Ja, idd, mijn zusje wordt bijna 18 en past wel eens op. Ze zegt dat ze wel eens rare blikken krijgt op straat, als ze met de kinderen looptquote:Op zaterdag 22 september 2007 22:58 schreef texelonia het volgende:
En als je iemand op straat ziet lopen met een kinderwagen, hoe weet je dan zeker dat dat de moeder is? Het kan natuurlijk ook nog een oppas zijn.
Nou inderdaad, hier ook!(ik ben 23)quote:Op zondag 23 september 2007 13:00 schreef innovative het volgende:
Ik moet wel zeggen dat het me verbaast hoeveel oud-klasgenoten kinderen hebben, en daarvan weet ik echt zeker dat ze hooguit 22 zijn.
Nee onzin, vrouwen krijgen gemiddeld op steeds hogere leeftijd kinderen. Echter lopen er onder het tokkie-volk altijd wel flink wat jonge moeders rond.quote:Op zaterdag 22 september 2007 19:30 schreef r.liong het volgende:
Mischien loop ik wat achter maar ik zag van de week weer een vrij jong meisje(gewoon nederlands/autochtoon) met een babywagen lopen. ik schatte haar niet ouder dan..+/- 20 jaar. Nou was mij het al een beetje opgevallen dat er vrij veel jonge moeders rondlopen met kinderen ivg met bijvoorbeeld de jaren 90. is dit gewoon een logische trend of eerder een uitzondering dat er tegenwoordig op veel jeugdiger leeftijd aan kinderen wordt gedacht ivg met vroeger. Mijn moeder kreeg mij bijvoorbeeld toen zij 28 jaar was en dan praten we over een andere generatie he.
Iemand?
O'ja, daar kon ik me ook mateloos aan irriteren, mijn man waren toen zo'n 6.5 jaar samen en het was zeker een bewuste keuze en gelovig zijn we helemaal niet.quote:Op zondag 23 september 2007 17:07 schreef debuurvrouw het volgende:
vervelend is alleen dat andere mensen zo enorm een mening hebben. mij is ook gezegd toen: ongelukje zeker??!![]()
nee, en ook geen religeuse achtergrond, gewoon omdat ik dacht dat het de goede tijd was.
Jaloersheid? Dat is "wishful thinking" denk ik.quote:Op maandag 24 september 2007 00:27 schreef T-Dub het volgende:
--knip--
Reacties als 'ahhh je bent pas 22/23/24/25/26.... dus het was een ongelukje zeker' begrijp ik dan ook niet. Komt dat van een soort jaloersheid ofzo, omdat anderen pas op veel latere leeftijd zijn begonnen en eigenlijk ook liever vroeger kinderen hadden gewild? Dat is toch zeker niet mijn probleem?
Mensenmensen, waarom mag men tegenwoordig niet meer jong kinderen krijgen?
Iemand?
Maar wat zie je dan als latere leeftijd?quote:Op maandag 24 september 2007 00:27 schreef T-Dub het volgende:
*knip* ... de complicaties die een zwangerschap op latere leeftijd kan hebben
*knip*
Tot ze in de pubertijd komenquote:Op maandag 24 september 2007 10:56 schreef KD-fotografie het volgende:
Ik snap eigenlijk totaal niet waarom mensen de behoefte hebben om als je jong zwanger bent te vermelden dat het minstens een hel wordt.
Ik heb ook regelmatig gehoord, wacht maar tot..........dan praat je wel anders!!!!
Eerst tot het geboren zou worden, dan tot ze zou gaan kruipen, daarna tot ze zou gaan lopen.
Maar ja, ik wacht nog steeds......
Ja, maar waarom pas beginnen bij 20? Je ziet tegenwoordig al zat tieners met een baby rondlopen, vandaar dat ik die 15 erbij paktequote:Op maandag 24 september 2007 11:27 schreef Ticootje het volgende:
Pruk 15 en 40 dat is nogal een verschil...
Maar vrouwen die kiezen om rond de 20 te beginnen aan kinderen... Dat kan allemaal prima hoor. Sommige moeten er niet aan denken, anderen menen hun leven toch wel goed op orde te hebben en klaar te zijn voor een kindje.
Ik ben nu 23, ik heb mn school netjes afgemaakt ( 11 weken zwanger bij de diploma uitreiking), ik ben getrouwd, we hebben een inwonende dochter van 12, een leuk huisje met de ruimte voor een baby en ik heb een goede baan.
Maar er zijn ook vrouwen van 23 die nog thuis wonen of in een studenten complex en daar nog helemaal niet aan moeten denken...
Het is gewoon voor iedereen anders.
Dat bewuste kan ik niet echt uit de OP halen hoorquote:Op maandag 24 september 2007 11:42 schreef Brighteyes het volgende:
Maar het ging hier volgens mij voornamelijk over mensen die bewust vroeg kinderen hebben gekregen en hoewel veel van de onglukjes volgens mij helemaal geen ongelukjes zijn bij die hele jonge meiden van een jaar of 15 (jaja, hele foute veronderstelling, ik weet het), valt dat toch niet onder 'bewust kiezen voor vroeg kinderen krijgen'.![]()
Althans, dat is niet zoals ik naar het onderwerp van de TS kijk.
Ik begin nu eik pas te merken hoe erg ik alles verdrongen heb en hoe erg ik ze mis.... Was een rasechte puber in die tijd en "moest" me vreselijk stoer voor doen van mezelf.... En pas bij het overlijden van mn vader (in 2004) kwam alles goed los...quote:Op maandag 24 september 2007 12:04 schreef Ticootje het volgende:
Jeetje vamp, wat zijn jouw ouders vroeg overleden.. Dat lijkt mij echt vreselijk.
Dat vind ik echt zo'n kulargument, daar ben je echt zelf bij. Mijn 8 jaar jongere zusje heeft een relatief "jongere" moeder dan ik had, zij voelt zich nu beter op haar gemak met meegaan met de tijd dan bij mij. En ze mag dan bijna 50 zijn, ze gaat rustig karten, skien, raften, doet canyoning, sport 4 keer in de week etc.quote:Op maandag 24 september 2007 00:27 schreef T-Dub het volgende:
2. We willen jonge ouders zijn die goed met hun tijd mee kunnen en genoeg energie hebben
Dat lijkt me het hoofdargument, ja.quote:3. We zijn er klaar voor (wat misschien nog wel het allerbelangrijkst is)
Reacties als 'ahhh je bent pas 22/23/24/25/26.... dus het was een ongelukje zeker' begrijp ik dan ook niet. Komt dat van een soort jaloersheid ofzo, omdat anderen pas op veel latere leeftijd zijn begonnen en eigenlijk ook liever vroeger kinderen hadden gewild? Dat is toch zeker niet mijn probleem?
Mensenmensen, waarom mag men tegenwoordig niet meer jong kinderen krijgen?
Iemand?
Het jongste zoontje van mijn oom en tante (oom is 3 jaar jonger dan mijn moeder) zal straks een half jaartje schelen met mijn kleintje. Rare gewaarwording hoorquote:Op maandag 24 september 2007 12:21 schreef vamperotica het volgende:
Een van mijn tantes heeft een dochter die net een jaar ouder is als mijn oudste en de andere tante heeft een dochter gekregen die een maand scheelt met mijn miniminimonster....
@ jack4ya: ik zeg ook niet dat mensen jaloers zouden zijn... ik vraag het me alleen maar af. Het is een beetje laag bij de grond om een vraag direct voor mening aan te nemen en deze dan vervolgens arrogant te noemen... Het was niet de bedoeling om zo over te komen. Soit.quote:Op maandag 24 september 2007 09:07 schreef jack4ya het volgende:
Jaloersheid? Dat is "wishful thinking" denk ik.
Ik denk eerder dat anderen er niet aan moeten denken om in je vroege 20-jaren een kind te nemen/krijgen. Ik persoonlijk ook niet, maar om dan nou maar te roepen dat ik "een soort jaloersheid" heb, vind ik een beetje arrogant.
Je kunt daar natuurlijk niet echt een leeftijdsgrens op plakken, maar ik zou zeggen zo vanaf 35. Let wel, hiermee wil ik niet weer mensen op de tenen trappen, want ja, de meeste kinderen zullen gezond ter wereld komen en ouders houden niet minder van hun kinderen en etcetera... Het is een keuze die je bewust maaktquote:Op maandag 24 september 2007 09:15 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Maar wat zie je dan als latere leeftijd?
Er is (voor veel mensen) ook nog een tussenweg tussen 20 en 37.
Mij maakt het verder niet uit, vooral doen wanneer jij dat wil, maar om nou zwangerschappen rond de 30 als 'latere leeftijd' te bestempelen...
Zie mijn vorige postsquote:Op maandag 24 september 2007 12:34 schreef innovative het volgende:
[..]
Dat vind ik echt zo'n kulargument, daar ben je echt zelf bij. Mijn 8 jaar jongere zusje heeft een relatief "jongere" moeder dan ik had, zij voelt zich nu beter op haar gemak met meegaan met de tijd dan bij mij. En ze mag dan bijna 50 zijn, ze gaat rustig karten, skien, raften, doet canyoning, sport 4 keer in de week etc.
[..]
Dat lijkt me het hoofdargument, ja.
Ik ben er echter verre van jaloers op, ik vind het zonde. Kinderen zijn hartstikke leuk, maar als je drie, vier, vijf jaar wacht dan ben je echt niet ineens te laat, over het algemeen. De vrijheid die je als begin twintiger hebt, krijg je niet meer terug zodra je eenmaal moeder bent. De liefde van en voor een kind krijg je echter ook nog wel als je een paar jaartjes later bent. Jaloers? Nee. Wel onbegrip, daar ben ik eerlijk in. Ik zou echt voor geen goud willen ruilen momenteel, er zijn nog te veel dingen die ik wil doen zonder verantwoordelijkheid voor een ander wezen. En nee, dan gaat het me niet alleen om nachtbraken oid, maar wel gewoon om spontaan dingen doen waarvan ik vind dat je ze als ouder niet altijd kunt doen, omdat ik heilig geloof in de drie R'en. Of om alleen wonen een paar jaar, dat doe je niet meer als je eenmaal kids hebt (althans, dat was niet de bedoeling), maar kan nu wel, en ik vind het leuk.
Dat is natuurlijk altijd het probleem he... Het is altijd eenvoudiger om achteraf te zeggen 'had ik toen maar...' of 'gelukkig dat ik toen niet dit of dat gedaan heb'. Het is altijd moeilijk om de juiste keuze te maken en het is nog moeilijker om een grens te leggen bij dingen als 'geestelijke bagage en levenservaring'. Het leven is een leerproces, dus uiteindelijk zullen we almaar meer ervaring krijgen toch?quote:Op maandag 24 september 2007 16:37 schreef E.T. het volgende:
Ik kan alleen maar voor mezelf spreken natuurlijk, maar toen ik 23 was (of zo'n beetje alles tussen 21 en 28) waren de omstandigheden ook hartstikke goed voor een kindje. Ik woonde samen in een riante woning, inkomen was er genoeg, stappen deden we niet meer zo vaak want dat hadden we al wel gezien...
Achteraf gezien ben ik echt heel blij dat we destijds niet voor een kindje zijn gegaan. Dat heeft niet eens te maken met het feit dat ik nu een andere partner heb, maar alles met levenservaring en geestelijke bagage die ik bij me heb verzameld.
Had ik destijds wel een kind gekregen had ik het verschil nooit geweten en dat nooit op deze manier ervaren.. Maar toevallig dat dit me laatst bij mezelf opviel.
Hoe ouder en wijzer je wordt hoe voorzichtiger ook, je gaat overal meer risico's in zien. Kan me voorstellen dat dat makkelijker gaat als je jonger bent.quote:Op maandag 24 september 2007 17:50 schreef vamperotica het volgende:
Moest toevallig denken aan iets wat onze kraamverzorgster zei die me hielp na de geboorte van de oudste.... Haar viel het op dat bij de meeste "jonge" ouders alles wat meer vanzelfsprekend liep.... In bad doen van je kind was gewoon in bad doen van je kind... En niet is het bad wel pcies zoveel graden, hoe MOET ik mn kind wassen? Wat moet ik doen als mn kind het niet meer leuk vind? Hij/zij huilt en ik denk dat t van de honger is, maar het is nog niet pcies zoveel uur geleden dat er gegeten is... Hoe moet dat nu??
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Tenminste, ik snap het wel, maar kan me er geen voorstelling van maken. Wrs omdat ik die levenservaring en bagage misquote:Op maandag 24 september 2007 16:37 schreef E.T. het volgende:
Ik kan alleen maar voor mezelf spreken natuurlijk, maar toen ik 23 was (of zo'n beetje alles tussen 21 en 28) waren de omstandigheden ook hartstikke goed voor een kindje. Ik woonde samen in een riante woning, inkomen was er genoeg, stappen deden we niet meer zo vaak want dat hadden we al wel gezien...
Achteraf gezien ben ik echt heel blij dat we destijds niet voor een kindje zijn gegaan. Dat heeft niet eens te maken met het feit dat ik nu een andere partner heb, maar alles met levenservaring en geestelijke bagage die ik bij me heb verzameld.
Had ik destijds wel een kind gekregen had ik het verschil nooit geweten en dat nooit op deze manier ervaren.. Maar toevallig dat dit me laatst bij mezelf opviel.
Goede vriendin van me ook, zij is 23 en hij is 42, hij heeft 2 tienerkinderen en voor haar zal het de eerste zijn.quote:Op maandag 24 september 2007 16:25 schreef Ticootje het volgende:
Bij ons het trouwens wel leuk. Voor mij is het vroeg om aan kinderen te beginnen (mening van veel), maar mijn man is 40. Hij is straks een oude papa...
Troost je met de gedachte dat ik een jonge moeder ben met te weinig bagage en levenservaring om het moederschap echt te ervarenquote:Op maandag 24 september 2007 19:24 schreef Brighteyes het volgende:
Ik word wel een beetje depressief van het idee dat ik straks een oude moeder zal zijn die lang zo leuk niet is voor haar kind.
Welles... 28, precies genoeg bagage en niet te oudquote:Op maandag 24 september 2007 19:28 schreef texelonia het volgende:
[..]
Troost je met de gedachte dat ik een jonge moeder ben met te weinig bagage en levenservaring om het moederschap echt te ervaren
Wat ik bedoel is, het is toch nooit "goed".
De risico's zag ik ook wel hoor... net zo goed als ik ze nu zie ( oke, nu heb ik meer ervaring) Maar het leek haar (de kraamverzorgster dus) "jonge" ouders het wat "natuurlijker" af te gaan... Maar ja, ik denk idd ook dat dat al in de aard van t beessie moet zitten...quote:Op maandag 24 september 2007 17:58 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Hoe ouder en wijzer je wordt hoe voorzichtiger ook, je gaat overal meer risico's in zien. Kan me voorstellen dat dat makkelijker gaat als je jonger bent.
Het is voor mij (naast een hele rits praktische en gevoelsmatige bezwaren) idd ook één van de redenen waarom ik ouder zou willen zijn. Er is een hoop te leren in de wereld, en ik merk aan mezelf dat ik met de jaren wat milder word, wat minder drammerig en perfectionistisch.quote:Op maandag 24 september 2007 16:37 schreef E.T. het volgende:
Tja, het zal wel aan mij liggen, maar de mensen in mijn omgeving van 22 (of iets jonger) die zwanger raakten, dat waren tot nog toe ook allemaal ongelukjes. Is het dan gek dat dat het eerste is waar ik aan denk, als mijn persoonlijke beleving daar ook nog eens ver vanaf ligt?quote:Op maandag 24 september 2007 16:10 schreef T-Dub het volgende:
mijn vorige posts
Ik zeg ook niet dat ik vind dat men jaloers is. Ik vraag het met alleen maar af. Als jij de bewuste keuze maakt om nog een paar jaar te wachten met kinderen krijgen, dan is dat jouw keuze en ik persoonlijk heb daar totaal geen problemen mee. Hetgene dat ik in mijn post wil aankaarten, is dat jong kinderen krijgen ineens niet meer 'mag', of een 'ongelukje' zou zijn of wat dan ook. Het is niet dat je pas 22 bent dat je niet klaar kunt zijn voor kinderen.
Tja, ik heb net zo goed een beetje mijn vraagtekens bij je kinderwens uitstellen (let wel, bewust uitstellen, da's wat anders dan niet de juiste tegenkomen bijv.!) tot je richting 40 gaat, vanwege alle risico's. We zijn niet allemaal hetzelfde, maar mijn hemel, moeten we dan wel gaan doen alsof we dezelfde dingen normaal of logisch vinden?quote:Ook vindt men dat er wel kritiek geuit mag worden op jonge moeders of vrouwen die jong kinderen willen krijgen, terwijl als de rollen worden omgedraaid, het taboe is om kritiek te uiten op vrouwen die liever wachten tot na hun 35e.
Gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde
Onbegrip niet in de zin van "het mag niet van mij", maar wel dat ik het vanuit mijn eigen perspectief gewoon écht niet begrijp. En moet dat dan? Er zit volgens mij nog een heel groot verschil tussen respecteren en begrijpen, respect kan namelijk ook bestaan zonder dat je het snapt.quote:Op maandag 24 september 2007 13:13 schreef KD-fotografie het volgende:
innovative, dat ligt denk ik ook aan de persoon zelf.
Ieder wil zijn leven op zijn eigen manier indelen, wat voor jou ideaal is is voor een ander 3x niks en andersom net zo.
Dus waarom onbegrip? accepteer gewoon dat iedereen zijn eigen weg wil leggen in het leven.
Dat vind ik ook heel vervelend, en helaas hoor je dat het meest.quote:Op maandag 24 september 2007 20:27 schreef KD-fotografie het volgende:
Over jaloezie heb ik ook nooit gesproken.
Maar ik vind het als jonge moeder wel erg vervelend dat je meteen als onwetend wordt verklaard.
Net alsof jonge moeders niet weten wat de wereld te bieden heeft.
Jaloezie kwam uit de post waar ik direct op reageerde, en wat me stoorde. Ik begrijp het niet, maar dat hoeft toch ook niet? 't Is niet mijn leven ten slotte...quote:Op maandag 24 september 2007 20:27 schreef KD-fotografie het volgende:
Over jaloezie heb ik ook nooit gesproken.
Maar ik vind het als jonge moeder wel erg vervelend dat je meteen als onwetend wordt verklaard.
Net alsof jonge moeders niet weten wat de wereld te bieden heeft.
In de "wat wil je nooit meer horen" topics hier (onder andere) lees ik ook van "oudere moeders" dat ze regelmatig boze blikken krijgen bij een dwars kind, afkeurend gekuch etc. Is dat niet gewoon een combinatie van algemeen gedrag van "de mensheid" en jouw gevoel dat er vooroordelen heersen? Ik wil niet ontkennen dat er idd mensen zijn die heel neerbuigend zijn omdat je jonger dan gemiddeld bent, maar volgens mij lijken reacties die iedereen krijgt soms extremer als je negatieve ervaringen vanwege je leeftijd hebt gehad.quote:De een is met 20 volwassen en de ander met 35 (hiermee wil ik niet zeggen dat mensen die geen kinderen willen of later niet volwassen zijn) en de een wil vroeger kinderen met daarbij de eerder genoemde redenen en de ander wil later kinderen.
Geen een keuze is ideaal, je weet immers nooit wat de toekomst brengt, maar ik heb idd wel het idee dat ik mezelf als jonge moeder regelmatig moet verdedigen, als ik 5? jaar had gewacht was dat al anders geweest.
Terwijl dat als ik naar mijn dochtertje kijk dan weet ik dat ik het toch best goed doe, aangezien ze een leuke, spontane en netjes opgevoede meid is met af en toe haar peuterpuberstreken die bij haar ontwikkeling horen.
Maar als ze die peuterpuberstreken in de winkel uithaald en ik ga er dan op de meest pedagogisch verantwoorde manier mee om (lees negeren) dan wordt ik ook aangekeken van, 'kijk, daar heb je weer zo'n jonge moeder die haar kind niet aankan'.
Terwijl dat dus absoluut niet het geval is!!
BE, ach, jij hebt tenminste levenservaring he.
das bij mijn ouders ook.quote:Op maandag 24 september 2007 16:25 schreef Ticootje het volgende:
Bij ons het trouwens wel leuk. Voor mij is het vroeg om aan kinderen te beginnen (mening van veel), maar mijn man is 40. Hij is straks een oude papa...
Dat kan idd ook wel zijn maar ik ben wel benieuwd of de reacties anders zullen zijn als ik hopenlijk snel van de 2de in verwachting ben.quote:Op maandag 24 september 2007 20:42 schreef innovative het volgende:
[..]
[..]
In de "wat wil je nooit meer horen" topics hier (onder andere) lees ik ook van "oudere moeders" dat ze regelmatig boze blikken krijgen bij een dwars kind, afkeurend gekuch etc. Is dat niet gewoon een combinatie van algemeen gedrag van "de mensheid" en jouw gevoel dat er vooroordelen heersen? Ik wil niet ontkennen dat er idd mensen zijn die heel neerbuigend zijn omdat je jonger dan gemiddeld bent, maar volgens mij lijken reacties die iedereen krijgt soms extremer als je negatieve ervaringen vanwege je leeftijd hebt gehad.
Voor zover ik weet is dat na de 30, zo dramatisch is het dus nog niet.quote:Op maandag 24 september 2007 21:32 schreef Keukenprinsesje het volgende:
En...voor zover ik weet (Correct me if I'm wrong) loopt bij een vrouw haar vruchtbaarheid al terug na haar 25e....
Ach...het allerbelangrijkste is dnek ik dat stellen ersamen aan toe zijn, de een is dat al jong, de ander misschien later of nooit. Een kindje moet welkom zijn, dat is toch het aller, aller belangrijkste![]()
Ik vraag me alleen af in hoeverre die levenswijsheid er dan voor zorgt dat je een leukere/betere/whatever moeder bent?quote:Op maandag 24 september 2007 20:42 schreef innovative het volgende:
Onwetendheid gebruik ik overigens niet, want daar zit 't 'm volgens mij absoluut niet in (althans, je moet allemaal in een totaal nieuwe wereld stappen en als je ouder bent, weet je niet direct beter hoe je een luier om doet, bij wijze van spreken). Wel meer levenswijsheid misschien (ja, ik ben 22 en ja, ik ben een piepkuiken...), en gewoon het feit dat ik zoiets heb van je kunt als begin-twintiger zoveel dingen doen die je niet kunt met kind en die je niet deed als puber, waarom daar dan haast achter zetten? Maar, nogmaals, dat is dus wél uit mijn eigen perspectief geredeneerd.
Ik heb er geen moeite mee hoor. Ik bedoel alleen maar dat je je eigen ervaring niet kunt vergelijken met een ervaring die je niet hebt. En dat geldt voor mijzelf uiteraard ookquote:Op maandag 24 september 2007 21:21 schreef E.T. het volgende:
Frappant om te zien dat er mensen moeite hebben met het feit dat IK voor MEZELF spreek en zeg dat IK MIJN levenservaring niet zou willen missen bij het hebben van MIJN kinderen.
Ik oordeel niet over anderen, trek mijn post dan ook niet uit z'n verband
Tja, nogmaals, dat ligt geheel aan de ouders. Ik ken ouders van rond de 50 die op een flat gaan zitten omdat ze "binnenkort" misschien wel slecht ter been worden en die wijken met kinderen toch ook maar niks zijn als je zelf geen kleintjes hebt, en ik ken mensen van rond de 50 die mee gaan naar Robbie Williams met hun kids en zelf nog meer uit hun plaat gaan.quote:Op maandag 24 september 2007 21:18 schreef Keukenprinsesje het volgende:
Leuk voor de kids is denk ik dat wij zelf nog niet vergeten zijn hoe het was om jong te zijn. Ze geven zelf aan dat ze blij zijn dat hun ouders nog onder de 50 zijn, in tegenstelling tot de meeste klasgenoten ;-)
Lijkt me heel persoonlijk, maar voor mezelf sprekend lijkt het me niet handig als ik nu een kind krijg. Ik ben van mezelf heel drammerig en heb een nogal duidelijke mening. Een kind wat daarvan afwijkt, zou nu een paar preken kunnen verwachten. Ik merk echter wel dat ik makkelijker word naarmate ik volwassener word. Daarnaast kan ik nu gaan stressen van kleine dingen, terwijl dat compleet zinloos is. Een kind is één grote verrassing en dat zou nu nog weleens voor racend adrenaline kunnen zorgen. Maar ook dat gestress neemt af, en ik heb goede hoop dat ik zo tegen mijn dertigste eens een kléín beetje stabieler ben. Gewoon, omdat ik dan geleerd heb dat die stress niet nodig is etc. doordat ik uiteindelijk altijd weer op mijn pootjes terecht ben gekomen.quote:Op maandag 24 september 2007 22:07 schreef texelonia het volgende:
Ik vraag me alleen af in hoeverre die levenswijsheid er dan voor zorgt dat je een leukere/betere/whatever moeder bent?
Dat van die dingen die je niet kunt met kind is iets wat ieder voor zich uit moet maken natuurlijk, en is mijn inziens weer een heel ander verhaal. En als ik 40 ben kan ik weer meer dingen doen dan andere moeders die dan nog kleine kinderen hebben natuurlijk
Tja, als ik naar mezelf kijk, kan ik alleen maar zeggen dat je je als ouder ook aanpast aan je kind. Een kind krijgen verandert je. Je geeft je kind "gewoon" wat het nodig heeft, en dat gaat eigenlijk vrij natuurlijk. Je vindt ook ineens hele andere dingen belangrijk.quote:Op dinsdag 25 september 2007 08:29 schreef innovative het volgende:
[..]
Tja, nogmaals, dat ligt geheel aan de ouders. Ik ken ouders van rond de 50 die op een flat gaan zitten omdat ze "binnenkort" misschien wel slecht ter been worden en die wijken met kinderen toch ook maar niks zijn als je zelf geen kleintjes hebt, en ik ken mensen van rond de 50 die mee gaan naar Robbie Williams met hun kids en zelf nog meer uit hun plaat gaan.
[..]
Lijkt me heel persoonlijk, maar voor mezelf sprekend lijkt het me niet handig als ik nu een kind krijg. Ik ben van mezelf heel drammerig en heb een nogal duidelijke mening. Een kind wat daarvan afwijkt, zou nu een paar preken kunnen verwachten. Ik merk echter wel dat ik makkelijker word naarmate ik volwassener word. Daarnaast kan ik nu gaan stressen van kleine dingen, terwijl dat compleet zinloos is. Een kind is één grote verrassing en dat zou nu nog weleens voor racend adrenaline kunnen zorgen. Maar ook dat gestress neemt af, en ik heb goede hoop dat ik zo tegen mijn dertigste eens een kléín beetje stabieler ben. Gewoon, omdat ik dan geleerd heb dat die stress niet nodig is etc. doordat ik uiteindelijk altijd weer op mijn pootjes terecht ben gekomen.
En natuurlijk kun je op je 40e andere dingen doen dan wanneer je dan jonge kinderen hebt. De tijd van "jong en onbezonnen" komt echter nooit terug, terwijl het per saldo niet heel veel uitmaakt of je 40 of 45 bent eer je je vrijheid terug krijgt, de dingen die je dan doet/kunt doen, zijn hetzelfde. Tenzij je natuurlijk van plan was tegen je 50e bejaard te worden![]()
quote:Op maandag 24 september 2007 22:10 schreef texelonia het volgende:
[..]
Ik heb er geen moeite mee hoor. Ik bedoel alleen maar dat je je eigen ervaring niet kunt vergelijken met een ervaring die je niet hebt. En dat geldt voor mijzelf uiteraard ook
Bedoel je dit stukje?quote:Op dinsdag 25 september 2007 09:02 schreef E.T. het volgende:
Misschien moet je mijn post nog maar een keer lezen..
Dan zie je namelijk dat ook dit, in bijna exact dezelfde bewoording, door mij genoemd wordt
Dat had ik blijkbaar verkeerd begrepen. Ik dacht dat je bedoelde dat je dan het verschil tussen jong en ouder zijn nooit had geweten, en je daardoor het ouderschap nooit op deze manier had ervaardquote:Op maandag 24 september 2007 16:37 schreef E.T. het volgende:
Rouvoet.quote:
*mompelt iets over gasfles en harrie*quote:
And on that note: Dit topic kan dicht.quote:Op dinsdag 25 september 2007 09:14 schreef yvonne het volgende:
Alle mensen zijn anders, ook vrouwen
Voor de een is het perfect om heel vroeg kinderen te willen en een ander is er pas veel later klaar voor.
Who cares?!
Hé, is het al tijd voor feestdagenforum?!quote:Op dinsdag 25 september 2007 09:18 schreef dutchie het volgende:
[..]
And on that note: Dit topic kan dicht.
![]()
Oh, oudere ouders zijn accuut dement en hebben uiteraard geen notie meer hoe het was om jong te zijn.quote:Op maandag 24 september 2007 21:18 schreef Keukenprinsesje het volgende:
Leuk voor de kids is denk ik dat wij zelf nog niet vergeten zijn hoe het was om jong te zijn. Ze geven zelf aan dat ze blij zijn dat hun ouders nog onder de 50 zijn, in tegenstelling tot de meeste klasgenoten ;-)
Jah dat zijn meestal mensen die niets mee gemaakt hebben in hun leven en altijd wat te klagen hebben.quote:Op maandag 24 september 2007 10:56 schreef KD-fotografie het volgende:
Ik snap eigenlijk totaal niet waarom mensen de behoefte hebben om als je jong zwanger bent te vermelden dat het minstens een hel wordt.
Ik heb ook regelmatig gehoord, wacht maar tot..........dan praat je wel anders!!!!
Eerst tot het geboren zou worden, dan tot ze zou gaan kruipen, daarna tot ze zou gaan lopen.
Maar ja, ik wacht nog steeds......
quote:Op dinsdag 25 september 2007 09:18 schreef yvonne het volgende:
Maar wat wil Rouvoet nu weer?
Dat alle vrouwen weer vanaf een jaar of 18 hordes kinderen gaan produceren?
Ben het daar - vanuit eigen perspectieven - niet mee eens. Heb in mijn vroege leven heel wat 'meegemaakt' wat toch wel tot de categorie traumatisch behoort, maar heb daar nooit over geklaagd.quote:Op dinsdag 25 september 2007 09:26 schreef DarkManta het volgende:
[..]
Jah dat zijn meestal mensen die niets mee gemaakt hebben in hun leven en altijd wat te klagen hebben.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |