quote:Grote Amerikaanse hypotheekverstrekker omgevallen
03 Aug 07, 12:26
NEW YORK (ANP-AFX) - De Amerikaanse hypotheekverstrekker American Home Mortgage Investment gaat het grootste gedeelte van zijn activiteiten opdoeken. Het concern is tot nu toe een van de grootste slachtoffers van de crisis op de Amerikaanse hypotheekmarkt.
Van de ongeveer 7500 medewerkers, worden er per direct bijna 7000 ontslagen, zo werd vrijdag bekendgemaakt. Volgens analisten zal het concern uiterlijk aanstaande maandag faillisementsbescherming aanvragen. Dit is echter nog niet bevestigd door het bedrijf.
American Home Mortgage zette in het afgelopen jaar voor 59 miljard dollar (43 miljard euro) aan leningen uit. Het grootste deel van de klanten bevond zich in een hoger segment dan de zogenoemde ’subprime-market’, de markt voor klanten met een lage kredietwaardigheid.
Geen lening
De Amerikaanse hypotheekmarkt verkeert al enige tijd in een crisis, omdat een grote groep huizenbezitters hun hypotheek niet mee
r kan afbetalen. De problemen doen zich vooral voor bij mensen met weinig onderpand. Inmiddels heeft de hypotheekcrisis ook de kredietmarkt besmet.
Amerikaanse bedrijven hebben meer moeite met het krijgen van een lening voor investeringen dan voorheen.
Afgelopen dinsdag kondigde American Home Mortgage al aan dat het geen lening meer kon krijgen en onderdelen zou moeten opheffen. Het aandeel kelderde toen 90 procent in waarde.
Laatste postingquote:Sam Marshall van Hudson and Marshall Auctions geeft een winnend bod aan bij een gedwongen veiling van huizen in Denver, Colorado. (Foto Reuters)
‘Had ik maar nooit een hypotheek gekregen’
Twee miljoen Amerikaanse huiseigenaren dreigen op straat gezet te worden in hypotheekcrisis
De hypotheekcrisis in de VS bedreigt de wereldeconomie. De noodsituatie begon met mensen als Gilbert Dickerson: werkloos, ziek en dik in de schulden. Toch kreeg hij een hypotheek.
Het Amerikaanse echtpaar Dickerson is zo’n stel waarbij alles altijd mis lijkt te gaan. In een tijdsbestek van tien jaar is Gilbert door een botsing van zijn linkerknie met een machine arbeidsongeschikt geraakt, is hij als 41-jarige zijn baan als spoorbouwer verloren, verbrijzelde hij in een auto-ongeluk zijn rechterknie, kreeg hij een hartkwaal en werd hij diabeticus. Bij zijn echtgenote Doretta werden talloze onderzoeken gedaan naar een mogelijke hersentumor en afgelopen donderdag is bij haar voor de derde keer een cyste verwijderd, ditmaal uit de rechterborst.
Alsof het nog niet genoeg was staan Gilbert en Doretta nu symbool voor een groeiende Amerikaanse hypotheekcrisis die deze week tot wereldwijde recordverliezen op de beurs heeft gezorgd.
Het echtpaar Dickerson heeft net als veel Amerikanen een dure en risicovolle hypotheek voor minder draadkrachtigen afgesloten. En net zoals twee miljoen anderen de komende twee jaar dreigt te gebeuren, werden Gilbert en zijn vrouw na aflossingsproblemen uit de eigen woning gezet. „Ik houd deze dagen niet alleen de negatieve getallen op de beurs bij”, zegt Gilbert Dickerson aan de telefoon. „Ik lees ook de bijbel. Want daarin staat dat de Heer aan mijn kant staat tegenover mijn hypotheekverstrekker: ‘ik voer uw rechtsgeding en neem voor u wraak’.”
Terug naar 2002. Dickerson woonde in een buitenwijk van Chicago, in een vrijstaande koopwoning ter waarde van 161.000 dollar. Per maand loste hij 800 dollar (605 euro) af op zijn hypotheek. Dat betaalde hij van zijn arbeidsongeschiktheidsuitkering van 1.800 dollar plus de 400 dollar die hij per maand bijverdiende als huis-aan-huis-verkoper van luchtfilters. Toen werd zijn vrouw ziek. Net als bijna vijftig miljoen andere Amerikanen was ze onverzekerd en moesten de rekeningen uit eigen zak worden betaald.
Gelukkig bood de huizenmarkt uitkomst. De gemiddelde Amerikaanse huizenprijs steeg op jaarbasis met 10 procent, en het in de VS relatief goedkope oversluiten was financieel aantrekkelijk. Dickerson kreeg een telefoontje. Ene Stephanie Johnson van Flexpoint uit Californië meldde zich, schijnbaar uit het niets. Flexpoint zou „alles makkelijker maken, mijn hypotheek en de verzekeringen gaan bijhouden, ik hoefde me nergens druk om te maken.” (Volgens Dickerson bleek Johnson later ontslagen. Bij Flexpoint werd gisteren de telefoon niet opgenomen.) „Mijn vrouw werd ziek, ik werd ziek, ik moest toch íets. Ik zou in ieder geval mijn huis kunnen houden.”
Op dat moment wist Dickerson niet dat hij in dezelfde val trapte als de ruim twee miljoen anderen die jaarlijks de terminologie ook niet begrijpen: hij sloot een zogeheten subprime mortgage af. Dat is een hypotheek voor Amerikanen met een lage kredietwaardigheid. Omdat ze nog nooit geld geleend hebben, of ergens schulden hebben gemaakt. Ook was Dickerson niet bekend met de afgelopen week zo controversieel geworden termen: ARM (‘adjustable rate mortgage’, hypotheek met wisselende percentages) zei hem niets. Net zomin als 2/28’s (de verkoper benadrukt de twee jaar van bescheiden percentages, de 28 jaar daarna schieten de maandtermijnen periodiek omhoog). Laat staan dat hij wist van de ‘teaser’ (het eerste rentepercentage is als lokmiddel laag).
Zonder de verkoopster ooit te ontmoeten gaf Dickerson zijn inkomsten op, inclusief de 400 dollar van de filters. Dat laatste bedrag bleek later vertienvoudigd. Hij belde haar. „Zoveel verdien ik nooit. Waar haal je dat vandaan?”
De reactie was een dreigement. Zonder die aanvraag kon hij nooit een hypotheek krijgen. En bovendien moest hij zijn huis ook maar opnieuw verven want de taxateur zou langskomen. Tegelijkertijd had Dickerson het advies van Flexpoint opgevolgd zijn lopende afbetalingen te stoppen – daar zou voor gezorgd worden. Hij liep twee maanden achter op zijn aflossingen en de ziekenhuisrekeningen stapelden zich op.
De verkopers van hypotheken die nu met honderden tegelijk hun baan verliezen werkten op provisiebasis, vaak vanuit huis. „Plunderaars”, noemt onderzoeksorganisatie Center for Responsible Lending hen. Hun methodes zijn zo berucht dat steden als New York officieel adviseren nooit contracten met blanco regels te ondertekenen.
Dat de agressieve wijze van hypotheekverkopen niet tot Dickersons woonplaats beperkt was, blijkt uit een bezoek aan McHenry op negenhonderd kilometer naar het zuidoosten, in de bergen tussen de gemeenten Friendsville en Accident in. Hier werkt Chad Ward vanuit huis, namens Eagle Mortgage Associates. „Als de klant een minder dan perfecte credit score heeft, dan ken ik wel hypotheekverstrekkers die met minder dan perfect aan de slag willen.” Ward kent „wel wat trucs” om die ‘kredietscore’ te verbeteren. „Dus om te zeggen dat het moeilijk is om een hypotheek te krijgen als je schulden hebt, nee, dat is het niet.”
Dickerson besloot te tekenen, kreeg een aflossingspercentage van 7,6 procent. Per maand moest hij 1.603 dollar aflossen, maar dat werd al snel 1.700 en toen zelfs 1.800. Exact evenveel als zijn uitkering. „Doretta zei dat ze zich een damsteen op het bord voelde, zo werden we heen en weer geschoven.”
Drie maanden na ondertekening werd hij op straat gezet. Nu huurt het echtpaar voor 600 dollar een vervallen tweekamerwoning in een „niet erg goede buurt. Elke avond wordt hier geschoten. Maar we moeten toch ergens wonen”. Dickerson heeft het hoorbaar moeilijk terwijl hij door zijn drie dozen met documentatie gaat. „Ze hebben mijn huis afgepakt. Was ik maar nooit in aanmerking gekomen voor een hypotheek. Dan had ik me iets beter gevoeld.”
Hier weer verderquote:Scorpie(Developer) - maandag 6 augustus 2007 @ 18:17
Nou sorry hoor, maar ik ben zelf net klaar met alle hypotheek dingen, en heb me daar dus echt wel in verdiept, ook gezorgt dat we het bruto aflossingsgedeelte makkelijk kunnen betalen, en de rente voor lange tijd vastgezet.
Ik maak me dus nog geen zorgen over het feit dat ik "een idioot uit zijn huis gezet" zal zijn.
ook zo alleen verander ik de op zo nietquote:Op maandag 6 augustus 2007 19:12 schreef _Qmars_ het volgende:
De grootste Hypotheeverstrekker in US is failliet, en er zijn intussen al meer gegaan. Hier het vervolg van het topic.
Tevens TVP![]()
Edit: OP verander ik zo wel, maar eerst even eten
Handig artikel dat uit de NY Timesquote:Op maandag 6 augustus 2007 23:19 schreef gronk het volgende:
In de categorie: 'mag eigenlijk niet ontbreken in de OP': http://calculatedrisk.blogspot.com/
Neem alleen al deze links, van die blog:
http://www.marketwatch.com/news/story/national-city-home-equity-stops/story.aspx?guid=%7BA0A40B9A%2D589C%2D40C9%2DA580%2D3C171532FC3A%7D&dist=hplatest
http://www.nytimes.com/im(...)05_LOAN_GRAPHIC.html
Ben benieuwd wat de FED morgen zegt.
Inderdaad een mooi schema. Overigens, wat er tussen stap 3 en stap 4 gebeurt is volgens mij een statistisch trucje, wat alleen werkt op aggregaten: je 'weet' dat van een set leningen er 5% gemiddeld genomen 'fout' gaat, en dat daar dan vervolgens een bedrag X aan verlies op genomen moet worden. de overige 95% gaat gewoon goed. Klinkt beroerd, maar je kunt dat pakket leningen natuurlijk ook 'verkopen' als 5% junk, 95% AAA. Dat klinkt heel anders he?quote:Op dinsdag 7 augustus 2007 00:44 schreef watchers het volgende:
[..]
Handig artikel dat uit de NY Times![]()
Oei, nou moet ik uit de kast komen: ik ben eigenlijk een aardige dummie op dit meer gedetailleerde gebied, hoorquote:Op dinsdag 7 augustus 2007 00:57 schreef gronk het volgende:
Inderdaad een mooi schema. Overigens, wat er tussen stap 3 en stap 4 gebeurt is volgens mij een statistisch trucje, wat alleen werkt op aggregaten: je 'weet' dat van een set leningen er 5% gemiddeld genomen 'fout' gaat, en dat daar dan vervolgens een bedrag X aan verlies op genomen moet worden. de overige 95% gaat gewoon goed. Klinkt beroerd, maar je kunt dat pakket leningen natuurlijk ook 'verkopen' als 5% junk, 95% AAA. Dat klinkt heel anders he?
mocht ik ernaast zitten, corrigeer me maar hoor![]()
Bron: RTLZquote:Risico op hypotheken VS groter dan gedacht
Pensioenfondsen en verzekeraars, zoals ING en Aegon, lopen mogelijk veel meer risico op hun Amerikaanse hypotheken dan op dit moment wordt ingeschat.
Subprime
Grote beleggers denken weinig risico te lopen, maar de beleggingen dalen snel in waarde. De afgelopen jaren werden er in Amerika op grote schaal hypotheken afgegeven aan mensen die dat eigenlijk niet konden betalen: de zogenoemde subprime leningen.
Zeepbel
Nu klapt de zeepbel en komen hypotheekverstrekkers in de problemen. Zij trekken anderen mee ten onder, omdat zij hun hypotheken weer hebben doorverkocht. Verzekeraars en andere grote beleggers kochten die pakketjes. Dat leek zonder al te veel risico. Maar sinds de problemen in het subprime segment aan het licht zijn gekomen, zijn zelfs de pakketten met relatief veilige hypotheken in waarde aan het dalen.
Ratings
In een maand tijd zijn die pakketten, die van kredietbureaus de term 'triple A' meekregen, bijna 10% in waarde gedaald. De kredietbureau's zoals Moodys gaven vaak hoge ratings aan de leningen. Beleggers volgden dat blindelings. Nu blijken de ratings veel te optimistisch te zijn en worden soms zelf misleidend genoemd.
Risico
In Nederland hebben ING en Aegon beleggingen in de subprime-markt. Zij houden stellig vol dat het risico voor hen beperkt is: allebei maximaal 4 miljard euro. Later deze week presenteren beide bedrijven hun halfjaarcijfers. Beleggers en analisten hopen dan meer duidelijkheid te krijgen over de risico's die ING en Aegon lopen.
Slachtoffer
Gisteren ging de grote Amerikaanse hypotheekverstrekker American Home Mortgage Investment ten onder. Het concern is tot nu toe één van de grootste slachtoffers van de crisis op de Amerikaanse hypotheekmarkt. American Home Mortgage zette in het afgelopen jaar voor 59 miljard dollar (43 miljard euro) aan leningen uit. Het grootste deel van de klanten bevond zich in een hoger segment dan de zogenoemde 'subprime-market', de markt voor klanten met een lage kredietwaardigheid. Op een Amerikaanse website is te volgen hoeveel hypotheekverstrekkers al zijn onder gegaan.
Besmet
Inmiddels heeft de hypotheekcrisis ook de kredietmarkt besmet. Amerikaanse bedrijven hebben meer moeite met het krijgen van een lening voor investeringen dan voorheen.
Krach
Volgens de Amerikaanse topbelegger Jim Rogers moet het ergste nog komen op de Amerikaanse huizenmarkt. Hij voorziet een verdere krach. Hij spreekt van de grootste huizenbubbel uit de geschiedenis. Hij vermijdt dan ook financiële instellingen en huizenbouwers.
Trend gekeerd
De huizenprijzen in de VS vertoonden jarenlang een stijging. Nu is de trend gekeerd, de huizenprijzen maken pas op de plaats. Veel mensen zijn gelokt met lage rentetarieven in de eerste paar jaar van de hypotheek. Nú stijgen de rentetarieven en daardoor komen sommige huizenbezitters in de problemen. Betalingsachterstanden nemen toe en deze leiden in een aantal gevallen in gedwongen verkopen. Deze nemen zelfs toe. De angst is dat de onrust in het zogeheten sub-primesegment overslaat naar andere segmenten van de hypotheekmarkt.
Dit is wel uit 2005, hè. Ik denk dat de meesten nu toch echt wel door de huizencrash in de problemen zijn geraakt. Of ook 'leuk': een dure ziekte hebben, je hoop gevestigd hebben op de winst uit je huis en dan nu uit je huis gezet worden met een hypotheekschuldquote:Op dinsdag 7 augustus 2007 11:36 schreef Aasgier het volgende:
http://www.msnbc.msn.com/id/6895896/
Medische rekeningen voor meer dan 50% de oorzaak in Amerika dat mensen financieel aan de grond geraken.
''“Unless you’re Bill Gates, you’re just one serious illness away from bankruptcy”
En iedere keer blijken ondanks de bezweringen, de problemen toch nog wat groter te zijn dan verwacht (gehoopt). Het is maar afwachten hoeveel hier uiteindelijk allemaal in mee wordt gesleurd.quote:Op dinsdag 7 augustus 2007 15:00 schreef pberends het volgende:
Op RTLZ een nieuw groot artikel hierover:
[..]
Bron: RTLZ
nog steeds 25% van alle amerikanen onderverzekerdquote:Zij houden stellig vol dat het risico voor hen beperkt is: allebei maximaal 4 miljard euro
daarmee bedoelen ze de risicovolle shit, ik probeer nog ff dat artikel te zoekenquote:Op dinsdag 7 augustus 2007 15:28 schreef simmu het volgende:
Ing en Eagon zitten er geloof ik per stuk voor zo'n 80 miljard in.......
Wat is Danny toch ook infantiel hequote:Op dinsdag 7 augustus 2007 21:03 schreef pberends het volgende:
"FOK!ker te dom om hypotheekmarkt te snappen"
Lijkt me nog geeneens zo ver van de waarheid, met de gemiddelde FP-reactie.quote:Op dinsdag 7 augustus 2007 21:03 schreef pberends het volgende:
"FOK!ker te dom om hypotheekmarkt te snappen"
Lees ik dit nou goed als 'wie weet gaan we aan het einde van dit jaar de rente verhogen?'quote:Op ]dinsdag 7 augustus 2007 schreef de FEDhet volgende:[/b]
Economic growth was moderate during the first half of the year. Financial markets have been volatile in recent weeks, credit conditions have become tighter for some households and businesses, and the housing correction is ongoing. Nevertheless, the economy seems likely to continue to expand at a moderate pace over coming quarters, supported by solid growth in employment and incomes and a robust global economy.
Readings on core inflation have improved modestly in recent months. However, a sustained moderation in inflation pressures has yet to be convincingly demonstrated. Moreover, the high level of resource utilization has the potential to sustain those pressures.
Although the downside risks to growth have increased somewhat, the Committee's predominant policy concern remains the risk that inflation will fail to moderate as expected. Future policy adjustments will depend on the outlook for both inflation and economic growth, as implied by incoming information.
Wat het medische verzekeringsstelsel in de VS heb je nog wel een goed punt, maar dat van het subprime-debakel is toch wel iets anders. Mensen zijn wlllens en wetens echt de meest idiote leningen aangegaan en hebben daarbij zelfs hun inkomsten vervalst. Dit allemaal omdat ze dachten dat ze heel snel heel erg rijk zouden gaan worden (Legio Lease comes to mind again). Je moet toch echt wel zelf kunnen beredeneren dat er iets niet in de haak is als je met een salaris van 2000 dollar een huis van 400.000 dollar kunt kopen, lijkt me.quote:Op dinsdag 7 augustus 2007 16:53 schreef TomTancr3do het volgende:
Je ziet nu ook meteen wat voor een keiharde maatschappij er in de VS in wezen is. Honderden miljarden uitgeven aan de oorlog in Irak en andere spelletjes voor alfamannetjes, maar ondertussen je eigen bevolking het lekker allemaal zelf uit laten zoeken met de medische rekeningen en de hypotheek. Je kunt dat vanuit een soort sociaal-darwinistisch wereldbeeld best verantwoorden, maar ikzelf houd er toch een beetje een wrange smaak van in de mond. Maarja, ik ben dan ook gewoon een softie.
Ze hebben het aardig vaag gehouden, maar ik zou zeggen: jaquote:Op dinsdag 7 augustus 2007 23:19 schreef gronk het volgende:
Wat jatwerk:
Lees ik dit nou goed als 'wie weet gaan we aan het einde van dit jaar de rente verhogen?'
Dank je, maar doe maar nietquote:Op dinsdag 7 augustus 2007 14:58 schreef watchers het volgende:
Kortom: ik geloof je op je woord en klop voor beleggingstips voortaan bij jou aan
Ja, dat ben ik zeker met je eens. Daar loop ik ook regelmatig tegenaan (en haak ook regelmatig dan maar gewoon af). Kom je hetzelfde onderwerp later eens tegen in een beschrijving die wel duidelijk is, denk je: o, bedoel je dat. Zeg dat dan meteen.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 00:05 schreef gronk het volgende:
Dank je, maar doe maar niet
Ik heb eerlijk gezegd nauwelijks een idee van wat er allemaal mogelijk is in de financiele wereld, maar het valt me wel op dat de meeste financiele zaken onnodig complex gemaakt worden door heel veel jargon, uit de lucht getrokken conclusies en wollig taalgebruik. Terwijl het eigenlijk allemaal best eenvoudig zou moeten zijn.
Die man was wel erg overdreven natuurlijk en je weet gewoon nooit echt hoe het zal gaan maar er zijn wel zeker tekenen aan de wand dat het met amerika nog een heel stuk slechter zal gaan de komende tijd en dat heeft ook gevolgen hier. Huizenmarkt is dan 1 van die tekens zoals vele anderen.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 01:02 schreef Falco het volgende:
Gaat het nu helemaal verkeerd!?!? Zware economische crisis en dat soort shit?
Hypotheekrente is in de VS aftrekbaar van de belasting. Je kunt kiezen om de standaardaftrek te nemen (dat kan iedereen dus, huis of geen huis), of om al je aftrekposten op te sommen. De standaardaftrek is al +-10500$ voor een getrouwd stel, dus het totaal van hypotheekrente en andere aftrekposten komt daar vaak niet bovenuit.quote:Op dinsdag 7 augustus 2007 16:53 schreef TomTancr3do het volgende:
Je ziet nu ook meteen wat voor een keiharde maatschappij er in de VS in wezen is. Honderden miljarden uitgeven aan de oorlog in Irak en andere spelletjes voor alfamannetjes, maar ondertussen je eigen bevolking het lekker allemaal zelf uit laten zoeken met de medische rekeningen en de hypotheek. Je kunt dat vanuit een soort sociaal-darwinistisch wereldbeeld best verantwoorden, maar ikzelf houd er toch een beetje een wrange smaak van in de mond. Maarja, ik ben dan ook gewoon een softie.
4,5 ??, Vind je dat laag ??? man man, wat is de gemiddelde rente tegenwoordig dan wel ? ik heb geleend tegen 3.20 een paar jaar geleden, blijkbaar de echte goede tijdenquote:Op woensdag 8 augustus 2007 00:38 schreef Aasgier het volgende:
Kijk deze man heeft pas ''insight information''":
http://uk.youtube.com/watch?v=SWksEJQEYVU
THEY ARE ALL ASLEEP!! THE FED IS ASLEEP!! WE HAVE ARMAGEDDON!! ONLY ANSWER = CUT RATES! THEY TOOK TEASER RATES AND THEY ARE THE NEXT GUYS WHO WILL GOT BANKRUPT
Ik heb net een een hypotheek afgesloten met lage rente (voordat het ging stijgen, 4.5%) maar ja ik heb het vast voor 30 jaar dus...![]()
4.5 voor 30 jaar vast is iets anders als '3.2% variabele rente'.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 11:18 schreef petitlapin2 het volgende:
[..]
4,5 ??, Vind je dat laag ??? man man, wat is de gemiddelde rente tegenwoordig dan wel ? ik heb geleend tegen 3.20 een paar jaar geleden, blijkbaar de echte goede tijden![]()
ik heb ook vaste rente, voor 30 jaarquote:Op woensdag 8 augustus 2007 11:25 schreef gronk het volgende:
4.5 voor 30 jaar vast is iets anders als '3.2% variabele rente'.
sorry hoor, ik was gewoon serieus verbaasd over hoe hoog de rente inmiddels al weer stondquote:Op woensdag 8 augustus 2007 11:36 schreef Jumparound het volgende:
hey, dit is een iets ander topic mensen, opzouten met gezeur over wie de beste rente heeft
Klinkt goed.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 04:39 schreef StefanP het volgende:
[..]
Hypotheekrente is in de VS aftrekbaar van de belasting. Je kunt kiezen om de standaardaftrek te nemen (dat kan iedereen dus, huis of geen huis), of om al je aftrekposten op te sommen. De standaardaftrek is al +-10500$ voor een getrouwd stel, dus het totaal van hypotheekrente en andere aftrekposten komt daar vaak niet bovenuit.
Bron: RTLZquote:Problemen subprime hypotheken slaan over
ING, Aegon en Fortis zeggen nog weinig last te hebben van de Amerikaanse hypotheeksores. Andere Europese banken zeggen er wél problemen van te ondervinden.
Afboeking
De Nederlandse zakenbank NIBC heeft het afgelopen half jaar 137 miljoen euro afgeboekt op de beleggingsportefeuille in de VS. NIBC kwam vandaag vervroegd met halfjaarcijfers vanwege deze problemen.
IJskast
Vanwege de problemen op de Amerikaanse hypothekenmarkt zijn eerder al de plannen voor de beursgang in de ijskast gezet.
Minieme winst
Door de afboeking in de VS bleef er een nettowinst over van 3 miljoen euro. Vorig jaar boekte de bank in de eerste zes maanden nog een winst van 189 miljoen euro. De overige bedrijfsactiviteiten lieten volgens NIBC een ''gezonde groei'' zien.
Verdere verliezen
NIBC verwacht verdere boekverliezen op de Amerikaanse portefeuille met beleggingen in risicovolle hypotheken, de zogenoemde 'subprime markt'. De waarde van de beleggingen is nu nog 391 miljoen euro. Volgens een woordvoerster heeft 73% van de portefeuille een AAA-rating, 21% AA en 6% lager.
Opvallend
Opvallend is dat eerder grote partijen als ING, Fortis en Aegon aangaven relatief weinig last te hebben van de crisis op de Amerikaanse kredietmarkt, waarbij miljoenen minder draagkrachtige Amerikanen hun hypotheek niet meer kunnen betalen.
Ratings te hoog
Eerder onstond onrust omdat kredietbeoordelaars als Moody's de ratings van obligaties te hoog hadden ingeschat en daarmee dus de risico's te laag. Dit zou kunnen betekenen dat leningen met een AAA of AA-rating uiteindelijk minder veilig zullen blijken.
BNP Paribas
Vandaag werd ook bekend dat de problemen op de Amerikaanse hypotheekmarkt zijn overgeslagen naar de Franse bank BNP Paribas. De bank ziet zich genoodzaakt de waarde van drie beleggingsfondsen niet vast te stellen. Door de marktomstandigheden zou dit niet mogelijk zijn.
Duitse bank
De drie fondsen hebben belegd in de Amerikaanse hypotheekmarkt voor mensen met een lage kredietwaardigheid, de zogenaamde 'subprime market'. Vorige week sloeg ook de Duitse IKB bank om dezelfde redenen alarm.
die 3 miljoen was de overgebleven winst. Anders hadden ze 139 miljoen winst. Dat is een heel groot verschil.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 13:45 schreef Jumparound het volgende:
Tja, dit zijn geen wereldschokkende bedragen...
met alles respect, 136 miljoen is peanuts voor beleginsbanken...
ik vind het zorgelijker dat kennelijk de andere takken van dat bedrijf maar 3 miljoen opbrengen
Klinkt bekend? Dit is de VS, daar waar een gemiddeld huis lang niet 6 keer bruto modaal kost. In Nederland is het in principe erger, ware het niet dat de staat hier de huizenbezitter bijspringt middels de HRA. Hoeveel mensen in Nederland zouden nog werkelijk in staat zijn hun hypotheek te betalen wanneer zij hiervoor de marktwaarde moesten hypotheken, en dan zonder HRA? Ik denk maar heel weinig. Zo woont mijn oma in haar kast van een vrijstaand huis (zonder hypotheek gelukkig) van haar AOW'tje. (geheel afgelost nu, dus verder niet belangrijk)quote:De huizenprijzen zijn de afgelopen jaren in de VS zo hard gestegen dat het voor velen steeds moeilijker werd een huis te kopen. Maar omdat de rente zo laag was konden veel mensen via riskante hypotheekconstructies, vaak met variabele rente, toch nog net een huis bemachtigen. Nu de rente stijgt, neemt het aantal wanbetalingen echter navenant toe.
Een andere populaire constructie was het steeds opnieuw financieren van een huis. Omdat de waarde van de huizen almaar toenam, konden de maandlasten laag blijven door een gedeelte van de aflossing in de vorm van nieuwe schuld toe te voegen aan de hypotheek. Ook die groep komt nu in de problemen omdat de prijzen niet langer stijgen.
Nederlanders pompen met zijn allen per jaar ongeveer 50 miljard euro (10% van het BBP) aan extra hypotheekschulden in de economiequote:Op vrijdag 10 augustus 2007 00:11 schreef LXIV het volgende:
Het interessante is natuurlijk wat voor gevolgen dit voor Europa, en met name voor Nederland gaat hebben:
[..]
Klinkt bekend? Dit is de VS, daar waar een gemiddeld huis lang niet 6 keer bruto modaal kost. In Nederland is het in principe erger, ware het niet dat de staat hier de huizenbezitter bijspringt middels de HRA. Hoeveel mensen in Nederland zouden nog werkelijk in staat zijn hun hypotheek te betalen wanneer zij hiervoor de marktwaarde moesten hypotheken, en dan zonder HRA? Ik denk maar heel weinig. Zo woont mijn oma in haar kast van een vrijstaand huis (zonder hypotheek gelukkig) van haar AOW'tje. (geheel afgelost nu, dus verder niet belangrijk)
Er zit iets scheef in de markt, dankzij de overheid m.n. Ik vraag me af hoelang zij nog in staat is om zoveel geld erin te pompen om alles overeind te houden. Zeker wanneer de rente dan gaat stijgen.
Ik snap je post niet helemaal...quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 10:26 schreef Basp1 het volgende:
Ik kreeg net een mailtje van iemad die bij een grote financiele instelling werkt die zegt dat daar minstens 4 fondsen zijn zoals de 3 die bnp gisteren bekend maakte.
bnp paris wat een van de trigger is geweest waardoor gisteren de shakeout in europa is begonnen.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 10:45 schreef pberends het volgende:
[..]
Ik snap je post niet helemaal...
bnp is anp?
Eigenlijk zou je dan wel moeten meecalculeren wat die marktwaarde zou zijn als de HRA niet zou bestaan... Ofwel; eigenlijk een kuil die de overheid zelf heeft gegraven voor de inwoners van Nederland.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 00:11 schreef LXIV het volgende:
Het interessante is natuurlijk wat voor gevolgen dit voor Europa, en met name voor Nederland gaat hebben:
[..]
Klinkt bekend? Dit is de VS, daar waar een gemiddeld huis lang niet 6 keer bruto modaal kost. In Nederland is het in principe erger, ware het niet dat de staat hier de huizenbezitter bijspringt middels de HRA. Hoeveel mensen in Nederland zouden nog werkelijk in staat zijn hun hypotheek te betalen wanneer zij hiervoor de marktwaarde moesten hypotheken, en dan zonder HRA? [...]
Het is inderdaad niet duidelijk, maar volgens mij bedoelde hij dit:quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 10:45 schreef pberends het volgende:
[..]
Ik snap je post niet helemaal...
bnp is anp?
quote:BNP Paribas in problemen door hypotheekmarkt VS
De Franse bank BNP Paribas heeft donderdag bekendgemaakt dat de problemen op de Amerikaanse hypotheekmarkt zijn overgeslagen op drie van zijn fondsen. De handel in deze fondsen is tijdelijk stilgelegd. Door de marktomstandigheden kan de bank de waarde van de betreffende fondsen niet meer berekenen.
De drie fondsen hebben belegd in de Amerikaanse hypotheekmarkt voor mensen met een lage kredietwaardigheid, de zogenaamde 'subprime market'. Donderdag liet ook de Nederlandse zakenbank NIBC weten dat het lijdt onder de problemen in de Verenigde Staten. Vorige week sloeg de Duitse IKB bank om dezelfde redenen alarm.
Het nieuws van BNP Paribas vergroot de angst bij beleggers dat de problemen op de Amerikaanse hypotheek- en kredietmarkt overslaan naar Europa. De Europese beurzen moesten donderdagochtend dan ook flinke verliezen incasseren. Het aandeel van BNP Paribas zelf was een van de grootste verliezers op de beurs in Parijs en daalde met bijna 4 procent.
Copyright (c) 2007 Het Financieele Dagblad
quote:Major lenders are repossessing homes in Southern California much faster than they can sell them, a development that could set off a downward spiral of price cuts and more foreclosures.
At some point -- maybe this fall, maybe in 2008 -- the lenders' inventories will grow so large that they will have no choice but to start aggressively cutting prices, many agents and analysts predict.
That, in turn, will put more pressure on individual sellers, who will have to reduce their own prices if they want to find a buyer.
As values fall, more people could lose their homes, which would swell the lenders' inventories anew.
dat zou toch mooi zijnquote:Op zondag 12 augustus 2007 19:38 schreef gronk het volgende:
[b]Foreclosures may spur price drops[b]
http://www.latimes.com/la(...)?coll=la-home-center
Major lenders are repossessing homes in Southern California much faster than they can sell them, a development that could set off a downward spiral of price cuts and more foreclosures.
At some point -- maybe this fall, maybe in 2008 -- the lenders' inventories will grow so large that they will have no choice but to start aggressively cutting prices, many agents and analysts predict.
That, in turn, will put more pressure on individual sellers, who will have to reduce their own prices if they want to find a buyer.
As values fall, more people could lose their homes, which would swell the lenders' inventories anew.
[..]
quote:Op dinsdag 14 augustus 2007 15:49 schreef brooklynzoo het volgende:
[..]
dat zou toch mooi zijn![]()
alle huizen terug naar de rechtmatige eigenaren: DE BANKEN.
Nu Nederland nog
Nee hoor. Ik weiger hier te kopen, ook al krijg je straks een huis voor je airmiles.quote:Op dinsdag 14 augustus 2007 15:55 schreef gronk het volgende:
Weer een starter op de huizenmarkt die voor een duppie op de eerste rang wil zitten?![]()
wat een hersenloze bull shitquote:Op dinsdag 7 augustus 2007 16:53 schreef TomTancr3do het volgende:
CANARIS, zat jij ook op Neko-forum?quote:Op dinsdag 14 augustus 2007 17:20 schreef CANARIS het volgende:
[..]
wat een hersenloze bull shit
Mensen met lage inkomens eigendom laten verschaffen is idd heel erg amoreel. Heel darwinistisch
![]()
Rot toch een eind op met je halfweten.
nooit van gehoordquote:Op donderdag 16 augustus 2007 13:45 schreef brooklynzoo het volgende:
[..]
CANARIS, zat jij ook op Neko-forum?
De rente had de FED juist steeds verhoogd zodat het opnemen van Amerikaanse schulden aantrekkelijk was. Anders stond de dollar qua waarde nog veel lager. Toch?quote:
Topbelegger VS uit z'n dak op CNBCquote:Op vrijdag 17 augustus 2007 16:54 schreef pberends het volgende:
http://www.rtl.nl/(/finan(...)d_verlaagt_rente.xml
[afbeelding]
Renteverlaging... geweldig die foto!
Volgens mij niet. Het is goedkoper voor Amerikaanse banken om dollars van de FED te lenen. Dit betekent dat er meer dollars in omloop zullen komen. Meer aanbod dus de dollar daalt in waarde.quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 20:29 schreef pberends het volgende:
[..]
De rente had de FED juist steeds verhoogd zodat het opnemen van Amerikaanse schulden aantrekkelijk was. Anders stond de dollar qua waarde nog veel lager. Toch?
Maar je kunt op je vingers natellen wat er half september gaat gebeuren, als de FED bijeenkomt om te beslissen wat ze met de rente gaan doen...quote:The Federal Reserve, reacting to concerns about the subprime lending crisis and the volatility in the financial markets that have resulted from it, announced Friday that it is cutting its so-called discount rate temporarily by a half percentage point, to 5.75 percent.
The discount rate is the rate the Federal Reserve banks across the country charge qualified lenders - mainly banks - for temporary loans. It is largely symbolic.
The central bank did not change its more closely watched federal funds rate, which affects rates that consumers pay on various types of loans. That rate remains at 5.25 percent.
Bron?quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 17:16 schreef gronk het volgende:
Vandaag al een dikke cent, van 1.34 naar 1.352
quote:Fannie Mae Predicts Price Decline Will Accelerate in '08
Fannie Mae, the mortgage finance giant, yesterday predicted that housing prices will decline by 2 percent on average this year and by 4 percent next year as mortgage delinquencies rise, lenders tighten borrowing standards and the volume of unsold homes approaches record levels.
"This is clearly a market poised for more severe overall credit losses," Enrico Dallavecchia, Fannie Mae's chief risk officer, said in a conference call with investment analysts.
Adding to the trouble, Dallavecchia said, is that many borrowers with adjustable-rate mortgages are facing rising monthly payments, which could drive them into foreclosure. "This could have a cascading effect in the market," he said.
Leuk interactief grafiekje:quote:Drop Foreseen in Median Price of U.S. Homes
The median price of American homes is expected to fall this year for the first time since federal housing agencies began keeping statistics in 1950.
het is altijd luchtquote:Op maandag 27 augustus 2007 18:58 schreef PietjePuk007 het volgende:
De beurzen in Europa krabbelen weer aardig op. Of dat meerendeel kunstmatig is door ingrijpen van de centrale banken of dat het vertrouwen daadwerkelijk terug is blijft de vraag.
Dat is'n heel interessant grafiekje Gronk, thanx. Zo te zien komen de echte klappen nog.quote:Op dinsdag 28 augustus 2007 21:20 schreef gronk het volgende:
Valt me tegen dat je deze
[afbeelding]
nog niet hebt laten zien. 1e/2e kwartaal 2008 wordt, erm, interessant.
het is niet de tussenhandel, het is wat de gek er voor geeft.quote:Op dinsdag 28 augustus 2007 23:22 schreef Braamhaar het volgende:
Ik ben nog steeds aan het bijkomen dat ik 8 jaar geleden een woningbouwhuisje, bouwjaar 1920, ging huren wat op dat moment voor f 68.000 getaxeerd werd.
Anno 2004 staat dit zelfde bouwwerk voor ¤ 158.000 op de kaart!
En daar heb ikzelf helemaal niets voor hoeven te doen...
Wil dit huisje graag kopen maar natuurlijk liever in de buurt van die f 68.000 dan de kunstmatig gecreerde ¤ 158.000.
Ruim 4 maal over de kop binnen 8 jaar tijd?
En woningbouwverenigingen maar 'klagen' dat 't zo slecht gaat?
Het is 'natuurlijk' vraag en aanbod, speculatie en andere ellende maar de logica wat eindgebruiker betreft ontgaat mij volledig.
Marktwerking schijnt dat te heten.
Jammer genoeg kan ik me mijn reet daar niet mee afvegen!
Vage handel wat wel een keer op z'n bek moet gaan, jammer alleen dat de 'tussenhandel' ondertussen de zakken gevuld heeft.
Marktwerking? In NL is er geen vrije woningmarkt. Slechts een onderonsje tussen woningcorporaties, banken, projectontwikkelaars, lokale overheden en Den Haag. Die mensen heb je te danken voor het verviervoudigen van die prijs.quote:Op dinsdag 28 augustus 2007 23:22 schreef Braamhaar het volgende:
Ik ben nog steeds aan het bijkomen dat ik 8 jaar geleden een woningbouwhuisje, bouwjaar 1920, ging huren wat op dat moment voor f 68.000 getaxeerd werd.
Anno 2004 staat dit zelfde bouwwerk voor ¤ 158.000 op de kaart!
En daar heb ikzelf helemaal niets voor hoeven te doen...
Wil dit huisje graag kopen maar natuurlijk liever in de buurt van die f 68.000 dan de kunstmatig gecreerde ¤ 158.000.
Ruim 4 maal over de kop binnen 8 jaar tijd?
En woningbouwverenigingen maar 'klagen' dat 't zo slecht gaat?
Het is 'natuurlijk' vraag en aanbod, speculatie en andere ellende maar de logica wat eindgebruiker betreft ontgaat mij volledig.
Marktwerking schijnt dat te heten.
Jammer genoeg kan ik me mijn reet daar niet mee afvegen!
Vage handel wat wel een keer op z'n bek moet gaan, jammer alleen dat de 'tussenhandel' ondertussen de zakken gevuld heeft.
In combinatie met een paar wetjes uit de vrije markt natuurlijk.quote:Op woensdag 29 augustus 2007 09:08 schreef StefanP het volgende:
[..]
Marktwerking? In NL is er geen vrije woningmarkt. Slechts een onderonsje tussen woningcorporaties, banken, projectontwikkelaars, lokale overheden en Den Haag. Die mensen heb je te danken voor het verviervoudigen van die prijs.
Mallerd, dat *is* de markt. Ik kan je grafiekjes laten zien van de huizenprijzen in de VS, waarin over het hele land te zien valt dat de huizenprijzen de laatste paar jaar omhoog geschoten zijn. Is marktwerking, dus dat *moet* goed zijn.quote:Op woensdag 29 augustus 2007 09:08 schreef StefanP het volgende:
Marktwerking? In NL is er geen vrije woningmarkt. Slechts een onderonsje tussen woningcorporaties, banken, projectontwikkelaars, lokale overheden en Den Haag. Die mensen heb je te danken voor het verviervoudigen van die prijs.
Waarom? De looptijd van die rates is toch meestal 2 jaar? Dan zie ik vooral dat er weinig ARMs zijn verkocht het afgelopen half jaar. En de rente is in de afgelopen twee jaar wel gestegen, maar nu ook weer niet zoveel dat dat meteen enorme problemen gaat geven.quote:Op dinsdag 28 augustus 2007 21:50 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Dat is'n heel interessant grafiekje Gronk, thanx. Zo te zien komen de echte klappen nog.
Sowieso is de rente van die eerste periode lager dan de rest van de periode; kan zo'n twee procent schelen. Daarnaast zijn d'r nogal wat hypotheken afgesloten op basis van 'teaser rates', waarbij mensen d'r op speculeerden dat ze het nu *net* konden betalen, en dat ze de resterende hypotheekbetalingen betaalbaar konden houden door te herfinancieren op basis van de gestegen waarde van hun huis. Tsja, dat laatste gaat dus niet meer.quote:Op woensdag 29 augustus 2007 09:57 schreef en_door_slecht het volgende:
Waarom? De looptijd van die rates is toch meestal 2 jaar? Dan zie ik vooral dat er weinig ARMs zijn verkocht het afgelopen half jaar. En de rente is in de afgelopen twee jaar wel gestegen, maar nu ook weer niet zoveel dat dat meteen enorme problemen gaat geven.
Hm, dat laatste had ik geen rekening mee gehouden.quote:Op woensdag 29 augustus 2007 10:01 schreef gronk het volgende:
[..]
Sowieso is de rente van die eerste periode lager dan de rest van de periode; kan zo'n twee procent schelen. Daarnaast zijn d'r nogal wat hypotheken afgesloten op basis van 'teaser rates', waarbij mensen d'r op speculeerden dat ze het nu *net* konden betalen, en dat ze de resterende hypotheekbetalingen betaalbaar konden houden door te herfinancieren op basis van de gestegen waarde van hun huis. Tsja, dat laatste gaat dus niet meer.
het afgelopen half jaar zijn idd niet veel ARM's verkocht (aangezien men de bui al zag hangen) maar in de periode 2000- tot 2006 (!) wel. en *dat* betekent dat we tenminste tot 2006+2 = 2008 in de ellende zittenquote:Op woensdag 29 augustus 2007 09:57 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Waarom? De looptijd van die rates is toch meestal 2 jaar? Dan zie ik vooral dat er weinig ARMs zijn verkocht het afgelopen half jaar. En de rente is in de afgelopen twee jaar wel gestegen, maar nu ook weer niet zoveel dat dat meteen enorme problemen gaat geven.
Jawel, maar die herwaardering hoeft geen probleem te zijn. Hier zet je ook je rente voor een x aantal jaren vast, meestal niet voor de volledige looptijd. En de rente loopt al een tijdje wel iets op, maar dat is niet buitengewoon. En die ARM resets zijn meestal gekoppeld aan een plafond, waardoor je nooit meer dan 2% per jaar (of per reset) extra gaat betalen.quote:Op woensdag 29 augustus 2007 10:20 schreef simmu het volgende:
[..]
het afgelopen half jaar zijn idd niet veel ARM's verkocht (aangezien men de bui al zag hangen) maar in de periode 2000- tot 2006 (!) wel. en *dat* betekent dat we tenminste tot 2006+2 = 2008 in de ellende zitten
[afbeelding]
edit: plaatje erbij maakt alles duidelijk
is allemaal wel zo, maar zoals iemand eerder al zei: als je die rente maar net kon betalen, en ervan uitging dat je op de dan opgebouwde overwaarde van het huis zou kunnen herfinancieren (wat niet meer kan, want er is geen overwaarde meer) zit je toch goed in de nesten.quote:Op woensdag 29 augustus 2007 10:36 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Jawel, maar die herwaardering hoeft geen probleem te zijn. Hier zet je ook je rente voor een x aantal jaren vast, meestal niet voor de volledige looptijd. En de rente loopt al een tijdje wel iets op, maar dat is niet buitengewoon. En die ARM resets zijn meestal gekoppeld aan een plafond, waardoor je nooit meer dan 2% per jaar (of per reset) extra gaat betalen.
quote:# 28 augustus 2007. RTLZ meldt en bevestigt de grote risco's die ABNAMRO heeft genomen. Maar liefst 83 miljard dollar zou buiten de balans omgaan! Dit loopt via de zogenaamde conduits
Next: Fortis en barclays trekken hun handen af van ABN. Krjigt 't personeel toch z'n zin.quote:
barclays schijnt zelf ook nogal in de subprime meuk te zittenquote:Op woensdag 29 augustus 2007 12:05 schreef gronk het volgende:
[..]
Next: Fortis en barclays trekken hun handen af van ABN. Krjigt 't personeel toch z'n zin.
en heeft e.e.a. uitstaan bij een wankelende duitse bank *grin*quote:Op woensdag 29 augustus 2007 12:46 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
barclays schijnt zelf ook nogal in de subprime meuk te zitten![]()
Vandaar dat ze de boel zo graag wilden verkopen..quote:# 28 augustus 2007. RTLZ meldt en bevestigt de grote risco's die ABNAMRO heeft genomen. Maar liefst 83 miljard dollar zou buiten de balans omgaan! Dit loopt via de zogenaamde conduits
Die Groenink. Wat heeft hij nu eigenlijk voor goeds gedaan voor die bank? Volgens mij kon elke lulhannes hier op Fok dat ook. En de rat verlaat het zinkende schip met een grote zak met geld.quote:Op woensdag 29 augustus 2007 12:52 schreef Perrin het volgende:
[..]
Vandaar dat ze de boel zo graag wilden verkopen..
Ik ken die namen ergens van.. Oja, het overnamecircus. Iets met een gezegde betreffende een kat in 't nauw dringt zich aan me op..quote:De Wall Street Journal heeft de effecten van de zogenaamde conduits eens onderzocht. Het blijkt dat voor de conduits naarstig naar kopers is gezocht. Dat is of gedeeltelijk gelukt tegen een hoge rente, of helemaal mislukt. Toch blijven de houders van de conduits volhouden dat hun portefeuille nog steeds solide is. In Nederland hebben de grootbanken ook conduits. De Wall Street Journal noemt in Europa als voorbeelden:
de ABN Amro Holding NV
Fortis NV,
Barclays PLC
de Royal Bank of Scotland Group, en
de Deutsche Bank AG.
marktconform salaris en bonus voor zijn goede resultatenquote:Op woensdag 29 augustus 2007 13:02 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Die Groenink. Wat heeft hij nu eigenlijk voor goeds gedaan voor die bank? Volgens mij kon elke lulhannes hier op Fok dat ook. En de rat verlaat het zinkende schip met een grote zak met geld.
hmm wel typisch die voorbeeldenquote:Op woensdag 29 augustus 2007 13:09 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik ken die namen ergens van.. Oja, het overnamecircus. Iets met een gezegde betreft een kat in 't nauw dringt zich aan me op..
Met ABN haal je echt een dood lijk uit de kast. Lekker werk trouwens van Rukman Groenink.quote:
Daarmee is de hele crisis voorbij, over tot de orde van de dagquote:Bush komt mensen met hypotheekproblemen te hulp
De Amerikaanse regering schiet mensen die door de hypotheekcrisis in de problemen zijn gekomen te hulp.
Garant
De Amerikanse overheid zal garant staan voor mensen die hun hypotheek niet meer kunnen afbetalen. President Bush zal later op de dag bijzonderheden naar buiten brengen. Dat hebben Amerikaanse overheidsfunctionarissen gezegd. De financiële markten reageren positief op de aankondiging.
Rente
Het plan is bedoeld voor mensen met een lager inkomen die door de stijgende rente hun hypotheekschulden niet meer kunnen aflossen. Door de Amerikaanse ingreep kunnen zij in huis blijven wonen en lopen zij niet het risico tot gedwongen verkoop. Naar schatting een tot twee miljoen Amerikanen zijn door de hypotheekcrisis getroffen.
Druk
Bush komt met het plan onder druk van de Democraten. Die verwijten hem onvoldoende te hebben gedaan tegen de crisis, die tot grote onrust heeft geleid op de financiële markten. Veel investeerders en banken hebben geld belegd in de hypotheeksector. Door de problemen aan de onderkant van de hypotheekmarkt zijn die beleggingen veel minder waard geworden. De problemen zouden bovendien de groei van de Amerikaanse economie negatief kunnen beïnvloeden.
Positief
De aandelenmarkten reageerden positief op de aankondiging. In Azië verschenen vrijdag grote plussen op de borden en ook in Europa kwamen de markten met winst uit de startblokken. Eerder leidden de problemen op de hypotheek- en kredietmarkt wereldwijd tot forse koersdalingen. Diverse centrale banken zagen zich genoodzaakt in te grijpen met geldinjecties.
Domino-effect
Door als overheid garant te staan, wordt voorkomen dat er door de hypotheekcrisis een domino-effect ontstaat. Zo'n effect kan optreden als veel Amerikanen hun huis uit moeten. Dit zou kunnen leiden tot een daling van de huizenprijzen. Zeker in combinatie met een dalend consumentenvertrouwen kunnen Amerikanen dan terughoudend worden met uitgaven. Dat heeft weer een negatief effect op de economische groei.
Idd we pakken weer een volgende ballon en gaan weer verder blazen.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 12:40 schreef PietjePuk007 het volgende:
Daarmee is de hele crisis voorbij, over tot de orde van de dag.
http://www.beursplaza.com/koersen_ru_eurodollar.aspquote:Op vrijdag 31 augustus 2007 12:40 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Daarmee is de hele crisis voorbij, over tot de orde van de dag.
och, tis nou niet zo dat Bush het waar kan maken weet je......quote:Op maandag 3 september 2007 15:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
loos gebeuren zo leren die mensen en banken er nooit iets van
Wat is belangrijker? Dat de hele economie onderuit gaat en we met z'n allen een grote Depressie induiken of dat er een lesje wordt geleerd? Het is voor iedereen belangrijker dat deze bel leegloopt dan dat ie in één keer klapt zodat we leren dat je geen onverantwoorde risico's moet nemen.quote:Op maandag 3 september 2007 15:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
loos gebeuren zo leren die mensen en banken er nooit iets van
nja, als je het gaat subsidieren dat mensen die (vaak via lyerloans) een te duur huis kochten en dat niet meer kunnen betalen mogen blijven zitten op staatkosten loopt de bel toch niet leeg?quote:Op maandag 3 september 2007 15:58 schreef HiZ het volgende:
[..]
Wat is belangrijker? Dat de hele economie onderuit gaat en we met z'n allen een grote Depressie induiken of dat er een lesje wordt geleerd? Het is voor iedereen belangrijker dat deze bel leegloopt dan dat ie in één keer klapt zodat we leren dat je geen onverantwoorde risico's moet nemen.
dit dus sterker nog je maakt de bel alleen maar groterquote:Op maandag 3 september 2007 16:04 schreef simmu het volgende:
[..]
nja, als je het gaat subsidieren dat mensen die (vaak via lyerloans) een te duur huis kochten en dat niet meer kunnen betalen mogen blijven zitten op staatkosten loopt de bel toch niet leeg?
precies, dat is ook mijn indruk.quote:Op maandag 3 september 2007 16:43 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
dit dus sterker nog je maakt de bel alleen maar groter
Ja, over voorspellen gesproken: ergens tussen eind augustus en midden september zou de boel boem zeggen omdat de maan tegen de zon stond te schurken, of iets dergelijks. Voor welke datum moest dat plaats gaan hebben?quote:Op woensdag 5 september 2007 18:56 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Hoorde ik nu gister een ballon klappen?
Nee, maar ik wel.quote:Op woensdag 5 september 2007 19:15 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ik had het niet over een voorspelling
quote:The Company presently estimates a total workforce reduction of 10,000 to 12,000 over the next three months representing up to 20 percent of its current workforce.
Lees de topicquote:Op woensdag 5 september 2007 19:18 schreef en_door_slecht het volgende:
Welke ballon hoorde jij klappen dan?
quote:S house prices are likely to fall significantly from their present levels, Alan Greenspan has told the Financial Times, admitting that there was a bubble in the US housing market.
In an interview ahead of the release on Monday of his widely-anticipated memoirs, the former chairman of the Federal Reserve said the decline in house prices “is going to be larger than most people expect”.
But Mr Greenspan said that his successors at the Fed – who meet on Tuesday to set interest rates – would have to be careful not to ease rates too aggressively, because the risk of an “inflationary resurgence” was greater now than when he was Fed chief.
Mr Greenspan said he would expect “as a minimum, large single-digit” percentage declines in US house prices from peak to trough and added that he would not be surprised if the fall was “in double digits”.
Nou, dat kruimelen geeft veel meer tijd om her en der wat bij te sturen en het voorkomt wilde paniek. Zo'n soft landing zou w.m.b. toch wenselijker zijn.quote:Op maandag 17 september 2007 00:55 schreef gronk het volgende:
Ik vermoed dat 't langzaamaan inelkaarkruimelt, en dat er niet zoiets zal zijn als 'de' crash. Wat 't wel des te vervelender zal maken, want het is iedere keer een nieuw gebied wat te lijden zal hebben van deze malaise.
Ik denk dat die paniek er sowieso wel komt. Het haalt alleen niets uit.quote:Op maandag 17 september 2007 09:02 schreef en_door_slecht het volgende:
Nou, dat kruimelen geeft veel meer tijd om her en der wat bij te sturen en het voorkomt wilde paniek. Zo'n soft landing zou w.m.b. toch wenselijker zijn.
Verzekeraars die geld moeten lenen om hun kredietratings in stand te houden --- oioi. Japanse toestanden.quote:AMBAC, FGIC, May Need More Capital If Subprime Losses Worsen
By Christine Richard
Sept. 25 (Bloomberg) -- Bond insurers, including those owned by AMBAC Financial Group Inc. and FGIC Corp., may need to raise capital to maintain their top credit ratings if losses worsen on subprime mortgage securities, Moody's Investors Service said.
Under what Moody's called its most stressful scenario, losses on securities backed by subprime mortgages could reach 14 percent, causing AMBAC, FGIC, Security Capital Assurance Ltd. and CIFG Assurance North America Inc. to fall short of the capital needed to keep their Aaa ratings. The most likely source of losses would be from guarantees on collateralized debt obligations, which may be backed by subprime mortgage securities. The stress test is higher than Moody's expected loss rate of 10 percent under which the guarantors experience no material losses.
``Because ratings are so important to the industry's value proposition, the rating agency believes that a highly rated financial-guarantor with a strong ongoing franchise would likely take whatever action is feasible to preserve its rating during times of stress,'' Moody's analysts led by Stanislas Rouyer in New York wrote in a report released today.
CDOs take pools of securities and then slice them into pieces with different credit ratings, from no rating through AAA. Subprime loans are issued to borrowers with poor credit or high levels of debt.
MBIA Inc.'s bond insurance unit would remain adequately capitalized, despite its exposure to CDOs backed by subprime mortgage-backed securities, Moody's said.
Insurers owned by Financial Security Assurance Inc., Assured Guaranty Ltd., and Radian Group Inc. wouldn't need to raise additional capital under the most stressed scenario because they haven't guaranteed a significant amount of CDOs backed by subprime mortgages, Moody's said.
quote:Many brokers and mortgage lenders did not require proof of income and others helped borrowers to forge documents that inflated their salaries, enabling them to take out bigger loans than they could repay.
They largely got away with these practices while house prices were rising, since borrowers could remortgage their properties and pay off the loans with the proceeds. As house prices began to stagnate, and in many areas to fall, this option has been largely closed and the number of defaults has surged.
The number of foreclosures in the United States jumped by 115 per cent to 243,947 in August, from the year before – or one in 510 households, according to RealtyTrac, the housing monitor.
Bloombergquote:Home Foreclosures Doubled in September on Loan Rates (Update1)
By Dan Levy
Oct. 11 (Bloomberg) -- U.S. home foreclosures doubled in September from a year earlier as subprime borrowers struggled to make payments on their adjustable-rate mortgages, RealtyTrac Inc. said.
There were 223,538 foreclosure filings last month, including default and auction notices and bank repossessions, the research company said today. California had the most with 51,259 and Florida was second with 33,354. The national foreclosure rate was one for every 557 households, according to RealtyTrac.
Foreclosures are deepening the U.S. housing recession by pushing more homes onto a market where sales and prices are dropping. The glut of unsold homes makes it difficult to sell or refinance without losing money. As many as half of the 450,000 subprime borrowers whose mortgages will re-set through November may lose their homes because they can't afford the higher payments, according to a report by Credit Suisse Group.
``The truth of the matter is that borrowers are going into default as soon as they hit their adjustments,'' said Rick Sharga, executive vice president of marketing at Irvine, California-based RealtyTrac.
quote:‘Huizenprijs kan ook in Nederland onderuit’
Door onze correspondent Freek Staps
New Haven, 13 okt. De Verenigde Staten stevenen af op een economische recessie en mede daardoor kan de Nederlandse huizenprijs „nog flink onderuit gaan". Dat zegt Robert Shiller, een van Amerika’s bekendste economen, in een interview met deze krant. „Ik vrees de heftigste huizencrash sinds de Grote Depressie."
(foto Peter Hilz)
(foto Peter Hilz)
Archief:
* overzicht - Meer economisch nieuws
print artikel mail artikel
De Nederlandse huizenprijs zit ten opzichte van het gemiddelde inkomen dicht tegen het niveau aan dat vooraf ging aan eerdere huizenkrachs, zegt Shiller. Bovendien is de prijstoename „zelfs groter geweest dan in de VS”.
Shiller is hoogleraar Economie aan Yale University en wordt beschouwd als de kundigste voorspeller van economische zeepbellen. Naar aanleiding van de recente hypotheek- en kredietcrisis sprak hij op verzoek van de Amerikaanse centrale bank en getuigde hij in het Congres. Shiller vergaarde bekendheid door als een van de weinigen jaren van tevoren het uiteenspatten van de internetzeepbel te voorspellen.
„De huizenmarkt in Amerika gaat naar beneden en de rest van de wereld zakt daarop ook weg. Dat is echt heel goed mogelijk”, volgens Shiller. „Ik geloof in de besmettelijkheid van dit soort speculatie op de huizenmarkt. Het is een epidemie.”
Volgens hem waren de recente koersdalingen naar aanleiding van een aantal risicovolle hypotheken slechts de opmaat tot grotere economische problemen. „In de VS is voor immense bedragen absurd overdadig gespeculeerd.” Amerikanen hebben meer geld in vastgoed dan in aandelen gestoken.
De huizenprijs in de VS is in augustus met 8 procent gedaald ten opzichte van een jaar geleden, de grootste daling in bijna veertig jaar. Shiller verwacht de komende maanden een prijsdaling tot 15 procent. Dat zou voor 3.000 miljard dollar (2.100 miljard euro) aan welvaartsgroei ongedaan maken. Prijsdalingen in de VS kunnen minder consumentenbestedingen met zich meebrengen. Daar lijdt Europa onder.
mooi met een hoogte punt over een jaar of 5 kan ik een woning op de kop tikkenquote:Op zaterdag 13 oktober 2007 12:56 schreef gronk het volgende:
http://www.nrc.nl/economi(...)_Nederland_onderuit_
[..]
Hoeveel europese consumentenproducten worden er dan verkocht in de VS dat wij er echt onder zouden lijden? Daar had de beste interviewer wel eens even dieper over door mogen vragen.quote:Prijsdalingen in de VS kunnen minder consumentenbestedingen met zich meebrengen. Daar lijdt Europa onder.
Ex-topman Shell: olie naar 150 dollarquote:Op zaterdag 13 oktober 2007 14:31 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
mooi met een hoogte punt over een jaar of 5 kan ik een woning op de kop tikken![]()
Japan is geen wereldcrisis.quote:Op zondag 14 oktober 2007 21:36 schreef gronk het volgende:
Humbug. Kijk maar naar japan.
Nuquote:Banken werken samen tegen kredietcrisis
Uitgegeven: 14 oktober 2007 17:26
NEW YORK - Grote banken, waaronder de grootste Amerikaanse bank Citigroup, zijn bezig met het opzetten van een gezamenlijk fonds, dat moet voorkomen dat de kredietcrisis de wereldeconomie verder schaadt.
Het fonds, ter waarde van ongeveer 80 miljard dollar (56 miljard euro), moet noodlijdende onderpanden en andere activa die zijn blootgesteld aan risicovolle hypotheken, te hulp schieten. Dit hebben bronnen bekend met de situatie zaterdag en zondag tegen Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal en persbureau Reuters gezegd.
Vertegenwoordigers van het Amerikaanse ministerie van Financiën hebben de gesprekken tussen grote banken in de wereld georganiseerd. Behalve Citigroup zou ook JP Morgan Chase en Bank of America betrokken zijn in de discussies.
Het Amerikaanse stelsel van centrale banken, de Federal Reserve, is geïnformeerd, maar heeft de actieve rol overgelaten aan het ministerie van Financiën. Volgens The Wall Street Journal zouden ook Britse banken participatie overwegen.
(c) ANP
tomtom en phillips hoorde ik vanmorgen op rtl-z verder exporteren NL en duitsland veel naar de VSquote:Op zondag 14 oktober 2007 21:17 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hoeveel europese consumentenproducten worden er dan verkocht in de VS dat wij er echt onder zouden lijden? Daar had de beste interviewer wel eens even dieper over door mogen vragen.
Ja ik werk ook bij een beddrijf wat exporteerd, en ook naar de VS, maar dan nog hoeveel is er nu werkelijk mee gemoeid. En dan in percentages van de totale export cijfers. Veel is nogal een ruim en vaag begrip en het is veel omdat het om miljarden zal gaan maar het kan nog altijd weinig zijn omdat de totale interne europese markt een factor 20 hoger is.quote:Op maandag 15 oktober 2007 10:35 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
tomtom en phillips hoorde ik vanmorgen op rtl-z verder exporteren NL en duitsland veel naar de VS
quote:Op maandag 15 oktober 2007 10:59 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ja ik werk ook bij een beddrijf wat exporteerd, en ook naar de VS, maar dan nog hoeveel is er nu werkelijk mee gemoeid. En dan in percentages van de totale export cijfers. Veel is nogal een ruim en vaag begrip en het is veel omdat het om miljarden zal gaan maar het kan nog altijd weinig zijn omdat de totale interne europese markt een factor 20 hoger is.
volgens het ciafactbookquote:Exports - partners:
Definition Field Listing
Germany 25.5%, Belgium 14%, UK 8.9%, France 8.6%, Italy 5.1%, US 4.4% (2006)
Ja en hoe moet ik deze cijfers intrepeteren, exporteert de US naar de US voor 4%?quote:Op maandag 15 oktober 2007 11:52 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
[..]
volgens het ciafactbook
quote:Op maandag 15 oktober 2007 11:58 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ja en hoe moet ik deze cijfers intrepeteren, exporteert de US naar de US voor 4%?
quote:Zijn het de cijfers van de EU waarbij de EU exporteerd naar andere EU landen?
Het is wel een substantieel gedeelte en laten nou bijvoorbeeld landen als Duitsland, Frankrijk, Italië enzo ook naar de VS exporteren... Het is wel erg suffig om te denken dat alle landen op een economisch eilandje leven en nauwelijks interactie met elkaar hebben.quote:Nou het zullen we de nederlandse cijfers zijn, en wat zien we hierin dat we dus maar 4% naar de VS exporteren, nou nou poe poe dat is nu niet dat we echt veel kunnen zeggen.
Even beide vragen om aan te geven dat het wel makkelijk is om te weten welke cijfertjes hij nu weer neergekwakt heeft. Want in het artikel ging het over europa...quote:
Het is ook nogal emotioneel om te zeggen dat we helemaal afhankelijk zijn van de VS en dat een onderuitgang van de VS een verschikkelijk impact zal hebben op onze economie, zeker als we zien dat maar 4,4% van onze export naar de VS gaat. Even een heel simpel voorbeeld, misschien wel te simpel maar als men in de VS in ee flinke dip komt, onze export naar de VS blijft steken op 2.2% dan dan zou je denken een achteruigang van 50% , ja maar op het totaal plaatje maakt het dus maar 2.2% vermindering op de totale export cijfers, en dan hebben we ook nog een grote interne markt.quote:Het is wel een substantieel gedeelte en laten nou bijvoorbeeld landen als Duitsland, Frankrijk, Italië enzo ook naar de VS exporteren... Het is wel erg suffig om te denken dat alle landen op een economisch eilandje leven en nauwelijks interactie met elkaar hebben.
sorry vergeten er bij te zetten dat zijn de export cijfers van NLquote:Op maandag 15 oktober 2007 12:59 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Even beide vragen om aan te geven dat het wel makkelijk is om te weten welke cijfertjes hij nu weer neergekwakt heeft. Want in het artikel ging het over europa...
[..]
mwah je vergeet dat onze pensioenfondsen en beleggingen ook heel dik in de VS zitten NL is de 2 na grootste investeerder in de VSquote:Het is ook nogal emotioneel om te zeggen dat we helemaal afhankelijk zijn van de VS en dat een onderuitgang van de VS een verschikkelijk impact zal hebben op onze economie, zeker als we zien dat maar 4,4% van onze export naar de VS gaat. Even een heel simpel voorbeeld, misschien wel te simpel maar als men in de VS in ee flinke dip komt, onze export naar de VS blijft steken op 2.2% dan dan zou je denken een achteruigang van 50% , ja maar op het totaal plaatje maakt het dus maar 2.2% vermindering op de totale export cijfers, en dan hebben we ook nog een grote interne markt.
dat je de sjaak bentquote:Op maandag 15 oktober 2007 14:22 schreef zweefbij het volgende:
Misschien een domme vraag. Maar stel zoiets gebeurt hier. En jou hypotheekverstrekker gaat failliet. Wat zijn de gevolgen voor de eerlijke betaler die netjes bij is met betalen?
de schuldeisers gaan de bezittingen confisqueren en zodoende ook jouw huisquote:
En weer probeer je ons iets vreemds voor te spiegelen, want hierbij moeten we natuurlijk wel de regelquote:Op maandag 15 oktober 2007 14:23 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
de eu heeft tegenwoordig een aparte plek gekregen in het factbook en daar zijn de cijfers van
EU:
Exports - partners:
US 23.3%, Switzerland 7.6%, Russia 5.2%, China 4.8% (2006)
overigens staan daar wel meer leuke weetjes op over europa die ik nog niet wist
nopoe verkopen (met veel verlies waarschijnlijk rond die tijdquote:Op maandag 15 oktober 2007 14:42 schreef gronk het volgende:
Ja, en dan? Gaan ze dat dan groen verven, ofzo?
Staat dit ook in je factbook? Of te wel heb je hier een bron voor. En wie zijn de 2 grotere dan, want het lijkt me toch heel sterk dat zo'n klein landje als nederland het voor elkaar kan krijgen om de 3e investeerder te zijn in de VS.quote:Op maandag 15 oktober 2007 14:09 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
mwah je vergeet dat onze pensioenfondsen en beleggingen ook heel dik in de VS zitten NL is de 2 na grootste investeerder in de VS
Gedwongen verkopen vinden allen maar plaats bij mensen die niet aan hun hyptheek verplichtingen meer kunnen voldoen zolang je gewoon blijft betalen kan en zal er toch niets aan de hand zijn.quote:Op maandag 15 oktober 2007 14:52 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
nopoe verkopen (met veel verlies waarschijnlijk rond die tijd)
Zie de VS daar is dat nu aan de gang
lijkt mij logisch als je de EU als aparte edentiteit ziet dat je dan niet de interne marktstromen er bij gaat meten.quote:Op maandag 15 oktober 2007 14:51 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En weer probeer je ons iets vreemds voor te spiegelen, want hierbij moeten we natuurlijk wel de regel
excluding intra-EU trade (2005) niet vergeten.
Op een BNP van $13.08 trillion heeft de EU een export van $1.33 trillion. Dus maar 10% van onze handel wordt gegenereerd buiten de eu landen, waarvan dan dus maar 2.3% door export naar de VS gemaakt wordt.
volgens mij houdt dat in: meteen aan je hyphotheek verplichting voldoenquote:Op maandag 15 oktober 2007 14:55 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Gedwongen verkopen vinden allen maar plaats bij mensen die niet aan hun hyptheek verplichtingen meer kunnen voldoen zolang je gewoon blijft betalen kan en zal er toch niets aan de hand zijn.
de eerder genoemde pensioenfondsen en nee daar heb ik geen bron van kwam een paar jaar geleden langs in een artikel dat men niet bang moest zijn voor de japanners/arbieren/chinezen en dergelijke omdat ze relatief weinig investeerdenquote:Op maandag 15 oktober 2007 14:53 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Staat dit ook in je factbook? Of te wel heb je hier een bron voor. En wie zijn de 2 grotere dan, want het lijkt me toch heel sterk dat zo'n klein landje als nederland het voor elkaar kan krijgen om de 3e investeerder te zijn in de VS.
Ja, da's nu even niet zo slim hequote:Op maandag 15 oktober 2007 15:02 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
1 NL grootste investeerder in de wereld na de VS
2 NL op 2 na grootste investeerder in de VS na frankrijk en het VK
Maar goed, wat als? Het risico is dan beperkt. u krijgt hoogstens met een andere aanbieder maken.quote:Op maandag 15 oktober 2007 15:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
volgens mij houdt dat in: meteen aan je hyphotheek verplichting voldoen
Natuurlijk niet, het huis is niet van de bank. Je hebt een overeenkomst over een lening, en zolang jij gewoon aan je verplichtingen voldoet is er voor jou niks aan de hand. Het is niet alsof de bank van je kan vragen of je ineens de lening wil terug betalen.quote:Op maandag 15 oktober 2007 14:40 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
de schuldeisers gaan de bezittingen confisqueren en zodoende ook jouw huis
Ja als we gaan zoeken naar linkjes zullen er altijd wel wat te vinden zijn.quote:Op maandag 15 oktober 2007 15:02 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
de eerder genoemde pensioenfondsen en nee daar heb ik geen bron van kwam een paar jaar geleden langs in een artikel dat men niet bang moest zijn voor de japanners/arbieren/chinezen en dergelijke omdat ze relatief weinig investeerden
edit:
en gevonden 2 linkjes
1 NL grootste investeerder in de wereld na de VS
2 NL op 2 na grootste investeerder in de VS na frankrijk en het VK
eerste okequote:
gaat om de totale investering niet de jaarlijkse lijkt mij. De cijfers zijn wat ouder ja maar volgens mij wel rond de tijd dat ik het te horen heb gekregen.quote:Nederland is - na het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk - de grootste investeerder in de Verenigde Staten. Het totaal aantal investeringen door Nederlandse bedrijven in de VS beliep eind 2002 zo'n 154,7 miljard dollar.
Maar wat ik probeer aan te geven is dat zo'n zelfde daling ook bij andere Nederlandse exportpartners doorwerkt, waar Nederland weer minder export af kan zetten. Als de verkoop van Volkswagen in Amerika bij wijze van spreken halveert, dan merkt Duitsland dat, maar vervolgens zal de Nederlandse wieldoppenfabriek (volgens mij bestaat ie niet, maar het gaat om het ideequote:Op maandag 15 oktober 2007 12:59 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Even beide vragen om aan te geven dat het wel makkelijk is om te weten welke cijfertjes hij nu weer neergekwakt heeft. Want in het artikel ging het over europa...
[..]
Het is ook nogal emotioneel om te zeggen dat we helemaal afhankelijk zijn van de VS en dat een onderuitgang van de VS een verschikkelijk impact zal hebben op onze economie, zeker als we zien dat maar 4,4% van onze export naar de VS gaat. Even een heel simpel voorbeeld, misschien wel te simpel maar als men in de VS in ee flinke dip komt, onze export naar de VS blijft steken op 2.2% dan dan zou je denken een achteruigang van 50% , ja maar op het totaal plaatje maakt het dus maar 2.2% vermindering op de totale export cijfers, en dan hebben we ook nog een grote interne markt.
Maar zolang de interne markt vele malen groter is dan de export markt dan zijn we in prinicipe toch niet afhankelijk zijn van de export, en zal een terugval in die export niet veel hoeven uit te maken voor de interne markt.quote:Op maandag 15 oktober 2007 17:41 schreef Falco het volgende:
[..]
Maar wat ik probeer aan te geven is dat zo'n zelfde daling ook bij andere Nederlandse exportpartners doorwerkt, waar Nederland weer minder export af kan zetten. Als de verkoop van Volkswagen in Amerika bij wijze van spreken halveert, dan merkt Duitsland dat, maar vervolgens zal de Nederlandse wieldoppenfabriek (volgens mij bestaat ie niet, maar het gaat om het idee) dat ook weer merken, omdat Volkswagen minder wieldoppen afneemt uit Nederland. Volledig afhankelijk zijn we niet, maar denken dat de export maar met 2% zou dalen, is wel een flinke onderschatting.
Klopt maar veel geld wat we verdiend hebben hebben we geinvesteerd in het buitenland.quote:Op maandag 15 oktober 2007 19:28 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar zolang de interne markt vele malen groter is dan de export markt dan zijn we in prinicipe toch niet afhankelijk zijn van de export, en zal een terugval in die export niet veel hoeven uit te maken voor de interne markt.
Inderdaad. Rabobank, ING, ABN-Amro, Aegon, Nationale Nederlanden, en diverse andere bedrijven hebben enorme investeringen in de financiele sector in de Verenigde Staten, en ook in de hypotheek sector. Ik heb zelf een spaarrekening bij de Amerikaanse ING, en de Rabobank heeft in California een complete bank-keten overgenomen.quote:Op dinsdag 16 oktober 2007 12:39 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Het is natuurlijk wel heel erg naief om te denken dat een crash in de VS geen gevolgen zal hebben voor Nederland of de EU.
Onzin. Als je hypotheekbezitter failliet gaat, dan betaal jij gewoon lekker door. Het domste wat je kunt doen is niet meer betalen. Je gaat gewoon door alsof er niets aan de hand is. Dacht je nou echt dat ze je huis ineens confisqueren en verkopen?quote:Op maandag 15 oktober 2007 14:40 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
de schuldeisers gaan de bezittingen confisqueren en zodoende ook jouw huis
Sommige mensen denken dat welquote:Op woensdag 17 oktober 2007 04:33 schreef StefanP het volgende:
[..]
Onzin. Als je hypotheekbezitter failliet gaat, dan betaal jij gewoon lekker door. Het domste wat je kunt doen is niet meer betalen. Je gaat gewoon door alsof er niets aan de hand is. Dacht je nou echt dat ze je huis ineens confisqueren en verkopen?
Zoiets?quote:Op donderdag 6 december 2007 16:34 schreef Jumparound het volgende:
nog nieuws van "het front" ?
quote:WASHINGTON: Home foreclosures shot up to an all-time high in the third quarter, fresh evidence of the problems afflicting distressed homeowners amid the housing meltdown.
The Mortgage Bankers Association in its quarterly snapshot of the mortgage market released today said that the percentage of all mortgages nationwide that started the foreclosure process jumped to a record high of 0.78 percent during the July-to-September period. That surpassed the previous high of 0.65 percent set in the prior quarter.
More homeowners also fell behind on their monthly payments.
The delinquency rate for all mortgages climbed to 5.59 percent in the third quarter. That was up from 5.12 percent in the second quarter and was the highest since 1986, the association said. Payments are considered delinquent if they are 30 or more days past due.
quote:On Aug. 9, 2007, and the days immediately following, financial markets in much of the world seized up. Virtually overnight the seemingly insatiable desire for financial risk came to an abrupt halt as the price of risk unexpectedly surged. Interest rates on a wide range of asset classes, especially interbank lending, asset-backed commercial paper and junk bonds, rose sharply relative to riskless U.S. Treasury securities. Over the past five years, risk had become increasingly underpriced as market euphoria, fostered by an unprecedented global growth rate, gained cumulative traction.
The crisis was thus an accident waiting to happen. If it had not been triggered by the mispricing of securitized subprime mortgages, it would have been produced by eruptions in some other market. As I have noted elsewhere, history has not dealt kindly with protracted periods of low risk premiums.
quote:In theory, central banks can expand their balance sheets without limit. In practice, they are constrained by the potential inflationary impact of their actions. The ability of central banks and their governments to join with the International Monetary Fund in broad-based currency stabilization is arguably long since gone. More generally, global forces, combined with lower international trade barriers, have diminished the scope of national governments to affect the paths of their economies.
Although central banks appear to have lost control of longer term interest rates, they continue to be dominant in the markets for assets with shorter maturities, where money and near monies are created. Thus central banks retain their ability to contain pressures on the prices of goods and services, that is, on the conventional measures of inflation.
The current credit crisis will come to an end when the overhang of inventories of newly built homes is largely liquidated, and home price deflation comes to an end. That will stabilize the now-uncertain value of the home equity that acts as a buffer for all home mortgages, but most importantly for those held as collateral for residential mortgage-backed securities. Very large losses will, no doubt, be taken as a consequence of the crisis. But after a period of protracted adjustment, the U.S. economy, and the world economy more generally, will be able to get back to business.
Wow, als het plaatje goed heb gezien zijn de huizen in de Amerikaanse steden gemiddeld véél goedkoper dan in Nederland! Hoe zit het met de huizenbubbel hier in Nederland; is er niet teveel voor (over)betaald en daarmee teveel geleend?quote:Op dinsdag 27 november 2007 19:52 schreef gronk het volgende:
Kick voor een leuk grafiekje:
verloop van de huizenprijzen (laatste stand)
quote:Op woensdag 12 december 2007 16:53 schreef Demophon het volgende:
[..]
Wow, als het plaatje goed heb gezien zijn de huizen in de Amerikaanse steden gemiddeld véél goedkoper dan in Nederland! Hoe zit het met de huizenbubbel hier in Nederland; is er niet teveel voor (over)betaald en daarmee teveel geleend?
Waarom hoor ik dan betreft hier niks van in de media, terwijl we hier wel alles lezen over de huizenmarkt in Amerika?quote:Op woensdag 12 december 2007 17:01 schreef HarryP het volgende:
Hier is het tekort veel groter.
Ow, ik heb de grafiek verkeerd afgelezen! Dacht dat de y-as hoeveelheid dollars weergaf (x 1000)quote:Op woensdag 12 december 2007 17:06 schreef gronk het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe jij aan dat grafiekje van huizenprijsindexen iets kunt zien over de prijs en de betaalbaarheid van woningen in de VS versus nederland. Vertel eens?
http://online.wsj.com/article/SB119746804568523549.htmlquote:Fed Joins Other Banks in Measures
To Inject More Funds Into Markets
By GREG IP
December 12, 2007 12:38 p.m.
The Federal Reserve has joined with four other major central banks to announce a series of measures designed to inject added cash into global money markets in hopes of thawing a credit freeze that threatens their economies.
quote:Op woensdag 12 december 2007 18:52 schreef gronk het volgende:
[..]
http://online.wsj.com/article/SB119746804568523549.html
De financiele en politieke korte termijn-toekomst ziet er niet bepaald best uit voor de USA. Dit is door vele schrijvers al eens eerder voorspeld, toch lijkt het wel of niemand het heeft zien aankomenquote:
quote:Gov. Arnold Schwarzenegger said Friday he will declare a "fiscal emergency" in January to give him and the Legislature more power to deal with the state's growing deficit.
Doubts on $1.2 Trillion of Debtquote:A fiscal emergency would trigger a special session and force lawmakers and the governor to begin addressing the shortfall within 45 days.
"What we have to do is fix the budget system. The system itself needs to be fixed, and I think that this is a good year, this coming year, to fix it," Schwarzenegger said in Long Beach, where he was promoting his plan for health care reform.
You Can Almost Hear It Popquote:The systemic risk is present whether or not the bond insurers rating are cut. People keep acting as if everything is OK as long as ratings are maintained. However, this is not wish upon a star and you get your wish fantasyland. Enron's debt was rated "investment grade" by the rating agencies up to several days before it went bankrupt. The same games are being played now.
quote:THE American economy is slipping into its second post-bubble recession in seven years. Just as the bursting of the dot-com bubble led to a downturn in 2001 and ’02, the simultaneous popping of the housing and credit bubbles is doing the same right now.
This recession will be deeper than the shallow contraction earlier in this decade. The dot-com-led downturn was set off by a collapse in business capital spending, which at its peak in 2000 accounted for only 13 percent of the country’s gross domestic product. The current recession is all about the coming capitulation of the American consumer — whose spending now accounts for a record 72 percent of G.D.P.
Op nogal wat blogs lees ik inderdaad 'dat de recessie er al is', en d'r wordt ook hartelijk gelachen om de inflatie die 'onder controle' zou zijn. Ik ben alleen wel erg benieuwd hoelang die recessie gaat duren, en of-ie ook overwaait naar europa. Vooralsnog gaat het hier prima, goddank.quote:Op donderdag 20 december 2007 19:58 schreef maartena het volgende:
Eventjes een verhaal uit de lokale regio, aangezien dit topic nog steeds actief is.
quote:• The value of credit card accounts at least 30 days late jumped 26 percent since October a year earlier to $17.3 billion
• Defaults increased by 18 percent to almost $961 million
• Some of the nation's biggest lenders reported increases of 50 percent in the past year in the value of accounts at least 90 days delinquent.
Experts say these signs of the deterioration of finances of many households are partly a byproduct of the subprime mortgage crisis and could spell more trouble ahead for an already sputtering economy. "Debt eventually leaks into other areas, whether it starts with the mortgage and goes to the credit card or vice versa," said Cliff Tan, a visiting scholar at Stanford University and an expert on credit risk. "We're starting to see leaks now."
quote:De Verenigde Staten hebben twee grote deflatoire crises meegemaakt en deze duurden respectievelijk van 1835 tot 1842 en van 1929 tot 1932. Elke crisis volgde een periode van substantiële kredietexpansie. Alle kredietexpansies eindigen altijd in een inzinking. De huidige kredietexpansie die wordt gekoesterd door de wereldwijde centrale banksector is daarbij de grootste ooit. De ineenstorting zal vergelijkbaar zijn, hoe lang het ook moge duren. Als mijn inzichten correct zijn dan zal de deflatoire krach die in het verschiet ligt zelfs groter zijn dan de twee grootste episodes in de laatste 200 jaar.
Gelukkig heeft de NL-overheid een deal met De Economie gelsoten, dat zoiets hier onmogeljik maakt.quote:New York, 26 dec. De Amerikaanse huizenprijzen zijn dit jaar met recordsnelheid gedaald. Tussen oktober vorig jaar en dit jaar is de prijs in de tien grootste huizenmarkten van het land met 6,7 procent teruggelopen.
Ja, zo zou je het kunnen noemen. Langdurige waardedaling van de huizen in NL moet mogelijk zijn, maar echt zo als een plumpudding kan de boel hier niet doen.quote:Op donderdag 27 december 2007 00:16 schreef LXIV het volgende:
http://www.nrc.nl/economi(...)_daalt_6%2C7_procent
[..]
Gelukkig heeft de NL-overheid een deal met De Economie gelsoten, dat zoiets hier onmogeljik maakt.
Wie zijn 'we'? Het gaat hier in TX prima! De huizenprijzen waren, en zijn, hier lekker constant. Dat die democratenstaten lekker op z'n communistisch alles naar de kloten helpen, net als in Europa, is hun eigen pakkie aan.quote:Op donderdag 20 december 2007 19:58 schreef maartena het volgende:
Niemand wil het woord noemen, maar we zitten eigenlijk al in een recessie. Dat is echter een taboewoord in de politiek natuurlijk, een eng woord dat niemand wil uitspreken..... maar feitelijk is de recessie al hier, en dat zal zeker nog tot eind 2008 gaan duren.
Welliswaar zal er gerust nog wel een correctie plaats vinden in Nederland, maar gezien het feit dat er gewoon veel te weinig woonruimte in Nederland is (en dan met name bepaalde grote steden), denk ik dat het wel mee val zal vallen. In het topsegment zal 1 en ander harder toe slaan als in het midden segment, en ik denk al helemaal niet in het lagere segment. Ik heb zelf 149k betaald voor een woning in oud-west voor 55m2. Idd schandalig veel voor die oppervlakte, maar aan andere kant is er veel vraag naar, en in 3 jaar tijd zijn de prijzen hier al weer 20 procent omhoog gegaanquote:Op donderdag 27 december 2007 22:52 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Ja, zo zou je het kunnen noemen. Langdurige waardedaling van de huizen in NL moet mogelijk zijn, maar echt zo als een plumpudding kan de boel hier niet doen.
Aardige stunt: een huis kopen, de overwaarde zoveel mogelijk opnemen, en als dan 't moment komt dat je de de aflossing niet meer kunt betalen, 'm peren naar een ander land.quote:Had friends over for dinner last night. They bought a house in 04. Refinanced 2x. The last one being in September 07. The appraisals sucked but they got their new amount and extracted 62k and now are on a Option Arm...they are moving back to Canada next month and are walking away because they are upside down.
Mortgage is 942k. Fico does not matter in Canada nor does the tax implications. They were "advised" to do this to maintain their position because they were on TN/HB1 visas and as temp workers, they ar not (legally) responsible.
ik wou net zeggenquote:Op zaterdag 29 december 2007 10:19 schreef raptorix het volgende:
[..]
Welliswaar zal er gerust nog wel een correctie plaats vinden in Nederland, maar gezien het feit dat er gewoon veel te weinig woonruimte in Nederland is (en dan met name bepaalde grote steden), denk ik dat het wel mee val zal vallen. In het topsegment zal 1 en ander harder toe slaan als in het midden segment, en ik denk al helemaal niet in het lagere segment. Ik heb zelf 149k betaald voor een woning in oud-west voor 55m2. Idd schandalig veel voor die oppervlakte, maar aan andere kant is er veel vraag naar, en in 3 jaar tijd zijn de prijzen hier al weer 20 procent omhoog gegaan
dat vraag ik mij al jaren af hoe makkelijk dat kan hier flink leen en frisia oplichten en hem er vervolgens naar Brazilië tussenuit perenquote:Op zondag 30 december 2007 11:01 schreef gronk het volgende:
[..]
Aardige stunt: een huis kopen, de overwaarde zoveel mogelijk opnemen, en als dan 't moment komt dat je de de aflossing niet meer kunt betalen, 'm peren naar een ander land.
Geen idee. 't lijkt me dat je familiebezoek (naar holland) wel kunt vergeten, en de rest van de EU met een beetje pech ook. Plus de mogelijkheid dat brazilie ooit eens een of ander verdrag sluit met de eu, waardoor voor dit soort 'misdrijven' een uitleveringsovereenkomst wordt gesloten..quote:Op zondag 30 december 2007 14:14 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
dat vraag ik mij al jaren af hoe makkelijk dat kan hier flink leen en frisia oplichten en hem er vervolgens naar Brazilië tussenuit peren
Precies. Als je al aan zoiets wilt beginnen, moet het toch ten minste voor een miljoen of 10-20 zijn, anders kun je net zo goed loonslaaf zijn in NL.quote:Op zondag 30 december 2007 14:21 schreef gronk het volgende:
[..]
Geen idee. 't lijkt me dat je familiebezoek (naar holland) wel kunt vergeten, en de rest van de EU met een beetje pech ook. Plus de mogelijkheid dat brazilie ooit eens een of ander verdrag sluit met de eu, waardoor voor dit soort 'misdrijven' een uitleveringsovereenkomst wordt gesloten..
Uitleveringsverdragen gelden volgens mij nooit met terugwerkende krachtquote:Op zondag 30 december 2007 14:21 schreef gronk het volgende:
[..]
Geen idee. 't lijkt me dat je familiebezoek (naar holland) wel kunt vergeten, en de rest van de EU met een beetje pech ook. Plus de mogelijkheid dat brazilie ooit eens een of ander verdrag sluit met de eu, waardoor voor dit soort 'misdrijven' een uitleveringsovereenkomst wordt gesloten..
quote:In a recent Securities and Exchange Commission filing, Fannie noted that it backs $2.6 trillion worth of single-family home loans. Underneath this pile of debt, the company has only $42 billion of capital. If the value of mortgages backing Fannie's debt falls a few percentage points, the company's capital could be wiped out. And because of the implicit government guarantee backing Fannie's debt, American taxpayers would be on the hook for whatever debt Fannie couldn't cover.
quote:Freddie Mac has a few hundred billion dollars of high-risk loans in its $2.1 trillion book of mortgages. And Freddie's capital cushion is a meager $40 billion.
Each has reported billions in losses, and they will report billions more as foreclosures accelerate across the country. What happens if their problem loans fall so far in value that their capital is wiped out? There's only one bank large enough to take over Fannie's and Freddie's debts: the U.S. Treasury. Taxpayers.
quote:Bears beware. The New Deal of 2008 is in the works. The US Treasury is about to shower households with rebate cheques to head off a full-blown slump, and save the Bush presidency. On Friday, Mr Bush convened the so-called Plunge Protection Team for its first known meeting in the Oval Office. The black arts unit - officially the President's Working Group on Financial Markets - was created after the 1987 crash.
It appears to have powers to support the markets in a crisis with a host of instruments, mostly by through buying futures contracts on the stock indexes (DOW, S&P 500, NASDAQ and Russell) and key credit levers. And it has the means to fry "short" traders in the hottest of oils.
quote:"At this point the debate is not about a soft land or hard landing; it is about how hard the hard landing will be," said Nouriel Roubini, professor of economics at New York University.
"Financial losses and defaults are spreading from sub-prime to near-prime and prime mortgages, to commercial real estate loans, to auto loans, credit cards and student loans, and sharply rising default rates on corporate bonds. A severe systemic financial crisis cannot be ruled out. This will be a much worse recession than the mild ones in 1990-91 and 2001," he said.
quote:De toonaangevende NAR-index die het aantal verkochte woningen in de VS meet daalde in november met 2,6%. Analisten hielden rekening met een daling van 0,7%.
Ik lees geen Chineesquote:Op dinsdag 8 januari 2008 23:32 schreef mikezwet het volgende:
Is er in het topic al een keer uitgelegt wat precies de krediet crisis is en hoe het is ontstaan? Ik weet nog een mooie simpele uitleg te vinden
Edit, ik lees chinees en zie nu de OT, dus ja het is uitgelegt. TVP dan maar![]()
Kan zijn dat er een nog veel ergere aankomt vandaagquote:Op woensdag 9 januari 2008 00:04 schreef en_door_slecht het volgende:
CNN heeft het over "Wall Street's terrible Tuesday"
Het lijkt er idd op dat men in Europa wat realistischer is. Pessimistischer iig. En het lijkt wel of dat verschil goedgemaakt wordt door de Dollar. Reken de DJ maar eens om in euro's (tegen de waarde van de geprojecteerde handelsdagen uiteraard) dan ziet het er voor de beurzen in de VS veel minder gunstig uit. Ook is de prijs van olie en goud* niet zo gestegen als het lijkt. De dollar is aan inflatie onderhevig (de oorzaken laten zich raden):quote:Op dinsdag 15 januari 2008 16:41 schreef ItaloDancer het volgende:
Wall Street houdt zich relatief gezien nog redelijk maar in Europa is men (terecht) heel bang (heel Europa min twee tot drie procent)
Detailhandelsverkopen en Manufacturing Index waren heeeeeeel slecht. Recessie is geen slechte droom meer maar aan de orde van de dag.
Belangrijk zijn alle andere cijfers die deze week nog komen; kwartaal/jaarcijfers van JP Morgan, Merrill Lynch en wat technofondsen, en met name ook de consumentenprijsindex morgen (tot hoever kan de FED de rente verlagen??).
Dat las ik ook. En dat snap ik dus niet, want ik begreep dat de cijfers van Intel zo ongeveer waren als voorspeld en dik in de plus waren t.o.v. Q3.quote:Op dinsdag 15 januari 2008 23:05 schreef ItaloDancer het volgende:
Cijfers Intel, die na het slot van Wall Street bekend werden gemaakt, worden extreem slecht onthaald: het aandeel keldert nabeurs 15% en sleept alle technofondsen mee in die val; AMD, Microsoft, Oracle, alles gaat eraan. Nasdaq future -2,5%, S&P future -1%.
quote:(...)
Chief Financial Officer Stacy Smith said he was a "little bit cautious" on the state of the U.S. economy, and the results raised concerns about the impact the economy was already having on the world's largest chipmaker.
"The company's competitive positioning is as strong as it's been in recent years so I would attribute any of the weakness to a macro slowdown," CRT Capital Group analyst Ashok Kumar said, noting the midpoint of Intel's guidance implies a sequential revenue decline of about 10 percent -- more than the mid- to high-single-digit percentage fall seen historically.
(...)
"It's not that demand is falling off a cliff, we're just seeing a little more weakness than normal seasonal patterns," Kumar said.
For the current quarter, Intel expects revenue of $9.4 billion to $10.0 billion and a gross margin of 56 percent, plus or minus a couple of points. Analysts had expected first-quarter revenue of $10.0 billion. In the just-reported quarter, Intel had a gross margin of 58 percent, compared with its forecast of 57 percent.
"I'm disappointed on the top-line revenue outlook number," said Doug Freedman, analyst with American Technology Research. "I'm also disappointed on the expense controls."
(...)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |