abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54298334
quote:
Kerst sober vanwege Islam

AMSTERDAM - Engelsen zijn woedend over en plan van het linkse Labour om Kerstmis 'rustiger aan te doen' om de Islamieten niet voor het hoofd te stoten.
In plaats daarvan moeten feesten van andere religies meer naar voren worden geschoven, aldus de denktank van de partij. En daarmee schopt Labour keihard tegen de schenen van een hoop Engelsen die in de traditie van Dickens opgroeiden met de Kerstverhalen en de 'Christmaspudding'.
Maar het rapport van de partij gaat veel verder. Zo staan er voorstellen in om een speciale ceremonie op te zetten rond de geboorte van kinderen. Dat naar voorbeeld van sommige allochtone groepen.
Verder moeten minderheden toegang krijgen tot het nu afgesloten witte platteland. De bisschoppen moeten verder uit de House of Lords om andere geloven niet achter te stellen. En zelfs de vlag, de Union Jack, moet een multicultureel broertje krijgen.
De Engelsen krijgen sowieso uitslag van de instantie die het rapport uitbrengt, want uit diezelfde koker komen ook plannen voor invoering van de ID-kaart, vuilnisophaalbelasting en kilometerheffing.
Bron
Gaan we nu ook de jaartelling afschaffen?
Het is toch Godverdoerie belachelijk.
Laat ze de rammadan afschaffen, daar ontvinden ondernemers namelijk last van.

[ Bericht 3% gewijzigd door paddy op 02-11-2007 10:36:46 ]
Muslims are the only people who make a lesbian feminist look moderate.
pi_54298475
1 2 3 4 5

zeg verder niks

Ga anders dingen zeggen waar ik later spijt van krijg
  donderdag 1 november 2007 @ 11:32:50 #3
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_54298596
Vreemd dat sommige religies een aparte status krijgen.God bestaat niet. Gewoon alle religieuze onzin afschaffen.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_54298636
Jaartelling is sowieso al belachelijk hoeveel rondjes we rond de zon zweven, how gives a fuck.
pi_54298732
... en de overname van europa gaat doodleuk verder, ondersteund door iedere idioot die al die multikul zo'n geweldig idee vindt.. Nóg meer toegeven aan een achterlijke cultuur. Lekker bezig.

En dan druk ik me nog netjes uit..
A smell can bring you back in memory so hard, it hurts.
-
Ik was een kind hoe kon ik weten - dat het voorgoed voorbij zou gaan...
-
pi_54298747
Wat is de bron want ik zou in de hollandse opinie de labour partij toch totaal niet meer links durven te noemen.

Dat de bischoppen uit de house of lords moeten? Hoe wordt in engeland de bezetting van the house of lords bepaald dit orgaan is namelijk vergelijkbaar met de 1e kamer in nederland. In nederland volgt de smanestelling van de 1e kamer uit de verkiezingen van de provinciale staten. Hoe zit dat in engeland, als het voorgedragen of benoemde leden zijn kan ik me voorstellen dat ze toch wat meer de kerk en de staat willen scheiden.
pi_54298751

grapje zeker dit bericht

en ja, wat is de bron?
pi_54298762
En dan blijkt al snel dat dit geen plan is van Labour, maar van een denktank, die weliswaar vaker geadviseerd heeft en nauwe banden heeft met de partij, maar het is geen Labour. Daarnaast zie ik niets op de website, maar misschien komt dat nog, hoewel het rapport al enkele maanden oud schijnt te zijn. Vreemd.
pi_54298885
Tja,je moet de gelovigen natuurlijk niet tegen de schenen trappen met die heidense gebruiken.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_54298921
Alsof marokkanen (als voorbeeld) de ramadan 'rustiger aan' zouden doen in hun land voor de buitenlanders daar.
My friends just came back from a planet where the dominant lifeform had no bilateral symmetry, and all I got was this stupid F-Shirt.
Waarom vandaag doen als je het morgen ook kan uitstellen?
pi_54298933
En The Daily Mail zegt weer: "The report, written by IPPR advisers Ben Rogers and Rick Muir" . Dat is al weer een stap verder verwijderd van New Labour. Hoe dan ook, zoals het nu wordt weergegeven, is het een belachelijk voorstel, maar ik denk dat het allemaal wel meevalt zodra dat rapport gepubliceerd wordt over enkele weken, zoals beweerd wordt. Waar ik me wel aan stoor, is dat geen enkele krant zegt hoe ze aan deze informatie zijn gekomen, dat is erg storend, zo kun je niets controleren.
pi_54298952
quote:
Op donderdag 1 november 2007 11:45 schreef Monidique het volgende:
En dan blijkt al snel dat dit geen plan is van Labour, maar van een denktank, die weliswaar vaker geadviseerd heeft en nauwe banden heeft met de partij, maar het is geen Labour. Daarnaast zie ik niets op de website, maar misschien komt dat nog, hoewel het rapport al enkele maanden oud schijnt te zijn. Vreemd.
De IPPR is toch de Wiardi Beckman Stichting van Labour? Ik bedoel het is toch meer dan een denktank?
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
pi_54298986
quote:
Op donderdag 1 november 2007 11:57 schreef damian5700 het volgende:

[..]

De IPPR is toch de Wiardi Beckman Stichting van Labour? Ik bedoel het is toch meer dan een denktank?
Het is, kennelijk, eentje die vaak door Labour wordt gebruikt, maar ze hebben niet zo'n innige relatie, als ik het goed begrijp, maar ik kan het verkeerd hebben. Hoe dan ook, het is geen plan van "het linkse Labour" .
pi_54299041
Wie zijn plan het ook is...dat maakt niet uit.
Het is van de zotte dat er mensen zijn die dit bedenken.
Ik zou zeggen, de bedenker van dit, doe wat je moet doen voor je gevoel.
En laat verder iedereen de kerst op zijn eigen manier vieren / beleven.
Of het nu in Engeland is waar dan ook ter wereld.
pi_54299057
Het lijkt op dit rapport. Zal wel ongeveer hetzelfde zijn, want dit staat er ook in: "Rural Britain, the report complains, "remains a largely white place"." Wat uitgebreid misschien.
pi_54299075
quote:
Op donderdag 1 november 2007 12:00 schreef Monidique het volgende:

[..]

Het is, kennelijk, eentje die vaak door Labour wordt gebruikt, maar ze hebben niet zo'n innige relatie, als ik het goed begrijp, maar ik kan het verkeerd hebben. Hoe dan ook, het is geen plan van "het linkse Labour" .
Ik heb het artikel uit de Daily Mail gelezen en ondanks dat het plan niet direct afkomstig is uit Labour wordt daarin gesproken over bijvoorbeeld 'Labour's favourite think-tank', 'The report by the Institute for Public Policy Research was commissioned when Nick Pearce, now head of public policy at Downing Street, was its director' en 'IPPR has shaped many Labour policies, including ID cards, bin taxes and road pricing'.

Lijkt me duidelijk meer dan zomaar een denktank.
Dat dit in verband wordt gebracht met Labour lijkt me niet geheel onterecht.
pi_54299147
Gelukkig is de westerse kerst gebaseerd op germaanse feestdagen, pre alle latere godsdiensten dus niet zeuren maar inburgeren
Moslims met kerstbomen, prima
als ik in een moslim land ga wonen dan pas ik me ook aan, simpel
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_54299148
quote:
Op donderdag 1 november 2007 11:45 schreef Monidique het volgende:
Politieke hoek van de denktank?
Wie dramt voor implementering?
alstubielftdankuwel
pi_54299168
quote:
Op donderdag 1 november 2007 12:09 schreef damian5700 het volgende:
Lijkt me duidelijk meer dan zomaar een denktank.
Exact, precies zoals ik zeg.
quote:
Dat dit in verband wordt gebracht met Labour lijkt me niet geheel onterecht.
Nee, niet onterecht, maar het wordt er niet mee in verband gebracht, De Telegraaf zegt: "plan van het linkse Labour" . Wel, niet dus. Daarnaast zegt de krant dat de Engelsen woedend zijn, maar dat blijkt nergens uit en op internet kan ik ook maar zes Engelse nieuwsartikelen vinden. Wel wat weinig voor een woedend Engels volk. Ook lees ik nergens waar dat "'rustiger aan te doen' om de Islamieten niet voor het hoofd te stoten" op gebaseerd is, maar daar kan ik overheen lezen.

Op het eerste gezicht lijkt het in ieder geval een behoorlijk belabberd Telegraafartikel.
  donderdag 1 november 2007 @ 12:16:11 #21
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_54299198
quote:
Op donderdag 1 november 2007 11:32 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Vreemd dat sommige religies een aparte status krijgen.God bestaat niet. Gewoon alle religieuze onzin afschaffen.
Gelukkig dan maar dat kerst een heidens feest is.

OT: Totale waanzin.
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
pi_54299314
quote:
Op donderdag 1 november 2007 11:24 schreef linkeloutje het volgende:
1 2 3 4 5

zeg verder niks

Ga anders dingen zeggen waar ik later spijt van krijg
99995 99996 99997 99998 99999 100000
Ik moet even tot wat verder tellen..
  donderdag 1 november 2007 @ 12:24:39 #23
3542 Gia
User under construction
pi_54299365
Was er vorig jaar niet zo'n zelfde soort bericht over het weglaten van kerstbomen op luchthavens?

Mogen mensen hun huis nog wel versieren?

Achterlijke ideeën, wie ze ook verzint. Maakt alleen dat ik nog meer zin heb om Kerst nog uitbundiger te vieren. En zolang het mijn huis en mijn familie betreft hoef ik daarbij met helemaal niemand rekening te houden, behalve met de Nederlandse wet.

Het belachelijke van dit soort ideeën is, dat ze niet eens uit de hoek komen, waar ze wel geplaatst worden.
Dat was al zo met die knorretje-affaire (vorig jaar?) en nu dit weer.

Sommige mensen draven echt veeeeeel te ver door.
pi_54299392
quote:
Op donderdag 1 november 2007 12:14 schreef Monidique het volgende:

Exact, precies zoals ik zeg.
Jij zei toch helemaal niet Labour's favoriete denktank?
quote:
Nee, niet onterecht, maar het wordt er niet mee in verband gebracht, De Telegraaf zegt: "plan van het linkse Labour" . Wel, niet dus. Daarnaast zegt de krant dat de Engelsen woedend zijn, maar dat blijkt nergens uit en op internet kan ik ook maar zes Engelse nieuwsartikelen vinden. Wel wat weinig voor een woedend Engels volk. Ook lees ik nergens waar dat "'rustiger aan te doen' om de Islamieten niet voor het hoofd te stoten" op gebaseerd is, maar daar kan ik overheen lezen.

Op het eerste gezicht lijkt het in ieder geval een behoorlijk belabberd Telegraafartikel.
Ach ja, de Telegraaf.
De inhoud is van het plan echter bedenkelijk en de reacties van lezers liegen er niet om.
pi_54299436
WTF???
* Het_hupt zet extra varkensvlees op het kerstmenu
If everything isn't black and white, I say, 'Why the hell not?'
pi_54299445
quote:
Op donderdag 1 november 2007 12:26 schreef damian5700 het volgende:
Jij zei toch helemaal niet Labour's favoriete denktank?
O, sorry, bijna exact wat ik zei: "En dan blijkt al snel dat dit geen plan is van Labour, maar van een denktank, die weliswaar vaker geadviseerd heeft en nauwe banden heeft met de partij, maar het is geen Labour."
quote:
Ach ja, de Telegraaf.
De inhoud is van het plan echter bedenkelijk en de reacties van lezers liegen er niet om.
Vanzelfsprekend, dat staat vast, wat gelegenheid biedt eens af te vragen waar in hemelsnaam De Telegraaf al die wetenswaardigheden vandaan haalt...
pi_54299521
quote:
Op donderdag 1 november 2007 12:28 schreef Monidique het volgende:

[..]

O, sorry, bijna exact wat ik zei: "En dan blijkt al snel dat dit geen plan is van Labour, maar van een denktank, die weliswaar vaker geadviseerd heeft en nauwe banden heeft met de partij, maar het is geen Labour."
Dit is te genuanceerd.
quote:
Vanzelfsprekend, dat staat vast, wat gelegenheid biedt eens af te vragen waar in hemelsnaam De Telegraaf al die wetenswaardigheden vandaan haalt...
Ik begin met me af te vragen...
pi_54299623
quote:
Op donderdag 1 november 2007 12:33 schreef damian5700 het volgende:
Dit is te genuanceerd.
O en nee.
pi_54299677
Dit is een typisch voorbeeld van linkse collaboratie met de islam. Wat is het toch stom van ze om zichzelf zo te ontmaskeren.
  donderdag 1 november 2007 @ 14:49:50 #30
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_54300525
Je moet wel enorm dom, blind en naïef zijn om zoiets serieus te kunnen voorstellen.
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_54300579
quote:
Op donderdag 1 november 2007 14:49 schreef TC03 het volgende:
Je moet wel enorm dom, blind en naïef zijn om zoiets serieus te kunnen voorstellen.
Tja, politici
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_54300645
Geloof er niks van dat dit zo gesteld of bedoeld is, door welke denktank dan ook.
pi_54301368
Het zijn quotes uit een gelekt rapport.
Meer conflict is een teken van minder ongelijkheid
  donderdag 1 november 2007 @ 16:28:59 #34
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_54301423
quote:
Op donderdag 1 november 2007 11:36 schreef Pakspul het volgende:
Jaartelling is sowieso al belachelijk hoeveel rondjes we rond de zon zweven, how gives a fuck.
How ?
2000 light years from home
pi_54301801

donderdag 1 november 2007 @ 17:49:56 #36
pi_54302099
quote:
Op donderdag 1 november 2007 17:09 schreef Dr.Nikita het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Tja, kinderen.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_54302125
quote:
Op donderdag 1 november 2007 17:09 schreef Dr.Nikita het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Daar wordt je ook niet vrolijk van, "War On Christmas".
quote:
In recent years, there has been much talk of a so-called "war on Christmas" that seeks to eliminate all references to the religious nature of the holiday from the public sphere. Stores have dropped the traditional "Merry Christmas" greeting in favor of the generic "Happy Holidays", nativity scenes are being prohibited from public lands, and some cities have even tried to rename Christmas to the more generic "Winterval".
If everything isn't black and white, I say, 'Why the hell not?'
  donderdag 1 november 2007 @ 17:57:50 #38
pi_54302230
Goeie zaak. Alle religie uit het openbare leven weren. Kerken en moskeeën afbreken.
pi_54302959
quote:
Op donderdag 1 november 2007 17:51 schreef Het_hupt het volgende:

[..]

Daar wordt je ook niet vrolijk van, "War On Christmas".
[..]
De "War on Christmas" is een rechts-conservatieve Amerikaanse term, waarbij atheïsten de grote boze vijand zijn.
pi_54305099
quote:
Op donderdag 1 november 2007 11:42 schreef SadKingBilly het volgende:
... en de overname van europa gaat doodleuk verder, ondersteund door iedere idioot die al die multikul zo'n geweldig idee vindt.. Nóg meer toegeven aan een achterlijke cultuur. Lekker bezig.

En dan druk ik me nog netjes uit..
De overname van Europa nog wel. De islamieten liggen hier inderdaad al op elke hoek te loeren. Toen de buren vorige week op vakantie waren hadden ze binnen twee dagen het huis overgenomen en omgebouwd tot moskee!
pi_54305157

ik zie de broer van Calimero
pi_54306599
Leuke foto's Nikita en Boyv. Alleen zijn ze nogal offtopic en niet relevant. Anders zou ik ook bij elk topic dat over het westen gaat, foto's aan kunnen halen van onschuldige dode Irakezen die platgebombardeerd zijn door Amerika.

Om verder ontopic te gaan, het plan is dus niet afkomstig van moslims. Er blijkt ook nergens uit dat er een dergelijke behoefte heerst bij moslims. Het is dus een idee van een groep mensen die denken te weten wat moslims willen of wat moslims denken.Nergens staat dus dat de minderheden dit willen. Maar goed, onze huisintellectuelen waaronder Nikita weten wel beter natuurlijk...
Allah Al Watan Al Malik
pi_54306877
Ik vond het plaatje gewoon leuk

Het idee vind ik belachelijk. Komen er ook feest- en vrije dagen voor mensen die niet geloven? Of worden dergelijke dagen alleen maar aangepast voor groepen die wel een religie aanhangen?

En waarom stoot kerst islamieten voor het hoofd?
pi_54307620
quote:
Op donderdag 1 november 2007 22:20 schreef boyv het volgende:

En waarom stoot kerst islamieten voor het hoofd?
Dit vraag je niet aan de moslims hoop ik? Zo ja, lees de post van Mutant01 nog eens.

pi_54307692
Ik als moslim vind het al een stom plan.Vraag me af hoe je 'rustig' aan gaat doen.
Laat mensen en hun feest met rust. Ze maken alleen zichzelf belachelijk met dit soort 'plannen'.
Arashi - Waratte motto saikou no Lady
Kitto sotto omoi todoku
Shinjiru koto ga subete
Akenai yoru wa nai yo
pi_54307893
quote:
Op donderdag 1 november 2007 14:49 schreef TC03 het volgende:
Zo'n persoon valt in één woord samen te vatten: links.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_54308265
quote:
Op donderdag 1 november 2007 22:06 schreef Mutant01 het volgende:
Maar goed, onze huisintellectuelen waaronder Nikita weten wel beter natuurlijk...
Heeft niets met beter weten te maken maar de realiteit. De islam krijgt steeds meer vaste voet in het seculiere westen. Of dit nu door linkse idioten of reli's komt die menen dat de islam zo geweldig is dat het door de strot gewurgd moet worden doet niets af aan het feit dat de islam steeds meer gaat domineren.
Dat we lijnrecht tegenover elkaar staan, jij als moslim, ik als atheïst is logisch, mijn oma zei ook altijd "twee geloven op één kussen daar slaapt de duivel tussen". Hoe wáár dit is bewijst ook maar al te goed het gebeuren in voormalig Joegoslavië.
  FOK!fotograaf vrijdag 2 november 2007 @ 08:06:38 #48
18921 freud
Who's John Galt?
pi_54308433
quote:
Leuke foto's Nikita en Boyv. Alleen zijn ze nogal offtopic en niet relevant. Anders zou ik ook bij elk topic dat over het westen gaat, foto's aan kunnen halen van onschuldige dode Irakezen die platgebombardeerd zijn door Amerika.

Om verder ontopic te gaan, het plan is dus niet afkomstig van moslims. Er blijkt ook nergens uit dat er een dergelijke behoefte heerst bij moslims. Het is dus een idee van een groep mensen die denken te weten wat moslims willen of wat moslims denken.Nergens staat dus dat de minderheden dit willen. Maar goed, onze huisintellectuelen waaronder Nikita weten wel beter natuurlijk...
Inderdaad weer best grappig dat een groepje wereldvreemde gaat beslissen wat goed is voor 'den allochtonone medemensch". Klinkt meer als een vorm van jezelf profileren en in een ivoren toren zetten dan een daadwerkelijke behoefte vervullen.

Door er aandacht aan te geven, werk je ze alleen maar in de hand. Als die partij aan dat soort onzin hun geld uit wil geven, prima. Net een dreinen en zeurend kind gewoon negeren. aandacht geven maakt het alleen maar erger.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
  vrijdag 2 november 2007 @ 08:13:20 #49
pi_54308489
quote:
Op vrijdag 2 november 2007 07:41 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Heeft niets met beter weten te maken maar de realiteit. De islam krijgt steeds meer vaste voet in het seculiere westen. Of dit nu door linkse idioten of reli's komt die menen dat de islam zo geweldig is dat het door de strot gewurgd moet worden doet niets af aan het feit dat de islam steeds meer gaat domineren.
Dat we lijnrecht tegenover elkaar staan, jij als moslim, ik als atheïst is logisch, mijn oma zei ook altijd "twee geloven op één kussen daar slaapt de duivel tussen". Hoe wáár dit is bewijst ook maar al te goed het gebeuren in voormalig Joegoslavië.
De oorzaken van conflicten in de Balkan zijn niet religieus. Net als in de meeste oorlogen word religie misbruikt om mensen te sturen maar de echte oorzaak is natuurlijk gewoon macht en geld.

Ga eens geschiedenis studeren of zo.
pi_54308510
quote:
Op vrijdag 2 november 2007 08:13 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

De oorzaken van conflicten in de Balkan zijn niet religieus. Net als in de meeste oorlogen word religie misbruikt om mensen te sturen maar de echte oorzaak is natuurlijk gewoon macht en geld.

Ik heb het niet over de oorzaak.
  vrijdag 2 november 2007 @ 08:22:26 #51
pi_54308584
quote:

[..]

Dan heb ik je zeker verkeerd begrepen.
  FOK!fotograaf vrijdag 2 november 2007 @ 08:24:34 #52
18921 freud
Who's John Galt?
pi_54308607
quote:
Op vrijdag 2 november 2007 08:15 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Ik heb het niet over de oorzaak.
Je zegt dat religies niet goed samen kunnen leven, met als voorbeeld iets waarbij religie een excuus is en geen oorzxaak. Op welke manier kan je het dan toch als argument gebruiken .
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_54308993
quote:
Op vrijdag 2 november 2007 08:24 schreef freud het volgende:

[..]

Je zegt dat religies niet goed samen kunnen leven, met als voorbeeld iets waarbij religie een excuus is en geen oorzxaak. Op welke manier kan je het dan toch als argument gebruiken .
Onder Tito werden christenen en moslims gedwongen samen te leven. Na het overlijden van Tito en later het uitbreken van de oorlog stonden buren en vrienden van religieën lijnrecht tegen elkaar. De dwang van gedwongen samenleven viel af en er bleef haat over aan beide kanten wat vaak resulteerde dat vrienden/buren elkaar letterlijk uitmoordden.

Je kunt lang en breed over lullen, de cultuurverschillen zijn veel te groot om zonder spanningen vreedzaam samen en met elkaar te leven.
  vrijdag 2 november 2007 @ 09:03:50 #54
pi_54309135
quote:
Op vrijdag 2 november 2007 08:57 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Onder Tito werden christenen en moslims gedwongen samen te leven. Na het overlijden van Tito en later het uitbreken van de oorlog stonden buren en vrienden van religieën lijnrecht tegen elkaar. De dwang van gedwongen samenleven viel af en er bleef haat over aan beide kanten wat vaak resulteerde dat vrienden/buren elkaar letterlijk uitmoordden.

Je kunt lang en breed over lullen, de cultuurverschillen zijn veel te groot om zonder spanningen vreedzaam samen en met elkaar te leven.
De spanningen werden niet veroorzaakt door religie.
pi_54310040
quote:

[..]

Uhm je zal zien dat in elk land waarin minderheden onderdrukt worden en daarna "vrij" zijn, er problemen zullen ontstaan tussen minderheden onderling. Of dat nou in China is, of in Rusland of in Amerika. Overal zie je dat indien je de bevolking onderdrukt en later blootstelt aan vrijheid, er problemen zullen zijn.
Allah Al Watan Al Malik
pi_54310123
quote:
Op vrijdag 2 november 2007 09:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

De spanningen werden niet veroorzaakt door religie.
Religie was niet de oorzaak, wel een katalysator van het conflict
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_54310151
quote:

[..]

Mag ik stellen dat je zeer ver heen bent als het gaat om de realiteit? Valt me trouwens ook op dat mensen die in het buitenland (buiten West Europa) wonen, menen te weten wat de realiteit is in West Europa? Op wat voor manier domineert de Islam Europa als ik vragen mag? Zie jij hier Islamitische wetgeving? Of is in jouw ogen elke shoarmatent, gebedshuis en daad van kutmarokkaan een vorm van Islamitische dominantie. Of zijn Al Bayrak en Aboutaleb vormen van islamisering? Als dat zo is, dan ben je nog verder heen dan ik dacht. Dat we trouwens lijnrecht tegen over elkaar staat is een keuze van jou en niet van mij. Ik heb talloze atheistische vrienden waarmee ik het zeer goed kan vinden. Maar die zal jij vast afdoen als dhimmi's, want eenieder die het niet eens is met jouw vizie op de Islam zal wel onderdanig zijn.
Allah Al Watan Al Malik
pi_54310162
quote:
Op vrijdag 2 november 2007 09:58 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Religie was niet de oorzaak, wel een katalysator van het conflict
Heb je ook bewijzen voor deze stelling?
Allah Al Watan Al Malik
  vrijdag 2 november 2007 @ 10:09:11 #59
pi_54310349
quote:
Op vrijdag 2 november 2007 10:00 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Mag ik stellen dat je zeer ver heen bent als het gaat om de realiteit? Valt me trouwens ook op dat mensen die in het buitenland (buiten West Europa) wonen, menen te weten wat de realiteit is in West Europa? Op wat voor manier domineert de Islam Europa als ik vragen mag? Zie jij hier Islamitische wetgeving? Of is in jouw ogen elke shoarmatent, gebedshuis en daad van kutmarokkaan een vorm van Islamitische dominantie. Of zijn Al Bayrak en Aboutaleb vormen van islamisering? Als dat zo is, dan ben je nog verder heen dan ik dacht. Dat we trouwens lijnrecht tegen over elkaar staat is een keuze van jou en niet van mij. Ik heb talloze atheistische vrienden waarmee ik het zeer goed kan vinden. Maar die zal jij vast afdoen als dhimmi's, want eenieder die het niet eens is met jouw vizie op de Islam zal wel onderdanig zijn.
Sommige mensen zijn echt de weg kwijt. Een tijd geleden probeerde iemand aan te tonen dat de islam helemaal geen religie was maar alleen maar een ondemocratisch politiek systeem (zodat de islam verboden kon worden zonder dat zijn eigen religieuze vrijheid gevaar liep.)
  vrijdag 2 november 2007 @ 10:11:55 #60
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_54310426
Wááát een levensgevaarlijke onzin.

De moslims die ik ken, vinden kerst een prachtfeest, lekker veel sfeer en lichtjes in die donkere klotemaand. Hoe meer kitsch en versiering hoe beter, als het aan hen ligt. Er is echt geen normale moslim die dáár aanstoot aan neemt.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_54310620
Ik vier kerst ieder jaar in Istanbul, compleet met boom, cadeautjes en de hele rim-ram.
pi_54310676
Wat een wereldvreemde lui.
pi_54310752
quote:

[..]

Heb je ook bewijzen voor deze stelling?
De stelling hoeft niet echt bewezen te worden. Er is eigenlijk naast religie geen ander onderscheidend gegeven. En ook de strijdende partijen waren erg duidelijk over wie de vijand precies was. En dat werd omschreven in termen van religie.

Elke religie verandert in de handen van extremisten in iets heel lelijks.
pi_54310855
quote:
Op vrijdag 2 november 2007 10:26 schreef HiZ het volgende:

[..]

De stelling hoeft niet echt bewezen te worden. Er is eigenlijk naast religie geen ander onderscheidend gegeven. En ook de strijdende partijen waren erg duidelijk over wie de vijand precies was. En dat werd omschreven in termen van religie.

Elke religie verandert in de handen van extremisten in iets heel lelijks.
Die stelling dient weldegelijk bewezen te worden. Omdat religie slechts als muur diende om mensen te kunnen benoemen. Als religie er niet was geweest, zou er in casu verwezen worden naar achternaam of naar afkomst/etnische verschillen. ("Jij jij bent zeker zo'n oosterling he!".) Oftewel religie is evenveel een katalysator geweest als alle andere culturele/etnische/menselijke kenmerken die je maar kunt opnoemen.
Allah Al Watan Al Malik
pi_54311032
quote:
Op vrijdag 2 november 2007 10:30 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Die stelling dient weldegelijk bewezen te worden. Omdat religie slechts als muur diende om mensen te kunnen benoemen. Als religie er niet was geweest, zou er in casu verwezen worden naar achternaam of naar afkomst/etnische verschillen. ("Jij jij bent zeker zo'n oosterling he!".) Oftewel religie is evenveel een katalysator geweest als alle andere culturele/etnische/menselijke kenmerken die je maar kunt opnoemen.
Er zijn naast religie geen onderscheidende factoren in Joegoslavie. De zogenaamde 'etniciteit' is voor de volle 100% bepaald door de religie.
  vrijdag 2 november 2007 @ 10:37:48 #66
pi_54311066
quote:
Op vrijdag 2 november 2007 10:30 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Als je een conflict wilt met je buren zal je ze eerst moeten demoniseren. Je moet een vijandbeeld creëren. Of je nou zegt "Ja maar hullie rijden in een BMW!" of "Ja maar hullie zijn katholiek!" maakt niet uit, hoewel mensen over het algemeen iets emotioneler reageren op religie dan op het merk auto.

Religie blijft slechts een instrument in een conflict, niet de bron of het doel.
pi_54311156
quote:
Op vrijdag 2 november 2007 10:36 schreef HiZ het volgende:

[..]

Er zijn naast religie geen onderscheidende factoren in Joegoslavie. De zogenaamde 'etniciteit' is voor de volle 100% bepaald door de religie.
Jij hebt alleen niet door dat mensen onderscheidende factoren kunnen creeren, of er nu sprake is van religie of niet doet er daarbij helemaal niet toe. Bij gebrek aan relgiie als onderscheidende factor, creert men wel een ander vijandbeeld. Homo's bijvoorbeeld, of communisten, of kapitalisten, of zwarten, of blanken, of blauw-oogigen of mensen het het oosten of etc. Als mensen onderscheid willen maken, dan kunnen ze dat ook.
Allah Al Watan Al Malik
pi_54311289
Schandalig...
* begint met tellen.. 1, 2, 3, 4, 5, 6,...*
  vrijdag 2 november 2007 @ 10:49:44 #69
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_54311381
quote:
Op vrijdag 2 november 2007 10:36 schreef HiZ het volgende:

[..]

En taal?
pi_54311422
En nationalisme.
pi_54311852
Wat erger ik me toch verschrikkelijk aan de huidige media. Wat weer een belachelijk stemmingsmakend bericht. Het enige wat bij het simpele klootjesvolk blijft hangen is "moslims tegen kerst", terwijl idd nergens gezegd is dat dit een mening van moslims is en er idd genoeg moslims zijn die kerst een prachtig feest vinden.

Altijd maar weer dat snelle scoren op angstpolitiek
One of the least benightedly unintelligent life forms it has been my profound lack of pleasure not to be able to avoid meeting.
pi_54311915
quote:
Op donderdag 1 november 2007 11:43 schreef Basp1 het volgende:
Hoe zit dat in engeland, als het voorgedragen of benoemde leden zijn kan ik me voorstellen dat ze toch wat meer de kerk en de staat willen scheiden.
In Engeland is het staatshoofd toch tegelijk hoofd van de Anglicaanse Kerk? Kun je in dat geval kerk en staat nog wel scheiden?
pi_54312050
quote:
Er blijkt ook nergens uit dat er een dergelijke behoefte heerst bij moslims[/b]. Het is dus een idee van een groep mensen die denken te weten wat moslims willen of wat moslims denken.Nergens staat dus dat de minderheden dit willen.
Die dus
Hoezo moslims kwetsen. Kerst kwets je de moslims echt niet mee hoor. Ik vind het eerder opruiend om dergelijke voorstellen te geven. Uiteraard kun je suikerfeest een plekje erbij geven, maar dan zeggen dat Kerst minder moet? Daar vragen de moslims helemaal niet om, volgens mij.
En die plaatsjes voegen inderdaad niets toe aan het topic. Het komt niet vanuit de moslim gemeenschap.
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
pi_54312061
Ik kan me best voorstellen dat en niet zeer religieuze partij bijvoorbeeld ervoor kiest om bij kerstmis de christelijke aspecten minder naar voren te laten komen...

Dat zou overigens prima passen bij bepaalde engelse tradities als Christmas-pudding en Dickens, die ook niet bepaald zeer christelijk georienteerd zijn..

die denktank lijkt me een zeer seculiere instantie, gezien ook bv het voorstel om (Anglicaanse) Bisschoppen uit het Hogerhuis te halen en ze daarmee te verwijderen uit een politieke machtspositie..
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_54312144
quote:

[..]

Mag ik stellen dat je zeer ver heen bent als het gaat om de realiteit?
Je mag stellen wat je wilt, dat heet vrije meningsuiting.
quote:
Valt me trouwens ook op dat mensen die in het buitenland (buiten West Europa) wonen, menen te weten wat de realiteit is in West Europa?
Wat je niet opvalt is dat ik evenveel tijd in NL alsook in andere westerse landen vertoef dan Hongarije. In 2 uurtjes ben ik in NL zonodig, het ligt niet aan de andere kant van de wereld. Wat je ook waarschijnlijk niet weet dat veel culturele zaken zoals gebruiken en architectuur vanuit de Turkse overheersing nog altijd veelvuldig terug te vinden zijn in Hongarije. Ik durf zelfs te stellen dat ik meer met de culturele gebruiken van de islam in aanraking kom dan de gemiddelde Nederlander.
quote:
Op wat voor manier domineert de Islam Europa als ik vragen mag?
Met domineren bedoel ik het nadrukkelijk de stempel drukken, het verstikkende dat alles en iedereen maar rekening moet houden met een religie.
quote:
Zie jij hier Islamitische wetgeving? Of is in jouw ogen elke shoarmatent,
Gelukkig niet en dat zal er ook nooit komen.
quote:
gebedshuis en daad van kutmarokkaan een vorm van Islamitische dominantie. Of zijn Al Bayrak en Aboutaleb vormen van islamisering?
Nee, pertinent niet, kutmarokkanen zie ik slechts als een uitwas, waar ik wel op tegen ben is de dubbele paspoort in een regeerfunctie.
Albayrak vind ik het zelfs goed doen tot nu ondanks haar dubbele paspoort.
quote:
Als dat zo is, dan ben je nog verder heen dan ik dacht.
Wat ken je mij slecht zeg, en dat na jaren.Je baseert slechts je mening op dat ik een tegenstander ben van intolerante religiën.
quote:
Dat we trouwens lijnrecht tegen over elkaar staat is een keuze van jou en niet van mij.
In mening vanuit religie staan we lijnrecht tegenover elkaar. Mag toch?
quote:
Ik heb talloze atheistische vrienden waarmee ik het zeer goed kan vinden.
Fijn voor je en houden zo.
quote:
Maar die zal jij vast afdoen als dhimmi's, want eenieder die het niet eens is met jouw vizie op de Islam zal wel onderdanig zijn.
Je kletst uit je nek maar ik had niet anders van je verwacht. En ja, ik heb ook vrienden en kennissen die moslim, katholiek, jood en meer van die ongein zijn maar wij hebben het dan ook nooit en te nimmer over geloofszaken. Religie maakt meer kapot dan je lief is.
pi_54312262
quote:
Op vrijdag 2 november 2007 10:49 schreef Ringo het volgende:

[..]

En taal?
Ja, als je het verschil tussen Amsterdams en Utrechts tot een serieus taalverschil opklopt dan taal ook wel. (Slovenie en Macedonie vallen buiten het burgeroorlogsgebied).

Maar per saldo is het onderscheid; orthodox, katholiek en moslim. En laten nou net alle orthodoxen Serviers zijn, alle Katholieken Kroaten en alle moslims Bosniers of Kosovaren.

Ik kan me de levendige discussies op internationale sites herinneren in de tijd dat Servië werd aangepakt in verband met de genocides in ex-Joegoslavie. Naast de (logische) woede van de Serviërs over de bommen op hun land was het opvallende dat mensen uit andere landen die traditioneel orthodox zijn serieus dachten dat wat er gebeurde eigenlijk een bewuste poging van het Vaticaan was om de Orthodoxe kerk te vernietigen.
  Moderator vrijdag 2 november 2007 @ 11:26:23 #77
8781 crew  Frutsel
pi_54312360
quote:
Op vrijdag 2 november 2007 11:20 schreef Dr.Nikita het volgende:

Religie maakt meer kapot dan je lief is.
Ben je het dan eens met de voorstellen van die denktank om de Bisschoppen uit het Hogerhuis te verwjderen?

Of om burgers een 'seculier alternatief' te bieden qua 'symboliek en 'ceremonieel'' bij de geboorte van een nieuwe burger, de aanmelding van nieuwe burgers wat meer te verhullen in iets feestelijks, om zo de concurrentie aan te gaan met godsdiensten die dit ook bieden?
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  vrijdag 2 november 2007 @ 11:29:30 #79
pi_54312374
quote:
Op vrijdag 2 november 2007 11:20 schreef Dr.Nikita het volgende:

Met domineren bedoel ik het nadrukkelijk de stempel drukken, het verstikkende dat alles en iedereen maar rekening moet houden met een religie.
[..]
Dat verstikkende zit hem alleen in niet-opgevoede jochies en de politieke agenda van sommige populisten. De Islam overheerst en domineert helemaal niks in Nederland.
  vrijdag 2 november 2007 @ 11:40:19 #80
pi_54312629
quote:
Op vrijdag 2 november 2007 11:28 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Ben je het dan eens met de voorstellen van die denktank om de Bisschoppen uit het Hogerhuis te verwjderen?

Of om burgers een 'seculier alternatief' te bieden qua 'symboliek en 'ceremonieel'' bij de geboorte van een nieuwe burger, de aanmelding van nieuwe burgers wat meer te verhullen in iets feestelijks, om zo de concurrentie aan te gaan met godsdiensten die dit ook bieden?
Ja! Ze mogen er zitten als mens maar niet als functionaris van een satanistische instelling.
  vrijdag 2 november 2007 @ 11:54:10 #81
3542 Gia
User under construction
pi_54312944
quote:
Op vrijdag 2 november 2007 11:29 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dat verstikkende zit hem alleen in niet-opgevoede jochies en de politieke agenda van sommige populisten. De Islam overheerst en domineert helemaal niks in Nederland.
Het zit hem inderdaad in de niet-opgevoede jochies. Maar sommige kwajongensstreken van die boefjes leidt wel tot zoveel angst dat mensen zich gaan aanpassen.
Voorbeeldje: Je hoort regelmatig over groepsverkrachtingen.
Dan volgen weer de discussies over schaars geklede meisjes die er toch ook om vragen.
Gevolg: Steeds meer westerse meisjes dragen hartje zomer shirts met lange mouwen en lange broeken.

Loop maar door een willekeurig winkelcentrum op een zonnige zomermiddag. Al wat er zit met décolletés, mouwloze shirts, minirokken of korte broeken is ruim over de 35.

Het sluipt er gewoon heel langzaam in. En ik zie het er wel van komen dat er door politiek Den Haag nog weleens een voorstel komt om te 'blote' kleding of topless zonnen te verbieden, uit oogpunt van 'goede zeden'.

En inderdaad, daar komen dan niet de Moslims mee, maar ze zullen zo'n voorstel zeker toejuichen.

Waar het hier over gaat, sober Kerst, is natuurlijk klinklare onzin. Zelfs moslims vinden het leuk om op een kerstmarkt rond te struinen of te winkelen in een sfeervolle winkelstraat. Dit wordt dan ook zeker niet uit moslimhoek opgedrongen, ze vragen er niet om, niks. Dus dit gepamper slaat helemaal nergens op.
  vrijdag 2 november 2007 @ 12:02:16 #82
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_54313130
Dit is wel heel erg conformistisch van die Engelse denktank van Labour. Ik dacht dat conformisme meer een deel van de Nederlandse identiteit was!
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
  vrijdag 2 november 2007 @ 12:03:02 #83
130955 Floripas
Blast from the past
pi_54313147
quote:
Op donderdag 1 november 2007 14:57 schreef kLowJow het volgende:
Geloof er niks van dat dit zo gesteld of bedoeld is, door welke denktank dan ook.
Hier, dit. De daily hate ziet overal een complot tegen kerstmis in. Verder heeft er geen serieuze krant aandacht aan besteed.
pi_54313182
Alsof kerstmis tegenwoordig nog zo'n christenlijk feest is
Цой жив
pi_54313245
quote:
Op vrijdag 2 november 2007 12:03 schreef Floripas het volgende:

[..]

Hier, dit. De daily hate ziet overal een complot tegen kerstmis in. Verder heeft er geen serieuze krant aandacht aan besteed.
Zelfs de Daily Mail brengt het niet zo bot als De Telegraaf, dat zegt wel iets. Ze zeggen wel dat in het uitgelekte rapport staat: "The report adds: "Any liberal state should recast the civic oaths and national ceremonies, or institutions like Parliament and the monarchy, in a more multi-religious or secular form and make religious education less sectarian.""

Een betere titel zou zijn: Kerst sober vanwege secularisme. Maar misschien is dat wat te genuanceerd, ik weet niet.
  vrijdag 2 november 2007 @ 12:22:37 #86
pi_54313575
quote:
Op vrijdag 2 november 2007 11:54 schreef Gia het volgende:

[..]

Het zit hem inderdaad in de niet-opgevoede jochies. Maar sommige kwajongensstreken van die boefjes leidt wel tot zoveel angst dat mensen zich gaan aanpassen.
Dan volgen weer de discussies over schaars geklede meisjes die er toch ook om vragen.
Gevolg: Steeds meer westerse meisjes dragen hartje zomer shirts met lange mouwen en lange broeken.

Loop maar door een willekeurig winkelcentrum op een zonnige zomermiddag. Al wat er zit met décolletés, mouwloze shirts, minirokken of korte broeken is ruim over de 35.

Het sluipt er gewoon heel langzaam in. En ik zie het er wel van komen dat er door politiek Den Haag nog weleens een voorstel komt om te 'blote' kleding of topless zonnen te verbieden, uit oogpunt van 'goede zeden'.

En inderdaad, daar komen dan niet de Moslims mee, maar ze zullen zo'n voorstel zeker toejuichen.

Waar het hier over gaat, sober Kerst, is natuurlijk klinklare onzin. Zelfs moslims vinden het leuk om op een kerstmarkt rond te struinen of te winkelen in een sfeervolle winkelstraat. Dit wordt dan ook zeker niet uit moslimhoek opgedrongen, ze vragen er niet om, niks. Dus dit gepamper slaat helemaal nergens op.
Dat is puur een kwestie van handhaving en straatterreur. Op het moment dat er serieus geluiden komen in de richting van minirokjescensuur krijg je een anti-religie reactie (omdat het over het algemeen gristenen zijn die dankbaar misbruik maken van Islamitische conservatieve gevoelens om hun eigen geloof weer te profileren)
pi_54313703
quote:
Op vrijdag 2 november 2007 12:07 schreef Monidique het volgende:
Maar misschien is dat wat te genuanceerd, ik weet niet.
Nuance op fok. Heb je een klap van een windmolen wiek gehad geitenwollensokken-dragende bomen-knuffelende werkschuwe linkse hippie.
  Moderator vrijdag 2 november 2007 @ 12:43:34 #88
8781 crew  Frutsel
pi_54314851
Zolang de frontpage er maar mee kan scoren, zullen we zeggen.
Allah Al Watan Al Malik
pi_54314924
Dit idee is werkelijk zo banaal dat ik de bedenkers ervan verdenk de integratiediscussie in GB zo hard op te stoken dat deze uit de hand loopt.
  vrijdag 2 november 2007 @ 13:53:15 #91
33350 Janena
To boldly go where no one has
pi_54315748
Mijn man (moslim) helpt dit jaar gewoon weer mee met het optuigen van onze kerstboom en als het meezit wil hij ook nogf wel mee naar de kerstviering op de christelijke school van ons zoontje.
Live now. Make now always the most precious time. Now will never come again. JL Picard
  vrijdag 2 november 2007 @ 14:01:32 #92
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_54315936
quote:
En zelfs de vlag, de Union Jack, moet een multicultureel broertje krijgen.
! Wat een flauwekul zeg, vooral dit gequote regeltje.

Maar het zal allemaal wel wat overdreven zijn.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  vrijdag 2 november 2007 @ 14:25:10 #93
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_54316534
ze willen wel heel graag een burgeroorlog he, die leipe linkse sukkels.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_54317195
quote:
Op vrijdag 2 november 2007 13:17 schreef Mutant01 het volgende:
Zolang de frontpage er maar mee kan scoren, zullen we zeggen.
Ik snap hem niet. Had je het over de link van Frutsel?
quote:
Op vrijdag 2 november 2007 12:43 schreef Frutsel het volgende:
gaat goed met de thinktanks in engeland

Onderzoek: Volop haatzaaierij Britse moskeeën
Die komt van het forum.:)

En voor de rest...ik geloof er geen hol van dat de moslims dit willen in Engeland...Of denk in ieder geval dat hun niet gekwetst zijn om het kerstfeest vieren van Engeland.
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
pi_54317562
quote:
Op vrijdag 2 november 2007 08:13 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik werkte deze zomer in een fabriek waar ook Joegoslaven werkten. Tijdens de pauze vroeg ik eens aan een Joego wat hij van Milošević dacht. Die jongen vloog meteen in brand en greep me bij de revers van m'n overall.

Toch is de federatie er niet op vooruit gegaan door de versplintering. Het geeft maar weer eens aan dat democratie ook de opstap kan zijn voor stromingen die de democratie van de kaart willen vegen.
Vroeger dacht ik dat ik mijn vijanden het vuur aan de schenen moest leggen. Een misvatting, want dat doen ze zelf wel. Ik hoef enkel mijn vergrootglas maar op ze te richten en het begint te smeulen.
  vrijdag 2 november 2007 @ 15:17:52 #96
pi_54317763
quote:
Op vrijdag 2 november 2007 15:08 schreef Zwaardvisch het volgende:

[..]

Ik werkte deze zomer in een fabriek waar ook Joegoslaven werkten. Tijdens de pauze vroeg ik eens aan een Joego wat hij van Milošević dacht. Die jongen vloog meteen in brand en greep me bij de revers van m'n overall.

Toch is de federatie er niet op vooruit gegaan door de versplintering. Het geeft maar weer eens aan dat democratie ook de opstap kan zijn voor stromingen die de democratie van de kaart willen vegen.
Een van de oorzaken van de versplintering (toen was Servië al aan het stoeien met Kroatië) was dat de VN van Izetbegovic eiste dat hij Bosnië onafhankelijk verklaarde. Het VN hoofdkwartier zat in Zagreb op niet-neutraal terrein en Sarajavo is een hele mooie stad voor een nieuw hoofdkwartier. Izetgegovic wist dat dat oorlog in Bosnië betekende maar de VN stond erop. De VN zelf is verantwoordelijk voor de uitbreiding van de oorlog naar Bosnië. Alleen maar omdat ze Sarajevo wel een mooie stad vonden.
pi_54318510
Ow, uuuh.. Nikita, een kussen waar de duivel tussen kan komen, kunnen ook de engelen komen en wie weet, bloeit er nog iets moois, je weet.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 02-11-2007 15:53:16 ]
pi_54318804
vraagje aan Dr.Nikita
quote:
Dat we lijnrecht tegenover elkaar staan, jij als moslim, ik als atheïst is logisch, mijn oma zei ook altijd "twee geloven op één kussen daar slaapt de duivel tussen".
jij zegt dat je ongelovig bent .. dus hoe kan het dat er een duivel slaapt tussen jou en een moslim ?
pleased to meet you
pi_54318846
quote:
Op vrijdag 2 november 2007 16:04 schreef moussie het volgende:
vraagje aan Dr.Nikita
[..]

jij zegt dat je ongelovig bent .. dus hoe kan het dat er een duivel slaapt tussen jou en een moslim ?
Metafoor
pi_54318913
quote:
Op vrijdag 2 november 2007 16:06 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Metafoor
mwah .. meer atheïsme = geloof .. en daarmee ben je dan net zo intolerant als je de ander verwijt te zijn
pleased to meet you
pi_54318923
quote:
Op vrijdag 2 november 2007 16:06 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Metafoor
thx
pi_54318955
quote:
Op vrijdag 2 november 2007 16:09 schreef moussie het volgende:

[..]

mwah .. meer atheïsme = geloof .. en daarmee ben je dan net zo intolerant als je de ander verwijt te zijn
Is dat werkelijk zo slecht? Intolerantie is iig oprecht, wat beter is als het gaat om liefde, als ik 'involved' ben met jou, maar tolereer je, dan doe ik het enkel uit liefde, als ik intolerant ben tegen wat eigenschappen van je, dan weet je iig waar je aan toe bent.
  vrijdag 2 november 2007 @ 16:13:07 #103
pi_54318989
quote:
Op vrijdag 2 november 2007 16:09 schreef moussie het volgende:

[..]

a-theïsme = niet-geloof. Meer niet-geloof is niet per ongeluk weer wel een geloof.
pi_54319132
quote:
Op vrijdag 2 november 2007 16:11 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Is dat werkelijk zo slecht? Intolerantie is iig oprecht, wat beter is als het gaat om liefde, als ik 'involved' ben met jou, maar tolereer je, dan doe ik het enkel uit liefde, als ik intolerant ben tegen wat eigenschappen van je, dan weet je iig waar je aan toe bent.
idd, intolerantie zolang zij oprecht is hoeft niet "slecht" te zijn .. maar de reactie met die foto's is wel een beetje te ..
het gaat in dit topic over een hersenkronkel van een of andere denktank opgefleurd met een Telegraaf-sausje .. wat kan het een atheïst nou boeien dat zo'n oerchristelijk/heidens feest gedowngrade wordt naar een gewoon volksfeest ?
pleased to meet you
pi_54319344
quote:
Op vrijdag 2 november 2007 16:21 schreef moussie het volgende:

[..]

idd, intolerantie zolang zij oprecht is hoeft niet "slecht" te zijn .. maar de reactie met die foto's is wel een beetje te ..
het gaat in dit topic over een hersenkronkel van een of andere denktank opgefleurd met een Telegraaf-sausje .. wat kan het een atheïst nou boeien dat zo'n oerchristelijk/heidens feest gedowngrade wordt naar een gewoon volksfeest ?
Daar het te maken heeft met de Joods Christelijke traditie van een land......
De heilstaat van mej. Vogelaar is Godzijdank nog geen werkelijkheid
  vrijdag 2 november 2007 @ 16:46:47 #106
121890 M42
I Love Techno!
pi_54319713
Van mij mogen we per direct alle moslims binnen de EU afschaffen. Hard tegen hard dan maar
De wijzen maken spreuken en de dwazen herhalen ze
pi_54319993
quote:
Op vrijdag 2 november 2007 16:46 schreef M42 het volgende:
Van mij mogen we per direct alle moslims binnen de EU afschaffen. Hard tegen hard dan maar
Willen de moslims de christenen ''afschaffen'' dan?
pi_54320001
quote:

[..]

Enemy of my enemy standpunt in nemen denk ik, welke te kiezen tussen 2 evils, in perspectief van een atheist lijkt me Christendom geneigder omdat het toch wel enigzins je roots is te noemen.
  vrijdag 2 november 2007 @ 17:02:03 #109
pi_54320058
quote:
Op vrijdag 2 november 2007 16:31 schreef desiredbard het volgende:

[..]

De heilstaat van mej. Vogelaar is Godzijdank nog geen werkelijkheid
Joods-Christelijk We hebben een traditie van vrijdenkers, verlichting en drugsgebruik.
  vrijdag 2 november 2007 @ 17:05:53 #110
pi_54320123
quote:
Op vrijdag 2 november 2007 16:58 schreef TheMagnificent het volgende:

[..]

Natuurlijk niet. Wie moet hun uitkeringen dan betalen?
pi_54320243
quote:

[..]

Hoezo "te"? De foto's zijn werkelijkheid en niet geshopt hoor.
quote:
wat kan het een atheïst nou boeien dat zo'n oerchristelijk/heidens feest gedowngrade wordt naar een gewoon volksfeest ?
Veel snap je niet of wel, wel eens gehoord van affiniteit?

Ja,het boeit mij wel degelijk. Kerst, Pasen en Pinksteren zijn fijne gezellige familiedagen waar ik mee ben opgegroeid, als het ware met de paplepel ingegoten, het ligt verankerd in MIJN westerse cultuur ook al heb ik geen (niet meer) er directe geloofsbinding mee, maar dat wil niet zeggen dat het zomaar in de prullebak moet vanwege om een andere religie niet voor het hoofd te stoten.
Westerlingen vragen ook niet aan moslims om halalslachten, ramadan of suikerfeest af te schaffen of te temperen terwijl ze in een niet islamitisch land wonen. Of wel?
Het wordt dus getolereerd.

Net zoals moslims geen affiniteit hebben met christelijke feesdagen en gebruiken hebben de westerlingen geen affiniteit met islamische feestdagen en gebruiken.
Dit heeft niets met intolerantie van het westen te maken maar met eigen cultuurverdediging, identiteit......
En nee, ik kan mij op geen enkele wijze conformeren aan de islam. Bovendien zie ik het niet als cultuurverrijking maar als eigen cultuurverarming die terugwerpt in de jaartelling.
quote:
Op vrijdag 2 november 2007 16:59 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Enemy of my enemy standpunt in nemen denk ik, welke te kiezen tussen 2 evils, in perspectief van een atheist lijkt me Christendom geneigder omdat het toch wel enigzins je roots is te noemen.
Je bent dan ook imo 1 van de weinige moslims die beide kanten bekijkt.
pi_54320582
quote:
Op vrijdag 2 november 2007 17:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Joods-Christelijk We hebben een traditie van vrijdenkers, verlichting en drugsgebruik.
Die Verlichting moet je natuurlijk niet gebruiken om een punt te maken dat er niet is. Juist binnen de Verlichting speelde de gedachte om nieuwkomers te laten delen in vrijheid, gelijkheid en broederschap. Tegenwoordig wordt de Verlichting zelfs gebruikt om sex, drugs & rock'n roll te verdedigen. Dat slaat natuurlijk nergens op.
Vroeger dacht ik dat ik mijn vijanden het vuur aan de schenen moest leggen. Een misvatting, want dat doen ze zelf wel. Ik hoef enkel mijn vergrootglas maar op ze te richten en het begint te smeulen.
pi_54320627
Je bedoelt vrijheid gelijkheid en broederschap, alleen voor de Joods-Christelijken?
Allah Al Watan Al Malik
pi_54320801
quote:
Op vrijdag 2 november 2007 17:32 schreef Mutant01 het volgende:
Je bedoelt vrijheid gelijkheid en broederschap, alleen voor de Joods-Christelijken?
Waar zeg ik dat? Ik probeer uit te leggen dat de Verlichting overal bijgesleept wordt en de tolerantie van Nederland na de Verlichting ook meebracht die waarden over te dragen. Hoe je het ook wendt of keert, ook dat is identiteit.
  vrijdag 2 november 2007 @ 17:41:55 #115
pi_54320829
quote:
Op vrijdag 2 november 2007 17:30 schreef Zwaardvisch het volgende:

[..]

Die Verlichting moet je natuurlijk niet gebruiken om een punt te maken dat er niet is. Juist binnen de Verlichting speelde de gedachte om nieuwkomers te laten delen in vrijheid, gelijkheid en broederschap. Tegenwoordig wordt de Verlichting zelfs gebruikt om sex, drugs & rock'n roll te verdedigen. Dat slaat natuurlijk nergens op.
Blijft een feit dat de vrije tolerante maatschappij van tegenwoordig een resultaat is van de verlichting die het dogmatische totalitaire christelijke denken op zijn plaats heeft gezet.
pi_54320853
quote:
Op vrijdag 2 november 2007 16:58 schreef TheMagnificent het volgende:

[..]

Wel eens van hoofdtax gehoord..... belasting voor niet moslims onder de sharia.
Misschioen een ideetje voor Bos.....
We kunnen het vast door Cohen laten proefdraaien op gemeentelijke schaal.
  vrijdag 2 november 2007 @ 23:33:10 #117
128056 MrManiak
Mijn post is interessanter
pi_54329129
Stomme geiten, van kerst blijf je af
Beter bekend als MrM, MM., Baas M, Big M, Mr.Held, Dubbel-M of gewoon René.
Mijn (inte)r(e)views!
  vrijdag 2 november 2007 @ 23:39:23 #118
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_54329292
quote:
Op vrijdag 2 november 2007 17:41 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Blijft een feit dat de vrije tolerante maatschappij van tegenwoordig een resultaat is van de verlichting die het dogmatische totalitaire christelijke denken op zijn plaats heeft gezet.
mooi gezegd en daar wil ik geen gezeik over hebben.
pi_54329463
Ik zal deze maar weer eens uit de kast halen:

pi_54329688
quote:
Op vrijdag 2 november 2007 17:12 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Hoezo "te"? De foto's zijn werkelijkheid en niet geshopt hoor.
dat er van die malloten zijn over en weer die de wereld willen overnemen weet ik ook wel .. maar wat heeft dat met dit topic te maken .. het is een of andere denktank die hiermee komt aanzetten, het gaat niet om moslims die de kerst willen gaan afschaffen ..
quote:
Veel snap je niet of wel, wel eens gehoord van affiniteit?
ik snap de affiniteit wel , maar jij gaat daarin een beetje over boord ..
quote:
Ja,het boeit mij wel degelijk. Kerst, Pasen en Pinksteren zijn fijne gezellige familiedagen waar ik mee ben opgegroeid, als het ware met de paplepel ingegoten, het ligt verankerd in MIJN westerse cultuur ook al heb ik geen (niet meer) er directe geloofsbinding mee, maar dat wil niet zeggen dat het zomaar in de prullebak moet vanwege om een andere religie niet voor het hoofd te stoten.
Westerlingen vragen ook niet aan moslims om halalslachten, ramadan of suikerfeest af te schaffen of te temperen terwijl ze in een niet islamitisch land wonen. Of wel?
Het wordt dus getolereerd.
nogmaals, er wordt niet gevraagd om iets af te schaffen, alleen maar of het ietsje minder mag ..
en zo'n gekke vraag is dat niet gezien de britse overdaad bij het kerstfeest, die ik zelf trouwens nooit mee heb mogen maken maar die nogal buitensporig schijnt te zijn .. voor 1000den ponden kerstpudding voor zwerfdieren bvb, die eten beter dan de daklozen
quote:
Net zoals moslims geen affiniteit hebben met christelijke feesdagen en gebruiken hebben de westerlingen geen affiniteit met islamische feestdagen en gebruiken.
Dit heeft niets met intolerantie van het westen te maken maar met eigen cultuurverdediging, identiteit......
En nee, ik kan mij op geen enkele wijze conformeren aan de islam. Bovendien zie ik het niet als cultuurverrijking maar als eigen cultuurverarming die terugwerpt in de jaartelling.
het zal je misschien verbazen maar veel christenen zouden ook graag willen dat het feest versobert wordt, die zijn helemaal niet zo blij met al die commerciële rommel erom heen ..
dus als het je idd gaat om cultuurverdediging en identiteit zou je juist eens moeten zijn met zo'n versobering .. al die commercie rond het kerstfeest, dat is helemaal onze cultuur niet ..
pleased to meet you
  vrijdag 2 november 2007 @ 23:55:53 #121
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_54329713
quote:
Op vrijdag 2 november 2007 23:46 schreef Evil_Jur het volgende:
Ik zal deze maar weer eens uit de kast halen:

[ afbeelding ]
idd. dat varkentje is ook al niet meer te zien.

ik vrees dat sommige mensen heel erg dom zijn, of allang bedreigd zijn door moslimorganisaties. anders snap ik het niet meer. dit is zo de omgedraaide wereld dat het wel flauwekul lijkt. slaap zacht mensen...
  vrijdag 2 november 2007 @ 23:59:30 #122
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_54329799
quote:
Op vrijdag 2 november 2007 23:55 schreef zoalshetis het volgende:

slaap zacht mensen...
Wens je me nu dood?
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  zaterdag 3 november 2007 @ 00:00:18 #123
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_54329821
quote:
Op vrijdag 2 november 2007 23:54 schreef moussie het volgende:

het zal je misschien verbazen maar veel christenen zouden ook graag willen dat het feest versobert wordt, die zijn helemaal niet zo blij met al die commerciële rommel erom heen ..
dus als het je idd gaat om cultuurverdediging en identiteit zou je juist eens moeten zijn met zo'n versobering .. al die commercie rond het kerstfeest, dat is helemaal onze cultuur niet ..
ik begin jou zo schijtirritant te vinden! je praat namens iedereen, maar daarmee als een domme kip zonder kop. je maakt conclusies uit je eigen gedrogtige kutleven.

jij mag niet eens het woord christen in je mond nemen, laat staan te zeggen wat er wel of niet moet gebeuren.

kan iemand iets aan deze kwezel moustapfha doen... het kraamt steeds meer poep uit.
  zaterdag 3 november 2007 @ 00:00:54 #124
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_54329838
quote:
Op vrijdag 2 november 2007 23:59 schreef popolon het volgende:

[..]

Wens je me nu dood?
nee ik was van plan te slapen en let een beetje op die kutuser moustapha, of te wel moussie...
pi_54329972
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 00:00 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

nee ik was van plan te slapen en let een beetje op die kutuser moustapha, of te wel moussie...
pi_54329982
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 00:00 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

ik begin jou zo schijtirritant te vinden! je praat namens iedereen, maar daarmee als een domme kip zonder kop. je maakt conclusies uit je eigen gedrogtige kutleven.
sinds wanneer zijn veel christenen iedereen ?
quote:
jij mag niet eens het woord christen in je mond nemen, laat staan te zeggen wat er wel of niet moet gebeuren.
jij wel soms ?
quote:
kan iemand iets aan deze kwezel moustapfha doen... het kraamt steeds meer poep uit.
love u 2 hon
pleased to meet you
pi_54330422
quote:
Op vrijdag 2 november 2007 23:54 schreef moussie het volgende:

Alleen alls je kan aantonen dat 'veel christenen' dezelfde argumenten hanteren als die linkse denktank om meer ingetogen kerst te vieren dan maak je een punt.
  † In Memoriam † zaterdag 3 november 2007 @ 00:45:56 #128
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_54330886
quote:

quote:
Op donderdag 1 november 2007 12:24 schreef Gia het volgende:

Achterlijke ideeën, wie ze ook verzint. Maakt alleen dat ik nog meer zin heb om Kerst nog uitbundiger te vieren. En zolang het mijn huis en mijn familie betreft hoef ik daarbij met helemaal niemand rekening te houden, behalve met de Nederlandse wet.

Het belachelijke van dit soort ideeën is, dat ze niet eens uit de hoek komen, waar ze wel geplaatst worden.
Dat was al zo met die knorretje-affaire (vorig jaar?) en nu dit weer.

Sommige mensen
draven echt veeeeeel te ver door.
Idd, en die *sommige* mensen zijn geen moslims.
We noemen een allochtonen-proef-bos..en het minder uitbundig vieren van kerst terwijl er vanuit *de moslimereld* niemand zit te wachten op dit soort flauwekul.
  † In Memoriam † zaterdag 3 november 2007 @ 00:56:22 #129
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_54331092
quote:
Op vrijdag 2 november 2007 11:54 schreef Gia het volgende:

Waar ?
quote:

De Nederlandse regering is meer van het *hey, we kunnen natuurlijk belasting extra heffen voor de mensen die het dragen én voor alle mannen die dan kijken komen we met leuke sancties/boetes !

Agent: *Meneer, waar denken we mee bezig te zijn?
Meneer: *Ehmmm, nou, ik liep over het strand en ik zocht een plaatsje om mijn handdoekje uit te rollen*
Agent: * Nee meneer, u KEEK naar de schaars geklede dames, het waren er volgens de beelden op de camera zo'n 32, enkelen waren zelfs ónder de 16, u weet wat de sanctie is voor 1 overtreding? We kijken het e.a. door de vingers omdat het voor u de eerste keer is maar u krijgt wel en boete zodat u in ieder geval wet dat u de volgende keer gewoon met uw ogen dicht een plaatsje gaat zoeken*
Meneer:*
  zaterdag 3 november 2007 @ 01:00:51 #130
pi_54331174
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 00:56 schreef Loedertje het volgende:

[..]

Waar ?
[..]

De Nederlandse regering is meer van het *hey, we kunnen natuurlijk belasting extra heffen voor de mensen die het dragen én voor alle mannen die dan kijken komen we met leuke sancties/boetes !

Agent: *Meneer, waar denken we mee bezig te zijn?
Meneer: *Ehmmm, nou, ik liep over het strand en ik zocht een plaatsje om mijn handdoekje uit te rollen*
Agent: * Nee meneer, u KEEK naar de schaars geklede dames, het waren er volgens de beelden op de camera zo'n 32, enkelen waren zelfs ónder de 16, u weet wat de sanctie is voor 1 overtreding? We kijken het e.a. door de vingers omdat het voor u de eerste keer is maar u krijgt wel en boete zodat u in ieder geval wet dat u de volgende keer gewoon met uw ogen dicht een plaatsje gaat zoeken*
Meneer:*
En vergeet de sisssss belasting niet
  zaterdag 3 november 2007 @ 10:50:07 #131
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_54334464
Waarom moeten wij een sobere kerst hebben? Wij verplichten andere geloven toch ook niet om hun feesten niet te vieren?

Waarom zou dat omgekeerd wel moeten?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_54335321
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 00:23 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Alleen alls je kan aantonen dat 'veel christenen' dezelfde argumenten hanteren als die linkse denktank om meer ingetogen kerst te vieren dan maak je een punt.
nou dat zal dan moeilijk kunnen hé, de christenen die ik persoonlijk ken, die het met hun gemeente soberder willen, doen dat niet omdat het de moslims voor de kop zou kunnen stoten, die vinden die commercie erom heen een belediging aan de Heer .. het verhaal van Jezus die de handelaren uit de tempel verwijdert komt bvb geregeld langs, en ik heb wat enkelingen horen klagen over de ongelovigen die met "hun" kerst aan de haal zijn gegaan

Je zou je natuurlijk kunnen afvragen in hoeverre de argumenten van die denktank wel zuiver zijn, of die zich niet verschuilen achter wat islamitische schouders .. sort off negerzoen revisited ?
Vergeleken met Engeland doen wij het hier, nog steeds, erg sober is mij bevestigd door iedereen die met kerst in Engeland was, en de sociale druk om mee te doen aan die overdaad schijnt nogal groot te zijn, mensen die zich in de schulden steken om mee te kunnen doen schijnen eerder regel dan uitzondering te zijn, ook mensen dus die zich dat eigenlijk niet kunnen veroorloven .. met alle gevolgen van dien.

maar anyway, zullen we eerst even het echte advies afwachten ipv een mening te vormen op basis van deze gelekte info met telegraaf-sausje ?
pleased to meet you
pi_54335552
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 11:45 schreef moussie het volgende:

[..]

nou dat zal dan moeilijk kunnen hé, de christenen die ik persoonlijk ken, die het met hun gemeente soberder willen, doen dat niet omdat het de moslims voor de kop zou kunnen stoten, die vinden die commercie erom heen een belediging aan de Heer .. het verhaal van Jezus die de handelaren uit de tempel verwijdert komt bvb geregeld langs, en ik heb wat enkelingen horen klagen over de ongelovigen die met "hun" kerst aan de haal zijn gegaan
Exact mijn punt.
quote:
maar anyway, zullen we eerst even het echte advies afwachten ipv een mening te vormen op basis van deze gelekte info met telegraaf-sausje ?
Dit ís het advies van de IPPR.
pi_54335762
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 11:58 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Exact mijn punt.
ik plaatste die opmerking dan ook in het kader van "als het je gaat om je eigen cultuur te beschermen", de argumenten hoeven niet overeen te stemmen, het doel is wel hetzelfde .. meer dan één weg die naar Rome leidt
quote:
Dit ís het advies van de IPPR.
sorry, ik had moeten zeggen : het rapport van Labour .. daar heeft de Telegraaf het over "het rapport van de partij"
pleased to meet you
pi_54335880
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 12:10 schreef moussie het volgende:

[..]

ik plaatste die opmerking dan ook in het kader van "als het je gaat om je eigen cultuur te beschermen", de argumenten hoeven niet overeen te stemmen, het doel is wel hetzelfde .. meer dan één weg die naar Rome leidt
Je wekt de schijn dat er een verband bestaat, maar dat is nu opgehelderd.
quote:
sorry, ik had moeten zeggen : het rapport van Labour .. daar heeft de Telegraaf het over "het rapport van de partij"
In het verloop van deze topic is dit al aan bod gekomen. De suggesties zoals ze gedaan zijn in het rapport zijn afkomstig van de IPPR en niet van Labour. De IPPR is weliswaar de favoriete denktank van Labour, nauw verbonden met deze partij en heeft eerder al beleid van Labour vorm gegeven.
pi_54336010
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 12:17 schreef damian5700 het volgende:
In het verloop van deze topic is dit al aan bod gekomen. De suggesties zoals ze gedaan zijn in het rapport zijn afkomstig van de IPPR en niet van Labour. De IPPR is weliswaar de favoriete denktank van Labour, nauw verbonden met deze partij en heeft eerder al beleid van Labour vorm gegeven.
Tja, en het wordt dus nu besproken alsof het een kant-en-klaar plan is dat Labour al gelanceerd heeft .. totaal gek geworden links komt langs, de moslims die de wereld overnemen komen langs, en dat alles voor een maanden oud rapport van een denktank .. absurd toch ergens ?

Ik bedoel maar, het is een denktank, die horen van dat soort dingen door te denken .. what if
pleased to meet you
pi_54337602
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 11:45 schreef moussie het volgende:

[..]

nou dat zal dan moeilijk kunnen hé, de christenen die ik persoonlijk ken, die het met hun gemeente soberder willen, doen dat niet omdat het de moslims voor de kop zou kunnen stoten, die vinden die commercie erom heen een belediging aan de Heer ..
Wat een domme kennissen heb jij zeg, ze misgunnen een ander kerst op hun manier te vieren.
quote:
het verhaal van Jezus die de handelaren uit de tempel verwijdert komt bvb geregeld langs, en ik heb wat enkelingen horen klagen over de ongelovigen die met "hun" kerst aan de haal zijn gegaan
Flauwe kul argument.
quote:
Je zou je natuurlijk kunnen afvragen in hoeverre de argumenten van die denktank wel zuiver zijn, of die zich niet verschuilen achter wat islamitische schouders .. sort off negerzoen revisited ?
Wie weet, jij niet en ik niet, speculeren is zinloos.
quote:
Vergeleken met Engeland doen wij het hier, nog steeds, erg sober is mij bevestigd door iedereen die met kerst in Engeland was
Nogmaals, waar bemoeit men zich mee.
quote:
, en de sociale druk om mee te doen aan die overdaad schijnt nogal groot te zijn,
Wederom flauwe kul, het zijn volwassen mensen
quote:
mensen die zich in de schulden steken om mee te kunnen doen schijnen eerder regel dan uitzondering te zijn, ook mensen dus die zich dat eigenlijk niet kunnen veroorloven .. met alle gevolgen van dien.
Niet te geloven, eigen keus is jouw vreemd. Waarom wil jij of een ander beslissen over hoe een volwassen iemand zijn geld besteedt en kerst viert?
quote:
Liever een telegraaf saus dan geblaat van een wereldvreemd iemand die meent dat iedereen maar gepamperd moet worden daar ze niet zelfstandig kunnen denken.

Echt moussie, mijn nekharen gaan overeind staan bij jouw naïeve postings.
pi_54338051
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 14:35 schreef Dr.Nikita het volgende:
Wat een domme kennissen heb jij zeg, ze misgunnen een ander kerst op hun manier te vieren.
kerst is een christelijk feest nietwaar, of beter gezegd de christenen hebben het een riant aantal eeuwen geleden in beslag genomen ..
het argument dat een niet-gelovige zich er niet mee heeft te bemoeien snijdt even veel hout als het argument dat een moslim zich er niet mee moet bemoeien .. voor beiden is het hun feest niet !
quote:
Flauwe kul argument.
volgens een niet-gelovige wel, voor een gelovige dus niet
quote:
Wie weet, jij niet en ik niet, speculeren is zinloos.
mwah, jij speculeert toch ook dat dit een fase zou kunnen zijn in het overnemen van de wereld door de islam .. waarom anders die foto's ?
quote:
Nogmaals, waar bemoeit men zich mee.
[..]

Wederom flauwe kul, het zijn volwassen mensen
[..]

Niet te geloven, eigen keus is jouw vreemd. Waarom wil jij of een ander beslissen over hoe een volwassen iemand zijn geld besteedt en kerst viert?
als de maatschappij ieder jaar weer geconfronteerd wordt met mensen die hun normale rekeningen niet meer kunnen betalen omdat ze hun budget voor 2 maanden op 1 dag hebben opgemaakt .. tja
quote:
Liever een telegraaf saus dan geblaat van een wereldvreemd iemand die meent dat iedereen maar gepamperd moet worden daar ze niet zelfstandig kunnen denken.
ja joh, ga je mening vormen aan hand van artikelen waar geen f*ck van klopt en noem mij dan wereldvreemd ..
quote:
Echt moussie, mijn nekharen gaan overeind staan bij jouw naïeve postings.
en mijn nekharen gaan overeind staan van personen die elk woord dat in de Telegraaf staat slikken als zoete koek en zonder verder na te gaan in hoeverre het überhaupt klopt een mening ventileren
pleased to meet you
  zaterdag 3 november 2007 @ 15:08:19 #139
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_54338296
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 14:57 schreef moussie het volgende:
het argument dat een niet-gelovige zich er niet mee heeft te bemoeien snijdt even veel hout als het argument dat een moslim zich er niet mee moet bemoeien .. voor beiden is het hun feest niet !
Wat praat jij nou?? Het is mijn feest WEL, ik vier mijn hele leven al kerst, met veel plezier. Een belangrijke familietraditie waar anderen met hun poten vanaf moeten blijven, als ik er niet om heb gevraagd. En nee, ik kom niet uit een christelijk milieu.

Beetje andere mensen voorschrijven hoe ze hun feestdagen inrichten, gaat het nog goed mevrouw de moraalfasciste?
pi_54338542
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 15:08 schreef Ringo het volgende:

[..]

Wat praat jij nou?? Het is mijn feest WEL, ik vier mijn hele leven al kerst, met veel plezier. Een belangrijke familietraditie waar anderen met hun poten vanaf moeten blijven, als ik er niet om heb gevraagd. En nee, ik kom niet uit een christelijk milieu.

Beetje andere mensen voorschrijven hoe ze hun feestdagen inrichten, gaat het nog goed mevrouw de moraalfasciste?
Waar haal je het idee vandaan dat ik iemand wil voorschrijven hoe die al dan niet zijn kerst moet vieren ?
Ik vertel je alleen dat dat een argument is dat ik te horen krijg van christelijke mensen die dus wel in meerdere of mindere mate gelovig zijn, en tja, ik kan niet anders dan toegeven dat ze in het principe ergens wel gelijk hebben .. hun feest, hoort een anders/niet-gelovige zich niet mee te bemoeien en met zijn tengels van af te blijven
pleased to meet you
  zaterdag 3 november 2007 @ 15:22:11 #141
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_54338570
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 15:20 schreef moussie het volgende:

[..]

Waar haal je het idee vandaan dat ik iemand wil voorschrijven hoe die al dan niet zijn kerst moet vieren ?
Ik vertel je alleen dat dat een argument is dat ik te horen krijg van christelijke mensen die dus wel in meerdere of mindere mate gelovig zijn, en tja, ik kan niet anders dan toegeven dat ze in het principe ergens wel gelijk hebben .. hun feest, hoort een anders/niet-gelovige zich niet mee te bemoeien en met zijn tengels van af te blijven
Het is hun feest helemaal niet. Het is een aloud germaans feest wat ze gepikt hebben. Bovendien geldt Kerst in Nederland als een Algemene Feestdag. Voor iedereen dus en iedereen mag dat vieren hoe hij of zij dat wil.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_54338968
quote:
Op vrijdag 2 november 2007 23:55 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

idd. dat varkentje is ook al niet meer te zien.
Dat was een broodjeaap.
  zaterdag 3 november 2007 @ 15:43:42 #143
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_54338979
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 15:43 schreef Dodecahedron het volgende:

[..]

Dat was een broodjeaap.
echt niet.
  zaterdag 3 november 2007 @ 18:55:50 #144
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_54342241
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 15:20 schreef moussie het volgende:

[..]

HUN feest?? Dan ook het MIJNE. Ik bemoei me toch niet met kerkgangers, met Maria-aanbidders, met gloriainexcelcisdeo-hummers? Mijn familie heet het geloof al twee generaties vóór mij van zich afgeworpen, maar blijkbaar is de kracht van kerst als winterfeest sterker dan die van de hele christus-mythe eromheen.

Als het jouw eigen mening niet is, dan snap ik niet dat je zo gemakkelijk meegaat in de claim van gelovigen op de exclusiviteit van het kerstritueel, met je "ergens hebben ze wel gelijk" -- NERGENS hebben ze gelijk. Het staat eenieder vrij om kerst te vieren zoals hij/zij dat wil: christelijk, heiden, moslim, maakt niet uit.
  zaterdag 3 november 2007 @ 19:15:35 #145
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_54342587
- troep weg -

[ Bericht 48% gewijzigd door Mutant01 op 03-11-2007 19:27:40 ]
pi_54342876
Tijd voor je medicijnen zoalshetis.
pi_54342879
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 15:43 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

echt niet.
Ik zie knorretje anders dagelijks nog op TV.
Allah Al Watan Al Malik
  zaterdag 3 november 2007 @ 19:29:00 #148
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_54342928
maar niet zoals het toen verboden was. lees anders nog even na wat knorretje in uk deed.

weet je wat het probleem is met links? ze denken voor anderen en maken de kloof alleen maar groter. kut he? die linkse medemens.
pi_54342961
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 19:29 schreef zoalshetis het volgende:
maar niet zoals het toen verboden was. lees anders nog even na wat knorretje in uk deed.

weet je wat het probleem is met links? ze denken voor anderen en maken de kloof alleen maar groter. kut he? die linkse medemens.
Nou nee, want hetzelfde geldt voor rechts. Die menen bijvoorbeeld dat vrouwen met hoofddoek per defenitie onderdrukt worden...
Allah Al Watan Al Malik
  zaterdag 3 november 2007 @ 19:30:18 #150
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_54342966
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 19:27 schreef gelly het volgende:
Tijd voor je medicijnen zoalshetis.
wat gebruik jij eik als medicijn?

anders zou je namelijk niet op medicijn komen.

vertel het ons, zodat we weten waarom jij altijd partij kiest voor criminaliteit en onrust.
  zaterdag 3 november 2007 @ 19:31:35 #151
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_54343009
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 19:30 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Nou nee, want hetzelfde geldt voor rechts. Die menen bijvoorbeeld dat vrouwen met hoofddoek per defenitie onderdrukt worden...
ja maar ik ben dan ook zeker niet rechts en heb geen behoefte om hoofddoekjes te bekritiseren.

weet jij ook.

oh ja. ik neem het je kwalijk dat ik geen kritiek kan geven op moussiestapha. doe ff normaal man. het is hier geen shariasamenleving. dit is fok!
pi_54343057
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 18:55 schreef Ringo het volgende:

[..]

HUN feest?? Dan ook het MIJNE.
en volgens sommigen van hun heb jij het dus gejat .. tja, ik kan er ook niets aan doen hoor, hun mening, hun volle recht ook om die mening te hebben
quote:
Ik bemoei me toch niet met kerkgangers, met Maria-aanbidders, met gloriainexcelcisdeo-hummers? Mijn familie heet het geloof al twee generaties vóór mij van zich afgeworpen, maar blijkbaar is de kracht van kerst als winterfeest sterker dan die van de hele christus-mythe eromheen.
ik ben het helemaal met je eens, maar dat neemt toch niet weg dat er christenen zijn die wel zo denken
quote:
Als het jouw eigen mening niet is, dan snap ik niet dat je zo gemakkelijk meegaat in de claim van gelovigen op de exclusiviteit van het kerstritueel, met je "ergens hebben ze wel gelijk" -- NERGENS hebben ze gelijk. Het staat eenieder vrij om kerst te vieren zoals hij/zij dat wil: christelijk, heiden, moslim, maakt niet uit.
waar ga ik mee in welke claim dan ook .. ?
ik zeg alleen dat er ook christenen zijn die zich aan de overdaad met kerst storen, en dat dan vooropgesteld of er überhaupt moslims bestaan die zich door deze traditie voor hun hoofd gestoten voelen .. nogmaals, dit hele gebeuren komt uit de koker van een adviserende denktank, het is al een paar maanden oud en het wordt nu gepresenteerd als het nieuwste plannetje van Labour, terwijl daar iig voorlopig niets over te vinden is
pleased to meet you
pi_54343103
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 19:31 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

ja maar ik ben dan ook zeker niet rechts en heb geen behoefte om hoofddoekjes te bekritiseren.

weet jij ook.

oh ja. ik neem het je kwalijk dat ik geen kritiek kan geven op moussiestapha. doe ff normaal man. het is hier geen shariasamenleving. dit is fok!
Over dat Knorretje trouwens he, dat is volgens mij ook een hoax. Geen enkele respectabele nieuwssite heeft er ooit over bericht.
Allah Al Watan Al Malik
  zaterdag 3 november 2007 @ 19:40:53 #154
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_54343271
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 19:34 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Over dat Knorretje trouwens he, dat is volgens mij ook een hoax. Geen enkele respectabele nieuwssite heeft er ooit over bericht.
yeah right. ga maar even zoeken.

en mocht het allemaal niet waar zijn dan is het hetzelfde als al die domme uitspraken van je geliefde moussiestapha waar blijkbaar kritiek als censuur behandeld wordt.

ga je schamen.
  zaterdag 3 november 2007 @ 19:41:42 #155
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_54343282
Wat is knorretje nou weer
pi_54343673
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 19:41 schreef popolon het volgende:
Wat is knorretje nou weer
het biggetje uit winnieh de pooh .. die was volgens wat vage nieuwsbronnen verboden op de turkse TV .. niks van waar dus
pleased to meet you
pi_54343846
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 19:40 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

yeah right. ga maar even zoeken.

en mocht het allemaal niet waar zijn dan is het hetzelfde als al die domme uitspraken van je geliefde moussiestapha waar blijkbaar kritiek als censuur behandeld wordt.

ga je schamen.
fyi .. ik heb niets te schaften met ene moustapha, ben atheïst en woon waarschijnlijk langer in Nederland dan jij

voor de rest uit jij geen kritiek maar zit je raar te schelden, oa over mijn vermoede afkomst .. is dat nou de befaamde nederlandse vrijheid van meningsuiting, de spreekwoordelijke tolerantie .. ?
of is het gewoon zo dat nederlanders wel een grote mond hebben maar een klein hartje, als puntje bij paaltje komt blijf je een tweederangsburger ?
pleased to meet you
pi_54344176
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 19:33 schreef moussie het volgende:

[..]

en volgens sommigen van hun heb jij het dus gejat .. tja, ik kan er ook niets aan doen hoor, hun mening, hun volle recht ook om die mening te hebben
Welk punt wil je eigenlijk met dit argument maken? Waaraan is deze opmerking gerelateerd?
quote:
waar ga ik mee in welke claim dan ook .. ?
ik zeg alleen dat er ook christenen zijn die zich aan de overdaad met kerst storen, en dat dan vooropgesteld of er überhaupt moslims bestaan die zich door deze traditie voor hun hoofd gestoten voelen .. nogmaals, dit hele gebeuren komt uit de koker van een adviserende denktank, het is al een paar maanden oud en het wordt nu gepresenteerd als het nieuwste plannetje van Labour, terwijl daar iig voorlopig niets over te vinden is
De originele bron is The Daily Mail en daaruit blijkt dat het gaat om gelekte stukken van een rapport van de IPPR.
Het gaat dus, volgens The Daily Mail, niet over een bestaand onderzoek.
pi_54344907
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 20:14 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Welk punt wil je eigenlijk met dit argument maken? Waaraan is deze opmerking gerelateerd?
dat, als je ervan uitgaat dat het nieuwsfeit klopt en de moslims idd inspraak willen in het kerstfeest, het ergens wel heel raar is dat een christelijk feest verdedigt wordt door niet-gelovigen, terwijl veel gelovigen dus net zo denken (het mag wat soberder) .. grappig dat zelfs mensen die liefst aan alle kanten af willen van geloofsinvloeden in de samenleving ineens gaan steigeren als een moslim aan hun kerst gaat komen
quote:
De originele bron is The Daily Mail en daaruit blijkt dat het gaat om gelekte stukken van een rapport van de IPPR.
Het gaat dus, volgens The Daily Mail, niet over een bestaand onderzoek.
we wachten af dan maar .. zal mij benieuwen
pleased to meet you
pi_54347146
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 20:38 schreef moussie het volgende:

[..]

dat, als je ervan uitgaat dat het nieuwsfeit klopt en de moslims idd inspraak willen in het kerstfeest, het ergens wel heel raar is dat een christelijk feest verdedigt wordt door niet-gelovigen, terwijl veel gelovigen dus net zo denken (het mag wat soberder) .. grappig dat zelfs mensen die liefst aan alle kanten af willen van geloofsinvloeden in de samenleving ineens gaan steigeren als een moslim aan hun kerst gaat komen
Het ligt wederom net even anders.
De linkse denktank IPPR, gelieerd aan Labour, heeft in haar onderzoek over identiteit, burgerschap en gemeenschappelijke samenhang bevindingen gedaan die een voorstel doen om de relaties van de diverse culturen onderling te verbeteren.
Het voorstel met betrekking tot het Kerstfeest is slechts een van de aanbevelingen. Uit de OP:
quote:
zo staan er voorstellen in om een speciale ceremonie op te zetten rond de geboorte van kinderen. Dat naar voorbeeld van sommige allochtone groepen (edit: waarbij de staat en de ouders overeenkomen te werken in een „vennootschap“ om kinderen groot te brengen [bron: The Daily mail] ).
Verder moeten minderheden toegang krijgen tot het nu afgesloten witte platteland. De bisschoppen moeten verder uit de House of Lords om andere geloven niet achter te stellen. En zelfs de vlag, de Union Jack, moet een multicultureel broertje krijgen.
Dat de IPPR deze bevindingen doet staat niet geheel op zichzelf. Zij is namelijk een pleitbezorger van het multiculturalisme en cultuurrelativisme. In het rapport verdedigt zij deze opvatting en ideologie krachtig.
  zondag 4 november 2007 @ 12:08:41 #161
3542 Gia
User under construction
pi_54352657
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 19:58 schreef moussie het volgende:

[..]

het biggetje uit winnieh de pooh .. die was volgens wat vage nieuwsbronnen verboden op de turkse TV .. niks van waar dus
Dat is niet waar ik op doelde. Maar vorig jaar, of langer geleden, was er commotie over een verbod op de verkoop van 'knorretje spullen' in winkels. MEN vond het vervelend voor moslims dat er zo'n varkentje voor hun gezicht kwam, overal. Het zou zelfs niet meer in schoolboekjes mogen staan, vanwege de arme moslimkindjes.

Of, en wat hiervan terecht is gekomen, weet ik niet.

Maar dit was ook zo'n belachelijk voorstel, waar MEN weleens even voor de moslims dacht.
pi_54353612
quote:
Op zondag 4 november 2007 12:08 schreef Gia het volgende:

[..]

Dat is niet waar ik op doelde. Maar vorig jaar, of langer geleden, was er commotie over een verbod op de verkoop van 'knorretje spullen' in winkels. MEN vond het vervelend voor moslims dat er zo'n varkentje voor hun gezicht kwam, overal. Het zou zelfs niet meer in schoolboekjes mogen staan, vanwege de arme moslimkindjes.

Of, en wat hiervan terecht is gekomen, weet ik niet.

Maar dit was ook zo'n belachelijk voorstel, waar MEN weleens even voor de moslims dacht.
Dat was destijds inderdaad ook bedacht door anderen, die wel even moesten bepalen wat moslims ervan moeten vinden. Belachelijks mijnsinsziens en werkt alleen maar polarisering in de hand.
Allah Al Watan Al Malik
pi_54359118
quote:
Op vrijdag 2 november 2007 17:30 schreef Zwaardvisch het volgende:

[..]

Inderdaad net zo irritant als dat lukrake ''Joods-Christelijke''.
Zelden schryf ik wat ik wil, en nooit wat 'n ander wil.
pi_54368524
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 22:02 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Het ligt wederom net even anders.
De linkse denktank IPPR, gelieerd aan Labour, heeft in haar onderzoek over identiteit, burgerschap en gemeenschappelijke samenhang bevindingen gedaan die een voorstel doen om de relaties van de diverse culturen onderling te verbeteren.
Het voorstel met betrekking tot het Kerstfeest is slechts een van de aanbevelingen. Uit de OP:
[..]

Dat de IPPR deze bevindingen doet staat niet geheel op zichzelf. Zij is namelijk een pleitbezorger van het multiculturalisme en cultuurrelativisme. In het rapport verdedigt zij deze opvatting en ideologie krachtig.
Dat zijn de "feiten", zover bekend, waar ik het over heb is meer de gevoelsmatige reactie, die je dus ook ziet bij sommigen hier in dit topic ..
We weten nog niet eens hoe de moslims als groep hierover denken, wat ik aan individuele meningen heb gelezen of gehoord vinden ze het iig allemaal, zonder uitzondering, onzinnig. En toch zijn er mensen die meteen lopen te kreten dat de islam de wereld over wil nemen, terwijl het voorlopig nog maar de vraag is of Labour dit gaat overnemen
pleased to meet you
  maandag 5 november 2007 @ 00:49:58 #165
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_54371330
quote:
Op zondag 4 november 2007 22:51 schreef moussie het volgende:

[..]

Dat zijn de "feiten", zover bekend, waar ik het over heb is meer de gevoelsmatige reactie, die je dus ook ziet bij sommigen hier in dit topic ..
We weten nog niet eens hoe de moslims als groep hierover denken, wat ik aan individuele meningen heb gelezen of gehoord vinden ze het iig allemaal, zonder uitzondering, onzinnig. En toch zijn er mensen die meteen lopen te kreten dat de islam de wereld over wil nemen, terwijl het voorlopig nog maar de vraag is of Labour dit gaat overnemen
zie: Kerst sober vanwege Islam - Socialistische humor
dan rest natuurlijk de vraag met welke onderzoeksmethodes zij tot hun voorstellen komen.

misschien ondervragen ze moslims? mag ik aannemen...
pi_54374472
quote:
verdeel en heers is idd een principe dat de Britten wel vaker hebben gebruikt .. maar op eigen bodem ?
quote:
dan rest natuurlijk de vraag met welke onderzoeksmethodes zij tot hun voorstellen komen.

misschien ondervragen ze moslims? mag ik aannemen...
zou het verschil dan echt zo groot zijn tussen engelse moslims en die in Nederland ?
pleased to meet you
pi_54375835
quote:
Op zondag 4 november 2007 22:51 schreef moussie het volgende:

[..]

Het punt is nu juist dat het hier in het geheel niet de mening van moslims, maar dat het een politiek standpunt, een ideologie betreft.
Cultuurrelativisme en multiculturalisme vinden ook bijval in Labour net zoals dat ook bij de PvdA in Nederland bijval vindt.
pi_54376309
quote:
Op maandag 5 november 2007 11:21 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Het punt is nu juist dat het hier in het geheel niet de mening van moslims, maar dat het een politiek standpunt, een ideologie betreft.
een reden des te meer om niet met die "islam will take over" foto's te gaan spammen, die hebben er niets mee te maken .. toch ?
quote:
Cultuurrelativisme en multiculturalisme vinden ook bijval in Labour net zoals dat ook bij de PvdA in Nederland bijval vindt.
multicul zijn wij zeevarende volkeren als sinds eeuwen imho .. en cultuurrelativisme vind ik nou zo'n raar woord, culturen zijn constant in beweging en gelukkig maar, anders zouden we nog in het stenen tijdperk leven ..
En tja, ergens vind ik het wel grappig/triest, wij hebben onze cultuur geëxporteerd naar alle uithoeken van de wereld en daarbij vaker dan eens de plaatselijke cultuur totaal vernietigd, hell, we zijn er nog mee bezig, nu onder de vlag van "democratie brengen" .. maar oh wee als onze eigen cultuur in het gedrang komt ?
pleased to meet you
pi_54376686
quote:
Op maandag 5 november 2007 11:40 schreef moussie het volgende:

[..]

een reden des te meer om niet met die "islam will take over" foto's te gaan spammen, die hebben er niets mee te maken .. toch ?
Ik laat me daarmee niet uitdagen. Liever met de inhoudelijke discussie.
Wat jij doet moet je zelf weten.
quote:
multicul zijn wij zeevarende volkeren als sinds eeuwen imho .. en cultuurrelativisme vind ik nou zo'n raar woord, culturen zijn constant in beweging en gelukkig maar, anders zouden we nog in het stenen tijdperk leven ..
En tja, ergens vind ik het wel grappig/triest, wij hebben onze cultuur geëxporteerd naar alle uithoeken van de wereld en daarbij vaker dan eens de plaatselijke cultuur totaal vernietigd, hell, we zijn er nog mee bezig, nu onder de vlag van "democratie brengen" .. maar oh wee als onze eigen cultuur in het gedrang komt ?
Multiculturalisme is een opvatting die bedacht is door bestuurders. Dat gaat helemaal niet over ontdekkingsreizen van weleer.
Cultuurrelativisme is een essentieel uitgangspunt van die gedachte.
De vraag daaraan gekoppeld is hoe je in die visie moet omgaan met universele waarden die door middel van zo'n houding onder druk komen te staan.
pi_54380139
quote:
Op maandag 5 november 2007 11:57 schreef damian5700 het volgende:
Multiculturalisme is een opvatting die bedacht is door bestuurders. Dat gaat helemaal niet over ontdekkingsreizen van weleer.
de term is nu bedacht, dat klopt, maar in de praktijk heb je multicul vanaf het moment dat er meerdere culturen naast elkaar bestaan, het enige verschil met vroeger is dat het nu wat globaler is en de cultuurverschillen tussen een boer uit Drenthe en een Amsterdammer verwaterd zijn
quote:
Cultuurrelativisme is een essentieel uitgangspunt van die gedachte.
De vraag daaraan gekoppeld is hoe je in die visie moet omgaan met universele waarden die door middel van zo'n houding onder druk komen te staan.
er zit een fout in de redenatie .. iets wat onder druk komt te staan door welke visie dan ook kan niet "universeel" worden genoemd
pleased to meet you
pi_54381271
quote:
Op maandag 5 november 2007 14:22 schreef moussie het volgende:

[..]

de term is nu bedacht, dat klopt, maar in de praktijk heb je multicul vanaf het moment dat er meerdere culturen naast elkaar bestaan, het enige verschil met vroeger is dat het nu wat globaler is en de cultuurverschillen tussen een boer uit Drenthe en een Amsterdammer verwaterd zijn
Ik heb het over een opvatting, geen trefwoord. Je moet wel lezen dat wat er staat.
quote:
er zit een fout in de redenatie .. iets wat onder druk komt te staan door welke visie dan ook kan niet "universeel" worden genoemd
Universele waarden als in westerse universele waarden.
Het spreekt namelijk voor zich dat wanneer waarden universeel zouden zijn het multiculturalisme als ideologie nooit gepostvat kon worden in een politieke overtuiging of regeringsbeleid.
pi_54382384
quote:
Op maandag 5 november 2007 15:11 schreef damian5700 het volgende:
Ik heb het over een opvatting, geen trefwoord. Je moet wel lezen dat wat er staat.
mijn excuses .. komt denk ik omdat het meer gebruikt wordt als een trefwoord, scheldwoord haast, om "het" af te wijzen
quote:
Universele waarden als in westerse universele waarden.
Het spreekt namelijk voor zich dat wanneer waarden universeel zouden zijn het multiculturalisme als ideologie nooit gepostvat kon worden in een politieke overtuiging of regeringsbeleid.
je begrijpt me verkeerd, zal me wel weer niet duidelijk genoeg hebben uitgedrukt ..
ook onze westerse waarden kan je niet meer universeel noemen als zij onder druk komen te staan en ineens verandert/beperkt moeten worden volgens sommigen
pleased to meet you
pi_54385272
quote:
Op maandag 5 november 2007 16:04 schreef moussie het volgende:

[..]

mijn excuses .. komt denk ik omdat het meer gebruikt wordt als een trefwoord, scheldwoord haast, om "het" af te wijzen
[..]

je begrijpt me verkeerd, zal me wel weer niet duidelijk genoeg hebben uitgedrukt ..
ook onze westerse waarden kan je niet meer universeel noemen als zij onder druk komen te staan en ineens verandert/beperkt moeten worden volgens sommigen
Wanneer de gedachte heerst dat elke cultuur gelijkwaardig is en je je niet mag uitspreken over de gewoontes en tradities van migranten kan het voorkomen dat vrouwen binnen de orthodoxe moslimgemeenschap in Europa in de praktijk minder rechten dan mannen doordat ze bijvoorbeeld binnenshuis moeten blijven, uitgehuwelijkt worden, alleen gesluierd in de openbare ruimte mogen rondlopen, etc.
Vrijheid wordt dan een voorrecht in plaats van een verworven en onvervreemdbaar recht; een Westerse waarde.
pi_54389042
quote:
Op maandag 5 november 2007 18:13 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Wanneer de gedachte heerst dat elke cultuur gelijkwaardig is en je je niet mag uitspreken over de gewoontes en tradities van migranten kan het voorkomen dat vrouwen binnen de orthodoxe moslimgemeenschap in Europa in de praktijk minder rechten dan mannen doordat ze bijvoorbeeld binnenshuis moeten blijven, uitgehuwelijkt worden, alleen gesluierd in de openbare ruimte mogen rondlopen, etc.
Vrijheid wordt dan een voorrecht in plaats van een verworven en onvervreemdbaar recht; een Westerse waarde.
nou nee .. atm hebben ze in de praktijk evenveel rechten als iedereen, ze maken er alleen geen gebruik van .. sommigen vrijwillig, anderen niet, sommigen moslim, anderen niet .. de vraag is dus meer of je je eigen universele waarden op de schroothoop moet gooien en net als "hun" moet beginnen met verbieden .. of moet je die rechten onveranderd laten en de moslima/zwarte kous ed aansporen er gebruik van te maken .. ?

waar mijn voorkeur naar uit gaat is denkelijk duidelijk .. het heeft meer dan genoeg bloed, zweet en tranen gekost om te komen waar we nu zijn, gelijke rechten voor iedereen, waarom je eigen net gevonden universele waarden meteen weer afdanken bij de eerste beste echte hobbel in de weg ?
pleased to meet you
pi_54391583
quote:
Op maandag 5 november 2007 20:55 schreef moussie het volgende:

[..]

nou nee .. atm hebben ze in de praktijk evenveel rechten als iedereen, ze maken er alleen geen gebruik van .. sommigen vrijwillig, anderen niet, sommigen moslim, anderen niet .. de vraag is dus meer of je je eigen universele waarden op de schroothoop moet gooien en net als "hun" moet beginnen met verbieden .. of moet je die rechten onveranderd laten en de moslima/zwarte kous ed aansporen er gebruik van te maken .. ?

waar mijn voorkeur naar uit gaat is denkelijk duidelijk .. het heeft meer dan genoeg bloed, zweet en tranen gekost om te komen waar we nu zijn, gelijke rechten voor iedereen, waarom je eigen net gevonden universele waarden meteen weer afdanken bij de eerste beste echte hobbel in de weg ?
Jawel, want dat is de nihilistische benadering van het multiculturalisme.
Maar dat heb ik al eerder uitgelegd. Het begint een beetje vermoeiend te worden.
  maandag 5 november 2007 @ 22:30:22 #176
pi_54391809
quote:
Op maandag 5 november 2007 22:23 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Maar dat heb ik al eerder uitgelegd. Het begint een beetje vermoeiend te worden.
Jij wilt mensen gedwongen opvoeden. Vergeet het maar. Jij laat je toch ook niet op voeden?
pi_54391916
quote:
Op maandag 5 november 2007 22:30 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Jij wilt mensen gedwongen opvoeden. Vergeet het maar. Jij laat je toch ook niet op voeden?
Hoe kom je daar nu bij?
pi_54401135
quote:
Op maandag 5 november 2007 22:23 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Je zal toch moeten kiezen, en je eigen fundamentele waarden met voeten treden door ze een ander op te dwingen .. beetje paradoxaal mi
pleased to meet you
  dinsdag 6 november 2007 @ 11:50:30 #179
pi_54401292
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 11:43 schreef moussie het volgende:

[..]

Je zal toch moeten kiezen, en je eigen fundamentele waarden met voeten treden door ze een ander op te dwingen .. beetje paradoxaal mi
Niet als je uitgaat van een bepaalde superieure cultuur.
pi_54401692
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 11:43 schreef moussie het volgende:

[..]

Het multiculturalisme vervat eigenlijk de devaluatie van westerse waarden om deze gelijk te stellen aan uitheemse waarden. Bijvoorbeeld het individualisme gelijkstellen met het individualisme collectivisme (uiteraard), de wetenschap en culturele rituelen of het zelfbeschikkingsrecht en de onderwerping van vrouwen door mannen.

[ Bericht 2% gewijzigd door damian5700 op 06-11-2007 12:29:50 ]
  dinsdag 6 november 2007 @ 12:13:15 #181
92623 niet_links
Live from Bangkok
pi_54401878
quote:
Op zaterdag 3 november 2007 20:38 schreef moussie het volgende:

[..]

[..]

we wachten af dan maar .. zal mij benieuwen
Is toch vrij normaal dat mensen gaan steigeren als je om wat moslims te plezieren je feesten minder uitbundig moet vieren. In een vrij land mag je je feesten zo vieren als je wil. Zeker omdat dit iets is wat uit onze roots komt. Ik ben atheïst maar ik vier wel kerst (vierde), ik zou het belachelijk vinden omdat minder uitbundig te vieren omdat er een of ander import geloof dat zeer intolerant is voor het hoofd gestoten wordt. Ik zou het zelfs niet anders vieren als christenen zich er aan stoorde, je moet het kunnen vieren zoals je wil zolang je maar niemand tot last bent.
mai pen rai
pi_54401946
daarom moet je dus mi ook gewoon vasthouden aan je eigen weg en je niet laten verleiden om een ander je eigen waarden op te leggen .. als onze waarden dan echt beter zijn komen ze vanzelf wel tot inzicht ..
de europese vrouw heeft zichzelf ook bevrijdt, geëmancipeerd, is op de barricades geklommen en heeft symbolisch de BH verbrandt, geen ridder op een wit paard die haar even gelijke rechten kwam geven .. waarom zou een moslima dat niet kunnen ?
pleased to meet you
  dinsdag 6 november 2007 @ 12:15:37 #183
pi_54401948
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 12:06 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Het multiculturalisme vervat eigenlijk de devaluatie van westerse waarden om deze gelijk te stellen aan uitheemse waarden. Bijvoorbeeld het individualisme gelijkstellen met het individualisme, de wetenschap en culturele rituelen of het zelfbeschikkingsrecht en de onderwerping van vrouwen door mannen.
Dan zie je het te beperkt.

Een van de kernwaarden van onze cultuur is vrije keuze. Als een vrouw er zelf voor kiest een hoofddoek te dragen moet je dan van je eigen culturele waarde afstappen omdat je die hoofddoek niet in jouw culturele kader vind passen. Dan gooi je een veel belangrijker principe (vrije keuze) weg voor een symbool-waarde. Dat is mijns inziens achteruitgang.

Op dezelfde manier kan je naar terrorisme kijken. Gaan we gewoon door met ons leven in een vrije samenleving of veranderen we Nederland in een politiestaat? In het laatste geval heeft het terrorisme zijn doel bereikt.

Als je dus een bepaalde culturele waarde of gebeurtenis wilt tegengaan moet je goed bedenken wat het je kost en of je er netto wel iets mee opschiet. Voor een moslima maakt het niet uit of ze door haar man gedwongen word een hoofddoek te dragen of door een Nederlander gedwongen word hem af te doen. Het is in beide gevallen onderdrukking.
pi_54402229
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 12:15 schreef moussie het volgende:
daarom moet je dus mi ook gewoon vasthouden aan je eigen weg en je niet laten verleiden om een ander je eigen waarden op te leggen .. als onze waarden dan echt beter zijn komen ze vanzelf wel tot inzicht ..
de europese vrouw heeft zichzelf ook bevrijdt, geëmancipeerd, is op de barricades geklommen en heeft symbolisch de BH verbrandt, geen ridder op een wit paard die haar even gelijke rechten kwam geven .. waarom zou een moslima dat niet kunnen ?
Ik denk, dat gedeelde normen voor alle culturen nodig zijn.
Wanneer dat niet het uitgangspunt is dan wordt feitelijk in bepaalde gevallen de onderdrukking van de individuen van een gemeenschap door hun cultuur gerechtvaardigd.
pi_54402279
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 12:15 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dan zie je het te beperkt.
Ik beweer dan ook nergens dat dit het enige element is. Ik heb in meerdere berichten in deze topic uiteengezet mijn visie van de inhoud van het multiculturalisme.
Bijvoorbeeld dat het multiculturalisme een politieke opvatting is, enzovoort.
pi_54402573
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 12:25 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Ik denk, dat gedeelde normen voor alle culturen nodig zijn.
Wanneer dat niet het uitgangspunt is dan wordt feitelijk in bepaalde gevallen de onderdrukking van de individuen van een gemeenschap door hun cultuur gerechtvaardigd.
daarom ga je de normen maar aanpassen zodat het onderdrukken van andere individuen in die gemeenschap normaal wordt ? Dan is het eindresultaat dat er anyway iemand in zijn rechten wordt aangetast plus dat je je eigen normen gedowngrade hebt .. loose loose imho ..
en of het de vrouw überhaupt ten goede komt waag ik te betwijfelen, mensen raken over het algemeen pas bevrijdt van iets als zij er zelf actief aan werken
pleased to meet you
  dinsdag 6 november 2007 @ 12:43:07 #187
45648 D1
Religieus spookrijder
pi_54402658
quote:

Juist

Heb meerdere Pakistaanse taxichauffeur in Cambridge horen klagen dat hun kinderen op school geen kerstmis meer vierden omdat het zogenaamd niet-meelevend was naar hun kinderen; de Islamitische medeleerlingen.
Niets gevraagd, gewoon zo even besloten door het bestuur. Konden die mannen hun huilende kinderen uitleggen waarom ze geen kerstmis mochten vieren.

Dat "laat ons maar bedenken wat voor jou gevoelig is en ons daar aan aanpassen voordat de vraag door welke gek dan ook gesteld is" idee is echt heel irritant in Engeland.
Far better it is to dare mighty things, to win glorious triumphs even though checkered by failure, than to rank with those poor spirits who neither enjoy nor suffer much because they live in the gray twilight that knows neither victory nor defeat.
  dinsdag 6 november 2007 @ 12:45:56 #188
pi_54402731
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 12:27 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Ik beweer dan ook nergens dat dit het enige element is. Ik heb in meerdere berichten in deze topic uiteengezet mijn visie van de inhoud van het multiculturalisme.
Bijvoorbeeld dat het multiculturalisme een politieke opvatting is, enzovoort.
Daar heb je weinig aan, religie en milieu zin ook politieke overtuigingen.

Het gaat er om dat multiculturalisme een feit is: We wonen in Nederland met 16 miljoen mensen en die mensen hebben niet allemaal dezelfde cultuur. Dat is een realiteit, geen politieke keuze. Het gaat er om hoe je daar mee om wilt gaan.
pi_54402762
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 12:39 schreef moussie het volgende:

[..]

daarom ga je de normen maar aanpassen zodat het onderdrukken van andere individuen in die gemeenschap normaal wordt ? Dan is het eindresultaat dat er anyway iemand in zijn rechten wordt aangetast plus dat je je eigen normen gedowngrade hebt .. loose loose imho ..
en of het de vrouw überhaupt ten goede komt waag ik te betwijfelen, mensen raken over het algemeen pas bevrijdt van iets als zij er zelf actief aan werken
Ik zeg niet het aanpassen van normen, maar het delen van normen door de verschillende culturen.
pi_54402904
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 12:45 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Daar heb je weinig aan, religie en milieu zin ook politieke overtuigingen.

Het gaat er om dat multiculturalisme een feit is: We wonen in Nederland met 16 miljoen mensen en die mensen hebben niet allemaal dezelfde cultuur. Dat is een realiteit, geen politieke keuze. Het gaat er om hoe je daar mee om wilt gaan.
Je raakt wel de kern. Hoe ermee wordt omgegaan ís een politieke keuze.
Het multiculturele idee is niet zoals in Frankrijk is omgegaan met migratie; assimilatie, maar weinig of geen eisen stellen aan de integratie met het idee, dat waardeoordelen over tradities en gewoontes uit andere culturen niet wenselijk zijn, omdat de ene cultuur superieur stellen boven de andere leidt tot racisme.
  dinsdag 6 november 2007 @ 12:54:51 #191
pi_54402958
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 12:47 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Ik zeg niet het aanpassen van normen, maar het delen van normen door de verschillende culturen.
Dus we gaan gezellig Ramadan en Holi meevieren? Hoe wil je semi-racistische blanke paupers in achterstandwijken dwingen om normen met "buitenlanders" te delen? Is dat niet net zo raar als moslims en hindoes te dwingen onze normen te delen?
pi_54403005
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 12:54 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dus we gaan gezellig Ramadan en Holi meevieren? Hoe wil je semi-racistische blanke paupers in achterstandwijken dwingen om normen met "buitenlanders" te delen? Is dat niet net zo raar als moslims en hindoes te dwingen onze normen te delen?
Ik deel de opvatting, dat culturen gelijkwaardig zijn, niet.
  woensdag 7 november 2007 @ 13:15:13 #193
3542 Gia
User under construction
pi_54427446
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 12:47 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Blijft wel de vraag hoe ver je daarin wilt gaan?

Een moslima hoeft haar hoofddoek niet af te zetten, als haar werkgever of school dit niet voorschrijft.
Sowieso mag ze in haar eigen tijd dragen wat ze wil, zolang het binnen de grenzen van de wet is. (maar daar kunnen we bij moslima's wel op vertrouwen.)

Maar wat bedoel je in deze met cultuur delen? Dat Nederlandse vrouwen zich dan ook maar volgens moslimvoorschriften keurig helemaal bedekken. Eventueel op de hoofddoek na?

Mijn mening is dat culturen gerust naast elkaar kunnen bestaan. En culturen delen zie ik dan meer als het bezoeken van Kwakoe of een Pasar Malam. Maar geen aanpassingen doen naar een andere cultuur. Ik wil vast kunnen houden aan een kerstfeest, compleet met lampjes in de winkels, versierde gigantische kerstbomen op het marktplein, kerstfeest voor de kinderen op school. Ik zie niet in waarom dat zou moeten veranderen.

Wat betreft die scholen: Zit een moslimkindje op een christelijke school, dan dient hij gewoon mee te doen met de kerstviering. Zit een niet-moslimkindje op een islamitische school, dan viert hij het suikerfeest mee, echt niet zo vervelend.

Eigenlijk voorkom je dat gedoe weer, door bijzonder onderwijs af te schaffen. Maar dat terzijde.
  woensdag 7 november 2007 @ 13:25:34 #194
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_54427714
Kerst is leuk
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_54427992
quote:
Op dinsdag 6 november 2007 12:57 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Ik deel de opvatting, dat culturen gelijkwaardig zijn, niet.
het gaat dan ook niet om gelijkwaardig zijn maar om gelijkwaardig behandelen .. een nogal essentieel verschil

en nee, van gelijkwaardige behandeling is bij het onderwerp van dit topic geen sprake .. als ik een moslim was zou ik denk ik nogal pissed zijn omdat een of andere denktank voor mij zit te bepalen waardoor ik mij voor me hoofd gestoten zou moeten voelen ..
pleased to meet you
pi_54428531
quote:
Op woensdag 7 november 2007 13:15 schreef Gia het volgende:

[..]

Een moslima hoeft haar hoofddoek niet af te zetten, als haar werkgever of school dit niet voorschrijft.
Sowieso mag ze in haar eigen tijd dragen wat ze wil, zolang het binnen de grenzen van de wet is. (maar daar kunnen we bij moslima's wel op vertrouwen.)

Maar wat bedoel je in deze met cultuur delen? Dat Nederlandse vrouwen zich dan ook maar volgens moslimvoorschriften keurig helemaal bedekken. Eventueel op de hoofddoek na?

Mijn mening is dat culturen gerust naast elkaar kunnen bestaan. En culturen delen zie ik dan meer als het bezoeken van Kwakoe of een Pasar Malam. Maar geen aanpassingen doen naar een andere cultuur. Ik wil vast kunnen houden aan een kerstfeest, compleet met lampjes in de winkels, versierde gigantische kerstbomen op het marktplein, kerstfeest voor de kinderen op school. Ik zie niet in waarom dat zou moeten veranderen.

Wat betreft die scholen: Zit een moslimkindje op een christelijke school, dan dient hij gewoon mee te doen met de kerstviering. Zit een niet-moslimkindje op een islamitische school, dan viert hij het suikerfeest mee, echt niet zo vervelend.

Eigenlijk voorkom je dat gedoe weer, door bijzonder onderwijs af te schaffen. Maar dat terzijde.
goed punt

What about alle religieuze scholen afschaffen en dit soort discussies onder andere te voorkomen? Kinderen zijn te jong om te beslissen of ze christelijk of islamitisch zijn.
pi_54428802
quote:
Op woensdag 7 november 2007 13:58 schreef boyv het volgende:

[..]

goed punt

What about alle religieuze scholen afschaffen en dit soort discussies onder andere te voorkomen? Kinderen zijn te jong om te beslissen of ze christelijk of islamitisch zijn.
dat helpt niet, dan krijg je dit weer ..
je kan de ouders moeilijk verbieden om hun kind met hun levensovertuiging op te voeden, dat het een bewuste keuze is op het moment dat je volwassen wordt oid, misschien (hopelijk) dat we daar ooit eens naar toe groeien maar atm groeien kinderen nu eenmaal op met het geloof van hun ouders cq willen de bij hun geloof behorende versierselen dragen
pleased to meet you
pi_54436402
Labour is alleen socialistisch als het men uitkomt
  donderdag 8 november 2007 @ 07:13:59 #199
3542 Gia
User under construction
pi_54448185
quote:
Op woensdag 7 november 2007 14:08 schreef moussie het volgende:

[..]

dat helpt niet, dan krijg je dit weer ..
je kan de ouders moeilijk verbieden om hun kind met hun levensovertuiging op te voeden, dat het een bewuste keuze is op het moment dat je volwassen wordt oid, misschien (hopelijk) dat we daar ooit eens naar toe groeien maar atm groeien kinderen nu eenmaal op met het geloof van hun ouders cq willen de bij hun geloof behorende versierselen dragen
Dat kan nog steeds als je bijzonder onderwijs afschaft, hoor. Geloven kun je thuis doen of in het gebedshuis. Op school of op werk dien je gewoon je taken te doen. Daar hoeft geen geloof aan te pas te komen.
pi_54457222
quote:
Op donderdag 8 november 2007 07:13 schreef Gia het volgende:

[..]

Dat kan nog steeds als je bijzonder onderwijs afschaft, hoor. Geloven kun je thuis doen of in het gebedshuis. Op school of op werk dien je gewoon je taken te doen. Daar hoeft geen geloof aan te pas te komen.
je kan je taken anders best doen met een hoofddoek, keppeltje of turban op, een armband, een kettinkje met hanger om je nek of een stip op je voorhoofd .. geen enkele van deze attributen heeft invloed op je capaciteit om je taak uit te voeren

ergens wel grappig trouwens, die tegenstelling, al die christelijke symbolen tijdens de kerst op straat en daar "moeten ze van af blijven want dat is leuk" tegenover "geloven doe je maar thuis of in het gebedshuis"
pleased to meet you
  donderdag 8 november 2007 @ 15:51:54 #201
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_54457572
quote:

[..]

Dat we lijnrecht tegenover elkaar staan, jij als moslim, ik als atheïst is logisch, mijn oma zei ook altijd "twee geloven op één kussen daar slaapt de duivel tussen";. Hoe wáár dit is bewijst ook maar al te goed het gebeuren in voormalig Joegoslavië.
En dan had je oma het alleen nog maar over katholieken en gereformeerden (bijvoorbeeld). En niet eens over niet-christenen.
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
pi_54457944
quote:
Op donderdag 8 november 2007 15:36 schreef moussie het volgende:

[..]

je kan je taken anders best doen met een hoofddoek, keppeltje of turban op, een armband, een kettinkje met hanger om je nek of een stip op je voorhoofd .. geen enkele van deze attributen heeft invloed op je capaciteit om je taak uit te voeren

ergens wel grappig trouwens, die tegenstelling, al die christelijke symbolen tijdens de kerst op straat en daar "moeten ze van af blijven want dat is leuk" tegenover "geloven doe je maar thuis of in het gebedshuis"
Welke christelijke symbolen refereer je dan aan? Die boom is echt niet christelijk. De enige echt cristelijke versiering is het kerststalletje en die zie je sporadisch bij iemand thuis.
pi_54460879
quote:
Op donderdag 8 november 2007 16:10 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Welke christelijke symbolen refereer je dan aan? Die boom is echt niet christelijk. De enige echt cristelijke versiering is het kerststalletje en die zie je sporadisch bij iemand thuis.
Het was dan misschien oorspronkelijk niet christelijk, inmiddels is het het wel .. een christelijk feest en daar hoort een kerstboom bij .. die dingen staan zelfs in de kerken dus ..
pleased to meet you
  donderdag 8 november 2007 @ 19:06:10 #204
pi_54462333
quote:
Op donderdag 8 november 2007 18:08 schreef moussie het volgende:

[..]

Het was dan misschien oorspronkelijk niet christelijk, inmiddels is het het wel .. een christelijk feest en daar hoort een kerstboom bij .. die dingen staan zelfs in de kerken dus ..
Het christendom heeft eenlange geschiedenis van het claimen van gebeurtenissen en ideeën. Het christendom zelf heeft nauwelijks iets bijgedragen aan de wereld (behalve de Iquisitie). Ik denk dat de wereld nauwelijks verandert als je de hele handel gewoon afschaft.
  donderdag 8 november 2007 @ 19:19:05 #205
3542 Gia
User under construction
pi_54462696
quote:
Op donderdag 8 november 2007 18:08 schreef moussie het volgende:

[..]

Dan nog. De (kerst)boom was er eerder dan Jezus. Hij is niet eens op 25 december geboren, naar het schijnt. Maar vanwege het feest dat toen toch al werd gevierd, heeft men dat maar op die dag gezet.
Zo ook met Pasen. Omdat Hij rond die tijd 'gestorven' is, vieren wij Pasen. Komt dat even goed uit. De wederopstandig tegelijkertijd met het feest dat alles weer nieuw wordt.

Goh!
  donderdag 8 november 2007 @ 20:44:15 #206
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_54465150
quote:
En hoe los je dat op?
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_54473783
quote:
Op donderdag 8 november 2007 20:44 schreef maartena het volgende:

[..]

En hoe los je dat op?
Zeker niet met de stelling "slikken of stikken" door de strot wurgen van de islam.

Ik heb het wel vaker gezegd, godsdienstvrijheid is prima maar het is ook weer niet zo dat godsdienstvrijheid carte blache inhoudt voor de gelovigen. Er zijn gewoon grenzen.

M.i. Of je krijgt steeds meer cultuurclaches óf het bloedt langzaam dood. De tijd zal het leren.
pi_54474585
quote:
Op woensdag 7 november 2007 13:36 schreef moussie het volgende:

[..]

het gaat dan ook niet om gelijkwaardig zijn maar om gelijkwaardig behandelen .. een nogal essentieel verschil
In deze benadruk ik mijn uitgangspunt als reactie op het voorbeeld dat zoeven werd gegeven.

Jouw perceptie 'ongelijke gevallen gelijk behandelen' resulteert binnen een rechtsstaat in rechtsongelijkheid.
Het uitgangspunt van de politieke ideologie multiculturalisme is navenant, omdat in hun opvatting het uitgangspunt is dat culturen gelijkwaardig zijn en men daarom onze waarden niet aan anderen mogen opleggen.

Culturen zijn echter niet gelijkwaardig. Dus de opvatting dat het gaat 'om gelijkwaardig behandelen' klopt.
We kunnen binnen de Nederlandse samenleving niet onverschillig zijn bij praktijken van een cultureel-etnische gemeenschap die op een andere wijze omspringen met principes zoals gelijkwaardigheid tussen man en vrouw, vrijheid van meningsuiting, godsdienstvrijheid, etc.
De erkenning van individuele rechten; dus het belang van het individu boven dat van de groep, geldt in een niet opportunistische visie van gelijkwaardigheid voor elke cultureel-etnische groep binnen de Nederlandse samenleving.
pi_54474755
quote:
Op woensdag 7 november 2007 13:15 schreef Gia het volgende:

[..]

Ik denk dat overal in de wereld mensen een bepaalde angst hebben als men de wetenschap heeft dat men tegen hun zin in in hun lichamelijke integriteit worden aangetast.
Derhalve is zo'n waarde universeel. In principe betreffen het dus individuele grondrechten.
Om een voorbeeld te noemen zijn de individuele rechten van vrouwen in elk geval in het ideaal gelijkwaardig aan die van mannen in westerse gemeenschappen. Dit resulteert in de verwerping van uithuwelijking.
Het zou toch bijzonder vreemd zijn wanneer deze opvatting ineens niet meer zou gelden voor bepaalde etnische gemeenschappen binnen de Nederlandse samenleving. Dat daar niets over gezegd mag worden, omdat de politieke ideologie van het multiculturalisme zegt, dat elke cultuur gelijkwaardig is en een waardeoordeel over gebruiken en gewoontes van een bepaalde subcultuur binnen een samenleving het aanmeten van een superieure houding is.

In de westerse beschaving gaan we uit van het principe dat vrouwen en mannen gelijkwaardig zijn.
Dit geldt dan voor elke etnische minderheid binnen de Nederlandse samenleving.
pi_54476983
quote:
Op donderdag 8 november 2007 19:19 schreef Gia het volgende:

[..]

Dan nog. De (kerst)boom was er eerder dan Jezus. Hij is niet eens op 25 december geboren, naar het schijnt. Maar vanwege het feest dat toen toch al werd gevierd, heeft men dat maar op die dag gezet.
Zo ook met Pasen. Omdat Hij rond die tijd 'gestorven' is, vieren wij Pasen. Komt dat even goed uit. De wederopstandig tegelijkertijd met het feest dat alles weer nieuw wordt.

Goh!

hihi, ik wist wel dat je met zo iets zou komen .. ja maar, ja maar, het is helemaal niet christelijk ..

Idd, de kerstboom was er eerder dan Jezus en Pasen werd in andere vorm ook al gevierd voor de dood van Jezus ..
maar hoe zat dat ook alweer .. was de boom niet heilig, centrum van het oude noorse geloof, en is de symboliek met Pasen zoals wij die nu kennen niet een samenraapsel uit christelijk, joods, oude-germaans/grieks/romeinse godsdiensten met hun verschillende rituelen ?

Maw, het zijn nog steeds attributen van een geloof, dat het door de christenen is overgenomen van een of ander ander geloof doet daar in principe niets aan af ..
en dat mag dus volgens jou niet in het openbaar, geloven met bijbehorende symboliek en attributen doe je maar thuis of in je gebedshuis
pleased to meet you
pi_54477358
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 11:06 schreef moussie het volgende:

[..]

hihi, ik wist wel dat je met zo iets zou komen .. ja maar, ja maar, het is helemaal niet christelijk ..

Idd, de kerstboom was er eerder dan Jezus en Pasen werd in andere vorm ook al gevierd voor de dood van Jezus ..
maar hoe zat dat ook alweer .. was de boom niet heilig, centrum van het oude noorse geloof, en is de symboliek met Pasen zoals wij die nu kennen niet een samenraapsel uit christelijk, joods, oude-germaans/grieks/romeinse godsdiensten met hun verschillende rituelen ?

Maw, het zijn nog steeds attributen van een geloof, dat het door de christenen is overgenomen van een of ander ander geloof doet daar in principe niets aan af ..
en dat mag dus volgens jou niet in het openbaar, geloven met bijbehorende symboliek en attributen doe je maar thuis of in je gebedshuis
Ik denk dat de opvatting een verkeerde is, dat je Kerst devalueert tot een exclusief christelijk feest.
Kerst is geseculariseerd en is meer dan gewoonte van een bepaalde culturele gemeenschap.
Met andere woorden zeg je dus ook dat de publieke ruimte met Koninginnedag niet versierd mag worden met oranje attributen.

Ik vind dit een ridicule opvatting.
pi_54477669
Over het algemeen moet je wel een feest kunnen vieren als je dat wil.
  vrijdag 9 november 2007 @ 11:43:05 #213
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_54477887
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 11:20 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Ik denk dat de opvatting een verkeerde is, dat je Kerst devalueert tot een exclusief christelijk feest.
Kerst is geseculariseerd en is meer dan gewoonte van een bepaalde culturele gemeenschap.
Met andere woorden zeg je dus ook dat de publieke ruimte met Koninginnedag niet versierd mag worden met oranje attributen.

pi_54477916
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 09:06 schreef damian5700 het volgende:

[..]

In deze benadruk ik mijn uitgangspunt als reactie op het voorbeeld dat zoeven werd gegeven.

Jouw perceptie 'ongelijke gevallen gelijk behandelen' resulteert binnen een rechtsstaat in rechtsongelijkheid.
nee, want iedereen heeft dezelfde rechten, dat die er geen gebruik van maakt is zijn eigen verantwoordelijkheid
quote:
Het uitgangspunt van de politieke ideologie multiculturalisme is navenant, omdat in hun opvatting het uitgangspunt is dat culturen gelijkwaardig zijn en men daarom onze waarden niet aan anderen mogen opleggen.
idd, net zomin als je zou willen dat de ander, die dan toevallig de dominante bevolkingsgroep is, jou zijn waarden oplegt vanuit zijn waardeoordeel .. toch ?
quote:
Culturen zijn echter niet gelijkwaardig. Dus de opvatting dat het gaat 'om gelijkwaardig behandelen' klopt.
en dat hebben we dus al voor de wet, alleen dat er in de praktijk weinig van terecht komt omdat het individu zelf wel een waardeoordeel gaat vellen .. wij zij een betere cultuur want wij doen blablabla niet ..
quote:
We kunnen binnen de Nederlandse samenleving niet onverschillig zijn bij praktijken van een cultureel-etnische gemeenschap die op een andere wijze omspringen met principes zoals gelijkwaardigheid tussen man en vrouw, vrijheid van meningsuiting, godsdienstvrijheid, etc.
De erkenning van individuele rechten; dus het belang van het individu boven dat van de groep, geldt in een niet opportunistische visie van gelijkwaardigheid voor elke cultureel-etnische groep binnen de Nederlandse samenleving.
Hoh, je eigen waarden niet (willen) opleggen is iets anders dan onverschilligheid, het is meer het besef dat je eigen waarden, hetgeen waaraan jij je culturele "meerwaarde" ontleent nota bene, een leugen zijn als je ze met dwang gaat opleggen ..
pleased to meet you
pi_54478151
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 11:44 schreef moussie het volgende:

[..]

nee, want iedereen heeft dezelfde rechten, dat die er geen gebruik van maakt is zijn eigen verantwoordelijkheid
Dit is klinkklare onzin. Ongeacht alles zijn rechten onlosmakelijk verbonden met individuen.
Bovendien heeft iedereen dezelfde rechten wanneer men er dezelfde regels en wetten op nahoudt.
quote:
idd, net zomin als je zou willen dat de ander, die dan toevallig de dominante bevolkingsgroep is, jou zijn waarden oplegt vanuit zijn waardeoordeel .. toch ?
Ik ben het niet eens met die politieke keuze. Culturen zijn niet gelijkwaardig is mijn opvatting.
quote:
en dat hebben we dus al voor de wet, alleen dat er in de praktijk weinig van terecht komt omdat het individu zelf wel een waardeoordeel gaat vellen .. wij zij een betere cultuur want wij doen blablabla niet ..
Jawel, alleen was het jarenlang politiek incorrect om bepaalde zaken die voortkwamen uit bepaalde cultuur-etnische gemeenschappen aan de kaak stellen. Zaken zoals eerwraak, vrouwenbesnijdenis en uithuwelijking.
quote:
Hoh, je eigen waarden niet (willen) opleggen is iets anders dan onverschilligheid, het is meer het besef dat je eigen waarden, hetgeen waaraan jij je culturele "meerwaarde" ontleent nota bene, een leugen zijn als je ze met dwang gaat opleggen ..
Ongeacht welke afkomst hebben individuen binnen de Nederlandse samenleving het recht op vrije meningsuiting, het recht op godsdienstvrijheid en gaan we uit van principes van gelijkwaardigheid tussen mannen en vrouwen.
pi_54478196
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 11:20 schreef damian5700 het volgende:

[..]

het ging in deze dan ook niet om het feest op zich maar om een zijsprongetje met Gia, geloof-symboliek in de openbare ruimte in het algemeen ..
en tja, al die versieringen en symbolen komen bij het een of andere geloof vandaan, dat menigeen (vooral hier in Nederland) "het" niet meer gelooft en alleen de symboliek gebruikt heeft er op zich niets mee te maken .. want ik ben ook geen Sikh, moslim, christen of whatever, geloof ik ook niet, maar die symbolen zouden dan ineens wel verboden moeten worden, doe je maar thuis ?
pleased to meet you
pi_54478264
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 11:57 schreef moussie het volgende:

[..]

het ging in deze dan ook niet om het feest op zich maar om een zijsprongetje met Gia, geloof-symboliek in de openbare ruimte in het algemeen ..
en tja, al die versieringen en symbolen komen bij het een of andere geloof vandaan, dat menigeen (vooral hier in Nederland) "het" niet meer gelooft en alleen de symboliek gebruikt heeft er op zich niets mee te maken .. want ik ben ook geen Sikh, moslim, christen of whatever, geloof ik ook niet, maar die symbolen zouden dan ineens wel verboden moeten worden, doe je maar thuis ?
Jij zei al eerder als reactie op 'geloven moet je thuis doen of in het gebedshuis' al die christelijke symbolen tijdens de kerst op straat .

Daar staat geen woord Spaans tussen, hoor.
pi_54478656
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 11:55 schreef damian5700 het volgende:
Ik ben het niet eens met die politieke keuze. Culturen zijn niet gelijkwaardig is mijn opvatting.
Culturen zijn gelijkwaardig, maar niet gelijk. Net als mensen eigenlijk

Welke cultuur is dan beter dan de welke andere volgens jou? En hoe bepaal je wie er in welke cultuur past en welke rechten hij dan dus meer of minder krijgt? Wat is de beste cultuur? Het is zo makkelijk om zoveel unieke individuen in een generaliserend hokje als 'cultuur' te plaatsen.

Als jouw 'cultuur' dan toch echt de beste is, laat de rest dan lekker met rust, als de wet wordt nageleefd. Als jouw cultuur dan toch zo superieur is, dan komen anderen later wel tot inzicht.
pi_54478908
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 12:17 schreef boyv het volgende:

[..]

Ik vind dat je niet zomaar kan stellen dat hetgeen mensen uit een bepaalde cultuur voortbrengen te allen tijde gelijkwaardig is aan hetgeen mensen uit een andere cultuur voortbrengen.
pi_54478929
quote:

[..]

Welke cultuur is dan beter dan de welke andere volgens jou? En hoe bepaal je wie er in welke cultuur past en welke rechten hij dan dus meer of minder krijgt? Wat is de beste cultuur? Het is zo makkelijk om zoveel unieke individuen in een generaliserend hokje als 'cultuur' te plaatsen.

Als jouw 'cultuur' dan toch echt de beste is, laat de rest dan lekker met rust, als de wet wordt nageleefd. Als jouw cultuur dan toch zo superieur is, dan komen anderen later wel tot inzicht.
De wet is natuurlijk ook een product van een bepaalde cultuur/samenleving.
pi_54479003
quote:

Er zijn tal van culturen die vrouwen onderdrukken. Die vrouwen intrinsiek minderwaardig achten.
Ik vind zulke culturen niet gelijkwaardig aan culturen die uitgaan van onvervreemdbare grondrechten voor elk individu.
pi_54479012
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 11:55 schreef damian5700 het volgende:
Dit is klinkklare onzin. Ongeacht alles zijn rechten onlosmakelijk verbonden met individuen.
Bovendien heeft iedereen dezelfde rechten wanneer men er dezelfde regels en wetten op nahoudt.
Wat is daaraan onzin, als ik vanuit mijn eigen culturele achtergrond geen gebruik wens te maken van die rechten is dat mijn goede recht toch .. mijn keuze, mijn verantwoordelijkheid
quote:
en dat is dan keer op keer "the root of all evil" .. ik ben beter dan jij en zal jou wel even laten zien hoe het moet .. in de zoveelste variatie
quote:
Jawel, alleen was het jarenlang politiek incorrect om bepaalde zaken die voortkwamen uit bepaalde cultuur-etnische gemeenschappen aan de kaak stellen. Zaken zoals eerwraak, vrouwenbesnijdenis en uithuwelijking.
Dat heeft niets te maken met politiek incorrect, je kan problemen pas bespreekbaar maken op het moment dat ze op een waarneembare schaal plaatsvinden .. zo werd er al schande gesproken over het uithuwelijken in de 70er jaren .. maar hé, CDA en gezinsvorming, heilig huisje .. eerwraak begin 90er jaren, na de golf vluchtelingen en illegalen uit Turkije en omgeving, en vrouwenbesnijdenis hebben we pas mee te maken sinds de golf vluchtelingen uit Somalië eo ..

maar ja, Pim opperde dat ooit eens, dat het politieke in-correctie was, en sindsdien is het blijkbaar dé waarheid
quote:
Ongeacht welke afkomst hebben individuen binnen de Nederlandse samenleving het recht op vrije meningsuiting, het recht op godsdienstvrijheid en gaan we uit van principes van gelijkwaardigheid tussen mannen en vrouwen.
Maar als een vrouw voor je staat en je verteld dat zij dat ding om haar hoofd draagt omdat zij dat wil, dan ga je ervan uit dat zij een door haar man en godsdienst geïndoctrineerde vrouw is die niet haar eigen mening verkondigt .. van welk principe ging je ook alweer uit ?
pleased to meet you
pi_54479070
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 12:26 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Ik vind dat je niet zomaar kan stellen dat hetgeen mensen uit een bepaalde cultuur voortbrengen te allen tijde gelijkwaardig is aan hetgeen mensen uit een andere cultuur voortbrengen.
Zolang de wet niet wordt overtreden, zie ik geen probleem om ze allebei als gelijkwaardig te bestempelen.

Maar vertel eens, welke cultuur is de beste volgens jou, en waarom? Aangezien je culturen al niet gelijkwaardig kunt vinden, moet je daar vast een referentiekader voor hebben.
pi_54479156
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 12:30 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Er zijn tal van culturen die vrouwen onderdrukken. Die vrouwen intrinsiek minderwaardig achten.
Ik vind zulke culturen niet gelijkwaardig aan culturen die uitgaan van onvervreemdbare grondrechten voor elk individu.
Zoals vrijwel elke grote religie?

Het zijn nog altijd mensen die vrouwen onderdrukken, die vrouwen minderwaardig achten, niet de religie. Het wordt uit naam van een religie gedaan, maar goed, ik kan ook morgen m'n achterneef ophangen en z'n been eraf eten en zeggen dat ik het voor Bush heb gedaan. Krijgt hij dan de schuld?
  vrijdag 9 november 2007 @ 12:38:40 #225
3542 Gia
User under construction
pi_54479180
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 11:06 schreef moussie het volgende:

Waar heb ik dit gezegd?

Ik ben voor afschaffing van het bijzonder onderwijs, maar ik heb het, in dit topic nergens over verbieden van hoofddoekjes of wat dan ook. Dat moet een school of werkgever zelf maar beslissen.
pi_54479621
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 12:31 schreef moussie het volgende:

[..]

Wat is daaraan onzin, als ik vanuit mijn eigen culturele achtergrond geen gebruik wens te maken van die rechten is dat mijn goede recht toch .. mijn keuze, mijn verantwoordelijkheid
Omdat jij veronderstelt dat die rechten daarmee plotsklaps verdwijnen, maar dat is helemaal niet zo.
Alsof je probeert te zeggen, dat wanneer mensen bepaalde zaken negeren de regels omtrent die zaken dan ineens niet meer voor hen zouden gelden.

Het lijkt alsof je de essentie van grondrechten niet inziet; een regeling overburgers ten opzichte van de staat.
quote:
en dat is dan keer op keer "the root of all evil" .. ik ben beter dan jij en zal jou wel even laten zien hoe het moet .. in de zoveelste variatie
Dit is natuurlijk een karikatuur. Het gaat niet om de formulering 'beter dan jij', maar om het toekennen van dezelfde rechten voor elk individu.
Elk mens heeft basisbehoeften nodig om te overleven. Daarop zijn mensenrechten gefundeerd. Deze zijn niet absoluut, want als gevolg van maatschappelijke ontwikkelingen zijn deze aan veranderingen en aanvullingen onderhevig.
quote:
Dat heeft niets te maken met politiek incorrect, je kan problemen pas bespreekbaar maken op het moment dat ze op een waarneembare schaal plaatsvinden .. zo werd er al schande gesproken over het uithuwelijken in de 70er jaren .. maar hé, CDA en gezinsvorming, heilig huisje .. eerwraak begin 90er jaren, na de golf vluchtelingen en illegalen uit Turkije en omgeving, en vrouwenbesnijdenis hebben we pas mee te maken sinds de golf vluchtelingen uit Somalië eo ..
Ja, dat is het wel.
Dat komt voort uit het uitgangspunt van de politieke ideologie multiculturalisme; namelijk het cultuurrelativisme.
Daarvan heb ik nu al een paar keer gezegd, dat deze opvatting uitsluit waardeoordelen te geven over gebruiken en gewoontes die bij bepaalde cultuurgemeenschappen plaatsvinden.
quote:
maar ja, Pim opperde dat ooit eens, dat het politieke in-correctie was, en sindsdien is het blijkbaar dé waarheid
Er is al langer kritiek op het multiculturalisme, maar het is sinds de Fortuyn-revolte
is het deficit van de multiculturalistische gedachte algemeen aanvaard.
De problemen en tekortkomingen konden simpelweg niet langer verhuld en gebagatelliseerd worden.
quote:
Maar als een vrouw voor je staat en je verteld dat zij dat ding om haar hoofd draagt omdat zij dat wil, dan ga je ervan uit dat zij een door haar man en godsdienst geïndoctrineerde vrouw is die niet haar eigen mening verkondigt .. van welk principe ging je ook alweer uit ?
Wat precies begrijp je niet aan het principe zoals gelijkheid tussen mannen en vrouwen; een belagrijk uitgangspunt waarop onze samenleving gestoeld is?
Wat begrijp je niet aan het principe van godsdienstvrijheid en onlosmakelijk verbonden daarmee het recht het geloof dat je aanhangt de rug toe te keren?

Deze uitgangspunten van de westerse cultuur zijn voor iedereen geldend binnen die samenleving.
pi_54479795
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 12:37 schreef boyv het volgende:

[..]

Zoals vrijwel elke grote religie?

Het zijn nog altijd mensen die vrouwen onderdrukken, die vrouwen minderwaardig achten, niet de religie. Het wordt uit naam van een religie gedaan, maar goed, ik kan ook morgen m'n achterneef ophangen en z'n been eraf eten en zeggen dat ik het voor Bush heb gedaan. Krijgt hij dan de schuld?
De gezegde hierbij van toepassing is 'er geen koe zo bont of er zit wel een vlekje aan', maar je kan in algemene zin wel culturen beoordelen.
pi_54479931
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 13:00 schreef damian5700 het volgende:

[..]

De gezegde hierbij van toepassing is 'er geen koe zo bont of er zit wel een vlekje aan', maar je kan in algemene zin wel culturen beoordelen.
En aan de hand waarvan ga jij ze beoordelen dan? Aan wat je in de media ziet? Aan wat je leest in de krant? Ga je elke dag op bezoek bij elke synagoge, kerk, moskee en alle andere gebedshuizen, om te horen wat er wordt gepreekt en zo moskee-1 vijf sterren geeft, en moskee-2 maar drie?

Je kunt een cultuur niet beoordelen, alleen de mensen die slechte dingen uit de naam van een cultuur of overtuiging doen. Het zijn nog altijd de mensen die het doen, niet de cultuur. Cultuur is slechts een woord in gebruik door mensen, geen tastbaar persoon of entiteit.
pi_54480055
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 12:34 schreef boyv het volgende:

[..]

Zolang de wet niet wordt overtreden, zie ik geen probleem om ze allebei als gelijkwaardig te bestempelen.

Maar vertel eens, welke cultuur is de beste volgens jou, en waarom? Aangezien je culturen al niet gelijkwaardig kunt vinden, moet je daar vast een referentiekader voor hebben.
Zolang de wet niet wordt overtreden, zie ik geen probleem Zie je niet in, dat je nu uitgaat van 'westerse' wetgeving?
Dit stel jij als norm en je hebt daarin, naar mijn mening, gelijk. Voor elke culturele uiting; gewoontes en gebruiken gelden dezelfde wettelijke regels waaraan representanten van de diverse cultureel-etnische gemeenschappen aan moeten conformeren.
Verder ontleent elk individu aan deze samenleving ook bepaalde rechten. De manier waarop de verhouding tussen individuele burger en de staat zijn geregeld. Geldt voor elke burger, ongeacht afkomst.

Het is helemaal niet belangrijk om een ' top tien beste culturen' te produceren. Dit heeft waarschijnlijk slechts beperkte geldigheid en het gaat natuurlijk meer om het principe.
De opvatting van het cultuurrelativisme verwerp ik simpelweg. Ongeacht welke cultuur ik voor jouw plezier op nummer één zet.
pi_54480117
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 13:07 schreef boyv het volgende:

[..]

En aan de hand waarvan ga jij ze beoordelen dan? Aan wat je in de media ziet? Aan wat je leest in de krant? Ga je elke dag op bezoek bij elke synagoge, kerk, moskee en alle andere gebedshuizen, om te horen wat er wordt gepreekt en zo moskee-1 vijf sterren geeft, en moskee-2 maar drie?

Je kunt een cultuur niet beoordelen, alleen de mensen die slechte dingen uit de naam van een cultuur of overtuiging doen. Het zijn nog altijd de mensen die het doen, niet de cultuur. Cultuur is slechts een woord in gebruik door mensen, geen tastbaar persoon of entiteit.
Dat zeg ik ook. Je kan niet simpelweg zeggen, dat hetgeen mensen uit een bepaalde samenleving gezamenlijk voortbrengen per definitie gelijkwaardig is als hetgeen mensen uit een andere samenleving gezamenlijk voortbrengen.
pi_54480386
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 13:12 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Zolang de wet niet wordt overtreden, zie ik geen probleem Zie je niet in, dat je nu uitgaat van 'westerse' wetgeving?
Dit stel jij als norm en je hebt daarin, naar mijn mening, gelijk. Voor elke culturele uiting; gewoontes en gebruiken gelden dezelfde wettelijke regels waaraan representanten van de diverse cultureel-etnische gemeenschappen aan moeten conformeren.
Verder ontleent elk individu aan deze samenleving ook bepaalde rechten. De manier waarop de verhouding tussen individuele burger en de staat zijn geregeld. Geldt voor elke burger, ongeacht afkomst.

Het is helemaal niet belangrijk om een ' top tien beste culturen' te produceren. Dit heeft waarschijnlijk slechts beperkte geldigheid en het gaat natuurlijk meer om het principe.
De opvatting van het cultuurrelativisme verwerp ik simpelweg. Ongeacht welke cultuur ik voor jouw plezier op nummer één zet.
Ik stel de wet helemaal niet als norm. Ik stel m'n eigen mening en logische redenatie als norm en heb gezien dat de wet ook een dergelijke logische redenatie gebruikt, geef ik de wet als voorbeeld. Daarom vind ik onze wetgeving goed, niet andersom. Ik ben het bijvoorbeeld niet eens met de Opiumwet, maar dat is een ander topic.

En om welk 'principe' gaat het hier volgens jou?
pi_54480449
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 13:14 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Dat zeg ik ook. Je kan niet simpelweg zeggen, dat hetgeen mensen uit een bepaalde samenleving gezamenlijk voortbrengen per definitie gelijkwaardig is als hetgeen mensen uit een andere samenleving gezamenlijk voortbrengen.
Er zit een verschil tussen gelijkwaardig zijn en gelijk.

Man 1 heeft miljarden, schenkt dagelijks miljoenen aan het behoud van de natuur, werkt mee aan onderhoud van wildlife en is al jaren een gul gever aan allerlei instanties die armoede en ziekten bestrijden.

Man 2 heeft niet zoveel geld en zit momenteel vast voor inbraak.

Beiden mannen zijn niet gelijk, toch zijn ze gelijkwaardig. Of ben je het daar niet mee eens?
pi_54480573
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 13:24 schreef boyv het volgende:

[..]

Ik stel de wet helemaal niet als norm. Ik stel m'n eigen mening en logische redenatie als norm en heb gezien dat de wet ook een dergelijke logische redenatie gebruikt. Daarom vind ik onze wetgeving goed, niet andersom. Ik ben het bijvoorbeeld niet eens met de Opiumwet, maar dat is een ander topic.

En om welk 'principe' gaat het hier volgens jou?
Jouw eigen mening en logische redenatie hang je toch op aan de wet? Zolang ze daaraan houden vind je het allemaal goed.

Het principe van het cultuurrelativisme. Dat lijkt me evident.
pi_54480758
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 13:31 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Jouw eigen mening en logische redenatie hang je toch op aan de wet? Zolang ze daaraan houden vind je het allemaal goed.
Niet per definitie, maar de wet geeft de regels weer waar je je aan moet houden, wil je in dit land kunnen blijven (ahum). Het zijn de regels waar iedereen zich aan moet houden. Als iedereen rekening moest houden met elkaars mening over normen en waarden en persoonlijke overtuiging, dan blijf je bezig. Dat kan niet.

De wet voldoet dus als norm.
pi_54480768
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 13:27 schreef boyv het volgende:

[..]

Er zit een verschil tussen gelijkwaardig zijn en gelijk.
Ik heb het onverkort over gelijkwaardigheid.
quote:
Beiden mannen zijn niet gelijk, toch zijn ze gelijkwaardig. Of ben je het daar niet mee eens?
Beetje vreemd deze vraag wanneer je mijn betoog tot nog toe hebt gelezen.
Ik heb al een paar keer gezegd dat een uitgangspunt waarop de Nederlandse samenleving gestoeld is de gelijkwaardigheid van mannen en vrouwen.

Lijkt me volstrekt logisch dat dit evengoed geldt voor mannen onderling of vrouwen onderling.

Dit betekent, overigens, niet dat de producten van die beide mannen per definitie gelijkwaardig zijn.
pi_54481006
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 13:39 schreef boyv het volgende:

De wet voldoet dus als norm.
Grondrechten kan men ook als norm stellen; de gedachte dat elk mens bepaalde basisbehoeften nodig heeft om te kunnen overleven.

Wat is de reden, dat je een ongemakkelijk gevoel krijgt wanneer men bijvoorbeeld de cultuur waaruit het grondrecht vrijheid van godsdienst niet gelijkwaardig vindt aan de cultuur waarop de doodstraf staat op blasfemie?
pi_54481015
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 13:39 schreef damian5700 het volgende:

Dit betekent, overigens, niet dat de producten van die beide mannen per definitie gelijkwaardig zijn.
Klopt, maar omdat de meerwaarde van de daden of andere producten van beide mannen voor iedereen kan verschillen, kun je nog niet zeggen dat de een beter is dan de ander. Dat is een subjectieve opvatting.

Hetzelfde gaat op voor cultuur. Jij vindt ze niet gelijkwaardig, omdat dit en dat. Een ander, ik bijvoorbeeld, kan daar heel anders over denken, en de andere cultuur misschien wel beter vinden. Beide zijn subjectieve opvattingen en doen geen uitspraak over de werkelijkheid. Woorden veranderen niks aan feiten.

Een cultuur is een geheel van voortbrengselen van een gemeenschap, met soms andere normen en waarden dan een andere gemeenschap. Dat de meerderheid cultuur-1 beter vindt dan cultuur-2, zegt natuurlijk niks over beide culturen. Het zegt alleen wat over de mensen die op cultuur-1 stemmen; namelijk dat zij zich meer verbonden voelen met die cultuur. Als die cultuur echt zo superieur is, dan komen mensen van cultuur-2 vanzelf tot inzicht.

Daarom zijn alle culturen gelijkwaardig, juist omdat je ze niet objectief kunt beoordelden op rang, omdat opvattingen teveel verschillen en ze teveel van elkaar verschillen om te vergelijken. Als beide culturen kunnen functioneren zonder de wet te overtreden, dan zie ik het probleem niet.
pi_54481060
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 13:48 schreef boyv het volgende:

[..]

Klopt, maar omdat de meerwaarde van de daden of andere producten van beide mannen voor iedereen kan verschillen, kun je nog niet zeggen dat de een beter is dan de ander. Dat is een subjectieve opvatting.

Hetzelfde gaat op voor cultuur. Jij vindt ze niet gelijkwaardig, omdat dit en dat. Een ander, ik bijvoorbeeld, kan daar heel anders over denken, en de andere cultuur misschien wel beter vinden. Beide zijn subjectieve opvattingen en doen geen uitspraak over de werkelijkheid. Woorden veranderen niks aan feiten.

Een cultuur is een geheel van voortbrengselen van een gemeenschap, met soms andere normen en waarden dan een andere gemeenschap. Dat de meerderheid cultuur-1 beter vindt dan cultuur-2, zegt natuurlijk niks over beide culturen. Het zegt alleen wat over de mensen die op cultuur-1 stemmen; namelijk dat zij zich meer verbonden voelen met die cultuur. Als die cultuur echt zo superieur is, dan komen mensen van cultuur-2 vanzelf tot inzicht.

Daarom zijn alle culturen gelijkwaardig, juist omdat je ze niet objectief kunt beoordelden op rang, omdat opvattingen teveel verschillen en ze teveel van elkaar verschillen om te vergelijken. Als beide culturen kunnen functioneren zonder de wet te overtreden, dan zie ik het probleem niet.
Dit is samengevat het principe van het cultuurrelativisme dat ik verwerp.
pi_54481082
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 13:48 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Grondrechten kan men ook als norm stellen; de gedachte dat elk mens bepaalde basisbehoeften nodig heeft om te kunnen overleven.

Wat is de reden, dat je een ongemakkelijk gevoel krijgt wanneer men bijvoorbeeld de cultuur waaruit het grondrecht vrijheid van godsdienst niet gelijkwaardig vindt aan de cultuur waarop de doodstraf staat op blasfemie?
Dat gaat niet op. Het zijn mensen die ervoor kiezen om de doodstraf op blasfemie te zetten, niet de cultuur. Een cultuur wordt gevormd door mensen, niet andersom. Mensen worden gevormd door opvoeding en de maatschappelijke omgeving. Je probeert een cultuur de schuld te geven, voor de daden van mensen.
pi_54481191
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 13:51 schreef boyv het volgende:

[..]

Dat gaat niet op. Het zijn mensen die ervoor kiezen om de doodstraf op blasfemie te zetten, niet de cultuur. Een cultuur wordt gevormd door mensen, niet andersom. Mensen worden gevormd door opvoeding en de maatschappelijke omgeving. Je probeert een cultuur de schuld te geven, voor de daden van mensen.
Ik geef niemand de schuld. Het gaat niet over een schuldvraag. Probeer dat even te bevatten!
Het zijn juist mensen van een samenleving die een cultuur vormen. Ook opvattingen over godsdienstkritiek is het geheel dat mensen uit een samenleving voortbrengen.
pi_54481243
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 13:56 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Ik geef niemand de schuld. Het gaat niet over een schuldvraag. Probeer dat even te bevatten!
Het zijn juist mensen van een samenleving die een cultuur vormen. Ook opvattingen over godsdienstkritiek is het geheel dat mensen uit een samenleving voortbrengen.
foutje van mij, ik haal wat dingen door elkaar

denk die laatste post maar weg, ik post vanavond wel weer.
pi_54481318
quote:
Als die cultuur echt zo superieur is, dan komen mensen van cultuur-2 vanzelf tot inzicht.
Ik zag nog een hiaat:

Het gaat erom, dat je in tegenstelling tot de gedachte van het cultuurrelativisme dat er geen universele normen zijn waarin je culturen kunt opdelen men ook uit kan gaan van de eigen kaders om te stellen dat een zekere cultuur niet gelijkwaardig is aan een andere.

Bij het bezoek van Balkenende aan Poetin is er vrij hard door de Kamer erop aangedrongen de mensenrechten (dan hebben we het over universele mensenrechten) ter sprake te brengen.
pi_54481528
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 12:53 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Omdat jij veronderstelt dat die rechten daarmee plotsklaps verdwijnen, maar dat is helemaal niet zo.
Alsof je probeert te zeggen, dat wanneer mensen bepaalde zaken negeren de regels omtrent die zaken dan ineens niet meer voor hen zouden gelden.
waar zeg ik dat de rechten verdwijnen, natuurlijk zijn die er nog, ik wens er alleen geen gebruik van te maken .. wat jij nu introduceert is een verplichting om van die rechten gebruik te maken .. maar dan is het dus geen recht meer maar een plicht .. nietwaar ?
quote:
Het lijkt alsof je de essentie van grondrechten niet inziet; een regeling overburgers ten opzichte van de staat.
ik heb eerder het idee dat jij het niet helemaal begrijpt, het zijn rechten, geen plichten ..
voor de rest hebben we wetten waar je je aan hoort te houden, het is niet dat je vrijuit gaat omdat de moord eerwraak was oid
quote:
Dit is natuurlijk een karikatuur. Het gaat niet om de formulering 'beter dan jij', maar om het toekennen van dezelfde rechten voor elk individu.
nou doe dat dan ook .. jij hebt toch ook het recht om nee te zeggen .. of niet soms ?
en voor de rest wek jij wel degelijk de indruk dat het gaat om "beter dan", jij noemt culturen niet gelijkwaardig en wil vanuit je eigen cultuur waarden opleggen .. dat doe je mi niet als je niet vindt dat die waarden beter zijn
quote:
Elk mens heeft basisbehoeften nodig om te overleven. Daarop zijn mensenrechten gefundeerd. Deze zijn niet absoluut, want als gevolg van maatschappelijke ontwikkelingen zijn deze aan veranderingen en aanvullingen onderhevig.
ik denk dat het best goed geformuleerd is, de basisrechten van de mens, behoeft geen aanpassing .. zeker geen aanpassingen wat betreft een differentiatie tussen mensen en hun culturen
quote:
Ja, dat is het wel.
Dat komt voort uit het uitgangspunt van de politieke ideologie multiculturalisme; namelijk het cultuurrelativisme.
Daarvan heb ik nu al een paar keer gezegd, dat deze opvatting uitsluit waardeoordelen te geven over gebruiken en gewoontes die bij bepaalde cultuurgemeenschappen plaatsvinden.
er is dan ook over gepraat vanaf het moment dat het plaatsvond
quote:
Er is al langer kritiek op het multiculturalisme, maar het is sinds de Fortuyn-revolte
is het deficit van de multiculturalistische gedachte algemeen aanvaard.
De problemen en tekortkomingen konden simpelweg niet langer verhuld en gebagatelliseerd worden.
het enige wat Fortuyn heeft bereikt is dat het onderbuikgevoel van Nederland betrokken is geraakt bij de discussie .. en die onderbuik heeft geen enkele boodschap aan multiculturalisme of mensenrechten, toen niet en nu niet, die wil alleen maar iemand om de schuld te kunnen geven aan alle misère in Nederland
quote:
Wat precies begrijp je niet aan het principe zoals gelijkheid tussen mannen en vrouwen; een belagrijk uitgangspunt waarop onze samenleving gestoeld is?
ik begrijp het wel, ik vraag me af of jij het begrijpt .. op het moment dat jij een vrouw verteld wat zij wel of niet moet/mag dragen ben jij net zoals die man bezig, jij bepaalt, niet de vrouw zelf !!
quote:
Wat begrijp je niet aan het principe van godsdienstvrijheid en onlosmakelijk verbonden daarmee het recht het geloof dat je aanhangt de rug toe te keren?
Pas vanaf het moment dat zo'n gelovige mij/ons om hulp vraagt, bescherming zoekt bij onze grondrechten is het onze zaak, voor de rest is het hun ruzie, zoeken ze maar lekker zelf uit
quote:
Deze uitgangspunten van de westerse cultuur zijn voor iedereen geldend binnen die samenleving.
je kent het verschil tussen recht en plicht ?
pleased to meet you
pi_54482634
quote:
het enige wat Fortuyn heeft bereikt is dat het onderbuikgevoel van Nederland betrokken is geraakt bij de discussie .. en die onderbuik heeft geen enkele boodschap aan multiculturalisme of mensenrechten, toen niet en nu niet, die wil alleen maar iemand om de schuld te kunnen geven aan alle misère in Nederland
Aldus uit de onderbuik gesproken door een wereldvreemd grijze muis.
Niet voor de poes
pi_54483021
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 14:11 schreef moussie het volgende:

[..]

waar zeg ik dat de rechten verdwijnen, natuurlijk zijn die er nog, ik wens er alleen geen gebruik van te maken .. wat jij nu introduceert is een verplichting om van die rechten gebruik te maken .. maar dan is het dus geen recht meer maar een plicht .. nietwaar ?
'Ik introduceer'
Je hebt op een punt een juiste beschouwing (de rest is bollocks). De rechten zijn inderdaad een verplichting; voor de overheid.
Ik hoop dat je dit wel begrijpt, anders geef ik het toch echt op.
quote:
ik heb eerder het idee dat jij het niet helemaal begrijpt, het zijn rechten, geen plichten ..
voor de rest hebben we wetten waar je je aan hoort te houden, het is niet dat je vrijuit gaat omdat de moord eerwraak was oid
Het lijkt me evident dat de overheid zich houdt aan de gemaakte afspraken die er zijn in het verkeer tussen de burger en de staat.
Zum beispiel:elk individu heeft het recht op meningsvrijheid. Dat verplicht de overheid zich te onthouden van elke praktijk die censuur instelt of bevordert.

[..]
quote:
nou doe dat dan ook .. jij hebt toch ook het recht om nee te zeggen .. of niet soms ?
en voor de rest wek jij wel degelijk de indruk dat het gaat om "beter dan", jij noemt culturen niet gelijkwaardig en wil vanuit je eigen cultuur waarden opleggen .. dat doe je mi niet als je niet vindt dat die waarden beter zijn
Natuurlijk mag jij je conformeren aan de sharia.
Dit betekent echter niet dat dit enige rechtsgeldigheid heeft. Net zomin elke aspiratie van jouw kant om islamitisch te huwen deze niet geldig is volgens de wet.

Ik denk ook, dat alle bepalingen voortkomend uit sharia wetgeving die door moslims in Nederland worden opgevolgd en niet in strijd zijn met de wet, gepareerd moeten worden met westerse opvattingen over rechtspraak en burgerrechten.
De houding 'ja, maar dat is hun cultuur' (het multiculturalisme) stapelt de problemen alleen maar op, zoals de geschiedenis ons heeft geleerd.
quote:
ik denk dat het best goed geformuleerd is, de basisrechten van de mens, behoeft geen aanpassing .. zeker geen aanpassingen wat betreft een differentiatie tussen mensen en hun culturen
Ik bedoel iets anders. Het is niet het uitgangspunt dat waarden absoluut zijn. Ook waarden zoals opgetekend in de Universele Verklaring voor de Rechten van de Mens zijn door onder andere maatschappelijke ontwikkelingen aan verandering en aanpassing onderhevig. Bijvoorbeeld de passages over kinderrechten, burger-en politieke rechten, etc. die later dan 1948 zijn toegevoegd.
Laat onverlet dat de culturen die deze waarden, zoals bijvoorbeeld burgerrechten, niet onderkennen of zelfs schenden niet gelijkwaardig zijn aan culturen die dat wel doen.
quote:
er is dan ook over gepraat vanaf het moment dat het plaatsvond
Ik begrijp dit niet, maar waarop ik jou wil wijzen is dat het multiculturalisme enkele decennia de politiek heeft beheerst. Vooral gepropageerd door de progressieve stromingen en links-intellectuele elite. Vanaf ongeveer de jaren zestig.
quote:
Dat is prima, dat jij daar zo over denkt, maar dat laat onverlet dat het politiek gezien kritiek was op een ideologie aan gehangen door vooral linkse partijen.
quote:
ik begrijp het wel, ik vraag me af of jij het begrijpt .. op het moment dat jij een vrouw verteld wat zij wel of niet moet/mag dragen ben jij net zoals die man bezig, jij bepaalt, niet de vrouw zelf !!
Burgerrechten gaan iets verder dan welke kleding iemand mag aantrekken. Dat begrijp jij toch wel?
quote:
Pas vanaf het moment dat zo'n gelovige mij/ons om hulp vraagt, bescherming zoekt bij onze grondrechten is het onze zaak, voor de rest is het hun ruzie, zoeken ze maar lekker zelf uit
Ik denk dat het zeer verwerpelijk als je suggereert dat vrouwenonderdrukking acceptabel is onder het mom van 'het is hun eigen ruzie'. Dat is juist wat er jarenlang met toedoen van de multiculturalistische gedachte heeft plaatsgevonden. Mensen die worden aangesproken als representant van een bepaalde cultuur en niet als individueel persoon.
Alleen rechten voor groepen werden erkent en niet voor individuen. Bepaalde organisaties werden als representant gezien voor een hele gemeenschap. Alsof een of andere imam een hele etnische groep vertegenwoordigt.

Maar goed. Jij mag die opvatting hebben, maar laat het duidelijk zijn; ik werp die verre van mij!
quote:
je kent het verschil tussen recht en plicht ?
Het is geen straf om vrijheden te ervaren die in de traditionele omgeving niet gangbaar zijn. Je lijkt dit te suggereren.

En het verschil tussen recht en plicht is in deze, het recht van vrouwen op een gelijkwaardige behandeling en de plicht voor mannen vrouwen niet te discrimineren door ze bijvoorbeeld op grond van hun sekse achter te stellen.

En kan je jouw verweer wat beknopter weergeven? Nu leg je elk woordje onder het vergrootglas en moet je over elk zinnetje je beklag doen. We dwalen steeds verder af van het onderwerp.

In mijn optiek zijn de bevindingen uit het rapport van de IPPR een voorbeeld van een linkse ideologische opvatting; het multiculturalisme.
Waarom ben je het daarmee oneens?
Ik geef mijn visie weer over de ideologie multiculturalisme. Waarom ben je het daarmee oneens?
Ik geef mijn visie weer over cultuurrelativisme. Waarom ben je het daarmee oneens? Omschrijf het multiculturalistische gedachtegoed en omschrijf het cultuurrelativisme op een manier hoe jij denkt dat dit omschreven moet worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door damian5700 op 09-11-2007 15:16:34 ]
  vrijdag 9 november 2007 @ 17:42:52 #246
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_54486437
quote:
Op vrijdag 2 november 2007 16:31 schreef desiredbard het volgende:
Joods? Sinds wanneer vieren we Chanoeka en Jom Kippur in Nederland?

Het enige wat de Joden vieren wat de Christenen ook vieren is Pasen, en zelfs dat is op andere dagen en duurt 6 dagen bij de Joden....

En waarom moeten we aanhouden aan een Joods-Christelijke traditie als we hooguit 30.000 Joden hebben in Nederland, en bijna een miljoen moslims? Wordt het dan niet eens tijd voor een Moslim-Christelijke traditie?
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  vrijdag 9 november 2007 @ 17:47:25 #247
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_54486568
quote:
Op donderdag 8 november 2007 15:36 schreef moussie het volgende:
Mijn Oma - katholiek - gaat haar huis niet uit zonder hoofddoekje, en doet haar vrijwillgerswerk niet zonder hoofddoekje. Heeft niets met moslims te maken, maar nog wel enigszins met haar religieuze overtuigingen van wat hoort en niet hoort.

Je gaat me toch niet vertellen dat als ze bij haar vrijwilligerswerk aankomt dat er een of andere regeringspipo staat met tappende voeten..... "AF die hoofddoek, mevrouwtje!"
-
pi_54486636
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 17:42 schreef maartena het volgende:

[..]

Het enige wat de Joden vieren wat de Christenen ook vieren is Pasen, en zelfs dat is op andere dagen en duurt 6 dagen bij de Joden....

En waarom moeten we aanhouden aan een Joods-Christelijke traditie als we hooguit 30.000 Joden hebben in Nederland, en bijna een miljoen moslims? Wordt het dan niet eens tijd voor een Moslim-Christelijke traditie?
Je hebt gelijk, maar dan ok de Sharia, eerwraak, vrouwenondrukking en ga zo maar door.

Als we er voor gaan, niet alleen de lusten maar ook de lasten.
Niet voor de poes
  vrijdag 9 november 2007 @ 17:53:31 #249
pi_54486720
quote:

[..]

Ik voel me als ongelovige natuurlijk zwaar gediscrimineerd door die christenen die net doen alsof Nederland van hun is en denken dat ze hoogstpersoonlijk democratie en vrijheid hebben uitgevonden.
  vrijdag 9 november 2007 @ 17:56:31 #250
pi_54486788
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 17:49 schreef SmoothPussy het volgende:

[..]

Je hebt gelijk, maar dan ok de Sharia, eerwraak, vrouwenondrukking en ga zo maar door.

En de heksenverbrandingen wil ik dan ook weer terug.
  vrijdag 9 november 2007 @ 18:01:17 #251
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_54486918
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 17:49 schreef SmoothPussy het volgende:

We leven de bijbel toch ook niet op het woord na met "Christelijke tradities" etc? We moorden niet voor overspel, we stenigen niemand omdat hij verschillende granen op 1 veld plant etc.....

Er kan toch best ruimte zijn voor moderne moslim tradities zoals de feestdagen etc, zonder onmenselijke dingen te moeten invoeren zoals het beperken van vrouwelijke rechten, sharia, en dat soort geneuzel? We moeten wat dat betreft wel naar de 21e eeuw en verder kijken, niet terug in de tijd.

Ik vind sowieso dat hele "Christelijke tradities" onzin eigenlijk. Tevens vind ik trouwens dat men gewoon vrolijk KERSTfeest in de winkels moeten kunnen afbeelden in plaats van vrolijke kerstdagen. Maar we moeten niet allemaal als kippen zonder kop kamervragen willen stellen als een winkel ook besluit een "Vrolijk Suikerfeest" etalage in te richten ofzo.....
-
pi_54486940
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 17:56 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dan wil ik dat vrouwen worden gestenigd bij overspel en negenjarige meisjes uithuwelijken, hoort bij de gamerules.
Niet voor de poes
  vrijdag 9 november 2007 @ 18:11:07 #253
pi_54487151
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 18:01 schreef maartena het volgende:

Ik vind sowieso dat hele "Christelijke tradities" onzin eigenlijk. Tevens vind ik trouwens dat men gewoon vrolijk KERSTfeest in de winkels moeten kunnen afbeelden in plaats van vrolijke kerstdagen. Maar we moeten niet allemaal als kippen zonder kop kamervragen willen stellen als een winkel ook besluit een "Vrolijk Suikerfeest" etalage in te richten ofzo.....
Dan wil ik ook de negerzoen weer terug.
  vrijdag 9 november 2007 @ 18:23:24 #254
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_54487439
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 18:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Dan wil ik ook de negerzoen weer terug.
Dat mag. De naam negerzoen is niet verboden, de fabrikant van die dingen besloot alleen de naam te wijzigen. Het staat je vrij een bedrijfje te starten en negerzoenen te fabriceren, tenzij de naam uiteraard van copyright is voorzien.

We hebben in Nederland ook nog moorkoppen.
-
pi_54488861
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 15:11 schreef damian5700 het volgende:

[..]

'Ik introduceer'
Je hebt op een punt een juiste beschouwing (de rest is bollocks). De rechten zijn inderdaad een verplichting; voor de overheid.
Ik hoop dat je dit wel begrijpt, anders geef ik het toch echt op.
we hadden het over de rechten van het individu, daarvan wil jij een verplichting maken .. als ik mij om wat voor reden dan ook aan mijn man wil gaan onderwerpen is dat mijn pakkie aan, daar heeft niemand zich mee te bemoeien, dat is mijn goed recht ..
en idd, de overheid is verplicht om mijn individuele rechten te beschermen, maar zij heeft niet het recht om mij te verplichten tot iets wat in strijd is met mijn individuele rechten
quote:
Het lijkt me evident dat de overheid zich houdt aan de gemaakte afspraken die er zijn in het verkeer tussen de burger en de staat.
Zum beispiel:elk individu heeft het recht op meningsvrijheid. Dat verplicht de overheid zich te onthouden van elke praktijk die censuur instelt of bevordert.
Is de vraag in deze niet meer in hoeverre de overheid zich mag bemoeien met het verkeer binnen groepen burgers onderling .. neem bvb dat grefo-clubje, die worden ook pas op hun vingers getikt op het moment dat de interactie tussen burger en staat ook idd plaatsvindt, voor de rest doen ze maar lekker wat ze willen
quote:
Natuurlijk mag jij je conformeren aan de sharia.
Dit betekent echter niet dat dit enige rechtsgeldigheid heeft. Net zomin elke aspiratie van jouw kant om islamitisch te huwen deze niet geldig is volgens de wet.
het enige waaraan ik wil gaan conformeren is aan de universele rechten van de mens, voor de rest wijs ik elke vorm van dwang om mij aan de waarden van een ander te laten conformeren af
quote:
Ik denk ook, dat alle bepalingen voortkomend uit sharia wetgeving die door moslims in Nederland worden opgevolgd en niet in strijd zijn met de wet, gepareerd moeten worden met westerse opvattingen over rechtspraak en burgerrechten.
goed plan, lijkt mij een stuk effectiever dan het verbieden van hoofddoekjes op scholen ed .. in Canada hebben ze de sharia toch weer afgeschaft als ik het goed heb, op verzoek van veel moslima's ?
quote:
De houding 'ja, maar dat is hun cultuur' (het multiculturalrelativisme) stapelt de problemen alleen maar op, zoals de geschiedenis ons heeft geleerd.
Komt het echt daarvandaan of is het meer dat het met dat "in de eigen waarde laten" nooit echt is gelukt ? ik bedoel maar, die onderbuik was er al die jaren al, en die had al die jaren geen boodschap aan een stuk idealisme waar de mensheid schijnbaar nog niet aan toe is
quote:
Ik bedoel iets anders. Het is niet het uitgangspunt dat waarden absoluut zijn. Ook waarden zoals opgetekend in de Universele Verklaring voor de Rechten van de Mens zijn door onder andere maatschappelijke ontwikkelingen aan verandering en aanpassing onderhevig. Bijvoorbeeld de passages over kinderrechten, burger-en politieke rechten, etc. die later dan 1948 zijn toegevoegd.
dat zijn uitbreidingen op bestaande rechten .. geen beperkingen zoals jij voor schijnt te staan
quote:
Laat onverlet dat de culturen die deze waarden, zoals bijvoorbeeld burgerrechten, niet onderkennen of zelfs schenden niet gelijkwaardig zijn aan culturen die dat wel doen.
ach ja, sinds Verdonk staan ook wij op de lijst van landen die mensenrechten schenden, dus wat wil je hiermee eigenlijk zeggen ?
quote:
Ik begrijp dit niet, maar waarop ik jou wil wijzen is dat het multiculturalisme enkele decennia de politiek heeft beheerst. Vooral gepropageerd door de progressieve stromingen en links-intellectuele elite. Vanaf ongeveer de jaren zestig.
Mwah, multiculturalisme op zich is eigenlijk meer een idee van christelijk/rechts, Nederland als emigratieland naar amerikaans model, alleen dat Nederlanders nu eenmaal geen Amerikanen zijn en we niet zoiets overkoepelends hebben als "the american dream" ..
quote:
Dat is prima, dat jij daar zo over denkt, maar dat laat onverlet dat het politiek gezien kritiek was op een ideologie aan gehangen door vooral linkse partijen.
maar blijkbaar maatschappelijk breed gedragen werd, gezien het feit dat links altijd een minderheid is geweest en het minst van alle partijen in de regering heeft gezeten ?
heeft misschien wat te maken met het feit dat de oudere generatie nog onthouden heeft wat er kan gebeuren als je bevolkingsgroepen apart zet, en omdat het ethisch gewoon juist is/voelt ?
quote:
Burgerrechten gaan iets verder dan welke kleding iemand mag aantrekken. Dat begrijp jij toch wel?
het is maar een simplistisch voorbeeld, maar als jij bij zoiets simpels al niet wil aannemen dat het een bewuste keuze is en erop bestaat om die arme onderdrukte vrouw te bevrijden, hoe zit het dan met de rest ?
quote:
Ik denk dat het zeer verwerpelijk als je suggereert dat vrouwenonderdrukking acceptabel is onder het mom van 'het is hun eigen ruzie'. Dat is juist wat er jarenlang met toedoen van de multiculturalistische gedachte heeft plaatsgevonden. Mensen die worden aangesproken als representant van een bepaalde cultuur en niet als individueel persoon.
Alleen rechten voor groepen werden erkent en niet voor individuen. Bepaalde organisaties werden als representant gezien voor een hele gemeenschap. Alsof een of andere imam een hele etnische groep vertegenwoordigt.

Maar goed. Jij mag die opvatting hebben, maar laat het duidelijk zijn; ik werp die verre van mij!
ik zeg nergens dat vrouwenonderdrukking acceptabel is, ik zeg zelfs dat wij alles in het werk moeten stellen om diegene die hulp en bescherming zoekt te helpen, ik zeg dat het onacceptabel is om grondrechten dusdanig aan te passen dat het mogelijk wordt om het gedrag van een bepaalde groep te sturen
Voor de rest ben ik van mening dat je een verandering van ideologie niet kan afdwingen, dat moet van binnenuit groeien .. het enige wat je kan doen is bevorderen
quote:
Het is geen straf om vrijheden te ervaren die in de traditionele omgeving niet gangbaar zijn. Je lijkt dit te suggereren.
maar dat is het dus ook .. als ik bedank voor die vrijheid, ik wil hem niet hebben, ik voel me wel prettig in mijn schulpje, en jij dwingt mij die vrijheid op, ja, dan ervaar ik dat als een straf ..

dat jij en ik het niet als straf zien wil niet zeggen dat iedereen het zo ziet .. niet waar ?
quote:
En het verschil tussen recht en plicht is in deze, het recht van vrouwen op een gelijkwaardige behandeling en de plicht voor mannen vrouwen niet te discrimineren door ze bijvoorbeeld op grond van hun sekse achter te stellen.
nou dan is er voor onszelf nog meer dan genoeg werlk aan de winkel voor we beginnen met het vingertje te wijzen naar een ander .. we hebben het laagste emancipatiegraad van de europese landen las ik laatst ergens
quote:
En kan je jouw verweer wat beknopter weergeven? Nu leg je elk woordje onder het vergrootglas en moet je over elk zinnetje je beklag doen. We dwalen steeds verder af van het onderwerp.

In mijn optiek zijn de bevindingen uit het rapport van de IPPR een voorbeeld van een linkse ideologische opvatting; het multiculturalisme.
Waarom ben je het daarmee oneens?
omdat het er niets mee te maken heeft .. multiculturalisme gaat uit van het naast elkaar bestaan van culturen waarbij iedereen in zijn eigen waarde wordt gelaten .. daarvan is hier duidelijk geen sprake
quote:
Ik geef mijn visie weer over de ideologie multiculturalisme. Waarom ben je het daarmee oneens?
omdat multiculturalisme geen linkse uitvinding is uit de jaren 60 maar emigratie-politiek naar amerikaans model
quote:
Ik geef mijn visie weer over cultuurrelativisme. Waarom ben je het daarmee oneens? Omschrijf het multiculturalistische gedachtegoed en omschrijf het cultuurrelativisme op een manier hoe jij denkt dat dit omschreven moet worden.
1 zie boven
cultuurrelativisme komt voort uit het lesje dat we geleerd hebben van wo2, een mooi idealisme, een doel voor de toekomst .. helaas is de mensheid er nog niet rijp voor en is zich aan het opmaken voor de volgende ronde elkaar massaal de koppen inslaan voor een ideologie

[ Bericht 0% gewijzigd door moussie op 09-11-2007 19:25:15 ]
pleased to meet you
pi_54488865
quote:

Wat is volgens jou dan precies die joods-christelijke traditie, die blijkbaar zomaar kan worden afgeschud en vervangen kan worden door een islamitisch-christelijke traditie?

Volgens mij maak je dan ook een denkfout. De joods-christelijke traditie is niet ontstaan vanwege de Joodse migranten, maar omdat het christendom is geënt op een joodse stam. Het christelijk geloof, met zijn naastenliefde, is in de kern joods, en daarom wordt onze cultuur soms joods-christelijk genoemd. Ook als er nooit joden in Nederland zouden hebben geleefd, waren we toch joods-christelijk.

De centrale waarden waarop onze samenleving rust: de rechtsstaat, de individuele vrijheid gekoppeld aan verantwoordelijkheid, de gelijkheid, zijn in wezen deels christelijk, joods, en waarden uit de Griekse en Romeinse oudheid.
Deze, inmiddels universele, waarden worden niet zomaar ingewisseld voor een 'moslim-christelijke' traditie.
pi_54489025
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 19:19 schreef moussie het volgende:

[ ]
Vergeet het maar dat ik op elk zinnetje ga reageren.
pi_54489130
quote:

[..]

omdat multiculturalisme geen linkse uitvinding is uit de jaren 60 maar emigratie-politiek naar amerikaans model
Waar precies heb ik dit beweerd?
pi_54489230
quote:

dat zijn uitbreidingen op bestaande rechten .. geen beperkingen zoals jij voor schijnt te staan
Deze opmerking is ook opmerkelijk.

Jij hebt mij ogenschijnlijk verkeerd begrepen. Ik verschaf je derhalve uitleg en halverwege die uitleg quote je er tussendoor, dat ik iets anders bedoelde.
pi_54521205
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 17:56 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

een ouderwetse kruistocht misschien ook weer invoeren.
  zondag 11 november 2007 @ 11:01:09 #261
pi_54521595
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 19:19 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Wat is volgens jou dan precies die joods-christelijke traditie, die blijkbaar zomaar kan worden afgeschud en vervangen kan worden door een islamitisch-christelijke traditie?

Volgens mij maak je dan ook een denkfout. De joods-christelijke traditie is niet ontstaan vanwege de Joodse migranten, maar omdat het christendom is geënt op een joodse stam. Het christelijk geloof, met zijn naastenliefde, is in de kern joods, en daarom wordt onze cultuur soms joods-christelijk genoemd. Ook als er nooit joden in Nederland zouden hebben geleefd, waren we toch joods-christelijk.

De centrale waarden waarop onze samenleving rust: de rechtsstaat, de individuele vrijheid gekoppeld aan verantwoordelijkheid, de gelijkheid, zijn in wezen deels christelijk, joods, en waarden uit de Griekse en Romeinse oudheid.
Deze, inmiddels universele, waarden worden niet zomaar ingewisseld voor een 'moslim-christelijke' traditie.
Nietus!

Er was gewoon een christelijke traditie. Dat joodse is er na de 2e wereld aangeplakt uit schuldgevoel vanwege de tweede wereldoorlog. Daarvoor werden joden enigszins getolereerd maar vaker vervolgt omdat dat de normale reactie is van de ene religie tov de andere.
pi_54531467
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 19:19 schreef damian5700 het volgende:
Ik weet niet hoe jij het ziet hoor, maar in die 'joods-christelijke' cultuur van ons, zijn individuele vrijheid en gelijkheid pas deze eeuw ontwikkeld tot echt begrip. Tot 2001 mochten homo's hier niet eens met elkaar trouwen. Het christendom, jodendom en de islam werken al die universele waarden juist heel hard tegen.
  zondag 11 november 2007 @ 18:37:28 #263
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_54532134
waar is hier?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: