Leuk interactief grafiekje:quote:Drop Foreseen in Median Price of U.S. Homes
The median price of American homes is expected to fall this year for the first time since federal housing agencies began keeping statistics in 1950.
het is altijd luchtquote:Op maandag 27 augustus 2007 18:58 schreef PietjePuk007 het volgende:
De beurzen in Europa krabbelen weer aardig op. Of dat meerendeel kunstmatig is door ingrijpen van de centrale banken of dat het vertrouwen daadwerkelijk terug is blijft de vraag.
Dat is'n heel interessant grafiekje Gronk, thanx. Zo te zien komen de echte klappen nog.quote:Op dinsdag 28 augustus 2007 21:20 schreef gronk het volgende:
Valt me tegen dat je deze
[afbeelding]
nog niet hebt laten zien. 1e/2e kwartaal 2008 wordt, erm, interessant.
het is niet de tussenhandel, het is wat de gek er voor geeft.quote:Op dinsdag 28 augustus 2007 23:22 schreef Braamhaar het volgende:
Ik ben nog steeds aan het bijkomen dat ik 8 jaar geleden een woningbouwhuisje, bouwjaar 1920, ging huren wat op dat moment voor f 68.000 getaxeerd werd.
Anno 2004 staat dit zelfde bouwwerk voor ¤ 158.000 op de kaart!
En daar heb ikzelf helemaal niets voor hoeven te doen...
Wil dit huisje graag kopen maar natuurlijk liever in de buurt van die f 68.000 dan de kunstmatig gecreerde ¤ 158.000.
Ruim 4 maal over de kop binnen 8 jaar tijd?
En woningbouwverenigingen maar 'klagen' dat 't zo slecht gaat?
Het is 'natuurlijk' vraag en aanbod, speculatie en andere ellende maar de logica wat eindgebruiker betreft ontgaat mij volledig.
Marktwerking schijnt dat te heten.
Jammer genoeg kan ik me mijn reet daar niet mee afvegen!
Vage handel wat wel een keer op z'n bek moet gaan, jammer alleen dat de 'tussenhandel' ondertussen de zakken gevuld heeft.
Marktwerking? In NL is er geen vrije woningmarkt. Slechts een onderonsje tussen woningcorporaties, banken, projectontwikkelaars, lokale overheden en Den Haag. Die mensen heb je te danken voor het verviervoudigen van die prijs.quote:Op dinsdag 28 augustus 2007 23:22 schreef Braamhaar het volgende:
Ik ben nog steeds aan het bijkomen dat ik 8 jaar geleden een woningbouwhuisje, bouwjaar 1920, ging huren wat op dat moment voor f 68.000 getaxeerd werd.
Anno 2004 staat dit zelfde bouwwerk voor ¤ 158.000 op de kaart!
En daar heb ikzelf helemaal niets voor hoeven te doen...
Wil dit huisje graag kopen maar natuurlijk liever in de buurt van die f 68.000 dan de kunstmatig gecreerde ¤ 158.000.
Ruim 4 maal over de kop binnen 8 jaar tijd?
En woningbouwverenigingen maar 'klagen' dat 't zo slecht gaat?
Het is 'natuurlijk' vraag en aanbod, speculatie en andere ellende maar de logica wat eindgebruiker betreft ontgaat mij volledig.
Marktwerking schijnt dat te heten.
Jammer genoeg kan ik me mijn reet daar niet mee afvegen!
Vage handel wat wel een keer op z'n bek moet gaan, jammer alleen dat de 'tussenhandel' ondertussen de zakken gevuld heeft.
In combinatie met een paar wetjes uit de vrije markt natuurlijk.quote:Op woensdag 29 augustus 2007 09:08 schreef StefanP het volgende:
[..]
Marktwerking? In NL is er geen vrije woningmarkt. Slechts een onderonsje tussen woningcorporaties, banken, projectontwikkelaars, lokale overheden en Den Haag. Die mensen heb je te danken voor het verviervoudigen van die prijs.
Mallerd, dat *is* de markt. Ik kan je grafiekjes laten zien van de huizenprijzen in de VS, waarin over het hele land te zien valt dat de huizenprijzen de laatste paar jaar omhoog geschoten zijn. Is marktwerking, dus dat *moet* goed zijn.quote:Op woensdag 29 augustus 2007 09:08 schreef StefanP het volgende:
Marktwerking? In NL is er geen vrije woningmarkt. Slechts een onderonsje tussen woningcorporaties, banken, projectontwikkelaars, lokale overheden en Den Haag. Die mensen heb je te danken voor het verviervoudigen van die prijs.
Waarom? De looptijd van die rates is toch meestal 2 jaar? Dan zie ik vooral dat er weinig ARMs zijn verkocht het afgelopen half jaar. En de rente is in de afgelopen twee jaar wel gestegen, maar nu ook weer niet zoveel dat dat meteen enorme problemen gaat geven.quote:Op dinsdag 28 augustus 2007 21:50 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Dat is'n heel interessant grafiekje Gronk, thanx. Zo te zien komen de echte klappen nog.
Sowieso is de rente van die eerste periode lager dan de rest van de periode; kan zo'n twee procent schelen. Daarnaast zijn d'r nogal wat hypotheken afgesloten op basis van 'teaser rates', waarbij mensen d'r op speculeerden dat ze het nu *net* konden betalen, en dat ze de resterende hypotheekbetalingen betaalbaar konden houden door te herfinancieren op basis van de gestegen waarde van hun huis. Tsja, dat laatste gaat dus niet meer.quote:Op woensdag 29 augustus 2007 09:57 schreef en_door_slecht het volgende:
Waarom? De looptijd van die rates is toch meestal 2 jaar? Dan zie ik vooral dat er weinig ARMs zijn verkocht het afgelopen half jaar. En de rente is in de afgelopen twee jaar wel gestegen, maar nu ook weer niet zoveel dat dat meteen enorme problemen gaat geven.
Hm, dat laatste had ik geen rekening mee gehouden.quote:Op woensdag 29 augustus 2007 10:01 schreef gronk het volgende:
[..]
Sowieso is de rente van die eerste periode lager dan de rest van de periode; kan zo'n twee procent schelen. Daarnaast zijn d'r nogal wat hypotheken afgesloten op basis van 'teaser rates', waarbij mensen d'r op speculeerden dat ze het nu *net* konden betalen, en dat ze de resterende hypotheekbetalingen betaalbaar konden houden door te herfinancieren op basis van de gestegen waarde van hun huis. Tsja, dat laatste gaat dus niet meer.
het afgelopen half jaar zijn idd niet veel ARM's verkocht (aangezien men de bui al zag hangen) maar in de periode 2000- tot 2006 (!) wel. en *dat* betekent dat we tenminste tot 2006+2 = 2008 in de ellende zittenquote:Op woensdag 29 augustus 2007 09:57 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Waarom? De looptijd van die rates is toch meestal 2 jaar? Dan zie ik vooral dat er weinig ARMs zijn verkocht het afgelopen half jaar. En de rente is in de afgelopen twee jaar wel gestegen, maar nu ook weer niet zoveel dat dat meteen enorme problemen gaat geven.
Jawel, maar die herwaardering hoeft geen probleem te zijn. Hier zet je ook je rente voor een x aantal jaren vast, meestal niet voor de volledige looptijd. En de rente loopt al een tijdje wel iets op, maar dat is niet buitengewoon. En die ARM resets zijn meestal gekoppeld aan een plafond, waardoor je nooit meer dan 2% per jaar (of per reset) extra gaat betalen.quote:Op woensdag 29 augustus 2007 10:20 schreef simmu het volgende:
[..]
het afgelopen half jaar zijn idd niet veel ARM's verkocht (aangezien men de bui al zag hangen) maar in de periode 2000- tot 2006 (!) wel. en *dat* betekent dat we tenminste tot 2006+2 = 2008 in de ellende zitten
[afbeelding]
edit: plaatje erbij maakt alles duidelijk
is allemaal wel zo, maar zoals iemand eerder al zei: als je die rente maar net kon betalen, en ervan uitging dat je op de dan opgebouwde overwaarde van het huis zou kunnen herfinancieren (wat niet meer kan, want er is geen overwaarde meer) zit je toch goed in de nesten.quote:Op woensdag 29 augustus 2007 10:36 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Jawel, maar die herwaardering hoeft geen probleem te zijn. Hier zet je ook je rente voor een x aantal jaren vast, meestal niet voor de volledige looptijd. En de rente loopt al een tijdje wel iets op, maar dat is niet buitengewoon. En die ARM resets zijn meestal gekoppeld aan een plafond, waardoor je nooit meer dan 2% per jaar (of per reset) extra gaat betalen.
quote:# 28 augustus 2007. RTLZ meldt en bevestigt de grote risco's die ABNAMRO heeft genomen. Maar liefst 83 miljard dollar zou buiten de balans omgaan! Dit loopt via de zogenaamde conduits
Next: Fortis en barclays trekken hun handen af van ABN. Krjigt 't personeel toch z'n zin.quote:
barclays schijnt zelf ook nogal in de subprime meuk te zittenquote:Op woensdag 29 augustus 2007 12:05 schreef gronk het volgende:
[..]
Next: Fortis en barclays trekken hun handen af van ABN. Krjigt 't personeel toch z'n zin.
en heeft e.e.a. uitstaan bij een wankelende duitse bank *grin*quote:Op woensdag 29 augustus 2007 12:46 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
barclays schijnt zelf ook nogal in de subprime meuk te zitten![]()
Vandaar dat ze de boel zo graag wilden verkopen..quote:# 28 augustus 2007. RTLZ meldt en bevestigt de grote risco's die ABNAMRO heeft genomen. Maar liefst 83 miljard dollar zou buiten de balans omgaan! Dit loopt via de zogenaamde conduits
Die Groenink. Wat heeft hij nu eigenlijk voor goeds gedaan voor die bank? Volgens mij kon elke lulhannes hier op Fok dat ook. En de rat verlaat het zinkende schip met een grote zak met geld.quote:Op woensdag 29 augustus 2007 12:52 schreef Perrin het volgende:
[..]
Vandaar dat ze de boel zo graag wilden verkopen..
Ik ken die namen ergens van.. Oja, het overnamecircus. Iets met een gezegde betreffende een kat in 't nauw dringt zich aan me op..quote:De Wall Street Journal heeft de effecten van de zogenaamde conduits eens onderzocht. Het blijkt dat voor de conduits naarstig naar kopers is gezocht. Dat is of gedeeltelijk gelukt tegen een hoge rente, of helemaal mislukt. Toch blijven de houders van de conduits volhouden dat hun portefeuille nog steeds solide is. In Nederland hebben de grootbanken ook conduits. De Wall Street Journal noemt in Europa als voorbeelden:
de ABN Amro Holding NV
Fortis NV,
Barclays PLC
de Royal Bank of Scotland Group, en
de Deutsche Bank AG.
marktconform salaris en bonus voor zijn goede resultatenquote:Op woensdag 29 augustus 2007 13:02 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Die Groenink. Wat heeft hij nu eigenlijk voor goeds gedaan voor die bank? Volgens mij kon elke lulhannes hier op Fok dat ook. En de rat verlaat het zinkende schip met een grote zak met geld.
hmm wel typisch die voorbeeldenquote:Op woensdag 29 augustus 2007 13:09 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik ken die namen ergens van.. Oja, het overnamecircus. Iets met een gezegde betreft een kat in 't nauw dringt zich aan me op..
Met ABN haal je echt een dood lijk uit de kast. Lekker werk trouwens van Rukman Groenink.quote:
Daarmee is de hele crisis voorbij, over tot de orde van de dagquote:Bush komt mensen met hypotheekproblemen te hulp
De Amerikaanse regering schiet mensen die door de hypotheekcrisis in de problemen zijn gekomen te hulp.
Garant
De Amerikanse overheid zal garant staan voor mensen die hun hypotheek niet meer kunnen afbetalen. President Bush zal later op de dag bijzonderheden naar buiten brengen. Dat hebben Amerikaanse overheidsfunctionarissen gezegd. De financiële markten reageren positief op de aankondiging.
Rente
Het plan is bedoeld voor mensen met een lager inkomen die door de stijgende rente hun hypotheekschulden niet meer kunnen aflossen. Door de Amerikaanse ingreep kunnen zij in huis blijven wonen en lopen zij niet het risico tot gedwongen verkoop. Naar schatting een tot twee miljoen Amerikanen zijn door de hypotheekcrisis getroffen.
Druk
Bush komt met het plan onder druk van de Democraten. Die verwijten hem onvoldoende te hebben gedaan tegen de crisis, die tot grote onrust heeft geleid op de financiële markten. Veel investeerders en banken hebben geld belegd in de hypotheeksector. Door de problemen aan de onderkant van de hypotheekmarkt zijn die beleggingen veel minder waard geworden. De problemen zouden bovendien de groei van de Amerikaanse economie negatief kunnen beïnvloeden.
Positief
De aandelenmarkten reageerden positief op de aankondiging. In Azië verschenen vrijdag grote plussen op de borden en ook in Europa kwamen de markten met winst uit de startblokken. Eerder leidden de problemen op de hypotheek- en kredietmarkt wereldwijd tot forse koersdalingen. Diverse centrale banken zagen zich genoodzaakt in te grijpen met geldinjecties.
Domino-effect
Door als overheid garant te staan, wordt voorkomen dat er door de hypotheekcrisis een domino-effect ontstaat. Zo'n effect kan optreden als veel Amerikanen hun huis uit moeten. Dit zou kunnen leiden tot een daling van de huizenprijzen. Zeker in combinatie met een dalend consumentenvertrouwen kunnen Amerikanen dan terughoudend worden met uitgaven. Dat heeft weer een negatief effect op de economische groei.
Idd we pakken weer een volgende ballon en gaan weer verder blazen.quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 12:40 schreef PietjePuk007 het volgende:
Daarmee is de hele crisis voorbij, over tot de orde van de dag.
http://www.beursplaza.com/koersen_ru_eurodollar.aspquote:Op vrijdag 31 augustus 2007 12:40 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Daarmee is de hele crisis voorbij, over tot de orde van de dag.
och, tis nou niet zo dat Bush het waar kan maken weet je......quote:Op maandag 3 september 2007 15:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
loos gebeuren zo leren die mensen en banken er nooit iets van
Wat is belangrijker? Dat de hele economie onderuit gaat en we met z'n allen een grote Depressie induiken of dat er een lesje wordt geleerd? Het is voor iedereen belangrijker dat deze bel leegloopt dan dat ie in één keer klapt zodat we leren dat je geen onverantwoorde risico's moet nemen.quote:Op maandag 3 september 2007 15:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
loos gebeuren zo leren die mensen en banken er nooit iets van
nja, als je het gaat subsidieren dat mensen die (vaak via lyerloans) een te duur huis kochten en dat niet meer kunnen betalen mogen blijven zitten op staatkosten loopt de bel toch niet leeg?quote:Op maandag 3 september 2007 15:58 schreef HiZ het volgende:
[..]
Wat is belangrijker? Dat de hele economie onderuit gaat en we met z'n allen een grote Depressie induiken of dat er een lesje wordt geleerd? Het is voor iedereen belangrijker dat deze bel leegloopt dan dat ie in één keer klapt zodat we leren dat je geen onverantwoorde risico's moet nemen.
dit dus sterker nog je maakt de bel alleen maar groterquote:Op maandag 3 september 2007 16:04 schreef simmu het volgende:
[..]
nja, als je het gaat subsidieren dat mensen die (vaak via lyerloans) een te duur huis kochten en dat niet meer kunnen betalen mogen blijven zitten op staatkosten loopt de bel toch niet leeg?
precies, dat is ook mijn indruk.quote:Op maandag 3 september 2007 16:43 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
dit dus sterker nog je maakt de bel alleen maar groter
Ja, over voorspellen gesproken: ergens tussen eind augustus en midden september zou de boel boem zeggen omdat de maan tegen de zon stond te schurken, of iets dergelijks. Voor welke datum moest dat plaats gaan hebben?quote:Op woensdag 5 september 2007 18:56 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Hoorde ik nu gister een ballon klappen?
Nee, maar ik wel.quote:Op woensdag 5 september 2007 19:15 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ik had het niet over een voorspelling
quote:The Company presently estimates a total workforce reduction of 10,000 to 12,000 over the next three months representing up to 20 percent of its current workforce.
Lees de topicquote:Op woensdag 5 september 2007 19:18 schreef en_door_slecht het volgende:
Welke ballon hoorde jij klappen dan?
quote:S house prices are likely to fall significantly from their present levels, Alan Greenspan has told the Financial Times, admitting that there was a bubble in the US housing market.
In an interview ahead of the release on Monday of his widely-anticipated memoirs, the former chairman of the Federal Reserve said the decline in house prices “is going to be larger than most people expect”.
But Mr Greenspan said that his successors at the Fed – who meet on Tuesday to set interest rates – would have to be careful not to ease rates too aggressively, because the risk of an “inflationary resurgence” was greater now than when he was Fed chief.
Mr Greenspan said he would expect “as a minimum, large single-digit” percentage declines in US house prices from peak to trough and added that he would not be surprised if the fall was “in double digits”.
Nou, dat kruimelen geeft veel meer tijd om her en der wat bij te sturen en het voorkomt wilde paniek. Zo'n soft landing zou w.m.b. toch wenselijker zijn.quote:Op maandag 17 september 2007 00:55 schreef gronk het volgende:
Ik vermoed dat 't langzaamaan inelkaarkruimelt, en dat er niet zoiets zal zijn als 'de' crash. Wat 't wel des te vervelender zal maken, want het is iedere keer een nieuw gebied wat te lijden zal hebben van deze malaise.
Ik denk dat die paniek er sowieso wel komt. Het haalt alleen niets uit.quote:Op maandag 17 september 2007 09:02 schreef en_door_slecht het volgende:
Nou, dat kruimelen geeft veel meer tijd om her en der wat bij te sturen en het voorkomt wilde paniek. Zo'n soft landing zou w.m.b. toch wenselijker zijn.
Verzekeraars die geld moeten lenen om hun kredietratings in stand te houden --- oioi. Japanse toestanden.quote:AMBAC, FGIC, May Need More Capital If Subprime Losses Worsen
By Christine Richard
Sept. 25 (Bloomberg) -- Bond insurers, including those owned by AMBAC Financial Group Inc. and FGIC Corp., may need to raise capital to maintain their top credit ratings if losses worsen on subprime mortgage securities, Moody's Investors Service said.
Under what Moody's called its most stressful scenario, losses on securities backed by subprime mortgages could reach 14 percent, causing AMBAC, FGIC, Security Capital Assurance Ltd. and CIFG Assurance North America Inc. to fall short of the capital needed to keep their Aaa ratings. The most likely source of losses would be from guarantees on collateralized debt obligations, which may be backed by subprime mortgage securities. The stress test is higher than Moody's expected loss rate of 10 percent under which the guarantors experience no material losses.
``Because ratings are so important to the industry's value proposition, the rating agency believes that a highly rated financial-guarantor with a strong ongoing franchise would likely take whatever action is feasible to preserve its rating during times of stress,'' Moody's analysts led by Stanislas Rouyer in New York wrote in a report released today.
CDOs take pools of securities and then slice them into pieces with different credit ratings, from no rating through AAA. Subprime loans are issued to borrowers with poor credit or high levels of debt.
MBIA Inc.'s bond insurance unit would remain adequately capitalized, despite its exposure to CDOs backed by subprime mortgage-backed securities, Moody's said.
Insurers owned by Financial Security Assurance Inc., Assured Guaranty Ltd., and Radian Group Inc. wouldn't need to raise additional capital under the most stressed scenario because they haven't guaranteed a significant amount of CDOs backed by subprime mortgages, Moody's said.
quote:Many brokers and mortgage lenders did not require proof of income and others helped borrowers to forge documents that inflated their salaries, enabling them to take out bigger loans than they could repay.
They largely got away with these practices while house prices were rising, since borrowers could remortgage their properties and pay off the loans with the proceeds. As house prices began to stagnate, and in many areas to fall, this option has been largely closed and the number of defaults has surged.
The number of foreclosures in the United States jumped by 115 per cent to 243,947 in August, from the year before – or one in 510 households, according to RealtyTrac, the housing monitor.
Bloombergquote:Home Foreclosures Doubled in September on Loan Rates (Update1)
By Dan Levy
Oct. 11 (Bloomberg) -- U.S. home foreclosures doubled in September from a year earlier as subprime borrowers struggled to make payments on their adjustable-rate mortgages, RealtyTrac Inc. said.
There were 223,538 foreclosure filings last month, including default and auction notices and bank repossessions, the research company said today. California had the most with 51,259 and Florida was second with 33,354. The national foreclosure rate was one for every 557 households, according to RealtyTrac.
Foreclosures are deepening the U.S. housing recession by pushing more homes onto a market where sales and prices are dropping. The glut of unsold homes makes it difficult to sell or refinance without losing money. As many as half of the 450,000 subprime borrowers whose mortgages will re-set through November may lose their homes because they can't afford the higher payments, according to a report by Credit Suisse Group.
``The truth of the matter is that borrowers are going into default as soon as they hit their adjustments,'' said Rick Sharga, executive vice president of marketing at Irvine, California-based RealtyTrac.
quote:‘Huizenprijs kan ook in Nederland onderuit’
Door onze correspondent Freek Staps
New Haven, 13 okt. De Verenigde Staten stevenen af op een economische recessie en mede daardoor kan de Nederlandse huizenprijs „nog flink onderuit gaan". Dat zegt Robert Shiller, een van Amerika’s bekendste economen, in een interview met deze krant. „Ik vrees de heftigste huizencrash sinds de Grote Depressie."
(foto Peter Hilz)
(foto Peter Hilz)
Archief:
* overzicht - Meer economisch nieuws
print artikel mail artikel
De Nederlandse huizenprijs zit ten opzichte van het gemiddelde inkomen dicht tegen het niveau aan dat vooraf ging aan eerdere huizenkrachs, zegt Shiller. Bovendien is de prijstoename „zelfs groter geweest dan in de VS”.
Shiller is hoogleraar Economie aan Yale University en wordt beschouwd als de kundigste voorspeller van economische zeepbellen. Naar aanleiding van de recente hypotheek- en kredietcrisis sprak hij op verzoek van de Amerikaanse centrale bank en getuigde hij in het Congres. Shiller vergaarde bekendheid door als een van de weinigen jaren van tevoren het uiteenspatten van de internetzeepbel te voorspellen.
„De huizenmarkt in Amerika gaat naar beneden en de rest van de wereld zakt daarop ook weg. Dat is echt heel goed mogelijk”, volgens Shiller. „Ik geloof in de besmettelijkheid van dit soort speculatie op de huizenmarkt. Het is een epidemie.”
Volgens hem waren de recente koersdalingen naar aanleiding van een aantal risicovolle hypotheken slechts de opmaat tot grotere economische problemen. „In de VS is voor immense bedragen absurd overdadig gespeculeerd.” Amerikanen hebben meer geld in vastgoed dan in aandelen gestoken.
De huizenprijs in de VS is in augustus met 8 procent gedaald ten opzichte van een jaar geleden, de grootste daling in bijna veertig jaar. Shiller verwacht de komende maanden een prijsdaling tot 15 procent. Dat zou voor 3.000 miljard dollar (2.100 miljard euro) aan welvaartsgroei ongedaan maken. Prijsdalingen in de VS kunnen minder consumentenbestedingen met zich meebrengen. Daar lijdt Europa onder.
mooi met een hoogte punt over een jaar of 5 kan ik een woning op de kop tikkenquote:Op zaterdag 13 oktober 2007 12:56 schreef gronk het volgende:
http://www.nrc.nl/economi(...)_Nederland_onderuit_
[..]
Hoeveel europese consumentenproducten worden er dan verkocht in de VS dat wij er echt onder zouden lijden? Daar had de beste interviewer wel eens even dieper over door mogen vragen.quote:Prijsdalingen in de VS kunnen minder consumentenbestedingen met zich meebrengen. Daar lijdt Europa onder.
Ex-topman Shell: olie naar 150 dollarquote:Op zaterdag 13 oktober 2007 14:31 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
mooi met een hoogte punt over een jaar of 5 kan ik een woning op de kop tikken![]()
Japan is geen wereldcrisis.quote:Op zondag 14 oktober 2007 21:36 schreef gronk het volgende:
Humbug. Kijk maar naar japan.
Nuquote:Banken werken samen tegen kredietcrisis
Uitgegeven: 14 oktober 2007 17:26
NEW YORK - Grote banken, waaronder de grootste Amerikaanse bank Citigroup, zijn bezig met het opzetten van een gezamenlijk fonds, dat moet voorkomen dat de kredietcrisis de wereldeconomie verder schaadt.
Het fonds, ter waarde van ongeveer 80 miljard dollar (56 miljard euro), moet noodlijdende onderpanden en andere activa die zijn blootgesteld aan risicovolle hypotheken, te hulp schieten. Dit hebben bronnen bekend met de situatie zaterdag en zondag tegen Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal en persbureau Reuters gezegd.
Vertegenwoordigers van het Amerikaanse ministerie van Financiën hebben de gesprekken tussen grote banken in de wereld georganiseerd. Behalve Citigroup zou ook JP Morgan Chase en Bank of America betrokken zijn in de discussies.
Het Amerikaanse stelsel van centrale banken, de Federal Reserve, is geïnformeerd, maar heeft de actieve rol overgelaten aan het ministerie van Financiën. Volgens The Wall Street Journal zouden ook Britse banken participatie overwegen.
(c) ANP
tomtom en phillips hoorde ik vanmorgen op rtl-z verder exporteren NL en duitsland veel naar de VSquote:Op zondag 14 oktober 2007 21:17 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hoeveel europese consumentenproducten worden er dan verkocht in de VS dat wij er echt onder zouden lijden? Daar had de beste interviewer wel eens even dieper over door mogen vragen.
Ja ik werk ook bij een beddrijf wat exporteerd, en ook naar de VS, maar dan nog hoeveel is er nu werkelijk mee gemoeid. En dan in percentages van de totale export cijfers. Veel is nogal een ruim en vaag begrip en het is veel omdat het om miljarden zal gaan maar het kan nog altijd weinig zijn omdat de totale interne europese markt een factor 20 hoger is.quote:Op maandag 15 oktober 2007 10:35 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
tomtom en phillips hoorde ik vanmorgen op rtl-z verder exporteren NL en duitsland veel naar de VS
quote:Op maandag 15 oktober 2007 10:59 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ja ik werk ook bij een beddrijf wat exporteerd, en ook naar de VS, maar dan nog hoeveel is er nu werkelijk mee gemoeid. En dan in percentages van de totale export cijfers. Veel is nogal een ruim en vaag begrip en het is veel omdat het om miljarden zal gaan maar het kan nog altijd weinig zijn omdat de totale interne europese markt een factor 20 hoger is.
volgens het ciafactbookquote:Exports - partners:
Definition Field Listing
Germany 25.5%, Belgium 14%, UK 8.9%, France 8.6%, Italy 5.1%, US 4.4% (2006)
Ja en hoe moet ik deze cijfers intrepeteren, exporteert de US naar de US voor 4%?quote:Op maandag 15 oktober 2007 11:52 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
[..]
volgens het ciafactbook
quote:Op maandag 15 oktober 2007 11:58 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ja en hoe moet ik deze cijfers intrepeteren, exporteert de US naar de US voor 4%?
quote:Zijn het de cijfers van de EU waarbij de EU exporteerd naar andere EU landen?
Het is wel een substantieel gedeelte en laten nou bijvoorbeeld landen als Duitsland, Frankrijk, Italië enzo ook naar de VS exporteren... Het is wel erg suffig om te denken dat alle landen op een economisch eilandje leven en nauwelijks interactie met elkaar hebben.quote:Nou het zullen we de nederlandse cijfers zijn, en wat zien we hierin dat we dus maar 4% naar de VS exporteren, nou nou poe poe dat is nu niet dat we echt veel kunnen zeggen.
Even beide vragen om aan te geven dat het wel makkelijk is om te weten welke cijfertjes hij nu weer neergekwakt heeft. Want in het artikel ging het over europa...quote:
Het is ook nogal emotioneel om te zeggen dat we helemaal afhankelijk zijn van de VS en dat een onderuitgang van de VS een verschikkelijk impact zal hebben op onze economie, zeker als we zien dat maar 4,4% van onze export naar de VS gaat. Even een heel simpel voorbeeld, misschien wel te simpel maar als men in de VS in ee flinke dip komt, onze export naar de VS blijft steken op 2.2% dan dan zou je denken een achteruigang van 50% , ja maar op het totaal plaatje maakt het dus maar 2.2% vermindering op de totale export cijfers, en dan hebben we ook nog een grote interne markt.quote:Het is wel een substantieel gedeelte en laten nou bijvoorbeeld landen als Duitsland, Frankrijk, Italië enzo ook naar de VS exporteren... Het is wel erg suffig om te denken dat alle landen op een economisch eilandje leven en nauwelijks interactie met elkaar hebben.
sorry vergeten er bij te zetten dat zijn de export cijfers van NLquote:Op maandag 15 oktober 2007 12:59 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Even beide vragen om aan te geven dat het wel makkelijk is om te weten welke cijfertjes hij nu weer neergekwakt heeft. Want in het artikel ging het over europa...
[..]
mwah je vergeet dat onze pensioenfondsen en beleggingen ook heel dik in de VS zitten NL is de 2 na grootste investeerder in de VSquote:Het is ook nogal emotioneel om te zeggen dat we helemaal afhankelijk zijn van de VS en dat een onderuitgang van de VS een verschikkelijk impact zal hebben op onze economie, zeker als we zien dat maar 4,4% van onze export naar de VS gaat. Even een heel simpel voorbeeld, misschien wel te simpel maar als men in de VS in ee flinke dip komt, onze export naar de VS blijft steken op 2.2% dan dan zou je denken een achteruigang van 50% , ja maar op het totaal plaatje maakt het dus maar 2.2% vermindering op de totale export cijfers, en dan hebben we ook nog een grote interne markt.
dat je de sjaak bentquote:Op maandag 15 oktober 2007 14:22 schreef zweefbij het volgende:
Misschien een domme vraag. Maar stel zoiets gebeurt hier. En jou hypotheekverstrekker gaat failliet. Wat zijn de gevolgen voor de eerlijke betaler die netjes bij is met betalen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |