morgen waarschijnelijk een voorwaarschuwing of meteen een weeralarm natuurlijkquote:ECMWF-model tot +240 uur
Beoordeling door meteoroloog
dinsdag 16 januari 2007 05.23 uur, geldig van woensdag 17 januari tot donderdag 25 januari
Synoptische ontwikkeling
De meanderende weststroming weet voorlopig van geen wijken. Sturende Oceaanstoringen, maar af en toe ook randstoringen bepalen in de meerdaagse periode ons weerbeeld, hetgeen inhoudt dat aan het wisselvallige en zachte weertype voorlopig nog geen einde komt. Op DONDERDAG komt een randstoring boven de Noordzee te liggen en krijgen we waarschijnlijk te maken met een ZUIDWESTERSTORM met tamelijk grote kans op ZEER ZWARE WINDSTOTEN. !!!WEERALARM SITUATIE!!! De laatste 6 runs laten donderdag een langs- of overtrekkende randstoring het windpatroon boven Nederland bepalen. Exacte positie/baan en diepte lijken de grootste onzekere factoren te zijn. Tot en met het weekeinde lijkt de wisselvalligheid nog troef. Vanaf het weekeinde vertonen het merendeel van de EPS-members een opbouw van een rug boven de Atlantische Oceaan die boven ons land een noordwestelijke stroming teweeg brengt. Een uitdiepend laag boven het Iberisch Schiereiland lijkt zelfs voor een diffluente blokkade te gaan zorgen. Dit zou inhouden dat na het weekeinde we te maken krijgen met een meer bestendig en kouder weertype met de aanvoer van maritiem polaire lucht.
Modelbeoordeling en onzekerheden
De onzekerheid op de middenlange termijn wordt bepaald door de onzekerheid over timing en positie van de diverse overtrekkende/schampende laagjes. Voortzetting van het huidige wisselvallig weertype lijkt de meest voor de hand liggende meerdaagse verwachting. De onzekerheid voor donderdag v.w.b. het laagje met ZUIDWESTERSTORM en tamelijk grote kans op ZEER ZWARE WINDSTOTEN lijkt, naarmate het tijdstip nadert, kleiner te worden. Dit is de reden dat er in de meerdaagse tekst gewag gemaakt wordt van de weeralarm-terminologie. Windsnelheden van 85 knopen op 850 hPa en een overtrekkend frontaal systeem met darkstripe (grote potentiële onstabiliteit) achter koufront zijn de juiste ingrediënten om tot een verticaal transport van horizontale impuls te komen. Een vroege voorwaarschuwing geeft op donderdag 18 januari voor de locatie Den Helder een kans van 69% op ZEER ZWARE WINDSTOTEN (was 44 % bij de vorige run) en voor de Bilt 50 % kans op ZEER ZWARE WINDSTOTEN. Enkele EPS-members komen voor de Kooy zelfs op een zware storm uit (6 %). Pas na + 144 zien we de helft van het aantal EPS-members een koudere oplossing voorstaan. Een noordwestelijke polair maritieme aanvoer als gevolg van het opbouwen van een diffluente blokkade, wordt door de helft van de EPS-members berekend.
Toelichting bij aanpassingen in tabel
Samenvatting meerdaagse-periode
Donderdag grote KANS op ZUIDWESTERSTORM en ZEER ZWARE WINDSTOTEN. Verder aanhoudend zacht met van tijd tot tijd regen of buien.
Samenvatting EPS-periode
Grote kans (ca. 70%) op overgang naar een meer stabiel en kouder weertype.
Uit diezelfde guidance dusquote:Een vroege voorwaarschuwing geeft op donderdag 18 januari voor de locatie Den Helder een kans van 69% op ZEER ZWARE WINDSTOTEN (was 44 % bij de vorige run) en voor de Bilt 50 % kans op ZEER ZWARE WINDSTOTEN. Enkele EPS-members komen voor de Kooy zelfs op een zware storm uit (6 %).
Wat mensen van weerwoord. Dus je moet er niet al te veel waarde aan hechten. Ookal kan het misschien best wel kloppen.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 12:20 schreef indahnesia.com het volgende:
ik zie iets zwarts.
wie heeft dat eerste plaatje gemaakt?
volgens mij komt dat eerste plaatje van het weerwoord forum (wat i2Them2 ook zegy). Misschien is bronvermelding wel makkelijkquote:Op dinsdag 16 januari 2007 12:20 schreef indahnesia.com het volgende:
ik zie iets zwarts.
wie heeft dat eerste plaatje gemaakt?
Zwarte = 11 bftquote:
quote:Op dinsdag 16 januari 2007 12:24 schreef michiel_merk het volgende:
[..]
Zwarte = 11 bft
rose = 10 bft
donker rood = 9 bft
donker oranje = 8bt
licht oranje 7bft
voor degenen die dat niet weten
lijkt mij ook. Op dit moment is de situatie interessant voor de liefhebbers. Als straks blijkt dat het echt goed gaat stormen heeft het ook nieuwswaarde en kan het eventueel naar NWS.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 12:23 schreef indahnesia.com het volgende:
NWS kan denk ik het beste als er een weeralarm of voorwaarschuwing komt van het KNMI.
quote:Op dinsdag 16 januari 2007 12:23 schreef indahnesia.com het volgende:
NWS kan denk ik het beste als er een weeralarm of voorwaarschuwing komt van het KNMI.
goed puntquote:Op dinsdag 16 januari 2007 12:27 schreef Againzender het volgende:
[..]
lijkt mij ook. Op dit moment is de situatie interessant voor de liefhebbers. Als straks blijkt dat het echt goed gaat stormen heeft het ook nieuwswaarde en kan het eventueel naar NWS.
ja, maar dat is maar weer één run, het is even wachten op de volgende runs om een trend te kunnen zien.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 12:36 schreef flugeltje het volgende:
Ik begreep op weerwoord dat de modellen alweer wat minder wind laten zien. Nog wel heel veel, maar geen dubbele cijfers meer.
denk dat vrijdag nog wat rukwinden voorkomen enzo maar al stukkie rustiger...quote:Op dinsdag 16 januari 2007 12:26 schreef Tally het volgende:
Word er dan alleen de donderdag een storm verwacht?
Of kan het zo zijn dat de dagen er na ook nog meewaaien?
Met andere woorden is de storm binnen 24 uur voorbij?
Hoe kan je dat zien/weten/voelen..
Vrijdag rukwindenquote:Op dinsdag 16 januari 2007 12:40 schreef Frutsel het volgende:
[..]
denk dat vrijdag nog wat rukwinden voorkomen enzo maar al stukkie rustiger...
zaterdag weer 'normaal'... stevig briesje..maar nix bijzonders hoop ik![]()
en ut moet DROOG..das nog belangrijker..
Aan die zwarte vlek te zien wel ja..quote:Op dinsdag 16 januari 2007 12:44 schreef kepler het volgende:
[..]
Texel wordt met de grond gelijk gemaakt
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |