abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 3 juli 2008 @ 11:37:53 #201
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_59861567
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 10:31 schreef Pheno het volgende:

[..]

Over de vis bij de makro mag ik aannemen
"Dat hebben ze een kwalitatief erg goede"?

Is dat Elsevier-jargon of zo?
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_59861763
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 11:37 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

"Dat hebben ze een kwalitatief erg goede"?

Misschien zat zijn mond nog vol van de sushi
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
  donderdag 3 juli 2008 @ 13:06:51 #203
100164 MoChe
Uncle Joe
pi_59863886
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 08:53 schreef Pheno het volgende:

[..]

Als je sushi koopt krijg je weinig voor veel geld
Of bedoelt hij dat hij het 1x per jaar eet
Dat tweede... maar niet 1x per jaar
Heb het een half jaar geleden ongeveer 'ontdekt' en sindsdien maar 3x gegeten ofzo...
пусть всегда будет солнце
pi_59863996
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 13:06 schreef MoChe het volgende:

[..]

Dat tweede... maar niet 1x per jaar
Heb het een half jaar geleden ongeveer 'ontdekt' en sindsdien maar 3x gegeten ofzo...
Het rollen zal de eerste keer misschien wat tegenvalen, of iig wat langer duren. Maar het is iets wat je snel kan oppikken, dus gewoon proberen

Zelfs ik kan het
pi_59944411
vanavond
Ja doei.
  dinsdag 8 juli 2008 @ 08:31:17 #206
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_59964810
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 11:37 schreef Duderinnetje het volgende:
Nee, dat is brabants maar dat snapt zo'n kouwe kak als jij niet
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_59965022

het was weer heerlijk
Ja doei.
pi_59965049
quote:
Op dinsdag 8 juli 2008 08:31 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Dude is helemaal geen koude kak

En die zin was gewoon erg krom, heeft niks met Brabants te maken

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 08-07-2008 08:53:47 ]
pi_59965277
Zo MoBlo, dat ziet er lekker uit joh de tafel ook helemaal in stijl gedekt leuk zeg.
Ik moet me toch ook maar eens verdiepen in dat sushi maken, het mislukt hier altijd hopeloos en dan is de sushiboer om de hoek een goede uitkomst .
  woensdag 9 juli 2008 @ 13:57:27 #210
130803 Gripper
Get a grip
pi_59995106
Ik wil mn ouders zondagavond een maaltje sushi voorzetten, maar omdat mn moeder denkt dat rauwe vis eten heel eng is (ze lust overigens gewoon een harinkje ) zit ik te denken alleen wat sushi als voorafje te doen, en daarna iets gegrillds als hoofdgerecht. Zalm teriyaki bijvoorbeeld.

Iemand een leuke suggestie in die richting, iets wat goed bij sushi past?
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_59997415
Je hoeft helemaal geen rauwe vis te gebruiken in sushi. Er zijn zat andere ingredienten die je kunt gebruiken zoals, tofu, surimi, tamago (ei), (ingemaakte) groente, advocado, gerookte/gegrilde vis/vlees etc.
De Koreaanse sushirol, de Kimbap wordt geen rauw vis gebruikt. Wat ik op JP tv en series heb gezien is dat ze vaak bordjes met tofublokjes, kamaboko (fish paste), tamago, salade, gegrilde vis ernaast eten. Het is eigenlijk geen voorafjes, maar dat kun je natuurlijk gewoon doen. Ik geloof niet dat ze in Japan aan voorrechten doen. Koude mini octupusssen in een sesam/soya marinade is ook lekker, maar helaas heb ik deze alleen in een restaurant gezien, nooit bij een toko. En chuka wakame (zeewier) is ook goed als voorafje. En wat dacht je van miso soup als starter?
  vrijdag 11 juli 2008 @ 11:48:45 #212
83190 Tinkerbel_ACC_
Live curious!
pi_60038078
Hallo allemaal!

ik ga eindelijk Sushi maken (nadat ik het 1,5 jaar geleden eens gedaan bij een workshop van mijn personeelsvereniging)! We zijn met 7 mensen die allemaal mee mogen, nou ja moeten, helpen met het maken. Nu probeer ik een boodschappenlijstje te maken maar heb eigenlijk geen idee hoeveel ik van alles moet hebben ... We hebben er 2 vegetariers bij zitten, de rest eet allemaal ook vis. De matjes heb ik met de workshop al meegekregen

Wat ik tot nu toe heb op mijn lijstje (maar dus geen idee van de hoeveelheide, HELP! ):
* Eieren (voor een aantal die geen nori lusten)
* Wasabi
* Komkommer
* Advocado
* Paprika
* Tonijn
* Zalm
* Nori vellen
* Saké
* Sushi rijst
* Soja saus* Surimi sticks
* Roomkaas
* Gerookte zalm (hoewel ik geen idee heb hoe ik deze in sushi moet verwerken met de roomkaas .. iemand? Zag ergens in 1 van de topics staan dat het erg goed smaakt?)
* Lente-ui
* Sesamzaadjes
* Mayonaise
* Rijstazijn
* Japanse groene thee
* Mago
* Roze gember
* Takuan

Hoeveel zou ik nou van alles moeten hebben? Ik ga morgen iig naar de toko hier.

Ik ben ook nog op zoek naar een goede visboer in Eindhoven/Geldrop (of kan ik beter morgen naar de Marko rijden?), dus als iemand daar sugesties voor heeft

Alvast bedankt!
  vrijdag 11 juli 2008 @ 13:51:26 #213
216443 BozoNightmare
I can't wake up
pi_60040435
quote:
Op dinsdag 8 juli 2008 08:31 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

idioot
pi_60057246
Nou, alle spullen zijn in huis, dadelijk ga ik beginnen met de rijst ... ik heb 2 kilo dus er kan nog een keer wat fout gaan
pi_60118181
Mijn eerste poging:

't smaakte prima al zeg ik het zelf. Volgende week weer en dan ga ik rolls met geroosterde eend proberen te maken. Rijst maken ging prima met de rijstkoker en het rollen had ik ook zo onder de knie. (de lelijke sushi's waren van m'n vriendin )
But if you could just see the beauty These things I could never describe
These pleasures a wayward distraction This is my one lucky prize
  woensdag 16 juli 2008 @ 02:47:03 #216
100164 MoChe
Uncle Joe
pi_60136377
Hoeveel ben je daar nou aan kwijt qua geld en tijd?
пусть всегда будет солнце
pi_60138063
quote:
Op dinsdag 15 juli 2008 12:49 schreef Ian_Curtis het volgende:
Mijn eerste poging:

[ afbeelding ]

't smaakte prima al zeg ik het zelf. Volgende week weer en dan ga ik rolls met geroosterde eend proberen te maken. Rijst maken ging prima met de rijstkoker en het rollen had ik ook zo onder de knie. (de lelijke sushi's waren van m'n vriendin )
welke zijn de lelijke dan?
Ja doei.
pi_60138148
De niet-ronde bedoelt hij waarschijnlijk
Maar het viel dus erg mee als eerste poging begrijp ik?
pi_60138159
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 02:47 schreef MoChe het volgende:
ligt er helemaal aan wat je wilt!

Qua geld kun je het heel duur maken, door veel soorten vis bij de visboer te halen.
De rest van de ingrediënten is redelijk standaard en hiervoor geldt ook: je kunt het zo duur maken als je zelf wilt.

Neem je alleen simpele met komkommer en vis? Ja, dan ben je niet zo veel kwijt, wil je met meerdere ingrediënten, dan gaat 't wat duurder worden.

Wat ik zelf meestal haal:

100 gram verse zalm
100 gram verse tonijn
100 gram kabeljauw

blike asperges
eieren om japanse omelet te maken
avocado
komkommer
wat spinazie (geblancheerd)
lente-ui

1 pak nori
400 dl sushirijst

Su (azijn) en sojasaus zijn hier standaard aanwezig, nori en rijst eigenlijk ook wel

tijd? Ik kan het inmiddels redelijk snel en mooi, ze zijn rond en mooi en strak dus het rollen zelf kost me amper tijd. Het koken van de rijst, bakken van de japanse omelet en het snijden van vis en groente kost me meer tijd

Je kunt het ook met gerookte zalm doen. Dat is goedkoper, maar minder lekker vind ik zelf.
Ook maken we soms wat nigiri-sushi, sashimi en puntzakjes (zie foto boven) .
Ja doei.
pi_60138170
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 09:40 schreef Pheno het volgende:
De niet-ronde bedoelt hij waarschijnlijk
Maar het viel dus erg mee als eerste poging begrijp ik?
ze zijn allemáál niet echt rond
Ja doei.
pi_60138381
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 09:41 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

ze zijn allemáál niet echt rond
Hence the " "
Maar met oefening komt dat ook goed.
pi_60138455
uh huh kwestie van tijd, maar om nu te zeggen dat ze veel verschillen, nee
Ja doei.
pi_60138557
Bij mij wel, maar de eerste sushisrollen waren dan ook echt slecht. Ik experimenteer ook wat met de rijst, daishi erbij doen en zo. Maar het aat steeds beter, de laatste keer heb ik voor een verjaardagsfeestje wat gerold en ik vond ze echt super gelukt. Ik wil alleeen ook eens proberen om de nori alleen aan de buitenkant te hebben, dus geen lusje vanuit het midden.

Nou ja, je moet wat he
pi_60138655
uh huh dat wil ik ook nog eens gaan doen, evenals de rijst aan de buitenkant, en dan met sesam.. maar dat doe ik wel als ik een grote keuken heb, ooit als ik lekker de ruimte heb om te klooien

moet zeggen dat de eerste rollen hier echt heel goed gingen en echt mooi rond waren maar nu doe ik het sneller en 'slordiger' en zijn ze soms zelfs wat minder mooi rond Vooral als er veel vulling in zit, dan lukt het strak oprollen niet altijd, en dan duw ik het een beetje aan als ze in het matje gerold zijn...
Ja doei.
pi_60138760
Inside out is wel leuk ja, lekker met folie spelen dat natuurlijk aan elkaar gaat plakken waardoor je daarmee aan het rommelen bent
pi_60138775
nou, afsluiten dan maar vertrek over ehm.. een kwartier met de motor naar Italië, dus Sushi-maakze.. denk niet dat ze in Italië veel sushi hebben.. wel pizza
Ja doei.
  woensdag 16 juli 2008 @ 10:23:08 #227
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_60138933
quote:
Op dinsdag 8 juli 2008 08:49 schreef motorbloempje het volgende:
[ afbeelding ]

het was weer heerlijk
Ziet er goed uit
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_60141631
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 09:41 schreef motorbloempje het volgende:

1 pak nori
400 dl sushirijst
Kweenie hoor... Misschien moet je nog wat werken aande verhoudingen

Pheno, dat valt mij altijd op bij homemade sushi tov 'profi': de ingerolde nori. Someday zal ik de perfecte sushi maken - nu eerst mijn echtgenoot aan de rauwe vis zien te krijgen
pi_60142586
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 02:47 schreef MoChe het volgende:
Pfff... 2 x 5 euro voor de vis, de surimi was echt cheap. 1 matje van een paar euro, wat rijst voor een paar euro en nog wat andere dingen waar ik aan aantal euro's kwijt voor was zoals die sushi kruiden. Ik was denk ik een uurtje kwijt, mischien iets meer. En ze zijn allemaal niet echt rond, maar die van mij waren iets ronder en steviger
But if you could just see the beauty These things I could never describe
These pleasures a wayward distraction This is my one lucky prize
pi_60379516
In mijn dappere poging om voor het eerst sushi te maken. Blijk de advocado die ik heb gekocht niet rijp genoeg is (lees totaal niet) maar nu wil ik dat vervangen voor een stuk komkommer.. Als vulling heb ik verder gekookte garnalen en surimi stiks. Is deze combinatie een beetje te doen. Of kan ik beter maar alle hoop opgeven?

Ik heb ook een vraag aan Duderinnetje, Waar in groningen haal jij de verse vis? Maar ook welke?

En omdat plaatjes het ook goed doen.. aanschouw de leuke verassing tijdens ons etentje op vakantie

[ Bericht 26% gewijzigd door FoRAiN op 27-07-2008 16:35:59 ]
pi_60398402
Ik heb nog nooit Sushi gehad, maar het lijkt me erg lekker. Nu wil ik het dus eens uitproberen thuis, waar kan ik het beste mee beginnen? Je hebt wel van die sushi paketten uit een doos, maar dat lijkt me niks.
Waar kun je het beste van die bladeren kopen, en welke rijst moet ik nemen?
The less one forgets, the less one can remember.
  maandag 28 juli 2008 @ 16:38:23 #232
130803 Gripper
Get a grip
pi_60398796
quote:
Op maandag 28 juli 2008 16:22 schreef Artificial-life het volgende:
Ik heb nog nooit Sushi gehad, maar het lijkt me erg lekker. Nu wil ik het dus eens uitproberen thuis, waar kan ik het beste mee beginnen? Je hebt wel van die sushi paketten uit een doos, maar dat lijkt me niks.
Waar kun je het beste van die bladeren kopen, en welke rijst moet ik nemen?
Je kunt alles bij de supermarkt vinden, maar daar betaal je het dubbele van wat je bij een toko betaalt.
Dus: als je een goede toko in de buurt hebt, ga daar shoppen. Kun je ook meteen vragen stellen, mocht niet alles duidelijk zijn. De Appie heijn verkoopt vaak ook geen bamboematjes en rijstmandjes, terwijl de toko die wel heeft.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_60400356
zo een pakket van de AH, van Blue Dragon, is prima om eens de boel uit te proberen

gewoon kopen: zit matje in, precies de juiste hoeveelheid azijn voor in de rijst, rijst zelf, etc.

Kan je eens gaan rollen, zelf je vis kiezen uiteraard enzo. Als het dan bevalt heb je iig een rolmatje

Wij gebruiken dat matje nog steeds, en halen nu spullen bij de toko. Maar voor een eerste keer proberen is het zeker niet af te raden hoor
Ja doei.
pi_60410048
Als je nog nooit Sushi hebt gegeten, begin dan in godsnaam niet met zelfbouw!
Koop eerst gewoon zo'n (lunch-)doos bij een keten (zoals bij die waar ik de naam niet meer van weet, op het centraal Station (bv Den Haag) en ga eerst eens proeven wat je het lekkerst vindt.
Daarna kan je altijd nog proberen ze zelf te bouwen!
pi_60413274
Doe je dat met alle gerechten die je maakt
pi_60418675
jij niet dan?

pjhu: waarom zou hij het eerst ergens anders moeten eten? Vers (zelf gemaakt) kan sowieso ook veel lekkerder zijn dan station-meuk al heb ik het nog nooit op DH-CS gehaald. Kun je beter gaan eten bij Kiraku gaan eten.. daar is het écht goddelijk
Ja doei.
pi_60433685
Bedankt voor alle tips, ik zal eens beginnen met het pakket van de ah
Er zitten hier in de stad zelfs meerdere toko's dus dat komt vast wel goed als ik wat verder ben.
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 01:43 schreef pjhu het volgende:
Als je nog nooit Sushi hebt gegeten, begin dan in godsnaam niet met zelfbouw!
Koop eerst gewoon zo'n (lunch-)doos bij een keten (zoals bij die waar ik de naam niet meer van weet, op het centraal Station (bv Den Haag) en ga eerst eens proeven wat je het lekkerst vindt.
Daarna kan je altijd nog proberen ze zelf te bouwen!
Waarom niet? Zelf maken is toch veel leuker, en je weet wat je eet. Ander eten maak je toch ook zelf klaar?
En nee, ik neem nooit meer een hap station voer , dont ask... Het is nog rete duur ook
The less one forgets, the less one can remember.
  vrijdag 1 augustus 2008 @ 22:01:10 #238
73348 mmascha
Restaurant Odell
pi_60498548
Als je het eerst eens proeft dan weet je iig hoe het ongeveer zou moeten smaken als je het zelf maakt.
Weet je meteen dat het een stuk lekkerder is als je het zelf maakt!
Bij Hoevelaken rechtsaf.
pi_60499872
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 19:58 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

In de Immermannstrasse (en een paar zijstraten) zitten een aantal japanse restaurants, japanse supermarkten, een Japans hotel (Nikko) en Japanse boekwinkel.
Je loopt er uit het Station zo naartoe (200 meter)
Een soort West-kruiskade?
La derecha oprime, la izquierda libera
  zaterdag 2 augustus 2008 @ 01:41:29 #240
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_60503213
quote:
Op zondag 27 juli 2008 16:27 schreef FoRAiN het volgende:

Ik heb ook een vraag aan Duderinnetje, Waar in groningen haal jij de verse vis? Maar ook welke?

[ afbeelding ]
Ik haal mijn sushi-vis bij de viswinkel na de A-brug. Spijkerman is dat volgens mij. Wel even van te voren bestellen, dan houden ze het vers voor je achter. Ik ben niet 100% tevreden, maar ik woonde hiervoor in Scheveningen en Den Haag, dus ben erg verwend geweest wat betreft aanbod en advies. Bij Spijkerman hebben ze niet heel veel kaas gegeten van sushi, hoewel ze zeer hun best doen om mee te denken.

Er zit ook een Pronk in de Dolomietstraat. Nog nooit geweest, maar de typisch Scheveningse naam stemt hoopvol. Aan de Hereweg zit richting Haren ook een aardige viswinkel, waar ik nog wel eens zalmeitjes voor de sushi kon scoren, toen Spijkerman ze niet meer had.

Maar eigenlijk ben ik nog wel op zoek naar de últieme viswinkel hier in Grunn. Als die er is. In elk geval koop ik het niet op de markt. Wel een harinkje en zo natuurlijk, maar niet mijn sushi-vis. Daarvoor vertrouw ik niet voldoende op de vershoudmogelijkheden. Geen idee of dat terecht is trouwens.

O en welke vis ik haal: Tonijn en zalm en zalmeitjes, zijn hier de vaste soorten. In Den Haag maakte ik ook wel sushi met verse kabeljauw bijvoorbeeld, maar een poging daartoe in Grunn was bijzonder smerig. De vis was al veel te vissig (en dus oud) om er nog rauw mee te werken. Rauwe haring (dus geen maatjesharing) is ook lekker, maar hier niet te krijgen voor zover ik weet.
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_60656008
Dit is het resultaat van mijn poging van vorige week:

Mjammie!

Vanavond weer
pi_60656982
Nice!

En lekker!

Ziet er goed uit, sorbootje!
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 15:47:38 #243
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_60657917
Prachtig sorbootje!

Wat is dat zeewierachtige dat je erbij serveert?
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_60658006
Thanks! Ga vanavond weer wat nieuwe dingen proberen denk ik. Als ik tevreden ben maak ik wel weer wat foto's.

Dat groene spul is wakame met sesam. Gekocht bij Waasdorp (IJmuiden). Erg lekker, mild van smaak.
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 19:24:49 #245
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_60664442
Nooit van gehoord!

Vraag me af of ik dat in Groningen ergens kan vinden.
Snobs have more fun!
KLIK!
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 19:34:57 #246
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_60664715
@ Sorbootje welke vis is die witte vis precies?
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_60667309
Da's coquille!

't Was weer heerlijk vanavond. Foto's volgen
pi_60669515
Oeps, Wakame was van Schmidt Rotterdam. Had manlief gekocht...dus ik wist 't even niet meer...
pi_60673621
Chuka wakame kun je soms ook kopen bij Wah nam hong in Rotterdam uit de vriezer, misschien een toko in de buurt die het heeft?
  zaterdag 9 augustus 2008 @ 00:15:00 #250
128548 pavv
The computer says NO
pi_60673653
als je toch naar Waasdorp gaat, kun je misschien de volgende keer ook vragen of ze even een mooie stevige zeebaars voor je fileren...als je erbij zegt dat het voor sushi is snijden ze hem helemaal schoon voor je (je houdt iets van de helft over van zo'n vis)...erg lekkere vis voor op de rijst. mooi stevig en genoeg smaak.

als je mazzel hebt, hebben ze ook mooi makreel....

de zalm en de tonijn zijn daar eigenlijk altijd wel heel goed, en de coquilles ook
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')