De motivatie is er enorm!quote:Op maandag 30 juli 2007 13:56 schreef blix het volgende:
Ik denk dat het belangrijk is om over je motivatie na te denken. Je moet namelijk minimaal 4 jaar, grotendeels alleen, aan maar 1 onderwerp werken. Het laatste jaar (2 jaar) ben je er echt extreem druk mee en hoef je niet op vakantie of veel vrije tijd te rekenen. Dus als het onderwerp en de groep je niet 100% aanstaat heb je denk ik een probleem. En natuurlijk moet je tijdens je sollicitatie duidelijk laten merken dat je hier goed over hebt nagedacht![]()
Wat betreft die vrij tijd snap ik niet zo goed waar al die verhalen over werkdruk vandaan komen. Als je gewoon goed kunt plannen en je werk over de tijd die je hebt spreidt (inclusief het werkelijke opschrijven van je bevindingen, waar ik al na een jaar mee bezig ging, tussendoor) is er niks aan de hand. Ik kom zelf net teurg van 4 weken zomervakantie, en met kerst heb ik echt ook gewoon wat dagen vrij (net als met de carnaval trouwens). Het is maar net wat je er zelf van maakt en hoe je begeleiders zijn natuurlijk. Die van mij laten me vrij in wat ik doe, zolang ik op schema loop en natuurlijk niet uit m'n neus zit te eten. En zelfs dat gebeurt wel eens een dag, beetje fokken omdat de werkelijk briljante zinsformuleringen niet willen komen. Ik heb binnenkort zelfs tijd om onderwijs te geven (en da's natuurlijk ook erg leuk). Misschien ben ik een uitzondering, of ga ik het de komende maanden heel erg druk krijgen, maar daar ziet het niet echt naar uit. Af en toe een paar drukke weken als een experiment gedraaid moet worden, maar daarna kan ik altijd wel even wat rustiger aan doen.quote:Op maandag 30 juli 2007 16:32 schreef Quoi het volgende:
[..]
De motivatie is er enorm!
De CV is echt ok en ben met een 9 afgestudeerd + heb al de nodige onderzoekservaring.
Tot zover geen probleem dus.
Maar wat je zegt over het onderwerp, dat als het je niet 100% aanstaat.......... De kans is klein dat een onderwerp voor de volle 100% aanstaat, maar zelf streef ik er wel naar om te gaan voor een onderwerp waar ik op z'n minst een beetje een kriebel van krijg (ofwel: ik zou het zelf ook hebben kunnen bedenken).
En werken wil ik wel. Wat is weinig vrije tijd? Dit is relatief denk ik. Wat is jouw ervaring, Mousemickey?
Agreed. Ben nu zelf bijna een jaar aan bezig met m'n promotie en het valt echt reuze mee hoor, het is maar wat je er zelf van maakt. Maar ja, de een heeft ook wel wat meer tijd nodig dan de ander natuurlijk. Zit trouwens wel in jouw richting, ik promoveer bij 't Nederlands Kanker Instituut en heb medische biologie gestudeerd.quote:Op maandag 30 juli 2007 19:51 schreef mousemicky het volgende:
[..]
Wat betreft die vrij tijd snap ik niet zo goed waar al die verhalen over werkdruk vandaan komen. Als je gewoon goed kunt plannen en je werk over de tijd die je hebt spreidt is er niks aan de hand.
Als je enige onderhandlingsmacht hebt dan kun je proberen uit te zoeken of er enige speling in het onderwerp zit. Ik ben zelf bij economie gepromoveerd en daar is het juist zo dat het gewaardeerd wordt als je met eigen onderzoeksonderwerpen aan komt zetten. Dat hangt overigens wel een beetje van de promotor af. Het betekent dat als je een bepaald onderwerp niet bevalt je altijd kunt overstappen naar een ander onderwerp. Overigens is het zo dat je in de economie niet meer promoveert op een onderwerp maar je eigenlijk 3-4 papers schrijft over gerelateerde onderwerpen. Daar heb je in een academische carriere meer aan (en ik denk ook als je uit academia stap). Dat is nu in de meeste wetenschappen wel zo maar ik weet niet of dit bij geneeskunde ook zo is.quote:Op maandag 30 juli 2007 16:32 schreef Quoi het volgende:
[..]
De motivatie is er enorm!
De CV is echt ok en ben met een 9 afgestudeerd + heb al de nodige onderzoekservaring.
Tot zover geen probleem dus.
Maar wat je zegt over het onderwerp, dat als het je niet 100% aanstaat.......... De kans is klein dat een onderwerp voor de volle 100% aanstaat, maar zelf streef ik er wel naar om te gaan voor een onderwerp waar ik op z'n minst een beetje een kriebel van krijg (ofwel: ik zou het zelf ook hebben kunnen bedenken).
En werken wil ik wel. Wat is weinig vrije tijd? Dit is relatief denk ik. Wat is jouw ervaring, Mousemickey?
Ik ben het grotendeels met je eens en zie ook mijn stukje hierboven. Ik ben zelf in 4 jaar gepromoveerd maar dat had ook 3 jaar kunnen zijn. Mijn promotor vond echter dat ik de volledige 4 jaar best kon benutten (mede omdat hij zelf in de problemen zat in die tijd). Je moet je echter wel bedenken dat promoveren op zich voor velen niet het doel is. Veel mensen promoveren toch omdat ze een wetenschappelijke carriere ambieren (in de economie wel tenminste). Bij ons is het echter zo dat slechts 1 op de 4 promovendi uiteindelijk postdoc wordt en slechts een kleine 50 procent van de postdocs stroomt door naar reguliere wetenschappelijke banen (UD/UHD/Hoogleraar).quote:Op maandag 30 juli 2007 19:51 schreef mousemicky het volgende:
[..]
Wat betreft die vrij tijd snap ik niet zo goed waar al die verhalen over werkdruk vandaan komen. Als je gewoon goed kunt plannen en je werk over de tijd die je hebt spreidt (inclusief het werkelijke opschrijven van je bevindingen, waar ik al na een jaar mee bezig ging, tussendoor) is er niks aan de hand. Ik kom zelf net teurg van 4 weken zomervakantie, en met kerst heb ik echt ook gewoon wat dagen vrij (net als met de carnaval trouwens). Het is maar net wat je er zelf van maakt en hoe je begeleiders zijn natuurlijk.
Spannend! Ik heb niet zo lang geleden naar een promotieplek gesolliciteerd en moest voor een heuse commissie verschijnen. Een paar dingen zijn me opgevallen:quote:Op woensdag 8 augustus 2007 14:38 schreef Quoi het volgende:
Heb ondertussen al 3 sollicitatie-brieven de deur uit gedaan. Heb mijn zinnen echt op eentje gezet, heb echt heel veel met het onderwerp en lijkt me super uitdagend. Afwachten.............. en intussen verder kijken naar vacatures...
Dat lees je idd altijd maar volgens mij valt het in de praktijk wel mee. Iedereen die ik ken die hier in Nijm. is gepromoveerd, en dat zijn er inmiddels al aardig wat, vindt steeds wel iets. Ook degenen die in de letteren zijn gepromoveerd. Het is wel een superonzekere toestand steeds, elke keer opnieuw beurzen aanvragen en solliciteren op postdocplaatsen, en dan ben je een jaar onder de pannen, of twee, en dan kun je weer verder zoeken....irritant gedoe, maar al met al is de praktijk toch dat ze steeds allemaal wel iets hebben.quote:Op maandag 30 juli 2007 19:49 schreef SaskiaR het volgende:
Probleem is alleen dat er na de promotie veel te weinig kans is op werk in de wetenschap; er zijn te weinig postdoc- en andere post-promotiebanen. Dus over 4 jaar zit je dan weer in een heel onzekere situatie en is de kans dat je verder kan in het onderzoek ook weer niet al te groot.
Thanks voor de tips!quote:Op woensdag 8 augustus 2007 17:12 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Spannend! Ik heb niet zo lang geleden naar een promotieplek gesolliciteerd en moest voor een heuse commissie verschijnen. Een paar dingen zijn me opgevallen:
- De gesprekken die ik heb gehad waren érg inhoudelijk. Mocht je op gesprek uitgenodigd worden, bereid je dan goed voor. Vraag een uitgebreid onderzoeksvoorstel aan en lees je in.
- Er zijn belangrijke verschillen tussen universiteiten. Bij sommige word je geacht om naast je onderzoek onderwijstaken te vervullen, maar bij de UU bijvoorbeeld krijg je de gelegenheid om je alleen maar met onderzoek bezig te houden.
- Mijn werkervaring bleek doorslaggevend, en niet mijn studies of behaalde resultaten.
- In mijn geval ligt er al een zeer concreet onderzoeksvoostel, maar toch krijg ik de mogelijkheid om zélf vorm te geven aan het onderzoek.
Ik dacht zelf dat het niet zo goed was gegaan, omdat één van de commissieleden viel over mijn gebrek aan ervaring in toegepaste wetenschap. Maar ik bleek een uitstekende indruk te hebben gemaakt en kreeg al meteen te horen dat ik een zeer goede kans maakte. Daarna heb ik nog een schrijfopdracht en een tweede gesprek gehad, en toen was ik aangenomen. In september begin ik (en ik moet mijn scriptie nog inleverenquote:Op woensdag 8 augustus 2007 18:29 schreef Quoi het volgende:
[..]
Thanks voor de tips!
Hoe is het afgelopen na je gesprek? de plek gekregen?
Welneequote:Op woensdag 8 augustus 2007 21:27 schreef SpaRood het volgende:
Promoveren is alleen weggelegd voor de allerbesten.
Wowquote:Op woensdag 8 augustus 2007 23:09 schreef SpaRood het volgende:
Zo was er voor mijn positie 100 sollicicanten
Dat ben ik totaal niet met je eens. Ken zat mensen met meer capaciteit en uithoudingsvermogen dan een hele hoop promovendi (óók aan de UvA), maar die hebben hun interesses gewoon ergens anders liggen.quote:Over het algemeen hebben promovendi meer capaciteit en uithoudingsvermogen dan andere mensen.
Interessante tip! Maar gaat het dan niet alleen om technici?quote:Op donderdag 9 augustus 2007 11:45 schreef Fogel het volgende:
Tip: in Noorwegen springen ze omhoog en omlaag om mensen te geld te geven om te promoveren. De normale arbeidsmarkt is op het moment namelijk zo aantrekkelijk dat niemand een phd wil halen voor een "schamel inkomen" (wat hier bij ca 30.000¤ begint per jaar).
Waarschijnlijk voornamelijk technici, andere vakgebieden weet ik weinig van. Ik zal het melden als ik iets tegen kom.quote:Op donderdag 9 augustus 2007 21:22 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Interessante tip! Maar gaat het dan niet alleen om technici?
In welk vakgebied zit jij bijvoorbeeld?
Idee had ik al een beetje, ik weet iig dat ze in Finland techneuten fantastisch vinden dus dat is kennelijk in Noorwegen ook zo. Ikzelf zit meer in de softe hoek (politicologie).quote:Op donderdag 9 augustus 2007 21:57 schreef Fogel het volgende:
[..]
Waarschijnlijk voornamelijk technici, andere vakgebieden weet ik weinig van. Ik zal het melden als ik iets tegen kom.
Ikzelf doe ICT gerelateerd onderzoek.
mss heb je wel gelijk, lijkt me best moeilijk, als ik naga hoe ik zelf soms in colleges zat.....quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 12:05 schreef Quoi het volgende:
Juist het lesgeven lijkt me erg leuk om erbij te doen!
dat gaat best relaxed moet ik zeggen. Wat versta je onder goede arbeidsvoorwaarden? Het basissalaris is toch vrij matig of niet?quote:Op woensdag 22 augustus 2007 15:37 schreef Quoi het volgende:
1e uitnodiging voor een gesprek. Had een open sollicitatie gestuurd, want ze hadden nogal uiteenlopende onderwerpen, waarvan geen eentje me helemaal 100% aansprak. Wel goede arbeidsvoorwaarden etc. Dus wie weet hebben ze iets lopen dat wel bij me past qua onderwerp.
Als ze hetzelfde zijn als die van mij heb je gewoon erg veel vrije dagen, goede onkostenvoorzieningen (100% reiskosten ov) etc etc. Werken voor de universiteit is zo slecht nog niet hoor (en dat salaris valt ook best mee, al zit ik nog in de oude stroming (met bijbehorend hoger salaris). Het eerste jaar is t niet veel, maar het stijgt snel!...quote:Op woensdag 22 augustus 2007 22:43 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
dat gaat best relaxed moet ik zeggen. Wat versta je onder goede arbeidsvoorwaarden? Het basissalaris is toch vrij matig of niet?
Heb ff de site gecheckt. Komt idd nogal over dat je abstract onderzoek gaat doen over beleid enzo. Aan de andere kant, ze zijn wel erg enthousiast over onderzoek en het lijkt dat de begeleiding goed is, dus om te starten op zich niet slechtquote:Op donderdag 23 augustus 2007 11:29 schreef Quoi het volgende:
Idd.... ik bedoel 100% reiskostenvergoeding + het salaris (bij start) is wat hoger dan bij uni of ziekenhuis, het is nl. bij het NIVEL (Ned Inst voor Onderzoek in de Gezondheidszorg). Gewoon es kijken wat ze te bieden hebben... neig nog steeds meer naar universiteit/ziekenhuis, maar goed... altijd je horizon breed houden!
Da's luxe! Hoop dat t wat voor je is (en anders kun je natuurlijk altijd je eigen draai eraan proberen te geven...)quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 11:05 schreef Quoi het volgende:
Tijdens buluitreiking kwam mijn begeleidster met een leuke mededeling: toch subsidie voor een project, waarop ze graag mij zouden willen hebben. Kan zonder solliciteren zo aan de slag!
Ze mailt het projectvoorstel.....es effe kijken!
Grappig dat er ook binnen de universiteit zoveel verschil zit. Ik ben net aangenomen als promovendus aan de UU, maar binnen informatica/kunde moet je als inhuis aio zo goed als altijd wel onderwijstaken verrichten. Overigens hier geen uitgebreide commissies, werkervaring en rat race, ik was afgestudeerd bij een van de mensen die over de sollicitatie ging, en die was bijzonder gecharmeerd van mij, bij de sollicitatie zelf schijnbaar wat goede dingen gezegd, en ik was zo goed als aangenomen. Voor m'n afstuderen had ik een 8,5, maar m'n cijfers zelf waren niet bepaald om over naar huis te schrijven. Ik hoor dat het zo vaker gaat.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 17:12 schreef Claudia_x het volgende:
Spannend! Ik heb niet zo lang geleden naar een promotieplek gesolliciteerd en moest voor een heuse commissie verschijnen. Een paar dingen zijn me opgevallen:
- De gesprekken die ik heb gehad waren érg inhoudelijk. Mocht je op gesprek uitgenodigd worden, bereid je dan goed voor. Vraag een uitgebreid onderzoeksvoorstel aan en lees je in.
- Er zijn belangrijke verschillen tussen universiteiten. Bij sommige word je geacht om naast je onderzoek onderwijstaken te vervullen, maar bij de UU bijvoorbeeld krijg je de gelegenheid om je alleen maar met onderzoek bezig te houden.
- Mijn werkervaring bleek doorslaggevend, en niet mijn studies of behaalde resultaten.
- In mijn geval ligt er al een zeer concreet onderzoeksvoostel, maar toch krijg ik de mogelijkheid om zélf vorm te geven aan het onderzoek.
Gefeliciteerd! Wat voor onderzoek ga je verrichten?quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 11:27 schreef speknek het volgende:
Grappig dat er ook binnen de universiteit zoveel verschil zit. Ik ben net aangenomen als promovendus aan de UU
Hm, merkwaardig. Ik wil juist graag onderwijstaken verrichten, en dus kan ik 0,1fte daarvoor krijgen bovenop de 0,9 fte die voor mijn onderzoekstaken staan.quote:maar binnen informatica/kunde moet je als inhuis aio zo goed als altijd wel onderwijstaken verrichten.
Ja, ik heb onlangs begrepen dat ik als mijn scriptie goed uitpakte vervolgonderzoek erop had kunnen doen. Maarja.quote:Overigens hier geen uitgebreide commissies, werkervaring en rat race, ik was afgestudeerd bij een van de mensen die over de sollicitatie ging, en die was bijzonder gecharmeerd van mij, bij de sollicitatie zelf schijnbaar wat goede dingen gezegd, en ik was zo goed als aangenomen. Voor m'n afstuderen had ik een 8,5, maar m'n cijfers zelf waren niet bepaald om over naar huis te schrijven. Ik hoor dat het zo vaker gaat.
Mijn scriptie is nog niet af.quote:Je afstudeerscriptie en wetenschappelijke interesse is naar mijn idee het belangrijkste.
Tof!quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 11:05 schreef Quoi het volgende:
Tijdens buluitreiking kwam mijn begeleidster met een leuke mededeling: toch subsidie voor een project, waarop ze graag mij zouden willen hebben. Kan zonder solliciteren zo aan de slag!
Ze mailt het projectvoorstel.....es effe kijken!
"Cognition based learning principles in games"quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 11:51 schreef Claudia_x het volgende:
Gefeliciteerd! Wat voor onderzoek ga je verrichten?
Ja bij ons is dat dus standaard. 10-15% maximaal aan onderwijs.quote:Hm, merkwaardig. Ik wil juist graag onderwijstaken verrichten, en dus kan ik 0,1fte daarvoor krijgen bovenop de 0,9 fte die voor mijn onderzoekstaken staan.
Het klinkt als een fantastisch onderwerp! (En het is ook iets waar ik in geïnteresseerd ben, spelenderwijs leren.) Ga je ook praktisch onderzoek verrichten (waardoor je wat meer 'in het leven' staat tijdens je onderzoek)?quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 12:11 schreef speknek het volgende:
"Cognition based learning principles in games"
Mijn onderzoek bestaat kort gezegd uit twee onderdelen:
1. Hoe werkt het leren (het maken van een cognitief model) in een virtuele training, en hoe kun je dus trainingen met een 3d wereld efficienter maken.
2. Welke principes maken een computerspel leuk, en hoe kun je dit toepassen in een virtuele training. Dus, hoe maak je bijvoorbeeld een brandweeroefening leuk om te doen, zodat mensen meer geneigd zijn hier tijd en aandacht aan te besteden.
Ik wil verder niet opscheppen, maar ik denk dat ik het leukste onderzoek van het land heb.
quote:Op woensdag 8 augustus 2007 22:53 schreef thaleia het volgende:
En daarbij is het fijn als je geen zes had voor je scriptie.
Serieus, een zes?quote:
lol, don't worry, ik ga helemaal niet op een promotieplaats solliciteren, de wetenschap is veilig hoor.quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 12:28 schreef speknek het volgende:
[..]
Serieus, een zes?, dat is meestal een "laat hem nog dit en dat voor de vorm doen, geef hem een zes, dan zijn we er vanaf" cijfer
.
Je afstudeeronderzoek is gewoon het belangrijkste voor je sollicitatie, aangezien dat het enige echt wetenschappelijke is dat je gedaan hebt tijdens de opleiding. Tenzij je natuurlijk al gepubliceerd hebt, in welk geval dat beter is.
Ik vermoed dat ze met games toch meer in de richting van grote 3d werelden denkenquote:Op vrijdag 24 augustus 2007 12:31 schreef Claudia_x het volgende:
Heb je toevallig nog budget over voor een Flash-programmeur?
Empirisch onderzoek kunnen doen is voor mij ook een basisvoorwaarde geweest. Ik word 'gestigmatiseerd' als een theoreticus, maar ik ben ontzettend blij dat ik zometeen niet alleen maar eenzaam in een kamertje zit.
-Edit- Oh, en waar kom je te werken?
Huh? Wat hij daar beschrijft is toch praktisch onderzoek?quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 12:19 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het klinkt als een fantastisch onderwerp! (En het is ook iets waar ik in geïnteresseerd ben, spelenderwijs leren.) Ga je ook praktisch onderzoek verrichten (waardoor je wat meer 'in het leven' staat tijdens je onderzoek)?
Dat hoeft niet. Je zou ook een cognitief model kunnen maken op basis van onderzoeksresultaten die anderen behaald hebben. Sterker nog, je zou een cognitief model kunnen maken dat geen betrekking heeft op wat mensen doen maar wat jij dénkt dat ze doen. Chomsky is daar ook een aardig eind mee gekomen.quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 14:20 schreef thabit het volgende:
[..]
Huh? Wat hij daar beschrijft is toch praktisch onderzoek?
Ah, op zo'n manier! Nou ja, ik zinspeelde niet op het doel maar op de methode.quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 17:11 schreef speknek het volgende:
Ik denk dat thabit bedoelde dat mijn onderzoek een bepaald toegepast (praktisch) nut dient.
quote:lol, don't worry, ik ga helemaal niet op een promotieplaats solliciteren, de wetenschap is veilig hoor.
Dat is dus het suffe van een land dat een kenniseconomie wil zijn en gewoon niet investeert. Kijk iemand die echt totaal niet geinteresseerd is in onderzoek kun je ook met betere mogelijkheden na de promotie, en met een beter salaris, niet paaien. Maar een heleboel anderen wel en daar zit een boel talent tussen dat je nu laat lopen. Vooral in de technische richtingen.quote:Op vrijdag 24 augustus 2007 19:15 schreef Knakker het volgende:
Ik snap het wel, want er zijn maar weinig promovendi op mijn afstudeergebied (de RuG had er één toen ik afstudeerde) - iedereen wil het bedrijfsleven in... en zo ook ik![]()
Dat is het ook niet in absoluut opzicht, maar het is relatief wel lager in verhouding tot medestudenten die het bedrijfsleven in gaan. Tenminste, dat is mijn ervaring. Je kunt er goed van rondkomen, maar als je echt voor het geld gaat, dan zijn er betere alternatieven. Ik verdien nu na één jaar werkervaring bijna twee keer zoveel als mijn voormalige medestudenten die zijn gaan promoveren (daar staat geloof ik een vast salaris voor per jaar van je promotie).quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 20:13 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vind het salaris helemaal niet zo laag.![]()
Ik denk inderdaad ook dat het verschilt per sector. Zo denk ik dat het juist een voordeel kan zijn in de technische sector, omdat het arbeidsethos van de technici in het bedrijfsleven meer overeenkomt met dat van de academische wereld.quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 20:13 schreef thaleia het volgende:
Daar lees je verschillende berichten over, het ene onderzoek roept dat het een nadeel is, volgens het andere is het juist een voordeel. Zal wel verschillen per sector, per bedrijf en per persoon. Kortom, niet druk om maken, als jij graag wil promoveren gewoon doen
Jij verdient na één jaar werkervaring zo'n 4400 euro bruto?quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 20:18 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Dat is het ook niet in absoluut opzicht, maar het is relatief wel lager in verhouding tot medestudenten die het bedrijfsleven in gaan. Tenminste, dat is mijn ervaring. Je kunt er goed van rondkomen, maar als je echt voor het geld gaat, dan zijn er betere alternatieven. Ik verdien nu na één jaar werkervaring bijna twee keer zoveel als mijn voormalige medestudenten die zijn gaan promoveren (daar staat geloof ik een vast salaris voor per jaar van je promotie).
"Een goedbetaalde luizenbaan", was de omschrijving van een vriend die steevast tegen elven kwam opdagen, 's avonds at in de mensa en dan nog een paar uurtjes doorwerkte om vervolgens direct door te gaan naar de kroeg. Maar dat gold voor de eerste drie jaar en aan het eind was het wel echt stressen.quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 21:06 schreef speknek het volgende:
de aio's die ik ken die omschrijven het toch meer als een echte ambtenarenbaan.
Het hele traject is hier anders, duurt in totaal zo'n vijf jaar waarvan je de eerste twee jaar min of meer fulltime in de schoolbaken zit. Daarna kies je een project en een begeleider, het is niet zo dat je sollicitieert naar een baan, zoals in Nederland.quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 16:32 schreef floris.exe het volgende:
Shivo
Wat bedoel je met dat het in Amerika veel studentikozer is, dat promoveren?
Ik heb het daar een tijdje geleden ook eens met een groepje mensen over gehad. Onze conclusie was dat er bepaalde bedrijfstakken zijn waar het een voordeel is, maar zeker niet overal. Er zijn nogal wat bedrijven die liever iemand op jongere leeftijd binnenhalen en diegene vervolgens intern verder vormen, waarbij de studie als een set basisvaardigheden dient en voldoende daarvoor is. Anderzijds zijn er ook bedrijfstakken waar het wel degelijk als meerwaarde wordt gezien, in het bijzonder natuurlijk als de kennis en vaardigheden opgedaan bij het promoveren direct inzetbaar zijn. Mijn geval is daar een voorbeeld van, de academische en bedrijfsmatige variant van financiële wiskunde hebben voldoende overlap om bedrijven zeer geïnteresseerd te laten zijn in promovendi.quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 20:10 schreef floris.exe het volgende:
Ik had trouwens nog een vraagje. Stel je gaat promoveren en je behaalt je doctortitel, maar je besluit vervolgens niet verder te gaan in de wetenschap, maar het bedrijfsleven op te zoeken. Is de doctortitel een voordeel in dat geval op het gebied van onder andere kansen en salaris, of kan het juist ook een nadeel zijn (dergelijke mensen hebben immers toch een bepaald stoffig imago)?
Ga er maar van uit dat die situatie eerder zal gaan verslechteren dan verbeteren. Ik zie het hier om me heen ook. Briljante mensen die zeer veel moeite moeten doen om elk jaar weer een aanstelling te krijgen en daarvoor ook elk jaar weer naar de andere kant van de wereld moeten verhuizen. Vaste banen, vergeet het maar, dat willen ze alleen nog maar meer vervangen voor tijdelijke.quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 19:45 schreef thaleia het volgende:
[..]
Heel dom. Wie weet wat Knakker allemaal voor briljants had kunnen publicerenEn wie weet wat voor briljants al diegenen die na hun promotie geen zin hebben om te sappelen met kortlopende contracten en hun heil elders zoeken nog hadden kunnen publiceren. Ik hoop voor degenen uit dit topic die binnenkort gaan beginnen dat daar snel wat aan wordt gedaan, maar goed, als dat niet gebeurt hebben ze in elk geval vier jaar lang iets superinteressants kunnen doen en dat neemt niemand je meer af.
Ik denk niet dat het hoogste IQ vooral geconcentreerd is bij de promovendi (academische wereld). Het is vaak een bewuste keuze, de keuze tussen bedrijfsleven en wetenschap. En die keuze is heel vaak niet gebaseerd op intellectuele vermogens, maar op motivatie, ambitie enzovoort. Oude studiegenoten van mij die nu bezig zijn met hun promotieonderzoek voorzie ik bijvoorbeeld regelmatig van adviezen op het gebied van statistiek en methodologie, terwijl ik zelf gewoon in het bedrijfsleven werkzaam ben.quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 22:41 schreef Kebab het volgende:
Weet je wat ik me nu opeens afvraag? Zijn jullie nu de slimsten van Nederland? Hebben de posters in dit topic nu het hoogste IQ van Nederland? En heeft IQ en IQ alleen jullie aan de top gebracht of hebben andere zaken/talenten ook een bijdrage geleverd aan jullie succes?
Ja inderdaad, ik kan het mij bij iets dergelijks wel voorstellen. Ik denk dat dat voor meer bètawetenschappen geldt.quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 22:15 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Ik heb het daar een tijdje geleden ook eens met een groepje mensen over gehad. Onze conclusie was dat er bepaalde bedrijfstakken zijn waar het een voordeel is, maar zeker niet overal. Er zijn nogal wat bedrijven die liever iemand op jongere leeftijd binnenhalen en diegene vervolgens intern verder vormen, waarbij de studie als een set basisvaardigheden dient en voldoende daarvoor is. Anderzijds zijn er ook bedrijfstakken waar het wel degelijk als meerwaarde wordt gezien, in het bijzonder natuurlijk als de kennis en vaardigheden opgedaan bij het promoveren direct inzetbaar zijn. Mijn geval is daar een voorbeeld van, de academische en bedrijfsmatige variant van financiële wiskunde hebben voldoende overlap om bedrijven zeer geïnteresseerd te laten zijn in promovendi..
als er een ding kut was aan het promoveren was het wel onderwijs te geven aan ongemotiveerde kutgeneeskundestudentjesquote:Op vrijdag 10 augustus 2007 12:05 schreef Quoi het volgende:
Juist het lesgeven lijkt me erg leuk om erbij te doen! Zie in de toekomst ook wel een baan voor me: 50% wetenschap, 50% onderwijs....
Vandaag weer een paar motivatiebrieven schrijven, want weer wat leuke vacatures gezien.
Ongemotiveerde kutgeneeskundestudentjes? En dan te bedenken dat zo iemand later mensen moet gaan behandelenquote:Op zondag 26 augustus 2007 00:29 schreef Re het volgende:
[..]
als er een ding kut was aan het promoveren was het wel onderwijs te geven aan ongemotiveerde kutgeneeskundestudentjes
je wil niet weten wat voor dom spul er af en toe tussen zat... maar goed, bygonesquote:Op zondag 26 augustus 2007 00:32 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Ongemotiveerde kutgeneeskundestudentjes? En dan te bedenken dat zo iemand later mensen moet gaan behandelen.
ik werk bij Elsevier als wetenschappelijk publicatie manager voor de farmaceutische industrie. Ik ben gepromoveerd als medisch/klinisch farmacoloog op gebied van migraine aan de Erasmus Universiteit.quote:Op zondag 26 augustus 2007 00:48 schreef Shivo het volgende:
Waar ben je terecht gekomen Re en wat voor onderzoek heb je gedaan? Is er nog hoop na de postdoc?![]()
Hey, dat klinkt erg goed! Dat heb je mooi gedaan, Requote:Op zondag 26 augustus 2007 00:50 schreef Re het volgende:
[..]
ik werk bij Elsevier als wetenschappelijk publicatie manager voor de farmaceutische industrie. Ik ben gepromoveerd als medisch/klinisch farmacoloog op gebied van migraine aan de Erasmus Universiteit.
En ik had altijd de illusie dat juist geneeskundestudenten tien keer meer gemotiveerd waren dan de gemiddelde student.quote:Op zondag 26 augustus 2007 00:29 schreef Re het volgende:
[..]
als er een ding kut was aan het promoveren was het wel onderwijs te geven aan ongemotiveerde kutgeneeskundestudentjes
Haha, ik ben zelf ook zo'n geneeskundestudentje geweest....... en het vakgebied dat ik ze zal onderwijzen was ook bepaald niet geliefd. Toch denk ik - omdat ik er zelf ook eentje ben geweest - dat ik ze genoeg kan vertellen (nu al!) erover... Ik denk maar aan die 3 gemotiveerden die ertussen zitten.quote:Op zondag 26 augustus 2007 00:29 schreef Re het volgende:
[..]
t Heet nog steeds t Trigon-gebouw hoorquote:Op donderdag 30 augustus 2007 15:30 schreef Shivo het volgende:
Gefeliciteerd. Radboud is ook lekker vanwege het salaris daar. En omdat ze het beste instituut van Nederland hebben, het Donders instituut. Heb ik nog stage gelopen toen het nog Trigon heette.![]()
Nou, voor wiskunde geldt dat in ieder geval niet (zonder mezelf op de borst te willen kloppen of zo hoor) en ik denk dat dat voor veel van de "niet-empirische" richtingen geldt. Actief iets origineels (waarin je natuurlijk verschillende gradaties hebt) bijdragen op internationaal onderzoeksniveau vereist duidelijk meer intellectuele capaciteiten dan het afronden van de studie (wat passiever is en in principe geen originaliteit vereist).quote:Op donderdag 30 augustus 2007 11:04 schreef Durango79 het volgende:
[..]
Persoonlijk denk ik ook dat iedereen die zijn diploma haalt aan de universiteit ook geschikt is om te promoveren. Je moet alleen over een flinke portie doorzettingsvermogen beschikken en je moet je in kunnen leven in het onderzoek. Je hoeft het niet meteen 100% leuk te vinden, maar je moet het gevoel hebben dat je het onderzoek 'eigen' kan maken.
[..]
Dank je wel!quote:Op donderdag 30 augustus 2007 15:30 schreef Shivo het volgende:
Gefeliciteerd. Radboud is ook lekker vanwege het salaris daar. En omdat ze het beste instituut van Nederland hebben, het Donders instituut. Heb ik nog stage gelopen toen het nog Trigon heette.![]()
Waarschijnljk moet je om de salaristabellen van het ziekenhuis te bekijken inloggen als medewerker...quote:Op donderdag 30 augustus 2007 16:42 schreef Durango79 het volgende:
[..]
Dank je wel!
Ik kan op de website van het Radboud niks vinden over het salaris van een promovendus. Er staat dat het in schaal 10a zit, maar die kan ik niet vinden in de cao-umc. Is het niet de standaard 1950 euro per maand in je eerste jaar dan?
Je kunt ook promoveren door alle originele ideeen van je promotor uit te werkenquote:Op donderdag 30 augustus 2007 16:06 schreef keesjeislief het volgende:
Nou, voor wiskunde geldt dat in ieder geval niet (zonder mezelf op de borst te willen kloppen of zo hoor) en ik denk dat dat voor veel van de "niet-empirische" richtingen geldt. Actief iets origineels (waarin je natuurlijk verschillende gradaties hebt) bijdragen op internationaal onderzoeksniveau vereist duidelijk meer intellectuele capaciteiten dan het afronden van de studie (wat passiever is en in principe geen originaliteit vereist).
Kun je iets meer vertellen over die 'nijmeegse letterentaferelen' ?quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 19:45 schreef thaleia het volgende:
[..]
Dat is dus het suffe van een land dat een kenniseconomie wil zijn en gewoon niet investeert. Kijk iemand die echt totaal niet geinteresseerd is in onderzoek kun je ook met betere mogelijkheden na de promotie, en met een beter salaris, niet paaien. Maar een heleboel anderen wel en daar zit een boel talent tussen dat je nu laat lopen. Vooral in de technische richtingen.
Bij ons in het middelbaar onderwijs precies hetzelfde: maak een beroep zo onaantrekkelijk dat alleen degenen die echt willen, en degenen die niets beters kunnen vinden, nog solliciteren en je visvijver wordt wel erg armzalig bevolkt.
Heel dom. Wie weet wat Knakker allemaal voor briljants had kunnen publicerenEn wie weet wat voor briljants al diegenen die na hun promotie geen zin hebben om te sappelen met kortlopende contracten en hun heil elders zoeken nog hadden kunnen publiceren. Ik hoop voor degenen uit dit topic die binnenkort gaan beginnen dat daar snel wat aan wordt gedaan, maar goed, als dat niet gebeurt hebben ze in elk geval vier jaar lang iets superinteressants kunnen doen en dat neemt niemand je meer af.
En dat is waarom het hier soms toch nog kriebelt en waarom ik promovendi, die ik om veel redenen bepaald niet benijd, om 1 reden absoluut wel benijd: ze zijn bezig met iets dat ze inhoudelijk echt ontzettend interessant vinden. Dat is echt veel waard. Als ik ooit een manier vind om onderzoek te doen zonder "Nijmeegse letterentaferelen" dan doe ik het
Dat is ook zo, het hangt ook erg van je instelling en van de cultuur af. In Duitsland en Engeland bestaan er ook driejarige promotietrajecten waarbij het hele pad voor je wordt uitgestippeld en je continu aan de hand wordt genomen, in NL heb je dat niet in zo'n vorm volgens mij. Ik doe wat dat betreft een NL-stijl promotie, m'n promotor doet weinig behalve mijn teksten doorlezen, me steeds doorzagen op punten die ik hem de dag ervoor ook al had uitgelegd en uiteindelijk zijn naam boven 'onze' artikelen zetten.quote:Op donderdag 30 augustus 2007 21:43 schreef speknek het volgende:
[..]
Je kunt ook promoveren door alle originele ideeen van je promotor uit te werken. Of bij wiskunde promoveren op een verdere onboeiende uitwerking in een redelijk voorgekauwd kleine nicherichting, waar je dus niet bijster origineel voor hoeft te zijn.
Maar goed, daar moet je natuurlijk ook maar vier jaar zin in hebben.
Ik werk in Nijmegen, bij Letteren, en bij ons is het idd anders dan eerder beschreven. Sfeer op de afdeling is goed, promovendi worden gewoon betrokken bij activiteiten en ik heb veel vrijheid te doen wat ik wil (mits het natuurlijk binnen het project past). Qua onderwijs geven en opleiding krijgen kan ook bijna alles. Het contatc met mijn promotoren en begeleiders is ook prima trouwens, en ik heb niet het idee dat ik de uitzondering ben hier op de afdeling (lopen zo'n 5 promovendi rond)...quote:Op vrijdag 31 augustus 2007 00:57 schreef Dunckie het volgende:
[..]
Kun je iets meer vertellen over die 'nijmeegse letterentaferelen' ?
Boekje besteld! Thx!quote:Op donderdag 30 augustus 2007 11:04 schreef Durango79 het volgende:
Daarnaast heb ik veel gehad aan het boek 'Promoveren?' van Herman Lelieveldt. Je kan het bij bol.com bestellen voor ongeveer 15 euro.
Dat zou dus betekenen dat er bij de betreffende vacature geen onderwijstaken zijn inbegrepen?quote:Op maandag 3 september 2007 11:32 schreef speknek het volgende:
Hier is het altijd vier jaar, maar goed, dat is inclusief lesgeven. Soms als dat er niet bij zit, wordt het inderdaad 3,5 jaar.
Vandaag begonnen.
Tsja het zou kunnen. Anders wordt het wel heel krap inderdaad.quote:Op maandag 3 september 2007 11:38 schreef _Arual_ het volgende:
Dat zou dus betekenen dat er bij de betreffende vacature geen onderwijstaken zijn inbegrepen?Daar heb ik nog nooit van gehoord.
Het valt er binnen, moet inderdaad ook nog wel wat dingen leren die ik niet in de opleiding heb gehad. Ik hoorde net dat ze binnenkort willen dat aio's ook nog eens 20 ECTS per jaar gaan halen. Vind ik een beetje raar, want inclusief onderwijstaken ben je zo elk jaar een half jaar met andere dingen bezigquote:Hoe zit het eigenlijk met het volgen van onderwijs? Doe je dat nog naast de 40 uur per week dat je promoveert, of valt het daar (gedeeltelijk) binnen?
Opstarten is altijd lastig hehquote:Vandaag begonnen, en je zit nu tijdens werktijd al te FOK!ken?![]()
Wist ik het maar. Het wordt als volgt geformuleerd:quote:Op maandag 3 september 2007 15:13 schreef floris.exe het volgende:
_Arual_, hoe moet ik mij die concrete resultaten voorstellen? Gaat het om verwachte uitkomsten? Of meer welke soort resultaten je wilt hebben en wat je daarmee gaat doen?
quote:U kunt naar een van deze plaatsen solliciteren door een kort voorstel (2 A4) te schrijven waarin aandacht besteed wordt aan vraagstelling, methode, planning en concrete resultaten.
quote:Op zondag 26 augustus 2007 11:51 schreef _Arual_ het volgende:
[..]
En ik had altijd de illusie dat juist geneeskundestudenten tien keer meer gemotiveerd waren dan de gemiddelde student.![]()
Niet te moeilijk over doen. Het gebeurt zelden, althans in de biomedische hoek, dat een onderzoeksvoorstel zo wordt uitgevoerd als beschreven. Dat is niet per se slecht, de situatie verandert gewoon wanneer er nieuwe resultaten zijn.quote:Op maandag 3 september 2007 14:35 schreef _Arual_ het volgende:
Ik ben nu bezig met een beknopt promotievoorstel (2 A4 maximaal) waarin ik iets moet vertellen over vraagstelling, methode, planning en concrete resultaten. Nu heb ik het onderwerp wel goed in mijn hoofd zitten. Maar over planning en concrete resultaten ben ik nu al tijden na aan het denken. Dat vind ik erg moeilijk voorstelbaar nog. Iemand nog tips?
Kun je niet gewoon iets zeggen over wat je onderzoek nou bijdraagt aan de wetenschap en eventueel aan de praktijk. Wat heb je er aan?quote:Op maandag 3 september 2007 15:19 schreef _Arual_ het volgende:
[..]
Wist ik het maar. Het wordt als volgt geformuleerd:
[..]
Thx, wil ik gebruiken om inspiratie op te doen voor mijn scriptiequote:Op zondag 2 september 2007 22:43 schreef thaleia het volgende:
Het is de openbare verdediging van je proefschrift. Iedere belangstellende mag daar binnenlopen.
Wat moet ik me hierbij voorstellen qua vakken? Ik bedoel, je hebt toch al je inhoudelijke en onderzoeksmethode vakken gedaan? Dat was neem ik aan de voorwaarde voor toelating toch?quote:Op maandag 3 september 2007 11:38 schreef _Arual_ het volgende:
[..]
Hoe zit het eigenlijk met het volgen van onderwijs? Doe je dat nog naast de 40 uur per week dat je promoveert, of valt het daar (gedeeltelijk) binnen?
Even van de website van de RU geplukt:quote:Op woensdag 5 september 2007 08:04 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Wat moet ik me hierbij voorstellen qua vakken? Ik bedoel, je hebt toch al je inhoudelijke en onderzoeksmethode vakken gedaan? Dat was neem ik aan de voorwaarde voor toelating toch?
quote:Cursussen voor promovendi
Reflectie op wetenschappelijk handelen
Onze universiteit hecht er zeer aan dat alle promovendi korte tijd gestructureerd nadenken en discussiëren over de ethische, maatschappelijke en wetenschapstheoretische aspecten van het eigen onderzoek.
Morele aspecten van wetenschap
Overige cursussen
Academic Writing
Advanced Conversation
Oral presentation
Schrijven van wetenschappelijke teksten
Wetenschapsjournalistiek
Management voor promovendi
Workshop 'De promotie in eigen regie'
Ontwerp en uitvoering van een promotieproject
Presenteren eigen onderzoek
Didactiek in de praktijk
Leertraject: Basiskwalificatie onderwijs
In bioinformatica?quote:Op zondag 26 augustus 2007 06:53 schreef Shivo het volgende:
Ah, ik ben ook op het Erasmus gepromoveerd, als bioinformaticus op de afdeling Hematologie. Leuke tijd, nu postdoc. Ook leuk, maar ik vraag me wel eens af of hier wel een beetje fatsoenlijke toekomst in zit.
Nee, in science. Het is een leuke baan maar je werkt heel hard voor weinig geld en waardering.quote:
minder hard werken een optie?quote:Op woensdag 5 september 2007 15:44 schreef Shivo het volgende:
[..]
Nee, in science. Het is een leuke baan maar je werkt heel hard voor weinig geld en waardering.
Ik weet niet of ik de enige in dit topic ben die dit zo ziet, maar minder hard werken is nauwelijks een optie. Als je vooruit wil met je carriere heb je aansprekende resultaten nodig - voor gewoon hard werken gaat niemand je belonen. Voor aansprekende resultaten wel en de kans dat je die krijgt is evenredig met het aantal uren dat je maakt. Waar ik werk is 60 uur werken normaal voor postdocs (onderzoekers die gepromoveerd zijn maar (nog) geen vaste aanstelling hebben). In Nederland is dit minder maar iemand die echt verder wil in de science kan beter geen postdoc in Nederland doen.quote:
Ik ben nu twee dagen promovendus en ik heb nooit ook maar één vak gehad over statistiek en methodologie. Niet iedere sollicitatiecommissie hecht daar evenveel waarde aan. Mijn promotor is van mening dat je dat soort dingen wel kunt bijspijkeren. Volgende week begin ik meteen aan mijn eerste bijspijkercursus.quote:Op woensdag 5 september 2007 08:04 schreef RobertoCarlos het volgende:
Wat moet ik me hierbij voorstellen qua vakken? Ik bedoel, je hebt toch al je inhoudelijke en onderzoeksmethode vakken gedaan? Dat was neem ik aan de voorwaarde voor toelating toch?
Waar zit jij dan?quote:Op woensdag 5 september 2007 17:42 schreef Shivo het volgende:
[..]
Ik weet niet of ik de enige in dit topic ben die dit zo ziet, maar minder hard werken is nauwelijks een optie. Als je vooruit wil met je carriere heb je aansprekende resultaten nodig - voor gewoon hard werken gaat niemand je belonen. Voor aansprekende resultaten wel en de kans dat je die krijgt is evenredig met het aantal uren dat je maakt. Waar ik werk is 60 uur werken normaal voor postdocs (onderzoekers die gepromoveerd zijn maar (nog) geen vaste aanstelling hebben). In Nederland is dit minder maar iemand die echt verder wil in de science kan beter geen postdoc in Nederland doen.
quote:Op woensdag 5 september 2007 18:10 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ben nu twee dagen promovendus en ik heb nooit ook maar één vak gehad over statistiek en methodologie. Niet iedere sollicitatiecommissie hecht daar evenveel waarde aan. Mijn promotor is van mening dat je dat soort dingen wel kunt bijspijkeren. Volgende week begin ik meteen aan mijn eerste bijspijkercursus.
Maar als onderzoeker in opleiding valt er altijd genoeg te leren, toch?
Op zich lekker voor je dat je dat kunt leren na je gewone studie. Ikzelf heb zelf kennelijk een iets te streng beeld van promoveren, namelijk dat je al basisvaardigheden van wetenschappelijk onderzoek zou moeten hebben voordat je begint met promoveren en dat je die dan gaat uitbreiden tot een 'echt' onderzoek.quote:Op woensdag 5 september 2007 18:10 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik ben nu twee dagen promovendus en ik heb nooit ook maar één vak gehad over statistiek en methodologie. Niet iedere sollicitatiecommissie hecht daar evenveel waarde aan. Mijn promotor is van mening dat je dat soort dingen wel kunt bijspijkeren. Volgende week begin ik meteen aan mijn eerste bijspijkercursus.
Maar als onderzoeker in opleiding valt er altijd genoeg te leren, toch?
Ik werk op het Broad Institute, een samenwerking tussen Harvard en MIT. Geld boeit me niet zo, ik werk hier omdat de beste plek ter wereld is om kankeronderzoek te doen. Ik doe het juist om de vrijheid: de enige die me wat kan vertellen ben ik zelf. Natuurlijk heb ik wel een supervisor, maar die laat me bijna altijd mijn gang gaan. Er is niemand die controleert hoeveel uur ik hier ben. Een bijbaan is geen optie, het gaat namelijk niet om het aantal uren dat ik werk, maar om het aantal artikelen dat ik publiceer en die krijg je niet van lesgeven (hou ik sowieso niet van).quote:
ik begon heel dapper aan biologie iets tegen kanker uitwillen vinden of andere ziekten danwel daar aan mee werken...quote:Op woensdag 5 september 2007 22:53 schreef Shivo het volgende:
[..]
Ik werk op het Broad Institute, een samenwerking tussen Harvard en MIT. Geld boeit me niet zo, ik werk hier omdat de beste plek ter wereld is om kankeronderzoek te doen. Ik doe het juist om de vrijheid: de enige die me wat kan vertellen ben ik zelf. Natuurlijk heb ik wel een supervisor, maar die laat me bijna altijd mijn gang gaan. Er is niemand die controleert hoeveel uur ik hier ben. Een bijbaan is geen optie, het gaat namelijk niet om het aantal uren dat ik werk, maar om het aantal artikelen dat ik publiceer en die krijg je niet van lesgeven (hou ik sowieso niet van).
Ik wil uiteindelijk graag verder met wetenschap en dan is de beste methode. Ik heb weinig op met halve pogingen, het is alles of niets. Ik heb trouwens (momenteel) geen vriendin of gezin, dat scheelt.
Er zullen weinig banen zijn met zoveel persoonlijke vrijheid als wetenschapper; het frustrerende is dat niemand je begrijpt en dat er uit komt wat je er in stopt.
Het is niet zozeer streng, maar vooral kortzichtig. Het leuke van mijn promotor vind ik dat hij o.a. kijkt wat de bijdrage van de nieuwe promovendus zou kunnen zijn in het geheel. Mijn filosofieachtergrond (met name logica) hebben erg voor me gepleit. Ik heb daarnaast taalwetenschap gedaan, maar geen toegepaste taalwetenschap. Vandaar dat ik nooit met methodologie te maken heb gehad.quote:Op woensdag 5 september 2007 21:19 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Op zich lekker voor je dat je dat kunt leren na je gewone studie. Ikzelf heb zelf kennelijk een iets te streng beeld van promoveren, namelijk dat je al basisvaardigheden van wetenschappelijk onderzoek zou moeten hebben voordat je begint met promoveren en dat je die dan gaat uitbreiden tot een 'echt' onderzoek.
quote:Op woensdag 5 september 2007 20:47 schreef speknek het volgende:
[..]. Gefeliciteerd! We zijn tegelijk begonnen
.
Goed dat je dit zegt. Ik heb na mijn studie Nederlands nog één jaar Filosofie gestudeerd, omdat ik bepaalde filosofievakken bij nader inzien toch echt gemist had. Misschien compenseert het mijn gebrek aan onderzoeksscriptie.quote:Op donderdag 6 september 2007 06:32 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Mijn filosofieachtergrond (met name logica) hebben erg voor me gepleit.
In de biomedische hoek vindt je postdoc plekken op iedere hoek van de straat.quote:Op donderdag 6 september 2007 06:32 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Weten jullie hoe het zit met postdocs? Ik heb begrepen dat daar moeilijk aan te komen is!
aio plekken meer of minder?quote:Op donderdag 6 september 2007 15:51 schreef Shivo het volgende:
[..]
In de biomedische hoek vindt je postdoc plekken op iedere hoek van de straat.
Vergelijkbaar; misschien meer maar er zijn ook meer kandidaten voor.quote:
Ik bedoel het andersom: postdocplekken genoeg, maar moeilijk om kandidaten te vinden. Is dat (overal) zo?quote:Op donderdag 6 september 2007 15:51 schreef Shivo het volgende:
[..]
In de biomedische hoek vindt je postdoc plekken op iedere hoek van de straat.
Het is natuurlijk wel van belang wat voor soort onderzoek je gaat doen. Als het sterk kwantitatief onderzoek is, dan zul je eerder afgerekend worden op gebrek aan metholodogische kennis/ervaring dan wanneer het om kwalitatief onderzoek gaat. Bovendien is het ook maar net wie je concurrenten zijn, wie je collega's worden, en of ze je mogen en iets in je zien.quote:Op donderdag 6 september 2007 07:58 schreef _Arual_ het volgende:
[..]
Goed dat je dit zegt. Ik heb na mijn studie Nederlands nog één jaar Filosofie gestudeerd, omdat ik bepaalde filosofievakken bij nader inzien toch echt gemist had. Misschien compenseert het mijn gebrek aan onderzoeksscriptie.
Het was destijds kiezen: óf een onderzoeksscriptie, óf een algemene scriptie en daarbij nog een stage. Ik vond een stage erg belangrijk. Bovendien heeft die stage ervoor gezorgd dat ik publicaties heb die van doen hebben met mijn onderzoeksvoorstel, dus ik kan mijn keuze van destijds wellicht toch verantwoorden...
het was voor mij gewoon de logische stap na mavo-->mbo-->hbo-->master dan blijft er toch alleen AIO overquote:Op zaterdag 25 augustus 2007 22:55 schreef Shivo het volgende:
Nee, want promoveren heeft minstens zoveel te maken met doorzettingsvermogen en het vermogen keuzes te maken.
Nee, bij ons (en volgens mij toch overal) zijn er veel minder postdoc dan aio plaatsen, de meeste mensen moeten dus na hun doctor stoppen met de wetenschap.quote:Op donderdag 6 september 2007 20:43 schreef Claudia_x het volgende:
Ik bedoel het andersom: postdocplekken genoeg, maar moeilijk om kandidaten te vinden. Is dat (overal) zo?
Ik hoor van de promotoren die bij mijn project betrokken zijn wat anders. Er zijn wel minder postdocplekken dan aio-plaatsen, maar ze hebben moeite om postdocposities ingevuld te krijgen.quote:Op donderdag 6 september 2007 21:29 schreef speknek het volgende:
[..]
Nee, bij ons (en volgens mij toch overal) zijn er veel minder postdoc dan aio plaatsen, de meeste mensen moeten dus na hun doctor stoppen met de wetenschap.
Nee, voor dat soort plekken wordt over het algemeen een aantal jaar postdoc ervaring gevraagd. Of je moet mazzel hebben.quote:Op donderdag 6 september 2007 20:50 schreef kless het volgende:
Kan het zijn dat daar zoveel plekken voor zijn omdat de meeste anderen die geschikt zijn voor zo een functie al in de farmaceutische industrie zitten (en daar 2,4,8, x meer verdienen)
Ik denk dat ik zelf af zou haken als ik hoofdzakelijk kwantitatief onderzoek zou moeten doen. Mijn voorstel neigt ook totaal niet naar die kant. Tijdens mijn studie heb ik trouwens maar weinig statistiekachtige vakken gehad, zeker in vergelijking met andere studierichtingen.quote:Op donderdag 6 september 2007 20:49 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het is natuurlijk wel van belang wat voor soort onderzoek je gaat doen. Als het sterk kwantitatief onderzoek is, dan zul je eerder afgerekend worden op gebrek aan metholodogische kennis/ervaring dan wanneer het om kwalitatief onderzoek gaat. Bovendien is het ook maar net wie je concurrenten zijn, wie je collega's worden, en of ze je mogen en iets in je zien.
Als ik jou was, zou ik overigens niet uit mezelf over de gebreken beginnen. Benadruk je goede punten, en dat een AIO in opleiding is. Je verwacht (terecht) nog veel te leren.
De plek is toch altijd anders je kunt toch nooit het hele voorstel doorzien, soms zitten er andere dingen achter. Die voorstellen altijd mooischrijverij je moet natuurlijk wel intresse hebben in het onderwerp. Maar HET onderwerp bestaat volgensmij niet.quote:Op zondag 23 september 2007 19:42 schreef Quoi het volgende:
Pfft....beetje sollicitatiecrisis hier....Ik heb inmiddels de keuze uit drie banen, maar vind het echt ontiegelijk moeilijk en weet niet eens 100% zeker of DE plek ertussen zit... Morgen nog achter een vacature aanbellen waarvan ik maar niks hoor..maar die ik toch ook graag in de race houd.
Ben ik nu te kieskeurig, of..... ik bedoel: helemaal 100% achter een onderwerp staan is ook een erg nobel streven... Vind ik 80% ook goed genoeg?
*pieker*
Dat is altijd zo bij solliciteren en misschien wel bij elke keuze die je in je leven moet makenquote:Op zondag 23 september 2007 19:42 schreef Quoi het volgende:
Pfft....beetje sollicitatiecrisis hier....Ik heb inmiddels de keuze uit drie banen, maar vind het echt ontiegelijk moeilijk en weet niet eens 100% zeker of DE plek ertussen zit... Morgen nog achter een vacature aanbellen waarvan ik maar niks hoor..maar die ik toch ook graag in de race houd.
Ben ik nu te kieskeurig, of..... ik bedoel: helemaal 100% achter een onderwerp staan is ook een erg nobel streven... Vind ik 80% ook goed genoeg?
*pieker*
Je hebt ongelofelijk veel geluk dat je zo kunt kiezen. Maarrre willen ze jou wel?quote:Op zondag 23 september 2007 19:42 schreef Quoi het volgende:
*pieker*
ja maar dan nog kun je niet het hele project doorzien. In mijn geval heb ik gewoon de leukste plek (die mij wilden hebben) gekozen.quote:Op zondag 23 september 2007 21:13 schreef Fogel het volgende:
HET onderwerp bestaat wel, maar dan moet je zelf een project verzinnen en daar een geldschieter en een universiteit bij vinden ipv gaan solliciteren op vacatures...
Hehe, ik ben ook gepromoveerd een paar jaar geleden (Computer Science). Ik had het op een gegeven moment gehad met academia, het werken aan theoretische probleempjes, de continue funding-carrousel, de eenzaamheid (wel collega's maar nauwelijks team-projecten). Weinig carriere paden in academia, het is of: promotie -> post-doc -> vaste aanstelling als je mazzel hebt (en goed bent) of : promotie -> post-doc -> post-doc -> post-doc en dan alsnog de industrie in omdat je niet nog een tweejarig contract wil... Werk nu in de VS op de research afdeling van een groot gerespecteerd IT bedrijf..quote:Op donderdag 6 september 2007 22:28 schreef Shivo het volgende:
[..]
Nee, voor dat soort plekken wordt over het algemeen een aantal jaar postdoc ervaring gevraagd. Of je moet mazzel hebben.
Hoe lang heb je erover gedaan?quote:Op dinsdag 25 september 2007 19:49 schreef Frenkyboy het volgende:
[..]
Hehe, ik ben ook gepromoveerd een paar jaar geleden (Computer Science). Ik had het op een gegeven moment gehad met academia, het werken aan theoretische probleempjes, de continue funding-carrousel, de eenzaamheid (wel collega's maar nauwelijks team-projecten).
Ik weetquote:Op dinsdag 25 september 2007 19:49 schreef Frenkyboy het volgende:
[..]
Offtopic: Hey Shivo, je weet dat je hier geen inkomstenbelasting hoef te betalen als je op een J-1 visum zit he?![]()
eenmaal uit de academische wereld is het verdomd moeilijk weer terug te gaan...quote:Op dinsdag 25 september 2007 21:21 schreef Frenkyboy het volgende:
Ik zat al een jaartje of 6 in academia waarvan 4 als PhD. En "niet meer trekt" is te sterk verwoord hoor, de pluspunten zijn je eigen tijd indelen, interessant cutting edge onderzoek, slimme collega's. Ik heb gewoon besloten dat ik wat anders wilde. Als het je nu al niet trekt zou ik niet eens beginne. Ik sluit overigens niet uit dat ik nog eens terugga, maar dan als deeltijd UHD of prof met een nevenbaan in industrie. Best of both worlds!
Succesquote:Op donderdag 27 september 2007 12:04 schreef Quoi het volgende:
Ik heb gekozen, na een weekje piekeren, wikken en wegen. Ik heb gekozen voor het onderwerp dat het beste bij me past, maar vooral ook de werkomgeving en begeleiding. Mezelf realiserend dat je nooit weet of je de beste keuze hebt gemaakt. Een en ander moet nog even rond... als het goed is 1 november beginnen.
Mijn promotor gaat ook snel met pensioen (ongeveer als ik klaar ben)quote:Op donderdag 27 september 2007 13:34 schreef ColdFeet het volgende:
Ik heb eind volgende maand een gesprek bij de KU Leuven voor een promotieplek.
Volgens mij wel een leuke universiteit en een goeie prof (bijna met pensioen), het onderwerp weet ik nog niet zo goed te plaatsen... Volgens mij maak ik een heel goede kans.
Als dat m wordt, betekent dat wel dat manlief en ik deels gaan latten; hij kan z'n baan nu nog niet zomaar opzeggen (is niet slim iig) en ik wil dan toch minstens drie dagen in de week daar in Leuven zitten... Lastig.
Quoi, fijn dat je alles rond hebt. Het klinkt echt alsof je verstandig gekozen hebt
Ben wel benieuwd hoe je dat gaat ervaren, Belgie is volgens mij veel hierarchischer dan wat wij in Nederland gewend zijn. Wel een leuke stad en universiteit trouwens.quote:Op donderdag 27 september 2007 13:34 schreef ColdFeet het volgende:
Ik heb eind volgende maand een gesprek bij de KU Leuven voor een promotieplek.
Volgens mij wel een leuke universiteit en een goeie prof (bijna met pensioen), het onderwerp weet ik nog niet zo goed te plaatsen... Volgens mij maak ik een heel goede kans.
Als dat m wordt, betekent dat wel dat manlief en ik deels gaan latten; hij kan z'n baan nu nog niet zomaar opzeggen (is niet slim iig) en ik wil dan toch minstens drie dagen in de week daar in Leuven zitten... Lastig.
Quoi, fijn dat je alles rond hebt. Het klinkt echt alsof je verstandig gekozen hebt
Tof!quote:Op vrijdag 28 september 2007 20:48 schreef thabit het volgende:
Zo. Vandaag is er een paper van me geaccepteerd. Dat zijn de leuke momenten in het bestaan van een promovendus.
Uh, wat betekent dat percies? Is dat voor een artikel of zo? want als promovendus krijg je toch geen opdrachten voor papers meer?quote:Op vrijdag 28 september 2007 20:48 schreef thabit het volgende:
Zo. Vandaag is er een paper van me geaccepteerd.
Ok, want bij paper denk ik aan een verhaaltje/analyse als opdracht voor een vak.quote:Op zaterdag 29 september 2007 09:23 schreef thabit het volgende:
Misschien heeft het woord "paper" verschillende betekenissen. In mijn geval gaat het inderdaad om een artikel.
Ik snap er geen zak van, vanuit mijn afstudeerstage in één keer doorgerold in de promotieplek die ik wilde. Niet eens voor gesolliciteerd. En naar mijn weten stikt het van de vacatures: goede AIO's/OIO's (en ook analisten, maar dat terzijde) zijn momenteel schaars!quote:Op zondag 23 september 2007 19:42 schreef Quoi het volgende:
*pieker*
Verklaar je nader, want hier kan niemand wat mee...quote:Op zaterdag 29 september 2007 13:55 schreef Re het volgende:
analisten... ook een van e redenen waarom ik dat academische wereldje hebachter gelaten![]()
Ik snap m. Ik had al zo'n idee dat je dat er niet even snel tussendoor doet..quote:Op zaterdag 29 september 2007 10:12 schreef thabit het volgende:
Door het tijdschrift. En ik ben er veeeeeeeeeeeeeeeel tijd aan kwijt geweest. (a) Het leren van de theorie, (b) het uitvoeren van het onderzoek en (c) daarna ook nog eens goed opschrijven.
Maar of zoiets veel tijd kost hangt ook wel een beetje van het vakgebied af. In een wat minder theoretisch vakgebied zullen punt (a) en (c) niet zoveel tijd kosten en ben je beperkt tot punt (b).
Als promovendus werk je gewoon 70-90 uur per week, soms zelfs hele weekeinden en analisten hebben een lekkere 9-5 baan, daar moest alles omheen gepland worden, elk uurtje wat hun overwerkte compenseerde ze op een andere dag. dus ik zat vaak gewoon mijn analisten werk te doen terwijl ik wel betere dingen had te doen.quote:Op zaterdag 29 september 2007 13:57 schreef TeleluvR het volgende:
[..]
Verklaar je nader, want hier kan niemand wat mee...
Tsja, dat hoort er nu eenmaal bij, naast 'baanbrekend' onderzoek doen. Vergeet niet dat jij ook het leuke werk doet en dat zij heel hun leven hetzelfde blijven doen (ook tegen hetzelfde salaris, maar dat terzijde...)quote:Op zaterdag 29 september 2007 14:09 schreef Re het volgende:
[..]
Als promovendus werk je gewoon 70-90 uur per week, soms zelfs hele weekeinden en analisten hebben een lekkere 9-5 baan, daar moest alles omheen gepland worden, elk uurtje wat hun overwerkte compenseerde ze op een andere dag. dus ik zat vaak gewoon mijn analisten werk te doen terwijl ik wel betere dingen had te doen.
mja, baanbrekend (dat zijn er maar voor enkelen weggelegd hoor)... en nee leuk werk was het meestal niet, 8 van de 10 keer met experimenten om 8 uur beginnen alles opzetten en om 4-5 uur daadwerkelijk je resultaten te krijgen en te ontdekken dat je materiaal dood is ...quote:Op zaterdag 29 september 2007 14:10 schreef TeleluvR het volgende:
[..]
Tsja, dat hoort er nu eenmaal bij, naast 'baanbrekend' onderzoek doen. Vergeet niet dat jij ook het leuke werk doet en dat zij heel hun leven hetzelfde blijven doen (ook tegen hetzelfde salaris, maar dat terzijde...)
ik heb het in 4,5 jaar afgerond... ik deed onderzoek naar de werkingsmechanismen van antimigraine drugs in humaan in vitro materiaal (bloedvaten uit de hersenen) en zo te proberen migraine beter te begrijpen.quote:Op zaterdag 29 september 2007 14:53 schreef liesell het volgende:
Re, na die 4 jaar, heb je het kunnen afronden? Waarnaar deed je onderzoek?
Mag ik zo vrij zijn te vragen wat je nu voor werk doet ?
Heb je het nu over je huidige functie of over bio-informatica in het algemeen?quote:Op zondag 26 augustus 2007 06:53 schreef Shivo het volgende:
Ah, ik ben ook op het Erasmus gepromoveerd, als bioinformaticus op de afdeling Hematologie. Leuke tijd, nu postdoc. Ook leuk, maar ik vraag me wel eens af of hier wel een beetje fatsoenlijke toekomst in zit.
Gefeliciteerdquote:Op vrijdag 28 september 2007 20:48 schreef thabit het volgende:
Zo. Vandaag is er een paper van me geaccepteerd. Dat zijn de leuke momenten in het bestaan van een promovendus.
huh hoezo ??? AIO student, nu begint de studie pasquote:Op donderdag 29 november 2007 15:23 schreef Quoi het volgende:
* Quoi schopt dit topic weer ff omhoog
Ik begin maandag als aio, eindelijk!!![]()
Nog ff genieten van mijn vrije tijd nu. Vind het wel een erg spannend hoor, eindelijk student-af, nieuwe mensen, het werkende leven........*zucht*
Koudwatervrees i guess
Ja uhhhhhhh.......je weet wel wat ik bedoel... (stiekem is studeren ook te leuk om mee te stoppen)quote:Op donderdag 29 november 2007 15:24 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
huh hoezo ??? AIO student, nu begint de studie pas
Wat ik zeg het is nog een studiequote:Op donderdag 29 november 2007 15:29 schreef Quoi het volgende:
[..]
Ja uhhhhhhh.......je weet wel wat ik bedoel... (stiekem is studeren ook te leuk om mee te stoppen)
Aan jouw reactiesnelheid af te lezen valt het wel mee met de drukte bij jou (momenteel)?
Voor de zekerheid; praat je nu over jezelf of echt over het algemeen?quote:Op zaterdag 29 september 2007 14:09 schreef Re het volgende:
[..]
Als promovendus werk je gewoon 70-90 uur per week, soms zelfs hele weekeinden en analisten hebben een lekkere 9-5 baan
ik had het hier over mijzelf maar wist ook van anderen dat die toch aardig wat uurtjes in een week konden proppen. Sommige van mijn experimenten duurde van 08 uur tot 20 uur en als je er dan 5 hebt in een week moet je ook nog je andere werkzaamheden invullenquote:Op vrijdag 30 november 2007 20:28 schreef Koewam het volgende:
[..]
Voor de zekerheid; praat je nu over jezelf of echt over het algemeen?
Ik overweeg ook om te gaan promoveren... maar goed, ik zit nog in de bachelor
Dat is volgens mij alleen als je experimenteel onderzoek doet. Maar ja, waarom zou je dat willen doen? Je kunt beter iets theoretisch doen, daar leer je tenminste ook nog eens wat van.quote:Op vrijdag 30 november 2007 20:28 schreef Koewam het volgende:
[..]
Voor de zekerheid; praat je nu over jezelf of echt over het algemeen?
Ik overweeg ook om te gaan promoveren... maar goed, ik zit nog in de bachelor
dat is bullshit natuurlijk...quote:Op zaterdag 1 december 2007 13:18 schreef thabit het volgende:
[..]
Dat is volgens mij alleen als je experimenteel onderzoek doet. Maar ja, waarom zou je dat willen doen? Je kunt beter iets theoretisch doen, daar leer je tenminste ook nog eens wat van.
Als ik jouw berichtjes lees begrijp ik nooit of er ironie in zit. (hetgeen ik wel hoop overigens). Gebruik nou eens smileys of zo!quote:Op zaterdag 1 december 2007 13:18 schreef thabit het volgende:
[..]
Dat is volgens mij alleen als je experimenteel onderzoek doet. Maar ja, waarom zou je dat willen doen? Je kunt beter iets theoretisch doen, daar leer je tenminste ook nog eens wat van.
Maar jij deed medisch onderzoek toch? In die sector hoef je sowieso geen normale werktijden te verwachten. Bij mij is het totnutoe nog heel rustig, ik denk niet dat ik al een week veertig uur heb gedraaid exclusief pauzesquote:Op zaterdag 1 december 2007 13:13 schreef Re het volgende:
ik had het hier over mijzelf maar wist ook van anderen dat die toch aardig wat uurtjes in een week konden proppen. Sommige van mijn experimenten duurde van 08 uur tot 20 uur en als je er dan 5 hebt in een week moet je ook nog je andere werkzaamheden invullen
quote:Op zaterdag 1 december 2007 13:18 schreef thabit het volgende:
[..]
Hoezo ieks? Da's het mooiste van promoverenquote:Op dinsdag 4 december 2007 10:55 schreef Quoi het volgende:
Zat hier netjes om 9uur trouwens, en was de eerste van de afdeling.......ieks.
Hier is het vanaf de eerste dag een en al hectiek. We zijn in september begonnen en in november was de eerste data-afname al gepland voor een instrument dat nog ontwikkeld moest worden. We moesten zelfs nog alle scholen werven.quote:Op zondag 2 december 2007 12:08 schreef speknek het volgende:
[..]
Maar jij deed medisch onderzoek toch? In die sector hoef je sowieso geen normale werktijden te verwachten. Bij mij is het totnutoe nog heel rustig, ik denk niet dat ik al een week veertig uur heb gedraaid exclusief pauzes.
Die moeite neem ik al niet eens meer. Ik werk het liefst 's middags en 's avonds.quote:Op dinsdag 4 december 2007 11:06 schreef speknek het volgende:
[..]
Hoezo ieks? Da's het mooiste van promoveren. Okay, het nadeel is dat je op een gegeven moment moeite moet doen om er voor tien uur te zijn, maar toch.
Heerlijk! Maar ik ken mezelf en een beetje opgelegde discipline heb ik wel nodig.....quote:Op dinsdag 4 december 2007 11:09 schreef thabit het volgende:
[..]
Die moeite neem ik al niet eens meer. Ik werk het liefst 's middags en 's avonds.
Ik ben zo moe dat ik elke werkdag voor 10 uur 's avonds op bed lig...quote:Op dinsdag 4 december 2007 11:09 schreef thabit het volgende:
[..]
Die moeite neem ik al niet eens meer. Ik werk het liefst 's middags en 's avonds.
yup, werken met humaan materiaal dan ben je wel afhankelijk van operaties en donoren die op de vreemdste tijden overlijden...quote:Op zondag 2 december 2007 12:08 schreef speknek het volgende:
[..]
Maar jij deed medisch onderzoek toch? In die sector hoef je sowieso geen normale werktijden te verwachten. Bij mij is het totnutoe nog heel rustig, ik denk niet dat ik al een week veertig uur heb gedraaid exclusief pauzes.
Ha, daar heb ik wat aan. Dankjewel!! Ja ik zit bv te denken om iets te zoeken bij t FC Donders of Max Planck in Nijmegen, zeker omdat ik nu bij het Max Planck in Leipzig stage loop. Ik zal daar eens gaan kijken! Ik hoop dat mijn brede achtergrond helpt ipv cijfers...quote:Op dinsdag 4 december 2007 15:05 schreef mousemicky het volgende:
Hier een ervaringsdeskundige op het gebied van taalwetenschap:
Bij TW zijn er meestal meerdere (lees: een stuk of 10) gegadigden voor één plek. Met mooie cijfers voor je vakken en een hoge waardering voor je scriptie heb je dus zeker een pluspunt. ik moest iig bij alle sollicitaties een cijferlijst mee inleveren, waar ook aan gerefereerd werd. Motivatie en kennis van zaken is echter ook erg belangrijk. Investeer dus in je sollicitatiebrief en lees je in in het onderzoeksonderwerp! Vraag eventueel een uitgebreidere projectomschrijving op, en grijp dan ook je kans om je alsvast voor te stellen aan de toekomstige begeleider en een goede indruk te maken.
Verder: je kunt inderdaad reageren op vacatures (sites van universiteiten/ onderzoeksinstituten/academictransfer, staat nu een mooie op de site van de RU bij het FcDonders centrum if you're interested) of soms is er een uitnodiging zelf een voorstel te schrijven (op diezelfde sites). Dit komt echter veel minder voor, en kost je ook enorm veel tijd. Je moet natuurlijk een goed idee hebben en begeleiders/promotoren zien te vinden die je willen steunen.
In ieder geval succes!
Ja dat helpt wel, ook als je bijvoorbeeld meerdere onderzoeksrichtingen hebt gedaan. Alles draait natuurlijk om wetenschappelijke vermogens, en de meeste aio's komen zo van de opleiding af, dus daar differentieer je je al snel als je iets anders gedaan hebt. Maar dan moet het dus wel wetenschappelijk gericht zijn. Mijn resultaten waren niet om over naar huis te schrijven, maar ik deed m'n afstuderen gewoon heel goed, en daarnaast zat m'n afstudeerbegeleidster in de sollicitatiecommissie. Dat soort dingen zijn altijd wel belangrijk. Het Universitaire wereld is een echt netwerk wereldje, dus als je contacten hebt bij andere wetenschappelijke instanties in het buitenland, onderscheid je je aardig positief.quote:Op dinsdag 4 december 2007 15:13 schreef xienix84 het volgende:
Ik zal daar eens gaan kijken! Ik hoop dat mijn brede achtergrond helpt ipv cijfers...
Heb jij nou ook wat gehad aan je tijd in Japan? Of was je toen al begonnen met je AiO? Bedankt voor de reacties in ieder geval en netwerken lukt aardigquote:Op dinsdag 4 december 2007 15:40 schreef speknek het volgende:
[..]
Ja dat helpt wel, ook als je bijvoorbeeld meerdere onderzoeksrichtingen hebt gedaan. Alles draait natuurlijk om wetenschappelijke vermogens, en de meeste aio's komen zo van de opleiding af, dus daar differentieer je je al snel als je iets anders gedaan hebt. Maar dan moet het dus wel wetenschappelijk gericht zijn. Mijn resultaten waren niet om over naar huis te schrijven, maar ik deed m'n afstuderen gewoon heel goed, en daarnaast zat m'n afstudeerbegeleidster in de sollicitatiecommissie. Dat soort dingen zijn altijd wel belangrijk. Het Universitaire wereld is een echt netwerk wereldje, dus als je contacten hebt bij andere wetenschappelijke instanties in het buitenland, onderscheid je je aardig positief.
Ehm, nee, het zat toen zelfs in de weg, omdat ze me eerder wilden laten beginnen, maar ik dus naar Japan ging. Aanvankelijk was ik het ook niet geworden, maar een andere jongen uit Pakistan die nog een post-master op mijn onderwerp had gedaan. Helaas kwam zijn visum niet rond (bedankt Verdonk!), en kon ik toen ik terugkwam uit Japan toch zo weer aan de slag. Maar als ik daarna zou solliciteren, zou ik het zeker prominent in m'n brief hebben gezet.quote:Op dinsdag 4 december 2007 15:43 schreef xienix84 het volgende:
Heb jij nou ook wat gehad aan je tijd in Japan? Of was je toen al begonnen met je AiO? Bedankt voor de reacties in ieder geval en netwerken lukt aardig
Yep, en of je bij je eigen universiteit solliciteert, of bij een ander.quote:Op dinsdag 4 december 2007 15:52 schreef thabit het volgende:
Wat belangrijk is hangt ook van je vakgebied af denk ik.
Lage cijfers is toch ook geen probleem bij wiskunde? Als je maar cijfers haaltquote:Op dinsdag 4 december 2007 15:52 schreef thabit het volgende:
Wat belangrijk is hangt ook van je vakgebied af denk ik.
Ik heb m'n aio-plek aangeboden gekregen, wat sowieso de makkelijkste manier is om aan een baan te komen. Ik heb niet in het buitenland gestudeerd en heel weinig extracurriculaire activiteiten gedaan. Wel altijd hoge cijfers gehaald en een goed afstudeeronderzoek geleverd.
Het is opvallend dat veel mensen op hun eigen universiteit blijven. Ik kon er niet meer tegen om in Utrecht te blijven rondlopen dus een aanbod om daar te gaan promoveren heb ik ook vriendelijk afgeslagen.quote:Op dinsdag 4 december 2007 15:54 schreef speknek het volgende:
[..]
Yep, en of je bij je eigen universiteit solliciteert, of bij een ander.
Is dit té flauwquote:Op dinsdag 4 december 2007 15:58 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Lage cijfers is toch ook geen probleem bij wiskunde? Als je maar cijfers haalt
Ja precies! Dat heb ik nou ook. Ik heb een eventuele plek in Utrecht, en dat zou ook moeten lukken maar ik wil ook wel andere plekken zien. Ik ben er nog nieteens helemaal uit of ik wil in Nederland wil blijven. Maar goed, qua netwerken zal ik binnenkort eens rond gaan kijken of die nog wat wetenquote:Op dinsdag 4 december 2007 15:59 schreef thabit het volgende:
[..]
Het is opvallend dat veel mensen op hun eigen universiteit blijven. Ik kon er niet meer tegen om in Utrecht te blijven rondlopen dus een aanbod om daar te gaan promoveren heb ik ook vriendelijk afgeslagen.. Gelukkig had ik wat contacten met mensen in Leiden en zo ben ik daar terechtgekomen. Netwerken is dus wederom het sleutelwoord.
.
Als in, eigen universiteit heb je meer kans?quote:Op dinsdag 4 december 2007 15:54 schreef speknek het volgende:
[..]
Yep, en of je bij je eigen universiteit solliciteert, of bij een ander.
ben van de RUL naar Erasmus gegaanquote:Op dinsdag 4 december 2007 15:59 schreef thabit het volgende:
[..]
Het is opvallend dat veel mensen op hun eigen universiteit blijven. Ik kon er niet meer tegen om in Utrecht te blijven rondlopen dus een aanbod om daar te gaan promoveren heb ik ook vriendelijk afgeslagen.. Gelukkig had ik wat contacten met mensen in Leiden en zo ben ik daar terechtgekomen. Netwerken is dus wederom het sleutelwoord.
.
Dat is sowieso een goede tip, want het gaat er niet alleen om dat zij een goede werknemer krijgen maar ook dat jij 4 jaar lang een prettige werkgever hebt. (Het is voor mij een belangrijke reden geweest om een potentiële plaats af te slaan.)quote:Op dinsdag 4 december 2007 17:13 schreef Re het volgende:
Dus ook iets om rekening mee te houden is hoe stabiel is de department en doe vooral achtergrond onderzoek of ze al een interne kandidaat hebben...
Ja dat is het ook wel, ik weet wel plekken waar ik evt een goeie kandidaat zou kunnen zijn, maar ik vind die groep niet zo boeiend plus zou ik niet 4 jaar aan dat onderwerp willen werken.quote:Op dinsdag 4 december 2007 17:21 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat is sowieso een goede tip, want het gaat er niet alleen om dat zij een goede werknemer krijgen maar ook dat jij 4 jaar lang een prettige werkgever hebt. (Het is voor mij een belangrijke reden geweest om een potentiële plaats af te slaan.)
ik had een grafhekel aan mijn begeleidster, maar die was dan ook meer bezig om d'r zelf omhoog te werken. Probleem was dat ze wel slimmer was dan dat ik wasquote:Op woensdag 12 december 2007 23:31 schreef SpaRood het volgende:
Vraagje aan collega promovendi: hoe is jullie relatie met je begeleider? Ik krijg vaak te horen dat je je begeleider je beste vriend moet maken. Ik vrees dat ik niet echt een soepele relatie heb met mijn begeleider. Ik krijg ook nooit feedback...
Jij bent nu wel gepromoveerd? Ik weet niet hoe ik mijn relatie met mijn begeleider kan verbeteren. Ik ben open en heb geen geheimen ofzo...en ik probeer hem zo weinig mogelijk lastig te vallen met vragen enzo...ik heb ook geen vaste tijdslot met hem om dingen te bespreken...ik doe het voor mezelf, maar ik merk dat hij zijn andere promovendi anders behandelt..quote:Op donderdag 13 december 2007 00:06 schreef Re het volgende:
[..]
ik had een grafhekel aan mijn begeleidster, maar die was dan ook meer bezig om d'r zelf omhoog te werken. Probleem was dat ze wel slimmer was dan dat ik was
Ja is alweer tijdje geleden (6 jaar). Ga naar je professor voor vragen etc. hij/zij zal je heus wel helpen al is het maar om verplicht een (twee)wekelijkse meeting te hebben met je begeleider, je professor en jezelf.quote:Op donderdag 13 december 2007 00:15 schreef SpaRood het volgende:
[..]
Jij bent nu wel gepromoveerd? Ik weet niet hoe ik mijn relatie met mijn begeleider kan verbeteren. Ik ben open en heb geen geheimen ofzo...en ik probeer hem zo weinig mogelijk lastig te vallen met vragen enzo...ik heb ook geen vaste tijdslot met hem om dingen te bespreken...ik doe het voor mezelf, maar ik merk dat hij zijn andere promovendi anders behandelt..
Tja, zo zit die relatie kennelijk dus niet in elkaar dat dat lukt....quote:Op donderdag 13 december 2007 00:17 schreef Re het volgende:
[..]
Ja is alweer tijdje geleden (6 jaar). Ga naar je professor voor vragen etc. hij/zij zal je heus wel helpen al is het maar om verplicht een (twee)wekelijkse meeting te hebben met je begeleider, je professor en jezelf.
Precies, werken kan altijd nog.quote:Op maandag 28 januari 2008 14:25 schreef ColdFeet het volgende:
Zo, een bescheiden schopje
Ik heb, na veel wikken en wegen (vooral vanwege de vele praktische nadelen), twee weken geleden toch besloten om te gaan promoveren en daarmee een leuke baan bij een goed bureau afgeslagen. Er was zakelijk gezien meer te zeggen voor die baan, maar het bleef kriebelen...
Per 1 mei begin ik met een vierjarig onderzoek aan de KU Leuven.
quote:
Zo te horen heb jij geen idee wat een promotie inhoudt... Maar goed dat je HBO-er bent dan, kom je iig ook niet in aanmerking...quote:Op maandag 28 januari 2008 16:03 schreef Oksel het volgende:
Bij ons is 75% van het personeel gepromoveerd.. ik ben de enige HBO'er binnen het bedrijf (20 man). Ik vind promoveren meer een knutselstage. Lekker gesubsidieerd een onderzoek doen, beetje knutselen, etc. etc. Tenminste, als ik kijk naar de promovendi bij mij op mijn werk.. waar die op gepromoveerd zijn.. hm.
Knutselen is goed...straks heb je een goede uitvinding en dan stroomt het geld met bakken naar binnen.quote:Op maandag 28 januari 2008 16:03 schreef Oksel het volgende:
Bij ons is 75% van het personeel gepromoveerd.. ik ben de enige HBO'er binnen het bedrijf (20 man). Ik vind promoveren meer een knutselstage. Lekker gesubsidieerd een onderzoek doen, beetje knutselen, etc. etc. Tenminste, als ik kijk naar de promovendi bij mij op mijn werk.. waar die op gepromoveerd zijn.. hm.
Over het algemeen is het niveau in NL anders zeker niet slecht. Maar ik heb ook wel eens het idee, als er weer eens een bericht in de media verschijnt over een promovendus psychologie oid die een statistisch onderzoekje gedaan heeft en daar wat voor de hand liggende conclusies aan verbonden, dat het niet allemaal even intellectueel uitdagend is ja... Wat is zoal het vakgebied van de mensen in jouw bedrijf?quote:Op maandag 28 januari 2008 16:03 schreef Oksel het volgende:
Om tot zo'n conclusie te komen moet je heel wat werk verrichten...het opzetten van een goed gecontrolleerd experiment is zeker wel uitdagend.quote:Op maandag 28 januari 2008 19:40 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Over het algemeen is het niveau in NL anders zeker niet slecht. Maar ik heb ook wel eens het idee, als er weer eens een bericht in de media verschijnt over een promovendus psychologie oid die een statistisch onderzoekje gedaan heeft en daar wat voor de hand liggende conclusies aan verbonden, dat het niet allemaal even intellectueel uitdagend is ja... Wat is zoal het vakgebied van de mensen in jouw bedrijf?
Goh, in Belgie nog wel. Ik heb een blauwe maandag samengewerkt met een promovendus daar en wat me opviel is dat het er daar nogal hierarchisch aan toe gaat. Dat was ook in Leuven trouwens, geinig stadje en prachtige campus hebben ze daar.quote:Op maandag 28 januari 2008 14:25 schreef ColdFeet het volgende:
Zo, een bescheiden schopje
Ik heb, na veel wikken en wegen (vooral vanwege de vele praktische nadelen), twee weken geleden toch besloten om te gaan promoveren en daarmee een leuke baan bij een goed bureau afgeslagen. Er was zakelijk gezien meer te zeggen voor die baan, maar het bleef kriebelen...
Per 1 mei begin ik met een vierjarig onderzoek aan de KU Leuven.
Het is inderdaad in het algemeen vrij formeel, werd mij ook verteld. Maar ik haak in bij een kleine, vrij specifieke vakgroep, en dat is volgens mij echt wel een gezellige club. Leuke prof in ieder geval. Maar niet zo joviaal als mijn Nederlandse prof, nee.quote:Op maandag 28 januari 2008 21:01 schreef Shivo het volgende:
[..]
Goh, in Belgie nog wel. Ik heb een blauwe maandag samengewerkt met een promovendus daar en wat me opviel is dat het er daar nogal hierarchisch aan toe gaat. Dat was ook in Leuven trouwens, geinig stadje en prachtige campus hebben ze daar.
Overigens zou ik promoveren afraden aan iedereen die van plan is het bedrijfsleven in te gaan... dwz, voor niet-(bio)medici.
Ik geloof best dat je een baan kunt krijgen na je promotie, ook met technische studies. Maar voor je carriere in het algemeen is het niet per se een pluspunt en in veel gevallen loop je feitelijk een paar jaar achter.quote:Op maandag 28 januari 2008 21:26 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Het is inderdaad in het algemeen vrij formeel, werd mij ook verteld. Maar ik haak in bij een kleine, vrij specifieke vakgroep, en dat is volgens mij echt wel een gezellige club. Leuke prof in ieder geval. Maar niet zo joviaal als mijn Nederlandse prof, nee.
Ik verbaas me over je laatste opmerking! Als het gaat om mijn vakgebied, is daar juist bij gespecialiseerde bureaus ontzettend veel belangstelling voor gepromoveerden. En ik weet dat bijvoorbeeld Shell ontzettend zit te werven onder de bijna-Dr's bij technische natuurkunde. Om maar eens een paar voorbeelden te noemen.
Misschien praktisch uitdagend, dat zal zeker wel, maar er is op intellectueel niveau niets origineels aan het doen van bijv. een psychologisch experiment.quote:Op maandag 28 januari 2008 20:11 schreef SpaRood het volgende:
[..]
Om tot zo'n conclusie te komen moet je heel wat werk verrichten...het opzetten van een goed gecontrolleerd experiment is zeker wel uitdagend.
Ik zou jou afraden zulke 'adviezen' te geven als je blijkbaar niet voldoende op de hoogte bent. In bijv. de technische financiële industrie zit men te springen om mensen met een PhD in een quantitative finance-achtige richting.quote:Op maandag 28 januari 2008 21:01 schreef Shivo het volgende:
[..]
Overigens zou ik promoveren afraden aan iedereen die van plan is het bedrijfsleven in te gaan... dwz, voor niet-(bio)medici.
Ok, hier ben ik het mee eens...als je eenmaal het trucje kent...maar in de psychologie zijn heel veel varianten van experimenten, en het is wel intellectueel uitdagend om een origineel experiment te bedenken voor een interessante hypothese. Vaak ontwerp je een experiment voor een hypothese, en voor wat eenvoudigere hypothese kun je sterkere experimenten opzoeken, wat een trade-off is naar mijn mening. Ga je voor een ijzersterk experiment met eenvoudige hypothese, of een ingewikkelde hypothese, maar met zwak experiment. Ik kies voor het eerste.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 22:25 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Misschien praktisch uitdagend, dat zal zeker wel, maar er is op intellectueel niveau niets origineels aan het doen van bijv. een psychologisch experiment.
[..]
Daar geloof ik dus helemaal niks van, maar als empirisch onderzoeker ben ik graag bereid het tegendeel te accepteren als je data hebt die dit onderbouwen.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 22:25 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Misschien praktisch uitdagend, dat zal zeker wel, maar er is op intellectueel niveau niets origineels aan het doen van bijv. een psychologisch experiment.
[..]
Ik zou jou afraden zulke 'adviezen' te geven als je blijkbaar niet voldoende op de hoogte bent. In bijv. de technische financiële industrie zit men te springen om mensen met een PhD in een quantitative finance-achtige richting.
Mogelijkheden te over, kijk bijv. maar eens naar de vacatures op wilmott.com, een groot quantitative finance forum. Een greep uit de bovenste 10 of 15:quote:Op woensdag 30 januari 2008 01:04 schreef Shivo het volgende:
[..]
Daar geloof ik dus helemaal niks van, maar als empirisch onderzoeker ben ik graag bereid het tegendeel te accepteren als je data hebt die dit onderbouwen.
Daarnaast, nogmaals, je zult heus wel een baan kunnen krijgen na je promotie maar ik denk dat met name in die richtingen je beter direkt na je studie kunt werken. Volgens mij heb je meer aan vijf jaar werk ervaring dan aan vijf jaar promotie ervaring.
Daarnaast zijn mijn adviezen over het algemeen niet dwingend en ga ik dus lekker door met adviezen geven![]()
quote:The ideal candidate will have a first class science or mathematics degree, and a PhD in either those subjects or Computer Science or Quantitative Finance (Or MSc in Mathematical Finance).
quote:Due to an internal move into the front office my client would like to hire a PhD / DEA quantitative analyst with a minimum one year equity derivatives experience.
quote:Profile
- PhD Quantitative discipline (Math/Statistics/Physics etc)
Dat "volgens mij" van jou is dus nergens op gestoeld, behalve op onwetendheid.quote:A top Hedgefund in Mayfair requires a strong PhD graduate level hire for their expanding team.
De uitkomst is daarentegen wel weer origineel. Je voegt daadwerkelijk kennis toe aan de wereld, in plaats van dat je door een omweggetje op iets impliciets bent gestuit. En dat is toch hetgene wat een wetenschapper's hart sneller doet kloppen.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 22:25 schreef keesjeislief het volgende:
Ligt aan het experiment.quote:Op dinsdag 29 januari 2008 22:25 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Nee hoor, je bent me wat te kreatief met conclusies trekken. Nogmaals, ik denk dat je met vijf jaar werken bij een bank meer carriere opbouwt dan met vijf jaar promotie onderzoek. Dat Wilmott een paar vacatures heeft zegt me niet zoveel. Maar aan de andere kant kan ik het tegendeel ook niet bewijzen en de waarheid zal wel ergens in het midden liggen. Je kunt mij van onwetendheid betichten, maar als jij op deze manier onderzoek doet kom je ook niet ver.quote:Op woensdag 30 januari 2008 19:39 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Mogelijkheden te over, kijk bijv. maar eens naar de vacatures op wilmott.com, een groot quantitative finance forum. Een greep uit de bovenste 10 of 15:
[..]
[..]
[..]
[..]
Dat "volgens mij" van jou is dus nergens op gestoeld, behalve op onwetendheid.
Ken je James Simons?quote:Op woensdag 30 januari 2008 21:44 schreef Shivo het volgende:
[..]
Nee hoor, je bent me wat te kreatief met conclusies trekken. Nogmaals, ik denk dat je met vijf jaar werken bij een bank meer carriere opbouwt dan met vijf jaar promotie onderzoek. Dat Wilmott een paar vacatures heeft zegt me niet zoveel. Maar aan de andere kant kan ik het tegendeel ook niet bewijzen en de waarheid zal wel ergens in het midden liggen. Je kunt mij van onwetendheid betichten, maar als jij op deze manier onderzoek doet kom je ook niet ver.
Waar komt dat idee vandaan? dat het voor (bio)medici wel bijzonder nuttig is te promoveren? als ze daarna het bedrijfsleven in zouden willen.quote:Op maandag 28 januari 2008 21:01 schreef Shivo het volgende:
[..]
"ik denk <bla bla>" ja. Ik wéét als promovendus fin. wiskunde hoe zeer mensen met een PhD op betagebied in trek zijn bij de verschillende bedrijven die zich met quantitative finance bezighouden omdat mijn onderzoeksgebied raakvlakken heeft met die wereld. De paar quotes die ik snel van wilmott.com vandaan heb gehaald zijn advertenties voor quants waarbij het startsalaris 100.000 - 200.000 EUR/USD is en een PhD gevraagd. Dat doen werkgevers niet voor de grap, dat soort mensen zijn er niet veel en als ze zouden denken dat ook bijv. een MSc in het algemeen voldoende zou zijn zouden ze een PhD niet als vereiste opgeven. Het zijn er niet een paar, zoals jij impliceert, als je het lijstje doorkijkt vind je er veel meer. En niet alleen bij wilmott.com. Tik voor de grap maar eens iets als "quantitative finance job phd" in bij Google en verbaas je over het aantal resultaten waarbij explciet om een PhD gevraagd wordt.quote:Op woensdag 30 januari 2008 21:44 schreef Shivo het volgende:
[..]
Nee hoor, je bent me wat te kreatief met conclusies trekken. Nogmaals, ik denk dat je met vijf jaar werken bij een bank meer carriere opbouwt dan met vijf jaar promotie onderzoek. Dat Wilmott een paar vacatures heeft zegt me niet zoveel. Maar aan de andere kant kan ik het tegendeel ook niet bewijzen en de waarheid zal wel ergens in het midden liggen. Je kunt mij van onwetendheid betichten, maar als jij op deze manier onderzoek doet kom je ook niet ver.
Verder moet je ook vooral maar blijven denken wat je wilt, wat maak ik me ook druk.quote:Computational finance was traditionally populated by Ph.Ds in finance, physics and mathematics who moved into the field from more pure, academic backgrounds (either directly from graduate school, or after teaching or research). However, as the actual use of computers has become essential to rapidly carrying out computational finance decisions, a background in computer programming has become useful, and hence many computer programmers enter the field either from Ph.D. programs or from other fields of software engineering. Practitioners of computational finance have come from the fields of signals processing and computational fluid dynamics.
Wiskunde & modellering.quote:Op maandag 28 januari 2008 19:40 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Over het algemeen is het niveau in NL anders zeker niet slecht. Maar ik heb ook wel eens het idee, als er weer eens een bericht in de media verschijnt over een promovendus psychologie oid die een statistisch onderzoekje gedaan heeft en daar wat voor de hand liggende conclusies aan verbonden, dat het niet allemaal even intellectueel uitdagend is ja... Wat is zoal het vakgebied van de mensen in jouw bedrijf?
Zeg Kees, zijn er ook van dat soort banen in Nederland te vinden? En moet je daarvoor per se iets toegepasts gedaan hebben? Of zijn er ook bedrijven die vooral focussen op niveau ipv specialisatierichting?quote:Op woensdag 30 januari 2008 19:39 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Mogelijkheden te over, kijk bijv. maar eens naar de vacatures op wilmott.com, een groot quantitative finance forum. Een greep uit de bovenste 10 of 15:
[..]
[..]
[..]
[..]
Dat "volgens mij" van jou is dus nergens op gestoeld, behalve op onwetendheid.
Zie je PM.quote:Op vrijdag 4 april 2008 13:42 schreef thabit het volgende:
[..]
Zeg Kees, zijn er ook van dat soort banen in Nederland te vinden? En moet je daarvoor per se iets toegepasts gedaan hebben? Of zijn er ook bedrijven die vooral focussen op niveau ipv specialisatierichting?
Als afgestudeerd bioloog kom je vrij lastig aan de bak zonder PhD, dat is voor mij 1 van de redenen geweest om toch een PhD te gaan doen.quote:Op woensdag 30 januari 2008 22:56 schreef kless het volgende:
[..]
Waar komt dat idee vandaan? dat het voor (bio)medici wel bijzonder nuttig is te promoveren? als ze daarna het bedrijfsleven in zouden willen.
Met wat gehobbel en 6-jes mentaliteit ben ik van gedragneuro naar medischebiologie gegaan waarna ik nu vooral moleculair biotechnologisch bezig ben. Ik hoop straks te werken met research & bedrijf eventueel gemengt. Maar een master moet ik nogsteeds aan beginnen of ik dan een research of een "bedrijf en beleid" dan wel educatie communicatie moet/wil doen ben ik nog niet helemaal over uit.
Labwerk e.d. ligt me beter dan dat tentamen stampgebeuren. Maar de pipeteerslavernij is vast nogniet voorbij![]()
Helaas ben ik bijzonder cynisch en sceptisch en ongeremt deze dingen te uiten. En is mijn lezen en schrijven bijzonder slecht.
Wat, om toch te gaan promoveren? Zeker serieus over nadenken, het bedrijfsleven is allemaal maar voorspelbaar en kan altijd nog!quote:Op zaterdag 12 april 2008 15:05 schreef Floripas het volgende:
Uh oh, het begint weer te kriebelen.
Weet ik nog niet. Ik zat te denken aan iets met macro en innovatie.quote:Op zaterdag 12 april 2008 16:53 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Wat, om toch te gaan promoveren? Zeker serieus over nadenken, het bedrijfsleven is allemaal maar voorspelbaar en kan altijd nog!Welk vakgebied?
Écht specifieke functies zoals die zijn er in Nederland niet veel; dan kom je al gauw in Frankfurt of London terecht. Maar als je echt in Nederland wilt blijven: de kwantitatieve financiele consultancy betaalt erg goed; een stuk beter dan ander "academisch" consultancy werk.quote:Op vrijdag 4 april 2008 13:42 schreef thabit het volgende:
[..]
Zeg Kees, zijn er ook van dat soort banen in Nederland te vinden? En moet je daarvoor per se iets toegepasts gedaan hebben? Of zijn er ook bedrijven die vooral focussen op niveau ipv specialisatierichting?
quote:
Gaat 't toch sneller dan je denkt!quote:Op woensdag 16 april 2008 16:53 schreef Quoi het volgende:
hier drukkies bezig om metc protocol af te ronden (medisch onderzoek).....
instroom deelnemers begint al oktober, whaaaaaa!
Ik kan je de hand schuddenquote:Op woensdag 16 april 2008 17:56 schreef Xtreem het volgende:
[..]![]()
Ik betrap me erop dat ik bijna wekelijks op academictranser kijk, om nog maar te zwijgen over m'n eigen faculteitspagina
Frustrerend he?quote:
met de instroom? of met je baan?quote:Op woensdag 16 april 2008 18:35 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Gaat 't toch sneller dan je denkt!
Ik begin over drie weken al. Spannend!
En??quote:Op donderdag 17 april 2008 10:11 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Met een promotieonderzoek. In Leuven
Ja, meerdere malen zelfsquote:Op donderdag 15 mei 2008 02:32 schreef BB_Koning het volgende:
Zijn er hier mensen die een eigen onderzoeksvoorstel ingediend hebben?
Het probleem met de UK is niet het vinden van een plek, maar geld. Je moet de overheid een beurs vragen en waarschijnlijk doceren of assistentiewerk verrichten om rond te kunnen komen. Je moet namelijk zelf het collegegeld ophoesten, en daar komen kosten van levensonderhoud nog bovenop. Die zijn niet mals in de UK.quote:Op donderdag 15 mei 2008 10:23 schreef xienix84 het volgende:
[..]
Ja, meerdere malen zelfsIk had een mogelijke AiO plek, maar niet waar ik wilde, dus heb ik voor meerdere programma's een eigen voorstel gestuurd. Momenteel heb ik een aanbod gekregen in de UK, maar wil nog even verder kijken wat mogelijk is.
Leuk! Vreselijk veel regelwerk rond de verhuizing, maar wat een universiteit!! Het daadwerkelijke onderzoek houdt momenteel niet veel meer in dan een of twee uurtjes inlezen per dagquote:
Ik kwam hier net om het weg te halen.quote:Op donderdag 15 mei 2008 15:29 schreef Five_Horizons het volgende:
Okay.......
Mocht je een post missen, dan klopt dat. Als je zonodig wilt spammen (), dan koop je bij Danny maar een banner. Dat doen we hier dus niet.....
quote:Lero is a Centre for Science, Engineering and Technology (CSET) and was established by a grant from Science Foundation Ireland (SFI) . SFI was established in 2000 to administer Ireland's Technology Foresight Fund. SFI provides awards to support scientists and engineers working in biotechnology and information and communications technology development. In July 2003, SFI was established on a statutory basis under the Industrial Development (Science Foundation Ireland) Act, 2003
SFI's CSET Programme was established to :
* Create top quality R&D teams
* Attract and expand industrial research in Ireland
* Build on Ireland's tradition of entrepreneurship
* Create a culture of partnership
* Promote Inter-University and Industry-University co-operation
Lero shares these goals.
Ja, voor het grootste gedeelte eens met je beschrijving van de motivatie & ideale omstandigheden voor een promotiequote:Op zondag 3 augustus 2008 23:58 schreef thijsdetweede het volgende:
...een hoop tekst...
Leuk om dit te lezen!quote:Op zondag 3 augustus 2008 23:58 schreef thijsdetweede het volgende:
Leuk verhaal van thijsdetweede!
Thijsdetweede, ik promoveer op het gebied van de cardiovasculaire geneeskunde. Ben een RCT aan het ontwikkelen die het risico op hart- en vaatzieken omlaag moet brengen bij mensen met een genetische aandoening.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 20:20 schreef thijsdetweede het volgende:
Ik bedoelde inderdaad dat de vraag nauwelijks terzake doet in de afweging om te gaan promoveren; andere randvoorwaarden zijn belangrijker. Maar goed, ik zit (zat) bij Technische natuurwetenschappen om onderzoek te doen in de grenslaagmeteorologie, en dan met name naar cumulus bewolking. Het meeste van mijn werk zat in computermodellen en vooral ook begrips- en theorie vorming, hoewel ik er ook regelmatig de observaties bij heb gepakt. Of, om het poetischer uit te drukken: On the edge of a cloud. Hij is af, naar de commissie en ik ben er gelukkig mee.
Quoi, waar ben jij eigenlijk mee bezig? En Kees, zit jij nog op je oude vakgroep je proefschrift af te maken of ben je veroordeeld tot de hel van 's avonds en in het weekend tussen je nieuwe baan door klussen?
Een randomized clinical trial, voor de leken. Doe je een MD-PhD?quote:Op woensdag 6 augustus 2008 21:01 schreef Quoi het volgende:
[..]
Thijsdetweede, ik promoveer op het gebied van de cardiovasculaire geneeskunde. Ben een RCT aan het ontwikkelen die het risico op hart- en vaatzieken omlaag moet brengen bij mensen met een genetische aandoening.
Ik heb even door je proefschrift zitten bladeren, érg interessant, ook voor leken, wolken en wolkvorming is denk ik een onderwerp wat een breed wetenschappelijk geïnteresseerd publiek aanspreektquote:Op woensdag 6 augustus 2008 20:20 schreef thijsdetweede het volgende:
Ik bedoelde inderdaad dat de vraag nauwelijks terzake doet in de afweging om te gaan promoveren; andere randvoorwaarden zijn belangrijker. Maar goed, ik zit (zat) bij Technische natuurwetenschappen om onderzoek te doen in de grenslaagmeteorologie, en dan met name naar cumulus bewolking. Het meeste van mijn werk zat in computermodellen en vooral ook begrips- en theorie vorming, hoewel ik er ook regelmatig de observaties bij heb gepakt. Of, om het poetischer uit te drukken: On the edge of a cloud. Hij is af, naar de commissie en ik ben er gelukkig mee.
Quoi, waar ben jij eigenlijk mee bezig? En Kees, zit jij nog op je oude vakgroep je proefschrift af te maken of ben je veroordeeld tot de hel van 's avonds en in het weekend tussen je nieuwe baan door klussen?
Dat ben ik van plan om te gaan doen.quote:Op donderdag 7 augustus 2008 20:48 schreef thijsdetweede het volgende:
<knip>.... of (zoals bij ons redelijk gangbaar is tegenwoordig) schrijven jullie al vier jaar lang artikelen waar je aan het einde een conclusie en voorwoord bij schrijft en een nietje doorheen jast?
Van allebei een beetje. In een paar hoofdstukken beschrijf ik in grote lijnen het project waarbinnen ik werk en wat specifieker wat ik daarin gedaan heb. Daar zijn een paar artikelen uit voortgevloeid, dus dat zijn ook aparte hoofdstukken geworden.quote:Op donderdag 7 augustus 2008 20:48 schreef thijsdetweede het volgende:
Hoe werken jullie trouwens? Hebben jullie 3.5 jaar hard onderzoek gedaan en zijn jullie vervolgens een paar honderd (of iets minder) pagina's gaan schrijven, of (zoals bij ons redelijk gangbaar is tegenwoordig) schrijven jullie al vier jaar lang artikelen waar je aan het einde een conclusie en voorwoord bij schrijft en een nietje doorheen jast?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |