Ik vertel vast niks wat je al niet weet, maar misschien helpt het

- Ik zat te bedenken dat het toch echt belangrijk is dat je een kolf hebt die goed bij je past. Denk je dat de handkolf goed bij je past en vooral ook bij je situatie? Hoef je allemaal niet te vertellen hoor, maar misschien goed om over na te denken even. En weet je wat ook fijn is om even na te gaan: heb je met kolven op je werk bijvoorbeeld het gevoel dat je op moet schieten, probeer je te snel te gaan, neem je wel genoeg tijd, ben je er niet te lang mee bezig, zit je wel lekker warm en ontspannen, ben je bang dat er iemand binnenkomt enz enz enz enz

- Over het algemeen zul je meer melk kunnen afkolven als je kort maar vaak kolft, dan wanneer je maar enkele keren per dag kolft en er dan lang mee bezig bent. Ik weet niet of dat in te passen is in je werk, maar ik noem het toch maar.
- Is de ruimte rustig en warm? Voel je je er prettig/ontspannen? Probeer jezelf zoveel mogelijk te ontspannen (wat helpt, dat helpt, al is het op je kop staan)
- Helpt een fotootje van je kind, of misschien een filmpje of geluidsopname?
- Ontspan bewust, adem diep in en uit. (en doe bewust je schouders naar beneden)
- Voordat je gaat kolven kan je je borsten masseren of met je vlakke hand rondjes draaien op je tepels.
- Iets warms drinken.
- Neem voldoende rust en geef jezelf de tijd.
- Thuis is het echt het overwegen waard om zoals de andere dames al zeggen tegelijk te voeden en te kolven.
- Probeer je niet druk te maken over de hoeveelheid, dat levert spanning op. De opbrengst is geen bewijs van hoeveel je produceert (Devin zal altijd meer uit de borst drinken dan je kolft). Probeer zo positief mogelijk t.o.v. kolven te staan (dit is de moeilijkste

)