abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_54282716
quote:
Jaja, hier in TRU is nu een heus plekje voor de skeptici, waar zij met de scepter zwaaien. Dit om te voorkomen dat sommige topics helemaal de verkeerde kant op gaan omdat sommige mensen niets zien in een bepaald topic en hun waarheid daarover willen verkondigen of het nou ontopic is of niet. Dit betekent geenszins dat er geen plek is om een eventueel skeptische mening te verkondigen in een bepaald topic maar het is dus niet de bedoeling om een heel topic vol te gooien met een wellus nietus spelletje. Aan de andere kant is zo'n discussie wel goed om te hebben dus is er een probleem. Iedereen moet de ruimte krijgen om zijn mening te verkondigen maar een topic moet er niet aan onderdoor gaan.

Het idee is oorspronkelijk van L.Denninger met de wat minder subtiele titel: [Centraal] Bash hier Truthers Maar het idee is goed.

Wel wat regeltjes natuurlijk, sorrie.

Hou het beleeft en respectvol, probeer het kleineren tot een minimum te beperken want dat staat een gezonde discussie alleen maar in de weg, dit geldt voor iedereen want skeptici èn zwevertjes hebben er allemaal weleens een handje van om te denken dat de andere een beetje gek is.

Het doel: als er een wel/niet discussie tussen users begint te ontstaan over het wel of niet mogelijk zijn van iets dan gooi je het linkje hier neer en gaat erop verder. Zet het linkje van je post ook in het topic waar het onstaan is en nodig de oponent uit om hier verder te gaan. Dit kan ook gedaan worden door een modje. Dan geven we met zijn alle het oorspronkelijke topic de kans om de weg op te gaan wat de TS in gedachte had, wat meestal een heel andere gedachte is dan wat degene die ertegen in gaat voor ogen heeft.

Zullen we dan ook meteen met zijn allen bewijzen dat mensen het met elkaar oneens kunnen zijn zonder elkaar in de haren te vliegen? Tof.

Oh trouwens, het is dus niet zo dat elke wel/niet discussie in TRU hierheen gesleept wordt, soms is het doel van een topic zelf om over het mogelijke waarheidsgehalte van iets te praten en die blijven dan ook gewoon gevoerd worden in het desbetreffende topic.
The skeptic's corner. Deel 1
The skeptic's corner. Deel 2
The skeptic's corner. Deel 3
The skeptic's corner. Deel 4
The skeptic's corner. Deel 5

Even voor de duidelijkheid, \'Skeptics Corner\' houdt dus in dat hier wel om argumenten en bewijs gevraagd mag worden !

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 31-10-2007 13:28:47 ]
  woensdag 31 oktober 2007 @ 14:54:16 #2
41051 Rasing
Taalnazis vereinigt euch!
pi_54284233
Die goochelaar waar jij je zo over verbaasde in het vorige topic was James Randi. The Amazing Randi!
Ten es gheen wondere, dat mi tderuen grief gheeft:
Niemant en scheet gheerne van dat hi lief heeft.
pi_54284779
Randi, the incredible!

Ik wilde nog even de laatste posts neer zetten uit het vorige topic, maar op dit moment werkt Fok net zo goed als homeopathie.
  woensdag 31 oktober 2007 @ 16:02:31 #4
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_54285460

Zo, hebben we de grappen und den grollen ook weer gehad.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
  woensdag 31 oktober 2007 @ 16:56:21 #5
41051 Rasing
pi_54286289
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 16:02 schreef jogy het volgende:
[ afbeelding ]

Zo, hebben we de grappen und den grollen ook weer gehad.
Die gezichtsuitdrukking
pi_54290407
Reactie op laatste post corner 5:
- In lage concentraties zit nog wel iets van de stof, in heel hoge concentraties niet
- placebo komt voor in alle geneeswijzen
- bewijs van genezing is er voldoende in de homeopathie
- het verhaal hoe het er aan toe ging bij Benveniste heeft zeer uitgebreid in alle media gestaan destijds
pi_54290565
En hier kun je al die "leugens" nog eens nalezen (wetenschapsprogramma van de VPRO):
http://noorderlicht.vpro.nl/afleveringen/7319296/
http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/19450753/
Met een beetje googelen had je dat zelf kunnen vinden, maar ik heb het even voor je opgezocht.
  woensdag 31 oktober 2007 @ 21:37:24 #8
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_54290599
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 21:25 schreef wia het volgende:
- het verhaal hoe het er aan toe ging bij Benveniste heeft zeer uitgebreid in alle media gestaan destijds
Die heb ik ook eens opgezocht ja, gerespecteerde onderzoeker die opzich niet veel te winnen had met het vernietigen van zijn reputatie en toch in de bres sprong voor homeopathie ( tegen wil en dank, door een foutje van een laborant die een verdunning te dun had gemaakt en de bacteriën reageerde er toch op alsof het gewoon actief was ). Maarja, gelukkig was de onpartijdige randi er om het de kop in te drukken . Die beneviste heeft na zijn crash uit de wetenschappelijke gemeenschap ooknog een bedrijf opgericht volgens mij die verder ging met onderzoek naar homeopathie en aanverwante zaken. Maar volgens mij had hij liever gehad dat hij niet uit de wetenschappelijke gemeenschap werd geschopt dus tja.
Vrijheid
  woensdag 31 oktober 2007 @ 21:39:39 #9
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_54290631
quote:
Op woensdag 31 oktober 2007 21:35 schreef wia het volgende:
En hier kun je al die "leugens" nog eens nalezen (wetenschapsprogramma van de VPRO):
http://noorderlicht.vpro.nl/afleveringen/7319296/
http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/19450753/
Met een beetje googelen had je dat zelf kunnen vinden, maar ik heb het even voor je opgezocht.
Handig .

http://www.digibio.com/ dat bedrijf van hem trouwens.
Vrijheid
pi_54295235
quote:
In lage concentraties zit nog wel iets van de stof, in heel hoge concentraties niet
rectificatie: hier hoge en lage verwisseld
  donderdag 1 november 2007 @ 03:02:04 #12
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_54295334
Hier, een leuk artikeltje over de onzin van geesten, vampieren, zombies zoals we ze vaak in films zien

http://www.csicop.org/si/2007-04/efthimou.html
zzz
  donderdag 1 november 2007 @ 08:09:38 #13
79143 Darkwolf
To the moon I howl
pi_54295816
quote:
Op donderdag 1 november 2007 03:02 schreef L.Denninger het volgende:
Hier, een leuk artikeltje over de onzin van geesten, vampieren, zombies zoals we ze vaak in films zien
Ja, maar daarvoor hoef je niet skeptisch te zijn om te weten dat Hollywood films dit soort zaken altijd zoetsappig maken, zodat je er uberhaupt een film mee kan maken.
Echter de eniteiten (of geesten, whatever) die ik zag als klein kind waren er wel maar ook weer niet maar toch zag ik ze.
Die gingen niet door muren heen en die liepen niet waar ze wilden op de grond.
In de film "Ghost" bijvoorbeeld is dat allemaal wel weer het geval en loopt meneer op de grond, trappen op en af.
Tevens zag hij er normaal en menselijk uit.
De eniteiten die ik zag hadden menselijke gestalten maar waren helemaal uit proportie getrokken en hadden rare kleuren, zoals je die ook wel eens ziet op een aura foto ofzo.

Of ik bewijs heb dat het geen foutje van mijn hersennen waren en weet ik wat niet meer? Nee, dat heb ik niet.
Sparen we bij deze weer een hele nutteloze discussie.
Het feit is namelijk wel dat het mijn ervaring is geweest en mij het letterlijk geen fuck kan schelen wat de wetenschap of een paar skeptischi hier op dit forum er van vinden.
Ik wilde enkel gewoon even duidelijk maken dat je niet echt een skeptisch persoon hoeft te zijn om te weten dat pseudo zooi in (Hollywood) films over wat dan ook altijd "over the top" zijn gemaakt.

Tevens was deze post een excuus als TVPtje daar het vorige deel alweer vol zit!
  donderdag 1 november 2007 @ 09:27:04 #14
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_54296720
quote:
Op donderdag 1 november 2007 03:02 schreef L.Denninger het volgende:

Ik ga die eens rustig nalezen, echter het eerste wat mij opvalt is dat

Al wel een hele simpele en slordige methode is om een punt te bewijzen (of ik nou wel of niet in vampiers geloof ( doe ik dus niet )buiten beschouwing gelaten). Als het een artikel was geweest die geschreven was om een punt te bewijzen die dus in het voordeel van de ( nu nog )paranormale wereld werd ie afgefikt tot aan de grond. Anyway, dat grafiekje neemt de geboortecijfers niet mee en gaat er vanuit dat er niemand op een gegeven moment zegt van ´fuck it, hooivork in je nek, klootzak.´ Of wat dan ook. Verder heb ik het nog niet gelezen maar als de rest ook samenhangt met aannames dan is het niet veel waard lijkt me. Daarnaast komt er nog een kip-ei gevoel bij mij naar boven, het kan net zo goed zijn dat sommige producers van films onderzoek hebben gedaan naar verschijnselen en die in de film hebben gedaan in plaats van dat de producer het verzonnenheeft en het een eigen leven is gaan leiden.
Vrijheid
pi_54298149
quote:
- In lage concentraties zit nog wel iets van de stof, in heel hoge concentraties niet
Dit is geen reactie op wat ik schreef.
  donderdag 1 november 2007 @ 12:50:02 #16
41051 Rasing
pi_54299705
quote:
Dat betwist niemand. De reguliere geneeskunde erkent het zelfs, de homeopathie schrijft genezingen door het placebo-effect toe aan hun irrationele drankjes.
quote:
Bewijs van genezing ná homeopathie, niet door homeopathie. Post hoc, ergo propter hoc
quote:
Benveniste had beter moeten weten. Zelfs nadat zijn onderzoek waardeloos was gebleken, bleef hij achter zijn idee staan van het geheugen van water.

Onderzoek naar homeopathie is zinloos. Net zoals onderzoeken naar kaboutertjes en naar het vliegvermogen van de Afrikaanse olifant. Weet ik zeker dat een olifant niet kan vliegen? Nee, maar ik kan naar hem kijken en zien dat hij te zwaar is en bovendien geen vleugels heeft. Ik kan dus logischerwijs zeggen dat een olifant niet kan vliegen, daar hoef ik hem niet voor uit een vliegtuig te gooien.

Zelfde met homeopathie: een schier oneindig verdunde oplossing van een stof heeft geen scheikundige werking meer die iets te maken heeft met die stof, en dus geen effect op het menselijk lichaam, behalve dat het dorst lest.

[ Bericht 2% gewijzigd door Rasing op 01-11-2007 13:01:00 ]
pi_54304308
Citaat Dit is geen reactie op wat ik schreef. Einde citaat
Ik geloof eerder dat het andersom is. Zou niet weten waar ik niet op heb gereageerd.

Citaat De homeopathie schrijft genezingen door het placebo-effect toe aan hun irrationele drankjes. Einde citaat
Placebo in alle geneeswijzen. Dus ook in de homeopathie. Wordt niet ontkend door homeopaten, integendeel.

Samenvattend. Argument tegen homeopathie op dit forum: de sterke verdunningen. Ander argument ben ik niet tegengekomen. De onderzoeken met positief effect naar die verdunningen (door de reguliere wetenschap) worden genegeerd. De argumentatie (gesteund door onderzoek) waarom die verdunningen misschien wel kunnen werken, wordt genegeerd. Waarom sterke verdunningen in andere disciplines wel worden geaccepteerd, wordt genegeerd.
Niet sterk allemaal. Gaan we nu over naar vampiers, zombies enz.....

donderdag 1 november 2007 @ 20:00:35 #18
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_54304477
quote:
Op donderdag 1 november 2007 19:53 schreef wia het volgende:
Citaat Dit is geen reactie op wat ik schreef. Einde citaat
Ik geloof eerder dat het andersom is. Zou niet weten waar ik niet op heb gereageerd.

Citaat De homeopathie schrijft genezingen door het placebo-effect toe aan hun irrationele drankjes. Einde citaat
Placebo in alle geneeswijzen. Dus ook in de homeopathie. Wordt niet ontkend door homeopaten, integendeel.

Samenvattend. Argument tegen homeopathie op dit forum: de sterke verdunningen. Ander argument ben ik niet tegengekomen. De onderzoeken met positief effect naar die verdunningen (door de reguliere wetenschap) worden genegeerd. De argumentatie (gesteund door onderzoek) waarom die verdunningen misschien wel kunnen werken, wordt genegeerd. Waarom sterke verdunningen in andere disciplines wel worden geaccepteerd, wordt genegeerd.
De onderzoeken die uitwijzen dat het wel werkt zijn gewoon allemaal slecht uitgevoerd natuurlijk en alle onderzoeken waar het niet zou werken zijn wel goed. Althans, in de ogen van de skeptische mens onder ons. Bij mensen die wel in homeopathie geloven of er zelfs goede ervaringen mee hebben ligt het weer andersom.

Ik moet persoonlijk zeggen dat ik mensen die ervaring hebben met homeopathie ( de echte variant dus ) meer geloofwaardigheid toedicht dan roepers van de zijlijn. Maar dat ben ik dan weer natuurlijk, naief misschien .
Vrijheid
pi_54306820
quote:
Op donderdag 1 november 2007 19:53 schreef wia het volgende:
Zucht; het gaat erom dat bij homeopathie ALLEEN placebo effect gemeten wordt en niets meer!
quote:
-Samenvattend heb je niks begrepen van onze argumenten.
-De vele onderzoeken naar homeopathie die niks opleveren negeer je maar voor het gemakt.
-Je begrijpt het effect van die verdunningen niet. Als er ergens 0,0 (17x) 01 gram in zit, dan is dat vele male meer dan dat er in homeopathische middelen zit. Bij veel van die verdunningen zit helemaal niets meer van de werkzame stof. Niet een enkel molecuul!
-Dingen zeggen als: "De wetenschap wil het niet geloven; het is een complot tegen de homeopathie" is kul. Het is geen argument. Het is een complottheorie van mensen die zich aangevallen voelen in hun 'fundamentalische' geloof. En homeopathie is niets meer dan een geloof.
pi_54306874
quote:
Op donderdag 1 november 2007 20:00 schreef jogy het volgende:
Ik moet persoonlijk zeggen dat ik mensen die ervaring hebben met homeopathie ( de echte variant dus ) meer geloofwaardigheid toedicht dan roepers van de zijlijn. Maar dat ben ik dan weer natuurlijk, naief misschien .
Niet alleen naief hoor. Je neemt ten eerste aan dat iedereen die vind dat homeopathie niet werk 'aan de zijlijn staat' en iedereen die vind dat het wel werkt 'is er natuurlijk mee bezig'. Van objectieviteit is duidelijk geen sprake meer.
pi_54307866
Ik dacht dat we verder gingen met vampiers...
Citaat Het is een complot tegen de homeopathie Einde citaat
Nee hoor, het is geen complot, heb ik ook niet gezegd. Het is fundamentalisme, eng-wetenschappelijk denken.
Komt alleen maar ellende van.
Heb je Diadoxie al gelezen? (zie een van mijn vorige posts of zie www.infowebweistra.eu/boekbespreking.htm). Echt een boeiend boek. Weet je ook waar je eigenlijk tegen bent. Wel gevaarlijk hoor. Je zult niet de eerste zijn die homeopathie wil bestrijden, zich er in gaat verdiepen, en zo onder de indruk komt, met als gevolg een voorvechter van homeopathie te worden. Staat allemaal in dat boek. (Ben de naam van de persoon even vergeten, zal nog eens zoeken.) Het is echt meer dan "verdunningen" (eigenlijk potenties). Voor alleen verdunningen hoef je echt niet nog een flink aantal jaren te studeren na je reguliere artsenopleiding, om je homeopathisch arts te mogen noemen.
pi_54309301
quote:
Op vrijdag 2 november 2007 04:30 schreef wia het volgende:
Ik dacht dat we verder gingen met vampiers...
Nee hoor, het is geen complot, heb ik ook niet gezegd. Het is fundamentalisme, eng-wetenschappelijk denken.
Komt alleen maar ellende van.
Heb je Diadoxie al gelezen? (zie een van mijn vorige posts of zie www.infowebweistra.eu/boekbespreking.htm). Echt een boeiend boek. Weet je ook waar je eigenlijk tegen bent. Wel gevaarlijk hoor. Je zult niet de eerste zijn die homeopathie wil bestrijden, zich er in gaat verdiepen, en zo onder de indruk komt, met als gevolg een voorvechter van homeopathie te worden. Staat allemaal in dat boek. (Ben de naam van de persoon even vergeten, zal nog eens zoeken.) Het is echt meer dan "verdunningen" (eigenlijk potenties). Voor alleen verdunningen hoef je echt niet nog een flink aantal jaren te studeren na je reguliere artsenopleiding, om je homeopathisch arts te mogen noemen.
Leuk dat je niet ingaat op mijn argumenten. Lees ander de startpost even.
  vrijdag 2 november 2007 @ 13:49:55 #23
41051 Rasing
pi_54315679
quote:
Op vrijdag 2 november 2007 04:30 schreef wia het volgende:
Als je wilt citeren: [quote ] de te citeren tekst [/quote ]. En dan de spatie tussen quote en ] weglaten.
quote:
Het is echt meer dan "verdunningen" (eigenlijk potenties). Voor alleen verdunningen hoef je echt niet nog een flink aantal jaren te studeren na je reguliere artsenopleiding, om je homeopathisch arts te mogen noemen.
Je hoeft niet alle ins en outs van de homeopathie te kennen om te weten dat het onzin is. Je hoeft ook geen piano te kunnen spelen om te kunnen zien dat Wibi Soerjadi dat goed kan.

Homeopathie heeft twee grondbeginselen:
  • similia similibus curantur
  • hoe hoger de verdunning of potentie, hoe sterker de werkzaamheid

Beide beginselen zijn fundamenteel tegen alles wat de natuurwetenschappen ons vertellen. Misschien weten we nog niet alles, maar het onderzoeken van zoiets vreemds is toch wel erg weinigbelovend. Doe dan onderzoek naar echt zinvolle zaken, die in ieder geval wél mogelijk zijn.
  • Ten es gheen wondere, dat mi tderuen grief gheeft:
      vrijdag 2 november 2007 @ 13:53:02 #24
    41051 Rasing
    pi_54315741
    quote:
    Op donderdag 1 november 2007 20:00 schreef jogy het volgende:
    De onderzoeken die uitwijzen dat het wel werkt zijn gewoon allemaal slecht uitgevoerd natuurlijk en alle onderzoeken waar het niet zou werken zijn wel goed. Althans, in de ogen van de skeptische mens onder ons. Bij mensen die wel in homeopathie geloven of er zelfs goede ervaringen mee hebben ligt het weer andersom.
    Het verschil is dat de skeptische medemens goede argumenten kan aandragen waarom het niet zou kunnen werken. Een HAVO-3 scheikundeleerling kan dat zelfs. Een homeopaat komt aan met onbewezen onzin als geheugen van water. Dat is toch een veel zwakker standpunt.
    pi_54319562
    Rasing, je bent niet goed op de hoogte.
    1. Homeopathie heeft meer grondbeginselen, jij noemt alleen de twee bekendste. Zie boek Diadoxie.
    2. Deze beginselen zijn bekend als werkzaam op meerdere gebieden in de wetenschap, als je de ontwikkelingen op nat.ws gebied bijhoudt, zou je dat kunnen weten, ga maar eens wat googelen, of zoeken op bijv. Kennisnet e.d.
    3. Je hebt gelijk, je hoeft niet alle ins en outs van homeopathie te weten om te zien dat het werkt (Heb je bijv. een kind met kinkhoest? Nare ziekte hoor, moet je eens zien hoe snel je kind opknapt van een paar korreltjes. Placebo? Geloof ik toch niet met zoiets hoor, of de moeder moet het telepathisch doorgeven, maar ja, daar geloof je natuurlijk ook niet in.)
    4. Sommige wetenschapsgebieden zijn in strijd met de fundamentele wetten van de natuurkunde. Voorbeeld: quantummechanica. Dus jij verwerpt dat als scepticus.
    5. Sommige mensen zijn inderdaad nooit verder gekomen dan Havo-3. Zodra je verder komt, weet je dat zaken ingewikkelder zijn, en niet zo simpel rechtlijnig als je hebt geleerd in havo-3
    4 Een scepticus is meestal niets meer of minder dan een fundamentalist. En wil niet verder kijken dan zijn neus lang is. Dat is goed voor het uitvoerende werk, maar voor de ontwikkeling van de wetenschap is dat funest.
    5. Er is veel veelbelovend onderzoek naar bijv. Ultra Low Doses; Wat is er aan de hand met zo'n "simpele" stof als water; enz. Kijk eens rond op internet.

Ik houd het hier eerst maar even bij.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')