke richting Mekka ligt.
Hoe je 't ook draait of keert. De islam word nu eenmaal beheerst door uiterst agressieve lui en die worden absoluut niet in de toom gehouden door de minder fanatieke achterban. Die durven het óók niet aan om een ander geluid te laten horen. Dat is hun al vele eeuwen geleden afgeleerd. Die komen alleen in het geweer tegen andere stromingen binnen de islam. De rest van de mensheid interesseerd hen niet zo.
Kortom Balkende had beter zijn mond kunnen houden.
Geert Wilders maakt geen verschil tussen moslim-extremisten en 'gewone' moslims. Hij vindt de hele Islam fout en vindt dat het allemaal moet worden uitgeroeid.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 09:34 schreef Jalu het volgende:
[..]
Dat is een hele goede vraag inderdaad. Hoeveel toekomstige mensenlevens redt Geert misschien wel door nu tegen de islam te zeggen: wij accepteren de aggresieve uitingen van uw religie niet langer, dus al u die niet van binnenuit indamt zijn wij genoodzaakt het voor u te doen. Think outside the box, zei er eerder iemand in één van deze topics...
En in plaats dat we als Nederland vierkant achter onze vrijheid gaan staan gaan we lopen discussieren of we een omhooggevallen politicus niet van te voren al kunnen verbieden zijn mening te uiten... De moslim-extremisten lachen ons vierkant uit omdat wij het signaal geven dat we onze rug niet kunnen rechthouden tegen die malloten.
De houding van de politiek in deze is helemaal stuitend: wel het leger naar Afghanistan sturen om extreme moslims in de pan te hakken maar niet achter een volksvertegenwoordiger gaan staan die aantoont hoe gevaarlijk die moslims eigenlijk zijn.
Waarom? Moslims willen ook nooit keihard afstand nemen van de daden van hun extremistische geloofsgenoten, ik zie geen enkele reden waarom wij dat nu wel zouden moeten doen. Vooral omdat, in Jip-en-Janneke-taal, "schelden doet geen pijn"(en meer dan schelden doet Geert niet), i.t.t. tot de aanslagen van de extreme moslims, die vooral mensen raken die in het algemeen nog nooit enige moslim ook maar een strobreed in de weg gelegd hebben.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 09:50 schreef SCH het volgende:
[..]
Laat duidelijk zijn dat de rest van Nederland niets met die film te maken heeft.
Over de inhoud van de film kan ik niks zeggen,die heb ik niet gezien. Maar als het resultaat een storm van moord en vernieling is dan heeft hij daardoor aangetoont dat de islam idd niet deugt en een gevaar is voor de vrije mensheid.quote:De houding van de politiek in deze is helemaal stuitend: wel het leger naar Afghanistan sturen om extreme moslims in de pan te hakken maar niet achter een volksvertegenwoordiger gaan staan die aantoont hoe gevaarlijk die moslims eigenlijk zijn.
Bijna met je hele post eens, alleen dat zinnetje hierboven, dat zeg je iets te stellig wat mij betreft.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:02 schreef nummer_zoveel het volgende:
Want al weten we de inhoud nog niet, dat de Islam als de duivel himself zal worden uitgebeeld zal duidelijk zijn. Er zal geen enkel positief puntje in te bespeuren zijn.
Het is maar wat je wilt horen natuurlijk, en of je oplet. Als jij moslims in Nederland nooit keihard afstand hebt horen nemen van hun extremistische geloofsgenoten en van bijvoorbeeld aanslagen dan vrees ik dat je het niet wilt horen of dat je heel beperkt bent in wat je oppikt. Je weet zelf ook wel dat het onzinnig is om te stellen alsof de Nederlandse moslimgemeenschap terroristische daden goedpraat of ook maar een beetje steunt.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:02 schreef Jalu het volgende:
[..]
Waarom? Moslims willen ook nooit keihard afstand nemen van de daden van hun extremistische geloofsgenoten, ik zie geen enkele reden waarom wij dat nu wel zouden moeten doen. Vooral omdat, in Jip-en-Janneke-taal, "schelden doet geen pijn"(en meer dan schelden doet Geert niet), i.t.t. tot de aanslagen van de extreme moslims, die vooral mensen raken die in het algemeen nog nooit enige moslim ook maar een strobreed in de weg gelegd hebben.
Laat het wel duidelijk zijn: moslims hebben alhier alle vrijheid om hun geloof te belijden; maar dat is blijkbaar niet genoeg: wij moeten ook rekening gaan houden met islamitische leefregels, als het aan een bepaalde groep moslims ligt. En de grote groep moslims weigert categorisch afstand te nemen van die extremisten, maar verwacht nu wel van de Nederlanders dat die afstand nemen van Wilders.
Dan ventileer je die mening en ga je in discussie (als je Wilders zo ver krijgtquote:Op zaterdag 1 maart 2008 09:58 schreef moussie het volgende:
[..]
Ik vind het nogal schokkend dat veel mensen in Nederland het normaal vinden om artikel 1 van de grondwet met voeten te treden, het artikel zelfs liefst willen veranderen om godsdienstvrijheid voor bepaalde groepen te beperken .. dat had ik eigenlijk niet verwacht in Nederland en dat vind ik dus zorgwekkend ..
Dat klopt, maar dat moeten mensen van een bepaalde religie ook weten, dat ze hun eigen glazen ingooien als ze iemand anders vrijheden willen inperken.quote:tja, en dat hetzelfde persoon dat aan de ene kant de grondwet wil veranderen zich aan de andere kant op diezelfde grondwet zit te beroepen is gewoon absurd .. als je de godsdienstvrijheid wil inperken is er al geen vrijheid van meningsuiting meer namelijk
Zeg, als een stel Nederlanders in het buitenland iets uitvreet, ga je dan ook in het openbaar excuses aanbieden?quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:02 schreef Jalu het volgende:
[..]
Waarom? Moslims willen ook nooit keihard afstand nemen van de daden van hun extremistische geloofsgenoten, ik zie geen enkele reden waarom wij dat nu wel zouden moeten doen. Vooral omdat, in Jip-en-Janneke-taal, "schelden doet geen pijn"(en meer dan schelden doet Geert niet), i.t.t. tot de aanslagen van de extreme moslims, die vooral mensen raken die in het algemeen nog nooit enige moslim ook maar een strobreed in de weg gelegd hebben.
Laat het wel duidelijk zijn: moslims hebben alhier alle vrijheid om hun geloof te belijden; maar dat is blijkbaar niet genoeg: wij moeten ook rekening gaan houden met islamitische leefregels, als het aan een bepaalde groep moslims ligt. En de grote groep moslims weigert categorisch afstand te nemen van die extremisten, maar verwacht nu wel van de Nederlanders dat die afstand nemen van Wilders.
Wederom bull shit! Wat Papierversnipperaar zegt. Ik noem als voorbeeld Naima El Bazaz.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 09:49 schreef moussie het volgende:
[..]
Je ziet het verschil niet tussen kritiek.beledigingen van artiesten uit je eigen culturele achtergrond en beledigingen geuit door een politicus uit een andere culturele achtergrond ?
Ehm tjja, als Wilders spreekt over de fascistische Islam en vernietiging van de Koran zal het in die film ook wel zo voorgesteld worden.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:06 schreef Greys het volgende:
[..]
Bijna met je hele post eens, alleen dat zinnetje hierboven, dat zeg je iets te stellig wat mij betreft.
Je kent de inhoud niet, dus je weet niet of er geen enkel positief puntje in te bespeuren zal zijn.
(Ik acht de kans klein, doch aanwezig)
ik had het daarnaast ook nog over de functie van het persoon dat deze kritiek uit .. als een of ander artiest in de States een show maakt waarin hij onze wetgeving aangaande de bekende issues aan de kaak stelt heeft het mi een iets andere impact als wanneer deze kritiek geuit wordt door een groep die zitting heeft in het huis van afgevaardigdenquote:Op zaterdag 1 maart 2008 09:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Religieuze kritiek uit eigen kring word ook niet geaccepteerd.
Die film is niet zinloos als er zo'n heisa door ontstaat is het toch overduidelijk dat er iets helemaal mis is. Dat aan de kaak stellen en proberen het bespreekbaar te maken is alles behalve zinloos.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:01 schreef SCH het volgende:
[..]
Volgens mij onderschat je enorm wat er al lang aan de hand is. We kunnen wel gemakkelijk allemaal iets gaan roepen maar de premier heeft de echte verantwoordelijkheid en blijkbaar heeft hij sterke aanwijzingen dat geweld op handen is. Als hij niks doet, dan hoor ik jou en anderen achteraf ook alweer mekkeren. Het is niet goed of het deugt niet.
De verantwoordelijkheid in dezen ligt toch echt bij Wilders. Hij is degene die de enorme blunder maakt door met zo'n zinloze film te komen.
Heb iets meegekregen over bijvoorbeeld het debat over de regeringsverklaring of het debat over de dubbele nationaliteit?quote:Op zaterdag 1 maart 2008 09:50 schreef SCH het volgende:
[..]
Dappere opvatting.
Ik ben het trouwens niet met je eens. Ik voel niks voor een verbod vooraf. Maar wel voor een isolement van de makers. Laat duidelijk zijn dat de rest van Nederland niets met die film te maken heeft. En dat is allesbehalve een capitulatie voor de islam, wat dat ook moge zijn. Dat vind ik eerder die film zefl - wat een onnozel druk gedoe om zo'n film te maken in plaats van gewoon eens je werk te doen Geert. Waarom ga je nooit in debat in de kamer, waarom ga je nooit op uitnodigingen in van wie dan ook. Iedereen wil met je in debat, waarom wil je dat niet?
Dus als ik naar mijn buurvrouw loop en zeg dat het een achterlijk wijf is om vervolgens een schop op mijn slaap te krijgen van de buurman heb ik aangetoond dat de alle buurmannen een gevaar voor de samenleving zijn?quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:04 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Over de inhoud van de film kan ik niks zeggen,die heb ik niet gezien. Maar als het resultaat een storm van moord en vernieling is dan heeft hij daardoor aangetoont dat de islam idd niet deugt en een gevaar is voor de vrije mensheid.![]()
Ach kom, hou nog toch op. Er was altijd en vrijwel zonder uitzondering dat beruchte voorbehoud: "we keuren het af maar we snappen het wel". Impliciete goedkeuring gekoppeld aan politiek-correcte afkeuring, het is echt godsgeklaagd dat de reactie van veel Nederlanders op Wilders nu heftiger is dan de reactie van de moslimgemeenschap op de diverse aanslagen met vele duizenden doden in de hele westerse wereld was.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:07 schreef SCH het volgende:
[..]
Het is maar wat je wilt horen natuurlijk, en of je oplet. Als jij moslims in Nederland nooit keihard afstand hebt horen nemen van hun extremistische geloofsgenoten en van bijvoorbeeld aanslagen dan vrees ik dat je het niet wilt horen of dat je heel beperkt bent in wat je oppikt. Je weet zelf ook wel dat het onzinnig is om te stellen alsof de Nederlandse moslimgemeenschap terroristische daden goedpraat of ook maar een beetje steunt.
Zie je niet hoe belachelijk je reageert? Als wij als Nederlanders klappen moeten opvangen is dat onze eigen schuld? Omdat we onze mening niet onder stoelen of banken willen hoeven stoppen? Oh ja, en al die aanslagen waren ook al onze eigen schuld? De moord op Theo van Gogh, eigen schuld? Wat ben jij een eng mannetje zeg...quote:Maar laten we maar een tweedeling maken in Nederland dan: degenen die de klappen van de gevolgen van de film van Wilders willen opvangen, en degenen die er niks mee te maken willen hebben. Ik vind het prima dat jij vooraan gaat staan.
Erken nu maar gewoon, dat elke vorm van kritiek op de islam of koran simpelweg not done is en de kop wordt ingedrukt.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:11 schreef moussie het volgende:
[..]
ik had het daarnaast ook nog over de functie van het persoon dat deze kritiek uit .. als een of ander artiest in de States een show maakt waarin hij onze wetgeving aangaande de bekende issues aan de kaak stelt heeft het mi een iets andere impact als wanneer deze kritiek geuit wordt door een groep die zitting heeft in het huis van afgevaardigden
En dat toont Wilders nu ineens aan ofzo??? Kom op zeg.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:11 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Die film is niet zinloos als er zo'n heisa door ontstaat is het toch overduidelijk dat er iets helemaal mis is. Dat aan de kaak stellen en proberen het bespreekbaar te maken is alles behalve zinloos.
Aan het moorden en vernielen slaan omdat je je beledigd voelt is daarentegen helemaal niet zinvol. Mensen die zulke dingen doen moeten worden tegen gehouden.
Welke last heb jij er hier van deedeetee. Je hebt het over een theoretisch probleem, over een vijand die er niet is, die je je eigen hebt gemaakt. De islam is ineens een ding geworden, bij gebrek aan beter in ons verwende leventje.quote:Door het maar te blijven gedogen komt er nooit een eind aan de terreur van de islam. Ik vind dat de islamieten zelf het probleem moeten oplossen en op moeten staan tegen de dwang van het geweld. En dat doen ze niet. Ze distanciëren zich ervan of zeggen dat ze het wel kunnen begrijpen dat er onder mensen zijn die het niet verdragen als de profeet of de koran beledigd word. Daarmee vergoeielijken ze dan moord en doodslag![]()
Een fatsoenlijk mens zou er niks mee te maken willen hebben.
Bedankt dat je mijn punt even illustreert. Want waar zijn velen in dit topic voorstander van? Dat we al op voorhand onze excuses aanbieden voor de uitingen van Wilders in zijn nog niet uitgebrachte film.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:08 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Zeg, als een stel Nederlanders in het buitenland iets uitvreet, ga je dan ook in het openbaar excuses aanbieden?
moslims maken toch gewoon deel uit van de nederlandse maatschappijquote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:11 schreef moussie het volgende:
[..]
ik had het daarnaast ook nog over de functie van het persoon dat deze kritiek uit .. als een of ander artiest in de States een show maakt waarin hij onze wetgeving aangaande de bekende issues aan de kaak stelt heeft het mi een iets andere impact als wanneer deze kritiek geuit wordt door een groep die zitting heeft in het huis van afgevaardigden
Dit is een probleem. Alle kritiek is goed maar het moet wel van een bepaald persoon komen, onder bepaalde omstandigheden, hij moet een bepaalde taal gebruiken en bepaalde dingen wel en niet zeggen.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:11 schreef moussie het volgende:
[..]
Moslims doen het in jou ogen blijkbaar nooit goed. Dat is verder niet hun probleem. Jij hebt je vijand gevonden. Gefeliciteerd.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:13 schreef Jalu het volgende:
[..]
Ach kom, hou nog toch op. Er was altijd en vrijwel zonder uitzondering dat beruchte voorbehoud: "we keuren het af maar we snappen het wel". Impliciete goedkeuring gekoppeld aan politiek-correcte afkeuring, het is echt godsgeklaagd dat de reactie van veel Nederlanders op Wilders nu heftiger is dan de reactie van de moslimgemeenschap op de diverse aanslagen met vele duizenden doden in de hele westerse wereld was.
quote:Zie je niet hoe belachelijk je reageert? Als wij als Nederlanders klappen moeten opvangen is dat onze eigen schuld? Omdat we onze mening niet onder stoelen of banken willen hoeven stoppen? Oh ja, en al die aanslagen waren ook al onze eigen schuld? De moord op Theo van Gogh, eigen schuld? Wat ben jij een eng mannetje zeg...
Artikel 6 moet simpelweg afgeschaft worden.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 09:58 schreef moussie het volgende:
[..]
Ik vind het nogal schokkend dat veel mensen in Nederland het normaal vinden om artikel 1 van de grondwet met voeten te treden, het artikel zelfs liefst willen veranderen om godsdienstvrijheid voor bepaalde groepen te beperken .. dat had ik eigenlijk niet verwacht in Nederland en dat vind ik dus zorgwekkend ..
tja, en dat hetzelfde persoon dat aan de ene kant de grondwet wil veranderen zich aan de andere kant op diezelfde grondwet zit te beroepen is gewoon absurd .. als je de godsdienstvrijheid wil inperken is er al geen vrijheid van meningsuiting meer namelijk
Pfffff, doe niet zo dramatisch man..quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:16 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
. En misschien is er weer een oorlog nodig om mijn rechten en vrijheden te waarborgen. So be it, shit happens.
Alles ja. Hoezo.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:12 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Heb iets meegekregen over bijvoorbeeld het debat over de regeringsverklaring of het debat over de dubbele nationaliteit?
Oh ja, het hellende vlak argument, hoe uitgekauwdquote:Op zaterdag 1 maart 2008 09:23 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De volgende keer dat überhaupt iemand iets kritisch zegt over de islam word er meteen met geweld gedreigd, worden er films verboden of mensen opgesloten. Daarna worden alle meningen (en religies) die niet stroken met de doctrine van een moslim ergens ter wereld verboden en vervolgt onder dreiging van geweld. Daarna gaan we zelf demonstreren tegen niet-moslims om (de dreiging van) geweld voor te zijn.
De islam is geen persoon het is een religie.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:12 schreef venomsnake het volgende:
[..]
Dus als ik naar mijn buurvrouw loop en zeg dat het een achterlijk wijf is om vervolgens een schop op mijn slaap te krijgen van de buurman heb ik aangetoond dat de alle buurmannen een gevaar voor de samenleving zijn?
Wilders weet donders goed dat ie aan het provoceren is.
Zo'n film is nergens voor nodig en zal echt HE-LE-MAAL niets oplossen, integendeel.
Onze vrijheden worden aan alle kanten ingeperkt vanwege de noodzaak terrorisme op tijd te herkennen. We hebben een nationaal comite terrorismebestrijding dat zich vrijwel enkel maar bezig hoeft te houden met moslimextremisme en -terrorisme. Een filmmaker wordt vermoord omdat hij moslims heeft beledigd. Er worden bussen, metro's opgeblazen omdat wij ons niet wensen te schikken aan de grillen van een achterlijke, middeleeuwse religie. Er worden vliegtuigen gekaapt en in gebouwen gevlogen met duizenden doden tot gevolg. Allemaal volstrekt onschuldige doden die nog nooit een moslim iets hebben aangedaan of zelfs maar verboden.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:14 schreef SCH het volgende:
[..]
En dat toont Wilders nu ineens aan ofzo??? Kom op zeg.
[..]
Welke last heb jij er hier van deedeetee. Je hebt het over een theoretisch probleem, over een vijand die er niet is, die je je eigen hebt gemaakt. De islam is ineens een ding geworden, bij gebrek aan beter in ons verwende leventje.
Doe toch niet zo dramatisch. Al die mensen in hun buitenwijkjes die ineens zo'n grote bek hebben over de islam. Ik word er echt kotsziek van.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:18 schreef deedeetee het volgende:
[..]
De islam is geen persoon het is een religie.
Natuurlijk weet Wilders dat hij aan 't provoceren is. Daar is het hem om begonnen. Als de moslims reageren zoals verwacht dan bewijzen ze dat HIJ gelijk heeft.
Als ze met hun tanden knarsen en zich beheersen dan bewijzen ZIJ dat hun religie er een van vrede is en dat Wilders ongelijk heeft.
Ik kan er echt niet met mijn verstand bij dat men wil aanvaarden dat er geweld losbarst als mensen zich beledigd voelen.
er is al meer dan genoeg kritiek op de islam binnen de islam, helaas krijgen deze mensen amper gehoor omdat hun kritiek ondergesneeuwd wordt door een combinatie van factoren, waarvan de buitenlandse troepen in veel islamitische landen die met geweld een democratisch stelsel willen opleggen niet de minste isquote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:14 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Erken nu maar gewoon, dat elke vorm van kritiek op de islam of koran simpelweg not done is en de kop wordt ingedrukt.
Elk vorm van religiekritiek, elk tekeningetje, voordracht of kunstuiting. Alles is uit den boze.
Er is nog geen film uitgebracht door een politicus dat de westerse wereld vernietigd moet worden.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:15 schreef Jalu het volgende:
[..]
Bedankt dat je mijn punt even illustreert. Want waar zijn velen in dit topic voorstander van? Dat we al op voorhand onze excuses aanbieden voor de uitingen van Wilders in zijn nog niet uitgebrachte film.
Jeetje man, wat een bombast. En wat heeft mijn islamitische buurman hier mee te maken?quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:19 schreef Jalu het volgende:
[..]
Onze vrijheden worden aan alle kanten ingeperkt vanwege de noodzaak terrorisme op tijd te herkennen. We hebben een nationaal comite terrorismebestrijding dat zich vrijwel enkel maar bezig hoeft te houden met moslimextremisme en -terrorisme. Een filmmaker wordt vermoord omdat hij moslims heeft beledigd. Er worden bussen, metro's opgeblazen omdat wij ons niet wensen te schikken aan de grillen van een achterlijke, middeleeuwse religie. Er worden vliegtuigen gekaapt en in gebouwen gevlogen met duizenden doden tot gevolg. Allemaal volstrekt onschuldige doden die nog nooit een moslim iets hebben aangedaan of zelfs maar verboden.
En dan is er geen vijand.
Weet je waar ik kotsziek van wordt? Dat de hele westerse wereld elke dag bang moet zijn voor aanslagen door moslimextremisten.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:19 schreef SCH het volgende:
[..]
Doe toch niet zo dramatisch. Al die mensen in hun buitenwijkjes die ineens zo'n grote bek hebben over de islam. Ik word er echt kotsziek van.
En wat mij betreft mag er nog veel meer kritiek volgen bijvoorbeeld ten behoeve van de emancipatie van vrouwen, andersdenkende of afvalligen.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:20 schreef moussie het volgende:
[..]
er is al meer dan genoeg kritiek op de islam binnen de islam,
En dan ben je er wel voorstander van dat ze uitgelokt worden door een politicus. Lekker consequent....quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:22 schreef Jalu het volgende:
[..]
Weet je waar ik kotsziek van wordt? Dat de hele westerse wereld elke dag bang moet zijn voor aanslagen door moslimextremisten.
Maar dat zegt Wilders niet. Wilders zegt niet 'wij accepteren uw uitingen niet langer'. Wilders zegt alleen "jullie zijn een stelletje klootzakken enneh...hmm wat is de grootste belediging voor jullie geloof? Oh ja, afbeeldingen enzo met Mohammed.. Mooi zo, dan laat ik in mijn film iets met Mohammed gebeuren'quote:Op zaterdag 1 maart 2008 09:34 schreef Jalu het volgende:
[..]
Dat is een hele goede vraag inderdaad. Hoeveel toekomstige mensenlevens redt Geert misschien wel door nu tegen de islam te zeggen: wij accepteren de aggresieve uitingen van uw religie niet langer, dus al u die niet van binnenuit indamt zijn wij genoodzaakt het voor u te doen. Think outside the box, zei er eerder iemand in één van deze topics...
Oh ja, ineens zijn we zo begaan met de moslimvrouwen. Ontroerend.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:23 schreef damian5700 het volgende:
[..]
En wat mij betreft mag er nog veel meer kritiek volgen bijvoorbeeld ten behoeve van de emancipatie van vrouwen, andersdenkende of afvalligen.
Niets. Wat heb ik, of een buitenlandse medewerker van een Nederland bedrijf, te maken met de uitingen van Wilders? Doe ik jouw islamitische buurman wat aan, is hij zijn leven niet meer zeker? En hoe zit het nu met die Nederlander in het buitenland?quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:22 schreef SCH het volgende:
[..]
Jeetje man, wat een bombast. En wat heeft mijn islamitische buurman hier mee te maken?
quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:23 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Maar dat zegt Wilders niet. Wilders zegt niet 'wij accepteren uw uitingen niet langer'. Wilders zegt alleen "jullie zijn een stelletje klootzakken enneh...hmm wat is de grootste belediging voor jullie geloof? Oh ja, afbeeldingen enzo met Mohammed.. Mooi zo, dan laat ik in mijn film iets met Mohammed gebeuren'
Ipv dat Wilders nou naar de moslimfundi's gaat en het ze recht in hun gezicht zegt. Maar nee, hij verschuilt zich achter een film en vrijheids van meningsuiting; hij verschuilt zich achter miljoenen kostende beveiliging. Dat hebben de hulpverleners in de moslimfundi landen niet helaas. Dat heeft de metroganger ook niet.
Tuurlijk hebben we als Nederland kikkerlandje altijd tegen de stroom ingevaren. Maar het VoC had ook niet allemaal afbeeldingen van Mohammed die verkracht wordt door een dikke neger op hun zeilen toen ze gingen handelen met het Oosten.
dramaqueen ..quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:17 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Artikel 6 moet simpelweg afgeschaft worden.
Volgens mij zijn het die schreeuwende moslims die dramatisch doen. Al die heisa vanwege een film die niemand gezien heeft?quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:17 schreef venomsnake het volgende:
[..]
Pfffff, doe niet zo dramatisch man..
Ja, met vele verschillende stromingen.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:18 schreef deedeetee het volgende:
[..]
De islam is geen persoon het is een religie.
Natuurlijk weet Wilders dat hij aan 't provoceren is. Daar is het hem om begonnen. Als de moslims reageren zoals verwacht dan bewijzen ze dat HIJ gelijk heeft.
De film gaat wellicht voor nog meer vrijheidsinperking zorgen omdat de aanslag dreiging ineens nog meer groeit. Die film die een middelvinger is tegen de moslimfundi laat ze echt niet denken 'wow man, die hollanders laten niet met zich fucken, laten we er maar mee stoppen'. Zo werkt het niet.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:22 schreef Jalu het volgende:
Weet je waar ik kotsziek van wordt? Dat de hele westerse wereld elke dag bang moet zijn voor aanslagen door moslimextremisten.
Volgens jou is mijn buurman medeschuldig, want hij heeft zich niet geneog gedistantieerd van 9/11 etc.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:23 schreef Jalu het volgende:
[..]
Niets. Wat heb ik, of een buitenlandse medewerker van een Nederland bedrijf, te maken met de uitingen van Wilders? Doe ik jouw islamitische buurman wat aan, is hij zijn leven niet meer zeker? En hoe zit het nu met die Nederlander in het buitenland?
Als je die debatten (en andere) hebt gezien is het misplaatst om te zeggen, dat er met Wilders geen debat is.quote:
Nee. Ik ben er voorstander van dat elke Nederlandse politicus kan zeggen wat hij wil over de islam. Zonder dat er aanslagen van komen.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:23 schreef SCH het volgende:
[..]
En dan ben je er wel voorstander van dat ze uitgelokt worden door een politicus. Lekker consequent....
Jazeker wel. Artikel 7 en 8 laadt, in deze, volledig de dekking.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:24 schreef moussie het volgende:
[..]
dramaqueen ..
natuurlijk moet artikel 6 niet afgeschaft worden .. maar ja, alles mogen zeggen en to hell with the consequences is ook niet alles hé
Nu breekt echt mijn klomp.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:25 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Als je die debatten (en andere) hebt gezien is het misplaatst om te zeggen, dat er met Wilders geen debat is.
Wilders heeft bij diverse debatten drie uur en langer achter de sprekersstoel gestaan, omdat hij drie uur lang werd geïnterrumpeerd.
Dan hebben we het over het vergroten van vrijheden. Maar hier gaat het om het beperken van vrijheden. Dus je vergelijking gaat niet op.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:17 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Oh ja, het hellende vlak argument, hoe uitgekauwd
Het gedogen van softdrugs heeft in de loop der tijd toch ook niet geleid tot vrijgave van alle drugs en 50% van Nederland aan de harddrugs?
Het toestaan van prostitutie heeft toch ook niet geleid tot grenzeloze orgieen overal in Nederland de hele dag door?
En wat dan nog? Denk je dat ik hem wat aan zal doen? Ik moet me nu wél zorgen maken over wat mij me op straat overkomt omdat een politicus zijn mening naar buiten brengt. Is het nou zo moeilijk te begrijpen dat er een groot verschil is tussen woorden en daden?quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:24 schreef SCH het volgende:
[..]
Volgens jou is mijn buurman medeschuldig, want hij heeft zich niet geneog gedistantieerd van 9/11 etc.
Het ging even goed, SCH.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:23 schreef SCH het volgende:
[..]
Oh ja, ineens zijn we zo begaan met de moslimvrouwen. Ontroerend.
Jij schijnt al meer te weten over de inhoud van die film. Vertel?quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:23 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Maar dat zegt Wilders niet. Wilders zegt niet 'wij accepteren uw uitingen niet langer'. Wilders zegt alleen "jullie zijn een stelletje klootzakken enneh...hmm wat is de grootste belediging voor jullie geloof? Oh ja, afbeeldingen enzo met Mohammed.. Mooi zo, dan laat ik in mijn film iets met Mohammed gebeuren'
Eh, dat valt reuze mee.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:22 schreef Jalu het volgende:
[..]
maar SCH , even naar de kernquote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:19 schreef SCH het volgende:
[..]
Doe toch niet zo dramatisch. Al die mensen in hun buitenwijkjes die ineens zo'n grote bek hebben over de islam. Ik word er echt kotsziek van.
Wat lost die film van Wilders nou helemaal op deedeetee. Dat hij aantoont dat er foute islamistische leiders zijn in dictatoriale landen? Gossie kind, dat wisten we nog niet.
Ik ben ook erg voor een inhoudelijk debat ja.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:25 schreef Jalu het volgende:
[..]
Nee. Ik ben er voorstander van dat elke Nederlandse politicus kan zeggen wat hij wil over de islam. Zonder dat er aanslagen van komen.
Nogmaals, je laten provoceren is een keuze.
Het debat in de Kamer vindt simpelweg plaats.quote:
Wilders heeft gezegd dat er in de het laatste scene een beeld van Mohammed volgt waarmee 'iets' zal gebeuren.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:28 schreef Jalu het volgende:
Jij schijnt al meer te weten over de inhoud van die film. Vertel?
Maar we gaan niet naar het oosten., het oosten komt naar ons. Waarom gedragen ze zich niet op dezelfde manier: onze eigenaardigheden accepteren en daar rekening mee houden?quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:23 schreef Knipoogje het volgende:
Tuurlijk hebben we als Nederland kikkerlandje altijd tegen de stroom ingevaren. Maar het VoC had ook niet allemaal afbeeldingen van Mohammed die verkracht wordt door een dikke neger op hun zeilen toen ze gingen handelen met het Oosten.
Ik heb het al vele malen gezegd maar voor mijn wat trage groningse nichtje nog maar een keerquote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:29 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
[..]
maar SCH , even naar de kern
Wilders heeft een film, we hebben hem nog niet gezien, maar het is waarschijnlijk een kritische film over de islaam.
Wat is nu precies je mening?
Moet de film verboden worden , of wat wil je nu precies ?
Ik snap nog niet helemaal waar je heen wilt, dat het niet wijs is van Wilders om zich ongenuanceerd uit te laten over dit onderwerp in het huidige klimaat. ja dat wil ik wel geloven. maar dat is toch niet de kern van discussie?
Maar hier is iedereen voorstander van. Alleen leven we in een grote wereld. In andere delen van de wereld denkt men daar anders over en dat hebben we maar te slikken. Daar kunnen we wel voor strijden, maar waarom zouden we? Het is ver van ons bed. Wilders brengt het ineens nodeloos dichtbij.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:25 schreef Jalu het volgende:
Nee. Ik ben er voorstander van dat elke Nederlandse politicus kan zeggen wat hij wil over de islam. Zonder dat er aanslagen van komen.
Jij liet je even gaan - doe nou niet alsof al die Wilderianen zo betrokken zijn bij de positie van de moslimvrouw. Kom op zeg, ik wil best even met je lachen op zaterdagochtend maar we weten beiden dat dat een kolderieke suggestie is.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:27 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Het ging even goed, SCH.
Maar helaas glijd je weer af naar dat lichtelijk irritante relnichterige gedrag van je.
Probeer eens diep adem te halen en een beetje te ontspannen!
nou leuk, niveau peuterspeelzaal dus, en dat voor een politicus, een volksvertegenwoordigerquote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:32 schreef Greys het volgende:
En toch denk ik nog steeds stiekem af en toe dat er helemaal geen film is.
Vooral omdat Wilders ergens halverwege 'verklapte' dat er 'iets met Mohammed ging gebeuren' in de film.
Lijkt een beetje op een vuurtje opporren.
Zou hij niet binnenkort opstaan en zeggen dat hij wilde zien wat er zou gebeuren als hij zo'n film zou aankondigen?
Juist niet. Ik hoorde alleen vanochtend al twee oproepen aan Wilders (o.a. Pechtold) om nou eindelijk eens op de geeigende plekken in discussie te gaan. Wilders vermijdt het debat. Vreemd om dat te ontkennen.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:29 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Het debat in de Kamer vindt simpelweg plaats.
Dit is door diverse Kamerleden van verschillende signature bevestigd.
Nee het is allang bekend dat het zo is. Maar hij maakt het weer 'ns heel erg duidelijk dat het zo is en dat er een eind aan moet komen.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:14 schreef SCH het volgende:
En dat toont Wilders nu ineens aan ofzo??? Kom op zeg.
IMO is de islam een soort van geestesziekte. Ik vind het eng als ik zie hoe mensen zich er door laten verleiden om zich slecht te gedragen. Ik heb er nog nooit iets goeds van zien komen. Moord,onderdrukking,verregaande onverdraagzaamheid e.d. zijn heel normale uitwassen van de islam.quote:Welke last heb jij er hier van deedeetee. Je hebt het over een theoretisch probleem, over een vijand die er niet is, die je je eigen hebt gemaakt. De islam is ineens een ding geworden, bij gebrek aan beter in ons verwende leventje.
omgquote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:34 schreef deedeetee het volgende:
[..]
IMO is de islam een soort van geestesziekte.
Dat zie ik helemaal niet zitten. Ik wil een wereld waarin iedereen zijn eigen vrijheden heeft. Als een moslim zijn geloof wil belijden, prima, maar val mij er niet mee lastig. Geldt ook voor alle andere religies. Meer wil ik niet. Maar ik pas ervoor om mijn oren te laten hangen naar de lange tenen van vele moslims.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:28 schreef nummer_zoveel het volgende:
Jalu, het lijkt wel of je het ziet zitten de strijd aan te gaan tegen moslims. Hoe denk jij dat de wereld dan veiliger wordt? Hoe denk je dat we dat moeten doen?
Wijs me even aan waar ik zei dat het leuk is?quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:34 schreef moussie het volgende:
[..]
nou leuk, niveau peuterspeelzaal dus, en dat voor een politicus, een volksvertegenwoordiger
Ik vind het belachelijk, dat sommigen suggereren, dat een er een bepaalde norm moet zijn aan de hoeveelheid religie kritiek.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:33 schreef SCH het volgende:
[..]
Jij liet je even gaan - doe nou niet alsof al die Wilderianen zo betrokken zijn bij de positie van de moslimvrouw. Kom op zeg, ik wil best even met je lachen op zaterdagochtend maar we weten beiden dat dat een kolderieke suggestie is.
Lief van je dat je het voor mij nog een keer wil uitleggen.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:31 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik heb het al vele malen gezegd maar voor mijn wat trage groningse nichtje nog maar een keer
Ik ben tegen een verbod vooraf.
Volgens mij heeft ook niemand daar trouwens nog voor gepleit. Ik snap verder de onrust en de paniek bij het kabinet, want zij zijn voor ons allen verantwoordelijk. Ik snap niks van Geert Wilders om moedwillig ons allemaal in gevaar te brengen.
Ah dus wij hebben maar te slikken dat we rekening moeten houden met moslims ver weg? Zie je echt niet hoe dit de wereld op zijn kop is? Moslims ver weg hebben maar te slikken hoe wij in ons eigen land willen leven.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:32 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Maar hier is iedereen voorstander van. Alleen leven we in een grote wereld. In andere delen van de wereld denkt men daar anders over en dat hebben we maar te slikken. Daar kunnen we wel voor strijden, maar waarom zouden we? Het is ver van ons bed. Wilders brengt het ineens nodeloos dichtbij.
beter lezen .. ik vind het 'nou leuk'quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:36 schreef Greys het volgende:
[..]
Wijs me even aan waar ik zei dat het leuk is?
Wat heb jij toch een nare manier van discussiëren met je belerende toontjequote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:39 schreef moussie het volgende:
[..]
beter lezen .. ik vind het 'nou leuk'
ik denk dat het meer gaat om de verantwoordelijkheid die je hebt als volksvertegenwoordiger tegenover je bevolking .. en wat Wilders dus doet is zijn eigen verantwoordelijkheid ontlopen, hij is immers wel goed beveiligt, en de burgers die hij dient te beschermen in gevaar brengenquote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:38 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
[..]
Lief van je dat je het voor mij nog een keer wil uitleggen.
Maar je zegt dus. niet verbieden en Wilders zijn gang laten gaan.
Nou klaar, waar hebben we het dan nog over?
![]()
Of hebben we het nu alleen over angst voor de reacties van moslimsextremisten.
Als dat de kern is, laten we het daar dan over hebben en niet over Wilders.
Dat is inderdaad de kern imho. We moeten met zijn allen zo bang zijn voor de reacties van moslimextremisten dat we in alle discussies over eieren moeten lopen om maar niet de toorn van de extremisten over ons uit te roepen.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:38 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
[..]
Of hebben we het nu alleen over angst voor de reacties van moslimsextremisten.
Als dat de kern is, laten we het daar dan over hebben en niet over Wilders.
Dat zou prima zijn als we niet zouden handelen met die moslims ver weg, als we geen medelanders in de buurt van die moslims ver weg zouden hebben en als die moslims ver weg tegenwoordig niet met snelle verbindingen en open grenzen hier naar toe kunnen komen om verhaal te halen. En niet met woorden, maar op een smiechtige manier waar je je niet tegen kan verweren zonder de vrijheid in Nederland *werkelijk* op te geven met allerhande patriot acts.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:38 schreef Jalu het volgende:
Ah dus wij hebben maar te slikken dat we rekening moeten houden met moslims ver weg? Zie je echt niet hoe dit de wereld op zijn kop is? Moslims ver weg hebben maar te slikken hoe wij in ons eigen land willen leven.
Ik vind 3,7. Voor de veiligheid zou ik 3,5 aanhouden, maar 3,7 zou moeten kunnen. Maar echt niet veel meer.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:36 schreef damian5700 het volgende:
Hoeveel kritiek mag, volgens jou, een ideologie of religie maximaal ondergaan?
ja dat is een manier om er naar tekijkenquote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:43 schreef moussie het volgende:
[..]
ik denk dat het meer gaat om de verantwoordelijkheid die je hebt als volksvertegenwoordiger tegenover je bevolking .. en wat Wilders dus doet is zijn eigen verantwoordelijkheid ontlopen, hij is immers wel goed beveiligt, en de burgers die hij dient te beschermen in gevaar brengen
quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:42 schreef Greys het volgende:
[..]
Wat heb jij toch een nare manier van discussiëren met je belerende toontje![]()
Raar he, op een forum zonder gezichtsuitdrukkingen en tonaties er bij kàn je wel eens iets verkeerd opvatten. Mijn welgemeende excuses.
Wat jij suggereerde is dat het bij dit soort kritiek meestal te doen is om de positie van de vrouw en zo, en dat bestrijd ik. Ik geloof daar nou toevallig niks van. Dat Wilders en zijn achterban zo begaan is met de moslimvrouw.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:36 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Ik vind het belachelijk, dat sommigen suggereren, dat een er een bepaalde norm moet zijn aan de hoeveelheid religie kritiek.
Wie is er zo belangrijk, dat-ie meent dit te moeten bepalen?
Dat is waarop ik reageerde.
Hoeveel kritiek mag, volgens jou, een ideologie of religie maximaal ondergaan?
Ik ben eerlijk gezegd nog geen POLITICUS, iemand die toch voor het volk staat dus, tegengekomen die zo grof en ongenuanceerd is.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:43 schreef Jalu het volgende:
[..]
Dat is inderdaad de kern imho. We moeten met zijn allen zo bang zijn voor de reacties van moslimextremisten dat we in alle discussies over eieren moeten lopen om maar niet de toorn van de extremisten over ons uit te roepen.
Ik pas daarvoor. Ik wil dat een politicus kan roepen dat hij Mohammed een aggressieve gevaarlijke idioot vindt net als hij kan roepen dat de verering van de paus grenst aan afgodsverering, om maar eens wat te noemen. Zonder dat alle Nederlanders daarvoor moeten boeten en al helemaal zonder dat sommige Nederlanders vinden dat het onze eigen schuld is dat we daarvoor moeten boeten...
quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:46 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Dat zou prima zijn als we niet zouden handelen met die moslims ver weg, als we geen medelanders in de buurt van die moslims ver weg zouden hebben en als die moslims ver weg tegenwoordig niet met snelle verbindingen en open grenzen hier naar toe kunnen komen om verhaal te halen. En niet met woorden, maar op een smiechtige manier waar je je niet tegen kan verweren zonder de vrijheid in Nederland *werkelijk* op te geven met allerhande patriot acts.
Oh, reken maar dat mocht er Nederlanders in het buitenland iets overkomen er megaprocessen tegen hem aangespannen worden (door nabestaanden).quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:43 schreef moussie het volgende:
[..]
ik denk dat het meer gaat om de verantwoordelijkheid die je hebt als volksvertegenwoordiger tegenover je bevolking .. en wat Wilders dus doet is zijn eigen verantwoordelijkheid ontlopen, hij is immers wel goed beveiligt, en de burgers die hij dient te beschermen in gevaar brengen
En dus moeten we toch capituleren en ons aanpassen aan de grillen van die idioten...quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:46 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Dat zou prima zijn als we niet zouden handelen met die moslims ver weg, als we geen medelanders in de buurt van die moslims ver weg zouden hebben en als die moslims ver weg tegenwoordig niet met snelle verbindingen en open grenzen hier naar toe kunnen komen om verhaal te halen. En niet met woorden, maar op een smiechtige manier waar je je niet tegen kan verweren zonder de vrijheid in Nederland *werkelijk* op te geven met allerhande patriot acts.
Ik heb al wat voorbeelden gegeven, maar ik denk ook aan het debat over Arib en islamitisch activisme en ik kan me herinneren, dat het eerste initiatief van Doekle Terpstra (je weet het misschien nog wel;' Wilders is het gevaar dat gestopt moet worden') geen enkele bijval kreeg van Kamerleden, omdat unaniem de mening was, dat het debat in de Kamer plaats vond en ook daar behoorde.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:34 schreef SCH het volgende:
[..]
Juist niet. Ik hoorde alleen vanochtend al twee oproepen aan Wilders (o.a. Pechtold) om nou eindelijk eens op de geeigende plekken in discussie te gaan. Wilders vermijdt het debat. Vreemd om dat te ontkennen.
En laten we dan ook hopen dat er heel snel duidelijk wordt dat hij niet verantwoordelijk is voor de daden van terroristen.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:50 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Oh, reken maar dat mocht er Nederlanders in het buitenland iets overkomen er megaprocessen tegen hem aangespannen worden (door nabestaanden).
Maar goed, hoop dat het niet zover komt.
Met bomaanslagen? En daarom gaan we een film verbieden? Omdat een paar Braziliaanse fanatieke Katholieken zich beledigt voelen en dreigen met geweld?quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:48 schreef nummer_zoveel het volgende:
Kijken hoe ze dan in diepgelovige landen als Brazillie reageren.
alleen dat dus volgens Wilders iedere moslim een extremist is .. een regering die dreigt met een boycot is extremistisch omdat die islamitisch is ?quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:47 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
[..]
ja dat is een manier om er naar tekijken
maar ik krijg dan toch een beetje de indruk dat wilders verantwoordelijk wordt gemaakt voor het gedrag van moslimextremisten
is het niet eerlijker om deze moslimextremosten verantwoordelijk te stellen voor hun eigen gedrag
is verontwaardiging over het gedrag van moslimextremisten niet veel meer op zijn plek dan eenzijdig te kijken naar de rol van wilders?
Hangt van de film af.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:52 schreef Jalu het volgende:
[..]
En laten we dan ook hopen dat er heel snel duidelijk wordt dat hij niet verantwoordelijk is voor de daden van terroristen.
Nee, nee. Dat is jouw interpretatie. Bovendien verschuif je hiermee de focus. niet zo kies.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:48 schreef SCH het volgende:
[..]
Wat jij suggereerde is dat het bij dit soort kritiek meestal te doen is om de positie van de vrouw en zo, en dat bestrijd ik. Ik geloof daar nou toevallig niks van. Dat Wilders en zijn achterban zo begaan is met de moslimvrouw.
Jij wel?
En dat is dan goed te praten? Los van het feit dat ik er van overtuigd ben dat, hoe heftig ook, er zullen geen zelfmoordaanslagen komen en dat soort ongein: jij weet net zo goed als ik dat ook in ie landen de reactie qua heftigheid nog niet eens vergelijkbaar zal zijn met de reacties op de Mohammed-cartoons.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:48 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ik ben eerlijk gezegd nog geen POLITICUS, iemand die toch voor het volk staat dus, tegengekomen die zo grof en ongenuanceerd is.
En laten we over de Paus en de katholieke kerk dan maar even zeggen dat een POLITICUS een film maakt over dat de hele katholieke kerk uitgeroeid moet worden en dat de bijbel verscheurd. Kijken hoe ze dan in diepgelovige landen als Brazillie reageren.
Tja dat is hij natuurlijk wel. Onnodig provoceren is ook een verantwoordelijkheid.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:52 schreef Jalu het volgende:
[..]
En laten we dan ook hopen dat er heel snel duidelijk wordt dat hij niet verantwoordelijk is voor de daden van terroristen.
Doe niet zo debiel.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:50 schreef Jalu het volgende:
[..]
En dus moeten we toch capituleren en ons aanpassen aan de grillen van die idioten...
Als dit het uitgangspunt is zou de reactie van Wilders ("alle moslims het land uit" of zoiets) misschien helemaal nog niet zo'n gekke zijn. Als de enige manier om ons van moslim-terrorisme te bevrijden het uitbannen van elke binding met elke moslim is, dan dat liever dan onze vrijheden opgeven om die malloten niet voor het hoofd te stoten.
Sorry damian, dit is zo'n aperte onzin. Echt iedereen maar dan ook iedereen is het erover eens dat Wilders het debat ontloopt. Je plaatst jezelf buiten het discours als je dat ontkent. Jammer. Je kunt niet blijven strooien met ik ben geen fan van hem, maar het ondertussen zo krampachtig voor hem opnemen. Ik verwacht gewoon een eerlijke benadering van je.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:51 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Ik heb al wat voorbeelden gegeven, maar ik denk ook aan het debat over Arib en islamitisch activisme en ik kan me herinneren, dat het eerste initiatief van Doekle Terpstra (je weet het misschien nog wel;' Wilders is het gevaar dat gestopt moet worden') geen enkele bijval kreeg van Kamerleden, omdat unaniem de mening was, dat het debat in de Kamer plaats vond en ook daar behoorde.
Ik stelde de eerste vraag. Denk jij dat de Wilderianen zo begaan zijn met de positie van de moslimvrouw?quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:53 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Nee, nee. Dat is jouw interpretatie. Bovendien verschuif je hiermee de focus. niet zo kies.
En het is, overigens, heel onbeleefd om een vraag met een tegenvraag te beantwoorden.
Lukt het niet om een antwoord te formuleren? Probeer het gewoon eens!
een regering die heel nederland wil boycotten vanwege de acties van 1 individu.. over een film die ze nog niet gezien hebbenquote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:53 schreef moussie het volgende:
[..]
alleen dat dus volgens Wilders iedere moslim een extremist is .. een regering die dreigt met een boycot is extremistisch omdat die islamitisch is ?
Jij doet net of Wilders geen enkele verantwoordelijkheid heeft. Naief.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:55 schreef Jalu het volgende:
[..]
Nee. Belediging is geen legitieme reden tot moord, tot terrorisme. Hoe dan ook.
Nou, wat een gedurfde stelling: om Iran extremistisch en anti-democratisch te noemen. Alsof dat een nieuw inzicht is.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:56 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
[..]
een regering die heel nederland wil boycotten vanwege de acties van 1 individu.. over een film die ze nog niet gezien hebben
ja zo'n regering (iran) durf ik extremistisch en anti democratisch te noemen
lijkt me duidelijk
Zijn er in Europa aanslagen geweest na de cartoons?quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Met bomaanslagen? En daarom gaan we een film verbieden? Omdat een paar Braziliaanse fanatieke Katholieken zich beledigt voelen en dreigen met geweld?
Wat precies, SCH? Deze debatten, waar ik nu een aantal voorbeelden van heb gegeven hebben allen niet plaatsgevonden?quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:55 schreef SCH het volgende:
[..]
Sorry damian, dit is zo'n aperte onzin. Echt iedereen maar dan ook iedereen is het erover eens dat Wilders het debat ontloopt. Je plaatst jezelf buiten het discours als je dat ontkent. Jammer. Je kunt niet blijven strooien met ik ben geen fan van hem, maar het ondertussen zo krampachtig voor hem opnemen. Ik verwacht gewoon een eerlijke benadering van je.
Hoeveel onschuldigen zijn al slachtoffer geworden van moslim-extremisten? En dat alleen omdat wij hier geen rekening wensen te houden met de grillen van die extremisten? Wanneer is het genoeg dan?quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:54 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Doe niet zo debiel.
En waar trek je de grens? Het meisje dat rechten studeert en zegt zich van binnen moslim te voelen maar geen hoofddoekje draagt ook zonder pardon eruit?
Mijn clienten die Moslim zijn ook het land uitflikkeren (boeiuh dat ze ziek zijn)?.
Duuuuuuh.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:56 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
[..]
een regering die heel nederland wil boycotten vanwege de acties van 1 individu.. over een film die ze nog niet gezien hebben
lijkt me duidelijk
Ik ben bang in de arabische wereld nog wel 1000 maal zoveel slachtoffers.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:57 schreef Jalu het volgende:
[..]
Hoeveel onschuldigen zijn al slachtoffer geworden van moslim-extremisten? En dat alleen omdat wij hier geen rekening wensen te houden met de grillen van die extremisten? Wanneer is het genoeg dan?
Ik vind, dat jij erg veel liegt en onwaarheden verkondigt:quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:55 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik stelde de eerste vraag. Denk jij dat de Wilderianen zo begaan zijn met de positie van de moslimvrouw?
Dit is geen vraag, of wel? Krijg ik nu wel antwoord?quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:23 schreef SCH het volgende:
[..]
Oh ja, ineens zijn we zo begaan met de moslimvrouwen. Ontroerend.
Dat ben ik met je eens. En Wilders valt in mijn ogen in dezelfde categorie.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:56 schreef Jojo_ut_Grun het volgende:
[..]
lijkt me duidelijk
ik reageerde op een stelling van moussiequote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:56 schreef SCH het volgende:
[..]
Nou, wat een gedurfde stelling: om Iran extremistisch en anti-democratisch te noemen. Alsof dat een nieuw inzicht is.
Kom eens met recente voorbeelden damian. Op welke uitnodigingen gaat Wilders in. is hij met Doekle in debat gegaan, is hij met moslimorganisaties in debat gegaan? Is hij in de kamer in debat gegaan (nee, ook dat neit, dat waren geen debatten, hij poneert oneliners)quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:57 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Wat precies, SCH? Deze debatten, waar ik nu een aantal voorbeelden van heb gegeven hebben allen niet plaatsgevonden?
Wat bedoel je nu precies?
Alleen de rechter kan bepalen of er (onnodig) geprovoceerd word. Dat laat ik niet bepalen door een theekransje bestaande uit Balkenende en een paar moslim-extremisten.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:54 schreef Megumi het volgende:
[..]
Tja dat is hij natuurlijk wel. Onnodig provoceren is ook een verantwoordelijkheid.
En in de landen van onze vrienden? Amerika, UK, Spanje? De rest van Europa?quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:58 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ik ben bang in de arabische wereld nog wel 1000 maal zoveel slachtoffers.
In Nederland 1 persoon voor zover ik weet.
Dan niet joh. Wat laat jij je kennen.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:58 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Ik vind, dat jij erg veel liegt en onwaarheden verkondigt:
Ik ook. Bedankt voor je reactie!quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:47 schreef moussie het volgende:
[..]
sorry, was niet mijn bedoeling
maar in dit soort topics merk je het dus al, dat tegenstellingen uitvergroot worden tot iets wat dicht in de buurt komt van vijandigheid taz van andersdenkenden .. ik moet idd opletten daar niet aan mee te doen als ik me aangevallen voel ..
Maar een film....ben je echt zo naief?quote:Op zaterdag 1 maart 2008 11:00 schreef Drugshond het volgende:
Het is maar een film.... er zal achteraf nog genoeg weerwoord/discussies over volgen of de geponeerde zienswijze klopt. Als hij dan nog het debat ontwijkt mag je hem een provacateur noemen. En geweld is geen optie (me dunkt).
Ja, het is hier echt levensgevaarlijk. Ik durf amper nog de straat op.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 10:58 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ik ben bang in de arabische wereld nog wel 1000 maal zoveel slachtoffers.
In Nederland 1 persoon voor zover ik weet.
Poeh, poeh.
quote:Op zaterdag 1 maart 2008 11:02 schreef Jalu het volgende:
[..]
Wat is het meer dan een film dan? Wie wordt er door Wilders ook maar een haar gekrenkt dan?
Minder dan je denkt... over de bijbel zijn er zat films gemaakt. En zeker niet altijd pro. De ontzuiling van Europa (in het bijzonder), heeft de godsdienst in Europa op een heel ander podium geplaatst.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |