Haha, wilde net ietsdergelijks typen. Ik werd behoorlijk kinds op den duurquote:Op dinsdag 25 september 2007 10:30 schreef Brighteyes het volgende:
Ja, of niet. Ik ken ook gevallen van flink ontsporen na het meemaken van vreselijke dingen, in mijn ogen ben je dan juist niet volwassen.
Voor we de discussie krijgen 'ik heb meer meegemaakt met mijn 20 jaar, dan jij met je 35e, dus ik heb meer ervaring'.
quote:Op dinsdag 25 september 2007 10:30 schreef Brighteyes het volgende:
Ja, of niet. Ik ken ook gevallen van flink ontsporen na het meemaken van vreselijke dingen, in mijn ogen ben je dan juist niet volwassen.
Voor we de discussie krijgen 'ik heb meer meegemaakt met mijn 20 jaar, dan jij met je 35e, dus ik heb meer ervaring'.
Och, dat is ook een fasequote:
Hier mogen ze dat niet eens, in het donker buiten spelen, maar dat is ook omdat we geen lantaarns hebben en ik vrij achteraf woon. Gelukkig willen ze ook niet, want het stikt hier 's avonds van de muizen, egels en vleermuizen.quote:Op dinsdag 25 september 2007 13:44 schreef Ticootje het volgende:
Tan, ik denk wat dat betreft onze aankomende kleine het een stuk makkelijker gaat krijgen dan Priscil.
Wat ik echt vreselijk eng vind is buiten spelen als het al donker is. Maar goed, nu is het om half 8 al donker. Normaal hoeft ze pas om 8 uur binnen te zijn. En in het weekend om half 9. Afgelopen zaterdag zat ik echt een beetje in de stress, ik vond het vreselijk dat ze nog buiten was.
quote:Op dinsdag 25 september 2007 14:06 schreef Ticootje het volgende:
http://www.nu.nl/news/124(...)geren_stijgt%27.html
Dit vind ik dan wel weer verontrustend..
Dat laatste verbaasd mij dan weer niet. Althans, wat ik er zo van hoor is de gemiddelde ontmaagdingsleeftijd de laatste jaren drastisch omlaag is gegaan dus dan lijkt me dat de leeftijd voor ongewenste zwangerschappen ook wel mee omlaag gaat.quote:Opmerkelijk is dat er ook enkele zwangerschappen in de leeftijd van 10 tot 14 jaar gemeld zijn.
Hier wist zoonlief in groep 4 pcies te vertellen hoe het zat... hij ahd een boek van de biebkar van school gelezen!!! Vind het helemaal niet erg dat ie weet/leest van "de bloemetjes en de bijtjes", maar had liever wel gewetend at die boeken op die kar stonden!!quote:Op dinsdag 25 september 2007 14:43 schreef Ticootje het volgende:
Priscil krijgt dit jaar al sexuele voorlichting op school...
Ik kreeg dat in de 3e klas van het voortgezet onderwijs..
Denk dat je hier de spijker op de kop slaat. Zo was het voor mij wel, voortdurend dat gevoel hebben dat ik me moest bewijzen, dat ik heus wel een goede moeder was ondanks mijn twintig lentes.quote:Op dinsdag 25 september 2007 14:16 schreef vamperotica het volgende:
Tan... het is zo herkenbaar wat je schrijft... Dat "moeder willen/MOETEN zijn van een perfecte peuter" .. Of dat nou komt door het Willen laten zien dat je eht als jonkie heus ook wel goed kan, dat opvoeden....
Ik denk het eigenlijk niet... ik denk dat het in je karakter zit of niet. Ik heb ook behoorlijk de drang om te bewijzen dat ik een goede moeder ben en Isa een goed opgevoed kindquote:Op dinsdag 25 september 2007 15:16 schreef Tan het volgende:
[..]
Denk dat je hier de spijker op de kop slaat. Zo was het voor mij wel, voortdurend dat gevoel hebben dat ik me moest bewijzen, dat ik heus wel een goede moeder was ondanks mijn twintig lentes.
Hier niet hoor... De oudste twee MOESTEn keurig opgevoede poppetjes zijn... Er moest en zou een dank je wel af bij de slager enz.. Bij nr 3 werd het al minder, bij nr 4 nog minder en nr 5 da's straks gewoon zo'n irritant rotjong wat al schreeuwend en jankend om vanalles door de winkels rent!quote:Op dinsdag 25 september 2007 15:20 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Ik denk het eigenlijk niet... ik denk dat het in je karakter zit of niet. Ik heb ook behoorlijk de drang om te bewijzen dat ik een goede moeder ben en Isa een goed opgevoed kind
Hier zijn 1 en 2 inderdaad 'gedrilld', toch luister(d)en ze niet beter dan nummer 3 en 4, terwijl ik bij hen veel minder streng ben geweest. Maar je leert van je fouten en dat zal ongeacht de leeftijd zijn.quote:Op dinsdag 25 september 2007 15:26 schreef vamperotica het volgende:
[..]
Hier niet hoor... De oudste twee MOESTEn keurig opgevoede poppetjes zijn... Er moest en zou een dank je wel af bij de slager enz.. Bij nr 3 werd het al minder, bij nr 4 nog minder en nr 5 da's straks gewoon zo'n irritant rotjong wat al schreeuwend en jankend om vanalles door de winkels rent!![]()
Ja, dat is natuurlijk net zo goed BS. Dan kun je ook wel zeggen dat het geen zelfverzekerdheid is maar gewoon nog niet het gevaar van dingen inzien. Waarom zou een jonge moeder nou zelfverzekerder zijn dan een oudere (of andersom).quote:Op maandag 24 september 2007 20:36 schreef appelsap het volgende:
Ik was (en ben nog steeds ) 19 toen ik Damian kreeg.
Mijn kraamverzorgster zei ook dat jonge moeders vaak wat natuurlijker met baby's omgaan. Maar volgens haar had dat niks te maken met ouder en wijzer zijn, maar met zelfverzekerdheid.
Dat snapte ik ook nog niet.quote:Op dinsdag 25 september 2007 15:53 schreef Vivi het volgende:
[..]
Ja, dat is natuurlijk net zo goed BS. Dan kun je ook wel zeggen dat het geen zelfverzekerdheid is maar gewoon nog niet het gevaar van dingen inzien. Waarom zou een jonge moeder nou zelfverzekerder zijn dan een oudere (of andersom).
Preciesquote:Op dinsdag 25 september 2007 16:37 schreef appelsap het volgende:
[..]
Dat snapte ik ook nog niet.
Ik zeg ook niet dat dat is wat ik denk maar dat is wat zij er van denkt.
Persoonlijk denk ik dat het voor iedereen verschillend is en het met je karakter te maken heeft.
Tja, ik denk dan: "Waarom niet eerst eens zorgen dat je die 'tik' fatsoenlijk hebt verwerkt, lekker in je vel zit, je ook alleen goed voelt, geen irreëele angsten meer hebt, en dán eens zwanger worden?"quote:Op dinsdag 25 september 2007 10:38 schreef Ticootje het volgende:
ik heb best wat meegemaakt. Daar heb ik ook wel een behoorlijke tik aan overgehouden. Zo kan ik een vreselijke angsthaas zijn. Ik kan ook heel slecht tegen alleen zijn. Ik hoop dat ik naar mate ik ouder wordt dat ik dingen beter kan relativeren en dat de onbeheersbare angsten die ik nu soms nog ervaar op een gegeven moment angst wordt waar ik me overheen kan zetten.
Míts je eea verwerkt hebt. Anders loop je grote kans te gaan projecteren en compenseren en daar wordt je kind dan de dupe van.quote:Op dinsdag 25 september 2007 10:53 schreef Tan het volgende:
Toch denk ik dat je met die 'tik' je kinderen straks ook iets mee kunt geven, zolang je niet doordraaft.
Ja, maar dat lijkt me bijna een 'voorwaarde' om aan kinderen te beginnen.quote:Op dinsdag 25 september 2007 18:43 schreef Moonah het volgende:
[..]
Míts je eea verwerkt hebt. Anders loop je grote kans te gaan projecteren en compenseren en daar wordt je kind dan de dupe van.
En ik ben vrij jong meoder geworden maar heb dat eigenlijk nietquote:Op dinsdag 25 september 2007 15:20 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Ik denk het eigenlijk niet... ik denk dat het in je karakter zit of niet. Ik heb ook behoorlijk de drang om te bewijzen dat ik een goede moeder ben en Isa een goed opgevoed kind
En dat is o.a. wat ik bedoelde met dat moeder worden je verandert. Vroegah had ik helemaal niet echt verantwoordelijkheidsgevoel. En nu welquote:Op woensdag 26 september 2007 00:15 schreef bixister het volgende:
een kind op de wereld zetten is wel een verantwoordelijkheid.
Je zaakjes op orde willen hebben (zoals een huis waarin het kind een eigen kamertje heeft etc. etc.) en wel of niet flexibel kunen omgaan met het feit dat je met een kind niets kan plannen zijn toch wel 2 verschillende dingen en die hebben volgens mij vrij weinig met elkaar te maken.quote:Op woensdag 26 september 2007 08:58 schreef texelonia het volgende:
[..]
En dat is o.a. wat ik bedoelde met dat moeder worden je verandert. Vroegah had ik helemaal niet echt verantwoordelijkheidsgevoel. En nu wel
Ik denk trouwens dat poemojn wel en goed punt heeft. Veel mensen willen eerst een "perfecte" situatie creëren voordat ze aan kinderen beginnen. Juiste relatie uiteraard, werk, genoeg geld, groot huis, etc. En zo kun je het blijven uitstellen, want perfect bestaat natuurlijk niet.
En terwijl ik dit typ vraag ik me af of deze mensen als ze eenmaal ouder zijn dan ook meer moeite hebben met de onverwachtse en "onplanbare" dingen waar je mee te maken krijgt als je een kind hebt. Want je kunt alles wel precies uitstippelen, maar een kind trekt meestal toch zijn eigen plan.
quote:Op woensdag 26 september 2007 08:58 schreef texelonia het volgende:
En terwijl ik dit typ vraag ik me af of deze mensen als ze eenmaal ouder zijn dan ook meer moeite hebben met de onverwachtse en "onplanbare" dingen waar je mee te maken krijgt als je een kind hebt. Want je kunt alles wel precies uitstippelen, maar een kind trekt meestal toch zijn eigen plan.
Tot op zekere hoogte wel ja, maar sommige mensen willen alles mijn inziens iets té goed geregeld hebben. Dat moet iedereen natuurlijk voor zich weten, maar het was gewoon iets wat ik me afvroeg.quote:Op woensdag 26 september 2007 09:10 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Je zaakjes op orde willen hebben (zoals een huis waarin het kind een eigen kamertje heeft etc. etc.) en wel of niet flexibel kunen omgaan met het feit dat je met een kind niets kan plannen zijn toch wel 2 verschillende dingen en die hebben volgens mij vrij weinig met elkaar te maken.
Ja, daar kan ik wel in mee gaan ja. Alsof je pas kinderen kunt krijgen áls je een rijtjeshuis hebt, met stationwagen voor de deur en uitgestippeld pensioenplan. Fuck dat.quote:Op woensdag 26 september 2007 09:20 schreef texelonia het volgende:
[..]
Tot op zekere hoogte wel ja, maar sommige mensen willen alles mijn inziens iets té goed geregeld hebben.
Klopt, die mensen heb je zeker. Volgens mij is dat echter meer een karaktertrek dan iets dat leeftijdgerelateerd is.quote:Op woensdag 26 september 2007 09:20 schreef texelonia het volgende:
[..]
Tot op zekere hoogte wel ja, maar sommige mensen willen alles mijn inziens iets té goed geregeld hebben. Dat moet iedereen natuurlijk voor zich weten, maar het was gewoon iets wat ik me afvroeg.
Mwoch, het is ook maatschappelijk opgelegd hoor. Wij kregen echt wel wat scheve en vragende gezichten toen we vertelden dat 'we' zwanger waren en voorlopig lekker in ons huurflatje bleven zitten. Alsof het biologisch gezien onmogelijk is om daar kinderen te krijgen en op te voeden.quote:Op woensdag 26 september 2007 09:23 schreef E.T. het volgende:
maar ik denk dat controlfreak zijn, niet met leeftijd te maken heeft
Dat ligt dan aan de kringen waarin jij verkeerd.quote:Op woensdag 26 september 2007 09:26 schreef Jarno het volgende:
[..]
Mwoch, het is ook maatschappelijk opgelegd hoor. Wij kregen echt wel wat scheve en vragende gezichten toen we vertelden dat 'we' zwanger waren en voorlopig lekker in ons huurflatje bleven zitten. Alsof het biologisch gezien onmogelijk is om daar kinderen te krijgen en op te voeden.
quote:Op woensdag 26 september 2007 09:26 schreef Jarno het volgende:
[..]
Mwoch, het is ook maatschappelijk opgelegd hoor. Wij kregen echt wel wat scheve en vragende gezichten toen we vertelden dat 'we' zwanger waren en voorlopig lekker in ons huurflatje bleven zitten. Alsof het biologisch gezien onmogelijk is om daar kinderen te krijgen en op te voeden.
Oooooh, ging het dáár om.quote:Op woensdag 26 september 2007 09:30 schreef E.T. het volgende:
[..]
Met jou als vader kan ik me wel iets voorstellen bij de vragende gezichten![]()
Ik bedoel absoluut niet dat je eerst een 'paradijslijke toestand' moet scheppen alvorens aan kinderen te beginnenquote:Op dinsdag 25 september 2007 23:48 schreef poemojn het volgende:
En dan ben je in een paradijselijke toestand, helemaal klaar voor een kind, en gebeurt er iets noodlottigs waardoor je weer helemaal van voren af aan kunt beginnen.. Ik ben wat minder optimistisch dan jij denk ik, Moonah.
En misschien is het erg flauw, maar ik denk dat kinderen hier over het algemeen heel wat betere kansen hebben om goed op te groeien dan kinderen in bijv oorlogsgebieden. Veel problemen hier zijn ook 'luxeproblemen' (soms lijkt het wel of de menselijke geest misschien ook een bepaalde mate van 'problemen' nodig heeft om te functioneren, maar dat is misschien een vergezochte gedachte die hier offtopic is).
Yup, ik snap je wel.quote:Op woensdag 26 september 2007 07:50 schreef Tan het volgende:
[..]
Ja, maar dat lijkt me bijna een 'voorwaarde' om aan kinderen te beginnen.
Maar ik bedoelde ook niet dat je een 'tik' (is het trouwens niet tic? voordat het wordt verward met die zogenaamde opvoedkundige tik) moet uitleven op je kinderen, maar dat je het in een voordeel kunt gebruiken door extra alert te zijn.
Dat misschien niet, maar wat poemojn ookal zei, is het misschien wel zo dat die "controlfreaks" juist degenen zijn die op latere leeftijd kinderen krijgen. Omdat die alles zo geregeld willen hebben dat ze het kinderen krijgen maar blíjven uitstellen. waarmee ik dus zeker niet wil zeggen dat alle oudere ouders controlfreaks zijnquote:Op woensdag 26 september 2007 09:24 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Klopt, die mensen heb je zeker. Volgens mij is dat echter meer een karaktertrek dan iets dat leeftijdgerelateerd is.
De eerste jaren maakt dat niet veel uit,volgens mij. Wij hebben twee ruime kamers over, maar Fons slaapt nog gezellig bij ons.quote:Op woensdag 26 september 2007 09:29 schreef Brighteyes het volgende:
Ik zou wel mijn wenkbrauwen optrekken bij bewust kiezen voor een woonsituatie waar het kindje geen eigen kamertje heeft, dat is in mijn ogen gewoon niet echt handig.
Nou was het bij ons niet bewust en hadden we weinig andere keus, maar Noah heeft een jaar lang bij ons op de slaapkamer gelegen en is daar echt niet slechter van geworden. Daarbij zijn er zat ouders die hun kind de eerste maanden/jaar op hun eigen kamer, of zelfs in hun eigen bed laten slapen.quote:Op woensdag 26 september 2007 09:29 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Dat ligt dan aan de kringen waarin jij verkeerd.![]()
Althans... ik vind het zwaar bekrompen en zou daar geloof ik zelf geen seconde over na denken. Als er ruimte voor de baby is, is het toch prima?
Ik zou wel mijn wenkbrauwen optrekken bij bewust kiezen voor een woonsituatie waar het kindje geen eigen kamertje heeft, dat is in mijn ogen gewoon niet echt handig.
Jij verwoordt prima hoe ik er over denk eigenlijk.quote:Op woensdag 26 september 2007 09:45 schreef texelonia het volgende:
[..]
Nou was het bij ons niet bewust en hadden we weinig andere keus, maar Noah heeft een jaar lang bij ons op de slaapkamer gelegen en is daar echt niet slechter van geworden. Daarbij zijn er zat ouders die hun kind de eerste maanden/jaar op hun eigen kamer, of zelfs in hun eigen bed laten slapen.
De meeste dingen die mensen geregeld willen hebben voor een baby, zijn er meer voor het gemak van de ouders en voor de leuk, dan voor het kind zelf. Een babykamer is handig, en vooral ook erg luk om in te richten, maar die baby zelf mist er niks aan als het geen eigen kamer heeft.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind dat ook leuk, en ben blij dat Noah nu zijn eigen kamer heeft. En voor een tweede wil ik ook een babykamertje, aangezien we dat voor Noah nooit echt hebben kunnen doen. Maar een baby heeft het niet perse nodig
Integendeel denk ik. Volgens mij slapen ze veel liever bij mama en papa dan in hun mooie, dure kinderkamer.quote:Op woensdag 26 september 2007 09:45 schreef texelonia het volgende:
Maar een baby heeft het niet perse nodig
Ik weet niet of je dat zo kunt stellen. Misschien dat in de ogen van jonge mensen die kinderen krijgen met een gevoel van "ach, komt vast wel goed" de mensen die er langer over nadenken en wat meer voorbereidingen willen treffen, nogal gauw tot controlfreak wordt bestempeldquote:Op woensdag 26 september 2007 09:40 schreef texelonia het volgende:
[..]
Dat misschien niet, maar wat poemojn ookal zei, is het misschien wel zo dat die "controlfreaks" juist degenen zijn die op latere leeftijd kinderen krijgen. Omdat die alles zo geregeld willen hebben dat ze het kinderen krijgen maar blíjven uitstellen. waarmee ik dus zeker niet wil zeggen dat alle oudere ouders controlfreaks zijn
Daarom had ik het 'bewust' er ook bewust bijgezet omdat ik niet wilde dat jij je aangesproken voelt.quote:Op woensdag 26 september 2007 09:45 schreef texelonia het volgende:
[..]
Nou was het bij ons niet bewust en hadden we weinig andere keus, maar Noah heeft een jaar lang bij ons op de slaapkamer gelegen en is daar echt niet slechter van geworden. Daarbij zijn er zat ouders die hun kind de eerste maanden/jaar op hun eigen kamer, of zelfs in hun eigen bed laten slapen.
De meeste dingen die mensen geregeld willen hebben voor een baby, zijn er meer voor het gemak van de ouders en voor de leuk, dan voor het kind zelf. Een babykamer is handig, en vooral ook erg luk om in te richten, maar die baby zelf mist er niks aan als het geen eigen kamer heeft.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind dat ook leuk, en ben blij dat Noah nu zijn eigen kamer heeft. En voor een tweede wil ik ook een babykamertje, aangezien we dat voor Noah nooit echt hebben kunnen doen. Maar een baby heeft het niet perse nodig
Ik denk ook dat dat samen slapen ons al vele uren rust geleverd heeft.quote:Op woensdag 26 september 2007 09:52 schreef Jarno het volgende:
Volgens mij houden vooral kinderen die op hun eigen kamer slapen hun ouders wakker, maar goed.
Ik ben trouwens ook helemaal voor het op de eigen kamer slapen hoor. Maar qua gevoel denk ik wel dat het niet de meest natuurlijke en logische oplossing is.quote:Op woensdag 26 september 2007 09:54 schreef Bass-Miss het volgende:
[..]
Ik denk ook dat dat samen slapen ons al vele uren rust geleverd heeft.
Ik bedoelde het ook niet als stelling hoor. Zoals ik al zei, vroeg ik het me gewoon af. En ik zei er toch ook bij dat oudere ouders niet persé controlfreaks zijn. de dingen die jij noemt vind ik ook niet control freakerig.quote:Op woensdag 26 september 2007 09:48 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik weet niet of je dat zo kunt stellen. Misschien dat in de ogen van jonge mensen die kinderen krijgen met een gevoel van "ach, komt vast wel goed" de mensen die er langer over nadenken en wat meer voorbereidingen willen treffen, nogal gauw tot controlfreak wordt bestempeld
Ik vind dat bijvoorbeeld het eerst je studie afmaken en een paar jaar werken niet direct getuigen van controlfreak zijn. Of gewoon eerst lekker een paar jaar samen willen leven, werken en genieten ipv er meteen een kind bij te zetten. Of, zoals al eerder gezegd, eerst zelf goed in je vel zitten en eventueel oud zeer verwerkt hebben voor je aan een kind begint.
Waarmee ik niet wil zeggen dat op jonge leeftijd een kind krijgen per definitie erg is. Ik denk dat, zolang er goed over nagedacht is en het een bewuste keus is waar de voors en tegens zijn afgewogen, het over het algemeen een goede keus is. Hoewel ook de bewuste keus niet altijd de juiste is, imo.
Sluit ik me volledig bij aanquote:Op woensdag 26 september 2007 09:50 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
IK, let op IK dus, vind het wel heel belangrijk dat een kindje zijn eigen kamer heeft. Je kan me 100 keer vertellen dat het kindje er geen weet van heeft, maar ik lees en hoor anders genoeg verhalen van kinderen en ouders die elkaar wakker houden, of er op z'n minst onrustig door slapen. Voor mij betekent dat dat ik graag wil dat mijn kindje zo snel mogelijk op zijn eigen kamer gaat slapen.
Ach, ik ben het met je eens, maar dat is bijna automatisme, volgens mijquote:* Brighteyes snapt eigenlijk niet zo goed dat de verdediging tegen opmerkingen over eventueel jong ouderschap gelijk moet leiden tot een vingertje naar de overkant waar dan de oudere ouders zouden staan...
Privacy lijkt me zeker belangrijk voor een groter kind. Maar een baby is denk ik toch meer gesteld op gezelschap van zijn ouders dan op privacy.quote:Op woensdag 26 september 2007 09:58 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Sluit ik me volledig bij aan
Privacy, zowel voor ouders als voor kind, zijn belangrijk, imo en ik wil ook graag dat ons kindje zo snel mogelijk in zijn eigen bedje op zijn eigen kamer slaapt.
[..]
Ik voel me niet aangesproken hoorquote:Op woensdag 26 september 2007 09:50 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Daarom had ik het 'bewust' er ook bewust bijgezet omdat ik niet wilde dat jij je aangesproken voelt.
Maar het geeft wel heel goed aan dat sommige mensen andere doelen voor ogen hebben voor wat zij willen voor als hun kindje er is.
De een wil een koophuis en een stationwagen voor de deur, de ander vind een flatje met 3 kamers prima, weer een ander vindt 2 kamers ook goed genoeg.
IK, let op IK dus, vind het wel heel belangrijk dat een kindje zijn eigen kamer heeft. Je kan me 100 keer vertellen dat het kindje er geen weet van heeft, maar ik lees en hoor anders genoeg verhalen van kinderen en ouders die elkaar wakker houden, of er op z'n minst onrustig door slapen. Voor mij betekent dat dat ik graag wil dat mijn kindje zo snel mogelijk op zijn eigen kamer gaat slapen. Die dus overigens bij ons juist helemaal niet duur is, for the record.
* Brighteyes snapt eigenlijk niet zo goed dat de verdediging tegen opmerkingen over eventueel jong ouderschap gelijk moet leiden tot een vingertje naar de overkant waar dan de oudere ouders zouden staan...
Lijkt mij wishful thinking, zeker het eerste jaar, maar goed.quote:Op woensdag 26 september 2007 10:03 schreef miss_sly het volgende:
lijkt het me belangrijk dat je als stel ook nog iets eigens hebt.
Als je dan zonder kind samen in je eigen bed slaapt, heb je misschien zo nu en dan een paar uurtjes samenquote:Op woensdag 26 september 2007 10:07 schreef Jarno het volgende:
[..]
Lijkt mij wishful thinking, zeker het eerste jaar, maar goed..
Veel beseft een baby daar niet van hoor.quote:Op woensdag 26 september 2007 10:10 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Als je dan zonder kind samen in je eigen bed slaapt, heb je misschien zo nu en dan een paar uurtjes samen![]()
Daar gaat het mij nog niet eens om, hoewel ik voor mezelf denk dat als een baby iets ouder wordt en wat bewuster, het me toch niet helemaal lekker zou zitten.quote:Op woensdag 26 september 2007 10:10 schreef Bass-Miss het volgende:
[..]
Veel beseft een baby daar niet van hoor.![]()
Dat lijkt me ook heel erg intiem en geweldig, en wil ik zeker wel, soms. Het moet niet de standaard zijn, bij ons danquote:Op woensdag 26 september 2007 10:16 schreef Bass-Miss het volgende:
Tja, ik vind het enorm intiem om samen in bed te liggen met 'ons' kindje bij ons. Maar goed, dat is ieder zijn ding he.
Ja, dat ben je dus niet meer. Nooit meer.quote:Op woensdag 26 september 2007 10:13 schreef miss_sly het volgende:
jullie tweeen als stel, wat je voor de baby ook was.
Maar wel nog een beter stel.quote:Op woensdag 26 september 2007 10:19 schreef Jarno het volgende:
[..]
Ja, dat ben je dus niet meer. Nooit meer.
Nou, gun mij dan als onervaren aanstaande moeder het idee dat wij dat wel zo nu en dan zullen kunnen zijn. Natuurlijk is je kind altijd op de achtergrond, maar ik denk dat het belangrijk is om elkaar zo nu en dan ook nog eens te zien en te benaderen als partner, geliefde en niet alleen als de andere ouder.quote:Op woensdag 26 september 2007 10:19 schreef Jarno het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 26 september 2007 10:00 schreef Jarno het volgende:
Baby's hebben helemaal geen behoefte aan privacy. Baby's hebben behoefte aan papa en mama, 24/7. Privacy is een cultureel bepaald verschijnsel.
quote:Op woensdag 26 september 2007 10:24 schreef miss_sly het volgende:
Als je zelfs je bed altijd deelt met je kind, heb je helemaal niets meer.
En met een klap weer terug ontopicquote:Op woensdag 26 september 2007 10:29 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik zie dus weinig toegevoegde waarde in het 24/7 kinderen in je zeer directe nabijheid. En ik zie soweiso geen link met de leeftijd van de ouders eigenlijk.
Daar zijn de meningen over verdeeld.quote:Op woensdag 26 september 2007 10:31 schreef Swetsenegger het volgende:
Sowieso is het levensgevaarlijk voor het kind.
wij hebben onze kinderen wel op onze kamer gehad, maar niet in ons bed. althans, niet om te slapen. (voeden en stoeien op zondagochtend wel dus..quote:Op woensdag 26 september 2007 10:24 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nou, gun mij dan als onervaren aanstaande moeder het idee dat wij dat wel zo nu en dan zullen kunnen zijn. Natuurlijk is je kind altijd op de achtergrond, maar ik denk dat het belangrijk is om elkaar zo nu en dan ook nog eens te zien en te benaderen als partner, geliefde en niet alleen als de andere ouder.
Als je zelfs je bed altijd deelt met je kind, heb je helemaal niets meer.
Tenminste, dat is mijn idee, MIsschien haalt de praktijk me straks wel in, maar ik zie toch om ons heen wel degelijk stellen waarbij dit mogelijk is.
quote:Op woensdag 26 september 2007 10:34 schreef Bass-Miss het volgende:
[..]
Daar zijn de meningen over verdeeld.
dat ja...quote:Op woensdag 26 september 2007 10:36 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Is dat zo? Ik heb alleen maar onderzoeken gezien waarin aangetoont wordt dat het kind grote risico's loopt. Kinderen die gesmoord worden doordat ouders dekens over zich heen trekken en dergelijk.
Ik ben wel geinteresseerd in andere wetenschappelijke meningen
Ondanks dat ik zelf amper sliep met dat kind in bed omdat ik continue bang was dat er perongeluk op zou gaan liggen ofzo
quote:Op woensdag 26 september 2007 10:39 schreef Bass-Miss het volgende:
http://www.natuurlijkouderschap.org/voordelen-samen-slapen.html
Ja, er zitten inderdaad nogal wat 'voorwaarden' bij.quote:Op woensdag 26 september 2007 10:55 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Wel allemaal oude onderzoeken en er staat ook wel duidelijk in dat het hoofdje nooit bedekt mag worden.
Als je je als oude romdraait en het deken optrekt is er natuurlijk een grote kans dat je de dekens over het kind heen trekt in je slaap.
Misschien een persoonlijke keuze, maar de logica zegt mij in ieder geval dat je een grotere kans loopt het kind onder een deken te begraven als het tussen beide ouders ligt dan wanneer het in een eigen kort opgemaakt bed ligt.
quote:Op woensdag 26 september 2007 11:00 schreef Bass-Miss het volgende:
[..]
Ja, er zitten inderdaad nogal wat 'voorwaarden' bij.
Hier ligt hij dus bijvoorbeeld een stuk hoger dan ons en in een slaapzak.
Ik las ook eens in een recent Nederlands boek (vraag me niet weer welk) dat het aangeraden wordt vanaf vier maanden. Daarvoor in een bedje naast het bed.
quote:Op woensdag 26 september 2007 11:04 schreef Bass-Miss het volgende:
Ik moet er wel bijzeggen dat we dat eigenlijk helemaal niet van plan waren. Zijn bedje stond klaar naast ons bed...
Maar toen hij geboren was, zei de vroedvrouw dat hij gerust bij mij kon blijven liggen en na wat getwijfel en opzoekwerk is dat eigenlijk zo gebleven tot nu.
Nee, wij hebben namelijk nog een tweede bed ook.quote:Op woensdag 26 september 2007 11:07 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Wil je je bed dan niet ene keer weer helemaal voor jullie zelf hebben?
Ik vind het altijd wel prettig dat onze slaapkamer ONZE slaapkamer is. Een beetje wat hierboven ook al gezegd is. We zijn overal uit huis 'verdreven', heb computerkamers op moeten offeren voor kinder vertrekken, speelgoed stapelt zich in elke hoek op.... maar de slaapkamer is van ons
Ben ik niet met je eens... Maar goed, ieder zijn eigen meningquote:Op woensdag 26 september 2007 10:19 schreef Jarno het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |