quote:
Op dinsdag 13 november 2007 00:08 schreef Hanoying het volgende:[..]
Er zit niet veel verschil tussen mediteren in een zomerjurkje terwijl je dank geeft aan de zonnegod en het op internet zoeken naar bewijs van reincarnaties en spirituele begeleiders. Voor jouw gevoel staan de twee dingen mijlenver uit elkaar, voor mijn gevoel sta je feitelijk nog samen op dezelfde vierkante centimeter.
De mens is niet geschapen door een godheid. Dit vind jij zelf ook als ik je reactie zo eens inschat. Je lijkt me geen aanhanger van een geloof, lijkt me dus al helemaal geen creationist en naar ik aanneem geloof je in grote lijnen ook in het neo-darwinisme. In lekentaal: "de" evolutietheorie..
Als jij van jezelf inderdaad zegt dat je gelooft in evolutie dan is dit niet te rijmen met je opvatting dat er wel "iets" zal zijn tusen hemel en aarde. Dat er mensen zijn die herineringen hebben aan vorige levens. Welke vorige levens? Er zijn geen vorige levens, de mens is niets meer dan een diersoort die zich in zelfbewustzijn en intelligentie onderscheid van de overige dieren op aarde. Er zit geen enkele logica in om te veronderstellen dat na onze dood ons bewustzijn op een magische wijze weer terugkeert in een nieuw leven. Elk nieuw mens, paard, snoekbaars, etc. heeft zijn karakteristieken te danken aan zijn beide ouders en de toevallige combinaties van chromosomen die het van de beide ouders meekrijgt.
Het is voor een mens verleidelijk om te zoeken naar meer. Het lijkt zo zinloos als ons bestaan aan niets anders is te danken dan aan een serie toevalligheden en een ontzettend grote hoeveelheid geluk. Het zoeken naar antwoorden op vragen die niet bestaan of niet gesteld zouden moeten worden is de hele reden dat we in onze geschiedenis duizenden religies verzonnen hebben en dat we willen geloven in een trol in de kast, een geest onder ons bed, of een speciale begeleider bij ons leven. Jij denkt dat je vrijgevochten bent, dat je een kritisch beschouwer bent van de maatschappij en dat je "de vragen durft te stellen waar de rationalisten niet voor open staan". Het simpele feit is echter dat het andersom is.. Een rationele verklaring ligt misschien niet altijd voor de hand maar hij is er altijd! Op elk vreemd lijkend vraagstuk, op elk knipperend licht.
En zelfs de meest vergezochte rationele verklaring heeft ALTIJD nog triljarden maal triljarden maal triljarden veel meer waarschijnlijkheid dan een verklaring dat het wel zal komen door de geest die je begeleid of door je herineringen aan je vorig leven. Aan de tweede verklaring gaan immers dusdanige veronderstellingen vooraf en een dergelijke verklaring heeft dusdanige implicaties dat wel alle door de mens opgedane kennis als geheel wel overboord zouden moeten gooien.
Waarom je een evolutie-theorie onlosmakelijk verbind aan de onmogelijkheid van bijvoorbeeld reïncarnatie is mij een raadsel. Het klopt wel dat ik me niet bezig houdt met een religie of wat dan ook dus een oorlog in de naam van jogyisme zal een korte worden

. In mijn eigen geval ben ik eigenlijk nooit echt bezig geweest met enige zweverigheid tot ik in een nieuwsgierige bui een tarotspel heb gekocht maar dat was het ook wel voor een tijd. Nog steeds had ik niet echt iets van 'ik wil meer weten over deze fantastische wereld dat spiritualiteit heet want mijn leven is zo dramatisch saai dat ik er maar wat interessants bij moet verzinnen om het wat extra spice te geven'. Op een gegeven moment heb ik op FOK! gewoon om horizonverbredende boeken gevraagd ergens in een topic.
Er was niet echt een specifieke horizon die ik wilde verbreden maar het leek mij wel ok om boeken te lezen die je op één of andere manier aan het denken zet. Voila, onder de reeks boeken zat ook een boek 'Een ongewoon gesprek met God' niet heel belangrijk verder. Wel de hele reeks uitgelezen ( drie boeken ) en kon me er heel goed in vinden.
Sindsdien heb ik ook een paar dingetjes meegemaakt die voor mij wel duidelijk maakte dat er misschien toch wel iets aan de hand is buiten het direct observeerbare blikveld van de gemiddelde mens en tja, ok. Geen probleem, leuk om te weten eigenlijk maar verder ben ik nog steeds mezelf, zoek ik geen troost in groepen mensen om periodiek samen te komen om iets te aanbidden, ik hou me niet aan bepaalde regels opgesteld van 'bovenaf', eet nog steeds vlees en sommige mensen mogen van mij nog steeds jankend en kermend dood omdat het kneuzen zijn.
religiositeit kan vervelend uitpakken met al zijn dogma's maar ik zie binnen de wetenschap ( het ultieme voorbeeld van de rationaliteit in veel gevallen ) ook een soort van religieuze aanbidding van vastgestelde natuurkundige wetten en de onverbiddelijke ontkenning van ook maar een mogelijkheid dat men hier nog niet alles hebben ontdekt wat er te ontdekken valt in het geval van het nu nog paranormale dan. ( om maar niet te spreken van de rest van de natuurkunde en de achterliggende bron van veel mechanismes binnen ons universum )
Ik begrijp wel dat sommige mensen willen dat de ratio alles op dit moment al kan verklaren maar ik zie dat nog niet gebeuren, in de toekomst misschien want ik ben er wel stellig van overtuigd dat alles wat mensen ( paranormaal of niet ) kunnen observeren ook te meten is met de juiste apparatuur alleen is het probleen nu nog dat die apparatuur niet is uitgevonden of ze weten niet dat ze dat er ook mee kunnen omdat niemand uberhaupt weet wat er te meten is bij bepaalde verschijnselen zoals een opa-verschijning aan de bedrand de nacht dat ie sterft. Ook niet echt herhaalbaar in een lab lijkt me. Lastig.
Soms heb ik het idee dat er ergens in het achterhoofd van de grootste tegenstanders van enige zweefteverij daadwerkelijk bang zijn dat als ze niet geloven in enkel het direct observeerbare er dus echt ruimte is dat er een groot-oma mee aan het loeren is terwijl je op een She-male site aan je slurf zit te hengsten ( extreem geval

).
Niet in alle gevallen is de rationaliteit van een buitenstaander beter dan de rationaliteit van degene die het heeft meegemaakt. Ja, voor degene die iets heeft meegemaakt is het voor hem/haar misschien wel rationeel dat het een (nu nog ) paranormale ervaring is geweest door de chronologie van het geheel. Ik ben er eentje van in dit geval.
Dingen die je niet hebt meegemaakt kan je eigenlijk alleen maar voor kennis aannemen ( doe ik ook ) maar dingen die jezelf hebt meegemaakt kan je veel meer waarde geven dan zelfs een turbomethastudie van 100.000 medeplichtigen over het wel of niet functioneel zijn van reikishizzle. Echt, die allergie tegen ook maar iets wat zweverig klinkt is bijna net zo fundamenteel als het tegen beter weten geloven dat God op de 7de dag op een wolk zat en zag dat het goed was. Er is een hele mooie grijze middeweg die geen moeite kost, geen oorlogen veroorzaakt, veel meer kan verklaren (ookal is het maar persoonlijk) en als fijn bijproduct geeft het ook nog wat verwondering over de wereld op sommige momenten maar dat is, schrik niet, geen noodzaak hoor.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid