The skeptic's corner. Deel 1quote:Jaja, hier in TRU is nu een heus plekje voor de skeptici, waar zij met de scepter zwaaien. Dit om te voorkomen dat sommige topics helemaal de verkeerde kant op gaan omdat sommige mensen niets zien in een bepaald topic en hun waarheid daarover willen verkondigen of het nou ontopic is of niet. Dit betekent geenszins dat er geen plek is om een eventueel skeptische mening te verkondigen in een bepaald topic maar het is dus niet de bedoeling om een heel topic vol te gooien met een wellus nietus spelletje. Aan de andere kant is zo'n discussie wel goed om te hebben dus is er een probleem. Iedereen moet de ruimte krijgen om zijn mening te verkondigen maar een topic moet er niet aan onderdoor gaan.
Het idee is oorspronkelijk van L.Denninger met de wat minder subtiele titel: [Centraal] Bash hier Truthers Maar het idee is goed.
Wel wat regeltjes natuurlijk, sorrie.
Hou het beleeft en respectvol, probeer het kleineren tot een minimum te beperken want dat staat een gezonde discussie alleen maar in de weg, dit geldt voor iedereen want skeptici èn zwevertjes hebben er allemaal weleens een handje van om te denken dat de andere een beetje gek is.
Het doel: als er een wel/niet discussie tussen users begint te ontstaan over het wel of niet mogelijk zijn van iets dan gooi je het linkje hier neer en gaat erop verder. Zet het linkje van je post ook in het topic waar het onstaan is en nodig de oponent uit om hier verder te gaan. Dit kan ook gedaan worden door een modje. Dan geven we met zijn alle het oorspronkelijke topic de kans om de weg op te gaan wat de TS in gedachte had, wat meestal een heel andere gedachte is dan wat degene die ertegen in gaat voor ogen heeft.
Zullen we dan ook meteen met zijn allen bewijzen dat mensen het met elkaar oneens kunnen zijn zonder elkaar in de haren te vliegen? Tof.
Oh trouwens, het is dus niet zo dat elke wel/niet discussie in TRU hierheen gesleept wordt, soms is het doel van een topic zelf om over het mogelijke waarheidsgehalte van iets te praten en die blijven dan ook gewoon gevoerd worden in het desbetreffende topic.
Klopt,quote:Op woensdag 12 september 2007 10:46 schreef Mirage het volgende:
afwezigheid van bewijs wil niet per definitie zeggen dat iets niet waar is of niet bestaat.
Zet de rest er ook even bij : http://dictionary.reference.com/browse/skepticquote:Op woensdag 12 september 2007 11:03 schreef NorthernStar het volgende:
skep·tic also scep·tic (skĕp'tĭk)One who instinctively or habitually doubts, questions, or disagrees with assertions or generally accepted conclusions.
----
Toch zie je imo vaak dat mensen die zich skeptic noemen juist erg hangen aan de "algemeen geaccepteerde waarheden". Ze zijn vaak verdedigers van de heersende conventies van oa. het wetenschappelijke en politieke establishment (om het woord dogma niet te noemen) en bestrijders van "doubts, questions or disagreements."
De Nothing To See Here, Move Along -attitude.
Hoe zien de skeptics dit zelf? Waar is die instinctieve twijfel tegenover juist de gevestigde orde gebleven?
quote:"Skeptic does not mean him who doubts, but him who investigates or researches as opposed to him who asserts and thinks that he has found." [Miguel de Unamuno, "Essays and Soliloquies," 1924]
Nee, om te laten zien dat jouw stelling helemaal niet van toepassing is als je een van de andere definities aanhoudtquote:Op woensdag 12 september 2007 12:02 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Is dat bedoeld als antwoord?
Ik heb deze definities genomen: http://www.answers.com/skeptic&r=67quote:Op woensdag 12 september 2007 12:06 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Nee, om te laten zien dat jouw stelling helemaal niet van toepassing is als je een van de andere definities aanhoudt
("1. a person who questions the validity or authenticity of something purporting to be factual" of " a person who maintains a doubting attitude, as toward values, plans, statements, or the character of others" bijvoorbeeld)
quote:Op woensdag 12 september 2007 12:16 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Wat overblijft is een definitie van iemand die alles ter discussie stelt. Ook in de definities die jij aandraagt.
Mijn stelling is dat dat ook helemaal niet hoeft, omdat voor genoeg dingen redelijk bewijs is.quote:Mijn stelling is dat de huidige "skeptic" helemaal niet alles ter discussie stelt.
Een skepticus hier in [TRU] is iemand die niet zomaar alles aanneemt, maar eerst bewijs wil zien of argumenten wil horen.quote:In tegendeel, het is een verdediger van de gevestigde orde geworden.
Ik zeg niks, ik hou me aan het woordenboekquote:Als je zegt dat dit de huidige definitie van een skeptic is, ok, maar dan moeten de boekjes aangepast worden.
Mooi zinnetje !quote:Daar gaat het om , dat het MOGELIJK is . het is een deel van de werkelijkheid .
Jij weet nog niet dat het bestaat , zou het niet veel boeiender zijn om je te concentreren op de mogelijkheid ipv op de onmogelijkheid ?
Precies.quote:Op woensdag 12 september 2007 10:46 schreef Mirage het volgende:
afwezigheid van bewijs wil niet per definitie zeggen dat iets niet waar is of niet bestaat.
Ik ook. En die definitie staat imo haaks op hoe "de skeptics" zich opstellen.quote:Op woensdag 12 september 2007 12:33 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Ik zeg niks, ik hou me aan het woordenboek
quote:Op woensdag 12 september 2007 13:02 schreef Darkwolf het volgende:
Plus ben ik zeer benieuwd of de TS zijn woorden ook naar daden worden omgezet betreft het bijwonen van een opendag.
Gel*l.quote:Op woensdag 12 september 2007 13:02 schreef Darkwolf het volgende:
[..]
Precies.
En de laatste reactie van TS in het vorige topic omtrent mijn situatie te hebben gelezen heeft mij doen besluiten het ook hier bij te laten.
Als hij wil blijven schreeuwen dat het niet bewezen is dat mijn vaders methodiek mij en mijn broertje hebben gered vanwege "lack of proof" moet hij dat lekker zelf weten.
Gelukkig heb ik wel de daadwerkelijke feiten achter de hand en weet ik wat er gebeurt is, dat is het belangrijkste.
He he, eindelijk wordt ie wakker.quote:En binnenkort alle nodige extra informatie om dit te ondersteunen want ben zelf ook wel nieuwschierig geworden.
Vind je het gek ?quote:Zal misschien op mijn gemak nog eens met de gewenste antwoorden komen. Maar de motivatie d.m.v hoe er met de discussie om gegaan word maakt het daarintegen niet echt motiverend.
Lijkt me leuk, maar niet raar opkijken als het een skeptisch verslag wordtquote:Plus ben ik zeer benieuwd of de TS zijn woorden ook naar daden worden omgezet betreft het bijwonen van een opendag.
(En zelfs een compleet verslag die in TRU komt, meende ik te lezen.)
Zo ja, heel sportief van hem.
De definitie die ik hanteer zegt inderdaad helemaal niet dat skeptici aan ALLES moeten twijfelen.quote:Op woensdag 12 september 2007 13:12 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Ik ook. En die definitie staat imo haaks op hoe "de skeptics" zich opstellen.![]()
Maar goed, ondanks het om de hete brei heendraaien haal ik er toch uit dat jij het ontkent want dat sneeuw wit is hoef je niet ter discussie te stellen oid. Klopt?
Ten eerste staat er "with assertions", niet "with ALL assertions".quote:One who instinctively or habitually doubts, questions, or disagrees with assertions or generally accepted conclusions.
quote:Op woensdag 12 september 2007 13:23 schreef L.Denninger het volgende:
Lijkt me leuk, maar niet raar opkijken als het een skeptisch verslag wordt
Als ik zeg dat ik telepathie had houd ik me toch ook aan het woordenboek ?quote:Op woensdag 12 september 2007 12:33 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Ik zeg niks, ik hou me aan het woordenboek
mijn god, ben je echt zo dom ? Dit gaat echt nergens overquote:Op woensdag 12 september 2007 13:34 schreef Summers het volgende:
[..]
Als ik zeg dat ik telepathie had houd ik me toch ook aan het woordenboek ?
Daar staat onder telepatie :
gedachteoverbrenging zonder zintuigelijke waarnemingen, het gedachtelezen.
telekinese: het op paranormale wijze verplaatsen van voorwerpen zonder dat die worden aangeraakt .
Geest : o.a wezen zonder lichaam
uittreden : buten het lichaam treden ...
enz enz .. als je je echt aan het woordenboek wilt houden , moet je hier niet steeds roepen dat het niet bestaat .
Ik weet waar het over ging , jij ging je toen verschuilen achter het woordenboek en ik wilde gewoon even zeggen dat paranormale dingen ook in het woordenboek staan waar jij je achter verschuilt .quote:Op woensdag 12 september 2007 13:37 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
mijn god, ben je echt zo dom ? Dit gaat echt nergens over
We hadden het over de definitie van het woord 'skepticus', en dan begint ze zo te neuzelen
Mijn god, ze is echt zo dom.quote:Op woensdag 12 september 2007 13:48 schreef Summers het volgende:
[..]
Ik weet waar het over ging , jij ging je toen verschuilen achter het woordenboek en ik wilde gewoon even zeggen dat paranormale dingen ook in het woordenboek staan waar jij je achter verschuilt .
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |