The skeptic's corner. Deel 1quote:Jaja, hier in TRU is nu een heus plekje voor de skeptici, waar zij met de scepter zwaaien. Dit om te voorkomen dat sommige topics helemaal de verkeerde kant op gaan omdat sommige mensen niets zien in een bepaald topic en hun waarheid daarover willen verkondigen of het nou ontopic is of niet. Dit betekent geenszins dat er geen plek is om een eventueel skeptische mening te verkondigen in een bepaald topic maar het is dus niet de bedoeling om een heel topic vol te gooien met een wellus nietus spelletje. Aan de andere kant is zo'n discussie wel goed om te hebben dus is er een probleem. Iedereen moet de ruimte krijgen om zijn mening te verkondigen maar een topic moet er niet aan onderdoor gaan.
Het idee is oorspronkelijk van L.Denninger met de wat minder subtiele titel: [Centraal] Bash hier Truthers Maar het idee is goed.
Wel wat regeltjes natuurlijk, sorrie.
Hou het beleeft en respectvol, probeer het kleineren tot een minimum te beperken want dat staat een gezonde discussie alleen maar in de weg, dit geldt voor iedereen want skeptici èn zwevertjes hebben er allemaal weleens een handje van om te denken dat de andere een beetje gek is.
Het doel: als er een wel/niet discussie tussen users begint te ontstaan over het wel of niet mogelijk zijn van iets dan gooi je het linkje hier neer en gaat erop verder. Zet het linkje van je post ook in het topic waar het onstaan is en nodig de oponent uit om hier verder te gaan. Dit kan ook gedaan worden door een modje. Dan geven we met zijn alle het oorspronkelijke topic de kans om de weg op te gaan wat de TS in gedachte had, wat meestal een heel andere gedachte is dan wat degene die ertegen in gaat voor ogen heeft.
Zullen we dan ook meteen met zijn allen bewijzen dat mensen het met elkaar oneens kunnen zijn zonder elkaar in de haren te vliegen? Tof.
Oh trouwens, het is dus niet zo dat elke wel/niet discussie in TRU hierheen gesleept wordt, soms is het doel van een topic zelf om over het mogelijke waarheidsgehalte van iets te praten en die blijven dan ook gewoon gevoerd worden in het desbetreffende topic.
Die gezichtsuitdrukkingquote:Op woensdag 31 oktober 2007 16:02 schreef jogy het volgende:
[ afbeelding ]
Zo, hebben we de grappen und den grollen ook weer gehad.
Die heb ik ook eens opgezocht ja, gerespecteerde onderzoeker die opzich niet veel te winnen had met het vernietigen van zijn reputatie en toch in de bres sprong voor homeopathie ( tegen wil en dank, door een foutje van een laborant die een verdunning te dun had gemaakt en de bacteriën reageerde er toch op alsof het gewoon actief was ). Maarja, gelukkig was de onpartijdige randi er om het de kop in te drukkenquote:Op woensdag 31 oktober 2007 21:25 schreef wia het volgende:
Reactie op laatste post corner 5:
- het verhaal hoe het er aan toe ging bij Benveniste heeft zeer uitgebreid in alle media gestaan destijds
Handigquote:Op woensdag 31 oktober 2007 21:35 schreef wia het volgende:
En hier kun je al die "leugens" nog eens nalezen (wetenschapsprogramma van de VPRO):
http://noorderlicht.vpro.nl/afleveringen/7319296/
http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/19450753/
Met een beetje googelen had je dat zelf kunnen vinden, maar ik heb het even voor je opgezocht.
rectificatie: hier hoge en lage verwisseldquote:Op woensdag 31 oktober 2007 21:25 schreef wia het volgende:
In lage concentraties zit nog wel iets van de stof, in heel hoge concentraties niet
Ja, maar daarvoor hoef je niet skeptisch te zijn om te weten dat Hollywood films dit soort zaken altijd zoetsappig maken, zodat je er uberhaupt een film mee kan maken.quote:Op donderdag 1 november 2007 03:02 schreef L.Denninger het volgende:
Hier, een leuk artikeltje over de onzin van geesten, vampieren, zombies zoals we ze vaak in films zien
http://www.csicop.org/si/2007-04/efthimou.html
Ik ga die eens rustig nalezen, echter het eerste wat mij opvalt is datquote:Op donderdag 1 november 2007 03:02 schreef L.Denninger het volgende:
Hier, een leuk artikeltje over de onzin van geesten, vampieren, zombies zoals we ze vaak in films zien
http://www.csicop.org/si/2007-04/efthimou.html
Dit is geen reactie op wat ik schreef.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 21:25 schreef wia het volgende:
Reactie op laatste post corner 5:
- In lage concentraties zit nog wel iets van de stof, in heel hoge concentraties niet
- placebo komt voor in alle geneeswijzen
- bewijs van genezing is er voldoende in de homeopathie
- het verhaal hoe het er aan toe ging bij Benveniste heeft zeer uitgebreid in alle media gestaan destijds
Dat betwist niemand. De reguliere geneeskunde erkent het zelfs, de homeopathie schrijft genezingen door het placebo-effect toe aan hun irrationele drankjes.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 21:25 schreef wia het volgende:
- placebo komt voor in alle geneeswijzen
Bewijs van genezing ná homeopathie, niet door homeopathie. Post hoc, ergo propter hocquote:- bewijs van genezing is er voldoende in de homeopathie
Benveniste had beter moeten weten. Zelfs nadat zijn onderzoek waardeloos was gebleken, bleef hij achter zijn idee staan van het geheugen van water.quote:- het verhaal hoe het er aan toe ging bij Benveniste heeft zeer uitgebreid in alle media gestaan destijds
De onderzoeken die uitwijzen dat het wel werkt zijn gewoon allemaal slecht uitgevoerd natuurlijk en alle onderzoeken waar het niet zou werken zijn wel goed. Althans, in de ogen van de skeptische mens onder ons. Bij mensen die wel in homeopathie geloven of er zelfs goede ervaringen mee hebben ligt het weer andersom.quote:Op donderdag 1 november 2007 19:53 schreef wia het volgende:
Citaat Dit is geen reactie op wat ik schreef. Einde citaat
Ik geloof eerder dat het andersom is. Zou niet weten waar ik niet op heb gereageerd.
Citaat De homeopathie schrijft genezingen door het placebo-effect toe aan hun irrationele drankjes. Einde citaat
Placebo in alle geneeswijzen. Dus ook in de homeopathie. Wordt niet ontkend door homeopaten, integendeel.
Samenvattend. Argument tegen homeopathie op dit forum: de sterke verdunningen. Ander argument ben ik niet tegengekomen. De onderzoeken met positief effect naar die verdunningen (door de reguliere wetenschap) worden genegeerd. De argumentatie (gesteund door onderzoek) waarom die verdunningen misschien wel kunnen werken, wordt genegeerd. Waarom sterke verdunningen in andere disciplines wel worden geaccepteerd, wordt genegeerd.
Niet sterk allemaal. Gaan we nu over naar vampiers, zombies enz.....
Zucht; het gaat erom dat bij homeopathie ALLEEN placebo effect gemeten wordt en niets meer!quote:Op donderdag 1 november 2007 19:53 schreef wia het volgende:
Placebo in alle geneeswijzen. Dus ook in de homeopathie. Wordt niet ontkend door homeopaten, integendeel.
-Samenvattend heb je niks begrepen van onze argumenten.quote:Samenvattend. Argument tegen homeopathie op dit forum: de sterke verdunningen. Ander argument ben ik niet tegengekomen. De onderzoeken met positief effect naar die verdunningen (door de reguliere wetenschap) worden genegeerd. De argumentatie (gesteund door onderzoek) waarom die verdunningen misschien wel kunnen werken, wordt genegeerd. Waarom sterke verdunningen in andere disciplines wel worden geaccepteerd, wordt genegeerd.
Niet sterk allemaal. Gaan we nu over naar vampiers, zombies enz.....
Niet alleen naief hoor. Je neemt ten eerste aan dat iedereen die vind dat homeopathie niet werk 'aan de zijlijn staat' en iedereen die vind dat het wel werkt 'is er natuurlijk mee bezig'. Van objectieviteit is duidelijk geen sprake meer.quote:Op donderdag 1 november 2007 20:00 schreef jogy het volgende:
Ik moet persoonlijk zeggen dat ik mensen die ervaring hebben met homeopathie ( de echte variant dus ) meer geloofwaardigheid toedicht dan roepers van de zijlijn. Maar dat ben ik dan weer natuurlijk, naief misschien.
Leuk dat je niet ingaat op mijn argumenten. Lees ander de startpost even.quote:Op vrijdag 2 november 2007 04:30 schreef wia het volgende:
Ik dacht dat we verder gingen met vampiers...
Citaat Het is een complot tegen de homeopathie Einde citaat
Nee hoor, het is geen complot, heb ik ook niet gezegd. Het is fundamentalisme, eng-wetenschappelijk denken.
Komt alleen maar ellende van.
Heb je Diadoxie al gelezen? (zie een van mijn vorige posts of zie www.infowebweistra.eu/boekbespreking.htm). Echt een boeiend boek. Weet je ook waar je eigenlijk tegen bent. Wel gevaarlijk hoor. Je zult niet de eerste zijn die homeopathie wil bestrijden, zich er in gaat verdiepen, en zo onder de indruk komt, met als gevolg een voorvechter van homeopathie te worden. Staat allemaal in dat boek. (Ben de naam van de persoon even vergeten, zal nog eens zoeken.) Het is echt meer dan "verdunningen" (eigenlijk potenties). Voor alleen verdunningen hoef je echt niet nog een flink aantal jaren te studeren na je reguliere artsenopleiding, om je homeopathisch arts te mogen noemen.
Als je wilt citeren: [quote ] de te citeren tekst [/quote ]. En dan de spatie tussen quote en ] weglaten.quote:Op vrijdag 2 november 2007 04:30 schreef wia het volgende:
Citaat Het is een complot tegen de homeopathie Einde citaat
Je hoeft niet alle ins en outs van de homeopathie te kennen om te weten dat het onzin is. Je hoeft ook geen piano te kunnen spelen om te kunnen zien dat Wibi Soerjadi dat goed kan.quote:Het is echt meer dan "verdunningen" (eigenlijk potenties). Voor alleen verdunningen hoef je echt niet nog een flink aantal jaren te studeren na je reguliere artsenopleiding, om je homeopathisch arts te mogen noemen.
Het verschil is dat de skeptische medemens goede argumenten kan aandragen waarom het niet zou kunnen werken. Een HAVO-3 scheikundeleerling kan dat zelfs. Een homeopaat komt aan met onbewezen onzin als geheugen van water. Dat is toch een veel zwakker standpunt.quote:Op donderdag 1 november 2007 20:00 schreef jogy het volgende:
De onderzoeken die uitwijzen dat het wel werkt zijn gewoon allemaal slecht uitgevoerd natuurlijk en alle onderzoeken waar het niet zou werken zijn wel goed. Althans, in de ogen van de skeptische mens onder ons. Bij mensen die wel in homeopathie geloven of er zelfs goede ervaringen mee hebben ligt het weer andersom.
Het sterkste argument is een ervaren effect van mensen die het hebben meegemaakt. Jammer genoeg is dat nou net iets wat op internet onmogelijk te bewijzen is. Het enige wat we hier kunnen posten is linkjes naar onderzoeken door wetenschappers die nog steeds erg verdeeld zijn. Ik heb op het moment niets wat misschien homeopatisch genezen kan worden in mijn lichaam anders had ik het bij wijze van persoonlijke test geprobeert. roepen van de zijlijn terwijl je het nooit geprobeert hebt is nutteloos. ( ik sta ook aan de zijlijn trouwens en ik heb wel de gedachte dat het best goed kan werken dus ik stop niet alleen de skeptische op die plekquote:Op vrijdag 2 november 2007 13:53 schreef Rasing het volgende:
[..]
Het verschil is dat de skeptische medemens goede argumenten kan aandragen waarom het niet zou kunnen werken. Een HAVO-3 scheikundeleerling kan dat zelfs. Een homeopaat komt aan met onbewezen onzin als geheugen van water. Dat is toch een veel zwakker standpunt.
Ho ho, je bent hier in het skeptische hoekje. Ervaringen van patiënten zijn een zeer zwak argument. Zouden ze ook beter zijn geworden als ze placebo hadden geslikt? Dat weet je niet.quote:Op vrijdag 2 november 2007 20:37 schreef jogy het volgende:
Het sterkste argument is een ervaren effect van mensen die het hebben meegemaakt.
En die twee kloppen al van geen kant. Dan is de rest niet meer van belang.quote:Op vrijdag 2 november 2007 16:40 schreef wia het volgende:
Rasing, je bent niet goed op de hoogte.
1. Homeopathie heeft meer grondbeginselen, jij noemt alleen de twee bekendste. Zie boek Diadoxie.
Klok, klepel. Het similiaprincipe lijkt op het menselijke immuunsysteem, maar is anders: pokken genees je niet door pokvirus toe te dienen, maar door voordat er sprake is van besmetting een verzwakt pokvirus toe te dienen. Bovendien geldt dit alleen voor infectieziekten, en niet voor alles.quote:2. Deze beginselen zijn bekend als werkzaam op meerdere gebieden in de wetenschap, als je de ontwikkelingen op nat.ws gebied bijhoudt, zou je dat kunnen weten, ga maar eens wat googelen, of zoeken op bijv. Kennisnet e.d.
Post hoc, ergo propter hoc.quote:3. Je hebt gelijk, je hoeft niet alle ins en outs van homeopathie te weten om te zien dat het werkt (Heb je bijv. een kind met kinkhoest? Nare ziekte hoor, moet je eens zien hoe snel je kind opknapt van een paar korreltjes. Placebo? Geloof ik toch niet met zoiets hoor, of de moeder moet het telepathisch doorgeven, maar ja, daar geloof je natuurlijk ook niet in.)
Quantummechanica is een fundamentele wet in de natuurkunde. Het volgt uit waarnemingen bij experimenten en uit logica. Het is wat moeilijk te accepteren omdat het zo tegennatuurlijk lijkt, maar op dit moment is het de beste manier om die experimenten te verklaren.quote:4. Sommige wetenschapsgebieden zijn in strijd met de fundamentele wetten van de natuurkunde. Voorbeeld: quantummechanica. Dus jij verwerpt dat als scepticus.
Jij hebt een beter idee dan de huidige molecuultheorie? Hoe meer van een stof aanwezig, hoe sneller en heviger de reactie? 6 x 1023 deeltjes per mol? In HAVO-4 blijkt dat onzin te zijn?quote:5. Sommige mensen zijn inderdaad nooit verder gekomen dan Havo-3. Zodra je verder komt, weet je dat zaken ingewikkelder zijn, en niet zo simpel rechtlijnig als je hebt geleerd in havo-3
Je moet wel verder kijken dan je neus lang is, maar ook weer niet zo ver dat je het niet meer scherp kunt zien. Je moet een open mind houden, maar niet zo open dat je hersenen eruit vallen. oneliners zijn tofquote:4 Een scepticus is meestal niets meer of minder dan een fundamentalist. En wil niet verder kijken dan zijn neus lang is. Dat is goed voor het uitvoerende werk, maar voor de ontwikkeling van de wetenschap is dat funest.
Ultra Low Doses, verdunningen van 10-17 zijn wat anders dan 100-200.quote:5. Er is veel veelbelovend onderzoek naar bijv. Ultra Low Doses; Wat is er aan de hand met zo'n "simpele" stof als water; enz. Kijk eens rond op internet.
Zoalng Wia het verschil tussen 10-17 en 100-200 niet begrijpt, heeft discussieren hierover volgens mij geen enkele zin.quote:Op zaterdag 3 november 2007 11:39 schreef Rasing het volgende:
Ultra Low Doses, verdunningen van 10-17 zijn wat anders dan 100-200.
Eensch!quote:Op maandag 5 november 2007 05:21 schreef L.Denninger het volgende:
Christus, waarom komt m'n mooie topic toch telkens weer op die quatsch van homeopathie uit ?
Zijn er geen leukere dingen om het over oneens te zijn dan water dat zogenaamd "geheugen" heeft en zo 'iets' onthoudt van een stof die er uberhaupt niet inzit ?
Dat jij nu om drie uur s'ochtends op een doordeweekse dag op zo'n doordenk gedachte komt kan ik ook niet aan doen hoor!quote:Op dinsdag 6 november 2007 03:06 schreef L.Denninger het volgende:
Ik vind jouw ondertitel trouwens van een extreme perversiteit getuigen, "man outside, horse inside"
Dikke onzin natuurlijk want daar heb je juist wat aan.quote:Op zaterdag 3 november 2007 17:30 schreef The_End het volgende:
Het punt is dat we het hebben over ziektes die vanzelf over kunnen gaan. Daarvoor heb je een controle groep nodig om te kijken of de ziekte sneller overgaat na het toedienen van een medicijn. Vaak worden er drie groepen gebruikt: Een die het medicijn krijgt, een die een placebo krijgt en een die niks krijgt. Op die manier kan je een duidelijk beeld krijgen van de effectiviteit van een medicijn. Ervaringen van mensen heb je niks aan.
G'day mate!quote:Op dinsdag 6 november 2007 23:24 schreef L.Denninger het volgende:
Ik zit in Australie, bij mij is het 10 uur later
Oh en by the way, een Colorado paard had toch moeten weten dat het "through" is en niet "thru"
Ik denk dat, hoe erg sommige het ook vinden, homeopathie op het moment gewoon het heetste hangijzer is waar in ieder geval wat onverwachte resultaten vandaankomen die eigenlijk niet mogelijk zouden moeten zijn als je de algemeen geaccepteerde werking van de dingen aanhoudt. Ofzo.quote:Op maandag 5 november 2007 05:21 schreef L.Denninger het volgende:
Christus, waarom komt m'n mooie topic toch telkens weer op die quatsch van homeopathie uit ?
Zijn er geen leukere dingen om het over oneens te zijn dan water dat zogenaamd "geheugen" heeft en zo 'iets' onthoudt van een stof die er uberhaupt niet inzit ?
In de sceptics corner heb je er niks aan, want het is geen wetenschappelijk bewijs, omdat het zeer makkelijk gemanipuleerd wordt. (bewust en onbewust).quote:Op woensdag 7 november 2007 07:57 schreef Darkwolf het volgende:
Dikke onzin natuurlijk want daar heb je juist wat aan.
Dieren die goed reageren op homeopathie spreken via hun lichaam ook boekdelen op de effecten daarvan.
En deze word niet in gepraat en heeft ook geen verwachtingen... die weet van niks en dus sluit dit het placebo effect bij hun in ieder geval uit.
Ja, begin nog even over je mysterieuze ziekte waar je aan dood kon gaan, maar waar je niks over kon/wilde vertellen.quote:Tevens gaat het niet op voor elke ziekte op dat deze "zomaar" over kan gaan.
In mijn geval was het meer dan duidelijk dat ik beyond the point of no return was en eigen herstel een wonder was geweest.
Ja, dat zal het wel zijn.quote:Op woensdag 7 november 2007 09:20 schreef jogy het volgende:
Ik denk dat, hoe erg sommige het ook vinden, homeopathie op het moment gewoon het heetste hangijzer is waar in ieder geval wat onverwachte resultaten vandaankomen die eigenlijk niet mogelijk zouden moeten zijn als je de algemeen geaccepteerde werking van de dingen aanhoudt. Ofzo.
Er zijn wel vreemde resultaten naar voren gekomen van mensen met hoe dan ook een goede staat van dienst voor ze hun vingers brandde aan homeopathie, misschien niet voor mensen die er niet in willen geloven.quote:Op woensdag 7 november 2007 11:09 schreef The_End het volgende:
[..]
Ja, dat zal het wel zijn.
Tot nu toe komen er geen onverwachte resultaten naar boven hoor. Misschien alleen voor de mensen die er in geloven...
Die Benveniste kon zelf zijn eigen resultaat niet herhalen. Daarom is hij afgebrand; niemand kreeg in de verste verte de resultaten die hij in het eerste onderzoek haalde; zelfs hijzelf niet.quote:Op woensdag 7 november 2007 11:34 schreef jogy het volgende:
Er zijn wel vreemde resultaten naar voren gekomen van mensen met hoe dan ook een goede staat van dienst voor ze hun vingers brandde aan homeopathie, misschien niet voor mensen die er niet in willen geloven.![]()
Na de aanpassingen in het protocol kreeg hij geen herhaalbare resultaten nee maar met het originele protocol washet wel herhaalbaar. Maar anyway, heeft iemand hier nog hoop dat de meningen ietwat naar elkaar toe zouden kunnen kruipen met betrekking tot homeopathie of blijven we in cirkeltjes rennen?quote:Op woensdag 7 november 2007 14:37 schreef The_End het volgende:
[..]
Die Benveniste kon zelf zijn eigen resultaat niet herhalen. Daarom is hij afgebrand; niemand kreeg in de verste verte de resultaten die hij in het eerste onderzoek haalde; zelfs hijzelf niet.
En waarom denk je dat het originele protocol is aangepast?quote:Op woensdag 7 november 2007 14:47 schreef jogy het volgende:
Na de aanpassingen in het protocol kreeg hij geen herhaalbare resultaten nee maar met het originele protocol washet wel herhaalbaar. Maar anyway, heeft iemand hier nog hoop dat de meningen ietwat naar elkaar toe zouden kunnen kruipen met betrekking tot homeopathie of blijven we in cirkeltjes rennen?.
Daar kwam beneviste mee toen hij werd afgefikt. Nieuw protocol in stelling gezet die randi en zijn collega´s zelfs nog op het plafond van het lab had getaped. En meer van dat soort ongein.quote:Op woensdag 7 november 2007 14:49 schreef The_End het volgende:
[..]
En waarom denk je dat het originele protocol is aangepast?
Ik vroeg niet wie; ik vroeg waaromquote:Op woensdag 7 november 2007 14:50 schreef jogy het volgende:
Daar kwam beneviste mee toen hij werd afgefikt. Nieuw protocol in stelling gezet die randi en zijn collega´s zelfs nog op het plafond van het lab had getaped. En meer van dat soort ongein.
Moet je aan randi vragen. Of aan beneviste, ligt er maar net aan welk antwoord je zoektquote:Op woensdag 7 november 2007 14:52 schreef The_End het volgende:
[..]
Ik vroeg niet wie; ik vroeg waarom
Alleen heeft Benveniste in eerste instantie zelf niet eens het onderzoek uitgevoerd, maar zijn 2 assistenten. Toen Benveniste de resultaten niet kon herhalen in een vervolg onderzoek, dacht hij dat de positieve resultaten kwamen door het zogenaamde 'Jamal-effect'. (Zo heette een van zijn assistenten) Volgens Benveniste had Jamal betere 'vibrations'. --> Exit Benveniste uit wetenschappelijke communitie.quote:Op woensdag 7 november 2007 14:56 schreef jogy het volgende:
Moet je aan randi vragen. Of aan beneviste, ligt er maar net aan welk antwoord je zoekt. Hoe dan ook, een persoon met een goede reputatie ( beneviste ) en een lange loopbaan in de wetenschappelijke gemeenschap weet wel hoe het testproces werkt, lijkt me in ieder geval wel logisch. Zoveel credits mag je hem wel meegeven.
Ook niet helemaal trouwens, zijn assistent had een verdunning gemaakt vaneen bepaalde stof en achteraf bleek dus dat hij het een factor 10 of 100 te ver had doorverdund maar nog steeds reageerde het spul wat ze aan het testen was erop alsof het er wel in zat. Daardoor is het balletje gaan rollen. En het grootste argument waarom zijn testen met het randi-protocol niet werkte is dat die protocollen niets meer met wetenschap te maken had en zo.quote:Op woensdag 7 november 2007 15:04 schreef The_End het volgende:
[..]
Alleen heeft Benveniste in eerste instantie zelf niet eens het onderzoek uitgevoerd, maar zijn 2 assistenten. Toen Benveniste de resultaten niet kon herhalen in een vervolg onderzoek, dacht hij dat de positieve resultaten kwamen door het zogenaamde 'Jamal-effect'. (Zo heette een van zijn assistenten) Volgens Benveniste had Jamal betere 'vibrations'. --> Exit Benveniste uit wetenschappelijke communitie.
Volgens mij wel mogelijkquote:Op woensdag 7 november 2007 14:49 schreef jogy het volgende:
Of, zonnevlammen enzo die het weer op aarde zodaning beïnvloeden dat het uit te rekenen is wat voor weer eraan komt. Mogelijk of de grootst mogelijke onzin?
Och, elk nieuw idee is in het begin TRU-achtig. Als je ook de reacties van sommige mensen leest die het meteen van de hand wijzen omdat het volgens de norm niet verder dan 5 dagen voorspeld kan worden dan zit je meteen lijnrecht tegenover de skeptische mensch.quote:Op woensdag 7 november 2007 15:23 schreef Geartsjuh het volgende:
[..]
Volgens mij wel mogelijk. Maar dat is niet echt tru-achtig volgens mij
.
Niet echt hoor. Veel ideeen zijn wel degelijk wetenschappelijk onderbouwd. Droom jij maar lekker verder. (Vind het overgens bijzonder triest dat je op zo'n manier een discussie beeindigd.)quote:Op woensdag 7 november 2007 15:37 schreef jogy het volgende:
Och, elk nieuw idee is in het begin TRU-achtig. Als je ook de reacties van sommige mensen leest die het meteen van de hand wijzen omdat het volgens de norm niet verder dan 5 dagen voorspeld kan worden dan zit je meteen lijnrecht tegenover de skeptische mensch.
quote:Op woensdag 7 november 2007 15:47 schreef The_End het volgende:
[..]
Niet echt hoor. Veel ideeen zijn wel degelijk wetenschappelijk onderbouwd. Droom jij maar lekker verder. (Vind het overgens bijzonder triest dat je op zo'n manier een discussie beeindigd.)
Jullie reageren gewoon niet op argumenten. Wia gaat er maar snel vandoor. Het enige wat jij tot nu toe hebt gezegd is:quote:Op woensdag 7 november 2007 15:54 schreef jogy het volgende:
Je mag het triest vinden maar ik heb persoonlijk een stinkende pestpleurishekel aan een discussie die alleen maar in cirkeltjes gaat. Jij hebt jouw gebreken en ik de mijne. Voor de rest hou ik nog steeds van je hoor.
Gaan we nu zelfs sceptisch zijn over het sceptisch zijn?quote:Op woensdag 7 november 2007 16:03 schreef The_End het volgende:
[..]
Jullie reageren gewoon niet op argumenten. Wia gaat er maar snel vandoor. Het enige wat jij tot nu toe hebt gezegd is:
"Het sterkste argument is een ervaren effect van mensen die het hebben meegemaakt."
"in ieder geval wat onverwachte resultaten vandaankomen die eigenlijk niet mogelijk zouden moeten zijn als je de algemeen geaccepteerde werking van de dingen aanhoudt."
"Er zijn wel vreemde resultaten naar voren gekomen van mensen met hoe dan ook een goede staat van dienst voor ze hun vingers brandde aan homeopathie"
"Daar kwam beneviste mee toen hij werd afgefikt. Nieuw protocol in stelling gezet die randi en zijn collega´s zelfs nog op het plafond van het lab had getaped. En meer van dat soort ongein."
Dat zijn geen argumenten. Dat is gewoon borrelpraat.
Dat is mijn kijk op de wereld en ik vind de kijk van andere mensen weer zodanig star en met een stellige overtuiging dat hetgeen wat bekend is in de wereld het enige is wat mogelijk zou zijn terwijl er nog zo verschrikkelijk veel niet bekend is. Ik geef ook vaak genoeg toe dat ik het niet weet, zeker inzake bijvoorbeeld homeopathie. En tja, dat ik meer waarde hecht aan een persoonlijke ervaring ( of wat betreft internet geef ik ze het voordeel van de twijfel want iedereen kan van alles uit zijn/haar duim zuigen natuurlijk ) van iemand dan een studie. Of die studie nou in het voordeel of nadeel wijst van een bepaald iets maakt dan niet zoveel verschil uit voor mij. Ik speel in dit topic wel met jullie regels mee maar dan kan ik nog niet mijn kijk op de dingen opzij zetten. Zeker inzake dat homeopathie hebben we hier wel bewezen dat de meningen geen centimeter dichter bij elkaar zullen komen. De mensen die een voordelige werking van homeopathie hebben ondervonden zullen hun eigen mening niet aanpassen en degene die er niet in geloven zullen er ook niet in gaan geloven omdat er toevallig een piepeltje ergens beter is gewordennadat diegene wat water heeft gedronken want wie zegt dat het één met het ander te maken heeft? Zo is het en zal het blijven, doe je niks aanen is ook niet erg maar als je niet verder komt dan is het niet echt nuttig of zelfs leuk om erin verder te gaan. Jij hebt jou mening onderbouwd met je eigen ervaringen en opgezochte onderzoekjes en ik de mijne. Zo geldt het voor iedereen.quote:Op woensdag 7 november 2007 16:03 schreef The_End het volgende:
[..]
Jullie reageren gewoon niet op argumenten. Wia gaat er maar snel vandoor. Het enige wat jij tot nu toe hebt gezegd is:
"Het sterkste argument is een ervaren effect van mensen die het hebben meegemaakt."
"in ieder geval wat onverwachte resultaten vandaankomen die eigenlijk niet mogelijk zouden moeten zijn als je de algemeen geaccepteerde werking van de dingen aanhoudt."
"Er zijn wel vreemde resultaten naar voren gekomen van mensen met hoe dan ook een goede staat van dienst voor ze hun vingers brandde aan homeopathie"
"Daar kwam beneviste mee toen hij werd afgefikt. Nieuw protocol in stelling gezet die randi en zijn collega´s zelfs nog op het plafond van het lab had getaped. En meer van dat soort ongein."
Dat zijn geen argumenten. Dat is gewoon borrelpraat.
Ik probeer een argument aan te voerenquote:Op woensdag 7 november 2007 16:26 schreef The_End het volgende:
@Geartsjuh,
Wat? Waar heb je het over?
Ik heb het dan ook niet over homeopathie. Ik heb het over paranormale zaken.quote:Homeopathie is prima aan te tonen/ te ontkrachten.
Ok... Ik had het wel over homeopathie en de reactie van Jogy daar op.quote:Op woensdag 7 november 2007 16:33 schreef Geartsjuh het volgende:
[..]
Ik probeer een argument aan te voeren
[..]
Ik heb het dan ook niet over homeopathie. Ik heb het over paranormale zaken.
Naja, die docu van Gore heeft het over het feit dat de CO2 productie ervoor gaat zorgen dat er superstormen komen volgens mij. Als nu blijkt dat die Engelse wetenschapper een paar maanden van te voren op basis van zonnenactiviteit een storm kan voorspellen dan is het in ieder geval een aanwijzing dat het door de zon komt en niet door CO2. Dat is even de link die ik wil proberen te leggen.quote:Op woensdag 7 november 2007 21:06 schreef nokwanda het volgende:
Jogy, die fart snap ik even niet.
Het fenomeen superstorm is toch niet iets van nu alleen. Dat is blijkbaar vaker voorgekomen. Al is het maar eens in de zoveel eeuwen. Dus daar zie ik de correlatie even niet. Of zie ik nu iets over het hoofd?
True enough, ik weet niet hoe hij het helemaal doet, maar met de gedachtegang dat hij het enkel op basis van zonnenactiviteit doet dan zou het voor mij wel een verdere verzwakking zijn van de veronderstelde beïnvloedbaarheid van de komende klimaatveranderingen.quote:Op woensdag 7 november 2007 22:16 schreef nokwanda het volgende:
Het een sluit het ander niet uit. Als het door zonneactiviteit opgewekt kan worden, en dan moet dat wel onder heel specifieke omstandigheden gebeuren, anders zou het wel minder spectaculair zijn, wil dat niet zeggen dat de CO2 uitstoot daar niks mee te maken heeft. Wat is de invloed bijvoorbeeld op de ozonlaag? Die heeft zo wel invloed op de mate waarin zonneactiviteit tot de aarde doordringt, lijkt me.
Even als leek hoor. Ik word hier graag in gecorrigeerd.
Nog afgezien van dit aspect kan ik me voorstellen dat je de slagroom zowel met de mixer als met de garde geklopt krijgt.
Ja, stop met het onnodig kappen van bomen, het vervuilen van de rivieren, het uitroeien van dieren etc etc etc.quote:Op woensdag 7 november 2007 22:49 schreef nokwanda het volgende:
Nou ja, klimaatveranderingen komen er toch wel. Die kunnen ook niet stabiel blijven. Zijn ze over miljoenen jaren ook duidelijk niet geweest. Geen reden om dat nu wel te veronderstellen. Feit blijft wel dat de aarde verklooit wordt, dus de kop in het zand en evrder klooien is er dan vooalsnog niet bij. Bewustwording van dat feit zou toch wel moeten.
Ja, meer parkeerplaatsen, maar dan ook over 4 jaar verplicht volautomatische piloot in de auto om je overal heen te brengen. Nadeel is dat je dan niet helemaal het gevoel hebt in controle te zijn maar voordeel is dan wel weer dat je in theorie 200 kan rijden waar men nu maar 120 mag enzo. tijdwinst dus. Goede dingen.quote:Op woensdag 7 november 2007 23:05 schreef L.Denninger het volgende:
Ik zeg humbug, we hebben meer parkeerplaatsen nodig.
Prachtig stukje tekst!quote:Op woensdag 7 november 2007 16:23 schreef jogy het volgende:
Dat is mijn kijk op de wereld en ik vind de kijk van andere mensen weer zodanig star en met een stellige overtuiging dat hetgeen wat bekend is in de wereld het enige is wat mogelijk zou zijn terwijl er nog zo verschrikkelijk veel niet bekend is. Ik geef ook vaak genoeg toe dat ik het niet weet, zeker inzake bijvoorbeeld homeopathie. En tja, dat ik meer waarde hecht aan een persoonlijke ervaring ( of wat betreft internet geef ik ze het voordeel van de twijfel want iedereen kan van alles uit zijn/haar duim zuigen natuurlijk ) van iemand dan een studie. Of die studie nou in het voordeel of nadeel wijst van een bepaald iets maakt dan niet zoveel verschil uit voor mij. Ik speel in dit topic wel met jullie regels mee maar dan kan ik nog niet mijn kijk op de dingen opzij zetten. Zeker inzake dat homeopathie hebben we hier wel bewezen dat de meningen geen centimeter dichter bij elkaar zullen komen. De mensen die een voordelige werking van homeopathie hebben ondervonden zullen hun eigen mening niet aanpassen en degene die er niet in geloven zullen er ook niet in gaan geloven omdat er toevallig een piepeltje ergens beter is gewordennadat diegene wat water heeft gedronken want wie zegt dat het één met het ander te maken heeft? Zo is het en zal het blijven, doe je niks aanen is ook niet erg maar als je niet verder komt dan is het niet echt nuttig of zelfs leuk om erin verder te gaan. Jij hebt jou mening onderbouwd met je eigen ervaringen en opgezochte onderzoekjes en ik de mijne. Zo geldt het voor iedereen.
Er valt niks op te zeggen; wat heb ik aan zijn persoonlijke ervaringen als we een wetenschappelijke discussie hebben!? Helemaal niets; net zoveel als dat we hebben aan iemand die claimt doodziek te zijn geweest, maar om duistere redenen niet wil vertellen wat hij had.quote:Op donderdag 8 november 2007 08:53 schreef Darkwolf het volgende:
Prachtig stukje tekst!![]()
En hier hoopte ik dan ook een reactie op terug te lezen van (bijv.) The_End.
Maar zoals hij kan roepen dat iedereen maar weg rendt uit dit topic, zo zie ik ook vaak dingen in posts van de non skeptical die links worden gelegd en niet op in gegaan word.
Het lijkt me sterk dat deze lange post van jou door menig mens ontgaan is, maar goed...![]()
quote:Op woensdag 7 november 2007 20:00 schreef jogy het volgende:
poging 27381
Zeg, ik had net een brainfart hè, de komende superstorm is volgens die engelse gozer te voorspellen op basis van zonnenactiviteit. Aan de andere kant is zo'n superstorm één van de paradepaardjes van de hele klimaatveranderingshetze die nu gestalte heeft gekregen.
Is het feit dat, mocht die superstorm daadwerkelijk langs komen zeilen, een superstorm te voorspellen is op basis van zonnenvlammen niet een hele mooie aanwijzing dat de zon verantwoordelijk is voor de klimaatveraneringen en niet de CO2 productie?
Nu ben ik even skeptisch, over de hele CO2 campagne die wordt gevoerd.
http://www.knmi.nl/kennis(...)limaat_op_aarde.htmlquote:Conclusie
Wanneer de zon, zoals hierboven beschreven, het klimaat beïnvloedt - en dit staat of valt met het vinden van een fysisch mechanisme voor deze invloed, zodat ook via een andere weg dan een statistische analyse de amplitude van het signaal kan worden bepaald - , kan het antropogene klimaateffect met grotere nauwkeurigheid worden berekend. Zo kan de temperatuurstijging in 1990 door broeikasgassen en sulfaat-aerosolen in geval van de onderzochte optimaal verklaarde temperatuurvariatie van 90% geschat worden op 0.25 tot 0.60°C. Al met al lijkt de invloed van de zon op het klimaat dus een goede verklaring voor de tot dusver onbegrepen temperatuurfluctuaties eerder deze eeuw, maar de zonnetheorie staat in geen geval haaks op de broeikas-theorie!
Vind van niet...quote:Op woensdag 7 november 2007 20:00 schreef jogy het volgende:
poging 27381
Zeg, ik had net een brainfart hè, de komende superstorm is volgens die engelse gozer te voorspellen op basis van zonnenactiviteit. Aan de andere kant is zo'n superstorm één van de paradepaardjes van de hele klimaatveranderingshetze die nu gestalte heeft gekregen.
Is het feit dat, mocht die superstorm daadwerkelijk langs komen zeilen, een superstorm te voorspellen is op basis van zonnenvlammen niet een hele mooie aanwijzing dat de zon verantwoordelijk is voor de klimaatveraneringen en niet de CO2 productie?
Nu ben ik even skeptisch, over de hele CO2 campagne die wordt gevoerd.
Ik denk - we zien het dan wel weer, ik zal er hier in Sydney weinig last van hebbenquote:Op woensdag 7 november 2007 23:09 schreef jogy het volgende:
Anyway, hoe denken de skeptische mens over die waarschuwing over een superstorm nu zijn andere waarschuwing over een normale storm ook dreigt uit te komen?
Waarom eigenlijk, even vooropgesteld dat ik niets met een religeuze leer van doen heb, ik heb die boeken nog niet ens gelezenquote:Op dinsdag 13 november 2007 17:49 schreef Hanoying het volgende:
[..]
"Waarom je een evolutie-theorie onlosmakelijk verbind aan de onmogelijkheid van bijvoorbeeld reïncarnatie is mij een raadsel"
Omdat de evolutietheorie en reincarnatie fundamenteel tegengesteld zijn. Het één sluit het ander inderdaad uit.
De natuur en het leven is mooi en verbazend genoeg hoor, nogmaals ik heb mijn vertrouwen in een eventueel hiernamaals niet nodig maar het klinkt zeker niet onmogelijk in de oren en ik heb genoeg kleine dingetjes meegemaakt die mij wel versteld deden staan. Van Tarotkaarten bijvoorbeeld wordt heel vaak gezegd dat het enkel en alleen maar verbanden wíllen zien en dat het verder niets is. Al zie ik eigenlijk altijd een lijn in de legging. Als het over geld gaat krijg je veel pentakels, als het over een strijd gaat komen er zwaarden naar voren en ga zo maar door. Ookal stel je de vraag niet maar loop je er wel mee rond dan nog kan er een legging gemaakt worden voor je die het een en ander duidelijk maakt in verband met je vraag, vaak weet je het antwoord die gegeven wordt stiekem wel en dat antwoord komt doorgaans dan ook zwart op wit ( als je het uittypedquote:"Op een gegeven moment heb ik op FOK! gewoon om horizonverbredende boeken gevraagd ergens in een topic. "
Als je je echt wilt verdiepen in de schoonheid van de natuur en het leven dan raad ik de volgende site als startpunt aan: http://www.unpronounceable.com/dawkins/
Ok, hoe denk je nou eigenlijk hoe zoiets werkt een intuitie op afstand van moeder en kind, dat zou in de geest van de hedendaagse wetenschap waar alles in principe van elkaar is afgescheiden door ruimte en tijd en dat er niets bekend is wat ervoor zou kunnen zorgen dat een moeder thuis weet dat haar kind ergens onder een wiel ligt ofzo? Om maar even een dwarsstraat te noemen natuurlijk. Terugkomend op reïncarnatie, hoe wil je dat eigenlijk falsificeren? Er zijn genoeg zaken bekend en onderzocht die wijzen op het feit dat reïncaratie plausibel is Linkje van wikipedia Dus, volgens mij hebben we wel een leuk nieuw onderwerp gevonden om even een paar posts aan te wijden als je zin hebtquote:"ik zie binnen de wetenschap ( het ultieme voorbeeld van de rationaliteit in veel gevallen ) ook een soort van religieuze aanbidding van vastgestelde natuurkundige wetten en de onverbiddelijke ontkenning van ook maar een mogelijkheid dat men hier nog niet alles hebben ontdekt wat er te ontdekken valt in het geval van het nu nog paranormale dan."
Wetenschap is niets anders dan het opstellen van theoriën en vervolgens het proberen te falsificeren van diezelfde theoriën. Als een theorie gefalsificeert wordt dan is dit een groots moment en kunnen we een betere opstellen die weer een stapje dichter bij de waarheid komt. Natuurlijk kunnen er zaken zijn binnen het paranormale die ooit binnen de normale wetenschap worden opgenomen. Ik kan me best voorstellen dat er iets zou kunnen zijn als een zesdezintuig dat ons voor gevaar behoedt of dat een zeker instictief contact/gevoel onderhoud tussen bv moeder en kind, ook als ze vav elkaar verwijderd zijn. Dat een dergelijk "zintuig" binnen een diersoort evolueert lijkt me niet ondenkbaar. Ik wijs absoluut niet alles af wat nu binnen het paranormale ligt, maar wel het meeste en zeker de paranormale beweringen die lijnrecht tegen het bewijs ingaan. Reincarnatie als theorie is door een schier eindeloze hoeveelheid bewijs gefalsificeerd, als wetenschapper hoef ik dan ook geen aandacht te besteden aan een dergelijke theorie en kan ik hem afdoen als prietpraat.
Ja, ooit is er voor alles een rationele verklaring te vinden, zodra onze ratio ver genoeg is uitgebreid, daar ben ik het helemaal mee eens. Alleen wachten op de wetenschap tot ze eindelijk ver genoeg zijn om alles te verklaren zal nog wel een paar reïncarnatis duren dus ga ik er nu alvast mee aan de slag. Mensen worden tegenwoordig even hard de ratio ingeduwd als vroeger in de religies en dat is wat mij betreft even fout. Al doen de meeste wetenschappers niet aan martelingen, sommige wel maar het overgrote deel niet en dat is wel een vordel. Maar ook in de wetenschap ka je verketterd worden als je je met zoiets bezig houdt als een zesde zintuig. Dan wordt je in het parawetenschappelijke hok geduwd en krijg je een kwakzalvers 'prijs' aan je broek en neemt niemand je meer serieus. Dat kan je best als eenhoge drempel beschouwen om je daar ooit mee bezig te houden, op zich, ik bedoel iedereen heeft groep nodig om zich mee te indentificeren en als je collegae je laten vallen doet dat pijn.quote:"Omdat niemand uberhaupt weet wat er te meten is bij bepaalde verschijnselen zoals een opa-verschijning aan de bedrand de nacht dat ie sterft"
Ook voor dergelijke verschijnselen zal ooit een rationele verklaring gegeven worden. Ook voor dergelijke verschijnselen geldt wat in mijn vorige post gold voor flikkerende lampjes: Er is een schijnbaar eindeloze hoeveelheid rationele verklaringen denkbaar en slechts één van de miljoenen verklaringen is dat je overleden opa daadwerkelijk als geest naast je bed staat. Ook hier geld dat de laatstgenoemde in strijd is met alles wat de wetenscap op dt moment over de mens weet en heeft ontdekt en de laatste theorie is gefalsificeerd. Een zesde zintuig is als theorie nog niet gefalsificeerd maar helaas is er ook geen reproduceerbaaar bewijs voor gevonden tot nog toe. Op het moment dat dit wel gebeurd zal het zijn totreding vinden in de mainstream wetenschap en de verklaring van een zesde zintuig kan dus ook een rationele zijn.
Nee hoor, de optie van reïncarnatie op voorhand afwijzen omdat je er niet aan wilt is star (en stupide, zo je wiltquote:"Echt, die allergie tegen ook maar iets wat zweverig klinkt is bijna net zo fundamenteel als het tegen beter weten geloven dat God op de 7de dag op een wolk zat en zag dat het goed was."
Ik heb geen allergie naar dingen die zweverig klinken.. Als iets zweverig klinkt dan maak je er maar een theorie van en dan gaan we proberen die te falsificeren. Maar wat jij zelf niet ziet is dat het geloven in reincarnatie zeker zoveel geloof (en stupiditeit) van een mens vraagt als het geloven in een god op een wolk. Als je denkt dat reincarnatie plaats vindt dan heeft dit nogal wat implicaties voor het universum en het leven en kan eveneens de evolutietheorie overboord. Ze bijten elkaar echt hoor, dit moet je toch kunnen zien.
Volgens mij niet. De evolutietheorie gaat over de ontwikkeling van soorten, natuurlijke selectie, erfelijke eigenschappen en wie en wat het beste overleeft in de natuur. De evolutietheorie richt op wat er gebeurd tijdens het leven en dan in een tijdsbestek van vele generaties. Reïncarnatie gaat juist over wat er na het leven van één individu gebeurd. Dit staat volledig los van zijn rol binnen de evolutie. Daar stapt hij op het moment dat hij doodgaat uit om er op een ander moment weer in te komen, in een nieuwe verschijningsvorm. Dat lichaam is dan weer gebonden aan natuurlijke evolutie. Het sluit elkaar dus niet uit maar vult elkaar aan.quote:Op dinsdag 13 november 2007 17:49 schreef Hanoying het volgende:
[..]
"Waarom je een evolutie-theorie onlosmakelijk verbind aan de onmogelijkheid van bijvoorbeeld reïncarnatie is mij een raadsel"
Omdat de evolutietheorie en reincarnatie fundamenteel tegengesteld zijn. Het één sluit het ander inderdaad uit.
Dat is pure rationaliteit op basis van hoe men denkt en ontdekt hoe de wereld in elkaar steekt. Hoe ik er tegenaan kijk en volgens mij is daar ook wel redelijk consensus over in de wijde wereld van de wetenschap is dat onze kennis nog niet zodanig is dat er overal sluitende theorieën van gemaakt kunnen worden, dus je hebt wel gelijk dat als je technisch en wetenschappelijk verder wilt komen in de wereld dan is de methodiek die een wetenschapper aanhoudt de beste manier. Je maakt theorieën op basis van wat je observeerd en gaat daar mee verder tot je ergens tegenaan loopt en hop je gaat aan de slag met de nieuwe data en bouwt daar weer een nieuwe theorie omheen tot je ideaal gezien èèn theorie overhoudt voor alles wat er is.quote:Op dinsdag 13 november 2007 23:19 schreef Hanoying het volgende:
@ Jogy 13-11 20:30
Here we go Jogy:
"Leg mij eens uit waarom het onmogelijk zou zijn dat evolutie en reïncarnatie elkaar bijten, lijkt me wel een leuke om in te duiken. "
Evolutie, en de meest gangbare theorie om evolutie te verklaren (het neo-darwinisme) gaat in de basis uit van drie simpele dingen: reproductie, willekeurige mutatie en natuurlijke selectie. Dit is feitelijk voldoende om het leven van begin tot eind te verklaren. De eerste vonk is lastig maar al met al heb je slechts een molecuul nodig dat zichzelf gaat reproduceren en de hele zaak is in gang. Zo is ook het leven op aarde ontwikkeld en het is schoonheid in eenvoud. Willekeurige mutaties gekoppeld aan natuurlijke selectie zijn voldoende om de meest mooie werelden te laten ontstaan, om de meest vreemde wezens te laten verrijzen. Een ongelovelijk simpel begrip met ongelovelijk complexe resultaten. Als je binnen een dergelijk simpel begrip ineens reincarnatie wilt introduceren dan zet dit de theorie op zijn kop.
Reincarnatie gaat uit van een ziel die los staat van zijn menselijke omhulsel. Een ziel die kan bestaan zonder stoffelijk omhulsel en ergo ook niet gebonden is aan genen en DNA. Een niet stoffelijke, onsterfelijke ziel bestaat immers buiten de materie om en heeft geen basis in materie. Een niet stoffelijke en onsterfelijke ziel conflicteerd al met de eerste grondregel van evolutie: reproductie. Hij conflicteerd met de tweede: Willekeurige mutatie aangezien er niets te muteren valt en hij confliceerd met de derde (natuurlijke selectie) omdat de zielen in het geval van reincarnatie onsterfelijk zijn en ook geen natuurlijke selectie kennen.
Accepteren dat beiden naast elkaar kunnen bestaan heeft ook geen zin want evolutie is gebaseerd op toeval en geluk waar de aanwezigheid van zielen die generatie op generatie terugkomen uitgaat van ordening. Als reincarnatie waar is dan kan natuurlijke selectie niet juist zijn.
Ik kan het ook wel voor je leggen gewoon om de proef op de som te nemen en het kan geen kwaad denk ik. Je kan een vraag stellen want op zich is dat wel wat gerichter met een antwoord dan een algemene legging. Ik hoef die vraag niet te weten en het enige wat ik ervoor nodig heb is een geboortedatum en woonplaats ( vermoedelijk meer voor mezelf dan iets anders ). Het lijkt mij in ieder geval wel een goede. Schrijf de vraag op een papiertje, geef aan dat je het opgeschreven hebt en dan leg ik een reeks kaarten neer en gooi ze in dit topic. Deze manier staat wijdopen voor valsspelen natuurlijk maar ik ga ervanuit dat je er dan dus wel eerlijk mee omgaat om de test in ere te houden. Wat vind je ervan?quote:"ik wil gewoon mijn gedachtengang even verduidelijken en ik heb een zwak punt voor uitgebreide discussies. "
[..]
Ik heb nog nooit tarotkaarten gelegd maar wil het nog wel eens doen, lijkt me toch aardig om te zien wat er uit naar voren zou komen. Overigens is het in mijn optiek wel compleet bijgeloof maar dat had je al wel geraden waarschijnlijk. Overigens kan ik me goed voorstellen dat persoonlijke gebeurtenissen je kijk op de wereld veranderen maar dan nog hoeft het niet juist te zijn. Ikzelf zou misschien ook 180 graden draaien in mijn opvattingen als ik een bijna dood ervaring zou overleven waarbij ik zeker wist dat ik met mijn grootvader had gesproken. Strikt genomen zou ik vast willen houden aan mijn rationaliteit en dit zou ik ook moeten omdat ik het slachtoffer ben van een illusie maar wellicht is de illusie te sterk en red ik het ook niet.
Precies ja, het hoeft helemaal niet paranormaal te zijn. Het is nu paranormaal omdat men de werking (nog) niet begrijpt. Als je dan de mogelijkheid van gedachtes die buiten je eigen hoofd kunnen voortbestaan als mogelijkheid aanneemt door het onderzoek dat ermee gedaan is waarom zou een eventuele ziel dan niet kunnen vootbestaan buiten het stoffelijke? Volgens mij is het zo dat er zelfs in leegte een energiepotentieel bestaat van een zwart gat ofzo, wederom een 'klok » klepel?' verhaal dsu don't shoot me, ik heb onlangs een boek half uitgelezen en daar stond het iig wel in. ( url=http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_DisplayProductInformation-Start?Section=BOOK_EN&BOL_OWNER_ID=1001004000969692]The elegant universe[/quote] Om maar even te laten zien dat ik niet alleen esoterische pseudowetenschappelijke boeken leesquote:Ok, hoe denk je nou eigenlijk hoe zoiets werkt een intuitie op afstand van moeder en kind, dat zou in de geest van de hedendaagse wetenschap waar alles in principe van elkaar is afgescheiden door ruimte en tijd en dat er niets bekend is wat ervoor zou kunnen zorgen dat een moeder thuis weet dat haar kind ergens onder een wiel ligt ofzo?
Ik weet het niet, maar op zich lijkt me een zesde zintuig een nuttig iets en als iets nuttig is kan het evolueren. Misschien is een bepaald niveau van intelligentie een voorwaarde voor het ontwikkelen van een zesde zintuig en zijn we daarom nog in een zeer primaire fase van onze evolutie van dit zintuig. Als immers een basisintelligentie vereist was om uberhaupt een zesde zintuig te ontwikkelen dan kan het dat we het pas een paar honderdduizend jaar aan het ontwikkelen zijn en dan is het verre van compleet. Ik geloof wel dat er iets dergelijks bestaat namelijk. Er zijn zonder enige twijfel verhalen bekend van moeders die gewoonweg weten dat hun dochter een ongeluk heeft gehad en ook zijn er mensen die inderdaad hun opa aan de rand van hun bed hebben zien staan op het moment dat hij dood gaat. Ik denk zelf dat het wellicht iets te maken heeft met het feit dat gedachten ook en bepaalde frequentie hebben en dat je met je directe familie wellicht sterker resoneerd dan met andere mensen. Misschien pak je elkaars "gedachtenruis" op, niet altijd maar soms. En zeker als er iets dramatisch gebeurd zoals een ongeluk of de dood. Ik kan me voorstellen dat het brein van de opa in zijn laatste seconden sterker aan zijn familie dacht dan ooit en wellicht pikte de familie dat op met een rudimentair 6de zintuig. Op zich is dit ook geen verklaring die voorbehouden is aan het paranormale, de traditionele wetenschap doet hard zijn best om te ontdekken of gedachten kunnen worden opgevangen en ik geloof dat er zelfs wel wat klein succes is geboekt. Volgens mij was er iets in de vorm van tweelingen die met een statistisch significant percentage de kleur van de kaart die hun tweelingbroer in een aangrenzende kamer bekijkt konden raden en zo zijn er nog wel wat meer. Intunen op elkaars brainwaves zeg maar.
quote:Om maar even een dwarsstraat te noemen natuurlijk. Terugkomend op reïncarnatie, hoe wil je dat eigenlijk falsificeren? Er zijn genoeg zaken bekend en onderzocht die wijzen op het feit dat reïncaratie plausibel is Linkje van wikipedia Dus, volgens mij hebben we wel een leuk nieuw onderwerp gevonden om even een paar posts aan te wijden als je zin hebt.
Ik heb hier zelf eerder in de discussie een fout mee gemaakt want ik lokte je deze vraag uit en maakte er zelf een fundamentele denkfout. Eigenlijk hoeft reincarnatie als begrip an sich niet gefalsificeert te worden en kan dit ook niet want daar wordt een denkfout gemaakt. Wat jij namelijk vraagt is dat ik een negatief bewijs en dat kan en hoeft niet. Ik kan ook niet bewijzen dat we niet geschapen zijn door rode kreeftachtigen die de aarde uit hun aars poepten ik kan ook niet bezijzen dat er geen blauwe teennagel rond Jupiter draait. Bewijzen dat iets niet bestaat hoeft ook niet, de bewijslast ligt bij degende die de claim doet dat iets bestaat.
Wat je in wetenschap doet is je theorie uitschrijven en hem vervolgens tackelen en aanscherpen. Eerst stel je bv dat mensen na hun dood niet echt doodgaan maar dat de ziel direct opnieuw geboren wordt. Iets dergelijks. Dan ga je op basis van die stelling falsificeerbare claims maken zoals:
"Als mensen na hun dood direct terugkeren in een nieuw mens dan kunnen er nooit meer sterfgevallen op een dag zijn dan dat er geboortes zijn"
Die stelling falsificeer je door even te checken hoeveel Babies er zijn geboren op de dag dat de atoombommen zijn geworpen of iets dergelijks en dan scherp je je theorie aan, of in dit geval vlak je hem af naar:
Mensen gaan na hun dood niet echt dood maar keren terug in een ander lichaam, dit hoeft echter niet direct ,maar kan ook binnen een jaar zijn.
Ook die stelling is te falsificeren door te kijken naar de pest in de middeleeuwen but anyway. Zo ga je door en door en door totdat een theorie sterk wordt en hij niet te tackelen is/lijkt. Een sterke theorie is een theorie die heel veel vragen kan overleven en steeds in overeenstemming is. Als één vraag echter negatief wordt beantwoord is je theorie dus niet goed meer en moet hij gewijzigd worden of overboord worden gegooid.
Zo hoort wetenschap te werken maar vreemd genoeg houdt esotherie zich hier nooit aan. In plaats van te werken met de falsificatiemethode van Popper zoals het hoort gaat men niet proberen om zjin theorie onderuit te halen maar gaat men proberen hem te staven met bewijs. Dit is de omgekeerde wereld want nu ligt de claim tot falsificatie ineens niet meer bij de theorie zelf maar bij de critici. Elk stukje bewijs is nu een stelling, een paar duizend verhalen van kinderen die beweren een ander leven te hebben gehad zijn ineens een paar duizend stukjes bewijs en tegen de critici wordt gezegd: Weerleg ze dan!! Falsificeer al het bewijs dan! Kan je niet he? Niet allemaal he? Zie je wel! Onze theorie is juist want de critici kunnen niet eens al het bewijs weerleggen.
Wat kan een serieus criticus hier nu op zeggen? Geef je me even een paar honderd miljoen en twintig jaar en ik probeer er zoveel mogelijk onderuit te halen? Natuurlijk niet. Serieuze wetenschappers zeggen: wat? Moet ik als criticus nu eens een paar duizend bewijsstukken gaan falsificeren? Ga eens even snel weg... mafkees.
Helaas geld dit niet voor het grote publiek.. Die lezen een boek met 'het wonderbaarlijke verhaal van mannetje X en zijn vorig leven' en zijn om. Of ze lezen de bijbel of de Koran en zijn om. En dan zeggen ze tegen de wetenschapper: Bewijs dan!! Bewijs dan eens dat god niet bestaat! Kan je niet he? Bewijs dan eens dat reincarnatie niet bestaat!! Doe dan! Als de wetenschapper terug zegt dat hij geen negatief kn bewijzen dan wordt dit gezien als zwaktebod terwijl hij gewoon de waarheid spreekt.
Er zijn genoeg wetenschappers die de wetenschappelijke methode in acht nemen en nog steeds kapot geschopt worden daar is meer dan genoeg over te vinden van mensen die een goede carriere hebben, ergens aan beginnen wat in het nu nog paranormale vlak zit en uitgerancheerd worden. Het is helaas de waarheid dat er ook bij de wetenschappers mensen zitten die graag in zwart-wit denken. En die nemen per definitie iemand niet meer serieus omdat ze zich met die ongein bezig houden. Het reïncarneren zal heus wel in strijd zijn met de opgestelde theorie en met hetgeen wat we nu denken te weten maar het kan twee redenen hebben, of het is niet zo en de legio aan beweringen zijn allemaal fout en daarmee is de kous af of de theorie klopt niet.quote:".Mensen worden tegenwoordig even hard de ratio ingeduwd als vroeger in de religies en dat is wat mij betreft even fout. Al doen de meeste wetenschappers niet aan martelingen, sommige wel maar het overgrote deel niet en dat is wel een vordel. Maar ook in de wetenschap ka je verketterd worden als je je met zoiets bezig houdt als een zesde zintuig. Dan wordt je in het parawetenschappelijke hok geduwd en krijg je een kwakzalvers 'prijs' aan je broek en neemt niemand je meer serieus. Dat kan je best als eenhoge drempel beschouwen om je daar ooit mee bezig te houden, op zich, ik bedoel iedereen heeft groep nodig om zich mee te indentificeren en als je collegae je laten vallen doet dat pijn. "
Zoals bovenstaand vermeld krijgt er niemand een stempel en mag je je best bezig houden met zaken als een zesde zintuig of wat dan ook. Maar doe het dan wel eerlijk. Geloof je in een zesde zintuig? Ga dan niet zeggen "bewijs dan dat het niet bestaat!! Doe dan!!" want dat doen de meeste esotheristen in de basis en daarom worden ze terecht verketterd. Iemand die echter een stelling van zijn theorie maakt in de trand van:
-Als er een zesde zintuig bestaat dan zullen tweelingen die zich in afzonderlijke ruimtes als hun counterpart bevinden vaker kunnen zeggen welke kleur hun tweelingbroer voor zich heeft als dat statistisch gezien mag worden verwacht en eveneens vaker dan een controlegroep die geen familieleden bevat"
Kijk.. Dan ben je aan het onderzoeken. Dan doe je een experiment en blijkt het nog juist ook. Kablam.. Je hebt de eerste test doorstaanen je theorie is ineens wat waard geworden, wordt gepubliceerd en je krijgt funding. Nu nog een paar meer testen doorstaan/niet doorstaan en aanscherpen die theorie!
de ellende van reïncarnatie voor de wetenschap dan is dat het niet stoffelijk is dus je kan het niet vastpakken, omdraaien, electrische stootjes geven en kijken hoe het reageert of wat dan ook, het enige wat je kan doen is de beweringen in het veld toetsen maar dan nog heb je het risico dat er twee families zijn die het hebben afgesproken, hoe wil je daar ooit achter komen? Kan niet. Het is vervelend en moeilijker te testen dan een tweeling in verschillende kamers aangezien een tweeling niet kan afspreken dat hij de eerste keer blauwziet, daarna groen en als laatste rood. De wetenschappers hebben een goed afgesloten waterdichte methodiek om te blijven testen, reïncarnatie komt niet verder dan anekdotes van de mensen die het beweren, eventueel een moedervlek of een litteken vergelijken maar daar stopt het ook wel. Neemt niet weg dat het waar kan zijn, ookal is het moeilijk te testen door de hele situatie ervan.quote:"Nee hoor, de optie van reïncarnatie op voorhand afwijzen omdat je er niet aan wilt is star (en stupide, zo je wilt) terwijl er genoeg indirect bewijs is dat het mogelijk is. Onderzoeken worden er nog steeds naar gevoerd dus je vooringenomenheid jegens reïncarnatie is nou niet echt wetenschappelijk of rationeel te noemen. "
Ik wijs hem op voorhand af omdat er helemaal niets is om aan te nemen. Ten eerste is reincarnatie wel degelijk in strijd met de evolutietheorie (en die is hard hoor.. die heeft al heel wat pogingen tot tackelen doorstaan) en ten tweede is het geen serieuze theorie. In plaats van dat men een theorie opstelt en deze probeert te falsificeren houd men vast aan een leeg begrip en gaat men zoeken naar bewijs om zijn theorie te staven. Dit is een fundamenteel verkeerde manier van wetenschap bedrijven en bewijst helemaal niets.
En dat was hem weer, cheers
Ik vind nog steeds dat je appels met peren zit te vergelijken. Het is een goeie appel hoor, daar niet van. Maar een appel is wel fundamenteel anders dan een peer.quote:Op dinsdag 13 november 2007 23:19 schreef Hanoying het volgende:
Evolutie, en de meest gangbare theorie om evolutie te verklaren (het neo-darwinisme) gaat in de basis uit van drie simpele dingen: reproductie, willekeurige mutatie en natuurlijke selectie. Dit is feitelijk voldoende om het leven van begin tot eind te verklaren. De eerste vonk is lastig maar al met al heb je slechts een molecuul nodig dat zichzelf gaat reproduceren en de hele zaak is in gang. Zo is ook het leven op aarde ontwikkeld en het is schoonheid in eenvoud. Willekeurige mutaties gekoppeld aan natuurlijke selectie zijn voldoende om de meest mooie werelden te laten ontstaan, om de meest vreemde wezens te laten verrijzen. Een ongelovelijk simpel begrip met ongelovelijk complexe resultaten. Als je binnen een dergelijk simpel begrip ineens reincarnatie wilt introduceren dan zet dit de theorie op zijn kop.
Reincarnatie gaat uit van een ziel die los staat van zijn menselijke omhulsel. Een ziel die kan bestaan zonder stoffelijk omhulsel en ergo ook niet gebonden is aan genen en DNA. Een niet stoffelijke, onsterfelijke ziel bestaat immers buiten de materie om en heeft geen basis in materie. Een niet stoffelijke en onsterfelijke ziel conflicteerd al met de eerste grondregel van evolutie: reproductie. Hij conflicteerd met de tweede: Willekeurige mutatie aangezien er niets te muteren valt en hij confliceerd met de derde (natuurlijke selectie) omdat de zielen in het geval van reincarnatie onsterfelijk zijn en ook geen natuurlijke selectie kennen.
Accepteren dat beiden naast elkaar kunnen bestaan heeft ook geen zin want evolutie is gebaseerd op toeval en geluk waar de aanwezigheid van zielen die generatie op generatie terugkomen uitgaat van ordening. Als reincarnatie waar is dan kan natuurlijke selectie niet juist zijn.
De meest gebruikelijke theoriën stellen dat alles bezield is, dus ook de molecuul, de bacterie, de vis, de mens, enz. Er is geen moment waarop er opeens een ziel bij komt kijken omdat zielen er altijd al geweest zijn. Hij is dus niet geevolueerd. De ziel is een vaststaand iets met verschillende verschijningsvormen.quote:Op woensdag 14 november 2007 17:51 schreef Hanoying het volgende:
Als je dan accepteerd dat het leven door evolutie ontstaat en evolueert van simpel naar complex dan zit je met het probleem 'waar komt de ziel vandaan?', ik neem aan dat een zichzelf reproducreend molecuul nog geen ziel heeft toch? Een bacterie wel? een vis? een spin? een aap? wanneer kwam er opeens een ziel bij kijken? Het leven kon het schijnbaar honderden miljoenen jaren zonder ziel af, maar nu is er opeens een ziel. Waar komt hij vandaan en waarom?
Als je accepteert dat een ziel er in eerste instantie niet was en dat hij er nu in de mensheid wel is dan is hij dus door evolutie ontstaan. Maar een ziel is niet gebonden aan het stoffelijke waar evolutie enkel en alleen betrekking heeft op het stoffelijkee. Contradictio in terminis..
Als je ervan uitgaat dat alles bezield is, dan is er ook geen plek waar geen ziel is. Er is dus geen punt waarop de ziel begint en waar de ziel eindigt. Toch heb je naar mijn idee wel een bepaalde concentratie ziel. Een levend wezen heeft naar mijn ervaring een grotere mate ziel dan bv. een steen. Vergelijk het met een soort aura waarbij als je dicht bij een persoon staat de ziel erg dicht is en als je veraf staat hij heel dun is, maar hij is er nog steeds.quote:Op woensdag 14 november 2007 19:32 schreef Prst_ het volgende:
Waar zit hem dan de ziel bijvoorbeeld in een molecuul water?
Donkere materie is ook niet meetbaar of direct waarneembaar, ook daar gaat het om indirecte waarneming met het verschil dat het universum een constante waarde heeft aan natuurkundige krachten, het is dus makkelijker in een formule te proppen dan reïncarnatie, het universum heeft geen last van een subjectieve waarneming, een slechte dag, waanbeelden of wat dan ook waar mensen wel last van hebben. Maar ook bij reïncarnatie heb je dus aanwijzingen dat het plausibel kan zijn door getuigenissen, 'vreemd' gedrag bij kinderen ('Vroeger toen ik groot was') en dergelijke.quote:Op woensdag 14 november 2007 23:44 schreef L.Denninger het volgende:
Is een ziel meetbaar / waarneembaar ?
Is een hoeveelheid 'ziel' op een of andere manier aan te tonen ?
(Nee, svp niet het achterhaalde '21 gram' verhaal)
Als dat niet zo is :
- wat onderscheidt het ziel verhaal dan van elk ander willekeurig verzinsel dat niet aan te tonen is ? ("God is een grote onzichtbare eenhoorn !")
- is het dan relevant ? Is iets dat we niet waar kunnen nemen en geen meetbare invloed heeft relevant voor ons ?
Boeken en andere literatuur, ervaring (meditatie) en onderbuikgevoel.quote:Op woensdag 14 november 2007 23:16 schreef Prst_ het volgende:
Naar jouw idee, denk je, naar jouw ervaring.
Baseer je zulke uitspraken alleen op een soort onderbuikgevoel?
Dat kan ja. Theoretisch zou het moeten kunnen. Ik vind aura's zien altijd in meer of mindere mate een soort uiting van de ziel. Dat benadert het nog het meest denk ik.quote:Als er ergens een 'concentratie ziel' kan zijn dan betekent dat dat de 'ziel' uit iets bestaat waarvan je op bepaalde plekken meer aantreft dan ergens anders.
Dat weet ik niet. Is moeilijk te zeggen.quote:waar bestaat de 'ziel' dan uit?
Zo ver ik weet nog niet.quote:Op woensdag 14 november 2007 23:44 schreef L.Denninger het volgende:
Is een ziel meetbaar / waarneembaar ?
Die 21 gram heeft niks met de ziel te maken. Ik hoop dat het op een of andere manier is aan te tonen maar ik zou je zo niet kunnen zeggen hoe je het kan meten. Ik weet alleen dat je iets van de ziel kan ervaren als je in trance bent, een diepe meditatieve ervaring hebt of als je onder invloed bent van drugs. Vooral dit laatste levert natuurlijk geen betrouwbare ervaringen op dus daar heb je niet zo veel aan. Het andere is ook enkel gebaseerd op ervaring dus nee het is niet aan te tonen. Ik zie het op dit moment meer als iets waarin je gelooft. Het is nu niet hard te maken.quote:Is een hoeveelheid 'ziel' op een of andere manier aan te tonen ?
(Nee, svp niet het achterhaalde '21 gram' verhaal)
Ervaringen die mensen ermee gehad hebben. Dat onderscheid het. Ik heb nog nooit iemand gehoord over de ervaring van God als een onzichtbare eenhoorn. Wel spreken veel mensen over een ziel.quote:Als dat niet zo is :
- wat onderscheidt het ziel verhaal dan van elk ander willekeurig verzinsel dat niet aan te tonen is ? ("God is een grote onzichtbare eenhoorn !")
Nee, het is niet relevant. Niet voor je dagelijkse leven. Het maakt voor je functioneren geen flikker uit of je een ziel hebt of niet. Wel is het aan te raden 'contact' te hebben met je ziel. Het geeft meer inzicht over wie je bent en over de vergankelijkheid van het leven (om het even cliché uit te drukken). Je krijgt inzicht in een groter geheel en dat kan een verrijking zijn. Mediteren is dan ook iets wat ik iedereen aan zou willen raden.quote:- is het dan relevant ? Is iets dat we niet waar kunnen nemen en geen meetbare invloed heeft relevant voor ons ?
Stenen geven een zeer sterk aura af meestal, je kan geschikte edelstenen zoeken door bv alleen maar te voelen.quote:Op woensdag 14 november 2007 21:53 schreef Geartsjuh het volgende:
[..]
Als je ervan uitgaat dat alles bezield is, dan is er ook geen plek waar geen ziel is. Er is dus geen punt waarop de ziel begint en waar de ziel eindigt. Toch heb je naar mijn idee wel een bepaalde concentratie ziel. Een levend wezen heeft naar mijn ervaring een grotere mate ziel dan bv. een steen. Vergelijk het met een soort aura waarbij als je dicht bij een persoon staat de ziel erg dicht is en als je veraf staat hij heel dun is, maar hij is er nog steeds.
Als je dan kijkt naar een molecuul water kan je niet aangeven waar zijn ziel zit, want die is overal. Je kan wel zeggen dat hij een dichtere concentratie ziel heeft naarmate je dichter bij het molecuul bent. Theoretisch dan he, want het te klein om daadwerkelijk te kunnen voelen denk ik.
Zeker waar, daar weet ik alles vanquote:Op donderdag 15 november 2007 13:02 schreef erodome het volgende:
[..]
Stenen geven een zeer sterk aura af meestal, je kan geschikte edelstenen zoeken door bv alleen maar te voelen.
De juiste steen kan soms "branden" in je hand.
Ze kunnen sfeer beinvloeden, andere aura's beinvloeden, je moet je daar geen extreme effecten bij vootstellen, maar toch....
De Randi-adept in mij ziet alweer een miljoen-dollar-test aan de binnenkant van zijn ogen.quote:Op donderdag 15 november 2007 13:02 schreef erodome het volgende:
Stenen geven een zeer sterk aura af meestal, je kan geschikte edelstenen zoeken door bv alleen maar te voelen.
De juiste steen kan soms "branden" in je hand.
Nee nee nee! Wetenschap is de enige manier waarop je te weten komt 'wat er achter de schermen speelt'. Kennis verzamelen op een geordende manier in plaats van onderbuiksgevoel. That's the way.quote:Op donderdag 15 november 2007 08:18 schreef Darkwolf het volgende:
Het feit is dat wij tweevoeters groentjes zijn en geen idee hebben wat er daadwerkelijk achter de schermen speelt.
Het enige wat je kan doen is een open mind hebben.
Maar dat word zowel door religie als wetenschap vaak bestraft.
Bij de ene club ga je naar de hel en/of word je verstoten en bij de andere club heb je maar met bewijzen te komen want anders is het gewoon niet waar.
Ik vraag me af of het wel werkt met doosjes. Mijn idee is dat je voelt wat je wilt voelen. Een mooie paarse amethyst zal eerder in je hand branden dan een lelijke gebarsten kei. Maar als je niet kunt zien of voelen wat voor steen je in je hand hebt, voel je ook niks bijzonders.quote:Op donderdag 15 november 2007 14:26 schreef erodome het volgende:
Rasing, zo zoek ik stenen uit, zelfs mijn zoontje doet het zo...
Je voelt ze gewoon aan, ik zou niet weten of dat werkt in doosjes, ik doe het altijd met poedelnaakte stenen
Of het onderbouwt is met wetenschap, geen enkel idee, maar het voelt goed en is ok dus.
Dan doet het er dus niet toe welke steen je gebruikt, als hij je maar helpt te focussen. Als je een ouwe kei in een doosje hebt en je wordt verteld dat het een mooie geslepen opaal is, zal hij je ook helpen focussen, als je het maar echt gelooft.quote:Alle stenen in mijn huis heb ik gewoon wat mee en ik denk dat de focus die je legt groter is dan de werking van de steen zelf, maar dat idee heb ik bij heel veel dingen, hoe meer ik met dingen werk, hoe meer ik het idee heb dat het puur op de focus hangt, de kracht van de geest die je richt met hulpmiddelen(niet nodig, wel handig dus).
Nee, nee, nee, je snapt het niet.quote:Op donderdag 15 november 2007 14:33 schreef Rasing het volgende:
[..]
Ik vraag me af of het wel werkt met doosjes. Mijn idee is dat je voelt wat je wilt voelen. Een mooie paarse amethyst zal eerder in je hand branden dan een lelijke gebarsten kei. Maar als je niet kunt zien of voelen wat voor steen je in je hand hebt, voel je ook niks bijzonders.
[..]
Dan doet het er dus niet toe welke steen je gebruikt, als hij je maar helpt te focussen. Als je een ouwe kei in een doosje hebt en je wordt verteld dat het een mooie geslepen opaal is, zal hij je ook helpen focussen, als je het maar echt gelooft.
Ik kan niet geloven dat dat door een steentje komt. Het lijkt mij meer placebo: kind kan niet slapen, mama geeft een mooie steen mee en zegt vol overtuiging: hier, probeer nog maar eens te slapen met deze mooie steen. En jawel, het kind valt in slaap (ook omdat het inmiddels half 11 is).quote:Op donderdag 15 november 2007 14:40 schreef erodome het volgende:
Maar geef een kind die veel last heeft van nachtmerrie's maar eens een schoongemaakte tijgeroog, 9 van de 10 keer zullen de nachtmerrie's uitblijven, zelfde met rozenkwarts en onrustige kinderen in de nacht, het helpt.
Hoef je het kind niet te vertellen wat die steen gaat doen, waarvoor die staat, gewoon mooie steen geven, geen uitleg verder, zorgen dat ze hem mee in bed nemen en het werkt.
Ik zeg expres duidelijk dat je niet moet aangeven waarom je de steen geeft....quote:Op donderdag 15 november 2007 14:48 schreef Rasing het volgende:
[..]
Ik kan niet geloven dat dat door een steentje komt. Het lijkt mij meer placebo: kind kan niet slapen, mama geeft een mooie steen mee en zegt vol overtuiging: hier, probeer nog maar eens te slapen met deze mooie steen. En jawel, het kind valt in slaap (ook omdat het inmiddels half 11 is).
Te vergelijken met het kusje op de knie.
Ik zeg niet dat moeders geen stenen moeten meegeven aan hun kinderen, als het helpt, waarom niet? Maar het is geen werking die toe te schrijven valt aan een mysterieuze energie of vibratie van de steen.
Dat lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk. Er is geen enkele bekende eigenschap van edelstenen die ervoor zou kunnen zorgen dat iemand beter slaapt.quote:Op donderdag 15 november 2007 14:57 schreef erodome het volgende:
Ik zeg expres duidelijk dat je niet moet aangeven waarom je de steen geeft....
Mijn neefje heeft een tijgeroog meegenomen uit mijn huis, er liggen zat stenen voor de sier, geen enkel woord over werking, toch had hij geen nachtmerrie's meer daarna.
Zijn moeder geloofde er helemaal niet in, maar kwam toch bij me om even te vertellen wat er gebeurt was, wat doet die steen vroeg ze me...
Dus zonder de werking te kennen werkt het, geen extreme mate van werking verwachten, maar het doet wel degelijk wat.
Telepathie!quote:Op donderdag 15 november 2007 16:44 schreef Hanoying het volgende:
jammer man.. Ik zou zo graag willen dat je het kon, we zouden beroemd worden. Maar je kan het niet.. En eigenlijk weet je dat zelf ook.
Waar klink ik gefrustreerd? Ik schrijf mijn postings meestal in een licht aanvallende stijl, of eigenlijk in een stijl dat het antwoord op mijn vragen al snel retorisch lijkt. Vaak is het antwoord op de vragen die ik neerleg ook retorisch, soms niet. In ieder geval geeft het de leukste discussies omdat het uitlokt tot een poging om bananen recht te praten als er op gereageerd wordt.quote:Op donderdag 15 november 2007 18:28 schreef jogy het volgende:
[..]
Telepathie!!
Maar je klinkt ietwat gefrustreerd gozer, denk om je bloeddruk.
In mijn ogen staat het alleen maar een normale discussie in de weg, je stelt een test voor, prima, maar al die opmerkingen erbij die op een niet zo subtiele wijze laten blijken dat dat je de stellige vooringenomen mening hebt dat ze uit haar nek lult maakt wel dat mensen terug gaan reageren en krijg je weer zo'n kinderachtig moddergevecht.quote:Op donderdag 15 november 2007 19:03 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Waar klink ik gefrustreerd? Ik schrijf mijn postings meestal in een licht aanvallende stijl, of eigenlijk in een stijl dat het antwoord op mijn vragen al snel retorisch lijkt. Vaak is het antwoord op de vragen die ik neerleg ook retorisch, soms niet. In ieder geval geeft het de leukste discussies omdat het uitlokt tot een poging om bananen recht te praten als er op gereageerd wordt.
In ieder geval geen teken van frustratie hoor, meer mijn forumstijl.
Het is niet alleen mijn neefje, bij elk kind dat ik ken die of een tijgeroog of een rozenkwarts heeft gekregen wordt er beter geslapen en nemen nachtmerrie's af.quote:Op donderdag 15 november 2007 15:11 schreef Rasing het volgende:
[..]
Dat lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk. Er is geen enkele bekende eigenschap van edelstenen die ervoor zou kunnen zorgen dat iemand beter slaapt.
Overigens hoeft het verminderen van de nachtmerries van je neefje niet oorzakelijk verbonden te zijn met het meenemen van de tijgeroog.
Dat had ik met Fred, mijn teddy....quote:Op donderdag 15 november 2007 21:22 schreef erodome het volgende:
[..]
Het is niet alleen mijn neefje, bij elk kind dat ik ken die of een tijgeroog of een rozenkwarts heeft gekregen wordt er beter geslapen en nemen nachtmerrie's af.
De steen maakt niet zozeer dat je gaat slapen, maar maakt rustig, iets dat bij kinderen nog wel eens wil ontbreken waardoor ze moeilijk in slaap kunnen komen.
Over het algemeen reageer ik wel inhoudelijk hoor, maar een beetje op het scherp van de snede mag er van mij best gediscussierd worden. Sterker nog, een goede vriend van me hier in Hanoi is een jongen die uitgezonden is via een christelijke organisatie en die jongens doen hier niet alleen standaard goed werk maar ook zendelingenwerk. Ik ben het in helemaal niets met hem eens maar kan toch goed met hem opschieten. We spelen samen zaalvoetbal, drinken af en toe een paar biertjes en kunnen wel degelijk vrij hard discussiëren. Ik moet hierbij echter wel toegeven dat discussiëren over evolutie met hem ontzettend lastig is want daar heeft hij wel een ontzettende plaat voor zijn kop, het is een Amerikaan en hij heeft ontzettend orthodoxe opvattingen op dat gebied.quote:Op donderdag 15 november 2007 19:11 schreef jogy het volgende:
[..]
In mijn ogen staat het alleen maar een normale discussie in de weg, je stelt een test voor, prima, maar al die opmerkingen erbij die op een niet zo subtiele wijze laten blijken dat dat je de stellige vooringenomen mening hebt dat ze uit haar nek lult maakt wel dat mensen terug gaan reageren en krijg je weer zo'n kinderachtig moddergevecht.
Ok, dat je vooringenomen bent en het doel voor jezelf hebt gesteld om zoveel mogelijk mensen normaal (in jouw subjectieve ogen) wil laten doen is wel duidelijk en ik wens je er veel succes en wijsheid mee maar dan denk ik toch weer aan het gezegde 'je vangt meer vliegen met honing dan met azijn'.
Trouwens, mocht erodome ja zeggen op je uitdaging, koop jij dan even 100 steentjes voor haar, lijkt me een goede deal erodome. Ookal lukt het je niet dan heb je er toch 100 edelstenen bij.
Nog beter zou zijn om het dubbelblind te doen: dat dus ook erodome zélf niet weet of ze een kiezelsteen of een amethyst onder het bed plakt.quote:Op zondag 18 november 2007 17:54 schreef Hanoying het volgende:
Als een bepaalde steen er voor zou zorgen dat een kind beter sliep dan zou dit eveneens het geval moeten zijn wanneer ik de steen met een stuk plakband onder zijn/haar bedje tape en het kind nooit vertel dat er een steen zit en niet suggestief met het kind praat. In dit geval zal het effect echter 0,0 zijn.
Tssss, NATUURLIJK werkt het niet zo, je moet de steen wel eerst kunnen instralen met positieve gedachten !quote:Op maandag 19 november 2007 12:58 schreef Rasing het volgende:
[..]
Nog beter zou zijn om het dubbelblind te doen: dat dus ook erodome zélf niet weet of ze een kiezelsteen of een amethyst onder het bed plakt.
Prima: dan straal je die eerst in, en dán stop je ze dubbelblind in een doosjequote:Op maandag 19 november 2007 13:16 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Tssss, NATUURLIJK werkt het niet zo, je moet de steen wel eerst kunnen instralen met positieve gedachten !
Er zijn wel stenen die kunnen helpen bij verslaving ja...quote:Op zondag 18 november 2007 23:38 schreef L.Denninger het volgende:
Zijn er ook stenen tegen drugsverslaving, kanker, aids enzo ?
Dat zou wel handig zijn !
Dan bouwen we daar voortaan gewoon huizen van !
Een steen dient wel schoon te zijn, maar instralen hoeft niet perse, wil je de werking krachtiger hebben, of speciaal op iets gericht dan is het wel handiger ja.quote:Op maandag 19 november 2007 13:16 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Tssss, NATUURLIJK werkt het niet zo, je moet de steen wel eerst kunnen instralen met positieve gedachten !
"Trillingen". Dat is volgens mij wel een favoriet in de wereld der TRU'ers. Wat trilt er dan? Gaat die hele cel heen en weer? Hoe kun je weten hoe snel een cel trilt? Kun je dan ook zeggen met hoeveel Hertz dat gaat?quote:Op maandag 19 november 2007 15:00 schreef erodome het volgende:
Dit wordt gehangen aan het idee dat elke cel trilt in zijn eigen tempo, is er wat mis met die cel dan gaat hij anders trillen.
Door trillingen van buiten toe te voegen kan je, volgens dat idee, de trilling van de cel beinvloeden en weer gezond maken evt.
Het aantal hertz hangt dus af van wat het is, dat varieert....quote:Medisch onderzoek wijst uit dat deze frequentiegebieden genezing in het lichaam stimuleren, waarbij specifieke frequenties geschikt zijn voor bepaalde weefsels. Bijvoorbeeld, 2 Hz stimuleert de regeneratie van zenuw weefsel, 7 Hz bot weefsel, 10 Hz gewrichten, 15 Hz de kleine bloedvaten. Fysiotherapeutische apparatuur maakt gebruik van deze eigenschappen om zachte weefsels te helpen regenereren, en in ultra sound technologie worden ze toegepast om onder andere verstopte aderen vrij te maken en nierstenen te vergruizen.Ook is al vele jaren bekend dat een electrische spoel rond een fractuur die niet wil genezen, botgroei en herstel stimuleert.
quote:Op vrijdag 23 november 2007 11:34 schreef erodome het volgende:
[..]
Denk ook eens aan hersengolven, de EEG die gemaakt kan worden en die gebasseerd is op trillingen potentiaalverschillen van in de hersenen in deze...
quote:Het Beta hersengolf bereik is van 15-40Hz en komt overeen met de actieve volledig bewuste staat van de hersenen, bv. wanneer mensen actief bezig zijn met hun werk, een discussie hebben, een lezing geven, etc.
Het Alpha hersengolf bereik is van 9-14Hz en komt voor wanneer mensen in een ontspannen maar toch volledig bewuste staat van de hersenen verkeren, zoals bij het luisteren naar muziek, mediteren, een wandeling maken, etc. In zowel de Beta als de Alpha hersengolf-staat zijn mensen volledig bewust en hebben meestal complete herinneringen aan de activiteiten die ze uitvoeren.
Het Theta hersengolf bereik is van 5-8Hz en komt voor wanneer mensen zich in een diepe trance bevinden, zoals bij meditatie, dagdromen, of een lichte slaap hebben. Een typisch voorbeeld zou zijn wanneer iemand over een bekende snelweg rijdt en zich in een diepe ontspannen staat begeeft, waar men vergeet dat men aan het rijden zijn. De persoon handelt dan vanuit het onderbewuste deel van de hersenen, dat vol zit met psychische energieën, die niet beschikbaar zijn voor het bewuste deel. Ervaringen in deze hersengolf-staat hebben meestal een droom-achtige kwaliteit en kunnen snel vergeten worden, zoals ook in het geval van dromen.
Het Delta hersengolf bereik is van 1.5-4Hz, en komt voor wanneer iemand in diepe slaap verkeert. De persoon gebruikt het onbewuste deel van de hersenen, waarin archetypische beelden zijn vastgelegd. De beroemde psycholoog Carl Jung, die tevens het UFO-fenomeen bestudeerde concludeerde dat UFO-ervaringen plaats vinden, wanneer Delta hersengolven gestimuleerd worden. Wanneer deze gestimuleerd worden, verliest iemand het besef wat er om hem heen gebeurt en is er geen herinnering aan hetgeen uitgevoerd werd.
Voltageverschillen dus, met een bepaalde frequentie, geen trillingen..quote:
Maar daar weten onze TRUthers niet het verschil tussen; ze willen gewoon wat interessants roepen en hopen dat niemand weet wat het betekent. Op verjaardagsfeestjes werkt het ook altijd: "Ja, maar alles trilt hoor!".quote:Op vrijdag 23 november 2007 12:09 schreef The_stranger het volgende:
Voltageverschillen dus, met een bepaalde frequentie, geen trillingen..
En een goede dubbelblinde test, daar willen/kunnen de meeste ook niet aan meewerken. Randi heeft eens zo'n test gedaan met een psychic en een 'trillende' of speciale steen. Die moest ze zien te onderscheidde van rattegif. Kijk zelf maar hoe dat afliep; http://www.youtube.com/watch?v=lDTuoXygZKk&feature=relatedquote:Op vrijdag 23 november 2007 15:17 schreef The_End het volgende:
[..]
Maar daar weten onze TRUthers niet het verschil tussen; ze willen gewoon wat interessants roepen en hopen dat niemand weet wat het betekent. Op verjaardagsfeestjes werkt het ook altijd: "Ja, maar alles trilt hoor!".
Je hoeft ook geen dikke wetenschapper te zijn, maar dan moet je ook niet gaan claimen hoe iets in elkaar zit. Jij zegt niet wat er wetenschappelijke onderzoeken staat. Jij vergelijkt 'trillingen' die niks met elkaar te maken hebben en legt er daarna een verband tussen. Dit zie je in dit forum ook vaak gebeuren met enge dingen zoals 'energie', 'straling' en 'quantum mechanidinges'quote:Op vrijdag 23 november 2007 16:07 schreef erodome het volgende:
Sorry hoor dat ik geen dikke wetenschapper ben die het tot in details kan uitleggen, ik zeg alleen wat ik ook in wetenschappelijk onderzoek lees.
En daarom trillen stenen ook?quote:Alle cellen hebben een eigen trillingsniveau, hoe dat presies zit zal je aan een wetenschapper moeten vragen, maar dat het zo is is ook wetenschap het mee eens.
Zucht....quote:Op vrijdag 23 november 2007 16:59 schreef erodome het volgende:
Zucht.......
Dat trillen heb ik toch al laten zien, de verschillende hertz metingen van verschillende organen?
Dat van stenen is ook bewezen, alles trilt in dit universum om het maar zo simpel te zeggen, alles danst in een eeuwige spiraal om het maar zweverig te zeggen.
Daarmee bewijs je de werking van stenen niet, dat weet ik ook wel, maar die "trillingen" zijn een feit, voor alles in dit universum, alles is in beweging.
Je hebt daar wel iets over gequote. Misschien kun je even een bron geven waar je die teksten vandaan hebt?quote:]Dat trillen heb ik toch al laten zien, de verschillende hertz metingen van verschillende organen?
VRAAG DAT AAN EEN WETENSCHAPPER!!!!!!!!!!!quote:Op vrijdag 23 november 2007 17:11 schreef The_End het volgende:
[..]
Zucht....
WAT VOOR TRILLING? Je kan niet zomaar alles aan elkaar gelijkstellen!
quote:Op vrijdag 23 november 2007 16:59 schreef erodome het volgende:
Dat trillen heb ik toch al laten zien, de verschillende hertz metingen van verschillende organen?
Hmm, daar lijkt onze Randi nog een best aardig heerschap. Op zijn site komt ie een stuk zuurder over.quote:Op vrijdag 23 november 2007 16:14 schreef Averon het volgende:
En een goede dubbelblinde test, daar willen/kunnen de meeste ook niet aan meewerken. Randi heeft eens zo'n test gedaan met een psychic en een 'trillende' of speciale steen. Die moest ze zien te onderscheidde van rattegif. Kijk zelf maar hoe dat afliep; http://www.youtube.com/watch?v=lDTuoXygZKk&feature=related
Kom op zeg, JIJ wilt het als agument gebruiken maar tegelijkertijd zeg je dat je dus niet weet waar je het over hebt ?quote:Op vrijdag 23 november 2007 17:18 schreef erodome het volgende:
[..]
VRAAG DAT AAN EEN WETENSCHAPPER!!!!!!!!!!!
JIJ stelt dat iets een feit is en dat we dat dus maar moeten accepteren, maar JE WEET NIET EENS WAAR JE HET OVER HEBT !quote:Maar dit idee is algemeen bekend, er wordt gebruik van gemaakt in fysiotherapie en alles, dat het invloed KAN hebben op elkaar is allang bewezen, waarom doe je daar zo moelijk over, ik vraag je toch niet gewoon aan te nemen dat stenen een werking hebben, ik zeg alleen dat de trilling in cellen om het zo simpel te stellen een feit is en dat er een zekere invloed is van verschillende velden op elkaar.
Inderdaad! Zo denk ik ook vaak nu ik hier mee lees i.p.v mee post!quote:Op maandag 26 november 2007 14:28 schreef DzjieDub het volgende:
Overigens wel een compliment voor Erodome (en andere "gelovers") dat ze toch hier mee discussiëren.
Dat komt voornamelijk voort uit het gebrek aan woorden om een ervaring te verklaren. Ik vind het zelf soms ook lastig om uit te leggen wat ik ervaar tijdens een meditatie. Je grijpt dan toch terug op woorden die je kent, zoals 'energie' of 'frequentie'. Wetenschappelijk kloppen die termen inderdaad niet maar het zijn wel de woorden die de lading het beste dekken.quote:Op zondag 25 november 2007 08:33 schreef L.Denninger het volgende:
Maar dat audio- of visuele impulsen op bepaalde frequenties je hersenen beinvloeden is iets compleet anders dan beweren dat "elke cel trilt", "stenen een trillingsniveau hebben" of meer van die prietpraat die graag wordt gebruikt om te proberen een wetenschappelijke klank te geven aan een ongefundeerd zweefverhaal.
'Periode' is vervolgens ook een woord met een specifieke defenitiequote:fre·quen·tie (de ~ (v.), ~s)
1 aantal malen dat een verschijnsel zich voordoet in een zekere periode
2 [techn.] aantal perioden per seconde van een golf
Precies wat ik bedoel : er wordt dus maar wat geroepen zonder enig idee waar het over gaat.quote:Op maandag 26 november 2007 17:51 schreef Geartsjuh het volgende:
[..]
Dat komt voornamelijk voort uit het gebrek aan woorden om een ervaring te verklaren. Ik vind het zelf soms ook lastig om uit te leggen wat ik ervaar tijdens een meditatie. Je grijpt dan toch terug op woorden die je kent, zoals 'energie' of 'frequentie'. Wetenschappelijk kloppen die termen inderdaad niet maar het zijn wel de woorden die de lading het beste dekken.
Dat weten we niet, want je trekt weer termen en theorieen die je niet begrijpt compleet uit de context.quote:Op maandag 26 november 2007 21:30 schreef erodome het volgende:
Ik Weet iig dat die trillingen gemeten kunnen worden met een SQUID, ik meen dat john zimmerman(uit mijn hoofd, weet niet of ik het goed schrijf) daar testen mee heeft gedaan.
Hier een artikel over het meten van dit gebeuren in het lichaam: http://www.phys.tue.nl/VENI/veniblad/199801/Artikel1.html
Nu dan in mijn eigen jip en janneke taal.
Alles is in beweging, dat weten we al, alles trilt op zijn eigen tempo, dat weten we ook.
Weer zo'n verhaal van "je hebt eigenlijk de klok al amper horen luiden, laat staan dat je uberhaupt weet dat de klepel bestaat".quote:Wat we ook weten is dat de fysieke grens niet de grens is, die deeltjes die bewegen bevinden zich ook net buiten ons, om ons heen, dat is bij ons zo, ook bij stenen zo.
Er is ook een theorie dat de maan van kaas is, maar dat maakt 'm niet waar.quote:Je kan deze velden dus "in elkaar" brengen, als je fysiek raakt is er een zekere overlap van deeltjes van jou en deeltjes van hetgeen je vasthoudt.
Hierop is de theorie van werking gebasseert.
Trilt steen fysiek ? Beweegt ie ? In welke richting ? In alle richtingen ?quote:De frequentie waarin in steen trilt varieert met kleur, grote en vorm.
Uhm, jij hebt het de hele tijd over feiten ("ik zeg alleen dat de trilling in cellen om het zo simpel te stellen een feit is!" etc., ik wil je best de links geven maar je kunt ook zelf even naar boven scrollen).quote:Vind het een beetje vervelend dat mensen gelijk over feiten gaan brullen terwijl ik in het stenenverhaal geen enkel feit heb genoemd, ik heb het anekdote's genoemd en erbij gezegd dat het niet om wetenschap ging wat ik neerzette.
Maar met dat verhaal over die trillingen pretendeer je wel een wetenschappelijk sausje over die stenen te gieten.quote:Op maandag 26 november 2007 21:30 schreef erodome het volgende:
Vind het een beetje vervelend dat mensen gelijk over feiten gaan brullen terwijl ik in het stenenverhaal geen enkel feit heb genoemd, ik heb het anekdote's genoemd en erbij gezegd dat het niet om wetenschap ging wat ik neerzette.
Nee, daarmee heb ik het over cellen oa, waarvan het een feit is dat ze in beweging zijn, de kleinste deeltjes in cellen, zie de link die ik heb geplaatst bv, waarin het netjes wetenschappelijk staat uitgelegd(we weten het dus wel L.denninger, er bestaan zat onderzoeken van, je zou ook wat moeite kunnen doen de links e.d. te koppelen aan wat ik zeg in jip en janneke taal of zelfs zelf wat op kunnen zoeken).quote:Op dinsdag 27 november 2007 12:53 schreef Rasing het volgende:
[..]
Maar met dat verhaal over die trillingen pretendeer je wel een wetenschappelijk sausje over die stenen te gieten.
In een cel is wel beweging, maar om dat nou trilling te noemen... Of bedoel je de beweging van de moleculen in de cel, die sneller gaan bewegen als de temperatuur omhoog gaat? Die kun je denk ik niet echt in Hz uitdrukken, en als dat al kan, is het zeker niet maximaal 20 Hz.quote:Op dinsdag 27 november 2007 13:19 schreef erodome het volgende:
Nee, daarmee heb ik het over cellen oa, waarvan het een feit is dat ze in beweging zijn, de kleinste deeltjes in cellen, zie de link die ik heb geplaatst bv, waarin het netjes wetenschappelijk staat uitgelegd(we weten het dus wel L.denninger, er bestaan zat onderzoeken van, je zou ook wat moeite kunnen doen de links e.d. te koppelen aan wat ik zeg in jip en janneke taal of zelfs zelf wat op kunnen zoeken).
Stenen hebben cellen?quote:Ook stenen hebben cellen, ook die bewegen, ik vertel alleen waar de THEORIE van werking van stenen op gebasseert is, dat is geen hard wetenschappelijk bewijs, dat zeg ik keer op keer, maar wordt niet gehoort.
Cellen? Als in lichaamcellen? Als in cellen met kernen, mitochondriën en een celwand?quote:Op dinsdag 27 november 2007 13:19 schreef erodome het volgende:
[..]
Ook stenen hebben cellen, ook die bewegen, ik vertel alleen waar de THEORIE van werking van stenen op gebasseert is, dat is geen hard wetenschappelijk bewijs, dat zeg ik keer op keer, maar wordt niet gehoort.
Wil je me nu vertellen dat biomagnetische velden niet tot buiten organisme's e.d. uitstrekken, dat er geen deeltjes buiten het organisme zijn van het organisme zelf, dat alles ophoudt bij de huid(om maar bij mensen te blijven even)?quote:Op dinsdag 27 november 2007 01:21 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Dat weten we niet, want je trekt weer termen en theorieen die je niet begrijpt compleet uit de context.
[..]
Weer zo'n verhaal van "je hebt eigenlijk de klok al amper horen luiden, laat staan dat je uberhaupt weet dat de klepel bestaat".
Ipv me te willen vangen op wat ik in eigen woorden zeg zou je ook de link kunnen, of de andere stukjes die ik heb neergezet goed kunnen lezen, dan had je allang geweten wat ik bedoelde.quote:Trilt steen fysiek ? Beweegt ie ? In welke richting ? In alle richtingen ?
Als ik 'm op een weegschaal leg, zie ik de wijzer dan heen en weer gaan omdat de steen trilt ?
Wees nou eens specifiek met wat je bedoelt met trilling - bedoel je daar echt fysieke beweging mee ?
Als ik een grote rots heb en ik leg m'n vinger er op (of een heel gevoelig meetapparaat), voel ik dan die rots heen en weer gaan ?
Zou wel mooi zijn, dan kan ik zo een motor bouwen op micro-steen-energie bedenk ik net.
Zoals je ziet, als dat trillingsniveau niet bestond kon dit niet werken, trillingen dus ja!quote:Kwartshorloges
Een kwartshorloge is een elektronisch horloge dat gebruik maakt van een kwartskristal als hart van de tijdmeting. Met kwartskristallen kan een zeer stabiele trilling opgewekt worden. Dit trillingsgetal, ook wel frequentie genoemd, is vooraf bekend. Door het aantal trillingen te tellen weet men wanneer een bepaalde tijd verstreken is. Heeft men bijvoorbeeld een kristal van 1.000.000 Hz dan is na 1 miljoen trillingen een seconde verstreken. Een mechanisch binnenwerk beweegt vervolgens de (aan)wijzers. De eerste modellen werden gemaakt in 1962 door het CEH onderzoekslaboratorium in Zwitserland. Het eerste kwartshorloge in productie was van Seiko, de 35 SQ Astron in 1969. Er zijn verschillende mogelijkheden waarop dit type horloge van stroom wordt voorzien. De batterij is waarschijnlijk de meest gebruikte, maar ook is het mogelijk om stroom te krijgen door middel van zonne-energie of kinetische energie (door middel van beweging). Een weinig gebruikte krachtbron maakt gebruik van het temperatuursverschil tussen de drager en de omgeving.
Kwartshorloges zijn er zowel in analoge (met wijzers) als digitale uitvoering (met cijfers). Ook zijn er kwartshorloges met beide mogelijkheden.
Suunto X-lander
Suunto X-lander
Digitale kwartshorloges hebben in aanvulling op de tijdsaanduiding vaak aanvullende functies. Meestal zijn dit een datumaanduiding, alarm, chronograaf en/of chronometer. Ook zijn er horloges met een calculator, databank, pedometer, GPS functie, tachymeter of computerspelletjes. Bergsporters hebben vaak een horloge met hoogtemeter, thermometer en kompas, bijvoorbeeld zoals afgebeeld op de foto hiernaast.
Een vrij recente ontwikkeling zijn horloges die zichzelf met een DCF77 ontvanger gelijk kunnen zetten (radiocontrolled). Omdat dit vrij veel energie vraagt gebeurt dit gelijkzetten maar een paar keer per dag, zonder ontvangst loopt het horloge op een kwartskristal verder.
Hoewel horloges met kwartsmechanisme zeer goedkoop kunnen worden gemaakt en ook goedkope exemplaren een zeer grote nauwkeurigheid kunnen hebben (in de orde van een seconde afwijking per dag), zijn duurdere volledig mechanische horloges nog steeds in trek bij de consument. Door de techniek en het handwerk worden mechanische horloges door veel mensen als statussymbool gezien.
Ik zeg alleen wat er van stenen gezegd wordt, dat die trillingen invloed op elkaar kunnen hebben en zo kunnen helpen, net zoals de tijd gemeten kan worden door diezelfde trillingen te tellen.quote:Uhm, jij hebt het de hele tijd over feiten ("ik zeg alleen dat de trilling in cellen om het zo simpel te stellen een feit is!" etc., ik wil je best de links geven maar je kunt ook zelf even naar boven scrollen).
Mensen vallen daarover omdat je niet weet waar je het over hebt, woorden en theorieen niet begrijpt maar compleet uit context trekt en vervolgens je eigen verkeerde jip-en-janneke interpretatie daarvan opeens als FEIT gaat bestempelen.
Als ik zou zeggen dat licht uit golven bestaat, en dat het daarom DUS een FEIT is dat je met een surfplank op licht kan surfen, zou je dat accepteren ?
Of zou je zeggen dat ik het toch niet helemaal begrepen heb omdat licht een bepaalde golflengte heeft maar geen fysieke golf is waar ik op kan surfen ?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |