Niet lullig bedoelt, maar ik kan 10 ideeën uit het Christendom opnoemen die qua "zotheid" niet echt onderdoen voor de Da Vinci Code. Wel ben ik het met je eens dat er nogal wat critici (hier op Fok) rondlopen die de ballen verstand hebben van waar ze het over hebben als ze religie proberen belachelijk te maken.quote:Op zondag 10 februari 2008 18:49 schreef koningdavid het volgende:
Om even een specifiek thema aan te dragen wat betreft het christendom.
De bekende zotte theoriën uit de Da Vinci Code en Zeitgeist zijn al zo vaak ontkracht dat de slecht-ingevoerde scepticus met een nieuw stokpaardje gaat komen: de Talpiot tombe waar de beenderen van Jezus en zijn familie begraven zouden liggen.
Nou, wat mij wel aansprak aan de Da Vinci Code was hoe sommige Christenen op hun achterste poten stonden toen er werd voorgesteld dat Jezus wellicht getrouwd was. Deed me denken aan de reactie van de Joden toen Jezus claimde de Messias ( en Goddelijk ) te zijn. Het laat zien hoe vastgeroest sommige mensen in hun religie zitten.quote:Op zondag 10 februari 2008 19:13 schreef Scaurus het volgende:
Wat het verschil is tussen de zotheid van het christendom en de Da Vinci Code, is dat de laatste als een blad in de wind is, voortgedreven door de actualiteit. Het christendom mag dan wel zot zijn, het heeft wel haar wortels in de Judaïsche traditie en het Griekse denken (neo-platonisme). Dat van de Da Vinci Code is gewoon uitgedacht door een schrijver op zwart zaad die de dommen op hun wenken bedient.
Dat geloof ik best, maar wat is je punt precies?quote:Op zondag 10 februari 2008 19:09 schreef Haushofer het volgende:
Niet lullig bedoelt, maar ik kan 10 ideeën uit het Christendom opnoemen die qua "zotheid" niet echt onderdoen voor de Da Vinci Code.
Dit vind ik hoogst merkwaardig. Dat christenen protesteerden tegen het beeld dat Jezus getrouwd was, geeft aan dat ze 'vastgeroest' in hun religie zitten?quote:Op zondag 10 februari 2008 19:17 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nou, wat mij wel aansprak aan de Da Vinci Code was hoe sommige Christenen op hun achterste poten stonden toen er werd voorgesteld dat Jezus wellicht getrouwd was. Deed me denken aan de reactie van de Joden toen Jezus claimde de Messias ( en Goddelijk ) te zijn. Het laat zien hoe vastgeroest sommige mensen in hun religie zitten.
Zoiets verwacht ik ook. Verder hoop ik dat gelovigen hun eigen religie/visie leren relativeren t.o.v. anderen. Daarmee bedoel ik niet eigen religie te grabbel gooien aan de waan van de dag, maar realiseren dat een andere keuze ook prima te verdedigen is, en een dergelijke keuze respectabel is. Dan zal de wrijving tussen religieus en niet-religieus vermoedelijk ook afnemen.quote:Op zondag 10 februari 2008 18:38 schreef Scaurus het volgende:
Religie wordt (a) minder statisch, (b) zal sterk beïnvloed worden door individuele behoeftes, (c) zal verder deïnstitutionaliseren
Gy hebt met god gesproken, dat gy zulker goddelijke absolute kennis bezit?quote:Op zondag 10 februari 2008 19:56 schreef koningdavid het volgende:
. Jezus was namelijk niet getrouwd!
Nee, maar iedereen die serieus historisch onderzoek doet zal tot die conclusie komen.quote:Op maandag 11 februari 2008 01:30 schreef Neruo het volgende:
[..]
Gy hebt met god gesproken, dat gy zulker goddelijke absolute kennis bezit?
relaxt gozer.
Niet bepaald...quote:Op maandag 11 februari 2008 01:43 schreef Dibble het volgende:
zeitgeist haalde wel sterke feiten aa enz jeweet
Het ging me meer om het feit dat Christenen waarmee ik gesproken heb over die kwestie niet eens open stonden voor het idee. Dat Brown niet bijster goeie onderbouwing gebruikte, dat weet ik. Het deed me alleen denken aan hoe schokkend het voor Joden moest zijn geweest toen Jezus ze kwam zeggen dat hun halve Thora kon worden afgeschaft, en dat Hij de "de wet zou vervullen". Een dergelijke schok bij Joden en Christenen zag je ook bij de komst van de Islam.quote:Op zondag 10 februari 2008 19:56 schreef koningdavid het volgende:
Dit vind ik hoogst merkwaardig. Dat christenen protesteerden tegen het beeld dat Jezus getrouwd was, geeft aan dat ze 'vastgeroest' in hun religie zitten?
Ik vind het niet meer dan terecht dat christenen op hun 'achterste poten' gingen staan. Jezus was namelijk niet getrouwd!
Alleen wat wazige dubbelzinnige passages in de evangeliën van Philippus en Maria Magdalena zouden je dit kunnen laten vermoeden. Maar die evangeliën verbleken natuurlijk in historische waarde bij de canonieke evangeliën, waarin Jezus toch echt duidelijk neergezet wordt vrijgezel.
Kijk, als Dan Brown het enkel als fictie zou presenteren zou er wat mij betreft niks aan de hand zijn. Helaas doet hij dit niet en nemen veel mensen het voor waar aan.
In dat geval hebben christenen alle recht om 'op hun achterste poten te gaan staan' als er leugens verkondigd worden.
Nou, die uitspraak vind ik nou één van de wijzere uitspraken van Jezus. Ik denk dat een mens bijna volmaakt gelukkig zou kunnen zijn als hij/zij dat na zou kunnen streven.quote:Op zondag 10 februari 2008 19:27 schreef koningdavid het volgende:
Ik zal de eerste zijn toe te geven dat je veel zotheid tegenkomt in de bijbel als je het leest als 'ongelovige'. Zie o.a. mijn sig. Die uitspraak van Jezus zou je ook als 'zotheid' kunnen kwalificeren.
Ah. Als we de bijbel echter als onbetrouwbare bron over dit onderwerp beschouwen, hoeveel is er dan over jezus geschreven überhaupt in de eeuw waarin hij zou hebben geleefd?quote:Op maandag 11 februari 2008 08:43 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Nee, maar iedereen die serieus historisch onderzoek doet zal tot die conclusie komen.
Alles wijst erop dat hij niet getrouwd was. Zo simpel is het.
Waarom zou je de evangeliën uit het NT als onbetrouwbaar beschouwen?quote:Op maandag 11 februari 2008 17:51 schreef Neruo het volgende:
[..]
Ah. Als we de bijbel echter als onbetrouwbare bron over dit onderwerp beschouwen, hoeveel is er dan over jezus geschreven überhaupt in de eeuw waarin hij zou hebben geleefd?
Best weinig.
zeg maar niets.
quote:Op dinsdag 12 februari 2008 14:37 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Error, error. Overload aan bullcrap en een tekort aan interpunctie.
Wat bedoel je?quote:Op dinsdag 12 februari 2008 16:46 schreef ToT het volgende:
Ik vraag me trouwens af wat er mis zou zijn met de evangeliën van Maria Magdalena.
Omdat dat evangelie, net als vrijwel alle 'gnostische evangeliën', een onbetrouwbaar stuk tekst is waarvan o.a. de afkomst en auteur onbekend is.quote:Op woensdag 13 februari 2008 19:03 schreef ToT het volgende:
Je had het over wazige en dubbelzinnige passages daarin? En waarom is deze evengelie niet in de Bijbel opgenomen? Was deze niet betrouwbaar genoeg? (Deze evangelie is wel een keer eerder ter sprake gekomen, als ik het goed heb.)
Datering, auteur, afkomst, verspreiding, gezag in vroege gemeentes, genre, etc.quote:Op woensdag 13 februari 2008 22:09 schreef ToT het volgende:
Tja dan kun je net zo goed de Bijbel lezen, als historische waarde en betrouwbaarheid je niets uitmaak!
Klinkt lullig, maar veel dingen in de Bijbel zijn gewoon nooit bewezen.
Het blijft een geloof, net als de gnostiek.
Goed, de canonieke evangeliën bevestigen elkaar wel meer dan de gnostische, maar dan nog: als ik 50 man weet te overtuigen te zeggen dat ik kan vliegen, betekent het nog niet dat ik daadwerkelijk kan vliegen.
quote:Op zondag 10 februari 2008 19:56 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Alleen wat wazige dubbelzinnige passages in de evangeliën van Philippus en Maria Magdalena zouden je dit kunnen laten vermoeden. Maar die evangeliën verbleken natuurlijk in historische waarde bij de canonieke evangeliën, waarin Jezus toch echt duidelijk neergezet wordt vrijgezel.
Vet van mij!quote:Op maandag 11 februari 2008 08:43 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Nee, maar iedereen die serieus historisch onderzoek doet zal tot die conclusie komen.
Alles wijst erop dat hij niet getrouwd was. Zo simpel is het.
Gewoon: voortdurende herhalingen van wat we al lang en breed bediscussieerd hebben.quote:Op maandag 11 februari 2008 19:21 schreef IRW het volgende:
Maar wat zijn nu jullie thema's voor de komende jaren?
Zo is het maar net.quote:Op woensdag 13 februari 2008 23:33 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Gewoon: voortdurende herhalingen van wat we al lang en breed bediscussieerd hebben.
Veel van de thema's komen namelijk in elke leven wel een keer aan bod. Dus er zijn altijd nieuwe mensen die dezelfde vragen stellen en dan zijn er gelovigen van allerlei snit en strengheid die elkaar over de bol aaien of de hersens inslaan.
Is ook niet erg hoor: per individu kunnen mensen er toch nog wat van leren en soms hun geesten scherpen en harten openen.
Kijk, een serieus antwoord op de OP.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 21:48 schreef Iblis het volgende:
Ik denk dat ook ethische kwesties op het gebied van genetische modificatie en stamcelonderzoek een belangrijke rol gaan spelen. Een scenario waarin een soort hybride mensaap-mens gecreëerd wordt, zou bijvoorbeeld de continuïteit tussen deze twee soorten onderstrepen, en de uniciteit van de mens relativeren.
Voorts zal interreligieus debat een grote rol gaan spelen. Waar voorheen de twee grote proseliterende godsdiensten, de Islam en het Christendom in de westerse wereld relatief gescheiden waren zien we nu steeds meer moslims in de westerse maatschappijen. Zij hebben beide te maken met een absolute waarheidsclaim en een seculariserende maatschappij.
Binnen de RK kan de spanning tussen progressievere en behoudende stromingen nog wel eens groter worden, evenals in de Islam. Ik zou me kunnen voorstellen dat er in westerse stroming ontstaat die zich duidelijk onderscheidt van sommige Saoedisch Arabische opvattingen, en die ook een duidelijke vertegenwoordiger krijgt.
quote:Op woensdag 13 februari 2008 23:38 schreef kazakx het volgende:
[..]
Zo is het maar net.
Waar zouden we zijn zonder jou Kees![]()
PS: ik geloof trouwens niet dat je je kan herinneren wat in je vorige leven aan bod kwam
Mede door je merkwaardig taalgebruik, weet ik niet zeker of ik je goed begrijp. Want ook je idee van religie is erg verschillend van het mijne, denk ik.quote:Op donderdag 14 februari 2008 00:07 schreef kazakx het volgende:
Ik weet niet of de komende 5 of 20 jaar deze voorspelling uitkomt. Het christendom gaat serieus kijken naar het probleem van de verminderende overtuiging van christenen. Priesters die niet overtuigd zijn en die voor kost maar hun beroep uitoefenen. Christelijke theologie studenten die niet opkomen voor hun geloof en natuurlijk de steeds minderende kerkbezoeken e.d.
Door dit probleem en de steeds meer stijgende vraag naar logische en sluitende antwoorden vanuit de bijbel zal het christendom een nieuwe boost geven om terug te gaan de bron. In dat opzicht zie ik de terugkeer van Jezus ook in die context. Zijn 'spirit' zal ervoor zorgen dat het christendom weer terugkeert naar zijn oorspronkele vorm, dus zonder de 3 eenheid kwestie, Jezus als profeet en messenger en natuurlijk de zuivering van de heilige personen in de bijbel.
Waarschijnlijk zullen dit soort onderwerpen dus vaker aan bod komen hier, maar ook de (nieuwe) stromingen in het christendom die hiermee gepaard gaan.
Ergens vind ik dat wel apart klinken van iemand die evangelieën waarin de grootste wonderen gebeuren als betrouwbaar acht. 't Is gewoon een ander standpunt, maar niet minder "betrouwbaar". Je probeert veel zaken historisch en wetenschappelijk betrouwbaar te maken, maar verwerpt dit denken zodra het op je religie aankomt. Dat vind ik selectief. Dat zal wel 1 van de kenmerken van religie zijn.quote:Op woensdag 13 februari 2008 22:41 schreef koningdavid het volgende:
Nogmaals:
Van mij mag je de gnostische schriften gelijk stellen aan de canonieke geschriften. Maar besef dan wel dat je je dan niets aantrekt van de betrouwbaarheid en historische achtergrond van de documenten.
Kees, je weet zelf dat ik dit al tot in de treure heb onderbouwd hier op FOK!quote:Op woensdag 13 februari 2008 23:30 schreef Kees22 het volgende:
[..]
[..]
Vet van mij!
Kijk, zo ken ik je weer! Spijkerhard bewijs leverend!
Niet jokken! Dat mag je niet van jouw god!quote:Op donderdag 14 februari 2008 07:37 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Kees, je weet zelf dat ik dit al tot in de treure heb onderbouwd hier op FOK!
Ik heb het zelfs hier nog beknopt onderbouwd, maar goed, dat quote je weer niet. Zo ken ik je weer KEES!
Haus: zie christendom topic.
OK gaan we daar weer verder.quote:Op zaterdag 16 februari 2008 11:03 schreef koningdavid het volgende:
Kees, wat een gepruts weer... zie [centraal] Bijbel en christendom #4 voor mijn reactie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |