Over dat andere stormpje zijn de verwachtingen volgens mij wat duidelijker. Heb het al meerdere malen voorbij horen komen.quote:Op maandag 5 november 2007 11:31 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Klopt... das helemaal waar... en daarom twijfel ik ook... al denk ik dat menig andere NP hem al geplaatst had of enkelen ook weer niet. Maar goed, ik zou er dan idd zeker bij zetten dat het nattevinger werk is en ongeverifieerd.
Hoe is het eigenlijk met dat andere stormpje, van 8 tot 13 november, gesteld?
quote:Superstorm op komst
AMSTERDAM - Zandzakken voor de deur want een vooraanstaand weerkundige in Engeland voorspelt deze maand een storm die we nog nooit eerder hebben meegemaakt.
AD ook.. dus dan moet het maar op de FPquote:Op maandag 5 november 2007 12:21 schreef Lariekoek het volgende:
De telegraaf meldt het nu ook. Link
[..]
![]()
Zo'n storm is een paar dagen van de voren wel te voorspellen hoor. Echter om nu al zo exact aan tegen wanneer de storm komt is onmogelijk.quote:Op maandag 5 november 2007 13:04 schreef sjakie007 het volgende:
Iig hoeven we straks niet te janken dat we niet gewaarschuwd waren voor een dergelijke storm, als deze werkelijk aankomt...
bron: weer.nlquote:Je kunt er de klok op vooruit zetten, in de periode begin september tot en met half november zijn er altijd lieden die, om wat voor reden dan ook, een strenge winter zien aankomen. Soms krijgen ze gelijk, maar meestal niet. Strenge winters in ons land zijn nu eenmaal geen gemeengoed. Wat dat betreft kan een veel hoger scoringspercentage worden verkregen door telkens een vrij zachte winter in het vooruitzicht te stellen, met daarbij de veelbetekenende opmerking: “Maar vooral in januari zal het wel af en toe tot vorst en sneeuw komen, maar de kou zet niet door.” Geheid dat je dan in minstens 30% van alle winters goed zit!
Maar soms gaat men verder. Jaren geleden was er een ziener in Gelderland die verwachtte dat een groot deel van het rivierengebied geconfronteerd zou worden met een enorme overstroming, die op zijn beurt door een gigantische windhoos zou worden opgewekt. Niet gehinderd door enige meteorologische kennis werd deze voorspelling voor radio en tv geponeerd. Overbodig om te zeggen dat de voorspelling van deze persoon geen realiteit werd.
Maar ook sommige vakbroeders wagen zich soms op glad ijs. Zo veroorzaakte de Engelse weerkundige Piers Corbijn vandaag enige opschudding in de medio door de verwachting uit te spreken dat we in de loop van november met een ‘superstorm’ te maken zouden krijgen, dit op basis van de zonneactiviteit. De eerste zware storm zou tussen 8 en 13 november de Noordzee gaan bezoeken en ook Nederland vol gaan treffen, met een kanspercentage van 80%. Daarbij zouden er windstoten van 145 tot 175 km/uur gaan optreden. Die laatste waarde is trouwens hoger dan de krachtigste windstoot tijdens een storm die ooit in ons land is geregistreerd. Maar deze storm zou slechts een voorproefje zijn van de orkaan die we tussen 24 en 28 november over ons heen zouden krijgen! Windstoten zouden dan de 200 km/uur te boven gaan en tornado’s zouden de chaos compleet maken. Deze ‘superstorm’ zou eind november langzaam uitdoven, terwijl het stormachtig en nat zou blijven. Begin december zou het dan kouder worden met een kans op sneeuw.
Voor wat betreft dat laatste, hoeft men geen meteorologie gestudeerd te hebben om te verwachten dat er ‘een kans’ is op kouder weer en misschien ook sneeuw in december. Sterker nog, een ieder zou nu al kunnen beweren dat er in juli volgend jaar wel kans is op een aantal zomerse dagen, maar dat het ook wel eens tot een onweersbui komt… Hetzelfde geldt trouwens voor juli 2009, 2010, enzovoorts. Dit soort nietszeggende ‘verwachtingen’ komen vrijwel altijd uit.
Het is beter dat we ons maar eens met de realiteit bezighouden en eens kijken wat de nieuwste weermodellen voor ons in petto hebben. Duidelijk is in ieder geval dat het rustige herfstweer nu passé is. De komende dagen waait het flink, aan zee geregeld krachtig tot hard en ook houden we het niet droog. De eerste zware storm van Piers Corbijn lijkt op 8 en 9 november over het uiterste zuiden van Noorwegen en vervolgens over Zuid-Zweden naar de Oostzee te koersen. Het is een flink actief systeem en op de noordelijke Noordzee komt tijdelijk een windkracht 10 te staan (zie kaartjes). Het stormveld is echter niet erg groot qua omvang en mist ons land ook grotendeels. Vooral in het Waddengebied kan er tussen donderdagmiddag en vrijdagavond windkracht acht worden bereikt, en eventjes windkracht negen is ook nog mogelijk, dat zullen de ontwikkelingen van de komende dagen echter nog moeten uitwijzen.
Met andere woorden, er is gewoon sprake van een huis-tuin-en-keukenstorm, zoals die veel vaker in november optreden, niets om ons druk over te maken. Mocht het toch langs onze kusten tot een storm komen, dan zal deze ongetwijfeld enige overlast of hinder veroorzaken, maar niet meer dan dat. “Typisch herfstweer” zal menigeen dan zeggen, om vervolgens over te gaan tot de orde van de dag. Of we later deze maand misschien wel een echte zware storm over ons heen krijgen, valt nu nog niet te zeggen. Waarschijnlijk niet, héél misschien wel. Maar een superstorm? De kans daarop is wellicht niet nul, maar waarschijnlijk (veel) kleiner dan 1%. De kans dat er in de komende vijf winters ook vijf maal een Elfstedentocht gereden kan worden, zal wellicht ongeveer even groot zijn. Ik zou mijn geld er niet op zetten…
De vier-weekse verwachting, uitgegeven op 1 november gaf voor Den Helder in ieder geval géén duidelijke aanwijzing voor een zware storm op die termijn. Wél valt op dat het de hele periode tamelijk winderig is. Let wel, de grafiek geeft de gemiddelde windsnelheid voor het hele etmaal. De kans is steeds zo’n 10% dat dit daggemiddelde in Den Helder rond 20 knopen of meer ligt. Aardig detail is trouwens dat volgens deze modelrun grootste kans op een sterke wind juist op 28 november valt. De kans op minimaal 20 knopen is dan ruim 20% en de kans op meer dan 24 knopen 10%. De kans op een etmaalgemiddelde van 28 knopen (windkracht 7 dus) is dan 1 of 2% en in dat geval kan het een deel van dat etmaal flink stormen. Maar dat kan ook op andere novemberdagen gebeuren en is, zoals hiervoor al is verteld, voor de kuststrook in november natuurlijk een betrekkelijk normaal verschijnsel.
waar danquote:Op maandag 5 november 2007 13:54 schreef HPayne het volgende:
Jajaja, er werd ook een snikhete recordwarme zomer voorspeld. Stemmingmakerij dus vooralsnog.
wel voor NL-begrippen lijkt mequote:Op maandag 5 november 2007 13:20 schreef Robin2130 het volgende:
Superstorm? In de trant van orkaan van de categorie 1? Nou, dat noem ik geen superstormDaar bij Mexico zijn ze orkanen gewend van de gategorie 5 dus ja
Windsnelheden of windstoten? Windstoten valt wel mee, windsnelheden gem idd aardig superstormpje.. maar vergeet niet dat dat alleen aan de kust is, niet in het binnenland. Wrijving aan het aardoppervlak zorgt daar voor lagere snelheden.quote:Op maandag 5 november 2007 15:15 schreef kepler het volgende:
[..]
wel voor NL-begrippen lijkt meWindsnelheden van boven de 120 km/u (gemiddeld) noem ik best een superstorm in Nederland
Ik denk dat er dan aardige chaos heerst in Nederland...
je hebt gelijkquote:Op maandag 5 november 2007 15:18 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Windsnelheden of windstoten? Windstoten valt wel mee, windsnelheden gem idd aardig superstormpje.. maar vergeet niet dat dat alleen aan de kust is, niet in het binnenland. Wrijving aan het aardoppervlak zorgt daar voor lagere snelheden.
quote:Op maandag 5 november 2007 17:55 schreef michiel_merk het volgende:
Kan me van vorige jaar nog herinneren dat de kaarten ongev hetzelfde waren , heeft iemand ze nog in het archief ?maargoed toen was het ook eerst wel toen niet en toen weer wel achteraf viel het iig wel mee
quote:Op maandag 5 november 2007 18:23 schreef i2Them2 het volgende:
[..]Zeer zware storm verwacht a.s. donderdag (18-01-2007) Zeer zware storm verwacht a.s. donderdag (18-01-2007) #2 Zeer zware storm verwacht a.s. donderdag (18-01-2007) #3 Zeer zware storm verwacht VANDAAG (18-01-2007) #4 Zeer zware storm verwacht VANDAAG (18-01-2007) #5 Zeer zware storm verwacht VANDAAG (18-01-2007) #6 Zeer zware storm verwacht VANDAAG (18-01-2007) #7 Zeer zware storm VANDAAG (18-01-2007) #8 Zeer zware storm VANDAAG (18-01-2007) #9 Zeer zware storm VANDAAG (18-01-2007) #10 Zeer zware storm verwacht VANDAAG (18-01-2007) #11 Zeer zware storm VANDAAG (18-01-2007) #12 Stormschade Zuidwesterstorm (18-01-2007) Stormschade Zuidwesterstorm (18-01-2007) #2 Stormschade Zuidwesterstorm (18-01-2007) #3 Stormschade Zuidwesterstorm (18-01-2007) #4 Stormschade Zuidwesterstorm (18-01-2007) #5 Stormschade Zuidwesterstorm (18-01-2007) #6 De Atmosfeer Staat Op Ontploffen #186 - Nog een keer storm? De Atmosfeer Staat Op Ontploffen #187 - met veel wind De Atmosfeer Staat Op Ontploffen #188 - It giet oan!
Als je deze storm iig bedoelde. Staat vast nog wel een kaartje hier en daar.
quote:Op maandag 5 november 2007 18:39 schreef Ruzbeh het volgende:
[ afbeelding ]
Rode lijn aan de rechterkant lijkt bizar veel op een puntje puntje puntje.
Hier nog een kaartje. De wind op hoogte was afgelopen januari vooral opmerkelijk. Daardoor was de storm ook zo verraderlijk.quote:
quote:Op maandag 5 november 2007 18:57 schreef i2Them2 het volgende:
[..]
Hier nog een kaartje. De wind op hoogte was afgelopen januari vooral opmerkelijk. Daardoor was de storm ook zo verraderlijk.
[ afbeelding ]
quote:maandag 5 november 2007 14:49 uur
Engelsman voorspelt megastorm
UTRECHT - Nederland staat aan de vooravond van een superstorm. De Engelse astrofysicus Piers Corbyn verwacht tussen 24 en 28 november windstoten van meer dan 200 km/u. Weerman Piet Paulusma steunt de voorspelling.
Komend weekend zou Nederland al een voorproefje krijgen op de superstorm, heeft de Brit berekend.
Piers Corbyn voorspelt het weer op basis van zonneactiviteit en richt zich vooral op de lange termijn. Hij claimt een succespercentage van 75 procent, schrijft het AD.
Ik denk:quote:Op maandag 5 november 2007 19:30 schreef JohnFoK het volgende:
wat worden de kansen voor het hele land ( binneland) ?
Bronquote:Nederland in 2007 koppie onder?
Nederland wordt de komende jaren geteisterd door vreselijke stormen. Zo krachtig, dat onze dijken en kustlijn het niet zullen houden. Delen van het land worden weggevaagd en worden onbewoonbaar.
Een doemscenario!! Maar als we het Amerikaanse Pentagon, het ministerie van Defensie, moeten geloven, zal deze ramp ons niet bespaard blijven. Sterker nog: in 2007 zou het al zo ver zijn. Dit staat allemaal in een uitgelekt geheim rapport.
Ik heb niks van deze 'storm' meegekregen, iemand anders? Geloof daarom weinig van de rest van de voorspelling. Ook niet dat het over 3 dagen ook gaat spoken. We zien welquote:Three periods for which Weather Action are 90% confident there will be severe damaging storms:
October 26th to 31st or Nov 1st. Storm gusts of 130 to 160kmh in places. This is likely to be a major storm period but probably only a ‘warm-up’ for what is to come in November. The storm will track East from the British Isles and likely (80% confident) affect Holland, Denmark, South Norway, South Sweden and parts of North Germany.
Hoe zit dat met springtij eigenlijk? Volgens mij is het over een aantal dagen nieuwe maan, en iets van twee dagen daarna hebben we dan sprintij in Nederland. Weet jij waar ik de precieze data kan vinden van springtij?quote:Op maandag 5 november 2007 19:30 schreef Fredo55 het volgende:
RTV Utrecht
[..]
![]()
![]()
Springtij + windkracht 9 + noordwester is natuurlijk wel link.
Vergeet niet wat er is gebeurd in Marum.
volgens het pentagon lagen er ook massavernietigingswapens in Irak....quote:Op maandag 5 november 2007 20:20 schreef Darklight het volgende:
Wel vaag dat het Pentagon het al voorspeld heeft enkele jaren terug
We zullen wel zien
Berg je partytent maar opquote:Op maandag 5 november 2007 20:49 schreef DaMart het volgende:
Ik zit natuurlijk wel eerste rang in Zandvoort dan [afbeelding].
De zwaarste storm die ik me kan herinneren is uit 1986 of zo. Gemiddeld windkracht 12/13.... vergelijkbaar met wat ze voorspellen dus, zo ongeveer [afbeelding].
dan nog houd ik het op puur toeval vanwege te weinig meetpunten.quote:Op maandag 5 november 2007 20:46 schreef Evil_Jur het volgende:
Het zal toch wat zijn als een van die sensatie voorspellingen daadwerkelijk correct blijkt.
dat was in 1944 geloof ikquote:Op maandag 5 november 2007 20:49 schreef DaMart het volgende:
Ik zit natuurlijk wel eerste rang in Zandvoort dan.
De zwaarste storm die ik me kan herinneren is uit 1986 of zo. Gemiddeld windkracht 12/13.... vergelijkbaar met wat ze voorspellen dus, zo ongeveer.
Nee, 1986. Dat weet ik omdat we toen nog op het oude adres woonden... kan ook 1985 geweest zijn trouwens. Maar 1990 is het zeker niet geweestquote:Op maandag 5 november 2007 20:56 schreef Againzender het volgende:
[..]
dan nog houd ik het op puur toeval vanwege te weinig meetpunten.
[..]
dat was in 1944 geloof ikenige keer dat er in Nederland een uurgemiddelde van 12Bft is gemeten
maar ff serieus, denk dat je 1990 bedoelt?
ja, maar ook die storm is voorspeldquote:Op maandag 5 november 2007 21:11 schreef Tmaatje het volgende:
Hallo, de superstorm is pas voor eind November aangekondigd, Vrijdag is een generale...
[Lui] Storm vrijdag?quote:Op maandag 5 november 2007 21:11 schreef Tmaatje het volgende:
Hallo, de superstorm is pas voor eind November aangekondigd, Vrijdag is een generale...
Wie neemt Paulus nog serieus?quote:Op maandag 5 november 2007 21:45 schreef Tmaatje het volgende:
[..]
Tja ze zeggen het, in ieder geval die Paulus![]()
![]()
Dat is niet te lezen op zn site dus waar haal jij dat vandaan ?quote:Op maandag 5 november 2007 22:04 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Wie neemt Paulus nog serieus?
Hij heeft het over natte sneeuw in het noordoosten vannacht.![]()
Wikipedia:quote:Op maandag 5 november 2007 20:44 schreef Againzender het volgende:
[..]
Hoe zit dat met springtij eigenlijk? Volgens mij is het over een aantal dagen nieuwe maan, en iets van twee dagen daarna hebben we dan sprintij in Nederland. Weet jij waar ik de precieze data kan vinden van springtij?
Ik weet ook niet wanneer het nieuwe maan is,kan het nergens vinden.quote:Doordat het getij, zoals het in Nederland wordt waargenomen, vooral wordt veroorzaakt door de invloed van maan en zon op het water van de Atlantische oceaan, treedt springtij in Nederland op ongeveer 3 dagen ná volle maan.
Ik woon +/- 10m boven NAP, dus kut voor je.quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 23:30 schreef Tinuzzz_Talpa het volgende:
[..]
Idd, laat die A'dammers/R'dammers maar lekker verdrinken.
Wij zitten hier droog.![]()
10 november en 27 november...quote:Op maandag 5 november 2007 22:13 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
Wikipedia:
[..]
Ik weet ook niet wanneer het nieuwe maan is,kan het nergens vinden.![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |