abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 25 september 2007 @ 10:33:04 #101
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_53453739
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 10:30 schreef Brighteyes het volgende:
Ja, of niet. Ik ken ook gevallen van flink ontsporen na het meemaken van vreselijke dingen, in mijn ogen ben je dan juist niet volwassen.

Voor we de discussie krijgen 'ik heb meer meegemaakt met mijn 20 jaar, dan jij met je 35e, dus ik heb meer ervaring'.
Haha, wilde net ietsdergelijks typen. Ik werd behoorlijk kinds op den duur Heb nu ook niet het gevoel dat ik volwassener ben dan anderen, al moet ik zeggen dat ik mij op mijn 18e af en toe net 80 voelde vergeleken bij leeftijdsgenoten. Maar dan zit je nog op een leeftijd waarop je denkt dat je de hele wereld in pacht hebt en het allemaal zo goed weet Als je ouder wordt besef je pas hoe nietig je bent. En dat gevoel zal over tien jaar wel weer heel anders zijn.
pi_53453783
Ik denk dat vandaag de dag het een stuk moeilijker is om een stabiel leven te hebben en jong kinderen op te voeden. 1 kind is nog te overzien, maar 2 of meer is al een stuk lastiger.

Je kan immers nooit je volle potentie halen als je als jong-volwassene al met een kind zit. En hoe je het went of keert, een kind verdient diezelfde kansen vind ik. Ik ben ook heel traditoneel in het rollenmodel vind ik. En dat is gebaseerd op het feit dat de maatschappij zo in elkaar zit. Dingen zoals:

Je moet langer doorwerken
ouders moeten beiden werken
Er zijn tig voorzieningen getroffen om dit te stimuleren vanuit de overheid
Huizen zijn onwijs duur
Oppas is duur
Kinderen zijn zowiezo duur
Mannen in dezelfde functie krijgen meer salaris dan vrouwen

Tja je kan wel blijven tafels bedienen en vakken vullen, en je gezin in het levensonderhoud voorzien, maar heb je dan een huis in een kindvriendelijke buurt of woon je 4 hoog achter? Kan je dan 't studeren betalen van 1, 2, of 3 kinderen? Kan je je kinderen (financieel danwel fysiek) stimuleren om hun talenten te ontplooien? Kan je je kinderen dan blootstellen aan allerlei situaties en omgevingen die hun interesse kunnen wekken in iets?

Ik denk dat alles uiteindelijk om geld draait, want geld creeërt weliwaar geen geluk en liefde, maar wel ruimte om je tijd en moeite daarin te steken. Dus kortom, jonge ouders...ik ben er niet echt voorstander van.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over je eigen ontwikkeling, want als begin twintiger ben je nog lang niet uitgepubert lijkt me, dan begint je studententijd normaliter en ook daar leer je je basis leggen voor volwassenheid.
Moet je die kleur zien, hoorapparaat-beige !
pi_53453835
Tan, wat je schrijft herken ik wel. ik dacht op mn 16e de wereld wel gezien te hebben. Nu al besef ik me dat ik toen nog zo onwetend was. En over 10 jaar zal ik waarschijnlijk lachen om hoeveel ik nu denk te weten.

ik heb best wat meegemaakt. Daar heb ik ook wel een behoorlijke tik aan overgehouden. Zo kan ik een vreselijke angsthaas zijn. Ik kan ook heel slecht tegen alleen zijn. Ik hoop dat ik naar mate ik ouder wordt dat ik dingen beter kan relativeren en dat de onbeheersbare angsten die ik nu soms nog ervaar op een gegeven moment angst wordt waar ik me overheen kan zetten.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  dinsdag 25 september 2007 @ 10:53:09 #104
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_53454135
Ja, dergelijke littekens zijn naar. Ik heb ze ook, maar heb er nu weinig last van, dankzij het karakter van mijn partner.

Toch denk ik dat je met die 'tik' je kinderen straks ook iets mee kunt geven, zolang je niet doordraaft. De ervaringen die je hebt opgedaan maken je scherper en allerter op een goed verloop van de jeugd van je eigen kinderen. Althans, zo ervaar ik dat dus. Je kunt je kinderen nooit overal voor behoeden, maar het is een beetje zoals iets in het nieuws horen over kinderverkrachters, ontvoeringen, schoolmoorden, verkeersongevallen met schoolkinderen. Normaal ben je extra allert na zo'n nieuwsbericht, geef je je kinderen nog even wat extra wijze lessen mee in de ijdele hoop ze ergens voor te kunnen behoeden, maar die extra bezorgdheid kabbelt na een paar dagen weer weg.
Maar als je zelf de nodige ellende achter de rug hebt ben je van jezelf al een stuk allerter, ten alle tijden. Denk ik, hoor.
  dinsdag 25 september 2007 @ 10:59:09 #105
166294 KD-fotografie
mama van Demi & Nika!!
pi_53454256
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 10:30 schreef Brighteyes het volgende:
Ja, of niet. Ik ken ook gevallen van flink ontsporen na het meemaken van vreselijke dingen, in mijn ogen ben je dan juist niet volwassen.

Voor we de discussie krijgen 'ik heb meer meegemaakt met mijn 20 jaar, dan jij met je 35e, dus ik heb meer ervaring'.

Geloof dat ik wel onder de ontspoorde catogorie val.

Maar is ook weer goed gekomen gelukkig, hahaha.
pi_53455071
Tan, dat is waar. Alleen moet ik er ook aan denken dat Priscil ook haar eigen fouten moet kunnen maken. Hoe neurotisch ik soms ook kan zijn, toch moet ik het wel loslaten.

Verder moet ik ook zorgen dat mijn angsten niet ook haar angsten worden. Maar zoals ik al probeer te zeggen, ik denk wel dat ik heel volwassen ben, maar ik heb ook nog een hoop te leren en te ervaren.
pi_53455710
Nou, zal ik me ook eens even melden in deze discussie.
Voor de statistieken: Ik ben 25 jaar (bijna 26) en zwanger van ons eerste kindje.
Wij zijn drie jaar getrouwd en hebben er bewust voor gekozen om te gaan proberen om zwanger te worden.
Sommige mensen vonden bijvoorbeeld toen wij gingen trouwen ons ook erg jong maar we waren toen al iets van 6 jaar bijelkaar. Dus nu zullen er weer mensen zijn die vinden dat we jong zwnager zijn, maar ik denk dat het belangrijk is dat je er zelf met je partner achter staat.
Yesterday is history, tomorrow is a mystery.
  dinsdag 25 september 2007 @ 13:37:34 #108
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_53458477
@Ticootje, natuurlijk wil je ze als moeder het liefst aan de ketting leggen tot ze 18 zijn en daarna nog iedere stap volgen.
Maar dat is inderdaad niet de gezonde opvoedmethode. Ik zeg altijd (ook alleen maar omdat ik dat eens heb gelezen en het zó waar vond ): loslaten begint al bij de geboorte. Ik laat ze ook vrij, en dat ik - als ze een half uur later thuiskomen dan ik zelf had verwacht - stijf sta van de zenuwen, dat laat ik niet merken (tenzij ik specifiek een tijd had afgesproken, maar dan is het meer een 'principekwestie').

Overigens zijn dat ook dingen die je volgens mij makkelijker kunt als je ouder bent. Maar het kan ook een stukje ervaring in opvoeding zijn. Toen de oudste twee nog klein waren zat ik ze veel meer op de huid, kon al in de stress schieten als ze geen 'dankjewel' zeiden bij de slager. Ik was een beetje té consequent zeg maar, kon die balans niet vinden tussen consequent zijn of accepteren dat je te maken hebt met peuters.
pi_53458717
Tan, ik denk wat dat betreft onze aankomende kleine het een stuk makkelijker gaat krijgen dan Priscil.

Wat ik echt vreselijk eng vind is buiten spelen als het al donker is. Maar goed, nu is het om half 8 al donker. Normaal hoeft ze pas om 8 uur binnen te zijn. En in het weekend om half 9. Afgelopen zaterdag zat ik echt een beetje in de stress, ik vond het vreselijk dat ze nog buiten was.
pi_53458861
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 09:16 schreef Jarno het volgende:

[..]

Rouvoet.
Och, dat is ook een fase

Ik ben van de generatie 'een slimme meid' enzovoorts en moest dus gaan studeren (want stel je voor dat je van een man afhankelijk zou zijn ) en dan pas eens aan kinderen denken. Dat komt over een aantal jaren als Rouvoet is uitgespeeld wel weer opnieuw aan de orde.
Variety is the spice of life
  dinsdag 25 september 2007 @ 14:04:21 #111
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_53459276
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 13:44 schreef Ticootje het volgende:
Tan, ik denk wat dat betreft onze aankomende kleine het een stuk makkelijker gaat krijgen dan Priscil.

Wat ik echt vreselijk eng vind is buiten spelen als het al donker is. Maar goed, nu is het om half 8 al donker. Normaal hoeft ze pas om 8 uur binnen te zijn. En in het weekend om half 9. Afgelopen zaterdag zat ik echt een beetje in de stress, ik vond het vreselijk dat ze nog buiten was.
Hier mogen ze dat niet eens, in het donker buiten spelen, maar dat is ook omdat we geen lantaarns hebben en ik vrij achteraf woon. Gelukkig willen ze ook niet, want het stikt hier 's avonds van de muizen, egels en vleermuizen.
Maar denk dat ik het in een woonwijk ook niet goed zou vinden.

Maar we dwalen nu wel heel ver af van het oorspronkelijke onderwerp.

Denk zelf dat er op zich niets mis is met jong ouderschap, zolang je er als ouder ook zelf achter staat. De ideale leeftijd bestaat ook niet denk ik. Ik verdenk er alleen wel sommige tienermoeders van dat ze het maar al te stoer vinden om jong moeder te zijn en alleen daarom al (stiekem) onveilig vrijen. Dat baseer ik overigens volledig op vooroordelen van de houding die sommigen hebben.
pi_53459351
http://www.nu.nl/news/124(...)geren_stijgt%27.html

Dit vind ik dan wel weer verontrustend..
  dinsdag 25 september 2007 @ 14:12:49 #113
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_53459499
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 14:06 schreef Ticootje het volgende:
http://www.nu.nl/news/124(...)geren_stijgt%27.html

Dit vind ik dan wel weer verontrustend..
quote:
Opmerkelijk is dat er ook enkele zwangerschappen in de leeftijd van 10 tot 14 jaar gemeld zijn.
Dat laatste verbaasd mij dan weer niet. Althans, wat ik er zo van hoor is de gemiddelde ontmaagdingsleeftijd de laatste jaren drastisch omlaag is gegaan dus dan lijkt me dat de leeftijd voor ongewenste zwangerschappen ook wel mee omlaag gaat.
Maar schokkend is het natuurlijk wel...
pi_53459580
Tan... het is zo herkenbaar wat je schrijft... Dat "moeder willen/MOETEN zijn van een perfecte peuter" .. Of dat nou komt door het Willen laten zien dat je eht als jonkie heus ook wel goed kan, dat opvoeden.... En buiten spelen als het donker is...? Denk ut niet!! Oudste twee mogen nu zelf naar het sporten en terug, maar het begint me eerlijk gezegd een beetje te donker te worden, dus ik denk er hard over om ze toch maar weer op te gaan halen!! Oudste zit in t laatste jaar van de basisschool en ik moet tot mijn grote schaamte en angst bekennen dat ik toen ik in groep 6 zat al verder de buurt in mocht als zij nu..... Zo af en toe mag ze nu met een groepje vriendinnen naar het winkelcentrum hier in de buurt.... Maar er zijn ook vriendinnen die al helemaal alleen naar de stad mogen..... pffff..... Dat wordt hier toch denk ik een "middelbare schoolstap" En dan toch ook wel met mobieltje..... Voor het geval van een lekke band, of een overbezorgde mama die wil weten of ze nog wel leeft!!
No farewell could be the last one.
If you long to meet again...
pi_53459635
ja.... de voorlichting gaat helaas niet samen op met de kinders.... In sommige (leeftijds)gevallen vraag ik me af of ze uberhaupt wel weten waar ze mee bezig zijn.... Is het een uit de hand gelopen spelletje? is het omdat eht erbij "hoort"?
pi_53460217
Priscil krijgt dit jaar al sexuele voorlichting op school...

Ik kreeg dat in de 3e klas van het voortgezet onderwijs..
pi_53460465
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 14:43 schreef Ticootje het volgende:
Priscil krijgt dit jaar al sexuele voorlichting op school...

Ik kreeg dat in de 3e klas van het voortgezet onderwijs..
Hier wist zoonlief in groep 4 pcies te vertellen hoe het zat... hij ahd een boek van de biebkar van school gelezen!!! Vind het helemaal niet erg dat ie weet/leest van "de bloemetjes en de bijtjes", maar had liever wel gewetend at die boeken op die kar stonden!!
  dinsdag 25 september 2007 @ 15:16:24 #118
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_53461064
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 14:16 schreef vamperotica het volgende:
Tan... het is zo herkenbaar wat je schrijft... Dat "moeder willen/MOETEN zijn van een perfecte peuter" .. Of dat nou komt door het Willen laten zien dat je eht als jonkie heus ook wel goed kan, dat opvoeden....
Denk dat je hier de spijker op de kop slaat. Zo was het voor mij wel, voortdurend dat gevoel hebben dat ik me moest bewijzen, dat ik heus wel een goede moeder was ondanks mijn twintig lentes.
  Licht Ontvlambaar dinsdag 25 september 2007 @ 15:20:15 #119
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_53461161
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 15:16 schreef Tan het volgende:

[..]

Denk dat je hier de spijker op de kop slaat. Zo was het voor mij wel, voortdurend dat gevoel hebben dat ik me moest bewijzen, dat ik heus wel een goede moeder was ondanks mijn twintig lentes.
Ik denk het eigenlijk niet... ik denk dat het in je karakter zit of niet. Ik heb ook behoorlijk de drang om te bewijzen dat ik een goede moeder ben en Isa een goed opgevoed kind
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_53461314
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 15:20 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Ik denk het eigenlijk niet... ik denk dat het in je karakter zit of niet. Ik heb ook behoorlijk de drang om te bewijzen dat ik een goede moeder ben en Isa een goed opgevoed kind
Hier niet hoor... De oudste twee MOESTEn keurig opgevoede poppetjes zijn... Er moest en zou een dank je wel af bij de slager enz.. Bij nr 3 werd het al minder, bij nr 4 nog minder en nr 5 da's straks gewoon zo'n irritant rotjong wat al schreeuwend en jankend om vanalles door de winkels rent!
  dinsdag 25 september 2007 @ 15:29:45 #121
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_53461399
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 15:26 schreef vamperotica het volgende:

[..]

Hier niet hoor... De oudste twee MOESTEn keurig opgevoede poppetjes zijn... Er moest en zou een dank je wel af bij de slager enz.. Bij nr 3 werd het al minder, bij nr 4 nog minder en nr 5 da's straks gewoon zo'n irritant rotjong wat al schreeuwend en jankend om vanalles door de winkels rent!
Hier zijn 1 en 2 inderdaad 'gedrilld', toch luister(d)en ze niet beter dan nummer 3 en 4, terwijl ik bij hen veel minder streng ben geweest. Maar je leert van je fouten en dat zal ongeacht de leeftijd zijn.
  dinsdag 25 september 2007 @ 15:53:14 #122
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_53461959
quote:
Op maandag 24 september 2007 20:36 schreef appelsap het volgende:
Ik was (en ben nog steeds ) 19 toen ik Damian kreeg.
Mijn kraamverzorgster zei ook dat jonge moeders vaak wat natuurlijker met baby's omgaan. Maar volgens haar had dat niks te maken met ouder en wijzer zijn, maar met zelfverzekerdheid.
Ja, dat is natuurlijk net zo goed BS. Dan kun je ook wel zeggen dat het geen zelfverzekerdheid is maar gewoon nog niet het gevaar van dingen inzien. Waarom zou een jonge moeder nou zelfverzekerder zijn dan een oudere (of andersom).
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
pi_53463077
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 15:53 schreef Vivi het volgende:

[..]

Ja, dat is natuurlijk net zo goed BS. Dan kun je ook wel zeggen dat het geen zelfverzekerdheid is maar gewoon nog niet het gevaar van dingen inzien. Waarom zou een jonge moeder nou zelfverzekerder zijn dan een oudere (of andersom).
Dat snapte ik ook nog niet.
Ik zeg ook niet dat dat is wat ik denk maar dat is wat zij er van denkt.
Persoonlijk denk ik dat het voor iedereen verschillend is en het met je karakter te maken heeft.
  dinsdag 25 september 2007 @ 18:05:09 #124
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_53465228
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 16:37 schreef appelsap het volgende:

[..]

Dat snapte ik ook nog niet.
Ik zeg ook niet dat dat is wat ik denk maar dat is wat zij er van denkt.
Persoonlijk denk ik dat het voor iedereen verschillend is en het met je karakter te maken heeft.
Precies
  dinsdag 25 september 2007 @ 18:43:41 #125
11682 Moonah
Jolie femme
pi_53466071
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 10:38 schreef Ticootje het volgende:

ik heb best wat meegemaakt. Daar heb ik ook wel een behoorlijke tik aan overgehouden. Zo kan ik een vreselijke angsthaas zijn. Ik kan ook heel slecht tegen alleen zijn. Ik hoop dat ik naar mate ik ouder wordt dat ik dingen beter kan relativeren en dat de onbeheersbare angsten die ik nu soms nog ervaar op een gegeven moment angst wordt waar ik me overheen kan zetten.
Tja, ik denk dan: "Waarom niet eerst eens zorgen dat je die 'tik' fatsoenlijk hebt verwerkt, lekker in je vel zit, je ook alleen goed voelt, geen irreëele angsten meer hebt, en dán eens zwanger worden?"
Als je een paar jaar zou hebben uitgetrokken om dat te bereiken is het denk ik makkelijker en relaxter om een kind een goede veilige basis te bieden. Plus dat het voor je eigen ontwikkeling ook veel prettiger is.
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 10:53 schreef Tan het volgende:
Toch denk ik dat je met die 'tik' je kinderen straks ook iets mee kunt geven, zolang je niet doordraaft.
Míts je eea verwerkt hebt. Anders loop je grote kans te gaan projecteren en compenseren en daar wordt je kind dan de dupe van.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  dinsdag 25 september 2007 @ 21:52:50 #126
191763 r.liong
Kiem Foei & Janet
pi_53471909
zo! schijnbaar leeft deze gedachte nogal sterk gezien de vele reacties in dit topic. Top!
verpachten & verpachten
pi_53475924
En dan ben je in een paradijselijke toestand, helemaal klaar voor een kind, en gebeurt er iets noodlottigs waardoor je weer helemaal van voren af aan kunt beginnen.. Ik ben wat minder optimistisch dan jij denk ik, Moonah.
En misschien is het erg flauw, maar ik denk dat kinderen hier over het algemeen heel wat betere kansen hebben om goed op te groeien dan kinderen in bijv oorlogsgebieden. Veel problemen hier zijn ook 'luxeproblemen' (soms lijkt het wel of de menselijke geest misschien ook een bepaalde mate van 'problemen' nodig heeft om te functioneren, maar dat is misschien een vergezochte gedachte die hier offtopic is).
pi_53476021
Tja, en sommige dingen zijn nou eenmaal niet te verwerken, moet je dan maar niet aan kinderen beginnen?
pi_53476584
pruk, dat lijkt me niet iets dat in het algemeen beantwoord kan worden maar iets dat iedereen voor zichzelf moet afwegen. maar het lijkt me wel belangrijk dat je er op z'n minst over nádenkt of je met wat je ook aan bagage hebt in staat bent om je kind een goede basis mee te geven. zie ook het boek dat ik toevallig van de week al elders aanraadde. een kind op de wereld zetten is wel een verantwoordelijkheid.

niet dat ik overigens denk dat jonge ouders daartoe minder in staat zijn dan oudere ouders, maar wat voor mij persoonlijk wel altijd een belangrijke voorwaarde was om aan kinderen te 'beginnen' was dat ik mezelf er voldoende voor in evenwicht moest voelen en daarnaast dat ik dit alleen wilde doen in een stabiele relatie, met iemand waar ik 't écht samen mee zag zitten en aan zou durven. die omstandigheden heb ik nou eenmaal pas vrij laat bereikt, anders had ik heus niet per se tot m'n 35e gewacht.

[ Bericht 46% gewijzigd door bixister op 26-09-2007 00:24:32 ]
pi_53476760
MAar Bix, de andere kant is dan dus dat juist de mensen die hun verantwooredlijkheid hoog opnemen, en waarschijnlijk daardoor ook erg verantwoordelijke ouders zullen zijn, het ouderschap langer uitstellen of afstellen omdat ze erg zwaar tillen aan de problemen die zij hebben. Terwijl de "tokkies" zich ongebreideld blijven voortplanten. Ik ken iig (te) veel mensen die waarschijnlijk prima ouders zouden zijn als ze zich daar maar overheen zouden kunnen zetten (soort faalangst eigenlijk, heb ik het kind emotioneel wel genoeg te bieden, etc -- leggen de lat onrealistisch hoog).
pi_53476796
tsja, moet je je eigen normen dan maar gaan aanpassen omdat anderen er anders over denken/doen?
pi_53476839
da's weer een ander uiterste. Maar enig realisme meenemen in je overwegingen kan geen kwaad denk ik. En wat minder leven met een soort maakbaarheidsideaal v/e ideale samenleving door ideale kinderen door ideale opvoeding van ideale ouders.
pi_53477037
ik begrijp wel wat je bedoelt, en natuurlijk zit daar ook wat in, maar het is maar net hoe je 't bekijkt. er wordt in mijn ogen toch juist ook wel vaak wat al te nonchalant gedacht dat 't met de opvoeding allemaal vanzelf wel goed zal gaan, terwijl dat gewoon vaak niet zo is. ik heb ('vroehoeger' ) met kinderen gewerkt die uit huis geplaatst waren om diverse redenen, en uit die periode vooral onthouden dat wanneer dingen niet goed gaan in de vroege kindertijd, dat enorme beschadigingen aan kan richten die erg moeilijk te herstellen zijn. en zoals ingeborg bosch heel goed uit weet te leggen geldt dat ook voor minder extreme gevallen dan die waarbij uithuisplaatsing nodig is.
pi_53477270
Oke, ik zal het boek een keer lezen maar is het niet 'gewoon' een variatie op Alice Miller?
  woensdag 26 september 2007 @ 07:50:48 #135
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_53478766
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 18:43 schreef Moonah het volgende:

[..]

Míts je eea verwerkt hebt. Anders loop je grote kans te gaan projecteren en compenseren en daar wordt je kind dan de dupe van.
Ja, maar dat lijkt me bijna een 'voorwaarde' om aan kinderen te beginnen.

Maar ik bedoelde ook niet dat je een 'tik' (is het trouwens niet tic? voordat het wordt verward met die zogenaamde opvoedkundige tik) moet uitleven op je kinderen, maar dat je het in een voordeel kunt gebruiken door extra alert te zijn.
pi_53479259
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 15:20 schreef Sjeen het volgende:

[..]

En ik ben vrij jong meoder geworden maar heb dat eigenlijk niet
Ik ben best wel een onzeker persoon, over mezelf enzow, maar realiseer me nu pas dat ik als moeder eigenlijk helemaa niet onzeker ben. Okay in het begin wel een beetje, maar sinds ik heb leren te vertrouwen op mijn eigen gevoel is dat steeds minder geworden.
Rest your head close to my heart
Never to part, baby of mine
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
pi_53479316
quote:
Op woensdag 26 september 2007 00:15 schreef bixister het volgende:
een kind op de wereld zetten is wel een verantwoordelijkheid.
En dat is o.a. wat ik bedoelde met dat moeder worden je verandert. Vroegah had ik helemaal niet echt verantwoordelijkheidsgevoel. En nu wel

Ik denk trouwens dat poemojn wel en goed punt heeft. Veel mensen willen eerst een "perfecte" situatie creëren voordat ze aan kinderen beginnen. Juiste relatie uiteraard, werk, genoeg geld, groot huis, etc. En zo kun je het blijven uitstellen, want perfect bestaat natuurlijk niet.
En terwijl ik dit typ vraag ik me af of deze mensen als ze eenmaal ouder zijn dan ook meer moeite hebben met de onverwachtse en "onplanbare" dingen waar je mee te maken krijgt als je een kind hebt. Want je kunt alles wel precies uitstippelen, maar een kind trekt meestal toch zijn eigen plan.
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
  woensdag 26 september 2007 @ 09:10:28 #138
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_53479492
quote:
Op woensdag 26 september 2007 08:58 schreef texelonia het volgende:

[..]

En dat is o.a. wat ik bedoelde met dat moeder worden je verandert. Vroegah had ik helemaal niet echt verantwoordelijkheidsgevoel. En nu wel

Ik denk trouwens dat poemojn wel en goed punt heeft. Veel mensen willen eerst een "perfecte" situatie creëren voordat ze aan kinderen beginnen. Juiste relatie uiteraard, werk, genoeg geld, groot huis, etc. En zo kun je het blijven uitstellen, want perfect bestaat natuurlijk niet.
En terwijl ik dit typ vraag ik me af of deze mensen als ze eenmaal ouder zijn dan ook meer moeite hebben met de onverwachtse en "onplanbare" dingen waar je mee te maken krijgt als je een kind hebt. Want je kunt alles wel precies uitstippelen, maar een kind trekt meestal toch zijn eigen plan.
Je zaakjes op orde willen hebben (zoals een huis waarin het kind een eigen kamertje heeft etc. etc.) en wel of niet flexibel kunen omgaan met het feit dat je met een kind niets kan plannen zijn toch wel 2 verschillende dingen en die hebben volgens mij vrij weinig met elkaar te maken.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 26 september 2007 @ 09:16:36 #139
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_53479585
quote:
Op woensdag 26 september 2007 08:58 schreef texelonia het volgende:

Voor onze situatie sprekend... nee.
Waarom zou je daar als oudere meer moeite mee hebben? Sterker nog, ik ben er nu makkelijker mee als 10 jaar geleden. Alles staat verder op de rit, het enige onverwachtte zit dus in die kinderen. Daar kan ik op anticiperen. Over de rest hoef ik me nauwelijks druk te maken.
pi_53479641
quote:
Op woensdag 26 september 2007 09:10 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Je zaakjes op orde willen hebben (zoals een huis waarin het kind een eigen kamertje heeft etc. etc.) en wel of niet flexibel kunen omgaan met het feit dat je met een kind niets kan plannen zijn toch wel 2 verschillende dingen en die hebben volgens mij vrij weinig met elkaar te maken.
Tot op zekere hoogte wel ja, maar sommige mensen willen alles mijn inziens iets té goed geregeld hebben. Dat moet iedereen natuurlijk voor zich weten, maar het was gewoon iets wat ik me afvroeg.
©Dumbo
pi_53479674
quote:
Op woensdag 26 september 2007 09:20 schreef texelonia het volgende:

[..]

Tot op zekere hoogte wel ja, maar sommige mensen willen alles mijn inziens iets té goed geregeld hebben.
Ja, daar kan ik wel in mee gaan ja. Alsof je pas kinderen kunt krijgen áls je een rijtjeshuis hebt, met stationwagen voor de deur en uitgestippeld pensioenplan. Fuck dat. .
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  woensdag 26 september 2007 @ 09:23:02 #142
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_53479696
maar ik denk dat controlfreak zijn, niet met leeftijd te maken heeft
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_53479723
quote:
Op woensdag 26 september 2007 09:20 schreef texelonia het volgende:

[..]

Tot op zekere hoogte wel ja, maar sommige mensen willen alles mijn inziens iets té goed geregeld hebben. Dat moet iedereen natuurlijk voor zich weten, maar het was gewoon iets wat ik me afvroeg.
Klopt, die mensen heb je zeker. Volgens mij is dat echter meer een karaktertrek dan iets dat leeftijdgerelateerd is.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  woensdag 26 september 2007 @ 09:24:28 #144
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_53479726
Tuurlijk, die mensen zijn er zeker. Die twijfelen ook tot in den treure of ze het wel moeten doen.
Maar of dat nou echt slecht is... als je er zo over twijfelt moet je er niet aan beginnen zou ik zeggen, je kan namelijk niet meer terug.

Laat ze lekker zou ik zeggen, net als dat de mensen die daar geen fuck om geven en wel zien waar het schip strand ook hun gang moeten kunnen gaan...
pi_53479761
quote:
Op woensdag 26 september 2007 09:23 schreef E.T. het volgende:
maar ik denk dat controlfreak zijn, niet met leeftijd te maken heeft
Mwoch, het is ook maatschappelijk opgelegd hoor. Wij kregen echt wel wat scheve en vragende gezichten toen we vertelden dat 'we' zwanger waren en voorlopig lekker in ons huurflatje bleven zitten. Alsof het biologisch gezien onmogelijk is om daar kinderen te krijgen en op te voeden.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
  woensdag 26 september 2007 @ 09:29:35 #146
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_53479802
quote:
Op woensdag 26 september 2007 09:26 schreef Jarno het volgende:

[..]

Mwoch, het is ook maatschappelijk opgelegd hoor. Wij kregen echt wel wat scheve en vragende gezichten toen we vertelden dat 'we' zwanger waren en voorlopig lekker in ons huurflatje bleven zitten. Alsof het biologisch gezien onmogelijk is om daar kinderen te krijgen en op te voeden.
Dat ligt dan aan de kringen waarin jij verkeerd.
Althans... ik vind het zwaar bekrompen en zou daar geloof ik zelf geen seconde over na denken. Als er ruimte voor de baby is, is het toch prima?
Ik zou wel mijn wenkbrauwen optrekken bij bewust kiezen voor een woonsituatie waar het kindje geen eigen kamertje heeft, dat is in mijn ogen gewoon niet echt handig.
  woensdag 26 september 2007 @ 09:30:28 #147
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_53479814
quote:
Op woensdag 26 september 2007 09:26 schreef Jarno het volgende:

[..]

Met jou als vader kan ik me wel iets voorstellen bij de vragende gezichten
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_53479819
quote:
Op woensdag 26 september 2007 09:30 schreef E.T. het volgende:

[..]

Met jou als vader kan ik me wel iets voorstellen bij de vragende gezichten
Oooooh, ging het dáár om. .
pi_53479958
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 23:48 schreef poemojn het volgende:
En dan ben je in een paradijselijke toestand, helemaal klaar voor een kind, en gebeurt er iets noodlottigs waardoor je weer helemaal van voren af aan kunt beginnen.. Ik ben wat minder optimistisch dan jij denk ik, Moonah.
En misschien is het erg flauw, maar ik denk dat kinderen hier over het algemeen heel wat betere kansen hebben om goed op te groeien dan kinderen in bijv oorlogsgebieden. Veel problemen hier zijn ook 'luxeproblemen' (soms lijkt het wel of de menselijke geest misschien ook een bepaalde mate van 'problemen' nodig heeft om te functioneren, maar dat is misschien een vergezochte gedachte die hier offtopic is).
Ik bedoel absoluut niet dat je eerst een 'paradijslijke toestand' moet scheppen alvorens aan kinderen te beginnen
Ik bedoel wél dat het me (eufemistisch gezegd) verstandig lijkt om eerst allerlei traumatische shit uit het verleden die zich in allerlei angsten/fobieën/neuroses enz uit op te ruimen, daar een paar jaar de tijd voor te nemen, en dan pas aan kinderen te beginnen. Als dat dus betekent dat je geen 22 meer bent voordat je vader/moeder wordt is er imo geen man overboord. Sterker nog, zowel de ouder als het kind zullen er alleen maar baat bij hebben.
quote:
Op woensdag 26 september 2007 07:50 schreef Tan het volgende:

[..]

Ja, maar dat lijkt me bijna een 'voorwaarde' om aan kinderen te beginnen.

Maar ik bedoelde ook niet dat je een 'tik' (is het trouwens niet tic? voordat het wordt verward met die zogenaamde opvoedkundige tik) moet uitleven op je kinderen, maar dat je het in een voordeel kunt gebruiken door extra alert te zijn.
Yup, ik snap je wel.
maar onbewust kan 'extra alert' doorslaan naar 'projecteren van je eigen angsten op je kind'.

En Pruk, even heel kort door de bocht:
Veel leed is te verwerken. Maar dat gaat niet altijd vanzelf. Dat kost tijd, motivatie, doorzettingsvermogen, geduld. Als trauma's werkelijk zó erg zijn dat ze níet te verwerken zijn, dan weet ik idd niet of het in het belang van het kind is dat het geboren gaat worden. Maar dit gaat te veel offtopic.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_53479976
quote:
Op woensdag 26 september 2007 09:24 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Klopt, die mensen heb je zeker. Volgens mij is dat echter meer een karaktertrek dan iets dat leeftijdgerelateerd is.
Dat misschien niet, maar wat poemojn ookal zei, is het misschien wel zo dat die "controlfreaks" juist degenen zijn die op latere leeftijd kinderen krijgen. Omdat die alles zo geregeld willen hebben dat ze het kinderen krijgen maar blíjven uitstellen. waarmee ik dus zeker niet wil zeggen dat alle oudere ouders controlfreaks zijn
©Dumbo
pi_53480049
quote:
Op woensdag 26 september 2007 09:29 schreef Brighteyes het volgende:

Ik zou wel mijn wenkbrauwen optrekken bij bewust kiezen voor een woonsituatie waar het kindje geen eigen kamertje heeft, dat is in mijn ogen gewoon niet echt handig.
De eerste jaren maakt dat niet veel uit,volgens mij. Wij hebben twee ruime kamers over, maar Fons slaapt nog gezellig bij ons.
Waar ik wel rekening mee wil houden is dat ze later elk hun eigen plekje kunnen hebben maar dat is dan eigenlijk pas voor over een jaar of tien.
pi_53480084
quote:
Op woensdag 26 september 2007 09:29 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Dat ligt dan aan de kringen waarin jij verkeerd.
Althans... ik vind het zwaar bekrompen en zou daar geloof ik zelf geen seconde over na denken. Als er ruimte voor de baby is, is het toch prima?
Nou was het bij ons niet bewust en hadden we weinig andere keus, maar Noah heeft een jaar lang bij ons op de slaapkamer gelegen en is daar echt niet slechter van geworden. Daarbij zijn er zat ouders die hun kind de eerste maanden/jaar op hun eigen kamer, of zelfs in hun eigen bed laten slapen.

De meeste dingen die mensen geregeld willen hebben voor een baby, zijn er meer voor het gemak van de ouders en voor de leuk, dan voor het kind zelf. Een babykamer is handig, en vooral ook erg luk om in te richten, maar die baby zelf mist er niks aan als het geen eigen kamer heeft.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind dat ook leuk, en ben blij dat Noah nu zijn eigen kamer heeft. En voor een tweede wil ik ook een babykamertje, aangezien we dat voor Noah nooit echt hebben kunnen doen. Maar een baby heeft het niet perse nodig
©Dumbo
pi_53480117
quote:
Op woensdag 26 september 2007 09:45 schreef texelonia het volgende:

[..]

Nou was het bij ons niet bewust en hadden we weinig andere keus, maar Noah heeft een jaar lang bij ons op de slaapkamer gelegen en is daar echt niet slechter van geworden. Daarbij zijn er zat ouders die hun kind de eerste maanden/jaar op hun eigen kamer, of zelfs in hun eigen bed laten slapen.

De meeste dingen die mensen geregeld willen hebben voor een baby, zijn er meer voor het gemak van de ouders en voor de leuk, dan voor het kind zelf. Een babykamer is handig, en vooral ook erg luk om in te richten, maar die baby zelf mist er niks aan als het geen eigen kamer heeft.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind dat ook leuk, en ben blij dat Noah nu zijn eigen kamer heeft. En voor een tweede wil ik ook een babykamertje, aangezien we dat voor Noah nooit echt hebben kunnen doen. Maar een baby heeft het niet perse nodig
Jij verwoordt prima hoe ik er over denk eigenlijk. .
pi_53480139
quote:

Maar een baby heeft het niet perse nodig
Integendeel denk ik. Volgens mij slapen ze veel liever bij mama en papa dan in hun mooie, dure kinderkamer.
pi_53480150
quote:
Op woensdag 26 september 2007 09:40 schreef texelonia het volgende:

[..]

Dat misschien niet, maar wat poemojn ookal zei, is het misschien wel zo dat die "controlfreaks" juist degenen zijn die op latere leeftijd kinderen krijgen. Omdat die alles zo geregeld willen hebben dat ze het kinderen krijgen maar blíjven uitstellen. waarmee ik dus zeker niet wil zeggen dat alle oudere ouders controlfreaks zijn
Ik weet niet of je dat zo kunt stellen. Misschien dat in de ogen van jonge mensen die kinderen krijgen met een gevoel van "ach, komt vast wel goed" de mensen die er langer over nadenken en wat meer voorbereidingen willen treffen, nogal gauw tot controlfreak wordt bestempeld

Ik vind dat bijvoorbeeld het eerst je studie afmaken en een paar jaar werken niet direct getuigen van controlfreak zijn. Of gewoon eerst lekker een paar jaar samen willen leven, werken en genieten ipv er meteen een kind bij te zetten. Of, zoals al eerder gezegd, eerst zelf goed in je vel zitten en eventueel oud zeer verwerkt hebben voor je aan een kind begint.

Waarmee ik niet wil zeggen dat op jonge leeftijd een kind krijgen per definitie erg is. Ik denk dat, zolang er goed over nagedacht is en het een bewuste keus is waar de voors en tegens zijn afgewogen, het over het algemeen een goede keus is. Hoewel ook de bewuste keus niet altijd de juiste is, imo.
  woensdag 26 september 2007 @ 09:50:58 #156
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_53480193
quote:

[..]

Daarom had ik het 'bewust' er ook bewust bijgezet omdat ik niet wilde dat jij je aangesproken voelt.

Maar het geeft wel heel goed aan dat sommige mensen andere doelen voor ogen hebben voor wat zij willen voor als hun kindje er is.
De een wil een koophuis en een stationwagen voor de deur, de ander vind een flatje met 3 kamers prima, weer een ander vindt 2 kamers ook goed genoeg.

IK, let op IK dus, vind het wel heel belangrijk dat een kindje zijn eigen kamer heeft. Je kan me 100 keer vertellen dat het kindje er geen weet van heeft, maar ik lees en hoor anders genoeg verhalen van kinderen en ouders die elkaar wakker houden, of er op z'n minst onrustig door slapen. Voor mij betekent dat dat ik graag wil dat mijn kindje zo snel mogelijk op zijn eigen kamer gaat slapen. Die dus overigens bij ons juist helemaal niet duur is, for the record.

* Brighteyes snapt eigenlijk niet zo goed dat de verdediging tegen opmerkingen over eventueel jong ouderschap gelijk moet leiden tot een vingertje naar de overkant waar dan de oudere ouders zouden staan...
pi_53480228
Volgens mij houden vooral kinderen die op hun eigen kamer slapen hun ouders wakker, maar goed.
pi_53480266
quote:
Op woensdag 26 september 2007 09:52 schreef Jarno het volgende:
Volgens mij houden vooral kinderen die op hun eigen kamer slapen hun ouders wakker, maar goed.
Ik denk ook dat dat samen slapen ons al vele uren rust geleverd heeft.
pi_53480306
quote:
Op woensdag 26 september 2007 09:54 schreef Bass-Miss het volgende:

[..]

Ik denk ook dat dat samen slapen ons al vele uren rust geleverd heeft.
Ik ben trouwens ook helemaal voor het op de eigen kamer slapen hoor. Maar qua gevoel denk ik wel dat het niet de meest natuurlijke en logische oplossing is.
pi_53480318
quote:
Op woensdag 26 september 2007 09:48 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik weet niet of je dat zo kunt stellen. Misschien dat in de ogen van jonge mensen die kinderen krijgen met een gevoel van "ach, komt vast wel goed" de mensen die er langer over nadenken en wat meer voorbereidingen willen treffen, nogal gauw tot controlfreak wordt bestempeld

Ik vind dat bijvoorbeeld het eerst je studie afmaken en een paar jaar werken niet direct getuigen van controlfreak zijn. Of gewoon eerst lekker een paar jaar samen willen leven, werken en genieten ipv er meteen een kind bij te zetten. Of, zoals al eerder gezegd, eerst zelf goed in je vel zitten en eventueel oud zeer verwerkt hebben voor je aan een kind begint.

Waarmee ik niet wil zeggen dat op jonge leeftijd een kind krijgen per definitie erg is. Ik denk dat, zolang er goed over nagedacht is en het een bewuste keus is waar de voors en tegens zijn afgewogen, het over het algemeen een goede keus is. Hoewel ook de bewuste keus niet altijd de juiste is, imo.
Ik bedoelde het ook niet als stelling hoor. Zoals ik al zei, vroeg ik het me gewoon af. En ik zei er toch ook bij dat oudere ouders niet persé controlfreaks zijn. de dingen die jij noemt vind ik ook niet control freakerig.
©Dumbo
pi_53480357
quote:
Op woensdag 26 september 2007 09:50 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

IK, let op IK dus, vind het wel heel belangrijk dat een kindje zijn eigen kamer heeft. Je kan me 100 keer vertellen dat het kindje er geen weet van heeft, maar ik lees en hoor anders genoeg verhalen van kinderen en ouders die elkaar wakker houden, of er op z'n minst onrustig door slapen. Voor mij betekent dat dat ik graag wil dat mijn kindje zo snel mogelijk op zijn eigen kamer gaat slapen.
Sluit ik me volledig bij aan
Privacy, zowel voor ouders als voor kind, zijn belangrijk, imo en ik wil ook graag dat ons kindje zo snel mogelijk in zijn eigen bedje op zijn eigen kamer slaapt.
quote:
* Brighteyes snapt eigenlijk niet zo goed dat de verdediging tegen opmerkingen over eventueel jong ouderschap gelijk moet leiden tot een vingertje naar de overkant waar dan de oudere ouders zouden staan...
Ach, ik ben het met je eens, maar dat is bijna automatisme, volgens mij
pi_53480402
Baby's hebben helemaal geen behoefte aan privacy. Baby's hebben behoefte aan papa en mama, 24/7. Privacy is een cultureel bepaald verschijnsel.
pi_53480433
quote:
Op woensdag 26 september 2007 09:58 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Sluit ik me volledig bij aan
Privacy, zowel voor ouders als voor kind, zijn belangrijk, imo en ik wil ook graag dat ons kindje zo snel mogelijk in zijn eigen bedje op zijn eigen kamer slaapt.
[..]
Privacy lijkt me zeker belangrijk voor een groter kind. Maar een baby is denk ik toch meer gesteld op gezelschap van zijn ouders dan op privacy.
pi_53480434
quote:
Op woensdag 26 september 2007 09:50 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Daarom had ik het 'bewust' er ook bewust bijgezet omdat ik niet wilde dat jij je aangesproken voelt.

Maar het geeft wel heel goed aan dat sommige mensen andere doelen voor ogen hebben voor wat zij willen voor als hun kindje er is.
De een wil een koophuis en een stationwagen voor de deur, de ander vind een flatje met 3 kamers prima, weer een ander vindt 2 kamers ook goed genoeg.

IK, let op IK dus, vind het wel heel belangrijk dat een kindje zijn eigen kamer heeft. Je kan me 100 keer vertellen dat het kindje er geen weet van heeft, maar ik lees en hoor anders genoeg verhalen van kinderen en ouders die elkaar wakker houden, of er op z'n minst onrustig door slapen. Voor mij betekent dat dat ik graag wil dat mijn kindje zo snel mogelijk op zijn eigen kamer gaat slapen. Die dus overigens bij ons juist helemaal niet duur is, for the record.

Ik voel me niet aangesproken hoor Maar mijn mening is deels uit mijn ervaring ontstaan, vandaar dat ik dat even wilde uitleggen.

En ik heb ook niet het idee dat ik mezelf verdedig door een vingertje naar de oudere ouders te wijzen Ik heb het nu meer over alles in mijn ogen téveel willen regelen voor je aan kinderen begint, en ik heb ook al gezegd dat dat niet persé aan oudere ouders ligt, maar meer aan je karakter. Wat dus eigenlijk offtopic is.
©Dumbo
pi_53480468
De baby misschien niet, hoewel ik persoonlijk gewoon mijn kind van het begin een eigen kamer wil geven.
Privacy voor de ouders lijkt me zeker wel belangrijk. Juist als je net een kind hebt gekregen en je hele leven op zijn kop staat, alles veranderd is, lijkt het me belangrijk dat je als stel ook nog iets eigens hebt.
  woensdag 26 september 2007 @ 10:03:29 #166
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_53480470
heeft niks met de discussie te maken voor jong ouderschap, maar ik zat zo "vast" aan mijn kind, dat ik geen oog dicht deed als ze niet pal naast me sliepen. wél in hun eigen wiegje maar dichtbij.

het enige wat ik me afvraag is of ik had ik nu mijn eerste gekregen ik nog meer op mijn eigen gevoel zou durven vertrouwen. Dat heb ik bij de oudste zeker gemist. Maar als ik dan om me heen kijk zie ik alle leeftijden eerste moeders onzeker zijn.dat gestuntel met een vader en een moeder en een maxicosi Dus ik weet het niet. En ondanks dat ik me zeer in opvoeden verdiep, er over lees, een cursus heb gevolgd heb ik niet de illusie dat ik geen fouten maak. Maar ik leer wel!
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_53480523
Ik denk dat als de baby bij ons op de kamer slaapt, dat ik helemaal niet meer slaap. maar aan de andere kant, het lijkt mij heerlijk om de kleine 24/7 bij me te hebben.
pi_53480552
quote:
Op woensdag 26 september 2007 10:03 schreef miss_sly het volgende:
lijkt het me belangrijk dat je als stel ook nog iets eigens hebt.
Lijkt mij wishful thinking, zeker het eerste jaar, maar goed. .
pi_53480598
quote:
Op woensdag 26 september 2007 10:07 schreef Jarno het volgende:

[..]

Lijkt mij wishful thinking, zeker het eerste jaar, maar goed. .
Als je dan zonder kind samen in je eigen bed slaapt, heb je misschien zo nu en dan een paar uurtjes samen
pi_53480607
quote:
Op woensdag 26 september 2007 10:10 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Als je dan zonder kind samen in je eigen bed slaapt, heb je misschien zo nu en dan een paar uurtjes samen
Veel beseft een baby daar niet van hoor.
pi_53480671
quote:
Op woensdag 26 september 2007 10:10 schreef Bass-Miss het volgende:

[..]

Veel beseft een baby daar niet van hoor.
Daar gaat het mij nog niet eens om, hoewel ik voor mezelf denk dat als een baby iets ouder wordt en wat bewuster, het me toch niet helemaal lekker zou zitten.
Het gaat mij ook met die paar uurtjes helemaal niet over seks, maar juist gewoon de intimiteit van de eigen relatie, jullie tweeen als stel, wat je voor de baby ook was.
pi_53480702
Het schijnt ook de kans op wiegendood te verkleinen door samen te slapen
pi_53480718
Tja, ik vind het enorm intiem om samen in bed te liggen met 'ons' kindje bij ons. Maar goed, dat is ieder zijn ding he.
pi_53480735
quote:
Op woensdag 26 september 2007 10:16 schreef Bass-Miss het volgende:
Tja, ik vind het enorm intiem om samen in bed te liggen met 'ons' kindje bij ons. Maar goed, dat is ieder zijn ding he.
Dat lijkt me ook heel erg intiem en geweldig, en wil ik zeker wel, soms. Het moet niet de standaard zijn, bij ons dan
pi_53480768
quote:
Op woensdag 26 september 2007 10:13 schreef miss_sly het volgende:

jullie tweeen als stel, wat je voor de baby ook was.
Ja, dat ben je dus niet meer. Nooit meer.
pi_53480837
quote:
Op woensdag 26 september 2007 10:19 schreef Jarno het volgende:

[..]

Maar wel nog een beter stel.
pi_53480867
quote:

[..]

Nou, gun mij dan als onervaren aanstaande moeder het idee dat wij dat wel zo nu en dan zullen kunnen zijn. Natuurlijk is je kind altijd op de achtergrond, maar ik denk dat het belangrijk is om elkaar zo nu en dan ook nog eens te zien en te benaderen als partner, geliefde en niet alleen als de andere ouder.
Als je zelfs je bed altijd deelt met je kind, heb je helemaal niets meer.

Tenminste, dat is mijn idee, MIsschien haalt de praktijk me straks wel in, maar ik zie toch om ons heen wel degelijk stellen waarbij dit mogelijk is.
pi_53480911
Ik denk dat samen slapen weinig te maken heeft met elkaar nog als geliefden zien eigenlijk.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 26 september 2007 @ 10:29:20 #179
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_53480976
quote:
Op woensdag 26 september 2007 10:00 schreef Jarno het volgende:
Baby's hebben helemaal geen behoefte aan privacy. Baby's hebben behoefte aan papa en mama, 24/7. Privacy is een cultureel bepaald verschijnsel.

Mjah, wat is je definitie van baby?
De kinderen hebben beide tot 3 maanden bij ons in de slaapkamer gestaan. En daar sliepen ze prima. Op 3 maanden waren ze uit het wiregje gegroeid en zijn ze naar hun eigen kamer verhuist. Ook daar sliepen ze prima.

Ik kan me voorstellen dat kinderen net na de geboorte rustig worden van het vertrouwde geluid van de ademhaling van de ouders.... maar aan de andere kant. Ze werden ook niet hysterisch bij hun middagslaapje als wij gewoon beneden zaten.

Eerlijk gezegd denk ik dat baby's na een paar dagen al prima alleen slapen als ze zich maar geborgen voelen. En of ik nu 2 stappen naast mijn nest moet doen om naar het wiegje te lopen om dat kind te troosten of 7 stappen naar het andere kamertje.... Wakker ben ik toch.

Ik zie dus weinig toegevoegde waarde in het 24/7 kinderen in je zeer directe nabijheid. En ik zie soweiso geen link met de leeftijd van de ouders eigenlijk.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 26 september 2007 @ 10:31:29 #180
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_53481028
quote:
Op woensdag 26 september 2007 10:24 schreef miss_sly het volgende:

Sowieso is het levensgevaarlijk voor het kind.
pi_53481043
quote:
Op woensdag 26 september 2007 10:29 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Ik zie dus weinig toegevoegde waarde in het 24/7 kinderen in je zeer directe nabijheid. En ik zie soweiso geen link met de leeftijd van de ouders eigenlijk.
En met een klap weer terug ontopic
pi_53481060
Maar van je kind even een paar slokken te geven als hij naast je ligt of je warme bed uitmoeten is al een groter verschil.
Maar heeft idd weinig met leeftijd te maken.
pi_53481092
quote:
Op woensdag 26 september 2007 10:31 schreef Swetsenegger het volgende:

Sowieso is het levensgevaarlijk voor het kind.
Daar zijn de meningen over verdeeld.
  woensdag 26 september 2007 @ 10:35:10 #184
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_53481118
quote:
Op woensdag 26 september 2007 10:24 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Nou, gun mij dan als onervaren aanstaande moeder het idee dat wij dat wel zo nu en dan zullen kunnen zijn. Natuurlijk is je kind altijd op de achtergrond, maar ik denk dat het belangrijk is om elkaar zo nu en dan ook nog eens te zien en te benaderen als partner, geliefde en niet alleen als de andere ouder.

Tenminste, dat is mijn idee, MIsschien haalt de praktijk me straks wel in, maar ik zie toch om ons heen wel degelijk stellen waarbij dit mogelijk is.
wij hebben onze kinderen wel op onze kamer gehad, maar niet in ons bed. althans, niet om te slapen. (voeden en stoeien op zondagochtend wel dus.. )Toen ze dus met een maand of 9 naar hun eigen kamer gingen en 's nachts wakker werden gingen we er op een matrasje naast liggen. Geen idee of het daardoor komt, maar ze talen niet naar ons bed. ze roepen wel eens, en komen wel hulp halen waneer nodig, maar hoeven nooit bij ons in bed.
en daar ging het me om, die nog geen 4 m2 is écht van ons samen. de rest van het huis wordt langzaam overgenomen door speelgoed en steeds groter wordende schoenen, maar dat stukje is van ons. [/offtopic] ik denk niet dat dit verschil m zit in leeftijd. (aangezien ik 33 ben, moeder van 3) maar een persoonlijke keuze.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 26 september 2007 @ 10:36:59 #185
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_53481162
quote:
Op woensdag 26 september 2007 10:34 schreef Bass-Miss het volgende:

[..]

Daar zijn de meningen over verdeeld.

Is dat zo? Ik heb alleen maar onderzoeken gezien waarin aangetoont wordt dat het kind grote risico's loopt. Kinderen die gesmoord worden doordat ouders dekens over zich heen trekken en dergelijk.

Ik ben wel geinteresseerd in andere wetenschappelijke meningen

Ondanks dat ik zelf amper sliep met dat kind in bed omdat ik continue bang was dat er perongeluk op zou gaan liggen ofzo
  woensdag 26 september 2007 @ 10:40:29 #187
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_53481256
quote:
Op woensdag 26 september 2007 10:36 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Is dat zo? Ik heb alleen maar onderzoeken gezien waarin aangetoont wordt dat het kind grote risico's loopt. Kinderen die gesmoord worden doordat ouders dekens over zich heen trekken en dergelijk.

Ik ben wel geinteresseerd in andere wetenschappelijke meningen

Ondanks dat ik zelf amper sliep met dat kind in bed omdat ik continue bang was dat er perongeluk op zou gaan liggen ofzo
dat ja... maar ook niet slapen als ze ver weg waren. * flashback van nachten met arm in wieg en pink in mond baby*
ik dacht ook dat het meer en meer bewezen is dat bij de ouders in bed een verhoogd risico met zich meebrengt. maar ook dit is offtopic...
  woensdag 26 september 2007 @ 10:47:34 #188
166294 KD-fotografie
mama van Demi & Nika!!
pi_53481442
Toch snap ik miss_sly wel, Demi heeft 2 weken bij ons op de kamer geslapen en daarna is ze naar haar eigen kamer gegaan.

Voornamenlijk om de redenen die miss_sly aangaf, naast ouders zijn we namenlijk ook partners.
En als ik intiem wil zijn met mijn man vind ik het niet echt prettig als er een baby naast ligt.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 26 september 2007 @ 10:55:20 #189
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_53481637
quote:

Wel allemaal oude onderzoeken en er staat ook wel duidelijk in dat het hoofdje nooit bedekt mag worden.
Als je je als oude romdraait en het deken optrekt is er natuurlijk een grote kans dat je de dekens over het kind heen trekt in je slaap.

Misschien een persoonlijke keuze, maar de logica zegt mij in ieder geval dat je een grotere kans loopt het kind onder een deken te begraven als het tussen beide ouders ligt dan wanneer het in een eigen kort opgemaakt bed ligt.
pi_53481747
quote:
Op woensdag 26 september 2007 10:55 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Wel allemaal oude onderzoeken en er staat ook wel duidelijk in dat het hoofdje nooit bedekt mag worden.
Als je je als oude romdraait en het deken optrekt is er natuurlijk een grote kans dat je de dekens over het kind heen trekt in je slaap.

Misschien een persoonlijke keuze, maar de logica zegt mij in ieder geval dat je een grotere kans loopt het kind onder een deken te begraven als het tussen beide ouders ligt dan wanneer het in een eigen kort opgemaakt bed ligt.
Ja, er zitten inderdaad nogal wat 'voorwaarden' bij.
Hier ligt hij dus bijvoorbeeld een stuk hoger dan ons en in een slaapzak.
Ik las ook eens in een recent Nederlands boek (vraag me niet weer welk) dat het aangeraden wordt vanaf vier maanden. Daarvoor in een bedje naast het bed.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 26 september 2007 @ 11:01:31 #191
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_53481771
quote:
Op woensdag 26 september 2007 11:00 schreef Bass-Miss het volgende:

[..]

Ja, er zitten inderdaad nogal wat 'voorwaarden' bij.
Hier ligt hij dus bijvoorbeeld een stuk hoger dan ons en in een slaapzak.
Ik las ook eens in een recent Nederlands boek (vraag me niet weer welk) dat het aangeraden wordt vanaf vier maanden. Daarvoor in een bedje naast het bed.

Ok, klinkt logisch.
pi_53481828
Ik moet er wel bijzeggen dat we dat eigenlijk helemaal niet van plan waren. Zijn bedje stond klaar naast ons bed...
Maar toen hij geboren was, zei de vroedvrouw dat hij gerust bij mij kon blijven liggen en na wat getwijfel en opzoekwerk is dat eigenlijk zo gebleven tot nu.
pi_53481879
Mikael wil helemaal niet bij mij in bed. Lig hem denk ik in de weg. Zit ie tegen me aan te drukken. Mama weg
Liefde
Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen!!
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 26 september 2007 @ 11:07:21 #194
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_53481897
quote:
Op woensdag 26 september 2007 11:04 schreef Bass-Miss het volgende:
Ik moet er wel bijzeggen dat we dat eigenlijk helemaal niet van plan waren. Zijn bedje stond klaar naast ons bed...
Maar toen hij geboren was, zei de vroedvrouw dat hij gerust bij mij kon blijven liggen en na wat getwijfel en opzoekwerk is dat eigenlijk zo gebleven tot nu.

Wil je je bed dan niet ene keer weer helemaal voor jullie zelf hebben?
Ik vind het altijd wel prettig dat onze slaapkamer ONZE slaapkamer is. Een beetje wat hierboven ook al gezegd is. We zijn overal uit huis 'verdreven', heb computerkamers op moeten offeren voor kinder vertrekken, speelgoed stapelt zich in elke hoek op.... maar de slaapkamer is van ons
pi_53481981
quote:
Op woensdag 26 september 2007 11:07 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Wil je je bed dan niet ene keer weer helemaal voor jullie zelf hebben?
Ik vind het altijd wel prettig dat onze slaapkamer ONZE slaapkamer is. Een beetje wat hierboven ook al gezegd is. We zijn overal uit huis 'verdreven', heb computerkamers op moeten offeren voor kinder vertrekken, speelgoed stapelt zich in elke hoek op.... maar de slaapkamer is van ons
Nee, wij hebben namelijk nog een tweede bed ook.
Ik heb eigenlijk nooit het gevoel gehad dat we wat moeten opofferen hebben. Hij leeft eigenlijk gewoon met ons mee.
Dat zal waarschijnlijk nog wel veranderen tegen de tijd dat hij naar school moet en zo.
pi_53482033
Mijn ouders waren 23 en 24 toen ze mij kregen.
Bepaald geen Tokkievolk, ze waren al heel lang bij elkaar op die leeftijd en hadden gewoon al heel snel een vaste baan in het onderwijs te pakken zodat ze zich al op jonge leeftijd konden en wilden settlen.

Ik ben nu 19, heb een ontzettend fijne jeugd gehad en vind het hartstikke leuk dat ik wat jongere ouders heb. Het is overigens niet zo dat mijn moeder m'n beste vriendin is, zoals veel jonge moeders dat proberen bij hun dochters (:r) en dan lekker samen een tattoo of een tongpiercing laten zetten .
Oh en m'n ouders zijn nog steeds heel gelukkig samen. Overigens zijn er geen christelijke motieven te bekennen, zowel mijn ouders als ik zijn zonder geloof opgevoed.
pi_53482059
Ik ben er trouwens ook niet voor omdat ik nogal onrustig slaap. Alhoewel ik de afgelopen tijd wel gemerkt heb dat ik kennelijk half slapend nog prima onderscheid kan maken tussen een kat die in de weg ligt en Anna. . (Aangezien er wél katten op de vloer zijn beland, en geen baby's).

Heerlijk offtopic trouwens. .
  Licht Ontvlambaar woensdag 26 september 2007 @ 11:22:10 #198
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_53482259
quote:

[..]

Ben ik niet met je eens... Maar goed, ieder zijn eigen mening

Overigens, ik heb nog steeds geen antwoord gehad op mijn vraag of ik nu een jonge of een oude moeder ben... Ik weet niet bij welk kamp ik me moet scharen
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  woensdag 26 september 2007 @ 11:30:21 #199
155016 Pien85
Manipulatief kutwijf
pi_53482445
Even meepraten...

Mijn beste vriendin was bijna 19 bij de eerste en nu 22 bij de derde (ze is nu aan het bevallen ). Nu zelfs gaan mensen er nog vanuit (ook min of meer bekenden) dat ze vast geen goede moeder kan zijn omdat ze zo jong is. Haar man daarentegen zal wel een goede vader zijn want hij is (al) 31 Vooroordelen? Nee zeg!
De verhalen die ik af en toe mee krijg zijn gewoon lachwekkend. Bij de 2de wisten ze op het consultatiebureau blijkbaar niet dat het de 2de was. Een van de eerste vragen daar was: je bent nog zo jong, waarom heb je geen abortus laten plegen? We zijn weg gegaan en zij is opzoek gegaan naar een ander consultatiebureau, uiteraard eerst even daar om uitleg gevraagd, er van uitgaande dat zij niet echt de koningin van de subtiliteit is kun je je voorstellen wat dat voor scene moet zijn geweest
Waarom zou een jonge moeder niet net zo een goede moeder kunnen zijn als een moeder die wat ouder is?
Ik wilde ook altijd rond mijn 22ste kinderen, maar aangezien mijn vriend nog laaaaaang geen kinderen wil heb ik t maar even uitgesteld naar rond mijn 25ste, daarna zien we wel weer verder.
Mijn moeder was 36 toen ze mij kreeg, en (sorry mam!) ziet er wat ouder uit dan ze is waardoor ik vanaf mijn 4de als we samen in het openbaar vervoer zaten vragen kreeg of ik gezellig een dagje op stap was met mijn oma Denk dat dat ook wel mee speelt in mijn wens om (relatief) jong moeder te worden.
En ze leefde nog lang en... Nou gewoon met ups en downs.
  woensdag 26 september 2007 @ 11:33:57 #200
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_53482528
Nou, ik zou er niet aan moeten denken om tot de schoolgerechtigde leeftijd bij mijn ouders in bed te moeten slapen eerlijk gezegd, of geen eigen kamer (duur of goedkoop ) te hebben tot mijn tiende. Net zo als dat ik Dean niet standaard in ons bed wil (tenzij hij niet lekker is).
Daarbij denk ik dat het drama's gaan worden als je je kind ineens wél in zijn eigen bed wil laten slapen, als hij wat ouder is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')