ENquote:Op zaterdag 20 oktober 2007 21:42 schreef StefanP het volgende:
Dombo. Grappig dat het zogenaamde advocaatje het beter denkt te weten dan een ingenieur.
Nou Stefan... even naar de link die ik jou gaf. Daar staat het zo uitgelegd dat het beter te begrijpen moet zijn voor een leek.quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 22:03 schreef StefanP het volgende:
Ik zal het even voor je quoten hoor, aangezien je te dom bent om te lezen:
It is better to make torque at high rpm than at low rpm, because you can take advantage of *gearing*
We see that Engine A puts out much greater torque, especially over the typical engine speed range, indicating that under normal conditions Engine A will give you much more “oomph” than Engine B.
Notice that although Engine B has more peak horsepower, Engine A has more power at speeds up to 5500 rpm
Nou DS4, waar blijf je met je lachwekkende prietpraat dat 300pk 300pk is? Goh, valt het even vies tegen dat de Supra met z'n turbo's een enorme berg koppel heeft waar jouw bagger Porsche alleen maar van kan dromen...
Jij daarentegen:quote:It is better to make torque at high rpm than at low rpm, because you can take advantage of *gearing*
Bron: Supra wint TX standing mile 2008: 367km/uurquote:Op zaterdag 20 oktober 2007 21:32 schreef DS4 het volgende:
Ik heb de link niet van voor tot achteren gelezen, maar dat wat ik snel controleerde gaat in tegen wat jij hier zegt over je 300 pk bij 4.000 tpm is anders dan 300 pk bij 6.000 tpm, 300 pk bij 300 Nm en 300 pk bij 600 Nm. 300 pk is echt 300 pk.
Uiteraard volgde daarna nog iets over supra's die sneller rond de wereld rijden dan een Porsche kan starten of iets dergelijks... ik kon het moeilijk lezen vanwege de tranen van het lachen.quote:Op woensdag 17 oktober 2007 18:08 schreef StefanP het volgende:
Ben je achterlijk? Heb je ooit van koppel gehoord? Weet je uberhaupt wat het verschil is tussen koppel en PKs? Heb je ooit van het woord turbo gehoord? Weet je wat het verschil is tussen 300PK/300Nm en 300PK/500Nm? Weet je wat overbrenging is? Weet je waar de verhoudingen in een versnellingsbak voor dienen? Weet je wat een differentieel is?
Je hebt gewoon geen flauw benul waar je het over hebt. Een onwetende dwaas.
quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 21:32 schreef DS4 het volgende:
maar dat wat ik snel controleerde gaat in tegen wat jij hier zegt over je 300 pk bij 4.000 tpm is anders dan 300 pk bij 6.000 tpm, 300 pk bij 300 Nm en 300 pk bij 600 Nm. 300 pk is echt 300 pk.
quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 22:20 schreef DS4 het volgende:
Hoe kunnen nou beide auto’s even snel zijn als de motor van de Honda minder dan 200Nm draaimoment levert volgens de folder en die van de Subaru bijna 300Nm? Het antwoord ligt besloten in de maximale toerentallen die beide motoren kunnen draaien en de consequentie die dat heeft voor de overbrengingsverhoudingen. De Hondamotor levert 200Nm koppel en draait 9000 toeren. De Subarumotor levert 300Nm maar draait maar 6000 toeren.
Goos ... F1 is er bijna niets bij.quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 22:30 schreef DS4 het volgende:
Voor de volledigheid: de discussie begon met een opmerking over acceleratietijden en hierbij nam ik vermogen/gewichtsverhouding om een conclusie te trekken. Daarop kwam Stefan P met deze bij hem passende ingetogen post:
[..]
Uiteraard volgde daarna nog iets over supra's die sneller rond de wereld rijden dan een Porsche kan starten of iets dergelijks... ik kon het moeilijk lezen vanwege de tranen van het lachen.![]()
Nee.quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 22:26 schreef StefanP het volgende:
Ben je achterlijk? Dat schreef ik al tig posts geleden.
Hoe KOM je daar bij? Daar staat gewoon dat het geen drol uit maakt wat het maximale koppel is. Dat is echt EXACT hetzelfde als het voorbeeld met de VTEC en de Subaru...quote:Dwaas die je bent. Je eigen post onderuit halen
Dank jequote:Op zaterdag 20 oktober 2007 22:28 schreef Grrrrrrrr het volgende:
*popcorn pakt*
Nou DS4, waar blijf je? Kom dan! 300PK is volgens jou toch 300PK? 300PK met 4000 toeren is volgens jou toch niet anders dan 300PK bij 6000 toeren? Of ben je bezig de OP te wijzigen zodat je je eigen stelling niet lachwekkend stuk maakt?quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 22:33 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee.
[..]
Hoe KOM je daar bij? Daar staat gewoon dat het geen drol uit maakt wat het maximale koppel is. Dat is echt EXACT hetzelfde als het voorbeeld met de VTEC en de Subaru...
Zie je dat nu echt niet. Ben jij nu een techneut? Een ingenieur (ing. natuurlijk...)? Mhwoehahahahahaha!
quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 22:03 schreef StefanP het volgende:
It is better to make torque at high rpm than at low rpm, because you can take advantage of *gearing*
maar dat wat ik snel controleerde gaat in tegen wat jij hier zegt over je 300 pk bij 4.000 tpm is anders dan 300 pk bij 6.000 tpm, 300 pk bij 300 Nm en 300 pk bij 600 Nm. 300 pk is echt 300 pk.
Waar blijf je nou? Elke auto met 300PK is volgens jou toch identiek, ongeacht het koppel of toerental? Lul er niet omheen!quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 22:20 schreef DS4 het volgende:
Hoe kunnen nou beide auto’s even snel zijn als de motor van de Honda minder dan 200Nm draaimoment levert volgens de folder en die van de Subaru bijna 300Nm? Het antwoord ligt besloten in de maximale toerentallen die beide motoren kunnen draaien en de consequentie die dat heeft voor de overbrengingsverhoudingen. De Hondamotor levert 200Nm koppel en draait 9000 toeren. De Subarumotor levert 300Nm maar draait maar 6000 toeren.
Een ing met als hoogst afgemaakte opleiding VWO met natuurkunde?quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 22:33 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee.
[..]
Hoe KOM je daar bij? Daar staat gewoon dat het geen drol uit maakt wat het maximale koppel is. Dat is echt EXACT hetzelfde als het voorbeeld met de VTEC en de Subaru...
Zie je dat nu echt niet. Ben jij nu een techneut? Een ingenieur (ing. natuurlijk...)? Mhwoehahahahahaha!
Toevallig net voor het eerste echte jaar 2e fase van school af. En ja met respectabele cijfers voor de beta vakken. Heb zelfs nog meegedaan aan een protestdebat over de verwatering van het beta-onderwijs. Maar goed ik wilde alleen maar zeggen dat ik een informaticus nou niet deskundiger acht in deze discussie dan iemand die dat niet heeft gedaan. Het is mechanica, niet programmeren. Van C en de hele rataplan zul je ongetwijfeld veel weten.quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 22:03 schreef StefanP het volgende:
Ik heb VWO met natuurkunde gedaan, toen het nog niet verwaterd was tot de onzin die jullie tegenwoordig krijgen. Vertel eens, wat heb jij?
DS4 heeft natuurlijk volledig gelijk met die uitspraak. Waar jij op doelt is de manier waarop dat vermogen vrij komt (karakteristieken van motor), maar goed het is het natuurlijk niet nieuw dat dat van invloed is op de snelheid (en alle andere variabelen waarop je motoren wilt vergelijken) waarmee een auto op kan trekken.quote:Nou DS4, waar blijf je met je lachwekkende prietpraat dat 300pk 300pk is?
Onzin, dat bedoelt hij helemaal niet:quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 22:40 schreef Bolkesteijn het volgende:
DS4 heeft natuurlijk volledig gelijk met die uitspraak. Waar jij op doelt is de manier waarop dat vermogen vrij komt (karakteristieken van motor), maar goed het is het natuurlijk niet nieuw dat dat van invloed is op de snelheid (en alle andere variabelen waarop je motoren wilt vergelijken) waarmee een auto op kan trekken.
Hij snapt er geen hol van, en is uit schaamte maar snel vertrokken.quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 21:32 schreef DS4 het volgende:
quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 22:52 schreef StefanP het volgende:
Om DS4 zelf maar te quoten: het werd lachwekkend.
Kan iemand te TT even veranderen in 'Leer hier DS4 iets over vermogen en koppel'?
Wie opent er een topic over om zijn gelijk te halen? Over kleine kinderen gesproken... Enneh, daar hoor jij trouwens ook bij, gezien het feit dat iemand van jou wel zo'n topic mag openen, maar zodra ik reageer dan mag dat niet? Lachwekkend figuur. Het zit je zeker nog dwars dat je als CRX bezittertje mijn Supras beschuldigt van 'tupperware' en 'rice'.quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 22:53 schreef Googolplexian het volgende:
[..]jij hebt echt de geest van een kind van 12, weet je dat?
Hoeveel lentes tel je nu werkelijk?
Lees je het topic even? Het gaat er om dat een auto met 300PK veel sneller kan zijn dan een andere auto met 300PK. Dat is iets dat DS4 niet snapte, en, getuige dit topic, iets dat hij nog steeds niet snapt.quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 22:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Als pk = koppel / gearing heeft DS4 gewoon gelijk. Leuk om StefanP weer op z'n bek te zien gaan. Nou alleen de dollar nog.
Maakt niet uit hoeveel quotes of mensen dat zeggen ... Amerika hanteert al decennia een eigen visie qua koppel en vermogen.quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 22:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Als pk = koppel / gearing heeft DS4 gewoon gelijk. Leuk om StefanP weer op z'n bek te zien gaan. Nou alleen de dollar nog.
Wat is dit nou voor offtopic gelul? Probeer je je maatje DS4 te beschermen door wat offtopic gebrabbel te plaatsen over hoe de grote, boze VS een kutland is?quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 22:59 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Maakt niet uit hoeveel quotes of mensen dat zeggen ... Amerika hanteert al decennia een eigen visie qua koppel en vermogen.
Ik bedoel ... V8, 6.4 liter met 340 pk? Moeten we werkelijk die bronnen aanhouden, Stef?
Het is niet voor niets dat USA zo ontiegelijk ver achterloopt wat betreft auto's he. Jij patst zelfs met een Jap. Waar de Jappen snel begrepen wat DS4 bedoelt gaan Amerikanen nog steeds meer voor de fun factor ... "dat wat je voelt".
Het is ook niet voor niets dat iedereen in het meest serieuze race-kampioenschap aldaar uit Europa komt (hup Doornbos!), US races veelal ovals of drag-strips zijn.
Dat de US zich keihard uit een 20-jarig dal van onwillendheid en dus onwetendheid probeert te werken (met Hydro-hummers en overgekochte Daewoo's) wil nog niet zeggen dat ze al bij zijn. Geef het nog een paar verloren oorlogen.
Kolder, jochie. Je bent bezig je eigen posts goed te praten om je gezicht te redden. Maar ik wil je nog wel eens letterlijk quoten hoor:quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 23:02 schreef DS4 het volgende:
Reclame...
Stefan, ik ga je geheugen even opfrissen. Dit is wat jij zei:
Ben je achterlijk? Heb je ooit van koppel gehoord? Weet je uberhaupt wat het verschil is tussen koppel en PKs? Heb je ooit van het woord turbo gehoord? Weet je wat het verschil is tussen 300PK/300Nm en 300PK/500Nm? Weet je wat overbrenging is? Weet je waar de verhoudingen in een versnellingsbak voor dienen? Weet je wat een differentieel is?
Ik vertaal het eenvoudig in: wat zeik je nou over dat acceleratie met vermogen en gewicht te maken heeft, de acceleratie wordt (mede?) beïnvloed door het koppel.
Waar ik dit zeg:
bedoel ik uiteraard niets anders te zeggen dan dat het (in dit verband) niet uit maakt of een 300 pk motor 300 Nm als max. koppel heeft of 600 Nm. Net zoals het voorbeeld van de VTEC en de Subaru.
Kennelijk gaat het je erg boven de pet. Duidelijk is dat jij onzin staat te beweren als je roept dat het koppel belangrijk is bij de acceleratie. Wat je misschien zoekt is "powerband", maar dat is dan klok-klepel en in dezen niet interessant (er vanuit gaande dat de producenten een fatsoenlijk afgestemde bak meeleveren).
Voorlopig ontwijk je m'n uitdaging, m'n vraag over leeftijd en weiger je verder in te gaan op opleiding.quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 23:03 schreef StefanP het volgende:
[..]
Wat is dit nou voor offtopic gelul? Probeer je je maatje DS4 te beschermen door wat offtopic gebrabbel te plaatsen over hoe de grote, boze VS een kutland is?
Modjes? Gaarne deze onzin verwijderen zodat we het hier kunnen hebben over de vraag of 300PK bij 3000 toeren hetzelfde is als 300PK bij 6000 toeren. En die vraag is inmiddels wel beantwoord, lijkt me. Na het Supra topic waarin al zijn Porsches in vergelijkende tests het moesten afleggen kwa remafstand, lateral Gs, slalomsnelheid en circuit tijden is dit de tweede keer dat hij op z'n muil gaat. StefanP 2 - DS4 0.
Inderdaad. En dat is ook letterlijk wat ik schrijf, o.a. in deze post.quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 23:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Hetzelfde koppel bij meer toeren = meer pk. Daar ontkom je niet aan. Een auto met meer koppel zou meer PK kunnen leveren, maar dan moet ie wel de toeren kunnen maken. Als het alleen maar om koppel draaide kon je uit een F1 motor van slechts 3 liter nooit 800+ pk halen.
Gelukkig ben ik niet de enige die het snapt, dat geeft me toch nog hoop dat niet iedereen dom is.quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 22:03 schreef StefanP het volgende:
Neem een goede autoquote:Op zaterdag 20 oktober 2007 23:11 schreef StefanP het volgende:
Ik ben twee uur weg - DS4, veel succes met het proberen te goedpraten van je onzin. Laat maar horen hoe 300PK bij 4000 toeren hetzelfde is als 300PK bij 6000 toeren, of hoe je dat uiteraard 'wel bedoelde' ondanks dat je letterlijk het tegenovergestelde schreef.
Op vrijdag trok ie iets bij, maar maandagochtend verwacht ik hem gewoon weer op 1,43 E/$quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 23:02 schreef GizartFRL het volgende:
Wat doet die dollar nu nog?
Nee, want ik ga 15km hardlopen.quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 23:12 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Neem een goede autoben je over een uurtje terug
Succesquote:
Ik ga niet eens de moeite nemen om mensen die niet kunnen lezen, te verbeteren. Hint: lees de laatste posts van dat 367km/u Supra topic om te zien hoe ver je er wel niet naast zit. Hoequote:Op zaterdag 20 oktober 2007 23:15 schreef Flashwin het volgende:
stefke p heeft slechts een vwo diploma en is nu systeembeheerder in de vs?!!!
Heb je enig idee hoe lang opwarmen, strekken, afkoelen en strekken duren? Jammer dat je niet mee kunt, dan was het straks StefanP 3 - DS4/Googolplexian 0.quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 23:17 schreef Googolplexian het volgende:
PS.: 7.5 km/h is het maximale halen uit de term "hardlopen". Zeg maar gewoon snelwandelen
mand + vallen = doorquote:Op zaterdag 20 oktober 2007 23:15 schreef Flashwin het volgende:
stefke p heeft slechts een vwo diploma en is nu systeembeheerder in de vs?!!!
Zo, Heracles - Fietsweg zal me jeuken, dus weer terug...quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 23:03 schreef StefanP het volgende:
Gaarne deze onzin verwijderen zodat we het hier kunnen hebben over de vraag of 300PK bij 3000 toeren hetzelfde is als 300PK bij 6000 toeren. En die vraag is inmiddels wel beantwoord, lijkt me.
Nou dat zou m'n conditie wel goed doenquote:Op zaterdag 20 oktober 2007 23:18 schreef StefanP het volgende:
[..]
Ik ga niet eens de moeite nemen om dwazen die niet kunnen lezen, te verbeteren. Hint: lees de laatste posts van dat 367km/u Supra topic. Hoeis het wel niet om iemand
te noemen terwijl je zelf onjuiste onzin plaats vanwege het onvermogen om te kunnen lezen?
[..]
Heb je enig idee hoe lang opwarmen, strekken, afkoelen en strekken duren? Jammer dat je niet mee kunt, dan was het straks StefanP 3 - DS4/Googolplexian 0.
Tot straks
Gewoon ruk dus net zoals de rest van dat "land"quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 23:13 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Op vrijdag trok ie iets bij, maar maandagochtend verwacht ik hem gewoon weer op 1,43 E/$
Er is een verschil tussen TAAL en WISKUNDE.quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 23:21 schreef DS4 het volgende:
[..]
Zo, Heracles - Fietsweg zal me jeuken, dus weer terug...
Stefan. PK is een (zij het verouderde) EENHEID. 300 Pk is dus altijd 300 Pk. Daar KUN je niet eens over discussiëren... Nou het kan wel, maar de persoon die beweert dat 300Pk ook ongelijk kan zijn aan 300 Pk is een belachelijke idioot.
Nope .. dan lees je niet goedquote:Op zaterdag 20 oktober 2007 23:23 schreef TC03 het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen TAAL en WISKUNDE.
Wiskunde: 300 pk = 300 pk.
Taal: '300 pk is 300 pk' hoeft niet altijd te kloppen, aangezien jij het in een context gebruikte die zou aangeven dat auto's niet verschillen als het vermogen gelijk is.
Helaas is dat ook waar. 300pk is een resultante van o.a. het toerental. Dus als er 300 pk is dan is dat zo.quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 23:11 schreef StefanP het volgende:
[..]
Inderdaad. En dat is ook letterlijk wat ik schrijf, o.a. in deze post.
[..]
Gelukkig ben ik niet de enige die het snapt, dat geeft me toch nog hoop dat niet iedereen dom is.
Ik ben twee uur weg - DS4, veel succes met het proberen te goedpraten van je onzin. Laat maar horen hoe 300PK bij 4000 toeren hetzelfde is als 300PK bij 6000 toeren, of hoe je dat uiteraard 'wel bedoelde' ondanks dat je letterlijk het tegenovergestelde schreef.
Ik zal jouw tekst nog eens herhalen:quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 23:06 schreef StefanP het volgende:
Kolder, jochie. Je bent bezig je eigen posts goed te praten om je gezicht te redden. Maar ik wil je nog wel eens letterlijk quoten hoor:
Ik weet precies hoe koppel en vermogen zich tot elkaar verhouden. Simpel: bij koppel = X is bij toerental Y vermogen Z. Als koppel 2X is, is bij gelijkblijvend toerental vermogen 2Z. Is het vermogen gelijk bij koppel 2X, dan is het toerental 1/2e Y.quote:Je geeft letterlijk aan dat je geen donder snapt van vermogen bij toerentallen of het belang van koppel. Je schrijft letterlijk dat je het niet eens bent dat 300PK bij 4000 tpm iets anders is dan 300PK bij 6000tpm.
quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 20:59 schreef StefanP het volgende:
[..]
Ben je achterlijk?
1. Je mocht geen andere benzine dan pump gas gebruiken.
2. 'Amerikaanse troep'? Dwaas die je bent. De benzine hier is hetzelfde, en daarnaast kan ik hier een dozijn exotische race benzines halen waar jij in NL alleen maar van kan dromen. Vertel eens, hoeveel moeite moet jij doen om C16 te halen?
3. Nee, want die Supra dyno't maar 450pk o.i.d. op 18PSI.
Je bent gewoon een of ander figuur dat nog nooit verder is gekomen dan z'n Playstation en Google.
Nee, je moet terug naar het begin.quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 23:23 schreef TC03 het volgende:
Taal: '300 pk is 300 pk' hoeft niet altijd te kloppen, aangezien jij het in een context gebruikte die zou aangeven dat auto's niet verschillen als het vermogen gelijk is.
Hoho... Ron, Mon, Pon... 92 in de VS is niet in RON.quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 23:31 schreef Jimmeh het volgende:
2. In Amerika verkopen ze octaan 92 en wellicht nog lagere troep...
Ehm, vermogen is vermogen.quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 22:31 schreef StefanP het volgende:
Nou DS4, waar blijf je? Kom dan! 300PK is volgens jou toch 300PK? 300PK met 4000 toeren is volgens jou toch niet anders dan 300PK bij 6000 toeren? Of ben je bezig de OP te wijzigen zodat je je eigen stelling niet lachwekkend stuk maakt?
DS4:
[..]
DS4:
[..]
quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 23:19 schreef TC03 het volgende:
StefanP heeft gewoon gelijk. Snap niet hoe daar nou nog discussie over kan zijn.
StefanP de import amerikaan maar ziet zichzelf wel als een echte amerikaan maar dan gaat ie wat tegen iedere pure zichzelf respecterende amerikaan ingaat in een Jap rijdenquote:Op zaterdag 20 oktober 2007 23:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:
En dan is Stefke nog niet eens een echte amerikaan
Ik heb die link van Stefan doorgelezen en de conclusie is: Koppel voelt wel lekker maar van het vermogen ga je toch harder.quote:Op zondag 21 oktober 2007 00:16 schreef DS4 het volgende:
Voor diegenen die denken dat Stefan P gelijk heeft: lees de link eens door en vertel mij nu eens waar daar fouten in het verhaal staan.
Ik zou dat best wel eens inhoudelijk besproken willen zien. Volgens mij is het nl. een best goed stukkie.
Interresant stuk. Alleen dat diesels niet geschikt zijn voor snelle auto's klopt niet meer nu audi (en peugot?) in Le mans met diesels rijden.quote:Op zondag 21 oktober 2007 00:16 schreef DS4 het volgende:
Voor diegenen die denken dat Stefan P gelijk heeft: lees de link eens door en vertel mij nu eens waar daar fouten in het verhaal staan.
Ik zou dat best wel eens inhoudelijk besproken willen zien. Volgens mij is het nl. een best goed stukkie.
Waarom maar een C5? ik dacht dat supra's zoveel waard waren?quote:Op zondag 21 oktober 2007 00:26 schreef Jimmeh het volgende:
Hij heeft beide Supra's verkocht en een Vette C5 gekocht hoor. Blijkbaar gaven de Supra's niet het rijplezier/emotie die de Amerikaan wel kon geven
Dat stukje klopt ja. Wat is nou eigenlijk precies het meningsverschil tussen jullie 2, want ik heb moeite dat uit de vele posts te isolerenquote:Op zondag 21 oktober 2007 00:16 schreef DS4 het volgende:
Die link die Stefan geeft betwist ik ook niet. Die is gewoon in lijn met wat in mijn link staat alleen dan veel minder geschreven op waar de discussie over ging: is bij (volle) acceleratie nu (maximaal) koppel of (maximaal) vermogen belangrijk? Nou, dat is simpel: (maximaal) vermogen.quote:Op zondag 21 oktober 2007 00:29 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik heb die link van Stefan doorgelezen en de conclusie is: Koppel voelt wel lekker maar van het vermogen ga je toch harder.
Die turbo diesel motoren mogen van het regelement meer liter zijn dan de benzine turbo motoren. Daardoor halen ze hetzelfde vermogen, maar wel met een veel gunstiger verbruik.quote:Op zondag 21 oktober 2007 00:36 schreef Kill_em_all het volgende:
[..]
Interresant stuk. Alleen dat diesels niet geschikt zijn voor snelle auto's klopt niet meer nu audi (en peugot?) in Le mans met diesels rijden.
Die tweede zin: "Borrelpraat. Vooral IT-ers zijn er goed in. Welke auto is er sneller?".quote:Op zondag 21 oktober 2007 00:16 schreef DS4 het volgende:
Ik zeg dat voor acceleratie vermogen en gewicht belangrijk zijn. Stefan meent dat een auto met 300pk/300 Nm (dus resp. max. vermogen = 300 pk, maximaal koppel een 300 Nm) minder snel is in de spurt dan een auto met 300 pk/500 Nm.quote:Op zondag 21 oktober 2007 00:36 schreef Merkie het volgende:
Dat stukje klopt ja. Wat is nou eigenlijk precies het meningsverschil tussen jullie 2, want ik heb moeite dat uit de vele posts te isoleren.
Okee, dan heb jij gelijk en StefanP niet. Wat belangrijk is: vermogen of het maximale koppel bij een bepaald toerental. Wat in feite hetzelfde is, aangezien vermogen het product is van koppel en toerental.quote:Op zondag 21 oktober 2007 00:49 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik zeg dat voor acceleratie vermogen en gewicht belangrijk zijn. Stefan meent dat een auto met 300pk/300 Nm (dus resp. max. vermogen = 300 pk, maximaal koppel een 300 Nm) minder snel is in de spurt dan een auto met 300 pk/500 Nm.
Met het voorbeeld in de link (de VTEC vs. de Subaru) blijkt zonneklaar dat dit onjuist is, maar Stefan houdt volgens mij bewust de discussie een beetje mistig...
Lijkt me niet uitmaken toch.quote:Op zondag 21 oktober 2007 00:53 schreef Bolkesteijn het volgende:
Je kunt natuurlijk ook gewoon grotere wielen onder je auto zetten, dan kun je het grote koppel beter benutten zonder dat je met grote overbrengeningen in de weer moet.
Ja oke maar de opmerking van een auto met een diesel motor kan niet snel zijn is dus niet helemaal correct.quote:Op zondag 21 oktober 2007 00:44 schreef Jimmeh het volgende:
[..]
Die turbo diesel motoren mogen van het regelement meer liter zijn dan de benzine turbo motoren. Daardoor halen ze hetzelfde vermogen, maar wel met een veel gunstiger verbruik.
Zijn gewoon mazen in de wet, die nog dicht getimmerd worden (hopelijk)...
Dat is uiteraard waar, maar Stefan had het met zijn opmerking over maximaal vermogen en koppel. Vandaar dat ik even naar het begin van de discussie verwijs, omdat daar duidelijk te herleiden valt waar het nu precies over gaat.quote:Op zondag 21 oktober 2007 00:53 schreef Merkie het volgende:
Wat belangrijk is: vermogen of het maximale koppel bij een bepaald toerental. Wat in feite hetzelfde is, aangezien vermogen het product is van koppel en toerental.
Ja, bij welk toerental het maximale vermogen zit maakt dus niet zoveel uit. 300pk bij 4000 toeren is dus wel degelijk hetzelfde als 300pk bij 8000 toeren. Alleen 300Nm bij 4000 toeren is NIET hetzelfde als 300Nm bij 8000 toeren. Dat zal wel de fout zijn die StefanP maakt.quote:Op zondag 21 oktober 2007 01:04 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat is uiteraard waar, maar Stefan had het met zijn opmerking over maximaal vermogen en koppel. Vandaar dat ik even naar het begin van de discussie verwijs, omdat daar duidelijk te herleiden valt waar het nu precies over gaat.
Precies. Bij de laatste heb je dan dus 2x zoveel vermogen.quote:Op zondag 21 oktober 2007 01:08 schreef Merkie het volgende:
Alleen 300Nm bij 4000 toeren is NIET hetzelfde als 300Nm bij 8000 toeren.
Geen idee. Ik vermoed meer een klok-klepel.quote:Dat zal wel de fout zijn die StefanP maakt.
quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 23:22 schreef GizartFRL het volgende:
15 km met opwarmen, rekken, uitlopen, dat lukt mij vader van 50+ nog binnen een uurtje.
quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 23:29 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik zal jouw tekst nog eens herhalen:
Heb je ooit van koppel gehoord? Weet je uberhaupt wat het verschil is tussen koppel en PKs? Heb je ooit van het woord turbo gehoord? Weet je wat het verschil is tussen 300PK/300Nm en 300PK/500Nm? Weet je wat overbrenging is? Weet je waar de verhoudingen in een versnellingsbak voor dienen? Weet je wat een differentieel is?
En dit ging dus om de vraag of je wel of niet met vermogen en gewicht acceleratietijden kan voorspellen. Jij mikt er dan in dat het koppel van belang is. Nou, dat is het dus NIET. Zie de VTEC vs. Subaru.
[..]
Ik weet precies hoe koppel en vermogen zich tot elkaar verhouden. Simpel: bij koppel = X is bij toerental Y vermogen Z. Als koppel 2X is, is bij gelijkblijvend toerental vermogen 2Z. Is het vermogen gelijk bij koppel 2X, dan is het toerental 1/2e Y.
DAAR zit de crux. Want die 1/2e toerental moet worden gecompenseerd. Als je je topvermogen bij 6.000 tpm haalt en de ander hetzelfde topvermogen bij 12.000 tpm, dan zal je met langere versnellingen moeten werken om dezelfde snelheid te halen (even simpel gesteld, niet zeiken over wielomtrek, enz. want dat heeft uiteindelijk dezelfde uitwerking). Twee keer zo lang om precies te zijn. Waarmee je het dubbele koppel neutraliseert.
Dat stond ook in die link die je kennelijk nog steeds niet hebt gelezen.
Ga je het hier ooit nog over hebben? Ik blijf het rustig het hele topic herhalen hoor! Wat hier staat is gewoon klink klare en totale onzin waarmee je in een klap aangeeft dat je geen worst van de hele zaak snapt.quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 21:32 schreef DS4 het volgende:
Dat vind ik nou lief van je dat je zonder meer er op vertrouwt dat ik dat ga winnen.quote:Op zondag 21 oktober 2007 01:20 schreef Wimo. het volgende:
Wat is de volgende stap? Een fotoreeks van jou waarin je naar de VS gaat om je gelijk met je vuisten te halen ?
Echt, dit is hilarisch...quote:Op zondag 21 oktober 2007 01:24 schreef StefanP het volgende:
Nou DS4, waar blijf je? Kom dan! 300PK is volgens jou toch 300PK? 300PK met 4000 toeren is volgens jou toch niet anders dan 300PK bij 6000 toeren?
Hallo, torque is koppel. De website heeft het over koppel bij een bepaald toerental, DS4 heeft het over vermogen bij een bepaald toerental. Uiteraard is een hoog koppel beter bij een hoog toerental omdat het vermogen dan veel groter is. Een hoog vermogen betekent dat jij bij een laag toerental een extreem groot koppel kan verkrijgen, of dat je een bepaald koppel bij een hoger toerental kan verkrijgen.quote:Op zondag 21 oktober 2007 01:24 schreef StefanP het volgende:
[..]
Blablablabla.
StefanP:
[..]
DS4:
[..]
Ga je het hier ooit nog over hebben? Ik blijf het rustig het hele topic herhalen hoor! Wat hier staat is gewoon klink klare en totale onzin waarmee je in een klap aangeeft dat je geen worst van de hele zaak snapt.
Ik raad je aan je eigen link te lezen. Helemaal, niet alleen de laatste zin nablaatten.quote:Op zondag 21 oktober 2007 01:24 schreef StefanP het volgende:
[..]
Blablablabla.
StefanP:
[..]
DS4:
[..]
Ga je het hier ooit nog over hebben? Ik blijf het rustig het hele topic herhalen hoor! Wat hier staat is gewoon klink klare en totale onzin waarmee je in een klap aangeeft dat je geen worst van de hele zaak snapt.
En het verschil tussen torque (koppel) en vermogen (Pk).quote:Op zondag 21 oktober 2007 01:33 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik raad je aan je eigen link te lezen. Helemaal, niet alleen de laatste zin nablaatten.
De waarheid zal wel ergens tussenin liggen, maar ik vind dat ds4 wel blijft doordrammen...quote:Op zondag 21 oktober 2007 01:20 schreef Wimo. het volgende:
Mijn god, ts heeft echt een attention whore syndroom ... Kansloos op de man spelenWat is de volgende stap? Een fotoreeks van jou waarin je naar de VS gaat om je gelijk met je vuisten te halen ?
Omdat de waarheid niet tussenin ligt, maar bij DS4.quote:Op zondag 21 oktober 2007 01:41 schreef Lord-Darkness het volgende:
[..]
De waarheid zal wel ergens tussenin liggen, maar ik vind dat ds4 wel blijft doordrammen...
Of dat ds4 erachter komt dat hij een en ander misgeïnterpreteerd heeft, dan zie ik 'm voor aan dat hij stug blijft doordrammen om zo z'n gelijk te halen..quote:Op zondag 21 oktober 2007 01:42 schreef Merkie het volgende:
[..]
Omdat de waarheid niet tussenin ligt, maar bij DS4.
Of StefanP is gewoon een achterlijke debiel met een minderwaardigheids complex. Daar zet ik mijn geld op.quote:Op zondag 21 oktober 2007 01:44 schreef Lord-Darkness het volgende:
[..]
Of dat ds4 erachter komt dat hij een en ander misgeïnterpreteerd heeft, dan zie ik 'm voor aan dat hij stug blijft doordrammen om zo z'n gelijk te halen..
1. Was je er bij? Toon me even waar je euro 100 kon -en mocht- tanken. Couch racer die je bent. Uit je filmpje op 00:32: "Since all participating cars this day had streetfuel this was the case for the Supra as well."quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 23:31 schreef Jimmeh het volgende:
[..]
![]()
1. Het was de 2e dag en ze hadden dus moeten tanken bij een tankstation in Zweden, als je dan perse hoge octaan moet rijden tank je dan toch gewoon 100 er in.
2. In Amerika verkopen ze octaan 92 en wellicht nog lagere troep... Plus dat je altijd race fuel in je daily driver moet gooien is toch te gek voor woorden.
3. Neem nou de andere race tegen een licht getunede M6 http://www.youtube.com/watch?v=5-yldgRWw80
Dus volgens jou liegt de eigenaar in het filmpje over zijn vermogen. Nee hij heeft geen 620 tot 750 pk zoals de eigenaar heeft gezegd, maar slechts 450 pk!
Nou goed gaan we daar even van uit, de BMW heeft 560-570 pk en vanuit de rollende start schieten ze beide weg, de BMW schakelt in 100 nog wat miliseconde, dus aan schakelfouten zal het niet liggen. Maar toch lijkt eventjes de Supra iets voor te lopen. Mag jij fijn beweren dat dat die Supra op dat moment 450 pk heeft, maar het is 100% meer aannemelijk dat ie daar gewoon op 620 pk rijdt zoals het filmpje zegt...
En de o zo betrouwbare Supra gaat in die dragrace ook nog is kapot, tot zover de oerbetrouwbare getunede Supra![]()
Bron.quote:The two guys who brought the Supra were supra cool. I really felt bad they were having so many problems with their car, because I am sure they would have stomped me a new mud-hole, but then again--that means I would have lost It was a lot of fun that night.
Nog altijd beter dan iemand die nooit in PTA komt, maar dat nu ineens wel doet omdat ik hem in POL en NWS altijd voor lul zet. Maar gelukkig zag je wel in dat ik gelijk had, dus je bent hier eigenlijk voor niets gekomen.quote:Op zondag 21 oktober 2007 01:56 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Of StefanP is gewoon een achterlijke debiel met een minderwaardigheids complex. Daar zet ik mijn geld op.![]()
Zoals ik al zei: Minderwaardigheidscomplex.quote:Op zondag 21 oktober 2007 01:59 schreef StefanP het volgende:
[..]
1. Was je er bij? Toon me even waar je euro 100 kon -en mocht- tanken. Couch racer die je bent. Uit je filmpje op 00:32: "Since all participating cars this day had streetfuel this was the case for the Supra as well."
2. 92 octaan? Weet je waar je het over hebt? Onbenul! De cijfers op de Amerikaanse pompen zijn het gemiddelde van RON en MON, in tegenstelling tot de RON cijfers die ze in de EU gebruiken. En laat het MON nou altijd stukken lager zijn dan RON. Dat wist je niet, he? En laat MON nou een stukken betere indicator zijn van hoe benzine reageert onder engine load. Dat wist je ook al niet, he? Er is blijkbaar heel veel dat je niet weet. Ik kan hier overal 93 halen. Goh, laat dat nou beter zijn dan Euro 95, dat omgerekend een 90-91 scoort! En 98, dat is slechts 91.5. Clown die je bent.
3. Ben je blind? Laat maar, want uit de totale onzin die je uitkraamt ook al kom ik keer op keer met feiten en bronnen, is het antwoord al duidelijk. Hier, letterlijk uit je filmpje: op 00:32: "Since all participating cars this day had streetfuel this was the case for the Supra as well."
Moet ik het voor je in lettergrepen opbreken voordat je het snapt? Street-fuel. Pump gas. Normale benzine SNAP JE HET? Idioot. Een 67mm turbo laat je onder die omstandigheden maximaal 18-19PSI geven, wat overeenkomt met ongeveer 470PK.
Heb je enig idee wat voor monster een 67mm turbo op 30+PSI is? Hier:
[ afbeelding ]
Dacht je nou echt dat je NA M6je dat bijhield? Laat me niet lachen. Zelfs de eigenaar van de M6 in het filmpje geeft dat toe:
[..]
Bron.
Lees ook de rest van dat topic eens, waarin duidelijk staat dat die Supra niet goed getuned was, en dat is dus geen fout van die auto maar van de eigenaar. Iedereen in het topic is het erover eens dat je niet met single turbo Supras moet fokken, en het is nota bene een M5 board.
Zo. Heb je nog meer te zeggen? Zie je al die bronnen hier? Doet het pijn om met je neus op de feiten geduwd te worden? Misschien is het beter als je je bij je Playstation houdt.![]()
Je zet jezelf alleen maar voor lul.quote:Op zondag 21 oktober 2007 02:08 schreef StefanP het volgende:
[..]
Nog altijd beter dan iemand die nooit in PTA komt, maar dat nu ineens wel doet omdat ik hem in POL en NWS altijd voor lul zet. Maar gelukkig zag je wel in dat ik gelijk had, dus je bent hier eigenlijk voor niets gekomen.
Je verhaaltje over 300pk bij verschillende toerentallen klopt nog steeds niet hoor.quote:Op zondag 21 oktober 2007 02:15 schreef StefanP het volgende:
Wat schattig, ben je speciaal voor mij opgebleven? Wat een spannende zaterdagavond!
Kneus
Vast niet, nee:quote:Op zondag 21 oktober 2007 02:17 schreef Merkie het volgende:
[..]
Je verhaaltje over 300pk bij verschillende toerentallen klopt nog steeds niet hoor.
quote:Op woensdag 17 oktober 2007 09:19 schreef DS4 het volgende:
330 pk op 1600 kg gaat gewoon niet binnen de 5 seconden naar de 100. Punt.
quote:Op woensdag 17 oktober 2007 18:48 schreef DS4 het volgende:
Ik weet niet hoor, maar als je gaat fiepen over dat het maximale koppel bij de acceleratie een grote rol speelt, dan heb JIJ het dus niet begrepen.
Want "quote:Op zondag 21 oktober 2007 03:08 schreef StefanP het volgende:
Het is goed hoor, ik ga hier niet oneindig welles/nietes roepen. Laat ik gewoon een link naar de samenvatting van DS4's onzinposts plaatsen:
Leer hier Stefke p iets over vermogen en koppel...
Nee, ik snap het niet.
Fijn dat je het na drie pagina's ook eindelijk doorhebt.quote:Op zondag 21 oktober 2007 03:12 schreef Merkie het volgende:
Want "" is een prima argument natuurlijk. Jezus, zet jezelf niet zo voor lul
.
Koppel bij een toerental is heel belangrijk, vermogen NIET. Of je vermogen nou bij 4000rpm of 6000rpm geleverd wordt, als je wielen met 20rpm gaan draaien zullen ze allebei EXACT hetzelfde koppel hebben. En dus even snel accelereren. Dit ervan uitgaande dat beide auto's allebei op hun ideale toerental draaien waarbij ze beiden hun identieke maximale vermogen leveren.
Bronquote:Op zaterdag 20 oktober 2007 22:03 schreef StefanP het volgende:
Vertel je hem ook eventjes wat er van zijn stelling dat 'het maximale koppel bij de acceleratie geen grote rol speelt' overblijft?quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 21:32 schreef DS4 het volgende:
maar dat wat ik snel controleerde gaat in tegen wat jij hier zegt over je 300 pk bij 4.000 tpm is anders dan 300 pk bij 6.000 tpm
Leg mij even uit wat heir fout aan is dan?quote:maar dat wat ik snel controleerde gaat in tegen wat jij hier zegt over je 300 pk bij 4.000 tpm is anders dan 300 pk bij 6.000 tpm
quote:Op zondag 21 oktober 2007 03:12 schreef Merkie het volgende:
Koppel bij een toerental is heel belangrijk, vermogen NIET.
Ja duh, je vermogen is veel hoger bij een hoog koppel bij een hoog toerental, dat zeg ik idd de hele tijd zelf en ik heb dat ook nooit ontkendquote:Op zondag 21 oktober 2007 04:06 schreef StefanP het volgende:
Dwaas die je bent.
Motor A: 300PK/4000RPM -->koppel is (300*5252)/4000=393
Motor B: 300PK/6000RPM -->koppel is (300*5252)/6000=262
Als je twee motoren met identieke PKs maar verschillende koppelkrommes hebt, en de massa en overbrenging is hetzelfde, dan is de auto met de beste koppelkromme stukken sneller. Maar laat het koppel op de wielen nou net bepaald worden door die overbrenging... vandaar dat ik zeg: it is better to make torque at high rpm than at low rpm, because you can take advantage of *gearing*.
Je zegt het verdomme zelf, man!
Het maximale koppel speelt idd geen rol omdat dat bepaald wordt door het maximale vermogen, wat dus wel een rol speelt. Dat tweede weet ik niet.quote:[..]
Kom, ga je DS4's andere stellingen niet verdedigen? Ik heb er nog wel twee leuke hoor! Of durf je er je vingers niet aan te branden...
DS4: het maximale koppel speelt bij acceleratie geen rol
DS4: 330 pk op 1600 kg gaat gewoon niet binnen de 5 seconden naar de 100
Kom op, je kunt het!
Nee! Ik zeg juist dat dat NIET UITMAAKT. Allemachtig, ben je blind ofzoquote:Op zondag 21 oktober 2007 04:38 schreef StefanP het volgende:
Fijn dat Merkie eindelijk doorheeft dat het toerental waarop je vermogen levert en de overbrenging zijn wat tellen. Stelling 1 is dus al foetsie. Nu DS4 nog, maar die zal het wel nooit snappen.
Juist, omdat je vermogen dan maximaal is en je op die 300pk zit. Stelling 2 dus niet foetsie.quote:O ja, newsflash: maximale acceleratie in elke versnelling vindt plaats op de piek van de koppelkromme. Tot zover stelling 2 dus.
Ik heb geen idee, dus kan ook niks verdedigen.quote:Wie durft om DS4's laatste, en misschien wel meest lachwekkende, stelling te verdedigen? 330PK op 1600 kilo gaat gewoon niet binnen de 5 seconden naar de honderd. Punt.
(Let op: torque, geen Pk's).quote:It is better to make torque at high rpm than at low rpm, because you can take advantage of *gearing*
Verder heeft het feit dat de beste motorkarakteristiek het snelst is niets te maken met koppel, maar met het feit dat het vermogen op andere toerentallen dan het optimale toerental ook een redelijk vermogen kan leveren. Het toerental en koppel bepalen samen het vermogen, en dát is belangrijk. En nee, ik zeg nu niet dat 300pk op 4000rpm anders is dan 300pk op 6000rpm, wat je anders zeker zou denken als ik dit zinnetje er niet bij had gezet.quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 21:32 schreef DS4 het volgende:
Ik heb de link niet van voor tot achteren gelezen, maar dat wat ik snel controleerde gaat in tegen wat jij hier zegt over je 300 pk bij 4.000 tpm is anders dan 300 pk bij 6.000 tpm, 300 pk bij 300 Nm en 300 pk bij 600 Nm. 300 pk is echt 300 pk.
Het maakt alles uit. Bij een race zal de auto die het meest weet te accelereren, winnen. Aangezien je steeds loopt te roepen dat de overbrenging niet uitmaakt, ondanks mijn posts bovenaan deze pagina, raad ik je ook aan om dit eens te lezen.quote:Op zondag 21 oktober 2007 04:43 schreef Merkie het volgende:
[..]
Nee! Ik zeg juist dat dat NIET UITMAAKT. Allemachtig, ben je blind ofzo. Stel je dat met beide motoren constant op respectievelijk 4000 en 6000rpm rijdt (wat in theorie onmogelijk is, maar dat maakt even niet uit), dan zijn beide auto's EXACT EVEN SNEL. Aangezien het koppel op de wielen dan gelijk is. 300pk op 4000rpm = 300pk op 6000rpm.
[..]
Uhm, nee. Sinds wanneer wordt je maximale vermogen behaald bij je maximale koppel? Maximale acceleratie in elke versnelling vindt plaats op de piek van de koppelkromme; daar is geen discussie over mogelijk.quote:Juist, omdat je vermogen dan maximaal is en je op die 300pk zit. Stelling 2 dus niet foetsie.
quote:Moreover, the passenger's footwell is clogged with a huge tumor on the side of the transmission hump. [...] What's more, we don't find the Supra's interior sufficiently luxurious for $36,000. The Supra used to be a sporty touring coupe, an Oriental counterpart to, say, the Thunderbird SC. [...] After our one-day drive (on a racetrack only), we wonder whether the new Supra faces an identity crisis. It is fast, but it is not a pure sports car like the RX-7. And it offers neither the styling, the luxury nor the prestige of the 300ZX.
Met als index:quote:Introduction
An engine's horsepower and torque values are two things that are often talked about in automotive circles, but may be misunderstood. I will be looking at how those numbers affect a car's ability to accelerate. Carroll Shelby once said: "Horsepower sells cars, torque wins races." Let's see if that is actually true.
http://craig.backfire.ca/pages/autos/horsepowerquote:Conclusion
In order to quickly accelerate a vehicle, the engine must be able to make a large force at the speed that the vehicle is traveling. The amount of power determines the force that the engine can create at a given speed, whether it is a very low speed or a very high speed. It does not matter if the engine makes power by revving high or making a lot of torque, because drivetrain gearing can be used to adjust the torque and revs proportionally.
The vehicle with the largest average acceleration is the one that has the largest average force going to the pavement through a wide range of speeds.
"Peak power sells cars. High average power wins races."
A vehicle's peak torque and horsepower figures can only give a general idea of performance. The best way to make a good comparison between two vehicles is to go racing!
quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 23:23 schreef TC03 het volgende:
[..]
Als je in gratis energie gelooft welquote:Op zondag 21 oktober 2007 11:04 schreef Scalle-- het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
En ik geef dus ook Stefan gelijk
Ohja en Gizart, hij doet tenminste nog de moeite van 15km te lopen, jij begint er nog niet eens aan
Ey swa, een Golf 3 variant is wey vlugger dan een Supra. Tozzzzzz.quote:Op zondag 21 oktober 2007 10:29 schreef osmo het volgende:
De enige manier dat dit topic nog beter kan worden is als Turqaz hier begint te posten. Keep it up guys
Het is dus inderdaad echt klok-klepel.quote:Op zondag 21 oktober 2007 04:06 schreef StefanP het volgende:
Maar laat het koppel op de wielen nou net bepaald worden door die overbrenging...
Natuurlijk is het beter om koppel hoog in de toeren te maken. Je hebt dan meer VERMOGEN. Dus hier staat eigenlijk dat VERMOGEN de sleutel is... Alleen snap je dat niet.quote:vandaar dat ik zeg: it is better to make torque at high rpm than at low rpm, because you can take advantage of *gearing*.
Je had in het andere draadje andere tests waar de 0-60 mph in 4,9 en 5,0 is gemeten. Jouw eigen links dus:quote:Op zondag 21 oktober 2007 04:54 schreef StefanP het volgende:
4.6 seconden.
Jaja, u ziet het, 1600 kilo / 330 PK kan dus niet wel in 5 seconden honderd rijden.
TC03 is al om...quote:Op zondag 21 oktober 2007 11:04 schreef Scalle-- het volgende:
[ afbeelding ]
En ik geef dus ook Stefan gelijk
quote:Op zondag 21 oktober 2007 03:42 schreef TC03 het volgende:
Zoals DS4 eerder zei: pk = pk. Als je eenmaal 300 pk hebt maakt het geen zak meer uit bij hoeveel toeren of koppel dat 'opgewekt' was. Dat is toch gewoon zo? Ik snap niet wat je bedoelt.
15 km lopen om weer thuis aan te komen.quote:Op zondag 21 oktober 2007 11:04 schreef Scalle-- het volgende:
[..]
Ohja en Gizart, hij doet tenminste nog de moeite van 15km te lopen, jij begint er nog niet eens aan
Jij doet dus niets aan je gezondheid?quote:Op zondag 21 oktober 2007 12:45 schreef GizartFRL het volgende:
[..]
15 km lopen om weer thuis aan te komen.
Als het nou 15 km lopen naar een leuke auto is en dan weer naat huis rijden.
* GizartFRL prefeert een auto.
aan je gezondheid werken is voor noobsquote:Op zondag 21 oktober 2007 13:02 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
[..]
Jij doet dus niets aan je gezondheid?
Ik krijg in mijn werk genoeg beweging.quote:Op zondag 21 oktober 2007 13:02 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
[..]
Jij doet dus niets aan je gezondheid?
En toch is dit al jouw tweede bijdrage hier... Wat zegt dat wel niet over jou?quote:Op zondag 21 oktober 2007 14:37 schreef Wimo. het volgende:
Zelden een topic gezien waarin dit plaatje zo goed tot z'n recht komt :
En om die reden komt er steeds meer van die poepzooi op tv.quote:Op zondag 21 oktober 2007 15:09 schreef Wimo. het volgende:
Leedvermaak, om diezelfde reden kijk ik naar idols.
Damn, wat kom ik laat 8er over deze discussie, ik wist wel dat jullie me misdequote:Op zondag 21 oktober 2007 10:29 schreef osmo het volgende:
De enige manier dat dit topic nog beter kan worden is als Turqaz hier begint te posten. Keep it up guys
Vanaf deze post kan ik in deze hele thread maar aan 1 ding denken:quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 23:23 schreef TC03 het volgende:
[..]
quote:Op zondag 21 oktober 2007 16:03 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Vanaf deze post kan ik in deze hele thread maar aan 1 ding denken:
Wat is deze auto waard?
En dat is dus puur subjectief. Imago. Styling. Dat mag iedereen voor zichzelf bepalen. Over keiharde cijfers daarentegen valt niet te twisten.quote:Op zondag 21 oktober 2007 08:44 schreef Googolplexian het volgende:
Grappig artikel, dat laatste
[..]![]()
Wie durft?quote:
DS4: het maximale koppel speelt bij acceleratie geen rolquote:Op zondag 21 oktober 2007 19:03 schreef StefanP het volgende:
Aangezien er angstvallig over het volgende heen gelezen wordt, nog maar eens:
[..]
DS4: het maximale koppel speelt bij acceleratie geen rol
DS4: 330 pk op 1600 kg gaat gewoon niet binnen de 5 seconden naar de 100
DS4: 300 pk bij 4.000 tpm is niet anders dan 300 pk bij 6.000 tpm
Wie durft?![]()
Kom jij maar terug wanneer je sober bent. Waarschijnlijk zet je jezelf dan al meer dan genoeg voor lul.quote:Op zondag 21 oktober 2007 19:06 schreef Neluhz het volgende:
Whaha, zelfs dronken staat dit topic vol bullshit :|
StefanP, Hou asjeblieft je bek, amerikanen hebben gewoon geen verstand van vermogen.
Opgelost, slotje.
Je vergeet dat autorijden meer dan dat is. In een race zal de tweede auto de eerste ver achter zich laten, en daar ging het om. Van overbrenging, versnellingen of de wijze waarop je het beste 300PK genereert heeft hij geen kaas gegeten getuige bovenstaande stelling.quote:Op zondag 21 oktober 2007 19:08 schreef Snuitebolletje het volgende:
300 pk = 300 pk.. enige verschil is dat bij 6000 toeren de as sneller rond draait maar met iets minder kracht..
Dude, ik heb antwoord gegeven op je vraag, ga dan eens duidelijkere vragen stellen.. En ga niet zo lelijk doen tegen je mede users van dit forum, je daalt met de minuut in mijn achting..quote:Op zondag 21 oktober 2007 19:34 schreef StefanP het volgende:
[..]
Je vergeet dat autorijden meer dan dat is. In een race zal de tweede auto de eerste ver achter zich laten, en daar ging het om. Van overbrenging, versnellingen of de wijze waarop je het beste 300PK genereert heeft hij geen kaas gegeten getuige bovenstaande stelling.
Hebben ze toen jij je greencard kreeg soms ook meteen een amerikaans brein bij je geimplanteerd? want het lijkt echt niet te willen doordringen tot dat brein van jouw. 300pk is gewoon 300pk. Of je door versnellingen ed de een sneller kan laten gaan dan de ander doet er niet toe want die 300pk blijft gewoon altijd 300pk en jij wil maar blijven beweren dat de eene 300pk meer is dan de ander en dat is gewoon niet zo.quote:Op zondag 21 oktober 2007 19:34 schreef StefanP het volgende:
[..]
Je vergeet dat autorijden meer dan dat is. In een race zal de tweede auto de eerste ver achter zich laten, en daar ging het om. Van overbrenging, versnellingen of de wijze waarop je het beste 300PK genereert heeft hij geen kaas gegeten getuige bovenstaande stelling.
Dan hebben we het niet meer over een bak die onder een straatauto zou worden gezet en de bak met een theoretische top van iig meer dan 280 km/u was een gegeven.quote:Op zondag 21 oktober 2007 19:08 schreef Snuitebolletje het volgende:
Met de juiste versnellingsbak moet het wel mogelijk zijn
Moet ik soms de originele posts erbij halen? Laat ik dat maar even doen, hoewel ik weet dat je het toch niet zal lezen.quote:Op zondag 21 oktober 2007 20:31 schreef Kill_em_all het volgende:
[..]
Hebben ze toen jij je greencard kreeg soms ook meteen een amerikaans brein bij je geimplanteerd? want het lijkt echt niet te willen doordringen tot dat brein van jouw. 300pk is gewoon 300pk. Of je door versnellingen ed de een sneller kan laten gaan dan de ander doet er niet toe want die 300pk blijft gewoon altijd 300pk en jij wil maar blijven beweren dat de eene 300pk meer is dan de ander en dat is gewoon niet zo.
Vervolgens graaft DS4 zich nog verder in:quote:Op woensdag 17 oktober 2007 18:08 schreef StefanP het volgende:
Meneer snapt gewoon weinig van acceleratie, koppel, vermogen, het balang van het toerental waarop het vermogen bereikt wordt, bakverhoudingen e.d. Hoe kan dat ook anders, als je beweert dat 330pk/1600 kilo niet in < 5 seconden naar de 100 kan?quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 21:32 schreef DS4 het volgende:
Alle drie die stellingen zijn gewoon totale, complete ONZIN. Ik heb nog altijd niemand gehoord die dat betwist. Kolder. Die stelling over het toerental alleen al is zo hilarisch dat je zou verwachten dat DS4 een auto met slechts een versnelling heeft, want niemand anders durft zoiets te beweren.quote:
Ten eerste ging het daar niet om, maar om de spurt van 0-100 km/u.quote:Op zondag 21 oktober 2007 19:34 schreef StefanP het volgende:
In een race zal de tweede auto de eerste ver achter zich laten, en daar ging het om.
Nee, jij hebt nog steeds niet door dat de overbrengingsverhoudingen gewoon een gevolg zijn van topsnelheid en maximum toerental dat de motor draait en dat de auto met het hoge koppel het maximum vermogen haalt bij een lager toerental en daarom de versnellingen langer moeten zijn om dezelfde top te halen en dat dit alles omgekeerd evenredig werkt.quote:Van overbrenging, versnellingen of de wijze waarop je het beste 300PK genereert heeft hij geen kaas gegeten getuige bovenstaande stelling.
Leugen. 5 tot 6.quote:Op zondag 21 oktober 2007 20:47 schreef StefanP het volgende:
beweert dat dat rond de 6-7 seconden duurt
Er is er maar één die zich hier aan het ingraven is. Pas op, straks kom je in NL uit en daar is het VER-SCHRIK-KE-LIJK!quote:Vervolgens graaft DS4 zich nog verder in:
Dat IS er niet omdat dit wordt gecompenseerd door de overbrenging, want uiteindelijk moet je naar dezelfde topsnelheid...quote:Meneer snapt gewoon de ballen van acceleratie, koppel, vermogen, het balang van het toerental waarop het vermogen bereikt wordt
Dat niet. Maar je kan het wel lezen. Dat is nu eenmaal de beperking van dit forum...quote:Ik heb nog altijd niemand gehoord die dat betwist.
Één ding is mij duidelijk geworden... JIJ kan dat niet beoordelen.quote:want niemand met ook maar enig verstand van autorijden durft zoiets te beweren.
Het is een EENHEID...quote:
Die opmerking is sig waardigquote:
Als iemand dit voor me kan bevestigen ga ik deze topic zeker volgenquote:Op zondag 21 oktober 2007 14:37 schreef Wimo. het volgende:
Kunnen we niet een overzicht maken van de hoofdpersonen?
ds4: rijk , getalenteerd, advocaat, race familie , porsche
stefan: ook rijk, ict'er , corvette en race supra
Ja, lul je er maar weer uit. Lachwekkend gewoon. 1 is 1. 2 is 2. 300 is 300. Maar daar ging het niet om, en dat weet je donders goed! Ik zal je nog maar eens quoten. Ik val in de herhaling, maar het is duidelijk dat je het gewoon niet wil horen. Je klampt je krampachtig vast aan '300=300'!!!!quote:
Vervolgens graaft DS4 zich nog verder in:quote:Op woensdag 17 oktober 2007 18:08 schreef StefanP het volgende:
Meneer snapt gewoon weinig van acceleratie, koppel, vermogen, het balang van het toerental waarop het vermogen bereikt wordt, bakverhoudingen e.d. Hoe kan dat ook anders, als je beweert dat 330pk/1600 kilo niet in < 5 seconden naar de 100 kan?quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 21:32 schreef DS4 het volgende:
Alle drie die stellingen zijn gewoon totale, complete ONZIN. Ik heb nog altijd niemand gehoord die dat betwist. Kolder. Die stelling over het toerental alleen al is zo hilarisch dat je zou verwachten dat DS4 een auto met slechts een versnelling heeft, want niemand anders durft zoiets te beweren.quote:
Ben je blind kerel? Lees de post hierboven eens.quote:Op maandag 22 oktober 2007 00:57 schreef Gutz het volgende:
Wat DS4 zegt is: 300pk is 300pk als eenheid zijnde.
Conclusie:
STEFAN P. LEER LEZEN
DS4 zegt hier dat 300pk gewoon gelijk staat aan 300 paarden,
Jaja, 300PK/4000tpm is identiek aan 300pk/6000tpm. Het ging om hoe snel een auto is, en niet om een achterlijk vergelijking van 300 met 300. Een auto die meer koppel op een hoger toerental behaalt is stukken sneller dan een auto met hetzelfde koppel maar op een lager toerental. DS4 heeft er gewoon geen verstand van, en hij en zijn clowns grijpen zich vast aan een totale andere interpretatie van wat hij eerst zei: 300 is 300! Ja, DUH! Zie jij ergens dat het over eenheden ging? Dwaas. Lees je de context ook eens? Het gaat om hoe snel een auto een snelheid bereikt, niet om stupide semantisch gezeik dat 300 gelijk is aan 300. DS4tje beweert blijkbaar dat elke auto met 300pk het behalen van 100km/u op dezelfde wijze en tijd doet. Maar ach, lezen gaat velen de pet te bovenquote:Op zaterdag 20 oktober 2007 21:32 schreef DS4 het volgende:
Als je de moeite had genomen om het stukje educatief door te nemen dat ik speciaal voor jou gepost had dan kraamde je niet nog steeds een constante stroom bullshit uit.quote:Op maandag 22 oktober 2007 03:30 schreef StefanP het volgende:
[..]
Ben je blind kerel? Lees de post hierboven eens.
[..]
Jaja, 300PK/4000tpm is identiek aan 300pk/6000tpm. Het ging om hoe snel een auto is, en niet om een achterlijk vergelijking van 300 met 300. Een auto die meer koppel op een hoger toerental behaalt is stukken sneller dan een auto met hetzelfde koppel maar op een lager toerental. DS4 heeft er gewoon geen verstand van, en hij en zijn clowns grijpen zich vast aan een totale andere interpretatie van wat hij eerst zei: 300 is 300! Ja, DUH! Zie jij ergens dat het over eenheden ging? Dwaas. Lees je de context ook eens? Het gaat om hoe snel een auto een snelheid bereikt, niet om stupide semantisch gezeik dat 300 gelijk is aan 300. DS4tje beweert blijkbaar dat elke auto met 300pk het behalen van 100km/u op dezelfde wijze en tijd doet. Maar ach, lezen gaat velen de pet te boven
Natuurlijk DOMME LUL, die heeft dan ook VEEL MEER VERMOGEN!quote:Op maandag 22 oktober 2007 03:30 schreef StefanP het volgende:
Een auto die meer koppel op een hoger toerental behaalt is stukken sneller dan een auto met hetzelfde koppel maar op een lager toerental.
Ja, maar hier zijn ze alleen geïnteresseerd in heul hard rechtdoor.quote:Op maandag 22 oktober 2007 00:03 schreef Spamblik het volgende:
Waarom gaat het weer over Supra's? Een 205 met een MI16 is toch veel sneller over het circuit?
Amen to that! (Scheelt me zelf weer wat quote uitzoek werk enzoquote:Op maandag 22 oktober 2007 09:17 schreef DS4 het volgende:
[..]
Natuurlijk DOMME LUL, die heeft dan ook VEEL MEER VERMOGEN!
Dus je BEVESTIGT WAT IK NU AL TIG KEER TEGEN JE HEB GEZEGD: HET GAAT OM VERMOGEN!
Misschien dat nu ik op de door jou gepatenteerde subtiele manier post het eens door die extreem dikke plaat voor je kop heen gaat...
Gek want je bent nu altijd nog zeer actief in dit topic om je gelijk te halenquote:Op zondag 21 oktober 2007 03:08 schreef StefanP het volgende:
Het is goed hoor, ik ga hier niet oneindig welles/nietes roepen. Laat ik gewoon een link naar de samenvatting van DS4's onzinposts plaatsen:
Nee, ik snap het niet.
Ik denk dat single minded hier beter van toepassing is.quote:
Dat lijkt me logisch.quote:Op maandag 22 oktober 2007 12:36 schreef casejunkie het volgende:
[..]
Ik denk dat single minded hier beter van toepassing is.
300 pk met 300 nm @ 4000 rpm KAN net zosnel zijn als een 300 pk met 200 nm @ 6000 rpm.
Waarom? het ligt hem hier in de overbrenging. Zolang je de juiste overbrenging hebt bij je juiste motor maakt dit voor de topsnelheid weinig uit. In dat geval is 300 pk echt wel gelijk aan 300 pk.
Bijna: het ZAL (in grote lijnen) net zo snel zijn zolang de overbrengingen van beide auto's maar zijn afgesteld op dezelfde topsnelheid.quote:Op maandag 22 oktober 2007 12:36 schreef casejunkie het volgende:
300 pk met 300 nm @ 4000 rpm KAN net zosnel zijn als een 300 pk met 200 nm @ 6000 rpm.
Waarom? het ligt hem hier in de overbrenging. Zolang je de juiste overbrenging hebt bij je juiste motor maakt dit voor de topsnelheid weinig uit. In dat geval is 300 pk echt wel gelijk aan 300 pk.
Dat heb ik al 80x gezegd, denk niet dat hij het nu wel doorheeftquote:Op maandag 22 oktober 2007 09:17 schreef DS4 het volgende:
[..]
Natuurlijk DOMME LUL, die heeft dan ook VEEL MEER VERMOGEN!
Dus je BEVESTIGT WAT IK NU AL TIG KEER TEGEN JE HEB GEZEGD: HET GAAT OM VERMOGEN!
Misschien dat nu ik op de door jou gepatenteerde subtiele manier post het eens door die extreem dikke plaat voor je kop heen gaat...
In grote lijnen zal het idd hetzelfde zijn.quote:Op maandag 22 oktober 2007 14:04 schreef DS4 het volgende:
[..]
Bijna: het ZAL (in grote lijnen) net zo snel zijn zolang de overbrengingen van beide auto's maar zijn afgesteld op dezelfde topsnelheid.
Immers, de overbrengingsverhoudingen en het vermogen tov het koppel verhouden zich in exact tegenovergestelde richting met elkaar, zo lang als de auto's maar op (ongeveer) dezelfde top zijn afgeregeld.
Goh, ben je eindelijk ook bij de les? Hier, ik zal mezelf even voor je quoten:quote:Op maandag 22 oktober 2007 08:42 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Als je de moeite had genomen om het stukje educatief door te nemen dat ik speciaal voor jou gepost had dan kraamde je niet nog steeds een constante stroom bullshit uit.
Vooral in je laatste post krabbel je erg terug want jij was degene die stellig de eenheden onderuit probeerde te halen. Nu zing je al een stuk meer in toon (the gearing did it) maar weet je nog steeds niet waar de klepel hangt. Peak-performance ... of het nou hoog of laag is maakt maar marginaal uit ... het gaat om de verdeling van power.
Fijn dat je het na twee dagen ook eindelijk doorhebt. Maar goed, ik begrijp dat je een beetje traa.aaaaaa...g van begrip bent.quote:Op zaterdag 20 oktober 2007 22:03 schreef StefanP het volgende:
We see that Engine A puts out much greater torque, especially over the typical engine speed range, indicating that under normal conditions Engine A will give you much more “oomph” than Engine B.
Notice that although Engine B has more peak horsepower, Engine A has more power at speeds up to 5500 rpm
Waarom doen ze het dan veel vaker en beter dan de rest van de wereld?quote:Op maandag 22 oktober 2007 15:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Blijft over: De gevoelsfactor. Koppel voelt lekker en Amerikanen houden toch al niet zo van nadenken.
Open er een topic over, net als DS4quote:Op maandag 22 oktober 2007 10:42 schreef ook_gek het volgende:
[..]
Gek want je bent nu altijd nog zeer actief in dit topic om je gelijk te halen![]()
Dacht dat je het niet oneindig ging doen?
Je bent echt een verzuurd mannetje geworden, is het niet. Alleen naar de US en opeens is Nederland kut en heb je geen goed woord meer over voor Nederland. Want jij bent er niet meer. Alleen wat jij hebt en waar jij bent is het geweldig. Heb je geen supra? Dan heb je een kut bak. Altijd gelijk willen halen.
Is het echt zo eenzaam daar alleen dat je alleen maar tijd hebt voor verzuurde topics waar je kennelijk te veel tijd voor hebt in het dagelijks leven.
Oneindeloos blijven door huilen om je gelijk te halen.
Hoe verzuurd kan iemand worden zeg![]()
quote:
je blijft maar met oude quotes strooien waar geen flikker in staat he..quote:Op maandag 22 oktober 2007 18:23 schreef StefanP het volgende:
[..]
Goh, ben je eindelijk ook bij de les? Hier, ik zal mezelf even voor je quoten:
[..]
Fijn dat je het na twee dagen ook eindelijk doorhebt. Maar goed, ik begrijp dat je een beetje traa.aaaaaa...g van begrip bent.
Die wil ik je even zien uitleggenquote:Op maandag 22 oktober 2007 18:35 schreef Snuitebolletje het volgende:
1 tandwiel verhouding anders en je hebt de 300 pk van je 4000 tpm naar de 300 pk bij 6000 tpm omgetoverd.. jeetje.. wat moeilijk... Alleen je koppel daalt dan wat..
Ja, wel dus. Toerental verhogen = koppel verlagen, toerental verlagen = koppel verhogen.quote:Op maandag 22 oktober 2007 18:37 schreef Five_Aces het volgende:
[..]
Die wil ik je even zien uitleggen
Koppel bij motortoerental verander je niet met een tandwieltje.
sssssssstquote:Op maandag 22 oktober 2007 18:37 schreef Five_Aces het volgende:
[..]
Die wil ik je even zien uitleggen
Koppel bij motortoerental verander je niet met een tandwieltje.
wat hij bedoelde was dat je motor niet plotseling veel meer toeren kan maken als je er een tandwieltje bij stoptquote:Op maandag 22 oktober 2007 18:40 schreef Merkie het volgende:
[..]
Ja, wel dus. Toerental verhogen = koppel verlagen, toerental verlagen = koppel verhogen.
Oh, okeequote:Op maandag 22 oktober 2007 18:42 schreef Snuitebolletje het volgende:
[..]
wat hij bedoelde was dat je motor niet plotseling veel meer toeren kan maken als je er een tandwieltje bij stopt
Dat was inderdaad een herinnering aan jouw adres maar waarschijnlijk heb je het nog steeds niet gelezen omdat je alles natuurlijk al weet, ongeloveloos poepjong dat je d'r zitquote:Op maandag 22 oktober 2007 18:23 schreef StefanP het volgende:
[..]
Goh, ben je eindelijk ook bij de les? Hier, ik zal mezelf even voor je quoten:
[..]
Fijn dat je het na twee dagen ook eindelijk doorhebt. Maar goed, ik begrijp dat je een beetje traa.aaaaaa...g van begrip bent.
Je beroept je keer op keer hierop, maar je begrijpt niet wat er staat. Wat er staat is exact hetzelfde als wat ik zeg en gaat volledig in tegen jouw stelling dat de hoogte van het koppel een rol speelt. Ik zal speciaal voor jou deze opmerking in het juiste perspectief zetten.quote:Op maandag 22 oktober 2007 18:23 schreef StefanP het volgende:
Hier, ik zal mezelf even voor je quoten:
quote:Op maandag 22 oktober 2007 19:12 schreef StefanP het volgende:
Alle drie die stellingen zijn gewoon totale, complete ONZIN. Ik heb nog altijd niemand gehoord die dat betwist.
Wat? Racistisch zijn? Oorlog voeren? Het milieu vervuilen?quote:Op maandag 22 oktober 2007 18:25 schreef TC03 het volgende:
[..]
Waarom doen ze het dan veel vaker en beter dan de rest van de wereld?![]()
Zei hij in een poging de hele discussie krom te praten...quote:Op maandag 22 oktober 2007 19:12 schreef StefanP het volgende:
Ik zal mezelf gewoon even herhalen voordat je de hele discussie weer krom weet te praten.
Ik heb ze gelezen en zal er met plezier op reageren.quote:Moet ik soms de originele posts erbij halen? Laat ik dat maar even doen, hoewel ik weet dat je het toch niet zal lezen.
De zoveelste keer dat je hier glashard over liegt, het is 5-6 seconden. Meer precies: niet onder de 5 seconden en nog niet eens als keiharde stelling...quote:DS4 beweert dat dat rond de 6-7 seconden duurt
Maar goed, terug naar jouw post...quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 14:20 schreef DS4 het volgende:
Het is ook niet zo gek hoor. 330 pk op 1585 kg. Dat is 4,8 kg/pk. Niet slecht, maar niet bepaald een pk/gewichtsverhouding die doet vermoeden dat je in 5 seconden of minder naar de 100 zal gaan.
En hilarisch genoeg...quote:, dus ik antwoord:
Uniek!quote:300PK is in de autowereld geen 300PK. Klaar.
Wat een onzin is het trouwens om te gaan zeuren of 1600kilo met 330pk wel of niet vooruit komt onder de 5 sec. Ik denk het wel, maar dat doet er niet toe. Sterker nog, kan sneller.... als jij de versnelling ernaar aanpast simpel gezegd.quote:Meneer snapt gewoon weinig van acceleratie, koppel, vermogen, het balang van het toerental waarop het vermogen bereikt wordt, bakverhoudingen e.d. Hoe kan dat ook anders, als je beweert dat 330pk/1600 kilo niet in < 5 seconden naar de 100 kan?
300PK is in de autowereld geen 300PK. Klaar. Er zijn tig factoren die ervoor zorgen dat de ene auto stukken beter is dan de andere, en dus wel in <5 seconden naar de 100 kan. Snap je het nu of moet ik het gewoon tien keer herhalen?
Ach gossie, kun je niet lezen? De enige die hier 'wat van maakt' ben jij.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 22:49 schreef timvput het volgende:
DS4 heeft gelijk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Niet alles gelezen, maar iig:
Het is bullshit dat een auto met een gelijkwaardig gewicht en pk sneller is dan de gene met minder koppel.
Het is rpm & koppel = pk
en niet:
pk en rpm = koppel, of wat die stefp er ook van maakt....
De uitspraak horsepower sells torque wins races slaat dan ook nergens op![]()
![]()
![]()
Weet niet wie dat verzonnen heeft.
Kun jij niet lezen? Ik zei: ik heb niet alles gelezenquote:Op woensdag 24 oktober 2007 23:16 schreef StefanP het volgende:
[..]
Ach gossie, kun je niet lezen? De enige die hier 'wat van maakt' ben jij.
![]()
300 = 300quote:Op woensdag 24 oktober 2007 23:16 schreef StefanP het volgende:
[..]
Ach gossie, kun je niet lezen? De enige die hier 'wat van maakt' ben jij.
![]()
Maakt werkelijk geen ene flikker uit. Even snel.quote:Een auto die meer koppel op een hoger toerental behaalt is stukken sneller dan een auto met hetzelfde koppel maar op een lager toerental.
Dat zegt alleen nog niet dat 300 pk geen 300 pk is.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 23:37 schreef Merkie het volgende:
Als je datzelfde koppel behaalt op een lager toerental is je vermogen veel lager, maakt wel uit dus.
De grootheid 'koppel' is alleen nuttig i.c.m. toerental. Vermogen maakt niet uit bij welk toerental je dat hebt.
Zoals ik al zei: als we het hebben over auto's met een gelijk vermogen (pk). Vermogen staat dus al vast, dus vanzelfsprekend dat de auto met het koppel op een laag toerental ook een lager max toeren heeft. Daarom zeg ik al, zoals jij ook zegt en ik ook: het maakt geen flikker uit of je je koppel vroeg of laat los laat.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 23:37 schreef Merkie het volgende:
Als je datzelfde koppel behaalt op een lager toerental is je vermogen veel lager, maakt wel uit dus.
De grootheid 'koppel' is alleen nuttig i.c.m. toerental. Vermogen maakt niet uit bij welk toerental je dat hebt.
Oh, okee, ik dacht even dat je bedoelde dat hetzelfde koppel op toerental A of toerental B niet uitmaakt. Maar als het vermogen vaststaat zal het koppel op een lager toerental natuurlijk veel hoger zijn.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 23:40 schreef timvput het volgende:
[..]
Zoals ik al zei: als we het hebben over auto's met een gelijk vermogen (pk). Vermogen staat dus al vast, dus vanzelfsprekend dat de auto met het koppel op een laag toerental ook een lager max toeren heeft. Daarom zeg ik al, zoals jij ook zegt en ik ook: het maakt geen flikker uit of je je koppel vroeg of laat los laat.
[..]
Ze schijnen het maar niet te snappen
quote:Op woensdag 24 oktober 2007 23:41 schreef Merkie het volgende:
Ja duh, maar ik reageer op de persoon boven mij die zegt dat het niet uitmaakt bij welk toerental je je koppel haalt (ervan uitgaande dat we het over dezelfde maximale koppel hebben).
[..]
Oh, okee, ik dacht even dat je bedoelde dat hetzelfde koppel op toerental A of toerental B niet uitmaakt. Maar als het vermogen vaststaat zal het koppel op een lager toerental natuurlijk veel hoger zijn.
preciesquote:
quote:Op woensdag 24 oktober 2007 23:25 schreef timvput het volgende:
Maakt werkelijk geen ene flikker uit. Even snel.
quote:Op donderdag 25 oktober 2007 10:24 schreef Dromer het volgende:
300PK is simpelweg twee keer de helft.
Dat was ook een goed topicquote:Op donderdag 25 oktober 2007 10:24 schreef Dromer het volgende:
300PK is simpelweg twee keer de helft.
Dat is dus niet zo. Ik heb denk ik nu toch wel vaak genoeg uitgelegd waarom de hoogte van het koppel nietszeggend is. Stefan meent dat de hoogte van het koppel wel van belang is.quote:Op donderdag 25 oktober 2007 10:10 schreef Evenveel het volgende:
Geef gewoon toe dat in wat jullie beide zeggen een kern van waarheid zit.
quote:Op donderdag 25 oktober 2007 11:00 schreef leolinedance het volgende:
DS4 heeft gelijk![]()
Geen idee, maar ik vind StefanP niet zo'n relaxte usert![]()
quote:Op donderdag 25 oktober 2007 00:41 schreef StefanP het volgende:
[..]
Lees jij je natuurkunde boekjes nog maar eens na.
Voor een discussie op internet laat je je wel kennen...quote:Op donderdag 25 oktober 2007 11:16 schreef DS4 het volgende:
Beiden een kern van waarheid? Laat me niet lachen.
Als jij echt meent dat "beiden een kern van waarheid" een goede opsomming is van deze discussie dan heb je de discussie of niet gelezen of niet begrepen.quote:Op donderdag 25 oktober 2007 11:41 schreef Evenveel het volgende:
Voor een discussie op internet laat je je wel kennen...
Dat is juist slim, zijn advocaten ook goed inquote:Op donderdag 25 oktober 2007 12:06 schreef CasB het volgende:
Wat een briljant topic
Jammer dat StefanP de posts selectief leest, want juist op de posts waar het duidelijk uitgelegd staat reageert hij niet
Hij heeft volgens mij een aantal dingen gezegd die waar zijn en die niet waar zijn. Als mensen zichzelf tegenspreken, waar jij hem volgens mij een keer van beschuldigt hebt, is de kans groot dat hij minstens 1x de waarheid heeft gezegd. Ik bedoel niet dat de hele strekking van zijn posts persé op waarheid berust is dus. En ook niet die van jou. Ik weet het antwoord niet, en meng mij verder dus ook niet in die discussie, inhoudelijk.quote:Op donderdag 25 oktober 2007 12:02 schreef DS4 het volgende:
[..]
Als jij echt meent dat "beiden een kern van waarheid" een goede opsomming is van deze discussie dan heb je de discussie of niet gelezen of niet begrepen.
Dat zou je voor de gein eens moeten doen incl. het draadje waar dit draadje een spin-off van is.quote:Op donderdag 25 oktober 2007 12:32 schreef Evenveel het volgende:
ik heb het hele topic idd niet doorgelezen.
Het gaat mij niet om het gelijk. Het lijkt mij inmiddels voor diegenen die zich er in verdiepen wel duidelijk waar dat ligt. Waar het mij om gaat is dat Stefan eens leert om niet een te grote broek aan te trekken. Een maatje groter kom je mee weg, maar 10 maten en je staat in je onderbroek...quote:Ik zou het niet eens proberen zo ver te gaan, het heeft gewoon niet echt een toegevoegde waarde. Als je je gelijk hebt, wat dan? Zou je je dan beter voelen? Wil je dat hij dan zijn excuses aanbied? Wat ga je dan doen? Weer iets nieuws verzinnen waarin jij je gelijk weer wilt halen?
Misschien ben ik gewoon niet sympathiek. Misschien is actie reactie. Misschien een beetje van beiden. Hoe ik hier overkom interesseert mij niet zo heel veel. Als ik hier sociaal uitgekotst zou worden kan ik gewoon niet meer op deze site komen en het is opgelost...quote:je komt niet echt sympathiek over.
Goed en wel beschouwd is 99% van wat hier op fok! gebeurt nutteloos. Het kan echter wel vermakelijk zijn en geloof het of niet, ik vermaak mij prima met Stefan. En ik geloof dat er meerderen zijn die zich hier vermaken.quote:mij lijkt het namelijk (en volgens mij ben ik niet alleen) redelijk nutteloos om op internet je gelijk te gaan halen...
Maar als je maar een kwart van de snelheid hebt met 300PK, ben je dan met 300Nm juist 4x sneller? Zodat je dus 4 x 4 keer sneller bent, en dus 16x sneller? Wowquote:Op donderdag 25 oktober 2007 10:42 schreef eer-ik het volgende:
[..]
Dat was ook een goed topic
2 x 0,5 = 0,25
quote:Op donderdag 25 oktober 2007 10:42 schreef eer-ik het volgende:
[..]
Dat was ook een goed topic [afbeelding]
2 x 0,5 = 0,25 [afbeelding]
Toch snap ik de verwarring wel.quote:Op donderdag 25 oktober 2007 10:42 schreef eer-ik het volgende:
[..]
Dat was ook een goed topic
2 x 0,5 = 0,25
Ja, dat kloptquote:Op donderdag 25 oktober 2007 15:03 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Maar als je maar een kwart van de snelheid hebt met 300PK, ben je dan met 300Nm juist 4x sneller? Zodat je dus 4 x 4 keer sneller bent, en dus 16x sneller? Wowik ga mijn auto inruilen denk ik!
Toch, als iemand tegen mij zégt, 2 keer de helft, dan ga ik er vanuit dat ie 1 bedoelt.quote:Op donderdag 25 oktober 2007 15:30 schreef Merkie het volgende:
[..]
Toch snap ik de verwarring wel.
Twee keer de helft kan je interpreteren als:
0,5 * 2 = 1 (duh)
of:
0,5 (= één keer de helft) * 0,5 (= tweede keer de helft) = 0,25
De eerste is de wiskundige interpretatie, de tweede de tekstuele interpretatie.
sterk afhankelijk van welke type AWD gebruikt is, dus voor het gemak er gewoon van uit gaan dat er geen verliezen zijn.quote:Op donderdag 25 oktober 2007 15:33 schreef Herr.Flick het volgende:
Wel lollig dat transmissieverliezen hier schijnbaar geen drol uitmaken...
In mijn studietijd is me geleerd dat een 4WD meer transmissieverlies heeft dan een 2WD, maar verder boeit het me geen hol, het viel me alleen maar op dat 2 geleerde slimmerikken zoiets over het hoofd zien.
Game on!
maw. zet ze maar eens op een zandweg, kijken wat er dan sneller is...
Hoezo zien we dat over het hoofd? Is het ter sprake gekomen? Hebben we gezegd dat het geen drol uit maakt, of is er nog zoiets gezegd over "om en nabij"? Laat ik dat laatste nu even zeker weten.quote:Op donderdag 25 oktober 2007 15:33 schreef Herr.Flick het volgende:
Wel lollig dat transmissieverliezen hier schijnbaar geen drol uitmaken...
In mijn studietijd is me geleerd dat een 4WD meer transmissieverlies heeft dan een 2WD, maar verder boeit het me geen hol, het viel me alleen maar op dat 2 geleerde slimmerikken zoiets over het hoofd zien.
Het zit je nogal hoog he!quote:Op donderdag 25 oktober 2007 15:53 schreef DS4 het volgende:
[..]
Hoezo zien we dat over het hoofd? Is het ter sprake gekomen? Hebben we gezegd dat het geen drol uit maakt, of is er nog zoiets gezegd over "om en nabij"? Laat ik dat laatste nu even zeker weten.
Natuurlijk maken transmissieverliezen uit, maar er is niet eens zoiets als een vaste waarde daarvoor. De beste 4wd scoort beter dan de beste 2wd. Komt nog eens bij dat je 4wd verliezen niet op één lijn mag stellen met 2wd verliezen. Dat 4wd vanaf stilstand tractievoordelen biedt. Enz.
Er zijn nog wel ik weet niet hoeveel factoren die op detailniveau uitmaken. Zoals luchtweerstand, rolweerstand, bandenkeuze, enz., enz.
Dit alles maakt voor de discussie geen donder uit. Het ging om koppel vs vermogen.
Als je nu een echte slimmerik was geweest, dan had je dat kunnen lezen.
Dus eerst probeer je slim te zijn door te zeiken over iets wat helegaar niet van belang is en als ik dan aangeef dat het eigenlijk helemaal niet slim was wat je te vertellen had, maar gewoon niet ter zake doende, dan zit het mij hoog...quote:
Omdat slimme mensen natuurlijk meteen naar de wiskundige interpretatie grijpen. Niet iedereen is geboren met een briljant stel hersenenquote:Op donderdag 25 oktober 2007 15:38 schreef eer-ik het volgende:
[..]
Toch, als iemand tegen mij zégt, 2 keer de helft, dan ga ik er vanuit dat ie 1 bedoelt.
Zeg anders gewoon een kwart
Of de helft van de helft.
Daar heb je wel een puntquote:Op donderdag 25 oktober 2007 16:22 schreef Merkie het volgende:
[..]
Omdat slimme mensen natuurlijk meteen naar de wiskundige interpretatie grijpen. Niet iedereen is geboren met een briljant stel hersenen.
Als iedereen een fantastisch stel hersens zou hebben, zou er ook niemand uit nederland naar amerika verhuizenquote:Op donderdag 25 oktober 2007 16:22 schreef Merkie het volgende:
[..]
Omdat slimme mensen natuurlijk meteen naar de wiskundige interpretatie grijpen. Niet iedereen is geboren met een briljant stel hersenen.
Nee, je voert een kansloos topic over 2 totaal verschillende dingen.quote:Op donderdag 25 oktober 2007 16:14 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dus eerst probeer je slim te zijn door te zeiken over iets wat helegaar niet van belang is en als ik dan aangeef dat het eigenlijk helemaal niet slim was wat je te vertellen had, maar gewoon niet ter zake doende, dan zit het mij hoog...
Ik tel er precies 1. Is bij acceleratie de hoogte van koppel van belang, of de hoogte van het vermogen. E.e.a is meermaals uitgelegd, dus ik zou zeggen: lees het eens.quote:Op donderdag 25 oktober 2007 16:38 schreef Herr.Flick het volgende:
Nee, je voert een kansloos topic over 2 totaal verschillende dingen.
Dus jij baseert jouw mening op wat jij DENKT dat er staat?quote:In feite hebben hebben jullie misschien wel beide gelijk, of zelfs ongelijk. (Ik ga geen onzinnig topic helemaal lezen!)
De theorie en de praktijk liggen in deze helemaal niet mijlenver uit elkaar. Maar dat had je misschien wel geweten als je gewoon eens had gekeken waar het om gaat in plaats van maar wat te roepen...quote:Theorie en praktijk liggen mijlenver uit elkaar, dat zal een ieder met een gram technisch verstand kunnen beamen, maar je kunt ook tot het einde doorgaan met je gelijk krijgen.
Alleen is het zo sneu voor Stefan dat door de frase "uitgaande van een gelijke theoretische topsnelheid" hier dwars gezeten wordt vanaf het begin van de discussie...quote:Op donderdag 25 oktober 2007 16:38 schreef casejunkie het volgende:
Stefan P heeft maar op 1 manier gelijk en dat is als de overbrengen van beide motoren 100% gelijk zijn. Anders is het onzin.
Theorie en praktijk liggen mijlenver uit elkaar, het is niet voor niets dat op papier sterke motoren/auto's/vliegtuigen/raketten/traktoren en zelfs spoelbakken van de wc herzien worden, omdat het gewenste(lees gehoopte) resultaat uitblijft (kijk maar eens naar Yamaha in de GP op dit moment), of naar de F1 waar verschillende teams slecht presteren door technische mankementen terwijl het op papier zo goed zou moeten zijn! Vaak gaat een goed idee terug naar de tekentafel omdat het in de praktijk toch niet zo goed werkte.quote:Op donderdag 25 oktober 2007 17:24 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik tel er precies 1. Is bij acceleratie de hoogte van koppel van belang, of de hoogte van het vermogen. E.e.a is meermaals uitgelegd, dus ik zou zeggen: lees het eens.
[..]
Dus jij baseert jouw mening op wat jij DENKT dat er staat?![]()
[..]
De theorie en de praktijk liggen in deze helemaal niet mijlenver uit elkaar. Maar dat had je misschien wel geweten als je gewoon eens had gekeken waar het om gaat in plaats van maar wat te roepen...
Wat ook zo maar eens kan is dat je slim probeerde te zijn, daarbij de plank mis sloeg en dat je nu je gezicht aan het redden bent.
Als jij wil volhouden dat de theorie en de praktijk hier uiteenlopen dan mag je dat onderbouwen. Succes!
Ach... Later bedacht ik me dat StefanP en jij eigenlijk helemaal niet zo veel verschillen wat dat betreft. Jullie kunnen eeuwig door gaan met welles/nietes volgens mij. Hoe oud ben jij eigenlijk? Eind 20 begin 30? 13? 65+?quote:Op donderdag 25 oktober 2007 13:08 schreef DS4 het volgende:
Het gaat mij niet om het gelijk. Het lijkt mij inmiddels voor diegenen die zich er in verdiepen wel duidelijk waar dat ligt. Waar het mij om gaat is dat Stefan eens leert om niet een te grote broek aan te trekken. Een maatje groter kom je mee weg, maar 10 maten en je staat in je onderbroek...
Als je sommige dingen net wat anders zou zeggen zou je ineens wat sympathieker en misschien intelligenter overkomen. Maarja, dat maakt jou niets uit, maakt mij niets uit, maar daardoor nemen weinig mensen jou niet serieus (meer). Dat is toch jammer, want volgens mij wil je wel serieus genomen worden. Dat het je daarnaast niets uitmaakt of je sociaal uitgekotst zou worden op een forum kan ik mij ook wel in vinden. Zou niet goed met je gaan als dat niet zo is.quote:Misschien ben ik gewoon niet sympathiek. Misschien is actie reactie. Misschien een beetje van beiden. Hoe ik hier overkom interesseert mij niet zo heel veel. Als ik hier sociaal uitgekotst zou worden kan ik gewoon niet meer op deze site komen en het is opgelost...
Ieder zijn meug.quote:Goed en wel beschouwd is 99% van wat hier op fok! gebeurt nutteloos. Het kan echter wel vermakelijk zijn en geloof het of niet, ik vermaak mij prima met Stefan. En ik geloof dat er meerderen zijn die zich hier vermaken.
Ik heb nooit gezegd dat ik er de lol niet van in kan zienquote:Dat jij er de lol niet van in ziet is jammer, maar ook hier weer het voordeel van internet: er is altijd een leuke pagina elders op het web!
quote:Op donderdag 25 oktober 2007 17:53 schreef Herr.Flick het volgende:
maar wat je wel met deze zin onderbouwd is je drang naar gelijk krijgen,
Je lult er volledig overheen. Het gaat hier om iets van een totaal andere orde.quote:Op donderdag 25 oktober 2007 17:53 schreef Herr.Flick het volgende:
Theorie en praktijk liggen mijlenver uit elkaar, het is niet voor niets dat op papier sterke motoren/auto's/vliegtuigen/raketten/traktoren en zelfs spoelbakken van de wc herzien worden, omdat het gewenste(lees gehoopte) resultaat uitblijft (kijk maar eens naar Yamaha in de GP op dit moment), of naar de F1 waar verschillende teams slecht presteren door technische mankementen terwijl het op papier zo goed zou moeten zijn! Vaak gaat een goed idee terug naar de tekentafel omdat het in de praktijk toch niet zo goed werkte.
Uit de OP:quote:Ik hoef m'n gezicht niet te redden hier op PTA, sterker nog ik zou het niet eens willen, maar wat je wel met deze zin onderbouwd is je drang naar gelijk krijgen, want het topic gaat immers nergens anders over, ik heb gereageerd op de OP, niets meer, niets minder, want in de OP staat (als het goed is) beschreven waarover dit topic ZOU moeten gaan.
Wat zeur je dan?quote:Op donderdag 25 oktober 2007 18:29 schreef Evenveel het volgende:
Ik heb nooit gezegd dat ik er de lol niet van in kan zien
Het einde van het vermaak op een discussieforum. Als iedereen het met elkaar eens is...quote:Op donderdag 25 oktober 2007 18:42 schreef vlad het volgende:
Wat kan het jullie nou rotten dat de ander het niet met je eens is?![]()
De eeuwige drang naar het gelijk hebben is bij deze 2 heren blijkbaar sterk aanwezig.quote:Op donderdag 25 oktober 2007 18:42 schreef vlad het volgende:
Pagina 1 was nog een grap, pagina 2 werd al veel, maar 6 pagina's over deze onzin is overdreven![]()
Wat kan het jullie nou rotten dat de ander het niet met je eens is?![]()
mja, het punt van vermaak was na pagina 1 toch echt al voorbij.quote:Op donderdag 25 oktober 2007 18:44 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het einde van het vermaak op een discussieforum. Als iedereen het met elkaar eens is...
dit is geen discussie meer, dit is een obsessiequote:Op donderdag 25 oktober 2007 18:50 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
Het begint inderdaad een beetje zielig te worden
Dan moet je vooral in een Seat gaan rijden.quote:Op donderdag 25 oktober 2007 18:53 schreef vlad het volgende:
[..]
dit is geen discussie meer, dit is een obsessie
En wat kan het nou rotten dat een auto veel koppel of vermogen heeft? Ik wil een ato die kwalitatief oke is, lekker rijdt, en er goed uitzietvermogen pomp ik er zelf wel in
![]()
olie en vuur enzo![]()
Hij is wel geblazenquote:Op donderdag 25 oktober 2007 18:56 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
[..]
Dan moet je vooral in een Seat gaan rijden.![]()
Uiteraard LPG. Daardoor begint ie bij 12500 rpm net een beetje te trekken. Partij koppel wat ik dan heb johquote:Op donderdag 25 oktober 2007 19:00 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
[..]
Goh, niet eens LPG?
Wat is het maximale piek koppelvermogen bij 12500 tpm trouwens?
OPgeblazen?quote:
Dan zou ik een Supra nemen. Die heeft dus een mega draaimoment bij een enorm hoog piekmaximaalvermogen en dat begint al bij 1900 tpm!!quote:Op donderdag 25 oktober 2007 19:06 schreef vlad het volgende:
[..]
Uiteraard LPG. Daardoor begint ie bij 12500 rpm net een beetje te trekken. Partij koppel wat ik dan heb johZo blij met m'n draaimoment
al had ik liever een hoger piekmaximaalvermogen gehad
maar helaas gaat het allemaal niet samen
![]()
pfff, een vtec heeft al een piekvermogen bij 1200 tpm, en max koppel bij 3000 tpmquote:Op donderdag 25 oktober 2007 19:09 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
[..]
Dan zou ik een Supra nemen. Die heeft dus een mega draaimoment bij een enorm hoog piekmaximaalvermogen en dat begint al bij 1900 tpm!!
Dus pak jij je natuurkunde boek er maar even bij!
Wat een sukkel ben je ook hè.. je hebt ECHT EEN BORD VOOR JE KOP!!quote:Op donderdag 25 oktober 2007 19:15 schreef vlad het volgende:
[..]
pfff, een vtec heeft al een piekvermogen bij 1200 tpm, en max koppel bij 3000 tpm![]()
pfff, maar op topsnelheid kan die jouw supra nog op sleeptouw nemen, want door max.hoog koppel merkt ie er niets vanquote:Op donderdag 25 oktober 2007 19:17 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
[..]
Wat een sukkel ben je ook hè ECHT EEN BORD VOOR JE KOP!!
Iedereen weet toch dat een VTEC onwijs weinig koppel heeft zelfs met dezelfde gearing als de Supra komt dat ding nog niet in de buurt.
Onmogelijk, een Supra is ongeëvenaard.quote:Op donderdag 25 oktober 2007 19:19 schreef vlad het volgende:
[..]
pfff, maar op topsnelheid kan die jouw supra nog op sleeptouw nemen, want door max.hoog koppel merkt ie er niets van![]()
knakenbakken zijn hetquote:Op donderdag 25 oktober 2007 20:14 schreef fathank het volgende:
[..]
Onmogelijk, een Supra is ongeëvenaard.
![]()