Zat jij ook al te wachten?quote:Op woensdag 27 december 2006 20:32 schreef mirugai het volgende:
Nou, laat ik dan maar deel 2 aanmaken.
Het vervolg van Zelf Sushi maken
hehe, ik wilde reageren op het bericht van Mr. Noodle en kreeg te zien dat het topic vol was.quote:
Jazeker. In het kort: Ten eerste wordt in het algemeen geen rauwe zoetwatervis gebruikt vanwege mogelijk bacterie en/of parasieten (wat overigens ook voor een aantal zoutwatervissen geldt). En je kiest natuurlijk vis uit het seizoen, die de beste smaak en textuur heeft. Daarbij is kakelvers betrekkelijk, tenzij je de vis natuurlijk levend uit een bak met water trekt.quote:Op woensdag 27 december 2006 22:44 schreef Martijn_77 het volgende:
Moet de vis die je voor de sushi gebruikt aan nog meer eisen te voldoen dan het kakelvers zijn?
Het selecteren van de vis is een van de moeilijkste dingen van sashimi/sushi. Ik raad altijd aan een goede vishandelaar te vinden en het daar te vragen. Die weet het beste welke kwaliteit hij/zij in huis heeft. Erg belangrijk is dat je aangeeft dat je de vis dus voor rauwe consumptie wilt gebruiken.quote:Op donderdag 28 december 2006 11:56 schreef ParanoidEv het volgende:
Ik ga me er binnenkort ook maar eens aan wagen.
Maar waar kan ik dan allemaal om vragen op de markt (qua vis?).
Kijk da's nog eens nuttige informatie. Een goede vishandelaar is denk ik hier meer een kwestie van geluk, ik zit hier in een stadje waar ik keus heb uit 2 viskramen 1x in de weekquote:Op donderdag 28 december 2006 12:38 schreef mirugai het volgende:
[..]
Het selecteren van de vis is een van de moeilijkste dingen van sashimi/sushi. Ik raad altijd aan een goede vishandelaar te vinden en het daar te vragen. Die weet het beste welke kwaliteit hij/zij in huis heeft. Erg belangrijk is dat je aangeeft dat je de vis dus voor rauwe consumptie wilt gebruiken.
Ik vind het kiezen van vis ook erg moeilijk. Vooral omdat ik tijdens m'n sushibarperiode in de VS alleen heb gewerkt met de gangbare vissoorten zoals die gebruikt worden voor 'Japanse sushi'. En hier in NL zijn weer hele andere soorten vis te koop, dus ik ben nog aan het uitzoeken wat voor Europese vis je kunt gebruiken.
Vissoorten zoals zalm, dorade, tilapia (vind ik persoonlijk niks aan), zeebaars en platvissen zoals schol en heilbot zijn opties. Tuurlijk ook diverse tonijnsoorten, bonito en makreel, maar ik vind de kwaliteit daar erg van varieren.
Probeer voor een sushi schotel verschillende soorten qua kleur te selecteren. Het uiterlijk is erg belangrijk in de Japanse keuken. Dus niet alleen witvissen, maar bijv. een witvis met zalm of tonijn.
Heb je een goed adres daarvoor, in de stad Groningen?quote:Op vrijdag 29 december 2006 19:36 schreef Duderinnetje het volgende:
Vandaag vis besteld. Zalm, tonijn en makreel (rug). Postje zalmeitjes heb ik ook al in huis, alsmede avodado en komkommer.
Ik kan haast niet wachten tot zondag
Ja, via het Groningen-topic in STA!quote:Op vrijdag 29 december 2006 19:37 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Heb je een goed adres daarvoor, in de stad Groningen?
De appie!quote:Op vrijdag 29 december 2006 19:47 schreef Lienekien het volgende:
Bedankt voor de tip!
En je rijst en zo, heb je daar ook al een adres voor?
Nou jaquote:Op dinsdag 2 januari 2007 17:21 schreef SlaggY het volgende:
Mijn sushi vorige week was heerlijk geworden. Ik had ook een paar 'ei-pakketjes' gemaakt. een heel dun omeletje met daarin wat vis/rijst en dit dan dichtknopen (priegel werk) met een takje koriander.
Helaas waren alle drie mijn gasten niet echt kapot van de sushi, wat ik niet verwacht had. Resultaat: Een hoop sushi over en drie mensen die een broodje kebab zijn gaan halen.![]()
Gelukkig is wel nog een vriendin van me langsgekomen die nog een beetje mee heeft kunnen eten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |