abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 25 augustus 2007 @ 22:15:31 #76
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_52685421
quote:
Op zaterdag 25 augustus 2007 20:10 schreef floris.exe het volgende:
Ik had trouwens nog een vraagje. Stel je gaat promoveren en je behaalt je doctortitel, maar je besluit vervolgens niet verder te gaan in de wetenschap, maar het bedrijfsleven op te zoeken. Is de doctortitel een voordeel in dat geval op het gebied van onder andere kansen en salaris, of kan het juist ook een nadeel zijn (dergelijke mensen hebben immers toch een bepaald stoffig imago)?
Ik heb het daar een tijdje geleden ook eens met een groepje mensen over gehad. Onze conclusie was dat er bepaalde bedrijfstakken zijn waar het een voordeel is, maar zeker niet overal. Er zijn nogal wat bedrijven die liever iemand op jongere leeftijd binnenhalen en diegene vervolgens intern verder vormen, waarbij de studie als een set basisvaardigheden dient en voldoende daarvoor is. Anderzijds zijn er ook bedrijfstakken waar het wel degelijk als meerwaarde wordt gezien, in het bijzonder natuurlijk als de kennis en vaardigheden opgedaan bij het promoveren direct inzetbaar zijn. Mijn geval is daar een voorbeeld van, de academische en bedrijfsmatige variant van financiële wiskunde hebben voldoende overlap om bedrijven zeer geïnteresseerd te laten zijn in promovendi. .
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
  zaterdag 25 augustus 2007 @ 22:41:06 #77
53054 Kebab
Salvia Divinorum
pi_52686132
Weet je wat ik me nu opeens afvraag? Zijn jullie nu de slimsten van Nederland? Hebben de posters in dit topic nu het hoogste IQ van Nederland? En heeft IQ en IQ alleen jullie aan de top gebracht of hebben andere zaken/talenten ook een bijdrage geleverd aan jullie succes?
Het millennia oude levensbloed van mijn sjamanistische voorvaderen, dat door mijn nederige aderen stroomt, brandt heviger als nooit tevoren.
"...happy birthday son you got a bracelet!" - McManus
- ik heb 4 jaar aan de mafo gestudeert -
  zaterdag 25 augustus 2007 @ 22:49:34 #78
8369 speknek
Another day another slay
pi_52686350
Ongetwijfeld. Mijn IQ is zo hoog dat het m'n hoofd uitsijpelt. De mensen die lang genoeg in dit topic verkeren zien hun IQ daardoor binnen de kortste keren ook die van alle andere mensen ontstijgen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_52686510
Nee, want promoveren heeft minstens zoveel te maken met doorzettingsvermogen en het vermogen keuzes te maken.
Jesus saves but death prevails.
pi_52687032
quote:
Op zaterdag 25 augustus 2007 19:45 schreef thaleia het volgende:

[..]

Heel dom. Wie weet wat Knakker allemaal voor briljants had kunnen publiceren En wie weet wat voor briljants al diegenen die na hun promotie geen zin hebben om te sappelen met kortlopende contracten en hun heil elders zoeken nog hadden kunnen publiceren. Ik hoop voor degenen uit dit topic die binnenkort gaan beginnen dat daar snel wat aan wordt gedaan, maar goed, als dat niet gebeurt hebben ze in elk geval vier jaar lang iets superinteressants kunnen doen en dat neemt niemand je meer af.
Ga er maar van uit dat die situatie eerder zal gaan verslechteren dan verbeteren. Ik zie het hier om me heen ook. Briljante mensen die zeer veel moeite moeten doen om elk jaar weer een aanstelling te krijgen en daarvoor ook elk jaar weer naar de andere kant van de wereld moeten verhuizen. Vaste banen, vergeet het maar, dat willen ze alleen nog maar meer vervangen voor tijdelijke.

Ach ja, als harde beta zal ik vast wel ergens werk kunnen vinden.
pi_52688817
quote:
Op zaterdag 25 augustus 2007 22:41 schreef Kebab het volgende:
Weet je wat ik me nu opeens afvraag? Zijn jullie nu de slimsten van Nederland? Hebben de posters in dit topic nu het hoogste IQ van Nederland? En heeft IQ en IQ alleen jullie aan de top gebracht of hebben andere zaken/talenten ook een bijdrage geleverd aan jullie succes?
Ik denk niet dat het hoogste IQ vooral geconcentreerd is bij de promovendi (academische wereld). Het is vaak een bewuste keuze, de keuze tussen bedrijfsleven en wetenschap. En die keuze is heel vaak niet gebaseerd op intellectuele vermogens, maar op motivatie, ambitie enzovoort. Oude studiegenoten van mij die nu bezig zijn met hun promotieonderzoek voorzie ik bijvoorbeeld regelmatig van adviezen op het gebied van statistiek en methodologie, terwijl ik zelf gewoon in het bedrijfsleven werkzaam ben.
pi_52688863
quote:
Op zaterdag 25 augustus 2007 22:15 schreef keesjeislief het volgende:

[..]

Ik heb het daar een tijdje geleden ook eens met een groepje mensen over gehad. Onze conclusie was dat er bepaalde bedrijfstakken zijn waar het een voordeel is, maar zeker niet overal. Er zijn nogal wat bedrijven die liever iemand op jongere leeftijd binnenhalen en diegene vervolgens intern verder vormen, waarbij de studie als een set basisvaardigheden dient en voldoende daarvoor is. Anderzijds zijn er ook bedrijfstakken waar het wel degelijk als meerwaarde wordt gezien, in het bijzonder natuurlijk als de kennis en vaardigheden opgedaan bij het promoveren direct inzetbaar zijn. Mijn geval is daar een voorbeeld van, de academische en bedrijfsmatige variant van financiële wiskunde hebben voldoende overlap om bedrijven zeer geïnteresseerd te laten zijn in promovendi. .
Ja inderdaad, ik kan het mij bij iets dergelijks wel voorstellen. Ik denk dat dat voor meer bètawetenschappen geldt.
  zondag 26 augustus 2007 @ 00:29:08 #83
262 Re
Kiss & Swallow
pi_52688983
quote:
Op vrijdag 10 augustus 2007 12:05 schreef Quoi het volgende:
Juist het lesgeven lijkt me erg leuk om erbij te doen! Zie in de toekomst ook wel een baan voor me: 50% wetenschap, 50% onderwijs....

Vandaag weer een paar motivatiebrieven schrijven, want weer wat leuke vacatures gezien.
als er een ding kut was aan het promoveren was het wel onderwijs te geven aan ongemotiveerde kutgeneeskundestudentjes
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_52689049
quote:
Op zondag 26 augustus 2007 00:29 schreef Re het volgende:

[..]

als er een ding kut was aan het promoveren was het wel onderwijs te geven aan ongemotiveerde kutgeneeskundestudentjes
Ongemotiveerde kutgeneeskundestudentjes? En dan te bedenken dat zo iemand later mensen moet gaan behandelen .
  zondag 26 augustus 2007 @ 00:38:53 #85
262 Re
Kiss & Swallow
pi_52689201
quote:
Op zondag 26 augustus 2007 00:32 schreef floris.exe het volgende:

[..]

Ongemotiveerde kutgeneeskundestudentjes? En dan te bedenken dat zo iemand later mensen moet gaan behandelen .
je wil niet weten wat voor dom spul er af en toe tussen zat... maar goed, bygones

promoveren is leuk, hard werken en daarna gedesolusioneerd pogingen doen suffe Post Doc posities te zoeken en uiteindelijk gewoon lekker het bedrijfsleven in te gaan
pi_52689423
Waar ben je terecht gekomen Re en wat voor onderzoek heb je gedaan? Is er nog hoop na de postdoc?
  zondag 26 augustus 2007 @ 00:50:53 #87
262 Re
Kiss & Swallow
pi_52689502
quote:
Op zondag 26 augustus 2007 00:48 schreef Shivo het volgende:
Waar ben je terecht gekomen Re en wat voor onderzoek heb je gedaan? Is er nog hoop na de postdoc?
ik werk bij Elsevier als wetenschappelijk publicatie manager voor de farmaceutische industrie. Ik ben gepromoveerd als medisch/klinisch farmacoloog op gebied van migraine aan de Erasmus Universiteit.
pi_52689756
quote:
Op zondag 26 augustus 2007 00:50 schreef Re het volgende:

[..]

ik werk bij Elsevier als wetenschappelijk publicatie manager voor de farmaceutische industrie. Ik ben gepromoveerd als medisch/klinisch farmacoloog op gebied van migraine aan de Erasmus Universiteit.
Hey, dat klinkt erg goed! Dat heb je mooi gedaan, Re .
  zondag 26 augustus 2007 @ 01:10:42 #89
262 Re
Kiss & Swallow
pi_52689909
het was een leuke tijd als AIO maar dat gefriemel met experimenten was niet meer aan mij besteed... veel te frustrerend en in the end... who cared
pi_52692368
Ah, ik ben ook op het Erasmus gepromoveerd, als bioinformaticus op de afdeling Hematologie. Leuke tijd, nu postdoc. Ook leuk, maar ik vraag me wel eens af of hier wel een beetje fatsoenlijke toekomst in zit.
pi_52694178
quote:

[..]

En ik had altijd de illusie dat juist geneeskundestudenten tien keer meer gemotiveerd waren dan de gemiddelde student.
  zondag 26 augustus 2007 @ 12:09:36 #92
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_52694552
quote:

[..]

Haha, ik ben zelf ook zo'n geneeskundestudentje geweest....... en het vakgebied dat ik ze zal onderwijzen was ook bepaald niet geliefd. Toch denk ik - omdat ik er zelf ook eentje ben geweest - dat ik ze genoeg kan vertellen (nu al!) erover... Ik denk maar aan die 3 gemotiveerden die ertussen zitten.

Leuk trouwens om alle uiteenlopende verhalen hier te lezen! Er zitten zeker nuttige tips tussen...
pi_52695377
Hoe zit het eigenlijk met de machtrollen? Ik neem aan dat de promotors veel macht hebben over hun promovendi en dus lijkt het mij ook dat het erg voordelig is om een goede verstandhouding te hebben met je begeleiders? Zijn er mensen die hiermee negatieve ervaringen hebben gehad of daarover gehoord hebben?

En wordt het over het algemeen op prijs gesteld, wanneer je iets beter weet/begrijpt dan je begeleider (wat ongetwijfeld voor kan komen)? Het academische wereldje staat nu eenmaal bekend om het idee dat veel wetenschappers best wel eigenwijs zijn en het niet leuk vinden dat ze worden overtroefd door een collega, laat staan een promovendus.
  zondag 26 augustus 2007 @ 13:33:15 #94
262 Re
Kiss & Swallow
pi_52696306
je hebt natuurlijk je professor als afdelingshoofd, dat is degene die je moet overtuigen mocht het met je begeleider niet helemaal goed gaan (vaak meegemaakt). Je hebt echt wel een stuk autonomie binnen je 4 jaar maar uiteindelijk zit je in een groep erg slimme mensen die je door middel van presentaties over je resultaten kan overtuigen van een bepaalde route die je wilt nemen.
pi_52700714
Wat voor wetenschappelijke bladen zijn dat? En ben je editor? Een kennis van is iets editor-achtigs in Delft, maar dat klonk me niet als de meest spannende baan.

Met je begeleider moet je het een beetje treffen. Zoals voor je hele promotietraject geldt dat het verstandig is proberen uit te zoeken wat je te wachten staat. Door bijvoorbeeld met andere promovendi van die afdeling te praten. Over het algemeen hebben de meeste professoren het beste met je voor.
pi_52805162
Na ongeveer een jaar lang solliciteren op allerlei promotieplaatsen, ben ik gister aangenomen als promovendus in het Sint Radboud Academisch Ziekenhuis te Nijmegen. Als neuropsycholoog heb ik vooral op promotieplaatsen gesolliciteerd binnen de gezondheidszorg en de sociale sector. Ik ben ongeveer 10 x uitgenodigd voor een gesprek voor diverse promotieplaatsen, en ik ben uiteindelijk 5 x als tweede geëindigd. Voor het 2de gesprek heb ik altijd een vrij pittige opdracht moeten inleveren.

Na mijn studie ben ik een tijdelijk werkzaam geweest als onderzoeker bij een gezondheidszorginstelling. Ik heb de indruk, dat ik vanwege deze ervaring vrij vaak ben uitgenodigd. Ik ben niet cum laude afgestuurd, maar ik kon daar tegenover stellen dat ik tijdens mijn studie altijd 12-20 uur per week er bij gewerkt hebt als een soort onderzoeksmedewerker bij een ministerie. Ik denk dat het per sollicitatiecommissie verschilt in wat zij belangrijk vinden. Daarnaast moet het ook klikken met die mensen voor wie je gaat werken. Dat is lastig onder woorden te brengen, maar je gevoel moet goed zijn.

Persoonlijk denk ik ook dat iedereen die zijn diploma haalt aan de universiteit ook geschikt is om te promoveren. Je moet alleen over een flinke portie doorzettingsvermogen beschikken en je moet je in kunnen leven in het onderzoek. Je hoeft het niet meteen 100% leuk te vinden, maar je moet het gevoel hebben dat je het onderzoek 'eigen' kan maken.

Om een goede kans te maken om uitgenodigd te worden, bel ik altijd even op om het promotievoorstel op te vragen. Dan kan je in je brief vermelden dat je telefonisch contact had gehad en dat het promotievoorstel je erg aansprak. Ik ben een keer na een tweede gesprek afgewezen omdat ik het promotievoorstel niet had opgevraagd. De andere kandidaat was gelijkwaardig aan mij, maar zij had hem wel opgevraagd. Het zal niet overal gebeuren, maar probeer het te voorkomen

Daarnaast heb ik veel gehad aan het boek 'Promoveren?' van Herman Lelieveldt. Je kan het bij bol.com bestellen voor ongeveer 15 euro.
So my mind was filled with wonder when the evening headlines read: "Richard Cory went home last night and put a bullet through his head."
pi_52812196
Gefeliciteerd. Radboud is ook lekker vanwege het salaris daar. En omdat ze het beste instituut van Nederland hebben, het Donders instituut. Heb ik nog stage gelopen toen het nog Trigon heette.
pi_52812263
Ja, FC Donders staat uitstekend bekend. Gefeliciteerd!
pi_52812327
terugvindpromovendus
pi_52812588
quote:
Op donderdag 30 augustus 2007 15:30 schreef Shivo het volgende:
Gefeliciteerd. Radboud is ook lekker vanwege het salaris daar. En omdat ze het beste instituut van Nederland hebben, het Donders instituut. Heb ik nog stage gelopen toen het nog Trigon heette.
t Heet nog steeds t Trigon-gebouw hoor
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')