The skeptic's corner. Deel 1quote:Jaja, hier in TRU is nu een heus plekje voor de skeptici, waar zij met de scepter zwaaien. Dit om te voorkomen dat sommige topics helemaal de verkeerde kant op gaan omdat sommige mensen niets zien in een bepaald topic en hun waarheid daarover willen verkondigen of het nou ontopic is of niet. Dit betekent geenszins dat er geen plek is om een eventueel skeptische mening te verkondigen in een bepaald topic maar het is dus niet de bedoeling om een heel topic vol te gooien met een wellus nietus spelletje. Aan de andere kant is zo'n discussie wel goed om te hebben dus is er een probleem. Iedereen moet de ruimte krijgen om zijn mening te verkondigen maar een topic moet er niet aan onderdoor gaan.
Het idee is oorspronkelijk van L.Denninger met de wat minder subtiele titel: [Centraal] Bash hier Truthers Maar het idee is goed.
Wel wat regeltjes natuurlijk, sorrie.
Hou het beleeft en respectvol, probeer het kleineren tot een minimum te beperken want dat staat een gezonde discussie alleen maar in de weg, dit geldt voor iedereen want skeptici èn zwevertjes hebben er allemaal weleens een handje van om te denken dat de andere een beetje gek is.
Het doel: als er een wel/niet discussie tussen users begint te ontstaan over het wel of niet mogelijk zijn van iets dan gooi je het linkje hier neer en gaat erop verder. Zet het linkje van je post ook in het topic waar het onstaan is en nodig de oponent uit om hier verder te gaan. Dit kan ook gedaan worden door een modje. Dan geven we met zijn alle het oorspronkelijke topic de kans om de weg op te gaan wat de TS in gedachte had, wat meestal een heel andere gedachte is dan wat degene die ertegen in gaat voor ogen heeft.
Zullen we dan ook meteen met zijn allen bewijzen dat mensen het met elkaar oneens kunnen zijn zonder elkaar in de haren te vliegen? Tof.
Oh trouwens, het is dus niet zo dat elke wel/niet discussie in TRU hierheen gesleept wordt, soms is het doel van een topic zelf om over het mogelijke waarheidsgehalte van iets te praten en die blijven dan ook gewoon gevoerd worden in het desbetreffende topic.
Die gezichtsuitdrukkingquote:Op woensdag 31 oktober 2007 16:02 schreef jogy het volgende:
[ afbeelding ]
Zo, hebben we de grappen und den grollen ook weer gehad.
Die heb ik ook eens opgezocht ja, gerespecteerde onderzoeker die opzich niet veel te winnen had met het vernietigen van zijn reputatie en toch in de bres sprong voor homeopathie ( tegen wil en dank, door een foutje van een laborant die een verdunning te dun had gemaakt en de bacteriën reageerde er toch op alsof het gewoon actief was ). Maarja, gelukkig was de onpartijdige randi er om het de kop in te drukkenquote:Op woensdag 31 oktober 2007 21:25 schreef wia het volgende:
Reactie op laatste post corner 5:
- het verhaal hoe het er aan toe ging bij Benveniste heeft zeer uitgebreid in alle media gestaan destijds
Handigquote:Op woensdag 31 oktober 2007 21:35 schreef wia het volgende:
En hier kun je al die "leugens" nog eens nalezen (wetenschapsprogramma van de VPRO):
http://noorderlicht.vpro.nl/afleveringen/7319296/
http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/19450753/
Met een beetje googelen had je dat zelf kunnen vinden, maar ik heb het even voor je opgezocht.
rectificatie: hier hoge en lage verwisseldquote:Op woensdag 31 oktober 2007 21:25 schreef wia het volgende:
In lage concentraties zit nog wel iets van de stof, in heel hoge concentraties niet
Ja, maar daarvoor hoef je niet skeptisch te zijn om te weten dat Hollywood films dit soort zaken altijd zoetsappig maken, zodat je er uberhaupt een film mee kan maken.quote:Op donderdag 1 november 2007 03:02 schreef L.Denninger het volgende:
Hier, een leuk artikeltje over de onzin van geesten, vampieren, zombies zoals we ze vaak in films zien
http://www.csicop.org/si/2007-04/efthimou.html
Ik ga die eens rustig nalezen, echter het eerste wat mij opvalt is datquote:Op donderdag 1 november 2007 03:02 schreef L.Denninger het volgende:
Hier, een leuk artikeltje over de onzin van geesten, vampieren, zombies zoals we ze vaak in films zien
http://www.csicop.org/si/2007-04/efthimou.html
Dit is geen reactie op wat ik schreef.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 21:25 schreef wia het volgende:
Reactie op laatste post corner 5:
- In lage concentraties zit nog wel iets van de stof, in heel hoge concentraties niet
- placebo komt voor in alle geneeswijzen
- bewijs van genezing is er voldoende in de homeopathie
- het verhaal hoe het er aan toe ging bij Benveniste heeft zeer uitgebreid in alle media gestaan destijds
Dat betwist niemand. De reguliere geneeskunde erkent het zelfs, de homeopathie schrijft genezingen door het placebo-effect toe aan hun irrationele drankjes.quote:Op woensdag 31 oktober 2007 21:25 schreef wia het volgende:
- placebo komt voor in alle geneeswijzen
Bewijs van genezing ná homeopathie, niet door homeopathie. Post hoc, ergo propter hocquote:- bewijs van genezing is er voldoende in de homeopathie
Benveniste had beter moeten weten. Zelfs nadat zijn onderzoek waardeloos was gebleken, bleef hij achter zijn idee staan van het geheugen van water.quote:- het verhaal hoe het er aan toe ging bij Benveniste heeft zeer uitgebreid in alle media gestaan destijds
De onderzoeken die uitwijzen dat het wel werkt zijn gewoon allemaal slecht uitgevoerd natuurlijk en alle onderzoeken waar het niet zou werken zijn wel goed. Althans, in de ogen van de skeptische mens onder ons. Bij mensen die wel in homeopathie geloven of er zelfs goede ervaringen mee hebben ligt het weer andersom.quote:Op donderdag 1 november 2007 19:53 schreef wia het volgende:
Citaat Dit is geen reactie op wat ik schreef. Einde citaat
Ik geloof eerder dat het andersom is. Zou niet weten waar ik niet op heb gereageerd.
Citaat De homeopathie schrijft genezingen door het placebo-effect toe aan hun irrationele drankjes. Einde citaat
Placebo in alle geneeswijzen. Dus ook in de homeopathie. Wordt niet ontkend door homeopaten, integendeel.
Samenvattend. Argument tegen homeopathie op dit forum: de sterke verdunningen. Ander argument ben ik niet tegengekomen. De onderzoeken met positief effect naar die verdunningen (door de reguliere wetenschap) worden genegeerd. De argumentatie (gesteund door onderzoek) waarom die verdunningen misschien wel kunnen werken, wordt genegeerd. Waarom sterke verdunningen in andere disciplines wel worden geaccepteerd, wordt genegeerd.
Niet sterk allemaal. Gaan we nu over naar vampiers, zombies enz.....
Zucht; het gaat erom dat bij homeopathie ALLEEN placebo effect gemeten wordt en niets meer!quote:Op donderdag 1 november 2007 19:53 schreef wia het volgende:
Placebo in alle geneeswijzen. Dus ook in de homeopathie. Wordt niet ontkend door homeopaten, integendeel.
-Samenvattend heb je niks begrepen van onze argumenten.quote:Samenvattend. Argument tegen homeopathie op dit forum: de sterke verdunningen. Ander argument ben ik niet tegengekomen. De onderzoeken met positief effect naar die verdunningen (door de reguliere wetenschap) worden genegeerd. De argumentatie (gesteund door onderzoek) waarom die verdunningen misschien wel kunnen werken, wordt genegeerd. Waarom sterke verdunningen in andere disciplines wel worden geaccepteerd, wordt genegeerd.
Niet sterk allemaal. Gaan we nu over naar vampiers, zombies enz.....
Niet alleen naief hoor. Je neemt ten eerste aan dat iedereen die vind dat homeopathie niet werk 'aan de zijlijn staat' en iedereen die vind dat het wel werkt 'is er natuurlijk mee bezig'. Van objectieviteit is duidelijk geen sprake meer.quote:Op donderdag 1 november 2007 20:00 schreef jogy het volgende:
Ik moet persoonlijk zeggen dat ik mensen die ervaring hebben met homeopathie ( de echte variant dus ) meer geloofwaardigheid toedicht dan roepers van de zijlijn. Maar dat ben ik dan weer natuurlijk, naief misschien.
Leuk dat je niet ingaat op mijn argumenten. Lees ander de startpost even.quote:Op vrijdag 2 november 2007 04:30 schreef wia het volgende:
Ik dacht dat we verder gingen met vampiers...
Citaat Het is een complot tegen de homeopathie Einde citaat
Nee hoor, het is geen complot, heb ik ook niet gezegd. Het is fundamentalisme, eng-wetenschappelijk denken.
Komt alleen maar ellende van.
Heb je Diadoxie al gelezen? (zie een van mijn vorige posts of zie www.infowebweistra.eu/boekbespreking.htm). Echt een boeiend boek. Weet je ook waar je eigenlijk tegen bent. Wel gevaarlijk hoor. Je zult niet de eerste zijn die homeopathie wil bestrijden, zich er in gaat verdiepen, en zo onder de indruk komt, met als gevolg een voorvechter van homeopathie te worden. Staat allemaal in dat boek. (Ben de naam van de persoon even vergeten, zal nog eens zoeken.) Het is echt meer dan "verdunningen" (eigenlijk potenties). Voor alleen verdunningen hoef je echt niet nog een flink aantal jaren te studeren na je reguliere artsenopleiding, om je homeopathisch arts te mogen noemen.
Als je wilt citeren: [quote ] de te citeren tekst [/quote ]. En dan de spatie tussen quote en ] weglaten.quote:Op vrijdag 2 november 2007 04:30 schreef wia het volgende:
Citaat Het is een complot tegen de homeopathie Einde citaat
Je hoeft niet alle ins en outs van de homeopathie te kennen om te weten dat het onzin is. Je hoeft ook geen piano te kunnen spelen om te kunnen zien dat Wibi Soerjadi dat goed kan.quote:Het is echt meer dan "verdunningen" (eigenlijk potenties). Voor alleen verdunningen hoef je echt niet nog een flink aantal jaren te studeren na je reguliere artsenopleiding, om je homeopathisch arts te mogen noemen.
Het verschil is dat de skeptische medemens goede argumenten kan aandragen waarom het niet zou kunnen werken. Een HAVO-3 scheikundeleerling kan dat zelfs. Een homeopaat komt aan met onbewezen onzin als geheugen van water. Dat is toch een veel zwakker standpunt.quote:Op donderdag 1 november 2007 20:00 schreef jogy het volgende:
De onderzoeken die uitwijzen dat het wel werkt zijn gewoon allemaal slecht uitgevoerd natuurlijk en alle onderzoeken waar het niet zou werken zijn wel goed. Althans, in de ogen van de skeptische mens onder ons. Bij mensen die wel in homeopathie geloven of er zelfs goede ervaringen mee hebben ligt het weer andersom.
Het sterkste argument is een ervaren effect van mensen die het hebben meegemaakt. Jammer genoeg is dat nou net iets wat op internet onmogelijk te bewijzen is. Het enige wat we hier kunnen posten is linkjes naar onderzoeken door wetenschappers die nog steeds erg verdeeld zijn. Ik heb op het moment niets wat misschien homeopatisch genezen kan worden in mijn lichaam anders had ik het bij wijze van persoonlijke test geprobeert. roepen van de zijlijn terwijl je het nooit geprobeert hebt is nutteloos. ( ik sta ook aan de zijlijn trouwens en ik heb wel de gedachte dat het best goed kan werken dus ik stop niet alleen de skeptische op die plekquote:Op vrijdag 2 november 2007 13:53 schreef Rasing het volgende:
[..]
Het verschil is dat de skeptische medemens goede argumenten kan aandragen waarom het niet zou kunnen werken. Een HAVO-3 scheikundeleerling kan dat zelfs. Een homeopaat komt aan met onbewezen onzin als geheugen van water. Dat is toch een veel zwakker standpunt.
Ho ho, je bent hier in het skeptische hoekje. Ervaringen van patiënten zijn een zeer zwak argument. Zouden ze ook beter zijn geworden als ze placebo hadden geslikt? Dat weet je niet.quote:Op vrijdag 2 november 2007 20:37 schreef jogy het volgende:
Het sterkste argument is een ervaren effect van mensen die het hebben meegemaakt.
En die twee kloppen al van geen kant. Dan is de rest niet meer van belang.quote:Op vrijdag 2 november 2007 16:40 schreef wia het volgende:
Rasing, je bent niet goed op de hoogte.
1. Homeopathie heeft meer grondbeginselen, jij noemt alleen de twee bekendste. Zie boek Diadoxie.
Klok, klepel. Het similiaprincipe lijkt op het menselijke immuunsysteem, maar is anders: pokken genees je niet door pokvirus toe te dienen, maar door voordat er sprake is van besmetting een verzwakt pokvirus toe te dienen. Bovendien geldt dit alleen voor infectieziekten, en niet voor alles.quote:2. Deze beginselen zijn bekend als werkzaam op meerdere gebieden in de wetenschap, als je de ontwikkelingen op nat.ws gebied bijhoudt, zou je dat kunnen weten, ga maar eens wat googelen, of zoeken op bijv. Kennisnet e.d.
Post hoc, ergo propter hoc.quote:3. Je hebt gelijk, je hoeft niet alle ins en outs van homeopathie te weten om te zien dat het werkt (Heb je bijv. een kind met kinkhoest? Nare ziekte hoor, moet je eens zien hoe snel je kind opknapt van een paar korreltjes. Placebo? Geloof ik toch niet met zoiets hoor, of de moeder moet het telepathisch doorgeven, maar ja, daar geloof je natuurlijk ook niet in.)
Quantummechanica is een fundamentele wet in de natuurkunde. Het volgt uit waarnemingen bij experimenten en uit logica. Het is wat moeilijk te accepteren omdat het zo tegennatuurlijk lijkt, maar op dit moment is het de beste manier om die experimenten te verklaren.quote:4. Sommige wetenschapsgebieden zijn in strijd met de fundamentele wetten van de natuurkunde. Voorbeeld: quantummechanica. Dus jij verwerpt dat als scepticus.
Jij hebt een beter idee dan de huidige molecuultheorie? Hoe meer van een stof aanwezig, hoe sneller en heviger de reactie? 6 x 1023 deeltjes per mol? In HAVO-4 blijkt dat onzin te zijn?quote:5. Sommige mensen zijn inderdaad nooit verder gekomen dan Havo-3. Zodra je verder komt, weet je dat zaken ingewikkelder zijn, en niet zo simpel rechtlijnig als je hebt geleerd in havo-3
Je moet wel verder kijken dan je neus lang is, maar ook weer niet zo ver dat je het niet meer scherp kunt zien. Je moet een open mind houden, maar niet zo open dat je hersenen eruit vallen. oneliners zijn tofquote:4 Een scepticus is meestal niets meer of minder dan een fundamentalist. En wil niet verder kijken dan zijn neus lang is. Dat is goed voor het uitvoerende werk, maar voor de ontwikkeling van de wetenschap is dat funest.
Ultra Low Doses, verdunningen van 10-17 zijn wat anders dan 100-200.quote:5. Er is veel veelbelovend onderzoek naar bijv. Ultra Low Doses; Wat is er aan de hand met zo'n "simpele" stof als water; enz. Kijk eens rond op internet.
Zoalng Wia het verschil tussen 10-17 en 100-200 niet begrijpt, heeft discussieren hierover volgens mij geen enkele zin.quote:Op zaterdag 3 november 2007 11:39 schreef Rasing het volgende:
Ultra Low Doses, verdunningen van 10-17 zijn wat anders dan 100-200.
Eensch!quote:Op maandag 5 november 2007 05:21 schreef L.Denninger het volgende:
Christus, waarom komt m'n mooie topic toch telkens weer op die quatsch van homeopathie uit ?
Zijn er geen leukere dingen om het over oneens te zijn dan water dat zogenaamd "geheugen" heeft en zo 'iets' onthoudt van een stof die er uberhaupt niet inzit ?
Dat jij nu om drie uur s'ochtends op een doordeweekse dag op zo'n doordenk gedachte komt kan ik ook niet aan doen hoor!quote:Op dinsdag 6 november 2007 03:06 schreef L.Denninger het volgende:
Ik vind jouw ondertitel trouwens van een extreme perversiteit getuigen, "man outside, horse inside"
Dikke onzin natuurlijk want daar heb je juist wat aan.quote:Op zaterdag 3 november 2007 17:30 schreef The_End het volgende:
Het punt is dat we het hebben over ziektes die vanzelf over kunnen gaan. Daarvoor heb je een controle groep nodig om te kijken of de ziekte sneller overgaat na het toedienen van een medicijn. Vaak worden er drie groepen gebruikt: Een die het medicijn krijgt, een die een placebo krijgt en een die niks krijgt. Op die manier kan je een duidelijk beeld krijgen van de effectiviteit van een medicijn. Ervaringen van mensen heb je niks aan.
G'day mate!quote:Op dinsdag 6 november 2007 23:24 schreef L.Denninger het volgende:
Ik zit in Australie, bij mij is het 10 uur later
Oh en by the way, een Colorado paard had toch moeten weten dat het "through" is en niet "thru"
Ik denk dat, hoe erg sommige het ook vinden, homeopathie op het moment gewoon het heetste hangijzer is waar in ieder geval wat onverwachte resultaten vandaankomen die eigenlijk niet mogelijk zouden moeten zijn als je de algemeen geaccepteerde werking van de dingen aanhoudt. Ofzo.quote:Op maandag 5 november 2007 05:21 schreef L.Denninger het volgende:
Christus, waarom komt m'n mooie topic toch telkens weer op die quatsch van homeopathie uit ?
Zijn er geen leukere dingen om het over oneens te zijn dan water dat zogenaamd "geheugen" heeft en zo 'iets' onthoudt van een stof die er uberhaupt niet inzit ?
In de sceptics corner heb je er niks aan, want het is geen wetenschappelijk bewijs, omdat het zeer makkelijk gemanipuleerd wordt. (bewust en onbewust).quote:Op woensdag 7 november 2007 07:57 schreef Darkwolf het volgende:
Dikke onzin natuurlijk want daar heb je juist wat aan.
Dieren die goed reageren op homeopathie spreken via hun lichaam ook boekdelen op de effecten daarvan.
En deze word niet in gepraat en heeft ook geen verwachtingen... die weet van niks en dus sluit dit het placebo effect bij hun in ieder geval uit.
Ja, begin nog even over je mysterieuze ziekte waar je aan dood kon gaan, maar waar je niks over kon/wilde vertellen.quote:Tevens gaat het niet op voor elke ziekte op dat deze "zomaar" over kan gaan.
In mijn geval was het meer dan duidelijk dat ik beyond the point of no return was en eigen herstel een wonder was geweest.
Ja, dat zal het wel zijn.quote:Op woensdag 7 november 2007 09:20 schreef jogy het volgende:
Ik denk dat, hoe erg sommige het ook vinden, homeopathie op het moment gewoon het heetste hangijzer is waar in ieder geval wat onverwachte resultaten vandaankomen die eigenlijk niet mogelijk zouden moeten zijn als je de algemeen geaccepteerde werking van de dingen aanhoudt. Ofzo.
Er zijn wel vreemde resultaten naar voren gekomen van mensen met hoe dan ook een goede staat van dienst voor ze hun vingers brandde aan homeopathie, misschien niet voor mensen die er niet in willen geloven.quote:Op woensdag 7 november 2007 11:09 schreef The_End het volgende:
[..]
Ja, dat zal het wel zijn.
Tot nu toe komen er geen onverwachte resultaten naar boven hoor. Misschien alleen voor de mensen die er in geloven...
Die Benveniste kon zelf zijn eigen resultaat niet herhalen. Daarom is hij afgebrand; niemand kreeg in de verste verte de resultaten die hij in het eerste onderzoek haalde; zelfs hijzelf niet.quote:Op woensdag 7 november 2007 11:34 schreef jogy het volgende:
Er zijn wel vreemde resultaten naar voren gekomen van mensen met hoe dan ook een goede staat van dienst voor ze hun vingers brandde aan homeopathie, misschien niet voor mensen die er niet in willen geloven.![]()
Na de aanpassingen in het protocol kreeg hij geen herhaalbare resultaten nee maar met het originele protocol washet wel herhaalbaar. Maar anyway, heeft iemand hier nog hoop dat de meningen ietwat naar elkaar toe zouden kunnen kruipen met betrekking tot homeopathie of blijven we in cirkeltjes rennen?quote:Op woensdag 7 november 2007 14:37 schreef The_End het volgende:
[..]
Die Benveniste kon zelf zijn eigen resultaat niet herhalen. Daarom is hij afgebrand; niemand kreeg in de verste verte de resultaten die hij in het eerste onderzoek haalde; zelfs hijzelf niet.
En waarom denk je dat het originele protocol is aangepast?quote:Op woensdag 7 november 2007 14:47 schreef jogy het volgende:
Na de aanpassingen in het protocol kreeg hij geen herhaalbare resultaten nee maar met het originele protocol washet wel herhaalbaar. Maar anyway, heeft iemand hier nog hoop dat de meningen ietwat naar elkaar toe zouden kunnen kruipen met betrekking tot homeopathie of blijven we in cirkeltjes rennen?.
Daar kwam beneviste mee toen hij werd afgefikt. Nieuw protocol in stelling gezet die randi en zijn collega´s zelfs nog op het plafond van het lab had getaped. En meer van dat soort ongein.quote:Op woensdag 7 november 2007 14:49 schreef The_End het volgende:
[..]
En waarom denk je dat het originele protocol is aangepast?
Ik vroeg niet wie; ik vroeg waaromquote:Op woensdag 7 november 2007 14:50 schreef jogy het volgende:
Daar kwam beneviste mee toen hij werd afgefikt. Nieuw protocol in stelling gezet die randi en zijn collega´s zelfs nog op het plafond van het lab had getaped. En meer van dat soort ongein.
Moet je aan randi vragen. Of aan beneviste, ligt er maar net aan welk antwoord je zoektquote:Op woensdag 7 november 2007 14:52 schreef The_End het volgende:
[..]
Ik vroeg niet wie; ik vroeg waarom
Alleen heeft Benveniste in eerste instantie zelf niet eens het onderzoek uitgevoerd, maar zijn 2 assistenten. Toen Benveniste de resultaten niet kon herhalen in een vervolg onderzoek, dacht hij dat de positieve resultaten kwamen door het zogenaamde 'Jamal-effect'. (Zo heette een van zijn assistenten) Volgens Benveniste had Jamal betere 'vibrations'. --> Exit Benveniste uit wetenschappelijke communitie.quote:Op woensdag 7 november 2007 14:56 schreef jogy het volgende:
Moet je aan randi vragen. Of aan beneviste, ligt er maar net aan welk antwoord je zoekt. Hoe dan ook, een persoon met een goede reputatie ( beneviste ) en een lange loopbaan in de wetenschappelijke gemeenschap weet wel hoe het testproces werkt, lijkt me in ieder geval wel logisch. Zoveel credits mag je hem wel meegeven.
Ook niet helemaal trouwens, zijn assistent had een verdunning gemaakt vaneen bepaalde stof en achteraf bleek dus dat hij het een factor 10 of 100 te ver had doorverdund maar nog steeds reageerde het spul wat ze aan het testen was erop alsof het er wel in zat. Daardoor is het balletje gaan rollen. En het grootste argument waarom zijn testen met het randi-protocol niet werkte is dat die protocollen niets meer met wetenschap te maken had en zo.quote:Op woensdag 7 november 2007 15:04 schreef The_End het volgende:
[..]
Alleen heeft Benveniste in eerste instantie zelf niet eens het onderzoek uitgevoerd, maar zijn 2 assistenten. Toen Benveniste de resultaten niet kon herhalen in een vervolg onderzoek, dacht hij dat de positieve resultaten kwamen door het zogenaamde 'Jamal-effect'. (Zo heette een van zijn assistenten) Volgens Benveniste had Jamal betere 'vibrations'. --> Exit Benveniste uit wetenschappelijke communitie.
Volgens mij wel mogelijkquote:Op woensdag 7 november 2007 14:49 schreef jogy het volgende:
Of, zonnevlammen enzo die het weer op aarde zodaning beïnvloeden dat het uit te rekenen is wat voor weer eraan komt. Mogelijk of de grootst mogelijke onzin?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |