abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 30 augustus 2007 @ 16:06:54 #101
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_52813274
quote:
Op donderdag 30 augustus 2007 11:04 schreef Durango79 het volgende:
[..]

Persoonlijk denk ik ook dat iedereen die zijn diploma haalt aan de universiteit ook geschikt is om te promoveren. Je moet alleen over een flinke portie doorzettingsvermogen beschikken en je moet je in kunnen leven in het onderzoek. Je hoeft het niet meteen 100% leuk te vinden, maar je moet het gevoel hebben dat je het onderzoek 'eigen' kan maken.

[..]
Nou, voor wiskunde geldt dat in ieder geval niet (zonder mezelf op de borst te willen kloppen of zo hoor) en ik denk dat dat voor veel van de "niet-empirische" richtingen geldt. Actief iets origineels (waarin je natuurlijk verschillende gradaties hebt) bijdragen op internationaal onderzoeksniveau vereist duidelijk meer intellectuele capaciteiten dan het afronden van de studie (wat passiever is en in principe geen originaliteit vereist).
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
pi_52814338
quote:
Op donderdag 30 augustus 2007 15:30 schreef Shivo het volgende:
Gefeliciteerd. Radboud is ook lekker vanwege het salaris daar. En omdat ze het beste instituut van Nederland hebben, het Donders instituut. Heb ik nog stage gelopen toen het nog Trigon heette.
Dank je wel!
Ik kan op de website van het Radboud niks vinden over het salaris van een promovendus. Er staat dat het in schaal 10a zit, maar die kan ik niet vinden in de cao-umc. Is het niet de standaard 1950 euro per maand in je eerste jaar dan?
So my mind was filled with wonder when the evening headlines read: "Richard Cory went home last night and put a bullet through his head."
pi_52814556
quote:
Op donderdag 30 augustus 2007 16:42 schreef Durango79 het volgende:

[..]

Dank je wel!
Ik kan op de website van het Radboud niks vinden over het salaris van een promovendus. Er staat dat het in schaal 10a zit, maar die kan ik niet vinden in de cao-umc. Is het niet de standaard 1950 euro per maand in je eerste jaar dan?
Waarschijnljk moet je om de salaristabellen van het ziekenhuis te bekijken inloggen als medewerker...
Ik kan wel bij die van de RU, en daar is schaal 10a 2279 euro. Ik ben zelf 2 jaar geleden ook in die schaal begonnen (al lag het bedrag toen iets lager), maar ze hebben toen een maand later idd de salarissen van promovendi op universiteiten aangepast. Of dat ook voor academische ziekenhuizen geldt weet ik natuurlijk niet... Qua andere regelingen staan we echter ook los van elkaar, dus misschien heb je wel geluk! Maarre, bel PZ eens zou ik zeggen, die kunnen het je vast vertellen!
pi_52818543
Op een gegeven moment is het Radboud begonnen met alle AiOs aan te nemen als junior-onderzoeker, met als startschaal iets van 2200 per maand. Maar het kan zijn dat dat inmiddels weer naar beneden aangepast is, dat weet ik niet. Google is vriend, zoek even op CAO academische ziekenhuizen ofzo.
Jesus saves but death prevails.
  donderdag 30 augustus 2007 @ 21:43:43 #105
8369 speknek
Another day another slay
pi_52823147
quote:
Op donderdag 30 augustus 2007 16:06 schreef keesjeislief het volgende:
Nou, voor wiskunde geldt dat in ieder geval niet (zonder mezelf op de borst te willen kloppen of zo hoor) en ik denk dat dat voor veel van de "niet-empirische" richtingen geldt. Actief iets origineels (waarin je natuurlijk verschillende gradaties hebt) bijdragen op internationaal onderzoeksniveau vereist duidelijk meer intellectuele capaciteiten dan het afronden van de studie (wat passiever is en in principe geen originaliteit vereist).
Je kunt ook promoveren door alle originele ideeen van je promotor uit te werken . Of bij wiskunde promoveren op een verdere onboeiende uitwerking in een redelijk voorgekauwd kleine nicherichting, waar je dus niet bijster origineel voor hoeft te zijn.

Maar goed, daar moet je natuurlijk ook maar vier jaar zin in hebben.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_52829240
quote:
Op zaterdag 25 augustus 2007 19:45 schreef thaleia het volgende:

[..]

Dat is dus het suffe van een land dat een kenniseconomie wil zijn en gewoon niet investeert. Kijk iemand die echt totaal niet geinteresseerd is in onderzoek kun je ook met betere mogelijkheden na de promotie, en met een beter salaris, niet paaien. Maar een heleboel anderen wel en daar zit een boel talent tussen dat je nu laat lopen. Vooral in de technische richtingen.

Bij ons in het middelbaar onderwijs precies hetzelfde: maak een beroep zo onaantrekkelijk dat alleen degenen die echt willen, en degenen die niets beters kunnen vinden, nog solliciteren en je visvijver wordt wel erg armzalig bevolkt.

Heel dom. Wie weet wat Knakker allemaal voor briljants had kunnen publiceren En wie weet wat voor briljants al diegenen die na hun promotie geen zin hebben om te sappelen met kortlopende contracten en hun heil elders zoeken nog hadden kunnen publiceren. Ik hoop voor degenen uit dit topic die binnenkort gaan beginnen dat daar snel wat aan wordt gedaan, maar goed, als dat niet gebeurt hebben ze in elk geval vier jaar lang iets superinteressants kunnen doen en dat neemt niemand je meer af.

En dat is waarom het hier soms toch nog kriebelt en waarom ik promovendi, die ik om veel redenen bepaald niet benijd, om 1 reden absoluut wel benijd: ze zijn bezig met iets dat ze inhoudelijk echt ontzettend interessant vinden. Dat is echt veel waard. Als ik ooit een manier vind om onderzoek te doen zonder "Nijmeegse letterentaferelen" dan doe ik het
Kun je iets meer vertellen over die 'nijmeegse letterentaferelen' ?
Ik weet het ook niet
pi_52830802
Heb ik al beschreven En ik ken ook alleen maar mensen uit een paar richtingen. Misschien dat er ook richtingen zijn binnen het Erasmusgebouw waar het er allemaal een stuk relaxter en prettiger en hartelijk aan toegaat. Dat moet haast wel, eigenlijk.
  vrijdag 31 augustus 2007 @ 04:30:12 #108
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_52831249
quote:
Op donderdag 30 augustus 2007 21:43 schreef speknek het volgende:

[..]

Je kunt ook promoveren door alle originele ideeen van je promotor uit te werken . Of bij wiskunde promoveren op een verdere onboeiende uitwerking in een redelijk voorgekauwd kleine nicherichting, waar je dus niet bijster origineel voor hoeft te zijn.

Maar goed, daar moet je natuurlijk ook maar vier jaar zin in hebben.
Dat is ook zo, het hangt ook erg van je instelling en van de cultuur af. In Duitsland en Engeland bestaan er ook driejarige promotietrajecten waarbij het hele pad voor je wordt uitgestippeld en je continu aan de hand wordt genomen, in NL heb je dat niet in zo'n vorm volgens mij. Ik doe wat dat betreft een NL-stijl promotie, m'n promotor doet weinig behalve mijn teksten doorlezen, me steeds doorzagen op punten die ik hem de dag ervoor ook al had uitgelegd en uiteindelijk zijn naam boven 'onze' artikelen zetten. . Maar goed, liever dit dan een veredeld typist zijn voor de ideeën van de prof.
Fotoboek
pi_52831266
Dat doorzagen is ook precies waar die voor betaald wordt, lijkt me.
pi_52832904
Hoe zit het eigenlijk met dat verhaal van een beurs versus een salaris, waarbij respectievelijk de promovendus wordt gezien als een 'student' versus een medewerker? Ik had begrepen dat men hier naartoe wil? Hoewel dat erg nadelig uitpakt voor de promovendi, aangezien zij in dat geval geen loon krijgen en dus ook niets afdragen enzovoort.
  vrijdag 31 augustus 2007 @ 10:14:07 #111
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_52833895
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 00:57 schreef Dunckie het volgende:

[..]

Kun je iets meer vertellen over die 'nijmeegse letterentaferelen' ?
Ik werk in Nijmegen, bij Letteren, en bij ons is het idd anders dan eerder beschreven. Sfeer op de afdeling is goed, promovendi worden gewoon betrokken bij activiteiten en ik heb veel vrijheid te doen wat ik wil (mits het natuurlijk binnen het project past). Qua onderwijs geven en opleiding krijgen kan ook bijna alles. Het contatc met mijn promotoren en begeleiders is ook prima trouwens, en ik heb niet het idee dat ik de uitzondering ben hier op de afdeling (lopen zo'n 5 promovendi rond)...
pi_52842647
In de cao-umc staat bij salarisschaal 10 als beginbedrag 2294 euro. Daarnaast staat er een speciale sectie in voor onderzoekers in opleiding, en daar begint het bij 1966 euro. In de vacature voor de functie stond salarisschaal 10A vermeld. Ik weet het dus nog niet, ik hoor het a.s. woensdag wel, dan heb ik een gesprek met PZ.
So my mind was filled with wonder when the evening headlines read: "Richard Cory went home last night and put a bullet through his head."
  zondag 2 september 2007 @ 08:57:56 #113
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_52885089
quote:
Op donderdag 30 augustus 2007 11:04 schreef Durango79 het volgende:
Daarnaast heb ik veel gehad aan het boek 'Promoveren?' van Herman Lelieveldt. Je kan het bij bol.com bestellen voor ongeveer 15 euro.
Boekje besteld! Thx!

Even een andere vraag waar ik al een tijdje aan denk: is het nou mogelijk om bij het eindpraatje van het promoveren te gaan kijken als vreemde buitenstaander?
Lo que no se ve es lo que cuenta.
pi_52903817
Het is de openbare verdediging van je proefschrift. Iedere belangstellende mag daar binnenlopen.
pi_52912647
Wat is gewoonlijk de gemiddelde contractduur wanneer je promoveert? Ik zag namelijk een vacature voor een promotieplaats waarin een contract werd geboden van in totaal 3,5 jaar. Ligt het aan mij of is dat inderdaad erg krap?
  maandag 3 september 2007 @ 11:32:38 #116
8369 speknek
Another day another slay
pi_52912712
Hier is het altijd vier jaar, maar goed, dat is inclusief lesgeven. Soms als dat er niet bij zit, wordt het inderdaad 3,5 jaar.

Vandaag begonnen .
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_52912828
quote:
Op maandag 3 september 2007 11:32 schreef speknek het volgende:
Hier is het altijd vier jaar, maar goed, dat is inclusief lesgeven. Soms als dat er niet bij zit, wordt het inderdaad 3,5 jaar.

Vandaag begonnen .
Dat zou dus betekenen dat er bij de betreffende vacature geen onderwijstaken zijn inbegrepen? Daar heb ik nog nooit van gehoord.

Hoe zit het eigenlijk met het volgen van onderwijs? Doe je dat nog naast de 40 uur per week dat je promoveert, of valt het daar (gedeeltelijk) binnen?

Vandaag begonnen, en je zit nu tijdens werktijd al te FOK!ken?
  maandag 3 september 2007 @ 11:41:22 #118
8369 speknek
Another day another slay
pi_52912883
quote:
Op maandag 3 september 2007 11:38 schreef _Arual_ het volgende:
Dat zou dus betekenen dat er bij de betreffende vacature geen onderwijstaken zijn inbegrepen? Daar heb ik nog nooit van gehoord.
Tsja het zou kunnen. Anders wordt het wel heel krap inderdaad.
quote:
Hoe zit het eigenlijk met het volgen van onderwijs? Doe je dat nog naast de 40 uur per week dat je promoveert, of valt het daar (gedeeltelijk) binnen?
Het valt er binnen, moet inderdaad ook nog wel wat dingen leren die ik niet in de opleiding heb gehad. Ik hoorde net dat ze binnenkort willen dat aio's ook nog eens 20 ECTS per jaar gaan halen. Vind ik een beetje raar, want inclusief onderwijstaken ben je zo elk jaar een half jaar met andere dingen bezig .
quote:
Vandaag begonnen, en je zit nu tijdens werktijd al te FOK!ken?
Opstarten is altijd lastig heh .
  maandag 3 september 2007 @ 14:10:25 #119
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_52916179
Hier bij letteren in Nijmegen is het niet meer toegestaan om zomaar aan te nemen dat promovendi onderwijs zullen verzorgen. Als we dat wel doen, krijgen we hiervoor extra tijd (maanden die achter je contract aan worden geplakt). Onderwijs volgen doen we trouwens gewoon tijdens werktijd hier. In totaal moeten we idd 60ects halen, maar dat is een eitje, daar er voor taalwetenschappers speciale cursusweken zijn, waarin je heel snel aan een aantal ects komt. 3.5 jaar is dus meestal zonder onderwijs, maar ook best goed te doen hoor. Gewoon doorwerken en goed plannen! (ik ben nu twee jaar bezig, en heb nog twee jaar te gaan, parttime werken en onderwijs verzorgen geeft je extra maanden!!!)
  maandag 3 september 2007 @ 14:33:34 #120
8369 speknek
Another day another slay
pi_52916860
Ik had het trouwens mis, die 20ECTS was in de totale vier jaar, dat klopt al wat beter.
pi_52916912
Ik ben nu bezig met een beknopt promotievoorstel (2 A4 maximaal) waarin ik iets moet vertellen over vraagstelling, methode, planning en concrete resultaten. Nu heb ik het onderwerp wel goed in mijn hoofd zitten. Maar over planning en concrete resultaten ben ik nu al tijden na aan het denken. Dat vind ik erg moeilijk voorstelbaar nog. Iemand nog tips?
pi_52917760
_Arual_, hoe moet ik mij die concrete resultaten voorstellen? Gaat het om verwachte uitkomsten? Of meer welke soort resultaten je wilt hebben en wat je daarmee gaat doen?
  maandag 3 september 2007 @ 15:16:57 #123
41885 kless
morgen? waarom niet overmorgen
pi_52917851
Misschien in Canada solliciteren?
Het schijnt dat daar een enorme drain is in de zorg richting de VS op ALLE niveaus

Mmm ik moest eerst maares mn bachlor afmaken na 3 jaar vanalles doen behalve studiepuntjes verdienen
Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
iGEM
pi_52917918
quote:
Op maandag 3 september 2007 15:13 schreef floris.exe het volgende:
_Arual_, hoe moet ik mij die concrete resultaten voorstellen? Gaat het om verwachte uitkomsten? Of meer welke soort resultaten je wilt hebben en wat je daarmee gaat doen?
Wist ik het maar. Het wordt als volgt geformuleerd:
quote:
U kunt naar een van deze plaatsen solliciteren door een kort voorstel (2 A4) te schrijven waarin aandacht besteed wordt aan vraagstelling, methode, planning en concrete resultaten.
pi_52919410
quote:
Op zondag 26 augustus 2007 11:51 schreef _Arual_ het volgende:

[..]

En ik had altijd de illusie dat juist geneeskundestudenten tien keer meer gemotiveerd waren dan de gemiddelde student.
Ja, om veel geld te verdienen. Echt, die studie wordt zó overschat.
pi_52944986
quote:
Op maandag 3 september 2007 14:35 schreef _Arual_ het volgende:
Ik ben nu bezig met een beknopt promotievoorstel (2 A4 maximaal) waarin ik iets moet vertellen over vraagstelling, methode, planning en concrete resultaten. Nu heb ik het onderwerp wel goed in mijn hoofd zitten. Maar over planning en concrete resultaten ben ik nu al tijden na aan het denken. Dat vind ik erg moeilijk voorstelbaar nog. Iemand nog tips?
Niet te moeilijk over doen. Het gebeurt zelden, althans in de biomedische hoek, dat een onderzoeksvoorstel zo wordt uitgevoerd als beschreven. Dat is niet per se slecht, de situatie verandert gewoon wanneer er nieuwe resultaten zijn.

Als je een vraagstelling en een methode hebt, dan weet je wat de mogelijke uitkomsten zijn. Wat verwacht je dat de uitkomst is? Waarom verwacht je dat? Zet dat dan in de concrete resultaten sectie. Qua planning is een grof schema ook meestal voldoende, verdeel je planning in blokken van een jaar en bedenk in 1 of 2 zinnen wat je in dat jaar gaat doen.
  woensdag 5 september 2007 @ 08:00:11 #127
124676 RobertoCarlos
pi_52952553
quote:
Op maandag 3 september 2007 15:19 schreef _Arual_ het volgende:

[..]

Wist ik het maar. Het wordt als volgt geformuleerd:
[..]
Kun je niet gewoon iets zeggen over wat je onderzoek nou bijdraagt aan de wetenschap en eventueel aan de praktijk. Wat heb je er aan?
  woensdag 5 september 2007 @ 08:01:05 #128
124676 RobertoCarlos
pi_52952560
quote:
Op zondag 2 september 2007 22:43 schreef thaleia het volgende:
Het is de openbare verdediging van je proefschrift. Iedere belangstellende mag daar binnenlopen.
Thx, wil ik gebruiken om inspiratie op te doen voor mijn scriptie
  woensdag 5 september 2007 @ 08:04:02 #129
124676 RobertoCarlos
pi_52952587
quote:
Op maandag 3 september 2007 11:38 schreef _Arual_ het volgende:

[..]

Wat moet ik me hierbij voorstellen qua vakken? Ik bedoel, je hebt toch al je inhoudelijke en onderzoeksmethode vakken gedaan? Dat was neem ik aan de voorwaarde voor toelating toch?
pi_52952653
Ik heb nu al echt iets op papier! Ik denk ook dat ik in de begeleidende brief iets schrijf over het feit dat het een idee is voor een onderzoek, en dat ik nog benieuwd ben naar de visie en aanvullingen van anderen.
quote:
Op woensdag 5 september 2007 08:04 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Wat moet ik me hierbij voorstellen qua vakken? Ik bedoel, je hebt toch al je inhoudelijke en onderzoeksmethode vakken gedaan? Dat was neem ik aan de voorwaarde voor toelating toch?
Even van de website van de RU geplukt:
quote:
Cursussen voor promovendi
Reflectie op wetenschappelijk handelen
Onze universiteit hecht er zeer aan dat alle promovendi korte tijd gestructureerd nadenken en discussiëren over de ethische, maatschappelijke en wetenschapstheoretische aspecten van het eigen onderzoek.

Morele aspecten van wetenschap
Overige cursussen

Academic Writing
Advanced Conversation
Oral presentation
Schrijven van wetenschappelijke teksten
Wetenschapsjournalistiek
Management voor promovendi
Workshop 'De promotie in eigen regie'
Ontwerp en uitvoering van een promotieproject
Presenteren eigen onderzoek
Didactiek in de praktijk
Leertraject: Basiskwalificatie onderwijs

woensdag 5 september 2007 @ 10:19:58 #131
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_52954662
Academic Writing => utterly useless voor iedereen die een letterenstudie heeft gedaan...
Advanced Conversation
Oral presentation
Schrijven van wetenschappelijke teksten => leuke en nuttige cursus!
Wetenschapsjournalistiek => leuk! (over het nut ben ik nog niet uit)
Management voor promovendi
Workshop 'De promotie in eigen regie'
Ontwerp en uitvoering van een promotieproject
Presenteren eigen onderzoek => voor iedereen die moeite heeft met presentaties de moeite waard!
Didactiek in de praktijk
Leertraject: Basiskwalificatie onderwijs => erg handig als je onderwijs geeft (je krijgt nog een officieel diploma ook aan t einde )

Verder kun je meestal ook nog wel wat curussen op je eigen onderzoeksgebied doen. Voor taalwetenschap is er bijvoorbeeld de 'landelijke onderzoeksschool taalwetenschap' (LOT) die twee keer per jaar twee cursusweken organiseert. Erg leuk om heen te gaan (ook voor je netwerk) en nog nuttig ook!

Er valt dus nog een hele hoop te leren als promovendus hoor!

[ Bericht 0% gewijzigd door mousemicky op 05-09-2007 11:03:13 ]
pi_52955198
quote:
Op zondag 26 augustus 2007 06:53 schreef Shivo het volgende:
Ah, ik ben ook op het Erasmus gepromoveerd, als bioinformaticus op de afdeling Hematologie. Leuke tijd, nu postdoc. Ook leuk, maar ik vraag me wel eens af of hier wel een beetje fatsoenlijke toekomst in zit.
In bioinformatica?
pi_52961355
quote:
Op woensdag 5 september 2007 10:43 schreef Dodecahedron het volgende:

[..]

In bioinformatica?
Nee, in science. Het is een leuke baan maar je werkt heel hard voor weinig geld en waardering.
  woensdag 5 september 2007 @ 17:27:02 #134
41885 kless
pi_52962722
quote:
Op woensdag 5 september 2007 15:44 schreef Shivo het volgende:

[..]

Nee, in science. Het is een leuke baan maar je werkt heel hard voor weinig geld en waardering.
minder hard werken een optie?
Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
iGEM
pi_52962967
quote:
Op woensdag 5 september 2007 17:27 schreef kless het volgende:

[..]

minder hard werken een optie?
Ik weet niet of ik de enige in dit topic ben die dit zo ziet, maar minder hard werken is nauwelijks een optie. Als je vooruit wil met je carriere heb je aansprekende resultaten nodig - voor gewoon hard werken gaat niemand je belonen. Voor aansprekende resultaten wel en de kans dat je die krijgt is evenredig met het aantal uren dat je maakt. Waar ik werk is 60 uur werken normaal voor postdocs (onderzoekers die gepromoveerd zijn maar (nog) geen vaste aanstelling hebben). In Nederland is dit minder maar iemand die echt verder wil in de science kan beter geen postdoc in Nederland doen.
pi_52963491
quote:
Op woensdag 5 september 2007 08:04 schreef RobertoCarlos het volgende:
Ik ben nu twee dagen promovendus en ik heb nooit ook maar één vak gehad over statistiek en methodologie. Niet iedere sollicitatiecommissie hecht daar evenveel waarde aan. Mijn promotor is van mening dat je dat soort dingen wel kunt bijspijkeren. Volgende week begin ik meteen aan mijn eerste bijspijkercursus.

Maar als onderzoeker in opleiding valt er altijd genoeg te leren, toch?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 5 september 2007 @ 19:08:48 #137
41885 kless
pi_52964784
quote:
Op woensdag 5 september 2007 17:42 schreef Shivo het volgende:

[..]

Ik weet niet of ik de enige in dit topic ben die dit zo ziet, maar minder hard werken is nauwelijks een optie. Als je vooruit wil met je carriere heb je aansprekende resultaten nodig - voor gewoon hard werken gaat niemand je belonen. Voor aansprekende resultaten wel en de kans dat je die krijgt is evenredig met het aantal uren dat je maakt. Waar ik werk is 60 uur werken normaal voor postdocs (onderzoekers die gepromoveerd zijn maar (nog) geen vaste aanstelling hebben). In Nederland is dit minder maar iemand die echt verder wil in de science kan beter geen postdoc in Nederland doen.
Waar zit jij dan?
Wil jij dan echt verder?
vind je het te leuk, (om het geld en de vrijheid doe je het blijkbaar niet...)
Ik weet niet hoeveel je er bij aanwezig moet zijn of dat het thuiswerken is wat je kan doen of dat je van 8 tot 8 op een lab zit.
Maar misschien is het een idee om er 40 uur en 20 uur baan van te maken dat je partime ergens anders ook iets doet (Vast wel een college in de buurt die jou wel als docent wil hebben voor het een of ander of een bedrijf wat wel brood in jou toevoeging ziet.) damn 60 uur per week ... dan moet je er ècht veel van houden en niets naast hebben.

Zover wat solliciteren betreft heb ik het zelf nog niet. sterker nog, ik moest maar es verder met ... m'n bachlor heet dat tegenwoordig (2 jaar vanalles doen behalve studeren). neurobiologie en gedrag was leuk tot ik stopte met roken en ik het odor van ratten en vooral muizen niet meer leuk vind. genetisch moleculair biotech gebeuren vind ik wel ok dat op een lab sleutel. en de geur van medium. nu is de knop om, gewoon "werken" voor de puntjes.

Maar of ik daarna een master wetenschap of bedrijf/beleid ga doen... geen idee. trekt me allebij wel een beetje. maar onderwijs is eigenlijk ook wel mooi. Onderwijs kan daarna altijd nog (de nederlandse overheid heeft een potje voor om mensen een cursus lesgeven te geven en als die er nog niet is zal die "vanzelf" wel komen)

maar om nu de beslommeringen van andere mensen te zien die ik mogenlijk ook mee temaken krijg "even" 60 uur per week kan wel als het moet... maar 5 jaar lang... dan gaat er denk ik iets heel erg fout. (alleen papa of mama ben je de hele dag en verder... ookal is je onderzoek toch een beetje je kindje leek met het ongezond er zoveel tijd meer door te brengen.

[ Bericht 37% gewijzigd door kless op 05-09-2007 19:29:45 ]
iGEM
  woensdag 5 september 2007 @ 20:47:17 #138
8369 speknek
Another day another slay
pi_52967160
quote:
Op woensdag 5 september 2007 18:10 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ben nu twee dagen promovendus en ik heb nooit ook maar één vak gehad over statistiek en methodologie. Niet iedere sollicitatiecommissie hecht daar evenveel waarde aan. Mijn promotor is van mening dat je dat soort dingen wel kunt bijspijkeren. Volgende week begin ik meteen aan mijn eerste bijspijkercursus.

. Gefeliciteerd! We zijn tegelijk begonnen .
  woensdag 5 september 2007 @ 21:19:04 #139
124676 RobertoCarlos
pi_52967918
quote:
Op woensdag 5 september 2007 18:10 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Op zich lekker voor je dat je dat kunt leren na je gewone studie. Ikzelf heb zelf kennelijk een iets te streng beeld van promoveren, namelijk dat je al basisvaardigheden van wetenschappelijk onderzoek zou moeten hebben voordat je begint met promoveren en dat je die dan gaat uitbreiden tot een 'echt' onderzoek.
Maar misschien word ik wat dat betreft te streng opgevoed...
Zelf krijg ik in de studie (politicologie) nl. best veel methoden en technieken en statistiek, maar mss is dat bij andere studies idd minder (welke studie deed je ook alweer?)

Lijkt me erg spannend oio-en
pi_52970646
quote:
Op woensdag 5 september 2007 19:08 schreef kless het volgende:

[..]
lang verhaal
Ik werk op het Broad Institute, een samenwerking tussen Harvard en MIT. Geld boeit me niet zo, ik werk hier omdat de beste plek ter wereld is om kankeronderzoek te doen. Ik doe het juist om de vrijheid: de enige die me wat kan vertellen ben ik zelf. Natuurlijk heb ik wel een supervisor, maar die laat me bijna altijd mijn gang gaan. Er is niemand die controleert hoeveel uur ik hier ben. Een bijbaan is geen optie, het gaat namelijk niet om het aantal uren dat ik werk, maar om het aantal artikelen dat ik publiceer en die krijg je niet van lesgeven (hou ik sowieso niet van).

Ik wil uiteindelijk graag verder met wetenschap en dan is de beste methode. Ik heb weinig op met halve pogingen, het is alles of niets. Ik heb trouwens (momenteel) geen vriendin of gezin, dat scheelt.

Er zullen weinig banen zijn met zoveel persoonlijke vrijheid als wetenschapper; het frustrerende is dat niemand je begrijpt en dat er uit komt wat je er in stopt.
  woensdag 5 september 2007 @ 23:33:48 #141
41885 kless
pi_52971839
quote:
Op woensdag 5 september 2007 22:53 schreef Shivo het volgende:

[..]

Ik werk op het Broad Institute, een samenwerking tussen Harvard en MIT. Geld boeit me niet zo, ik werk hier omdat de beste plek ter wereld is om kankeronderzoek te doen. Ik doe het juist om de vrijheid: de enige die me wat kan vertellen ben ik zelf. Natuurlijk heb ik wel een supervisor, maar die laat me bijna altijd mijn gang gaan. Er is niemand die controleert hoeveel uur ik hier ben. Een bijbaan is geen optie, het gaat namelijk niet om het aantal uren dat ik werk, maar om het aantal artikelen dat ik publiceer en die krijg je niet van lesgeven (hou ik sowieso niet van).

Ik wil uiteindelijk graag verder met wetenschap en dan is de beste methode. Ik heb weinig op met halve pogingen, het is alles of niets. Ik heb trouwens (momenteel) geen vriendin of gezin, dat scheelt.

Er zullen weinig banen zijn met zoveel persoonlijke vrijheid als wetenschapper; het frustrerende is dat niemand je begrijpt en dat er uit komt wat je er in stopt.
ik begon heel dapper aan biologie iets tegen kanker uitwillen vinden of andere ziekten danwel daar aan mee werken...
En in mijn DIP mbt studie kwam door dat ik op een gegeven moment dacht .. kanker? stik er maar in, mensen moeten toch op een manier dood gaan. maar misschien is dat ook wel een beetje omdat de docent immunologie me niet zo aanspreekt.
Maar stoppen is geen optie, neuro gedrag vind ik nu stiken door de muizen, maar labs zijn wel fijn. maar ik denk dat ik liever presenteer of les geef (nog niet zoveel er varing meer) dan met stukken schrijven... helaas is geschreven woord de meetlat van de wetenschap.

Ik ben het zeker met je eens dat half werk geen werk is in de wetenschap...maar das bijna nergens zo geloof ik?
Maar wat ik verder ga doen... helaas geen groot doel meer voor ogen.

Als niemand je begrijpt is het zwaar frustrerend. (zie mijn hekel aan geschreven woord )
En ja.. uitleggen dat je biologie doet kijk je omgeving ook raar van op -> tijd/euros/vrijheid verhaal.
iGEM
pi_52974149
quote:
Op woensdag 5 september 2007 21:19 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Op zich lekker voor je dat je dat kunt leren na je gewone studie. Ikzelf heb zelf kennelijk een iets te streng beeld van promoveren, namelijk dat je al basisvaardigheden van wetenschappelijk onderzoek zou moeten hebben voordat je begint met promoveren en dat je die dan gaat uitbreiden tot een 'echt' onderzoek.
Het is niet zozeer streng, maar vooral kortzichtig. Het leuke van mijn promotor vind ik dat hij o.a. kijkt wat de bijdrage van de nieuwe promovendus zou kunnen zijn in het geheel. Mijn filosofieachtergrond (met name logica) hebben erg voor me gepleit. Ik heb daarnaast taalwetenschap gedaan, maar geen toegepaste taalwetenschap. Vandaar dat ik nooit met methodologie te maken heb gehad.

Overigens heeft diezelfde promotor onlangs wel weer iemand afgewezen vanwege een gebrek aan methodologische achtergrond. Het hangt dus ook net van het type onderzoek af. Ik denk dat het binnenkort heel moeilijk wordt om uberhaupt nog een promovendusplaats te krijgen als je geen researchmaster hebt gedaan.

Weten jullie hoe het zit met postdocs? Ik heb begrepen dat daar moeilijk aan te komen is!
pi_52974150
quote:
Op woensdag 5 september 2007 20:47 schreef speknek het volgende:

[..]

. Gefeliciteerd! We zijn tegelijk begonnen .

Wat is het druk in die bus naar de Uithof.
pi_52974470
quote:
Op donderdag 6 september 2007 06:32 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Mijn filosofieachtergrond (met name logica) hebben erg voor me gepleit.
Goed dat je dit zegt. Ik heb na mijn studie Nederlands nog één jaar Filosofie gestudeerd, omdat ik bepaalde filosofievakken bij nader inzien toch echt gemist had. Misschien compenseert het mijn gebrek aan onderzoeksscriptie.

Het was destijds kiezen: óf een onderzoeksscriptie, óf een algemene scriptie en daarbij nog een stage. Ik vond een stage erg belangrijk. Bovendien heeft die stage ervoor gezorgd dat ik publicaties heb die van doen hebben met mijn onderzoeksvoorstel, dus ik kan mijn keuze van destijds wellicht toch verantwoorden...

[ Bericht 66% gewijzigd door _Arual_ op 06-09-2007 08:24:07 ]
pi_52984050
quote:
Op donderdag 6 september 2007 06:32 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Weten jullie hoe het zit met postdocs? Ik heb begrepen dat daar moeilijk aan te komen is!
In de biomedische hoek vindt je postdoc plekken op iedere hoek van de straat.
  donderdag 6 september 2007 @ 17:58:16 #146
41885 kless
pi_52986714
quote:
Op donderdag 6 september 2007 15:51 schreef Shivo het volgende:

[..]

aio plekken meer of minder?
iGEM
pi_52989350
quote:
Op donderdag 6 september 2007 17:58 schreef kless het volgende:

[..]

aio plekken meer of minder?
Vergelijkbaar; misschien meer maar er zijn ook meer kandidaten voor.
pi_52989540
quote:
Op donderdag 6 september 2007 15:51 schreef Shivo het volgende:

[..]

Ik bedoel het andersom: postdocplekken genoeg, maar moeilijk om kandidaten te vinden. Is dat (overal) zo?
pi_52989692
quote:
Op donderdag 6 september 2007 07:58 schreef _Arual_ het volgende:

[..]

Goed dat je dit zegt. Ik heb na mijn studie Nederlands nog één jaar Filosofie gestudeerd, omdat ik bepaalde filosofievakken bij nader inzien toch echt gemist had. Misschien compenseert het mijn gebrek aan onderzoeksscriptie.

Het was destijds kiezen: óf een onderzoeksscriptie, óf een algemene scriptie en daarbij nog een stage. Ik vond een stage erg belangrijk. Bovendien heeft die stage ervoor gezorgd dat ik publicaties heb die van doen hebben met mijn onderzoeksvoorstel, dus ik kan mijn keuze van destijds wellicht toch verantwoorden...
Het is natuurlijk wel van belang wat voor soort onderzoek je gaat doen. Als het sterk kwantitatief onderzoek is, dan zul je eerder afgerekend worden op gebrek aan metholodogische kennis/ervaring dan wanneer het om kwalitatief onderzoek gaat. Bovendien is het ook maar net wie je concurrenten zijn, wie je collega's worden, en of ze je mogen en iets in je zien.

Als ik jou was, zou ik overigens niet uit mezelf over de gebreken beginnen. Benadruk je goede punten, en dat een AIO in opleiding is. Je verwacht (terecht) nog veel te leren.
  donderdag 6 september 2007 @ 20:50:10 #150
41885 kless
pi_52989706
Kan het zijn dat daar zoveel plekken voor zijn omdat de meeste anderen die geschikt zijn voor zo een functie al in de farmaceutische industrie zitten (en daar 2,4,8, x meer verdienen)
iGEM
  Moderator donderdag 6 september 2007 @ 20:53:20 #151
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_52989780
Ben nu zo'n half jaar bezig met mn promotie onderzoek. Ik doe iets in moleculaire biologie. Op een of andere manier zijn er in mol.biol. best wel veel aio plaatsen
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator donderdag 6 september 2007 @ 20:58:49 #152
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_52989925
quote:
Op zaterdag 25 augustus 2007 22:55 schreef Shivo het volgende:
Nee, want promoveren heeft minstens zoveel te maken met doorzettingsvermogen en het vermogen keuzes te maken.
het was voor mij gewoon de logische stap na mavo-->mbo-->hbo-->master dan blijft er toch alleen AIO over en nee geen hoog IQ wel ahum "passie voor het vak"
  donderdag 6 september 2007 @ 21:29:32 #153
8369 speknek
Another day another slay
pi_52990799
quote:
Op donderdag 6 september 2007 20:43 schreef Claudia_x het volgende:
Ik bedoel het andersom: postdocplekken genoeg, maar moeilijk om kandidaten te vinden. Is dat (overal) zo?
Nee, bij ons (en volgens mij toch overal) zijn er veel minder postdoc dan aio plaatsen, de meeste mensen moeten dus na hun doctor stoppen met de wetenschap.
pi_52991025
quote:
Op donderdag 6 september 2007 21:29 schreef speknek het volgende:

[..]

Nee, bij ons (en volgens mij toch overal) zijn er veel minder postdoc dan aio plaatsen, de meeste mensen moeten dus na hun doctor stoppen met de wetenschap.
Ik hoor van de promotoren die bij mijn project betrokken zijn wat anders. Er zijn wel minder postdocplekken dan aio-plaatsen, maar ze hebben moeite om postdocposities ingevuld te krijgen.
pi_52992469
quote:
Op donderdag 6 september 2007 20:50 schreef kless het volgende:
Kan het zijn dat daar zoveel plekken voor zijn omdat de meeste anderen die geschikt zijn voor zo een functie al in de farmaceutische industrie zitten (en daar 2,4,8, x meer verdienen)
Nee, voor dat soort plekken wordt over het algemeen een aantal jaar postdoc ervaring gevraagd. Of je moet mazzel hebben.
pi_52998113
quote:
Op donderdag 6 september 2007 20:49 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Het is natuurlijk wel van belang wat voor soort onderzoek je gaat doen. Als het sterk kwantitatief onderzoek is, dan zul je eerder afgerekend worden op gebrek aan metholodogische kennis/ervaring dan wanneer het om kwalitatief onderzoek gaat. Bovendien is het ook maar net wie je concurrenten zijn, wie je collega's worden, en of ze je mogen en iets in je zien.

Als ik jou was, zou ik overigens niet uit mezelf over de gebreken beginnen. Benadruk je goede punten, en dat een AIO in opleiding is. Je verwacht (terecht) nog veel te leren.
Ik denk dat ik zelf af zou haken als ik hoofdzakelijk kwantitatief onderzoek zou moeten doen. Mijn voorstel neigt ook totaal niet naar die kant. Tijdens mijn studie heb ik trouwens maar weinig statistiekachtige vakken gehad, zeker in vergelijking met andere studierichtingen.

Ik ga mijn tekortkomingen ook zeker niet in mijn motivatiebrief zetten. Maar mocht ik uitgenodigd worden voor een gesprek, dan wordt er waarschijnlijk wel gevraagd waarom ik geen onderzoeksscriptie heb geschreven destijds, en op welke manier ik dat denk te compenseren. Dan kan ik beter maar een goed antwoord hebben, lijkt mij. Zie het als voorbereiding .
  zaterdag 8 september 2007 @ 18:04:00 #157
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_53033046
Veel geschreven in dit topic en leuk om alles te lezen.

Inmiddels lekker op vakantie geweest. Er ligt een voorstel waarvan de vraag wat IK ervan vindt. Ofwel....positief tot nu toe. Maandag maar eens goed doorlezen.

Rest van sollicitaties nog niks van gehoord.
  zondag 23 september 2007 @ 19:42:37 #158
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_53413246
Pfft....beetje sollicitatiecrisis hier....Ik heb inmiddels de keuze uit drie banen, maar vind het echt ontiegelijk moeilijk en weet niet eens 100% zeker of DE plek ertussen zit... Morgen nog achter een vacature aanbellen waarvan ik maar niks hoor..maar die ik toch ook graag in de race houd.

Ben ik nu te kieskeurig, of..... ik bedoel: helemaal 100% achter een onderwerp staan is ook een erg nobel streven... Vind ik 80% ook goed genoeg?

*pieker*
  Moderator zondag 23 september 2007 @ 20:38:30 #159
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_53414640
quote:
Op zondag 23 september 2007 19:42 schreef Quoi het volgende:
Pfft....beetje sollicitatiecrisis hier....Ik heb inmiddels de keuze uit drie banen, maar vind het echt ontiegelijk moeilijk en weet niet eens 100% zeker of DE plek ertussen zit... Morgen nog achter een vacature aanbellen waarvan ik maar niks hoor..maar die ik toch ook graag in de race houd.

Ben ik nu te kieskeurig, of..... ik bedoel: helemaal 100% achter een onderwerp staan is ook een erg nobel streven... Vind ik 80% ook goed genoeg?

*pieker*
De plek is toch altijd anders je kunt toch nooit het hele voorstel doorzien, soms zitten er andere dingen achter. Die voorstellen altijd mooischrijverij je moet natuurlijk wel intresse hebben in het onderwerp. Maar HET onderwerp bestaat volgensmij niet.
  Moderator zondag 23 september 2007 @ 21:13:40 #160
45833 crew  Fogel
pi_53415495
HET onderwerp bestaat wel, maar dan moet je zelf een project verzinnen en daar een geldschieter en een universiteit bij vinden ipv gaan solliciteren op vacatures...
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2026: Peru, België, Nederland, St. Maarten
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen, Griekenland, Nederland, Nederland, Oslo
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
  zondag 23 september 2007 @ 22:20:41 #161
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_53417845
quote:

*pieker*
Dat is altijd zo bij solliciteren en misschien wel bij elke keuze die je in je leven moet maken . Ik zou, als ik jou was, ook de omgeving, de mensen en ihb de reputatie van de prof. die je begeleidt een belangrijk gewicht geven in je keuze. Je kunt m.i. beter een 80%-onderwerp hebben in de voor jou perfecte omgeving dan een 100%-onderwerp in een mindere omgeving. Er zullen nl. altijd momenten bij zijn waarop je er (even) doorheen zit, dan is die omgeving cruciaal voor je om "dran zu bleiben".
Fotoboek
  maandag 24 september 2007 @ 08:12:01 #162
124676 RobertoCarlos
pi_53424067
quote:

*pieker*
Je hebt ongelofelijk veel geluk dat je zo kunt kiezen. Maarrre willen ze jou wel?
Is die achteraanbelvacature dan wel DE plek? Zo nee, is deze beter dan die anderen? En verder: zie de reacties, je kunt ook kijken naar de hoezeer je een 80% onderwerp zou kunnen ombuigen naar een perfect onderwerp.
  Moderator maandag 24 september 2007 @ 08:51:12 #163
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_53424381
quote:
Op zondag 23 september 2007 21:13 schreef Fogel het volgende:
HET onderwerp bestaat wel, maar dan moet je zelf een project verzinnen en daar een geldschieter en een universiteit bij vinden ipv gaan solliciteren op vacatures...
ja maar dan nog kun je niet het hele project doorzien. In mijn geval heb ik gewoon de leukste plek (die mij wilden hebben) gekozen.
  maandag 24 september 2007 @ 09:16:31 #164
8369 speknek
Another day another slay
pi_53424699
Ja, ik dacht dat ik DE plek had, maar uiteindelijk loop je toch weer tegen een hele hoop theorie op die niet zo interessant, maar wel belangrijk is. Ik denk niet dat DE plek bestaat (tenzij je een workaholic bent, maar dan zat je nu bij CapGemini ofzo kont te likken), maar je moet gewoon iets doen wat je interessant lijkt om te onderzoeken.
pi_53453218
Ik heb naar mijn mening wel DE plek. Veel geleerd, leuk onderwerp, goede omgeving met veel goede mensen. Het enige nadeel is dat je af en toe last hebt van vervelende studenten die domme vragen komen stellen, maar dat is iets waar je vrij weinig tegen doet.
  dinsdag 25 september 2007 @ 19:49:13 #166
13036 Frenkyboy
Medium Pimping Unfortunately
pi_53467847
quote:
Op donderdag 6 september 2007 22:28 schreef Shivo het volgende:

[..]

Nee, voor dat soort plekken wordt over het algemeen een aantal jaar postdoc ervaring gevraagd. Of je moet mazzel hebben.
Hehe, ik ben ook gepromoveerd een paar jaar geleden (Computer Science). Ik had het op een gegeven moment gehad met academia, het werken aan theoretische probleempjes, de continue funding-carrousel, de eenzaamheid (wel collega's maar nauwelijks team-projecten). Weinig carriere paden in academia, het is of: promotie -> post-doc -> vaste aanstelling als je mazzel hebt (en goed bent) of : promotie -> post-doc -> post-doc -> post-doc en dan alsnog de industrie in omdat je niet nog een tweejarig contract wil... Werk nu in de VS op de research afdeling van een groot gerespecteerd IT bedrijf..

Offtopic: Hey Shivo, je weet dat je hier geen inkomstenbelasting hoef te betalen als je op een J-1 visum zit he?
aka. SickMyDuck // ii typpes tjis wiiiyhh ,myyu diiivk.
  dinsdag 25 september 2007 @ 20:08:57 #167
124676 RobertoCarlos
pi_53468438
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 19:49 schreef Frenkyboy het volgende:

[..]

Hehe, ik ben ook gepromoveerd een paar jaar geleden (Computer Science). Ik had het op een gegeven moment gehad met academia, het werken aan theoretische probleempjes, de continue funding-carrousel, de eenzaamheid (wel collega's maar nauwelijks team-projecten).
Hoe lang heb je erover gedaan?
Oftewel: hoe lang heb je voordat je het niet meer trekt?
  dinsdag 25 september 2007 @ 21:21:41 #168
13036 Frenkyboy
Medium Pimping Unfortunately
pi_53470739
Ik zat al een jaartje of 6 in academia waarvan 4 als PhD. En "niet meer trekt" is te sterk verwoord hoor, de pluspunten zijn je eigen tijd indelen, interessant cutting edge onderzoek, slimme collega's. Ik heb gewoon besloten dat ik wat anders wilde. Als het je nu al niet trekt zou ik niet eens beginne. Ik sluit overigens niet uit dat ik nog eens terugga, maar dan als deeltijd UHD of prof met een nevenbaan in industrie. Best of both worlds!
aka. SickMyDuck // ii typpes tjis wiiiyhh ,myyu diiivk.
pi_53470843
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 19:49 schreef Frenkyboy het volgende:

[..]

Offtopic: Hey Shivo, je weet dat je hier geen inkomstenbelasting hoef te betalen als je op een J-1 visum zit he?
Ik weet

overigens is dat ook wel nodig om een beetje inkomen te hebben, met die postdoc salarissen hier
  dinsdag 25 september 2007 @ 22:29:58 #170
262 Re
Kiss & Swallow
pi_53473231
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 21:21 schreef Frenkyboy het volgende:
Ik zat al een jaartje of 6 in academia waarvan 4 als PhD. En "niet meer trekt" is te sterk verwoord hoor, de pluspunten zijn je eigen tijd indelen, interessant cutting edge onderzoek, slimme collega's. Ik heb gewoon besloten dat ik wat anders wilde. Als het je nu al niet trekt zou ik niet eens beginne. Ik sluit overigens niet uit dat ik nog eens terugga, maar dan als deeltijd UHD of prof met een nevenbaan in industrie. Best of both worlds!
eenmaal uit de academische wereld is het verdomd moeilijk weer terug te gaan...

ik trok het na 4 jaar PhD al niet meer, gewoon lekker vaste baan zonder gezeik over geld bedelen voor onderzoek en eindeloos experimenteren in stoffige labs
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  donderdag 27 september 2007 @ 12:04:52 #171
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_53511469
Ik heb gekozen, na een weekje piekeren, wikken en wegen. Ik heb gekozen voor het onderwerp dat het beste bij me past, maar vooral ook de werkomgeving en begeleiding. Mezelf realiserend dat je nooit weet of je de beste keuze hebt gemaakt. Een en ander moet nog even rond... als het goed is 1 november beginnen.
  Moderator donderdag 27 september 2007 @ 12:53:14 #172
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_53512845
quote:
Op donderdag 27 september 2007 12:04 schreef Quoi het volgende:
Ik heb gekozen, na een weekje piekeren, wikken en wegen. Ik heb gekozen voor het onderwerp dat het beste bij me past, maar vooral ook de werkomgeving en begeleiding. Mezelf realiserend dat je nooit weet of je de beste keuze hebt gemaakt. Een en ander moet nog even rond... als het goed is 1 november beginnen.
Succes
pi_53514212
Ik heb eind volgende maand een gesprek bij de KU Leuven voor een promotieplek.

Volgens mij wel een leuke universiteit en een goeie prof (bijna met pensioen), het onderwerp weet ik nog niet zo goed te plaatsen... Volgens mij maak ik een heel goede kans.

Als dat m wordt, betekent dat wel dat manlief en ik deels gaan latten; hij kan z'n baan nu nog niet zomaar opzeggen (is niet slim iig) en ik wil dan toch minstens drie dagen in de week daar in Leuven zitten... Lastig.

Quoi, fijn dat je alles rond hebt. Het klinkt echt alsof je verstandig gekozen hebt
  Moderator donderdag 27 september 2007 @ 14:54:33 #174
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_53516545
quote:
Op donderdag 27 september 2007 13:34 schreef ColdFeet het volgende:

Volgens mij wel een leuke universiteit en een goeie prof (bijna met pensioen), het onderwerp weet ik nog niet zo goed te plaatsen... Volgens mij maak ik een heel goede kans.

Als dat m wordt, betekent dat wel dat manlief en ik deels gaan latten; hij kan z'n baan nu nog niet zomaar opzeggen (is niet slim iig) en ik wil dan toch minstens drie dagen in de week daar in Leuven zitten... Lastig.

Quoi, fijn dat je alles rond hebt. Het klinkt echt alsof je verstandig gekozen hebt
Mijn promotor gaat ook snel met pensioen (ongeveer als ik klaar ben)
pi_53519336
quote:
Op donderdag 27 september 2007 13:34 schreef ColdFeet het volgende:

Ben wel benieuwd hoe je dat gaat ervaren, Belgie is volgens mij veel hierarchischer dan wat wij in Nederland gewend zijn. Wel een leuke stad en universiteit trouwens.
pi_53553878
Zo. Vandaag is er een paper van me geaccepteerd. Dat zijn de leuke momenten in het bestaan van een promovendus.
pi_53555847
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 20:48 schreef thabit het volgende:
Zo. Vandaag is er een paper van me geaccepteerd. Dat zijn de leuke momenten in het bestaan van een promovendus.
Tof!
  zaterdag 29 september 2007 @ 00:22:29 #178
124676 RobertoCarlos
pi_53559414
quote:
Zo. Vandaag is er een paper van me geaccepteerd.
Uh, wat betekent dat percies? Is dat voor een artikel of zo? want als promovendus krijg je toch geen opdrachten voor papers meer?
pi_53562512
Misschien heeft het woord "paper" verschillende betekenissen. In mijn geval gaat het inderdaad om een artikel.
  zaterdag 29 september 2007 @ 10:01:06 #180
124676 RobertoCarlos
pi_53562790
quote:
Op zaterdag 29 september 2007 09:23 schreef thabit het volgende:
Misschien heeft het woord "paper" verschillende betekenissen. In mijn geval gaat het inderdaad om een artikel.
Ok, want bij paper denk ik aan een verhaaltje/analyse als opdracht voor een vak.

Vind ik trouwens ook boeiend, hoe dat werkt met artikels. Is deze nu geaccepteerd door je promotor of door het tijdschrift?

En hoeveel tijd ben je er nu aan kwijt geweest? Ik zit zelf nl ook wel eens te dromen van een artikel in een wetenschappelijk tijdschrift....
pi_53562905
Door het tijdschrift. En ik ben er veeeeeeeeeeeeeeeel tijd aan kwijt geweest. (a) Het leren van de theorie, (b) het uitvoeren van het onderzoek en (c) daarna ook nog eens goed opschrijven.

Maar of zoiets veel tijd kost hangt ook wel een beetje van het vakgebied af. In een wat minder theoretisch vakgebied zullen punt (a) en (c) niet zoveel tijd kosten en ben je beperkt tot punt (b).
  zaterdag 29 september 2007 @ 10:18:21 #182
98135 TeleluvR
Maar een Gretsch is ook goed!
pi_53562975
quote:

*pieker*
Ik snap er geen zak van, vanuit mijn afstudeerstage in één keer doorgerold in de promotieplek die ik wilde. Niet eens voor gesolliciteerd. En naar mijn weten stikt het van de vacatures: goede AIO's/OIO's (en ook analisten, maar dat terzijde) zijn momenteel schaars!
  zaterdag 29 september 2007 @ 13:55:10 #183
262 Re
Kiss & Swallow
pi_53566889
analisten... ook een van e redenen waarom ik dat academische wereldje hebachter gelaten
  zaterdag 29 september 2007 @ 13:57:02 #184
98135 TeleluvR
pi_53566939
quote:
Op zaterdag 29 september 2007 13:55 schreef Re het volgende:
analisten... ook een van e redenen waarom ik dat academische wereldje hebachter gelaten
Verklaar je nader, want hier kan niemand wat mee...
  zaterdag 29 september 2007 @ 14:00:50 #185
124676 RobertoCarlos
pi_53567027
quote:
Op zaterdag 29 september 2007 10:12 schreef thabit het volgende:
Door het tijdschrift. En ik ben er veeeeeeeeeeeeeeeel tijd aan kwijt geweest. (a) Het leren van de theorie, (b) het uitvoeren van het onderzoek en (c) daarna ook nog eens goed opschrijven.

Maar of zoiets veel tijd kost hangt ook wel een beetje van het vakgebied af. In een wat minder theoretisch vakgebied zullen punt (a) en (c) niet zoveel tijd kosten en ben je beperkt tot punt (b).
Ik snap m. Ik had al zo'n idee dat je dat er niet even snel tussendoor doet..

Nou, in dat geval: Gefeliciteerd!

(heb nog wel meer vraagjes maar dat doe ik je maar ff niet aan )
  zaterdag 29 september 2007 @ 14:09:38 #186
262 Re
Kiss & Swallow
pi_53567220
quote:
Op zaterdag 29 september 2007 13:57 schreef TeleluvR het volgende:

[..]

Verklaar je nader, want hier kan niemand wat mee...
Als promovendus werk je gewoon 70-90 uur per week, soms zelfs hele weekeinden en analisten hebben een lekkere 9-5 baan, daar moest alles omheen gepland worden, elk uurtje wat hun overwerkte compenseerde ze op een andere dag. dus ik zat vaak gewoon mijn analisten werk te doen terwijl ik wel betere dingen had te doen.
  zaterdag 29 september 2007 @ 14:10:51 #187
98135 TeleluvR
pi_53567247
quote:
Op zaterdag 29 september 2007 14:09 schreef Re het volgende:

[..]

Als promovendus werk je gewoon 70-90 uur per week, soms zelfs hele weekeinden en analisten hebben een lekkere 9-5 baan, daar moest alles omheen gepland worden, elk uurtje wat hun overwerkte compenseerde ze op een andere dag. dus ik zat vaak gewoon mijn analisten werk te doen terwijl ik wel betere dingen had te doen.
Tsja, dat hoort er nu eenmaal bij, naast 'baanbrekend' onderzoek doen. Vergeet niet dat jij ook het leuke werk doet en dat zij heel hun leven hetzelfde blijven doen (ook tegen hetzelfde salaris, maar dat terzijde...)
  zaterdag 29 september 2007 @ 14:21:42 #188
262 Re
Kiss & Swallow
pi_53567466
quote:
Op zaterdag 29 september 2007 14:10 schreef TeleluvR het volgende:

[..]

Tsja, dat hoort er nu eenmaal bij, naast 'baanbrekend' onderzoek doen. Vergeet niet dat jij ook het leuke werk doet en dat zij heel hun leven hetzelfde blijven doen (ook tegen hetzelfde salaris, maar dat terzijde...)
mja, baanbrekend (dat zijn er maar voor enkelen weggelegd hoor)... en nee leuk werk was het meestal niet, 8 van de 10 keer met experimenten om 8 uur beginnen alles opzetten en om 4-5 uur daadwerkelijk je resultaten te krijgen en te ontdekken dat je materiaal dood is ...
pi_53568180
Re, na die 4 jaar, heb je het kunnen afronden? Waarnaar deed je onderzoek?
Mag ik zo vrij zijn te vragen wat je nu voor werk doet ?
  zaterdag 29 september 2007 @ 15:00:09 #190
262 Re
Kiss & Swallow
pi_53568325
quote:
Op zaterdag 29 september 2007 14:53 schreef liesell het volgende:
Re, na die 4 jaar, heb je het kunnen afronden? Waarnaar deed je onderzoek?
Mag ik zo vrij zijn te vragen wat je nu voor werk doet ?
ik heb het in 4,5 jaar afgerond... ik deed onderzoek naar de werkingsmechanismen van antimigraine drugs in humaan in vitro materiaal (bloedvaten uit de hersenen) en zo te proberen migraine beter te begrijpen.

Nu ben ik senior publication manager voor Elsevier, ik schrijf en onderhoud het publicatie plan voor een aantal medicijnen op de markt wat inhoudt dat ik klinische studies tot manuscripten verwerk en reviews schrijf en de publicatie strategie bepaal voor de komende jaren van een medicijn.
pi_53569796
quote:
Op zondag 26 augustus 2007 06:53 schreef Shivo het volgende:
Ah, ik ben ook op het Erasmus gepromoveerd, als bioinformaticus op de afdeling Hematologie. Leuke tijd, nu postdoc. Ook leuk, maar ik vraag me wel eens af of hier wel een beetje fatsoenlijke toekomst in zit.
Heb je het nu over je huidige functie of over bio-informatica in het algemeen?

Als het gaat om bio-informatica in het algemeen denk ik dat het met name het probleem is dat het zo nieuw is dat er nog geen markt voor bestaat.

Ik zie dat ook bij ons op de opleiding. Iedere universiteit, onderzoekcentra, commercieële onderzoekcentra zijn hartstikke geïntresseerd in ons. Maar zodra ik het onderwerp geld aansnijdt is men toch terughoudend.
(alhoewel ik nu wel als bijbaan bijklus als parttime onderzoeker bij een farmaceutisch bedrijf )

Hoe bevalt het Broad institute je dusver?
Profiel opgeheven.
pi_53710199
Als bioinformaticus heb je een streepje voor, maar het verschil tussen traditionele moleculair biologen en bioinformatici gaat in de toekomst steeds kleiner worden. Ik doel meer op de harde strijd die je moet voeren om in de wetenschap te blijven.

Het Broad Instituut is de beste plaats op de wereld voor het doen van genomics onderzoek Ô
  Moderator vrijdag 5 oktober 2007 @ 08:19:39 #193
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_53712471
quote:
Gefeliciteerd
  donderdag 29 november 2007 @ 15:23:12 #194
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_54920832
* Quoi schopt dit topic weer ff omhoog

Ik begin maandag als aio, eindelijk!!

Nog ff genieten van mijn vrije tijd nu. Vind het wel een erg spannend hoor, eindelijk student-af, nieuwe mensen, het werkende leven........*zucht*

Koudwatervrees i guess
  Moderator donderdag 29 november 2007 @ 15:24:55 #195
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_54920857
quote:
Op donderdag 29 november 2007 15:23 schreef Quoi het volgende:
* Quoi schopt dit topic weer ff omhoog

Ik begin maandag als aio, eindelijk!!

Nog ff genieten van mijn vrije tijd nu. Vind het wel een erg spannend hoor, eindelijk student-af, nieuwe mensen, het werkende leven........*zucht*

Koudwatervrees i guess
huh hoezo ??? AIO student, nu begint de studie pas
  donderdag 29 november 2007 @ 15:29:35 #196
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_54920977
quote:
Op donderdag 29 november 2007 15:24 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

huh hoezo ??? AIO student, nu begint de studie pas
Ja uhhhhhhh.......je weet wel wat ik bedoel... (stiekem is studeren ook te leuk om mee te stoppen)

Aan jouw reactiesnelheid af te lezen valt het wel mee met de drukte bij jou (momenteel)?
  Moderator donderdag 29 november 2007 @ 16:34:06 #197
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_54922372
quote:
Op donderdag 29 november 2007 15:29 schreef Quoi het volgende:

[..]

Ja uhhhhhhh.......je weet wel wat ik bedoel... (stiekem is studeren ook te leuk om mee te stoppen)

Aan jouw reactiesnelheid af te lezen valt het wel mee met de drukte bij jou (momenteel)?
Wat ik zeg het is nog een studie
pi_54954311
quote:
Op zaterdag 29 september 2007 14:09 schreef Re het volgende:

[..]

Als promovendus werk je gewoon 70-90 uur per week, soms zelfs hele weekeinden en analisten hebben een lekkere 9-5 baan
Voor de zekerheid; praat je nu over jezelf of echt over het algemeen?

Ik overweeg ook om te gaan promoveren... maar goed, ik zit nog in de bachelor
  zaterdag 1 december 2007 @ 13:13:06 #199
262 Re
Kiss & Swallow
pi_54965691
quote:
Op vrijdag 30 november 2007 20:28 schreef Koewam het volgende:

[..]

ik had het hier over mijzelf maar wist ook van anderen dat die toch aardig wat uurtjes in een week konden proppen. Sommige van mijn experimenten duurde van 08 uur tot 20 uur en als je er dan 5 hebt in een week moet je ook nog je andere werkzaamheden invullen
pi_54965804
quote:
Op vrijdag 30 november 2007 20:28 schreef Koewam het volgende:

[..]

Dat is volgens mij alleen als je experimenteel onderzoek doet. Maar ja, waarom zou je dat willen doen? Je kunt beter iets theoretisch doen, daar leer je tenminste ook nog eens wat van.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')