abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55272463
Vervolg van Borstvoeding deel 38

101 redenen om borstvoeding te geven

Handige en betrouwbare sites:
tip! http://www.borstvoeding.com (Borstvoeding.com biedt een keur aan informatie over borstvoeding verzorgd door een team van gerenommeerde borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.)
tip! http://www.borstvoedingsforum.nl (Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.)
tip! Kellymom.com, breastfeeding and parenting (engelstalige site, met zeer uitgebreide informatie).
Nursingtwo (engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap)

Borstvoedings organisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League

Beide organisaties hebben een telefonische informatiedienst.

Directe links naar veel voorkomende vragen/problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5
Variety is the spice of life
pi_55272470
quote:
Op vrijdag 14 december 2007 15:30 schreef KRS het volgende:
De moed zakt me een beetje in de schoenen....
Ineens loopt de borstvoeding heel snel achteruit!. Sinds gister merk ik dat het ineens minder wordt. Ik merk het
aan mijn dochter (bijna 9 week) die ineens veel langer ligt te drinken en ook vannacht weer 2x wilde drinken.
Ik ben al tussendoor aan het kolven geslagen, vanochtend kreeg ik na de voeding aan 1 kant (zij drinkt ook
altijd maar aan 1 kant dus kan ik daarna mooi de andere kant kolven) nog 60cc eruit (ook al niet veel..) en
nu net nog maar 15cc!!!!!!!!!!
Ik baal enorm, ik had me juist voorgenomen het nog een poos vol te houden!
DUs nu wil ik haar extra vaak aanleggen en wat vaker kolven.

Hebben jullie hier ervaring mee en na hoe zo'n tijd hadden jullie de BV weer op peil??
Ik heb mijn viend al gebeld om een pak nutrilon mee te nemen, stel dat ik ineens helemaal niks meer heb!!
Je valt niet zomaar droog

De hoeveelheid die je kolft zegt (gelukkig) helemaal niets over je productie. Ook een baby die vaker wil drinken is niet bepaald een graadmeter. Misschien is ze 'gewoon' aan het regelen. Is ze moe, is ze ziek geweest, maakt ze een bepaalde ontwikkeling door, heeft ze erg veel prikkels gehad? Allemaal dingen waardoor een baby kan gaan regelen.

Wel goede graadmeters zijn:

-plasluiers (4 volle per etmaal)
-minimaal 100 gram per week groeien
-je kind is alert en tevreden
-je baby drinkt minstens 7 a 8 ker per etmaal (meer mag ook)
-je ziet/hoort je kind ritmisch slikken/klokken tijdens het drinken
-je borsten voelen soepeler aan na een voeding

Je zegt dat je vaker wil gaan aanleggen en kolven, heel goed!

Om de melkproductie op te voeren:

- is het verstandig om de baby vaak te voeden. Hoe vaker de borsten leeggedronken
worden, hoe meer melk er geproduceerd wordt. Het beste is om om de 2 a 3 uur aanleggen ook als de baby slaapt.
- Als de baby slaapt wakker maken.
- Laat de baby zo lang drinken als het wil.
- Beide borsten per voeding aanbieden is voor de melkproductie beter.
- Meerdere keren per voeding van borst wisselen.

Met een paar dagen investeren kan je zo de productie weer opkrikken.

Succes!
pi_55272696
KRS, sterkte en succes!
  vrijdag 14 december 2007 @ 16:47:39 #4
150010 KRS
Nee... niet "One"
pi_55273005
Ik ga mijn best doen ik hoop ook echt dat het allemaal gaat lukken, zal haar nu ook beide kantengaan aanbieden. Ze is in ieder geval nog net zo tevreden en alert als anders!
pi_55273429
Niet te snel aan jezelf twijfelen KRS, je doet het goed. Hou vol.
  zaterdag 15 december 2007 @ 13:42:25 #6
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_55290062
Tsja, KRS, als Nebelung al tips heeft gegeven, dan kan ik weinig toevoegen natuurlijk! Succes ermee en ik hoop dat je vlug weer soepel kunt voeden!

O, Simon heeft eindelijk het trui trekken ontdekt
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_55292305
quote:
Op zaterdag 15 december 2007 13:42 schreef PM-girl het volgende:

O, Simon heeft eindelijk het trui trekken ontdekt
Hier pakt Fons heel dwingend mijn hand vast, om deze naar mijn trui te brengen.
''Doe die trui omhoog, mama!''
  zaterdag 15 december 2007 @ 21:32:26 #8
24188 Belana
kloon van belana
pi_55300062
ff tips gevraagd. een vriendin van mij geeft borstvoeding en wil graag gaan kolven omdat ze over een tijdje weer aan het werk moet. de baby is nu 3 weken en de bv gaat als een tierelier. in het verleden had ze moeite met kolven, maar ze wil toch wel weer gaan proberen. wanneer kan ze dat het beste gaan doen en hoe moet je dat inpassen/opbouwen naast de voedingen (ivm te veel voeding gaan maken enzo)

alvast dank!
stormy waters...
sailin'
  zaterdag 15 december 2007 @ 21:44:37 #9
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_55300484
Volgens mij kan ze nu al beginnen (waarom niet?) de meningen verschillen een beetje over wat het handigst is. er staat mij iets bij van een uur na de ochtendvoeding te kolven.
maar het is mss een beetje vroeg om nu al voorraad op te bouwen. hoe groot is de vriezer? en het is 3 mnd houdbaar ingevroren, dus als je nu al gaat invriezen, moet je het al bijna geven als ze gaat werken.

Volgens mij produceer je niet teveel voeding als je max. 1x per dag extra kolft. en zeker als ze nu al wilt beginnen kan ze natuurlijk ook om de dag kolven oid. bouw je wel voorraad op, maar worden de borsten niet helemaal te veel gestimuleerd.

en als ze moeite heeft met kolven, mss baby ernaast houden, shirtje ruiken, ogen dichtdoen, muziekje luisteren, een combi van bovesntaande, mss helpt dat.
en gefeliciteerd natuurlijk
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
  zaterdag 15 december 2007 @ 22:14:19 #10
24188 Belana
kloon van belana
pi_55301314
het gaat haar vooralsnog om oefenen, niet om voorraad. (de melksamenstelling veranderd toch ook weer als de baby ouder wordt? dan heeft nu al voorraad maken toch niet zo veel zin?)
bij haar oudste dochter wilde het kolven niet lukken en die kreeg op het kdv dus poedermelk. het zou gewoon mooi zijn als het dit keer lukt.
1 keer per dag zou moeten kunnen dus? op zich is bij de ochtendvoeding beginnen wel slim idd, dan zit je ook lekker vol natuurlijk.
stormy waters...
sailin'
  zaterdag 15 december 2007 @ 22:39:42 #11
108648 cattie
lieve moeder
pi_55302035
Nu gekolfde kan ze best over drie maanden geven. De samenstelling verandert wel, maar niet zo erg dat ze het dan niet meer kan geven. Sowieso kan ze het beste over een paar weken gaan oefenen met de fles, anders heeft ze kans op een flesweigeraar.
Een uur na de ochtendvoeding is in principe het handigst, ik deed het echter op een moment van de dag dat Ive net lekker lag te slapen en ik rustig kon kolven zonder hem er om heen. Trouwens niet eens elke dag, maar als het goed uit kwam.
Welk kolfapparaat heeft ze? Dat kan ook schelen. Foto's of video's kijken helpt voor de tsr en anders zou ze eventueel syntocinon spray kunnen vragen bij de huisarts.
  zaterdag 15 december 2007 @ 22:50:28 #12
24188 Belana
kloon van belana
pi_55302384
ze heeft een handkolf liggen nu geloof ik, ik zei al dat ze eventueel kan huren.
ok, het is dus wel al te bewaren, dat is mooi, want zonde om weg te gooien ten slotte. ik las net dat je idd met 4 weken ongeveer wel al met flesjes geven moet gaan oefenen ik heb haar de link hier in de OP even doorgemaild vast.
stormy waters...
sailin'
pi_55312041
* DeLiedje komt om het hoekje gluren

Met meteen een vraagje om advies...

Vandaag is Floortje ( ) haar 4e dag, de borstvoeding loopt als een trein.. Het aanleggen ging meteen wel goed, maar omdat ze de eerste dag wat misselijk was van het vele vruchtwater wat ze binnen had gekregen (bijna alles was op), dronk ze weinig. Vanaf de 2e nacht (na heel wat eerste poepluiers) dronk ze goed en begon de stuwing...
Sinds afgelopen nacht (nacht 3) zijn mijn borsten echt énorm en lekken ze echt héél erg... Als ik de ene borst voed, dan lekt de andere zo een heel zoogcompres vol, en mijn t-shirt tot op de onderkant (echt!) nat...
Heel fijn dat het voeden zo goed gaat, maar dat lekken is even wennen natuurlijk...
Die zoogcompressen blijf ik aan het vervangen, en plakken aan mijn tepels vast (tepels die nog wel wat moeten wennen aan het voeden natuurlijk en dus wat gevoelig zijn).

Verloskundige kwam vandaag op controle en die had als tip de Lilypadz.. Toeval wilde dat ik die al in huis had (gekregen van nichtje die ze niet kon gebruiken ivm ingetrokken tepels).

Nou vroeg ik me het volgende af: Die lilypadz zorgen er als het goed is voor (of ze werken weet ik dus nog niet, probeer het nu uit...) dat je niet meer lekt, maar is het niet zo dat dat vele lekken ergens goed voor is? Moet ik die melk niet soort van kwijt? Ik heb blijkbaar in overvloed, en als die overtollige melk door het lekken niet weg kan, blijft het dan zitten waar het zit, en krijg ik daar dan geen last van?

Zo... een heel verhaal hopelijk hebben jullie tips, bedankt alvast!
pi_55312683
DeLiedje, welkom en gefeliciteerd met je kleine Floortje!

Goede vraag over de melk die door de lilypadz niet weg kan vloeien, ik kan hem alleen niet zo goed beantwoorden.
Dat vele lekken ken ik maar al te goed, ik raad je dan ook aan om tijdens het voeden een spuugdoekje o.i.d. in je bh te doen aan de ander kant. Anders kun je tijdens een voeding er wel een half pak zoogcompressen doorheen jagen!
Dat lekken wordt vanzelf minder als de vraag/aanbod - regeling eenmaal goed werkt, maar het kan nog best wel even duren voordat je geen doorweekte shirts meer hebt (was althans bij mij zo). Ik sliep in het begin ook op een handdoek, anders kon ik elke ochtend het beddengoed weer verschonen. En als je straks de deur uitgaat (voorlopig nog niet, eerst maar eens op krachten komen en lekker binnen genieten van je kleintje), neem dan altijd een extra bh + shirtje mee.
En verder raad ik je de zoogcompressen van Natusan aan, die absorberen het best
.... met gevoel voor drama....
pi_55312771
Dat lekken mindert meestal ook naar een tijd geloof ik...
Ik weet nog één van de eerste keren, vriendlief had haar net verschoond en ik begon met voeden. Vraag ik ineens aan hem: "schat, heb je haar wel een pampertje aangedaan?"
Ik dacht dat hij dat vergeten was en dat ze door haar rompertje plaste maar het bleek mijn borst te zijn
Nu heb ik er gelukkig maar heel weinig last meer van.

Huisarts had minder leuk nieuws. De spray wordt in België niet verdeeld, hij kan wel met een Belgisch receptje over de grens gehaald worden, maar er schijnt een voorraadonderbreking te zijn in Nederland. De apotheker wilde hem wel vanuit Zwitserland bestellen, maar dan zou het op 39 euro komen (9 euro + 30 euro verzendingskosten). Dat is me net te dolletjes voor iets wat maar een maand goedblijft....

[ Bericht 47% gewijzigd door Iksje op 16-12-2007 14:35:41 ]
  zondag 16 december 2007 @ 17:02:19 #16
11682 Moonah
Jolie femme
pi_55315533
Nou, Iksje, wat belachelijk dat die spray niet verkrijgbaar zou zijn in België zeg.
Lastig lijkt me.

DeLiedje, fijn dat het zo goed gaat!
Zoals Kersjes al zei, dat lekken komt omdat je lichaam zich nog aan het instellen is op Floortje. het is dus niet erg dat de melk niet weg kan vloeien. Ik vraag me alleen af of je in dit stadium genoeg zou hebben aan Lilypadz! Ik heb ze veel gebruikt, maar niet toen ik zo'n enorme stuwing had. Toen liep ik continu met een hydrofiele luier onder mijn shirt...
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_55316147
Dank voor jullie adviezen, de lilypadz stromen inderdaad over . Ik heb nu tijdens het voeden een hydrofieldoek of washand bij de andere borst...
pi_55316189
lilypadz werken niet door de melk op te vangen maar door het lekken te stoppen (hetzelfde effect als je tepels indrukken). Zolang Floortje gewoon drinkt kan het geen kwaad om de melk te stoppen. Ik vraag me alleen net als Moonah af of lilypadz voldoende zijn nu! Als er te veel lekt blijven ze niet goed plakken en dan loopt de melk er uit.
Ik voedde vaak met een handdoek onder/over de andere borst.
Wat heerlijk joh, dat het allemaal zo goed gaat!

Iksje, wat idioot!
pi_55316529
Iksje mijn apotheek heeft het onlangs nog gewoon besteld, dus wellicht kun je gewoon in nederland proberen.
pi_55326932
quote:
Op zondag 16 december 2007 17:02 schreef Moonah het volgende:
Nou, Iksje, wat belachelijk dat die spray niet verkrijgbaar zou zijn in België zeg.
Lastig lijkt me.
.....
De reactie van mijn huisarts toen ik meldde dat ik over de spray had gelezen op Nederlandse fora (hier en op het borstvoedingsforum): "Nu ja, daar staan ze ook veel verder met zulke zaken, rond thuisbevallen, borstvoeding enzo"

quote:
Op zondag 16 december 2007 17:41 schreef p_iglet het volgende:
Iksje mijn apotheek heeft het onlangs nog gewoon besteld, dus wellicht kun je gewoon in nederland proberen.
Sowieso raak ik moeilijk tot niet in Nederland voor nieuwjaar (nieuwe wagen waarvoor de nummerplaten nog aangevraagd moeten worden-die gaan hier namelijk niet met de auto mee maar met de eigenaar), dus ik hoop als we daarna nog eens rijden dat er voorraad is, want anders moet ik nog 2 keer rijden met mijn Belgische receptje (dat ze uiteindelijk toch wilt schrijven, ik kon maar proberen zei de huisarts)

Het kolven blijft op en af gaan, soms komt de tsr, soms niet, en als ik binnenkort alleen in mijn middagpauze kan kolven lijkt het me fijn dat ik hem eventueel kan opwekken. (anders loop je op het einde van de dag toch weer met een onaangename stuwing lijkt me)

Ow, ik weet dat het allicht niet kan, maar een opmerking van een vriendin heeft me aan het twijfelen gebracht...vrijdag is mijn meisje de hele dag onwel geweest, veel last van haar maagje lijkt me want ze dronk nauwelijks en piepte de hele tijd (echt hoge en schrille piepjes). Pas 's avonds kwam 'de verlossing', ze heeft toen overgegeven en na een badje rustig geslapen. Sindsdien drinkt ze weer als voorheen. Toen ik dat vertelde aan die vriendin zei ze: misschien was de melk niet goed?
Ze heeft geen afgekolfde melk meer gedronken, en rechtstreeks uit mijn lichaam lijkt me toch zo geen reactie op te kunnen leveren. Toch? jemig, hoe kan je na 4m vlot lopende BV nog onzeker zijn over zulke dingen?

Verder gaat het met de borstvoeding prima, ben ik echt zo blij om, ik wil ook nog een hele tijd blijven geven... 't is zo genieten samen!
En natuurlijk ben ik blij voor alle BV-dames hier, lekken en (opstart)problemen gaan heus weer over
pi_55329125
quote:
Op maandag 17 december 2007 00:53 schreef Iksje het volgende:

[..]

De reactie van mijn huisarts toen ik meldde dat ik over de spray had gelezen op Nederlandse fora (hier en op het borstvoedingsforum): "Nu ja, daar staan ze ook veel verder met zulke zaken, rond thuisbevallen, borstvoeding enzo"

Weet je, als je jij je recept opstuurt wil ik best even voor je langs de apotheek gaan hier hoor. Ik zal eens uitzoeken wat de verzendkosten naar België zijn.

En van melk rechtstreeks uit je borsten wordt je meiske echt niet ziek hoor. Laat je niet onzeker maken!
pi_55329136
Nou, verzenden met 'priority' kost maar 4,10 euro.
pi_55329558
Ik bedacht me net dat je de ongeopende verpakking in de koelkast moet bewaren, dus dat zou met versturen niet handig zijn. De apotheek vertelde me net dat de spray vanaf het moment dat hij buiten de koelkast is, nog een maand bruikbaar is. Geopend of ongeopend. Als je hem dan meteen gebruikt is er dus geen probleem. Je kunt alleen niet een aantal sprays tegelijk verzenden.

PM me maar hoor Iksje, als je wil.
pi_55329881
Uhm Iksje.... ik rijd iig 27 januari van Den Haag via Antwerpen naar Brussel.... Als je ergens in de buurt van de route ligt kan ik dan wel wat voor je meenemen. Stukkie omrijden is geen punt.

Als Moonah (of evt wil ik dat ook doen er 1tje op kan sturen binnenkort) dan heb je genoeg tot eind januari.
Het is een maand houdbaar, maar dat zal niet op een paar dagen komen... Tenminste ik houd echt niet bij wanneer ik dat flesje precies open maak
  maandag 17 december 2007 @ 22:42:16 #25
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_55348401
Lieve allemaal, hierbij meld ik me af voor dit topic.

Ik heb voor de tweede keer in twee weken een borstontsteking. Dit is geen doen. Ik zit echt jankend achter de compu, maar ik moet voor mezelf kiezen. Als jullie tips hebben mbt afbouwen, hoor ik het graag. Ik ga morgen naar de ha (als het nog kan, weet niet of hij vol zit, morgeochtend bellen) en zal hem ook vragen, maar wellicht zien jullie dit eerder en hebben jullie aanvullende adviezen.

Ik zal soweiso blijven voeden tot die bo eruit is, want met kolven krijg ik het er niet uit. vanmiddag drie keer gekolfd en borst bleef vol, nu rood en hard, dus zal moeten voeden de komende dagen.

Heel veel succes met d borstvoeding verder, en tot ziens in de andere topics
  maandag 17 december 2007 @ 22:45:21 #26
118901 Lishe
Verse Soep!
pi_55348519
Davinia, heel veel succes met het hertellen. Heel goed dat je het wel al zo lang volgehouden hebt, toch? Ook al begrijp ik dat het heel moeilijk en verdrietig is om te stoppen vanwege zo'n rotreden, je moet echt aan jezelf denken. Dikke zoen.
Geluk zit in een klein Wolkje
Wil degene die vroeg om een witte kerst ook even vragen naar een mooie zomer?
pi_55349321
Heb je geen kloven oid, Davinia? Ik heb dit topic niet zo goed gevolgd de laatste tijd, maar er bestaan dus steriele borstontstekingen (door verstopping doordat de borst niet goed geleegd werd) en bacteriële borstontstekingen. Die laatste kun je oa krijgen doordat een bacterie via een wondje 'binnen'weet te komen. Dan helpt een antibioticakuur gewoonlijk goed. Ik heb zelf flucloxacilline gehad, was speciaal daarvoor (het zijn vaak streptokokken als ik 't goed onthouden heb. Edit: stafylokokken dus.). Lees evt http://www.borstvoeding.c(...)ontsteking.html#meer eens voor tips (aanleggen met de kin richting de verstopte/zere plek ed).
Met afbouwen heb ik zelf geen ervaring, maar gewoonlijk wordt aangeraden een week te doen over het laten vallen van een voeding. Zeker als je gevoelig bent voor borstontstekingen lijkt dat me wel aan te raden.
Sterkte!!

[ Bericht 8% gewijzigd door poemojn op 17-12-2007 23:18:49 ]
  dinsdag 18 december 2007 @ 08:34:28 #28
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_55353715
Nee, ik heb geen kloven. Het is gewoon allemaal teveel, werken, huis gekocht, en dan iedere avond wachten op de laatste voeding terwijl ik echt mijn slaap nodig heb. normaliter word ik verkouden oid, nu dus bo... heb de vorige keer amoxicilline gehad, zal dus nu wel weer
pi_55355175
Davinia, over afbouwen wat Poem zegt,een voeding per week weglaten. En over die laatste voeding,waarom ga je niet gewoon slapen en dan wakker worden voor de voeding?
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
  dinsdag 18 december 2007 @ 10:13:34 #30
94046 PM-girl
pi_55355176
Davinia, wat rottig! Ik weet hoe het is, zo kort achter elkaar. Amoxiciliine deed bij mij niets, ik heb daarna gevraagd om andere medicatie en die hielp wel. Daarna heb ik nog best lang preventief fluclodinges geslikt, maar het bleek bij mij ook door verwaarloosde spruw te komen.

Succes met afbouwen!
*
pi_55355794
Oh Davinia, wat rot voor je
Wat Lishe ook al zegt, je hebt Eli toch mooi een paar maanden kunnen voeden, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat BV geven ten koste gaat (of blijft gaan )van je eigen gezondheid.
En inderdaad Jelief, ik haal de laatste voeding vaak ook niet, maar dan word ik wel gewekt hoor!
Veel sterkte en beterschap Davinia
pi_55359663
Welkom hier DeLiedje, fijn dat het zo goed gaat. Ik lekte ook in het begin, maar lang niet zoveel. Spuugdoekjes en hydrofiele doekjes waren wel erg handig.

Het kan echt geen verkeerde melk zijn Iksje. Moedermelk is altijd goed. Ik kreeg dat ook zo vaak te horen als Anna weer krampjes had. Ik gaf dan maar als antwoord dat ze met kunstvoeding nog meer buikpijn had gehad.

Jammer dat je gaat stoppen Davina, maar goed toch dat Eli al een hele tijd bv heeft gehad. Ik kolfde vaak voor ik ging slapen en dan werd ik vanzelf wakker van Anna. Kon ik mooi van 1 of 2 uurtjes slaap meenemen. Heeft je huisarts genoeg verstand van bv om bij het afbouwen op zijn/haar advies te vertrouwen? Anders misschien even een lactatiekundige bellen?
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_55365145
quote:
Op zaterdag 15 december 2007 22:50 schreef Belana het volgende:
ze heeft een handkolf liggen nu geloof ik, ik zei al dat ze eventueel kan huren.
ok, het is dus wel al te bewaren, dat is mooi, want zonde om weg te gooien ten slotte. ik las net dat je idd met 4 weken ongeveer wel al met flesjes geven moet gaan oefenen
wat ik eerst deed was tijdens een ochtendvoeding de andere borst kolven en dat dan met een flesje nageven. Dan oefen je met de fles en voer je je produktie niet te erg op. Als beeb aan de andere borst hangt is een toeschietreflex bovendien vrijwel gegarandeerd, wat het kolven een stuk minder frustrerend maakt.
Een week of drie voor ik weer ging werken ben ik wat ik kolfde in gaan vriezen, zodat ik toen ik weer ging werken voldoende voorraad had. Ik kolf nog steeds als ik thuis ben 's ochtends en 's avonds tijdens de voeding een borst af, anders red ik het met de hoeveelheden niet (ik kolf op een werkdag 250-300 ml, hij drinkt 500 en ik wil dat hij een pietsie overlaat (zodat hij zeker genoeg heeft) dus hij krijgt 540 mee.).
pi_55365237
quote:
Op zondag 16 december 2007 17:26 schreef DeLiedje het volgende:
Dank voor jullie adviezen, de lilypadz stromen inderdaad over . Ik heb nu tijdens het voeden een hydrofieldoek of washand bij de andere borst...
helpt je tepel indrukken alsof je op een deurbel drukt? Werkte hier nog vrij aardig. Ik sliep bij alledrie trouwens de eerste drie maanden ongeveer op een handdoek in een kussensloop, ook met het oog op de nachtvoedingen. En als ik niet oplette moest ik die 's nachts vervangen. Inmiddels alleen nog op een dubbelgevouwen hydrofielluier en dat alleen omdat zoonlief de gewoonte heeft zijn laatste slok melk niet door te slikken maar in zijn oor te laten lopen ofzo.

Bij de middelste niks geen last van gehad trouwens, toen dronk oudste de stuwing wel even voor me weg Lang voeden is handig
pi_55367515
Vanmiddag naar het CB geweest voor een extra weeg-controle. Na 2 pogingen werd de arts erbij geroepen, de weegschaal deed het namelijk niet zo goed, de hele dag al niet. De dubieuze uitslag 7140 bij 71 cm. 20 gram afgevallen t.o.v. vorige week dinsdag. En dit terwijl we sinds vorige week begonnen zijn met rijstebloem, wortel, brood... Conclusie: "de voedingswaarde van mijn melk is onvoldoende", beginnen met kv 1x per dag, elke dag fruit, elke dag groente, elke dag rijstebloem en maandag a.s. terugkomen.
Nou wil ik echt wel dat Devin goed groeit en aankomt, maar ik wil gaan smokkelen en zien of hij het zonder de kv ook gaat redden.
Of is dat onverantwoord?
pi_55368437
Wat zijn dat voor artsen? Je voedingswaarde kan helemaal niet onvoldoende zijn. Er zitten veel meer kcal in bv dan in welke melk dan ook. Wij kregen (ook) maandenlang commentaar op het gewicht van Anna. Na een klein jaar gaven ze het pas op. Ze doet het prima, maar zal altijd wel onder/op het onderste lijntje blijven hangen. En krijgt lekker nog steeds bv.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
*OUD heilige*
pi_55368455
O ja, opbouwen met bijvoeding kan ook langzaam hoor, hij is pas 6 maanden. Ik vind ze wel erg snel daar.
*OUD heilige*
pi_55369879
Misschien heb je iets aan http://www.kellymom.com/b(...)ght-gain-metric.html ? Daar kun je zien hoeveel kinderen gemiddeld aankomen per week bij een bepaalde leeftijd. Dat betekent dus ook dat een volle luier, een voeding net voor de meting, e.d. kleine verschillen al behoorlijk kunnen aantikken. Zeker als de weegschaal mogelijk niet goed is.
Wat Stefan Kleintjes (kinderdiËtist) gewoonljik aanraadt in zulke gevallen is juist het tegenovergestelde (want je cb pleit blijkbaar voor het afbouwen van de bv): even helemaal geen bijvoeding geven, maar wél veel aanleggen. Moedermelk bevat veel meer calorieën dan groenten en fruit. Evt kun je 't hem zelf voorleggen op het bijvoedingsforum.
Heb je een groeigrafiek van Devin?
  dinsdag 18 december 2007 @ 20:46:33 #39
94046 PM-girl
pi_55370919
Kersjes, wat vreemd weer, zo'n reactie. Natuurlijk wil je het beste voor je mannetje, maar wat Yppy zegt, voedingswaarde is niet zomaar onvoldoende.
*
  dinsdag 18 december 2007 @ 20:51:48 #40
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_55371076
Ga maar na wat je zelf gaat eten als je wilt afvallen.. Juist! Groente en fruit!

Maar als je dat aan een baby'tje gaat geven gaan ze ineens beter groeien?
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  dinsdag 18 december 2007 @ 20:53:56 #41
108648 cattie
lieve moeder
pi_55371134
Kersjes, ik sluit me aan bij de dames voor mij.
Ik vind het heel vreemd dat op basis van een niet goed werkende weegschaal de ingrijpende beslissing wordt genomen dat je met kv moet beginnen. Zolang je niet eens zeker weet wat het gewicht is en Devin het verder prima doet, zou ik het advies met kv te beginnen ter zijde leggen.
  dinsdag 18 december 2007 @ 20:54:21 #42
24188 Belana
kloon van belana
pi_55371149
wat een volkomen vreemde reactie van een cb arts zeg? In BV zit de meeste voedingswaarde die je je maar kunt bedenken
stormy waters...
sailin'
pi_55372209
Pffff, wat een opluchting dat jullie het ook raar vinden, ligt het in ieder geval niet aan mij....
Het kan haast niet anders dat die weegschaal op het CB niet in orde is.
Devin woog op 13-11 nog 7270 gram, op 11-12 na een week ziek te zijn geweest 7360 en nu, op 18-12 ineens 7140. Terwijl ik juist het idee had dat hij weer wat dikkere wangetjes aan het krijgen was!
Nee, jullie reacties hebben echt de doorslag geven, er komt geen kv de komende week.
Het staat me zo tegen, klinkt ook zo onlogisch omdat Devin graag bij me drinkt, daarbij goed slikt en bij mijn weten voldoende binnenkrijgt. Per kolfbeurt krijg ik er meestal 200 tot 220 cc uit zonder al te veel moeite.
Ik ben verder gezond, eet goed en gevarieerd, en hoewel ik wel wat moe ben vaak, sta ik een stuk relaxter in het leven dan voordat ik mama was. Geen reden dat na 6 goede maanden zomaar ineens de melk niet meer goed zou zijn, toch?
Zolang ik vind dat Devin het goed doet qua ontwikkeling en levenslust, zolang we allebei nog genieten van de bv en hij niet ineens veel vaker bij me wil drinken, komt er geen kv.
  dinsdag 18 december 2007 @ 22:23:55 #44
118901 Lishe
Verse Soep!
pi_55373661
Kersjes, ik zou het gewoon nog even proberen zo hoor, als jij je daar goed bij voelt. Succes!

Lena krijgt trouwens sinds een week of 2 de laatste voeding kv. Ze werd weer 2 keer per nacht wakker, en dat trok ik lichamelijk niet. (en geestelijk ook niet trouwens, wat ik weer afreageerde op Luuke.) Ik vond dat niet eerlijk tegenover beide kinderen en ik vind niet dat ik koste wat kost bv hoef te geven.
Ik heb het aangegeven op het CB en de verpleegkundige vertelde over 'vaker aanleggen.'. En dat trok ik nou juist niet. Nu komt Lena nog een keer rond 4 uur, 10 minuutjes hoogstens en dat ik prima te doen.
En over een week of 3 ga ik weer werken... Ik ben heel benieuwd hoe het met het kolven gaat. Ik wil het wel gaan proberen, maar als het niet lukt, of moeilijk lukt, wil ik alleen de ochtend- en avondvoedingen blijven geven.
Misschien niet geheel volgens de visie van jullie allemaal, maar ik vind het al heel goed van mezelf (veer in de reet) dat ik het zo lang volgehouden heb. Bij Luuke lukte het maar 6 weken, nu alweer meer dan het dubbele. (Zo even een oppepper, ik had het nodig. )
pi_55374306
Lishe, dat je het nu bij Lena zo goed volhoud is dat toch helemaal super!!
Heel netjes dat het bij Lena nu al 2x zo lang lukt als bij Luuke. En dat je het kolven iig wil gaan proberen vind ik al knap. Genoeg moeders die dat niet eens proberen.

Kersjes, ik net als de andere reacties ook echt NIET ineens met kv gaan bijvoeden!! Zeker niet op basis van een verkeerde weegschaal. Gewoon lekker doorgaan met borstvoeding en Devin flink laten drinken.

Davinia suc6 met het bevechten van de borstontsteking. En met het afbouwen daarna. Als je na je borstonsteking gaat afbouwen met een voeding per week dan heeft Eli toch tot bijna 6 maanden bv gehad!! Wie weet kun je zonder veel moeite ochtend en avondvoeding blijven geven? Suc6 en Sterkte ermee
pi_55374328
Er is nooit een reden dat melk niet meer goed zou zijn, Kersjes, want het kan simpelweg niet
Verder sluit ik me wat dat betreft aan bij wat poemojn zegt. Even stoppen met bijvoeding en juist aanleggen! (het lijkt er overigens op dat er eerder een meetfout gemaakt is)

Davina, bouw je langzaam af meid? Afbouwen terwijl je al een bo hebt is namelijk niet heel erg raadzaam.

Haha malle Lishe, elke druppel is meegenomen toch!
Heeft met visie niks te maken! Een veer krijg je hoor, net als Davinia!
pi_55381819
Lishe, je zorgt op deze manier toch hetbeste voor jezelf en je mooie meiden??? Dan is het toch goed? Je doet je best om wél borstvoeding te geven en zorgt door kv te geven dat je je jezelf niet voorbij loopt. Lijkt mij eengoed plan.

En kersjes, ik sluit mij aan bij de anderen, onzin dat advies van het cb.
pi_55381936
Dank jullie wel. (en Jelief, daarom kreeg je mijn liefste stem. fijn dat je het zo bewoord.) Kolven nu gaat goed!! (dames zijn naar het KDV)
pi_55382308
Niet verontschuldigen hoor, Lishe! Sowieso niet, maar al helemaal niet hierom. Fijn dat het kolven goed gaat!

Kersjes, wat een raar advies. Jullie doet het hartstikke goed zo, laat ze maar kletsen!
pi_55390119
Ohoh!
Wat een slecht advies zeg.
Zéker als de weegschaal ook nog eens niet betrouwbaar is...
Schan-da-lig!
pi_55390140
Davinia, sterkte met je BO.
Lishe, je hoeft je toch niet te verantwoorden? Succes! Fijn dat het nu beter lukt dan bij Luuke.
  woensdag 19 december 2007 @ 18:29:07 #52
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_55394092
Uiteindelijk heeft de BO niet doorgezet, dus het bleef bij een dreigende bo, al zat ik gister wel zwaar tegen het plafond bij de voeding. AU! Maar ik ga wel nog steeds afbouwen en stoppen. Het werkt niet op deze manier. Het zou een optie kunnen zijn om 1 of 2 voedingen te blijven doen, maar zo lang ik bv geef, blijf ik kennelijk erg gevoelig voor bo's, dat risico wil ik niet nemen. En idd ik heb hier geloof ik 10 (of meer) voedingen in de vriezer staan, op het kdv staan er ook nog een stuk of 5 of 6, bij mijn schoonouders staan nog 2 voedingen in de vriezer, dus effectief zal hij nog een hele tijd bv binnenkrijgen (icm kv). (Voorraaddrang ) Geeft ook rust.

Ergens vind ik het heel erg oneerlijk, want ik ben 3x zwaar beroerd geweest en 3x de productie van nul komma niks weer op peil gebracht want eli moest en zou 6 mnd bv krijgen, om dan nu toch tot de conclusie te moeten komen dat het simpelweg te zwaar is. Heb ik gisteravond ff flink om gejankt kan ik je vertellen.
En dan iedereen die zegt dat hij zo goed groeit en mooie bolle wangetjes, zometeen kan ik niet meer zeggen dat dat komt door zijn "mama a la creme". Vind ik ook stom/jammer. Maar ik moet voor mezelf kiezen. Eli heeft niets aan een ziekige moeder.

Lishe, fijn dat het nu beter gaat!

Dank voor de lieve reacties
pi_55436162
Ok even tips nodig...

Pepijn moest vanochtend niezen precies toen hij aanhapte.
Dus nu heb ik 2 prachtige donkerpaarse tandafdrukjes in mijn tepel staan. Die bijna kloofje zijn.
Alleen voeden en helaas ook kolven doet zeer.
Niet alleen bij aanzuigen maar ook daarna..

Iemand ideeen om het voeden/kolven aan die kant makkelijker te maken?
Ben al flink met purelan in de weer.
pi_55436948
Leg je Eli al andersomaan? dus zo dat hij niet steeds met zijn kaakje op de wondjes duwt? En anders weet ik ook niet, doorbijten en laten drogen aan de lucht.

Daviniah, als je langzaam afbouwt (wat het beste is ook met betrekking op de bo) ben je al zeker een maand verder, Dan is Eli alweer 5 maanden!
pi_55436988
Ai, dat klinkt niet prettig!
Misschien is het minder gevoelig als je met de hand kolft?
pi_55437041
Hebben jullie ook dat mailtje gehad over de nachtmelk waardoor baby's goed slapen? Ze hebben een prijsvraag waarin je kunt winnen als je vertelt hoe jij je kind lekker laat slapen. Denken jullie dat ik ga winnen met mijn inzending van een slokje bv als ze niet kan slapen?
*OUD heilige*
  vrijdag 21 december 2007 @ 13:15:37 #57
94046 PM-girl
pi_55440347
YPPY Ik geef jou alsnog de borstvoedingsmaffia-award!

P_iglet, au! Helaas geen tips, wel sterkte!
*
  vrijdag 21 december 2007 @ 13:33:20 #58
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_55440822
quote:
Op vrijdag 21 december 2007 10:53 schreef Jelief het volgende:
Leg je Eli al andersomaan? dus zo dat hij niet steeds met zijn kaakje op de wondjes duwt? En anders weet ik ook niet, doorbijten en laten drogen aan de lucht.

Daviniah, als je langzaam afbouwt (wat het beste is ook met betrekking op de bo) ben je al zeker een maand verder, Dan is Eli alweer 5 maanden!
P_Iglets zoon is Pepijn

Dat weet ik! Een ik ben nu een beetje aan het twijfelen of ik mss alleen de ochtendvoeding zou willen aan houden. Het is toch winter en dan kan Eli de weerstand wel gebruiken. Maar tegen de tijd dat we daar zijn, zien we wel weer!
Heb vanochtend LK gesproken en heb nu schema. Zij zegt ook om minimaal 4 dagen te nemen per voeding. Gister eerste flesje gehad, dat voelde ik wel s avonds!
pi_55440893
Oeps Solly!
pi_55611453
Gaat het goed dames?

Vraagje voor de langvoedsters. Drinken jullie pukkies nog voor het slapen gaan (in de zin van in slaap vallen aan de borst).
We proberen het steeds weer maar Emma maakt een enorme stampij als zE niet mag drinken voor het slapen gaan. Soms gaat het goed maar vaker niet. Als ze bij oma slaapt is er helemaal niks aan de hand.
pi_55611680
Mijn dochter drinkt zowel voor het slaapje 's middags als voor het naar bed gaan 's avonds. Maar ze valt al eeuwen niet meer in slaap aan de borst. Ik leg haar gewoon wakker weg en dan gaat ze slapen.

Waar gaat het precies om? Kan Emma alleen slapen als ze aan de borst in slaap valt? Althans, thuis dan toch. En wil je dat anders?
pi_55611948
Het is een wat tweeslachtig. Ik wil graag dat ze onafhankelijk van mij naar bed kan. Het stomme is dat ze het tussen de middag regelmatig doet, gewoon gaan slapen als ik haar in bed leg. Het zou zo fijn zijn als dat 's avonds ook kan, soms duurt het drie kwartier voor ze slaapt of klaar is met drinken. Dan is mijn avond ook weg zo ongeveer. Aan de andere kant vind ik het vaak prima als ze drinkt, als het maar niet zo lang duurt, vanavond was ze met een kwartier onder zeil.
Misschien vind ik het minder erg als ze er wat minder stampij om maakt ofzo... en misschien moet ze wat eerder naar bed en is ze gewoon te moe waaardoor ze moeilijk de slaap kan vatten.
pi_55612149
Het is alweer even geleden, maar dat laatste was hier ook zo. Ze was gewoon te moe vanwege te laat naar bed. Ze gaat nu al sinds dat ze een jaar is om 19 uur naar bed. Dan is ze gewoon afgedraaid (ook al lijkt het soms niet zo vanwege druk en vrolijk, maar als ze haar matras raakt met haar hoofd is ze al in slaap). Vanaf toen was het ook gewoon even drinken en wegleggen. Wij gaan om 19 uur naar boven en om 19:15 is het rust.

Soms als het me te lang duurt dan ga ik tellen, dan mag ze nog 10 tellen drinken bijvoorbeeld. (doe ik nooit voor het slapen hoor, maar soms als ze overdag even drinken wil, komt haast niet meer voor). Werkt wel overigens. Misschien heb je daar wat aan. Emma kan dus wel zonder drinken in slaap vallen, getuige logeren bij oma. Misschien helpt een verandering van ritueel ook?
pi_55612412
Vewrandering van het ritueel waren we mee bezig. Drinken na het eten, dan bad, verhaaltje door papa en naar bed. Misschien moeten we het helemaal omgooien en haar nu 's morgens in bad doen. Het bedritueel duurt nu bijna een uur als ze kort drinkt. Of in bad voor het eten. We gaan er weer even over denken. Bedankt voor je ideeën!
pi_55612619
Ik doe mijn dochter in bad vlak voor het eten of een enkele keer 's ochtends. Na het eten kan ze dan nog wat spelen zodat het eten wat zakken kan. Geeft een stuk meer rust.
pi_55613240
Jelief succes!!

Hier vandaag een dieptepunt voor wat betreft drinken op de opvang...
Meneer had om 7.00 bij mij gedronken en om 18.15 weer bij mij..
Daartussen hebben ze er op de opvang met veel geduld 1x 90ml en een keer 50ml ingekregen..
En dat is incl wat ie tussendoor uit zijn mond laat lopen.

Raar spook. Naja hij ziet er niet uit alsof hij wat tekort komt. En hij haalt het thuis wel weer in... Of dat nu borst of fles is maakt hem thuis ook weinig uit trouwens.
Ik ging vanavond op kraamvisite en was dus paar uurtjes weg, maar dan drinkt ie bij papa wel zo 170 (en laatst zelfs 220cc) uit een flesje.

Het is dat ik weet dat hij het zelf wel kan regelen en dus niets tekort komt. Maar kan me voorstellen dat als je wat onzeker bent ofzo je van dit soort gemuts behoorlijk in de stress schiet.

Het is iig goed voor de voorraad voor Maud als Pepijn zo weinig drinkt op de opvang
30x120ml in de vriezer in 2 weken...
pi_55613248
Lastig, Jelief. Ik heb geen tips voor je maar ik lees graag mee want wij worstelen nog steeds met het bedgebeuren.
Ik voel me niet thuis in het niet-slapen-dagboek-topic want na lang proberen zijn we er wel achter dat de 'laten huilen aanpak' gewoon niet werkt voor ons. M. kan dat niet en het wordt allemaal een groter drama dan het zou zijn met een bij ons in bed slapende dreumes.
Nou hebben we ook net een periode gehad waarin we alledrie deels tegelijk ziek zijn geweest en langzamerhand begint het oude ritme er weer in te zakken. Ik zal echter blij zijn als Ronja weer gewoon rond acht uur naar bed gaat, tot halverwege de nacht slaapt, even drinkt en in haar eigen bed weer verder slaapt.
Het is niet zo zeer het samen slapen of het vele voeden dat vermoeiend is maar vooral het drammerige dreumes dramawerk dat me chagrijnig en onzeker over onze aanpak maakt.
pi_55613401
Owlet, jij ook suc6 met Ronja
pi_55619337
Dank je
Ik heb het volgens mij al vaker gezegd maar ik vind het zo heerlijk om jouw "zekere" posts te lezen!
pi_55638463
Laten huilen is hier ook geen optie, naja ik probeer het wel eens maar ze is zo snel overstuur dat ik het niet over mijn hart kan verkrijgen. Ook 's nachts ga ik er liever uit dan dat ik haar laat huilen.
pi_55646026
quote:
Op zaterdag 29 december 2007 10:20 schreef owlet het volgende:
Dank je
Ik heb het volgens mij al vaker gezegd maar ik vind het zo heerlijk om jouw "zekere" posts te lezen!
Lief!!
pi_55646986
Ja ik vind dat ook, p-iglet en ik sta versteld soms van je energie! Hoe je het allemaal doet, baby, studeren, kolven, van hot naar her moeten en nog voor een ander kolven ook, petje af!
pi_55661266
Dat kost wat kost willen drinken bij het slapengaan en 'snachts als hij wakker wordt hebben we hier ook. Op zich vind ik dat niet zo heel erg, alleen, soms heb ik goesting om echt eens iets teveel te drinken onder vrienden , maar dat kan dus niet...
pi_55661383
quote:
Op zondag 30 december 2007 11:17 schreef nebelung het volgende:
Ja ik vind dat ook, p-iglet en ik sta versteld soms van je energie! Hoe je het allemaal doet, baby, studeren, kolven, van hot naar her moeten en nog voor een ander kolven ook, petje af!

Nu ff jou hulp nodig Of die van iemand anders.
Pepijn is sinds vannacht flink aan het spugen, bijna alle voeding komt er weer uit (virusje denk ik)... Maar ik meen ergens gelezen te hebben dat bij BV na 10 min al iets van 50% van de voedingsstoffen opgenomen is ofzo. Kan alleen niet meer vinden waar.
Ff voorbereiden voor er iemand gaat zeuren over ORS bijgeven
pi_55661482
Ja klopt!!!! tenminste bv is natuurlijke ors.
pi_55661852
Ja moedermelk heeft dezelfde eigenschappen als ORS (wat betreft zouten, suikers en vocht) en is daarom een natuurlijke ORS. Daarnaast heeft het natuurlijk voedingsstoffen én (niet geheel onbelangrijk) antistoffen. Het is zeer licht verteerbaar, wordt razendsnel opgenomen en ligt niet zwaar op de maag.

Ik zou Pepijn geregeld aanleggen en kleine beetjes laten drinken. Op de plasluiers blijven letten en hij mag niet suf/apatisch worden (maar dat weet je allemaal wel natuurlijk).

Sterkte met je ventje!
pi_55662084
Hij had daarstraks nog flink de slappe lach, dus dat suf en apatisch valt wel mee.
Plasluiers zijn hopeloos vandaag, maar ja dat is ook niet gek als er niets binnen blijft.

geregeld aanleggen en kleine beetjes, hmmm nog trucs HOE??
Pepijn wil als hij drinkt ook echt een hele voeding en krijst anders de boel bij elkaar. Tenzij ik eerst gekolft heb en dan voed. Dan neemt hij er wel genoegen mee dat het op is zeg maar.
Maar als ik dat 2 dagen vol houd dan kan ik een drieling voeden
pi_55662159
Hihi

Nou ja, als het lijkt dat hij geen last heeft van een hele voeding, dan doe je dat toch? En als jij daar wel last van hebt qua productie, dan zou ik een flesje geven
  zondag 30 december 2007 @ 20:31:35 #79
144006 chacama
Ondernemend!
pi_55662240
Beterschap met Pepijn en hopelijk kanpt ie snel op van de natuurlijke ORS. Goed om te weten...heb Maud in de periode toen ze zo ziek was en bijna niet dronk dus ook de beste ORS gegeven.... Is dat even fijn om te weten.

Davina succes met afbouwen.

Ik behandel Maud ook nog steeds als een bv-kindje. Dus als ze 'snachts wakker wordt, dan krijgt ze gewoon te drinken. En dat is dan in dit geval BV van P-iglet. Zo weet ik dat ik de max. aantal scheppen niet overga en zij slaapt er lekker op verder.
pi_55662319
Hij heeft er geen last van die hele voeding... Die komt er net zo hard weer uit als ene halve voeding of een paar slokjes.

Zucht, en papa zit hier in de nachtdienst dus flesjes ff geen optie, die wil hij van mij niet. Naja we merken wel hoe het loopt, en gaat mijn productie met me aan de haal dan heeft maud gewoon veel melk de komende tijd.

ik hoop gewoon dat het zo'n 24uurs virusje is en snel weer over.
Thx voor de tip iig.
  zondag 30 december 2007 @ 21:02:01 #81
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_55663037
quote:
Op zondag 30 december 2007 20:31 schreef chacama het volgende:
Beterschap met Pepijn en hopelijk kanpt ie snel op van de natuurlijke ORS. Goed om te weten...heb Maud in de periode toen ze zo ziek was en bijna niet dronk dus ook de beste ORS gegeven.... Is dat even fijn om te weten.

Davina succes met afbouwen.

Ik behandel Maud ook nog steeds als een bv-kindje. Dus als ze 'snachts wakker wordt, dan krijgt ze gewoon te drinken. En dat is dan in dit geval BV van P-iglet. Zo weet ik dat ik de max. aantal scheppen niet overga en zij slaapt er lekker op verder.
Dank! Heb een paar dagen geleden derde BO gehad, dus productie is opeens heel snel omlaag geggaan. Nu nog ff paar dagen ochtendvoeding (al is het maar om e zeggen dat eli in 2008 ook bv gehad heeft) en dan is het klaar. Maar als ik jullie posts hier zo lees, mis ik het nu al. De BO's niet, de rest wel. maar het is een keuze, en die is gemaakt. Klaar.
ik blijf wel lekker lurken!
pi_55663816
voor jou Davinia
lijkt me een rot reden om af te moeten bouwen zo. Hopelijk ben je snel van je BO af en heb je verder geen last van het afbouwen.
pi_55673333
Je hebt het goed gedaan Davina, met die BO's erbij is het wel ontzettend moeilijk. Eli heeft toch een flinke tijd bv gehad. Is echt goed.

Anna krijgt alleen nog een ochtend voeding en ik vind het heerlijk dat ze zonder mij kan gaan slapen. Het geeft me een groot gevoel van vrijheid, dat ik niet altijd degene ben die haar in bed moet leggen of nog aan moet leggen voor ze kan slapen. 's Ochtends maakt ze er wel steeds meer een spelletje van. Vanochtend ging ze schudden en daarna roepen: "Die!"
*OUD heilige*
  maandag 31 december 2007 @ 08:51:34 #84
144006 chacama
Ondernemend!
pi_55673515
Ha, die Anna. Nu al laten zien dat ze echt wl zelf bepaald wanneer ze wil eten....
pi_55674621
Davinia, ik vind het knap van je.

Anna
pi_55699600
quote:
Op vrijdag 28 december 2007 22:14 schreef Jelief het volgende:
Vraagje voor de langvoedsters. Drinken jullie pukkies nog voor het slapen gaan (in de zin van in slaap vallen aan de borst).
We proberen het steeds weer maar Emma maakt een enorme stampij als zE niet mag drinken voor het slapen gaan. Soms gaat het goed maar vaker niet. Als ze bij oma slaapt is er helemaal niks aan de hand.
Ik val nog niet echt onder de langvoedsters, maar toch een reactie van hier.
Overdag als Elise naar bed gaat, dan geef ik haar niet eerst te drinken. Eigenlijk slaapt ze zelfs slechter als ik eerst te drinken geef, ze rust dan al uit bij mij en gaat al snel andere dingen doen in bed dan slapen.
's Avonds drinkt ze wel altijd eerst bij mij, maar ze valt niet meer aan de borst in slaap. Maar eigenlijk is dat pas zo sinds een paar weken.
Slapen is hier altijd een probleem geweest, Elise lag eigenlijk altijd veels te laat in bed. We wachtten meestal maar tot ze zo moe was dat ze in slaap viel bij het drinken en ik haar zo kon wegleggen, anders was het hysterisch brullen... Dit was voor ons de minst vermoeiende manier, al hoort het natuurlijk niet dat een babietje 's avonds nog lekker aan het spelen is.
Een paar weken geleden hebben we alles omgegooid en ging het wonder boven wonder wel goed (overdag minder slapen terwijl ze echt bekaf was, 's avonds vroeger naar bed en maar doorbijten). Wat sindsdien ook regelmatig gebeurd is dat ze aan de borst slecht drinkt. Eigenlijk is dat haar manier om duidelijk te maken dat ze naar bed wil. Na een paar avonden ging het ineens goed en hadden wij onze avondjes terug.
Helaas, 3 (4?) weken later ging het weer prut, dat is sinds eerste kerstdag. Waarom? Geen idee. We hebben wat meer bezoekjes gehad met vreemde avonden, vriendlief heeft vakantie daardoor is het ritme iets minder strak, ik vermoed dat er een tandje aankomt, ze kan ineens staan en is daardoor erg moe, tja het kan van alles zijn. Ik geef haar nu te drinken en leg haar in bed, we laten haar dan een uurtje brullen en dan geef ik opnieuw te drinken. Daarna gaat ze meestal wel slapen. De avondjes zijn nogsteeds beter dan zo'n 5 weken geleden, hoop dat het binnenkort weer wordt zoals de paar weekjes die we gehad hebben.

Om weer even meer bij het borstvoedingsonderwerp te blijven, de eerste week sliep ze ineens klokje rond, niet echt prettig als je ineens van zo'n 6 voedingen naar 4 wordt gezet. De week erna kwam ze weer gewoon 1 keer tussendoor (eind van de avond/begin van de nacht) en zat ik weer op 5 voedingen, een stuk prettiger...

Een heel verhaal geworden, hopelijk heeft iemand er iets aan...
pi_55701872
Ik heb al wat gegoogled, maar kan geen antwoord vinden. Hier heb ik altijd fijne tips gehad, dus bij deze een vraag.
Mijn rechterborst doet behoorlijk pijn. Het voelt alsof mn hele borst blauw is, maar dat is niet zo.
Ook geen rode of harde plekken. Wel doet het aanleggen extra pijn (alleen aan mn borst zelf overigens) en daarna het drinken ook.
Als het drinken klaar is, is de pijn weer minder.

Leeg laten drinken is wat ik doe, maar wat zou het kunnen zijn? Ik heb gekeken naar de symptomen van borstonsteking, maar dat is het volgens mij niet. Van de spruwsymptomen heb ik (en mn zoontje) er ook geen (behalve dan die stekende pijn).

Het is aan de zijkant (buitenkant) van mn borst. Aan de binnenkant heb ik weer geen last.
  dinsdag 1 januari 2008 @ 15:43:41 #88
11682 Moonah
Jolie femme
pi_55702943
Pixels, het klinkt mij heel bekend in de oren. Bij ons was het spruw die al in de melkkanaaltjes was gaan zitten. Mijn zoon had ook geen tekenen van spruw. Daarom waren we er dus te lang mee doorgelopen.
Als je naar de HA gaat en hij onderschrijft dit, vraag dan of je meteen Diflucan krijgt voorgeschreven voor jezelf. Dat moet je slikken. Voor je kind Daktaringel (geen Nystohupeldepup, ben de naam even kwijt, maar dat werkt minder goed). Daktarin moet je volgens recept 4x per etmaal geven, maar beter is om het vaker, maar dan wat minder te geven. En koop voor jezelf meteen een tube miconazolnitraatcreme (is zonder recept). Die smeer je op je tepels (werkt beter dan de Daktarin). Je moet die er wel goed afwassen voor het voeden.
Sterkte ermee!
  † In Memoriam † dinsdag 1 januari 2008 @ 15:58:43 #89
141844 Macka66
Ingewikkeld doekiemonster
pi_55703179
quote:
Op dinsdag 1 januari 2008 15:43 schreef Moonah het volgende:
Pixels, het klinkt mij heel bekend in de oren. Bij ons was het spruw die al in de melkkanaaltjes was gaan zitten. Mijn zoon had ook geen tekenen van spruw. Daarom waren we er dus te lang mee doorgelopen.
Als je naar de HA gaat en hij onderschrijft dit, vraag dan of je meteen Diflucan krijgt voorgeschreven voor jezelf. Dat moet je slikken. Voor je kind Daktaringel (geen Nystohupeldepup, ben de naam even kwijt, maar dat werkt minder goed). Daktarin moet je volgens recept 4x per etmaal geven, maar beter is om het vaker, maar dan wat minder te geven. En koop voor jezelf meteen een tube miconazolnitraatcreme (is zonder recept). Die smeer je op je tepels (werkt beter dan de Daktarin). Je moet die er wel goed afwassen voor het voeden.
Sterkte ermee!
De Daktarin creme die je bij de drogist kunt kopen is ook miconazolnitraatcreme.
DancingPhoebe op <a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" >23/10/09</a>:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
  dinsdag 1 januari 2008 @ 16:02:11 #90
11682 Moonah
Jolie femme
pi_55703242
quote:
Op dinsdag 1 januari 2008 15:58 schreef Macka66 het volgende:

[..]

De Daktarin creme die je bij de drogist kunt kopen is ook miconazolnitraatcreme.
Jawel, maar de Daktarin orale gel die voor het kind wordt voorgeschreven, moet je ook op je tepels smeren. En dat werkt minder goed (plus is een enorme plakzooi) dan 'gewone' miconazolnitraat huidcreme.
pi_55703267
Die is alleen 3x zo duur als de merkloze miconazolnitraatcreme van de apotheek.
  dinsdag 1 januari 2008 @ 19:37:05 #92
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_55707514
Ik had even een vraagje.
Kunnen de plastic bekers van het via avnet systeem, gebruikt worden in de flesopwarmer van avent?

De flesopwarmer

via avent systeem nrtje 2
  dinsdag 1 januari 2008 @ 19:41:02 #93
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_55707626
Ik wil avent wel mailen maar ik kan niet in het NL gedeelte van de site komen. Vandaar dat ik het hier vraag.
pi_55707722
Geen idee amaranta, ik vond ze wel ontzettend handig en we gebruiken ze nog voor hapjes.
*OUD heilige*
pi_55707942
amaranta, waarom zou je het in de via beker willen opwarmen en daarna overgieten in een flesje.
je kan toch ook eerst overgieten en daarna opwarmen??
Of mis ik nu iets?
  dinsdag 1 januari 2008 @ 19:58:52 #96
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_55708027
Nou ja, omdat ik dan niet hoef over te gieten.
Ik kolf het namelijk rechtstreeks in die plastic via avent dingen. Die gaan dan de vriezer in.
Het zou dus het makkelijkste zijn als ik ze dan ook gewoon in die opwarmer kan stoppen en er dan een speenop draaien.
Of ben ik nou lui?
pi_55708101
ow kijk, ik wist niet dat je er ook een speen op kon draaien.
wel dat je er rechtstreeks in kon kolven.
Dat verklaard het..

maar dan nog 1 puntje, kolf jij iedere keer hetzelfde??
ik kolf niet precies de drink hoeveelheden van Pepijn dus dan moet je alsnog overgieten
  dinsdag 1 januari 2008 @ 20:05:24 #98
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_55708174
Nee, ik kolf niet hetzelfde nee.
Maar dan zou ik er bijv2 kunnen ontdooien en die dan achter elkaar geven ofzo.

kijk, dat rechter ding kun je erop draaien, en op de bovenkant kun je weer je speentje op draaien...
opzich erg makkelijk natuurlijk

pi_55708280
aha kijk, das handig dat wist ik niet.

maar ik denk dat je te wisselend kolft om overgieten te vermijden. Ik iig wel.
Ik kolf, giet over in drink hoeveelheden en vries dan in.

Op een gegeven moment weet je hoeveel Eva ongeveer drinkt, wie weet kolf jij wel standaard meer of minder.
Stel Eva drinkt 150... jij kolft 200 of 100.. dan moet je altijd 50 weggooien, of je nou 1x 200ml kolft of 2x 100ml.

En dan daarbij nog dat je per kolfbeurt verschilt wat je kolft.
Alleen al 's morgens kan het hier zo 100ml schelen per dag.
pi_55708362
Wil je niet van je idee af hebben ofzo hoor
Maar wil alleen vermijden dat je melk moet weggooien omdat kolf en drinkhoeveelheden teveel schelen.
Dat zou zonde zijn. Zeker als je misschien flink moeite moet doen om voldoende te kolven voor Eva.
  dinsdag 1 januari 2008 @ 20:24:12 #101
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_55708622
Ja, dat had ik ook bedacht ja. Wat ik nu doe is als ik gekolfd heb het in de koelkast bewaren. Binnen 24 nogmaals kolven en die 2 kolfbeurten evenredig verdelen en dan invriezen.
K heb er namelijk nog geeen zicht op hoeveel Eva drinkt precies.

Maar bedankt voor je tips en meedenken iig!
  dinsdag 1 januari 2008 @ 22:04:21 #102
94046 PM-girl
pi_55711035
Jelief, ik schaar me nog niet onder de langvoedsters eigenlijk, dus ik weet niet of je iets aan mijn verhaal hebt.
Ik voed Simon nog tweemaal, voor en na de nacht. Komt hij 's nachts, dan mag hij drinken. Hij kan immers zonder, dus als hij komt, heeft hij kennelijk even de behoefte.

's Middags voed ik eigenlijk niet meer voor of na de slaap, dat waren zulke korte drinkmomenten dat ik ze eraf laat, al twijfel ik daar soms over.
*
pi_55711771
Amaranta, hier gaan de AVENT-potjes ook gewoon met speendop in de flessenwarmer, kan prima hoor.
Ik heb tot nu toe alleen maar gekolfd voor de momenten dat ik naar de avondschool ging, twee keer per week.

Soms verdween er al eens iets in de diepvries, meestal 100 à 120ml. Dat is ook wat ik ongeveer in de potjes zette (met de richtformule van 120cc x gewicht in kg/ aantal voedingen, het was eerder 150,140 en 130 -verminderd met de leeftijd omdat ze aankomen)
Ik heb ook ijsblokjes ingevroren om te kunnen bijpassen.

Vrijdag eerste werkdag, ben benieuwd of ze dan wel haar flesje zal willen (is ze een week of 3 geleden beginnen weigeren namelijk)...
En ook zo eng, voor het eerst haar achterlaten...
En een hemelse schrik dat ik binnen de kortste keren op KV zal moeten overstappen, om het topic-gerelateerd te houden...
  woensdag 2 januari 2008 @ 12:13:46 #104
94046 PM-girl
pi_55719705
Spannend Iksje! Ik hoop dat het goed zal gaan!

Simon demonstreert de veelzijdigheid van een kolf, hij gebruikt de kolf-set het liefst als megafoon!
*
  woensdag 2 januari 2008 @ 12:17:43 #105
11682 Moonah
Jolie femme
pi_55719801
Och die Simon!
Hij is echt een knap menneke aan het worden PM!
  woensdag 2 januari 2008 @ 14:24:26 #106
94046 PM-girl
pi_55722707
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 12:17 schreef Moonah het volgende:
Och die Simon!
Hij is echt een knap menneke aan het worden PM!
*
pi_55722844
hihi

Vandaag wilden ze me bij de apotheek trouwens WEER injectieampullen meegeven ipv neusspray

En nadat ik eindelijk de neusspray mee kreeg... werd bij de volgende medicatie (hormooncreme ivm eczeem) gevraagd of ik nog borstvoeding geef. Ja duh....! anders had ik die neusspray niet nodig. Ik vertel net dat ik neusspray nodig heb ivm kolven van borstvoeding.

Overigens staat op het apotheek etiket van de neusspray "1 spray in een neusgaat 2-5 minuten voor zogen" sorry hoor het zal gramaticaal best kloppen, maar vind het net ogen alsof ik een koe ben
Het woord voeden had iets charmanter gestaan.
Maar goed, je moet wat te zeuren overhouden

Echt na de afgelopen dagen (bezoekjes huisarts + CB) verbaasd het me ineens niets meer dat zo weinig moeders langer dan 6 maanden voeden. Wat wil je met al die anti-bv adviezen.
pi_55723373
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 14:29 schreef p_iglet het volgende:
Overigens staat op het apotheek etiket van de neusspray "1 spray in een neusgaat 2-5 minuten voor zogen"

Simon is een lekker ding
  woensdag 2 januari 2008 @ 20:49:00 #109
94046 PM-girl
pi_55730468
Jeetje P_iglet, wat een situaties elke keer! Dat moet jou als aankomend arts toch helemaal een punthoofd bezorgen!
*
  donderdag 3 januari 2008 @ 12:09:55 #110
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_55742547
Haha, die Simon!
En ik wil even juichen voor alle extra vrije dagen de afgelopen periode. Mijn productie is enorm toegenomen, ben ook weer aan de zoogcompressen gegaan. Helaas is het met kolven op het werk steeds moeilijker voor me aan het worden een tsr te krijgen. Zelfs met de neusspray is het moeilijk er voldoende uit te krijgen. Heb ook zo goed als geen vorraad meer in de vriezer liggen, dus ik vrees het ergste
pi_55743510
PM, ik weet iig hoe het straks niet moet

Jakkes kersjes.
Vervelend dat het kolven niet wil lukken.
Misschien kun je 's morgens en/of 's avonds 1 borst kolven terwijl Devin de andere drinkt.
Dan wekt hij de TSR op.

Hier is de productie door Pepijn zijn buikgriepje aardig genormaliseerd.
Omdat hij zo weinig dronk maar wel om de 3/4 uur en echt niet vaker.
Kolf ik nu tenminste weer normale hoeveelheden ipv de heel ruime hoeveelheden van de paar weken ervoor.

Mijn flesweigeraartje op de opvang vertikte het gisteren trouwens maar helemaal om te drinken.
Vandaag maar wat biobim meegegeven. Mogen ze het naar binnen lepelen. Wie weet werkt dat.
Geloof best dat hij niets tekort komt en het bij mij wel inhaalt. Maar inhaal nachten terwijl per vandaag mijn kerstvakantie afgelopen is en ik weer volop moet studeren vind ik toch minder
  donderdag 3 januari 2008 @ 17:12:55 #112
94046 PM-girl
pi_55749495
Ik hoop dat de Biobim dan weer voor rustigere nachten zorgt p_iglet!

Vraagje, zit er in bv nu geen/weinig vitamine D? Ik moest het namelijk bijgeven, volgens het cb, omdat hij geen opvolgmelk krijgt en nu de dagen zo kort zijn.
*
pi_55751012
PM het klopt dat in bv weingi vitamine D zit. Maar als Simon regelmatig buitenkomt en daarnaast yoghurt, boter etc eet krijgt hij meer dan genoeg binnen.
Met 1 uur buiten zijn heb je voldoende voorraad voor 2-3 dagen. En daarbij bouwt je lichaam ook voorraad op, dus Simon heeft nog voorraad van afgelopen zomer.

Dus zolang je niet in de planning hebt naar spitsbergen te verhuizen waar het 6 maanden per jaar donker is, hoef je geen vitamine D bij te geven.

Pepijn heeft toen hij vanochtend zijn fles weigerde wel 40cc + biobim op met een lepeltje, dat was VEEEL interessanter als de fles. hihi mijn eigenwijsje
Ze vinden het daar overigens ook geweldig dat hij stukjes banaan en appel eet. Ze geven hem daar hapklare stukjes. Voor complete grote stukken is heel begrijpelijk geen tijd, zolang hij het nog zovaak laat vallen.

Nieuwste stunt van vandaag Mijn kolfruimte had nog kerstvakantie
  donderdag 3 januari 2008 @ 19:46:35 #114
94046 PM-girl
pi_55753107
Ok dankjewel!

Overigens heb ik het met de arts over de curve gehad. Volgens de cb-curve zat hij onder het gemiddelde. Dat klinkt meteen 'fout' terwijl dat eigenlijk niet zo is. Die curve is echt gemiddeld genomen, met daarin ook een flink aantal kinderen met overgewicht. Dus het gemiddelde ligt eigenlijk te hoog, het zou lager moeten zijn.
Zoals in de WHO-curve. Dat is de ideale lijn en dus niet de 0-lijn die het cb hanteert.
Aangezien Simon de 0-lijn van de who volgt, is er niets aan de hand en doet hij het precies goed.

Aldus de arts van het cb! Fijn om dit stukje uitleg te krijgen. Dan interpreteer je het 'onder het gemiddelde' niet meer zo veroordelend.

En je kolfruimte met vakantie, op slot dus?
*
pi_55755604
PM ik vind het raar gesteld dat het gemiddelde te hoog ligt en lager moet liggen...

De curves zijn de gemiddelde waardes van alle kindjes. Daar is dus niets goed of fout aan.
Gemiddelde wil niet zeggen het ideale gewicht, maar dat 50% van de kindjes zwaarder is en 50% lichter.
Het kan dus idd zo zijn dat met de huidige gewichtsverdeling onder kinderen, het gemiddelde zwaarder is als een aantal jaar geleden.

Onder het gemiddelde moet je dus zeker niet als veroordelend zien, maar vind ik ook niet iets wat ze zo moeten benoemen. Zolang Simon netjes zijn eigne lijntje volgt en niet afbuigt, en lengte en gewicht goed in verhouding zijn is het prima.

Ik ben met mijn 1,68 ook onder het gemiddelde, maar dat wil nog niet zeggen dat er iets mis is...

Echt geen goed of fout in dit geval. Pas wanneer een curve gaat afbuigen of lengte en gewicht niet meer in verhouding zijn is er een reden tot verder onderzoek.

Jep kolfruimte op slot, morgen dus nog eens uitzoeken hoe ik dat ga regelen.
  donderdag 3 januari 2008 @ 21:44:38 #116
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_55755967
P_iglet, wat lastig. Waar heb je nu gekolfd dan?

En de ene borst kolven terwijl Devin aan de ander drinkt gaat in mijn geval een beetje lastig aangezien ik dan toch echt handen tekort kom.
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik heb alleen een handkolf
Tijdens de zwangerschap was ik van plan om bv te gaan geven, maar wist natuurlijk niet of het zou lukken.
Ik had zoveel slechte verhalen gehoord over mislukte bv-pogingen en besloot, om teleurstellingen te voorkomen, van het ergste uit te gaan en een handkolf te kopen. Als het voeden op rolletjes zou lopen, ook na mijn verlof, dan kon ik immers altijd nog een automatische aanschaffen. En dat staat dus nog steeds op mijn to do-list, is er een beetje bij ingeschoten....
pi_55756145
Devin in rugby houding, en dan heb je 1 hand vrij om te kolven?
Of heb je met een handkolf 2 handen nodig? Heb zo'n ding ooit eens 1xtje gebruikt in mijn kraamweek en ben dolgelukkig met elektrische, dus geen verstand van handkolven.

Das ook nog een optie voor je TSR probleem met kolven. Dubbelzijdige elektrische kolf huren of kopen. Maar niet de goedkoopste oplossing

Ik ben nu na mijn colleges als een gek naar de opvang toegesjeesd (schiet ook echt op het OV). En de opvang gebeld dat ik er aankwam en dat ze dus Pepijn niet nog een flesje moesten geven. Voor mijn colleges was er blijkbaar even een docent aan het werk op de afdeling waar ik kolf en toen dus niet gezien dat het daar dicht was. Het is er wel vaker rustig. Toen ik na mijn colleges terug kwam was de hele afdeling dicht.
pi_55756211
Kersjes, ik kolfde eigenlijk altijd één borst voor de ochtendvoeding omdat Merlijn toch wel genoeg had aan één borst en ze dan lekker vol zaten. En toen ik op een gegeven moment nog maar één keer op een dag kolfde waren toen ik thuis kwam mijn borsten lekker vol, Merlijn dronk aan de ene en met de handkolf kolfde ik de andere. Merlijn liet ik dan wel meer zitten dan liggen en dat was vaak precies goeneg om één hand vrij te hebben.
Bij mij was na 6 maanden de bv ook sterk teruggelopen, heb nog tot maand 9 én BV en KV meegegeven naar het KDV en op een gegeven moment daar gewoon melk laten drinken met de andere kindjes. Het voelde voor mij toen wel heel bezwarend maar hij haalde het bij mij wel weer in 's avonds en kreeg ook nog genoeg bij mij. Na maand 10 heb ik ook helemaal niet meer gekolfd.
pi_55756280
Ik had ook een handkolf gekocht omdat mij dat fijner leek dan een electrische, in de kraamtijd een kleine electrische mogen lenen en de opbrengst was drie keer niks, zeker toen ik na een paar dagen overstapte op de handkolf. De opbrengst was zoveel meer dan met de electrische. Het is heel persoonlijk ook wat je ligt.
  donderdag 3 januari 2008 @ 22:03:18 #120
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_55756581
Randa, een hogere opbrengst bij handmatig kolven?
Dat klinkt heel bijzonder!
Ik ga het dan toch maar proberen, voeden en kolven tegelijk.
Dat zal vast een knoeiboel worden, Devin zit geen moment stil, ook niet tijdens het voeden.
Kleine draaikont
pi_55756968
Een kolf en kolven is heel persoonlijk. Wat voor de één werkt, werkt voor een ander absoluut niet. Eigenlijk zou je een aantal kolven thuis en op het werk moeten kunnen uitproberen alvorens je een keuze maakt (maar dat kan helaas niet )

Heb je nog behoefte aan tips wat betreft kolven/tsr opwekkken?
pi_55757006
Mijn kraamhulp kon zich wel voor haar kop slaan toen ze dat merkte, want mijn kolf lag natuurlijk ook binnen handbereik.

Ik haalde makkelijk 100 tot 120 cc bij de ochtend voeding uit één borst door voor ik Merlijn aanlegde er één aftekolven. Dat was nog het meeste succes eigenlijk met kolven. Ik heb trouwens nooit de neusspray gebruikt. Ben heel benieuwd hoe het bij nummer twee dadelijk gaat lopen, mijn schoonzusje had alleen bij de eerste last van een lage opbrengst bij nummer twee liep het perfect met kolven. Ik zou het wel zo weer hetzelfde doen, alleen sla ik de eerste vier weken kolven liever over en hoop dat nummet twee direct live het goed doet en blijft doen.
  donderdag 3 januari 2008 @ 22:20:55 #123
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_55757084
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 22:16 schreef nebelung het volgende:
Heb je nog behoefte aan tips wat betreft kolven/tsr opwekkken?

Graag!
pi_55757489
Ik vertel vast niks wat je al niet weet, maar misschien helpt het

- Ik zat te bedenken dat het toch echt belangrijk is dat je een kolf hebt die goed bij je past. Denk je dat de handkolf goed bij je past en vooral ook bij je situatie? Hoef je allemaal niet te vertellen hoor, maar misschien goed om over na te denken even. En weet je wat ook fijn is om even na te gaan: heb je met kolven op je werk bijvoorbeeld het gevoel dat je op moet schieten, probeer je te snel te gaan, neem je wel genoeg tijd, ben je er niet te lang mee bezig, zit je wel lekker warm en ontspannen, ben je bang dat er iemand binnenkomt enz enz enz enz
- Over het algemeen zul je meer melk kunnen afkolven als je kort maar vaak kolft, dan wanneer je maar enkele keren per dag kolft en er dan lang mee bezig bent. Ik weet niet of dat in te passen is in je werk, maar ik noem het toch maar.
- Is de ruimte rustig en warm? Voel je je er prettig/ontspannen? Probeer jezelf zoveel mogelijk te ontspannen (wat helpt, dat helpt, al is het op je kop staan)
- Helpt een fotootje van je kind, of misschien een filmpje of geluidsopname?
- Ontspan bewust, adem diep in en uit. (en doe bewust je schouders naar beneden)
- Voordat je gaat kolven kan je je borsten masseren of met je vlakke hand rondjes draaien op je tepels.
- Iets warms drinken.
- Neem voldoende rust en geef jezelf de tijd.
- Thuis is het echt het overwegen waard om zoals de andere dames al zeggen tegelijk te voeden en te kolven.
- Probeer je niet druk te maken over de hoeveelheid, dat levert spanning op. De opbrengst is geen bewijs van hoeveel je produceert (Devin zal altijd meer uit de borst drinken dan je kolft). Probeer zo positief mogelijk t.o.v. kolven te staan (dit is de moeilijkste )
  vrijdag 4 januari 2008 @ 08:29:01 #125
1762 YPPY
Yppiaans
pi_55763957
Wat is Simon toch een schatje! Dat koppie.

Die gewichtslijntjes... Wij zijn opgegeven bij het CB. Ik krijg een verhalen meer, alleen het zinnetje dat het goed is zo lang ze op dezelfde manier (langzaam) blijft groeien. Inmiddels plan ik mijn afspraken overigens wel rond dezelfde tijd, omdat er dan een fijne wvk zit. Die ook naar me luistert en daardoor adviezen geeft waar ik wat aan heb. Leuk mens.

Moeilijk hoor p_iglet, eigenlijk zijn het dan je toekomstige beroepsgenoten die er niks van bakken. Nu weet je wel hoe je het later niet moet doen. Een vriendin van me is bijna arts en die weet eigenlijk niks van bv. Heeft 1 college erover gehad en dat was het. En die kan bijna CB arts worden.

Kersjes, ik heb/had (ligt al maanden in de kast) ook een handkolf. Wat ik dan 's ochtends deed was Anna in de rugbyhouding leggen, aan de 'mindere' borst. Ze lag dan los. Daarna met twee handen de kolf goed doen. Als die goed zat, had ik 1 hand vrij en kon ik daarmee Anna aanleggen. Het was best lastig en daarom ben ik uiteindelijk gewoon eerder opgestaan om voor de voeding te kolven, maar als dat niet ging lukte het zo ook redelijk.
*OUD heilige*
  vrijdag 4 januari 2008 @ 08:58:29 #126
3011 E.T.
pi_55764223
Kersjes, ik heb twee kinderen met een handkolf de hele bv-periode doorgekregen Saskia heeft 9 maanden bv gehad en werkte ik twee dagen per week, Tijn heeft 7 mnd bv gehad en die ging ook twee dagen per week naar de opvang. (en voor nummer 3 ga ik ook gewoon weer met de handkolf aan de gang. Al hoeft er nu niks meer naar de opvang)
Heb een tijdje een Ameda dubbelzijdige electrische gehuurd, maar daar had ik geen hogere opbrengst mee en de tijdswinst was minimaal, dus die heb ik snel weer terug gestuurd.
Als ik trouwens op m'n werk kolfde, ging ik altijd ets ontspannends lezen.. de krant van die ochtend.. of een tijdschrift ofzo. Kopje thee erbij.. even lekker ontspannen. Deur op slot en absoluut niet op de klok kijken!

Ongelooflijk he, dat zelfs bijna-CB-artsen zo weinig over BV weten
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  vrijdag 4 januari 2008 @ 13:06:37 #127
94046 PM-girl
pi_55769739
P_iglet, jouw verhaal klinkt me logisch in de oren.
De arts verklaarde zo het verschil tussen de twee curves. Wat m.i. dan ook zou aangeven dat flesgevoede kinderen hoger zitten qua gewicht, gemiddeld. En volgens de arts dus te hoog.

Maar het voornaamste is dat ze aangaf dat onder het gemiddelde dus niet verkeerd is. Zoals vele ouders het wel zullen interpreteren, telkens als het zo gezegd wordt.
*
  vrijdag 4 januari 2008 @ 14:43:25 #128
82727 klein_spookje
Mama van het liefste meisje
pi_55772031
Ik kom me hier ook maar weer eens melden. Ben joyce mama van Mara die ruim 2 jaar bv heeft gekregen en nu ondertussen alweer 4 jaar is. En mama van Zoe (met puntjes op de e maar dat lukt niet met de laptop) die vandaag precies 3 wk is en ook bv krijgt.

Even wat geschiedenis van Mara. Toen ze 6 wk was bleek ze allergisch voor veel wat ik at, koemelk, soja, ei, vis, noten, zaden, pitten, zee en schelpdieren, pinda alles moest ik laten staan en dit dieet heb ik gedaan totdat ze 14 maanden was en toen zijn we langzaam gaan introduceren van de gevoelige voedingsmiddelen. Met een jaar of 2 was ze zo goed als overal over heen gegroeid.
Mara is verder een klein meisje en volgens het cb altijd veel te klein en ligt geweest. En dat heeft een hoop "ruzie' opgeleverd met het cb. Maar goed ik heb mijn eigen ding gedaan en mijn lijn gevolgt en gekeken naar mijn kind en daar naar gehandeld. Dus niet bij gevoed toen ze dat wilde, wel het dieet gedaan terwijl hun wilde dat ik kv met pap ging geven en zo zijn er nog tig dingen.

Maa rondertussen is ons tweede meisje geboren en drinkt volop aan de borst. Maar wat kan je je dan toch ook weer onzeker voelen. Ze viel in het begin behoorlijk af en plaste niet. Ik wist dat ik wel bv had en voelde ook het toeschietreflex al snel maar toch mocht dat nie tbaten pas toen ik vreselijk stuwing kreeg na 3 dagen ging het bij Zoe ook beter met plassen.
Ze wil het liefst de hele dag aan de borst of pink en heeft veel zuigbehoefte wil absoluut geen speentje. En ik pink dus bij haar.
Haar iedere keer aanleggen heeft geen zin. Ze tankt zich zo vol dat ze "vee" spuugt. En ze is nog niet zo handig dat ze dan haar hoofdje draait en verslikt zich dan vaak en veel en dat ziet er erg naar uit. Dat is ook de rede dat ze bij ons op de kamer nog op haar zij ligt. Wat het cb weer niet wil omdat ze dat gevaarlijker vinden dan op de rug en spugen omdat er nog NOOIT volgens hun een kind gestikt is.

Zo dat is even hoe het hier nu gaat ik ben van plan om regelmatig mee te komen schrijven als de tijd dat toe laat.

liefs joyce
  vrijdag 4 januari 2008 @ 17:06:55 #129
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_55775214
Ik wilde Avent bellen maar ik ben net 5 min te laat. Over die bakjes dus.
Frappant trouwens dat het in ALLE landen een gratis nr, is behlave in Nederland.

Ow en bvdames, bij de prenatal hebben ze leuke bvshirts in de aanbieding.
  vrijdag 4 januari 2008 @ 17:09:25 #130
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_55775272
Ik snap dit stukje niet helemaal, wat bedoelen ze precies??
quote:
Dat is ook de rede dat ze bij ons op de kamer nog op haar zij ligt. Wat het cb weer niet wil omdat ze dat gevaarlijker vinden dan op de rug en spugen omdat er nog NOOIT volgens hun een kind gestikt is.
pi_55782344
Amaranta,
Heb je al een AVENT flessenwarmer?
Ik heb even gekeken in de handleiding van de mijne, en daarin staat een tabel met richtlijnen voor opwarmtijd, de potjes staan erin vermeld.
En ook twee 'stappenplannen':
a) voor AVENT zuigflessen en VIA bekers (gebruikt als zuigfles)
b) voor potjes en blikjes babyvoeding en VIA bekers (gebruikt als voedingspotje)

Dat zijn letterlijk de bewoordingen van de handleiding. Kan dus prima.
We vriezen hier ook in de potjes in, adapter met speen erop en dan de flessenwarmer in.
pi_55782618
En eerste werkdag was er een met plofboobies, ik kan alleen tijdens de middagpauze kolven, dus toen en 's avonds zat er best wat stuwing.
Weet iemand of dit erg veel effect heeft op de productie? Ik geef zeker nog 4 voedingen live op werkdagen (ene week woensdag en vrijdag, andere week di,woe en vrij)
Liande weigert nog steeds haar flesje (zowel avent als tommee tippee), ze heeft vandaag op 12u tijd slechts 100 ml gedronken.
Ik wou dat ik p_iglets vertrouwen had dat ze het wel bijdrinkt bij mij, maar dat heb ik niet. Ze slaapt ook veel vaker als ze flesjes weigert (in de opvang dus)

Simon heeft echt zo'n heerlijk hollands hoofdje vind ik... guitig manneke met die kolf!

Nebelung, dank je voor de kolftips! Hier wil het thuis vaak nog niet lukken (geen TSR na 15-20 min, slechts 20-30 ml met gestuwde borsten). Gelukkig lukt het op verplaatsing (hogeschool/werk) wel, ondanks dat ik hetzelfde doe, nl. er gezellig iets te lezen bij pakken enzo.

Kersjes, ik hoop dat het kolven op je werk snel weer betert!

klein_spookje, ik hoop voor jou dat Zoë minder allergisch reageert dan Mara, en dat jullie gauw een mooi evenwicht in het voeden vinden. Dat verslikken in het spugen lijkt me inderdaad eng. Slaapt ze bij jullie in bed op haar zij? Of in een eigen bedje?
pi_55782801
Iksje, ik dacht dat je in belgie ook extra recht had op kolfpauzes.

En heb je nog de neusspray kunnen regelen?

Iksje, Liande komt echt niets tekort!! Je werkt geen 5 dagen op rij ofzo, en zolang je thuis op haar verzoek voed zal ze echt zeker zorgen dat ze niets tekort komt!
pi_55782858
Dat veel slapen als ze flesjes weigert is ergens ook wel slim van Liande, want dan verbruikt ze ook minder energie

Over die vraag van je productie zou ik niet weten, maar misschien kun je net voor en net na werktijd ook nog kolven als extra pauze nemen niet lukt.
  vrijdag 4 januari 2008 @ 22:21:42 #135
82727 klein_spookje
pi_55783205
amaranta,
volgens het cb moet ze op haar rug liggen de kans dat ze stikt in terug komende melk dan dat ze op haar buik rolt en stikt. snap je?

iksje ze haalt de schade echt bij je in Mara dronk uit de fles alleen zoveel als ze nodig had om de ergste honger te stillen en dan tankt ze de rest weer bij jou savond en snachts.
en Zoe slaapt in haar wiegje naast me en als ze erg onrustig is bij mij in bed.

sorr voor het ontbreken van leestekens enz maar Zoe ligt nu bij me
pi_55783397
Ja, dat klopt, je hebt hier ook recht op die pauzes, maar je moet ze dan twee maanden van tevoren aanvragen. (dit wist ik pas een maand voor ik weer aan de slag moest) Bovendien heeft mijn werkgever er een handje van weg om dingen waar je recht op hebt te weigeren (zo krijg ik ook geen educatief verlof, ook zoiets waar je recht op hebt)
Ik heb je PM ivm de spray wel gelezen maar heb nog niet gereageerd

Er is op onze afdeling geen gesloten lokaaltje, ik moet dus naar een ander gebouw, de medische dienst daar. Na het werk kolven is niet echt een optie, aangezien ik pendel...
Ik kolf nu 's morgens voor het voeden (soms lukt dat dus, soms niet) en 's middags, 's avonds is het aan mijn meisje
Ik hoop dat het zo zal werken (maar vrees dus wel voor productie)

Ik hoop echt dat ze niet tekort komt, dat vele slapen leek me eerder door te weinig voeding (lage bloedsuiker) te komen dan uit 'slimmigheid' maar wie weet...
pi_55783579
Iksje, Liande is geen heeeeel klein licht babietje meer, dus ze zal niet veel slapen vanwege een lage bloedsuiker.
Daarvoor is de tijd zonder voeding echt tekort.

Stom dat je die pauzes 2 maanden van te voren aan moet vragen! en nog veel stommer dat je werkgever dingen weigert waar je recht op hebt.
En een bordje ergens op de deur van een leeg kamertje hangen terwijl je daar bezig bent?
Of desnoods niet hygienisch nog een keer op het toilet kolven en die melk weggooien? Dan neemt in ieder geval je productie niet af.

Wat je ook nog kunt proberen is net als wat Kersjes aangeraden werd, 's morgens tegelijk kolven en voeden. Dan gaat je TSR makkelijker.

Aanbod voor die spray staat nog steeds hoor!!
  zaterdag 5 januari 2008 @ 09:58:50 #138
94046 PM-girl
pi_55789990
Iksje, wat stom van je werkgever zo zeg! Als ik soms hier de verhalen lees, mag ik niet klagen over mijn werkgever (op een enkele door de klusjesman opengerukte deur tijdens het kolven na )
*
  zaterdag 5 januari 2008 @ 12:05:39 #139
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_55791246
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 21:50 schreef Iksje het volgende:
Amaranta,
Heb je al een AVENT flessenwarmer?
Ik heb even gekeken in de handleiding van de mijne, en daarin staat een tabel met richtlijnen voor opwarmtijd, de potjes staan erin vermeld.
En ook twee 'stappenplannen':
a) voor AVENT zuigflessen en VIA bekers (gebruikt als zuigfles)
b) voor potjes en blikjes babyvoeding en VIA bekers (gebruikt als voedingspotje)

Dat zijn letterlijk de bewoordingen van de handleiding. Kan dus prima.
We vriezen hier ook in de potjes in, adapter met speen erop en dan de flessenwarmer in.
ja maar 'papa' heeft doos met handleiding en al wegggegooid.
Bedankt voor het kijken in ieder gevla.
  zaterdag 5 januari 2008 @ 12:12:29 #140
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_55791345
Werk je in het onderwijs Iksje??
pi_55791610
Nee, waarom denk je dat? Ik ben gewoon bediende.
We zitten in een gebouw waar er allemaal landschapsbureaus zijn, en de vergaderzaaltjes en de keuken hebben glazen deuren.
Vandaar dat ik naar het aanpalende gebouw zal gaan, waar de medische dienst wel afgesloten is (hoop ik althans-ik heb gisteren snel op het toilet gekolfd, ik heb nu even 2w vakantie - examens avondonderwijs komen eraan -voor ik weer aan de slag ga.)
  zaterdag 5 januari 2008 @ 13:19:00 #142
108648 cattie
lieve moeder
pi_55792533
Iksje, mijn werk zit sinds kort in een nieuw gebouw, met aparte kolfruimte. Alleen vond de architect het leuk om er een glazen wandje in te zetten. Dat is opgelost door er ondoorzichtig raamfolie op te plakken. Misschien kun jij overleggen dat dat ook bij een achteraf keukentje of zaaltje gebeurd? Of anders gewoon zelf doen?
pi_55793014
Op mijn werk is geen rekening gehouden met een kolfruimte, overal glazen wanden behalve in de serverruimte . Heb ook gewoon besloten om daar te gaan zitten, lekker achter de serverkast naar buiten kijken. Als ik het maar ergens rustig heb is het geen probleem.
  zaterdag 5 januari 2008 @ 14:07:26 #144
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_55793483
NOu ja zonder reden eigenlijk
Ik werk dus wel in het onderwijs, en ik voorzie nu al kolfproblemen. Naast dat er geen geschikte ruimte is, kan ik niet zomaar tijdens de les even weggaan.
"zo jongens, jullie maken som 1 t/m 10 en dan gaat de juf even kolfen."
Maar gelukkig heb ik nog tot eind mei ouderschapsverlof, en dan is Eva al bijna een half jaar. Kan ik de bv af gaan bouwen.
pi_55793739
Amaranta, ook in het onderwijs is die kolfpauze iets waar je recht op hebt, het is niet makkelijk te realiseren.
Maar je kunt het in overleg wel proberen. Is er geen klasseassistent of RT'er of iemand die even de klas in de gaten kan houden.
Anders kolven vlak voor schooltijd, in de middagpauze en meteen na schooltijd voor eventuele vergaderingen. Dat moet ook lukken.

En je kunt proberen te overleggen of het geregeld kan di epaar weken dat je werkt tot de zomervakantie...
Dan heeft eva mooi dankzij de zomervakantie wel tot bijna 9 maanden borstvoeding.

Hier op het werk geluk. Een echte kolfruimte is er niet, maar ze zijn wel erg meewerkend. Ik gebruik het kantoor of, wanneer daar echt iemand druk bezig is die niet weg kan, een van de slaapkamers van de kinderen.
Ben wel benieuwd of ik nog wat kan regelen dat ik na 9 maanden door mag gaan met kolven. Maak nu lekker gebruik van mijn kolfrecht door af en toe wat later te beginnen/ eerder weg te gaan. Van collega's nog geen klachten gehoord gelukkig.
Op school gebruik de lichamelijk onderzoekskamertjes. Kan op slot, met stopcontact en wasbak, dus prima!
  zaterdag 5 januari 2008 @ 17:14:11 #146
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_55798435
Ja, zo had ik het dus ook bedacht ja. Zo rond 8en voordat de school begint. 11.45 als de pauze is en dan om 15.00 als de school uit. Dat moet 6x2= 12 dagen wel lukken. Op woensdag is het smiddags geen school dus helemaal geen probleem.
pi_55798592
Ow dat gaat vast lukken!!
  zondag 6 januari 2008 @ 11:16:26 #148
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_55818763
Pfff ik zat er gisteren weer helemaal doorheen. Ik heb ene tijdje met tepelhoedjes gevoed maar wilde daar graag vanaf. Nou, zo gezegd zo gedaan.
RB gaat erg goed maar ik weet niet wat er aan de hand is met de linkerborst. Ik ga gewoon elke keer door een hel. Het aanleggen gaat denk ik goed, ze pakt de hele tepel goed in de mond maar dan, als ze begint te happen doet het zo'n pijn. Na een paar minuten trekt het wel weg maar die eerste minuten zijn enorm pijnlijk.
Ik heb het idee dat mijn huid daar teerder is ofzo, ik snap het niet. Ook zitten er rare bulten op.
NOu ja, gisteren dus huilend zitten voeden en vannochtend voor de LB toch maar even het tepelhoedje gebruikt om haar te tepel goed te laten pakken, daarna zonder verder gegaan en dat ging wel goed.
Pffff ik wil zo graag BV geven maar elke keer dan denk ik. Nu stop ik echt. Nu stop ik echt.

Moest het ff van me af schrijven
pi_55818897
Mijn ervaringen betreft borstvoeding waren beide helaas negatief.
Bij mijn eerste werd ik in het ziekenhuis al heel slecht geholpen; Hij wil niet drinken? Okee dan schrijven we op dat hij geen zin had en douwen we er een flesje in. Je weet niets als beginnende moeder dus je laat het maar zo.
Tijdens de kraamperiode thuis werd ik gelukkig wel heel goed geholpen. Wat fijn als je een goeie kraamhulp hebt zeg!
Helaas had ik niet erg veel en moest (met bijvoeden zelfs) na 6 weekjes al stoppen. Niet goed als je kindje 1,5 uur per voeding ligt te drinken natuurlijk.

Bij de 2e wilde ik toch een poging wagen. Ze zeggen tenslotte dat de ene keer de andere niet hoeft te zijn. En ik dacht, als ze me in het ziekenhuis niet willen helpen, stikken ze maar. Ik doe het dan wel zélf!
Nou daar eenmaal geprobeerd aan te leggen. Ging wel aardig. Mocht binnen 3 uurtjes alweer naar huis dus kon thuis lekker oefenen drmee. Ik ging naar een kraamhotel en ook die gedachte was wel prettig want daar nemen ze ook goed de tijd voor je en weten ze er ook het een en ander van.
Maar helaas binnen een dag al weer verschrikkelijke kloven en zoveel pijn dat dit niet dragelijk was om vol te houden. Je borsten krijgens immers echt géén kans om in zo'n korte periode te herstellen.
Het tongriempje van de kleine was ook te kort en dankzij vasthoudendheid van de kraamhulp (in het ziekenhuis zagen ze weinig noodzaak,hij ging toch niet dood immers?) kon ik toch dag 2 al terecht en werd het doorgeknipt.
Ook dit hielp niet waardoor ik toch stopte. Ik vind borstvoeding geven het beste wat er is, mits het goed gaat en je een tevreden kindje én moeder hebt.
Maar toch blij dat ik het heb geprobeerd.
pi_55821057
Lieve Amaranta, die linkerborst klinkt niet goed. Je hebt een beetje hulp nodig daarmee. En die kun je krijgen, echt! Dit is een probleem waarmee je prima terecht kunt bij een lactatiekundige, als je dat zou willen. Totdat je hulp hebt, zou ik links dat tepelhoedje nog niet afbouwen.

Nederlandse vereniging van Lactatiekundigen

Op deze site kan je vrijgevestigde lactatiekundigen vinden bij jou in de buurt. Of je het wil doen, moet je natuurlijk zelf beslissen, maar mij lijkt het de moeite waard. Verder gaat het zo goed immers.

Sterkte hoor!
  zondag 6 januari 2008 @ 15:38:58 #151
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_55824326
Amaranta, ik hoop dat je eruit komt wat betreft je linkerborst.
Nebelung's raad opvolgen en een lactatiekundige bellen, huilend van de pijn je kleintje voeden klinkt me vreselijk in de oren...

Ik heb vrijdag op het werk geprobeerd de tips op te volgend tijdens het kolven, en ik was lekker goed op dreef, totdat mijn werkgever mijn kantoortje wilde binnen komen. Ik had de deur op slot gedaan, maar was zo uit mijn concentratie gerukt dat ik er 5 min. later nog steeds geen ml. extra uit had gekregen. Ben dus blijven hangen op 170 cc
Kolven lukt bij mij meestal ook maar 1 x per dag, rondom het middaguur. Ik weet dat er regels en wetten bestaan, mijn wekgever en collega's weten het ook, maar het valt gewoon heel lastig in de praktijk te brengen allemaal. Heb me daar al lang geleden bij neergelegd, ergens in mijn zwangerschap toen al snel bleek dat er weinig tot geen rekening kon worden gehouden met mijn situatie. Maar ik ga daar geen energie meer aan verspillen, het is zoals het is en ik kan daar niks aan veranderen helaas.

Straks ga ik proberen te voeden + kolven tegelijkertijd.
Wish me luck!
pi_55830169
Papier op de deur: hier wordt gekolft. Je hebt speciale deurhangers daarvoor ook he?

Deze deurhanger bevat informatie over de wettelijke regels omtrent kolven en voeden op de werkplek. De deurhanger is gratis aan te vragen bij het Voedingscentrum zolang de voorraad strekt.

En luck!
  zondag 6 januari 2008 @ 20:02:15 #153
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_55830649
De laatste 2 voedingen zijn best goed gegaan. Ik heb de tepel 'gecentreerd' goed in het midden en Eva goed laten happen. Het deed 10 keer minder pijn dan gisteren. Hopelijk blijft het zo lukken!
pi_55830824
Oh ik had nog een filmpje van 'goede happen', bedenk ik me ineens.

http://www.youtube.com/watch?v=RzptXRlEMV8

En bij de 2e baby kan je, voor het aanhapt, ook goed wat hongersignalen zien (tongetje, smakken enzo)

Fijn dat het beter ging amaranta.
  zondag 6 januari 2008 @ 22:01:14 #155
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_55833746
Kersjes, is het gelukt? Het voeden en kolven tegelijk??
Ik moet zo weer voeden, ben benieuwd!
  maandag 7 januari 2008 @ 10:30:19 #156
62525 Bibikuif22
<3 <3 <3 <3 <3
pi_55841919
Ben ik weereens!

Kersjes, hoe is het voeden en kolfen gegaan? Ik probeer het ook nog weleens maar Ryan vind "helaas" tegenwoordig de kolf erg interessant, Heb ik daar net een tsr weet hij weer de stekker eruit te trekken.

Amaranta super dat het wat beter ging! De andere voedingen ook weer?

Nebelung wat een mooi filmpje zeg!

Hier inmiddels weer bijna 11 maanden aan de borst en het gaat eigenlijk nog heel goed. 's morgens en 's avonds voed ik live en 's middags krijgt hij een afgekolfd flesje. Wel jammer dat het lijkt of steeds minder mensen ervoor open staan. Met Alyssa hoorde ik nog wel jeetje wat goed dat je het zolang volhoudt maar nu is het toch meer het "goh, nogsteeds", "Verlang je nieteens naar een wijntje", "zou je niet een keer de fles gaan proberen" of "hoelang ga je dat nou nog doen" Zelfs het CB is erg pro fles hier. belachelijk! Ik hoop toch nog wel een jaartje door te kunnen gaan en tuurlijk heb ik soms weleens een dipje maar jeetje, ik ben veel te blij dat het lukt en ik geniet er ook écht van!

Fijne dag allemaal!
Trotse mama van Alyssa (10-08-2003) en Ryan (23-02-2007)
pi_55843736
Ik heb hier een vraagje:

Wat doen jullie tegen lekken? Ik heb van die wasbare "koffiepads" aangeschaft, maar volgens mij zie je die hartstikke zitten...
Ik had ook nog van die siliconen plakkers gezien... Maar ik heb niet echt het idee dat dat fijn zit.

Hoe doen jullie dat?
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_55843879
Tegen het lekken in het begin die koffiepads. En tijdens het voeden spuugdoekje aan de kant waarbij je niet voed.
Na een tijdje die siliconen pads. Werkt prima als je geen enorme hoeveelheden meer lekt.
Maar in het begin ontkom je niet aan die koffiepads, die je dan nog na iedere voeding moet wisselen ook. Tegen het doorschijnen, wijder shirtje aan doen . En als je nog kraamvrouw bent maakt het niemand wat uit als je er niet al te flateus bij zit.

Hier zijn ze nu gelukkig zindelijk. Behalve bij flinke stuwing, dan lekt de kant waaraan ik niet voed.
pi_55843967
quote:
Op maandag 7 januari 2008 12:01 schreef p_iglet het volgende:
Tegen het lekken in het begin die koffiepads. En tijdens het voeden spuugdoekje aan de kant waarbij je niet voed.
Na een tijdje die siliconen pads. Werkt prima als je geen enorme hoeveelheden meer lekt.
Maar in het begin ontkom je niet aan die koffiepads, die je dan nog na iedere voeding moet wisselen ook. Tegen het doorschijnen, wijder shirtje aan doen . En als je nog kraamvrouw bent maakt het niemand wat uit als je er niet al te flateus bij zit.

Hier zijn ze nu gelukkig zindelijk. Behalve bij flinke stuwing, dan lekt de kant waaraan ik niet voed.
Ok, dank je! Dus die siliconen dingen werken wel?

Ik had zelf al zoiets van de eerste weken maakt het me geen reet uit dat iedereen de koffiepads kan zien. Alleen als ik dus naar de stad ga (na een paar weken) lijkt me dat gewoon niets.

Ze blijven ook niet lekken??
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  maandag 7 januari 2008 @ 12:07:32 #160
160944 DeLiedje
trotse mama
pi_55844016
krampjes....

Ik lees de laatste tijd steeds dat onderzoek heeft aangetoond dat wat de moeder eet maar heel weinig invloed heeft op de voeding... Ik heb tot nu toe dus gewoon alles gegeten.
Maar Floortje heeft erg veel last van krampjes... ontlasting en windjes zitten haar enorm dwars, het arme ding...

Hoe zijn julie ervaringen hiermee? Moet ik evt wel bepaalde dingen maar niet meer eten, en zijn er nog andere tips?
pi_55844083
quote:
Op maandag 7 januari 2008 12:05 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Ok, dank je! Dus die siliconen dingen werken wel?

Ik had zelf al zoiets van de eerste weken maakt het me geen reet uit dat iedereen de koffiepads kan zien. Alleen als ik dus naar de stad ga (na een paar weken) lijkt me dat gewoon niets.

Ze blijven ook niet lekken??
Die siliconen dingen werkten bij mij prima.
Bij de meeste vrouwen blijven ze volgens mij niet lekken. Hier zijn mijn borsten sinds een maand of 3 zindelijk. maar dat verschilt enorm.

De Liedje, wat enorm vervelend!!!
Je kunt proberen of het aanpassen van je voeding effect heeft op de krampjes. Waar baby's dan op reageren verschild per kind.
Enkele dingen die soms van invloed zijn: sinaasappelsap, koffie, sterk gekruid eten, kool soorten, ui, prei.
  maandag 7 januari 2008 @ 12:40:46 #162
62233 Jelief
ikke lief!
pi_55844800
Van borstvoeden.com (bij fabels en misverstanden)
Een borstvoedende moeder zou moeten proberen evenwichtig te eten, maar ze hoeft geen speciaal voedsel te eten, noch bepaald voedsel te vermijden. Een borstvoedende moeder hoeft geen melk te drinken om melk te kunnen maken. Ze hoeft zich geen gekruide voedingswaren, knoflook, kool of alcohol te ontzeggen. Een borstvoedende moeder zou een gewoon gezond evenwichtig eetpatroon moeten volgen. Bepaalde voedingswaren die de moeder eet kunnen de baby last bezorgen, maar dat komt niet vaak voor. Gewoonlijk kunnen 'krampjes', 'winderigheid' en huilen verholpen worden door de techniek van het voeden te veranderen in plaats van de voedingsgewoonten van de moeder.

en misschien heb je hier ook wat aan: http://www.borstvoeding.c(...)rstgevoede_baby.html
  maandag 7 januari 2008 @ 13:06:54 #163
3011 E.T.
pi_55845459
DeLiedje, hier was koffie (caffeine althans) een boosdoener bij Saskia.

Maar ja, dat is bij iedereen anders. Trial and error is de enige manier om daar achter te komen. Goed bijhouden wat je eet en wanneer Floor meer krampjes heeft.

Tijn vondt het overigens gewoon het lekkerst om met opgetrokken knieeen tegen mijn borst te liggen of om met z'n beentjes te 'fietsen'. Maar hij had niet zo veel last dat ik er voor op m'n voeding moest gaan letten.
  maandag 7 januari 2008 @ 19:36:12 #164
94046 PM-girl
pi_55855496
Vervelend DeLiedje!
Volgens mij krijgen bijna alle kindjes wel een keer krampjes, ongeacht wat je wel of niet eet. Het was bij ons een kwestie van even doorbijten, vooral voor Simon natuurlijk!
Sterkte ermee!

Hoe gaat het verdermet voeden?
*
pi_55855632
quote:
Op maandag 7 januari 2008 11:57 schreef Ticootje het volgende:
Ik heb hier een vraagje:

Wat doen jullie tegen lekken? Ik heb van die wasbare "koffiepads" aangeschaft, maar volgens mij zie je die hartstikke zitten...
Ik had ook nog van die siliconen plakkers gezien... Maar ik heb niet echt het idee dat dat fijn zit.

Hoe doen jullie dat?
Niets eigenlijk. Ik had echt zin zin in ook nog maandverband voor mijn borsten... En eigenlijk had ik alleen de eerste weken af en toe last van een druppeltje. Fons dronk ook wel erg veel.
Alleen een handdoek in bed, dat was wel nodig.
  maandag 7 januari 2008 @ 19:48:18 #166
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_55855878
Die wasbare heb ik ook ja. En die vormen niet mee met je beha. Verder heb ik all merken al geprobeerdl Er gaat niets boven die van bibi, maar die zijn stervens duur.

Krampjes heeft Eva voor zover ik weet geen last van.
  maandag 7 januari 2008 @ 19:51:45 #167
1762 YPPY
Yppiaans
pi_55855977
De eerste maanden had ik idd van die koffiepads. Eigenlijk best lang, het was toch winter. Toen het zomer werd, kwam ik hier dus met een groot probleem (kun je ergens wel teruglezen). Overgestapt op de lilypadz en die waren erg fijn. Na een hele tijd plakten ze niet meer en heb ik nieuwe gekocht. Ik vind het erg handige dingen en als er ooit (over 20 jaar) een 2e komt, ga ik die veel eerder gebruiken.

Dat is vervelend DeLiedje, Anna had ook veel last van krampjes. Ui en prei kon ze niet goed tegen, verder heb ik een tijdlang praktisch alles laten staan. Wat hielp, was haar leren rustiger te drinken, zodat ze minder lucht binnen kreeg. Ze kon eerst bijna geen boertjes laten, maar nadat we haar op een been zetten (met twee van haar beentjes aan dezelfde kant) lukte dat veel beter, dat scheelde ook veel. En d'r buikje masseren verlichtte ook iets. Sterkte!
*OUD heilige*
pi_55858067
Hij heeft er nog steeds lol in.

pi_55858326
Ahh wat een schattig bekkie
pi_55861201
quote:
Op maandag 7 januari 2008 19:51 schreef YPPY het volgende:
(met twee van haar beentjes aan dezelfde kant)
Die andere twee zaten aan de andere kant? Sorry, kon het niet laten.
  maandag 7 januari 2008 @ 23:46:06 #171
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_55862678
quote:
Op maandag 7 januari 2008 19:48 schreef amaranta het volgende:
Die wasbare heb ik ook ja. En die vormen niet mee met je beha. Verder heb ik all merken al geprobeerdl Er gaat niets boven die van bibi, maar die zijn stervens duur.

Krampjes heeft Eva voor zover ik weet geen last van.
Ik moet nog ergens wasbare zoogcompressen hebben, die voorgevormd zijn (Jippie's). Ik heb laatst gelet of ik ze nog in de winkel zag liggen, maar daar zag ik inderdaad geen voorgevormde liggen. Maar ik zag net op de site dat je ze wel kunt bestellen:
http://www.jippie.nl (kijken onder 'zoogcompressen').
Hopelijk kan ik ze weervinden, zodat ik ze straks weer kan gebruiken.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  dinsdag 8 januari 2008 @ 09:27:35 #172
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_55866325
Nou, dat voeden en kolven is niet zo'n succes gebleken. Devin raakte erg afgeleid door het geluid en de bewegingen waardoor hij steeds ophield met drinken en losliet. En het is maar goed dat we een lederen bankstel hebben, werkelijk alles zonder onder de melk. Devin, ik, voedingskussen, bank, grond.

Deliedje, krampjes zijn vreselijk, Devin heeft er van begin af aan ook heel veel last van gehad, vrijwel de hele dag door huilen van de pijn Wij hebben uiteindelijk, na van alles geprobeerd te hebben, veel baat gehad bij behandeling door een osteopaat. Hij gaf ons ook tips voor thuis en zowel Devin als ik hebben door hem aangeraden probiotica gebruikt om zijn, al tijdens de zwangerschap verstoord geraakte darmflora, te herstellen. En...het ging daarna al veel en veel beter. Hij is 2 keer behandeld, en toen hij later nog een terugval kreeg (na antibioticagebruik door mij) knapte hij na 1 behandeling ook al weer op.
Succes ermee, ik weet hoe erg het kan zijn, hoe machteloos en zelfs schuldig je er soms door kan voelen.
En nu kan ik lachend herhalen wat iedereen er altijd tegen mij over zei: het gaat echt wel weer over op een geven moment
Succes!
pi_55866654
Awwww Fons
  dinsdag 8 januari 2008 @ 09:54:53 #174
62233 Jelief
ikke lief!
pi_55866803
Lekker Fons!

Ik had in het begin 'koffiepads' die zitten wat flateuzer dan de wasbare van Avent die ik later had. DIe gebruikte ik overigens pas toen ik ze niet meer elke voeding hoefde te verwisselen. Ik kan mij niet herinneren dat ze 'te' zichtbaar waren. Dat komt wellicht door mijn grote borsten of doordat iktegen de tijd dat ik weer enkel t-shirtjes aan had ik die pads niet meer nodig had.
  dinsdag 8 januari 2008 @ 09:59:42 #175
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_55866895
Wat een lieve Fons.
  dinsdag 8 januari 2008 @ 11:16:05 #176
94046 PM-girl
pi_55868428
Leuke foto Bass Miss! Wisselt Fons nu ook zo vaak van borst? Simon frot net zolang tot hij de borst van zijn voorkeur gevonden heeft
*
pi_55868670
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 09:27 schreef Kersjes het volgende:
al tijdens de zwangerschap verstoord geraakte darmflora,
babies HEBBEN helemaal geen darmflora in de baarmoeder.
  dinsdag 8 januari 2008 @ 12:41:55 #178
62233 Jelief
ikke lief!
pi_55870590
Emma zegt onderhand gewoonweg dat de linker beter is dan de rechter
  dinsdag 8 januari 2008 @ 13:17:43 #179
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_55871358
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 11:27 schreef anneja het volgende:

[..]

Nou ja, misschien verwoord ik het niet helemaal goed.
Wat ik bedoel is: doordat ik tijdens de zwangerschap aan de antibiotica moest is absoluut nadelig geweest wat betreft de rijping en werking van Devin's darmpjes. Die waren erg geirriteerd en zaten vol met lucht die hij moeilijk kwijt kon. Dat leidde tot pijn, overstrekken, meer moeite de lucht kwijt te raken, meer pijn en veel gehuil bij zowel baby als mama
En hier speelde ook mee dat hij zowel tijdens de zwangerschap als de bevalling klem heeft gezeten met zijn hoofdje waardoor de achterkant van zijn hoofd min of meer vergroeider, steviger was dan hoort. Een boel spanning in zijn hoofd/nek, met meer overstrekken en spanning op de buik, dus krampjes als gevolg. En een immense zuigbehoefte, dat luchtte namelijk iets op doordat de boel door het zuigen ging ontspannen.

Dus bij krampjes: kijk ook eens of de osteopaat kan helpen!
Beetje warrig verhaal, ben een beetje slaapdronken geloof ik
  dinsdag 8 januari 2008 @ 14:04:09 #180
94046 PM-girl
pi_55872540
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 12:41 schreef Jelief het volgende:
Emma zegt onderhand gewoonweg dat de linker beter is dan de rechter
Er is geen duidelijke voorkeur, maar meneer neemt telkens hier dan weer daar een slok...
*
pi_55872608
Oe, wat een leuke foto van Fons

Hier is een grote voorkeur voor links trouwens, altijd al geweest.
pi_55873605
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 14:04 schreef PM-girl het volgende:

[..]

Er is geen duidelijke voorkeur, maar meneer neemt telkens hier dan weer daar een slok...

Ja, vooral in bed. Dan lig ik op mijn rug en dan klimt hij de hele tijd over me heen, ondertussen knie en elleboogstoten gevend.
  dinsdag 8 januari 2008 @ 14:59:30 #183
62233 Jelief
ikke lief!
pi_55874066
Vanmorgen ging Emma op haar knietjes zitten om aan de 'bovenste' borst te drinken.
pi_55877097
Fons staat ook dikwijls met zijn kont in de lucht.
  † In Memoriam † dinsdag 8 januari 2008 @ 18:48:09 #185
141844 Macka66
Ingewikkeld doekiemonster
pi_55879639
quote:
Op dinsdag 8 januari 2008 11:27 schreef anneja het volgende:

[..]

Ook moeders hebben geen darmflora in de baarmoeder
sorry, kon het niet laten
DancingPhoebe op &lt;a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" &gt;23/10/09&lt;/a&gt;:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
pi_55931230
het zal hier al weleens ter sprake zijn gekomen. Maar, ik maak borstvoedingsarmbanden. Ik maak ze op verzoek. Mocht er iemand interesse hebben dan kun je me pm-en.
pi_55931270
VOlgens mij vind Eva allebei de borsten even leuk.

Wel grappig dat de babies voorkeursborsten hebben!!
pi_55935217
dames, ik heb vanmorgen besloten dat ik definitief af ga bouwen. Zonder verdriet overigens en bewust besloten op een moment dat ik we allemaal weer lekker in ons vel zitten zodat het niet door vermoeidheid geforceerd is.

Ronja is de laatste paar dagen zelf al steeds minder gaan drinken, zelfs als ze naast me slaapt en ik ben er aan toe om het laatste stukje lichaam terug te krijgen.
Toen ik vanmorgen hoorde dat de medicijnen die ik voor mijn exceem krijg eigenlijk beter niet samen kunnen met borstvoeding was het voor mij de kapstok om mijn beslissing aan op te hangen.
Het zou me overigens niet verbazen als bij grondiger uitzoeken zou blijken dat het wel samen zou kunnen met BV maar om eerlijk te zijn had ik een duwtje van buitenaf nodig om voor mezelf te kunnen zeggen dat ik er mee wil stoppen.
Het is goed zo, ik heb er zo over lopen twijfelen en nu de knoop doorgehakt is voelt het alleen maar lekker.

Het idee dat ze nooit meer aan mijn borst zal drinken is ook wel een beetje verdrietig maar op dezelfde manier dat het vreemd was dat ze voor het eerst vast voedsel at, naar het kinderdagverblijf ging, uit logeren ging, etc. Het grote loslaten dat ouderschap heet

In overleg met de lactatiekundige ga ik niet afbouwen door Ronja minder te voeden maar door te kolven als de druk te groot is. Ik ben niet gevoelig voor verstoppingen en inmiddels kon ik bij logeerpartijtjes makkelijk 24 uur zonder voeden/kolven zonder harde plekken.
Voor Ronstermonster is het ook makkelijker zo.

overigens heeft mijn CB-/huisarts toch gelijk gekregen met haar idiote theorie dat kinderen die lopen niet meer aan de borst zouden moeten. Sinds vandaag rent Ronja namelijk ineens de hele kamer door
pi_55935431
owlet wat is dit raar om te lezen van jou. Ik heb zo het idee dat je in dit topic woont en het was zo leuk dat Ronja net iets voorliep op Anna. Ik snap de beslissing wel en die medicijnen komen dan wel goed uit.
*OUD heilige*
  donderdag 10 januari 2008 @ 21:48:30 #190
11682 Moonah
Jolie femme
pi_55935514
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 21:38 schreef owlet het volgende:
overigens heeft mijn CB-/huisarts toch gelijk gekregen met haar idiote theorie dat kinderen die lopen niet meer aan de borst zouden moeten. Sinds vandaag rent Ronja namelijk ineens de hele kamer door

Maar je gaat afbouwen dmv kolven zeg je. Ronja drinkt nu dus helemaal niet meer bij je?
Goed dat je er vrede mee hebt.
pi_55935536
Owlet suc6 met afbouwen!
pi_55935868
Klopt, ze heeft sinds vanmorgen helemaal niet meer gedronken. Twee keer kwam ze op schoot en toen ik niet zoals eerst meteen mijn borst ontblootte bleek dat ze volkomen tevreden was met een handje in mijn decollete en een dikke knuffel. Daarna ging ze meteen weer spelen.
Geen idee hoe het vannacht gaat maar aangezien ze de afgelopen dagen 's nachts ook alleen maar even aanzoog en daarna haar speen weer terugstopte denk ik dat het niet zo veel problemen zal geven.

Yppy, ik vind het zelf ook raar voelen. Hoe meer ik er over denk hoe meer ik er achter kom dat het niet zo zeer gaat om het stoppen met voeden als wel om het maken van beslissingen in mijn eigen leven, het bewaken van mijn eigen grenzen en het terugvinden van Owlet als persoon inplaats van als moeder, partner, collega, juf, etc.
En nu ga ik voorlopig even afstand nemen van dit topic want hoewel het nu niet moeilijk is is er ook niet veel voor nodig om het wel moeilijk te maken
  donderdag 10 januari 2008 @ 22:03:40 #193
108648 cattie
lieve moeder
pi_55935934
Owlet, gewoon even een .
pi_55936478
owlet, vind het sowieso bewonderenswaardig dat je het zo lang gedaan hebt!
petje af hoor!
pi_55940579
Owlet succes!

Hier is het inmiddels ook over en uit. Afgelopen vrijdag heeft Quinten zijn laatste borstvoeding gehad. Het was al langer een aflopende zaak, hij dronk steeds minder bij me, steeds korter. 's Ochtends ging het nog wel, dan was hij slaperig, maar 's avonds ben ik drie weken terug ofzo al over gegaan op de fles want dat was echt maar twee slokjes en dan over me heen klimmen om weg te komen. Een fles neemt ie wel de tijd voor, het monster En nu dus ook de ochtend eraf, wel gek hoor, om na 11 maanden helemaal geen borstvoeding meer te geven. Maar het is goed zo, ik heb mijn doelstelling van 9 maanden gehaald, en daarna nog twee maanden alleen ochtend en avond. Alle beginnenden heel veel succes met de borstvoeding!
En natuurlijk allen bedankt voor dit topic
Een beetje vreemd, maar wel lekker
pi_55940613
quote:
Op maandag 7 januari 2008 21:08 schreef Bass-Miss het volgende:
Hij heeft er nog steeds lol in.

[ afbeelding ]
wat een ondeugende blik
dat wordt wat later
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_55942878
Je hebt wel een goede beslissing genomen owlet. Ronja heeft zo lang kunnen drinken en als ze er niet meer naar omkijkt (wat dan eigenlijk zo is, als ze meteen haar speentje weer pakt) is het een mooi moment. Goed gedaan.

Beefcake ook al zo lang. Misschien tot ziens bij een volgende.

's Ochtends wil Anna echt nog drinken, dan is het "die! die! die!". De rest van de dag denkt ze er niet eens aan. De ochtendvoeding blijft dus nog wel even, het is wel makkelijk wakker worden.
*OUD heilige*
pi_55942981
Owlet, toch wel heel herkenbaar. Bij Merlijn heb ik niet eens echt bewust afgebouwd zo soepel bleven mijn borsten. Merlijn heeft het ook voor het grootste gedeelte zelf gedaan, het stoppen met drinken bij mij. Nu weet hij niet eens meer hoe het moet zo nog geen half jaar later.
  vrijdag 11 januari 2008 @ 10:16:03 #199
94046 PM-girl
pi_55944546
Owlet, het is toch mooi zo! Goed moment denk ik, als ik het zo lees! Bedankt voor je delen hier, en je wijsheid en tips!

Beefcake, zo te lezen is het gewoon de tijd voor Quinten. Wie weet tot ziens!
*
pi_56008762
Dames,

Ik ben ff zo vrij om een vraagje te stellen.

Vriendin van mij wil minder melk gaan produceren. Ze kolft nu 4x (8minuten per x) en heeft dan 1600 cc. Ze heeft 700 cc nodig. Melkoverschot dus. Haar borsten doen wel zeer met 4x kolven.

Haar zoon drinkt alleen uit de fles. Bij meer kolven ook meteen meer productie. Hoe kan ze dit een beetje onder controle houden ?
pi_56009870
Hoe oud is haar zoontje, KP? Wat grappig dat ze meer kolft dan dat ze kan gebruiken, da's bij de meeste vrouwen wel anders
Ze zou natuurlijk minder kunnen gaan kolven maar als ze niet al een dik jaar aan het voeden is dan is de kans best groot dat haar productie snel terug zal lopen omdat er een te grote tijd tussen de kolfbeurten zit. Ze zou dat misschien op kunnen vangen door wel vier keer te kolven maar dan zes minuten per keer bijvoorbeeld.
Wil ze minder kolven vanwege de pijn? Misschien is het dan ook wijs om te kijken naar waar de pijn vandaan komt. Zit het in de tepel dan zou wat zachter kolven misschien kunnen helpen. Zit het echt in de borst dan komt de gedachte aan spruw bij me op. Dat hoeft natuurlijk niet, maar pijn in je borst is eigenlijk nooit goed

Oh en hai, daar ben ik weer Helemaal stoppen wil niet lukken. Althans, ik heb geen zin om er midden in de nacht terwijl ze naast ons slaapt een hele strijd van te maken dus nog één keer per etmaal drinkt ze drie slokken.
Dat zal dus vanzelf wel aflopen. Sowieso als ze (weer) door gaat slapen en anders wel omdat je op drie slokken per dag geen productie op kan houden.
De rest van de dag en vooral de avond gaat echter geweldig. Ze kijkt er helemaal niet meer naar om en het voelt goed om ook echt niet meer te geven.
Jullie posts hier zijn lief trouwens
pi_56010428
Owlet, Merlijn was sinds juni vorig jaar van de nachtvoeding af, gelukkig. Maar dat kwam ook meer omdat ik die eigenlijk niet meer wilde geven. Wij hebben hem voor de nachten toen een rietjesbeker met water aangeboden, die lag toen toch al in bed. Verder bleef ik gewoon met mijn rug naar hem toeliggen en sliep meneer op een gegeven moment gewoon verder al waren er natuurlijk wel protesten in den beginne. In augustus ben ik uiteindelijk helemaal gestopt met voeden en sinds december slaapt Merlijn in zijn eigen bed. Succes met stoppen, ik moet zeggen dat ik het toch echt nog steeds wel een beetje mis, maar nog een paar weekjes en dan ligt er weer een bij mij te drinken als het goed is.
pi_56010795
quote:
Op zondag 13 januari 2008 22:42 schreef Randa_v het volgende:
Owlet, Merlijn was sinds juni vorig jaar van de nachtvoeding af, gelukkig. Maar dat kwam ook meer omdat ik die eigenlijk niet meer wilde geven. Wij hebben hem voor de nachten toen een rietjesbeker met water aangeboden, die lag toen toch al in bed. Verder bleef ik gewoon met mijn rug naar hem toeliggen en sliep meneer op een gegeven moment gewoon verder al waren er natuurlijk wel protesten in den beginne.
dat was ook ons plan inderdaad maar ze vertikt het om uit de beker te drinken. Ik blijf het wel steeds aanbieden maar ik wil ook in de nacht geen "machtsstrijd" want dan is ze snel helemaal wakker en dan slapen we alledrie slecht. Ze pikt het wel al steeds beter als ik me na drie slokjes om draai en ze gaat uit zichzelf steeds minder dicht tegen me aan liggen dus ik denk dat het vanzelf wel af zal bouwen.
quote:
In augustus ben ik uiteindelijk helemaal gestopt met voeden en sinds december slaapt Merlijn in zijn eigen bed. Succes met stoppen, ik moet zeggen dat ik het toch echt nog steeds wel een beetje mis, maar nog een paar weekjes en dan ligt er weer een bij mij te drinken als het goed is.
pi_56011350
quote:
Op zondag 13 januari 2008 22:24 schreef owlet het volgende:
Hoe oud is haar zoontje, KP? Wat grappig dat ze meer kolft dan dat ze kan gebruiken, da's bij de meeste vrouwen wel anders
Ze zou natuurlijk minder kunnen gaan kolven maar als ze niet al een dik jaar aan het voeden is dan is de kans best groot dat haar productie snel terug zal lopen omdat er een te grote tijd tussen de kolfbeurten zit. Ze zou dat misschien op kunnen vangen door wel vier keer te kolven maar dan zes minuten per keer bijvoorbeeld.
Wil ze minder kolven vanwege de pijn? Misschien is het dan ook wijs om te kijken naar waar de pijn vandaan komt. Zit het in de tepel dan zou wat zachter kolven misschien kunnen helpen. Zit het echt in de borst dan komt de gedachte aan spruw bij me op. Dat hoeft natuurlijk niet, maar pijn in je borst is eigenlijk nooit goed
Haar zoontje is 3 weken oud.....
pi_56016613
quote:
Op zondag 13 januari 2008 22:42 schreef Randa_v het volgende:
Verder bleef ik gewoon met mijn rug naar hem toeliggen
Als ik dat doe als hij vindt dat hij nog niet klaar is hebben we groot drama met enorm veel sleur en trekwerk aan mij om toch aan de borst te kunnen. Overdag kan hij best zonder, maar zodra we in bed kruipen moet en zal Fons drinken.
Ik kan me echt niet inbeelden dat hij daarmee snel zal stoppen.
pi_56017630
We hebben hem een rietjesbeker aangewend vanaf een maand of 9 volgens mij. Ik ben te lui voor een open beker. We hadden het water toch al als alternatief in bed liggen, misschien dat het bij Merlijn toch al makkelijker was omdat hij zelf zijn fles pakte 's nachts in plaats van mamma.
pi_56033301
quote:
Op zondag 13 januari 2008 23:09 schreef kapitein_pannekoek het volgende:

[..]

Haar zoontje is 3 weken oud.....
Dan zou ik zeker niet minder vaak gaan kolven, wel eventueel minder lang. Maar met een goed oog op de regeldagen, als er meer voeding nodig is dan ook via het kolven de productie opschroeven.
Drie weken is nog vroeg, het duurt zeker zes weken voor je kan spreken van een beetje stabiele productie, ik denk dat ik zelf in haar situatie niets zou veranderen maar misschien bij de volgende regelperiode gewoon zo door zou blijven gaan inplaats van productie opvoeren.

[ Bericht 0% gewijzigd door owlet op 14-01-2008 21:10:41 ]
  maandag 14 januari 2008 @ 22:16:38 #208
11682 Moonah
Jolie femme
pi_56035343
quote:
Op maandag 14 januari 2008 21:04 schreef owlet het volgende:
het duurt zeker zes weken voor je kan spreken van een beetje stabiele productie,
Eigenlijk is je productie toch pas stabiel als je gewoon weer soepele borsten hebt, toch? tenminste, zo heb ik dat ervaren.

En iets anders. Een poosje terug was er sprake van een BVmeet in Utrecht. 10 of 17 januari staat me bij. Geen idee of het nog door gaat! Ik heb dat toen nog eens aangezwengeld. Daarom vind ik het ook wel zo netjes om me hier maar even voor af te melden ivm de grote meet in Zeist op 20 jan.
  maandag 14 januari 2008 @ 22:36:12 #209
82727 klein_spookje
pi_56036046
kp hier ook de eerste wk dus nu nog veel bv ik voed op verzoek en kolf s ochtends de druk eraf dan heb ik 120cc en dan is mijn borst nog lang niet leeg.
Kan ze wat te veel is niet invriezen of doneren?
Ik zou nu nog niet minder gaan kolven de productie is nog niet stabiel genoeg daarvoor

succes
  maandag 14 januari 2008 @ 22:38:51 #210
82727 klein_spookje
pi_56036169
Hier gaat de bv lekker morgen naar het cb dus ook egen. Ze heeft net als haar zus koemelk en andere allergieen dus ben weer aan het dieten helaas is zr ook erg veel misselijk en heeft het zuur morgen daarom ook naar de huisarts.

iemand ervaring met reflux/?
  maandag 14 januari 2008 @ 22:46:35 #211
11682 Moonah
Jolie femme
pi_56036381
quote:
Op maandag 14 januari 2008 22:38 schreef klein_spookje het volgende:
Maud, van Chacama, maar die zijn nog wel even met vakantie.
En Evenstar.
  maandag 14 januari 2008 @ 22:53:51 #212
82727 klein_spookje
pi_56036598
oe jijbent een oplettende fokster bedankt
  maandag 14 januari 2008 @ 22:54:52 #213
11682 Moonah
Jolie femme
pi_56036633
quote:
Op maandag 14 januari 2008 22:53 schreef klein_spookje het volgende:
oe jijbent een oplettende fokster bedankt
Neuh, ben gewoon verslaafd.
pi_56041347
quote:
Op maandag 14 januari 2008 22:38 schreef klein_spookje het volgende:

Hier zeiden ze, toen Fons opgenomen was in het ziekenhuis, dat hij last had van reflux. Maar volgens mij was het gewoon het teveel van eten dat er weer uit kwam. Hij leek er ook totaal geen last van te hebben dus hebben we besloten van hem geen medicatie te geven en gewoon de wasmachine laten doorwerken.
pi_56041796
quote:
Op maandag 14 januari 2008 22:16 schreef Moonah het volgende:

[..]

Eigenlijk is je productie toch pas stabiel als je gewoon weer soepele borsten hebt, toch? tenminste, zo heb ik dat ervaren.
Inderdaad. En dan later ook weer een keer nóg stabieler als je op het punt komt waarop je met een gerust hart bij wijze van spreken twee dagen niet kan voeden zonder noemenswaardige productieproblemen.
Maar zo rond de zes weken heb je volgens mij wel weer een moment dat de na-de-bevalling-megaproductie danwel de langzaam-op-gang-komende-productie een beetje bijgetrokken is naar het normale.
quote:
En iets anders. Een poosje terug was er sprake van een BVmeet in Utrecht. 10 of 17 januari staat me bij. Geen idee of het nog door gaat! Ik heb dat toen nog eens aangezwengeld. Daarom vind ik het ook wel zo netjes om me hier maar even voor af te melden ivm de grote meet in Zeist op 20 jan.
oh ja! Nou ja, wij komen ook naar Zeist dus een aparte BV-meeting lijkt me (voor ons) een beetje te veel van het goede.

[ Bericht 0% gewijzigd door owlet op 15-01-2008 09:41:01 (typo) ]
pi_56042088
Lief dat jullie even reageren, ik geef de info door. Thx !
pi_56045291
Wij kunnen 20 januari niet
Dus dan maar een andere keer een bv cafe meet
  dinsdag 15 januari 2008 @ 13:48:26 #218
82727 klein_spookje
pi_56047500
@ Bass miss:
De wasmachiene draait hier overuren maar dat is het helaas niet alleen. Zoë is de hele dag door misselijk en zuur en dat doet haar erg veel pijn.

Net bij het cb geweest deze gaf me gelijk over de allergieen en reflux daarbij ziet ze nog te geel dus bloed laten prikken grrr
pi_56047924
quote:
Op dinsdag 15 januari 2008 13:48 schreef klein_spookje het volgende:
@ Bass miss:
De wasmachiene draait hier overuren maar dat is het helaas niet alleen. Zoë is de hele dag door misselijk en zuur en dat doet haar erg veel pijn.
Ja, als ze er duidelijk last van heeft zou ik er ook naar laten kijken en medicatie geven. (zantax schijnt goed te helpen?)
Alleen heb ik soms de indruk dat er nogal snel reflux geroepen wordt als baby's overgeven. Het hoeft dus niet altijd zo te zijn.
  dinsdag 15 januari 2008 @ 14:21:12 #220
82727 klein_spookje
pi_56048210
Ik wou dt het alleen de extra was was. Maar ze heeft zo een pijn een paar keer per uur komt het zuur omhoog soms slikt ze het terug rn dan komt en gaat het een paar keer heen en weer. Het breekt echt mijn hart.

Ik werk met baby's en idd word er vaak een etikette op een kind geplakt maar is helaas niet alleen wat melk terug gecven
pi_56095628
Maandagochtend heeft Ronja voor het laatst tussen ons in geslapen en bij me gedronken. De afgelopen drie nachten echter sliep ze door
Ze vraagt er niet meer om, reageert niet meer op mijn borsten in bad en toen ik vanmorgen in een melancholische opwelling besloot om nog één keer aan te bieden om in ieder geval een soort "laatste keer" te kunnen herinneren hapte ze heel voorzichtig met een zuinig mondje toe om vervolgens los te laten.

Wat ontzettend raar dat iets dat zo'n enórm veel voor een kind is op zo veel gebieden (voeding maar ook troost, rust, etc.) zo snel ineens over kan zijn.
Maar wat ontzettend heerlijk dat het uiteindelijk toch zo makkelijk is gegaan en dat ze er meteen het doorslapen bij pakt.

Ik wil jullie bedanken voor de lieve woorden van de afgelopen periode. Het was voor mij een groter en moeilijk proces dan voor Ronja maar uiteindelijk is het denk ik niet meer dan het even bewust doorzetten wat al natuurlijk in gang was gezet.
pi_56095689
owlet
Wat klinkt het fijn hoe het gelopen is!!
pi_56098206
Ok het heeft me net 15 minuten uitleggen gekost om een kolfplekje te regelen bij een belgische concertzaal...

Zal wel aan het taalverschil gelegen hebben
Werd het kort samengevat het onderstaande gesprek...

"hallo ik kom volgende week zondag naar u concertzaal en aangezien ik borstvoeding geef aan mijn zoontje zou ik graag willen weten waar ik borstvoeding zou kunnen kolven bij u"
"u mag u kindje gewoon bij ons in het restaurant of in de zaal voeden"
"nee ik neem mijn kindje niet mee, daarom moet ik juist kolven om de melk in flesjes te doen"
"maar u kindje mag mee meegenomen worden hoor"
"nou ik was niet van plan die 2,5uur heen en 2,5 uur terug in de auto mee te nemen en tussendoor nog even bij een popconcert neer te zetten"
"maar als u kindje niet mee komt dan heeft u toch ook geen melk nodig"
"ik maak in de tussentijd wel melk aan, dus anders loop ik over... is er geen ehbo ruimte die ik tijdelijk zou mogen gebruiken?"
"ja maar u kunt niet de hele avond de ehbo ruimte in beslag nemen, en dan ziet u toch niets van het optreden"
" nou ik heb voor en na het optreden 20 minuutjes nodig"
"ik denk niet dat dat kan hoor mevrouw, dan hebben wij bij ongevallen geen ruimte meer"
"Zou u dat even aan iemand na kunnen vragen, want ik zou toch wel graag van die ruimte gebruik maken, ik kan wat lastig met blote borsten gaan zitten kolven midden in de gang of in het restaurant"
"ik zal het even aan mijn collega vragen, maar ik denk dat het heel lastig word hoor mevrouw. u moet uw kindje maar gewoon meenemen, dat vinden wij hier best"

5 minuten later

"ow mijn collega zegt dat het geen punt is, u mag gebruik maken van de ehbo ruimte. we zullen het hier in de agenda zetten zodat alle collega's ervanaf weten dat u komt"

[ Bericht 0% gewijzigd door p_iglet op 17-01-2008 11:47:26 ]
pi_56098450
*OUD heilige*
pi_56098637
pi_56098801
ooh P-iglet hoe krijg je het weer voor elkaar! Ik liet het aan mijn moeder lezen en die lag ook helemaal dubbel.

Owlet fijn dat het zo soepel gaat .
pi_56100179
domme belgen :p
pi_56100372
piglet:

Ik heb maandag ochtend voor de laatste keer bv gegeven om 7:00.
Wanneer houden mijn borsten op met melk aanmaken en lekken?

Zodra Maarten huilt of de fles krijgt dan beginnen ze wat te tintelen en lekken ze.
Weet iemand hier hoe lang dat nog duurt voor dat het stopt?

I
pi_56100477
Owlet, wat fijn dat het allemaal zo gegaan is! Geweldig!

P_iglet, echt hoor, je moet al die verhalen verzamelen ergens!

Beefcake, goed gedaan

Ardenlyn, ben je van de 1 op de andere dag gestopt of heb je wel afgebouwd?
pi_56100514
Volgens mij gewoon een domme mevrouw Eentje die wel heel koppig was in haar domheid.
Jelief ik trek dat soort dingen aan denk ik.

ardelyn, dat kan voglens mij nog wel een hele tijd duren.
Alleen opletten dat je geen stuwing krijgt of harde plekken.
pi_56100619
Ik heb via een schema van de wijkverpleegster het kalm aan afgebouwd

Gisteren had ik een paar harde plekjes en die heb ik weg gemasseerd en een klein beetje afgekolfd zodat de spanning er af was ( was een tip van de wijkverpleegster)

Dus grote kans op nog een aantal weken natte plekken in bed, shirts ed?:D
pi_56101166
Ardenlyn, gebruik je geen zoogcompressen dan?

p_iglet, wat een gedoe zeg!
Nu maar hopen dat hij het op de juiste datum in de agenda gezet heeft, anders krijg je straks weer "Maar u zou toch volgende week komen?" oid Naar welk concert ga je dan? Niet geschikt voor Pepijn's muzikale opvoeding?
pi_56101180
Dat kleine beetjes kolven moet je niet te vaak doen . De spanning is er dan wel af, maar kleine beetjes kolven stimuleert de produktie alleen maar weer. Je kan dan beter nog 1 keer helemaal leeg kolven.

Verder harde plekken enzo in de gaten houden en het kan nog wel even lekken ja. Maar als de borst niet meer gestimuleerd wordt door drinken of kolven, zal het wel gauw aflopen denk ik
pi_56101252
quote:
Op donderdag 17 januari 2008 13:33 schreef Kersjes het volgende:

p_iglet, wat een gedoe zeg!
Nu maar hopen dat hij het op de juiste datum in de agenda gezet heeft, anders krijg je straks weer "Maar u zou toch volgende week komen?" oid Naar welk concert ga je dan? Niet geschikt voor Pepijn's muzikale opvoeding?
concert van Arid in AB brussel... muziek vind ik best geschikt voor Pepijn zijn muziekale opvoeding, alleen niet in een propvolle concertzaal... als het een buitenfestival was geweest dan was hij misschien wel meegegaan, dan kun je ook verder van de boxen vandaan enzo... (pepijn was met 6 weken oud al een dagje op lowlands)
pi_56102879
Ik heb Lilypads maar het voelt niet zo fijn na een tijdje. Alsof het begint te broeien ofzo.
Ik zal eens kijken naar die kompressen.

Heb nog maar 1 keertje gekolfd na maandag omdat het echt pijnlijk werd maar tot nu toe daarna geen harde plekken meer alleen lek ik af en toe behoorlijk.
  vrijdag 18 januari 2008 @ 10:56:33 #236
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_56123980
Mijn borsten doen zeer
Voor het eerst dat ik echt echt pijn heb.
Devin heeft gister heel slecht en weinig gedronken en is de hele dag aan het huilen en jengelen geweest.
In de loop van de dag kreeg ik steeds meer last en kolven en masseren gaven helaas niet de gewenste verlichting.
En vannacht was een drama: meneer ging inhalen en heeft 'n keer of 7 langdurig gedronken waarbij ik door de grond ging van de pijn. Ook gewoon op mijn rug liggen was pijnlijk en na deze gebroken nacht ben ik vanochtend maar naar de huisarts gegaan. Het is gelukkig geen borstontsteking ofzo, maar volgens hem gewone stuwing. Ik moest de vele harde plekken wegwrijven, goed leegkolven, koelen en in de gaten houden dat ik geen koorts krijg.
Ik zit nu op mijn werk met koolbladeren in mijn bh ( ) en heb zelfs moeite mijn armen goed te bewegen omdat er dan druk ontstaat op mijn borsten en da's niet fijn.
Au, niet leuk!
pi_56124064
Kijk uit met koelen he... Voordat je gaat kolven zorgen dat je borsten warm zijn, anders krijg je de harde plekken zeker niet weggekolft.
Sterkte!!
pi_56124446
Sterkte Kersjes, hopelijk ben je er snel van af
  vrijdag 18 januari 2008 @ 11:55:51 #239
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_56125733
klein_spookje, zielig dat ze reflux heeft.. en zeker in het geval dat mara ook erg allergisch was zou ik er idd niet van verschieten. Arwen reageerde nl als gevolg van met reflux. en daardoor een lichte beschadiging aan het klepje, dus zou wel verder laten kijken.
Misschien anders een idee om ook contact op te nemen met stefan kleintjes? sterkte ermee
Engaging Infinite Improbability Drive..
  vrijdag 18 januari 2008 @ 15:23:46 #240
160944 DeLiedje
trotse mama
pi_56131377
Twee vraagjes:

1) Is het erg dat mijn ene borst altijd proppie vol zit, en de andere altijd veel leger lijkt, en door Floortje ook altijd zó leeg gedronken is?

2) Hoe herken je spruw, ik heb dacht ik ooit gehoord dat er niet eens altijd een witte aanslag in het mondje te zien is...? Naar aanleiding van deze zin van P_iglet in het babietjes topic, ga ik twijfelen:
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 22:00 schreef p_iglet het volgende:
Bv kindjes doen dat namelijk ook bij spruw dat loslaten en weer vastpakken en dat heel vaak.
Floortje doet dat al een paar dagen nu, steeds loslaten en soms even heel onrustig drinken, (de rest van de tijd drinkt ze wél heel rustig...) en daarbij doen mijn tepels (alleen heel evne bij het aanhappen, maar dat aanhappen doet ze dus vaak omdat ze zo onrustig is) ineens weer zeer...

[ Bericht 27% gewijzigd door DeLiedje op 18-01-2008 15:29:48 ]
pi_56132260
Het klinkt wel als spruw DeLiedje. Zelf had ik soms last van steken in m'n borst en het drinken werd pijnlijker. Wij hebben er uiteindelijk weken mee rondgelopen (omdat de witte aanslag in Anna's mond volgens het CB geen spruw was), dus misschien dat je nog snel terecht kunt bij de huisarts?

Dat is de wet van vraag en aanbod. Doordat de ene zo vol zit, drinkt ze daar meer en wordt er ook weer meer melk aangemaakt. Ik begon meestal met de minst volle, zodat die extra gestimuleerd werd.
*OUD heilige*
  vrijdag 18 januari 2008 @ 16:42:37 #242
35189 Troel
scherp en bot
pi_56133622
Borstvoeding gaat hier super (nouja, borstvoeding ) Ik kolf omdat Ruben duidelijk nog te klein is om goed door te zuigen, het kost hem teveel energie. Inmiddels kolf ik hele voedingen, en dat vaker dan wat hij op dit moment komt. Hij heeft vanaf het begin bijvoeding gehad op advies van de kinderarts en dat mag hopelijk binnenkort stoppen Maar op dit moment gaat het prima, ik heb er eigenlijk geen problemen mee dat hij nu bijvoeding krijgt, omdat ik weet dat hij zo sneller op krachten is en dan helemaal over kan op borstvoeding.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_56135842
De Liedje, hopelijk heb je het laten nakijken op spruw. Hier begon het achteraf bekeken ook vooral met dat loslaten en ineens weer aanzuig pijn. Nog voordat er witte plekjes te zien waren.

Troel fijn dat het zo goed gaat!! Hopelijk kan je snel stoppen met de bijvoeding. Blijf je ondertussen wel oefenen met aanleggen?
  vrijdag 18 januari 2008 @ 21:18:35 #244
144006 chacama
Ondernemend!
pi_56140532
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 11:55 schreef _evenstar_ het volgende:
klein_spookje, zielig dat ze reflux heeft.. en zeker in het geval dat mara ook erg allergisch was zou ik er idd niet van verschieten. Arwen reageerde nl als gevolg van met reflux. en daardoor een lichte beschadiging aan het klepje, dus zou wel verder laten kijken.
Misschien anders een idee om ook contact op te nemen met stefan kleintjes? sterkte ermee
Sluit me dus even aan bij Evenstar. Op zich is reflux niet erg. Wel heel vervelend en je kan er dus medicijnen voor krijgen om te zorgen dat het zuur de slokdarm niet beschadigd. Het refux gebeuren hebben veel kindjes omdat het eigenlijk het mondje-terug-verhaal is. Echter, wanneer het ook zuur is, dan kan het duiden op een reactie. Dus een evt. doorverwijzing zou ik zeker niet overbodig vinden. Al is het maar om uit te sluiten dat het een allergie is (voor wat dan ook). Misschien een beetje krom (en kort door de bocht) geformuleerd. Maar in dit geval geldt...bij twijfel aan de bel trekken. Zuur is schadelijk voor je lichaam als het niet op de goede plek blijft zitten.

Maud heeft overigens geen last meer van reflux. Het maagklepje is goed dicht gaan zitten en ze heeft er nu alleen maar last van als ze inderdaad iets van melk binnenkrijgt (of zoals nu last van spugen).
  vrijdag 18 januari 2008 @ 21:25:01 #245
62233 Jelief
ikke lief!
pi_56140730
Troel leukje hier te zien en fijn dat het goed gaat. Ik sluit mij aan bij p_iglet om wel goed te blijven oefenen aan de borst. Misschien lukt het om eerst de borst te geven en daarna een flesje met afgekolfde melk of bijvoeding.
  vrijdag 18 januari 2008 @ 22:45:51 #246
35189 Troel
scherp en bot
pi_56142919
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 18:23 schreef p_iglet het volgende:
De Liedje, hopelijk heb je het laten nakijken op spruw. Hier begon het achteraf bekeken ook vooral met dat loslaten en ineens weer aanzuig pijn. Nog voordat er witte plekjes te zien waren.

Troel fijn dat het zo goed gaat!! Hopelijk kan je snel stoppen met de bijvoeding. Blijf je ondertussen wel oefenen met aanleggen?
Ja, dat proberen we wel regelmatig. Hij hapt gelukkig prima, en een klein beetje gaat het dan ook wel, maar dan is hij echt bekaf. Tja en dan kost het hem meer energie dan het hem oplevert als hij verder geen andere voeding krijgt.
Hij krijgt nu dus soms in plaats van de bijvoeding de kolfmelk en dan merk ik wel dat hij sneller weer aangeeft dat hij dorst heeft, maar ik ben allang blij dat hij toch ook al het goede van deze Melkunie-koe binnen krijgt

Het borstgeven en aanleggen is nu specifiek losgekoppeld van het koe spelen en het flesje geven, om de rust erin te bouwen, en het niet luier verschonen, borst aanbieden, flesje maken, flesje geven, koe spelen wordt.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_56143391
Klinkt super Troel!!

Houd ook in de gaten dat het bij borstvoedingskindjes heel gewoon is om de eerste weken VAAAAK te drinken, dus als hij snel na een bv flesje weer komt, dan mag hij gewoon weer een bv flesje. Iedere 1,5-2 uur is echt normaal de eerste tijd.
Als jij zelf genoeg bv hebt, dan kun je Ruben zoveel geven als hij wil.
BV is gewoon veel lichter verteerbaar als flesvoeding.
  vrijdag 18 januari 2008 @ 23:16:11 #248
35189 Troel
scherp en bot
pi_56143637
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 23:05 schreef p_iglet het volgende:
Klinkt super Troel!!

Houd ook in de gaten dat het bij borstvoedingskindjes heel gewoon is om de eerste weken VAAAAK te drinken, dus als hij snel na een bv flesje weer komt, dan mag hij gewoon weer een bv flesje. Iedere 1,5-2 uur is echt normaal de eerste tijd.
Als jij zelf genoeg bv hebt, dan kun je Ruben zoveel geven als hij wil.
BV is gewoon veel lichter verteerbaar als flesvoeding.
Ja, dat zei de kraamzorg ook inderdaad al. Alleen had hij vandaag even dat effect ook na de gewone flesvoeding, maar die druppelde ook echt zo uit de fles, dus volgens mij was daar iets fout gegaan bij het aanmaken Dus de boel maar weggegooid en nieuwe aangemaakt en nu ligt er iemand prinsheerlijk te slapen. Morgenochtend staat er weer een volledige kolfvoeding op hem te wachten

Ik heb overigens nog geen last van stuwing gehad, dus misschien dat het nog komt, het schijnt later te kunnen komen door het vele kolven al, maar ik hoorde ook al dat lang niet iedereen het had en dat je juist met grote borsten (hey, zijn ze eindelijk eens positief!) daar minder last van zou kunnen hebben.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_56145993
hier ook druk aan het borstvoederen, en het gaat eigenlijk al vanaf het begin goed. meneer zoog gewoon blaartjes op mn tepels in t begin
wat ik me afvraag, hoelang drinken de meeste kleintjes per voeding? en krijgen ze 1 of beide borsten?
  zaterdag 19 januari 2008 @ 09:33:37 #250
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_56148458
Nieuwe borstvoedende mama's welkom, en veel succes!

Lotje, als een baby goed drinkt, dan horen er juist geen blaartjes te ontstaan lijkt me
Misschien dat hij toch niet goed aangelegd is, hij hoort nl. de hele tepelhof in zijn mond te nemen en niet alleen de tepel.
Hoe lang die kleintjes drinken varieert, sommigen hebben 'n half uur nodig en anderen zijn met 10 minuten klaar. Sommigen krijgen beide borsten, anderen 1 per voeding. Dat deed ik met Devin ook al hel snel pmdat hij zo'n last had van krampjes. Ik had, zeker in het begin, enorm veel melk dat er met zo'n vaart uitkwam dat hij het niet allemaal goed kon verwerken en nog meer last kreeg van krampjes en spugen. Vandaar een borst per keer die hij goed leegdronk. Dat heb ik zeker de eerste 4 maanden gedaan, en nu ook nog heel soms 1 per keer.

Ik heb nog steeds pijn
Hoelang "mag" ik hier nog last van hebben? Ik kan geen aanraking verdragen, kan hem dus moeilijk optillen en omdat meneertje tijdens het drinken graag mag knijpen en kneden springen de tranen in mijn ogen als ik aan het voeden ben. Dit ken ik dus echt niet, zelfs in het begin heb ik deze pijn niet gehad. Het is volgens mij ook helemaal geen stuwing wat de huisarts beweerde.
pi_56148497
Kersjes, heb je ook warme plekken?
Of alleen pijnlijk? En zelf lamlendig en koorts?

Gewoon stuwing zou je onderhand wel herkennen lijkt me, en als Devin ondertussen weer gewoon drinkt had dat allang weg moeten zijn. Misschien naar binnen geslagen spruw? Of toch borstontsteking.

Lotje, hier een minuut of 10 drinken in totaal. Meestal uit 2 borsten, 's morgens 1. De eerste maanden hier ook maar 1 borst per keer. En een tijd lang zelfs blokvoeden vanwege overproductie.
  zaterdag 19 januari 2008 @ 11:14:17 #252
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_56149612
Niet zo zeer warme plekken: ze zijn eigenlijk helemaal warm. De rechter meer dan de linker en die doet ook meer zeer. Ik krijg nu ook vaker steken rondom mijn tepel.
Zelf voel ik me niet ziek, misschien dan toch spruw? Kan je daar zo'n pijn van hebben? En er is niks te zien: niet bij mij of bij Devin.
Zo stom, ik ben gister bij de huisarts geweest, had hij dat dan niet moeten zien? Of verder moeten vragen?
Nou is er sowieso al vaker een verkeerde diagnose gesteld daar. Niet door hem, maar door een andere huisarts van die praktijk. Met 32 weken zwangerschap werden mijn aanhoudende buik - en onderrugpijn tot 2 maal toe afgedaan als bekkeninstabiliteit nadat uit een test bleek dat ik geen blaasontsteking had, zoals ik zelf vermoedde. "Neem maar 4x daags 1000 mg paracetamol en ga maar Mensendieck doen de rest van je zwangerschap" 1 1/2 week later werd ik alsnog in het ziekenhuis opgenomen meet een flinke urineweginfectie, bloedspugend vanwege de antibiotica die mijn (destijds) toch al kapotgespuugde maag niet meer aankon.
Ik ben dus toch een beetje wantrouwig geworden zeg maar...
pi_56149689
Dan nu naar de huisartsenpost... en hopen dat niet 1 van je eigen huisartsen dienst heeft.
helemaal warme borsten dit behoorlijk pijn doen klinkt toch echt als een "beginnende" borstontsteking.

wat ik weet worden borsten van spruw niet warm, dan zou je volgens mij alleen pijn hebben. Maar je kan spruw hebben zonder dat er wat bij jou of devin te zien is.
  zaterdag 19 januari 2008 @ 11:39:55 #254
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_56150040
Denk je? Buhhh, ik voel me zo'n hypochonder
Zometeen even een hete douche nemen, misschien dat de warmte de pijn zal doen afnemen.
pi_56150220
mwah, borsten horen niet warm te zijn, dus met warme pijnlijke borsten naar de huisarts lijkt me niet bepaald hypochonder!! Dus hoppa bellen!! Beter voor niets er langs dan morgen of overmorgen met 40 graden koorts en een zware borstontsteking in je bed liggen.
  zaterdag 19 januari 2008 @ 11:49:47 #256
11682 Moonah
Jolie femme
pi_56150234
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 11:18 schreef p_iglet het volgende:
wat ik weet worden borsten van spruw niet warm, dan zou je volgens mij alleen pijn hebben. Maar je kan spruw hebben zonder dat er wat bij jou of devin te zien is.
Klopt! Naar binnen geslagen spruw is pijnlijk (steken, beurs gevoel) maar niet warm!
Ik zou ook zeker naar de HAP gaan Kersjes!
pi_56150515
Dit klinkt niet goed, Kersjes en het is zo te horen ook niet meer iets waarmee je rond moet blijven lopen.
Wat je na je bezoekje aan de HAP zou kunnen doen om de pijn en warmte af te doen nemen is kwark in een dubbelgevouwen hydrofielluier of theedoek doen en dat op de borst leggen. De kwark wordt er vies en dik van maar het verzacht de pijn in je borst wel.
Sterkte!
  zaterdag 19 januari 2008 @ 13:46:48 #258
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_56152232
Ik heb nu ook een rode plek boven mijn tepel
Om 14:00 moet ik bij de HAP zijn.
  zaterdag 19 januari 2008 @ 13:49:41 #259
11682 Moonah
Jolie femme
pi_56152287
Goed dat je een afspraak hebt!
pi_56153415
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 09:33 schreef Kersjes het volgende:
Nieuwe borstvoedende mama's welkom, en veel succes!

Lotje, als een baby goed drinkt, dan horen er juist geen blaartjes te ontstaan lijkt me
Misschien dat hij toch niet goed aangelegd is, hij hoort nl. de hele tepelhof in zijn mond te nemen en niet alleen de tepel.
Hoe lang die kleintjes drinken varieert, sommigen hebben 'n half uur nodig en anderen zijn met 10 minuten klaar. Sommigen krijgen beide borsten, anderen 1 per voeding. Dat deed ik met Devin ook al hel snel pmdat hij zo'n last had van krampjes. Ik had, zeker in het begin, enorm veel melk dat er met zo'n vaart uitkwam dat hij het niet allemaal goed kon verwerken en nog meer last kreeg van krampjes en spugen. Vandaar een borst per keer die hij goed leegdronk. Dat heb ik zeker de eerste 4 maanden gedaan, en nu ook nog heel soms 1 per keer.

Ik heb nog steeds pijn
Hoelang "mag" ik hier nog last van hebben? Ik kan geen aanraking verdragen, kan hem dus moeilijk optillen en omdat meneertje tijdens het drinken graag mag knijpen en kneden springen de tranen in mijn ogen als ik aan het voeden ben. Dit ken ik dus echt niet, zelfs in het begin heb ik deze pijn niet gehad. Het is volgens mij ook helemaal geen stuwing wat de huisarts beweerde.
dank voor t verwelkomen
de blaartjes waren alleen de eerste week hoor, puur omdat mijn tepels geen baby gewend waren en mijn jochie behoorlijk wat zuigkracht heeft. inmiddels is dat allemaal over en heb ik enkel bij de eerste aanhap nog even last van gevoeligheid. maar das normaal
hij drinkt dan ook 20 minuten of n kwartiertje.... eerst liet ik hem makkelijk n half uur aanliggen, maar dat was voor mijn tepels echt niet goed. toen ik navraag deed bij het CB zeiden ze daar ook dat t binnen 10-15 min ook genoeg is. ik laat m nog even wennen aan dat ie niet zo lang blijft hangen vandaar de 20 minuten. en zo bouw ik t wat af.
t was eerst zelfs zo dat meneer na n dik (!) half uur nóg ging huilen als ik m losmaakte.. en dat ging dan echt puur omdat hij nog wilde zuigen, drinken deed hij echt al niet meer.
ik kom dus uit op 10-15 min 1 borst per keer... ongeveer om de 3-4 uur

wat voor pijn heb je zelf dan? onervaren als ik nog ben op dit gebied kan ik je waarschijnlijk niet helpen... maar ik heb nu helemaal geen idee wat je bedoelt....
mosterd, zie ik... ik ben benieuwd wat ze je hebben verteld??
heel in t begin had ikzelf ook heel warme borsten en koorts, maar toen kreeg ik pillen tegen een urineweg infectie die ik bleek te hebben.. en daarna ging het snel beter. dus weet ik nog steeds niks over borstontsteking of wat dan ook
  zaterdag 19 januari 2008 @ 15:01:13 #261
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_56153830
Dus toch een borstontsteking.
Ik schrok toen ik bij de arts mijn bh uitdeed: de rode plek was heel snel een stuk groter en roder geworden.
Bah, weer aan de antibiotica
Nu eerst nog even pijnstillers en kwark halen en dan door naar mijn schoonmoeder's verjaardag. Ik heb eigenlijk helemaal geen zin, maar zien hoelang ik het uithou want begin me hoe langer hoe beroerder te voelen.

Bedankt voor het geven van het laatste zetje, anders had ik misschien niet eens gebeld!
pi_56154002
Kersjes, moet je echt naar die verjaardag? Het beste is om te rusten eigenlijk.
pi_56154519
Bedankt voor jullie adviezen over de spruw, ik las het alleen net pas (ben weekendje bij mijn ouders). Ik kijk het vandaag nog even aan, als de pijn in mijn borsten morgen erger is (nu is het nog dragelijk...) ga ik hier naar de weekend arts, en anders neem ik maandag contact op met cb, of ik even bij de kinderarts terecht kan...

(je hoort zovaak dat huisartsen spruw niet serieus nemen, helemaal zolang er geen aanslag te zien is)
  zaterdag 19 januari 2008 @ 18:06:53 #264
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_56158536
Kersjes, toen ik je vorige posts zag herkende ik het idd al... vooral dat je armen nauwelijks tegen je lijf kan houden vond ik naar. Het zit fus bij jou aan de voorkant? Das nog naarder idd, kan jet eenjs M lekker knuffelen Jemig meid heel veel sterkte en weet dat het over drie dagen zo goed als over is. let ook goed op devin, want eli werd erg onrustig van de ab...

wat ik deed op aanraden van stiefmoeder, vlak voor het slapen gaan aanleggen, leegkolven, heel warm douchen en lang masseren. dan is de boel s nachts leeg en dat sllapt beter.
wat ook helpt is warme kruik (niet te zwaar, dat doet pijn) op plek en daarna aanleggen/kolven

en GOED UITZIEKEN!!!!

een hele dikke voor kjou, ik had gehoopt dat het bespaard was gebleven (iedreen trouwens)
  zaterdag 19 januari 2008 @ 20:36:24 #265
35189 Troel
scherp en bot
pi_56162137
Hij heeft 10 minuten gedronken
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_56162180
Wat goed Troel

Kersjes, beterschap!!
  zaterdag 19 januari 2008 @ 20:37:52 #267
11682 Moonah
Jolie femme
pi_56162205
Wat fijn Troel! Knap van Ruben!

Oeh, Kersjes, toch BO.
Geen meet zeker morgen? Ziek maar goed uit hoor. Sterkte.
  zaterdag 19 januari 2008 @ 20:40:55 #268
35189 Troel
scherp en bot
pi_56162285
Ik ben ook echt superblij ermee. Ik kolf nu per keer een ruime voeding en heb dus een keurig voorraadje staan zodat ik 's nachts niets hoef te doen en ik voel me er echt super bij! Wat grappig dat je hele wereld ineens een stuk rooskleuriger wordt als wel alles gewoon leuk en aardig gaat en dat je dat in al je doen en laten zo goed terugmerkt
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_56162338
Wat goed van Ruben. Echt knap.

Beterschap Kersjes, goed dat je toch naar de HAP bent geweest.
*OUD heilige*
pi_56162732
Troel wat goed! En wat lang
pi_56162889
Troel helemaal geweldig! Vooral zo doorgaan!
  zaterdag 19 januari 2008 @ 21:50:27 #272
82727 klein_spookje
pi_56164179
Evanstar:
We hebben idd een afspraak gemaakt bij de huisarts. Deze dame een arts in opleiding vond dat het bij Zoë niet erg genoeg was. Pas als ze blauw aan zou lopen, niet groeien, niet willen drinken of wegvalt dan is het tijd om er wat aan te laten doen dit was in haar ogen alleen maar vervelend door de hoeveelheid was maar verder deed ze het goed.
Ik vond het vreselijk dat ze zo deed want ik zie/zag gewoon aan haar dat ze bijna de hele dag pijn had en dat is heel frustrerend dat je gewoon niet geloofd word.
Daarbij geloofde ze ook niet in allergieen. Door de extra onderzoeken die gedaan worden willen ze aantonen dat kinderen niet altijd allergisch zijn maar ouders dat denken.
Volgens haar komen veel kinderen zo de eerste jaren veel voedingstoffen te kort doordat dat door de ouers onthouden word door een vermoeden van een allergie. Dus ik heb haar meteen verteld dat Mara niets miste dat ze beter kreeg dan de koemelk ze kreeg de borst grrr wat was dat een naar gesprek.

De ene kinderarts wilde niets geven en de andere kinderarts wel. Gelukkig heeft ze nu iets en zijn we er 3 dagen mee bezig en zien al verbetering nu ze de Zantac gebruikt. Heerlijk weer een vrolijke baby die niet zo veel krijst van de pijn.

Chacama:
De reflux is idd niet erg. Maar als ik zie dat ze bijna 20 uur op een dag pijn heeft bij het liggen, na de borst, bij ht boeren en spugen, bijna stikt van het zuur omdat het omhoog en weer terug gaat en niet uitgespuugt word is dat heel erg naar en verdrietig.
De uitleg met de arts kan je hier boven zien.
Ik weet dat ze allergisch is voor koemelkeiwit die kans was ook erg groot aangezien haar oma het had, haar vader eczeem heeft en haar zusje ook allerlei allergieen had. Ik laat nu dan ook al ruim een weekje allerlei dingen staan. Doe het strengste dieet die er is om te voorkomen dat ze nog meer eczeem krijgt. Het word ook al minder. vaak gaan allergieen en reflux samen helaas.
Ik vond het vooral heel erg naar dat de huisarts me niet geloofde. Ze gelooft niet in allergieen en de reflux vond ze een niet ernstig geval en medicijnen zouden er niet zijn voor haar leeftijd/gewicht.

Maa rnu we ze gebruiken zien we al duidelijk verschil met 3 dagen geleden.!
pi_56164604
Klein_Spookje, wat een verhaal! Vreselijk, van die arts. Maar fijn dat ze nu minder pijn lijkt te hebben.
  zaterdag 19 januari 2008 @ 22:52:41 #274
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_56165980
oh klein_spookje ik wortd er zelf gewoon naar van, fijn dat jullie toch snel een WEL luisterend oor vonden. ik ga er later een keer iets dieper op in. maar voor nu even een dikke
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_56166253
pfff achter het behang plakken die arts in opleiding.

fijn dat je nu wel gewoon werkende medicatie hebt klein_spookje. hopelijk knapt ze snel op!!
  zaterdag 19 januari 2008 @ 23:15:17 #276
82727 klein_spookje
pi_56166690
De medicijnen hebben we als nog van haar gekregen.
Toen ik er was belde ze met een kinderarts en die zei dat Zantac niet voor kinderen was. En ook zei had dat al gezegt.

Ik wist via via dat dat wel voorgeschreven stond en we hebben besloten dat ik wat namen van medicijnen zou doorgeven de volgende dag zodat ze dat kon na zoeken of dat mocht.
Op de maag, lever, darmstichting site staat wel degelijk dat er voor kinderen medicijnen zijn voor deze klachten. Waaronder dus Zantac.
Na het bellen met haar heeft ze nog eens met de kinderarts overlegt dit keer een ander en deze schreef het wel vaker voor voor kinderen dus zonder problemen kregen we dat wel van haar.

Mocht ik niets krijgen had ze voor mij wel een verwijzing voor een kinderarts zonder naam zodat ik zelf kon uitzoeken waar ik heen wile. Niet dat ze het er mee eens was want deze arts zou toch het zelfde zeggen. Maar als ik dat perse wilde mocht dat wel. Maar uiteindelijk niet nodig.

Het edrgste vond ik dat ze alles wat ik zei; opzij schoof allergieen werden in twijfel getrokken. Daar ging het gesprek al mis tussen ons.

p_iglet ons meisje is een stuk rustiger nu spuugt nog wel maar is vrolijk en het fijste is dat ze niet meer giltva n de pijn want dat herken je meteen en doet je moederhart breken.
pi_56167989
even om iedereen wat op te vrolijken

ik vond m best sterk
  zondag 20 januari 2008 @ 14:06:05 #278
35189 Troel
scherp en bot
pi_56176908
LOL

Ik loop hier echt elke keer te glunderen als ik mijn VIA bekers vol zie stromen met melk Echt heel gaaf is dat!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_56194459
Owlet, fijn dat het stoppen zo goed ging/gaat!

Kersjes, beterschap!

Troel, wat fijn dat Ruben al zelf kon drinken en dat je productie/het kolven zo goed gaat!

Klein_spookje, wat een nare arts. Echt, zo vreselijk ongelovig staan tov wat jij als moeder ervaart. Zij ziet je kindje even op consultatie, jij ziet haar de hele dag.
Hier in België wordt overigens heel snel gemedicaliseerd bij reflux (of teruggeven, want dat doet elke baby). Ik heb net als Bass-Miss het gevoel dat hier nogal snel reflux en medicatie op je kindje geplakt wordt.
De eerste stap hier is gaviscon (siroop of poeder voor in de flesjes), de volgende stap Zantac of Losec. Inderdaad, allemaal medicijnen die voor volwassenen bedoeld zijn maar die ook baby's nemen. En die bij reflux aardig wat verlichting kunnen brengen voor je meisje. Er bestaat trouwens ook een verborgen vorm van reflux, waarbij ze inderdaad niet veel teruggeven, maar waarbij de zure melk steeds naar boven komt en weer ingeslikt wordt. Keer op keer kan dat wel de slokdarm beschadigen.
Echt wel fijn dat je uiteindelijk toch medicatie gekregen hebt, en dat Zoë er beter van wordt.
  maandag 21 januari 2008 @ 11:23:19 #280
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_56195064
@ P_glet, laten we het idd maar houden op het taalverschil.
Wel fijn dat je tóch terecht kunt met je kolfje. Ikheb afgelopen zaterdag
in een of andere aftandste kleedkamer mogen kolven in een theather/restaurant.
Ik was ook erg blij dat het kon, al was de ruimte erg loos. Er was alleen geen kraan helaas.

,@ Ardelyn, is het afbouwen helemaal goed gegaan?

@ Kersjes, wat vervelend dat je borsten zeer doen. En lekker, die koolbladeren he.
En vreemd dat de huisarts niks zag.

@ Troel, wat fijn dat het (via het kolven) zo goed gaat!

@ lotje, leuk plaatje

Hier gaat het eindelijk goed. Na een paar kere op het punt te hebben gestaan om de handdoek in de ring te gooien is vorige week een ommezwaai gekomen.
Ik had links altijd pijn en ben toen elke voeding begonnen in de rugbyhouding.Dat leek de pijn te verzachten. Gek genoeg ging rechts toen pijn doen, maar ik dacht, dat kan niet waar zijn.
Op gegeven moment zat ik bij het CB te voeden en daar zeiden ze dat ik goed aanlegde en dat er geen sprake was van spruw.
En raar maar waar, vanaf dat moment gaat het supergoed. Het aanhappen is even vervelned maar zeker niet pijnlijk, en daarna gaat het gewoon goed. Ik kan nu zelfs zeggen dat ik geniet van de borstvoeding ( het geven ervan dan). Ben zo happy!
  maandag 21 januari 2008 @ 11:27:28 #281
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_56195164
Ik kom even vertellen dat het eigenlijk heel goed gaat!
Bedankt voor jullie beterschapswensen, die hebben goed geholpen
Ben sinds zaterdag aan de antibiotica en misschien dat het goed aanslaat omdat ik er zo vroeg bij was?
Ik had tenslotte al klachten voordat er ook maar iets van de ontsteking te zien was!
Geen koorts, weinig ellende... Eigenlijk alleen pijn die best goed uit te houden is zolang er niks tegen mijn borst aankomt. En voeden doet ook zeer, maar ik ben zeker niet van plan om me hierdoor uit het veld te laten staan en te gaan stoppen met bv, zoals mijn omgeving schijnbaar verwacht.
Voorlopig blijf ik hier dus gewoon doorposten

Leuk he, Troel?
Ik kreeg daar vroeger ook altijd zo'n enorme kick van: Wow, kijk mij eens voeding produceren voor mijn kindje!
En als je straks ziet hoe hij groeit en aankomt, allemaal dor jouw melk, dat is zo'n mooie bevestiging van... ehhh, hoe zeg je dit zonder kotsneigingen op te roepen? Of mensen te beledigen? Of mezelf belachelijk te maken? Ehhh, je missie als vrouw dus eigenlijk. Baren en voeden Blegh, wat klinkt dit vreselijk, maar jullie begrijpen vast wel wat ik bedoel. En (al dan niet bewust) kinderloze vrouwen en flesvoeders: No offence, ik wil jullie echt niet veroordelen, kwetsen of wat dan ook! Ik refereer aan het prachtige, oppermachtige oergevoel dat ik zelf kreeg toen ik mijn pasgeborene het zo goed zag doen op mijn voeding!
  maandag 21 januari 2008 @ 11:29:48 #282
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_56195231
Oei, heb het bovenstaande teruggelezen...
Ik mag dan geen koorts hebben, maar volgens mij was ik toch aan het ijlen geslagen
  maandag 21 januari 2008 @ 11:33:08 #283
118901 Lishe
Verse Soep!
pi_56195316
Hahaha, Kersjes!
Ik wou alleen even komen kijken hoe het met je ging, vind het knap dat je er zo vroeg bij was.
  maandag 21 januari 2008 @ 12:33:49 #284
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_56196819
Yuck!
Ik heb net gekolfd en het zag er zo ranzig uit: allemaal slijmerige sliertjes zaten ertussen, het leek wel snot
Dit is normaal neem ik aan?

Lishe, heeft denk ik toch een hoop ellende gescheeld.
Maar de eer gaat ook uit naar de behulpzame dames van hier, zonder hun aandringen had ik misschien nog even gewacht met bellen.
pi_56201035
Amaranta: Lief dat je dat vraagt
Het gaat nog steeds goed. Ik heb nu zoogkompressen en dat werkt wel redelijk goed want ze blijven af en toe reageren op Maarten
Ik heb het idee dat het al stukken minder is als in het begin.
Met Maarten gaat het ook super. Bijna geen krampjes en hij heeft nu 3x een hele mooie poepluier gehad!
Af en toe wat het behoorlijk waterig maar nu prachtige poep

Baal nog steeds dat ik moest stoppen maar ik moet mij er gewoon bij neer leggen
pi_56201205
quote:
Op maandag 21 januari 2008 12:33 schreef Kersjes het volgende:
Yuck!
Ik heb net gekolfd en het zag er zo ranzig uit: allemaal slijmerige sliertjes zaten ertussen, het leek wel snot
Dit is normaal neem ik aan?
yup. Ranzig he ik heb mijn gekolfde melk-na-harde-plek wel eens gezeefd, was bang dat zoonlief zou gaan kokhalzen van de draderige slijmmeuk
  maandag 21 januari 2008 @ 22:20:43 #287
35189 Troel
scherp en bot
pi_56210159
Whehehe, dat hele snotterige heb ik nog niet, maar dat zal nog wel komen als de "echte" voeding op gang komt. Nu gelukkig nog niet van die ranzige dingen.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 21 januari 2008 @ 22:27:38 #288
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_56210344
Troel, ik hoop het niet voor je!
Volgens mij komt het door de ontsteking, ik heb het in ieder geval nooit eerder gezien.
Wel kleine fliebertjes als de afgekolfde melk een tijdje (gekoeld) staat, maar nu heb ik het over slijmdraden van zeker 2 cm lang
  maandag 21 januari 2008 @ 22:29:03 #289
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_56210378
Anneja, ik zie het al voor me
pi_56210451
Nou ik kom hier ook maar weer meeschrijven over mijn BV perikelen

Ik vond het niet vanzelfsprekend, maar gelukkig gaat de BV ook dit keer met Yara al redelijk goed. Ik had verwacht dat het met een 2e kindje weer heel anders zou zijn (en dat kan natuurlijk ook) maar eigenlijk bleek al snel dat dingen als houdingen en het aanleggen weer als vanzelfsprekend boven kwamen drijven. Vannacht en vandaag stuwing...hoop dat het morgen weer wat minder is want op dit moment kan ik m'n bovenarmen niet eens tegen mijn lichaam aanhouden..zelfs aan de zijkanten doet het allemaal zeer Net m'n kolf dus maar weer uit de kast gehaald als noodoplossing en flink wat afgekolfd...dat luchtte op!
She said you can paint your sky any colour
And you can paint your dark as dark as you need
And you can paint your light as light as you please
It's all up to you
pi_56228780
Hier gaat het eigenlijk boven verwachting goed met de BV. Gwen pakt de borst heel goed en zelfs van de stuwing heb ik weinig last, ze drinkt mijn borsten hoe vol ook nu al mooi soepel. Jammer genoeg wel een kloof, maar die zit bij de tepel die de reden was om te stoppen bij Merlijn. Vanavond de rugby-houding proberen en zo iets vinden waarmee ik de tepel zo min mogelijk belast.
Het ziekenhuis heb ik zelfs als positief ervaren doordat ik ze niet liet helpen met aanleggen, was zelfredzaam volgens mijn dossier. Alleen heb ik twee avonden een "slaapmiddel" gehad terwijl Gwen gewoon bij mij in bed lag, niet helemaal juist, maar eigenlijk vond ik het wel prima zo.
  dinsdag 22 januari 2008 @ 17:13:56 #292
35189 Troel
scherp en bot
pi_56228808
Hier geen stuwing gehad
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 22 januari 2008 @ 17:44:08 #293
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_56229395
Wees blij Troel!!
pi_56230301
hier ook geen stuwing gehad... maar ik vraag me nu echt af of ik genoeg produceer
ik kreeg te horen 1 kant per voeding.. en zojuist heb ik nadat hij gedronken had, wat ie niet heel gulzig deed overigens, de kolf weer eens gebruikt.
er kwamen misschien 3 druppels uit...
en gisteravond issie voor t eerst eigenlijk na de laatste voeding nog eens wakker geworden voor meer (2,5 uur later).
voor t zelfde geld had meneer last van onweerskriebels.. t was hier heuswaar even aan t donderen.. maar t maakt me wel onzeker.
ik denk dat ik m nu dus toch maar aan 2 kanten aanleg, just to be sure.
of raden jullie wat anders aan? hebben andere ervaringen? do tell me please?!
  dinsdag 22 januari 2008 @ 19:04:49 #295
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_56231226
Volgens staat wat je kolft los van wat je baby rechtstreeks uit de borst drinkt.
pi_56231255
Gwen drinkt aan één borst tot ze loslaat, ongeveer een half uur, zolang ze niet sabbelt. Laat ze tussentijds los, is het hier even laten boeren, mevrouw heeft erg veel last van teveel luchthapen tijdens het drinken . Daarna gaat ze weer aan de borst. Gisteren had ze nog heel veel smak en hongersignalen na één borst dus en de hik en haar dus weer even terugaangelegd aan de andere voor een toetje tot ze weer loslaat. Loslaten is een goed signaal. Ik zou kolven geen graadmeter maken. Want dat zegt niks. Zou gewoon aanleggen als je je onzeker voelt, ze geven hetzelf toch wel aardig aan, tijdens het onweer gisteren had mevrouw hier uiteindelijk 3 borsten gehad.

Het enige probleem hier is eigenlijk dat mevrouw nogal een slaperd is en ik dus echt de tijd een beetje in de gaten moet houden. Ze komt goed aan en was gisteren al niet meer afgevallen. De luiers zijn perfect alleen is ze nog wat geel waardoor het beter is dat ze meer/vaker drinkt dan om de ongeveer 3 uur waar ze zelf op zit. Als het aan haar ligt wordt ze niet wakker na 3 uur maar slaapt nog even door. Ik probeer nu dus echt die 3 uur aan te houden, eerder is natuurlijk ook prima, maar later lijkt me niet, want dan wordt het vlug veel later eigenlijk, ik vergeet het anders.

[ Bericht 25% gewijzigd door Randa_v op 22-01-2008 19:12:26 ]
pi_56233100
Ik durf nu dus mijn borst met kapotte tepel niet te geven , het bloedt een beetje dus heb er nu een tepelbeschermer opgedaan. Straks als het wat ingedroogt is wel een keer proberen, ben alleen een beetje bang voor de pijn.
pi_56233843
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 18:30 schreef _lotje_ het volgende:
hier ook geen stuwing gehad... maar ik vraag me nu echt af of ik genoeg produceer
ik kreeg te horen 1 kant per voeding.. en zojuist heb ik nadat hij gedronken had, wat ie niet heel gulzig deed overigens, de kolf weer eens gebruikt.
er kwamen misschien 3 druppels uit...
en gisteravond issie voor t eerst eigenlijk na de laatste voeding nog eens wakker geworden voor meer (2,5 uur later).
voor t zelfde geld had meneer last van onweerskriebels.. t was hier heuswaar even aan t donderen.. maar t maakt me wel onzeker.
ik denk dat ik m nu dus toch maar aan 2 kanten aanleg, just to be sure.
of raden jullie wat anders aan? hebben andere ervaringen? do tell me please?!
Net wat amaranta zegt: wat je kolft zegt helemaal niks over je produktie noch over wat je kind aan de borst drinkt. Ik weet even niet meer hoe oud je kindje is, maar als je nog in de eerste weken zit is het het beste dat je hem 1 borst helemaal leeg laat drinken en dan de 2e zolang hij wil (als toetje): dus 2 borsten (1 helemaal, de ander als toetje zolang hij wil). Niet alleen voor wat hij binnen krijgt dan, maar zéker ook om de productie in stand te houden. Al zou hij maar een paar slokken drinken aan de 2e borst, dan is wel weer alles geprikkeld om melk aan te maken.

Tearsong en Randa, fijn dat het zo goed gaat! (behalve dan die kapotte tepel Randa)
pi_56234374
Randa: hier ook een slaapkop. Tenminste...overdag Overdag moet ik haar regelmatig wakker maken voor een voeding. Eerst 1x per 3 uur maar in overleg met de kraamhulp laten we nu 4 uur tussen de voedingen zitten. Als ik haar na 3 uur wakker maak duurt het namelijk nog een hele tijd voor ze echt wakker genoeg is om te drinken. Na 4 uur wordt ze een stuk sneller en makkelijker wakker dus dat past gewoon iets beter bij haar ritme. 's nachts komt ze wel elke 2,5-3 uur.
De stuwing is aan het minderen al scheelt het volgens mij nog steeds 2 cupmaten ofzo. Afhankelijk van wanneer ze vanavond nog wakker wordt voor een voeding kolf ik denk ik maar weer wat af want echt lekker slaapt het niet (was juist zo blij dat ik weer op m'n buik kon slapen nu!)

Lotje: wat de anderen al zeggen, wat je kolft is geen graadmeter. Sterker nog, ik zou er helemaal geen waarde aan hechten. Ik weet nog dat ik bij Tomas ging kolven en dan kwamen er inderdaad steeds maar een paar druppels uit. En als ik dat dan weer zag begon ik me zorgen te maken en dat was nou ook niet echt goed voor het toeschieten van de melk...
En voor de rest is het zoals Nebelung ook al aangeeft. Als het kan de 2e borst geven als 'toetje' (al moet ik zeggen dat dat er hier ook vaak bij inschiet omdat mevrouw na de eerste borst in slaap valt en met geen mogelijkheid meer wakker is te krijgen)
She said you can paint your sky any colour
And you can paint your dark as dark as you need
And you can paint your light as light as you please
It's all up to you
pi_56234721
Een baby is nog steeds de beste kolf
Ik krijg mijn borsten nooit zo soepel met de kolf als wanneer mijn dochter gedronken heeft.

Hier wordt door LLL aangeraden om in de eerste weken minstens 8 voedingen te geven, om de productie rond 3-4 maand (en later) niet in het gedrang te brengen. En dezelfde richtlijn als hierboven: eerste borst leeg laten drinken, tweede mag als toetje.
Sowieso kan het nooit kwaad om wat vaker aan te leggen of wat vaker van borst te wisselen, dat schijnt de productie weer omhoog te helpen.

In het begin dronk mijn dochter ook aan beide kanten, maar dat schiet er al enige tijd bij in. Ze heeft genoeg aan één borst. En ze valt nog steeds wel eens in slaap aan de borst, vooral 's avonds of wanneer er te veel indrukken zijn geweest (familiefeest, dagje winkelen...)

Ben overigens heel blij dat ik al 5 maand BV geef, ik had gevreesd voor echte dips, kloven, ontstekingen (kortom, de probleemverhalen uit mijn omgeving die heel snel op FV overging). Gelukkig is dat nog niet gebeurd.
Wel een schoonmoeder die gisteren met een schitterend plan kwam om mijn eigenwijsje aan de fles te krijgen: alleen nog afkolven of stoppen natuurlijk.
Ze is een eigenwijsje omdat ze soms wel, meestal niet aan de fles wil (terwijl ze dat vroeger goed deed) en we geen lijn kunnen trekken in het waarom ze het wel of niet wil aannemen.
De grootste stress errond is alweer weg, ik weet nu wel dat ze het bij mij wel zal inhalen. En stoppen? Naaaa, toch nog even niet
pi_56237367
Heb net gekolft, mijn pijnlijke tepel. Even 40ml in een flesje. Moest even een beetje druk van die borst kolven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')