Ja, idd, mijn zusje wordt bijna 18 en past wel eens op. Ze zegt dat ze wel eens rare blikken krijgt op straat, als ze met de kinderen looptquote:Op zaterdag 22 september 2007 22:58 schreef texelonia het volgende:
En als je iemand op straat ziet lopen met een kinderwagen, hoe weet je dan zeker dat dat de moeder is? Het kan natuurlijk ook nog een oppas zijn.
Nou inderdaad, hier ook!(ik ben 23)quote:Op zondag 23 september 2007 13:00 schreef innovative het volgende:
Ik moet wel zeggen dat het me verbaast hoeveel oud-klasgenoten kinderen hebben, en daarvan weet ik echt zeker dat ze hooguit 22 zijn.
Nee onzin, vrouwen krijgen gemiddeld op steeds hogere leeftijd kinderen. Echter lopen er onder het tokkie-volk altijd wel flink wat jonge moeders rond.quote:Op zaterdag 22 september 2007 19:30 schreef r.liong het volgende:
Mischien loop ik wat achter maar ik zag van de week weer een vrij jong meisje(gewoon nederlands/autochtoon) met een babywagen lopen. ik schatte haar niet ouder dan..+/- 20 jaar. Nou was mij het al een beetje opgevallen dat er vrij veel jonge moeders rondlopen met kinderen ivg met bijvoorbeeld de jaren 90. is dit gewoon een logische trend of eerder een uitzondering dat er tegenwoordig op veel jeugdiger leeftijd aan kinderen wordt gedacht ivg met vroeger. Mijn moeder kreeg mij bijvoorbeeld toen zij 28 jaar was en dan praten we over een andere generatie he.
Iemand?
O'ja, daar kon ik me ook mateloos aan irriteren, mijn man waren toen zo'n 6.5 jaar samen en het was zeker een bewuste keuze en gelovig zijn we helemaal niet.quote:Op zondag 23 september 2007 17:07 schreef debuurvrouw het volgende:
vervelend is alleen dat andere mensen zo enorm een mening hebben. mij is ook gezegd toen: ongelukje zeker??!![]()
nee, en ook geen religeuse achtergrond, gewoon omdat ik dacht dat het de goede tijd was.
Jaloersheid? Dat is "wishful thinking" denk ik.quote:Op maandag 24 september 2007 00:27 schreef T-Dub het volgende:
--knip--
Reacties als 'ahhh je bent pas 22/23/24/25/26.... dus het was een ongelukje zeker' begrijp ik dan ook niet. Komt dat van een soort jaloersheid ofzo, omdat anderen pas op veel latere leeftijd zijn begonnen en eigenlijk ook liever vroeger kinderen hadden gewild? Dat is toch zeker niet mijn probleem?
Mensenmensen, waarom mag men tegenwoordig niet meer jong kinderen krijgen?
Iemand?
Maar wat zie je dan als latere leeftijd?quote:Op maandag 24 september 2007 00:27 schreef T-Dub het volgende:
*knip* ... de complicaties die een zwangerschap op latere leeftijd kan hebben
*knip*
Tot ze in de pubertijd komenquote:Op maandag 24 september 2007 10:56 schreef KD-fotografie het volgende:
Ik snap eigenlijk totaal niet waarom mensen de behoefte hebben om als je jong zwanger bent te vermelden dat het minstens een hel wordt.
Ik heb ook regelmatig gehoord, wacht maar tot..........dan praat je wel anders!!!!
Eerst tot het geboren zou worden, dan tot ze zou gaan kruipen, daarna tot ze zou gaan lopen.
Maar ja, ik wacht nog steeds......
Ja, maar waarom pas beginnen bij 20? Je ziet tegenwoordig al zat tieners met een baby rondlopen, vandaar dat ik die 15 erbij paktequote:Op maandag 24 september 2007 11:27 schreef Ticootje het volgende:
Pruk 15 en 40 dat is nogal een verschil...
Maar vrouwen die kiezen om rond de 20 te beginnen aan kinderen... Dat kan allemaal prima hoor. Sommige moeten er niet aan denken, anderen menen hun leven toch wel goed op orde te hebben en klaar te zijn voor een kindje.
Ik ben nu 23, ik heb mn school netjes afgemaakt ( 11 weken zwanger bij de diploma uitreiking), ik ben getrouwd, we hebben een inwonende dochter van 12, een leuk huisje met de ruimte voor een baby en ik heb een goede baan.
Maar er zijn ook vrouwen van 23 die nog thuis wonen of in een studenten complex en daar nog helemaal niet aan moeten denken...
Het is gewoon voor iedereen anders.
Dat bewuste kan ik niet echt uit de OP halen hoorquote:Op maandag 24 september 2007 11:42 schreef Brighteyes het volgende:
Maar het ging hier volgens mij voornamelijk over mensen die bewust vroeg kinderen hebben gekregen en hoewel veel van de onglukjes volgens mij helemaal geen ongelukjes zijn bij die hele jonge meiden van een jaar of 15 (jaja, hele foute veronderstelling, ik weet het), valt dat toch niet onder 'bewust kiezen voor vroeg kinderen krijgen'.![]()
Althans, dat is niet zoals ik naar het onderwerp van de TS kijk.
Ik begin nu eik pas te merken hoe erg ik alles verdrongen heb en hoe erg ik ze mis.... Was een rasechte puber in die tijd en "moest" me vreselijk stoer voor doen van mezelf.... En pas bij het overlijden van mn vader (in 2004) kwam alles goed los...quote:Op maandag 24 september 2007 12:04 schreef Ticootje het volgende:
Jeetje vamp, wat zijn jouw ouders vroeg overleden.. Dat lijkt mij echt vreselijk.
Dat vind ik echt zo'n kulargument, daar ben je echt zelf bij. Mijn 8 jaar jongere zusje heeft een relatief "jongere" moeder dan ik had, zij voelt zich nu beter op haar gemak met meegaan met de tijd dan bij mij. En ze mag dan bijna 50 zijn, ze gaat rustig karten, skien, raften, doet canyoning, sport 4 keer in de week etc.quote:Op maandag 24 september 2007 00:27 schreef T-Dub het volgende:
2. We willen jonge ouders zijn die goed met hun tijd mee kunnen en genoeg energie hebben
Dat lijkt me het hoofdargument, ja.quote:3. We zijn er klaar voor (wat misschien nog wel het allerbelangrijkst is)
Reacties als 'ahhh je bent pas 22/23/24/25/26.... dus het was een ongelukje zeker' begrijp ik dan ook niet. Komt dat van een soort jaloersheid ofzo, omdat anderen pas op veel latere leeftijd zijn begonnen en eigenlijk ook liever vroeger kinderen hadden gewild? Dat is toch zeker niet mijn probleem?
Mensenmensen, waarom mag men tegenwoordig niet meer jong kinderen krijgen?
Iemand?
Het jongste zoontje van mijn oom en tante (oom is 3 jaar jonger dan mijn moeder) zal straks een half jaartje schelen met mijn kleintje. Rare gewaarwording hoorquote:Op maandag 24 september 2007 12:21 schreef vamperotica het volgende:
Een van mijn tantes heeft een dochter die net een jaar ouder is als mijn oudste en de andere tante heeft een dochter gekregen die een maand scheelt met mijn miniminimonster....
@ jack4ya: ik zeg ook niet dat mensen jaloers zouden zijn... ik vraag het me alleen maar af. Het is een beetje laag bij de grond om een vraag direct voor mening aan te nemen en deze dan vervolgens arrogant te noemen... Het was niet de bedoeling om zo over te komen. Soit.quote:Op maandag 24 september 2007 09:07 schreef jack4ya het volgende:
Jaloersheid? Dat is "wishful thinking" denk ik.
Ik denk eerder dat anderen er niet aan moeten denken om in je vroege 20-jaren een kind te nemen/krijgen. Ik persoonlijk ook niet, maar om dan nou maar te roepen dat ik "een soort jaloersheid" heb, vind ik een beetje arrogant.
Je kunt daar natuurlijk niet echt een leeftijdsgrens op plakken, maar ik zou zeggen zo vanaf 35. Let wel, hiermee wil ik niet weer mensen op de tenen trappen, want ja, de meeste kinderen zullen gezond ter wereld komen en ouders houden niet minder van hun kinderen en etcetera... Het is een keuze die je bewust maaktquote:Op maandag 24 september 2007 09:15 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Maar wat zie je dan als latere leeftijd?
Er is (voor veel mensen) ook nog een tussenweg tussen 20 en 37.
Mij maakt het verder niet uit, vooral doen wanneer jij dat wil, maar om nou zwangerschappen rond de 30 als 'latere leeftijd' te bestempelen...
Zie mijn vorige postsquote:Op maandag 24 september 2007 12:34 schreef innovative het volgende:
[..]
Dat vind ik echt zo'n kulargument, daar ben je echt zelf bij. Mijn 8 jaar jongere zusje heeft een relatief "jongere" moeder dan ik had, zij voelt zich nu beter op haar gemak met meegaan met de tijd dan bij mij. En ze mag dan bijna 50 zijn, ze gaat rustig karten, skien, raften, doet canyoning, sport 4 keer in de week etc.
[..]
Dat lijkt me het hoofdargument, ja.
Ik ben er echter verre van jaloers op, ik vind het zonde. Kinderen zijn hartstikke leuk, maar als je drie, vier, vijf jaar wacht dan ben je echt niet ineens te laat, over het algemeen. De vrijheid die je als begin twintiger hebt, krijg je niet meer terug zodra je eenmaal moeder bent. De liefde van en voor een kind krijg je echter ook nog wel als je een paar jaartjes later bent. Jaloers? Nee. Wel onbegrip, daar ben ik eerlijk in. Ik zou echt voor geen goud willen ruilen momenteel, er zijn nog te veel dingen die ik wil doen zonder verantwoordelijkheid voor een ander wezen. En nee, dan gaat het me niet alleen om nachtbraken oid, maar wel gewoon om spontaan dingen doen waarvan ik vind dat je ze als ouder niet altijd kunt doen, omdat ik heilig geloof in de drie R'en. Of om alleen wonen een paar jaar, dat doe je niet meer als je eenmaal kids hebt (althans, dat was niet de bedoeling), maar kan nu wel, en ik vind het leuk.
Dat is natuurlijk altijd het probleem he... Het is altijd eenvoudiger om achteraf te zeggen 'had ik toen maar...' of 'gelukkig dat ik toen niet dit of dat gedaan heb'. Het is altijd moeilijk om de juiste keuze te maken en het is nog moeilijker om een grens te leggen bij dingen als 'geestelijke bagage en levenservaring'. Het leven is een leerproces, dus uiteindelijk zullen we almaar meer ervaring krijgen toch?quote:Op maandag 24 september 2007 16:37 schreef E.T. het volgende:
Ik kan alleen maar voor mezelf spreken natuurlijk, maar toen ik 23 was (of zo'n beetje alles tussen 21 en 28) waren de omstandigheden ook hartstikke goed voor een kindje. Ik woonde samen in een riante woning, inkomen was er genoeg, stappen deden we niet meer zo vaak want dat hadden we al wel gezien...
Achteraf gezien ben ik echt heel blij dat we destijds niet voor een kindje zijn gegaan. Dat heeft niet eens te maken met het feit dat ik nu een andere partner heb, maar alles met levenservaring en geestelijke bagage die ik bij me heb verzameld.
Had ik destijds wel een kind gekregen had ik het verschil nooit geweten en dat nooit op deze manier ervaren.. Maar toevallig dat dit me laatst bij mezelf opviel.
Hoe ouder en wijzer je wordt hoe voorzichtiger ook, je gaat overal meer risico's in zien. Kan me voorstellen dat dat makkelijker gaat als je jonger bent.quote:Op maandag 24 september 2007 17:50 schreef vamperotica het volgende:
Moest toevallig denken aan iets wat onze kraamverzorgster zei die me hielp na de geboorte van de oudste.... Haar viel het op dat bij de meeste "jonge" ouders alles wat meer vanzelfsprekend liep.... In bad doen van je kind was gewoon in bad doen van je kind... En niet is het bad wel pcies zoveel graden, hoe MOET ik mn kind wassen? Wat moet ik doen als mn kind het niet meer leuk vind? Hij/zij huilt en ik denk dat t van de honger is, maar het is nog niet pcies zoveel uur geleden dat er gegeten is... Hoe moet dat nu??
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Tenminste, ik snap het wel, maar kan me er geen voorstelling van maken. Wrs omdat ik die levenservaring en bagage misquote:Op maandag 24 september 2007 16:37 schreef E.T. het volgende:
Ik kan alleen maar voor mezelf spreken natuurlijk, maar toen ik 23 was (of zo'n beetje alles tussen 21 en 28) waren de omstandigheden ook hartstikke goed voor een kindje. Ik woonde samen in een riante woning, inkomen was er genoeg, stappen deden we niet meer zo vaak want dat hadden we al wel gezien...
Achteraf gezien ben ik echt heel blij dat we destijds niet voor een kindje zijn gegaan. Dat heeft niet eens te maken met het feit dat ik nu een andere partner heb, maar alles met levenservaring en geestelijke bagage die ik bij me heb verzameld.
Had ik destijds wel een kind gekregen had ik het verschil nooit geweten en dat nooit op deze manier ervaren.. Maar toevallig dat dit me laatst bij mezelf opviel.
Goede vriendin van me ook, zij is 23 en hij is 42, hij heeft 2 tienerkinderen en voor haar zal het de eerste zijn.quote:Op maandag 24 september 2007 16:25 schreef Ticootje het volgende:
Bij ons het trouwens wel leuk. Voor mij is het vroeg om aan kinderen te beginnen (mening van veel), maar mijn man is 40. Hij is straks een oude papa...
Troost je met de gedachte dat ik een jonge moeder ben met te weinig bagage en levenservaring om het moederschap echt te ervarenquote:Op maandag 24 september 2007 19:24 schreef Brighteyes het volgende:
Ik word wel een beetje depressief van het idee dat ik straks een oude moeder zal zijn die lang zo leuk niet is voor haar kind.
Welles... 28, precies genoeg bagage en niet te oudquote:Op maandag 24 september 2007 19:28 schreef texelonia het volgende:
[..]
Troost je met de gedachte dat ik een jonge moeder ben met te weinig bagage en levenservaring om het moederschap echt te ervaren
Wat ik bedoel is, het is toch nooit "goed".
De risico's zag ik ook wel hoor... net zo goed als ik ze nu zie ( oke, nu heb ik meer ervaring) Maar het leek haar (de kraamverzorgster dus) "jonge" ouders het wat "natuurlijker" af te gaan... Maar ja, ik denk idd ook dat dat al in de aard van t beessie moet zitten...quote:Op maandag 24 september 2007 17:58 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Hoe ouder en wijzer je wordt hoe voorzichtiger ook, je gaat overal meer risico's in zien. Kan me voorstellen dat dat makkelijker gaat als je jonger bent.
Het is voor mij (naast een hele rits praktische en gevoelsmatige bezwaren) idd ook één van de redenen waarom ik ouder zou willen zijn. Er is een hoop te leren in de wereld, en ik merk aan mezelf dat ik met de jaren wat milder word, wat minder drammerig en perfectionistisch.quote:Op maandag 24 september 2007 16:37 schreef E.T. het volgende:
Tja, het zal wel aan mij liggen, maar de mensen in mijn omgeving van 22 (of iets jonger) die zwanger raakten, dat waren tot nog toe ook allemaal ongelukjes. Is het dan gek dat dat het eerste is waar ik aan denk, als mijn persoonlijke beleving daar ook nog eens ver vanaf ligt?quote:Op maandag 24 september 2007 16:10 schreef T-Dub het volgende:
mijn vorige posts
Ik zeg ook niet dat ik vind dat men jaloers is. Ik vraag het met alleen maar af. Als jij de bewuste keuze maakt om nog een paar jaar te wachten met kinderen krijgen, dan is dat jouw keuze en ik persoonlijk heb daar totaal geen problemen mee. Hetgene dat ik in mijn post wil aankaarten, is dat jong kinderen krijgen ineens niet meer 'mag', of een 'ongelukje' zou zijn of wat dan ook. Het is niet dat je pas 22 bent dat je niet klaar kunt zijn voor kinderen.
Tja, ik heb net zo goed een beetje mijn vraagtekens bij je kinderwens uitstellen (let wel, bewust uitstellen, da's wat anders dan niet de juiste tegenkomen bijv.!) tot je richting 40 gaat, vanwege alle risico's. We zijn niet allemaal hetzelfde, maar mijn hemel, moeten we dan wel gaan doen alsof we dezelfde dingen normaal of logisch vinden?quote:Ook vindt men dat er wel kritiek geuit mag worden op jonge moeders of vrouwen die jong kinderen willen krijgen, terwijl als de rollen worden omgedraaid, het taboe is om kritiek te uiten op vrouwen die liever wachten tot na hun 35e.
Gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde
Onbegrip niet in de zin van "het mag niet van mij", maar wel dat ik het vanuit mijn eigen perspectief gewoon écht niet begrijp. En moet dat dan? Er zit volgens mij nog een heel groot verschil tussen respecteren en begrijpen, respect kan namelijk ook bestaan zonder dat je het snapt.quote:Op maandag 24 september 2007 13:13 schreef KD-fotografie het volgende:
innovative, dat ligt denk ik ook aan de persoon zelf.
Ieder wil zijn leven op zijn eigen manier indelen, wat voor jou ideaal is is voor een ander 3x niks en andersom net zo.
Dus waarom onbegrip? accepteer gewoon dat iedereen zijn eigen weg wil leggen in het leven.
Dat vind ik ook heel vervelend, en helaas hoor je dat het meest.quote:Op maandag 24 september 2007 20:27 schreef KD-fotografie het volgende:
Over jaloezie heb ik ook nooit gesproken.
Maar ik vind het als jonge moeder wel erg vervelend dat je meteen als onwetend wordt verklaard.
Net alsof jonge moeders niet weten wat de wereld te bieden heeft.
Jaloezie kwam uit de post waar ik direct op reageerde, en wat me stoorde. Ik begrijp het niet, maar dat hoeft toch ook niet? 't Is niet mijn leven ten slotte...quote:Op maandag 24 september 2007 20:27 schreef KD-fotografie het volgende:
Over jaloezie heb ik ook nooit gesproken.
Maar ik vind het als jonge moeder wel erg vervelend dat je meteen als onwetend wordt verklaard.
Net alsof jonge moeders niet weten wat de wereld te bieden heeft.
In de "wat wil je nooit meer horen" topics hier (onder andere) lees ik ook van "oudere moeders" dat ze regelmatig boze blikken krijgen bij een dwars kind, afkeurend gekuch etc. Is dat niet gewoon een combinatie van algemeen gedrag van "de mensheid" en jouw gevoel dat er vooroordelen heersen? Ik wil niet ontkennen dat er idd mensen zijn die heel neerbuigend zijn omdat je jonger dan gemiddeld bent, maar volgens mij lijken reacties die iedereen krijgt soms extremer als je negatieve ervaringen vanwege je leeftijd hebt gehad.quote:De een is met 20 volwassen en de ander met 35 (hiermee wil ik niet zeggen dat mensen die geen kinderen willen of later niet volwassen zijn) en de een wil vroeger kinderen met daarbij de eerder genoemde redenen en de ander wil later kinderen.
Geen een keuze is ideaal, je weet immers nooit wat de toekomst brengt, maar ik heb idd wel het idee dat ik mezelf als jonge moeder regelmatig moet verdedigen, als ik 5? jaar had gewacht was dat al anders geweest.
Terwijl dat als ik naar mijn dochtertje kijk dan weet ik dat ik het toch best goed doe, aangezien ze een leuke, spontane en netjes opgevoede meid is met af en toe haar peuterpuberstreken die bij haar ontwikkeling horen.
Maar als ze die peuterpuberstreken in de winkel uithaald en ik ga er dan op de meest pedagogisch verantwoorde manier mee om (lees negeren) dan wordt ik ook aangekeken van, 'kijk, daar heb je weer zo'n jonge moeder die haar kind niet aankan'.
Terwijl dat dus absoluut niet het geval is!!
BE, ach, jij hebt tenminste levenservaring he.
das bij mijn ouders ook.quote:Op maandag 24 september 2007 16:25 schreef Ticootje het volgende:
Bij ons het trouwens wel leuk. Voor mij is het vroeg om aan kinderen te beginnen (mening van veel), maar mijn man is 40. Hij is straks een oude papa...
Dat kan idd ook wel zijn maar ik ben wel benieuwd of de reacties anders zullen zijn als ik hopenlijk snel van de 2de in verwachting ben.quote:Op maandag 24 september 2007 20:42 schreef innovative het volgende:
[..]
[..]
In de "wat wil je nooit meer horen" topics hier (onder andere) lees ik ook van "oudere moeders" dat ze regelmatig boze blikken krijgen bij een dwars kind, afkeurend gekuch etc. Is dat niet gewoon een combinatie van algemeen gedrag van "de mensheid" en jouw gevoel dat er vooroordelen heersen? Ik wil niet ontkennen dat er idd mensen zijn die heel neerbuigend zijn omdat je jonger dan gemiddeld bent, maar volgens mij lijken reacties die iedereen krijgt soms extremer als je negatieve ervaringen vanwege je leeftijd hebt gehad.
Voor zover ik weet is dat na de 30, zo dramatisch is het dus nog niet.quote:Op maandag 24 september 2007 21:32 schreef Keukenprinsesje het volgende:
En...voor zover ik weet (Correct me if I'm wrong) loopt bij een vrouw haar vruchtbaarheid al terug na haar 25e....
Ach...het allerbelangrijkste is dnek ik dat stellen ersamen aan toe zijn, de een is dat al jong, de ander misschien later of nooit. Een kindje moet welkom zijn, dat is toch het aller, aller belangrijkste![]()
Ik vraag me alleen af in hoeverre die levenswijsheid er dan voor zorgt dat je een leukere/betere/whatever moeder bent?quote:Op maandag 24 september 2007 20:42 schreef innovative het volgende:
Onwetendheid gebruik ik overigens niet, want daar zit 't 'm volgens mij absoluut niet in (althans, je moet allemaal in een totaal nieuwe wereld stappen en als je ouder bent, weet je niet direct beter hoe je een luier om doet, bij wijze van spreken). Wel meer levenswijsheid misschien (ja, ik ben 22 en ja, ik ben een piepkuiken...), en gewoon het feit dat ik zoiets heb van je kunt als begin-twintiger zoveel dingen doen die je niet kunt met kind en die je niet deed als puber, waarom daar dan haast achter zetten? Maar, nogmaals, dat is dus wél uit mijn eigen perspectief geredeneerd.
Ik heb er geen moeite mee hoor. Ik bedoel alleen maar dat je je eigen ervaring niet kunt vergelijken met een ervaring die je niet hebt. En dat geldt voor mijzelf uiteraard ookquote:Op maandag 24 september 2007 21:21 schreef E.T. het volgende:
Frappant om te zien dat er mensen moeite hebben met het feit dat IK voor MEZELF spreek en zeg dat IK MIJN levenservaring niet zou willen missen bij het hebben van MIJN kinderen.
Ik oordeel niet over anderen, trek mijn post dan ook niet uit z'n verband
Tja, nogmaals, dat ligt geheel aan de ouders. Ik ken ouders van rond de 50 die op een flat gaan zitten omdat ze "binnenkort" misschien wel slecht ter been worden en die wijken met kinderen toch ook maar niks zijn als je zelf geen kleintjes hebt, en ik ken mensen van rond de 50 die mee gaan naar Robbie Williams met hun kids en zelf nog meer uit hun plaat gaan.quote:Op maandag 24 september 2007 21:18 schreef Keukenprinsesje het volgende:
Leuk voor de kids is denk ik dat wij zelf nog niet vergeten zijn hoe het was om jong te zijn. Ze geven zelf aan dat ze blij zijn dat hun ouders nog onder de 50 zijn, in tegenstelling tot de meeste klasgenoten ;-)
Lijkt me heel persoonlijk, maar voor mezelf sprekend lijkt het me niet handig als ik nu een kind krijg. Ik ben van mezelf heel drammerig en heb een nogal duidelijke mening. Een kind wat daarvan afwijkt, zou nu een paar preken kunnen verwachten. Ik merk echter wel dat ik makkelijker word naarmate ik volwassener word. Daarnaast kan ik nu gaan stressen van kleine dingen, terwijl dat compleet zinloos is. Een kind is één grote verrassing en dat zou nu nog weleens voor racend adrenaline kunnen zorgen. Maar ook dat gestress neemt af, en ik heb goede hoop dat ik zo tegen mijn dertigste eens een kléín beetje stabieler ben. Gewoon, omdat ik dan geleerd heb dat die stress niet nodig is etc. doordat ik uiteindelijk altijd weer op mijn pootjes terecht ben gekomen.quote:Op maandag 24 september 2007 22:07 schreef texelonia het volgende:
Ik vraag me alleen af in hoeverre die levenswijsheid er dan voor zorgt dat je een leukere/betere/whatever moeder bent?
Dat van die dingen die je niet kunt met kind is iets wat ieder voor zich uit moet maken natuurlijk, en is mijn inziens weer een heel ander verhaal. En als ik 40 ben kan ik weer meer dingen doen dan andere moeders die dan nog kleine kinderen hebben natuurlijk
Tja, als ik naar mezelf kijk, kan ik alleen maar zeggen dat je je als ouder ook aanpast aan je kind. Een kind krijgen verandert je. Je geeft je kind "gewoon" wat het nodig heeft, en dat gaat eigenlijk vrij natuurlijk. Je vindt ook ineens hele andere dingen belangrijk.quote:Op dinsdag 25 september 2007 08:29 schreef innovative het volgende:
[..]
Tja, nogmaals, dat ligt geheel aan de ouders. Ik ken ouders van rond de 50 die op een flat gaan zitten omdat ze "binnenkort" misschien wel slecht ter been worden en die wijken met kinderen toch ook maar niks zijn als je zelf geen kleintjes hebt, en ik ken mensen van rond de 50 die mee gaan naar Robbie Williams met hun kids en zelf nog meer uit hun plaat gaan.
[..]
Lijkt me heel persoonlijk, maar voor mezelf sprekend lijkt het me niet handig als ik nu een kind krijg. Ik ben van mezelf heel drammerig en heb een nogal duidelijke mening. Een kind wat daarvan afwijkt, zou nu een paar preken kunnen verwachten. Ik merk echter wel dat ik makkelijker word naarmate ik volwassener word. Daarnaast kan ik nu gaan stressen van kleine dingen, terwijl dat compleet zinloos is. Een kind is één grote verrassing en dat zou nu nog weleens voor racend adrenaline kunnen zorgen. Maar ook dat gestress neemt af, en ik heb goede hoop dat ik zo tegen mijn dertigste eens een kléín beetje stabieler ben. Gewoon, omdat ik dan geleerd heb dat die stress niet nodig is etc. doordat ik uiteindelijk altijd weer op mijn pootjes terecht ben gekomen.
En natuurlijk kun je op je 40e andere dingen doen dan wanneer je dan jonge kinderen hebt. De tijd van "jong en onbezonnen" komt echter nooit terug, terwijl het per saldo niet heel veel uitmaakt of je 40 of 45 bent eer je je vrijheid terug krijgt, de dingen die je dan doet/kunt doen, zijn hetzelfde. Tenzij je natuurlijk van plan was tegen je 50e bejaard te worden![]()
quote:Op maandag 24 september 2007 22:10 schreef texelonia het volgende:
[..]
Ik heb er geen moeite mee hoor. Ik bedoel alleen maar dat je je eigen ervaring niet kunt vergelijken met een ervaring die je niet hebt. En dat geldt voor mijzelf uiteraard ook
Bedoel je dit stukje?quote:Op dinsdag 25 september 2007 09:02 schreef E.T. het volgende:
Misschien moet je mijn post nog maar een keer lezen..
Dan zie je namelijk dat ook dit, in bijna exact dezelfde bewoording, door mij genoemd wordt
Dat had ik blijkbaar verkeerd begrepen. Ik dacht dat je bedoelde dat je dan het verschil tussen jong en ouder zijn nooit had geweten, en je daardoor het ouderschap nooit op deze manier had ervaardquote:Op maandag 24 september 2007 16:37 schreef E.T. het volgende:
Rouvoet.quote:
*mompelt iets over gasfles en harrie*quote:
And on that note: Dit topic kan dicht.quote:Op dinsdag 25 september 2007 09:14 schreef yvonne het volgende:
Alle mensen zijn anders, ook vrouwen
Voor de een is het perfect om heel vroeg kinderen te willen en een ander is er pas veel later klaar voor.
Who cares?!
Hé, is het al tijd voor feestdagenforum?!quote:Op dinsdag 25 september 2007 09:18 schreef dutchie het volgende:
[..]
And on that note: Dit topic kan dicht.
![]()
Oh, oudere ouders zijn accuut dement en hebben uiteraard geen notie meer hoe het was om jong te zijn.quote:Op maandag 24 september 2007 21:18 schreef Keukenprinsesje het volgende:
Leuk voor de kids is denk ik dat wij zelf nog niet vergeten zijn hoe het was om jong te zijn. Ze geven zelf aan dat ze blij zijn dat hun ouders nog onder de 50 zijn, in tegenstelling tot de meeste klasgenoten ;-)
Jah dat zijn meestal mensen die niets mee gemaakt hebben in hun leven en altijd wat te klagen hebben.quote:Op maandag 24 september 2007 10:56 schreef KD-fotografie het volgende:
Ik snap eigenlijk totaal niet waarom mensen de behoefte hebben om als je jong zwanger bent te vermelden dat het minstens een hel wordt.
Ik heb ook regelmatig gehoord, wacht maar tot..........dan praat je wel anders!!!!
Eerst tot het geboren zou worden, dan tot ze zou gaan kruipen, daarna tot ze zou gaan lopen.
Maar ja, ik wacht nog steeds......
quote:Op dinsdag 25 september 2007 09:18 schreef yvonne het volgende:
Maar wat wil Rouvoet nu weer?
Dat alle vrouwen weer vanaf een jaar of 18 hordes kinderen gaan produceren?
Ben het daar - vanuit eigen perspectieven - niet mee eens. Heb in mijn vroege leven heel wat 'meegemaakt' wat toch wel tot de categorie traumatisch behoort, maar heb daar nooit over geklaagd.quote:Op dinsdag 25 september 2007 09:26 schreef DarkManta het volgende:
[..]
Jah dat zijn meestal mensen die niets mee gemaakt hebben in hun leven en altijd wat te klagen hebben.
Haha, wilde net ietsdergelijks typen. Ik werd behoorlijk kinds op den duurquote:Op dinsdag 25 september 2007 10:30 schreef Brighteyes het volgende:
Ja, of niet. Ik ken ook gevallen van flink ontsporen na het meemaken van vreselijke dingen, in mijn ogen ben je dan juist niet volwassen.
Voor we de discussie krijgen 'ik heb meer meegemaakt met mijn 20 jaar, dan jij met je 35e, dus ik heb meer ervaring'.
quote:Op dinsdag 25 september 2007 10:30 schreef Brighteyes het volgende:
Ja, of niet. Ik ken ook gevallen van flink ontsporen na het meemaken van vreselijke dingen, in mijn ogen ben je dan juist niet volwassen.
Voor we de discussie krijgen 'ik heb meer meegemaakt met mijn 20 jaar, dan jij met je 35e, dus ik heb meer ervaring'.
Och, dat is ook een fasequote:
Hier mogen ze dat niet eens, in het donker buiten spelen, maar dat is ook omdat we geen lantaarns hebben en ik vrij achteraf woon. Gelukkig willen ze ook niet, want het stikt hier 's avonds van de muizen, egels en vleermuizen.quote:Op dinsdag 25 september 2007 13:44 schreef Ticootje het volgende:
Tan, ik denk wat dat betreft onze aankomende kleine het een stuk makkelijker gaat krijgen dan Priscil.
Wat ik echt vreselijk eng vind is buiten spelen als het al donker is. Maar goed, nu is het om half 8 al donker. Normaal hoeft ze pas om 8 uur binnen te zijn. En in het weekend om half 9. Afgelopen zaterdag zat ik echt een beetje in de stress, ik vond het vreselijk dat ze nog buiten was.
quote:Op dinsdag 25 september 2007 14:06 schreef Ticootje het volgende:
http://www.nu.nl/news/124(...)geren_stijgt%27.html
Dit vind ik dan wel weer verontrustend..
Dat laatste verbaasd mij dan weer niet. Althans, wat ik er zo van hoor is de gemiddelde ontmaagdingsleeftijd de laatste jaren drastisch omlaag is gegaan dus dan lijkt me dat de leeftijd voor ongewenste zwangerschappen ook wel mee omlaag gaat.quote:Opmerkelijk is dat er ook enkele zwangerschappen in de leeftijd van 10 tot 14 jaar gemeld zijn.
Hier wist zoonlief in groep 4 pcies te vertellen hoe het zat... hij ahd een boek van de biebkar van school gelezen!!! Vind het helemaal niet erg dat ie weet/leest van "de bloemetjes en de bijtjes", maar had liever wel gewetend at die boeken op die kar stonden!!quote:Op dinsdag 25 september 2007 14:43 schreef Ticootje het volgende:
Priscil krijgt dit jaar al sexuele voorlichting op school...
Ik kreeg dat in de 3e klas van het voortgezet onderwijs..
Denk dat je hier de spijker op de kop slaat. Zo was het voor mij wel, voortdurend dat gevoel hebben dat ik me moest bewijzen, dat ik heus wel een goede moeder was ondanks mijn twintig lentes.quote:Op dinsdag 25 september 2007 14:16 schreef vamperotica het volgende:
Tan... het is zo herkenbaar wat je schrijft... Dat "moeder willen/MOETEN zijn van een perfecte peuter" .. Of dat nou komt door het Willen laten zien dat je eht als jonkie heus ook wel goed kan, dat opvoeden....
Ik denk het eigenlijk niet... ik denk dat het in je karakter zit of niet. Ik heb ook behoorlijk de drang om te bewijzen dat ik een goede moeder ben en Isa een goed opgevoed kindquote:Op dinsdag 25 september 2007 15:16 schreef Tan het volgende:
[..]
Denk dat je hier de spijker op de kop slaat. Zo was het voor mij wel, voortdurend dat gevoel hebben dat ik me moest bewijzen, dat ik heus wel een goede moeder was ondanks mijn twintig lentes.
Hier niet hoor... De oudste twee MOESTEn keurig opgevoede poppetjes zijn... Er moest en zou een dank je wel af bij de slager enz.. Bij nr 3 werd het al minder, bij nr 4 nog minder en nr 5 da's straks gewoon zo'n irritant rotjong wat al schreeuwend en jankend om vanalles door de winkels rent!quote:Op dinsdag 25 september 2007 15:20 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Ik denk het eigenlijk niet... ik denk dat het in je karakter zit of niet. Ik heb ook behoorlijk de drang om te bewijzen dat ik een goede moeder ben en Isa een goed opgevoed kind
Hier zijn 1 en 2 inderdaad 'gedrilld', toch luister(d)en ze niet beter dan nummer 3 en 4, terwijl ik bij hen veel minder streng ben geweest. Maar je leert van je fouten en dat zal ongeacht de leeftijd zijn.quote:Op dinsdag 25 september 2007 15:26 schreef vamperotica het volgende:
[..]
Hier niet hoor... De oudste twee MOESTEn keurig opgevoede poppetjes zijn... Er moest en zou een dank je wel af bij de slager enz.. Bij nr 3 werd het al minder, bij nr 4 nog minder en nr 5 da's straks gewoon zo'n irritant rotjong wat al schreeuwend en jankend om vanalles door de winkels rent!![]()
Ja, dat is natuurlijk net zo goed BS. Dan kun je ook wel zeggen dat het geen zelfverzekerdheid is maar gewoon nog niet het gevaar van dingen inzien. Waarom zou een jonge moeder nou zelfverzekerder zijn dan een oudere (of andersom).quote:Op maandag 24 september 2007 20:36 schreef appelsap het volgende:
Ik was (en ben nog steeds ) 19 toen ik Damian kreeg.
Mijn kraamverzorgster zei ook dat jonge moeders vaak wat natuurlijker met baby's omgaan. Maar volgens haar had dat niks te maken met ouder en wijzer zijn, maar met zelfverzekerdheid.
Dat snapte ik ook nog niet.quote:Op dinsdag 25 september 2007 15:53 schreef Vivi het volgende:
[..]
Ja, dat is natuurlijk net zo goed BS. Dan kun je ook wel zeggen dat het geen zelfverzekerdheid is maar gewoon nog niet het gevaar van dingen inzien. Waarom zou een jonge moeder nou zelfverzekerder zijn dan een oudere (of andersom).
Preciesquote:Op dinsdag 25 september 2007 16:37 schreef appelsap het volgende:
[..]
Dat snapte ik ook nog niet.
Ik zeg ook niet dat dat is wat ik denk maar dat is wat zij er van denkt.
Persoonlijk denk ik dat het voor iedereen verschillend is en het met je karakter te maken heeft.
Tja, ik denk dan: "Waarom niet eerst eens zorgen dat je die 'tik' fatsoenlijk hebt verwerkt, lekker in je vel zit, je ook alleen goed voelt, geen irreëele angsten meer hebt, en dán eens zwanger worden?"quote:Op dinsdag 25 september 2007 10:38 schreef Ticootje het volgende:
ik heb best wat meegemaakt. Daar heb ik ook wel een behoorlijke tik aan overgehouden. Zo kan ik een vreselijke angsthaas zijn. Ik kan ook heel slecht tegen alleen zijn. Ik hoop dat ik naar mate ik ouder wordt dat ik dingen beter kan relativeren en dat de onbeheersbare angsten die ik nu soms nog ervaar op een gegeven moment angst wordt waar ik me overheen kan zetten.
Míts je eea verwerkt hebt. Anders loop je grote kans te gaan projecteren en compenseren en daar wordt je kind dan de dupe van.quote:Op dinsdag 25 september 2007 10:53 schreef Tan het volgende:
Toch denk ik dat je met die 'tik' je kinderen straks ook iets mee kunt geven, zolang je niet doordraaft.
Ja, maar dat lijkt me bijna een 'voorwaarde' om aan kinderen te beginnen.quote:Op dinsdag 25 september 2007 18:43 schreef Moonah het volgende:
[..]
Míts je eea verwerkt hebt. Anders loop je grote kans te gaan projecteren en compenseren en daar wordt je kind dan de dupe van.
En ik ben vrij jong meoder geworden maar heb dat eigenlijk nietquote:Op dinsdag 25 september 2007 15:20 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Ik denk het eigenlijk niet... ik denk dat het in je karakter zit of niet. Ik heb ook behoorlijk de drang om te bewijzen dat ik een goede moeder ben en Isa een goed opgevoed kind
En dat is o.a. wat ik bedoelde met dat moeder worden je verandert. Vroegah had ik helemaal niet echt verantwoordelijkheidsgevoel. En nu welquote:Op woensdag 26 september 2007 00:15 schreef bixister het volgende:
een kind op de wereld zetten is wel een verantwoordelijkheid.
Je zaakjes op orde willen hebben (zoals een huis waarin het kind een eigen kamertje heeft etc. etc.) en wel of niet flexibel kunen omgaan met het feit dat je met een kind niets kan plannen zijn toch wel 2 verschillende dingen en die hebben volgens mij vrij weinig met elkaar te maken.quote:Op woensdag 26 september 2007 08:58 schreef texelonia het volgende:
[..]
En dat is o.a. wat ik bedoelde met dat moeder worden je verandert. Vroegah had ik helemaal niet echt verantwoordelijkheidsgevoel. En nu wel
Ik denk trouwens dat poemojn wel en goed punt heeft. Veel mensen willen eerst een "perfecte" situatie creëren voordat ze aan kinderen beginnen. Juiste relatie uiteraard, werk, genoeg geld, groot huis, etc. En zo kun je het blijven uitstellen, want perfect bestaat natuurlijk niet.
En terwijl ik dit typ vraag ik me af of deze mensen als ze eenmaal ouder zijn dan ook meer moeite hebben met de onverwachtse en "onplanbare" dingen waar je mee te maken krijgt als je een kind hebt. Want je kunt alles wel precies uitstippelen, maar een kind trekt meestal toch zijn eigen plan.
quote:Op woensdag 26 september 2007 08:58 schreef texelonia het volgende:
En terwijl ik dit typ vraag ik me af of deze mensen als ze eenmaal ouder zijn dan ook meer moeite hebben met de onverwachtse en "onplanbare" dingen waar je mee te maken krijgt als je een kind hebt. Want je kunt alles wel precies uitstippelen, maar een kind trekt meestal toch zijn eigen plan.
Tot op zekere hoogte wel ja, maar sommige mensen willen alles mijn inziens iets té goed geregeld hebben. Dat moet iedereen natuurlijk voor zich weten, maar het was gewoon iets wat ik me afvroeg.quote:Op woensdag 26 september 2007 09:10 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Je zaakjes op orde willen hebben (zoals een huis waarin het kind een eigen kamertje heeft etc. etc.) en wel of niet flexibel kunen omgaan met het feit dat je met een kind niets kan plannen zijn toch wel 2 verschillende dingen en die hebben volgens mij vrij weinig met elkaar te maken.
Ja, daar kan ik wel in mee gaan ja. Alsof je pas kinderen kunt krijgen áls je een rijtjeshuis hebt, met stationwagen voor de deur en uitgestippeld pensioenplan. Fuck dat.quote:Op woensdag 26 september 2007 09:20 schreef texelonia het volgende:
[..]
Tot op zekere hoogte wel ja, maar sommige mensen willen alles mijn inziens iets té goed geregeld hebben.
Klopt, die mensen heb je zeker. Volgens mij is dat echter meer een karaktertrek dan iets dat leeftijdgerelateerd is.quote:Op woensdag 26 september 2007 09:20 schreef texelonia het volgende:
[..]
Tot op zekere hoogte wel ja, maar sommige mensen willen alles mijn inziens iets té goed geregeld hebben. Dat moet iedereen natuurlijk voor zich weten, maar het was gewoon iets wat ik me afvroeg.
Mwoch, het is ook maatschappelijk opgelegd hoor. Wij kregen echt wel wat scheve en vragende gezichten toen we vertelden dat 'we' zwanger waren en voorlopig lekker in ons huurflatje bleven zitten. Alsof het biologisch gezien onmogelijk is om daar kinderen te krijgen en op te voeden.quote:Op woensdag 26 september 2007 09:23 schreef E.T. het volgende:
maar ik denk dat controlfreak zijn, niet met leeftijd te maken heeft
Dat ligt dan aan de kringen waarin jij verkeerd.quote:Op woensdag 26 september 2007 09:26 schreef Jarno het volgende:
[..]
Mwoch, het is ook maatschappelijk opgelegd hoor. Wij kregen echt wel wat scheve en vragende gezichten toen we vertelden dat 'we' zwanger waren en voorlopig lekker in ons huurflatje bleven zitten. Alsof het biologisch gezien onmogelijk is om daar kinderen te krijgen en op te voeden.
quote:Op woensdag 26 september 2007 09:26 schreef Jarno het volgende:
[..]
Mwoch, het is ook maatschappelijk opgelegd hoor. Wij kregen echt wel wat scheve en vragende gezichten toen we vertelden dat 'we' zwanger waren en voorlopig lekker in ons huurflatje bleven zitten. Alsof het biologisch gezien onmogelijk is om daar kinderen te krijgen en op te voeden.
Oooooh, ging het dáár om.quote:Op woensdag 26 september 2007 09:30 schreef E.T. het volgende:
[..]
Met jou als vader kan ik me wel iets voorstellen bij de vragende gezichten![]()
Ik bedoel absoluut niet dat je eerst een 'paradijslijke toestand' moet scheppen alvorens aan kinderen te beginnenquote:Op dinsdag 25 september 2007 23:48 schreef poemojn het volgende:
En dan ben je in een paradijselijke toestand, helemaal klaar voor een kind, en gebeurt er iets noodlottigs waardoor je weer helemaal van voren af aan kunt beginnen.. Ik ben wat minder optimistisch dan jij denk ik, Moonah.
En misschien is het erg flauw, maar ik denk dat kinderen hier over het algemeen heel wat betere kansen hebben om goed op te groeien dan kinderen in bijv oorlogsgebieden. Veel problemen hier zijn ook 'luxeproblemen' (soms lijkt het wel of de menselijke geest misschien ook een bepaalde mate van 'problemen' nodig heeft om te functioneren, maar dat is misschien een vergezochte gedachte die hier offtopic is).
Yup, ik snap je wel.quote:Op woensdag 26 september 2007 07:50 schreef Tan het volgende:
[..]
Ja, maar dat lijkt me bijna een 'voorwaarde' om aan kinderen te beginnen.
Maar ik bedoelde ook niet dat je een 'tik' (is het trouwens niet tic? voordat het wordt verward met die zogenaamde opvoedkundige tik) moet uitleven op je kinderen, maar dat je het in een voordeel kunt gebruiken door extra alert te zijn.
Dat misschien niet, maar wat poemojn ookal zei, is het misschien wel zo dat die "controlfreaks" juist degenen zijn die op latere leeftijd kinderen krijgen. Omdat die alles zo geregeld willen hebben dat ze het kinderen krijgen maar blíjven uitstellen. waarmee ik dus zeker niet wil zeggen dat alle oudere ouders controlfreaks zijnquote:Op woensdag 26 september 2007 09:24 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Klopt, die mensen heb je zeker. Volgens mij is dat echter meer een karaktertrek dan iets dat leeftijdgerelateerd is.
De eerste jaren maakt dat niet veel uit,volgens mij. Wij hebben twee ruime kamers over, maar Fons slaapt nog gezellig bij ons.quote:Op woensdag 26 september 2007 09:29 schreef Brighteyes het volgende:
Ik zou wel mijn wenkbrauwen optrekken bij bewust kiezen voor een woonsituatie waar het kindje geen eigen kamertje heeft, dat is in mijn ogen gewoon niet echt handig.
Nou was het bij ons niet bewust en hadden we weinig andere keus, maar Noah heeft een jaar lang bij ons op de slaapkamer gelegen en is daar echt niet slechter van geworden. Daarbij zijn er zat ouders die hun kind de eerste maanden/jaar op hun eigen kamer, of zelfs in hun eigen bed laten slapen.quote:Op woensdag 26 september 2007 09:29 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Dat ligt dan aan de kringen waarin jij verkeerd.![]()
Althans... ik vind het zwaar bekrompen en zou daar geloof ik zelf geen seconde over na denken. Als er ruimte voor de baby is, is het toch prima?
Ik zou wel mijn wenkbrauwen optrekken bij bewust kiezen voor een woonsituatie waar het kindje geen eigen kamertje heeft, dat is in mijn ogen gewoon niet echt handig.
Jij verwoordt prima hoe ik er over denk eigenlijk.quote:Op woensdag 26 september 2007 09:45 schreef texelonia het volgende:
[..]
Nou was het bij ons niet bewust en hadden we weinig andere keus, maar Noah heeft een jaar lang bij ons op de slaapkamer gelegen en is daar echt niet slechter van geworden. Daarbij zijn er zat ouders die hun kind de eerste maanden/jaar op hun eigen kamer, of zelfs in hun eigen bed laten slapen.
De meeste dingen die mensen geregeld willen hebben voor een baby, zijn er meer voor het gemak van de ouders en voor de leuk, dan voor het kind zelf. Een babykamer is handig, en vooral ook erg luk om in te richten, maar die baby zelf mist er niks aan als het geen eigen kamer heeft.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind dat ook leuk, en ben blij dat Noah nu zijn eigen kamer heeft. En voor een tweede wil ik ook een babykamertje, aangezien we dat voor Noah nooit echt hebben kunnen doen. Maar een baby heeft het niet perse nodig
Integendeel denk ik. Volgens mij slapen ze veel liever bij mama en papa dan in hun mooie, dure kinderkamer.quote:Op woensdag 26 september 2007 09:45 schreef texelonia het volgende:
Maar een baby heeft het niet perse nodig
Ik weet niet of je dat zo kunt stellen. Misschien dat in de ogen van jonge mensen die kinderen krijgen met een gevoel van "ach, komt vast wel goed" de mensen die er langer over nadenken en wat meer voorbereidingen willen treffen, nogal gauw tot controlfreak wordt bestempeldquote:Op woensdag 26 september 2007 09:40 schreef texelonia het volgende:
[..]
Dat misschien niet, maar wat poemojn ookal zei, is het misschien wel zo dat die "controlfreaks" juist degenen zijn die op latere leeftijd kinderen krijgen. Omdat die alles zo geregeld willen hebben dat ze het kinderen krijgen maar blíjven uitstellen. waarmee ik dus zeker niet wil zeggen dat alle oudere ouders controlfreaks zijn
Daarom had ik het 'bewust' er ook bewust bijgezet omdat ik niet wilde dat jij je aangesproken voelt.quote:Op woensdag 26 september 2007 09:45 schreef texelonia het volgende:
[..]
Nou was het bij ons niet bewust en hadden we weinig andere keus, maar Noah heeft een jaar lang bij ons op de slaapkamer gelegen en is daar echt niet slechter van geworden. Daarbij zijn er zat ouders die hun kind de eerste maanden/jaar op hun eigen kamer, of zelfs in hun eigen bed laten slapen.
De meeste dingen die mensen geregeld willen hebben voor een baby, zijn er meer voor het gemak van de ouders en voor de leuk, dan voor het kind zelf. Een babykamer is handig, en vooral ook erg luk om in te richten, maar die baby zelf mist er niks aan als het geen eigen kamer heeft.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind dat ook leuk, en ben blij dat Noah nu zijn eigen kamer heeft. En voor een tweede wil ik ook een babykamertje, aangezien we dat voor Noah nooit echt hebben kunnen doen. Maar een baby heeft het niet perse nodig
Ik denk ook dat dat samen slapen ons al vele uren rust geleverd heeft.quote:Op woensdag 26 september 2007 09:52 schreef Jarno het volgende:
Volgens mij houden vooral kinderen die op hun eigen kamer slapen hun ouders wakker, maar goed.
Ik ben trouwens ook helemaal voor het op de eigen kamer slapen hoor. Maar qua gevoel denk ik wel dat het niet de meest natuurlijke en logische oplossing is.quote:Op woensdag 26 september 2007 09:54 schreef Bass-Miss het volgende:
[..]
Ik denk ook dat dat samen slapen ons al vele uren rust geleverd heeft.
Ik bedoelde het ook niet als stelling hoor. Zoals ik al zei, vroeg ik het me gewoon af. En ik zei er toch ook bij dat oudere ouders niet persé controlfreaks zijn. de dingen die jij noemt vind ik ook niet control freakerig.quote:Op woensdag 26 september 2007 09:48 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik weet niet of je dat zo kunt stellen. Misschien dat in de ogen van jonge mensen die kinderen krijgen met een gevoel van "ach, komt vast wel goed" de mensen die er langer over nadenken en wat meer voorbereidingen willen treffen, nogal gauw tot controlfreak wordt bestempeld
Ik vind dat bijvoorbeeld het eerst je studie afmaken en een paar jaar werken niet direct getuigen van controlfreak zijn. Of gewoon eerst lekker een paar jaar samen willen leven, werken en genieten ipv er meteen een kind bij te zetten. Of, zoals al eerder gezegd, eerst zelf goed in je vel zitten en eventueel oud zeer verwerkt hebben voor je aan een kind begint.
Waarmee ik niet wil zeggen dat op jonge leeftijd een kind krijgen per definitie erg is. Ik denk dat, zolang er goed over nagedacht is en het een bewuste keus is waar de voors en tegens zijn afgewogen, het over het algemeen een goede keus is. Hoewel ook de bewuste keus niet altijd de juiste is, imo.
Sluit ik me volledig bij aanquote:Op woensdag 26 september 2007 09:50 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
IK, let op IK dus, vind het wel heel belangrijk dat een kindje zijn eigen kamer heeft. Je kan me 100 keer vertellen dat het kindje er geen weet van heeft, maar ik lees en hoor anders genoeg verhalen van kinderen en ouders die elkaar wakker houden, of er op z'n minst onrustig door slapen. Voor mij betekent dat dat ik graag wil dat mijn kindje zo snel mogelijk op zijn eigen kamer gaat slapen.
Ach, ik ben het met je eens, maar dat is bijna automatisme, volgens mijquote:* Brighteyes snapt eigenlijk niet zo goed dat de verdediging tegen opmerkingen over eventueel jong ouderschap gelijk moet leiden tot een vingertje naar de overkant waar dan de oudere ouders zouden staan...
Privacy lijkt me zeker belangrijk voor een groter kind. Maar een baby is denk ik toch meer gesteld op gezelschap van zijn ouders dan op privacy.quote:Op woensdag 26 september 2007 09:58 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Sluit ik me volledig bij aan
Privacy, zowel voor ouders als voor kind, zijn belangrijk, imo en ik wil ook graag dat ons kindje zo snel mogelijk in zijn eigen bedje op zijn eigen kamer slaapt.
[..]
Ik voel me niet aangesproken hoorquote:Op woensdag 26 september 2007 09:50 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Daarom had ik het 'bewust' er ook bewust bijgezet omdat ik niet wilde dat jij je aangesproken voelt.
Maar het geeft wel heel goed aan dat sommige mensen andere doelen voor ogen hebben voor wat zij willen voor als hun kindje er is.
De een wil een koophuis en een stationwagen voor de deur, de ander vind een flatje met 3 kamers prima, weer een ander vindt 2 kamers ook goed genoeg.
IK, let op IK dus, vind het wel heel belangrijk dat een kindje zijn eigen kamer heeft. Je kan me 100 keer vertellen dat het kindje er geen weet van heeft, maar ik lees en hoor anders genoeg verhalen van kinderen en ouders die elkaar wakker houden, of er op z'n minst onrustig door slapen. Voor mij betekent dat dat ik graag wil dat mijn kindje zo snel mogelijk op zijn eigen kamer gaat slapen. Die dus overigens bij ons juist helemaal niet duur is, for the record.
* Brighteyes snapt eigenlijk niet zo goed dat de verdediging tegen opmerkingen over eventueel jong ouderschap gelijk moet leiden tot een vingertje naar de overkant waar dan de oudere ouders zouden staan...
Lijkt mij wishful thinking, zeker het eerste jaar, maar goed.quote:Op woensdag 26 september 2007 10:03 schreef miss_sly het volgende:
lijkt het me belangrijk dat je als stel ook nog iets eigens hebt.
Als je dan zonder kind samen in je eigen bed slaapt, heb je misschien zo nu en dan een paar uurtjes samenquote:Op woensdag 26 september 2007 10:07 schreef Jarno het volgende:
[..]
Lijkt mij wishful thinking, zeker het eerste jaar, maar goed..
Veel beseft een baby daar niet van hoor.quote:Op woensdag 26 september 2007 10:10 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Als je dan zonder kind samen in je eigen bed slaapt, heb je misschien zo nu en dan een paar uurtjes samen![]()
Daar gaat het mij nog niet eens om, hoewel ik voor mezelf denk dat als een baby iets ouder wordt en wat bewuster, het me toch niet helemaal lekker zou zitten.quote:Op woensdag 26 september 2007 10:10 schreef Bass-Miss het volgende:
[..]
Veel beseft een baby daar niet van hoor.![]()
Dat lijkt me ook heel erg intiem en geweldig, en wil ik zeker wel, soms. Het moet niet de standaard zijn, bij ons danquote:Op woensdag 26 september 2007 10:16 schreef Bass-Miss het volgende:
Tja, ik vind het enorm intiem om samen in bed te liggen met 'ons' kindje bij ons. Maar goed, dat is ieder zijn ding he.
Ja, dat ben je dus niet meer. Nooit meer.quote:Op woensdag 26 september 2007 10:13 schreef miss_sly het volgende:
jullie tweeen als stel, wat je voor de baby ook was.
Maar wel nog een beter stel.quote:Op woensdag 26 september 2007 10:19 schreef Jarno het volgende:
[..]
Ja, dat ben je dus niet meer. Nooit meer.
Nou, gun mij dan als onervaren aanstaande moeder het idee dat wij dat wel zo nu en dan zullen kunnen zijn. Natuurlijk is je kind altijd op de achtergrond, maar ik denk dat het belangrijk is om elkaar zo nu en dan ook nog eens te zien en te benaderen als partner, geliefde en niet alleen als de andere ouder.quote:Op woensdag 26 september 2007 10:19 schreef Jarno het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 26 september 2007 10:00 schreef Jarno het volgende:
Baby's hebben helemaal geen behoefte aan privacy. Baby's hebben behoefte aan papa en mama, 24/7. Privacy is een cultureel bepaald verschijnsel.
quote:Op woensdag 26 september 2007 10:24 schreef miss_sly het volgende:
Als je zelfs je bed altijd deelt met je kind, heb je helemaal niets meer.
En met een klap weer terug ontopicquote:Op woensdag 26 september 2007 10:29 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik zie dus weinig toegevoegde waarde in het 24/7 kinderen in je zeer directe nabijheid. En ik zie soweiso geen link met de leeftijd van de ouders eigenlijk.
Daar zijn de meningen over verdeeld.quote:Op woensdag 26 september 2007 10:31 schreef Swetsenegger het volgende:
Sowieso is het levensgevaarlijk voor het kind.
wij hebben onze kinderen wel op onze kamer gehad, maar niet in ons bed. althans, niet om te slapen. (voeden en stoeien op zondagochtend wel dus..quote:Op woensdag 26 september 2007 10:24 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nou, gun mij dan als onervaren aanstaande moeder het idee dat wij dat wel zo nu en dan zullen kunnen zijn. Natuurlijk is je kind altijd op de achtergrond, maar ik denk dat het belangrijk is om elkaar zo nu en dan ook nog eens te zien en te benaderen als partner, geliefde en niet alleen als de andere ouder.
Als je zelfs je bed altijd deelt met je kind, heb je helemaal niets meer.
Tenminste, dat is mijn idee, MIsschien haalt de praktijk me straks wel in, maar ik zie toch om ons heen wel degelijk stellen waarbij dit mogelijk is.
quote:Op woensdag 26 september 2007 10:34 schreef Bass-Miss het volgende:
[..]
Daar zijn de meningen over verdeeld.
dat ja...quote:Op woensdag 26 september 2007 10:36 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Is dat zo? Ik heb alleen maar onderzoeken gezien waarin aangetoont wordt dat het kind grote risico's loopt. Kinderen die gesmoord worden doordat ouders dekens over zich heen trekken en dergelijk.
Ik ben wel geinteresseerd in andere wetenschappelijke meningen
Ondanks dat ik zelf amper sliep met dat kind in bed omdat ik continue bang was dat er perongeluk op zou gaan liggen ofzo
quote:Op woensdag 26 september 2007 10:39 schreef Bass-Miss het volgende:
http://www.natuurlijkouderschap.org/voordelen-samen-slapen.html
Ja, er zitten inderdaad nogal wat 'voorwaarden' bij.quote:Op woensdag 26 september 2007 10:55 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Wel allemaal oude onderzoeken en er staat ook wel duidelijk in dat het hoofdje nooit bedekt mag worden.
Als je je als oude romdraait en het deken optrekt is er natuurlijk een grote kans dat je de dekens over het kind heen trekt in je slaap.
Misschien een persoonlijke keuze, maar de logica zegt mij in ieder geval dat je een grotere kans loopt het kind onder een deken te begraven als het tussen beide ouders ligt dan wanneer het in een eigen kort opgemaakt bed ligt.
quote:Op woensdag 26 september 2007 11:00 schreef Bass-Miss het volgende:
[..]
Ja, er zitten inderdaad nogal wat 'voorwaarden' bij.
Hier ligt hij dus bijvoorbeeld een stuk hoger dan ons en in een slaapzak.
Ik las ook eens in een recent Nederlands boek (vraag me niet weer welk) dat het aangeraden wordt vanaf vier maanden. Daarvoor in een bedje naast het bed.
quote:Op woensdag 26 september 2007 11:04 schreef Bass-Miss het volgende:
Ik moet er wel bijzeggen dat we dat eigenlijk helemaal niet van plan waren. Zijn bedje stond klaar naast ons bed...
Maar toen hij geboren was, zei de vroedvrouw dat hij gerust bij mij kon blijven liggen en na wat getwijfel en opzoekwerk is dat eigenlijk zo gebleven tot nu.
Nee, wij hebben namelijk nog een tweede bed ook.quote:Op woensdag 26 september 2007 11:07 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Wil je je bed dan niet ene keer weer helemaal voor jullie zelf hebben?
Ik vind het altijd wel prettig dat onze slaapkamer ONZE slaapkamer is. Een beetje wat hierboven ook al gezegd is. We zijn overal uit huis 'verdreven', heb computerkamers op moeten offeren voor kinder vertrekken, speelgoed stapelt zich in elke hoek op.... maar de slaapkamer is van ons
Ben ik niet met je eens... Maar goed, ieder zijn eigen meningquote:Op woensdag 26 september 2007 10:19 schreef Jarno het volgende:
[..]
Waarom 'ons' tussen aanhalingstekens?quote:Op woensdag 26 september 2007 10:16 schreef Bass-Miss het volgende:
Tja, ik vind het enorm intiem om samen in bed te liggen met 'ons' kindje bij ons. Maar goed, dat is ieder zijn ding he.
Nou, met zo'n opmerking hadden ze bij mij ook een flink probleem gehad. Gatverdamme zeg!quote:Op woensdag 26 september 2007 11:30 schreef Pien85 het volgende:
Een van de eerste vragen daar was: je bent nog zo jong, waarom heb je geen abortus laten plegen? We zijn weg gegaan en zij is opzoek gegaan naar een ander consultatiebureau, uiteraard eerst even daar om uitleg gevraagd, er van uitgaande dat zij niet echt de koningin van de subtiliteit is kun je je voorstellen wat dat voor scene moet zijn geweest
Om de intimiteit te benadrukken.quote:Op woensdag 26 september 2007 11:35 schreef Vivi het volgende:
[..]
Waarom 'ons' tussen aanhalingstekens?
Oh, het stond een beetje raar, net of ie niet echt van jullie was ofzoquote:Op woensdag 26 september 2007 11:40 schreef Bass-Miss het volgende:
[..]
Om de intimiteit te benadrukken.
Persoonlijk vind ik dat een beetje vreemd...quote:Op woensdag 26 september 2007 11:49 schreef Ticootje het volgende:
Mijn broertje (bijna 21) versleept ook nog steeds zn matras naar mn ouders slaapkamer als hij zich ziek voelt...
Dan had ik ver moeten slepen met mijn martasje op mijn 21ste, aangezien ik toen een dorp verderop woonde.quote:Op woensdag 26 september 2007 11:49 schreef Ticootje het volgende:
Mijn broertje (bijna 21) versleept ook nog steeds zn matras naar mn ouders slaapkamer als hij zich ziek voelt...
Je bent niet alleen......quote:Op woensdag 26 september 2007 11:50 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Persoonlijk vind ik dat een beetje vreemd...
Ook daar kunnen meningen over verschillen. Ik vind het dus wel belangrijk dat een kind vanaf jonge leeftijd een eigen kamer heeft die niet gedeeld hoeft te worden. Een eigen plekje voor de eigen spullen waar het kind zich kan terugtrekken omdat het daar helemaal eigen en geborgen is.quote:Op woensdag 26 september 2007 11:39 schreef Bass-Miss het volgende:
Tot een jaar of tien zie ik dat ook niet duren, hoor. Het lijkt me alleen geen probleem als ze tot die leeftijd een kamer delen met broertjes of zusjes.... Nadien denk ik dat er idd meer behoefte aan een eigen plekje komt.
Het plan is hier dat we zodra hij daar besef van heeft een eigen kamer maken en dan heeft hij de keuze. Denk dat het op die manier best aantrekkelijk gemaakt wordt om op een eigen kamer te slapen. Het hoeft ook niet meteen.
Ik ookquote:Op woensdag 26 september 2007 11:50 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Persoonlijk vind ik dat een beetje vreemd...
ik merk aan mijn jongens dat ze dat ook echt nodig hebben! de kamers zijn ook zéér verschillend. Leuk om te zien. Vandaar ook dat wij met ons matrasje naar de kamers van de boys gingen als ze niet lekker waren. Om dáár hun plek te maken.quote:Op woensdag 26 september 2007 11:51 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ook daar kunnen meningen over verschillen. Ik vind het dus wel belangrijk dat een kind vanaf jonge leeftijd een eigen kamer heeft die niet gedeeld hoeft te worden. Een eigen plekje voor de eigen spullen waar het kind zich kan terugtrekken omdat het daar helemaal eigen en geborgen is.
Ach bij de eerste waren de opmerkingen nog een stuk erger. Ze woonde toen in een wijk waar dat blijkbaar absoluut niet kon, jong moeder worden/zijn. De meeste vreemde dingen heeft ze om dr oren gehad, maar goed dit is een beetje offtopicquote:Op woensdag 26 september 2007 11:35 schreef Jarno het volgende:
[..]
Nou, met zo'n opmerking hadden ze bij mij ook een flink probleem gehad. Gatverdamme zeg!
Alsof je een kind geen geborgenheid biedt als je hem in zijn eigen bed laat slapenquote:Op woensdag 26 september 2007 11:46 schreef Bass-Miss het volgende:
Tja, tegenwoordig hoor je meer en meer dat geborgenheid zelfstandigheid niet in de weg hoeft te staan. Integendeel.
Ik denk dat er in het geval van dat neefje wel wat anders aan de hand is.
Als hij ziek is mag hij bij mama slapen en dat mag zolang als dat hij zich daar goed bij voelt, nu is hij niet zovaak ziek en als hij bij me wil slapen erom is er ook echt wat aan de hand, dus erg is het niet.quote:Op woensdag 26 september 2007 11:55 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
ik merk aan mijn jongens dat ze dat ook echt nodig hebben! de kamers zijn ook zéér verschillend. Leuk om te zien. Vandaar ook dat wij met ons matrasje naar de kamers van de boys gingen als ze niet lekker waren. Om dáár hun plek te maken.
Maar goed, het is duidelijk te zien dat deze mening niet leeftijdgebonden is...![]()
Tuurlijk, is erg leuk en bijzonder, maar imo geen reden om jong aan kinderen te beginnen. Als het toevallig zo uitkomt, is dat erg leukquote:Op woensdag 26 september 2007 14:47 schreef KD-fotografie het volgende:
Demi heeft nog 2 grootopa's en 1 grootoma's
4 generaties vind ik toch ook wel bijzonder en wie weet worden het er ooit nog 5 ook.
Toen mijn broer werd geboren waren er 5 generaties, de overgrootopa (heet dat zo?) van mijn broer en mij is gestorven toen hij 98 jaar was.
Klopt... Bij Isa was dat ook zo, nou ja, bijna... Er ontbrak een schakel, namelijk oma, maar ama (oma van vriend) leefde nog wel.quote:Op woensdag 26 september 2007 15:13 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Tuurlijk, is erg leuk en bijzonder, maar imo geen reden om jong aan kinderen te beginnen. Als het toevallig zo uitkomt, is dat erg leuk
De enige juiste reden, op welke leeftijd dan ookquote:Op woensdag 26 september 2007 15:16 schreef Ticootje het volgende:
Nee, het is zeker niet de reden dat ik nu kindjes wil...
Ik ben gewoon zo toe aan een kindje!
Zeg ook niet dat dat een reden is.quote:Op woensdag 26 september 2007 15:13 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Tuurlijk, is erg leuk en bijzonder, maar imo geen reden om jong aan kinderen te beginnen. Als het toevallig zo uitkomt, is dat erg leuk
Het is een factor die meespeeld, maar geen heel belangerijke, is meer dat als je toch al jong eraan wilt beginnen dat een leuk extraatje is.quote:Op woensdag 26 september 2007 15:13 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat viel mij ook op inderdaad... Mijn vader wordt 60 dit jaar, moeder is 47 geworden. Ik ben overigens 31, mijn ouders waren dus resp. 29 en 26 toen ze mij kregen...quote:Op woensdag 26 september 2007 17:32 schreef KD-fotografie het volgende:
pff, de meeste tieners daar hebben ouders van mijn ouders leeftijd of zelfs nog ouder.
Toch wel vreemd om te lezen moet ik zeggen, mijn moeder is 52 en mijn (stief)vader is 46.
Ik vind dat echt totaal niet gek. Bijna al mijn vriendinnen hebben ouders die tussen eind veertig tot zestig jaar zijn. Mijn ouders zijn 55 en 54, ik vind dat prima en ik zou het zelf niet anders doen. Ik denk dat ik sowieso wel zal opvoeden in de stijl van mijn ouders als ik kinderen krijg, ik zal wrs. alleen niet zoals mijn moeder thuisblijven bij mijn eventuele kinderen. En dat terwijl ik het altijd zo fijn vond dat mijn moeder thuis was als ik terug kwam van school en dat ik nooit hoefde over te blijven...Mja. Zorgen voor heel veel later.quote:Op woensdag 26 september 2007 17:32 schreef KD-fotografie het volgende:
pff, de meeste tieners daar hebben ouders van mijn ouders leeftijd of zelfs nog ouder.
Toch wel vreemd om te lezen moet ik zeggen, mijn moeder is 52 en mijn (stief)vader is 46.
Is dat niet gewoon karakter? Ik ben 22, maar speels, neuh, zo zou ik mezelf niet willen omschrijven. Mijn moeder van 50 doet gekkere dingen met kids dan ik...quote:Op woensdag 26 september 2007 14:12 schreef erodome het volgende:
Bewuste keuze, om meerdere redenen, jong moeder zijn(vader net zo goed) is erg leuk, je bent zelf ook nog lekker speels, veel minder kans op complicatie's dan echt ouder aan kinderen beginnen, het leven opbouwen met een kind erbij ipv leven opbouwen en er dan een kind bijgooien.
Met een gemiddelde levensverwachting van toch ruim in de 70 zullen de mensen die met 35 kinderen krijgen óók de belangrijke dingen in het leven van hún kids nog meemaken... En 5 jaar ouder bij je eerste kind maakt ook niet dat je ineens de bruiloft niet meer mee zult maken.quote:En ik ben nooit te oud om een potje te voetballen of iets in die geest, mits er geen gekke dingen gebeuren zal ik er zijn bij alles wat belangerijk is in zijn leven en zal ik met een heleboel meedoen.
Mijn kleinkinderen zal ik nog kennen en echt wat mee kunnen doen(ik weet het geen zekerheid, maar hij zorgt er gewoon maar voor dat ik kleinkinderen krijg!), ik heb zelfs een kleine kans om achterkleinkinderen te gaan meemaken.
Dat het goed voelt lijkt me het belangrijkste.quote:Ik heb nooit spijt gehad van de keuze die we hebben gemaakt, het enigste waar wat spijt over kan bestaan is dat we het niet eerder hebben gedaan, maar toen leek dat het verstandigste(achteraf dingen bekijken is makkelijk).
Als ik nu zwanger zou raken, dan is 't zelfs een achter-achterkleinkind! En aangezien onkruid niet vergaat, gok ik dat mijn overgrootmoeder nog wel even mee kan en dat de kans dat ze iets dergelijks mee gaat maken (al dan niet van één van de overige ongeveer 35 achterkleinkinderen) nog best aanwezig is ook. Al zal het waarschijnlijk eerder een kind van mijn zusjes zijn...quote:Op woensdag 26 september 2007 14:16 schreef Ticootje het volgende:
Hier is dus een achterkleinkindje aan het broeden..
Mijn opa's en oma's leven allemaal nog...
Ligt dat er niet ook aan of iemand de jongste is of juist de oudste? Ik ben 22, mijn ouders zijn begin 50. De jongste thuis is 8 jaar jonger, die heeft, als men niet weet dat er nog drie boven zitten, ineens weer "oude" ouders.quote:Op woensdag 26 september 2007 17:32 schreef KD-fotografie het volgende:
Ook wel voor een deel, ben nu nogsteeds van het loltrappen, maar het kan ook echt nog.quote:Op donderdag 27 september 2007 17:30 schreef innovative het volgende:
[..]
Is dat niet gewoon karakter? Ik ben 22, maar speels, neuh, zo zou ik mezelf niet willen omschrijven. Mijn moeder van 50 doet gekkere dingen met kids dan ik...
5 jaar maakt niet zo'n verschil, ik doelde meer op mensen die ik pas na hun 35ste een kind zie krijgen, stel op je 36ste je eerste kind, dan ben je al 46 als je kind 10 is, dat is al een hele leeftijd vind ik persoonlijk, je komt toch wel in de risiko leeftijden dan, het kan heel goed gaan, maar toch gaan er ook nog echt een hoop dood tussen die 45 en 50 jaar in...quote:Met een gemiddelde levensverwachting van toch ruim in de 70 zullen de mensen die met 35 kinderen krijgen óók de belangrijke dingen in het leven van hún kids nog meemaken... En 5 jaar ouder bij je eerste kind maakt ook niet dat je ineens de bruiloft niet meer mee zult maken.
Tja, ik kan me mij opa, toen ik zelf kind was, niet anders herinneren dan voetballend en wel in bomen klimmend. Hij was toen een jaar of 60. Overigens gaat hij bijvoorbeeld nog steeds skiën, ondanks het feit dat hij aardig in de 70 is.quote:Op donderdag 27 september 2007 21:36 schreef erodome het volgende:
Ook wel voor een deel, ben nu nogsteeds van het loltrappen, maar het kan ook echt nog.
Mijn moeder bv, in de 50 is ook van het lol maken, maar het kan allemaal niet meer zoals vroeger.
Klimmen in bomen, mee door de tunnels bij ballorig sjezen en dat soort dingen zitten er gewoon niet meer in, bij mij duurt dat nog wel even voordat dat niet meer kan.
Tussen de 30 en 40 gaan gemiddeld iets minder dan 100 mensen per 100.000 mensen dood, tussen de 40 en 50 zo'n 200. Dat is een verschil tussen 0,1% en 0,2%. Niet echt "een hoop", vind ik, eigenlijk, bekeken op het geheel.quote:5 jaar maakt niet zo'n verschil, ik doelde meer op mensen die ik pas na hun 35ste een kind zie krijgen, stel op je 36ste je eerste kind, dan ben je al 46 als je kind 10 is, dat is al een hele leeftijd vind ik persoonlijk, je komt toch wel in de risiko leeftijden dan, het kan heel goed gaan, maar toch gaan er ook nog echt een hoop dood tussen die 45 en 50 jaar in...
Tja, het is hun leven.quote:Op vrijdag 28 september 2007 10:37 schreef hassanjassan het volgende:
man man man...wat ik dus NU weer meemaak, breekt mijn klomp....mijn zwager en zijn vriendin zijn zwanger....hij is 26 en zij is 21. Niet gepland....maar zij slikt toch de pil, dan ben je toch voor 98% gedekt? de kans is echt minimaal, maar goed, dat argument zal ik niet gebruiken.
Waar ik dus wel bezorgd om ben, is of ze er emotioneel, fysiek en financieel wel aan toe zijn. Zij komt net uit de ZW wegens depressie (duurde 6 maanden geloof ik) en zit nog thuis voor de buis. Hij heeft net zijn opleiding tot broeder afgemaakt, nadat hij eerst 3x gewisseld heeft van opleiding. Zij heeft geen opleiding, behalve basisschool. Ze kunnen net de eindjes aan elkaar knopen financieel gezien. Opvang, oppas, etc..hebben ze nog geeneens over nagedacht, laat staan de kosten van het verzorgen en opvoeden van een kind.
Dit wordt nog een leuke soap met al deze ingrediënten. Nou weet ik zelf ook wel dat ze zich uiteindelijk zullen redden, maar het rommelt al erg bij de basis en dat is nou net wat je zo stabiel mogelijk wilt hebben toch?
M'n huisarts vertelde me dat zelfs dan de kans nog steeds nihil is en het niet in verhouding staat met het aantal vrouwen dat door de pil heen zwanger wordt.quote:Op vrijdag 28 september 2007 10:43 schreef Ticootje het volgende:
Het ligt een beetje aan het gebruik van de pil. Je moet er niet 1 vergeten, of meerdere dagen achter elkaar. Bij lichte pillen moet je zorgen dat je ze rond dezelfde tijd inneemt. Verder als je antibiotica slikt dan is de werking van de pil nihil, ook andere medicijnen kunnen het effect van de pil verkleinen.
Klopt, en de huisarts moet dat dan ook even erbij zeggen vind ik.quote:Op vrijdag 28 september 2007 10:50 schreef Ticootje het volgende:
Nou, bij sommige antibiotica is echt bewezen dat de pil dan niet meer werkt. Daar heb ik ook al genoeg verhalen over gehoord, dus ben je aan de pil en krijg je antibiotica voorgeschreven gebruik dan een condoom, want de pil is dan niet meer veilig.
Indien een vrouw geen overgewicht heeft zelfs 99,8% bij perfect gebruik.quote:Op vrijdag 28 september 2007 10:37 schreef hassanjassan het volgende:
man man man...wat ik dus NU weer meemaak, breekt mijn klomp....mijn zwager en zijn vriendin zijn zwanger....hij is 26 en zij is 21. Niet gepland....maar zij slikt toch de pil, dan ben je toch voor 98% gedekt? de kans is echt minimaal, maar goed, dat argument zal ik niet gebruiken.
Dat is dus niet zo, bij lichte pillen. Niet meer dan 12 uur te laat zijn, maar dat geldt bij elke pil. En als je 'm vergeet, dan bel je toch je apotheek wat je moet doen, haal je een morning after pil indien nodig en gebruik je een condoom indien nodig? Dat mérk je toch? Hetzelfde geldt voor antibiotica, ik vind het je verantwoordelijkheid als pilgebruikster om op de hoogte te zijn van het risico en dus informatie te vragen bij je apotheek (want die, en niet de huisarts, is verantwoordelijk voor informatie over de wisselwerking tussen medicijnen)quote:Op vrijdag 28 september 2007 10:43 schreef Ticootje het volgende:
Het ligt een beetje aan het gebruik van de pil. Je moet er niet 1 vergeten, of meerdere dagen achter elkaar. Bij lichte pillen moet je zorgen dat je ze rond dezelfde tijd inneemt. Verder als je antibiotica slikt dan is de werking van de pil nihil, ook andere medicijnen kunnen het effect van de pil verkleinen.
Mijn mama koopt ook babykleertjes voor mij... Misschien denken mensen wel dat zij zwanger is.quote:Op vrijdag 28 september 2007 11:47 schreef marlieske het volgende:
-knip-
Nee ik ben van mening dat ik liever een meisje van 23 met zwangere buik baby spullen zie kopen als een vrouw van 45.
Ik vind dit bijna net zo bekrompen klinken als de vooroordelen over jonge ouders, eigenlijk.quote:Op vrijdag 28 september 2007 11:47 schreef marlieske het volgende:
Ik vind het eerder verontrustend dat er veel vrouwen pas half weg 30 of ruim over de veertig pas aan hun kinderwens gaan denken/werken.
Als je de ouders van nu leest, ben je met je 28 jaar oud een jonge moeder..... dat vind ik echt een verkeerde ontwikkeling. Ik heb de OvN elke maand gehaald en iedere keer valt mijn bek weer wagenwijd open, vrouwen die het met hun 43 jaar raar vinden dat ze 5x een miskraam krijgen.....
en dan uiteindelijk een gehandicapt kind krijgen, heel vervelend maar je weet toch dat de risico's groter worden als je ouder zwanger raakt.
Nee ik ben van mening dat ik liever een meisje van 23 met zwangere buik baby spullen zie kopen als een vrouw van 45.
Ben ik met je eens, maar *puur biologisch* gezien heeft ze wel een punt natuurlijk.quote:Op vrijdag 28 september 2007 11:56 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik vind dit bijna net zo bekrompen klinken als de vooroordelen over jonge ouders, eigenlijk.
Misschien als je het hebt over 43 jaar, wat volgens mij ook extreem is en echt niet zo heel vaak voorkomt.quote:Op vrijdag 28 september 2007 12:48 schreef Vivi het volgende:
[..]
Ben ik met je eens, maar *puur biologisch* gezien heeft ze wel een punt natuurlijk.
Welk punt dan? Dat je niet bewust risico's op gehandicapte kinderen mag nemen? Tsja... Zo kan je nog wel een paar mensen uitsluiten van het krijgen van kinderen, jong of niet...quote:Op vrijdag 28 september 2007 12:48 schreef Vivi het volgende:
[..]
Ben ik met je eens, maar *puur biologisch* gezien heeft ze wel een punt natuurlijk.
Nou, als ik erodome moet geloven, heb ik de tena-ladies naast mijn kinds luiers liggen, de rollater naast haar loopfietsje geparkeerd en bezoek ik alvast de bejaardensoos als mijn kind naar de psz is.quote:Op vrijdag 28 september 2007 12:58 schreef Brighteyes het volgende:
Zoals miss_sly zegt, superbekompen, als dat dan die zogenaamde 'jonge geest' is dan hou ik mijn hart vast voor de rest van de opvoeding en de opvattingen die meegegeven worden...
Weer zo'n vooroordeel... Waarom zou je als moeder niet uit kunnen gaan en gek doenquote:Op vrijdag 28 september 2007 13:27 schreef miss_liss het volgende:
Ik ben 19 jaar en ga volgend jaar samenwonen.
Als we er samen financieel in staat voor zijn wil ik zo snel mogelijk kinderen.
Gewoon omdat wij het willen en er klaar voor zijn.
Natuurlijk ga ik nog wel eens uit en doe ik gek, maar kan je dat als moeder dan niet meer.
Als dit wel eens ter sprake komt in mijn omgeving krijg je van die opmerkingen: je leven stopt met kinderen, je bent nog zo jong, het is zo zonde.
Soms word ik hier echt misselijk van. Mijn ouders zijn 41 en 42 en zitten nu samen in Griekenland en ik ben met mijn broertjes alleen thuis.
Je leven stopt niet het wordt gewoon anders en ik ben net zo goed in staat om een kind op te voeden als iemand van 45.
Groetjes melissa
Het is algemeen bekend dat je na je 35ste veel grotere risiko's gaat lopen als je dan pas aan je eerste kind begint.quote:Op vrijdag 28 september 2007 12:58 schreef Brighteyes het volgende:
Als het echt not done geweest was biologisch gezien dan zou het ook echt niet meer mogelijk geweest zijn op 'latere' leeftijd. Tuurlijk van mij hoeft een vrouw van 50 echt geen IVF behandeling meer te ondergaan, maar om mensen van achterin de 30 al als oud en afgeschreven af te doen vind ik echt te ver gaan.
Zoals miss_sly zegt, superbekompen, als dat dan die zogenaamde 'jonge geest' is dan hou ik mijn hart vast voor de rest van de opvoeding en de opvattingen die meegegeven worden...
Zo vind ik het beter... wie bepaalt er nou wat hoort en wat niet hoort...quote:Op vrijdag 28 september 2007 14:04 schreef erodome het volgende:
[..]
Het is algemeen bekend dat je na je 35ste veel grotere risiko's gaat lopen als je dan pas aan je eerste kind begint.
Dat is geen grapje ofzo, als je naar de lijn kijkt zie je die vanaf die leeftijd echt ontzettend omhoog schieten.
Ja het kan nog, nee het is niet zoals het hoort, geeft vrij veel kans op problemen.
Nou en? Dat betekent nog niet dat je dan maar gelijk raar, vreemd, zielig en vooral heeeeeeeeel oud bent als je dat nog wel wilt...quote:Kijk bv eens naar het aantal vrouwen dat hulp nodig heeft bij zwanger worden rond die leeftijd, ook dat schiet dan enorm omhoog.
De mens is niet gemaakt om achterin de 30 nog aan kinderen te beginnen, de beste leeftijden liggen tussen de 18 en de 30, dat is gewoon waar, gewoon een biologisch feit.
De dingen die jij noemt zijn iig al van een heel ander kaliber dan 'jong van geest'... iets wat je nu iig niet toont. Althans... niet in mijn ogen. Ik dacht dat jonge mensen ook altijd open stonden voor van alles enzo.quote:Dat heeft niets met bekrompen te maken, is gewoon de harde waarheid, grotere kans op een gehandicapt kind, grotere kans op complicatie's bij de bevalling, veel grotere kans op bekkenbodembeschadigingen(denk aan incontinentie, baarmoederverzakking enzo als gevolg), grotere kans op bekkeninstabiliteit enz enz enz .
kinderen neem je nietquote:Op vrijdag 28 september 2007 14:08 schreef miss_liss het volgende:
maar mensen.
Het kan wel over zijn tussen ons volgende maand en dat ik pas op mijn 40ste iemand tegen kom en dan pas aan kinderen begin.
Ik wilde altijd al kinderen alleen de situatie was er toen niet voor geweest.
Het is vaak niet je eigen besluit om laat kinderen te nemen, veroordeel niet zonder het verhaal te eten
Oh jawel hoor... waarom hebben al die ongewenst kinderloze mensen ze anders niet gekregen? Zijn ze stout geweest?quote:
Niet wie, maar wat, en het antwoord is de natuur in de vorm van je eigen lichaam.quote:Op vrijdag 28 september 2007 14:22 schreef Brighteyes het volgende:
wie bepaalt er nou wat hoort en wat niet hoort...
En dus is er niks mis met vrouwen die na hun 35e nog kinderen krijgen want dat kan gewoon... Simple as that.quote:Op vrijdag 28 september 2007 14:29 schreef Jarno het volgende:
[..]
Niet wie, maar wat, en het antwoord is de natuur in de vorm van je eigen lichaam.
Moet je echt overal open voor staan, heb toch allang gezegd dat dit mijn persoonlijke mening is die over mijn leven gaat en dat anderen moeten doen wat zij goed achten?quote:Op vrijdag 28 september 2007 14:22 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Zo vind ik het beter... wie bepaalt er nou wat hoort en wat niet hoort...
[..]
Nou en? Dat betekent nog niet dat je dan maar gelijk raar, vreemd, zielig en vooral heeeeeeeeel oud bent als je dat nog wel wilt...
[..]
De dingen die jij noemt zijn iig al van een heel ander kaliber dan 'jong van geest'... iets wat je nu iig niet toont. Althans... niet in mijn ogen. Ik dacht dat jonge mensen ook altijd open stonden voor van alles enzo.
Wat mij betreft is daar niks mis mee, nee. Maar de verhoogde risico's zijn er gewoon, daar kun je niet omheen. En dat is iets wat ieder voor zich moet inschatten.quote:Op vrijdag 28 september 2007 14:32 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
En dus is er niks mis met vrouwen die na hun 35e nog kinderen krijgen
wat vind je zelf?quote:Op vrijdag 28 september 2007 14:36 schreef Sjeen het volgende:
Nu weet ik nog niet of ik een jonge of een oude moeder ben![]()
Dat kan lang niet altijd, hulp is in veel gevallen noodzakelijk, zeker als je echt tegen de eind 30 aan gaat kijken, 35 is de grens, daarna schiet de hoeveelheid problemen omhoog, echt heel erg omhoog, dat gaat met het jaar heel fiks omhoog.quote:Op vrijdag 28 september 2007 14:32 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
En dus is er niks mis met vrouwen die na hun 35e nog kinderen krijgen want dat kan gewoon... Simple as that.
Dat hoor je mij ook niet zeggen. Ik vind het alleen heel raar als iemand zegt dat het niet hoort om op die leeftijd nog kinderen te krijgen. Dat is in mijn ogen een waardeoordeel over de keuze die mensen maken.quote:Op vrijdag 28 september 2007 14:36 schreef Jarno het volgende:
[..]
Wat mij betreft is daar niks mis mee, nee. Maar de verhoogde risico's zijn er gewoon, daar kun je niet omheen. En dat is iets wat ieder voor zich moet inschatten.
quote:Op vrijdag 28 september 2007 14:39 schreef erodome het volgende:
Ik veroordeel geen vrouw die later aan kinderen begint, dat is haar keuze, niet de mijne, het is alleen mijn keuze niet, ik zou dat extra risiko niet willen lopen en vind het wel een beetje naar dat deze maatschappij zo is ingericht dat belachelijk laat aan kinderen beginnen vrij normaal is, dat je raar wordt aangekeken als je dat niet zo wilt.
Ach, niet hoort, niet hoort. Dat vind ik ook wat zwaar uitgedrukt. Maar je geeft zelf al aan dat het niet ideaal is getuige:quote:Op vrijdag 28 september 2007 14:40 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Dat hoor je mij ook niet zeggen. Ik vind het alleen heel raar als iemand zegt dat het niet hoort om op die leeftijd nog kinderen te krijgen.
quote:idealiter krijg je kinderen rond de 25e
Als iemand door omstandigheden (verbroken relaties, niet de juiste partner kunnen vinden, etc) er nog niet aan toe gekomen is terwijl ze dit wel graag wil, en ze wil het rond d'r 35e eindelijk gaan proberen, hey, be my guest! Zeker doen. Maar ik heb weinig geduld met mensen die én kinderen willen maar toch liever eerst 6 x modaal willen verdienen, een semi-vrijstaande rijtjescontainer, golden retriever én 50k spaargeld op de bank. Allemaal bijzaken die helemaal níks vandoen hebben met al dan niet succesvol een kind ter wereld kunnen zetten en opvoeden imho.quote:Lekker makkelijk lullen als jij het allemaal op je 23e netjes voor elkaar had en heel onsympathiek tov de mensen die door wat voor omstandigheden dan ook die mazzel niet hadden...
Oh, je mag van mij alles zeggen over jonge moeders hoor. Het zijn voornamelijk de vrouwen die er hier een catfight van maken.quote:Maar ondertussen mag er niks gezegd worden van jonge moeders.
Voorlopig wordt er hier aardig gediscussieerd. Volgens mij kun jij gewoon slecht tegen dit soort discussies want dit zie ik je overal roepen.quote:Zoals ik eerder zei, het is zo jammer dat de verdediging van jonge moeders niet kan zonder met een vingertje naar de overkant te wijzen.
Ik kan nu wel een opmerking maken over het vrouwenhormonenbolwerk dat OUD is, maar ik hoop toch op iets meer eigenlijk.quote:Op vrijdag 28 september 2007 14:56 schreef Ticootje het volgende:
Papa's komen alleen zondags het vlees snijden...
Vind ik helemaal prima, maar ddat is wel een ander verhaal dan zomaar alle oudere moeders over 1 kam scheren als zijnde hoort niet... Maar goed, dat was jij ook niet.quote:Op vrijdag 28 september 2007 14:52 schreef Jarno het volgende:
[..]
Ach, niet hoort, niet hoort. Dat vind ik ook wat zwaar uitgedrukt. Maar je geeft zelf al aan dat het niet ideaal is getuige:
[..]
[..]
Als iemand door omstandigheden (verbroken relaties, niet de juiste partner kunnen vinden, etc) er nog niet aan toe gekomen is terwijl ze dit wel graag wil, en ze wil het rond d'r 35e eindelijk gaan proberen, hey, be my guest! Zeker doen. Maar ik heb weinig geduld met mensen die én kinderen willen maar toch liever eerst 6 x modaal willen verdienen, een semi-vrijstaande rijtjescontainer, golden retriever én 50k spaargeld op de bank. Allemaal bijzaken die helemaal níks vandoen hebben met al dan niet succesvol een kind ter wereld kunnen zetten en opvoeden imho.
Je bent de enige man in het topic, dus dat helpt ook niet he.quote:Oh, je mag van mij alles zeggen over jonge moeders hoor. Het zijn voornamelijk de vrouwen die er hier een catfight van maken..
Voor zover ik weet nog maar 1 keer in dit topic, verder kan ik me iig niet herinneren dat ik dit dagelijks roep in discussies.quote:Voorlopig wordt er hier aardig gediscussieerd. Volgens mij kun jij gewoon slecht tegen dit soort discussies want dit zie ik je overal roepen.
quote:Op vrijdag 28 september 2007 14:53 schreef Jarno het volgende:
Trouwens, kinderen krijgen doe je samen. What about jonge of oude papa's?
Dat ligt eraan, ben je jong of oud papa?quote:Op vrijdag 28 september 2007 14:59 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik heb erodome altijd al een domme doosch gevonden, of bedoel je dat niet?
Zucht, je moet je niet zo vastbijten in 1 heel klein stukje van de tekst en de rest vergeten.quote:Op vrijdag 28 september 2007 14:40 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Dat hoor je mij ook niet zeggen. Ik vind het alleen heel raar als iemand zegt dat het niet hoort om op die leeftijd nog kinderen te krijgen. Dat is in mijn ogen een waardeoordeel over de keuze die mensen maken.
Lekker makkelijk lullen als jij het allemaal op je 23e netjes voor elkaar had en heel onsympathiek tov de mensen die door wat voor omstandigheden dan ook die mazzel niet hadden...
Ja, het brengt risico's met zich mee, ja, idealiter krijg je kinderen rond de 25e, maar zoals het hier afgeschilderd wordt lijkt het bijna wel alsof je echt niet spoort als je een andere keuze maakt.
Maar ondertussen mag er niks gezegd worden van jonge moeders.
Zoals ik eerder zei, het is zo jammer dat de verdediging van jonge moeders niet kan zonder met een vingertje naar de overkant te wijzen.
Swets is een OUD papa.quote:Op vrijdag 28 september 2007 14:59 schreef Jarno het volgende:
[..]
Dat ligt eraan, ben je jong of oud papa?
quote:Op vrijdag 28 september 2007 14:58 schreef Brighteyes het volgende:
Je bent de enige man in het topic, dus dat helpt ook niet he.
Daar denk ik hetzelfde over, mijn man ook, die wilde geen oude papa zijn.quote:Op vrijdag 28 september 2007 14:53 schreef Jarno het volgende:
Trouwens, kinderen krijgen doe je samen. What about jonge of oude papa's?
quote:Op vrijdag 28 september 2007 14:59 schreef Jarno het volgende:
[..]
Dat ligt eraan, ben je jong of oud papa?
Doe's gek.quote:Op vrijdag 28 september 2007 15:01 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Volgens erodome's maatstaven of die van de gewone wereld?
Omdat ik het echt heel kwetsend vind voor een aantal mensen die hier meeposten, en nee, niet mezelf, godzijdank hoef ik me nog net niet aangesproken te voelen.quote:Op vrijdag 28 september 2007 15:00 schreef erodome het volgende:
Maar waarom ben je hier zo fel op, dat je dat steeds zo zwaar moet aanhalen?
Wat is dat nu weer voor domme opmerking, volgens de wetenschap is voor een vrouw na haar 35ste gewoon een "oude" moeder, dat is gewoon zo, bij 35 ligt die magische grens waarbij het risiko enorm toeneemt bij het eerste kind.quote:Op vrijdag 28 september 2007 15:01 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Volgens erodome's maatstaven of die van de gewone wereld?
Excuus, excuus...quote:Op vrijdag 28 september 2007 15:01 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
hehe... ik heb allang constructief meegedaan in dit topic, maar dat is weer genegeerd door die wilde wijven
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |