---------------------------------quote:Fitna (film)
Regie : Geert Wilders
Productie : Geert Wilders
Script : Geert Wilders
Uitgebracht : maart 2008
Genre : korte film
Lengte : 15 minuten
Land : Nederland
Geert Wilders, de maker van de film
Fitna (Arabisch: فتنة), ook wel de Koranfilm van Geert Wilders genoemd, is een vijftien minuten durende Nederlandse korte film, die, na enig uitstel, waarschijnlijk zal verschijnen in maart 2008.
Fitna betekent beproeving en is een zeer breed begrip. Oorspronkelijk betekende het begrip letterlijk het in het vuur verhitten van goud en zilver om dat op echtheid te toetsen. In de Koran wordt het woord gebruikt om het gevaar te omschrijven dat moslims terugkeren naar het veelgodendom of het heidendom. Zo is iemand die fitna zaait in de ogen van moslims een groter kwaad dan een moordenaar. In het algemeen staat fitna voor 'het kwaad'.[1][2] De film zal in ieder geval verschijnen op het internet, op de website fitnathemovie.com. Of de film ook te zien zal zijn op de publieke omroep is nog niet bekend.[3]
Commotie
Nog voordat de film is verschenen, zorgt deze voor veel commotie in de moslimwereld. Zo heeft Iran laten weten, dat er consequenties zullen volgen mocht de film daadwerkelijk worden uitgezonden.[4] In Pakistan werd de beveiliging van Nederlandse diplomatieke vestigingen en bedrijven aanzienlijk opgevoerd uit angst voor woedende moslims.[5] De Arabisch-Europese Liga kondigde aan met een "tegenfilm" te komen.[6] De islamitische organisatie Hizb ut-Tahrir besloot naar aanleiding van het nieuws over de productie van de film folders uit te delen tegen "lasterwerk van de islam".[7] De Taliban dreigt met aanvallen op de Nederlandse soldaten in Afghanistan. [8]Ook de politiek roerde zich. De Nederlandse minister-president Jan Peter Balkenende (CDA) sprak van "een forse crisissituatie".[9] Minister van Binnenlandse Zaken Guusje ter Horst (PvdA) vroeg burgemeesters extra alert te zijn in verband met de film.[10] Fitna kreeg echter ook bijval. Zo noemde Minister Ella Vogelaar (PvdA) de film goed voor het integratiedebat.[11][12]
Televisiemakers Ersin Kiris en Vincent van der Lem maakten De Tegenfilm, een 28-minuten durend verslag waarin Kiris op zoek gaat naar "de grenzen van vrijheid van meningsuiting". [13]
Egypte weerde de kinderfilm Waar is het Paard van Sinterklaas? op het filmfestival van Cairo.[14]
Bronnen, noten en/of referenties:
1. Fitna is 'het kwaad', BN/De Stem, 9 februari 2008
2. Koranfilm Wilders heet Fitna, NU.nl, 9 februari 2008
3. Koranfilm Wilders komt op internet, NU.nl, 5 januari 2008
4. 'Iran waarschuwt Nederland om film Wilders', NU.nl, 22 januari 2008
5. Koranfilm: Pakistan beveiligt Nederlanders, Elsevier, 8 februari 2008
6. Arabische Europese Liga maakt tegenfilm Wilders, NU.nl, 17 januari 2008
7. Islamitische beweging foldert tegen ‘laster', NRC.nl, 28 december 2007
8. Taliban dreigen met aanvallen wegens Wilders-film, NU.nl, 28 februari 2008
9. 'Koranfilm zorgt voor forse crisissituatie', NU.nl, 18 januari 2008
10. Minister vraagt burgemeesters alert te zijn om Koranfilm, NU.nl, 16 januari 2008
11. Vogelaar: Koranfilm goed voor integratiedebat, Elsevier, 29 januari 2008
12. Geert Wilders' koranfilm: alle ophef en paniek, Maartje Willems, Elsevier, 23 januari 2008
13. http://www.mtnl.nl/read/tegenfilm-infox
14. Nederland vraagt Egypte opheldering over boycot, Trouw, 28 februari 2008
quote:Op vrijdag 29 februari 2008 20:41 schreef 6liNes het volgende:
Ik blijf stiekem hopen dat de film van Wilders de hoax van 2008 wordt. Als opvolger van de Donorshow uit 2007.
Doe een leuk filmpje in de OP.quote:Op vrijdag 29 februari 2008 20:35 schreef Drugshond het volgende:
Hier weer verder..... ff kijken of we een OP kunnen maken.
Ik hoop dat er eerst nog flink wat heisa gestampt word in de moslim landen, alvorens de film getoond wordt!..quote:Op vrijdag 29 februari 2008 20:41 schreef 6liNes het volgende:
Ik blijf stiekem hopen dat de film van Wilders de hoax van 2008 wordt. Als opvolger van de Donorshow uit 2007.
Als zij zich niet mogen bemoeien met ons, waarom maak jij je dan druk over de situatie aldaar? Pot - ketel verhaal. Aan dit soort domme reacties gaat Nederland een zware dobber krijgen.quote:Op vrijdag 29 februari 2008 20:55 schreef hardstyle_babbels het volgende:
Maargoed naar mijn mening zijn we toch al te laat en zal het uiteindelijk toch (ook al kan het nog wel wat jaren duren) uitlopen op een "echte" oorlog. Dan kan het beter nu gebeuren naar aanleiding van wat spotprenten en een filmpje. Zij pikken dit immers niet van "ons". wij pikken echter veel te veel van dat klootjesvolk al jaren te lang. Jarenlange terreur, aanslagen, vrouwenonderdrukking, martelingen, etc etc...
Het is tijd om in te grijpen.
Done....quote:Op vrijdag 29 februari 2008 20:48 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Doe een leuk filmpje in de OP.
tjeezes, ze doen het niet in hun broek voor de islam, ze doen het in hun broek over de individuele en economische gevolgenquote:Op vrijdag 29 februari 2008 21:00 schreef gebruikersnaam het volgende:
Die film hoeft niet een meer uitgezonden te worden.
Zijn punt is nu wel heel duidelijk gemaakt.
Van Balkenende moeten wij verdraagzaam zijn richting de islam, terwijl het hele kabinet het in hun broek doen voor diezelfde islam.
"niks aan de hand mensen, gewoon doorlopen"
Quote je nu verkeerd? Je conclusie heeft totaal geen betrekking op wat ik hierboven typ...quote:Op vrijdag 29 februari 2008 20:57 schreef tho_Omas het volgende:
[..]
Als zij zich niet mogen bemoeien met ons, waarom maak jij je dan druk over de situatie aldaar? Pot - ketel verhaal. Aan dit soort domme reacties gaat Nederland een zware dobber krijgen.
Nee dat zou ook wel heel raar zijn een regering met PvdA erbij die bang is voor de islam...:')quote:Op vrijdag 29 februari 2008 21:06 schreef moussie het volgende:
[..]
tjeezes, ze doen het niet in hun broek voor de islam
quote:Op vrijdag 29 februari 2008 21:10 schreef hardstyle_babbels het volgende:
[..]
Kap overigens a.u.b. direct met gedoe over dom bla bla... Als je het op een fatsoenlijke manier verder niet kunt doen... Ga dan naar tmf chat.
blabla.quote:Op vrijdag 29 februari 2008 20:55 schreef hardstyle_babbels het volgende:
wij pikken echter veel te veel van dat klootjesvolk al jaren te lang. Jarenlange terreur, aanslagen, vrouwenonderdrukking, martelingen, etc etc...
Niet uitzenden is toegeven aan extremisten; het signaal geven dat als men hard genoeg schreeuwt dat de westerse wereld zich wel aan hun waanideën conformeert.quote:Op vrijdag 29 februari 2008 21:42 schreef tho_Omas het volgende:
[..]
[..]
blabla.
Verder ga jij er vanuit dat heftige reacties een positieve uitwerking hebben op Nederland? Ik zie nergens een argument waarom die film zou moeten worden uitgezonden, of wil je gewoon provoceren.
Is inderdaad zo, maar hier valt gewoon niets te winnen. Niet uitzenden heeft nadelen, wel uitzenden heeft nadelen. M.i. zijn de nadelen van het wel uitzenden het grootst. Ik waarborg liever de economie en de levens van onze militairen, dan dat ik als Nederlander problemen blootleg die allang bekend zijn.quote:Op vrijdag 29 februari 2008 21:44 schreef Jalu het volgende:
[..]
Niet uitzenden is toegeven aan extremisten; het signaal geven dat als men hard genoeg schreeuwt dat de westerse wereld zich wel aan hun waanideën conformeert.
Daar ga ik direct niet vanuit.quote:Op vrijdag 29 februari 2008 21:42 schreef tho_Omas het volgende:
[..]
[..]
blabla.
Verder ga jij er vanuit dat heftige reacties een positieve uitwerking hebben op Nederland? Ik zie nergens een argument waarom die film zou moeten worden uitgezonden, of wil je gewoon provoceren.
Dat is dan jouw mening... ik waarborg liever onze vrijheid van meningsuiting.quote:Op vrijdag 29 februari 2008 22:07 schreef tho_Omas het volgende:
[..]
Is inderdaad zo, maar hier valt gewoon niets te winnen. Niet uitzenden heeft nadelen, wel uitzenden heeft nadelen. M.i. zijn de nadelen van het wel uitzenden het grootst. Ik waarborg liever de economie en de levens van onze militairen, dan dat ik als Nederlander problemen blootleg die allang bekend zijn.
Op korte termijn heeft wel uitzenden uiteraard meer nadelen dan niet uitzenden. Maar op de lange termijn zou niet uitzenden wel eens het begin van het einde kunnen betekenen voor de westerse wereld. Zeker als er nu, na alle commotie, bedreigingen en ander tumult besloten wordt om de film niet uit te zenden, geeft dat de islam het teken dat wij bereid zijn onze normen en waarden op te geven om mogelijke problemen te voorkomen. Dan moeten wij ons eens heel hard af gaan vragen hoeveel waarde wij hechten aan onze vrijheden (waar onze voorouders keihard voor hebben gevochten) en manier van leven. Ik denk dat beide het waard zijn om te verdedigen met alle noodzakelijke middelen.quote:Op vrijdag 29 februari 2008 22:07 schreef tho_Omas het volgende:
[..]
Is inderdaad zo, maar hier valt gewoon niets te winnen. Niet uitzenden heeft nadelen, wel uitzenden heeft nadelen. M.i. zijn de nadelen van het wel uitzenden het grootst. Ik waarborg liever de economie en de levens van onze militairen, dan dat ik als Nederlander problemen blootleg die allang bekend zijn.
Gefeliciteerd, je hebt me aan het huilen gekregen.quote:Op vrijdag 29 februari 2008 20:55 schreef hardstyle_babbels het volgende:
Uitzenden die film.... Hoe heviger de reacties van extremisten, hoe meer Wilders zijn gelijk krijgt... Jah dat kost dan slachtoffers aan Nederlandse zijde....
Het blijkt dan maar weer dat er altijd eerst iets ergs moet gebeuren voor we ingrijpen.
Een film mag immers nooit een reden zijn voor zoveel ophef. Dat dit nu het geval is hoort natuurlijk nooit een reden te zijn hem dan uit schijterigheid maar niet uit te zenden en daarmee de extremisten ook nog hun gelijk te geven.
Maargoed naar mijn mening zijn we toch al te laat en zal het uiteindelijk toch (ook al kan het nog wel wat jaren duren) uitlopen op een "echte" oorlog. Dan kan het beter nu gebeuren naar aanleiding van wat spotprenten en een filmpje. Zij pikken dit immers niet van "ons". wij pikken echter veel te veel van dat klootjesvolk al jaren te lang. Jarenlange terreur, aanslagen, vrouwenonderdrukking, martelingen, etc etc...
Is dit 'n grapjespost?quote:Op vrijdag 29 februari 2008 20:55 schreef hardstyle_babbels het volgende:
Uitzenden die film.... Hoe heviger de reacties van extremisten, hoe meer Wilders zijn gelijk krijgt... Jah dat kost dan slachtoffers aan Nederlandse zijde....
Het blijkt dan maar weer dat er altijd eerst iets ergs moet gebeuren voor we ingrijpen.
Een film mag immers nooit een reden zijn voor zoveel ophef. Dat dit nu het geval is hoort natuurlijk nooit een reden te zijn hem dan uit schijterigheid maar niet uit te zenden en daarmee de extremisten ook nog hun gelijk te geven.
Ik wil die film wel zien hoor , geen idee wat het nut van de film is , maar dat kan ik ook niet beoordelen voordat ik hem gezien heb he?quote:Op vrijdag 29 februari 2008 22:32 schreef Taurus het volgende:
[..]
Is dit 'n grapjespost?![]()
Nogmaals, grapjas, en duidelijk film-van-wilders-voorstander, mag ik van jou weten wat het nut is van deze film, waar Wilders gelijk in krijgt, én wat we gaan doen als Wilders gelijk krijgt? Als je wonden veroorzaakt, is het zeker als politicus wel zo lekker als je ook het verband er bij cadeau doet. Daar is een politicus voor. Beleid voeren, oplossingen bedenken, welstand verbeteren. Draagt Wilders daartoe bij hierdoor? Ik dacht het niet.
Geen idee wat het nut is, want de inhoud is nog niet bekend. Aangezien onze vrijheid van meningsuiting is er in ieder geval GEEN reden hem niet uit te zenden.quote:Op vrijdag 29 februari 2008 22:32 schreef Taurus het volgende:
[..]
Is dit 'n grapjespost?![]()
Nogmaals, grapjas, en duidelijk film-van-wilders-voorstander, mag ik van jou weten wat het nut is van deze film, waar Wilders gelijk in krijgt, én wat we gaan doen als Wilders gelijk krijgt? Als je wonden veroorzaakt, is het zeker als politicus wel zo lekker als je ook het verband er bij cadeau doet. Daar is een politicus voor. Beleid voeren, oplossingen bedenken, welstand verbeteren. Draagt Wilders daartoe bij hierdoor? Ik dacht het niet.
Balkie heeft in zin broek gepoept.quote:Op vrijdag 29 februari 2008 22:54 schreef Ryan3 het volgende:
Watskebeurt vandaag?
..quote:Op vrijdag 29 februari 2008 22:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Balkie heeft in zin broek gepoept.
Cynici willen nog wel eens beweren dat politici geen problemen oplossen, maar ze juist creeren en/of in stand houden. Als je alle problemen oplost maak je jezelf namelijk overbodig, en dat kan niet de bedoeling zijn.quote:Op vrijdag 29 februari 2008 22:32 schreef Taurus het volgende:
Wel interessant eigenlijk. Alsof iemand publiekelijk gaat verkondigen een film te maken waarin de look-alikes van de hele koninklijke familie in bloederige stukjes worden gehakt en die film op internet verspreiden. Dat heeft natuurlijk tot gevolg dat mensen de film proberen tegen te houden. En juist omdat er mensen zijn die de film willen tegenhouden omdat ze zich er door gekwetst voelen moet ik die film ook daadwerkelijk gaan maken en uitzenden alleen maar om een statement te maken over vrijheid van meningsuiting.quote:Op vrijdag 29 februari 2008 21:44 schreef Jalu het volgende:
[..]
Niet uitzenden is toegeven aan extremisten; het signaal geven dat als men hard genoeg schreeuwt dat de westerse wereld zich wel aan hun waanideën conformeert.
Wilders heeft naar mijn idee een polariserende invloed, hij is steeds splijtend bezig,quote:Op vrijdag 29 februari 2008 23:12 schreef gronk het volgende:
..... maar aan de andere kant, Wilders staat nu ook niet echt bekend om z'n oplossingen, niet?
Als ik een voorspellinkje mag doen over de inhoud:quote:Op vrijdag 29 februari 2008 22:45 schreef hardstyle_babbels het volgende:
Geen idee wat het nut is, want de inhoud is nog niet bekend. Aangezien onze vrijheid van meningsuiting is er in ieder geval GEEN reden hem niet uit te zenden.
We gaan hoe dan ook een zure sessie tegemoet. Korte termijn/Lange termijn is maar net hoe je het bekijkt. 5 jaar op zich lijkt me een zeer korte termijn, 5 jaar terreur en haat lijkt me een hele lange termijn. Ik ken verder de inhoud niet van de film, maar er lijkt nu geen weg meer terug. Het verstandigst was wellicht als er nooit sprake was geweest van een film. Dan hadden we deze discussie nog wat jaren kunnen uitstellen.quote:Op vrijdag 29 februari 2008 22:26 schreef Dhalsim het volgende:
[..]
Op korte termijn heeft wel uitzenden uiteraard meer nadelen dan niet uitzenden. Maar op de lange termijn zou niet uitzenden wel eens het begin van het einde kunnen betekenen voor de westerse wereld. Zeker als er nu, na alle commotie, bedreigingen en ander tumult besloten wordt om de film niet uit te zenden, geeft dat de islam het teken dat wij bereid zijn onze normen en waarden op te geven om mogelijke problemen te voorkomen. Dan moeten wij ons eens heel hard af gaan vragen hoeveel waarde wij hechten aan onze vrijheden (waar onze voorouders keihard voor hebben gevochten) en manier van leven. Ik denk dat beide het waard zijn om te verdedigen met alle noodzakelijke middelen.
Wilders is wel degelijk een intelligent man. Hij is net iets intelligenter dan zijn aanhang, en dat is het gevaar.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 00:40 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Stilletjes hoop ik dat Wilders *wel* een intelligente man is en een film heeft gemaakt over alle heisa over zijn film. Of dat ie zegt "de film is af. Maar dankzij de vrijheid van meningsuiting heb ik ook de keuze om de film niet uit te zenden. En die keuze volg ik"
Precies, het is 'm alleen om chaos te doen. Hoe meer hij/zij hoe radicaler het klimaat wordt en des te meer stemmen trekt hij. Hoe beter de integratie van moslims verloopt, des te minder stemmen. En daar heeft hij geen baat bij, dus kiest hij de voor hem beste aktie: polariseren de handel.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 00:33 schreef barthol het volgende:
Wilders heeft naar mijn idee een polariserende invloed, hij is steeds splijtend bezig,
de wij-zij tegenstelling vergrotend.
Bepaald niet een bruggenbouwer of iemand die naar oplossingen of concensus zoekt.
Het vuur opstoken en zich dan beklagen, daar is hij goed in.
Nee, hij heeft een psychische stoornis en dient behandeld te worden. Iemand die zo egocentrisch is en anderen in zijn zelfdestructiedrang dreigt mee te nemen dient gedwongen opgenomen te worden.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 00:42 schreef tho_Omas het volgende:
[..]
Wilders is wel degelijk een intelligent man.
Of in plaats daarvan polariseert de wereld nog veel sneller en hebben we binnen enkele jaren een totale wij-zij oorlog waarin Nederland het middelpunt is en jarenlang het mikpunt is van de meest afschuwelijke aanslagen.quote:Op vrijdag 29 februari 2008 22:26 schreef Dhalsim het volgende:
Op korte termijn heeft wel uitzenden uiteraard meer nadelen dan niet uitzenden. Maar op de lange termijn zou niet uitzenden wel eens het begin van het einde kunnen betekenen voor de westerse wereld. Zeker als er nu, na alle commotie, bedreigingen en ander tumult besloten wordt om de film niet uit te zenden, geeft dat de islam het teken dat wij bereid zijn onze normen en waarden op te geven om mogelijke problemen te voorkomen. Dan moeten wij ons eens heel hard af gaan vragen hoeveel waarde wij hechten aan onze vrijheden (waar onze voorouders keihard voor hebben gevochten) en manier van leven. Ik denk dat beide het waard zijn om te verdedigen met alle noodzakelijke middelen.
Ja, en mensen met een psychische stoornis kunnen niet intelligent zijn? Ik verafschuw hem ook, net als jij wellicht. Maar als je het zo speelt dat je steeds groter wordende groep Nederlanders/mentaal geretardeerden achter je krijgt, tja. De denkbeelden zijn achterlijk, de man zelf niet me dunkt. Dat is ook het gevaar van dit soort demagogen.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 00:46 schreef gelly het volgende:
[..]
Nee, hij heeft een psychische stoornis en dient behandeld te worden. Iemand die zo egocentrisch is en anderen in zijn zelfdestructiedrang dreigt mee te nemen dient gedwongen opgenomen te worden.
Hier in Nederland sluiten we gelukkig mensen niet op omdat hun (politieke) mening ons niet bevalt.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 00:46 schreef gelly het volgende:
[..]
Nee, hij heeft een psychische stoornis en dient behandeld te worden. Iemand die zo egocentrisch is en anderen in zijn zelfdestructiedrang dreigt mee te nemen dient gedwongen opgenomen te worden.
Mooi!quote:Op zaterdag 1 maart 2008 00:46 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Of in plaats daarvan polariseert de wereld nog veel sneller en hebben we binnen enkele jaren een totale wij-zij oorlog waarin Nederland het middelpunt is en jarenlang het mikpunt is van de meest afschuwelijke aanslagen.
Tja, als we toch aan het voorspellen zijn
Heeft Antoine Bodar jou vanavond toevallig op dit idee gebracht?quote:Op zaterdag 1 maart 2008 00:46 schreef gelly het volgende:
[..]
Nee, ik had het eerder al in een ander topic geopperd, misschien leest hij hier mee.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 00:50 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Heeft Antoine Bodar jou vanavond toevallig op dit idee gebracht?
Het is geen mening maar een ziekelijke obsessie, een geestesstoornis. De man moet geholpen worden, niet verafschuwd.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 00:49 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Hier in Nederland sluiten we gelukkig mensen niet op omdat hun (politieke) mening ons niet bevalt.
Verander je onderschrift ff in 'ik schijt voor de islam'quote:Op zaterdag 1 maart 2008 00:55 schreef gelly het volgende:
[..]
Nee, ik had het eerder al in een ander topic geopperd, misschien leest hij hier mee.
Die diagnose staat nog niet op papier. Overigens vind ik de reactie van de politiek net zo "geestesziek". Ik ben politiek confuus.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 00:56 schreef gelly het volgende:
[..]
Het is geen mening maar een ziekelijke obsessie, een geestesstoornis. De man moet geholpen worden, niet verafschuwd.
Het is natuurlijk ideaal om aan de tafel te gaan zitten met een kopje thee à la Job Cohen om vervolgens te praten en de problemen op te lossen. De afgelopen 20, 30 jaar hebben echter aangetoond dat deze manier niet werkt, de problemen op het gebied van met name de Islam zijn alleen maar groter geworden. Je kan namelijk wel tolerant lopen doen tegen zij die niet-tolerant zijn tot je een ons weegt maar dat lost niets op. De maatschappelijke problemen worden er alleen maar groter op omdat je de niet-toleranten de ruimte geeft om zich dieper te nestelen in je maatschappij.quote:Bepaald niet een bruggenbouwer of iemand die naar oplossingen of concensus zoekt.
Ik heb een andere wij-zij tegenstelling.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 00:49 schreef tzja het volgende:
[..]
Mooi!
Kunnen we eindelijk afrekenen met ze.
Zullen we ze laten zien wie de baas is op aarde.
Kill em all!
Ik vind het nogal schokkend om te horen en te lezen dat er veel mensen in Nederland zijn die hem willen verbieden om gebruik te maken van zijn grondwettelijke recht om zijn mening te uiten op een manier die hij wil. Had ik eigenlijk niet verwacht in Nederland en ik vind het zorgwekkend. Het niet met hem eens zijn is prima, afkeuren hoe hij zijn mening naar voor brengt ook prima, maar hem verbieden zijn mening te verkondigen gaat veel en veels te ver. Mocht hij op een strafbare wijze zijn mening naar voren brengen dan kan aangifte worden gedaan en dan kan de rechter daarover oordelen.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:12 schreef venomsnake het volgende:
Gewoon opsluiten die Wilders. Loopt de boel weer op te hitsen en brengt daardoor indirect levens in gevaar. Verbieden die film.
De gematigden zullen het altijd afleggen tegen de fanatieke.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:13 schreef barthol het volgende:
[..]
Ik heb een andere wij-zij tegenstelling.
'Zij' zijn voor mij de extremisten en de fanatici, onder welke groep ze ook vallen,
of het nu moslims of christenen zijn, burgers of politici. Wat dat betreft schaar ik
Wilders in de zelfde groep als fanatieke moslimfundalisten, of fanatieke christen-
fundamentalisten, of rednecks die haat prediken tegen groepen die hun niet aanstaan.
Toch een heel ander slag mensen dan de meer gematigden en meer nuancerende en
relativerende mensen waarmee ik me toch meer verbonden voel, of ze nu moslim,
christelijk of -net zoals ik- niet gelovig zijn.
quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:18 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Ik vind het nogal schokkend om te horen en te lezen dat er veel mensen in Nederland zijn die hem willen verbieden om gebruik te maken van zijn grondwettelijke recht om zijn mening te uiten op een manier die hij wil. Had ik eigenlijk niet verwacht in Nederland en ik vind het zorgwekkend. Het niet met hem eens zijn is prima, afkeuren hoe hij zijn mening naar voor brengt ook prima, maar hem verbieden zijn mening te verkondigen gaat veel en veels te ver. Mocht hij op een strafbare wijze zijn mening naar voren brengen dan kan aangifte worden gedaan en dan kan de rechter daarover oordelen.
Ik vind het zorgwekkender dat jij de levens van misschien duizenden of meer Nederlanders op het spel wil zetten voor een kinderachtig spelletje ''hoe ver kan ik de vrijheid van meningsuiting rekken en strekken, enkel om te schokeren en provoceren zonder dat er ook maar 1 serieuze poging tot discussie vanuit gaat.''quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:18 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Ik vind het nogal schokkend om te horen en te lezen dat er veel mensen in Nederland zijn die hem willen verbieden om gebruik te maken van zijn grondwettige recht om zijn mening te uiten op een manier die hij wil. Had ik eigenlijk niet verwacht in Nederland en ik vind het zorgwekkend.
Onnodig mensen gaan beledigen is nergens voor nodig en gewoon not done imo, al helemaal niet als je daardoor levens in gevaar brengt. Hij weet donders goed waar hij mee bezig is, triest gewoon!!quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:18 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Ik vind het nogal schokkend om te horen en te lezen dat er veel mensen in Nederland zijn die hem willen verbieden om gebruik te maken van zijn grondwettelijke recht om zijn mening te uiten op een manier die hij wil.
Maar misschien komt dat doordat er.. erm.. geen film is.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:21 schreef Gabry het volgende:
Ik krijg steeds meer het idee dat er helemaal geen film is.
Wie beslist dan wat onnodig is en wat beledigend is?quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:21 schreef venomsnake het volgende:
[..]
Onnodig mensen gaan beledigen is nergens voor nodig, al helemaal niet als je daardoor levens in gevaar brengt. Hij weet donders goed waar hij mee bezig is, triest gewoon!!
Mensen die helemaal hysterisch worden van een cartoon kun je geen discussie mee voeren dunkt me.quote:enkel op te schokeren en provoceren zonder dat ook maar 1 serieuse poging tot discussie vanuit gaat.
Heel de Nederlandse moslimgemeenschap stond op het dorpsplein met hooivorken en fakkels inderdaad.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:23 schreef NED het volgende:
[..]
Mensen die helemaal hysterisch worden van een cartoon kun je geen discussie mee voeren dunkt me.
Je kan roepen (typen, zoals je wilt) zoveel je wilt, maar dat zal helemaal niets veranderen.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:21 schreef venomsnake het volgende:
[..]
Onnodig mensen gaan beledigen is nergens voor nodig en gewoon not done imo, al helemaal niet als je daardoor levens in gevaar brengt. Hij weet donders goed waar hij mee bezig is, triest gewoon!!
Hmmm, dat vraag ik me af.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:20 schreef tzja het volgende:
[..]
De gematigden zullen het altijd afleggen tegen de fanatieke.
Simpel gezegd maar o zo waar.
Vergeet ook de economie niet. En dat allemaal om stemmers te winnen bij het SBS6 publiek.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:21 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Ik vind het zorgwekkender dat jij de levens van misschien duizenden of meer Nederlanders op het spel wil zetten voor een kinderachtig spelletje ''hoe ver kan ik de vrijheid van meningsuiting rekken en strekken, enkel om te schokeren en provoceren zonder dat er ook maar 1 serieuze poging tot discussie vanuit gaat.''
De vrijheid van meningsuiting rekken? Allerlei personen, religies, groepering zijn het onderwerp van heftige kritiek en 'beledigingen'.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:21 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Ik vind het zorgwekkender dat jij de levens van misschien duizenden of meer Nederlanders op het spel wil zetten voor een kinderachtig spelletje ''hoe ver kan ik de vrijheid van meningsuiting rekken en strekken, enkel om te schokeren en provoceren zonder dat er ook maar 1 serieuze poging tot discussie vanuit gaat.''
Daar ga je de fout in.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:21 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Ook als de gematigden met heel veel meer zijn?quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:20 schreef tzja het volgende:
[..]
De gematigden zullen het altijd afleggen tegen de fanatieke.
Simpel gezegd maar o zo waar.
Bovendien moet er gewoon een eind worden gemaakt aan het bijgeloof dat geloof heet.
En aangezien de islam nogal hardnekkig vasthoudt aan het fabeltje van 'allah' zal dat er als eerste aan moeten geloven.
Maar wat wil jij nu? Dat Balkenende naar het klemmende advies van Iran luistert en Wilders het gevang in gooit?quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:24 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Heel de Nederlandse moslimgemeenschap stond op het dorpsplein met hooivorken en fakkels inderdaad.
quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:23 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Wie beslist dan wat onnodig is en wat beledigend is?
quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:25 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Je kan roepen (typen, zoals je wilt) zoveel je wilt, maar dat zal helemaal niets veranderen.
Het is natuurlijk de verantwoordelijkheid van degene die dergelijke daden plegen. Maar je hoeft het niet uit te lokken door constant de boel op te ruien in de media over je film. Hou dan gewoon je mond en breng de film uit als het je daarom te doen is. We zijn maar een heel klein land, ook wij moeten onze plaats in de wereld kennen.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 01:27 schreef tzja het volgende:
[..]
Daar ga je de fout in.
Je doet alsof het Wilders schuld is als er strakt aanslagen of wat dan ook gepleegd worden.
Het is de fout van de moslim-extremisten en van niemand anders.
Hoor wat je zegt.
Iemand is het niet eens met jou geloof of standpunten dus moet maar vermoordt worden?
belachelijk!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |