abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 16 januari 2007 @ 12:10:13 #1
159972 fok_king_me
Harmful the Irritant
pi_45401646

bron:http://www.weerwoord.be/

Donderdag trekt er in de vroege ochtend een regengebied het land binnen, dat er vrijwel de hele dag over doet om naar het oosten te trekken. De wind trekt al snel weer aan, en is rond het middaguur in het binnenland hard tot stormachtig, windkracht 7-8. Aan de kust staat een zuidwesterstorm, in het uiterste noordwesten tijdelijke een zware storm, windkracht 10. Ook komen er zware tot zeer zware windstoten voor. Met dit weer is het verstandig om binnen te blijven, als dat mogelijk is
bron:Weeronline.nl

[ Bericht 28% gewijzigd door fok_king_me op 16-01-2007 12:26:04 ]
  dinsdag 16 januari 2007 @ 12:14:10 #2
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_45401757
Laat maar komen

* I intend to live forever, so far so good! *
pi_45401910
van het knmi
quote:
ECMWF-model tot +240 uur
Beoordeling door meteoroloog
dinsdag 16 januari 2007 05.23 uur, geldig van woensdag 17 januari tot donderdag 25 januari
Synoptische ontwikkeling
De meanderende weststroming weet voorlopig van geen wijken. Sturende Oceaanstoringen, maar af en toe ook randstoringen bepalen in de meerdaagse periode ons weerbeeld, hetgeen inhoudt dat aan het wisselvallige en zachte weertype voorlopig nog geen einde komt. Op DONDERDAG komt een randstoring boven de Noordzee te liggen en krijgen we waarschijnlijk te maken met een ZUIDWESTERSTORM met tamelijk grote kans op ZEER ZWARE WINDSTOTEN. !!!WEERALARM SITUATIE!!! De laatste 6 runs laten donderdag een langs- of overtrekkende randstoring het windpatroon boven Nederland bepalen. Exacte positie/baan en diepte lijken de grootste onzekere factoren te zijn. Tot en met het weekeinde lijkt de wisselvalligheid nog troef. Vanaf het weekeinde vertonen het merendeel van de EPS-members een opbouw van een rug boven de Atlantische Oceaan die boven ons land een noordwestelijke stroming teweeg brengt. Een uitdiepend laag boven het Iberisch Schiereiland lijkt zelfs voor een diffluente blokkade te gaan zorgen. Dit zou inhouden dat na het weekeinde we te maken krijgen met een meer bestendig en kouder weertype met de aanvoer van maritiem polaire lucht.

Modelbeoordeling en onzekerheden
De onzekerheid op de middenlange termijn wordt bepaald door de onzekerheid over timing en positie van de diverse overtrekkende/schampende laagjes. Voortzetting van het huidige wisselvallig weertype lijkt de meest voor de hand liggende meerdaagse verwachting. De onzekerheid voor donderdag v.w.b. het laagje met ZUIDWESTERSTORM en tamelijk grote kans op ZEER ZWARE WINDSTOTEN lijkt, naarmate het tijdstip nadert, kleiner te worden. Dit is de reden dat er in de meerdaagse tekst gewag gemaakt wordt van de weeralarm-terminologie. Windsnelheden van 85 knopen op 850 hPa en een overtrekkend frontaal systeem met darkstripe (grote potentiële onstabiliteit) achter koufront zijn de juiste ingrediënten om tot een verticaal transport van horizontale impuls te komen. Een vroege voorwaarschuwing geeft op donderdag 18 januari voor de locatie Den Helder een kans van 69% op ZEER ZWARE WINDSTOTEN (was 44 % bij de vorige run) en voor de Bilt 50 % kans op ZEER ZWARE WINDSTOTEN. Enkele EPS-members komen voor de Kooy zelfs op een zware storm uit (6 %). Pas na + 144 zien we de helft van het aantal EPS-members een koudere oplossing voorstaan. Een noordwestelijke polair maritieme aanvoer als gevolg van het opbouwen van een diffluente blokkade, wordt door de helft van de EPS-members berekend.

Toelichting bij aanpassingen in tabel

Samenvatting meerdaagse-periode
Donderdag grote KANS op ZUIDWESTERSTORM en ZEER ZWARE WINDSTOTEN. Verder aanhoudend zacht met van tijd tot tijd regen of buien.

Samenvatting EPS-periode
Grote kans (ca. 70%) op overgang naar een meer stabiel en kouder weertype.
morgen waarschijnelijk een voorwaarschuwing of meteen een weeralarm natuurlijk
  dinsdag 16 januari 2007 @ 12:22:11 #5
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_45401972
Puik plan, apart topic voor de mogeljike storm van donderdag. Potentieel gevaarlijke situatie dit.
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
pi_45401974
quote:
Een vroege voorwaarschuwing geeft op donderdag 18 januari voor de locatie Den Helder een kans van 69% op ZEER ZWARE WINDSTOTEN (was 44 % bij de vorige run) en voor de Bilt 50 % kans op ZEER ZWARE WINDSTOTEN. Enkele EPS-members komen voor de Kooy zelfs op een zware storm uit (6 %).
Uit diezelfde guidance dus
pi_45401977
Interessante storm dus voor donderdag....
misschien deze (tijdelijk) in NWS zetten?
pi_45401994
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 12:20 schreef indahnesia.com het volgende:
ik zie iets zwarts.

wie heeft dat eerste plaatje gemaakt?
Wat mensen van weerwoord. Dus je moet er niet al te veel waarde aan hechten. Ookal kan het misschien best wel kloppen.
Een nichterige moslim, is een Islamietje.[/b] H. Finkers
[b]Die met de hoogste percentages gaan het eerst.[/b] B. B.
|[b]DASOO
| LastFM|
  dinsdag 16 januari 2007 @ 12:23:12 #9
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_45401999
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 12:20 schreef indahnesia.com het volgende:
ik zie iets zwarts.

wie heeft dat eerste plaatje gemaakt?
volgens mij komt dat eerste plaatje van het weerwoord forum (wat i2Them2 ook zegy). Misschien is bronvermelding wel makkelijk

Dat zwarte is heel veel wind!
* I intend to live forever, so far so good! *
pi_45402003
NWS kan denk ik het beste als er een weeralarm of voorwaarschuwing komt van het KNMI.
pi_45402030
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 12:14 schreef IkWilbert het volgende:
Laat maar komen

[afbeelding]
Zwarte = 11 bft
rose = 10 bft
donker rood = 9 bft
donker oranje = 8bt
licht oranje 7bft

voor degenen die dat niet weten
  dinsdag 16 januari 2007 @ 12:24:58 #12
159972 fok_king_me
Harmful the Irritant
pi_45402043
Ik ben ook benieuwd hoe hoog het water komt te staan en of de waterkeringen dicht gaan
en morgen is Het rond 12en hoog...
pi_45402068
Word er dan alleen de donderdag een storm verwacht?
Of kan het zo zijn dat de dagen er na ook nog meewaaien?
Met andere woorden is de storm binnen 24 uur voorbij?
Hoe kan je dat zien/weten/voelen..
Wipkip met prachtige Wipkuikentjes O+
Try to be a rainbow in someone's cloud.
  dinsdag 16 januari 2007 @ 12:26:23 #14
83025 INViCTuS
Mountains & Nature
pi_45402073
Laat ik deze dan ook maar even volgen.
Never Stop Exploring!
Life begins at the end of your comfort zone!
Follow me on Twitter: https://twitter.com/EdwinKr83 Instagram: https://www.instagram.com/edwinkr83/
pi_45402075
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 12:24 schreef michiel_merk het volgende:

[..]

Zwarte = 11 bft
rose = 10 bft
donker rood = 9 bft
donker oranje = 8bt
licht oranje 7bft

voor degenen die dat niet weten
dat wordt me wat dan...
  dinsdag 16 januari 2007 @ 12:27:21 #16
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_45402096
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 12:23 schreef indahnesia.com het volgende:
NWS kan denk ik het beste als er een weeralarm of voorwaarschuwing komt van het KNMI.
lijkt mij ook. Op dit moment is de situatie interessant voor de liefhebbers. Als straks blijkt dat het echt goed gaat stormen heeft het ook nieuwswaarde en kan het eventueel naar NWS.
pi_45402248
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 12:26 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

dat wordt me wat dan...
idd
  Moderator dinsdag 16 januari 2007 @ 12:34:14 #18
8781 crew  Frutsel
pi_45402267
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 12:23 schreef indahnesia.com het volgende:
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 12:27 schreef Againzender het volgende:

[..]

lijkt mij ook. Op dit moment is de situatie interessant voor de liefhebbers. Als straks blijkt dat het echt goed gaat stormen heeft het ook nieuwswaarde en kan het eventueel naar NWS.
goed punt
wachten we nog even
  dinsdag 16 januari 2007 @ 12:34:18 #19
159972 fok_king_me
Harmful the Irritant
pi_45402270
Wapen jezelf tegen windstoten en storm
Felle rukwinden waaiden vorige week over ons land. Dit leverde niet minder dan 15 miljoen euro schade op. Ook donderdag is er weer storm op komst. Hoe wapen je jezelf tegen windstoten?

Tips
- Tijdens onstuimig weer moet het verkeer rekening houden met gevaarlijke windstoten. Vooral windvlagen van opzij kunnen een voertuig van koers doen veranderen en iets optillen, waardoor het contact tussen auto en wegdek vermindert. Slagregens of andere neerslag die vaak samengaat met zware windstoten, kunnen de toestand op de weg nog gevaarlijker maken. Met name aanhangers en caravans zijn al gauw een speelbal van de wind.

-De ANWB geeft in de verkeersinformatie waarschuwingen en adviezen aan het verkeer. Soms worden wegen, dijken en bruggen afgesloten voor auto’s met aanhangers en caravans. Zware windstoten zijn rukwinden van meer dan 75 km per uur en bij zeer zware windstoten zijn windsnelheden mogelijk van meer dan 100 kilometer per uur. Windstoten kunnen het hele jaar voorkomen, ’s winters zeker bij storm en ’s zomers vooral tijdens onweersbuien. Windstoten tijdens buien zijn het verraderlijkst, omdat de wind dan ineens sterk toeneemt tot ver boven het gemiddelde.

- Als je weet dat er een zware storm op komst is, dan kun je jezelf beschermen door niet onnodig van huis te gaan.

- Wanneer je buitenshuis bent en je komt plotseling in een zware storm terecht, probeer dan zo snel mogelijk een veilig heenkomen te vinden. Buitenshuis loop je het risico om bijvoorbeeld van de weg geblazen te worden of een ander ongeluk te krijgen.

Zware storm
Bij een zeer zware storm gelden speciale veiligheidsinstructies. In dat geval moet onderdak worden gezocht in bijvoorbeeld een kelder. Zorg dat je niet heel dicht bij ramen komt. Bescherm je hoofd, leg je hand in je nek en op je hoofd, maar probeer je ook vast te houden. Sluit alle deuren en ramen aan de kant van de stormwind en open ze aan de andere kant. Dit voorkomt dat de wind binnenkomt en het dak eraf rukt. Het zorgt ook voor een gelijke druk, binnen en buiten, zodat het huis niet explodeert. Blijf niet in een auto of caravan, want die kan door de storm de lucht in geslingerd worden. Ga ook niet het huis uit.
  dinsdag 16 januari 2007 @ 12:36:07 #20
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_45402305
Ik begreep op weerwoord dat de modellen alweer wat minder wind laten zien. Nog wel heel veel, maar geen dubbele cijfers meer.
Op donderdag 12 oktober 2006 09:27 schreef SCH het volgende:
flugeltje is een kloon van yvonne toch?
  dinsdag 16 januari 2007 @ 12:39:23 #21
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_45402377
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 12:36 schreef flugeltje het volgende:
Ik begreep op weerwoord dat de modellen alweer wat minder wind laten zien. Nog wel heel veel, maar geen dubbele cijfers meer.
ja, maar dat is maar weer één run, het is even wachten op de volgende runs om een trend te kunnen zien.
  Moderator dinsdag 16 januari 2007 @ 12:40:49 #22
8781 crew  Frutsel
pi_45402405
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 12:26 schreef Tally het volgende:
Word er dan alleen de donderdag een storm verwacht?
Of kan het zo zijn dat de dagen er na ook nog meewaaien?
Met andere woorden is de storm binnen 24 uur voorbij?
Hoe kan je dat zien/weten/voelen..
denk dat vrijdag nog wat rukwinden voorkomen enzo maar al stukkie rustiger...
zaterdag weer 'normaal'... stevig briesje..maar nix bijzonders hoop ik
en ut moet DROOG..das nog belangrijker..:P
pi_45402437
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 12:40 schreef Frutsel het volgende:

[..]

denk dat vrijdag nog wat rukwinden voorkomen enzo maar al stukkie rustiger...
zaterdag weer 'normaal'... stevig briesje..maar nix bijzonders hoop ik
en ut moet DROOG..das nog belangrijker..
Vrijdag rukwinden
Het moet idd droog..

Maar kan me voorstellen dat de wind opeens om 12 uur zegt hej mijn tijd zit er op ik mag naar huis
Wat ik me dan altijd afvraagt hoe weet je hoelang de wind woeit
  dinsdag 16 januari 2007 @ 12:44:37 #24
34586 kepler
No bounce, no play
pi_45402502
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 12:14 schreef IkWilbert het volgende:
Laat maar komen

[afbeelding]
Texel wordt met de grond gelijk gemaakt
The line is a dot to you!
pi_45402601
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 12:44 schreef kepler het volgende:

[..]

Texel wordt met de grond gelijk gemaakt
Aan die zwarte vlek te zien wel ja..
Zullen wel weer geen boten varen van en naar Texel..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')