Sterker nog. Jezus(vzmh) zit op een bovenverdieping als Thomas thuis komt. De discipelen zeggen tegen Thomas dat Jezus(vzmh) leeft en boven is. Thomas komt dan bij Jezus aan en zegt: Mijn God mijn God! . etc. Veel Christenen halen dit aan als bewijs dat Jezus(vzmh) God is omdat hij het niet tegenspreekt. Echter ik zeg ook zo vaak O mijn God als ik verbaasd ben. Dit ook met Thomas die volledig in shock is en zegt mijn God mijn God. Ik kan me niet meer herinneren welke passage dit staat trouwens.quote:Op donderdag 10 januari 2008 22:18 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Ja, zo'n boek zal er ook wel zijn.
[..].
God is de schepper van eeuwigheid. Hij is heer en meester over eeuwigheid. Oftewel gaat ons te ver om buiten onze eigen dimensies te denken waar we aan vast zitten.quote:Op donderdag 10 januari 2008 22:46 schreef ToT het volgende:
God is eeuwig, maar hoezo zou Hij boven de tijd staan en het geen toepassing op Hem hebben?
(Overigens klopt dat wel vanuit de New Age oogpunten: tijd is een illusie.)
Ik heb daar nog nooit van gehoord hoorquote:Op donderdag 10 januari 2008 22:49 schreef Burakius het volgende:
Sterker nog. Jezus(vzmh) zit op een bovenverdieping als Thomas thuis komt. De discipelen zeggen tegen Thomas dat Jezus(vzmh) leeft en boven is. Thomas komt dan bij Jezus aan en zegt: Mijn God mijn God! . etc. Veel Christenen halen dit aan als bewijs dat Jezus(vzmh) God is omdat hij het niet tegenspreekt. Echter ik zeg ook zo vaak O mijn God als ik verbaasd ben. Dit ook met Thomas die volledig in shock is en zegt mijn God mijn God. Ik kan me niet meer herinneren welke passage dit staat trouwens.
24 En Tomas, een der twaalven, genaamd Didymus, was niet met hen, toen Jezus daar kwam. 25 De andere discipelen dan zeiden tot hem: Wij hebben de Here gezien! Maar hij zeide tot hen: Indien ik in zijn handen niet zie het teken der nagels en mijn vinger niet steek in de plaats der nagels en mijn hand niet steek in zijn zijde, zal ik geenszins geloven. 26 En na acht dagen waren zijn discipelen weer in het huis en Tomas met hen. Jezus kwam, terwijl de deuren gesloten waren, en Hij stond in hun midden en zeide: Vrede zij u! 27 Daarna zeide Hij tot Tomas: Breng uw vinger hier en zie mijn handen en breng uw hand en steek die in mijn zijde, en wees niet ongelovig, maar gelovig. 28 Tomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Here en mijn God! 29 Jezus zeide tot hem: Omdat gij Mij gezien hebt, hebt gij geloofd? Zalig zij, die niet gezien hebben en toch geloven.quote:Op donderdag 10 januari 2008 22:57 schreef ToT het volgende:
Ja dat is het verhaal van de ongelovige Thomas die zijn vinger in de wonden van Jezus wil leggen enzo.
En die dikgedrukte stelling, daar hebben we het op school ook al eens over gehad.
Ontdek Gods wetten. Maar alles wat je kunt bedenken over God dat is hij niet. Maar nu kaap ik het topic als ik nu een vers van de Qur'an hierover zet.quote:Op donderdag 10 januari 2008 22:54 schreef ToT het volgende:
Ah, we moeten er dus niet over nadenken?
De mens is te dom om het te begrijpen?
Ik denk dat men het 2000 jaar geleden totaal niet kon begrijpen, maar dat je met huidige theorieën en wetenschappen best een aardig eindje weg kunt filosoferen.
Tuurlijk, 100% doorgronden lukt het je nooit, maar het is onzin dat mensen geen poging zouden kunnen wagen.
I want to see the whole part!
Dus God is géén Liefde, en niét de schepper van allesquote:Op donderdag 10 januari 2008 23:25 schreef Burakius het volgende:
Maar alles wat je kunt bedenken over God dat is hij niet.
Galilei was een stiekemerd, die eerst zich eruit lulde en daarna kwam met "Eppure si muove!".quote:Op donderdag 10 januari 2008 21:26 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Maar toch ook weer niet zo goed dat ie zich uit die kruisdood wist te praten.
Als ie tijdens dat verhoor door die hogepriester gewoon 'sorry' had gezegd, of 'zo bedoelde ik het niet', dan hadden ze 'm vast niet ter dood veroordeeld.
Dat wist een Galileo Galilei toch handiger aan te pakken.
Dit is echt nonsens. Thomas was een discipel van Jezus, hij zou in principe nooit de naam van God ijdel gebruiken. Ook zegt hij volgens de Vulgata (da's dus de Latijnse vertaling van het origineel "Dominus meus et Deus meus" Deus meus is inderdaad mijn God, maar Dominus meus betekent mijn Meester, mijn Heer, hier bedoelt Thomas dus gewoon mee dat het echt Jezus is, en niet zomaar iemand.quote:Op donderdag 10 januari 2008 22:49 schreef Burakius het volgende:
[..]
Sterker nog. Jezus(vzmh) zit op een bovenverdieping als Thomas thuis komt. De discipelen zeggen tegen Thomas dat Jezus(vzmh) leeft en boven is. Thomas komt dan bij Jezus aan en zegt: Mijn God mijn God! . etc. Veel Christenen halen dit aan als bewijs dat Jezus(vzmh) God is omdat hij het niet tegenspreekt. Echter ik zeg ook zo vaak O mijn God als ik verbaasd ben. Dit ook met Thomas die volledig in shock is en zegt mijn God mijn God. Ik kan me niet meer herinneren welke passage dit staat trouwens.
En door mij al meerdere keren is weerlegd, blijkbaar zo goed dat niemand er meer op reageerde (incluis jijzelf).quote:Op donderdag 10 januari 2008 19:01 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Die geschriften zijn niet betrouwbaar, zoals hier en in vele andere topics al meerdere keren is gezegd.
Pffff....quote:Op donderdag 10 januari 2008 22:18 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Ja, zo'n boek zal er ook wel zijn.
[..].
Wat je ook kan zeggen is, waarom zou je een woord als Jezus of God gebruiken als scheldwoord als je er niet in geloofd. Mensen pijn willen doen die er wel in geloven? Of "zie mijn eens een risico nemen, ik gebruik Gods naam ijdel"quote:Op vrijdag 11 januari 2008 07:39 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Dit is echt nonsens. Thomas was een discipel van Jezus, hij zou in principe nooit de naam van God ijdel gebruiken. Ook zegt hij volgens de Vulgata (da's dus de Latijnse vertaling van het origineel "Dominus meus et Deus meus" Deus meus is inderdaad mijn God, maar Dominus meus betekent mijn Meester, mijn Heer, hier bedoelt Thomas dus gewoon mee dat het echt Jezus is, en niet zomaar iemand.
Daarnaast kom ik al 18 jaar in de kerk en heb ik nooit dit specifieke vers gehoord met als reden dat Jezus hieruit blijkt God te zijn. Het spijt me, maar hier ben je ben ik bang toch echt fout geïnformeerd.
quote:Op donderdag 10 januari 2008 22:49 schreef Burakius het volgende:
[..]
Toon mij 1 vers waarin Jezus(vzmh) zelf zegt dat hij God is.quote:Op vrijdag 11 januari 2008 08:04 schreef koningdavid het volgende:
[..]
![]()
Er staat natuurlijk veeeel meer in de Bijbel dat veel duidelijker wijst op de Goddelijkheid van Jezus. Waarom je deze quote eruit pakt is mij een raadsel.
Lijkt me een bullshitverhaal (vooral dat van 120 jr; zo oud werden de mensen toen volgens mij niet eens).quote:
Wat een luguber verhaal. Mag ik hieruit afleiden dat ze de benen van de andere gekruisigden wilden breken zolang zij nog leefden? (Aangezien er staat 'Vervolgens kwamen ze bij Jezus, maar ze zagen dat hij al gestorven was. Daarom braken ze zijn benen niet).quote:1 Het was voorbereidingsdag, en de Joden wilden voorkomen dat de lichamen op sabbat, en nog wel een bijzondere sabbat, aan het kruis zouden blijven hangen. Daarom vroegen ze Pilatus of de benen van de gekruisigden gebroken mochten worden en of ze de lichamen mochten meenemen. 32 Toen braken de soldaten de benen van de eerste die tegelijk met Jezus gekruisigd was, en ook die van de ander. 33 Vervolgens kwamen ze bij Jezus, maar ze zagen dat hij al gestorven was. Daarom braken ze zijn benen niet. 34 Maar een van de soldaten stak een lans in zijn zij en meteen vloeide er bloed en water uit. 35 Hiervan getuigt iemand die het zelf heeft gezien, en zijn getuigenis is betrouwbaar. Hij weet dat hij de waarheid spreekt en wil dat ook u gelooft. 36 Zo ging de Schrift in vervulling: ‘Geen van zijn beenderen zal verbrijzeld worden.’ 37 Een andere schrifttekst zegt: ‘Zij zullen hun blik richten op hem die ze hebben doorstoken.’
Hum, ik denk niet dat je de filosofen uit de Oudheid moet onderschatten, ToTquote:Op donderdag 10 januari 2008 22:54 schreef ToT het volgende:
Ah, we moeten er dus niet over nadenken?
De mens is te dom om het te begrijpen?
Ik denk dat men het 2000 jaar geleden totaal niet kon begrijpen, maar dat je met huidige theorieën en wetenschappen best een aardig eindje weg kunt filosoferen.
Tuurlijk, 100% doorgronden lukt het je nooit, maar het is onzin dat mensen geen poging zouden kunnen wagen.
I want to see the whole part!
Wat nou 'weerlegd'quote:Op vrijdag 11 januari 2008 08:01 schreef koningdavid het volgende:
[..]
En door mij al meerdere keren is weerlegd, blijkbaar zo goed dat niemand er meer op reageerde (incluis jijzelf).
Ik neem het niet serieus (Hé Viking verwerpt een bron waarin de aan de Bijbel wordt getwijfeld! Een unicum!), maar ik ben wel benieuwd naar jouw tegenargumentenquote:Op vrijdag 11 januari 2008 08:03 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Pffff....![]()
Dit neem jij serieus, of was dit om even te lachen?
Als het serieus was, ben ik bereid er serieus op in te gaan en het hele stuk te ontkrachten.
Als het een grap was... meh.
Noem eens wat passages dan waarin Jezus zeg dat hij God is?quote:Op vrijdag 11 januari 2008 08:04 schreef koningdavid het volgende:
[..]
![]()
Er staat natuurlijk veeeel meer in de Bijbel dat veel duidelijker wijst op de Goddelijkheid van Jezus. Waarom je deze quote eruit pakt is mij een raadsel.
Niet op basis van dat korte interview met die man natuurlijkquote:Op vrijdag 11 januari 2008 08:03 schreef koningdavid het volgende:
Pffff....![]()
Dit neem jij serieus, of was dit om even te lachen?
Als het serieus was, ben ik bereid er serieus op in te gaan en het hele stuk te ontkrachten.
Als het een grap was... meh.
quote:Moslims geloven ook niet dat Isa gekruisigd is; de Koran verhaalt dat God het deed vóórkomen alsof Isa gekruisigd werd, maar dat dit niet zo was en dat hij in leven bleef. Sommige moslims geloven dat een van de personen die probeerde Isa te vermoorden dankzij ingrijpen van God op hem ging lijken en plaatsvervangend is gekruisigd, terwijl Isa naar de hemel werd verheven. Zij verwachten dat Isa terug zal komen op aarde. Deze voorstelling van zaken doet wel wat denken aan het vroege docetisme, dat onderwees dat slechts een gelijkenis (Grieks: 'dokesis') van Isa werd gekruisigd. Het docetisme werd door de vroege Rooms-katholieke Kerk veroordeeld als ketterij.
Sommige andere sekten, met name de moslims die tot de (Pakistaanse) Ahmadiyyabeweging behoren, geloven wel dat Isa gekruisigd werd, maar niet dat hij aan het kruis is gestorven. Ze geloven dat hij van het kruis werd afgenomen en verzorgd door zijn trouwe discipelen. Later herstelde hij van zijn wonden en reisde hij naar India. Hij zou in Kasjmir begraven zijn waar hij bekend is onder de naam Yuz Asaf. Zij geloven dat een speciale graftombe in Kasjmir waarop deze naam nog vermeld staat, het graf van Isa is.
Vol verwachting klopt mijn hart!quote:Op vrijdag 11 januari 2008 11:19 schreef koningdavid het volgende:
Ik weet genoeg, ik heb vanavond weer genoeg om over te posten. Ik zit nu op stage, maar verwacht vanavond antwoord.![]()
Stay tuned!
quote:Op vrijdag 11 januari 2008 09:01 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Wat nou 'weerlegd'.
Bijbeldeskundigen zijn het er wel over eens dat de evangeliën als religieuze biografieën moeten worden gezien en niet zozeer als geschiedschrijving. Wil niet zeggen dat alles wat erin staat van A tot Z lulkoek is, maar wel dat je erg voorzichtig moet zijn met deze bronnen.
En ik reageer er niet meer op, omdat jij je als christen toch wel in allerlei bochten zult blijven wringen om je eigen gelijk te 'bewijzen'. En dus is het zinloos om het er verder nog over te hebben. Kom gezellig een keer bij theologie langs, dan zullen ze je wel uitleggen hoe je die evangeliën moet zien. Misschien dat je het van de docenten daar (waaronder ook predikanten) wél wilt aannemen, want mij zie je toch alleen maar als een christenbasher.
Jij gaat lijnrecht tegen de wetenschappelijke consensus in en eerder betichtte je mij ervan hetzelfde te doen met die parallellen tussen paganistische religies en het christendom. Ik ben echter op mijn schreden teruggekeerd. Dat zie ik jou nooit doen, ook al ben je de enige die nog achter jouw theorie staat, want jij bent een fundamentalist en ik ben een wetenschapper.
Je kunt sowieso niet zeggen dat iets weerlegd is. Dat is namelijk in the eye of the beholder.quote:Op vrijdag 11 januari 2008 17:57 schreef ToT het volgende:
[..]
Mee eens dat het weerleggen niet klopt. Niets bewijst dat de oude geschriften waar zijn, maar veel van de dingen die David hier post, kinken wel best aannemelijk. Toch is er geen absoluut bewijs VOOR of TEGEN Jezus.
Mag ik even vragen wat het verschil tussen een historisch werk en een religeuze biografie isquote:Op vrijdag 11 januari 2008 18:18 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Je kunt sowieso niet zeggen dat iets weerlegd is. Dat is namelijk in the eye of the beholder.
Natuurlijk maak je jezelf op een gegeven moment wel belachelijk als je blijft volhouden dat iets waar danwel onwaar is, maar het is maar net in hoeverre de argumenten je overtuigen.
En aangezien ik de meerderheid der bijbelwetenschappers aan mijn zijde heb als ik beweer dat de evangeliën niet gezien moeten worden als historische werken, maar als religieuze biografieën heb ik niks te vrezen [afbeelding].
Religieuze biografie: de auteur wilde een bepaalde visie op Jezus weergeven en de feitelijke waarheid is ondergeschikt aan die visie. Je zou het ook zo kunnen opvatten: het gaat om de diepere betekenis.quote:Op vrijdag 11 januari 2008 18:26 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Mag ik even vragen wat het verschil tussen een historisch werk en een religeuze biografie is
Waarom, als de bijbel een religeuze biografie is, het doen voorkomen als een historisch werk (Zie het begin van Lukas?)quote:Op vrijdag 11 januari 2008 18:31 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Religieuze biografie: de auteur wilde een bepaalde visie op Jezus weergeven en de feitelijke waarheid is ondergeschikt aan die visie. Je zou het ook zo kunnen opvatten: het gaat om de diepere betekenis.
Historische biografie: feiten prevaleren, maar je kunt natuurlijk nooit voorkomen dat er een zekere mate van subjectiviteit in sluipt.
Een voorbeeld wat vaak wordt aangehaald is Johannes 8:58 :quote:Op vrijdag 11 januari 2008 08:46 schreef Burakius het volgende:
[..]
Toon mij 1 vers waarin Jezus(vzmh) zelf zegt dat hij God is.
De reactie van de mensen in de tempel suggereert een blasfemische interpretatie; het zou terugslaan op Exodus 3:14, waarin God zich aan Mozes openbaart als "ehjeh asher ehjeh", en "ehjeh": ik ben. Ook Jezus zijn zondevergeving aan andere mensen zou volgens Christenen impliceren dat hij Goddelijk was. Er zijn vast nog wel wat mogelijke teksten te vinden.quote:Waarachtig, ik verzeker u,’ antwoordde Jezus, ‘van voordat Abraham er was, ben ik.’
Waarom? Joden noemen God ook wel "avi shebashamajim", "onze vader die in de hemel is". Of "shofeet", "rechter". Zoek je daar ook wat achter? Het zijn imo slechts beeldvormingen van God.quote:Op vrijdag 11 januari 2008 20:41 schreef Jovatov het volgende:
Ook heeft Jezus het vaak over zijn Vader. Natuurlijk kun je dit opvatten als zijnde dat hij kind van God is, zoals wij ook kinderen van God zijn, maar ik heb toch het gevoel dat dit anders ligt.
Hoe ligt het dan volgens jouquote:Op vrijdag 11 januari 2008 20:41 schreef Jovatov het volgende:
Ook heeft Jezus het vaak over zijn Vader. Natuurlijk kun je dit opvatten als zijnde dat hij kind van God is, zoals wij ook kinderen van God zijn, maar ik heb toch het gevoel dat dit anders ligt.
Je hebt erom gevraagd. Here we goquote:Op vrijdag 11 januari 2008 09:11 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Ik neem het niet serieus (Hé Viking verwerpt een bron waarin de aan de Bijbel wordt getwijfeld! Een unicum!), maar ik ben wel benieuwd naar jouw tegenargumenten.
Uhmm... met alle respect naar de moslims, maar de Koran is een bron van ruim 600 jaar na dato. Wat dan te doen met die tientallen bronnen van 'vlak' na de gebeurtenis?quote:U zegt het onomstotelijke bewijs te hebben dat Jezus nooit aan het kruis is gestorven.
Moslims zien Jezus als een belangrijke profeet, maar hij is niet aan het kruis gestorven.
Aha. Die meneer acht de bijbel dus als redelijk betrouwbaar als het om Jezus gaat.quote:In de bijbel zelf staan daarvoor zoveel aanwijzingen dat het haast onvoorstelbaar is dat mensen daar zomaar aan voorbijgaan.
Bron?!?!?quote:Wat is dan het onomstotelijke bewijs?
Nou, na zijn kruisiging is Jezus vertrokken naar Srinagar, in de huidige Indiase deelstaat Kashmir.
Die man is een beetje goedgelovig volgens mij. Elke gek kan weten dat 'het graf van Jezus' je geen windeiren zal leggen. Hoeveel mensen hebben wel niet geclaimd het graf, de lijkwade of de botten van Jezus in bezit te hebben?quote:Hij is daar op 120-jarige leeftijd gestorven, en zijn graf bestaat nog altijd.
Hoe weet u zo zeker dat dat het graf van Jezus is?
Dat kun je vragen aan de mensen die daar dat graf bewaken.
Uhuh... als je de bijbel ECHT als bron gebruikt kom je bij die tekstgedeeltes uit die ik eerder gepost heb.quote:Is dat het bewijs? Zijn er ook geschreven bronnen waarop u zich baseert?
We hebben een boekje uitgebracht, Waar stierf Jezus?. Daarin worden tweeënveertig bronnen genoemd, waaronder de bijbel en de koran.
Dit is al onderzocht door medici.quote:Waarom stuurt u tegen Pasen eigenlijk e-mails rond waarin staat dat Jezus nooit is gestorven aan het kruis en weer opgestaan?
Duidelijk maken dat Jezus niet is gestorven aan het kruis, dat zijn missie nog lang niet klaar was. God heeft hem niet die schandelijke dood laten sterven. Neem bijvoorbeeld die soldaat, die de gekruisigde Jezus met een speer in zijn zij stak. Volgens de bijbel kwam er bloed en water uit de wond. Hoe kan dat?
Omdat hij dood was, scheidde dat bloed zich in plasma en rode bloedlichaampjes, of zoiets.
Je herinnert je toch nog wel iets van de biologielessen op school? Ga maar eens proberen in het abattoir. Prik in een koe en als er dan bloed uit de wond komt, klopt het hart nog. Er komt geen bloed uit als het hart niet meer klopt. Het water dat uit die wond kwam, wees er op dat Jezus in een shocktoestand verkeerde.
Nikodemus een arts? Huh? Voor zover ik weet was hij een Farizeeër, een rabbi, een leraar.quote:Zo staan er heel veel feiten in de bijbel die in een heel ander licht komen te staan als we daar onze hedendaagse kennis op toepassen. Kijken we bijvoorbeeld naar de zalf en de kruiden waarmee Nicodemus Jezus’ wonden insmeerde, dan was daar mirre bij. Mirre is een sterk wondgenezend middel. Waarom zou een arts een dode behandelen met wondgenezend middel? Daar kan ik niet bij.
quote:U hebt me overtuigd. Die bewijzen lijken me zonneklaar.
Jezus was ook 'lichamelijk' opgestaan en niet 'geestelijk', slimmerik.quote:En later laat Jezus zijn discipelen zijn wonden zien. Hij zegt tegen zijn discipel Thomas, die later ook met hem naar India is meegereisd: ‘Kijk, ik ben het echt! Ik ben geen geest!’ en dan laat hij zijn wonden zien. Daarna gaat hij met de discipelen eten, en dat eten blijft in zijn maag, dat blijft niet achter op de stoel waar hij zat. Dus een spookverschijning of iets dergelijks was hij ook niet.
]http://www.peterbreedveld.com/archives/00000075.html[/quote][/url]quote:[url=http://www.peterbreedveld.com/archives/00000075.html
Omdat de auteurs van de evangelien de evangelien (geen leestekens op deze pc, sorry) graag wilden doen voorkomen als historisch.quote:Op vrijdag 11 januari 2008 20:26 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Waarom, als de bijbel een religeuze biografie is, het doen voorkomen als een historisch werk (Zie het begin van Lukas?)
Net weer gekekenquote:Op vrijdag 11 januari 2008 11:44 schreef DennisMoore het volgende:
Als je de kans krijgt, moet je The Man From Earth (2007) maar 's kijken.
*Zet GrabIt aan met de gedachte dat 'waarheid' in dezen wellicht subjectief isquote:Op vrijdag 11 januari 2008 23:38 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Net weer gekeken.
De waarheid over Jezus wordt in deze film uit de doeken gedaan...
Ik ken hetquote:Op vrijdag 11 januari 2008 23:01 schreef koningdavid het volgende:
Argh kutzooooooi![]()
Ik was bezig aan een hele lange reactie over de goddelijkheid van Jezus, verkeerde knop (vorige pagina) en alles weg.![]()
Ik heb nu geen zin meer om het helemaal opnieuw te typen, hopelijk morgen wel weer dan.![]()
Laat maar weten wat je van de film vond.quote:Op zaterdag 12 januari 2008 09:20 schreef Viking84 het volgende:
*Zet GrabIt aan met de gedachte dat 'waarheid' in dezen wellicht subjectief is.
We zullen zien.
Firefoxquote:Op vrijdag 11 januari 2008 23:01 schreef koningdavid het volgende:
Argh kutzooooooi![]()
Ik was bezig aan een hele lange reactie over de goddelijkheid van Jezus, verkeerde knop (vorige pagina) en alles weg.![]()
Ik heb nu geen zin meer om het helemaal opnieuw te typen, hopelijk morgen wel weer dan.![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |