abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 8 november 2007 @ 15:51:54 #201
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_54457572
quote:
Op vrijdag 2 november 2007 07:41 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Heeft niets met beter weten te maken maar de realiteit. De islam krijgt steeds meer vaste voet in het seculiere westen. Of dit nu door linkse idioten of reli's komt die menen dat de islam zo geweldig is dat het door de strot gewurgd moet worden doet niets af aan het feit dat de islam steeds meer gaat domineren.
Dat we lijnrecht tegenover elkaar staan, jij als moslim, ik als atheïst is logisch, mijn oma zei ook altijd "twee geloven op één kussen daar slaapt de duivel tussen";. Hoe wáár dit is bewijst ook maar al te goed het gebeuren in voormalig Joegoslavië.
En dan had je oma het alleen nog maar over katholieken en gereformeerden (bijvoorbeeld). En niet eens over niet-christenen.
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
pi_54457944
quote:
Op donderdag 8 november 2007 15:36 schreef moussie het volgende:

[..]

je kan je taken anders best doen met een hoofddoek, keppeltje of turban op, een armband, een kettinkje met hanger om je nek of een stip op je voorhoofd .. geen enkele van deze attributen heeft invloed op je capaciteit om je taak uit te voeren

ergens wel grappig trouwens, die tegenstelling, al die christelijke symbolen tijdens de kerst op straat en daar "moeten ze van af blijven want dat is leuk" tegenover "geloven doe je maar thuis of in het gebedshuis"
Welke christelijke symbolen refereer je dan aan? Die boom is echt niet christelijk. De enige echt cristelijke versiering is het kerststalletje en die zie je sporadisch bij iemand thuis.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_54460879
quote:
Op donderdag 8 november 2007 16:10 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Welke christelijke symbolen refereer je dan aan? Die boom is echt niet christelijk. De enige echt cristelijke versiering is het kerststalletje en die zie je sporadisch bij iemand thuis.
Het was dan misschien oorspronkelijk niet christelijk, inmiddels is het het wel .. een christelijk feest en daar hoort een kerstboom bij .. die dingen staan zelfs in de kerken dus ..
pleased to meet you
  donderdag 8 november 2007 @ 19:06:10 #204
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_54462333
quote:
Op donderdag 8 november 2007 18:08 schreef moussie het volgende:

[..]

Het was dan misschien oorspronkelijk niet christelijk, inmiddels is het het wel .. een christelijk feest en daar hoort een kerstboom bij .. die dingen staan zelfs in de kerken dus ..
Het christendom heeft eenlange geschiedenis van het claimen van gebeurtenissen en ideeën. Het christendom zelf heeft nauwelijks iets bijgedragen aan de wereld (behalve de Iquisitie). Ik denk dat de wereld nauwelijks verandert als je de hele handel gewoon afschaft.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  donderdag 8 november 2007 @ 19:19:05 #205
3542 Gia
User under construction
pi_54462696
quote:
Op donderdag 8 november 2007 18:08 schreef moussie het volgende:

[..]

Dan nog. De (kerst)boom was er eerder dan Jezus. Hij is niet eens op 25 december geboren, naar het schijnt. Maar vanwege het feest dat toen toch al werd gevierd, heeft men dat maar op die dag gezet.
Zo ook met Pasen. Omdat Hij rond die tijd 'gestorven' is, vieren wij Pasen. Komt dat even goed uit. De wederopstandig tegelijkertijd met het feest dat alles weer nieuw wordt.

Goh!
  donderdag 8 november 2007 @ 20:44:15 #206
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_54465150
quote:
Op vrijdag 2 november 2007 08:57 schreef Dr.Nikita het volgende:
Je kunt lang en breed over lullen, de cultuurverschillen zijn veel te groot om zonder spanningen vreedzaam samen en met elkaar te leven.
En hoe los je dat op?
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_54473783
quote:
Op donderdag 8 november 2007 20:44 schreef maartena het volgende:

[..]

En hoe los je dat op?
Zeker niet met de stelling "slikken of stikken" door de strot wurgen van de islam.

Ik heb het wel vaker gezegd, godsdienstvrijheid is prima maar het is ook weer niet zo dat godsdienstvrijheid carte blache inhoudt voor de gelovigen. Er zijn gewoon grenzen.

M.i. Of je krijgt steeds meer cultuurclaches óf het bloedt langzaam dood. De tijd zal het leren.
pi_54474585
quote:
Op woensdag 7 november 2007 13:36 schreef moussie het volgende:

[..]

het gaat dan ook niet om gelijkwaardig zijn maar om gelijkwaardig behandelen .. een nogal essentieel verschil
In deze benadruk ik mijn uitgangspunt als reactie op het voorbeeld dat zoeven werd gegeven.

Jouw perceptie 'ongelijke gevallen gelijk behandelen' resulteert binnen een rechtsstaat in rechtsongelijkheid.
Het uitgangspunt van de politieke ideologie multiculturalisme is navenant, omdat in hun opvatting het uitgangspunt is dat culturen gelijkwaardig zijn en men daarom onze waarden niet aan anderen mogen opleggen.

Culturen zijn echter niet gelijkwaardig. Dus de opvatting dat het gaat 'om gelijkwaardig behandelen' klopt.
We kunnen binnen de Nederlandse samenleving niet onverschillig zijn bij praktijken van een cultureel-etnische gemeenschap die op een andere wijze omspringen met principes zoals gelijkwaardigheid tussen man en vrouw, vrijheid van meningsuiting, godsdienstvrijheid, etc.
De erkenning van individuele rechten; dus het belang van het individu boven dat van de groep, geldt in een niet opportunistische visie van gelijkwaardigheid voor elke cultureel-etnische groep binnen de Nederlandse samenleving.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
pi_54474755
quote:
Op woensdag 7 november 2007 13:15 schreef Gia het volgende:

[..]

Blijft wel de vraag hoe ver je daarin wilt gaan?

Een moslima hoeft haar hoofddoek niet af te zetten, als haar werkgever of school dit niet voorschrijft.
Sowieso mag ze in haar eigen tijd dragen wat ze wil, zolang het binnen de grenzen van de wet is. (maar daar kunnen we bij moslima's wel op vertrouwen.)

Maar wat bedoel je in deze met cultuur delen? Dat Nederlandse vrouwen zich dan ook maar volgens moslimvoorschriften keurig helemaal bedekken. Eventueel op de hoofddoek na?

Mijn mening is dat culturen gerust naast elkaar kunnen bestaan. En culturen delen zie ik dan meer als het bezoeken van Kwakoe of een Pasar Malam. Maar geen aanpassingen doen naar een andere cultuur. Ik wil vast kunnen houden aan een kerstfeest, compleet met lampjes in de winkels, versierde gigantische kerstbomen op het marktplein, kerstfeest voor de kinderen op school. Ik zie niet in waarom dat zou moeten veranderen.

Wat betreft die scholen: Zit een moslimkindje op een christelijke school, dan dient hij gewoon mee te doen met de kerstviering. Zit een niet-moslimkindje op een islamitische school, dan viert hij het suikerfeest mee, echt niet zo vervelend.

Eigenlijk voorkom je dat gedoe weer, door bijzonder onderwijs af te schaffen. Maar dat terzijde.
Ik denk dat overal in de wereld mensen een bepaalde angst hebben als men de wetenschap heeft dat men tegen hun zin in in hun lichamelijke integriteit worden aangetast.
Derhalve is zo'n waarde universeel. In principe betreffen het dus individuele grondrechten.
Om een voorbeeld te noemen zijn de individuele rechten van vrouwen in elk geval in het ideaal gelijkwaardig aan die van mannen in westerse gemeenschappen. Dit resulteert in de verwerping van uithuwelijking.
Het zou toch bijzonder vreemd zijn wanneer deze opvatting ineens niet meer zou gelden voor bepaalde etnische gemeenschappen binnen de Nederlandse samenleving. Dat daar niets over gezegd mag worden, omdat de politieke ideologie van het multiculturalisme zegt, dat elke cultuur gelijkwaardig is en een waardeoordeel over gebruiken en gewoontes van een bepaalde subcultuur binnen een samenleving het aanmeten van een superieure houding is.

In de westerse beschaving gaan we uit van het principe dat vrouwen en mannen gelijkwaardig zijn.
Dit geldt dan voor elke etnische minderheid binnen de Nederlandse samenleving.
pi_54476983
quote:
Op donderdag 8 november 2007 19:19 schreef Gia het volgende:

[..]

Dan nog. De (kerst)boom was er eerder dan Jezus. Hij is niet eens op 25 december geboren, naar het schijnt. Maar vanwege het feest dat toen toch al werd gevierd, heeft men dat maar op die dag gezet.
Zo ook met Pasen. Omdat Hij rond die tijd 'gestorven' is, vieren wij Pasen. Komt dat even goed uit. De wederopstandig tegelijkertijd met het feest dat alles weer nieuw wordt.

Goh!

hihi, ik wist wel dat je met zo iets zou komen .. ja maar, ja maar, het is helemaal niet christelijk ..

Idd, de kerstboom was er eerder dan Jezus en Pasen werd in andere vorm ook al gevierd voor de dood van Jezus ..
maar hoe zat dat ook alweer .. was de boom niet heilig, centrum van het oude noorse geloof, en is de symboliek met Pasen zoals wij die nu kennen niet een samenraapsel uit christelijk, joods, oude-germaans/grieks/romeinse godsdiensten met hun verschillende rituelen ?

Maw, het zijn nog steeds attributen van een geloof, dat het door de christenen is overgenomen van een of ander ander geloof doet daar in principe niets aan af ..
en dat mag dus volgens jou niet in het openbaar, geloven met bijbehorende symboliek en attributen doe je maar thuis of in je gebedshuis
pleased to meet you
pi_54477358
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 11:06 schreef moussie het volgende:

[..]

hihi, ik wist wel dat je met zo iets zou komen .. ja maar, ja maar, het is helemaal niet christelijk ..

Idd, de kerstboom was er eerder dan Jezus en Pasen werd in andere vorm ook al gevierd voor de dood van Jezus ..
maar hoe zat dat ook alweer .. was de boom niet heilig, centrum van het oude noorse geloof, en is de symboliek met Pasen zoals wij die nu kennen niet een samenraapsel uit christelijk, joods, oude-germaans/grieks/romeinse godsdiensten met hun verschillende rituelen ?

Maw, het zijn nog steeds attributen van een geloof, dat het door de christenen is overgenomen van een of ander ander geloof doet daar in principe niets aan af ..
en dat mag dus volgens jou niet in het openbaar, geloven met bijbehorende symboliek en attributen doe je maar thuis of in je gebedshuis
Ik denk dat de opvatting een verkeerde is, dat je Kerst devalueert tot een exclusief christelijk feest.
Kerst is geseculariseerd en is meer dan gewoonte van een bepaalde culturele gemeenschap.
Met andere woorden zeg je dus ook dat de publieke ruimte met Koninginnedag niet versierd mag worden met oranje attributen.

Ik vind dit een ridicule opvatting.
pi_54477669
Over het algemeen moet je wel een feest kunnen vieren als je dat wil.
  vrijdag 9 november 2007 @ 11:43:05 #213
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_54477887
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 11:20 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Ik denk dat de opvatting een verkeerde is, dat je Kerst devalueert tot een exclusief christelijk feest.
Kerst is geseculariseerd en is meer dan gewoonte van een bepaalde culturele gemeenschap.
Met andere woorden zeg je dus ook dat de publieke ruimte met Koninginnedag niet versierd mag worden met oranje attributen.

hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_54477916
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 09:06 schreef damian5700 het volgende:

[..]

In deze benadruk ik mijn uitgangspunt als reactie op het voorbeeld dat zoeven werd gegeven.

Jouw perceptie 'ongelijke gevallen gelijk behandelen' resulteert binnen een rechtsstaat in rechtsongelijkheid.
nee, want iedereen heeft dezelfde rechten, dat die er geen gebruik van maakt is zijn eigen verantwoordelijkheid
quote:
Het uitgangspunt van de politieke ideologie multiculturalisme is navenant, omdat in hun opvatting het uitgangspunt is dat culturen gelijkwaardig zijn en men daarom onze waarden niet aan anderen mogen opleggen.
idd, net zomin als je zou willen dat de ander, die dan toevallig de dominante bevolkingsgroep is, jou zijn waarden oplegt vanuit zijn waardeoordeel .. toch ?
quote:
Culturen zijn echter niet gelijkwaardig. Dus de opvatting dat het gaat 'om gelijkwaardig behandelen' klopt.
en dat hebben we dus al voor de wet, alleen dat er in de praktijk weinig van terecht komt omdat het individu zelf wel een waardeoordeel gaat vellen .. wij zij een betere cultuur want wij doen blablabla niet ..
quote:
We kunnen binnen de Nederlandse samenleving niet onverschillig zijn bij praktijken van een cultureel-etnische gemeenschap die op een andere wijze omspringen met principes zoals gelijkwaardigheid tussen man en vrouw, vrijheid van meningsuiting, godsdienstvrijheid, etc.
De erkenning van individuele rechten; dus het belang van het individu boven dat van de groep, geldt in een niet opportunistische visie van gelijkwaardigheid voor elke cultureel-etnische groep binnen de Nederlandse samenleving.
Hoh, je eigen waarden niet (willen) opleggen is iets anders dan onverschilligheid, het is meer het besef dat je eigen waarden, hetgeen waaraan jij je culturele "meerwaarde" ontleent nota bene, een leugen zijn als je ze met dwang gaat opleggen ..
pleased to meet you
pi_54478151
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 11:44 schreef moussie het volgende:

[..]

nee, want iedereen heeft dezelfde rechten, dat die er geen gebruik van maakt is zijn eigen verantwoordelijkheid
Dit is klinkklare onzin. Ongeacht alles zijn rechten onlosmakelijk verbonden met individuen.
Bovendien heeft iedereen dezelfde rechten wanneer men er dezelfde regels en wetten op nahoudt.
quote:
idd, net zomin als je zou willen dat de ander, die dan toevallig de dominante bevolkingsgroep is, jou zijn waarden oplegt vanuit zijn waardeoordeel .. toch ?
Ik ben het niet eens met die politieke keuze. Culturen zijn niet gelijkwaardig is mijn opvatting.
quote:
en dat hebben we dus al voor de wet, alleen dat er in de praktijk weinig van terecht komt omdat het individu zelf wel een waardeoordeel gaat vellen .. wij zij een betere cultuur want wij doen blablabla niet ..
Jawel, alleen was het jarenlang politiek incorrect om bepaalde zaken die voortkwamen uit bepaalde cultuur-etnische gemeenschappen aan de kaak stellen. Zaken zoals eerwraak, vrouwenbesnijdenis en uithuwelijking.
quote:
Hoh, je eigen waarden niet (willen) opleggen is iets anders dan onverschilligheid, het is meer het besef dat je eigen waarden, hetgeen waaraan jij je culturele "meerwaarde" ontleent nota bene, een leugen zijn als je ze met dwang gaat opleggen ..
Ongeacht welke afkomst hebben individuen binnen de Nederlandse samenleving het recht op vrije meningsuiting, het recht op godsdienstvrijheid en gaan we uit van principes van gelijkwaardigheid tussen mannen en vrouwen.
pi_54478196
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 11:20 schreef damian5700 het volgende:

[..]

het ging in deze dan ook niet om het feest op zich maar om een zijsprongetje met Gia, geloof-symboliek in de openbare ruimte in het algemeen ..
en tja, al die versieringen en symbolen komen bij het een of andere geloof vandaan, dat menigeen (vooral hier in Nederland) "het" niet meer gelooft en alleen de symboliek gebruikt heeft er op zich niets mee te maken .. want ik ben ook geen Sikh, moslim, christen of whatever, geloof ik ook niet, maar die symbolen zouden dan ineens wel verboden moeten worden, doe je maar thuis ?
pleased to meet you
pi_54478264
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 11:57 schreef moussie het volgende:

[..]

het ging in deze dan ook niet om het feest op zich maar om een zijsprongetje met Gia, geloof-symboliek in de openbare ruimte in het algemeen ..
en tja, al die versieringen en symbolen komen bij het een of andere geloof vandaan, dat menigeen (vooral hier in Nederland) "het" niet meer gelooft en alleen de symboliek gebruikt heeft er op zich niets mee te maken .. want ik ben ook geen Sikh, moslim, christen of whatever, geloof ik ook niet, maar die symbolen zouden dan ineens wel verboden moeten worden, doe je maar thuis ?
Jij zei al eerder als reactie op 'geloven moet je thuis doen of in het gebedshuis' al die christelijke symbolen tijdens de kerst op straat .

Daar staat geen woord Spaans tussen, hoor.
pi_54478656
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 11:55 schreef damian5700 het volgende:
Ik ben het niet eens met die politieke keuze. Culturen zijn niet gelijkwaardig is mijn opvatting.
Culturen zijn gelijkwaardig, maar niet gelijk. Net als mensen eigenlijk

Welke cultuur is dan beter dan de welke andere volgens jou? En hoe bepaal je wie er in welke cultuur past en welke rechten hij dan dus meer of minder krijgt? Wat is de beste cultuur? Het is zo makkelijk om zoveel unieke individuen in een generaliserend hokje als 'cultuur' te plaatsen.

Als jouw 'cultuur' dan toch echt de beste is, laat de rest dan lekker met rust, als de wet wordt nageleefd. Als jouw cultuur dan toch zo superieur is, dan komen anderen later wel tot inzicht.
pi_54478908
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 12:17 schreef boyv het volgende:

[..]

Ik vind dat je niet zomaar kan stellen dat hetgeen mensen uit een bepaalde cultuur voortbrengen te allen tijde gelijkwaardig is aan hetgeen mensen uit een andere cultuur voortbrengen.
pi_54478929
quote:
Op vrijdag 9 november 2007 12:17 schreef boyv het volgende:

[..]

Welke cultuur is dan beter dan de welke andere volgens jou? En hoe bepaal je wie er in welke cultuur past en welke rechten hij dan dus meer of minder krijgt? Wat is de beste cultuur? Het is zo makkelijk om zoveel unieke individuen in een generaliserend hokje als 'cultuur' te plaatsen.

Als jouw 'cultuur' dan toch echt de beste is, laat de rest dan lekker met rust, als de wet wordt nageleefd. Als jouw cultuur dan toch zo superieur is, dan komen anderen later wel tot inzicht.
De wet is natuurlijk ook een product van een bepaalde cultuur/samenleving.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')