Daar heb je een punt. Sorry, te snel gelezen.quote:Op woensdag 27 februari 2008 20:11 schreef Bayswater het volgende:
garage, dakkapel? Het is een appartement en daarbij staat zijn eigen verkoopcijfer (mits normale omstandigheden, dus niet van familie, gedwongen verkoop of iets dergelijks) en taxatierapport altijd boven de vergelijkbare verkopen, win je altijd voor de rechter, dus de gemeente kijkt wel uit.
4% met een minimum van 10.000 voor woningen boven de 2 ton, dus minimaal 207. Maar dat lukt dus eenvoudig.
Is je gemeentebelasting erg omhoog gegaan dan?quote:Op woensdag 27 februari 2008 18:08 schreef SnuggLe het volgende:
Zie ik iets over het hoofd? Mis ik iets??? Want ik heb de neiging bezwaar aan te gaan tekenen....
Niet alleen daarbij (Oranjewoudgemeentenquote:Op woensdag 27 februari 2008 21:14 schreef JumpingJacky het volgende:
Als jouw gemeente hierbij staat, dan kan je de taxatie online opvragen:
http://www.woz.nl/
Is dat zo, ja? Wij hebben een huis gekocht in 2005 voor 213.000,-- en in 2007 kregen we een WOZ-bepaling van 256.000 (waarbij stond dat het gebaseerd op de waarde in 2005). We hebben dan ook ons taxatierapport en bewijs van aankoopbedrag ingediend vorig jaar, maar ze zijn tot op heden er nog steeds mee bezigquote:Op woensdag 27 februari 2008 20:11 schreef Bayswater het volgende:
garage, dakkapel? Het is een appartement en daarbij staat zijn eigen verkoopcijfer (mits normale omstandigheden, dus niet van familie, gedwongen verkoop of iets dergelijks) en taxatierapport altijd boven de vergelijkbare verkopen, win je altijd voor de rechter, dus de gemeente kijkt wel uit.
Nee november 2007 opgeleverd en reeds bewoond. Dus al afgebouwd alleen nog niet eerder een WOZ aanslag ontvangen.quote:Op donderdag 28 februari 2008 12:50 schreef Bayswater het volgende:
Nog in aanbouw op 1 januari 2008, of al afgebouwd?
quote:Op donderdag 28 februari 2008 12:54 schreef Noway666 het volgende:
[..]
Nee november 2007 opgeleverd en reeds bewoond. Dus al afgebouwd alleen nog niet eerder een WOZ aanslag ontvangen.
WOZ- waarde is gebaseerd op vrije marktprijzen aangeleverd door het Kadaster.quote:Op donderdag 28 februari 2008 13:04 schreef PrincePolly het volgende:
Rare vraag: in hoeverre zal de WoZ-waarde overeenkomen met de echte (verkoop)waarde van je huis? Zijn er hier vuistregels voor?
Heb je die taxatie nog? Ik heb een paar jaar geleden iets soortgelijks gehad. Ik heb toen een berekening gemaakt met behulp van de vorige WOZ-waarde en die taxatie (die was ook vlak voor de bepaling van de WOZ-waarde). In die berekening heb ik de toename in hetzelfde tempo doorgevoerd, kwam ik toch een stuk lager uit dan de gemeeente. Die hebben dat verweer ook geaccepteerd, dus het is zeker de moeite waard!quote:Op woensdag 27 februari 2008 18:08 schreef SnuggLe het volgende:
Jippie.
De nieuwe WOZ-waarde bepaling is binnen.
Ik woon in een appartement sinds mei 2007. Toen was de WOZ-waarde, volgens de vorige bewoner, 167.000. Daarvoor was dat 128.000. Flinke stijging, vond ik toen al. Oke, zal wel, 167.000 it was (taxatie bij de koop was 179.000, ook voor gekocht, executiewaarde 161.000).
Nu komt de nieuwe WOZ-aanslag/bepaling van de gemeente; 217.000 euro.
Ik schrik me rot, eigenlijk. Stijging van 30% in 2 jaar. En dat terwijl ik lees op heel veel sites dat de gemiddelde stijging circa 7% is en lees dat mijn dorp 9% stijgt.
Zie ik iets over het hoofd? Mis ik iets??? Want ik heb de neiging bezwaar aan te gaan tekenen....
Dat is een goede.quote:Op donderdag 28 februari 2008 13:17 schreef Mark het volgende:
[..]
Heb je die taxatie nog? Ik heb een paar jaar geleden iets soortgelijks gehad. Ik heb toen een berekening gemaakt met behulp van de vorige WOZ-waarde en die taxatie (die was ook vlak voor de bepaling van de WOZ-waarde). In die berekening heb ik de toename in hetzelfde tempo doorgevoerd, kwam ik toch een stuk lager uit dan de gemeeente. Die hebben dat verweer ook geaccepteerd, dus het is zeker de moeite waard!
Dat absoluut.quote:Op woensdag 27 februari 2008 21:24 schreef gronk het volgende:
Tip voor TS: ik zou alles betalen. Als ze je bezwaar goedkeuren, ontvang je 5% heffingsrente.
Nou het is wel een bedrag waarvoor mijn aparttement zeer snel weg zal zijn mocht ik ook failliet raken en de hypotheek moeten aflossen in dat geval.quote:Op zaterdag 1 maart 2008 11:45 schreef ManAtWork het volgende:
En waarschijnlijk wil je het huis voor de WOZ-waarde nog niet eens verkopen.
Volgens mij wordt nu elk jaar de WOZ waarde bepaaldquote:
Bezwaar maken zou ik niet doen. Hoe lager de WOZ-waarde hoe beter toch?quote:Op zondag 2 maart 2008 09:21 schreef Fredgroes het volgende:
ik begrijp er niks van. Vorig jaar woz waarde 213.500 nu 190.000!!! Gemeente Haarlemmermeer.
De 213.500 was op 1-1-2005. Appartementen complex was nog in aanbouw. Prijs lag redelijk gelijk aan de verkoopwaarde (217.500). Nu op 1-1-2007 190.000. Weet eigenlijk niet wat ik ermee aan moet. Bezwaar maken ja of nee. Iemand hier een verstandig antwoord? Anders morgen maar even met mijn tussenpersoon bellen.
Ik heb geen idee dus daarom maar even de vraag hier gesteld. Maar alvast bedankt voor je antwoord.quote:Op zondag 2 maart 2008 09:31 schreef RJD het volgende:
[..]
Bezwaar maken zou ik niet doen. Hoe lager de WOZ-waarde hoe beter toch?
Hoe zit dat dan?quote:Op donderdag 28 februari 2008 22:27 schreef DIGGER het volgende:
Note: Mocht je dankzij een hoge WOZ < 75% executiewaarde van het huis komen met je hypotheek, dan kan het interessant zijn je WOZ waarde niet aan te vechten, omdat je er in je hypotheekrente op vooruit kan. Kun je je zo even laten voorrekenen door een hypotheekadviseur.
De belasting is met deze waarde net zoveel als vorig jaar!!quote:Op zondag 2 maart 2008 10:03 schreef Mark het volgende:
Lagere WOZ-waarde betekent minder belasting.
Dan hebben ze iets anders verlaagd om te compenseren.quote:Op zondag 2 maart 2008 10:32 schreef Fredgroes het volgende:
[..]
De belasting is met deze waarde net zoveel als vorig jaar!!
Inderdaad, ondanks hogere WOZ wordt de belasting eerder lager dan hoger, zo lijkt het.quote:Op zondag 2 maart 2008 10:47 schreef Mark het volgende:
Dan hebben ze iets anders verlaagd om te compenseren.
Nu wel, maar 2008 heeft nog een tijdspanne van 2 jaar tussen de vorige en de huidige waardepeildatum. Vanaf 2009 is de peildatum altijd 1 januari van het jaar daarvoor en dus ook de stijging maar van 1 jaar.quote:Op zondag 2 maart 2008 09:12 schreef Mark het volgende:
[..]
Volgens mij wordt nu elk jaar de WOZ waarde bepaald
dat is toch helega van den zotte of niet dan, godnondenju.quote:Op maandag 3 maart 2008 15:01 schreef Pek het volgende:
Vorig jaar nog 173.000 euro, dit jaar 295.000 euro!
Ze zijn echt gek geworden
Flauwekul.quote:Op maandag 3 maart 2008 22:23 schreef Bayswater het volgende:
Bezwaar indienen kan altijd, maar zeer waarschijnlijk wordt het niet ontvankelijk verklaard. Tenzij de waarde meer dan 20 % lager moet zijn.
Drempelpercentage is Max 5%quote:Op maandag 3 maart 2008 22:33 schreef Bayswater het volgende:
Lees de Waarderingsinstructie er eens op na zou ik zeggen.
Hoe zit dat dan?quote:Op donderdag 28 februari 2008 22:27 schreef DIGGER het volgende:
Note: Mocht je dankzij een hoge WOZ < 75% executiewaarde van het huis komen met je hypotheek, dan kan het interessant zijn je WOZ waarde niet aan te vechten, omdat je er in je hypotheekrente op vooruit kan. Kun je je zo even laten voorrekenen door een hypotheekadviseur.
Awel, ik was een petieteke abuis zullequote:Op maandag 3 maart 2008 19:46 schreef manny het volgende:
[..]
dat is toch helega van den zotte of niet dan, godnondenju.
Ben geen hypotheekadviseur Arceequote:
Ze krijgen de waarde uitgeleverd van de gemeente, dus de kans is groot dat ze het zelf al corrigeren.quote:Op donderdag 6 maart 2008 16:58 schreef Pek het volgende:
Oeps, natuurlijk![]()
Maar dan heb ik dat dus volgend jaar. Hoe groot is de kans dat ze het bezwaar honoreren?
Je hoeft je ook geen bult te schrijven. Je kan gewoon een bezwaarschrift aanvragen. Na de persoonsgegevens hoefde ik nog maar 1 kruisje te zetten en de aanschafprijs van mijn huis in te vullen en daarna te ondertekenen.quote:Op vrijdag 7 maart 2008 14:16 schreef Bayswater het volgende:
Voordat je je een bult gaat schrijven:
Toestandsdatum is 1 januari 2008, waardepeildatum is 1-1-2007. Dat je woning in aanbouw was op 1 januari 2007 doet niet ter zake voor de WOZ-waarde 2008.
Dit klopt niet, een taxatie rapport maakt ze bij de gemeente niets uit. Heb het zelf ondervonden.quote:Op donderdag 28 februari 2008 12:29 schreef Bayswater het volgende:
Tenzij je de woning ontzettend heb opgeknapt na die datum, de peildatum was wel 1-1-2005 maar de toestandsdatum 1-1-2007. Dus de onderhoudstoestand en eventueel gedateerde voorzieningen waarin het gekocht is vergelijken met de toestand van januari 2007. Een scheiding van de vorige bewoners kan bijvoorbeeld ook invloed hebben waardoor er vaak tijdsdruk is. Of is de ligging wat minder dan zelfde type woningen niet.
Maar sowieso is het een flink verschil dat moeilijk te verdedigen is door een gemeente, een taxatierapport van een erkende makelaar/taxatieinstantie kunnen ze bijna niet weerleggen.
Bij de rechter in beroep waarschijnlijk plots wel.quote:Op donderdag 13 maart 2008 11:17 schreef Artbij het volgende:
[..]
Dit klopt niet, een taxatie rapport maakt ze bij de gemeente niets uit. Heb het zelf ondervonden.
Okay morgen maar even doen. En nu gelijk een klacht deponeren bij TNT word er nu een beetje moedeloos van. Bestond de PTT nog maar...quote:Op zondag 16 maart 2008 14:15 schreef Bayswater het volgende:
Bellen, kopie vragen en gelijk even de waarde vragen. (geven ze niet altijd telefonisch)
Is het een koophuis? Misschien dat het er bij huurhuizen anders uitziet?quote:Op woensdag 19 maart 2008 20:25 schreef Frutsel het volgende:
ik heb wel bericht gehad van de gemeente, qua gemeentelijke belastingen
maar nergens op die beschikking komt "letterlijk" het woord : WOZ Waarde voor...
Is "Beschikking Grondslag" hetzelfde?
quote:Geachte heer/mevrouw,
Via dit schrijven teken ik bezwaar aan tegen de WOZ waarde van object xxxx, xxxx te xxxx met beschikkingsnummer xxxxzoals vermeld in de aanslag met nummer: xxxxxx. Het bezwaar bestaat uit een aantal argumenten.
Ten eerste: voor de vaststelling van de WOZ-waarde van ¤217.000,- op 1 januari 2007 wordt uitgegaan van een bruto inhoud van 370m3. Deze inhoud is beduidend hoger dan de daadwerkelijke bruto inhoud van de woning, die tussen de 300 en 315m3 bedraagt. Hierbij wil ik verwijzen naar een taxatie die wij hebben laten uitvoeren bij de aankoop van onze woning, gedateerd op 22 september 2006 (pagina 5) en een reactie van u kant op het WOZ-bezwaar van onze onderbuurman, de heer xxxx woonachtig aan de xxxxx, met als kenmerk IC 37321. Zijn woning is vergelijkbaar met die van ons.
Daarnaast zijn wij overigens van mening dat een waardebepaling op basis van een vergelijking van de inhoud van woningen voorbij gaat aan het feit dat woongenot niet alleen van deze variabele afhangt, maar zeer zeker ook de oppervlakte van de woning in ogenschouw genomen dient te worden bij een vergelijking.
Ten tweede hebben wij onze woning aangekocht voor het bedrag van ¤ 179.000. De transportdatum was begin mei 2007. Het huis is ook voor deze waarde getaxeerd op 22 september 2006. De door u vastgestelde WOZ-waarde ligt 21,2% hoger dan de taxatiewaarde en verkoopprijs.
Ten derde is de WOZ-waarde van onze woning op peildatum 1 januari 2005 vastgesteld op ¤ 167.000. De nieuwe vaststelling, peildatum 1-1-2007, van de WOZ-waarde is 29,9% hoger dan de vorige WOZ-waarde. Een overzicht van de Nederlandse Vereniging voor Makelaars (NVM) getiteld ‘prijsstijging woningen tussen 1 januari 2005 en 2007 ’ laat zien dat de prijsstijging van appartementen in de periode 2005-2007 in de regio Den Haag gemiddeld 7,3% bedroeg. Het verschil tussen de 29,9% en de 7,3% is beduidend. Volgens de Vereniging Eigen Huis (VEH) is de gemiddelde stijging van de WOZ in Nederland ook 7,3%. Die in Rijswijk zou 7,0% bedragen . Wederom is het verschil significant.
Als laatste blijkt dat qua inhoud en oppervlakte vergelijkbare woningen uit onze Vereniging van Eigenaren, zelfs die met tuin op de begane grond, allen een significant lagere WOZ-waarde bepaling hebben ontvangen.
Ik wil u verzoeken om gewoon tot inning van de door u vastgestelde heffingen over te gaan en het verschil dat zal ontstaan na herwaardering van mijn object te verrekenen met de dan nog openstaande termijnen. Graag ontvang ik een schriftelijk bevestiging van ontvangst en in behandeling name van mijn bezwaarschrift. Bij voorbaat dank voor uw medewerking.
Met vriendelijke groet,
Jawel man, pagina 1: Gecombineerde aanslag en kennisgeving waardebeschikkingquote:Op woensdag 19 maart 2008 21:50 schreef Frutsel het volgende:
tis idd een koophuis, maar het staat er echt niet op
6 weken dacht ikquote:Op woensdag 19 maart 2008 21:55 schreef athlonkmf het volgende:
binnen hoeveel tijd moet je bewaar maken eigenlijk?
Idd. net gezien op VEHquote:
hoeveel paginas heb je wel niet? ik maar 2quote:Op woensdag 19 maart 2008 21:58 schreef Pek het volgende:
[..]
Jawel man, pagina 1: Gecombineerde aanslag en kennisgeving waardebeschikking
Ergens halverwege, rechts: WOZ-waarde
Welke gemeente is dat ?quote:Op woensdag 19 maart 2008 22:15 schreef Frutsel het volgende:
[..]
hoeveel paginas heb je wel niet? ik maar 2
1: Aanslag gemeentelijke belastingen
2: Toelichting op aanslag
KLAAR UIT..En nee, het staat niet op pagina 1
ik heb een identiek papier van vorig jaar, daar staat letterlijk WOZ waarde, maar op die van 2008 staat alleen "beschikking" op de plek waar vorig jaar WOZ waarde stond
Kwam het laatst toevallig tegen: http://www.eigenhuis.nl/V(...)WOZ/TopopslagWoz.htmquote:
Lekker onbekwaam, hij is niet bevoegd om dat mondeling al mee te delen.quote:Op donderdag 20 maart 2008 11:35 schreef korsow het volgende:
Blijkbaar helpt bezwaar toch. Onze woning had een WOZ waarde van 235.000 toegekend gekregen en wij hebben bezwaar ingediend. Vandaag is de gemeentelijke taxateur langsgekomen en voila: nieuwe WOZ waarde 210.000 euro
Het vreemde is, dat die vent niet eens naar boven is gegaan om het hele huis te inspecteren. Hij heeft alleen beneden en in de tuin wat rondgelopen en toen "had ie het wel gezien". Blijkbaar zuigen die gasten dus gewoon een getal uit hun duim.
Hey, dat is interessant.quote:Op donderdag 20 maart 2008 12:22 schreef DIGGER het volgende:
[..]
Kwam het laatst toevallig tegen: http://www.eigenhuis.nl/V(...)WOZ/TopopslagWoz.htm
De aanslag gemeentelijke heffingen is ook meteen de mededeling voor de nieuwe WOZ-waarde?quote:Op maandag 31 maart 2008 21:56 schreef Wombcat het volgende:
Dat is toch je mededeling?
Normaal gesproken zit er een brief en een bijlage bij.quote:Op maandag 31 maart 2008 22:08 schreef OA het volgende:
[..]
De aanslag gemeentelijke heffingen is ook meteen de mededeling voor de nieuwe WOZ-waarde?
De WOZ wordt alleen ergens tussendoor vermeld als bedrag waarop de aanslag is gebaseerd.
Er zit idd een extra blad bij over bezwaar maken.quote:Op maandag 31 maart 2008 22:14 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Normaal gesproken zit er een brief en een bijlage bij.
Je kunt er tegen in bezwaar gaan, het is een beschikking. In de bijlage staat hoe je ertegen in bezwaar kunt gaan (bij mij is de bijlage op de achterzijde van het aanslagbiljet geprint).
Dus ja.
1. Voor het einde van het jaar????????quote:Hierbij bevestig ik de ontvangst op 27 maart van uw bezwaarschrift met betrekking tot de aanslag/beschikking gemeentelijke belastingen met bovengenoemd aanslagnummer. U ontvangt voor het einde van dit jaar de uitspraak op uw bezwaarschrift.
Ik verleen u uitstel van de betaling voor de heffing(en) waartegen u bezwaar heeft ingediend, tot de datum van uitspraak op uw bezwaar. Het deel van de aanslag dat correct is dient tijdig door u te worden voldaan.
Gefeliciteerd je mag net als iedere huizenbezitter voor bank spelen, dat de rekening niet klopt maakt niet uit betalen moet je toch. De gemeente heeft tot eind 2008 de tijd om jouw bezwaar te verwerken.quote:Op vrijdag 4 april 2008 13:36 schreef SnuggLe het volgende:
Krijg net een brief terug met de volgende tekst:
[..]
1. Voor het einde van het jaar????????
2. Wat bedoelen ze met die uitstel van betaling, als je bezwaar tegen je WOZ indient? Ik moet toch nu geowon alles eerst betalen??
1. Precies zoals ze zeggen: tussen nu en 31.12.2008 krijg je een antwoord op je bezwaarschrift. (Al kan ik me vaag ergens herinneren dat ze hier met ingang van 1 januari maar zes weken voor hebben. Ik kan me vergissen,...)quote:Op vrijdag 4 april 2008 13:36 schreef SnuggLe het volgende:
Krijg net een brief terug met de volgende tekst:
[..]
1. Voor het einde van het jaar????????
2. Wat bedoelen ze met die uitstel van betaling, als je bezwaar tegen je WOZ indient? Ik moet toch nu geowon alles eerst betalen??
Ik teken bezwaar aan tegen WOZ.quote:Op vrijdag 4 april 2008 13:46 schreef ManAtWork het volgende:
2. Nee, in dit geval geven ze je uitstel om te betalen. Hou er wel rekening mee dat er dan wel rente gerekend kan worden.
Je maakt bezwaar tegen de WOZ. De OZB heeft als grondslag de WOZ. Conclusie: je maakt bezwaar tegen de OZB. Daarom krijg je uitstel van betaling. Meestal voor het betwiste bedrag (dus het verschil in WOZ maal de heffing).quote:Op vrijdag 4 april 2008 16:07 schreef SnuggLe het volgende:
[..]
Ik teken bezwaar aan tegen WOZ.
Rekening is voor OZB & afvalstoffenheffing. Daar teken ik geen bezwaar tegen aan.
Ik ben een n00b, maar weet dat die 2 dacht ik op de een of andere manier met elkaar in verband staan.
Dus moet ik niet gewoon toch betalen?
Had bij internetbankieren de opdracht er al staan.
Dus stel dat ze mijn bezwaar toekennen, dan krijg ik een nieuwe factuur?
Toch is de bezwaartermijn van de belastingdienst óók 6 weken. Daarna kan je alleen nog maar de inspecteur verzoeken om (ambtshalve) wijziging van het besluit, maar je bent volledig aangewezen op de goede wil van de inspecteur, je hebt geen enkele rechtsingang meer als je het niet met hem eens bent.quote:Op vrijdag 2 mei 2008 11:26 schreef Coelho het volgende:
Ik heb op 24 april bezwaar aangetekend tegen de WOZ waarde. Nu krijg ik vandaag een schrijven van de gemeente dat het niet gehonoreerd wordt met als voornaamste argument dat ik niet binnen de termijn van 6 weken gereageerd heb. En inderdaad, het was 7 weken en een paar dagen. Heb dat over het hoofd gezien.
Maar wat ik me nu afvraag: mag een gemeente een bezwaar met een dergelijke impact afwijzen op grond van een door hun gestelde bezwaarperiode, die mijns inziens ook redelijk kort is (je mag iets van 12/16 weken bezwaar maken op iets kleins als een verkeersboete). En ook bij de belastingdienst kun je tot jaren na dato nog met wijzigingen op de proppen komen die invloed hebben op een beslissing.
Dan had je een pro-forma bezwaarschrift in moeten dienen. De gemeente maakt dus niet haar eigen regeltjes maar volgt gewoon de wet. Het spijt me voor je, maar te laat is in dit geval ook echt te laat, niets meer aan te doen.quote:Laat wel wezen, ik het het moeten zien. Maar heb de periode gebruikt om argumenten in te winnen, met buren te overleggen over hun WOZ en met een gedegen bezwaarschrift te komen. Dus niet alleen een simpel berichtje waarin ik stel dat ik het er niet mee eens ben. Dus ben nu benieuwd of de gemeente inderdaad zijn eigen regeltjes mag bepalen.
Alleen bij overmacht, dus geen vakantie. Ziekenhuisopname wel. Trouwens het eerste waar een rechter in beroep naar kijkt, dus daar maak je geen kans met een niet ontvankelijk bezwaar.quote:Op vrijdag 2 mei 2008 11:44 schreef Wombcat het volgende:
Dat zijn geen eigen regels, die bezwaarperiode staat in de AWB. En er worden (vrijwel nooit) uitzonderingen op gemaakt. Alleen als je kunt aantonen dat je met vakantie bent geweest, in het ziekenhuis lag oid maak je een kans.
Als je de mogelijkheid hebt in hoger beroep gaan, het kan eventueel wat kosten.quote:Op donderdag 12 juni 2008 21:01 schreef DIGGER het volgende:
GVD Krijg vandaag na 3 en een halve maand bericht: Bezwaar afgewezen.
En alles hangen ze vast aan het feit dat ik op 29 December 2006 een voorlopig koopcontract heb getekend voor de huidige woning met overdrachtsdatum 2 juli 2007. Voor een waarde die duidelijk onder de WOZ ligt, maar echt precies binnen de marge....
Het feit dat de overdracht dus later was en je niet bedrag X nu uitgeeft maar pas over tig maanden maakt ze dus geen zak uit, ze lullen 2 A4'tjes vol om dat ene argument heen, bedrag X op 2 Juli 2007 is dus niet Bedrag X min een procent of 2 op de WOZ datum van 1 Januari 2007.
Ronduit belachelijk, het voelt alsof je al wordt aangeslagen voor de BPM terwijl je auto nog een levertijd van 6 maanden heeft, kut geldzuigers bij de gemeente.![]()
![]()
Als het zoals in dit topic staat bezwaar volgens de AWB is kun je denk ik in beroep gaan bij de rechtbank. Is geloof ik vrij goedkoop en je mag jezelf vertegenwoordigen omdat het bestuursrecht is.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 10:32 schreef Noway666 het volgende:
[..]
Als je de mogelijkheid hebt in hoger beroep gaan, het kan eventueel wat kosten.
Vergeet ook niet dat je dan een externe partij een taxatie moet laten doen op je woning en dat kan wel eens in de papieren lopen.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 10:45 schreef komrad het volgende:
[..]
Als het zoals in dit topic staat bezwaar volgens de AWB is kun je denk ik in beroep gaan bij de rechtbank. Is geloof ik vrij goedkoop en je mag jezelf vertegenwoordigen omdat het bestuursrecht is.
Mijn bezwaar (in 2004) was ook afgewezen. Ik vind het alleen jammer dat ik toen niet die stap extra heb genomen. Princiepe kwestie.. (WOZ was 22.000 euro hoger dan de aankoopprijs).quote:Op dinsdag 30 september 2008 16:09 schreef Pek het volgende:
Mijn bezwaar is afgewezen![]()
Heeft het zin om het voor de rechter uit te vechten of is dat geld weggooien?
Is dat gebruikelijk? Ik heb niemand gezien. In hun antwoord staat ook letterlijk:quote:Op dinsdag 30 september 2008 17:50 schreef AnneX het volgende:
Allemaal bezoek gehad
Ze beoordelen dus louter op oppervlak, kwaliteit, ligging en verkoopprijzen van "vergelijkbare" woningen.quote:Er wordt geen aandacht besteed aan de aan- of afwezigheid van bijvoorbeeld interne verfraaiing van een woning
Na het bezwaarschrift volgde het antwoord van de gemeente dat de/een taxateur van het ingehuurde bureau langskomt om de situatie te beoordelen.quote:Op dinsdag 30 september 2008 18:01 schreef Pek het volgende:
[..]
Is dat gebruikelijk? Ik heb niemand gezien. In hun antwoord staat ook letterlijk:
Ze beoordelen dus louter op oppervlak, kwaliteit, ligging en verkoopprijzen van "vergelijkbare" woningen.
Ik heb bijvoorbeeld geen CV, een keuken waar je niet eens met z'n tweeën in kan staan en een badkamer zo groot als een linnenkast. No way dat ik het ooit voor 3 ton kan verkopen
Dat zijn van die momenten dat je hoopt op een hoge woz waardering.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 08:53 schreef Snapcount2 het volgende:
Vraagje: is de WOZ waarde inderdaad 85% - 90% van de verkoopwaarde van een woning?
Mijn WOZ waarde was dit jaar vastgesteld op 179.000 euro, terwijl ik de woning twee jaar geleden voor 163.000 gekocht heb. Lijkt dus redelijk hoog, ik heb GEEN bezwaar gemaakt omdat de gemeente me in de loop van dit of volgend jaar moet gaan uitkopen en ik dus hopelijk met hun eigen taxatie tegen ze kan gebruiken in het geval dat de gemeente tot een minnelijke schikking probeert te komen. .
Nee, 100 %.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 08:53 schreef Snapcount2 het volgende:
Vraagje: is de WOZ waarde inderdaad 85% - 90% van de verkoopwaarde van een woning?
quote:Geachte heer, mevrouw,
Hierbij wil ik in beroep gaan tegen de uitspraak op mijn bezwaarschrift Gecombineerde Aanslag 2008. Mijn bezwaar is afgewezen.
Mijn bezwaar betreft de verhoging van de WOZ-waarde van mijn woning. Deze is vastgesteld op 297.000 euro. In 2007 was dit nog 218.500 euro, derhalve een verhoging van 78.500 euro, dit is bijna 36%.
In het begeleidend taxatierapport wordt mijn woning onder andere vergeleken met Ceintuurbaan 255-2. Deze woning is gelegen in een prachtig monumentaal pand, dat ook wel bekend staat als Het Kabouterhuis, wat de meerwaarde verklaart. Deze vergelijking gaat dus volledig mank. De overige woningen beschikken resp. over een berging/box en een dakterras, allemaal meerwaarden waar ik niet over beschik.
Op de Kadastrale kaart zijn de verschillen duidelijk te zien, mijn perceel heeft nummer 3181 en is daarmee de kleinste in het rijtje. Mede door de ongelukkige indeling van de woning zal ik het niet voor dat bedrag kunnen verkopen. In de bijlage van de uitspraak wordt vermeld dat er geen rekening wordt gehouden met de inrichting van de woning, terwijl dit wel een grote invloed heeft op de verkoopprijs. Mijn keuken én badkamer nemen bijvoorbeeld maar 5m2 in van de genoemde 75m2. Er is geen centrale verwarming, of luxe inbouwapparatuur. Allemaal zaken die de verkoopprijs naar beneden halen. Ik zal dus enorme investeringen moeten doen om de vastgestelde 297.000 euro te kunnen halen.
Met het vastgestelde bedrag in 2007 + een realistische verhoging kan ik prima leven, maar dit is buiten proportie.
Met vriendelijke groet,
Nee, want 218.500 euro vond ik wel redelijk.quote:Op woensdag 8 oktober 2008 21:38 schreef Bayswater het volgende:
Heb je voor 2007 ook een taxatierapport opgevraagd?
Maakt ze weinig uit, immers de inkomsten zijn niet afhankelijk van de totaalwaarde aan onroerend goed maar van het tarief dat wordt vastgesteld (vanaf 2009 een percentage vd waarde). Lagere waarde is hoger tarief zodoende.quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 06:40 schreef manny het volgende:
Ben benieuw hoe snel de WOZ waarde gaat dalen als de huizenprijzen inzakken. Reken maar dat de snorremansen op het gemeentehuis dit tergend langzaam / niet gaan doorrekenen.
Peildatum is normaal 1 januari van het jaar ervoor (bij mij in de gemeente).quote:Op vrijdag 10 oktober 2008 06:40 schreef manny het volgende:
Ben benieuw hoe snel de WOZ waarde gaat dalen als de huizenprijzen inzakken. Reken maar dat de snorremansen op het gemeentehuis dit tergend langzaam / niet gaan doorrekenen.
Wat zijn jouw argumenten voor een lagere waarde dan?quote:Op woensdag 15 oktober 2008 07:46 schreef tinny het volgende:
reaktie op mijn bezwaar binnen gekregen.... en AFGEWEZEN..
heel lang verhaal maar het komt er uiteindelijk op neer (ik had geklaagd over de referentie panden die waren nl. totaal anders dan mijn rijtjeshuis (waren bungalow en een huis met veel meer m2)) dat ze toch mijn aankoopprijs die ik in 2007 voor het huis heb betaald nemen als WOZ waarde. Mijn voorstel om het 20.000 lager te maken was afgewezen.
Heb ik nu nog energie om dit besluit aan te vechten? en misschien wel belangrijk zijn daar kosten aan verbonden? (en heb ik uberhaupt een kans dat ik ga winnen, ik heb het in 2007 voor 260K gekocht en dat stellen ze nu ook als WOZ)
Mmhm wel een goeie opsteker om alle regeltjes van de rb eens door te lezen.quote:Op woensdag 22 oktober 2008 16:07 schreef Pek het volgende:
Wil ik eindelijk eens gebruik maken van mijn rechtsbijstandverzekering om die WOZ aan te vechten bij de rechter, zijn fiscale geschillen niet gedekt
Die kleine lettertjes![]()
Vandaag ook afgewezen door de rechtbankquote:Op woensdag 15 oktober 2008 23:41 schreef bierzuipert het volgende:veel te hoog bedrag betaald, bezwaar aangetekend en een flink bedrag terug gekregen.
hier gingen wel 3 maanden overheen
En als het fout gaat, dan krijg je oplichting door de bank naar je hoofd geflikkerd...quote:Op woensdag 31 december 2008 14:42 schreef Bassfly het volgende:
Ik heb dit jaar een leuk voordeeltje gehad met de WOZ-waarde bepaling van mijn appartement.
In eerste instantie was hij door de gemeente erg hoog ingeschat op ¤ 220.000,-. Zat te twijfelen of ik bezwaar zou aantekenen, maar toch niet gedaan omdat ik door de extra 'theoretische' overwaarde, mijn hypotheekrente 0,3% (4,9->4,6 bij 10 jaar vast) omlaag kon krijgen bij de bank, want leen nu een relatief kleiner deel van de ececutiewaarde. Dus bij de bank langs geweest met kopie van WOZ-bepaling en betaalde daardoor ¤ 50,- bruto/maand minder hypotheekrente.
Een week later krijg ik een gecorrigeerde aanslag met ¤ 195.000,- omdat er in mijn appartementencomplex blijkbaar iemand bezwaar had aangetekend. Aanslag van gemeentelijke hefifngen dus lekker ook wat omlaag, terwijl een week ervoor mijn hypotheekrente al behoorljk omlaag was gegaan.
Verder niet meer de moeite genomen om met een nieuwe kopie naar de bank te stappen.![]()
Ehrm... is het niet een beetje naief geweest om er van uit te gaan dat de rechtbank je bezwaar gegrond zou verklaren?quote:Op woensdag 31 december 2008 14:26 schreef Pek het volgende:
[..]
Vandaag ook afgewezen door de rechtbank![]()
Dat heeft dus bijna een jaar geduurd.
Ze gaven me wel gelijk dat de vergelijkbare woningen toch niet zo vergelijkbaar waren en hebben een nieuwe taxatie gedaan. Deze woningen zijn inderdaad beter vergelijkbaar imo. Helaas was hun conclusie dat het bedrag toch gehandhaafd moet blijven, lekker zo op de valreep van 't jaar
Waar zeg ik dat dan?quote:Op woensdag 7 januari 2009 08:03 schreef avotar het volgende:
[..]
Ehrm... is het niet een beetje naief geweest om er van uit te gaan dat de rechtbank je bezwaar gegrond zou verklaren?
Daarom hebben ze alvast een disclamert ingebouwd: "peildatum is 01-01-2008, dus met de kredietcrisis is geen rekening gehouden".quote:Op donderdag 29 januari 2009 23:30 schreef Bayswater het volgende:
Zag het al staan op de site van de waarderingskamer, Amsterdam heeft een gemiddelde stijgingspercentage van 11,3 % tussen 1-1-2007 en 1-1-2008![]()
Die kunnen wat bezwaren verwachten.
Precies, kijk maar op de specificatie die je straks van je notaris krijgt.quote:Op maandag 2 februari 2009 16:32 schreef k_man het volgende:
Heeft dat zin dan?
Hoogstwaarschijnlijk is de WOZ-aanslag voor dit jaar op dat moment al betaald door de huidige bewoners.
Ja, en dat betaal ik dus via de notaris zoals gezegd weer terug.quote:Op maandag 2 februari 2009 16:32 schreef k_man het volgende:
Heeft dat zin dan?
Hoogstwaarschijnlijk is de WOZ-aanslag voor dit jaar op dat moment al betaald door de huidige bewoners.
nDat was vroeger zo, tegenwoordig hebben gemeentes eigen beleid.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 23:40 schreef Tha_Duck het volgende:
Ik heb altijd begrepen dat de WOZ ongeveer 80% van de taxatiewaarde zou zijn. Dat klopt niet dan?
Dat is dus nagenoeg gelijk aan de taxatie van de gemeente. Verschil van 2% ofzo? Bovendien zal de peildatum niet gelijk zijn.quote:Op woensdag 4 februari 2009 00:41 schreef Tha_Duck het volgende:
Dan is mijn taxatierapport het correcte. Daar zal ik de gemeente is mee slaan
Moet je voor eens vragen of hij het nu nog een keer taxeert......quote:Op maandag 2 maart 2009 12:46 schreef Fransie het volgende:
WOZ waarde verlaagd van 570 k¤ (2008) naar 550 k¤ (2009).
Taxatiewaarde per 5-1- 2008 door een makelaar is 630 k¤.
Dat zou best eens lager kunnen zijn, maar ik ga hier toch nooit weg. De waarde boeit me alleen voor de WOZ, inkomsten- en waterschapsbelasting.quote:Op maandag 2 maart 2009 23:11 schreef Artbij het volgende:
[..]
Moet je voor eens vragen of hij het nu nog een keer taxeert......
Bij was mij hij dus ook lager. Verklaring ligt bij mij in het feit dat er vorig jaar 3 huizen met achterstalling onderhoud of fout verbouwden herenhuizen als referentie zijn gebruikt. Er is nu al één perfect opgeknapt huis voor bijna 7 ton verkocht, volgend jaar zal de WOZ-waarde dus wel weer stijgenquote:Op dinsdag 3 maart 2009 08:11 schreef tinny het volgende:
mhhh ik kreeg mijn WOZ waarde binnen (2008) en hij is LAGER dan 2007 (zo'n 253.000 tov 260.0000)
?????
schiet mij maar lek... is de gemeente zo snel met reageren op de huizenprijzen/economische crisis?
Of heeft mijn afgewezen bezwaar van 2007 toch een klein beetje effect???
Ik heb onlangs bij het kadaster de gegevens opgevraagd van o.a. mijn postcode en de woningen waarmee ik vergeleken werd, veel van de hogere bedragen worden betaald door "Investment BV's"quote:Op woensdag 4 maart 2009 08:46 schreef wiseguy79 het volgende:
Nu vraag ik mij dus af hoe ze op 205.000 komen als ze een gemiddelde nemen van deze 3 woningen? Stel één of andere clown koopt een woning veeeeel te duur, dan ben ik door dit stupide gedrag de lul bij mijn WOZ bepaling?
JA !quote:Op zaterdag 7 maart 2009 23:38 schreef loezzie het volgende:
Kunnen ze nav bezwaar WOZ waarde ook verhogen?
In principe kan dat ook zonder bezwaar. Mits het meer dan 20 % afwijkt en men had kunnen veronderstellen dat de waarde niet goed was. Dit gebeurt overigens zelden.quote:Op zaterdag 7 maart 2009 23:38 schreef loezzie het volgende:
Kunnen ze nav bezwaar WOZ waarde ook verhogen?
Winnen of verliezen, bloeden doe je toch welquote:Op maandag 16 maart 2009 19:38 schreef Serinde het volgende:
Bij m'n schoonzusje was de WOZ-waarde 3.000 euro gedaald.
Natuurlijk blijft het te betalen bedrag aan OZB e.d. alleen maar stijgen als gevolg van stijgende percentages
Net even de nieuwe waarde ingevoerd in m'n aangifte inkomstenbelasting en die gaat nu van 0,00 naar +98 euro terug. Dat zijn toch aardig wat peanutsquote:Op maandag 16 maart 2009 15:58 schreef AnneX het volgende:
peanuts, maar goed.
Hoe kan ik er achter komen wat de gemiddelde waardestijging is geweest van appartementen in Amersfoort?quote:Op maandag 16 maart 2009 18:31 schreef k_man het volgende:
Hmm, mijn hut zou in een jaar tijd 7,3% in waarde gestegen zijn.
Niet volgens mijn aanslag, peildatum 1-1-2008 staat er boven.quote:Op woensdag 6 mei 2009 22:24 schreef Wombcat het volgende:
WOZ-waarde heeft een peildatum van 1 januari 2007.
Vorig jaar heb ik ook een aanslag gekregen over mijn huis welke 1 november 2007 was opgeleverd. Deze was 119.500 euro hoger dan wat ik voor mijn huis heb betaald. (Ok, zou nog 20.000 keuken/badkamer en diversen bij moeten). Maar dan nog steeds en hoop geld meer. Dit jaar is de WOZ waarde nog eens 6,500 hoger!quote:Op woensdag 6 mei 2009 22:22 schreef lord_protector het volgende:
Ik begrijp niet zoveel van de vaststelling WOZ waarde.
Ik koop in januari 2008 een nieuw huis, overdracht 15 januari 2008. Vorige maand krijg ik de WOZ beschikking in de bus:de gemeent kent een 20% hogere waarde aan het huis toe dan ik er voor betaalde. En dan zou die WOZ waarde nota bene gebaseerd zijn op diezelfde januari 2008....
Dan maar een kopie van het koopcontract opgestuurd met bezwaarschrift. Gemeente: "aankoopwaarde van januari 2008 staat los van de WOZ waarde", die bepaalt de gemeente namelijk zelf. Er komt nu een gemeente taxateur: meteen tekenen of anders gaat een eventueel "aanbod" van de gemeente niet door.
6 maanden. En als ze het niet redden krijg je een "excuses voor het ongemak" briefje.quote:Op donderdag 7 mei 2009 00:34 schreef revange2008 het volgende:
Hoelang heeft de gemeente de tijd om te reageren
quote:Op donderdag 7 mei 2009 07:39 schreef Pek het volgende:
[..]
6 maanden. En als ze het niet redden krijg je een "excuses voor het ongemak" briefje.
8 weken (art. 4:13, lid 2, Awb), bovendien staan bezwaar- en beroepmogelijkheden open.quote:Op donderdag 7 mei 2009 07:39 schreef Pek het volgende:
[..]
6 maanden. En als ze het niet redden krijg je een "excuses voor het ongemak" briefje.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |