quote:Grote Amerikaanse hypotheekverstrekker omgevallen
03 Aug 07, 12:26
NEW YORK (ANP-AFX) - De Amerikaanse hypotheekverstrekker American Home Mortgage Investment gaat het grootste gedeelte van zijn activiteiten opdoeken. Het concern is tot nu toe een van de grootste slachtoffers van de crisis op de Amerikaanse hypotheekmarkt.
Van de ongeveer 7500 medewerkers, worden er per direct bijna 7000 ontslagen, zo werd vrijdag bekendgemaakt. Volgens analisten zal het concern uiterlijk aanstaande maandag faillisementsbescherming aanvragen. Dit is echter nog niet bevestigd door het bedrijf.
American Home Mortgage zette in het afgelopen jaar voor 59 miljard dollar (43 miljard euro) aan leningen uit. Het grootste deel van de klanten bevond zich in een hoger segment dan de zogenoemde ’subprime-market’, de markt voor klanten met een lage kredietwaardigheid.
Geen lening
De Amerikaanse hypotheekmarkt verkeert al enige tijd in een crisis, omdat een grote groep huizenbezitters hun hypotheek niet mee
r kan afbetalen. De problemen doen zich vooral voor bij mensen met weinig onderpand. Inmiddels heeft de hypotheekcrisis ook de kredietmarkt besmet.
Amerikaanse bedrijven hebben meer moeite met het krijgen van een lening voor investeringen dan voorheen.
Afgelopen dinsdag kondigde American Home Mortgage al aan dat het geen lening meer kon krijgen en onderdelen zou moeten opheffen. Het aandeel kelderde toen 90 procent in waarde.
Laatste postingquote:Sam Marshall van Hudson and Marshall Auctions geeft een winnend bod aan bij een gedwongen veiling van huizen in Denver, Colorado. (Foto Reuters)
‘Had ik maar nooit een hypotheek gekregen’
Twee miljoen Amerikaanse huiseigenaren dreigen op straat gezet te worden in hypotheekcrisis
De hypotheekcrisis in de VS bedreigt de wereldeconomie. De noodsituatie begon met mensen als Gilbert Dickerson: werkloos, ziek en dik in de schulden. Toch kreeg hij een hypotheek.
Het Amerikaanse echtpaar Dickerson is zo’n stel waarbij alles altijd mis lijkt te gaan. In een tijdsbestek van tien jaar is Gilbert door een botsing van zijn linkerknie met een machine arbeidsongeschikt geraakt, is hij als 41-jarige zijn baan als spoorbouwer verloren, verbrijzelde hij in een auto-ongeluk zijn rechterknie, kreeg hij een hartkwaal en werd hij diabeticus. Bij zijn echtgenote Doretta werden talloze onderzoeken gedaan naar een mogelijke hersentumor en afgelopen donderdag is bij haar voor de derde keer een cyste verwijderd, ditmaal uit de rechterborst.
Alsof het nog niet genoeg was staan Gilbert en Doretta nu symbool voor een groeiende Amerikaanse hypotheekcrisis die deze week tot wereldwijde recordverliezen op de beurs heeft gezorgd.
Het echtpaar Dickerson heeft net als veel Amerikanen een dure en risicovolle hypotheek voor minder draadkrachtigen afgesloten. En net zoals twee miljoen anderen de komende twee jaar dreigt te gebeuren, werden Gilbert en zijn vrouw na aflossingsproblemen uit de eigen woning gezet. „Ik houd deze dagen niet alleen de negatieve getallen op de beurs bij”, zegt Gilbert Dickerson aan de telefoon. „Ik lees ook de bijbel. Want daarin staat dat de Heer aan mijn kant staat tegenover mijn hypotheekverstrekker: ‘ik voer uw rechtsgeding en neem voor u wraak’.”
Terug naar 2002. Dickerson woonde in een buitenwijk van Chicago, in een vrijstaande koopwoning ter waarde van 161.000 dollar. Per maand loste hij 800 dollar (605 euro) af op zijn hypotheek. Dat betaalde hij van zijn arbeidsongeschiktheidsuitkering van 1.800 dollar plus de 400 dollar die hij per maand bijverdiende als huis-aan-huis-verkoper van luchtfilters. Toen werd zijn vrouw ziek. Net als bijna vijftig miljoen andere Amerikanen was ze onverzekerd en moesten de rekeningen uit eigen zak worden betaald.
Gelukkig bood de huizenmarkt uitkomst. De gemiddelde Amerikaanse huizenprijs steeg op jaarbasis met 10 procent, en het in de VS relatief goedkope oversluiten was financieel aantrekkelijk. Dickerson kreeg een telefoontje. Ene Stephanie Johnson van Flexpoint uit Californië meldde zich, schijnbaar uit het niets. Flexpoint zou „alles makkelijker maken, mijn hypotheek en de verzekeringen gaan bijhouden, ik hoefde me nergens druk om te maken.” (Volgens Dickerson bleek Johnson later ontslagen. Bij Flexpoint werd gisteren de telefoon niet opgenomen.) „Mijn vrouw werd ziek, ik werd ziek, ik moest toch íets. Ik zou in ieder geval mijn huis kunnen houden.”
Op dat moment wist Dickerson niet dat hij in dezelfde val trapte als de ruim twee miljoen anderen die jaarlijks de terminologie ook niet begrijpen: hij sloot een zogeheten subprime mortgage af. Dat is een hypotheek voor Amerikanen met een lage kredietwaardigheid. Omdat ze nog nooit geld geleend hebben, of ergens schulden hebben gemaakt. Ook was Dickerson niet bekend met de afgelopen week zo controversieel geworden termen: ARM (‘adjustable rate mortgage’, hypotheek met wisselende percentages) zei hem niets. Net zomin als 2/28’s (de verkoper benadrukt de twee jaar van bescheiden percentages, de 28 jaar daarna schieten de maandtermijnen periodiek omhoog). Laat staan dat hij wist van de ‘teaser’ (het eerste rentepercentage is als lokmiddel laag).
Zonder de verkoopster ooit te ontmoeten gaf Dickerson zijn inkomsten op, inclusief de 400 dollar van de filters. Dat laatste bedrag bleek later vertienvoudigd. Hij belde haar. „Zoveel verdien ik nooit. Waar haal je dat vandaan?”
De reactie was een dreigement. Zonder die aanvraag kon hij nooit een hypotheek krijgen. En bovendien moest hij zijn huis ook maar opnieuw verven want de taxateur zou langskomen. Tegelijkertijd had Dickerson het advies van Flexpoint opgevolgd zijn lopende afbetalingen te stoppen – daar zou voor gezorgd worden. Hij liep twee maanden achter op zijn aflossingen en de ziekenhuisrekeningen stapelden zich op.
De verkopers van hypotheken die nu met honderden tegelijk hun baan verliezen werkten op provisiebasis, vaak vanuit huis. „Plunderaars”, noemt onderzoeksorganisatie Center for Responsible Lending hen. Hun methodes zijn zo berucht dat steden als New York officieel adviseren nooit contracten met blanco regels te ondertekenen.
Dat de agressieve wijze van hypotheekverkopen niet tot Dickersons woonplaats beperkt was, blijkt uit een bezoek aan McHenry op negenhonderd kilometer naar het zuidoosten, in de bergen tussen de gemeenten Friendsville en Accident in. Hier werkt Chad Ward vanuit huis, namens Eagle Mortgage Associates. „Als de klant een minder dan perfecte credit score heeft, dan ken ik wel hypotheekverstrekkers die met minder dan perfect aan de slag willen.” Ward kent „wel wat trucs” om die ‘kredietscore’ te verbeteren. „Dus om te zeggen dat het moeilijk is om een hypotheek te krijgen als je schulden hebt, nee, dat is het niet.”
Dickerson besloot te tekenen, kreeg een aflossingspercentage van 7,6 procent. Per maand moest hij 1.603 dollar aflossen, maar dat werd al snel 1.700 en toen zelfs 1.800. Exact evenveel als zijn uitkering. „Doretta zei dat ze zich een damsteen op het bord voelde, zo werden we heen en weer geschoven.”
Drie maanden na ondertekening werd hij op straat gezet. Nu huurt het echtpaar voor 600 dollar een vervallen tweekamerwoning in een „niet erg goede buurt. Elke avond wordt hier geschoten. Maar we moeten toch ergens wonen”. Dickerson heeft het hoorbaar moeilijk terwijl hij door zijn drie dozen met documentatie gaat. „Ze hebben mijn huis afgepakt. Was ik maar nooit in aanmerking gekomen voor een hypotheek. Dan had ik me iets beter gevoeld.”
Hier weer verderquote:Scorpie(Developer) - maandag 6 augustus 2007 @ 18:17
Nou sorry hoor, maar ik ben zelf net klaar met alle hypotheek dingen, en heb me daar dus echt wel in verdiept, ook gezorgt dat we het bruto aflossingsgedeelte makkelijk kunnen betalen, en de rente voor lange tijd vastgezet.
Ik maak me dus nog geen zorgen over het feit dat ik "een idioot uit zijn huis gezet" zal zijn.
ook zo alleen verander ik de op zo nietquote:Op maandag 6 augustus 2007 19:12 schreef _Qmars_ het volgende:
De grootste Hypotheeverstrekker in US is failliet, en er zijn intussen al meer gegaan. Hier het vervolg van het topic.
Tevens TVP![]()
Edit: OP verander ik zo wel, maar eerst even eten
Handig artikel dat uit de NY Timesquote:Op maandag 6 augustus 2007 23:19 schreef gronk het volgende:
In de categorie: 'mag eigenlijk niet ontbreken in de OP': http://calculatedrisk.blogspot.com/
Neem alleen al deze links, van die blog:
http://www.marketwatch.com/news/story/national-city-home-equity-stops/story.aspx?guid=%7BA0A40B9A%2D589C%2D40C9%2DA580%2D3C171532FC3A%7D&dist=hplatest
http://www.nytimes.com/im(...)05_LOAN_GRAPHIC.html
Ben benieuwd wat de FED morgen zegt.
Inderdaad een mooi schema. Overigens, wat er tussen stap 3 en stap 4 gebeurt is volgens mij een statistisch trucje, wat alleen werkt op aggregaten: je 'weet' dat van een set leningen er 5% gemiddeld genomen 'fout' gaat, en dat daar dan vervolgens een bedrag X aan verlies op genomen moet worden. de overige 95% gaat gewoon goed. Klinkt beroerd, maar je kunt dat pakket leningen natuurlijk ook 'verkopen' als 5% junk, 95% AAA. Dat klinkt heel anders he?quote:Op dinsdag 7 augustus 2007 00:44 schreef watchers het volgende:
[..]
Handig artikel dat uit de NY Times![]()
Oei, nou moet ik uit de kast komen: ik ben eigenlijk een aardige dummie op dit meer gedetailleerde gebied, hoorquote:Op dinsdag 7 augustus 2007 00:57 schreef gronk het volgende:
Inderdaad een mooi schema. Overigens, wat er tussen stap 3 en stap 4 gebeurt is volgens mij een statistisch trucje, wat alleen werkt op aggregaten: je 'weet' dat van een set leningen er 5% gemiddeld genomen 'fout' gaat, en dat daar dan vervolgens een bedrag X aan verlies op genomen moet worden. de overige 95% gaat gewoon goed. Klinkt beroerd, maar je kunt dat pakket leningen natuurlijk ook 'verkopen' als 5% junk, 95% AAA. Dat klinkt heel anders he?
mocht ik ernaast zitten, corrigeer me maar hoor![]()
Bron: RTLZquote:Risico op hypotheken VS groter dan gedacht
Pensioenfondsen en verzekeraars, zoals ING en Aegon, lopen mogelijk veel meer risico op hun Amerikaanse hypotheken dan op dit moment wordt ingeschat.
Subprime
Grote beleggers denken weinig risico te lopen, maar de beleggingen dalen snel in waarde. De afgelopen jaren werden er in Amerika op grote schaal hypotheken afgegeven aan mensen die dat eigenlijk niet konden betalen: de zogenoemde subprime leningen.
Zeepbel
Nu klapt de zeepbel en komen hypotheekverstrekkers in de problemen. Zij trekken anderen mee ten onder, omdat zij hun hypotheken weer hebben doorverkocht. Verzekeraars en andere grote beleggers kochten die pakketjes. Dat leek zonder al te veel risico. Maar sinds de problemen in het subprime segment aan het licht zijn gekomen, zijn zelfs de pakketten met relatief veilige hypotheken in waarde aan het dalen.
Ratings
In een maand tijd zijn die pakketten, die van kredietbureaus de term 'triple A' meekregen, bijna 10% in waarde gedaald. De kredietbureau's zoals Moodys gaven vaak hoge ratings aan de leningen. Beleggers volgden dat blindelings. Nu blijken de ratings veel te optimistisch te zijn en worden soms zelf misleidend genoemd.
Risico
In Nederland hebben ING en Aegon beleggingen in de subprime-markt. Zij houden stellig vol dat het risico voor hen beperkt is: allebei maximaal 4 miljard euro. Later deze week presenteren beide bedrijven hun halfjaarcijfers. Beleggers en analisten hopen dan meer duidelijkheid te krijgen over de risico's die ING en Aegon lopen.
Slachtoffer
Gisteren ging de grote Amerikaanse hypotheekverstrekker American Home Mortgage Investment ten onder. Het concern is tot nu toe één van de grootste slachtoffers van de crisis op de Amerikaanse hypotheekmarkt. American Home Mortgage zette in het afgelopen jaar voor 59 miljard dollar (43 miljard euro) aan leningen uit. Het grootste deel van de klanten bevond zich in een hoger segment dan de zogenoemde 'subprime-market', de markt voor klanten met een lage kredietwaardigheid. Op een Amerikaanse website is te volgen hoeveel hypotheekverstrekkers al zijn onder gegaan.
Besmet
Inmiddels heeft de hypotheekcrisis ook de kredietmarkt besmet. Amerikaanse bedrijven hebben meer moeite met het krijgen van een lening voor investeringen dan voorheen.
Krach
Volgens de Amerikaanse topbelegger Jim Rogers moet het ergste nog komen op de Amerikaanse huizenmarkt. Hij voorziet een verdere krach. Hij spreekt van de grootste huizenbubbel uit de geschiedenis. Hij vermijdt dan ook financiële instellingen en huizenbouwers.
Trend gekeerd
De huizenprijzen in de VS vertoonden jarenlang een stijging. Nu is de trend gekeerd, de huizenprijzen maken pas op de plaats. Veel mensen zijn gelokt met lage rentetarieven in de eerste paar jaar van de hypotheek. Nú stijgen de rentetarieven en daardoor komen sommige huizenbezitters in de problemen. Betalingsachterstanden nemen toe en deze leiden in een aantal gevallen in gedwongen verkopen. Deze nemen zelfs toe. De angst is dat de onrust in het zogeheten sub-primesegment overslaat naar andere segmenten van de hypotheekmarkt.
Dit is wel uit 2005, hè. Ik denk dat de meesten nu toch echt wel door de huizencrash in de problemen zijn geraakt. Of ook 'leuk': een dure ziekte hebben, je hoop gevestigd hebben op de winst uit je huis en dan nu uit je huis gezet worden met een hypotheekschuldquote:Op dinsdag 7 augustus 2007 11:36 schreef Aasgier het volgende:
http://www.msnbc.msn.com/id/6895896/
Medische rekeningen voor meer dan 50% de oorzaak in Amerika dat mensen financieel aan de grond geraken.
''“Unless you’re Bill Gates, you’re just one serious illness away from bankruptcy”
En iedere keer blijken ondanks de bezweringen, de problemen toch nog wat groter te zijn dan verwacht (gehoopt). Het is maar afwachten hoeveel hier uiteindelijk allemaal in mee wordt gesleurd.quote:Op dinsdag 7 augustus 2007 15:00 schreef pberends het volgende:
Op RTLZ een nieuw groot artikel hierover:
[..]
Bron: RTLZ
nog steeds 25% van alle amerikanen onderverzekerdquote:Zij houden stellig vol dat het risico voor hen beperkt is: allebei maximaal 4 miljard euro
daarmee bedoelen ze de risicovolle shit, ik probeer nog ff dat artikel te zoekenquote:Op dinsdag 7 augustus 2007 15:28 schreef simmu het volgende:
Ing en Eagon zitten er geloof ik per stuk voor zo'n 80 miljard in.......
Wat is Danny toch ook infantiel hequote:Op dinsdag 7 augustus 2007 21:03 schreef pberends het volgende:
"FOK!ker te dom om hypotheekmarkt te snappen"
Lijkt me nog geeneens zo ver van de waarheid, met de gemiddelde FP-reactie.quote:Op dinsdag 7 augustus 2007 21:03 schreef pberends het volgende:
"FOK!ker te dom om hypotheekmarkt te snappen"
Lees ik dit nou goed als 'wie weet gaan we aan het einde van dit jaar de rente verhogen?'quote:Op ]dinsdag 7 augustus 2007 schreef de FEDhet volgende:[/b]
Economic growth was moderate during the first half of the year. Financial markets have been volatile in recent weeks, credit conditions have become tighter for some households and businesses, and the housing correction is ongoing. Nevertheless, the economy seems likely to continue to expand at a moderate pace over coming quarters, supported by solid growth in employment and incomes and a robust global economy.
Readings on core inflation have improved modestly in recent months. However, a sustained moderation in inflation pressures has yet to be convincingly demonstrated. Moreover, the high level of resource utilization has the potential to sustain those pressures.
Although the downside risks to growth have increased somewhat, the Committee's predominant policy concern remains the risk that inflation will fail to moderate as expected. Future policy adjustments will depend on the outlook for both inflation and economic growth, as implied by incoming information.
Wat het medische verzekeringsstelsel in de VS heb je nog wel een goed punt, maar dat van het subprime-debakel is toch wel iets anders. Mensen zijn wlllens en wetens echt de meest idiote leningen aangegaan en hebben daarbij zelfs hun inkomsten vervalst. Dit allemaal omdat ze dachten dat ze heel snel heel erg rijk zouden gaan worden (Legio Lease comes to mind again). Je moet toch echt wel zelf kunnen beredeneren dat er iets niet in de haak is als je met een salaris van 2000 dollar een huis van 400.000 dollar kunt kopen, lijkt me.quote:Op dinsdag 7 augustus 2007 16:53 schreef TomTancr3do het volgende:
Je ziet nu ook meteen wat voor een keiharde maatschappij er in de VS in wezen is. Honderden miljarden uitgeven aan de oorlog in Irak en andere spelletjes voor alfamannetjes, maar ondertussen je eigen bevolking het lekker allemaal zelf uit laten zoeken met de medische rekeningen en de hypotheek. Je kunt dat vanuit een soort sociaal-darwinistisch wereldbeeld best verantwoorden, maar ikzelf houd er toch een beetje een wrange smaak van in de mond. Maarja, ik ben dan ook gewoon een softie.
Ze hebben het aardig vaag gehouden, maar ik zou zeggen: jaquote:Op dinsdag 7 augustus 2007 23:19 schreef gronk het volgende:
Wat jatwerk:
Lees ik dit nou goed als 'wie weet gaan we aan het einde van dit jaar de rente verhogen?'
Dank je, maar doe maar nietquote:Op dinsdag 7 augustus 2007 14:58 schreef watchers het volgende:
Kortom: ik geloof je op je woord en klop voor beleggingstips voortaan bij jou aan
Ja, dat ben ik zeker met je eens. Daar loop ik ook regelmatig tegenaan (en haak ook regelmatig dan maar gewoon af). Kom je hetzelfde onderwerp later eens tegen in een beschrijving die wel duidelijk is, denk je: o, bedoel je dat. Zeg dat dan meteen.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 00:05 schreef gronk het volgende:
Dank je, maar doe maar niet
Ik heb eerlijk gezegd nauwelijks een idee van wat er allemaal mogelijk is in de financiele wereld, maar het valt me wel op dat de meeste financiele zaken onnodig complex gemaakt worden door heel veel jargon, uit de lucht getrokken conclusies en wollig taalgebruik. Terwijl het eigenlijk allemaal best eenvoudig zou moeten zijn.
Die man was wel erg overdreven natuurlijk en je weet gewoon nooit echt hoe het zal gaan maar er zijn wel zeker tekenen aan de wand dat het met amerika nog een heel stuk slechter zal gaan de komende tijd en dat heeft ook gevolgen hier. Huizenmarkt is dan 1 van die tekens zoals vele anderen.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 01:02 schreef Falco het volgende:
Gaat het nu helemaal verkeerd!?!? Zware economische crisis en dat soort shit?
Hypotheekrente is in de VS aftrekbaar van de belasting. Je kunt kiezen om de standaardaftrek te nemen (dat kan iedereen dus, huis of geen huis), of om al je aftrekposten op te sommen. De standaardaftrek is al +-10500$ voor een getrouwd stel, dus het totaal van hypotheekrente en andere aftrekposten komt daar vaak niet bovenuit.quote:Op dinsdag 7 augustus 2007 16:53 schreef TomTancr3do het volgende:
Je ziet nu ook meteen wat voor een keiharde maatschappij er in de VS in wezen is. Honderden miljarden uitgeven aan de oorlog in Irak en andere spelletjes voor alfamannetjes, maar ondertussen je eigen bevolking het lekker allemaal zelf uit laten zoeken met de medische rekeningen en de hypotheek. Je kunt dat vanuit een soort sociaal-darwinistisch wereldbeeld best verantwoorden, maar ikzelf houd er toch een beetje een wrange smaak van in de mond. Maarja, ik ben dan ook gewoon een softie.
4,5 ??, Vind je dat laag ??? man man, wat is de gemiddelde rente tegenwoordig dan wel ? ik heb geleend tegen 3.20 een paar jaar geleden, blijkbaar de echte goede tijdenquote:Op woensdag 8 augustus 2007 00:38 schreef Aasgier het volgende:
Kijk deze man heeft pas ''insight information''":
http://uk.youtube.com/watch?v=SWksEJQEYVU
THEY ARE ALL ASLEEP!! THE FED IS ASLEEP!! WE HAVE ARMAGEDDON!! ONLY ANSWER = CUT RATES! THEY TOOK TEASER RATES AND THEY ARE THE NEXT GUYS WHO WILL GOT BANKRUPT
Ik heb net een een hypotheek afgesloten met lage rente (voordat het ging stijgen, 4.5%) maar ja ik heb het vast voor 30 jaar dus...![]()
4.5 voor 30 jaar vast is iets anders als '3.2% variabele rente'.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 11:18 schreef petitlapin2 het volgende:
[..]
4,5 ??, Vind je dat laag ??? man man, wat is de gemiddelde rente tegenwoordig dan wel ? ik heb geleend tegen 3.20 een paar jaar geleden, blijkbaar de echte goede tijden![]()
ik heb ook vaste rente, voor 30 jaarquote:Op woensdag 8 augustus 2007 11:25 schreef gronk het volgende:
4.5 voor 30 jaar vast is iets anders als '3.2% variabele rente'.
sorry hoor, ik was gewoon serieus verbaasd over hoe hoog de rente inmiddels al weer stondquote:Op woensdag 8 augustus 2007 11:36 schreef Jumparound het volgende:
hey, dit is een iets ander topic mensen, opzouten met gezeur over wie de beste rente heeft
Klinkt goed.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 04:39 schreef StefanP het volgende:
[..]
Hypotheekrente is in de VS aftrekbaar van de belasting. Je kunt kiezen om de standaardaftrek te nemen (dat kan iedereen dus, huis of geen huis), of om al je aftrekposten op te sommen. De standaardaftrek is al +-10500$ voor een getrouwd stel, dus het totaal van hypotheekrente en andere aftrekposten komt daar vaak niet bovenuit.
Bron: RTLZquote:Problemen subprime hypotheken slaan over
ING, Aegon en Fortis zeggen nog weinig last te hebben van de Amerikaanse hypotheeksores. Andere Europese banken zeggen er wél problemen van te ondervinden.
Afboeking
De Nederlandse zakenbank NIBC heeft het afgelopen half jaar 137 miljoen euro afgeboekt op de beleggingsportefeuille in de VS. NIBC kwam vandaag vervroegd met halfjaarcijfers vanwege deze problemen.
IJskast
Vanwege de problemen op de Amerikaanse hypothekenmarkt zijn eerder al de plannen voor de beursgang in de ijskast gezet.
Minieme winst
Door de afboeking in de VS bleef er een nettowinst over van 3 miljoen euro. Vorig jaar boekte de bank in de eerste zes maanden nog een winst van 189 miljoen euro. De overige bedrijfsactiviteiten lieten volgens NIBC een ''gezonde groei'' zien.
Verdere verliezen
NIBC verwacht verdere boekverliezen op de Amerikaanse portefeuille met beleggingen in risicovolle hypotheken, de zogenoemde 'subprime markt'. De waarde van de beleggingen is nu nog 391 miljoen euro. Volgens een woordvoerster heeft 73% van de portefeuille een AAA-rating, 21% AA en 6% lager.
Opvallend
Opvallend is dat eerder grote partijen als ING, Fortis en Aegon aangaven relatief weinig last te hebben van de crisis op de Amerikaanse kredietmarkt, waarbij miljoenen minder draagkrachtige Amerikanen hun hypotheek niet meer kunnen betalen.
Ratings te hoog
Eerder onstond onrust omdat kredietbeoordelaars als Moody's de ratings van obligaties te hoog hadden ingeschat en daarmee dus de risico's te laag. Dit zou kunnen betekenen dat leningen met een AAA of AA-rating uiteindelijk minder veilig zullen blijken.
BNP Paribas
Vandaag werd ook bekend dat de problemen op de Amerikaanse hypotheekmarkt zijn overgeslagen naar de Franse bank BNP Paribas. De bank ziet zich genoodzaakt de waarde van drie beleggingsfondsen niet vast te stellen. Door de marktomstandigheden zou dit niet mogelijk zijn.
Duitse bank
De drie fondsen hebben belegd in de Amerikaanse hypotheekmarkt voor mensen met een lage kredietwaardigheid, de zogenaamde 'subprime market'. Vorige week sloeg ook de Duitse IKB bank om dezelfde redenen alarm.
die 3 miljoen was de overgebleven winst. Anders hadden ze 139 miljoen winst. Dat is een heel groot verschil.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 13:45 schreef Jumparound het volgende:
Tja, dit zijn geen wereldschokkende bedragen...
met alles respect, 136 miljoen is peanuts voor beleginsbanken...
ik vind het zorgelijker dat kennelijk de andere takken van dat bedrijf maar 3 miljoen opbrengen
Klinkt bekend? Dit is de VS, daar waar een gemiddeld huis lang niet 6 keer bruto modaal kost. In Nederland is het in principe erger, ware het niet dat de staat hier de huizenbezitter bijspringt middels de HRA. Hoeveel mensen in Nederland zouden nog werkelijk in staat zijn hun hypotheek te betalen wanneer zij hiervoor de marktwaarde moesten hypotheken, en dan zonder HRA? Ik denk maar heel weinig. Zo woont mijn oma in haar kast van een vrijstaand huis (zonder hypotheek gelukkig) van haar AOW'tje. (geheel afgelost nu, dus verder niet belangrijk)quote:De huizenprijzen zijn de afgelopen jaren in de VS zo hard gestegen dat het voor velen steeds moeilijker werd een huis te kopen. Maar omdat de rente zo laag was konden veel mensen via riskante hypotheekconstructies, vaak met variabele rente, toch nog net een huis bemachtigen. Nu de rente stijgt, neemt het aantal wanbetalingen echter navenant toe.
Een andere populaire constructie was het steeds opnieuw financieren van een huis. Omdat de waarde van de huizen almaar toenam, konden de maandlasten laag blijven door een gedeelte van de aflossing in de vorm van nieuwe schuld toe te voegen aan de hypotheek. Ook die groep komt nu in de problemen omdat de prijzen niet langer stijgen.
Nederlanders pompen met zijn allen per jaar ongeveer 50 miljard euro (10% van het BBP) aan extra hypotheekschulden in de economiequote:Op vrijdag 10 augustus 2007 00:11 schreef LXIV het volgende:
Het interessante is natuurlijk wat voor gevolgen dit voor Europa, en met name voor Nederland gaat hebben:
[..]
Klinkt bekend? Dit is de VS, daar waar een gemiddeld huis lang niet 6 keer bruto modaal kost. In Nederland is het in principe erger, ware het niet dat de staat hier de huizenbezitter bijspringt middels de HRA. Hoeveel mensen in Nederland zouden nog werkelijk in staat zijn hun hypotheek te betalen wanneer zij hiervoor de marktwaarde moesten hypotheken, en dan zonder HRA? Ik denk maar heel weinig. Zo woont mijn oma in haar kast van een vrijstaand huis (zonder hypotheek gelukkig) van haar AOW'tje. (geheel afgelost nu, dus verder niet belangrijk)
Er zit iets scheef in de markt, dankzij de overheid m.n. Ik vraag me af hoelang zij nog in staat is om zoveel geld erin te pompen om alles overeind te houden. Zeker wanneer de rente dan gaat stijgen.
Ik snap je post niet helemaal...quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 10:26 schreef Basp1 het volgende:
Ik kreeg net een mailtje van iemad die bij een grote financiele instelling werkt die zegt dat daar minstens 4 fondsen zijn zoals de 3 die bnp gisteren bekend maakte.
bnp paris wat een van de trigger is geweest waardoor gisteren de shakeout in europa is begonnen.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 10:45 schreef pberends het volgende:
[..]
Ik snap je post niet helemaal...
bnp is anp?
Eigenlijk zou je dan wel moeten meecalculeren wat die marktwaarde zou zijn als de HRA niet zou bestaan... Ofwel; eigenlijk een kuil die de overheid zelf heeft gegraven voor de inwoners van Nederland.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 00:11 schreef LXIV het volgende:
Het interessante is natuurlijk wat voor gevolgen dit voor Europa, en met name voor Nederland gaat hebben:
[..]
Klinkt bekend? Dit is de VS, daar waar een gemiddeld huis lang niet 6 keer bruto modaal kost. In Nederland is het in principe erger, ware het niet dat de staat hier de huizenbezitter bijspringt middels de HRA. Hoeveel mensen in Nederland zouden nog werkelijk in staat zijn hun hypotheek te betalen wanneer zij hiervoor de marktwaarde moesten hypotheken, en dan zonder HRA? [...]
Het is inderdaad niet duidelijk, maar volgens mij bedoelde hij dit:quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 10:45 schreef pberends het volgende:
[..]
Ik snap je post niet helemaal...
bnp is anp?
quote:BNP Paribas in problemen door hypotheekmarkt VS
De Franse bank BNP Paribas heeft donderdag bekendgemaakt dat de problemen op de Amerikaanse hypotheekmarkt zijn overgeslagen op drie van zijn fondsen. De handel in deze fondsen is tijdelijk stilgelegd. Door de marktomstandigheden kan de bank de waarde van de betreffende fondsen niet meer berekenen.
De drie fondsen hebben belegd in de Amerikaanse hypotheekmarkt voor mensen met een lage kredietwaardigheid, de zogenaamde 'subprime market'. Donderdag liet ook de Nederlandse zakenbank NIBC weten dat het lijdt onder de problemen in de Verenigde Staten. Vorige week sloeg de Duitse IKB bank om dezelfde redenen alarm.
Het nieuws van BNP Paribas vergroot de angst bij beleggers dat de problemen op de Amerikaanse hypotheek- en kredietmarkt overslaan naar Europa. De Europese beurzen moesten donderdagochtend dan ook flinke verliezen incasseren. Het aandeel van BNP Paribas zelf was een van de grootste verliezers op de beurs in Parijs en daalde met bijna 4 procent.
Copyright (c) 2007 Het Financieele Dagblad
quote:Major lenders are repossessing homes in Southern California much faster than they can sell them, a development that could set off a downward spiral of price cuts and more foreclosures.
At some point -- maybe this fall, maybe in 2008 -- the lenders' inventories will grow so large that they will have no choice but to start aggressively cutting prices, many agents and analysts predict.
That, in turn, will put more pressure on individual sellers, who will have to reduce their own prices if they want to find a buyer.
As values fall, more people could lose their homes, which would swell the lenders' inventories anew.
dat zou toch mooi zijnquote:Op zondag 12 augustus 2007 19:38 schreef gronk het volgende:
[b]Foreclosures may spur price drops[b]
http://www.latimes.com/la(...)?coll=la-home-center
Major lenders are repossessing homes in Southern California much faster than they can sell them, a development that could set off a downward spiral of price cuts and more foreclosures.
At some point -- maybe this fall, maybe in 2008 -- the lenders' inventories will grow so large that they will have no choice but to start aggressively cutting prices, many agents and analysts predict.
That, in turn, will put more pressure on individual sellers, who will have to reduce their own prices if they want to find a buyer.
As values fall, more people could lose their homes, which would swell the lenders' inventories anew.
[..]
quote:Op dinsdag 14 augustus 2007 15:49 schreef brooklynzoo het volgende:
[..]
dat zou toch mooi zijn![]()
alle huizen terug naar de rechtmatige eigenaren: DE BANKEN.
Nu Nederland nog
Nee hoor. Ik weiger hier te kopen, ook al krijg je straks een huis voor je airmiles.quote:Op dinsdag 14 augustus 2007 15:55 schreef gronk het volgende:
Weer een starter op de huizenmarkt die voor een duppie op de eerste rang wil zitten?![]()
wat een hersenloze bull shitquote:Op dinsdag 7 augustus 2007 16:53 schreef TomTancr3do het volgende:
CANARIS, zat jij ook op Neko-forum?quote:Op dinsdag 14 augustus 2007 17:20 schreef CANARIS het volgende:
[..]
wat een hersenloze bull shit
Mensen met lage inkomens eigendom laten verschaffen is idd heel erg amoreel. Heel darwinistisch
![]()
Rot toch een eind op met je halfweten.
nooit van gehoordquote:Op donderdag 16 augustus 2007 13:45 schreef brooklynzoo het volgende:
[..]
CANARIS, zat jij ook op Neko-forum?
De rente had de FED juist steeds verhoogd zodat het opnemen van Amerikaanse schulden aantrekkelijk was. Anders stond de dollar qua waarde nog veel lager. Toch?quote:
Topbelegger VS uit z'n dak op CNBCquote:Op vrijdag 17 augustus 2007 16:54 schreef pberends het volgende:
http://www.rtl.nl/(/finan(...)d_verlaagt_rente.xml
[afbeelding]
Renteverlaging... geweldig die foto!
Volgens mij niet. Het is goedkoper voor Amerikaanse banken om dollars van de FED te lenen. Dit betekent dat er meer dollars in omloop zullen komen. Meer aanbod dus de dollar daalt in waarde.quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 20:29 schreef pberends het volgende:
[..]
De rente had de FED juist steeds verhoogd zodat het opnemen van Amerikaanse schulden aantrekkelijk was. Anders stond de dollar qua waarde nog veel lager. Toch?
Maar je kunt op je vingers natellen wat er half september gaat gebeuren, als de FED bijeenkomt om te beslissen wat ze met de rente gaan doen...quote:The Federal Reserve, reacting to concerns about the subprime lending crisis and the volatility in the financial markets that have resulted from it, announced Friday that it is cutting its so-called discount rate temporarily by a half percentage point, to 5.75 percent.
The discount rate is the rate the Federal Reserve banks across the country charge qualified lenders - mainly banks - for temporary loans. It is largely symbolic.
The central bank did not change its more closely watched federal funds rate, which affects rates that consumers pay on various types of loans. That rate remains at 5.25 percent.
Bron?quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 17:16 schreef gronk het volgende:
Vandaag al een dikke cent, van 1.34 naar 1.352
quote:Fannie Mae Predicts Price Decline Will Accelerate in '08
Fannie Mae, the mortgage finance giant, yesterday predicted that housing prices will decline by 2 percent on average this year and by 4 percent next year as mortgage delinquencies rise, lenders tighten borrowing standards and the volume of unsold homes approaches record levels.
"This is clearly a market poised for more severe overall credit losses," Enrico Dallavecchia, Fannie Mae's chief risk officer, said in a conference call with investment analysts.
Adding to the trouble, Dallavecchia said, is that many borrowers with adjustable-rate mortgages are facing rising monthly payments, which could drive them into foreclosure. "This could have a cascading effect in the market," he said.
Leuk interactief grafiekje:quote:Drop Foreseen in Median Price of U.S. Homes
The median price of American homes is expected to fall this year for the first time since federal housing agencies began keeping statistics in 1950.
het is altijd luchtquote:Op maandag 27 augustus 2007 18:58 schreef PietjePuk007 het volgende:
De beurzen in Europa krabbelen weer aardig op. Of dat meerendeel kunstmatig is door ingrijpen van de centrale banken of dat het vertrouwen daadwerkelijk terug is blijft de vraag.
Dat is'n heel interessant grafiekje Gronk, thanx. Zo te zien komen de echte klappen nog.quote:Op dinsdag 28 augustus 2007 21:20 schreef gronk het volgende:
Valt me tegen dat je deze
[afbeelding]
nog niet hebt laten zien. 1e/2e kwartaal 2008 wordt, erm, interessant.
het is niet de tussenhandel, het is wat de gek er voor geeft.quote:Op dinsdag 28 augustus 2007 23:22 schreef Braamhaar het volgende:
Ik ben nog steeds aan het bijkomen dat ik 8 jaar geleden een woningbouwhuisje, bouwjaar 1920, ging huren wat op dat moment voor f 68.000 getaxeerd werd.
Anno 2004 staat dit zelfde bouwwerk voor ¤ 158.000 op de kaart!
En daar heb ikzelf helemaal niets voor hoeven te doen...
Wil dit huisje graag kopen maar natuurlijk liever in de buurt van die f 68.000 dan de kunstmatig gecreerde ¤ 158.000.
Ruim 4 maal over de kop binnen 8 jaar tijd?
En woningbouwverenigingen maar 'klagen' dat 't zo slecht gaat?
Het is 'natuurlijk' vraag en aanbod, speculatie en andere ellende maar de logica wat eindgebruiker betreft ontgaat mij volledig.
Marktwerking schijnt dat te heten.
Jammer genoeg kan ik me mijn reet daar niet mee afvegen!
Vage handel wat wel een keer op z'n bek moet gaan, jammer alleen dat de 'tussenhandel' ondertussen de zakken gevuld heeft.
Marktwerking? In NL is er geen vrije woningmarkt. Slechts een onderonsje tussen woningcorporaties, banken, projectontwikkelaars, lokale overheden en Den Haag. Die mensen heb je te danken voor het verviervoudigen van die prijs.quote:Op dinsdag 28 augustus 2007 23:22 schreef Braamhaar het volgende:
Ik ben nog steeds aan het bijkomen dat ik 8 jaar geleden een woningbouwhuisje, bouwjaar 1920, ging huren wat op dat moment voor f 68.000 getaxeerd werd.
Anno 2004 staat dit zelfde bouwwerk voor ¤ 158.000 op de kaart!
En daar heb ikzelf helemaal niets voor hoeven te doen...
Wil dit huisje graag kopen maar natuurlijk liever in de buurt van die f 68.000 dan de kunstmatig gecreerde ¤ 158.000.
Ruim 4 maal over de kop binnen 8 jaar tijd?
En woningbouwverenigingen maar 'klagen' dat 't zo slecht gaat?
Het is 'natuurlijk' vraag en aanbod, speculatie en andere ellende maar de logica wat eindgebruiker betreft ontgaat mij volledig.
Marktwerking schijnt dat te heten.
Jammer genoeg kan ik me mijn reet daar niet mee afvegen!
Vage handel wat wel een keer op z'n bek moet gaan, jammer alleen dat de 'tussenhandel' ondertussen de zakken gevuld heeft.
In combinatie met een paar wetjes uit de vrije markt natuurlijk.quote:Op woensdag 29 augustus 2007 09:08 schreef StefanP het volgende:
[..]
Marktwerking? In NL is er geen vrije woningmarkt. Slechts een onderonsje tussen woningcorporaties, banken, projectontwikkelaars, lokale overheden en Den Haag. Die mensen heb je te danken voor het verviervoudigen van die prijs.
Mallerd, dat *is* de markt. Ik kan je grafiekjes laten zien van de huizenprijzen in de VS, waarin over het hele land te zien valt dat de huizenprijzen de laatste paar jaar omhoog geschoten zijn. Is marktwerking, dus dat *moet* goed zijn.quote:Op woensdag 29 augustus 2007 09:08 schreef StefanP het volgende:
Marktwerking? In NL is er geen vrije woningmarkt. Slechts een onderonsje tussen woningcorporaties, banken, projectontwikkelaars, lokale overheden en Den Haag. Die mensen heb je te danken voor het verviervoudigen van die prijs.
Waarom? De looptijd van die rates is toch meestal 2 jaar? Dan zie ik vooral dat er weinig ARMs zijn verkocht het afgelopen half jaar. En de rente is in de afgelopen twee jaar wel gestegen, maar nu ook weer niet zoveel dat dat meteen enorme problemen gaat geven.quote:Op dinsdag 28 augustus 2007 21:50 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Dat is'n heel interessant grafiekje Gronk, thanx. Zo te zien komen de echte klappen nog.
Sowieso is de rente van die eerste periode lager dan de rest van de periode; kan zo'n twee procent schelen. Daarnaast zijn d'r nogal wat hypotheken afgesloten op basis van 'teaser rates', waarbij mensen d'r op speculeerden dat ze het nu *net* konden betalen, en dat ze de resterende hypotheekbetalingen betaalbaar konden houden door te herfinancieren op basis van de gestegen waarde van hun huis. Tsja, dat laatste gaat dus niet meer.quote:Op woensdag 29 augustus 2007 09:57 schreef en_door_slecht het volgende:
Waarom? De looptijd van die rates is toch meestal 2 jaar? Dan zie ik vooral dat er weinig ARMs zijn verkocht het afgelopen half jaar. En de rente is in de afgelopen twee jaar wel gestegen, maar nu ook weer niet zoveel dat dat meteen enorme problemen gaat geven.
Hm, dat laatste had ik geen rekening mee gehouden.quote:Op woensdag 29 augustus 2007 10:01 schreef gronk het volgende:
[..]
Sowieso is de rente van die eerste periode lager dan de rest van de periode; kan zo'n twee procent schelen. Daarnaast zijn d'r nogal wat hypotheken afgesloten op basis van 'teaser rates', waarbij mensen d'r op speculeerden dat ze het nu *net* konden betalen, en dat ze de resterende hypotheekbetalingen betaalbaar konden houden door te herfinancieren op basis van de gestegen waarde van hun huis. Tsja, dat laatste gaat dus niet meer.
het afgelopen half jaar zijn idd niet veel ARM's verkocht (aangezien men de bui al zag hangen) maar in de periode 2000- tot 2006 (!) wel. en *dat* betekent dat we tenminste tot 2006+2 = 2008 in de ellende zittenquote:Op woensdag 29 augustus 2007 09:57 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Waarom? De looptijd van die rates is toch meestal 2 jaar? Dan zie ik vooral dat er weinig ARMs zijn verkocht het afgelopen half jaar. En de rente is in de afgelopen twee jaar wel gestegen, maar nu ook weer niet zoveel dat dat meteen enorme problemen gaat geven.
Jawel, maar die herwaardering hoeft geen probleem te zijn. Hier zet je ook je rente voor een x aantal jaren vast, meestal niet voor de volledige looptijd. En de rente loopt al een tijdje wel iets op, maar dat is niet buitengewoon. En die ARM resets zijn meestal gekoppeld aan een plafond, waardoor je nooit meer dan 2% per jaar (of per reset) extra gaat betalen.quote:Op woensdag 29 augustus 2007 10:20 schreef simmu het volgende:
[..]
het afgelopen half jaar zijn idd niet veel ARM's verkocht (aangezien men de bui al zag hangen) maar in de periode 2000- tot 2006 (!) wel. en *dat* betekent dat we tenminste tot 2006+2 = 2008 in de ellende zitten
[afbeelding]
edit: plaatje erbij maakt alles duidelijk
is allemaal wel zo, maar zoals iemand eerder al zei: als je die rente maar net kon betalen, en ervan uitging dat je op de dan opgebouwde overwaarde van het huis zou kunnen herfinancieren (wat niet meer kan, want er is geen overwaarde meer) zit je toch goed in de nesten.quote:Op woensdag 29 augustus 2007 10:36 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Jawel, maar die herwaardering hoeft geen probleem te zijn. Hier zet je ook je rente voor een x aantal jaren vast, meestal niet voor de volledige looptijd. En de rente loopt al een tijdje wel iets op, maar dat is niet buitengewoon. En die ARM resets zijn meestal gekoppeld aan een plafond, waardoor je nooit meer dan 2% per jaar (of per reset) extra gaat betalen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |