quote:Op dinsdag 12 februari 2008 14:37 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Error, error. Overload aan bullcrap en een tekort aan interpunctie.
Wat bedoel je?quote:Op dinsdag 12 februari 2008 16:46 schreef ToT het volgende:
Ik vraag me trouwens af wat er mis zou zijn met de evangeliën van Maria Magdalena.
Omdat dat evangelie, net als vrijwel alle 'gnostische evangeliën', een onbetrouwbaar stuk tekst is waarvan o.a. de afkomst en auteur onbekend is.quote:Op woensdag 13 februari 2008 19:03 schreef ToT het volgende:
Je had het over wazige en dubbelzinnige passages daarin? En waarom is deze evengelie niet in de Bijbel opgenomen? Was deze niet betrouwbaar genoeg? (Deze evangelie is wel een keer eerder ter sprake gekomen, als ik het goed heb.)
Datering, auteur, afkomst, verspreiding, gezag in vroege gemeentes, genre, etc.quote:Op woensdag 13 februari 2008 22:09 schreef ToT het volgende:
Tja dan kun je net zo goed de Bijbel lezen, als historische waarde en betrouwbaarheid je niets uitmaak!
Klinkt lullig, maar veel dingen in de Bijbel zijn gewoon nooit bewezen.
Het blijft een geloof, net als de gnostiek.
Goed, de canonieke evangeliën bevestigen elkaar wel meer dan de gnostische, maar dan nog: als ik 50 man weet te overtuigen te zeggen dat ik kan vliegen, betekent het nog niet dat ik daadwerkelijk kan vliegen.
quote:Op zondag 10 februari 2008 19:56 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Alleen wat wazige dubbelzinnige passages in de evangeliën van Philippus en Maria Magdalena zouden je dit kunnen laten vermoeden. Maar die evangeliën verbleken natuurlijk in historische waarde bij de canonieke evangeliën, waarin Jezus toch echt duidelijk neergezet wordt vrijgezel.
Vet van mij!quote:Op maandag 11 februari 2008 08:43 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Nee, maar iedereen die serieus historisch onderzoek doet zal tot die conclusie komen.
Alles wijst erop dat hij niet getrouwd was. Zo simpel is het.
Gewoon: voortdurende herhalingen van wat we al lang en breed bediscussieerd hebben.quote:Op maandag 11 februari 2008 19:21 schreef IRW het volgende:
Maar wat zijn nu jullie thema's voor de komende jaren?
Zo is het maar net.quote:Op woensdag 13 februari 2008 23:33 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Gewoon: voortdurende herhalingen van wat we al lang en breed bediscussieerd hebben.
Veel van de thema's komen namelijk in elke leven wel een keer aan bod. Dus er zijn altijd nieuwe mensen die dezelfde vragen stellen en dan zijn er gelovigen van allerlei snit en strengheid die elkaar over de bol aaien of de hersens inslaan.
Is ook niet erg hoor: per individu kunnen mensen er toch nog wat van leren en soms hun geesten scherpen en harten openen.
Kijk, een serieus antwoord op de OP.quote:Op dinsdag 12 februari 2008 21:48 schreef Iblis het volgende:
Ik denk dat ook ethische kwesties op het gebied van genetische modificatie en stamcelonderzoek een belangrijke rol gaan spelen. Een scenario waarin een soort hybride mensaap-mens gecreëerd wordt, zou bijvoorbeeld de continuïteit tussen deze twee soorten onderstrepen, en de uniciteit van de mens relativeren.
Voorts zal interreligieus debat een grote rol gaan spelen. Waar voorheen de twee grote proseliterende godsdiensten, de Islam en het Christendom in de westerse wereld relatief gescheiden waren zien we nu steeds meer moslims in de westerse maatschappijen. Zij hebben beide te maken met een absolute waarheidsclaim en een seculariserende maatschappij.
Binnen de RK kan de spanning tussen progressievere en behoudende stromingen nog wel eens groter worden, evenals in de Islam. Ik zou me kunnen voorstellen dat er in westerse stroming ontstaat die zich duidelijk onderscheidt van sommige Saoedisch Arabische opvattingen, en die ook een duidelijke vertegenwoordiger krijgt.
quote:Op woensdag 13 februari 2008 23:38 schreef kazakx het volgende:
[..]
Zo is het maar net.
Waar zouden we zijn zonder jou Kees![]()
PS: ik geloof trouwens niet dat je je kan herinneren wat in je vorige leven aan bod kwam
Mede door je merkwaardig taalgebruik, weet ik niet zeker of ik je goed begrijp. Want ook je idee van religie is erg verschillend van het mijne, denk ik.quote:Op donderdag 14 februari 2008 00:07 schreef kazakx het volgende:
Ik weet niet of de komende 5 of 20 jaar deze voorspelling uitkomt. Het christendom gaat serieus kijken naar het probleem van de verminderende overtuiging van christenen. Priesters die niet overtuigd zijn en die voor kost maar hun beroep uitoefenen. Christelijke theologie studenten die niet opkomen voor hun geloof en natuurlijk de steeds minderende kerkbezoeken e.d.
Door dit probleem en de steeds meer stijgende vraag naar logische en sluitende antwoorden vanuit de bijbel zal het christendom een nieuwe boost geven om terug te gaan de bron. In dat opzicht zie ik de terugkeer van Jezus ook in die context. Zijn 'spirit' zal ervoor zorgen dat het christendom weer terugkeert naar zijn oorspronkele vorm, dus zonder de 3 eenheid kwestie, Jezus als profeet en messenger en natuurlijk de zuivering van de heilige personen in de bijbel.
Waarschijnlijk zullen dit soort onderwerpen dus vaker aan bod komen hier, maar ook de (nieuwe) stromingen in het christendom die hiermee gepaard gaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |