De Japanse wijk: Immermannstraße e.d.quote:Op donderdag 4 oktober 2007 19:40 schreef Martijn_77 het volgende:
Piet je had het over Dusseldorf. Waarin Dusseldorf moet je dan zijn?
In de Immermannstrasse (en een paar zijstraten) zitten een aantal japanse restaurants, japanse supermarkten, een Japans hotel (Nikko) en Japanse boekwinkel.quote:Op donderdag 4 oktober 2007 19:50 schreef Duderinnetje het volgende:
Dat is een beroemde Japanse wijk, begrijp ik?
Oei, dan moet ik ook naar Dusseldorf
quote:
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 11:29 schreef motorbloempje het volgende:
als ik naar m'n vriend was gegaan in plaats van andersom had ik wel langs kunnen rijden, maar hij komt zo deze kant op (hij woont in Nijmegen
) dus ik houd het bij mijn 'verse' afbakbroodjes vandaag
maar dank je
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 11:44 schreef motorbloempje het volgende:
dat heb ik helaas niet standaard in huis liggen
ok, alleen evt. stoneleeks en een blikje tonijn in olie
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 11:53 schreef motorbloempje het volgende:
stoneleeks zijn een soort lente-uitjes, maar volgens mij wat scherper van smaak
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 12:31 schreef motorbloempje het volgende:
Yup, daar woon ik, nu net 2 maanden, dus moet nog de leuke winkeltjes enzo leren kennen
en dat is zo naar.. dat daar sushi 'gewoon' is, en hier is het DUUR DUUR DUUR
moest er vroeger niet aan denken, maar toen ik het voor het eerst probeerde ehm... 6 jaar geleden nu ofzo? Heerlijk! Heb het tot nu toe alleen maar 1 keer in de twee jaar gegeten in een super restaurant in Den Haag (help om het jaar bij het schooltoneel van mn oude middelbare school)en soms bij de WokChinees als het er ligt.. maar zelf maken durfde ik niet
maar dan toch maar eens proberen... het ziet er niet al te moeilijk uit..
quote:Ingrediëntenlijst:
3 eieren, of 2 eieren en 2 eidooiers
2 theelepels suiker
1/2 theelepel zout
1/2 eetlepel maïzena, losgeroerd met een beetje koud water
olie om te bakken
Bereiding:
Roer de eieren losjes door elkaar, doe suiker, zout en maïzena erbij. Verhit de olie in een rechthoekige of ronde koekepan, en giet een dun laagje van het eimengsel erin. Bak op laag vuur, de omelet moet stollen, maar mag niet bruin worden. Ga door tot het eimengsel op is.
Serveren:
Laat de omeletten afkoelen. Je kunt ze in smalle reepjes snijden om als garnering te gebruiken.
Je kunt de omeletten ook gebruiken om gevulde sushirijstballetjes in te verpakken. (Recept voor gevulde sushirijst). Afhankelijk van hoe je de rijst verpakt in de omelet heb je dan fukusa-zushi (in een kleed verpakte sushi) of kinshi-maki (rijstrol in omelet) gemaakt.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 17:03 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
grom!
die die vent nog niet hier*grom*
ziet er lekker uit![]()
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 16:58 schreef Martijn_77 het volgende:
Morgen weer maken
Heeft iemand onderstaand recept al eens geprobeerd? Ik wil het namelijk morgen gaan maken.
Voor op de Sushi
[..]
Bron
Wel zoiets eens gedaan, ipv nori omelet als velletje gebruiken.quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 16:58 schreef Martijn_77 het volgende:
Morgen weer maken
Heeft iemand onderstaand recept al eens geprobeerd? Ik wil het namelijk morgen gaan maken.
Voor op de Sushi
[..]
Bron
quote:Op vrijdag 28 september 2007 17:03 schreef mirugai het volgende:
[..]
Nee, het is het inwendige van de zee-egel.
Ik vind het erg lekker. Het is ook enorm duur wil je een beetje kwaliteit hebben. Als ik het me goed herinner zit het in de orde van 20 euro per ons.
Het heeft de structuur van een vaste mousse met een diepe volle smaak. Ja, met wat fantasie kun je denken aan een vaste mousse van vis.
Als sushi wordt het meestal geserveerd als gunkan.
quote:Op zondag 7 oktober 2007 07:30 schreef Pheno het volgende:
[..]
Wel zoiets eens gedaan, ipv nori omelet als velletje gebruiken.
BTW, net terug van een rondreis door Japan. Die visIk wil alleen al terug voor de vis, zo vers...waarom hebben wij hier geen vismarkt zoals in tokyo
quote:*knip*
De levende pijlstaartinktvis prima te doen, al verwachtte ik de partij voor de dieren bij schiphol om me op te wachten....
quote:*knip*
Ik lees terug
Ik vond het wel lekker en nam de uni graag over van _A_ . Al was die op de vismarkt tig keer lekkerder dan in een ander restaurant. De mate van versheid speelt denk ik een erg belangrijke rol.
quote:Op zondag 7 oktober 2007 13:49 schreef Martijn_77 het volgende:
De rijst is gekookt en staat af te koelen![]()
quote:Op zondag 7 oktober 2007 12:58 schreef Doodkapje het volgende:
[..]
Omdat wij geen Pacific naast de deur hebben...
[..]
Och ja... levende pijlstaartinktvis... heb je ook Kujira gegeten? Walvis dus... denk dat je daarbij pas de PVDD op je dak krijgt
[..]
Uni is wel goed te doen in Japan... als het vers is is het wel lekker...![]()
quote:Op zondag 7 oktober 2007 19:03 schreef Pheno het volgende:
[..]
Ik heb walvisdarm op. Ik vond het nog lekker ook. Beest was toch al dood, dus schuldig ga ik me niet voelen
quote:Op zondag 7 oktober 2007 19:38 schreef Duderinnetje het volgende:
Pheno, het is een beetje off topic, maar ik ben hartstikke benieuwd naar jullie Japan-reis. Zelf helemaal geregeld, of zijn jullie met een gezelschap gegaan?
Ik zou ook wel eens naar Japan willen. Toegegeven: puur en alleen voor het eten
quote:Op zondag 7 oktober 2007 16:14 schreef Doodkapje het volgende:
[..]
Heb je er al azijn, suiker en saké bijgedaan?
Dit is bij mij het kritieke punt... teveel azijn verpest de smaak en te weinig geeft het net niet genoeg pit...
quote:Op zondag 7 oktober 2007 21:18 schreef Pheno het volgende:
[..]
Met een gezelschap, maar Japan is ook prima te doen. Het grootste compliment kreeg ik door iemand die de groep opnoemde: "naam, naam, naam en hoe heten ze ook alweer". Kortom, alleen de slaapplaatsen en het vervoer er naar toe was geregeld, met railpass. Voor de rest zijn we totaal niet achter de groep gaan lopen. We zijn zelfs terug naar tokyo gegaan toen we in kyoto zaten. Shinkansen voor de win!
En ja, vis zal nooit meer hetzelfde smaken in nederland, zeker niet na de sushi op de tokyo vismarkt.
Nou ja, jammer dan
Wat ik heel erg mis uit Japan is verse hotate, St. Jacobsschelpen. Rauwe vis durf ik hier nog wel te eten, maar vind ergens maar verse St. Jacobsschelp (voor een redelijke prijs)quote:Op zondag 7 oktober 2007 21:18 schreef Pheno het volgende:
[..]
*knip*
En ja, vis zal nooit meer hetzelfde smaken in nederland, zeker niet na de sushi op de tokyo vismarkt.
Nou ja, jammer dan
Dat vond ik vroegah (lees, een maand geleden) ook nog wel. Nu weet ik beter....quote:Op maandag 8 oktober 2007 17:23 schreef Bertjeee het volgende:
Had de vis(tonijn en zalm) trouwens bij de Sligro gehaald en dat was echt erg goed en nog "goedkoop " ook.
10tje voor een kilo zalm en 16 euro voor een kilo tonijn, inclusief btw. En vooral de zalm was goddelijk.
Dan heb je het te snel gekookt. Dan heb je wel eens af en toe.quote:Op maandag 8 oktober 2007 17:23 schreef Bertjeee het volgende:
Van het weekend voor de eerste keer Sushi gemaakt. Had zo'n starterskit gehaald bij de toko. Helaas is het rijst maken redelijk mis gegaan. Hoewel ik de tijden en alles precies heb gevolgd was het toch echt niet lekker. De rijst was heel erg plakkerig en de korrels waren papperig aan de buitenkant en nog hard aan de binnenkant...
St. Jacobsschelp is een beetje seizoensgebonden heb ik gemerkt.quote:Op maandag 8 oktober 2007 10:42 schreef Doodkapje het volgende:
[..]
Wat ik heel erg mis uit Japan is verse hotate, St. Jacobsschelpen. Rauwe vis durf ik hier nog wel te eten, maar vind ergens maar verse St. Jacobsschelp (voor een redelijke prijs)
Ik 480 yen (=3 eur) voor hotate sashimi (bakje van 10 op geraspte daikon) bij Moria (supermarkt) in Japanquote:Op dinsdag 9 oktober 2007 13:08 schreef 777bas777 het volgende:
[..]
St. Jacobsschelp is een beetje seizoensgebonden heb ik gemerkt.
De betere visboer kan er zo voor je aankomen en op de grotere markten kan je ze ook wel krijgen.
Wat een redelijke prijs is weet ik niet. Ik geloof dat ik 2~3 euro voor een grote schelp betaal.
Jaaah!!! Dat kan ik trouwens iedereen aanraden die naar Japan gaat. Ga naar zo'n sushi-loopband (kaiten-sushi) eettent. In het midden van zo'n bandsysteem staan sushi-koks die dingen te bereiden. Je kunt dan afkijken hoe ze die balletjes rollen, vis roosteren met een gasbrandertje (katsuo-tataki; geroosterde bonito) en dan op de rijst leggenquote:Op dinsdag 9 oktober 2007 14:02 schreef _Arual_ het volgende:
105 yen voor een bordje met twee sushi-eenheden erop, ik wil weer terug
Interessant!quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 13:05 schreef 777bas777 het volgende:
[..]
- Op sommige markten hebben visboeren zalmmoten. Dit zijn reststukken zalm die overblijven als ze de zalm fileren. Dit stuk zalm is veel vetter dan die normale zalmmoten. Het kost je ongeveer 4 euro per kilo maar na het wegsnijden hou je ongeveer 500 gram over. In Japan kost dit deel van de zal ruim 40 euro per kilo en als je het een keer op Sushi gegeten hebt dan weet je waarom het zo duur is. Het smelt bijna weg in je mond zo boter zacht is het.
quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 15:50 schreef motorbloempje het volgende:
ja.. dat stukje boeide mij(n portemonnaie) ook al![]()
Op de markt in Amstelveen hebben ze een superkraam, met hele goeie vis.quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 13:05 schreef 777bas777 het volgende:
- Ik heb nog geen fatsoenlijke tonijn kunnen winden in Nederland. De meeste tonijn is niet de kwaliteit die je graag voor sushi zou gebruiken. Maar helaas is hier denk ik weinig aan te doen.
Volgens mij is dat de reden dat de AH sushi niet lekker is..?quote:- Bewaar sushi niet in de koelkast maar op een koele plek. Sushi droogt snel uit waardoor het niet lekker smaakt na een paar uur.
Smaken verschillenquote:-sushi met enkel komkommer erin zouden verboden moeten worden.![]()
Ik snapte echt niet wat je hiermee bedoelde, maar snap het na het lezen van wat andere post wel.... Je was in Japan geweest, tsja. Sligro kan daar niet tegen op...quote:Op maandag 8 oktober 2007 19:24 schreef Pheno het volgende:
[..]
Dat vond ik vroegah (lees, een maand geleden) ook nog wel. Nu weet ik beter
Meestal verkopen ze ook speciale suhi rijst in pakken van een kiloquote:Op donderdag 11 oktober 2007 15:43 schreef -Banaan- het volgende:
Hoe kan je de goede rijst maken (verhoudingen etc.)? En welke rijstsoort moet je hebben, in Delft zit een orientaalse supermarkt waar je enorme balen rijst van alle verschillende soorten kan kopen, welke is t best voor sushi
Ik zou zeggen Mirugaiquote:Op zondag 28 oktober 2007 01:21 schreef ColdFeet het volgende:
Zit er hier ergens een heuse kenner die mij kan vertellen welke Japanse messen enigszins behoorlijk van kwaliteit zijn?
dank je welquote:
Ik ken die Haiku messen niet en kan er zo snel niet achter komen of het kwalitatief goed is.quote:Op zondag 28 oktober 2007 01:21 schreef ColdFeet het volgende:
Zit er hier ergens een heuse kenner die mij kan vertellen welke Japanse messen enigszins behoorlijk van kwaliteit zijn? Ik wil mij graag verder bekwamen in de Japanse kookkunst, en goede messen gebruiken is wel zo prettig....
Ik zag vanmiddag in een kookwinkel een paar messen van het merk Haiku, is dat wat? Ik zag ze niet op knivesandtools.com, wat ik altijd wel een prettige site vind, maar ze zijn daar ook erg selectief natuurlijk.
Ik ben echt nog een behoorlijke amateur op dat gebied hoor. Ik heb gewoon een beetje een voorliefde voor mooie messenquote:Op zondag 28 oktober 2007 09:27 schreef mirugai het volgende:
[..]
dank je wel![]()
[..]
Ik ken die Haiku messen niet en kan er zo snel niet achter komen of het kwalitatief goed is.
Waar wil je de messen voor gebruiken en gebruik je ze dan regelmatig?
Echte Japanse messen van koolstofstaal vergen wel wat meer onderhoud en je koopt ze omdat ze zo scherp zijn. Als je ze vaak gebruikt dan zul je ze moeten slijpen. Dat kost dan weer een paar extra slijpstenen...
Praktisch gezien denk ik dat je met messen zoals die Haiku of Global goed uit de voeten kan. Koop er een keramisch of diamant slijpstaaf bij en je kunt de messen lang scherp houden. Het voordeel van Globals ed. en waarschijnlijk ook die Haiku's is dat het rvs messen zijn dus ze zijn ook wat makkelijker in gebruik.
En welke types heb je op het oog? Het klassieke 'sushi/sashimi' mes, de yanagi-bi waarschijnlijk, maar ook het visfileermes, de deba?
Op basis van de info die je geeft vind ik het maar moeilijk om je een goed advies te geven. Het is me niet duidelijk waarom je een Japans mes wilt.quote:Op zondag 28 oktober 2007 13:22 schreef ColdFeet het volgende:
Ik ben echt nog een behoorlijke amateur op dat gebied hoor. Ik heb gewoon een beetje een voorliefde voor mooie messenEn ik wil inderdaad gewoon een klassiek mes.
Misschien inderdaad een goed idee om eens naar een Global te gaan kijken, alhoewel ik hun koksmessen niet prettig in de hand vind liggen. Ik weet dat Zwilling en Wusthof ook japanse messen maken, is dat wat, of zou je dan toch voor een 'echt' japans mes gaan?
Tis trouwens niet dat ik zo vreselijk merkengeil ben, maar ik vind het wel fijn om te weten wat ik koop
Bedoel je zo'n sigarettenmaker?quote:Op dinsdag 13 november 2007 23:29 schreef Bluezz het volgende:Das valsspielerij.
Ik kreeg associaties met die rolykit van vroegah
Ingewikkeld nigiri ding. Kun je net zo goed deze gebruiken.quote:Op dinsdag 13 november 2007 22:56 schreef Duderinnetje het volgende:
Voor de sushiminnende FOK!ker met twee linker handen:
http://www.cadeau-design.nl/sushi.htm
![]()
Maar heel veel vis heb je ook niet nodig toch?quote:Op zondag 25 november 2007 21:48 schreef motorbloempje het volgende:
het is echt ge-wel-dig![]()
![]()
en lekker...![]()
alleen wel duur(100 gram zalm: 3.95 100 gram tonijn 4.50)
dus niet té vaak gaan doen
![]()
misschien eens proberen met wat surimisticks, of dat lekker is (1 keer hapje genomen, lang geleden, en was er niet echt weg van, maar misschien nu wel)
maar het is zo leuk! en opzich vrij snel klaar nog, en en en![]()
![]()
fan erbij
heb overigens ook gisteren een sushi boek bij de Slegte gekocht![]()
4 euri, met allemaal leuke leerzame dingetjes erin
Jeuzus... zo duur? Ik haal altijd zalmfilet van de markt voor 1,35 per 100 gram en tonijn voor rond de 2,- per 100 gram... je moet dan wel heel vroeg gaan, want dan komt het net uit de koeling... als het er langer gaat liggen wordt het misschien tricky...quote:Op zondag 25 november 2007 21:48 schreef motorbloempje het volgende:
het is echt ge-wel-dig![]()
![]()
en lekker...![]()
alleen wel duur(100 gram zalm: 3.95 100 gram tonijn 4.50)
dus niet té vaak gaan doen
![]()
misschien eens proberen met wat surimisticks, of dat lekker is (1 keer hapje genomen, lang geleden, en was er niet echt weg van, maar misschien nu wel)
maar het is zo leuk! en opzich vrij snel klaar nog, en en en![]()
![]()
fan erbij
heb overigens ook gisteren een sushi boek bij de Slegte gekocht![]()
4 euri, met allemaal leuke leerzame dingetjes erin
Ik heb levende (nou ja....) inktvis gegeten.quote:Op zaterdag 1 december 2007 15:40 schreef Doodkapje het volgende:
[..]
Jeuzus... zo duur? Ik haal altijd zalmfilet van de markt voor 1,35 per 100 gram en tonijn voor rond de 2,- per 100 gram... je moet dan wel heel vroeg gaan, want dan komt het net uit de koeling... als het er langer gaat liggen wordt het misschien tricky...
Iemand ervaring met Katsuo Tataki (geroosterde bonito), Hottate (st. Jacobsschelp) en Ika (inktvis) nigiri sushi... ik weet niet of je hier inktvis zo maar rauw kan eten, maar ik mis het wel....
Gewoon zo eten. Nori is lekkerquote:Op zondag 16 december 2007 22:48 schreef Duderinnetje het volgende:
Die puntzakjes, hoe eet je die eigenlijk? Lepel (stok) je ze uit? Of verorber je ze met nori en al (lijkt me zovéél nori in een hap eigenlijk).
quote:Op zondag 16 december 2007 23:05 schreef Bluezz het volgende:
Rauwe vis is toch zoooo lekker
(10 jaar geleden had ik mezelf voor gek verklaard dat ik dat ooit zou eten.. credits to golfer die me ooit inwijdde in de viseetcultuur)
WOW!!!!quote:Op zondag 16 december 2007 19:08 schreef zquing het volgende:
Heb me gisteren ook lekker uitgeleefd
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
en wat was die tonijn lekker zeg
waar haal jij je vis?quote:Op zondag 16 december 2007 19:08 schreef zquing het volgende:
Heb me gisteren ook lekker uitgeleefd
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
en wat was die tonijn lekker zeg
Sinds mijn schoonmoeder op dieet is (Sonja Bakker), krijg ik minstens 1 keer per week te horen hoe ongelooflijk slecht sushi voor je is...quote:Op maandag 17 december 2007 10:22 schreef motorbloempje het volgende:
gisteren van mijn Sinterkerst van de Dieetclub zoals gewenst op mijn lootje een sushiboek gehad![]()
daar staat ook een uitgebreide beschrijving in van die zakjesen geperse sushi.. wat ziet dát er mooi uit
![]()
ik geloof dat wij kerstavond-avond kerst-sushi gaan maken![]()
als er iets of iemand slecht voor je is, is het wel Sonja Bakkerquote:Op maandag 17 december 2007 11:19 schreef _Arual_ het volgende:
[..]
Sinds mijn schoonmoeder op dieet is (Sonja Bakker), krijg ik minstens 1 keer per week te horen hoe ongelooflijk slecht sushi voor je is...
Blijkbaar zitten er in sushi enorm veel calorieën en eiwitten. Ik snap er ook niks van, want rijst met vis mag volgens Sonja dan weer wel? Zit er dan zoveel energie in nori?quote:Op maandag 17 december 2007 11:21 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
als er iets of iemand slecht voor je is, is het wel Sonja Bakker
ik wil afvallen voor mezelf, niet voor het ideaalbeeld van 'de rest van de wereld'![]()
enneh.. 1 keer per 2 maanden sushi eten is niet slecht, maar goddelijk![]()
wat is er trouwens slecht aan rijst met vis?en groente
Eitjes bij de visboer inderdaad! Zoooo lekker!quote:Op zondag 30 december 2007 13:51 schreef motorbloempje het volgende:
zalmeitjeshaal je die ook bij de vishandel
en de surimi?die had ik laatst van de aldi, maar die vond ik écht niet lekker
echt zo'n vislucht/smaak
![]()
Makro heeft ook ikura... in een potje, dat wel...quote:Op zondag 30 december 2007 13:58 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Eitjes bij de visboer inderdaad! Zoooo lekker!![]()
Surimi heb ik nu voor het eerst. Meer voor de kleur in de rolletjes. Ik heb het bij de Plus gekocht. Heb nog niet geproefd. Als het niets is, gaat het weg.
Ik zie dat je Ika-nigiri hebt gemaakt... is dat rauw een beetje te vreten hier in NL?quote:Op zondag 30 december 2007 15:07 schreef Duderinnetje het volgende:
Hier ook gewoon uit een potje hoor!
En ik moet me enorm bedwingen om er niet van te snoepen
De meeste Japanse nori die je hier kunt kopen is wel ok. Er is ook nori te koop van Koreaanse afkomst en dan moet je even opletten of die dunnig is en een niet egaal oppervlak heeft. Die is meestal wat goedkoper en van matige kwaliteit.quote:Op maandag 14 januari 2008 12:18 schreef Hik het volgende:
Het is geen avondeten hè, gewoon een hapje bij de drankjes. Ik zou zelf ook wel meer dan 8 stukjes eten, maar ik denk niet dat iedereen dat doet...![]()
![]()
En verder wilde ik ook hier en daar wat bakjes met japanse bolletjes en van die wasabi-erwten neerzetten.
Trouwens, ik hoor steeds mensen "goede nori" roepen, maar hoe weet ik wat dat is? De toko hier heeft twee soorten, zag ik al, maar uit de stapel Japanse tekens word ik niet veel wijzer!
je gaat wel foto's maken van het resultaat he!quote:Op woensdag 16 januari 2008 11:50 schreef Hik het volgende:
Dank voor de tips!![]()
Ik ga zo naar de toko vast de rijst en nori enzo halen. Kan ik ook vast oefenen met de rijst.
Tijdens die workshop en ook hier hebben mensen het steeds over dat voorgemengde azijn mengsle voor door de rijst. Hoe werkt dit? Want ik heb zo'n vermoeden dat dat weer alleen in het Japans op dat pakje staat...
Huh? Mijn schoonmoeder vertelde dat ze in het Sonja Bakker-boek gelezen had hoe verschrikkelijk slecht sushi en rijst wel niet voor je was. Je kon veel beter een keer of vijf per week aardappelenquote:Op donderdag 17 januari 2008 12:33 schreef Axia het volgende:
@ de mensen over Sonja Bakker: in haar boek staat juist dat sushi goed is voor je. (boek 2)
verder zie ik hele mooie gerechten hiervoor bij komen. Ik denk dat ik het ook maar ga proberen, jullie hebben me geinspireerd ervoor.
"Want heb jij weleens een dikke japanner gezien?"quote:Op donderdag 17 januari 2008 12:33 schreef Axia het volgende:
@ de mensen over Sonja Bakker: in haar boek staat juist dat sushi goed is voor je. (boek 2)
Hé, ik weet ineens een goede titel voor een volgend Sonja Bakker verkoopsuccesquote:Op donderdag 17 januari 2008 23:05 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
"Want heb jij weleens een dikke japanner gezien?"
Sushi is overigens idd best dieet-verantwoord. En sowieso, als je dat soort dingen moet gaan laten, kun je beter gaan kniezen in een hoekje
Razz, misschien moeten jij en ik samen een dieetboek uitgevenquote:Op donderdag 17 januari 2008 23:07 schreef Razztwizzle het volgende:
[..]
Hé, ik weet ineens een goede titel voor een volgend Sonja Bakker verkoopsucces![]()
Kniezen in een boekje.
Heb via e-mail gecorrespondeerd met een Japanse. Zij at vrij weinig sushi omdat het zo duur was en at vooral veel miso. Nauwelijks calorieen in miso.quote:Op donderdag 17 januari 2008 23:05 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
"Want heb jij weleens een dikke japanner gezien?"
Sushi is overigens idd best dieet-verantwoord. En sowieso, als je dat soort dingen moet gaan laten, kun je beter gaan kniezen in een hoekje
Miso zie je daar vrij veel ja. En ramenshops, lekker slurpen!quote:Op vrijdag 18 januari 2008 09:43 schreef n0a het volgende:
[..]
Heb via e-mail gecorrespondeerd met een Japanse. Zij at vrij weinig sushi omdat het zo duur was en at vooral veel miso. Nauwelijks calorieen in miso.
Zo'n beetje m'n favo fancy roll: de 'salmon skin roll':quote:Op zaterdag 26 januari 2008 10:41 schreef Hik het volgende:
Het feest is begonnen! (nou ja, van het máken van de sushi dan...).
Twee prangende vragen:
1. De visboer heeft bij de zalm, heel aardig, ook een prachtige zalmhuid gedaan. Nu heb ik dat al wel eens gegeten in een sushirol en er staat me bij dat je daar wel iets mee moet, voor je 'm erin stopt. Maar wat?![]()
Dank!
Van de andere kant is het potje nu al open. Als het nog goed is heb je de kans dat je al dat lekkers niet meer lang kunt bewaren...quote:Op zaterdag 26 januari 2008 11:09 schreef mirugai het volgende:
[..]
Die russische nepkaviaar lijkt me ok. Gaat echt heel lang mee dat spul. Maar misschien ivm. je gasten verstandiger het niet te gebruiken.
Ssshhtquote:Op zaterdag 26 januari 2008 12:40 schreef Hik het volgende:
Overigens is het natuurlijk niet best advies aan te nemen van iemand die "Cyanide cookies" in z'n ondertitel heeft staan...
Google is je beste vriend: http://www.tastyweb.nl/recept/unagiquote:Op zondag 27 januari 2008 02:13 schreef BBQ-kip het volgende:
Iemand enig idee hoe je die superlekkere gegrilde paling (unagi?) kunt klaarmaken die ze weleens in de sushi verwerken?
Ik vind dat echt zooo lekker!
Die is vooral erg lekker als ie nog een beetje warm isquote:Op zondag 27 januari 2008 02:13 schreef BBQ-kip het volgende:
Iemand enig idee hoe je die superlekkere gegrilde paling (unagi?) kunt klaarmaken die ze weleens in de sushi verwerken?
Ik vind dat echt zooo lekker!
Even het recept overgenomenquote:Op zondag 27 januari 2008 11:21 schreef Doodkapje het volgende:
[..]
Google is je beste vriend: http://www.tastyweb.nl/recept/unagi
quote:Recept Unagi
Recept uit Japan voor 4 personen
Ingredienten
750 g verse dikke paling
2 eetlepels olie
4-5 eetlepels rijstwijn (mirin)
4-5 eetlepels lichte sojasaus
grof geraspte komkommer of witte rammenas
Bereiding
Stroop de palingen en maak ze zelf schoon of koop ze panklaar. Verwijder de ruggegraat en verdeel de paling in moten van 8 cm. Sla ze plat met een hakmes en bestrijk ze met olie. Leg de moten onder de grill en rooster ze bij matige hitte minstens 5 minuten per kant; bestrijk af en toe met olie. Vermeng de mirin en sojasaus in een steelpan en breng aan de kook. Doop de palingmoten erin en leg weer onder de grill tot de glazuur droog wordt. Bestrijk weer met glazuur en rooster verder tot de paling gaar en de saus op is. Leg de moten op een schotel en garneer met geraspte komkommer of geraspte rammenas.
Ja,... en dan een donburi van makenquote:Op zondag 27 januari 2008 11:23 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Die is vooral erg lekker als ie nog een beetje warm is
Ik ben gelukkig nog niet achterlijk en had dat zelf ook wel kunnen verzinnen...quote:Op zondag 27 januari 2008 11:21 schreef Doodkapje het volgende:
[..]
Google is je beste vriend: http://www.tastyweb.nl/recept/unagi
quote:Op zondag 27 januari 2008 15:14 schreef BBQ-kip het volgende:
[..]
Ik ben gelukkig nog niet achterlijk en had dat zelf ook wel kunnen verzinnen...
Ik wil dus juist graag een reactie van iemand die zelf een keer het heeft gemaakt en een goed receptje heeft, met "googlerecepten" ben ik al zo vaak in de mist gegaan, daar zetten ze de smerigste misbaksels op.
QFT; Zet er dan neer "Iemand enige ervaring..." ipv. "Iemand enig idee..." maar goed, graag gedaanquote:Iemand enig idee hoe je die superlekkere gegrilde paling (unagi?) kunt klaarmaken die ze weleens in de sushi verwerken?
Kijk, daar kan ik wat meequote:Op zondag 27 januari 2008 18:00 schreef mirugai het volgende:
Over de kabayaki unagi:
- Om het goed te krijgen is een specialisme, net zoals sushi. Zelf proberen is een dure bezigheid en de kans dat je het net zo goed krijgt als dat je gewend bent is klein. Mijn tip: gewoon kopen. Kost je ongeveer een tientje voor een hele paling. Doe ik ook en volgens mij 95% van de restaurants (buiten Japan misschien).
Waar heb je die gehaald als ik vragen mag? Want hier in de buurt hebben ze die niet in de Tokoquote:Op maandag 28 januari 2008 09:49 schreef Hik het volgende:
en van die gevulde tofu-envelopjes.
Bij de toko in Utrecht (naast/onder Hoog caterijne)quote:Op maandag 28 januari 2008 19:48 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Waar heb je die gehaald als ik vragen mag? Want hier in de buurt hebben ze die niet in de Toko
Hebben die ook van dat ei voor op de sushi?quote:Op donderdag 31 januari 2008 17:30 schreef Hik het volgende:
[..]
Bij de toko in Utrecht (naast/onder Hoog caterijne)
Sushi bewaar je niet, maar maak je en eet je gelijk op!quote:[b]
- En als je sushi wil bewaren voor een paar dagen, hoe het beste te doen? Bij de albert heijn lijkt dat altijd goed te gaan in die kant en klare bakjes, de sushirijst smaakt dan goed en is zacht. Als ik mijn eigen sushis bewaar (bedekt) in de koelkast, is de rijst de volgende dacht veel te hard geworden, en dus niet lekker meer.
Iemand tips?
Tuurlijk, maar soms maak je te veel en dan is het zonde omdat weg te gooien. Ook bakjes van de afhaal sushi of appie heijn zijn tot een paar dagen te bewaren.quote:Op dinsdag 26 februari 2008 06:39 schreef vats het volgende:
[..]
Sushi bewaar je niet, maar maak je en eet je gelijk op!
Het is te bewaren ja, maar echt bevorderlijk voor de smaak is het niet. Sushi rijst moet ook niet koud zijn wanneer die gegeten wordt, dus koelkast is geen goed idee. Heb wel eens sushi van de AH geprobeerd maar die rijst is echt te droog, te koud, te hard.quote:Op dinsdag 26 februari 2008 09:34 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Tuurlijk, maar soms maak je te veel en dan is het zonde omdat weg te gooien. Ook bakjes van de afhaal sushi of appie heijn zijn tot een paar dagen te bewaren.
ik vond die ook echt niet te vretenquote:Op dinsdag 26 februari 2008 13:03 schreef n0a het volgende:
[..]
Het is te bewaren ja, maar echt bevorderlijk voor de smaak is het niet. Sushi rijst moet ook niet koud zijn wanneer die gegeten wordt, dus koelkast is geen goed idee. Heb wel eens sushi van de AH geprobeerd maar die rijst is echt te droog, te koud, te hard.
Moet je ook wel even voorproeven hè?quote:Op dinsdag 17 juni 2008 18:55 schreef DaneV het volgende:
Net sushi gemaakt, maar de rijst is te flauw(waarschijnlijk te weini azijn en suiker bij gedaan)
Zonde!
wat ik toen zeiquote:Op zondag 24 februari 2008 20:08 schreef motorbloempje het volgende:
hè, fijn....
bedankt.... hè...![]()
![]()
nu heb ik dus weer zin om Sushi te maken![]()
volgens mij gaat dat deze week dan maar weer even gebeuren (salaris net binnen)
Sushi en sashimi kunnen volgens mij beter op kamer temperatuur gegeten worden.quote:Op woensdag 18 juni 2008 12:53 schreef littledrummergirl het volgende:
hmm afgelopen weekend weer lekker gegeten bij een sushi restaurantWat ik daar wel een beetje vond was dat veel soorten vis een beetje vlak smaakten. Zou dat kunnen komen doordat ze allemaal in de koeling hebben gelegen?
quote:Vis wordt nogal eens al op zee diepgevroren, om bederf te voorkomen. dit gaat echter wel ten koste van de smaak. Dit geldt meestal ook voor tonijn, waardoor deze vaak een beetje 'waterig' / 'flauw' is.
Rauwe haring is (net als kabeljauw) overigens altijd eerst bevroren geweest, omdat dit wettelijk verplicht is (Want haring kan nogal eens haringworm bevatten, welke onschadelijk gemaakt wordt door de vis 24 uur diep te vriezen).
Het verschil tussen echt rauwe vis en vis die bevroren is geweest, is duidelijk te proeven als je al een tijdje rauw eet, omdat je smaak zich dan verfijnt heeft, door het ontbreken van dagelijkse hoeveelheden �smaakverneukers� in je voedsel. (zout, peper, kruiden, �smaakversterkers�, bewaarzuren) Vis die bevroren is geweest is smaaklozer, wateriger en plakkeriger. Test het, en laat iemand anders jou twee stukken zalm voorzetten, waarvan 1 stuk in de vriezer is geweest (en nu weer op temperatuur is). Zorg er wel voor dat je voor die tijd geen alcohol drinkt en niet kort ervoor gerookt hebt.
daarom zeg ik ook, 'kamertemperatuur', die term komt van 'vroegah'...quote:Op woensdag 18 juni 2008 22:32 schreef Oblivion het volgende:
Kamertemperatuur 7 a 8 graden?
Zal het lekker warm zijn bij jou in huis...![]()
Koeling is 7 graden, kamertemperatuur is rond de 20...
En kamertemperatuur is volgens mij dat de vis gewoon veel meer smaak heeft.
Ja ik zeg het er wel bij.quote:Op woensdag 25 juni 2008 12:01 schreef Greys het volgende:
Als jullie tonijn kopen voor sashimi, zeg je dan nog iets speciaals tegen de visboer? Dat het voor sashimi is bedoel ik?
Want ik neem aan dat je niet een stuk tonijn van de Appie neemt er voor, dat ziet er altijd veel minder rood uit dan die plakjes op het bordje van SoL hierboven.
Ik heb trek
Vers is goed. Als de makro dat dagelijks aan laat rukken, is er niets mis mee dus.quote:Op woensdag 25 juni 2008 12:57 schreef vivelafete het volgende:
Ik ben van plan om binnenkort ook een keer zelf Sushi te maken, maar het waar ik nog het meeste mee zit is waar ik het beste de vis kan kopen. Kopen jullie gewoon bij de lokale visboer of gaan julie op zoek naar een speciale visboer? En is de vis van de Makro bijvoorbeeld goed genoeg? Het ziet er daar wel altijd heerlijk vers uit.
Gerookte zalm of een stuk rauwe zalm?quote:Op woensdag 25 juni 2008 14:47 schreef motorbloempje het volgende:
Ik heb vorige keer zalm van de AH gebruikt, omdat de visboer al dicht was toen ik besloot sushi te maken, en ik moet zeggen dat het écht niet vies was.
Heb zalm van een visboer gehad die minder lekker smaakte..
Al heb ik het liefst wel vers afgesneden bij Gamba
Over het algemeen is verse vis lekkerder dan niet-verse. Dus kun je vis van de Makro meenemen: ja, alles kan. Vers is niet verplicht of zo, dat de sushi-politie anders je huis binnenvaltquote:Op woensdag 25 juni 2008 14:37 schreef vivelafete het volgende:
Ik had beter kunnen zeggen: Het ziet er altijd heerlijk lekker uit. Veel mooier dan bijv. bij de AH. Hoe vers het is ten opzichte van een viszaak weet ik niet. Maar jullie denken dus dat het wel kan om voor sushi vis van de Makro te pakken?
Dan ga ik verder eens even wat speurwerk doen naar recepten. Sowieso moeten er wat maki's, nigiri's en sashimi's komen. Dan is bijv. tempura nog een mogelijkheid. Iemand nog andere ideeen?
heb daar de rauwe meegenomenquote:
Makro heeft veel voordelen:quote:Op woensdag 25 juni 2008 15:14 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Over het algemeen is verse vis lekkerder dan niet-verse. Dus kun je vis van de Makro meenemen: ja, alles kan. Vers is niet verplicht of zo, dat de sushi-politie anders je huis binnenvalt![]()
Maar ikzelf wil het altijd vers. Omdat ik de smaak beter vind en dat vind ik wel een goed punt, in het geval van eten
De vraag was of Makro verse vis had. Vraagsteller betwijfelde dat. Jij zegt van wel. Nou mooi, kopen dan die vis.quote:
Idd, dat hebben ze een kwalitief erg goedequote:Op maandag 30 juni 2008 17:04 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
De vraag was of Makro verse vis had. Vraagsteller betwijfelde dat. Jij zegt van wel. Nou mooi, kopen dan die vis.
Dat klopt, maar mijn donatie aan 't topic was ook meer bedoeld als handige info voor de inkoop van een volgend sushi feestmaal.quote:Op maandag 30 juni 2008 17:04 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
De vraag was of Makro verse vis had. Vraagsteller betwijfelde dat. Jij zegt van wel. Nou mooi, kopen dan die vis.
Als je sushi koopt krijg je weinig voor veel geldquote:Op donderdag 3 juli 2008 08:26 schreef motorbloempje het volgende:
wat bedoel je met 'lekker om zo weinig te eten'
Wat babbel je nou weer ins Blaue hinein?quote:Op maandag 30 juni 2008 21:32 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Idd, dat hebben ze een kwalitief erg goede
Over de vis bij de makro mag ik aannemenquote:Op donderdag 3 juli 2008 10:30 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Wat babbel je nou weer ins Blaue hinein?
quote:Op donderdag 3 juli 2008 01:49 schreef MoChe het volgende:
Laatst weer sushi gegeten en het blijft te lekker om het zo weinig te eten. Misschien dat ik het binnekort zelf ook eens ga proberen al lijkt me het rollen vrij lastig
Je mist een woordje..quote:Op donderdag 3 juli 2008 08:26 schreef motorbloempje het volgende:
wat bedoel je met 'lekker om zo weinig te eten'
"Dat hebben ze een kwalitatief erg goede"?quote:Op donderdag 3 juli 2008 10:31 schreef Pheno het volgende:
[..]
Over de vis bij de makro mag ik aannemen
Misschien zat zijn mond nog vol van de sushiquote:Op donderdag 3 juli 2008 11:37 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
"Dat hebben ze een kwalitatief erg goede"?
Is dat Elsevier-jargon of zo?
Dat tweede... maar niet 1x per jaarquote:Op donderdag 3 juli 2008 08:53 schreef Pheno het volgende:
[..]
Als je sushi koopt krijg je weinig voor veel geld
Of bedoelt hij dat hij het 1x per jaar eet
Het rollen zal de eerste keer misschien wat tegenvalen, of iig wat langer duren. Maar het is iets wat je snel kan oppikken, dus gewoon proberenquote:Op donderdag 3 juli 2008 13:06 schreef MoChe het volgende:
[..]
Dat tweede... maar niet 1x per jaar
Heb het een half jaar geleden ongeveer 'ontdekt' en sindsdien maar 3x gegeten ofzo...
Nee, dat is brabants maar dat snapt zo'n kouwe kak als jij nietquote:
Dude is helemaal geen koude kakquote:Op dinsdag 8 juli 2008 08:31 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Nee, dat is brabants maar dat snapt zo'n kouwe kak als jij niet
idiootquote:Op dinsdag 8 juli 2008 08:31 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Nee, dat is brabants maar dat snapt zo'n kouwe kak als jij niet
welke zijn de lelijke dan?quote:Op dinsdag 15 juli 2008 12:49 schreef Ian_Curtis het volgende:
Mijn eerste poging:
[ afbeelding ]
't smaakte prima al zeg ik het zelf. Volgende week weer en dan ga ik rolls met geroosterde eend proberen te maken. Rijst maken ging prima met de rijstkoker en het rollen had ik ook zo onder de knie. (de lelijke sushi's waren van m'n vriendin)
ligt er helemaal aan wat je wilt!quote:Op woensdag 16 juli 2008 02:47 schreef MoChe het volgende:
Hoeveel ben je daar nou aan kwijt qua geld en tijd?
ze zijn allemáál niet echt rondquote:Op woensdag 16 juli 2008 09:40 schreef Pheno het volgende:
De niet-ronde bedoelt hij waarschijnlijk
Maar het viel dus erg mee als eerste poging begrijp ik?
Hence the "quote:Op woensdag 16 juli 2008 09:41 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
ze zijn allemáál niet echt rond
Ziet er goed uitquote:
Kweenie hoor... Misschien moet je nog wat werken aande verhoudingenquote:
Pfff... 2 x 5 euro voor de vis, de surimi was echt cheap. 1 matje van een paar euro, wat rijst voor een paar euro en nog wat andere dingen waar ik aan aantal euro's kwijt voor was zoals die sushi kruiden. Ik was denk ik een uurtje kwijt, mischien iets meer. En ze zijn allemaal niet echt rond, maar die van mij waren iets ronder en stevigerquote:Op woensdag 16 juli 2008 02:47 schreef MoChe het volgende:
Hoeveel ben je daar nou aan kwijt qua geld en tijd?
Je kunt alles bij de supermarkt vinden, maar daar betaal je het dubbele van wat je bij een toko betaalt.quote:Op maandag 28 juli 2008 16:22 schreef Artificial-life het volgende:
Ik heb nog nooit Sushi gehad, maar het lijkt me erg lekker. Nu wil ik het dus eens uitproberen thuis, waar kan ik het beste mee beginnen? Je hebt wel van die sushi paketten uit een doos, maar dat lijkt me niks.
Waar kun je het beste van die bladeren kopen, en welke rijst moet ik nemen?
Waarom niet? Zelf maken is toch veel leuker, en je weet wat je eet. Ander eten maak je toch ook zelf klaar?quote:Op dinsdag 29 juli 2008 01:43 schreef pjhu het volgende:
Als je nog nooit Sushi hebt gegeten, begin dan in godsnaam niet met zelfbouw!
Koop eerst gewoon zo'n (lunch-)doos bij een keten (zoals bij die waar ik de naam niet meer van weet, op het centraal Station (bv Den Haag) en ga eerst eens proeven wat je het lekkerst vindt.
Daarna kan je altijd nog proberen ze zelf te bouwen!
Een soort West-kruiskade?quote:Op donderdag 4 oktober 2007 19:58 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
In de Immermannstrasse (en een paar zijstraten) zitten een aantal japanse restaurants, japanse supermarkten, een Japans hotel (Nikko) en Japanse boekwinkel.
Je loopt er uit het Station zo naartoe (200 meter)
Ik haal mijn sushi-vis bij de viswinkel na de A-brug. Spijkerman is dat volgens mij. Wel even van te voren bestellen, dan houden ze het vers voor je achter. Ik ben niet 100% tevreden, maar ik woonde hiervoor in Scheveningen en Den Haag, dus ben erg verwend geweest wat betreft aanbod en advies. Bij Spijkerman hebben ze niet heel veel kaas gegeten van sushi, hoewel ze zeer hun best doen om mee te denken.quote:Op zondag 27 juli 2008 16:27 schreef FoRAiN het volgende:
Ik heb ook een vraag aan Duderinnetje, Waar in groningen haal jij de verse vis? Maar ook welke?
[ afbeelding ]
Scherp mes, matje om te rollen (of alu folie als je het daar mee wilt doen), huishoudfolie als je inside out wilt rollen (optioneel). En natuurlijk een plankje om de rollen op te kunnen snijden. maar die hebben ze vast wel. Pan voor de rijst, vergiet om de rijst te spoelen, en iets om de rijst in te laten koelen (plastic of houten kom).quote:Op zondag 17 augustus 2008 09:46 schreef littledrummergirl het volgende:
wij gaan vandaag sushi maken bij schoonmoeders thuis wat zijn echte must haves op keukengerei gebied die we mee moeten nemen? ( denk aan scherp mes, alufolie dat soort shit )
Zie ik daar nou eel??quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 21:37 schreef Sorbootje het volgende:
Bedankt voor de tips pavv!
Hier volgen zoals beloofd nog mijn foto's van de sushi die ik vorige week gemaakt heb. Beetje laat, maar ik vond ze toch wel de moeite waard
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Was weer lekker!
Ja heerlijk, een van m'n favouriete sushi's.quote:
Ik heb ze ook niet gezien. Volgens mij zitten ze alleen in zo'n volledig pakket. Alu folie kan ook, maar is wat irritanter (qua geluidquote:Op donderdag 21 augustus 2008 15:55 schreef Jarno het volgende:
Die bamboematjes, zouden ze die ook bij de AH moeten hebben? Vorige keer heb ik voor het sushi vak gestaan en alles meegenomen wat me maar handig en lekker leek, maar die matjes zak ik zo 1 2 3 niet denk ik, anders had ik die vast meegenomen.
quote:
quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 08:17 schreef Sorbootje het volgende:
Dankjewel! Ik ga vanavond weer lekker bezig. Het maken zelf is minstens net zo leuk als het opeten![]()
Hihi nou het is al op...quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 22:30 schreef pavv het volgende:
[..]
hmm, dan reserveer ik graag een tafeltje bij je![]()
Je hoeft niet helemaal naar Düsseldorf. In Amsterdam buitenveldert / Amstelveen heb je zat Japanse en Koreaanse supermarkten, boekenwinkels etc.quote:Op donderdag 4 oktober 2007 19:45 schreef mirugai het volgende:
[..]
De Japanse wijk: Immermannstraße e.d.
Googlen op Immermannstraße Düsseldorf Japan en je krijgt zat resultaten.
Helamaal waar, kwaliteit boven kwantiteit..quote:Op woensdag 10 september 2008 21:57 schreef motorbloempje het volgende:
Toko Weuro bij Plein 44 (richting Grote Mark) schijnt een goede te zijn
ga ik vandeweek ook eens proberen
en vis haalde ik in Arnhem ook het liefst bij Gamba, dus hier in Nijmegen ga ik ook naar Gamba. Je betaalt wat meer, maar 't is wel écht lekker
Heb je dat wel eens geprobeerd? Ik heb me er nooit aan gewaagd om eerlijk te zijn. Vooral niet na het lezen van een review van Mirugai.quote:Op donderdag 11 september 2008 17:09 schreef Apekoek het volgende:
Niet in verhouding met onze eigengemaakte sushi natuurlijk, maar al voor 4 euro bij de Lidl een sushi pakketje met 10 stuks.
gát-verquote:Op donderdag 11 september 2008 17:09 schreef Apekoek het volgende:
Niet in verhouding met onze eigengemaakte sushi natuurlijk, maar al voor 4 euro bij de Lidl een sushi pakketje met 10 stuks.
Oké, geen pandan dan maar wassen die handel.quote:Op zaterdag 13 september 2008 11:14 schreef Oblivion het volgende:
Hmmm, als de rijst maar plakt....
Alhoewel ik toch voor sushi rijst zou gaan.
begin gewoon met een sushi-kit van de AH.quote:Op zaterdag 13 september 2008 12:25 schreef Ardenlyn het volgende:
Ik zou het zo graag willen proberen om zelf te maken.
Lijkt mij heerlijk!![]()
En toch durf ik het nietbang dat het een puinhoop zal worden en dat het nergens naar zal smaken.
Ik blijf het topic volgen...wie weet ooit op een dag dat ik het ook ga maken
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |