abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_55272463
Vervolg van Borstvoeding deel 38

101 redenen om borstvoeding te geven

Handige en betrouwbare sites:
tip! http://www.borstvoeding.com (Borstvoeding.com biedt een keur aan informatie over borstvoeding verzorgd door een team van gerenommeerde borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.)
tip! http://www.borstvoedingsforum.nl (Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.)
tip! Kellymom.com, breastfeeding and parenting (engelstalige site, met zeer uitgebreide informatie).
Nursingtwo (engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap)

Borstvoedings organisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League

Beide organisaties hebben een telefonische informatiedienst.

Directe links naar veel voorkomende vragen/problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5
Variety is the spice of life
pi_55272470
quote:
Op vrijdag 14 december 2007 15:30 schreef KRS het volgende:
De moed zakt me een beetje in de schoenen....
Ineens loopt de borstvoeding heel snel achteruit!. Sinds gister merk ik dat het ineens minder wordt. Ik merk het
aan mijn dochter (bijna 9 week) die ineens veel langer ligt te drinken en ook vannacht weer 2x wilde drinken.
Ik ben al tussendoor aan het kolven geslagen, vanochtend kreeg ik na de voeding aan 1 kant (zij drinkt ook
altijd maar aan 1 kant dus kan ik daarna mooi de andere kant kolven) nog 60cc eruit (ook al niet veel..) en
nu net nog maar 15cc!!!!!!!!!!
Ik baal enorm, ik had me juist voorgenomen het nog een poos vol te houden!
DUs nu wil ik haar extra vaak aanleggen en wat vaker kolven.

Hebben jullie hier ervaring mee en na hoe zo'n tijd hadden jullie de BV weer op peil??
Ik heb mijn viend al gebeld om een pak nutrilon mee te nemen, stel dat ik ineens helemaal niks meer heb!!
Je valt niet zomaar droog

De hoeveelheid die je kolft zegt (gelukkig) helemaal niets over je productie. Ook een baby die vaker wil drinken is niet bepaald een graadmeter. Misschien is ze 'gewoon' aan het regelen. Is ze moe, is ze ziek geweest, maakt ze een bepaalde ontwikkeling door, heeft ze erg veel prikkels gehad? Allemaal dingen waardoor een baby kan gaan regelen.

Wel goede graadmeters zijn:

-plasluiers (4 volle per etmaal)
-minimaal 100 gram per week groeien
-je kind is alert en tevreden
-je baby drinkt minstens 7 a 8 ker per etmaal (meer mag ook)
-je ziet/hoort je kind ritmisch slikken/klokken tijdens het drinken
-je borsten voelen soepeler aan na een voeding

Je zegt dat je vaker wil gaan aanleggen en kolven, heel goed!

Om de melkproductie op te voeren:

- is het verstandig om de baby vaak te voeden. Hoe vaker de borsten leeggedronken
worden, hoe meer melk er geproduceerd wordt. Het beste is om om de 2 a 3 uur aanleggen ook als de baby slaapt.
- Als de baby slaapt wakker maken.
- Laat de baby zo lang drinken als het wil.
- Beide borsten per voeding aanbieden is voor de melkproductie beter.
- Meerdere keren per voeding van borst wisselen.

Met een paar dagen investeren kan je zo de productie weer opkrikken.

Succes!
Variety is the spice of life
pi_55272696
KRS, sterkte en succes!
  vrijdag 14 december 2007 @ 16:47:39 #4
150010 KRS
Nee... niet "One"
pi_55273005
Ik ga mijn best doen ik hoop ook echt dat het allemaal gaat lukken, zal haar nu ook beide kantengaan aanbieden. Ze is in ieder geval nog net zo tevreden en alert als anders!
pi_55273429
Niet te snel aan jezelf twijfelen KRS, je doet het goed. Hou vol.
  zaterdag 15 december 2007 @ 13:42:25 #6
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_55290062
Tsja, KRS, als Nebelung al tips heeft gegeven, dan kan ik weinig toevoegen natuurlijk! Succes ermee en ik hoop dat je vlug weer soepel kunt voeden!

O, Simon heeft eindelijk het trui trekken ontdekt
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_55292305
quote:
Op zaterdag 15 december 2007 13:42 schreef PM-girl het volgende:

O, Simon heeft eindelijk het trui trekken ontdekt
Hier pakt Fons heel dwingend mijn hand vast, om deze naar mijn trui te brengen.
''Doe die trui omhoog, mama!''
  zaterdag 15 december 2007 @ 21:32:26 #8
24188 Belana
kloon van belana
pi_55300062
ff tips gevraagd. een vriendin van mij geeft borstvoeding en wil graag gaan kolven omdat ze over een tijdje weer aan het werk moet. de baby is nu 3 weken en de bv gaat als een tierelier. in het verleden had ze moeite met kolven, maar ze wil toch wel weer gaan proberen. wanneer kan ze dat het beste gaan doen en hoe moet je dat inpassen/opbouwen naast de voedingen (ivm te veel voeding gaan maken enzo)

alvast dank!
stormy waters...
sailin'
  zaterdag 15 december 2007 @ 21:44:37 #9
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_55300484
Volgens mij kan ze nu al beginnen (waarom niet?) de meningen verschillen een beetje over wat het handigst is. er staat mij iets bij van een uur na de ochtendvoeding te kolven.
maar het is mss een beetje vroeg om nu al voorraad op te bouwen. hoe groot is de vriezer? en het is 3 mnd houdbaar ingevroren, dus als je nu al gaat invriezen, moet je het al bijna geven als ze gaat werken.

Volgens mij produceer je niet teveel voeding als je max. 1x per dag extra kolft. en zeker als ze nu al wilt beginnen kan ze natuurlijk ook om de dag kolven oid. bouw je wel voorraad op, maar worden de borsten niet helemaal te veel gestimuleerd.

en als ze moeite heeft met kolven, mss baby ernaast houden, shirtje ruiken, ogen dichtdoen, muziekje luisteren, een combi van bovesntaande, mss helpt dat.
en gefeliciteerd natuurlijk
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
  zaterdag 15 december 2007 @ 22:14:19 #10
24188 Belana
kloon van belana
pi_55301314
het gaat haar vooralsnog om oefenen, niet om voorraad. (de melksamenstelling veranderd toch ook weer als de baby ouder wordt? dan heeft nu al voorraad maken toch niet zo veel zin?)
bij haar oudste dochter wilde het kolven niet lukken en die kreeg op het kdv dus poedermelk. het zou gewoon mooi zijn als het dit keer lukt.
1 keer per dag zou moeten kunnen dus? op zich is bij de ochtendvoeding beginnen wel slim idd, dan zit je ook lekker vol natuurlijk.
stormy waters...
sailin'
  zaterdag 15 december 2007 @ 22:39:42 #11
108648 cattie
lieve moeder
pi_55302035
Nu gekolfde kan ze best over drie maanden geven. De samenstelling verandert wel, maar niet zo erg dat ze het dan niet meer kan geven. Sowieso kan ze het beste over een paar weken gaan oefenen met de fles, anders heeft ze kans op een flesweigeraar.
Een uur na de ochtendvoeding is in principe het handigst, ik deed het echter op een moment van de dag dat Ive net lekker lag te slapen en ik rustig kon kolven zonder hem er om heen. Trouwens niet eens elke dag, maar als het goed uit kwam.
Welk kolfapparaat heeft ze? Dat kan ook schelen. Foto's of video's kijken helpt voor de tsr en anders zou ze eventueel syntocinon spray kunnen vragen bij de huisarts.
  zaterdag 15 december 2007 @ 22:50:28 #12
24188 Belana
kloon van belana
pi_55302384
ze heeft een handkolf liggen nu geloof ik, ik zei al dat ze eventueel kan huren.
ok, het is dus wel al te bewaren, dat is mooi, want zonde om weg te gooien ten slotte. ik las net dat je idd met 4 weken ongeveer wel al met flesjes geven moet gaan oefenen ik heb haar de link hier in de OP even doorgemaild vast.
stormy waters...
sailin'
pi_55312041
* DeLiedje komt om het hoekje gluren

Met meteen een vraagje om advies...

Vandaag is Floortje ( ) haar 4e dag, de borstvoeding loopt als een trein.. Het aanleggen ging meteen wel goed, maar omdat ze de eerste dag wat misselijk was van het vele vruchtwater wat ze binnen had gekregen (bijna alles was op), dronk ze weinig. Vanaf de 2e nacht (na heel wat eerste poepluiers) dronk ze goed en begon de stuwing...
Sinds afgelopen nacht (nacht 3) zijn mijn borsten echt énorm en lekken ze echt héél erg... Als ik de ene borst voed, dan lekt de andere zo een heel zoogcompres vol, en mijn t-shirt tot op de onderkant (echt!) nat...
Heel fijn dat het voeden zo goed gaat, maar dat lekken is even wennen natuurlijk...
Die zoogcompressen blijf ik aan het vervangen, en plakken aan mijn tepels vast (tepels die nog wel wat moeten wennen aan het voeden natuurlijk en dus wat gevoelig zijn).

Verloskundige kwam vandaag op controle en die had als tip de Lilypadz.. Toeval wilde dat ik die al in huis had (gekregen van nichtje die ze niet kon gebruiken ivm ingetrokken tepels).

Nou vroeg ik me het volgende af: Die lilypadz zorgen er als het goed is voor (of ze werken weet ik dus nog niet, probeer het nu uit...) dat je niet meer lekt, maar is het niet zo dat dat vele lekken ergens goed voor is? Moet ik die melk niet soort van kwijt? Ik heb blijkbaar in overvloed, en als die overtollige melk door het lekken niet weg kan, blijft het dan zitten waar het zit, en krijg ik daar dan geen last van?

Zo... een heel verhaal hopelijk hebben jullie tips, bedankt alvast!
pi_55312683
DeLiedje, welkom en gefeliciteerd met je kleine Floortje!

Goede vraag over de melk die door de lilypadz niet weg kan vloeien, ik kan hem alleen niet zo goed beantwoorden.
Dat vele lekken ken ik maar al te goed, ik raad je dan ook aan om tijdens het voeden een spuugdoekje o.i.d. in je bh te doen aan de ander kant. Anders kun je tijdens een voeding er wel een half pak zoogcompressen doorheen jagen!
Dat lekken wordt vanzelf minder als de vraag/aanbod - regeling eenmaal goed werkt, maar het kan nog best wel even duren voordat je geen doorweekte shirts meer hebt (was althans bij mij zo). Ik sliep in het begin ook op een handdoek, anders kon ik elke ochtend het beddengoed weer verschonen. En als je straks de deur uitgaat (voorlopig nog niet, eerst maar eens op krachten komen en lekker binnen genieten van je kleintje), neem dan altijd een extra bh + shirtje mee.
En verder raad ik je de zoogcompressen van Natusan aan, die absorberen het best
.... met gevoel voor drama....
pi_55312771
Dat lekken mindert meestal ook naar een tijd geloof ik...
Ik weet nog één van de eerste keren, vriendlief had haar net verschoond en ik begon met voeden. Vraag ik ineens aan hem: "schat, heb je haar wel een pampertje aangedaan?"
Ik dacht dat hij dat vergeten was en dat ze door haar rompertje plaste maar het bleek mijn borst te zijn
Nu heb ik er gelukkig maar heel weinig last meer van.

Huisarts had minder leuk nieuws. De spray wordt in België niet verdeeld, hij kan wel met een Belgisch receptje over de grens gehaald worden, maar er schijnt een voorraadonderbreking te zijn in Nederland. De apotheker wilde hem wel vanuit Zwitserland bestellen, maar dan zou het op 39 euro komen (9 euro + 30 euro verzendingskosten). Dat is me net te dolletjes voor iets wat maar een maand goedblijft....

[ Bericht 47% gewijzigd door Iksje op 16-12-2007 14:35:41 ]
  zondag 16 december 2007 @ 17:02:19 #16
11682 Moonah
Jolie femme
pi_55315533
Nou, Iksje, wat belachelijk dat die spray niet verkrijgbaar zou zijn in België zeg.
Lastig lijkt me.

DeLiedje, fijn dat het zo goed gaat!
Zoals Kersjes al zei, dat lekken komt omdat je lichaam zich nog aan het instellen is op Floortje. het is dus niet erg dat de melk niet weg kan vloeien. Ik vraag me alleen af of je in dit stadium genoeg zou hebben aan Lilypadz! Ik heb ze veel gebruikt, maar niet toen ik zo'n enorme stuwing had. Toen liep ik continu met een hydrofiele luier onder mijn shirt...
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_55316147
Dank voor jullie adviezen, de lilypadz stromen inderdaad over . Ik heb nu tijdens het voeden een hydrofieldoek of washand bij de andere borst...
pi_55316189
lilypadz werken niet door de melk op te vangen maar door het lekken te stoppen (hetzelfde effect als je tepels indrukken). Zolang Floortje gewoon drinkt kan het geen kwaad om de melk te stoppen. Ik vraag me alleen net als Moonah af of lilypadz voldoende zijn nu! Als er te veel lekt blijven ze niet goed plakken en dan loopt de melk er uit.
Ik voedde vaak met een handdoek onder/over de andere borst.
Wat heerlijk joh, dat het allemaal zo goed gaat!

Iksje, wat idioot!
pi_55316529
Iksje mijn apotheek heeft het onlangs nog gewoon besteld, dus wellicht kun je gewoon in nederland proberen.
pi_55326932
quote:
Op zondag 16 december 2007 17:02 schreef Moonah het volgende:
Nou, Iksje, wat belachelijk dat die spray niet verkrijgbaar zou zijn in België zeg.
Lastig lijkt me.
.....
De reactie van mijn huisarts toen ik meldde dat ik over de spray had gelezen op Nederlandse fora (hier en op het borstvoedingsforum): "Nu ja, daar staan ze ook veel verder met zulke zaken, rond thuisbevallen, borstvoeding enzo"

quote:
Op zondag 16 december 2007 17:41 schreef p_iglet het volgende:
Iksje mijn apotheek heeft het onlangs nog gewoon besteld, dus wellicht kun je gewoon in nederland proberen.
Sowieso raak ik moeilijk tot niet in Nederland voor nieuwjaar (nieuwe wagen waarvoor de nummerplaten nog aangevraagd moeten worden-die gaan hier namelijk niet met de auto mee maar met de eigenaar), dus ik hoop als we daarna nog eens rijden dat er voorraad is, want anders moet ik nog 2 keer rijden met mijn Belgische receptje (dat ze uiteindelijk toch wilt schrijven, ik kon maar proberen zei de huisarts)

Het kolven blijft op en af gaan, soms komt de tsr, soms niet, en als ik binnenkort alleen in mijn middagpauze kan kolven lijkt het me fijn dat ik hem eventueel kan opwekken. (anders loop je op het einde van de dag toch weer met een onaangename stuwing lijkt me)

Ow, ik weet dat het allicht niet kan, maar een opmerking van een vriendin heeft me aan het twijfelen gebracht...vrijdag is mijn meisje de hele dag onwel geweest, veel last van haar maagje lijkt me want ze dronk nauwelijks en piepte de hele tijd (echt hoge en schrille piepjes). Pas 's avonds kwam 'de verlossing', ze heeft toen overgegeven en na een badje rustig geslapen. Sindsdien drinkt ze weer als voorheen. Toen ik dat vertelde aan die vriendin zei ze: misschien was de melk niet goed?
Ze heeft geen afgekolfde melk meer gedronken, en rechtstreeks uit mijn lichaam lijkt me toch zo geen reactie op te kunnen leveren. Toch? jemig, hoe kan je na 4m vlot lopende BV nog onzeker zijn over zulke dingen?

Verder gaat het met de borstvoeding prima, ben ik echt zo blij om, ik wil ook nog een hele tijd blijven geven... 't is zo genieten samen!
En natuurlijk ben ik blij voor alle BV-dames hier, lekken en (opstart)problemen gaan heus weer over
pi_55329125
quote:
Op maandag 17 december 2007 00:53 schreef Iksje het volgende:

[..]

De reactie van mijn huisarts toen ik meldde dat ik over de spray had gelezen op Nederlandse fora (hier en op het borstvoedingsforum): "Nu ja, daar staan ze ook veel verder met zulke zaken, rond thuisbevallen, borstvoeding enzo"

Weet je, als je jij je recept opstuurt wil ik best even voor je langs de apotheek gaan hier hoor. Ik zal eens uitzoeken wat de verzendkosten naar België zijn.

En van melk rechtstreeks uit je borsten wordt je meiske echt niet ziek hoor. Laat je niet onzeker maken!
pi_55329136
Nou, verzenden met 'priority' kost maar 4,10 euro.
pi_55329558
Ik bedacht me net dat je de ongeopende verpakking in de koelkast moet bewaren, dus dat zou met versturen niet handig zijn. De apotheek vertelde me net dat de spray vanaf het moment dat hij buiten de koelkast is, nog een maand bruikbaar is. Geopend of ongeopend. Als je hem dan meteen gebruikt is er dus geen probleem. Je kunt alleen niet een aantal sprays tegelijk verzenden.

PM me maar hoor Iksje, als je wil.
pi_55329881
Uhm Iksje.... ik rijd iig 27 januari van Den Haag via Antwerpen naar Brussel.... Als je ergens in de buurt van de route ligt kan ik dan wel wat voor je meenemen. Stukkie omrijden is geen punt.

Als Moonah (of evt wil ik dat ook doen er 1tje op kan sturen binnenkort) dan heb je genoeg tot eind januari.
Het is een maand houdbaar, maar dat zal niet op een paar dagen komen... Tenminste ik houd echt niet bij wanneer ik dat flesje precies open maak
  maandag 17 december 2007 @ 22:42:16 #25
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_55348401
Lieve allemaal, hierbij meld ik me af voor dit topic.

Ik heb voor de tweede keer in twee weken een borstontsteking. Dit is geen doen. Ik zit echt jankend achter de compu, maar ik moet voor mezelf kiezen. Als jullie tips hebben mbt afbouwen, hoor ik het graag. Ik ga morgen naar de ha (als het nog kan, weet niet of hij vol zit, morgeochtend bellen) en zal hem ook vragen, maar wellicht zien jullie dit eerder en hebben jullie aanvullende adviezen.

Ik zal soweiso blijven voeden tot die bo eruit is, want met kolven krijg ik het er niet uit. vanmiddag drie keer gekolfd en borst bleef vol, nu rood en hard, dus zal moeten voeden de komende dagen.

Heel veel succes met d borstvoeding verder, en tot ziens in de andere topics
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')