abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 29 december 2007 @ 15:08:05 #101
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_55624697
Iemand hier had toch nigiri-bolletjes gemaakt?

Edit: hebbes!

Zelf Sushi maken deel 3

Vond ik er zo leuk uitzien

Snobs have more fun!
KLIK!
pi_55648650
wow wat mooi

hier ligt nog wat nori, dus voor oud en nieuw ga ik wat van die puntzakjes maken met wat gerookte zalm en asperge ofzo.. dat lijkt me wel lekker
Ja doei.
  zondag 30 december 2007 @ 13:34:02 #103
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_55650390
Met asperge, lijkt me best lekker!

Hier morgen ook aan de sushi. Traditiegetrouw altijd met oud en nieuw (en met het songfestival ).

Ik heb tonijn, zalm (haal ik morgen op bij de vishandel), zalmeitjes, surimi, avocado, komkommer en lente-ui.
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_55651039
zalmeitjes haal je die ook bij de vishandel

en de surimi? die had ik laatst van de aldi, maar die vond ik écht niet lekker echt zo'n vislucht/smaak
Ja doei.
  zondag 30 december 2007 @ 13:58:27 #105
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_55651297
quote:
Op zondag 30 december 2007 13:51 schreef motorbloempje het volgende:
zalmeitjes haal je die ook bij de vishandel

en de surimi? die had ik laatst van de aldi, maar die vond ik écht niet lekker echt zo'n vislucht/smaak
Eitjes bij de visboer inderdaad! Zoooo lekker!

Surimi heb ik nu voor het eerst. Meer voor de kleur in de rolletjes. Ik heb het bij de Plus gekocht. Heb nog niet geproefd. Als het niets is, gaat het weg.
Snobs have more fun!
KLIK!
  zondag 30 december 2007 @ 14:36:08 #106
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_55652742
quote:
Op zondag 30 december 2007 13:58 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Eitjes bij de visboer inderdaad! Zoooo lekker!

Surimi heb ik nu voor het eerst. Meer voor de kleur in de rolletjes. Ik heb het bij de Plus gekocht. Heb nog niet geproefd. Als het niets is, gaat het weg.
Makro heeft ook ikura... in een potje, dat wel...
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  zondag 30 december 2007 @ 15:07:41 #107
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_55653828
Hier ook gewoon uit een potje hoor!

En ik moet me enorm bedwingen om er niet van te snoepen
Snobs have more fun!
KLIK!
  zondag 30 december 2007 @ 15:16:18 #108
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_55654102
quote:
Op zondag 30 december 2007 15:07 schreef Duderinnetje het volgende:
Hier ook gewoon uit een potje hoor!

En ik moet me enorm bedwingen om er niet van te snoepen
Ik zie dat je Ika-nigiri hebt gemaakt... is dat rauw een beetje te vreten hier in NL?
  zondag 30 december 2007 @ 15:21:15 #109
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_55654265
Nee dat plaatje is niet van mij hoor!

Geen idee of dat rauw lekker is hier. Ik kan me zo snel niet herinneren dat iemand dat in deze topicreeks ooit heeft gemaakt.
Snobs have more fun!
KLIK!
  maandag 14 januari 2008 @ 11:37:15 #110
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_56019728
Ik heb al véél goede tips gelezen in dit topic, waarvoor dank!

Mijn plan is over anderhalve week mijn verjaardag te vieren met een grote berg sushi voor veul mensen. Ik heb laatst zo'n sushi-workshop gedaan, maar die focuste vooral op het maken en rollen en de verhalen die daarbij horen en niet zozeer op de rijst. Ik vrees nu dan ook dat vooral die rijst best een klus wordt.
- Ik heb geen rijstkoker: is het handig om die rijst in kleine porties te koken?
- Het feest is op zaterdagavond. Hoe ver vooraf zouden jullie beginnen met maken (afweging verse sushi, versus veel sushi-stress )
- Enig idee hoeveel rijst ik nodig ga hebben? Ik dacht vooral rollen te maken, hoeveel zouden jullie maken als (borrel)hapje voor zo'n 30 man?

Mijn plan is om vis (in elk geval zalm en tonijn) te halen bij Fishes. Is duur, maar wel altijd heel goed en ik vind het ook wel mooi dat ze verantwoorde vis verkopen. Daarnaast wil ik iets doen met (combi's van) de volgende ingrediënten:
- Komkommer
- Japanse radijs
- Kuit (ik weet eerlijk gezegd niet meer van welke vis, maar heb een pot staan, meegenomen uit Rusland, met vrij grote kuit).
- Japanse mayo
- Lenteui/tuinkers
- Zelfgemaakte tonijnsalade (evt met chili)
- Avocado
- Surimi
- Sesamzaad
Dit alles is goed te verkrijgen bij mijn toko en de AH.
Andere ideeën zijn zeer welkom!

Overigens ben ik dit weekend in London, dus als ik daar leuke ingrediënten kan krijgen die hier moeilijk te vinden zijn, laat het dan vooral weten!

Dit alles natuurlijk met wasabi, soya en picked ginger.
- Iemand nog leuke ideeën qua aankleding? Zijn er ergens leuke servetten in het thema te verkrijgen?

[ Bericht 0% gewijzigd door Hik op 14-01-2008 11:51:02 ]
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_56020346
30 man, leuke klus, we kunnen beter allemaal meehelpen
Wat schat je zelf in? 1 rol (8 stukjes) sushi per persoon? Lijkt me zelf weinig, maar goed, als ik ergens sushi zie dan eet ik meer dan 8 stukjes 10 rollen is +/-500 gram rijst, dat ligt aan hoeveel rijst je gebruikt per rol.
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
pi_56020616
Ik zou persoonlijk geen maki's maken. Ben niet echt snel maar wel secuur. Voor 2 personen kan het voor mij al een uur duren om een paar rollen klaar te maken. Wil je het een beetje ruim van te voren klaar maken, dan wordt de nori slap.

Voor zoveel mensen zou ik waarschijnlijk nigiri maken (zo geen nori probleem) en daarnaast doe hetzelf handrollen. Zo kan iedereen zn nori tuitje vullen met wat hij lekker vind. Misschien nog een wakame salade erbij?

Eventueel ook nog wat inari (van die zakjes), of onigiri's (nori apart houden),
  maandag 14 januari 2008 @ 12:18:18 #113
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_56020678
Het is geen avondeten hè, gewoon een hapje bij de drankjes. Ik zou zelf ook wel meer dan 8 stukjes eten, maar ik denk niet dat iedereen dat doet...
En verder wilde ik ook hier en daar wat bakjes met japanse bolletjes en van die wasabi-erwten neerzetten.

Trouwens, ik hoor steeds mensen "goede nori" roepen, maar hoe weet ik wat dat is? De toko hier heeft twee soorten, zag ik al, maar uit de stapel Japanse tekens word ik niet veel wijzer!
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_56030480
quote:
Op maandag 14 januari 2008 12:18 schreef Hik het volgende:
Het is geen avondeten hè, gewoon een hapje bij de drankjes. Ik zou zelf ook wel meer dan 8 stukjes eten, maar ik denk niet dat iedereen dat doet...
En verder wilde ik ook hier en daar wat bakjes met japanse bolletjes en van die wasabi-erwten neerzetten.

Trouwens, ik hoor steeds mensen "goede nori" roepen, maar hoe weet ik wat dat is? De toko hier heeft twee soorten, zag ik al, maar uit de stapel Japanse tekens word ik niet veel wijzer!
De meeste Japanse nori die je hier kunt kopen is wel ok. Er is ook nori te koop van Koreaanse afkomst en dan moet je even opletten of die dunnig is en een niet egaal oppervlak heeft. Die is meestal wat goedkoper en van matige kwaliteit.

Sushi maken is vooral een goede voorbereiding. Dus probeer het rollen en snijden e.d. vlak voor het feest te doen; de rijst en de preparatie van de vis, snijden vd. groenten, nori knippen, wasabi mixen etc. etc. kun je van tevoren uitvoeren. De rijst dan eerst laten afkoelen tot handtemperatuur en in een koelbox (niet de koelkast!!!) leggen en bij voorkeur gewikkeld in een vochtige doek.

Probeer af te wisselen met de verschillende soorten sushi, dus nigiri, futomaki, uramaki, gunkan etc. en dat dan mooi serveren, zo maak je de blits.
  woensdag 16 januari 2008 @ 11:50:28 #115
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_56069333
Dank voor de tips!
Ik ga zo naar de toko vast de rijst en nori enzo halen. Kan ik ook vast oefenen met de rijst.
Tijdens die workshop en ook hier hebben mensen het steeds over dat voorgemengde azijn mengsle voor door de rijst. Hoe werkt dit? Want ik heb zo'n vermoeden dat dat weer alleen in het Japans op dat pakje staat...
pi_56095331
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 11:50 schreef Hik het volgende:
Dank voor de tips!
Ik ga zo naar de toko vast de rijst en nori enzo halen. Kan ik ook vast oefenen met de rijst.
Tijdens die workshop en ook hier hebben mensen het steeds over dat voorgemengde azijn mengsle voor door de rijst. Hoe werkt dit? Want ik heb zo'n vermoeden dat dat weer alleen in het Japans op dat pakje staat...
je gaat wel foto's maken van het resultaat he!
pi_56099635
@ de mensen over Sonja Bakker: in haar boek staat juist dat sushi goed is voor je. (boek 2)

verder zie ik hele mooie gerechten hiervoor bij komen. Ik denk dat ik het ook maar ga proberen, jullie hebben me geinspireerd ervoor.
pi_56100118
quote:
Op donderdag 17 januari 2008 12:33 schreef Axia het volgende:
@ de mensen over Sonja Bakker: in haar boek staat juist dat sushi goed is voor je. (boek 2)

verder zie ik hele mooie gerechten hiervoor bij komen. Ik denk dat ik het ook maar ga proberen, jullie hebben me geinspireerd ervoor.
Huh? Mijn schoonmoeder vertelde dat ze in het Sonja Bakker-boek gelezen had hoe verschrikkelijk slecht sushi en rijst wel niet voor je was. Je kon veel beter een keer of vijf per week aardappelen eten.

Ik ga dat boek zelf eens doorbladeren.

Mmm. Dit weekend misschien weer eens een keer sushi maken. Ik heb nu ook een mini Japans servies gekregen, eerst gebruikten we er tapasbordjes voor.
pi_56100198
leuk om te zien hoe hier iedereen met sushi bezig is. Ik zelf maak ook geregeld sushi, en ben morgen van plan sushi te maken met tonijn salade + advocado er in. deze heb ik gegeten in brussel en was zeer lekker, ook wat roomkaas kan wonderen doen. het zijn extra's maar dat maakt het wel heel erg lekker!
pi_56116548
quote:
Op donderdag 17 januari 2008 12:33 schreef Axia het volgende:
"Want heb jij weleens een dikke japanner gezien?"

Sushi is overigens idd best dieet-verantwoord. En sowieso, als je dat soort dingen moet gaan laten, kun je beter gaan kniezen in een hoekje
pi_56116626
quote:
Op donderdag 17 januari 2008 23:05 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Sushi is overigens idd best dieet-verantwoord. En sowieso, als je dat soort dingen moet gaan laten, kun je beter gaan kniezen in een hoekje
Hé, ik weet ineens een goede titel voor een volgend Sonja Bakker verkoopsucces

Kniezen in een boekje.
pi_56116732
quote:
Op donderdag 17 januari 2008 23:07 schreef Razztwizzle het volgende:

[..]

Hé, ik weet ineens een goede titel voor een volgend Sonja Bakker verkoopsucces

Kniezen in een boekje.
Razz, misschien moeten jij en ik samen een dieetboek uitgeven
pi_56116749
Das leuk
pi_56122417
quote:
Op donderdag 17 januari 2008 23:05 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Heb via e-mail gecorrespondeerd met een Japanse. Zij at vrij weinig sushi omdat het zo duur was en at vooral veel miso. Nauwelijks calorieen in miso.
pi_56122737
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 09:43 schreef n0a het volgende:

[..]

Heb via e-mail gecorrespondeerd met een Japanse. Zij at vrij weinig sushi omdat het zo duur was en at vooral veel miso. Nauwelijks calorieen in miso.
Miso zie je daar vrij veel ja. En ramenshops, lekker slurpen!
Ik wil zeker nog een keer terug naar Japan, maar ja, ik wil nog zoveel
pi_56184555
Surimi, mango en mint zijn goedgekeurd.
  zaterdag 26 januari 2008 @ 10:41:13 #127
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_56315741
Het feest is begonnen! (nou ja, van het máken van de sushi dan...).

Twee prangende vragen:
1. De visboer heeft bij de zalm, heel aardig, ook een prachtige zalmhuid gedaan. Nu heb ik dat al wel eens gegeten in een sushirol en er staat me bij dat je daar wel iets mee moet, voor je 'm erin stopt. Maar wat?
2. Ik heb máánden geleden in Rusland een potje kuit gekocht (grote, oranje). Het gaat nu voor het eerst open, maar begin ineens enorm te twijfelen hoelang je zoiets bewaren kunt. Enerzijds lijkt het van dat eindeloos houdbare spul, anderzijds blijft het wel vis en ik wil niet mijn gasten vergiftigen vanavond! Houdbaarheidsdingen staan er alleen in het Russisch op. Het gaat om een soort weckpotje met een zegel. Geur is op zich goed (voor zover ik weet hoe zoiets ruikt.... ;") ) en smaak lijkt ook ok. Iemand enig idee?

Dank!
pi_56316049
quote:
Op zaterdag 26 januari 2008 10:41 schreef Hik het volgende:
Het feest is begonnen! (nou ja, van het máken van de sushi dan...).

Twee prangende vragen:
1. De visboer heeft bij de zalm, heel aardig, ook een prachtige zalmhuid gedaan. Nu heb ik dat al wel eens gegeten in een sushirol en er staat me bij dat je daar wel iets mee moet, voor je 'm erin stopt. Maar wat?
Dank!
Zo'n beetje m'n favo fancy roll: de 'salmon skin roll':
-zalmvel grillen op de velkant
-inside out/uramaki met als vulling: zalmvel, komkommer,kamaboko = soort dunne peen (is te vervangen door slierten winterpeen), katsuobushi (bonitovlokken), kaiware = daikon kiemen(weet niet wat de nl'se vertaling is) is lastig te vervangen evt. door tauge of andere kiemgroente. En een beetje wasabi natuurlijk.
- buitenkant rol evt. sesamzaadjes
- overgieten met een beetje palingsaus (nitsume/unagi no tare).

Dit is zoals we 'm maakten in California. Maar ik heb 'm ook gezien met ipv. komkommer een stevige sla, extra toegevoegde vis, visvlokken aan de buitenkant van de rol etc. Ik kan me voorstellen dat je de ingredienten niet hebt, probeer dan de rol minimaal te maken met gegrilde zalmvel, sesam, komkommer en met als saus ingekookte sojasaus met wat suiker (of beter mirin), zodat je een dikke wat zoete saus krijgt.

Die russische nepkaviaar lijkt me ok. Gaat echt heel lang mee dat spul. Maar misschien ivm. je gasten verstandiger het niet te gebruiken.

[ Bericht 29% gewijzigd door mirugai op 26-01-2008 11:23:52 ]
  zaterdag 26 januari 2008 @ 11:52:52 #129
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_56316772
Dank! Super!
Overigens kun je volgens mij die daikon het beste vervangen door tuinkers, is het niet?
Ik ga zeker een poging doen met die zalmskin...

Voorlopig heb ik nog wel een beetje ruzie met de rijst...
Ik denk dat ik gewoon een beetje te veel in een keer heb gedaan. Gister had ik een proefje gemaakt met maar 100 gr en dat ging vrij aardig. Nu had ik de overige 900 gram gedaan en het is echt te zacht en plakkerig geworden...
Probleem is dat er op de rijst geen uitleg staat. Ik heb wel een ander recept dat uitgaat van 1 lt. water op 900 gram rijst; 30 minuten in koud water, 10 minuten koken, 20 minuten nastomen en dan mengen met azijn/suikerspul. Ik merk alleen de hele tijd (ook bij die rijst van gisteren) dat de rijst na die 10 minuten nog véél te hard is en het water bijna op. Dan voeg ik dus beetje bij beetje extra water bij (de risotto manier). Geen idee of dat goed is. Gisteren met weinig rijst werkte het wel; met zoveel rijst is het nogal een puinhoop. Grr.
  zaterdag 26 januari 2008 @ 12:22:18 #130
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_56317203
quote:
Op zaterdag 26 januari 2008 11:09 schreef mirugai het volgende:

[..]

Die russische nepkaviaar lijkt me ok. Gaat echt heel lang mee dat spul. Maar misschien ivm. je gasten verstandiger het niet te gebruiken.
Van de andere kant is het potje nu al open. Als het nog goed is heb je de kans dat je al dat lekkers niet meer lang kunt bewaren...
  zaterdag 26 januari 2008 @ 12:39:17 #131
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_56317451
Ik heb net nog een hapje genomen. Is wel lekker.
En ik ben nog niet dood neergevallen...
  zaterdag 26 januari 2008 @ 12:40:19 #132
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_56317464
Overigens is het natuurlijk niet best advies aan te nemen van iemand die "Cyanide cookies" in z'n ondertitel heeft staan...
pi_56317933
nu krijg ik weer zo'n zin in Sushi!

volgende week maandag ga ik gelukkig samen met Isabeau en mijn vriend Sushi maken en eten!!!!
Ja doei.
  zaterdag 26 januari 2008 @ 13:42:50 #134
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_56318390
quote:
Op zaterdag 26 januari 2008 12:40 schreef Hik het volgende:
Overigens is het natuurlijk niet best advies aan te nemen van iemand die "Cyanide cookies" in z'n ondertitel heeft staan...
Ssshht

Je kunt natuurlijk ook op het internet opzoeken wat de cyrillische karakters zijn voor houdbaarheid en een datum oid zoeken
pi_56323419
Na een tijdje dit topic gevolgd te hebben, vandaag eindelijk sushi gemaakt.
was best goed gelukt, alleen de rijst was wel erg plakkerig geworden, maar ik kook op elektrisch dus dan is het lastig om de tempratuur goed te regelen.
Eerst de ingredienten:

Bij de toko en bij AH gehaald. (toko is echt veel goedkoper)

en het eindresultaat
  zondag 27 januari 2008 @ 02:13:24 #136
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_56333328
Iemand enig idee hoe je die superlekkere gegrilde paling (unagi?) kunt klaarmaken die ze weleens in de sushi verwerken?
Ik vind dat echt zooo lekker!
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  zondag 27 januari 2008 @ 11:21:24 #137
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_56335997
quote:
Op zondag 27 januari 2008 02:13 schreef BBQ-kip het volgende:
Iemand enig idee hoe je die superlekkere gegrilde paling (unagi?) kunt klaarmaken die ze weleens in de sushi verwerken?
Google is je beste vriend: http://www.tastyweb.nl/recept/unagi
  zondag 27 januari 2008 @ 11:23:51 #138
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_56336031
quote:
Op zondag 27 januari 2008 02:13 schreef BBQ-kip het volgende:
Die is vooral erg lekker als ie nog een beetje warm is
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zondag 27 januari 2008 @ 11:25:14 #139
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_56336049
quote:
Op zondag 27 januari 2008 11:21 schreef Doodkapje het volgende:

[..]

Even het recept overgenomen
quote:
Recept Unagi

Recept uit Japan voor 4 personen

Ingredienten
750 g verse dikke paling
2 eetlepels olie
4-5 eetlepels rijstwijn (mirin)
4-5 eetlepels lichte sojasaus
grof geraspte komkommer of witte rammenas

Bereiding
Stroop de palingen en maak ze zelf schoon of koop ze panklaar. Verwijder de ruggegraat en verdeel de paling in moten van 8 cm. Sla ze plat met een hakmes en bestrijk ze met olie. Leg de moten onder de grill en rooster ze bij matige hitte minstens 5 minuten per kant; bestrijk af en toe met olie. Vermeng de mirin en sojasaus in een steelpan en breng aan de kook. Doop de palingmoten erin en leg weer onder de grill tot de glazuur droog wordt. Bestrijk weer met glazuur en rooster verder tot de paling gaar en de saus op is. Leg de moten op een schotel en garneer met geraspte komkommer of geraspte rammenas.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zondag 27 januari 2008 @ 11:55:44 #140
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_56336559
quote:
Op zondag 27 januari 2008 11:23 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Die is vooral erg lekker als ie nog een beetje warm is
Ja,... en dan een donburi van maken
  zondag 27 januari 2008 @ 15:14:15 #141
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_56341013
quote:
Op zondag 27 januari 2008 11:21 schreef Doodkapje het volgende:

[..]

Ik ben gelukkig nog niet achterlijk en had dat zelf ook wel kunnen verzinnen...
Ik wil dus juist graag een reactie van iemand die zelf een keer het heeft gemaakt en een goed receptje heeft, met "googlerecepten" ben ik al zo vaak in de mist gegaan, daar zetten ze de smerigste misbaksels op.
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_56341053
paling.. dank je..

waarom is dat zo duuuuuuuuuuuuuuur
Ja doei.
pi_56342045
Omdat het arme visje bijna uitsterft denk ik
Ik zit er trouwens aan te denken om vandaag of morgen nog even met gerookte makreel sushi te maken, is dat te doen met gerookte makreel of is dat te vettig?
pi_56342740
goed gerookte makreel is niet al te vettig... maarja.. ik ben dan ook een verwende scheveningse die altijd vers gerookte makreel van opa (RIP) kreeg...
Ja doei.
  zondag 27 januari 2008 @ 17:02:39 #145
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_56343317
quote:
Op zondag 27 januari 2008 15:14 schreef BBQ-kip het volgende:

[..]

Ik ben gelukkig nog niet achterlijk en had dat zelf ook wel kunnen verzinnen...
Ik wil dus juist graag een reactie van iemand die zelf een keer het heeft gemaakt en een goed receptje heeft, met "googlerecepten" ben ik al zo vaak in de mist gegaan, daar zetten ze de smerigste misbaksels op.
quote:
QFT; Zet er dan neer "Iemand enige ervaring..." ipv. "Iemand enig idee..." maar goed, graag gedaan

Wat ook lekker is, is maki-sushi met unagi, shiso en wasabi... In Japan had ik dit bij mijn professor gegeten. Ontzettend lekker en relatief goedkoop. 4 flinke stukken voor 480 yen... = 3 Eur Dat soort prijzen mis ik hier wel eigenlijk...
pi_56344087
Nou, de makreel is al voorbereid, maar nu zou ik graag nog wat anders erbij willen. Met de makreel was ik van plan onigiri sushi te maken, omdat het niet zo'n estetisch mooi visje is, en dus ik hem lekker kan verstoppen in de rijst op die manier. In de koelkast staan nog wat eieren, en tonijnsalade van de appie(is dat geoorloofd? :p)
  zondag 27 januari 2008 @ 18:00:38 #147
120482 mirugai
very fishy
pi_56344355
Over de gerookte makreel:
- Ben zelf niet zo'n voorstander van gerookte makreel als sushi. Vind de smaak te overheersend of je neutraliseert de overheersende smaak met een ander ingredient. Wat dat kan zijn kun je zelf proberen

Over de kabayaki unagi:
- Om het goed te krijgen is een specialisme, net zoals sushi. Zelf proberen is een dure bezigheid en de kans dat je het net zo goed krijgt als dat je gewend bent is klein. Mijn tip: gewoon kopen. Kost je ongeveer een tientje voor een hele paling. Doe ik ook en volgens mij 95% van de restaurants (buiten Japan misschien).
pi_56347031
Uiteindelijk is het gerookte makreel met komkommer geworden, iedereen vond het lekker en ze zagen er goed uit
  zondag 27 januari 2008 @ 23:03:19 #149
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_56351653
quote:
Op zondag 27 januari 2008 18:00 schreef mirugai het volgende:
Over de kabayaki unagi:
- Om het goed te krijgen is een specialisme, net zoals sushi. Zelf proberen is een dure bezigheid en de kans dat je het net zo goed krijgt als dat je gewend bent is klein. Mijn tip: gewoon kopen. Kost je ongeveer een tientje voor een hele paling. Doe ik ook en volgens mij 95% van de restaurants (buiten Japan misschien).
Kijk, daar kan ik wat mee Japanse winkel (omgeving Den Haag?) of heb je andere zaken waar je het kunt halen?
  maandag 28 januari 2008 @ 09:49:07 #150
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_56356433
Mijn sushi-feestje was een succes!
Na een hele partij rollen te hebben weggegooid omdat de rijst te plakkerig en daarom echt heel vies was (uiteindelijk toch) ging de volgende partij rijst echt perfect. Heb een hele berg gewone rollen en binnestebuitenrollen gemaakt en daarnaast een stel "bolletjes" (Japanse namen heb ik allemaal niet onthouden ) en van die gevulde tofu-envelopjes. Daarnaast van die wasabi-erwten en Japanse rijstdingen... Er waren wat minder mensen dan verwacht, maar alsnog is een heel groot deel opgegaan. En de rest hebben we zelf gisteravond nog opgegeten.
Ik moet wel zeggen dat ik zelf tijdens het feest vrijwel geen sushi gegeten heb: na een hele dag rollen en rijst proeven (issie al goed?) hoefde het even echt niet meer!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')