God laat even op zijn een antwoord wachtenquote:Op dinsdag 29 januari 2008 21:59 schreef MrBrightside het volgende:
Ik vind het zo raar. God wil zo graag een relatie met iedereen hebben, maar hij mag wel vliegensvlug in relatietherapie gaan of zo, en leren dat een relatie van twee kanten moet komen.
Cool design!quote:Mja dan zijn er ook mensen die zeggen: "Kijk om je heen: alles is van God! God heeft je dit alles gegeven, DAT is het bewijs dat er een God is en daar mag je Hem dankbaar voor zijn!"
Nou, meer een vader die ooit eens 1000 euro op je spaarrekening heeft gestort, en toen nooit meer langs kwam.quote:Zoiets van dat je een vader die je nooit ziet dankbaar moet zijn omdat hij je alimentatie via de bank overmaakt?
Wat had je wel verw8 dan?quote:Op woensdag 30 januari 2008 19:47 schreef MrBrightside het volgende:
Nou, meer een vader die ooit eens 1000 euro op je spaarrekening heeft gestort, en toen nooit meer langs kwam.
Klopt. Maar zoals je zelf al zegt, die passage drukt de grote genade van God uit.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 10:34 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, want die kwam tot inkeer toen hij nog in leven was. Die passage drukt de genade van God uit, maar wel in dit aardse leven.
Wat bedoel je met die dikgedrukte regel?quote:Op dinsdag 29 januari 2008 15:42 schreef ToT het volgende:
Fijn, FOk zit weer eens te fucken; WEER is mijn hele verhaal kwijt!
Anywayz....dankbaarheid voor God omdat Hij de rotzooi die de mens gemaakt heeft, in orde maakt.
Er is een bepaald boek dat gebaseerd is op wat brieven van een paar mensen. Daarin staat een verhaal die ons vertelt dat 2 mensen vroeger iets fouts tegenover God heeft gedaan, en daarom heeft God ons allemaal gestraft!
Dat laatste zou ik graag onderbouwd zien.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 15:42 schreef ToT het volgende:
Maar datzelfde boek kent zegt ook dat God ons een manier geeft om onder die verschikkelijke wraak uit te komen: je moet een verhaal geloven dat zegt dat die God een zoon heeft gecreëerd, die voor ons gestorven is. Geloof je dat verhaal niet, dan zal je Zijn straf in het hiernamaals niet ontlopen. Geloof je het verhaal wel, dan ben je goed genoeg om naar Hem toe te komen.
Is DAT wat God heeft gedaan om de rotzooi van ons in orde te maken?
Of heeft God in het hier en nu misschien rotzooi voor ons opgelost?
Die indruk heb ik niet echt....
God hoeft zich aan niemand te bewijzen of te verantwoorden, maar hoe kan Hij nou van ons verwachten dat we alleen maar in Hem geloven, en niet in al die andere goden waarover ook talloze even geloofwaardige verhalen zijn geschreven door nog veel meer ooggetuigen?
Zoals?quote:Op dinsdag 29 januari 2008 15:42 schreef ToT het volgende:
Ik denk dat er best wel een kern van waarheid in de Bijbel zit, maar dat veel dingen behoorlijk uit z'n verband gerukt en is gemanipuleerd zijn.
Ik behoor niet bij 'die' christenen.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 11:19 schreef ToT het volgende:
Veel Christenen zijn er heilig van overtuigd dat iedereen die niet Jezus volgt (ook al konden ze nooit van hem gehoord hebben doordat ze bijvoorbeeld in het verre oosten geboren zijn) voor eeuwig in de hel zal branden.
misschien leef ik in een klein wereldje, maar ik ken alleen maar christenen die hetzelfde denken. Mensen die jezus niet kennen en toch geloven of goed doen zoals in de bijbel, 10 geboden bladiebla, gaan naar de hel.quote:Op donderdag 31 januari 2008 09:41 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ik behoor niet bij 'die' christenen.
Verwacht.quote:
Met zulke brede onderwerpen kom je niet verder in een discussie.quote:Op donderdag 31 januari 2008 22:17 schreef MrBrightside het volgende:
[..]
Verwacht.
Ik verwacht helemaal niets van God, want ik geloof niet dat God bestaat (al ben ik wel zo dat ik altijd alle opties probeer open te houden). Feit is dat christen claimen dat God een relatie met íedereen wil, maar op de manier waarop God nu 'werkt' wordt dat niet echt duidelijk. Dus:
1. God wil helemaal geen relaties met mensen
2. God is een beetje autistisch.
3. God bestaat niet.
4. God heeft wel relaties met mensen, maar liet toevallig bij mij niets merken toen ik christen was.
En dan moet je voor jezelf maar uitzoeken wat je het meest logisch vindt.
Dit zeggen veel, maar zeker niet alle Christenen.quote:Op donderdag 31 januari 2008 20:07 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
misschien leef ik in een klein wereldje, maar ik ken alleen maar christenen die hetzelfde denken. Mensen die jezus niet kennen en toch geloven of goed doen zoals in de bijbel, 10 geboden bladiebla, gaan naar de hel.
Christelijk gereformeerd vrijgemaakt dacht ik zo? Weet niet pcies cker.
Ik ken eigenlijk bijna alleen maar Christenen die dit niet geloven, op een paar hopeloze gevallen na dan.quote:Op donderdag 31 januari 2008 20:07 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
misschien leef ik in een klein wereldje, maar ik ken alleen maar christenen die hetzelfde denken. Mensen die jezus niet kennen en toch geloven of goed doen zoals in de bijbel, 10 geboden bladiebla, gaan naar de hel.
Christelijk gereformeerd vrijgemaakt dacht ik zo? Weet niet pcies cker.
Het idee van een hel is niet bepaald Joods, volgens mij. She'ol is een term voor het dodenrijk, waar God niet geloofd kan worden. Natuurlijk sprak Jezus over plekken waar "tandengeknars" ed voorkwam, maar slaat dat op een leven na de dood? Is er überhaupt een leven na de dood? Ik ken Christelijke mensen, waaronder pastoren en filosofen, die dit idee niet aanhangen of in ieder geval er geen uitspraak over willen doen. Het hele concept van een "hemel" na de dood vinden ze lichtelijk discutabel.quote:Op vrijdag 1 februari 2008 11:33 schreef DennisMoore het volgende:
Vaak komen ze in een soort spagaat terecht.
Enerzijds staat er in de bijbel toch wel veel over hel en verdoemenis enzo... geween en tandengeknars. Aan de andere kant klinkt dat heden ten dage toch niet zo vriendelijk meer, botst het met de tegenwoordige moraal en wil je niet weten dat die aardige buurvrouw Jannie zal branden en knisperen.
Dus dan moet er gedraaid worden... teruggekrabbeld. Ach, misschien is het allemaal niet zo duidelijk, moeten we er maar geen uitspraak over doen... En God zal baby's vast niet te zwaar veroordelen, ondanks die erfzonde... En mensen kunnen toch ook tot inzicht komen door de schoonheid van die natuur die van God getuigt? Oh, en bijna alle Papoea's hebben al internet, dus kunnen ze in principe op de hoogte zijn van de blijde boodschap die zegt dat ze gered moeten worden. Bovendien, God ziet het hart aan, het is niet aan ons om te oordelen.
Blabla, vroeger ging je nog gewoon naar de hel, of stond je een tijdje met een been in 't vagevuur.
Is dat verwonderlijk? Of kwalijk? Het zijn met name niet-christenen die zich, als het aankomt op dergelijke thema's (als homoseksualiteit, abortus, euthenasie, etc.) schuldig maken aan literalisme* tov de bijbel.quote:Op vrijdag 1 februari 2008 13:10 schreef DennisMoore het volgende:
Wel een beetje vergelijkbaar met de visie op homoseksualiteit. Dat nuanceert ook steeds verder.
Wat vind je zo goed aan het boek?quote:Op zaterdag 2 februari 2008 14:04 schreef NiTiN het volgende:
leestip, voor als ie nog niet langs gekomen is:
The God Delusion - Dawkins.
de manier waarop het mij verder aan het denken zet over een onderwerp waar ik zelf ook al over dacht. Van Agnost naar Atheist was een proces wat al ingezet was, en dit boek deed me verder nadenken.quote:Op zaterdag 2 februari 2008 16:08 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Wat vind je zo goed aan het boek?
Ik kan het verkeerd hebben maar dat boek is toch op een "geloof ontkrachtende" manier geschreven?quote:Op zaterdag 2 februari 2008 17:57 schreef NiTiN het volgende:
[..]
de manier waarop het mij verder aan het denken zet over een onderwerp waar ik zelf ook al over dacht. Van Agnost naar Atheist was een proces wat al ingezet was, en dit boek deed me verder nadenken.
Ja, maar dat is toch ook gewoon een beetje de 'als je iets doet moet je het ook goed doen' mentaliteit die toch wel heerst in Nederland? Hier wel in ieder geval. Je kunt wel gaan knippen en plakken, pagina's uit de bijbel scheuren of teksten aanpassen zodat het voor jezelf makkelijker en leuker is, maar dan pas je de hele basis van het christendom aan.quote:Enerzijds wordt het een deel vd christenen kwalijk genomen dat ze tegen homoseksualiteit zijn op basis van de bijbel, anderzijds worden christenen die (ook op basis van de bijbel) níet tegen homoseksualiteit zijn beschuldigd van 'draaikonterij' of 'overnuancering van de bijbel'. Je wordt als relativerende of nuancerende christen tegenwoordig niet alleen meer raar aangekeken door (conservatievere) mede-christenen, maar ook door niet-christenen. Want een christen moet toch vooral makkelijk in een hokje te plaatsen zijn en daar blijven, anders begint de traditionele kritiek op christenen nergens meer op te slaan.
'Als je iets doet moet je het goed doen' staat bij jou gelijk aan de bijbel zo letterlijk mogelijk nemen?quote:Op zondag 3 februari 2008 13:13 schreef MrBrightside het volgende:
[..]
Ja, maar dat is toch ook gewoon een beetje de 'als je iets doet moet je het ook goed doen' mentaliteit die toch wel heerst in Nederland? Hier wel in ieder geval.
Ik persoonlijk ken geen christenen die knippen en plakken, delen uit de bijbel scheuren of teksten aanpassen. Wat je denk ik bedoelt, is dat de interpretatie van veel christenen verschilt. De nadruk wordt op verschillende delen (of boodschappen) van de bijbel gelegd. Dat is wat anders dan knippen, plakken, scheuren of redigeren.quote:Je kunt wel gaan knippen en plakken, pagina's uit de bijbel scheuren of teksten aanpassen zodat het voor jezelf makkelijker en leuker is, maar dan pas je de hele basis van het christendom aan.
Die 'dingen' zijn interpretaties van mensen. En van die 'dingen' zijn er per bijbelboek vele te vinden. Ik kan me niet zo vinden in je alles-of-niets visie van de bijbel.quote:Als je het met dingen niet eens bent, of als dingen niet kloppen kun je ook niet geloven. Maar dat is dan weer te lastig.
amen to thatquote:Op zondag 3 februari 2008 14:50 schreef MrBrightside het volgende:
Ik bedoel dat er genoeg mensen zijn die wel geloven dat Jezus is opgestaan na 3 dagen, maar dan weer niet geloven in het scheppingsverhaal. Of wel geloven dat homoseksualiteit een zonde is, maar ondertussen wel ongestelde vrouwen aanraken (dat staat allebei in Leviticus).
Als je eenmaal bepaalde dingen wel of niet gelooft, bepaalde dingen vrij interpreteert en andere dingen niet, en dat allemaal voor je eigen gemakzucht, dan blijft er weinig over van het christendom.
Ik snap wel dat mensen sommige 'dingen' uit de bijbel relativeren of anders interpreteren, maar ik snap nooit zo goed waarom dat bij het ene punt wel gebeurt en bij het andere punt niet. Totdat er over dat laatste punt ook een maatschappelijke discussie ontstaat?
Hoezo wordt het ene punt NIET geïnterpreteerd en het andere WEL? Alles wat gelezen wordt, wordt geïnterpreteerd. Dus het is niet meer dan logisch dat één oud boek (de bijbel) talloze verschillende geloofsvisies oplevert. En waarom christenen die de bijbel niet zo letterlijk nemen (wat is 'letterlijk nemen' eigenlijk anders dan een van de vele verschillende interpretaties) dan 'minder christelijk', of 'gemakzuchtig' genoemd worden, is me werkelijk een raadsel.quote:Op zondag 3 februari 2008 14:50 schreef MrBrightside het volgende:
Ik snap wel dat mensen sommige 'dingen' uit de bijbel relativeren of anders interpreteren, maar ik snap nooit zo goed waarom dat bij het ene punt wel gebeurt en bij het andere punt niet. Totdat er over dat laatste punt ook een maatschappelijke discussie ontstaat?
Werkelijkquote:
Je hebt mijn stukje ook verkeerd geïnterpreteerd. Ik had het over het ene punt NIET relativeren en het andere punt WEL, en het ene punt anders interpreteren en het andere punt NIET anders interpreteren. En dan doel ik dus op het feit dat mensen het ene punt WEL letterlijk nemen en het andere punt NIET. Hoop dat het nu duidelijk is.quote:Hoezo wordt het ene punt NIET geïnterpreteerd en het andere WEL? Alles wat gelezen wordt, wordt geïnterpreteerd. Dus het is niet meer dan logisch dat één oud boek (de bijbel) talloze verschillende geloofsvisies oplevert.
Iemand mag toch zelf weten hoe hij of zij zichzelf wil noemen?quote:Op zondag 3 februari 2008 17:52 schreef DennisMoore het volgende:
als iemand zegt: "Tja, veel te dik, ik lees alleen de stukjes die ik leuk vind, en volgens mij gaat het verder over kaboutertjes enzo" mag ie zich van jou nog steeds 'christen' noemen?
Begrijp je de betekenis van het begrip 'interpretatie' eigenlijk wel? Jij doet nu alsof alles wat in de bijbel geschreven staat op één manier te interpreteren is en je alleen tot verschillende interpretaties kan komen als je in de bijbel gaat knippen en plakken. Van zo'n situatie zou inderdaad sprake zijn als de bijbel het onfeilbaar Woord van God zou zijn, waarin letterlijk zijn verhaal staat, dat maar op één manier te interpreteren is (wat m.i. schier onmogelijk zou zijn). Voor een deel van de christenen is de bijbel echter een (al dan niet door God geïnspireerd) menselijk ervaringenboek, waarop ook kritiek mag worden uitgeoefend, omdat de ervaringen (en regels en wetten, e.d.) van toen niet letterlijk naar het heden vertaald hoeven te worden. Sterker nog, het absurd zou zijn om dat te doen, omdat het voor hen niet gaat om de rituelen van de vroege gelovigen, maar om de achterliggende boodschap.quote:Op zondag 3 februari 2008 17:52 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Werkelijk?
Dus, laat ik het even extreem maken, als iemand zegt: "Tja, veel te dik, ik lees alleen de stukjes die ik leuk vind, en volgens mij gaat het verder over kaboutertjes enzo" mag ie zich van jou nog steeds 'christen' noemen?
En daar is helemaal niets raars aan. Iets 'letterlijk nemen' is ook al een interpretatie. Je zegt niets anders dan dat iedereen interpreteert en dat iedereen op een andere manier interpreteert.quote:Op zondag 3 februari 2008 18:10 schreef MrBrightside het volgende:
[..]
Je hebt mijn stukje ook verkeerd geïnterpreteerd. Ik had het over het ene punt NIET relativeren en het andere punt WEL, en het ene punt anders interpreteren en het andere punt NIET anders interpreteren. En dan doel ik dus op het feit dat mensen het ene punt WEL letterlijk nemen en het andere punt NIET. Hoop dat het nu duidelijk is.
Hoe kun je nou niet in de schepping geloven? Die zie je toch om je heen? Wat jij bedoelt is de opvatting dat Genesis een accurate en fysische beschrijving geeft voor het ontstaan van het universum.quote:Op zondag 3 februari 2008 19:30 schreef MrBrightside het volgende:
Bijvoorbeeld de christenen die evolutie aanhangen en dus niet in de schepping geloven. Als je het eerste boek uit de Bijbel al niet letterlijk neemt, wat dan nog wel?
Er kunnen genoeg redenen zijn om het eerste boek niet letterlijk te nemen en andere boeken wel. De bijbel brengt een boodschap over, en doet dat via allerlei schrijfstijlen. Toen Genesis geschreven werd, wist men minder van biologie dan tegenwoordig. Maar dat doet helemaal niet ter zake, omdat de bijbel geen wetenschappelijk boek is. Het probeert de relatie tussen mens en God duidelijk te maken.quote:Op zondag 3 februari 2008 19:30 schreef MrBrightside het volgende:
Wat ik probeer te zeggen is, je kunt imho niet een boek lezen en vervolgens de helft wel letterlijk nemen en de andere helft niet. Dan daalt de waarde van hetgeen wat je letterlijk neemt toch?
Bijvoorbeeld de christenen die evolutie aanhangen en dus niet in de schepping geloven. Als je het eerste boek uit de Bijbel al niet letterlijk neemt, wat dan nog wel?
En dan zeg jij dat dat niet uitmaakt, dat de opvattingen van mensen die zichzelf christelijk noemen niet per se overeen te komen, maar het principe van een religie delen is toch dat je overeenkomstige opvattingen hebt? :s
Verder kan ik MrBrightside goed begrijpen. Ik zie namelijk het verhaal omtrend Jezus op eenzelfde manier. Maar ik denk dat we daar enigszins van mening verschillenquote:Op maandag 4 februari 2008 07:30 schreef koningdavid het volgende:
Eens met Haus & Dwerf.
Ik zeg altijd maar zo:
Genesis 1 beschrijft de theologische waarheid van het ontstaan van het heelal en de aarde, niet de natuurkundige.
Dan ga je toch ook Grieks leren? Als je Hebreeuws kunt, dan moet Grieks volgens mij goed te doen zijn.quote:Op maandag 4 februari 2008 09:40 schreef Haushofer het volgende:
Ik heb nu al vele malen de eerste boeken van Genesis gelezen in haar grondtekst, en er zitten heel veel subtiliteiten in ( zo subtiel dat je er op een gegeven moment maar topics over gaat openen op Fok!) Daarom vind ik het erg jammer dat ik geen Grieks ken; ik zou op eenzelfde manier de evangelieën willen lezen. Gelukkig ken ik een paar mensen die wel Grieks kunnen en de boeken in het Grieks hebben gelezen
Goed gedacht.quote:Op maandag 4 februari 2008 09:40 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Verder kan ik MrBrightside goed begrijpen. Ik zie namelijk het verhaal omtrend Jezus op eenzelfde manier. Maar ik denk dat we daar enigszins van mening verschillen
Ja, maar m'n to-do list past daardoor niet meer in m'n kamerquote:Op dinsdag 5 februari 2008 10:06 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Dan ga je toch ook Grieks leren? Als je Hebreeuws kunt, dan moet Grieks volgens mij goed te doen zijn.
Ik heb tijdens m'n studie alle Griekse letters wel een keer voorbij zien komen, maar ik kwam er later pas achter dat je dan ook al grotendeels kunt lezen.quote:Op dinsdag 5 februari 2008 10:42 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, maar m'n to-do list past daardoor niet meer in m'n kamerHeb er wel over nagedacht, kan het in ieder geval al lezen dus dat scheelt
Genesis is circa 1000 of 800 voor Christus opgeschreven, toen had je nog niet zo'n gewoonte van geschiedschrijving. Het is daarom ook niet zo duidelijk wat er nou wel en niet historisch is in het oude testament. Bepaalde zaken zullen wel kloppen, maar er zal waarschijnlijk ook een boel mythe inzitten ( bijvoorbeeld wie Goliath gedood heeft en of hij überhaupt echt bestaan heeft ). In het nieuwe testament zie je dat trouwens ook nog wel: hoe is bijvoorbeeld Judas aan z'n eind gekomen? Hoe trof men het graf van Jezus aan? Het zijn wellicht niet erg grote punten, maar laten wel zien dat historisch correct-zijn niet een top-prioriteit van de evangelisten was. En da's ook niet zo gek; het heten niet voor niks "evangelieën".quote:Op dinsdag 5 februari 2008 10:18 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Goed gedacht.![]()
Vooral omdat Genesis 1 natuurlijk heel anders geschreven is dan de evangeliën. Het 'verhaal over Jezus' zit m.i. diepgeworteld in de historie.
Er wordt niet geschreven over een of andere man die op een bepaalde tijd ergens wat wonderlijke dingen verrichtte. Nee, alle namen en belangrijke details worden duidelijk genoemd.
Niet dat dit per se iets bewijst, maar het geeft het verschil aan in schrijfwijze tussen Genesis 1 en de evangeliën.
Wat is hier zo moeilijk aan te geloven?quote:Op dinsdag 5 februari 2008 10:50 schreef Haushofer het volgende:
[..]
... Waarom denk je dat er ( naar mijn idee dan ) steeds meer theologen en dominees komen die niet in de lichamelijke opstanding geloven?
Ik denk hier ook bijna hetzelfde over. Maar denk je niet dat men de "broncode" van de bijbel heeft aagepast zodat menselijke invloeden (interpretaties) de bron hebben verontreinigd. Ik denk zelf dat als men de eerste echte bijbel zou kunnen vinden (en volgens de islamitische overleveringen zal die worden gevonden in de tijd van de verlosser en antichrist) dat je al die fouten er dan gemakkelijk uit kan halen. Ik bedoel zoiets als de leeftijd van het heelal (6000) jaar lijkt mij toch echt een interpretatie fout. Zou het kunnen dat de allereerste geopenbaarde bijbel hiet niet kunnen hebben over 6 jaar (wat zoiets betekent als 6 fasen?)quote:Maar hier speelt mijn instelling ook mee dat ik de hele Christelijke theologie simpelweg veels te ingewikkeld vind met een aardse God die opstaat voor onze "pregedestineerde" schulden en die uit 3 delen bestaat etc etc. Men heeft het naar mijn idee veels te ingewikkeld willen maken om het kracht bij te zetten, onder invloed van Grieks denken.
Verklaar je nader.quote:Op dinsdag 5 februari 2008 12:03 schreef Modus het volgende:
Die broncode is ook gewoon mensenwerk hoor.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |