abonnement Unibet Coolblue
  maandag 30 juli 2007 @ 13:32:04 #1
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_51958310
Hoi hoi,

Net afgestudeerd en aan het solliciteren. Heb geneeskunde gestudeerd (doctoraal) en de master Health sciences. Had via mijn stage bijna een mooie promovendus-plek, maar helaas, de subsidie vanuit het ZonMw werd niet toegekend......

Ben nu aan het solliciteren naar een promovendus-functie. Zijn er meer mensen die dit doen? Zijn er promovendi op Fok! die iets meer kunnen vertellen over wat ze doen, en hebben ze nog tips?

De functies liggen niet voor het oprapen, dus vind het best lastig hoe kieskeurig ik moet zijn. Het onderwerp en de vraagstellingen moeten me toch minstens een beetje aanspreken....

Ervaringen/tips dus: graag!
  maandag 30 juli 2007 @ 13:45:44 #2
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_51958646
Meldt!

Ben al een jaar of 2 aan het promoveren, maar wel bij een totaal andere afdeling: Bedrijfscommunicatie (Letteren). Voor zover de plaatsen bij geneeskunde al niet voor het oprapen liggen, is het bij 'ons' al helemaal rampzalig, en moet je wel een behoorlijk goed (en relevant) CV hebben willen ze je aannemen.

Anyways, als je vragen hebt, stel ze maar. Ik zit nog wel in het oude systeem, dus over salarissen enzo weet ik niet zo veel (is allemaal veranderd).

[ Bericht 0% gewijzigd door mousemicky op 30-07-2007 19:52:24 ]
pi_51958904
Ik denk dat het belangrijk is om over je motivatie na te denken. Je moet namelijk minimaal 4 jaar, grotendeels alleen, aan maar 1 onderwerp werken. Het laatste jaar (2 jaar) ben je er echt extreem druk mee en hoef je niet op vakantie of veel vrije tijd te rekenen. Dus als het onderwerp en de groep je niet 100% aanstaat heb je denk ik een probleem. En natuurlijk moet je tijdens je sollicitatie duidelijk laten merken dat je hier goed over hebt nagedacht
pi_51961741
Ik ben ook aan het overwegen te gaan promoveren, studeer over een paar maanden af.
In tegenstelling tot jullie sectoren is het bij ons niet zo heel lastig om aan een promotieplek te komen (TU Delft).
(OK, eigenlijk TVP dus)
  maandag 30 juli 2007 @ 16:32:27 #5
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_51963097
quote:
Op maandag 30 juli 2007 13:56 schreef blix het volgende:
Ik denk dat het belangrijk is om over je motivatie na te denken. Je moet namelijk minimaal 4 jaar, grotendeels alleen, aan maar 1 onderwerp werken. Het laatste jaar (2 jaar) ben je er echt extreem druk mee en hoef je niet op vakantie of veel vrije tijd te rekenen. Dus als het onderwerp en de groep je niet 100% aanstaat heb je denk ik een probleem. En natuurlijk moet je tijdens je sollicitatie duidelijk laten merken dat je hier goed over hebt nagedacht
De motivatie is er enorm!
De CV is echt ok en ben met een 9 afgestudeerd + heb al de nodige onderzoekservaring.

Tot zover geen probleem dus.

Maar wat je zegt over het onderwerp, dat als het je niet 100% aanstaat.......... De kans is klein dat een onderwerp voor de volle 100% aanstaat, maar zelf streef ik er wel naar om te gaan voor een onderwerp waar ik op z'n minst een beetje een kriebel van krijg (ofwel: ik zou het zelf ook hebben kunnen bedenken).

En werken wil ik wel. Wat is weinig vrije tijd? Dit is relatief denk ik. Wat is jouw ervaring, Mousemickey?
  maandag 30 juli 2007 @ 19:49:10 #6
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_51968104
Ik ben ook promovendus, maar dan bij Letteren. Ik vind het echt helemaal geweldig, ik heb altijd al verder willen gaan in het onderzoek. Wat betreft vrije tijd valt het reuze mee, maar dat hangt misschien van je onderwerp/richting af; ik kan in elk geval mijn werkuren inrichten zoals ik wil. En het salaris is ook prima.
Probleem is alleen dat er na de promotie veel te weinig kans is op werk in de wetenschap; er zijn te weinig postdoc- en andere post-promotiebanen. Dus over 4 jaar zit je dan weer in een heel onzekere situatie en is de kans dat je verder kan in het onderzoek ook weer niet al te groot.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  maandag 30 juli 2007 @ 19:51:10 #7
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_51968174
quote:
Op maandag 30 juli 2007 16:32 schreef Quoi het volgende:

[..]

De motivatie is er enorm!
De CV is echt ok en ben met een 9 afgestudeerd + heb al de nodige onderzoekservaring.

Tot zover geen probleem dus.

Maar wat je zegt over het onderwerp, dat als het je niet 100% aanstaat.......... De kans is klein dat een onderwerp voor de volle 100% aanstaat, maar zelf streef ik er wel naar om te gaan voor een onderwerp waar ik op z'n minst een beetje een kriebel van krijg (ofwel: ik zou het zelf ook hebben kunnen bedenken).

En werken wil ik wel. Wat is weinig vrije tijd? Dit is relatief denk ik. Wat is jouw ervaring, Mousemickey?
Wat betreft die vrij tijd snap ik niet zo goed waar al die verhalen over werkdruk vandaan komen. Als je gewoon goed kunt plannen en je werk over de tijd die je hebt spreidt (inclusief het werkelijke opschrijven van je bevindingen, waar ik al na een jaar mee bezig ging, tussendoor) is er niks aan de hand. Ik kom zelf net teurg van 4 weken zomervakantie, en met kerst heb ik echt ook gewoon wat dagen vrij (net als met de carnaval trouwens). Het is maar net wat je er zelf van maakt en hoe je begeleiders zijn natuurlijk. Die van mij laten me vrij in wat ik doe, zolang ik op schema loop en natuurlijk niet uit m'n neus zit te eten. En zelfs dat gebeurt wel eens een dag, beetje fokken omdat de werkelijk briljante zinsformuleringen niet willen komen. Ik heb binnenkort zelfs tijd om onderwijs te geven (en da's natuurlijk ook erg leuk). Misschien ben ik een uitzondering, of ga ik het de komende maanden heel erg druk krijgen, maar daar ziet het niet echt naar uit. Af en toe een paar drukke weken als een experiment gedraaid moet worden, maar daarna kan ik altijd wel even wat rustiger aan doen.

Over het onderwerp: dat is wel waar, je moet er wel 100% achter staan. Ik heb wel eens mn twijfels gehad, en er over gedacht te stoppen. Gelukkig vind ik het toch leuk genoeg om door te gaan (ook al zijn er nog zo veel dingen meer die ik leuk vind en graag wil doen, maar daar kan ik me dan tijdens congressen meer mee bezig houden), en ben ik nu al precies twee jaar bezig. Nog iets meer dan anderhalf jaar te gaan dus (heb wat extra maanden wegens part-time werk en onderwijs), en het lijkt ook gewoon te gaan lukken binnen die tijd (als er niets tussen komt natuurlijk...)
pi_51975539
quote:
Op maandag 30 juli 2007 19:51 schreef mousemicky het volgende:

[..]

Wat betreft die vrij tijd snap ik niet zo goed waar al die verhalen over werkdruk vandaan komen. Als je gewoon goed kunt plannen en je werk over de tijd die je hebt spreidt is er niks aan de hand.
Agreed. Ben nu zelf bijna een jaar aan bezig met m'n promotie en het valt echt reuze mee hoor, het is maar wat je er zelf van maakt. Maar ja, de een heeft ook wel wat meer tijd nodig dan de ander natuurlijk. Zit trouwens wel in jouw richting, ik promoveer bij 't Nederlands Kanker Instituut en heb medische biologie gestudeerd.
Trust me, I know what I'm doing.
pi_51983592
quote:
Op maandag 30 juli 2007 16:32 schreef Quoi het volgende:

[..]

De motivatie is er enorm!
De CV is echt ok en ben met een 9 afgestudeerd + heb al de nodige onderzoekservaring.

Tot zover geen probleem dus.

Maar wat je zegt over het onderwerp, dat als het je niet 100% aanstaat.......... De kans is klein dat een onderwerp voor de volle 100% aanstaat, maar zelf streef ik er wel naar om te gaan voor een onderwerp waar ik op z'n minst een beetje een kriebel van krijg (ofwel: ik zou het zelf ook hebben kunnen bedenken).

En werken wil ik wel. Wat is weinig vrije tijd? Dit is relatief denk ik. Wat is jouw ervaring, Mousemickey?
Als je enige onderhandlingsmacht hebt dan kun je proberen uit te zoeken of er enige speling in het onderwerp zit. Ik ben zelf bij economie gepromoveerd en daar is het juist zo dat het gewaardeerd wordt als je met eigen onderzoeksonderwerpen aan komt zetten. Dat hangt overigens wel een beetje van de promotor af. Het betekent dat als je een bepaald onderwerp niet bevalt je altijd kunt overstappen naar een ander onderwerp. Overigens is het zo dat je in de economie niet meer promoveert op een onderwerp maar je eigenlijk 3-4 papers schrijft over gerelateerde onderwerpen. Daar heb je in een academische carriere meer aan (en ik denk ook als je uit academia stap). Dat is nu in de meeste wetenschappen wel zo maar ik weet niet of dit bij geneeskunde ook zo is.

Wat vrije tijd betreft. Een vervelende bijkomstigheid van een wetenschappelijke carriere is dat je geen vrije tijd hebt. Dat wil zeggen, je hebt geen of nauwelijks werktijden maar de druk om te presteren is er altijd. De laatste decenia is er flink bezuinigd in het wetenschappelijke onderwijs terwijl de eisen omhoog zijn gegaan (de kwaliteit m.i. ook). Om in het wereldje te kunnen blijven helpt het dus wel om 7 dagen in de week te werken en jezelf minimale vrije tijd te gunnen. Uit ervaring kan ik nu wel zeggen dat je daar ook enorm mee moet uitkijken. Zolang je succesvol bent gaat het vaak redelijk makkelijk en heb je nauwelijks in de gaten dat je geen vrije tijd meer hebt en je sociale contacten naar een minimaal niveau slinken. Pas op het moment dat het succes afneemt (in mijn geval als gevolg van een veranderende smaak binnen de wetenschap) merk je dat je eigenlijk veel te ver bent gegaan. Het is dan echter moeilijk om zomaar een stap terug te doen. Ik heb echt enorm in de shit gezeten en ben daar eigenlijk nog steeds niet van te boven.

Ik zou dan ook willen aanraden om in ieder geval een hobby naast je werk te houden. Je moet niet alles aan de kant schuiven want op een gegeven moment kom je jezelf weer tegen.
pi_51983759
quote:
Op maandag 30 juli 2007 19:51 schreef mousemicky het volgende:

[..]

Wat betreft die vrij tijd snap ik niet zo goed waar al die verhalen over werkdruk vandaan komen. Als je gewoon goed kunt plannen en je werk over de tijd die je hebt spreidt (inclusief het werkelijke opschrijven van je bevindingen, waar ik al na een jaar mee bezig ging, tussendoor) is er niks aan de hand. Ik kom zelf net teurg van 4 weken zomervakantie, en met kerst heb ik echt ook gewoon wat dagen vrij (net als met de carnaval trouwens). Het is maar net wat je er zelf van maakt en hoe je begeleiders zijn natuurlijk.
Ik ben het grotendeels met je eens en zie ook mijn stukje hierboven. Ik ben zelf in 4 jaar gepromoveerd maar dat had ook 3 jaar kunnen zijn. Mijn promotor vond echter dat ik de volledige 4 jaar best kon benutten (mede omdat hij zelf in de problemen zat in die tijd). Je moet je echter wel bedenken dat promoveren op zich voor velen niet het doel is. Veel mensen promoveren toch omdat ze een wetenschappelijke carriere ambieren (in de economie wel tenminste). Bij ons is het echter zo dat slechts 1 op de 4 promovendi uiteindelijk postdoc wordt en slechts een kleine 50 procent van de postdocs stroomt door naar reguliere wetenschappelijke banen (UD/UHD/Hoogleraar).
  woensdag 8 augustus 2007 @ 14:38:45 #11
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_52197992
Heb ondertussen al 3 sollicitatie-brieven de deur uit gedaan. Heb mijn zinnen echt op eentje gezet, heb echt heel veel met het onderwerp en lijkt me super uitdagend. Afwachten.............. en intussen verder kijken naar vacatures...
  woensdag 8 augustus 2007 @ 16:27:30 #12
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_52201095
Succes! Laat je nog horen of je op gesprek mag komen/ aangenomen bent?
pi_52202338
quote:
Op woensdag 8 augustus 2007 14:38 schreef Quoi het volgende:
Heb ondertussen al 3 sollicitatie-brieven de deur uit gedaan. Heb mijn zinnen echt op eentje gezet, heb echt heel veel met het onderwerp en lijkt me super uitdagend. Afwachten.............. en intussen verder kijken naar vacatures...
Spannend! Ik heb niet zo lang geleden naar een promotieplek gesolliciteerd en moest voor een heuse commissie verschijnen. Een paar dingen zijn me opgevallen:

- De gesprekken die ik heb gehad waren érg inhoudelijk. Mocht je op gesprek uitgenodigd worden, bereid je dan goed voor. Vraag een uitgebreid onderzoeksvoorstel aan en lees je in.
- Er zijn belangrijke verschillen tussen universiteiten. Bij sommige word je geacht om naast je onderzoek onderwijstaken te vervullen, maar bij de UU bijvoorbeeld krijg je de gelegenheid om je alleen maar met onderzoek bezig te houden.
- Mijn werkervaring bleek doorslaggevend, en niet mijn studies of behaalde resultaten.
- In mijn geval ligt er al een zeer concreet onderzoeksvoostel, maar toch krijg ik de mogelijkheid om zélf vorm te geven aan het onderzoek.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_52202467
quote:
Op maandag 30 juli 2007 19:49 schreef SaskiaR het volgende:
Probleem is alleen dat er na de promotie veel te weinig kans is op werk in de wetenschap; er zijn te weinig postdoc- en andere post-promotiebanen. Dus over 4 jaar zit je dan weer in een heel onzekere situatie en is de kans dat je verder kan in het onderzoek ook weer niet al te groot.
Dat lees je idd altijd maar volgens mij valt het in de praktijk wel mee. Iedereen die ik ken die hier in Nijm. is gepromoveerd, en dat zijn er inmiddels al aardig wat, vindt steeds wel iets. Ook degenen die in de letteren zijn gepromoveerd. Het is wel een superonzekere toestand steeds, elke keer opnieuw beurzen aanvragen en solliciteren op postdocplaatsen, en dan ben je een jaar onder de pannen, of twee, en dan kun je weer verder zoeken....irritant gedoe, maar al met al is de praktijk toch dat ze steeds allemaal wel iets hebben.

Ben je bereid om een tijdje in het buitenland te gaan werken dan wordt het al helemaal een stuk makkelijker. Degenen die moeite hadden om iets te vinden (maar het is ze allemaal dus wel gelukt) zochten allemaal om persoonlijke redenen alleen binnen NL.
  woensdag 8 augustus 2007 @ 18:29:30 #15
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_52204215
quote:
Op woensdag 8 augustus 2007 17:12 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Spannend! Ik heb niet zo lang geleden naar een promotieplek gesolliciteerd en moest voor een heuse commissie verschijnen. Een paar dingen zijn me opgevallen:

- De gesprekken die ik heb gehad waren érg inhoudelijk. Mocht je op gesprek uitgenodigd worden, bereid je dan goed voor. Vraag een uitgebreid onderzoeksvoorstel aan en lees je in.
- Er zijn belangrijke verschillen tussen universiteiten. Bij sommige word je geacht om naast je onderzoek onderwijstaken te vervullen, maar bij de UU bijvoorbeeld krijg je de gelegenheid om je alleen maar met onderzoek bezig te houden.
- Mijn werkervaring bleek doorslaggevend, en niet mijn studies of behaalde resultaten.
- In mijn geval ligt er al een zeer concreet onderzoeksvoostel, maar toch krijg ik de mogelijkheid om zélf vorm te geven aan het onderzoek.
Thanks voor de tips!
Hoe is het afgelopen na je gesprek? de plek gekregen?

Tuuuuurlijk laat ik het weten als ik op gesprek mag komen (sterker nog: ik schreeuw het van de daken!)
pi_52205024
Over het geen werken kunnen vinden, zou ik me als technisch promovendus (waar ik Geneeskunde voor het gemak maar even onder laat vallen) totaal geen zorgen maken. Op dit moment staat de technische industrie te springen om slimme mensen, en techneuten met een PhD hebben dan ook totaal geen probleem om een goede baan te vinden.

Het is wel zo dat je dus lang niet altijd in de academische wereld kan blijven -wat natuurlijk erg jammer is als je dat graag wilt- maar zonder goede baan... nooit.
pi_52206283
quote:
Op woensdag 8 augustus 2007 18:29 schreef Quoi het volgende:

[..]

Thanks voor de tips!
Hoe is het afgelopen na je gesprek? de plek gekregen?
Ik dacht zelf dat het niet zo goed was gegaan, omdat één van de commissieleden viel over mijn gebrek aan ervaring in toegepaste wetenschap. Maar ik bleek een uitstekende indruk te hebben gemaakt en kreeg al meteen te horen dat ik een zeer goede kans maakte. Daarna heb ik nog een schrijfopdracht en een tweede gesprek gehad, en toen was ik aangenomen. In september begin ik (en ik moet mijn scriptie nog inleveren ).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 8 augustus 2007 @ 21:27:02 #18
135333 SpaRood
Spa Blauw met bubbeltjes!
pi_52209779
Ik ben ook promovendus, maar ik moet binnen 3 jaar zien te promoveren.Ik heb geen onderwijstaken, dus ben volledig bezig met onderzoek. Ze zeggen weleens: publish or perish. Dat is helemaal waar. Het hangt ervan af in welk vakgebied je zit, maar een paar artikelen in serieuze journals of proceedings is toch een vereiste. De druk om te presteren is enorm, je moet enorm creatief zijn. Promoveren is alleen weggelegd voor de allerbesten. Ik had voor de makkelijk weg kunnen kiezen door bij een bedrijf te gaan: meer geld en eenvoudiger qua niveau, maar ja, ik wil gewoon de doctor titel (slecht, weet ik).
Drink ik.
pi_52212805
quote:
Op woensdag 8 augustus 2007 21:27 schreef SpaRood het volgende:
Promoveren is alleen weggelegd voor de allerbesten.
Welnee Promoveren is weggelegd voor mensen met liefde voor de wetenschap, doorzettingsvermogen, zitvlees en de bereidheid hard te werken, vooral op het laatst, voor een niet al te denderend salaris. En daarbij is het fijn als je geen zes had voor je scriptie.

Althans zo is het bij ons. Ik lees hier over een heel gesprek voor een commissie, met een diepgravend inhoudelijk gesprek en kritische vragen, nou daar hebben ze hier bij ons nog nooit van gehoord Onderzoekservaring of jezelf al bewezen hebben op een of ander gerelateerd terrein is hier ook niet nodig. Een baanbrekende scriptie al helemaal niet. Maar misschien ligt dat aan de regio, het is droevig dat ik het zelf zeg maar hier in de provincie is het veel meer 'als ze je kennen en aardig vinden dan komt die plek er wel'

Ik ken wel een paar echt getalenteerde figuren trouwens die zijn gaan promoveren, dat gebeurde dan dus ook altijd cum laude, en dat zijn ook degenen die weinig moeite hadden daarna nog werk te vinden in de wetenschap (en zelfs ook gewoon in NL).
  woensdag 8 augustus 2007 @ 23:09:51 #20
135333 SpaRood
Spa Blauw met bubbeltjes!
pi_52213421
Ik ben cum laude afgestudeerd, en in mijn groep zijn alle promovendi cum laude afgestudeerd. Zo was er voor mijn positie 100 sollicicanten, waaruit ik ben gekozen. Ik voel me heel speciaal. Het is heel competitief, en dus moeilijk om aangenomen te worden, maar ik werk ook voor de UvA. Een goede baan krijgen bij een groot bedrijf zou veel makkelijker zijn geweest. Over het algemeen hebben promovendi meer capaciteit en uithoudingsvermogen dan andere mensen.
Drink ik.
pi_52213510
quote:
Op woensdag 8 augustus 2007 23:09 schreef SpaRood het volgende:
Zo was er voor mijn positie 100 sollicicanten
Wow Nee, dat aantal mag je hier door minstens 25 delen. Totaal andere werelden dus.
  donderdag 9 augustus 2007 @ 08:30:50 #22
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_52219523
ff snel tvp (sorry)
!!! Go 49-ers !!!
  Moderator donderdag 9 augustus 2007 @ 11:45:01 #23
45833 crew  Fogel
pi_52223190
Tip: in Noorwegen springen ze omhoog en omlaag om mensen te geld te geven om te promoveren. De normale arbeidsmarkt is op het moment namelijk zo aantrekkelijk dat niemand een phd wil halen voor een "schamel inkomen" (wat hier bij ca 30.000¤ begint per jaar).

Ik zit er zelf over na te denken om te gaan promoveren, maar ik zit gelukkig in de positie dat mij gevraagd word of ik niet aub wil gaan promoveren (met behoud van mijn normale loon), ik moet niet zelf op zoek. Weet alleen niet of ik zin heb om me 3 jaar lang op een thema te richten...
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_52235183
quote:
Over het algemeen hebben promovendi meer capaciteit en uithoudingsvermogen dan andere mensen.
Dat ben ik totaal niet met je eens. Ken zat mensen met meer capaciteit en uithoudingsvermogen dan een hele hoop promovendi (óók aan de UvA), maar die hebben hun interesses gewoon ergens anders liggen.

Ergo, liefde voor de wetenschap is een primaire vereiste. Natuurlijk zijn capactiteit en uithoudingsvermorgen ook ontzettend belangrijk, maar die zijn bij lange na niet exclusief voorbehouden aan promovendi.
  donderdag 9 augustus 2007 @ 21:22:26 #25
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_52239568
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 11:45 schreef Fogel het volgende:
Tip: in Noorwegen springen ze omhoog en omlaag om mensen te geld te geven om te promoveren. De normale arbeidsmarkt is op het moment namelijk zo aantrekkelijk dat niemand een phd wil halen voor een "schamel inkomen" (wat hier bij ca 30.000¤ begint per jaar).
Interessante tip! Maar gaat het dan niet alleen om technici?
In welk vakgebied zit jij bijvoorbeeld?
!!! Go 49-ers !!!
  Moderator donderdag 9 augustus 2007 @ 21:57:49 #26
45833 crew  Fogel
pi_52240662
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 21:22 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Interessante tip! Maar gaat het dan niet alleen om technici?
In welk vakgebied zit jij bijvoorbeeld?
Waarschijnlijk voornamelijk technici, andere vakgebieden weet ik weinig van. Ik zal het melden als ik iets tegen kom.
Ikzelf doe ICT gerelateerd onderzoek.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  vrijdag 10 augustus 2007 @ 11:13:05 #27
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_52251851
quote:
Op donderdag 9 augustus 2007 21:57 schreef Fogel het volgende:

[..]

Waarschijnlijk voornamelijk technici, andere vakgebieden weet ik weinig van. Ik zal het melden als ik iets tegen kom.
Ikzelf doe ICT gerelateerd onderzoek.
Idee had ik al een beetje, ik weet iig dat ze in Finland techneuten fantastisch vinden dus dat is kennelijk in Noorwegen ook zo. Ikzelf zit meer in de softe hoek (politicologie).

Ik zou heel graag ooit nog eens een keertje willen promoveren, maar dat zit er op dit moment ff nog niet zo in. Idd echt uit liefde voor het onderzoek en het leren van nieuwe dingen.

Wat me daarbij minder lijkt is dat je ook nog les moet geven, maar ik ben blij om te lezen dat er ook plekken zijn waar dit nietper se hoeft.
!!! Go 49-ers !!!
  vrijdag 10 augustus 2007 @ 12:05:46 #28
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_52253363
Juist het lesgeven lijkt me erg leuk om erbij te doen! Zie in de toekomst ook wel een baan voor me: 50% wetenschap, 50% onderwijs....

Vandaag weer een paar motivatiebrieven schrijven, want weer wat leuke vacatures gezien.
  vrijdag 10 augustus 2007 @ 12:12:03 #29
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_52253554
quote:
Op vrijdag 10 augustus 2007 12:05 schreef Quoi het volgende:
Juist het lesgeven lijkt me erg leuk om erbij te doen!
mss heb je wel gelijk, lijkt me best moeilijk, als ik naga hoe ik zelf soms in colleges zat.....
!!! Go 49-ers !!!
  vrijdag 10 augustus 2007 @ 13:02:20 #30
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_52255060
Promovendus wiskunde hier. Mijn ervaring is dat motivatie ontzettend belangrijk is, je moet bereid zijn door moeilijke periodes van geen vooruitgang heen te komen, veelal in je eentje. Als je dat aandurft en wetenschap je ding is, is er geen betere keuze dan een promotie . Ik kan moeilijk de situatie van het kiezen van een onderwerp beoordelen omdat mijn promotieplaats daar niet aan gebonden is. Dat heeft z'n voordelen (de vrijheid om je eigen neus achterna te gaan) en nadelen (je hebt geen 'veilig' onderwerp om aan te beginnen, je moet het allemaal zelf doen).

Als ik zometeen klaar ben ga ik het bedrijfsleven in, heb het voorlopig even gehad met de nadelen die kleven aan het doen van wiskunde-onderzoek, ondanks redelijk goede kansen op een postdoc of UD-plaats. Maar ik had deze ervaring voor geen goud willen missen, het is een unieke ervaring, je hebt een hele bijzondere positie en juist als je moeilijke tijden tegenkomt leer je op persoonlijk vlak erg veel (ten minste, zo vergaat het mij)!
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
  woensdag 22 augustus 2007 @ 15:37:10 #31
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_52591925
1e uitnodiging voor een gesprek. Had een open sollicitatie gestuurd, want ze hadden nogal uiteenlopende onderwerpen, waarvan geen eentje me helemaal 100% aansprak. Wel goede arbeidsvoorwaarden etc. Dus wie weet hebben ze iets lopen dat wel bij me past qua onderwerp.

Voorstel voor gesprek was in 1e instantie vrijdagmorgen 10:00uur, maar aangezien donderdag mijn afstudeerborrel is, sta ik vrijdag niet voor mezelf in! Even verzet, en wordt als het goed is nu dinsdag...
  woensdag 22 augustus 2007 @ 22:43:44 #32
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_52606381
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 15:37 schreef Quoi het volgende:
1e uitnodiging voor een gesprek. Had een open sollicitatie gestuurd, want ze hadden nogal uiteenlopende onderwerpen, waarvan geen eentje me helemaal 100% aansprak. Wel goede arbeidsvoorwaarden etc. Dus wie weet hebben ze iets lopen dat wel bij me past qua onderwerp.
dat gaat best relaxed moet ik zeggen. Wat versta je onder goede arbeidsvoorwaarden? Het basissalaris is toch vrij matig of niet?
!!! Go 49-ers !!!
pi_52607279
Zitten er hier ook mensen die aan een buitenlandse universiteit zijn gaan promoveren?

Ik twijfel nog: een combi werken bij een bedrijf en promoveren, of voltijd in het buitenland. Ik heb niet zo veel zin om nog vier jaar in hetzelfde gebouw rond te hangen....
En sowieso zijn er op mijn vakgebied veel PhD-plekken aan andere universiteiten.
pi_52615244
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 22:43 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

dat gaat best relaxed moet ik zeggen. Wat versta je onder goede arbeidsvoorwaarden? Het basissalaris is toch vrij matig of niet?
Als ze hetzelfde zijn als die van mij heb je gewoon erg veel vrije dagen, goede onkostenvoorzieningen (100% reiskosten ov) etc etc. Werken voor de universiteit is zo slecht nog niet hoor (en dat salaris valt ook best mee, al zit ik nog in de oude stroming (met bijbehorend hoger salaris). Het eerste jaar is t niet veel, maar het stijgt snel!...
  donderdag 23 augustus 2007 @ 11:29:29 #35
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_52616275
Idd.... ik bedoel 100% reiskostenvergoeding + het salaris (bij start) is wat hoger dan bij uni of ziekenhuis, het is nl. bij het NIVEL (Ned Inst voor Onderzoek in de Gezondheidszorg). Gewoon es kijken wat ze te bieden hebben... neig nog steeds meer naar universiteit/ziekenhuis, maar goed... altijd je horizon breed houden!
  donderdag 23 augustus 2007 @ 18:57:47 #36
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_52628776
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 11:29 schreef Quoi het volgende:
Idd.... ik bedoel 100% reiskostenvergoeding + het salaris (bij start) is wat hoger dan bij uni of ziekenhuis, het is nl. bij het NIVEL (Ned Inst voor Onderzoek in de Gezondheidszorg). Gewoon es kijken wat ze te bieden hebben... neig nog steeds meer naar universiteit/ziekenhuis, maar goed... altijd je horizon breed houden!
Heb ff de site gecheckt. Komt idd nogal over dat je abstract onderzoek gaat doen over beleid enzo. Aan de andere kant, ze zijn wel erg enthousiast over onderzoek en het lijkt dat de begeleiding goed is, dus om te starten op zich niet slecht

http://www.nivel.nl/oc2/page.asp?pageid=474
!!! Go 49-ers !!!
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 11:05:32 #37
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_52644155
Tijdens buluitreiking kwam mijn begeleidster met een leuke mededeling: toch subsidie voor een project, waarop ze graag mij zouden willen hebben. Kan zonder solliciteren zo aan de slag!

Ze mailt het projectvoorstel.....es effe kijken!
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 11:09:39 #38
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_52644262
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 11:05 schreef Quoi het volgende:
Tijdens buluitreiking kwam mijn begeleidster met een leuke mededeling: toch subsidie voor een project, waarop ze graag mij zouden willen hebben. Kan zonder solliciteren zo aan de slag!

Ze mailt het projectvoorstel.....es effe kijken!
Da's luxe! Hoop dat t wat voor je is (en anders kun je natuurlijk altijd je eigen draai eraan proberen te geven...)
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 11:27:12 #39
8369 speknek
Another day another slay
pi_52644687
quote:
Op woensdag 8 augustus 2007 17:12 schreef Claudia_x het volgende:
Spannend! Ik heb niet zo lang geleden naar een promotieplek gesolliciteerd en moest voor een heuse commissie verschijnen. Een paar dingen zijn me opgevallen:

- De gesprekken die ik heb gehad waren érg inhoudelijk. Mocht je op gesprek uitgenodigd worden, bereid je dan goed voor. Vraag een uitgebreid onderzoeksvoorstel aan en lees je in.
- Er zijn belangrijke verschillen tussen universiteiten. Bij sommige word je geacht om naast je onderzoek onderwijstaken te vervullen, maar bij de UU bijvoorbeeld krijg je de gelegenheid om je alleen maar met onderzoek bezig te houden.
- Mijn werkervaring bleek doorslaggevend, en niet mijn studies of behaalde resultaten.
- In mijn geval ligt er al een zeer concreet onderzoeksvoostel, maar toch krijg ik de mogelijkheid om zélf vorm te geven aan het onderzoek.
Grappig dat er ook binnen de universiteit zoveel verschil zit. Ik ben net aangenomen als promovendus aan de UU, maar binnen informatica/kunde moet je als inhuis aio zo goed als altijd wel onderwijstaken verrichten. Overigens hier geen uitgebreide commissies, werkervaring en rat race, ik was afgestudeerd bij een van de mensen die over de sollicitatie ging, en die was bijzonder gecharmeerd van mij, bij de sollicitatie zelf schijnbaar wat goede dingen gezegd, en ik was zo goed als aangenomen. Voor m'n afstuderen had ik een 8,5, maar m'n cijfers zelf waren niet bepaald om over naar huis te schrijven. Ik hoor dat het zo vaker gaat.
Bij informatica heb ik nog een keer gesolliciteerd op een bepaalde games functie, daar bleken wel heel veel meer mensen op af te komen, en moest ik allemaal motivatie brieven e.d. schrijven (terwijl ik niet eens zeker wist of ik het wel wilde), daar uiteindelijk tweede geworden, terwijl ik dus geen denderende cijfers had bij de opleiding. Je afstudeerscriptie en wetenschappelijke interesse is naar mijn idee het belangrijkste.

Maar het verschilt dus heel erg per opleiding; wil je rechten promovendus worden, moet je toch wel cum laude zijn omdat er zoveel concurrentie is. Bij beta studies is het al wat makkelijker.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_52645399
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 11:27 schreef speknek het volgende:

Grappig dat er ook binnen de universiteit zoveel verschil zit. Ik ben net aangenomen als promovendus aan de UU
Gefeliciteerd! Wat voor onderzoek ga je verrichten?
quote:
maar binnen informatica/kunde moet je als inhuis aio zo goed als altijd wel onderwijstaken verrichten.
Hm, merkwaardig. Ik wil juist graag onderwijstaken verrichten, en dus kan ik 0,1fte daarvoor krijgen bovenop de 0,9 fte die voor mijn onderzoekstaken staan.
quote:
Overigens hier geen uitgebreide commissies, werkervaring en rat race, ik was afgestudeerd bij een van de mensen die over de sollicitatie ging, en die was bijzonder gecharmeerd van mij, bij de sollicitatie zelf schijnbaar wat goede dingen gezegd, en ik was zo goed als aangenomen. Voor m'n afstuderen had ik een 8,5, maar m'n cijfers zelf waren niet bepaald om over naar huis te schrijven. Ik hoor dat het zo vaker gaat.
Ja, ik heb onlangs begrepen dat ik als mijn scriptie goed uitpakte vervolgonderzoek erop had kunnen doen. Maarja.
quote:
Je afstudeerscriptie en wetenschappelijke interesse is naar mijn idee het belangrijkste.
Mijn scriptie is nog niet af.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_52645448
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 11:05 schreef Quoi het volgende:
Tijdens buluitreiking kwam mijn begeleidster met een leuke mededeling: toch subsidie voor een project, waarop ze graag mij zouden willen hebben. Kan zonder solliciteren zo aan de slag!

Ze mailt het projectvoorstel.....es effe kijken!
Tof!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 12:11:58 #42
8369 speknek
Another day another slay
pi_52646012
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 11:51 schreef Claudia_x het volgende:
Gefeliciteerd! Wat voor onderzoek ga je verrichten?
"Cognition based learning principles in games"
Mijn onderzoek bestaat kort gezegd uit twee onderdelen:
1. Hoe werkt het leren (het maken van een cognitief model) in een virtuele training, en hoe kun je dus trainingen met een 3d wereld efficienter maken.
2. Welke principes maken een computerspel leuk, en hoe kun je dit toepassen in een virtuele training. Dus, hoe maak je bijvoorbeeld een brandweeroefening leuk om te doen, zodat mensen meer geneigd zijn hier tijd en aandacht aan te besteden.

Ik wil verder niet opscheppen, maar ik denk dat ik het leukste onderzoek van het land heb .
quote:
Hm, merkwaardig. Ik wil juist graag onderwijstaken verrichten, en dus kan ik 0,1fte daarvoor krijgen bovenop de 0,9 fte die voor mijn onderzoekstaken staan.
Ja bij ons is dat dus standaard. 10-15% maximaal aan onderwijs.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_52646214
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 12:11 schreef speknek het volgende:

"Cognition based learning principles in games"
Mijn onderzoek bestaat kort gezegd uit twee onderdelen:
1. Hoe werkt het leren (het maken van een cognitief model) in een virtuele training, en hoe kun je dus trainingen met een 3d wereld efficienter maken.
2. Welke principes maken een computerspel leuk, en hoe kun je dit toepassen in een virtuele training. Dus, hoe maak je bijvoorbeeld een brandweeroefening leuk om te doen, zodat mensen meer geneigd zijn hier tijd en aandacht aan te besteden.

Ik wil verder niet opscheppen, maar ik denk dat ik het leukste onderzoek van het land heb .
Het klinkt als een fantastisch onderwerp! (En het is ook iets waar ik in geïnteresseerd ben, spelenderwijs leren.) Ga je ook praktisch onderzoek verrichten (waardoor je wat meer 'in het leven' staat tijdens je onderzoek)?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 12:22:52 #44
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_52646304
quote:
Op woensdag 8 augustus 2007 22:53 schreef thaleia het volgende:

En daarbij is het fijn als je geen zes had voor je scriptie.
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 12:26:02 #45
8369 speknek
Another day another slay
pi_52646377
Ja dat was ook wel een van mijn vereisten, ik vind empirisch onderzoek behoorlijk leuk (dat kreeg ik nooit bij m'n studie informatica, wat toch vooral formeel bewijzen is); maar het moet ook wel omdat je het anders niet kan testen. Bij m'n afstuderen had ik onderzocht waarom sommige mensen misselijk worden van het spelen van computerspellen. Heb ik dus zelf een computerspel gemaakt met een schommelende camera en toen allemaal proefpersonen misselijk laten worden, machtig leuk. Ook hier zal er weer een computerspel gemaakt moeten worden (alhoewel ze daar waarschijnlijk een ander iemand voor inhuren), die dan allemaal verschillende parameters krijgt, en dan met ppn kijken wat het beste resultaat oplevert.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 12:28:12 #46
8369 speknek
Another day another slay
pi_52646437
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 12:22 schreef Frollo het volgende:

[..]

Serieus, een zes? , dat is meestal een "laat hem nog dit en dat voor de vorm doen, geef hem een zes, dan zijn we er vanaf" cijfer .

Je afstudeeronderzoek is gewoon het belangrijkste voor je sollicitatie, aangezien dat het enige echt wetenschappelijke is dat je gedaan hebt tijdens de opleiding. Tenzij je natuurlijk al gepubliceerd hebt, in welk geval dat beter is.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_52646519
Heb je toevallig nog budget over voor een Flash-programmeur?

Empirisch onderzoek kunnen doen is voor mij ook een basisvoorwaarde geweest. Ik word 'gestigmatiseerd' als een theoreticus, maar ik ben ontzettend blij dat ik zometeen niet alleen maar eenzaam in een kamertje zit.

-Edit- Oh, en waar kom je te werken?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 12:31:43 #48
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_52646539
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 12:28 schreef speknek het volgende:

[..]

Serieus, een zes? , dat is meestal een "laat hem nog dit en dat voor de vorm doen, geef hem een zes, dan zijn we er vanaf" cijfer .

Je afstudeeronderzoek is gewoon het belangrijkste voor je sollicitatie, aangezien dat het enige echt wetenschappelijke is dat je gedaan hebt tijdens de opleiding. Tenzij je natuurlijk al gepubliceerd hebt, in welk geval dat beter is.
lol, don't worry, ik ga helemaal niet op een promotieplaats solliciteren, de wetenschap is veilig hoor.

Waarom ik hier dan toch heb gepost? Geen idee.
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 12:38:17 #49
8369 speknek
Another day another slay
pi_52646707
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 12:31 schreef Claudia_x het volgende:
Heb je toevallig nog budget over voor een Flash-programmeur?

Empirisch onderzoek kunnen doen is voor mij ook een basisvoorwaarde geweest. Ik word 'gestigmatiseerd' als een theoreticus, maar ik ben ontzettend blij dat ik zometeen niet alleen maar eenzaam in een kamertje zit.

-Edit- Oh, en waar kom je te werken?
Ik vermoed dat ze met games toch meer in de richting van grote 3d werelden denken .

Zal trouwens wel het Centrum Gebouw Nerd (noord) worden, op de Uithof.

(offtopic: The Fountainhead is een geweldig boek)
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_52646786
Dan kunnen we samen lunchen en over The Fountainhead praten!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')