quote:
Op vrijdag 9 november 2007 15:11 schreef damian5700 het volgende:[..]
'Ik introduceer'
Je hebt op een punt een juiste beschouwing (de rest is bollocks). De rechten zijn inderdaad een verplichting; voor de overheid.
Ik hoop dat je dit wel begrijpt, anders geef ik het toch echt op.
we hadden het over de rechten van het individu, daarvan wil jij een verplichting maken .. als ik mij om wat voor reden dan ook aan mijn man wil gaan onderwerpen is dat mijn pakkie aan, daar heeft niemand zich mee te bemoeien, dat is mijn goed recht ..
en idd, de overheid is verplicht om mijn individuele rechten te beschermen, maar zij heeft niet het recht om mij te verplichten tot iets wat in strijd is met mijn individuele rechten
quote:
Het lijkt me evident dat de overheid zich houdt aan de gemaakte afspraken die er zijn in het verkeer tussen de burger en de staat.
Zum beispiel:elk individu heeft het recht op meningsvrijheid. Dat verplicht de overheid zich te onthouden van elke praktijk die censuur instelt of bevordert.
Is de vraag in deze niet meer in hoeverre de overheid zich mag bemoeien met het verkeer binnen groepen burgers onderling .. neem bvb dat grefo-clubje, die worden ook pas op hun vingers getikt op het moment dat de interactie tussen burger en staat ook idd plaatsvindt, voor de rest doen ze maar lekker wat ze willen
quote:
Natuurlijk mag jij je conformeren aan de sharia.
Dit betekent echter niet dat dit enige rechtsgeldigheid heeft. Net zomin elke aspiratie van jouw kant om islamitisch te huwen deze niet geldig is volgens de wet.
het enige waaraan ik wil gaan conformeren is aan de universele rechten van de mens, voor de rest wijs ik elke vorm van dwang om mij aan de waarden van een ander te laten conformeren af
quote:
Ik denk ook, dat alle bepalingen voortkomend uit sharia wetgeving die door moslims in Nederland worden opgevolgd en niet in strijd zijn met de wet, gepareerd moeten worden met westerse opvattingen over rechtspraak en burgerrechten.
goed plan, lijkt mij een stuk effectiever dan het verbieden van hoofddoekjes op scholen ed .. in Canada hebben ze de sharia toch weer afgeschaft als ik het goed heb, op verzoek van veel moslima's ?
quote:
De houding 'ja, maar dat is hun cultuur' (het multiculturalrelativisme) stapelt de problemen alleen maar op, zoals de geschiedenis ons heeft geleerd.
Komt het echt daarvandaan of is het meer dat het met dat "in de eigen waarde laten" nooit echt is gelukt ? ik bedoel maar, die onderbuik was er al die jaren al, en die had al die jaren geen boodschap aan een stuk idealisme waar de mensheid schijnbaar nog niet aan toe is
quote:
Ik bedoel iets anders. Het is niet het uitgangspunt dat waarden absoluut zijn. Ook waarden zoals opgetekend in de Universele Verklaring voor de Rechten van de Mens zijn door onder andere maatschappelijke ontwikkelingen aan verandering en aanpassing onderhevig. Bijvoorbeeld de passages over kinderrechten, burger-en politieke rechten, etc. die later dan 1948 zijn toegevoegd.
dat zijn uitbreidingen op bestaande rechten .. geen beperkingen zoals jij voor schijnt te staan
quote:
Laat onverlet dat de culturen die deze waarden, zoals bijvoorbeeld burgerrechten, niet onderkennen of zelfs schenden niet gelijkwaardig zijn aan culturen die dat wel doen.
ach ja, sinds Verdonk staan ook wij op de lijst van landen die mensenrechten schenden, dus wat wil je hiermee eigenlijk zeggen ?
quote:
Ik begrijp dit niet, maar waarop ik jou wil wijzen is dat het multiculturalisme enkele decennia de politiek heeft beheerst. Vooral gepropageerd door de progressieve stromingen en links-intellectuele elite. Vanaf ongeveer de jaren zestig.
Mwah, multiculturalisme op zich is eigenlijk meer een idee van christelijk/rechts, Nederland als emigratieland naar amerikaans model, alleen dat Nederlanders nu eenmaal geen Amerikanen zijn en we niet zoiets overkoepelends hebben als "the american dream" ..
quote:
Dat is prima, dat jij daar zo over denkt, maar dat laat onverlet dat het politiek gezien kritiek was op een ideologie aan gehangen door vooral linkse partijen.
maar blijkbaar maatschappelijk breed gedragen werd, gezien het feit dat links altijd een minderheid is geweest en het minst van alle partijen in de regering heeft gezeten ?
heeft misschien wat te maken met het feit dat de oudere generatie nog onthouden heeft wat er kan gebeuren als je bevolkingsgroepen apart zet, en omdat het ethisch gewoon juist is/voelt ?
quote:
Burgerrechten gaan iets verder dan welke kleding iemand mag aantrekken. Dat begrijp jij toch wel?
het is maar een simplistisch voorbeeld, maar als jij bij zoiets simpels al niet wil aannemen dat het een bewuste keuze is en erop bestaat om die arme onderdrukte vrouw te bevrijden, hoe zit het dan met de rest ?
quote:
Ik denk dat het zeer verwerpelijk als je suggereert dat vrouwenonderdrukking acceptabel is onder het mom van 'het is hun eigen ruzie'. Dat is juist wat er jarenlang met toedoen van de multiculturalistische gedachte heeft plaatsgevonden. Mensen die worden aangesproken als representant van een bepaalde cultuur en niet als individueel persoon.
Alleen rechten voor groepen werden erkent en niet voor individuen. Bepaalde organisaties werden als representant gezien voor een hele gemeenschap. Alsof een of andere imam een hele etnische groep vertegenwoordigt.
Maar goed. Jij mag die opvatting hebben, maar laat het duidelijk zijn; ik werp die verre van mij!
ik zeg nergens dat vrouwenonderdrukking acceptabel is, ik zeg zelfs dat wij alles in het werk moeten stellen om diegene die hulp en bescherming zoekt te helpen, ik zeg dat het onacceptabel is om grondrechten dusdanig aan te passen dat het mogelijk wordt om het gedrag van een bepaalde groep te sturen
Voor de rest ben ik van mening dat je een verandering van ideologie niet kan afdwingen, dat moet van binnenuit groeien .. het enige wat je kan doen is bevorderen
quote:
Het is geen straf om vrijheden te ervaren die in de traditionele omgeving niet gangbaar zijn. Je lijkt dit te suggereren.
maar dat is het dus ook .. als ik bedank voor die vrijheid, ik wil hem niet hebben, ik voel me wel prettig in mijn schulpje, en jij dwingt mij die vrijheid op, ja, dan ervaar ik dat als een straf ..
dat jij en ik het niet als straf zien wil niet zeggen dat iedereen het zo ziet .. niet waar ?
quote:
En het verschil tussen recht en plicht is in deze, het recht van vrouwen op een gelijkwaardige behandeling en de plicht voor mannen vrouwen niet te discrimineren door ze bijvoorbeeld op grond van hun sekse achter te stellen.
nou dan is er voor onszelf nog meer dan genoeg werlk aan de winkel voor we beginnen met het vingertje te wijzen naar een ander .. we hebben het laagste emancipatiegraad van de europese landen las ik laatst ergens
quote:
En kan je jouw verweer wat beknopter weergeven? Nu leg je elk woordje onder het vergrootglas en moet je over elk zinnetje je beklag doen. We dwalen steeds verder af van het onderwerp.
In mijn optiek zijn de bevindingen uit het rapport van de IPPR een voorbeeld van een linkse ideologische opvatting; het multiculturalisme.
Waarom ben je het daarmee oneens?
omdat het er niets mee te maken heeft .. multiculturalisme gaat uit van het naast elkaar bestaan van culturen waarbij iedereen in zijn eigen waarde wordt gelaten .. daarvan is hier duidelijk geen sprake
quote:
Ik geef mijn visie weer over de ideologie multiculturalisme. Waarom ben je het daarmee oneens?
omdat multiculturalisme geen linkse uitvinding is uit de jaren 60 maar emigratie-politiek naar amerikaans model
quote:
Ik geef mijn visie weer over cultuurrelativisme. Waarom ben je het daarmee oneens? Omschrijf het multiculturalistische gedachtegoed en omschrijf het cultuurrelativisme op een manier hoe jij denkt dat dit omschreven moet worden.
1 zie boven
cultuurrelativisme komt voort uit het lesje dat we geleerd hebben van wo2, een mooi idealisme, een doel voor de toekomst .. helaas is de mensheid er nog niet rijp voor en is zich aan het opmaken voor de volgende ronde elkaar massaal de koppen inslaan voor een ideologie
[ Bericht 0% gewijzigd door moussie op 09-11-2007 19:25:15 ]