Omdat doden over het algemeen niet weer opstaan.quote:Op dinsdag 5 februari 2008 11:51 schreef kazakx het volgende:
[..]
Wat is hier zo moeilijk aan te geloven?
[..]
Ik weet niet of die "broncode" er is. De leeftijd van het heelal kun je niet uit de Bijbel halen. Dat is simpelweg leeftijden bijmekaar optellen, wat nogal naief is. In Genesis kun je al lezen dat Adam en Eva niet de eerste mensen waren, en dat je dus niet al die generaties aanmekaar kunt breien om een totaalplaatje te krijgen.quote:Ik denk hier ook bijna hetzelfde over. Maar denk je niet dat men de "broncode" van de bijbel heeft aagepast zodat menselijke invloeden (interpretaties) de bron hebben verontreinigd. Ik denk zelf dat als men de eerste echte bijbel zou kunnen vinden (en volgens de islamitische overleveringen zal die worden gevonden in de tijd van de verlosser en antichrist) dat je al die fouten er dan gemakkelijk uit kan halen. Ik bedoel zoiets als de leeftijd van het heelal (6000) jaar lijkt mij toch echt een interpretatie fout. Zou het kunnen dat de allereerste geopenbaarde bijbel hiet niet kunnen hebben over 6 jaar (wat zoiets betekent als 6 fasen?)
Zo had ik het niet bekeken idd.quote:Op dinsdag 5 februari 2008 13:19 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Omdat doden over het algemeen niet weer opstaan.
[..]
Ik weet niet of die "broncode" er is. De leeftijd van het heelal kun je niet uit de Bijbel halen. Dat is simpelweg leeftijden bijmekaar optellen, wat nogal naief is. In Genesis kun je al lezen dat Adam en Eva niet de eerste mensen waren, en dat je dus niet al die generaties aanmekaar kunt breien om een totaalplaatje te krijgen.
Kan ook iemand vertellen wat het inhoud, want van die site word je niet echt wijzerquote:Op vrijdag 8 februari 2008 00:57 schreef Haushofer het volgende:
Ik heb em al een paar keer in de handen gehad, inderdaadIn mei hoop ik naar Qumran te gaan, kan ik zelf naar rollen zoeken
Die site lijkt me vrij duidelijk, toch? Wat wil je weten dan?quote:Op vrijdag 8 februari 2008 09:49 schreef kazakx het volgende:
[..]
Kan ook iemand vertellen wat het inhoud, want van die site word je niet echt wijzer
Nou wat de meerwaarde is van die rollen, hoe oud zijn die rollen, zijn er verschillen tussen de hudige bijbel en de rollen etc. Op die site staat namelijk bijna geen info of ik kijk er overheen?quote:Op vrijdag 8 februari 2008 10:44 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Die site lijkt me vrij duidelijk, toch? Wat wil je weten dan?
Vraag1:quote:A God who could make good children as easily as bad, yet preferred to make bad ones; who could have made every one of them happy, yet never made a single happy one; who made them prize their bitter life, yet stingily cut it short; who gave his angels eternal happiness unearned, yet required his other children to earn it; who gave his angels painless lives, yet cursed his other children with biting miseries and maladies of mind and body; who mouths justice, and invented hell -- mouths mercy, and invented hell -- mouths Golden Rules and forgiveness multiplied by seventy times seven, and invented hell; who mouths morals to other people, and has none himself; who frowns upon crimes, yet commits them all; who created man without invitation, then tries to shuffle the responsibility for man's acts upon man, instead of honorably placing it where it belongs, upon himself; and finally, with altogether divine obtuseness, invites his poor abused slave to worship him!
-Mark Twain
Welke tekst bedoel je als je het hebt over de hel als gevolg van het twijfelen aan het bestaan van de Heilige Geest?quote:Op maandag 11 februari 2008 21:24 schreef Mustard_Man het volgende:
[..]
Vraag1:
-Christenen geloven dat wat in de bijbel staat, waarheid is.
-In de bijbel staat dat God rechtvaardig is, geen Christen die dit zal tegenspreken.
-In de bijbel staat dat mensen die twijfelen aan het bestaan van de heilige geest, voor altijd zullen branden in de hel.
-Ik twijfel aan het bestaan van de heilige geest.
-Ergo: Christenen vinden het terecht wanneer ik eeuwig brand in de hel.
-Ergo2: Moeilijk respect hebben voor mensen die mij dat toewensen.
Dat is eigenlijk geen vraag, maar misschien dat iemand hier op wilt reageren?
Heb je bepaalde daden in gedachten?quote:Vraag2:
Vinden jullie het niet vreemd dat God zelf allerlei vreselijke daden heeft begaan, terwijl het voor ons vreselijke zonden zijn?
Dat we in dit leven niet alles duidelijk hebben ben ik met je eens. Maar dat hoeft volgens mij geen reden zijn om niet te zoeken naar de zin van dit bestaan. Daar kun je je brein prima bij gebruiken. Er is geen kennis die het geloof in God onmogelijk maakt; denk ik. Het geloof is ook niet (alleen) een kwestie van het verstand. Het is een zaak van je diepste zelf. Waarvoor leef je?quote:Vraag3:
Als God zo graag wilt dat wij Hem aanbidden, waarom zorgt Hij er dan niet voor dat iedereen weet dat Hij bestaat?
En voordat je komt met: JA UHH het heet GELOVEN he. niet WETEN.
Waarom wilt Hij dat wij geloven in iets waar totaal geen bewijs voor is en zeer onwaarschijnlijk, en als wij daarover nadenken met ons brein (die door hem gecreeerd is) en concluderen dat Hij niet bestaat. Waarom is dat dan ONZE schuld en verdienen WIJ eeuwig lijden terwijl HIJ degene is die ons (ongevraagd) gecreeerd heeft.
Ik ben niet bekend met theologische verhandelingen over de erfzonde, dus ik schrijf maar even wat ideeen op.quote:Vraag4:
Stel, je vader gaat dood voor je geboorte. Vervolgens krijg je op latere leeftijd te horen dat hij zeer veel schulden had bij verschillende mensen. Zij besluiten jou daarvoor te straffen.
Rechtvaardig?
Zoja: Oke, raar gevoel voor rechtvaardigheid. Vind ik dan he.
Zonee: Waarom hebben wij dan wel allemaal de erfzonde?
Het liefst zou ik antwoorden hebben zonder teveel gedraai om de hete brei.
Bij voorbaat dank.
Truly I say unto you, All their sins shall be forgiven unto the sons of men, and whatever blasphemies they utter: but whoever blasphemes against the Holy Spirit never has forgiveness, but is guilty of an eternal sin: because they say, ‘He has an unclean spirit’. (Book of Mark 3:28-29)quote:Op maandag 11 februari 2008 22:24 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Welke tekst bedoel je als je het hebt over de hel als gevolg van het twijfelen aan het bestaan van de Heilige Geest?
om even een paar voorbeelden te noemen:quote:[..]
Heb je bepaalde daden in gedachten?
Als ik God niet kan vinden, is dat dan niet zijn schuld? Hoe kan ik kiezen voor een relatie met God als ik denk dat hij niet bestaat?quote:[..]
Dat we in dit leven niet alles duidelijk hebben ben ik met je eens. Maar dat hoeft volgens mij geen reden zijn om niet te zoeken naar de zin van dit bestaan. Daar kun je je brein prima bij gebruiken. Er is geen kennis die het geloof in God onmogelijk maakt; denk ik. Het geloof is ook niet (alleen) een kwestie van het verstand. Het is een zaak van je diepste zelf. Waarvoor leef je?
God wil graag een liefdevolle relatie met je. Die relatie wordt je niet opgedrongen, daar mag je voor kiezen. Soms hoor je dan dat het geen eerlijke keuze is, omdat je anders eeuwig in de hel zou branden. Vergeet dan wmb dan meteen de eeuwige pijn van het branden. Het ontbreken van die relatie zou ik een hel willen noemen.
(Ik ben het meteen met je eens als je zegt dat die relatie met God er best wel anders uitziet dan wat wij mensen onderling onder relaties verstaan)
Het valt mij inderdaad niet aan te rekenen. En de neiging om eerst voor onszelf te kiezen is dan toch ook Gods schuld? Hij heeft ons zo gemaakt. En waarom stuurt God, Jezus naar de aarde om het op te lossen? Waarom moet het allemaal zo gecompliceerd, Hij is toch God? Almachtig? Vanwaar deze nutteloze omweg. Waarom moeten we sowieso vergeven worden (en waarom op zo'n manier)? God heeft ons toch zo gemaakt, Hij is toch verantwoordelijk. Beetje raar dat wij gestraft moeten worden voor dingen waar wij blijkbaar weinig aan kunnen doen.quote:[..]
Ik ben niet bekend met theologische verhandelingen over de erfzonde, dus ik schrijf maar even wat ideeen op.
De erfzonde heeft de hele mensheid. Valt jou dat aan te rekenen? Nee. Heb je er dan helemaal niks mee te maken? Jawel. We hebben allemaal de neiging om eerst voor onszelf te kiezen. Als we het heel goed hebben, gaan we er soms eens over nadenken om anderen te helpen. Die houding is mijns inziens niet heel lovenswaardig. Moet daar wat aan gebeuren? Ja. Moet je wat doen? Nee, het is al gebeurtGod heeft het zelf opgelost door Jezus naar deze aarde te sturen. Accepteer het gewoon en leef uit liefde.
Deze teksten gaan over het lasteren van de Heilige Geest. Als je dat wilt doen zul je er mijns inziens toch eerst van overtuigd moeten zijn dat Die bestaat. Als je ''weet' dat Hij bestaat, dan zou je kunnen overwegen om Hem welgemeend te lasteren. De twijfel aan zijn bestaan lijkt me echter absoluut geen laster.quote:Op maandag 11 februari 2008 23:10 schreef Mustard_Man het volgende:
[..]
Truly I say unto you, All their sins shall be forgiven unto the sons of men, and whatever blasphemies they utter: but whoever blasphemes against the Holy Spirit never has forgiveness, but is guilty of an eternal sin: because they say, ‘He has an unclean spirit’. (Book of Mark 3:28-29)
He who is not with me is against me, and he who does not gather with me scatters. Therefore I tell you, every sin and blasphemy will be forgiven men, but the blasphemy against the Spirit will not be forgiven. And whoever says a word against the Son of man will be forgiven; but whoever speaks against the Holy Spirit will not be forgiven, either in this age or in the age to come. (Book of Matthew 12:30-32)
Veel heeft te maken met gehoorzaamheid aan God. Hij heeft regels gegeven waarmee er een gezonde samenleving kan ontstaan. Als mensen dan ongehoorzaam zijn, dan lijkt het me rechtvaardig dat er sancties op staan. Verder is God een heilig God. De relatie God-mens is geen symmetrische relatie. God is gewoon stukken groter. Wij kunnen niet zeggen hoe God zich heeft te gedragen. We weten dat God doet wat Hij zegt. Hij is trouw. En aangezien wij leven na de tijd van Jezus, hebben wij het voordeel dat we alleen maar op onze knietjes het offer van Jezus hoeven te accepteren. Niet om een slaaf te worden van God, maar om als Jezus te worden. We worden kinderen van God. 'U bent nu geen slaven meer, u bent kinderen van God en als zijn kinderen bent u erfgenamen, door de wil van God.'quote:om even een paar voorbeelden te noemen:
De vloed waarbij iedereen sterft op één gezin en zijn boot vol dieren na.
Het vermoorden van alle eerstgeborenen en vee in Egypte.
Het vermoorden van veel israeliten.
Het verbranden van de twee steden Sodom en Gomorrah, en daarna de vrouw die achterom kijkt. (Toen ik jong was en de bijbellerares dit verhaal vertelde was ik echt heel erg geschrokken van de bruutheid van god.)
Als je serieus op zoek bent naar God, dan zul je antwoorden vinden. Niet dat daarmee alle twijfel meteen voorbij is. Waarschijnlijk vallen er geen briefjes uit de hemel waarmee alles duidelijk wordt. Ik denk wel dat veel duidelijk wordt als je ziet wat de persoon Jezus hier op aarde kwam doen. Als je daarin geinteresseert bent, kun je bijvoorbeeld een alpha cursus doen op WaaromJezus.nl. Daar kun je al dit soort kritische vragen ook stellen.quote:Hoe kan ik kiezen voor een relatie met God als ik denk dat hij niet bestaat?
Die eerste vraag beantwoord ik met nee. Als je God de schuld geeft voor onze keuzes, dan geloof je niet dat God de eerste mens een echte keuze gaf. Dan waren het blijkbaar een stelletje machientjes.quote:Het valt mij inderdaad niet aan te rekenen. En de neiging om eerst voor onszelf te kiezen is dan toch ook Gods schuld? Hij heeft ons zo gemaakt. En waarom stuurt God, Jezus naar de aarde om het op te lossen? Waarom moet het allemaal zo gecompliceerd, Hij is toch God? Almachtig? Vanwaar deze nutteloze omweg. Waarom moeten we sowieso vergeven worden (en waarom op zo'n manier)? God heeft ons toch zo gemaakt, Hij is toch verantwoordelijk. Beetje raar dat wij gestraft moeten worden voor dingen waar wij blijkbaar weinig aan kunnen doen.
Ik lees toch echt over dat twijfelen over het bestaan van de heilige geest een onvergeefbare zonde is.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 19:58 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Deze teksten gaan over het lasteren van de Heilige Geest. Als je dat wilt doen zul je er mijns inziens toch eerst van overtuigd moeten zijn dat Die bestaat. Als je ''weet' dat Hij bestaat, dan zou je kunnen overwegen om Hem welgemeend te lasteren. De twijfel aan zijn bestaan lijkt me echter absoluut geen laster.
sorry maar eenquote:[..]
Veel heeft te maken met gehoorzaamheid aan God. Hij heeft regels gegeven waarmee er een gezonde samenleving kan ontstaan. Als mensen dan ongehoorzaam zijn, dan lijkt het me rechtvaardig dat er sancties op staan. Verder is God een heilig God. De relatie God-mens is geen symmetrische relatie. God is gewoon stukken groter. Wij kunnen niet zeggen hoe God zich heeft te gedragen. We weten dat God doet wat Hij zegt. Hij is trouw. En aangezien wij leven na de tijd van Jezus, hebben wij het voordeel dat we alleen maar op onze knietjes het offer van Jezus hoeven te accepteren. Niet om een slaaf te worden van God, maar om als Jezus te worden. We worden kinderen van God. 'U bent nu geen slaven meer, u bent kinderen van God en als zijn kinderen bent u erfgenamen, door de wil van God.'
Ik denk niet dat je het helemaal begrijpt, men gaat niet op zoek naar God als men denkt dat deze niet bestaat. Je moet eigenlijk al geloven voordat je kan gaan zoeken.quote:[..]
Als je serieus op zoek bent naar God, dan zul je antwoorden vinden. Niet dat daarmee alle twijfel meteen voorbij is. Waarschijnlijk vallen er geen briefjes uit de hemel waarmee alles duidelijk wordt. Ik denk wel dat veel duidelijk wordt als je ziet wat de persoon Jezus hier op aarde kwam doen. Als je daarin geinteresseert bent, kun je bijvoorbeeld een alpha cursus doen op WaaromJezus.nl. Daar kun je al dit soort kritische vragen ook stellen.
We zijn dat toch ook? Hele complexe biologische machientjes.quote:[..]
Die eerste vraag beantwoord ik met nee. Als je God de schuld geeft voor onze keuzes, dan geloof je niet dat God de eerste mens een echte keuze gaf. Dan waren het blijkbaar een stelletje machientjes.
Kun je anders in de Nederlandse tekst aanwijzen waar je vandaan haalt dat twijfelen slecht is? Ik zie het echt niet.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 21:11 schreef Mustard_Man het volgende:
[..]
Ik lees toch echt over dat twijfelen over het bestaan van de heilige geest een onvergeefbare zonde is.
Hieronder schijnt ook te vallen:
Refusing to repent
unwillingness to seek God
Resisting the known truth (wel grappig deze, aangezien de kerk zelf zich uit alle macht verzette tegen het idee dat de aarde om de zon draait.)
Practice what you preach. Zonder de indruk te hebben dat ik hier een bevredigend antwoord ga geven toch een puntje. Als God zegt dat zonde te bestraffen, en hij doet dat ook, dan lijkt me dat juist wel 'practicen' wat je verkondigt. Dat het niet rechtvaardig lijkt dat kinderen gedood worden voor de fouten van een koning, ben ik met je eens. In onze individualistische tijd willen we alleen verantwoordelijk zijn voor wat we zelf doen. Niet wat anderen doen. Dat vind ik ook, maar ik ben ook gewoon een kind van deze tijd. Vroeger lag dat blijkbaar anders. Landen en stammen worden als geheel getroffen door straffen. Ik vind dat zelf ook wel wat vreemd.quote:sorry maar eenis hier echt op zijn plaats. "GEHOORZAAM OF IK VERMOORD UW KINDEREN DIE HIER NIKS MEE TE MAKEN HEBBEN". Dat hij almachtig is praat zijn genocides en dergelijk bloedvergieten nog niet goed, aan "practice what you preach" doet God blijkbaar niet. Ik vind de God zoals deze in de bijbel staat alles behalve liefhebbend. Ook lekker makkelijk natuurlijk, God staat boven alles dus "LALALALALA *doet ogen en oren dicht."
Je moet openstaan voor de mogelijkheid dat God bestaat om hem te gaan zoeken. Dat lijkt me evident.quote:Ik denk niet dat je het helemaal begrijpt, men gaat niet op zoek naar God als men denkt dat deze niet bestaat. Je moet eigenlijk al geloven voordat je kan gaan zoeken.
Die straffen houden je blijkbaar bezig, maar mijns inziens houden ze alleen maar af van waar het werkelijk om draait. Ik geef je groot gelijk dat je niet moet gaan geloven uit angst voor straf.quote:We zijn dat toch ook? Hele complexe biologische machientjes.
Sowieso vind ik dat God de mens geen echte keuze geeft. "Je doet wat ik zeg of ik maak je hele familie dood/laat je voor altijd branden."
Interessant punt inderdaad. Een tijdje terug stond er iets over in het ND. *zoek zoek*quote:Op woensdag 13 februari 2008 01:06 schreef Haushofer het volgende:
Om es wat anders naar voren te schuiven: hoe sterk was de overtuiging van Jezus Zijn aanhangers over Zijn toekomstige terugkeer? Als ik bijvoorbeeld de brieven van Paulus lees, heb ik soms erg het idee dat Paulus Jezus heel snel terug verwachtte, en ook Jezus spreekt dat sommigen naast Hem Zijn wederkeer nog gaan meemaken. Hoe wordt dit geļnterpreteerd?
Hier kom je weer bij de aloude 'wat is je vooronderstelling?' discussie uit.quote:Op donderdag 14 februari 2008 02:39 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ergens vind ik dat wel apart klinken van iemand die evangelieėn waarin de grootste wonderen gebeuren als betrouwbaar acht.
Jawel. Wees eerlijk, als je alle documenten over Jezus historisch-wetenschappelijk gaat onderzoeken en gaat kijken welke documenten het meest betrouwbaar zijn. Zal ook JIJ zeer waarschijnlijk bij de canonieke evangeliėn uitkomen.quote:Op donderdag 14 februari 2008 02:39 schreef Haushofer het volgende:
't Is gewoon een ander standpunt, maar niet minder "betrouwbaar".
Kan je dit duidelijker uitleggen?quote:Op donderdag 14 februari 2008 02:39 schreef Haushofer het volgende:
Je probeert veel zaken historisch en wetenschappelijk betrouwbaar te maken, maar verwerpt dit denken zodra het op je religie aankomt. Dat vind ik selectief. Dat zal wel 1 van de kenmerken van religie zijn.
Ik vind het vrij duidelijke teksten, eigenlijkquote:Op woensdag 13 februari 2008 13:48 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Interessant punt inderdaad. Een tijdje terug stond er iets over in het ND. *zoek zoek*
Hierzo en hiero
Ik denk dat er geen eenduidige interpretatie door 'de kerk' aan is gegeven.
Ja, hij stelt dat hij komt als een "dief in de nacht". Maar niet in Matt. 16 : 27-28. Ik krijg soms het idee dat Paulus zijn visie op bijvoorbeeld het huwelijk gebaseerd is op de spoedige terugkomst van Jezus. Je ziet tegenwoordig ook Amerikanen die zich niet bekommeren om het milieu omdat zij toch een "keygeneration" zijn. Jezus komt deze generatie nog, dus waarom zou je je wat van het milieu aantrekken?quote:Kan het soms zijn dat Jezus met die woorden wil zeggen dat wij zo moeten leven dat we elke dag zijn komst moeten verwachten?
Ik heb zelf wonderen meegemaakt en ben daardoor naturalist-af. De wonderen zoals beschreven in de bijbel vind ik derhalve niet onmogelijk en zelfs geloofwaardig, mede door de manier waarop het is beschreven en de brede ondergrond aan bronnen die ervan getuigen.quote:Op donderdag 14 februari 2008 10:07 schreef Haushofer het volgende:
Het is een beetje een onderbuikgevoel. Ik kies ervoor om een ietwat "naturalistische levensvisie" aan te houden. Da's op basis van ervaring. De bijbelverhalen kan ik dus tot zoverre waarderen, dat ze een wijsheid bevatten en verkondigen. De theologie erachter vind ik erg interessant en kan z'n praktische uitwerkingen hebben op mensen, maar verder is het zinloos.
Ik kan gewoon niet zo goed begrijpen dat mensen wel veel zaken in de Bijbel letterlijk nemen en daardoor wonderen gaan aannemen, maar vervolgens wel heel selectief de evangelieėn gaan bekijken.
Klopt. Maar je kan ook gewoon per geval inschatten hoe ‘geloofwaardig’ het is, net zoals we bij zoveel zaken doen.quote:Op donderdag 14 februari 2008 10:07 schreef Haushofer het volgende:
In de trend van " 't mag wonderbaarlijk zijn, maar niet al te gek". Voor mij is met het duidelijke afwijken van de naturalistische levensvisie het hek van de dam; je kunt alles gaan rechtvaardigen.
De bronnen bewijzen ook niet per se dat het echt is gebeurd, het maakt het voor mij enkel aannemelijker. Om wonderen als waar te zien is er inderdaad nog een bepaalde ‘leap of faith’ nodig. De een maakt die ‘leap’ niet, de ander wel.quote:Op donderdag 14 februari 2008 10:07 schreef Haushofer het volgende:
Dat verschillende bronnen over "wonderen" spreken maken ze absoluut niet waar. Jij kan dat als aanwijzing zien, ik zie dat als drogredenatie.
Ok, maar wat geloof je dan precies?quote:Op donderdag 14 februari 2008 10:07 schreef Haushofer het volgende:
Hoeveel wonderen zijn er gebeurd omdat mensen toendertijd behoefte hadden aan mystiek en onbegrip hadden over de gang van zaken in de wereld? Dat zie ik als bron van "wonderen".
Puur en alleen gebaseerd op je methodologisch of metafysisch naturalisme. Verder is het historisch-wetenschappelijk gewoon een betrouwbare bron.quote:Op donderdag 14 februari 2008 10:07 schreef Haushofer het volgende:
Welke evangelieėn ik had uitgekozen als ik een canon mocht vormen doet er niet zoveel toe, denk ik. Daarvoor ken ik de evangelieėn niet goed genoeg. Maar als ik ze "historisch-wetenschappelijk" zou bekijken, dan zou ik geen enkel evangelie als betrouwbaar bestempelen.
Klopt ten dele. Naar mijn mening kan een boodschap ook verslaggevingelementen bevatten.quote:Op donderdag 14 februari 2008 10:07 schreef Haushofer het volgende:
Evangelieėn zijn boodschappen, geen verslaggevingen.
Nee omdat ik ze in veel gevallen niet geloofwaardig acht. En dat heeft o.a. te maken met mijn eigen ervaringen (wonderen die ik heb meegemaakt) en de twijfelachtige historisch-wetenschappelijke achtergrond van vooral de Boeddhistische vertellingen.quote:Op donderdag 14 februari 2008 10:07 schreef Haushofer het volgende:
Daarbij zou jij elke andere bron waarin mensen over water lopen, doden opstaan en allerlei natuurwonderen gebeuren historisch-wetenschappelijk gezien ook niet als betrouwbaar bestempelen. Of geloof je ook in alle wonderen in de Koran of de Boeddhistische vertellingen?
’Sobere verslaggeving’ dient wel in perspectief geplaatst te worden inderdaad. Maar heb je de gnostische evangeliėn wel eens gelezen?quote:Op donderdag 14 februari 2008 10:07 schreef Haushofer het volgende:
Wat ik wel grappig vind is dat je onderscheid maakt tussen "sobere verslaggeving" en "mythologische verhalen". Vind je de kruisiging van Jezus een "sobere verslaggeving"? Doden staan op, de tempel scheurt, het wordt duister etc. Zo heb je meer verhalen in de canonieke evangelieėn. Dat zie ik dus echt niet. De evangelieėn zijn in mijn ogen net zo goed mythologisch.
Voor mij komt ‘de boodschap’ en ‘theologie’ volmaakt tot zijn recht in het grootste wonder van allemaal: de opstanding uit de dood van Jezus.quote:Op donderdag 14 februari 2008 10:07 schreef Haushofer het volgende:
En in mijn ogen doet dat geen afbreuk aan de boodschap. Het is de stringende theologie die veel mensen willen bedrijven dat ze die afbreuk wel zien hierdoor. Ergens vind ik het jammer dat mensen niet gewoon de boodschap kunnen zien, zonder zich daardoor weer verheven moeten voelen middels een misplaatst gevoel van zonde.
Ik heb ook zaken persoonlijk meegemaakt die ik niet kan verklarenquote:Op donderdag 14 februari 2008 11:10 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ik heb zelf wonderen meegemaakt en ben daardoor naturalist-af. De wonderen zoals beschreven in de bijbel vind ik derhalve niet onmogelijk en zelfs geloofwaardig, mede door de manier waarop het is beschreven en de brede ondergrond aan bronnen die ervan getuigen.
[..]
Da's een kwestie van geloof hé. Ik acht het vrijwel volledig onwaarschijnlijk dat God zich als mens manifesteert op aarde en een beetje wonderen gaat doen om de mensen tot inkeer te laten komen. En bij zaken waar je nagaat hoe geloofwaardig het is gebruik je vaak toch die naturalistische blik.quote:Klopt. Maar je kan ook gewoon per geval inschatten hoe ‘geloofwaardig’ het is, net zoals we bij zoveel zaken doen.
[..]
Tuurlijk, maar de reden dat je het plausibel vindt zijn denk ik vooral gevoelsmatig. Anders had je elk ander willekeurig oud schrift met wonderen voor waar kunnen aannemen.quote:De bronnen bewijzen ook niet per se dat het echt is gebeurd, het maakt het voor mij enkel aannemelijker. Om wonderen als waar te zien is er inderdaad nog een bepaalde ‘leap of faith’ nodig. De een maakt die ‘leap’ niet, de ander wel.
Voor mijzelf vind ik het plausibel om de beschreven wonderen in de evangeliėn voor waar aan te nemen en dus die ‘leap’ te maken.
[..]
Ik weet het niet. Het zou kunnen dat Jezus daadwerkelijk grootheidswaanzin had en tegelijkertijd toch een hele wijze levensvisie. Het kan ook zijn dat Hij verkeerd geļnterpreteerd is en dat hij na zijn dood, of wellicht al tijdens zijn dood, gepromoveerd is tot Goddelijke entiteit. Ik denk wel dat een deel van z'n opvattingen en woorden verdraaid zijn.quote:Ok, maar wat geloof je dan precies?
Dat de wonderen zoals beschreven in de evangeliėn door de schrijvers verzonnen zijn onder het mom van mythologie of parabelachtige symboliek?
Of dat de schrijvers oprecht in die wonderen geloofden en dat Jezus ze ‘getruukt’ heeft?
[..]
Nee, niet alleen daarom. Ook omdat een evangelie een boodschap is. En een boodschap werd niet altijd op een historisch accurate manier verteld. Kijk naar Jezus en zijn gelijkenissen. De mensen hadden zich toendertijd ook kunnen afvragen of die verhalen ook echt allemaal zo gebeurd zijn. Het is de neiging van de mens om dergelijke verhalen te concretiseren, omdat het anders niet tastbaar blijft.quote:Puur en alleen gebaseerd op je methodologisch of metafysisch naturalisme. Verder is het historisch-wetenschappelijk gewoon een betrouwbare bron.
Dat is aan jouquote:Dat je geen onderscheid ziet in de betrouwbaarheid van de canonieke en gnostische evangeliėn begrijp ik nog steeds niet. Moet ik dat maar afschuiven op jouw gebrek aan kennis op dit vlak, zoals je zelf aangaf?
[..]
Natuurlijk, ik geloof heus niet dat de evangelieėn helemaal fictief zijn. Maar zoals veel verhalen in het oude testament waarschijnlijk ook verdraaid zijn of domweg niet gebeurd zijn, zo zullen er ook verhalen in het nieuwe testament zijn met die eigenschappen.quote:Klopt ten dele. Naar mijn mening kan een boodschap ook verslaggevingelementen bevatten.
Ik denk niet dat het uitdragen van een ‘boodschap’ of een ‘theologie’ per se tot gevolg heeft dat er maar wat raak gelogen of gefantaseerd wordt.
[..]
Ja, als je die "jonge jaren" evangelieėn erbij pakt dan ben ik het met je eens. Die zijn overduidelijk mythologisch. Maar dergelijke verhalen staan ook in de Bijbel. Denk aan Goliath. Lees es Openbaringen, dat vind ik bijna 1 grote LSD-trip. En zoals je zelf ook weet is er behoorlijk wat discussie geweest over de opname ervan in het canon.quote:’Sobere verslaggeving’ dient wel in perspectief geplaatst te worden inderdaad. Maar heb je de gnostische evangeliėn wel eens gelezen?
Lees eens Markus of Lukas en daarna het Evangelie van Petrus of ‘the infancy gospel of Tomas’ en zie het verschil in schrijfstijl.
[..]
Tuurlijk, da's je geloof. En ik geloof dat je zoiets nooit zeker kunt weten, en dat God ook niet aan mensen gaat vragen om dat te pretenderen.quote:Voor mij komt ‘de boodschap’ en ‘theologie’ volmaakt tot zijn recht in het grootste wonder van allemaal: de opstanding uit de dood van Jezus.
En menig gelovige is afgevallen van zijn/haar geloof of heeft de boel behoorlijk genuanceerd toen hij/zij zich ging verdiepen in het geloof. Ik ken mensen bij theologie die dit hebben meegemaakt. Ik had laatst nog een gesprek met een meisje die bijna klaar is met haar theologiestudie en heeft verklaard dat ze door haar studie veel meer neigt naar het Joodse denkbeeld en behoorlijk vrijzinnig is geworden.quote:De historische gegevens omtrent deze gebeurtenis, zoals ik vaker heb onderbouwd hier, heeft menig atheļst ‘naturalist-af’ gemaakt.
Ik heb in de naam van Jezus soortgelijke wonderen zien gebeuren als de wonderen die in de bijbel geschreven staan: uitdrijvingen, profetie, genezingen, etc. De barričre om iets bovennatuurlijks als wonderen voor waar te zien is er dus niet meer voor mij.quote:Op donderdag 14 februari 2008 17:07 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik heb ook zaken persoonlijk meegemaakt die ik niet kan verklarenIk geloof ook echt niet dat je alles materialistisch moet kunnen verklaren. Maar dat betekent niet dat wonderen in de Bijbel opeens echt gebeurd zijn, natuurlijk. Het wordt er voor mij ook echt niet waarschijnlijker door. Ik acht het nog steeds veel waarschijnlijker dat die wonderen of verzonnen zijn voor een boodschap, of gebrekkige waarnemingen zijn. Of er nou überhaupt "wonderen" kunnen gebeuren of niet.
Vaak gebruik je inderdaad die naturalistische blik, gelukkig maar. Maar als je die naturalistische blik als onrekbare maatstaf hanteert, ook als alle feiten wijzen op een bovennatuurlijke gebeurtenis, kan je jezelf nog wel eens tekort doen denk ik.quote:Op donderdag 14 februari 2008 17:07 schreef Haushofer het volgende:
Da's een kwestie van geloof hé. Ik acht het vrijwel volledig onwaarschijnlijk dat God zich als mens manifesteert op aarde en een beetje wonderen gaat doen om de mensen tot inkeer te laten komen. En bij zaken waar je nagaat hoe geloofwaardig het is gebruik je vaak toch die naturalistische blik.
Nee. Ratio speelt bij mij ook zeker weten mee in mijn beoordeling of het ‘plausibel’ is of niet.quote:Op donderdag 14 februari 2008 17:07 schreef Haushofer het volgende:
Tuurlijk, maar de reden dat je het plausibel vindt zijn denk ik vooral gevoelsmatig.
Noem eens een ‘oud schrift’ dat ik net zo serieus zou moeten nemen als het NT?quote:Op donderdag 14 februari 2008 17:07 schreef Haushofer het volgende:
Anders had je elk ander willekeurig oud schrift met wonderen voor waar kunnen aannemen.
Het probleem is dat vrijwel niks erop wijst dat dit allemaal gebeurd is. Dergelijke redenaties zijn op niks meer gebaseerd dan speculatie.quote:Op donderdag 14 februari 2008 17:07 schreef Haushofer het volgende:
Ik weet het niet. Het zou kunnen dat Jezus daadwerkelijk grootheidswaanzin had en tegelijkertijd toch een hele wijze levensvisie. Het kan ook zijn dat Hij verkeerd geļnterpreteerd is en dat hij na zijn dood, of wellicht al tijdens zijn dood, gepromoveerd is tot Goddelijke entiteit. Ik denk wel dat een deel van z'n opvattingen en woorden verdraaid zijn.
Toch staan gelijkenissen duidelijk als vertelde ‘verhalen’ in de evangeliėn terwijl de woorden en acties van Jezus er, d.m.v. verslaggeving, gepresenteerd worden als ‘waargebeurd’.quote:Op donderdag 14 februari 2008 17:07 schreef Haushofer het volgende:
Nee, niet alleen daarom. Ook omdat een evangelie een boodschap is. En een boodschap werd niet altijd op een historisch accurate manier verteld. Kijk naar Jezus en zijn gelijkenissen. De mensen hadden zich toendertijd ook kunnen afvragen of die verhalen ook echt allemaal zo gebeurd zijn. Het is de neiging van de mens om dergelijke verhalen te concretiseren, omdat het anders niet tastbaar blijft.
Ik blijf het houden op deze uitspraak:quote:
Dat kan, alleen het is niet aantoonbaar. Kwestie van geloof dus.quote:Op donderdag 14 februari 2008 17:07 schreef Haushofer het volgende:
Natuurlijk, ik geloof heus niet dat de evangelieėn helemaal fictief zijn. Maar zoals veel verhalen in het oude testament waarschijnlijk ook verdraaid zijn of domweg niet gebeurd zijn, zo zullen er ook verhalen in het nieuwe testament zijn met die eigenschappen.
Klopt. Alleen je vergelijkt nu een ‘symbolisch visioen’ met een soort van verslag van acties en uitspraken van Jezus. Dat vind ik een vergelijking van niks. Je moet genre met genre verlijken. Evangelie met evangelie dus.quote:Op donderdag 14 februari 2008 17:07 schreef Haushofer het volgende:
Ja, als je die "jonge jaren" evangelieėn erbij pakt dan ben ik het met je eens. Die zijn overduidelijk mythologisch. Maar dergelijke verhalen staan ook in de Bijbel. Denk aan Goliath. Lees es Openbaringen, dat vind ik bijna 1 grote LSD-trip. En zoals je zelf ook weet is er behoorlijk wat discussie geweest over de opname ervan in het canon.
Ok.quote:Op donderdag 14 februari 2008 17:07 schreef Haushofer het volgende:
Tuurlijk, da's je geloof. En ik geloof dat je zoiets nooit zeker kunt weten, en dat God ook niet aan mensen gaat vragen om dat te pretenderen.
Had ik ook niet verwacht, van niemand niet eigenlijk. Ik blijf het alleen jammer vinden dat ik in zulke gevallen weinig inhoudelijke reacties krijg. Het is net als hoe sceptische geleerden met dit punt omgaan. Ze wijzen het allemaal af, maar wat er precies niet klopt, kunnen ze ook niet echt goed uitleggen.quote:Op donderdag 14 februari 2008 17:07 schreef Haushofer het volgende:
En menig gelovige is afgevallen van zijn/haar geloof of heeft de boel behoorlijk genuanceerd toen hij/zij zich ging verdiepen in het geloof. Ik ken mensen bij theologie die dit hebben meegemaakt. Ik had laatst nog een gesprek met een meisje die bijna klaar is met haar theologiestudie en heeft verklaard dat ze door haar studie veel meer neigt naar het Joodse denkbeeld en behoorlijk vrijzinnig is geworden.
Ik heb je historische onderbouwing hier op Fok gelezen, maar ik ga daardoor niet echt aan m'n levensvisie twijfelen.
De wonderen die Jezus gedaan zou hebben zouden nu nog net zo abnormaal zijn als toen.quote:Op donderdag 14 februari 2008 18:44 schreef ToT het volgende:
Nogmaals: mensen hadden toentertijd een heel ander referentiekader dan nu. Dingen die vroeger wonderen leken, zijn nu heel normaal.
Je weet duidelijk niet wat een kruisiging met je lichaam doet. Laat me je geheugen nog even opfrissen: KLIKquote:Op donderdag 14 februari 2008 18:44 schreef ToT het volgende:
Doden tot leven wekken? Misschien lag hij in een coma. De Bijbel praat wel over een lijklucht, maar veel verhalen worden wel eens aangedikt.
Klopt. Het is ook nooit mijn punt geweest om het christelijk geloof wetenschap te verklaren.quote:Op donderdag 14 februari 2008 18:44 schreef ToT het volgende:
Verder zie je geen reden om aan de verhalen van de Bijbel te twijfelen, maar de wetenschap wil eerst bewijzen zien voordat men aanneemt dat iets daadwerkelijk echt is. Tja, en de "leap of faith" zorgt er voor dat het Christendom een GELOOF is en geen wetenschap.
Dit is een wat ongenuanceerde blik. Juist in 'vroege tijden' is het verspreid d.m.v. liefde en liefdadigheidswerk. Pas later toen de kerk de macht greep werd het een pijnlijke zaak helaas.quote:Op donderdag 14 februari 2008 18:44 schreef ToT het volgende:
In een boek staat dat 2000 jaar geleden een man heeft geleefd die zei de Zoon van God te zijn, en Hij vertelde ook dat hij ooit weer terugkomt.
Doordat het Christelijk geloof hier in vroeger tijden op enorm gewelddadige wijze bij de mensen door de strot is geramd, geloven veel mensen in dat boek.
Ik zeg niet dat alles buiten de bijbel absolute leugens zijn. Er zijn veel geloven die veel goeds verkondigen, maar ook m.i. de plank af en toe misstaan.quote:Op donderdag 14 februari 2008 18:44 schreef ToT het volgende:
Maar wat maakt dat boek nou méér de absolute waarheid dan de geschriften van de Hindoe's, Boeddhisten, Joden enz.?
Waarom is de Bijbel de absolute waarheid en alles daarbuiten absolute leugens, of "historisch gezien minder correct"?
Ik jok ook niet.quote:Op vrijdag 15 februari 2008 00:26 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Niet jokken! Dat mag je niet van jouw god!
Over welke onderbouwing heb je het precies?quote:Op vrijdag 15 februari 2008 00:26 schreef Kees22 het volgende:
Ik kan me niet herinneren dat ook maar iemand je onderbouwing accepteerde.
Dat laatste herken ik niet bij mezelf i.i.g.quote:Op vrijdag 15 februari 2008 00:26 schreef Kees22 het volgende:
Dit zal dus nog steeds een van de onderwerpen van gesprek blijven, ook in de verre toekomst.
Gelovigen gaan er van uit, dat god bestaat, dat jezus zijn zoon is of juist niet en dat Mohammed het zegel der profeten was of juist niet. Op basis daarvan zullen ze blijven proberen alles in dat licht te verklaren. Maar dan ook alles! Elk snippertje argument of schijnargument dat hun aanname onderbouwt, wordt waarschijnlijker geacht dan welke waarneming die hun aanname ondergraaft dan ook.
Aha. Kan je ook voorbeelden geven van deze redeneringen? Pik er eens een paar uit.quote:Op vrijdag 15 februari 2008 00:26 schreef Kees22 het volgende:
Nemen we aan, dat de gangbare wetenschap een betrouwbaar beeld geeft van de stoffelijke wereld en inmiddels ook van de psyche van de mens en de maatschappij, dan kan helaas het geloof niet bewezen worden. Ook niet ontkracht, trouwens.
Toch zullen er mensen blijven proberen om vergeefs hun geloof een wetenschappelijke onderbouwing te geven. Door roeien en ruiten.
Je kunt goed schrijven in de zin van zeer suggestief en meeslepend. En je hebt vast veel kennis van de bijbel, in elk geval veel meer dan ik. Maar je redeneringen en argumentaties zijn gebaseerd op suggestieve bijvoeglijke naamwoorden en persoonlijke voorkeuren. Die door nuchter redeneren en observeren gewoon simpel te weerleggen zijn.
Graag weer voorbeelden, niet zomaar dingen roepen Kees. En dan nog mij verwijten dat ik dingen niet goed onderbouw.quote:Op vrijdag 15 februari 2008 00:26 schreef Kees22 het volgende:
Jij vindt zaken en gedragingen logisch, die ieder nadenkend en observerend mens onlogisch vindt.
Een oneindige discussie!
Waar klets ik uit mijn nek? Voorbeelden please.quote:Op vrijdag 15 februari 2008 00:26 schreef Kees22 het volgende:
Voor gelovigen kan ik respect opbrengen, ook al kunnen ze dat niet onderbouwen. Ik kan mijn agnosticisme ook maar amper onderbouwen en mijn geloof in reļncarnatie al helemaal niet.
Maar van iemand die uit zijn nek kletst, hoe welluidend ook, gaan mijn nekharen overeind staan.
Dit geeft helder neer waar het omdraait. Er is geen enkel evangelie dat claimt dat Jezus getrouwd is. Alleen wat dubbelzinnige passages die dit kunnen vermoeden, opgenomen in onbetrouwbare schriften.quote:Alleen wat wazige dubbelzinnige passages in de evangeliėn van Philippus en Maria Magdalena zouden je dit kunnen laten vermoeden. Maar die evangeliėn verbleken natuurlijk in historische waarde bij de canonieke evangeliėn, waarin Jezus toch echt duidelijk neergezet wordt vrijgezel
quote:Op zaterdag 16 februari 2008 10:39 schreef koningdavid het volgende:
En voor mij is er, nogmaals, weinig reden om aan te nemen dat de wonderen in het NT allemaal verzonnen o.i.d. zijn. Sterker nog, voor mij zou dat juist een vrij irrationeel standpunt zijn.
[..]
Ben ik met je eens, dat is erg onwaarschijnlijk. Maar in mijn ogen niet minder belachelijk dan het feit dat hij daadwerkelijk uit de dood is opgestaan. En ook nog es een gepersonificeerde God was.quote:Op zaterdag 16 februari 2008 10:53 schreef koningdavid het volgende:
Beweren dat Jezus in coma is geraakt aan het kruis en drie dagen later doodleuk plotsklaps uit die coma raakt en opeens gaat claimen opgestaan te zijn is ronduit belachelijk.
[..]
Ah, je doelt op Lazarus? Er zijn zoveel genezingen en wonderen beschreven in het OT, en dan probeer je één daarvan met een dubieuze verklaring af te doen? Hoe zit het dan met al die andere verhalen?quote:Op zaterdag 16 februari 2008 11:52 schreef ToT het volgende:
Ik had het niet over de kruisiging, ik hadhet over die dode die Hij weer tot leven wekte. (De zoon van die vrouw.)
Daar moet ik even diep over nadenken.quote:Op zaterdag 16 februari 2008 16:55 schreef ToT het volgende:
Ik gaf het als voorbeeld.
Maar je verwart me eigenlijk: de ene moment lijk je het Christendom aan te vallen en de andere keren juist degenen die het Christendom bekritiseren.
Wat is jouw echte eigen standpunt?
Over de onderbouwingen waar jij je op beroept.quote:Op zaterdag 16 februari 2008 11:02 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ik jok ook niet.
[..]
Over welke onderbouwing heb je het precies?
Nou overdrijf je.quote:En dat men het vaak niet accepteerd is niet verwonderlijk. Je hebt hier zelfs mensen die het met me oneens zullen zijn als ik zeg dat '1+1=2'. Jijzelf bent daar misschien nog wel het beste voorbeeld van, zoals je ook laat zien in deze post.
Nu onderbouw je het weer niet, je beweert alleen maar iets.quote:[..]
Dat laatste herken ik niet bij mezelf i.i.g.
[..]
Aha. Kan je ook voorbeelden geven van deze redeneringen? Pik er eens een paar uit.
[..]
Graag weer voorbeelden, niet zomaar dingen roepen Kees. En dan nog mij verwijten dat ik dingen niet goed onderbouw.![]()
[..]
Waar klets ik uit mijn nek? Voorbeelden please.
Trouwens jouw posts begonnen n.a.v. mijn claim dat Jezus niet getrouwd is. Jij claimde dat ik dit niet onderbouwd hebt, terwijl ik dit wel heb gedaan. Je quote het zelfs nog:
[..]
Dit geeft helder neer waar het omdraait. Er is geen enkel evangelie dat claimt dat Jezus getrouwd is. Alleen wat dubbelzinnige passages die dit kunnen vermoeden, opgenomen in onbetrouwbare schriften.
De belangrijkste documenten laten weten dat Jezus niet getrouwd is.
Maar in een andere discussie onderstreep je zelf je eigen houding:quote:Wat kan ik er verder over zeggen?![]()
Het is nergens op gebaseerd, maar ik moet het wel heel uitgebreid ontkrachten? Je slaat de plank weer eens flink mis Kees.
En dus zul je er alles aan doen om je standpunt te onderbouwen. Precies wat ik beweer.quote:Op woensdag 13 februari 2008 16:43 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ja, dat is toch logisch?
Ik geloof dat God bestaat en Jezus zijn "Zoon" is.
Ik geloof dus dat iedereen die dat niet gelooft, verkeerd zit.
Niet bepaald hogere wiskunde lijkt mij.
Misschien niet. Maar, dat God uit de dood is opgestaan en zichzelf als Goddelijk zag wordt overtuigend bevestigd in betrouwbare bronnen. Dat hij uit een coma ontwaakte niet, daar zit al een belangrijk verschil.quote:Op zaterdag 16 februari 2008 11:34 schreef Haushofer het volgende:
Andere reacties komen later![]()
[..]
[..]
Ben ik met je eens, dat is erg onwaarschijnlijk. Maar in mijn ogen niet minder belachelijk dan het feit dat hij daadwerkelijk uit de dood is opgestaan. En ook nog es een gepersonificeerde God was.
Mwah, het ligt eraan wat je vooronderstellingen zijn. Als je geen naturalistische methodologische insteek gebruikt bij het onderzoeken van de opstanding, moet je volgens Occam's Razor bijna wel uitkomen bij de opstanding uit de dood.quote:Op zaterdag 16 februari 2008 11:34 schreef Haushofer het volgende:
Ik heb es een lezing meegemaakt van een Boeddhistische natuurkundige, en die claimde ook bijzonder sterke claims. Mensen zouden volgens hem al eeuwen lang mediteren in de Himalaya, hij meende levitatie te hebben meegemaakt etc. Die lezing heeft een boel indruk op me gemaakt, maar hij benadrukte sterk dat dit een kwestie van geloven is. Jij doet ook dergelijke claims, en je moet je goed beseffen dat met alleen "de waarschijnlijkste verklaring zoeken" je nooit op jouw verklaring zult komen.
Dat kan.quote:Op zaterdag 16 februari 2008 11:34 schreef Haushofer het volgende:
Jij hebt een aparte vermenging van ratio en geloof. De crux hier is dat je dat geloof expliciet nodig moet hebben om de zaken op jouw manier te verklaren, want anders worden ze nooit aannemelijk. Voor jou is jouw verklaring een toevoeging aan je Godsbeeld, voor mij is het een enorme afbreuk.
Nou ja, het klinkt een beetje achterdochtig misschien, maar ik heb het echt gemerkt. Ook opmerkingen van Viking84 over zaken die ze op de uni heeft geleerd, waarin blijkt dat ze een minderheidsstandpunt presenteren als wetenschappelijke waarheid. Ook die quote die ik hierboven gequote heb (van een hoogleraar) getuigt hiervan. Als het gaat om Jezus en het christelijk geloof, kan men zich nu eenmaal van veel verschillende kanten op een ogenschijnlijk wetenschappelijke manier laten informeren.quote:Op zaterdag 16 februari 2008 11:34 schreef Haushofer het volgende:
Ik vind het verder interessant dat je meent dat zelfs op universiteiten valse informatie wordt verschaft omtrend het NT en dat mensen daardoor een vertekend beeld kunnen krijgen. Als ik meer tijd zou hebben zou ik me absoluut meer verdiepen in deze materie, maar nu kan ik daar vrij weinig over zeggen. Misschien later meer
Je had het over Lazarus? Sorry... dat had ik niet helemaal meegekregen.quote:Op zaterdag 16 februari 2008 11:52 schreef ToT het volgende:
Ik had het niet over de kruisiging, ik hadhet over die dode die Hij weer tot leven wekte. (De zoon van die vrouw.)
Mooie post weer, ik vind het altijd interessant om jouw gedachten hierover te lezen.quote:Op zaterdag 16 februari 2008 18:04 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Daar moet ik even diep over nadenken.
(...)
Lange post, misschien heb je er wat aan
Nogmaals. WELKE onderbouwingen?quote:Op zondag 17 februari 2008 00:14 schreef Kees22 het volgende:
Ik had me voorbereid op een uitgebreide reactie op jouw reactie.
[..]
Over de onderbouwingen waar jij je op beroept.
Zucht... ik onderbouw het 100% waterdicht.quote:Op zondag 17 februari 2008 00:14 schreef Kees22 het volgende:
Nu onderbouw je het weer niet, je beweert alleen maar iets.
Laat die 'intelligentie' eens blijken en geef eens aan waar ik drogredeneringen gebruik, waar ik uit mijn nek klets, waar ik 'jok', etc.quote:Op zondag 17 februari 2008 00:14 schreef Kees22 het volgende:
Maar in een andere discussie onderstreep je zelf je eigen houding:[..]
En dus zul je er alles aan doen om je standpunt te onderbouwen. Precies wat ik beweer.
Als je er de energie voor over hebt, kun je elk standpunt dichttimmeren, minstens voor jezelf.
Ik gun je je geestelijke rust dan wel genot die je uit je geloof put, en dat zeg ik zonder cynisme of sarcasme of neerbuigendheid. Die wil ik je ook niet afnemen.
Maar beledig mijn intelligentie niet door met drogredeneringen te komen.
quote:Op zondag 17 februari 2008 12:32 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Je had het over Lazarus? Sorry... dat had ik niet helemaal meegekregen.
Maar dan sluit ik me aan bij de vraag van Haushofer. Je hebt nu maar over één wonder, wat te doen met al die andere wonderen?
Lazarus werd inderdaad weer tot leven gewekt. Dit staat beschreven in Johannes 11. Dat coma verhaal klinkt niet heel aannemelijk hier. Lazarus was al 4 dagen dood. Als Jezus vraagt om de steen voor de spelonk weg te halen zegt Lazarus' zus Maria 'Maar Heer, de stank! Hij ligt er al vier dagen!’. Of stinken coma patienten ook zo?quote:Op zondag 17 februari 2008 13:31 schreef ToT het volgende:
[..]
Ik had het eigenlijk over de moeder die zijn zoon had verloren. Hij was al in een tombe o.i.d. geplaatst en daar wekte Jezus hem weer tot leven. Misschien dat die jongen in een coma lag of zo en dat Jezus "iets" deed om hem daar uit te krijgen.
Voor de gemiddelde Jood was het ongebruikelijk inderdaad. Maar Jezus was geen gemiddelde Jood. Je kunt uit bepaalde zaken denken dat Hij wellicht getrouwd was, en ik zie zo 123 niet in waarom dat gekker zou zijn dan het geloof dat Hij opgestaan zou zijn uit de dood. 't Is allemaal een kwestie van schriftinterpretatie en geloven.quote:Op zondag 17 februari 2008 13:31 schreef ToT het volgende:
[..]
En over dat Jezus 100% waterdicht niet getrouwd zou zijn: het gebrek aan bewijs dat Hij getrouwd zou zijn is geen bewijs dat Hij NIET getrouwd zou zijn. Het was in die tijd op z'n minst "vreemd" dat iemand niet getrouwd was.
Wat je kunt afvragen is waarom Jezus geen commentaar krijgt op zijn ongetrouwde status, terwijl men hem wel beschuldigt van het feit dat Hij arbeid verricht op de Shabat, Hij zonden vergeeft, Hij met zondaars omgaat ( bv tollenaars ) en dergelijke. Aan de andere kant waren er in die tijd geloof ik wel meer ongetrouwde gebedsgenezers, dus daarin is Jezus niet uniek.quote:Hij zei: ‘Hebt u niet gelezen dat de schepper de mens bij het begin mannelijk en vrouwelijk heeft gemaakt?’ 5 En hij vervolgde: ‘Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zich hechten aan zijn vrouw, en die twee zullen één worden; 6 ze zijn dan niet langer twee, maar één. Wat God heeft verbonden, mag een mens niet scheiden.’ 7 Toen vroegen ze hem: ‘Waarom heeft Mozes dan voorgeschreven haar een scheidingsbrief te geven en haar zo te verstoten?’ 8 Hij antwoordde: ‘Omdat u harteloos en koppig bent, daarom heeft Mozes u toegestaan uw vrouw te verstoten. Maar dat is niet vanaf het begin zo geweest. 9 Ik zeg u: wie zijn vrouw verstoot en met een ander trouwt, pleegt overspel, tenzij er sprake was van een ongeoorloofde verbintenis.’ (19:9) verbintenis – Andere handschriften lezen: ‘verbintenis. En wie trouwt met een verstoten vrouw, pleegt overspel’.10 Hierop zeiden zijn leerlingen: ‘Als het met de verhouding tussen man en vrouw zo gesteld is, kun je maar beter niet trouwen.’ 11 Hij zei tegen hen: ‘Niet iedereen kan deze kwestie begrijpen, alleen degenen aan wie het gegeven is: 12 er zijn mannen die niet trouwen omdat ze onvruchtbaar geboren werden, andere omdat ze door mensen onvruchtbaar gemaakt zijn, en er zijn mannen die niet trouwen omdat ze zichzelf onvruchtbaar gemaakt hebben met het oog op het koninkrijk van de hemel. Laat wie bij machte is dit te begrijpen het begrijpen!’
Ik gaf de linkjes niet om te ontkennen dat Jezus wederkomst snel verwacht werd. Het was juist mijn bedoeling om te bevestigen dat je punt inderdaad ook door andere mensen is opgevallen. Bijvoorbeeld de schrijver van dat boekje. Ik heb het nog niet gelezen, maar hoop dat wel binnenkort te doen.quote:Op donderdag 14 februari 2008 10:10 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik vind het vrij duidelijke teksten, eigenlijkUit je link:
[..]
Ja, hij stelt dat hij komt als een "dief in de nacht". Maar niet in Matt. 16 : 27-28. Ik krijg soms het idee dat Paulus zijn visie op bijvoorbeeld het huwelijk gebaseerd is op de spoedige terugkomst van Jezus. Je ziet tegenwoordig ook Amerikanen die zich niet bekommeren om het milieu omdat zij toch een "keygeneration" zijn. Jezus komt deze generatie nog, dus waarom zou je je wat van het milieu aantrekken?
Zo bedoelde ik het ook nietquote:Op zondag 17 februari 2008 20:17 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Ik gaf de linkjes niet om te ontkennen dat Jezus wederkomst snel verwacht werd. Het was juist mijn bedoeling om te bevestigen dat je punt inderdaad ook door andere mensen is opgevallen. Bijvoorbeeld de schrijver van dat boekje. Ik heb het nog niet gelezen, maar hoop dat wel binnenkort te doen.
Een tekst die sommigen vervolgens weer gebruiken om de 3-eenheid tegen te spreken. Ik zie dat zelf overigens niet zo; ook al vind ik die 3-eenheid niet bepaald een overtuigend idee, je kunt je er hier uit redden door te zeggen dat er expliciet over de Vader wordt gesproken ( die weer verschillend is van de Zoon )quote:Ik krijg de indruk dat de schrijver inderdaad concludeert dat Jezus' zich vergist heeft, maar wel de Messias is. Dat Jezus niet alles weet geeft hij trouwens ook al zelf aan door te zeggen dat alleen God de vader weet wanneer de tijd van de wederkomst zal zijn. (Mat 24:36)
Sja, ik vind al die verklaringen zeer vergezocht en ongeloofwaardig. Maar misschien vind jij de echtheid van die wonderen weer ongeloofwaardig, dat kan.quote:Op zondag 17 februari 2008 13:31 schreef ToT het volgende:
[..]
Nogmaals: het was slechts een voorbeeld!
Overigens heb ik me vergist: Lazarus is toch die lamme die Hij weer liet lopen? Het kan iets psychosomatisch geweest zijn en dat Jezus hem de overtuigingskracht had gegeven dat hij wel kon lopen, maar misschien heet Jezus inderdaad wel hem genezen met een bepaalde vorm van Levensenergie; vandaag de dag zie je nog regelmatig wonderen bij Jomanda, of met Reiki, of met magnetiseren enz. Zonder een magnetiseur had ik nu maar één been gehad. Ik zeg dus niet dat genezingen met energieėn onmogelijk zijn. (Daarbij heb ik met Reiki ook genoeg meegemaakt.)
Ik had het eigenlijk over de moeder die zijn zoon had verloren. Hij was al in een tombe o.i.d. geplaatst en daar wekte Jezus hem weer tot leven. Misschien dat die jongen in een coma lag of zo en dat Jezus "iets" deed om hem daar uit te krijgen.
Het wandelen over het water wordt door verschillende wetenschappers op een compleet achterlijke manier verklaard: de één zegt dat het in een rietzee was, waarbij Hij over het riet liep, en de ander probeert met historische gegevens en huidige sattelietbeelden en weet ik nog wat voor gein uit te leggen dat exact op die dag, exact op die plek het intens vroor, en dat de zee daar bevroren was; een verschijnsel dat ze daar nog nooit eerder hadden gezien, en sindsdien ook nooit meer.
Het breken van het vis en de brood kreeg ik op de basisschool uitgelegd als dat de mensen zo vol van Zijn woorden waren, dat ze gewoon niet aan hun honger dachten.
Daar werd overigens ook gezegd dat het laten herrijzen van die overleden zoon symbolisch was: Jezus sprak met de mensen in de plaats waar die moeder woonde, en zij ontfermden zich over haar. In die tijd zorgde de zoon altijd voor de ouders als die oud en gebrekkig werden, en zonder zoon zou zij dus aan haar lot overgelaten worden. Jezus heeft er voor gezorgd dat de TAAK van de zoon nieuw leven ingeblazen werd, niet de zoon zelf.
Legioen was geestesziek; hij had waarschjinlijk MPS of zo. Ik weet niet hoe Jezus hem zo snel genezen heeft. Misschien met een goed kalmerend gesprek en goede adviezen, maar misschien heeft hij ook hier Levensenergie gebruikt om hem te genezen.
Quotes waarover?quote:Op zondag 17 februari 2008 13:31 schreef ToT het volgende:
Verder heb je het steeds over betrouwbare bronnen, maar ik wil wel eens wat (relatief korte, leesbare) quotes uit bronnen buiten de Bijbel lezen,
Dit klopt. Maar vergeet niet, dat het NT niet enkel stilzwijgend is over het trouwen het zet bijv. Maria Magdalena neer als een discipel, niet als Jezus' vrouw. Dit beeld komt ook naar voren in de gnostische evangeliėn.quote:Op zondag 17 februari 2008 13:31 schreef ToT het volgende:
En over dat Jezus 100% waterdicht niet getrouwd zou zijn: het gebrek aan bewijs dat Hij getrouwd zou zijn is geen bewijs dat Hij NIET getrouwd zou zijn.
Zeker, maar er waren uitzonderingen zoals ook Josephus en Philo beschrijven.quote:Op zondag 17 februari 2008 13:31 schreef ToT het volgende: Het was in die tijd op z'n minst "vreemd" dat iemand niet getrouwd was.
Zoals?quote:Op zondag 17 februari 2008 14:55 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Voor de gemiddelde Jood was het ongebruikelijk inderdaad. Maar Jezus was geen gemiddelde Jood. Je kunt uit bepaalde zaken denken dat Hij wellicht getrouwd was,
Dat hij is opgestaan uit de dood is vrij eenvoudig te interpreteren uit de schrift, dat Jezus getrouwd zou zijn is m.i. onmogelijk te interpreteren uit de schrift.quote:Op zondag 17 februari 2008 14:55 schreef Haushofer het volgende: en ik zie zo 123 niet in waarom dat gekker zou zijn dan het geloof dat Hij opgestaan zou zijn uit de dood. 't Is allemaal een kwestie van schriftinterpretatie en geloven.
Klopt, er waren meer mannen die expres niet trouwden.quote:Op zondag 17 februari 2008 14:55 schreef Haushofer het volgende:
Wat je kunt afvragen is waarom Jezus geen commentaar krijgt op zijn ongetrouwde status, terwijl men hem wel beschuldigt van het feit dat Hij arbeid verricht op de Shabat, Hij zonden vergeeft, Hij met zondaars omgaat ( bv tollenaars ) en dergelijke. Aan de andere kant waren er in die tijd geloof ik wel meer ongetrouwde gebedsgenezers, dus daarin is Jezus niet uniek.
Tja, speculaties, speculaties…quote:Op zondag 17 februari 2008 14:55 schreef Haushofer het volgende:
Het kan natuurlijk prima dat de evangelisten dit deel van zijn leven gewoonweg niet hebben willen vermelden, aangezien Jezus zelf ook nadruk legt op het hemelse leven in plaats van het aardse. En dat Maria van Magdalena is afgeschilderd als vrouwelijke volgeling in plaats van Zijn vrouw. Het is denk ik wat naief om te geloven dat de evangelieėn alle aspecten van Jezus Zijn leven hebben belicht, maar 't is wel vrijwel het enige wat we over Hem te weten krijgen. Je leest bijvoorbeeld ook dat Jezus Zijn familie eigenlijk geen prioriteit vindt; wat Hij belangrijk vindt zijn Zijn volgelingen. Misschien dat dit een eigen inbreng van de evangelisten is geweest, en dat ze Zijn familieleven wouden negeren. En zo dus ook als een vrijgezel wilden afschilderen. 't Zijn speculaties, maar niet ondenkbaar.
Ah, okquote:
Dat mensen het altijd al verwacht zou je aan het denken kunnen zetten. Wat mijns inziens echter wel bijzonder is, is het feit dat Israel weer bestaat sinds 1948. Zelf vind ik het niet vreemd dat dat de verwachtingen weer flink heeft opgevoerd.quote:Maar die eschatologie vind ik erg boeiend. Er waren in die tijd wel meer sektes die de eindtijd zagen naderen. Treffend dat sommigen dat tegenwoordig doen. Je vraagt je af hoe vaak mensen zichzelf voor de gek moeten houden voordat ze es gaan beseffen dat het een idee van alle tijden is. Natuurlijk hoeft het feit dat men er zo vaak naast heeft gezeten met die eindtijden niet te betekenen dat men er nu weer naast zit, maar op mij komt het een beetje over als een haperende langspeelplaat.
Dat vind ik ook goed. Maar ik schiet niet zover door dat ik hele vergezochte verklaringen ga zoeken voor iets dat voor mij overduidelijk ‘bovennatuurlijk’ en derhalve 'onverklaarbaar' aandoet.quote:Op maandag 18 februari 2008 10:49 schreef ToT het volgende:
@ verklaringen: soms lijkt het idd waarschijnlijker dat een godheid die ons allemaal geschapen heeft (waarbij hij een rib van een man heeft gemaakt om een vrouw te maken) bepaalde wonderen verricht dan hoe de wetenschap bepaalde dingen uitlegt, maar ik vind het wel goed dat niet alles op "God" afgeschoven zou worden, anders zouden we nu nog steeds in de Middeleeuwen zitten.![]()
Dat is zo ongeveer mijn levensmotto.quote:Op maandag 18 februari 2008 10:49 schreef ToT het volgende:
Nogmaals: Vertrouw op Allah, maar bind wel je kameel vast, ofwel: het is goed te geloven, maar denk zelf ook nuchter na.
Als ik er uitgebreid onderzoek naar heb gedaan (zoals bij Jezus en de bijbel) zou ik het uiteindelijk kunnen geloven ja. De wonderen zijn niet gestopt rond 30 n.c. Ze gebeuren nog dagelijks!quote:Op maandag 18 februari 2008 10:49 schreef ToT het volgende:
Jij vindt alle bovengenoemde verklaringen zeer vergezocht en ongeloofwaardig. Jij gelooft liever in de letterlijke tekst die mensen 2000 jaar geleden hebben opgeschreven met de kennis die ze toen hadden. Anderhalve millennium later geloofde men nog in weerwolven, vampiers, spoken en heksen enzo, en daar zijn ook talloze historische documenten over gevonden met keiharde bewijzen over dat bijvoorbeeld een heks iemand vervloekt zou hebben, omdat aanwezigen in de rechtzaal riepen dat de niet-lijfelijke manifestatie van de verdachte hen op dat moment aan het aanvallen was. Zou je deze dingen ook letterlijk geloven? Deze verhalen zijn door meerdere bronnen bevestigd, waaronder ook door gezaghoudende personen / instituten.
Maar welke dingen? Dit is zo breed, hier kan ik niks mee.quote:Op maandag 18 februari 2008 10:49 schreef ToT het volgende:
@ quotes: ik zou graag stukken uit geschriften buiten de Bijbel willen zien die dingen die in de Bijbel staan, weer bevestigen. (Graag wel in hapklare brokken.)
Deze redenatie klopt van geen kant.quote:Op maandag 18 februari 2008 10:49 schreef ToT het volgende:
@ de NT niet enkel stilzwijgend over het trouwen: misschien dat ze voor degene waarover dat boek gaat een uitzondering maken? Misschien zijn stukken over hun huwelijk bewust uit de NT weggelaten aangezien de kerk de man aan de macht wil hebben boven de vrouw?
Mwah, hij leed vooral een vrij anoniem bestaan als meubelmaker in Nazareth.quote:Op maandag 18 februari 2008 11:02 schreef ToT het volgende:
Ik vind het niet verkeerd om af en toe wat verder na te denken over mogelijkheden.
Waarom staat er bijvoorbeeld zo weinig over de jeugd van Jezus in de Bijbel? Heeft hij in die tijd absoluut niets noemenswaardigs gedaan?
Niet elke speculatie is vergezocht en ongeloofwaardig. Zoals bijv. bovenstaande speculatie.quote:Op maandag 18 februari 2008 11:02 schreef ToT het volgende:
Tja als je daar over zou gaan nadenken, ben je met speculaties bezig, en die zijn dan vergezocht en ongeloofwaardig.
Wat ongenuanceerd, maar in principe: eens.quote:Op maandag 18 februari 2008 11:02 schreef ToT het volgende:
Ik vind dat het letterlijk geloven van de Bijbel en het niet verder kijken dan dat, de mens onvoorstelbaar beperkt, en dat is precies wat de kerk 1500 - 2000 jaar heeft gedaan: de mens dom houden om hen in hun macht te houden.
Ik denk dat Jezus zou willen dat wij oprecht en zonder vooronderstelling op zoek zouden gaan naar de waarheid. En de meeste mensen vinden die waarheid het best beschreven in de bijbel.quote:Op maandag 18 februari 2008 11:02 schreef ToT het volgende:
Ik vraag me af wat Jezus gewild zou hebben: dat mensen puur een boek lezen en zich daarin vastbijten en dat als de absolute waarheid zien en niet verder dan dat kijken, of dat mensen dat boek als een goede basis/leidraad zien en er wijsheden uit halen, maar wel hun eigen weg volgen?
Kan ik begrijpen, maar dan komen we weer op het punt "geloof" uit. Jij GELOOFT dat die teksten betrouwbaar zijn en letterlijk genomen moeten worden en dat het referentiekader van de mensen in die tijd er niet toe doet, aangezien het allemaal letterlijk zo gebeurd is, terwijl je ernstige twijfels hebt aan gebeurtenissen uit geschriften van andere geloven.quote:Op dinsdag 19 februari 2008 11:15 schreef koningdavid het volgende:
Dat vind ik ook goed. Maar ik schiet niet zover door dat ik hele vergezochte verklaringen ga zoeken voor iets dat voor mij overduidelijk ‘bovennatuurlijk’ en derhalve 'onverklaarbaar' aandoet.
In het Amerikaanse Salem hebben die mensen achteraf toegegeven dat ze die "aanvallen" verzonnen hadden, omdat ze overtuigd waren dat de beschuldigden echt heksen waren, en ze er alles aan wilden doen om hen veroordeeld te krijgen. Volgens de maatstaven uit die tijd was hun verklaring voldoende bewijs. Hoeveel dingen in de Bijbel zijn echt bewezen?quote:Als ik er uitgebreid onderzoek naar heb gedaan (zoals bij Jezus en de bijbel) zou ik het uiteindelijk kunnen geloven ja. De wonderen zijn niet gestopt rond 30 n.c. Ze gebeuren nog dagelijks!
Misschien een wonder die Jezus gedaan heeft?quote:Maar welke dingen? Dit is zo breed, hier kan ik niks mee.
Erg goede punten, maar kan het niet zo zijn dat bepaalde geschiften over Maria verbrand zijn samen met de gnostische geschriften die als waardeloos bestempeld werden? Je hebt geen reden om daar van uit te gaan, maar is het onmogelijk? Bestaat er een mogelijkheid dat er historische geschriften over Jezus die een andere kijk op hem zouden geven OF bewust verbrand zijn omdat dat beeld wat je zou krijgen ongewenst zou zijn voor degenen die de Bijbel samenstelden, OF dat het slechts verbrand is omdat men het niet relevant vond?quote:Deze redenatie klopt van geen kant.
Ten eerste: De evangeliėn waren al geschreven voordat het ‘instituut’ kerk bestond.
Ten tweede: Stel dat de kerk wilde laten blijken dat de man gezag heeft boven de vrouw.
Konden ze Maria Magdalena dan beter neerzetten als vrouw van Jezus of waardevolle discipel? Dat eerste toch?
Ten derde: als ze de rol van de vrouwen in het NT wilden bagatelliseren, hadden ze een hoop verhalen beter kunnen schrappen. Wie zijn bijvoorbeeld de eerste getuigen die de opgestane Jezus zien? Juist, vrouwen…
Maria Magdalena wordt in alle geschriften (canoniek of gnostisch) beschreven als belangrijke volgeling/discipel van Jezus, nergens wordt gesuggereerd dat ze een relatie hadden o.i.d.
Ik zie dan ook geen enkele reden dit aan te nemen…
Dat van Jezus als 12-jarig jochie die met de Rabbi's discussieerde kende ik al, maar die verdere speculatie vind ik wel interessant. Toch lijkt het me wel dat Hij ook in die tijd belangrijke dingen gedaan zou moeten hebben.quote:Mwah, hij leed vooral een vrij anoniem bestaan als meubelmaker in Nazareth.
Maar als je toch even wilt speculeren:
Uit bepaalde gegevens van het NT (bijv. hoe Jezus wordt aangesproken en de volledige absentie van Jozef) kan je voorzichtig concluderen dat het niet ondenkbaar zou zijn als Jozef vroeg gestorven is. Hierdoor was Jezus vermoedelijk hoofd van het huishouden geworden en moest hij voor zijn moeder, broertjes en zusjes zorgen als meubelmaker. Rond zijn dertigste, toen hij die verantwoordelijkheid over kon dragen, is hij begonnen met zijn roeping.
Zo hebben we toch nog even gespeculeerd.
Er staat trouwens wel een verhaal over Jezus jeugd in het NT. Namelijk dat hij als 12-jarig jochie discussieerde met Rabbi’s in Jeruzalem, toen liet hij blijken al veel wijsheid te hebben. Maar we weten niks over wonderen, goocheltrucs of andere spectaculaire gebeurtenissen. Daarvoor moet je het mythologische en gnostische ‘Infancy Gospel of Thomas’ lezen.
quote:Op zondag 10 februari 2008 19:56 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Dit vind ik hoogst merkwaardig. Dat christenen protesteerden tegen het beeld dat Jezus getrouwd was, geeft aan dat ze 'vastgeroest' in hun religie zitten?
Ik vind het niet meer dan terecht dat christenen op hun 'achterste poten' gingen staan. Jezus was namelijk niet getrouwd!
Alleen wat wazige dubbelzinnige passages in de evangeliėn van Philippus en Maria Magdalena zouden je dit kunnen laten vermoeden. Maar die evangeliėn verbleken natuurlijk in historische waarde bij de canonieke evangeliėn, waarin Jezus toch echt duidelijk neergezet wordt vrijgezel.
Kijk, als Dan Brown het enkel als fictie zou presenteren zou er wat mij betreft niks aan de hand zijn. Helaas doet hij dit niet en nemen veel mensen het voor waar aan.
In dat geval hebben christenen alle recht om 'op hun achterste poten te gaan staan' als er leugens verkondigd worden.
quote:Op maandag 11 februari 2008 08:43 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Nee, maar iedereen die serieus historisch onderzoek doet zal tot die conclusie komen.
Alles wijst erop dat hij niet getrouwd was. Zo simpel is het.
quote:Op woensdag 13 februari 2008 23:30 schreef Kees22 het volgende:
Vet van mij!
Kijk, zo ken ik je weer! Spijkerhard bewijs leverend!
Even tussendoor: heb ik je "onderbouwing" niet geciteerd??quote:Op donderdag 14 februari 2008 07:37 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Kees, je weet zelf dat ik dit al tot in de treure heb onderbouwd hier op FOK!
Ik heb het zelfs hier nog beknopt onderbouwd, maar goed, dat quote je weer niet. Zo ken ik je weer KEES!
Haus: zie christendom topic.
quote:Op vrijdag 15 februari 2008 00:26 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Niet jokken! Dat mag je niet van jouw god!
Ik kan me niet herinneren dat ook maar iemand je onderbouwing accepteerde.
quote:Op zaterdag 16 februari 2008 11:02 schreef koningdavid het volgende:
Ik jok ook niet.
Over welke onderbouwing heb je het precies?
[..]
Trouwens jouw posts begonnen n.a.v. mijn claim dat Jezus niet getrouwd is. Jij claimde dat ik dit niet onderbouwd hebt, terwijl ik dit wel heb gedaan. Je quote het zelfs nog:
[..]
Dit geeft helder neer waar het omdraait. Er is geen enkel evangelie dat claimt dat Jezus getrouwd is. Alleen wat dubbelzinnige passages die dit kunnen vermoeden, opgenomen in onbetrouwbare schriften.
De belangrijkste documenten laten weten dat Jezus niet getrouwd is.
Wat kan ik er verder over zeggen?![]()
Het is nergens op gebaseerd, maar ik moet het wel heel uitgebreid ontkrachten? Je slaat de plank weer eens flink mis Kees.
quote:Op zondag 17 februari 2008 00:14 schreef Kees22 het volgende:
Ik had me voorbereid op een uitgebreide reactie op jouw reactie.
[..]
Over de onderbouwingen waar jij je op beroept.
[..]
Nu onderbouw je het weer niet, je beweert alleen maar iets.
[..]
Ik gun je je geestelijke rust dan wel genot die je uit je geloof put, en dat zeg ik zonder cynisme of sarcasme of neerbuigendheid. Die wil ik je ook niet afnemen.
Maar beledig mijn intelligentie niet door met drogredeneringen te komen.
Maar ook geen reden om aan te nemen dat hij niet getrouwd zou zijn.quote:Op zondag 17 februari 2008 12:48 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Nogmaals. WELKE onderbouwingen?
Ik kan hier niks mee.
[..]
Zucht... ik onderbouw het 100% waterdicht.
Nog een keer makkelijk, speciaal voor jou:
-------------------------------------
Is Jezus getrouwd nee?
Nee.
- Hoezo niet?
In de belangrijkste historische geschriften valt te lezen dat Jezus vrijgezel is geweest. Geen enkele bron vermeld dat hij getrouwd zou zijn, er is derhalve geen enkele reden om aan te nemen dat Jezus wel getrouwd is.
Ik ken het hele boek niet, maar een serieuze bron is het natuurlijk niet. Toch bestond het verhaal dat jezus getrouwd zou zijn al veel langer, dus je verweer is niet voldoende.quote:Huh, maar wat staat er dan in het Evangelie van Maria Magdalena en het evangelie van Phillipus?
Ten eerste zijn dat geen evangeliėn die ons iets leren over de historische Jezus. Ze leren ons enkel iets over hoe Jezus later 'gemythologiseerd' is.
Ten tweede is het belangrijk aan te merken dat ook deze evangeliėn ons niet vertellen dat Jezus getrouwd is.
- Waar komt dat hele gepraat over dat Jezus getrouwd zou zijn dan vandaan?
Vooral uit de Da Vinci Code. Een fictief boek dat niet serieus te nemen is vanuit wetenschappelijk oogpunt.
In zoverre, dat het me helemaal niks kan schelen of hij getrouwd was of niet. Wat me kan schelen is, dat je drogredeneringen ophangt.quote:Er is ook geen enkele serieuze geleerde die Jezus ziet als een getrouwde man.
-Wat kunnen we concluderen?
Maar één ding: Dat Jezus niet getrouwd is. Meer valt er niet over te zeggen.
-------------------------------------
Kortom Kees, ik heb het gewoon goed onderbouwd, iets waar jij nog een puntje kan zuigen.
Je laat je subjectiviteit ook weer duidelijk blijken uit het gegeven dat je mij wel drie keer onterecht om een onderbouwing vraagt, maar niemand hebt gevraagd te onderbouwen waarom Jezus wel getrouwd zou zijn.
Wat laat jij je weer kennen zeg.
Dat is niet zozeer een kwestie van intelligentie als wel van teruglezen.quote:[..]
Laat die 'intelligentie' eens blijken en geef eens aan waar ik drogredeneringen gebruik, waar ik uit mijn nek klets, waar ik 'jok', etc.
Wat een koekebakker ben je ook. Mij verwijten niet goed te onderbouwen terwijl jij maar wat raak roept in het luchtledige en je totaal niet geremd voelt om mensen te beschuldigen zonder het ook maar op een of andere manier te onderbouwen.![]()
Ja, dat wel.quote:Op dinsdag 19 februari 2008 11:59 schreef ToT het volgende:
Okee, leuke discussie!
[..]
Overigens valt het me op dat ik de enige ben die "Hij", "Hem" en "Zijn" met hoofdletters typt als ik het over Jezus heb. Is dat misschien iets puur Rooms-Katholieks? (Wordt namelijk als een stukje respect gezien.)
Of is het wel iets algemeens, maar is voor de rest iedereen gewoon te lui?![]()
quote:Op zaterdag 16 februari 2008 10:39 schreef koningdavid het volgende:
Ik blijf het alleen jammer vinden dat ik in zulke gevallen weinig inhoudelijke reacties krijg. Het is net als hoe sceptische geleerden met dit punt omgaan. Ze wijzen het allemaal af, maar wat er precies niet klopt, kunnen ze ook niet echt goed uitleggen.
Dergelijke meestal vage 'genezingen' gebeuren ook via sjamanen, winti en voodoo tovenaars, djenouns worden opgeroepen door islamitische genezers, en ga zo maar door. Dus ach ...Ik vraag me trouwens al jaren af waarom er nog nooit iemand is genezen van zijn kunstbenen bij Jan Zijlstra. Dat zou de cover van "The Times" kunnen halen. Dat zou een goede zaak zijn voor het evangelie. Nu gaat statistisch gezien ......eehm.... 90% van de mensheid rechtstreeks voor eeuwig ter helle.quote:Op zaterdag 16 februari 2008 10:39 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ik heb in de naam van Jezus soortgelijke wonderen zien gebeuren als de wonderen die in de bijbel geschreven staan: uitdrijvingen, profetie, genezingen, etc.
Inderdaad opmerkzaam. Ik ben daar ook niet uit eerlijk gezegd. Toch is daar ook weer een "naturistische" verklaring voor waar ik mijn hoofd over breek. Zelfvervullende profetie? Christenen, Joden en Islamieten "bewegen" zich door hun schriften voortgedreven naar een vervulling van profetie toe?quote:Op dinsdag 19 februari 2008 11:07 schreef Dwerfion het volgende:
Wat mijns inziens echter wel bijzonder is, is het feit dat Israel weer bestaat sinds 1948. Zelf vind ik het niet vreemd dat dat de verwachtingen weer flink heeft opgevoerd.
Rereformed zit ook op Freethinker.nlquote:Op woensdag 27 februari 2008 10:08 schreef Haushofer het volgende:Ik geloof dat de schrijver hier op Fok! nog als Rereformed aan de gang is geweest.
Ja, dat is lastig als je een tijdje geen tijd hebt. Dan wordt het bijna beangstigend om nog eens te kijken.quote:Op dinsdag 26 februari 2008 16:48 schreef koningdavid het volgende:
Pfoeh... ik heb nog een hoop posts te beantwoorden hier. Hoop er binnekort aan toe te komen, stay tuned.
Hoe gekweld klink je!quote:Op dinsdag 26 februari 2008 05:09 schreef XcsM het volgende:
[..]
Misschien is dit niet het juiste forum en iets te breed wellicht? Nou het is echt wel uit te leggen hoor. Ga maar eens naar freethinker.nl als je echt inhoudelijke reacties wilt en je geloof "vast" genoeg is.
Verwacht geen makkelijke discussie. Daarom zeg ik het. Men is er nogal leergierig en niet te beroerd jou ook wat te leren. Genoeg ex-gelovigen daar die net zo vol vuur als jij ooit het evangelie geloofden maar nu vol vuur precies het tegenovergestelde beweren. Mits je het zelf eerlijk en goed weet uit te leggen is dat de juiste plek.
Ik ben zelf 15 jaar actief christen geweest (vanaf mijn 26e tot mijn 41e) en dat is langzaam maar zeker onvermijdelijk vanaf pakweg 6-10 jaar geleden in golfbeweging langzaam maar zeker afgebrokkeld. Ik kon dat leven niet meer leven zal ik maar zeggen. Eigenlijk kan ik de eerste 5 jaar aanmerken als "volledig gelovig" Roze bril geloof zonder enige ratio van betekenis, en de laatste 10 jaar als een niet te winnen innerlijk gevecht om nog "te blijven geloven".
Ik kom sinds kort actief (wel eerst een paar jaar alleen lezend) op freethinker.nl omdat ik me er niet eerder durfde aan te melden simpelweg omdat christenen daar uiteindelijk niet meer weten hoe in te haken op gerichte argumenten en ik wilde afbouwen in mijn eigen tempo. ;-)
Ik heb daar in redelijk emotionele en in licht sarcastische toon mijn geschiedenis verteld.
Ik kom daar onder dezelfde naam. XcsM. Het christendom heb ik sinds afgelopen zomer echt achter me gelaten (is dat echt zo?) en ik ervaar dat als bevrijdend maar tegelijkertijd ook heel beangstigend. Bang dat ik ergens iets "gemist" heb waardoor het TOCH allemaal waar blijkt te zijn. Dat is de ellende van het christelijk geloof! Ik ben een afvallige geworden en ga volgens de 'belofte' nu voor eeuwig verloren. Nu beschouw ik mijzelf als agnost met een interesse in het Jodendom. Deze zomer ga ik voor het eerst van mijn leven met joodse vrienden naar Israel . Zien hoe me dat gaat bevallen als agnost.
Voor Joden is het christendom trouwens net zoiets als een heidens occultte new-age uitwas met een meergoden-systeem. En met recht ook nog als je je erin gaat verdiepen. Ik kom ook al jaren op het Faith answers and questions forum eerst een Joods-christelijke site, maar nu alleen Joods. En ook daar moet ik met mijn "nieuwe visie" weer opnieuw wennen. Succes ook met je discussie hier.
Groeten XcsM
Wie zegt er hier iets over "heil zoeken"? Ik kom al jaren op die site en ik heb er in de loop der jaren vriendschappen opgebouwd. Dat is ook een reden om geinteresseerd te blijven Kees22. ;-)quote:Op donderdag 28 februari 2008 01:40 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Hoe gekweld klink je!
Een agnost die zijn/haar heil zoekt op een joodse site??
Precies mijn gedachte.quote:Er rest ons niets anders dan ons netjes te gedragen, al naar ons vermogen. Zo goed mogelijk anderen respecteren en behandelen zoals we zelf behandeld willen worden.
Bovenstaande quote over de liefdevolle Allah is sarcastisch bedoeld neem ik aan?quote:Op donderdag 28 februari 2008 01:50 schreef Kees22 het volgende:
[quote]De god van de qor'an is tenminste barmhartig en genadevol. Die van het oude testament is wraakzuchtig.
Kies zelf.
Nee, dat was beslist niet sarcastisch bedoeld. Elke soera begint met de aanroep van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle.quote:Op donderdag 28 februari 2008 04:10 schreef XcsM het volgende:
[..]
Wie zegt er hier iets over "heil zoeken"? Ik kom al jaren op die site en ik heb er in de loop der jaren vriendschappen opgebouwd. Dat is ook een reden om geinteresseerd te blijven Kees22. ;-)
[..]
Precies mijn gedachte.
[..]
Bovenstaande quote over de liefdevolle Allah is sarcastisch bedoeld neem ik aan?
Niks kiezen. Jij 'kiest' dus gewoon de meest "lieve god"? Prima! Ik denk er anno 2008 anders over.
Het maakt mij namelijk geen "ene moer uit" of "God" wraakzuchtig is of niet!
Moet "Hij" weten. Hij is namelijk "God"?![]()
Het gaat er mij om of deze "God" bestaat, of anderszijds een "op schrift gestelde waan" van mensen is!
Groetjes
Je hebt dus het idee dat het evangelie van Johannes door de apostel Johannes geschreven kan zijn? Wat zijn dan eventuele andere redenenen hiervoor? En hoe ga je dan om met een datering van 90 na Christus? Is Johannes best oud geworden dan?quote:Op vrijdag 11 januari 2008 21:59 schreef koningdavid het volgende:
Johannes beschrijft dit duidelijk in zijn evangeliėn. Toch knap dat een ongeschoold iemand uit die tijd al deze symptomen zo nauwkeurig beschrijft. Dat voegt weer wat aan zijn betrouwbaarheid als ooggetuige toe, als je het mij vraagt.
[..]
Zeitgeist, leuke docu als je niets te doen hebt. Je weet dat het geen feiten zijn die er worden verteld?quote:Op donderdag 10 april 2008 13:34 schreef ToT het volgende:
Hehehe schaf de nieuwste vertaling aan waarin Jezus in een "voerbak" in plaats van een kribbe geboren is.
Ik heb net Zeitgeist gekeken.....dat geeft een heel ander beeld van het Christendom
Wat lijkt je dan wel realistisch aan Zeitgeist? En waarom vooral?quote:Op vrijdag 11 april 2008 10:53 schreef ToT het volgende:
Bepaalde dingen lijken me inderdaad erg vergezocht en ik kon ook zien dat ze bepaalde quotes van de Bijbel wel een HEEL erg vreemde twist hebben gegeven, maar mij maak je niet wijs dat het ALLEMAAL onzin is.
Waar hebben ze een goede bronvermelding gedaan?quote:Op maandag 14 april 2008 19:49 schreef ToT het volgende:
Er zijn niet veel dingen van de film die ik ter plekke kan ontkrachten. Veel dingen lijken aardig goed onderbouwd.
Wat kun jij van de film absoluut ontkrachten?
De kerk heeft niet het recht van iemand nodig om iets van de betrouwbaarheid van bepaalde boeken te vinden. Jiij ook niet trouwens.quote:Op maandag 14 april 2008 22:01 schreef ToT het volgende:
Waar de kerk van gezegd heeft dat ze betrouwbaar zijn ja, en waar halen ze het recht vandaan om te bestempelen wat betrouwbaar is en wat niet?
Ik heb zelf ook nog een topic geopend laatst. Er is me nog geen bron onder ogen gekomen die duidelijk maakt dat er claims van Zeitgeist juist zijn.quote:Wat Zeitgeist betreft: ik geloof dat er hier op Fok ook een topic over is. Ff kijken of ik die ergens kan vinden. Verder zul je er met Google ook wel het één en ander over kunnen vinden.
Ik heb de Bijbel weer eens opengeslagen en wat me (wederom) opvalt is de hoeveelheid fouten die je erin leest. Bijv: volgens de ene passage in de Genesis is de mens geschapen na de dieren en volgens de andere juist ervoor. Wtf?quote:Op maandag 26 mei 2008 02:03 schreef Haushofer het volgende:
Ik zou zelf denken aan iets als de balk en de splinter, of de regel dat je geen valse getuigenissen mag afleggen.
Ik wil er wel antwoord op geven, hoewel ik niet echt een gangbaar Christen ben.quote:Op woensdag 28 mei 2008 00:57 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
Ik heb de Bijbel weer eens opengeslagen en wat me (wederom) opvalt is de hoeveelheid fouten die je erin leest. Bijv: volgens de ene passage in de Genesis is de mens geschapen na de dieren en volgens de andere juist ervoor. Wtf?
Hoe gaan jullie christenen om met zulke (ogenschijnlijke?) fundamentele fouten in de Bijbel?
Je kunt natuurlijk ook normaal en inhoudelijk reageren in plaats van met een wikipedialink te gooien.quote:Op woensdag 28 mei 2008 01:05 schreef BB_Koning het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jezus_(historisch-kritisch_benaderd)
Het is nooit bewezen dat Jezus bestaan heeft, dus alle gristenhonden die het hebben over betrouwbare bronnen kunnen weer in hun grot verdwijnen en doodgaan en wachten totdat ze weer op mogen staan.
quote:Op woensdag 28 mei 2008 01:05 schreef BB_Koning het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jezus_(historisch-kritisch_benaderd)
Het is nooit bewezen dat Jezus bestaan heeft, dus alle gristenhonden die het hebben over betrouwbare bronnen kunnen weer in hun grot verdwijnen en doodgaan en wachten totdat ze weer op mogen staan.
Er zijn betrouwbare, naar de mening van historici, bronnen voor mensne uit de klassieke oudheid.quote:Op woensdag 28 mei 2008 10:02 schreef koningdavid het volgende:
[..]
![]()
Bewezen is het niet, in hoeverre kan je uberhaupt bewijzen dat personen uit de klassieke oudheid bestaan hebben?
In het geval van Jezus is het wel heel erg aannemelijk, zacht gezegd, zeg maar gerust 95% zeker.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |