abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56876240
quote:
Op dinsdag 19 februari 2008 11:59 schreef ToT het volgende:
Okee, leuke discussie!
[..]

Overigens valt het me op dat ik de enige ben die "Hij", "Hem" en "Zijn" met hoofdletters typt als ik het over Jezus heb. Is dat misschien iets puur Rooms-Katholieks? (Wordt namelijk als een stukje respect gezien.)
Of is het wel iets algemeens, maar is voor de rest iedereen gewoon te lui?
Ja, dat wel.
Respect dat je de moed opbrengt. Die begint mij onderhand in de schoenen te zakken.

Grappig dat je dat naar voren brengt.
Het lijkt me dat KoningDavid toch wel hoofdletters gebruikt? Heb er eigenlijk niet zo op gelet. Heb dat aangenomen, omdat het inderdaad zo hoort.
Ikzelf ben van katholieke achtergrond en heb lang geleden leren schrijven, dus ik kan het nog vrijwel foutloos. (Tja, dat waren nog een tijden, dat je de tijden van de werkwoorden en de geslachten van de zelfstandige naamwoorden leerde. En de aanduidingen van god met een hoofdletter.)
Het kost me enige moeite, maar ik schrijf hier "jezus", "god", "hij" en "jood" met kleine letters, om geen overmaat aan respect uit te drukken.
Dus voor mij geldt, dat ik niet te lui, maar te ijverig ben.

Overigens is er wel een aardige passage, waarin KoningDavid het gebruik van kleine letter of hoofdletter in een bijbeltekst als argument voor een interpretatie aanvoert. Terwijl het hebreeuws dat onderscheid niet kent.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_56878521
Ik kan me niet herinneren dat ik David één keer een hoofdletter heb zien gebruiken voor "Hij", "Hem" en "Zijn" enzo.

Ikzelf geloof gewoon niet in de letterlijke betekenis van de Bijbel, maar uit respect voor de gelovigen blijf ik die hoofdletters wel gebruiken, ondanks dat mijn posts soms vrij ongenuanceerd zijn.
pi_56887316
Vader, Zoon....yup, jij gebruikt hoofdletters.
pi_56979097
quote:
Op zaterdag 16 februari 2008 10:39 schreef koningdavid het volgende:

Ik blijf het alleen jammer vinden dat ik in zulke gevallen weinig inhoudelijke reacties krijg. Het is net als hoe sceptische geleerden met dit punt omgaan. Ze wijzen het allemaal af, maar wat er precies niet klopt, kunnen ze ook niet echt goed uitleggen.

Misschien is dit niet het juiste forum en iets te breed wellicht? Nou het is echt wel uit te leggen hoor. Ga maar eens naar freethinker.nl als je echt inhoudelijke reacties wilt en je geloof "vast" genoeg is.
Verwacht geen makkelijke discussie. Daarom zeg ik het. Men is er nogal leergierig en niet te beroerd jou ook wat te leren. Genoeg ex-gelovigen daar die net zo vol vuur als jij ooit het evangelie geloofden maar nu vol vuur precies het tegenovergestelde beweren. Mits je het zelf eerlijk en goed weet uit te leggen is dat de juiste plek.

Ik ben zelf 15 jaar actief christen geweest (vanaf mijn 26e tot mijn 41e) en dat is langzaam maar zeker onvermijdelijk vanaf pakweg 6-10 jaar geleden in golfbeweging langzaam maar zeker afgebrokkeld. Ik kon dat leven niet meer leven zal ik maar zeggen. Eigenlijk kan ik de eerste 5 jaar aanmerken als "volledig gelovig" Roze bril geloof zonder enige ratio van betekenis, en de laatste 10 jaar als een niet te winnen innerlijk gevecht om nog "te blijven geloven".

Ik kom sinds kort actief (wel eerst een paar jaar alleen lezend) op freethinker.nl omdat ik me er niet eerder durfde aan te melden simpelweg omdat christenen daar uiteindelijk niet meer weten hoe in te haken op gerichte argumenten en ik wilde afbouwen in mijn eigen tempo. ;-)

Ik heb daar in redelijk emotionele en in licht sarcastische toon mijn geschiedenis verteld.

Ik kom daar onder dezelfde naam. XcsM. Het christendom heb ik sinds afgelopen zomer echt achter me gelaten (is dat echt zo?) en ik ervaar dat als bevrijdend maar tegelijkertijd ook heel beangstigend. Bang dat ik ergens iets "gemist" heb waardoor het TOCH allemaal waar blijkt te zijn. Dat is de ellende van het christelijk geloof! Ik ben een afvallige geworden en ga volgens de 'belofte' nu voor eeuwig verloren. Nu beschouw ik mijzelf als agnost met een interesse in het Jodendom. Deze zomer ga ik voor het eerst van mijn leven met joodse vrienden naar Israel . Zien hoe me dat gaat bevallen als agnost.

Voor Joden is het christendom trouwens net zoiets als een heidens occultte new-age uitwas met een meergoden-systeem. En met recht ook nog als je je erin gaat verdiepen. Ik kom ook al jaren op het Faith answers and questions forum eerst een Joods-christelijke site, maar nu alleen Joods. En ook daar moet ik met mijn "nieuwe visie" weer opnieuw wennen. Succes ook met je discussie hier.

Groeten XcsM

[ Bericht 2% gewijzigd door XcsM op 26-02-2008 05:25:07 ]
By and large, language is a tool for concealing the truth. -- George Carlin
pi_56979125
quote:
Op zaterdag 16 februari 2008 10:39 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Ik heb in de naam van Jezus soortgelijke wonderen zien gebeuren als de wonderen die in de bijbel geschreven staan: uitdrijvingen, profetie, genezingen, etc.
Dergelijke meestal vage 'genezingen' gebeuren ook via sjamanen, winti en voodoo tovenaars, djenouns worden opgeroepen door islamitische genezers, en ga zo maar door. Dus ach ...Ik vraag me trouwens al jaren af waarom er nog nooit iemand is genezen van zijn kunstbenen bij Jan Zijlstra. Dat zou de cover van "The Times" kunnen halen. Dat zou een goede zaak zijn voor het evangelie. Nu gaat statistisch gezien ......eehm.... 90% van de mensheid rechtstreeks voor eeuwig ter helle.
quote:
Op dinsdag 19 februari 2008 11:07 schreef Dwerfion het volgende:

Wat mijns inziens echter wel bijzonder is, is het feit dat Israel weer bestaat sinds 1948. Zelf vind ik het niet vreemd dat dat de verwachtingen weer flink heeft opgevoerd.
Inderdaad opmerkzaam. Ik ben daar ook niet uit eerlijk gezegd. Toch is daar ook weer een "naturistische" verklaring voor waar ik mijn hoofd over breek. Zelfvervullende profetie? Christenen, Joden en Islamieten "bewegen" zich door hun schriften voortgedreven naar een vervulling van profetie toe?

[ Bericht 17% gewijzigd door XcsM op 26-02-2008 06:31:29 ]
pi_56990058
Pfoeh... ik heb nog een hoop posts te beantwoorden hier. Hoop er binnekort aan toe te komen, stay tuned.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_57002827
dat je zoveel post te beantwoorden hebt ligt aan het feit dat je FOK als etalage gebruikt. Het is hier gewoon erg druk. Je maakt het voor jezelf daarom erg moeilijk. tenzij je er van houdt natuurlijk. Weet je, juist omdat ik mijn argumenten niet allemaal op een rij heb raak ik geboeid door dit soort discussie's. Blijkbaar heb je een vast geloof, of juist helemaal niet, en je twijfelt gewoon enorm en daarom discusieer je graag.

Je weet je in ieder geval zeer goed te verwoorden en dat waardeer ik erg. Alleen ik ben van mening dat er uiteindelijk niets overblijft dan alleen maar "geloof" om een christelijk verhaal als schilderij aan op te hangen.
Dat geld voor ieder geloof! Dus God zou eigenlijk beter Zijn best moeten doen zijn schepselen in te lichten in plaats van Arie Boon van de e.o. te "sturen" om mensen 40 dagen van de sex te houden. Wat is dat voor triestigheid?

Als het evangelie mensen moet redden van een eeuwige verlorenheid zou je denken dat het hebben van ongeoorloofde sex niet zo belangrijk is voor God. Kan God zich eigenlijk wel verstaanbaar maken vraag je je af. Ik heb Gods stem nooit gehoord. Christenen "geloven" dat zij Zijn stem 'verstaan' of Zijn Wil 'kennen', in hun dagelijkse stille tijd maar het is slechts suggestief! Wat ik me nog meer afvraag is waar het haakje is waar je het allemaal aan ophangt? Wat deed mij ooit 'geloven'? Ik weet het niet precies meer eerlijk gezegd.

Reflectieve vraag, maar ........: Is jouw "geloven" uiteindelijk het domweg aannemen van 'getuigen-verslagen'? En wat maakt het dan voor jou precies tot "De Waarheid"?

Groeten XcsM
pi_57005447
Volwassen geloof Een site over een ex-Christen die ik wel indrukwekkend vond( ben het lang niet altijd met hem eens, overigens ). Ik geloof dat de schrijver hier op Fok! nog als Rereformed aan de gang is geweest, maar dat weet ik niet meer helemaal zeker.
pi_57016485
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 10:08 schreef Haushofer het volgende:Ik geloof dat de schrijver hier op Fok! nog als Rereformed aan de gang is geweest.
Rereformed zit ook op Freethinker.nl
pi_57026212
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 16:48 schreef koningdavid het volgende:
Pfoeh... ik heb nog een hoop posts te beantwoorden hier. Hoop er binnekort aan toe te komen, stay tuned.
Ja, dat is lastig als je een tijdje geen tijd hebt. Dan wordt het bijna beangstigend om nog eens te kijken.

Doe rustig aan, zou ik zeggen.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_57026386
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 05:09 schreef XcsM het volgende:

[..]

Misschien is dit niet het juiste forum en iets te breed wellicht? Nou het is echt wel uit te leggen hoor. Ga maar eens naar freethinker.nl als je echt inhoudelijke reacties wilt en je geloof "vast" genoeg is.
Verwacht geen makkelijke discussie. Daarom zeg ik het. Men is er nogal leergierig en niet te beroerd jou ook wat te leren. Genoeg ex-gelovigen daar die net zo vol vuur als jij ooit het evangelie geloofden maar nu vol vuur precies het tegenovergestelde beweren. Mits je het zelf eerlijk en goed weet uit te leggen is dat de juiste plek.

Ik ben zelf 15 jaar actief christen geweest (vanaf mijn 26e tot mijn 41e) en dat is langzaam maar zeker onvermijdelijk vanaf pakweg 6-10 jaar geleden in golfbeweging langzaam maar zeker afgebrokkeld. Ik kon dat leven niet meer leven zal ik maar zeggen. Eigenlijk kan ik de eerste 5 jaar aanmerken als "volledig gelovig" Roze bril geloof zonder enige ratio van betekenis, en de laatste 10 jaar als een niet te winnen innerlijk gevecht om nog "te blijven geloven".

Ik kom sinds kort actief (wel eerst een paar jaar alleen lezend) op freethinker.nl omdat ik me er niet eerder durfde aan te melden simpelweg omdat christenen daar uiteindelijk niet meer weten hoe in te haken op gerichte argumenten en ik wilde afbouwen in mijn eigen tempo. ;-)

Ik heb daar in redelijk emotionele en in licht sarcastische toon mijn geschiedenis verteld.

Ik kom daar onder dezelfde naam. XcsM. Het christendom heb ik sinds afgelopen zomer echt achter me gelaten (is dat echt zo?) en ik ervaar dat als bevrijdend maar tegelijkertijd ook heel beangstigend. Bang dat ik ergens iets "gemist" heb waardoor het TOCH allemaal waar blijkt te zijn. Dat is de ellende van het christelijk geloof! Ik ben een afvallige geworden en ga volgens de 'belofte' nu voor eeuwig verloren. Nu beschouw ik mijzelf als agnost met een interesse in het Jodendom. Deze zomer ga ik voor het eerst van mijn leven met joodse vrienden naar Israel . Zien hoe me dat gaat bevallen als agnost.

Voor Joden is het christendom trouwens net zoiets als een heidens occultte new-age uitwas met een meergoden-systeem. En met recht ook nog als je je erin gaat verdiepen. Ik kom ook al jaren op het Faith answers and questions forum eerst een Joods-christelijke site, maar nu alleen Joods. En ook daar moet ik met mijn "nieuwe visie" weer opnieuw wennen. Succes ook met je discussie hier.

Groeten XcsM
Hoe gekweld klink je!
Een agnost die zijn/haar heil zoekt op een joodse site??

Ik las de qor'an, en werd halverwege bang voor de hel. En ik vroeg me af, waarom ik bang werd, want ik geloofde toch niet in de hel of in de hemel.
Toen realiseerde ik me, dat op elke twee bladzijden wel een keer de ongelovigen en zondaars verdoemd werden. En dat herhaling niet alleen de kracht van de reclame is, maar ook van een religie. En toen was mijn angst over.

Daarna heb ik weer wat gelezen in het OT, want de qor'an vond ik erg saai, door de voortdurende herhaling.
Vanaf Genesis wordt er op gods bevel gemoord en bedrogen, en als de mensen het niet doen, doet hij het wel. Wat me deed concluderen, dat het oude testament (dus tenach of thora, daar mag ik af wezen) geïnspireerd is door iemand die de mensheid veel kwaad wil doen: satan.

Als er al een god bestaat, dan is hij totaal buiten ons bereik of begrip, net zoals een mier geen idee heeft van dit forum en al helemaal niet van de Administrator van dit forum.
Er rest ons niets anders dan ons netjes te gedragen, al naar ons vermogen. Zo goed mogelijk anderen respecteren en behandelen zoals we zelf behandeld willen worden. Gelukkig komen de meeste menselijke wetten overeen met de tien geboden, dus dat is makkelijk.
Verder zien we wel.
Als god inderdaad liefde is, begrijpt hij me heus wel. Als hij de klootzak van het oude testament is, wil ik hem niet. En als hij niet bestaat, heb ik nog altijd goed geleefd en word ik goed herdacht.
pi_57026474
[quote]Op dinsdag 26 februari 2008 05:09 schreef XcsM het volgende:

[..]

Deze zomer ga ik voor het eerst van mijn leven met joodse vrienden naar Israel . Zien hoe me dat gaat bevallen als agnost.
/quote]Las laatst een discussiestuk in de krant van iemand van een Ander Joods Geluid. Die was zich kapot geschrokken over de manier waarop volwassen Palestijnse burgers (kostwinners, ouders, vaders, moeders) bij de "doorlaatposten" door snotjongens met een machinegeweer vernederd werden.

De god van de qor'an is tenminste barmhartig en genadevol. Die van het oude testament is wraakzuchtig.
Kies zelf.
pi_57026841
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 01:40 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Hoe gekweld klink je!
Een agnost die zijn/haar heil zoekt op een joodse site??
Wie zegt er hier iets over "heil zoeken"? Ik kom al jaren op die site en ik heb er in de loop der jaren vriendschappen opgebouwd. Dat is ook een reden om geinteresseerd te blijven Kees22. ;-)
quote:
Er rest ons niets anders dan ons netjes te gedragen, al naar ons vermogen. Zo goed mogelijk anderen respecteren en behandelen zoals we zelf behandeld willen worden.
Precies mijn gedachte.
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 01:50 schreef Kees22 het volgende:

[quote]De god van de qor'an is tenminste barmhartig en genadevol. Die van het oude testament is wraakzuchtig.
Kies zelf.
Bovenstaande quote over de liefdevolle Allah is sarcastisch bedoeld neem ik aan?
Niks kiezen. Jij 'kiest' dus gewoon de meest "lieve god"? Prima! Ik denk er anno 2008 anders over.
Het maakt mij namelijk geen "ene moer uit" of "God" wraakzuchtig is of niet!

Moet "Hij" weten. Hij is namelijk "God"?

Het gaat er mij om of deze "God" bestaat, of anderszijds een "op schrift gestelde waan" van mensen is!

Groetjes

[ Bericht 16% gewijzigd door XcsM op 28-02-2008 04:39:47 ]
pi_57144373
Ik vond deze tussen de reclame hierboven zitten, wat vinden Christenen hiervan?
pi_57213041
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 04:10 schreef XcsM het volgende:

[..]

Wie zegt er hier iets over "heil zoeken"? Ik kom al jaren op die site en ik heb er in de loop der jaren vriendschappen opgebouwd. Dat is ook een reden om geinteresseerd te blijven Kees22. ;-)
[..]

Precies mijn gedachte.
[..]

Bovenstaande quote over de liefdevolle Allah is sarcastisch bedoeld neem ik aan?
Niks kiezen. Jij 'kiest' dus gewoon de meest "lieve god"? Prima! Ik denk er anno 2008 anders over.
Het maakt mij namelijk geen "ene moer uit" of "God" wraakzuchtig is of niet!

Moet "Hij" weten. Hij is namelijk "God"?

Het gaat er mij om of deze "God" bestaat, of anderszijds een "op schrift gestelde waan" van mensen is!

Groetjes
Nee, dat was beslist niet sarcastisch bedoeld. Elke soera begint met de aanroep van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle.
Voor de goede orde: ik beschouw mezelf als agnost. Als god gedefinieerd wordt als alomtegenwoordig, alwetend, eeuwig, almachtig, dan kan ik hem als mens per definitie niet begrijpen. Evenmin als een mier internet kan begrijpen. Dus is er geen enkele manier, waarop ik kan bewijzen of zelfs maar aannemelijk maken, dat god bestaat.
In discussies is dat een handig standpunt, omdat ik de consequenties van een godsgeloof kan laten zien. En, volgens de bijbehorende boeken, is jahweh de meest verknipte van de goden: wraakzuchtig, moordlustig, bedrieglijk, misleidend. Een TBS-cliënt.

Of deze god daadwerkelijk bestaat, kun je, volgens mij, per definitie nooit met zekerheid vaststellen.
Wel kun je, uit de verhalen en de heilig geachte boeken, iets afleiden over de mensen die daarin geloven. De boeken zijn geschreven naar de waan van de auteurs en de lezers geloven daarin. Daarmee wordt de inhoud hun waarheid en dus realiteit.
We komen dan op het terrein van de politiek, waar we dagelijks kunnen zien dat de waan van een mens zijn realiteit vormt.
Als je het mij vraagt, zijn de heilige boeken door de duivel geïnspireerd. Immers, hoe vaster iemand denkt in de heilige boeken te geloven, des te harder zal hij een andersdenkende de hersens inslaan. Tot groot plezier van de duivel/satan/het kwaad.

En in zoverre heb je gelijk: ik als agnost kies een god. Ik leef volgens de wetten van de mensen, die in dit deel van de wereld aardig overeenkomen met de wetten van god, zoals ik die geleerd heb. (de tien geboden) Dus als ik dood ga, en god bestaat, kan ik me daarop beroepen. "Kijk, ik heb goed geleefd. Ik heb je weinig aanbeden en al helemaal niet om gunsten gevraagd, maar ik heb mijn best gedaan."
En als die god dan een kleinzielige klootzak is, die mijn geringe aandacht nodig had voor zijn ego, zal hij me naar de hel verbannen. Maar als hij begripvol is en mijn gebreken kent, zal hij me binnenlaten in zijn hemel.

Waarschijnlijker acht ik het, dat ik, na een periode van bezinning, nog een paar rondjes zal moeten leven op aarde.
  vrijdag 21 maart 2008 @ 19:27:16 #77
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_57525965
Een poging om dit topic (even) nieuw leven in te blazen:

Wat vinden jullie hier van die kruisigingen op de Filippijnen?
Niet meer actief op Fok!
pi_57576706
quote:
Op vrijdag 11 januari 2008 21:59 schreef koningdavid het volgende:

Johannes beschrijft dit duidelijk in zijn evangeliën. Toch knap dat een ongeschoold iemand uit die tijd al deze symptomen zo nauwkeurig beschrijft. Dat voegt weer wat aan zijn betrouwbaarheid als ooggetuige toe, als je het mij vraagt.
[..]
Je hebt dus het idee dat het evangelie van Johannes door de apostel Johannes geschreven kan zijn? Wat zijn dan eventuele andere redenenen hiervoor? En hoe ga je dan om met een datering van 90 na Christus? Is Johannes best oud geworden dan?
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_57954045
Stel ik schaf een Bijbel aan, wat is de mooiste versie?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')