Ik heb het daar een tijdje geleden ook eens met een groepje mensen over gehad. Onze conclusie was dat er bepaalde bedrijfstakken zijn waar het een voordeel is, maar zeker niet overal. Er zijn nogal wat bedrijven die liever iemand op jongere leeftijd binnenhalen en diegene vervolgens intern verder vormen, waarbij de studie als een set basisvaardigheden dient en voldoende daarvoor is. Anderzijds zijn er ook bedrijfstakken waar het wel degelijk als meerwaarde wordt gezien, in het bijzonder natuurlijk als de kennis en vaardigheden opgedaan bij het promoveren direct inzetbaar zijn. Mijn geval is daar een voorbeeld van, de academische en bedrijfsmatige variant van financiële wiskunde hebben voldoende overlap om bedrijven zeer geïnteresseerd te laten zijn in promovendi.quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 20:10 schreef floris.exe het volgende:
Ik had trouwens nog een vraagje. Stel je gaat promoveren en je behaalt je doctortitel, maar je besluit vervolgens niet verder te gaan in de wetenschap, maar het bedrijfsleven op te zoeken. Is de doctortitel een voordeel in dat geval op het gebied van onder andere kansen en salaris, of kan het juist ook een nadeel zijn (dergelijke mensen hebben immers toch een bepaald stoffig imago)?
Ga er maar van uit dat die situatie eerder zal gaan verslechteren dan verbeteren. Ik zie het hier om me heen ook. Briljante mensen die zeer veel moeite moeten doen om elk jaar weer een aanstelling te krijgen en daarvoor ook elk jaar weer naar de andere kant van de wereld moeten verhuizen. Vaste banen, vergeet het maar, dat willen ze alleen nog maar meer vervangen voor tijdelijke.quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 19:45 schreef thaleia het volgende:
[..]
Heel dom. Wie weet wat Knakker allemaal voor briljants had kunnen publicerenEn wie weet wat voor briljants al diegenen die na hun promotie geen zin hebben om te sappelen met kortlopende contracten en hun heil elders zoeken nog hadden kunnen publiceren. Ik hoop voor degenen uit dit topic die binnenkort gaan beginnen dat daar snel wat aan wordt gedaan, maar goed, als dat niet gebeurt hebben ze in elk geval vier jaar lang iets superinteressants kunnen doen en dat neemt niemand je meer af.
Ik denk niet dat het hoogste IQ vooral geconcentreerd is bij de promovendi (academische wereld). Het is vaak een bewuste keuze, de keuze tussen bedrijfsleven en wetenschap. En die keuze is heel vaak niet gebaseerd op intellectuele vermogens, maar op motivatie, ambitie enzovoort. Oude studiegenoten van mij die nu bezig zijn met hun promotieonderzoek voorzie ik bijvoorbeeld regelmatig van adviezen op het gebied van statistiek en methodologie, terwijl ik zelf gewoon in het bedrijfsleven werkzaam ben.quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 22:41 schreef Kebab het volgende:
Weet je wat ik me nu opeens afvraag? Zijn jullie nu de slimsten van Nederland? Hebben de posters in dit topic nu het hoogste IQ van Nederland? En heeft IQ en IQ alleen jullie aan de top gebracht of hebben andere zaken/talenten ook een bijdrage geleverd aan jullie succes?
Ja inderdaad, ik kan het mij bij iets dergelijks wel voorstellen. Ik denk dat dat voor meer bètawetenschappen geldt.quote:Op zaterdag 25 augustus 2007 22:15 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Ik heb het daar een tijdje geleden ook eens met een groepje mensen over gehad. Onze conclusie was dat er bepaalde bedrijfstakken zijn waar het een voordeel is, maar zeker niet overal. Er zijn nogal wat bedrijven die liever iemand op jongere leeftijd binnenhalen en diegene vervolgens intern verder vormen, waarbij de studie als een set basisvaardigheden dient en voldoende daarvoor is. Anderzijds zijn er ook bedrijfstakken waar het wel degelijk als meerwaarde wordt gezien, in het bijzonder natuurlijk als de kennis en vaardigheden opgedaan bij het promoveren direct inzetbaar zijn. Mijn geval is daar een voorbeeld van, de academische en bedrijfsmatige variant van financiële wiskunde hebben voldoende overlap om bedrijven zeer geïnteresseerd te laten zijn in promovendi..
als er een ding kut was aan het promoveren was het wel onderwijs te geven aan ongemotiveerde kutgeneeskundestudentjesquote:Op vrijdag 10 augustus 2007 12:05 schreef Quoi het volgende:
Juist het lesgeven lijkt me erg leuk om erbij te doen! Zie in de toekomst ook wel een baan voor me: 50% wetenschap, 50% onderwijs....
Vandaag weer een paar motivatiebrieven schrijven, want weer wat leuke vacatures gezien.
Ongemotiveerde kutgeneeskundestudentjes? En dan te bedenken dat zo iemand later mensen moet gaan behandelenquote:Op zondag 26 augustus 2007 00:29 schreef Re het volgende:
[..]
als er een ding kut was aan het promoveren was het wel onderwijs te geven aan ongemotiveerde kutgeneeskundestudentjes
je wil niet weten wat voor dom spul er af en toe tussen zat... maar goed, bygonesquote:Op zondag 26 augustus 2007 00:32 schreef floris.exe het volgende:
[..]
Ongemotiveerde kutgeneeskundestudentjes? En dan te bedenken dat zo iemand later mensen moet gaan behandelen.
ik werk bij Elsevier als wetenschappelijk publicatie manager voor de farmaceutische industrie. Ik ben gepromoveerd als medisch/klinisch farmacoloog op gebied van migraine aan de Erasmus Universiteit.quote:Op zondag 26 augustus 2007 00:48 schreef Shivo het volgende:
Waar ben je terecht gekomen Re en wat voor onderzoek heb je gedaan? Is er nog hoop na de postdoc?![]()
Hey, dat klinkt erg goed! Dat heb je mooi gedaan, Requote:Op zondag 26 augustus 2007 00:50 schreef Re het volgende:
[..]
ik werk bij Elsevier als wetenschappelijk publicatie manager voor de farmaceutische industrie. Ik ben gepromoveerd als medisch/klinisch farmacoloog op gebied van migraine aan de Erasmus Universiteit.
En ik had altijd de illusie dat juist geneeskundestudenten tien keer meer gemotiveerd waren dan de gemiddelde student.quote:Op zondag 26 augustus 2007 00:29 schreef Re het volgende:
[..]
als er een ding kut was aan het promoveren was het wel onderwijs te geven aan ongemotiveerde kutgeneeskundestudentjes
Haha, ik ben zelf ook zo'n geneeskundestudentje geweest....... en het vakgebied dat ik ze zal onderwijzen was ook bepaald niet geliefd. Toch denk ik - omdat ik er zelf ook eentje ben geweest - dat ik ze genoeg kan vertellen (nu al!) erover... Ik denk maar aan die 3 gemotiveerden die ertussen zitten.quote:Op zondag 26 augustus 2007 00:29 schreef Re het volgende:
[..]
t Heet nog steeds t Trigon-gebouw hoorquote:Op donderdag 30 augustus 2007 15:30 schreef Shivo het volgende:
Gefeliciteerd. Radboud is ook lekker vanwege het salaris daar. En omdat ze het beste instituut van Nederland hebben, het Donders instituut. Heb ik nog stage gelopen toen het nog Trigon heette.![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |