abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58432854
Dat zijn geen eigen regels, die bezwaarperiode staat in de AWB. En er worden (vrijwel nooit) uitzonderingen op gemaakt. Alleen als je kunt aantonen dat je met vakantie bent geweest, in het ziekenhuis lag oid maak je een kans.
pi_58433066
quote:
Op vrijdag 2 mei 2008 11:26 schreef Coelho het volgende:
Ik heb op 24 april bezwaar aangetekend tegen de WOZ waarde. Nu krijg ik vandaag een schrijven van de gemeente dat het niet gehonoreerd wordt met als voornaamste argument dat ik niet binnen de termijn van 6 weken gereageerd heb. En inderdaad, het was 7 weken en een paar dagen. Heb dat over het hoofd gezien.

Maar wat ik me nu afvraag: mag een gemeente een bezwaar met een dergelijke impact afwijzen op grond van een door hun gestelde bezwaarperiode, die mijns inziens ook redelijk kort is (je mag iets van 12/16 weken bezwaar maken op iets kleins als een verkeersboete). En ook bij de belastingdienst kun je tot jaren na dato nog met wijzigingen op de proppen komen die invloed hebben op een beslissing.
Toch is de bezwaartermijn van de belastingdienst óók 6 weken. Daarna kan je alleen nog maar de inspecteur verzoeken om (ambtshalve) wijziging van het besluit, maar je bent volledig aangewezen op de goede wil van de inspecteur, je hebt geen enkele rechtsingang meer als je het niet met hem eens bent.
quote:
Laat wel wezen, ik het het moeten zien. Maar heb de periode gebruikt om argumenten in te winnen, met buren te overleggen over hun WOZ en met een gedegen bezwaarschrift te komen. Dus niet alleen een simpel berichtje waarin ik stel dat ik het er niet mee eens ben. Dus ben nu benieuwd of de gemeente inderdaad zijn eigen regeltjes mag bepalen.
Dan had je een pro-forma bezwaarschrift in moeten dienen. De gemeente maakt dus niet haar eigen regeltjes maar volgt gewoon de wet. Het spijt me voor je, maar te laat is in dit geval ook echt te laat, niets meer aan te doen.
pi_58437203
aangezien ik geen eigen huis heb,

wat is de hoogte van de aanslag ongeveer voor huizen van zeg 2 ton, 3ton en 4 ton (en ja ik weet dat het gemeenteafhankelijk is, maar ben gewoon nieuwsgierig)
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  vrijdag 2 mei 2008 @ 15:48:19 #129
28033 Pek
je moet wat
pi_58437313
WOZ ong. 3 ton hier, een kleine 500 euro ben ik kwijt.
Ik hoop minder als m'n bezwaar gehonoreerd wordt, wat ongetwijfeld gaat gebeuren
The difference between the three Abrahamic religions:
- Christianity mumbling to the ceiling,
- Judaism mumbling to the wall,
- Islam mumbling to the floor.
  vrijdag 2 mei 2008 @ 18:44:38 #130
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_58440306
quote:
Op vrijdag 2 mei 2008 11:44 schreef Wombcat het volgende:
Dat zijn geen eigen regels, die bezwaarperiode staat in de AWB. En er worden (vrijwel nooit) uitzonderingen op gemaakt. Alleen als je kunt aantonen dat je met vakantie bent geweest, in het ziekenhuis lag oid maak je een kans.
Alleen bij overmacht, dus geen vakantie. Ziekenhuisopname wel. Trouwens het eerste waar een rechter in beroep naar kijkt, dus daar maak je geen kans met een niet ontvankelijk bezwaar.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  zaterdag 3 mei 2008 @ 22:00:01 #131
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_58461384
Oké, ik heb dus dikke pech... Maar over 2 jaar wordt de nieuwe WOZ waarde gebaseerd op prijsstijgingen plus het oude bedrag. Dus al met al heb ik de rest van m'n woontijd hier pech omdat ik een paar dagen te laat bezwaar heb gemaakt tegen een achterlijke stijging (van 286 naar 337 zonder ook maar iets veranderd te hebben...). Heb ik het nog niet eens over mijn bezwaar tegen het systeem an sich, waarbij een potlodeneter van achter een bureau kan oordelen wat mijn huis waard is (taxateur heeft verkoopwaarde op 330 ingeschat, WOZ is normaliter 85-90% van verkoopwaarde).

Ziek van mijn eigen stomheid....
pi_58461516
Tegenwoordig wordt de WOZ-waarde jaarlijks vastgesteld.
Ten tweede kun je volgend jaar net zo goed bezwaar indienen en als dat goed onderbouwd is, kan de WOZ-waarde aangepast worden. Dat dit jaar je bezwaar niet in behandeling is genomen doet daar niets aan af.
Daarnaast is het geen stelregel, die 85-90% die je noemt. WOZ-waarde wordt gebaseerd op verkopen rondom jouw huis e.d. Als je via de site van je gemeente je beschikking op kunt vragen, kun je zien met welke woningen jouw woning vergeleken is en hoe ze dus op die waarde terecht zijn gekomen (globaal).
pi_59346134
GVD Krijg vandaag na 3 en een halve maand bericht: Bezwaar afgewezen.

En alles hangen ze vast aan het feit dat ik op 29 December 2006 een voorlopig koopcontract heb getekend voor de huidige woning met overdrachtsdatum 2 juli 2007. Voor een waarde die duidelijk onder de WOZ ligt, maar echt precies binnen de marge....

Het feit dat de overdracht dus later was en je niet bedrag X nu uitgeeft maar pas over tig maanden maakt ze dus geen zak uit, ze lullen 2 A4'tjes vol om dat ene argument heen, bedrag X op 2 Juli 2007 is dus niet Bedrag X min een procent of 2 op de WOZ datum van 1 Januari 2007.

Ronduit belachelijk, het voelt alsof je al wordt aangeslagen voor de BPM terwijl je auto nog een levertijd van 6 maanden heeft, kut geldzuigers bij de gemeente.

O mamma mamma mamma, O mamma mamma mamma. Sai perche mi batte il corazon?
Ho visto Maradona, ho visto Maradona. Eh, mammà, innamorato son!
A Guinness a day keeps the doctor away
  donderdag 12 juni 2008 @ 21:14:02 #134
43642 Bayswater
pi_59346488
Een levertijd van meer dan 6 maanden is inderdaad een geldige reden om uit te gaan van de prijs op de datum in het koopcontract.. Valt die onder de 4 % afwijking (in jouw geval 4 % denk ik) wordt het lastig in beroep.
Life lies a slow suicide
  vrijdag 13 juni 2008 @ 10:32:29 #135
163252 Noway666
Nee weg nr666
pi_59357652
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 21:01 schreef DIGGER het volgende:
GVD Krijg vandaag na 3 en een halve maand bericht: Bezwaar afgewezen.

En alles hangen ze vast aan het feit dat ik op 29 December 2006 een voorlopig koopcontract heb getekend voor de huidige woning met overdrachtsdatum 2 juli 2007. Voor een waarde die duidelijk onder de WOZ ligt, maar echt precies binnen de marge....

Het feit dat de overdracht dus later was en je niet bedrag X nu uitgeeft maar pas over tig maanden maakt ze dus geen zak uit, ze lullen 2 A4'tjes vol om dat ene argument heen, bedrag X op 2 Juli 2007 is dus niet Bedrag X min een procent of 2 op de WOZ datum van 1 Januari 2007.

Ronduit belachelijk, het voelt alsof je al wordt aangeslagen voor de BPM terwijl je auto nog een levertijd van 6 maanden heeft, kut geldzuigers bij de gemeente.

Als je de mogelijkheid hebt in hoger beroep gaan, het kan eventueel wat kosten.
pi_59357959
quote:
Op vrijdag 13 juni 2008 10:32 schreef Noway666 het volgende:

[..]

Als je de mogelijkheid hebt in hoger beroep gaan, het kan eventueel wat kosten.
Als het zoals in dit topic staat bezwaar volgens de AWB is kun je denk ik in beroep gaan bij de rechtbank. Is geloof ik vrij goedkoop en je mag jezelf vertegenwoordigen omdat het bestuursrecht is.
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  vrijdag 13 juni 2008 @ 10:55:38 #137
43642 Bayswater
pi_59358223
39 euro griffierechten, maar moet je wel een degelijk verhaal hebben. Tot nu toe heb ik het idee dat de woz van hem rond de 460 ligt en aankoopprijs 443, overdracht juli 2007, koopcontract 29 dec 2006, op de peildatum dus bijna. Met deze feiten gaat het niet lukken in beroep.
Life lies a slow suicide
  vrijdag 13 juni 2008 @ 11:53:41 #138
163252 Noway666
Nee weg nr666
pi_59359758
quote:
Op vrijdag 13 juni 2008 10:45 schreef komrad het volgende:

[..]

Als het zoals in dit topic staat bezwaar volgens de AWB is kun je denk ik in beroep gaan bij de rechtbank. Is geloof ik vrij goedkoop en je mag jezelf vertegenwoordigen omdat het bestuursrecht is.
Vergeet ook niet dat je dan een externe partij een taxatie moet laten doen op je woning en dat kan wel eens in de papieren lopen.
Bij mij op het dorp, heeft een keer in de krant gestaan, hadden een 2tal bewoners een zaak aangespannen en dit gewonnen van de gemeente.

Maarja, het jaar daarop slaan ze je gewoon weer vrolijk voor een misdadig hoger bedrag aan, iets met stenen en ezels..
  dinsdag 30 september 2008 @ 16:09:45 #139
28033 Pek
je moet wat
pi_62026324
Mijn bezwaar is afgewezen

Heeft het zin om het voor de rechter uit te vechten of is dat geld weggooien?
pi_62027710
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 16:09 schreef Pek het volgende:
Mijn bezwaar is afgewezen

Heeft het zin om het voor de rechter uit te vechten of is dat geld weggooien?
Mijn bezwaar (in 2004) was ook afgewezen. Ik vind het alleen jammer dat ik toen niet die stap extra heb genomen. Princiepe kwestie.. (WOZ was 22.000 euro hoger dan de aankoopprijs).
De winst was evengroot geweest als de griffie kosten.

Bij de afgelopen WOZ waarde bepaling hebben ze de WOZ waarde flink laten zakken dus bezwaar maken helpt al wil de gemeente het niet toegeven. Zelf zou ik het gewoon stap 2 ook nemen voornamelijk als jij vind dat je gelijk hebt.

WOZ is immers ook bepalend voor je inkomstenbelasting etc.
  dinsdag 30 september 2008 @ 17:07:53 #141
28033 Pek
je moet wat
pi_62027932
Dan moet ik het maar doen, van 173.000 naar 297.000 in 3 jaar is gewoon absurd. Ze hebben ook heel sneaky de omschrijving veranderd van: 3 hoog + zolder naar: 3e en 4e verdieping. Die vierde verdieping is nog steeds een zolder hoor, zo ken ik er nog wel een paar
  dinsdag 30 september 2008 @ 17:39:10 #142
163252 Noway666
Nee weg nr666
pi_62028833
Mijn bezwaar is gehonoreerd en ze hebben daar gevolg aangegeven moet alleen nog dat smerige waterschap gedoe weer eens motiveren om de WOZ waarde op hun "heffing" aan te passen.
Dat zijn ook een stel luie flikkers.

Mijn huidige WOZ waarde is net iets onder de aankoopprijs vastgesteld mede door mijn bezwaar.

Een buurvrouw van mij heeft een ander "leuk" geval, ze is aangeslagen voor een 3 kamer appartement maar het is een 2 kamer appartement. De indeling staat een beetje apart op de tekening maar die stomme ambtenaar weigert gewoon eens goed naar de tekeningen te kijken en het bezwaar door te nemen.
Bezwaar was bij haar afgewezen, dus dan moet je naar de rechter stappen. Ik hoop dat ze dat heeft gedaan maar kan me voorstellen dat ze daar geen zin in heeft.
pi_62029089
oh ja, wij hebben ook bezwaar gemaakt tegen de WOZ aanslag.
Ook nog 4 andere bewoners van het rijtje.
Allemaal bezoek gehad en de aanslag bleef gehandhaafd.
Wij hadden de standaardbrief van Eigen Huis gebruikt en de regel van hoorzitting op verzoek. laten staan.

Als enige "kregen" wij dus de hoorzitting.
Telefonisch advies van Eigen Huis jurist was : laat foto's zien en niet dooremmeren over bedragen en %.
Het was slechts 56 % in 4 jaar omhoog.

Op de hoorzitting een aantal argumenten aangevoerd.
Vlak voor binnenkomen zagen we op het gemeentehuis een aankondiging van een nieuwbouwprojekt met huizen goedkoper en groter dan de onze. Dit ook lachend naar voren gebracht.
Samen met wat opmerkingen en nieuwe diskussiepunten, die niet in onze bezwaarbrief stonden (en de genoemde waren al onderuit gehaald ).

Een dag later een telefoontje: van 259 naar 230 omlaag.
En ook de andere bezwaarmakers dit jaar worden naar beneden bijgesteld.
En volgend jaar wordt rekening gehouden "met het feit dat de specifieke objekten niet passen in de standaard tabel van meten".
Mensen die dán bezwaar maken, worden beoordeeld op deze correctie.

Ons voornaamste punt was het wantrouwen vanwege het vreemde verschil in bedragen, terwijl de huizen hetzelfde zijn (uit 1902) .

Resultaat: wij - en daarmee de overige bewoners hebben het idee gehoord te zijn - eindelijk !
Winst : de aanslag is 17 euro naar beneden bijgesteld.
  dinsdag 30 september 2008 @ 18:01:47 #144
28033 Pek
je moet wat
pi_62029347
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 17:50 schreef AnneX het volgende:
Allemaal bezoek gehad
Is dat gebruikelijk? Ik heb niemand gezien. In hun antwoord staat ook letterlijk:
quote:
Er wordt geen aandacht besteed aan de aan- of afwezigheid van bijvoorbeeld interne verfraaiing van een woning
Ze beoordelen dus louter op oppervlak, kwaliteit, ligging en verkoopprijzen van "vergelijkbare" woningen.

Ik heb bijvoorbeeld geen CV, een keuken waar je niet eens met z'n tweeën in kan staan en een badkamer zo groot als een linnenkast. No way dat ik het ooit voor 3 ton kan verkopen
pi_62030477
quote:
Op dinsdag 30 september 2008 18:01 schreef Pek het volgende:

[..]

Is dat gebruikelijk? Ik heb niemand gezien. In hun antwoord staat ook letterlijk:

Ze beoordelen dus louter op oppervlak, kwaliteit, ligging en verkoopprijzen van "vergelijkbare" woningen.

Ik heb bijvoorbeeld geen CV, een keuken waar je niet eens met z'n tweeën in kan staan en een badkamer zo groot als een linnenkast. No way dat ik het ooit voor 3 ton kan verkopen
Na het bezwaarschrift volgde het antwoord van de gemeente dat de/een taxateur van het ingehuurde bureau langskomt om de situatie te beoordelen.
En het bezoek is níet bedoeld om diskussies etc aan te gaan.
pi_62042864
mhhh that reminds me... heb nog niks vernomen van mijn bezwaar... ze hadden een jaar als ik me niet vergis...
heb allene d ebevestiging ontvangen dat ze het in behandeling nemen...maar voor de rest niks meer van gehoord....
pi_62043066
Vraagje: is de WOZ waarde inderdaad 85% - 90% van de verkoopwaarde van een woning?

Mijn WOZ waarde was dit jaar vastgesteld op 179.000 euro, terwijl ik de woning twee jaar geleden voor 163.000 gekocht heb. Lijkt dus redelijk hoog, ik heb GEEN bezwaar gemaakt omdat de gemeente me in de loop van dit of volgend jaar moet gaan uitkopen en ik dus hopelijk met hun eigen taxatie tegen ze kan gebruiken in het geval dat de gemeente tot een minnelijke schikking probeert te komen. .
Democracy is the theory that the common people know what they want, and deserve to get it good and hard. - H.L. Mencken
  woensdag 1 oktober 2008 @ 11:43:11 #148
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_62046489
quote:
Op woensdag 1 oktober 2008 08:53 schreef Snapcount2 het volgende:
Vraagje: is de WOZ waarde inderdaad 85% - 90% van de verkoopwaarde van een woning?

Mijn WOZ waarde was dit jaar vastgesteld op 179.000 euro, terwijl ik de woning twee jaar geleden voor 163.000 gekocht heb. Lijkt dus redelijk hoog, ik heb GEEN bezwaar gemaakt omdat de gemeente me in de loop van dit of volgend jaar moet gaan uitkopen en ik dus hopelijk met hun eigen taxatie tegen ze kan gebruiken in het geval dat de gemeente tot een minnelijke schikking probeert te komen. .
Dat zijn van die momenten dat je hoopt op een hoge woz waardering.

Ik zou de volgende tip willen geven mocht je juist niet blij zijn. Vraag het taxatie rapport op. Meld je vervolgens telefonisch bij de gemeente en geef aan dat je gebeld wilt worden door de betreffene taxateur.

Nu gaat het leuk worden. De kans is vrij groot dat deze taxateur helemaal niet op de locatie is geweest maar enkel en alleen zijn gegevens heeft gekregen van studenten die de straten bekijken. Dit klusje heb ik als student ook gedaan

Daar gaat het nattig worden voor de WOZ aanslag. De wet bepaald namelijk dat de taxatie gedaan moet worden door een daarvoor opgeleid en beedigt persoon. Die student isdus niet geschikt. Dan komen er wat argumenten tegen dit verhaal maar uiteindelijk heeft deze man /vrouw het toch lastig om eea hard te houden.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  woensdag 1 oktober 2008 @ 19:18:50 #149
43642 Bayswater
pi_62057951
quote:
Op woensdag 1 oktober 2008 08:53 schreef Snapcount2 het volgende:
Nee, 100 %.

En dat verhaal hierboven, sorry maar "beëdigd" taxateur bestaat al een tijdje niet meer. In de uitvoeringsregeling vakbekwaamheidseisen Wet WOZ van de waarderingskamer staat alles omschreven.
Jouw verhaal klinkt nog als een verhaal van 8 jaar geleden toen veel te duur ingehuurde externe taxatiebureaus hun zakken zaten te vullen dmv studenten voor dit werk "illegaal" in dienst te nemen.

De WOZ is trouwens pas een begin van het grote werk van gemeente waarvan vele nu zelftaxerend zijn, dit gaat met de BAG (Basisadministratie Adressen en Gebouwen) dmv centralisatie van gegevens dadelijk nog een stuk verder.
Life lies a slow suicide
  woensdag 8 oktober 2008 @ 18:18:32 #150
28033 Pek
je moet wat
pi_62238229
Mijn brief aan de rechtbank, alle hulp is welkom. Ik ben niet zo'n held met zakelijke brieven
quote:
Geachte heer, mevrouw,

Hierbij wil ik in beroep gaan tegen de uitspraak op mijn bezwaarschrift Gecombineerde Aanslag 2008. Mijn bezwaar is afgewezen.

Mijn bezwaar betreft de verhoging van de WOZ-waarde van mijn woning. Deze is vastgesteld op 297.000 euro. In 2007 was dit nog 218.500 euro, derhalve een verhoging van 78.500 euro, dit is bijna 36%.

In het begeleidend taxatierapport wordt mijn woning onder andere vergeleken met Ceintuurbaan 255-2. Deze woning is gelegen in een prachtig monumentaal pand, dat ook wel bekend staat als Het Kabouterhuis, wat de meerwaarde verklaart. Deze vergelijking gaat dus volledig mank. De overige woningen beschikken resp. over een berging/box en een dakterras, allemaal meerwaarden waar ik niet over beschik.

Op de Kadastrale kaart zijn de verschillen duidelijk te zien, mijn perceel heeft nummer 3181 en is daarmee de kleinste in het rijtje. Mede door de ongelukkige indeling van de woning zal ik het niet voor dat bedrag kunnen verkopen. In de bijlage van de uitspraak wordt vermeld dat er geen rekening wordt gehouden met de inrichting van de woning, terwijl dit wel een grote invloed heeft op de verkoopprijs. Mijn keuken én badkamer nemen bijvoorbeeld maar 5m2 in van de genoemde 75m2. Er is geen centrale verwarming, of luxe inbouwapparatuur. Allemaal zaken die de verkoopprijs naar beneden halen. Ik zal dus enorme investeringen moeten doen om de vastgestelde 297.000 euro te kunnen halen.

Met het vastgestelde bedrag in 2007 + een realistische verhoging kan ik prima leven, maar dit is buiten proportie.

Met vriendelijke groet,
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')