FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Vliegeniers topic deel 11: September
Koploperkopperdonderdag 5 juli 2007 @ 15:20




Vorig deel:
Vliegeniers topic deel 10: Kerosine is geil.


Jetslets:
nsfw, Mojave, Alternate

Turbopulp:
The_stranger

Basisscholieren:
Snowbite, YellowBedWetter, Domai

Lollercopter:
ChopperMick, Lightning_NL

Joyriders:
FuriousFlitsFritsDragoljubKoploperkopper

Zweefnurts:
cheukert, McDavid, MutZ, Autoreply, YellowLedBetter

Disclaimer:
Overige deelnemers zijn neukbare stewardessjes, of homofiele stewards. Spotters zijn hier niet toegestaan.


Hij's slecht, ik weet 't.

[ Bericht 4% gewijzigd door Koploperkopper op 05-07-2007 15:36:22 ]
Byte_Medonderdag 5 juli 2007 @ 15:32
gewaagde titel
Isdatzodonderdag 5 juli 2007 @ 15:44
dacht ik ook al
Public_NMEdonderdag 5 juli 2007 @ 17:06
Ik ben een homofiele steward?!
Koploperkopperdonderdag 5 juli 2007 @ 17:33
Of een geil stewardessje.
cheukertdonderdag 5 juli 2007 @ 17:35
quote:
Op donderdag 5 juli 2007 17:06 schreef Public_NME het volgende:
Ik ben een homofiele steward?!
tenzij jij geile zusjes hebt
Fillipedonderdag 5 juli 2007 @ 17:37
Lekkere stessjes bestaan volgens Transavia niet.
cheukertdonderdag 5 juli 2007 @ 17:53
quote:
Op donderdag 5 juli 2007 17:37 schreef Fillipe het volgende:
Lekkere stessjes bestaan volgens Transavia niet.
Dan heeft Trans je verkeerd ingelicht pwnd door transavia dus
Fillipedonderdag 5 juli 2007 @ 18:34
quote:
Op donderdag 5 juli 2007 17:53 schreef cheukert het volgende:

[..]

Dan heeft Trans je verkeerd ingelicht pwnd door transavia dus
Ja echt wel, dik pwned man . Transvagina heeft gewoon geen lekkere stessjes.
Koploperkopperdonderdag 5 juli 2007 @ 21:04
Haha transvagina zulks een dijenkletser!11einz

Ik ken nog een mop!!11 overal de P bij pagina weg typex-en en dan zo een V ervan maken!
YellowLedbetterdonderdag 5 juli 2007 @ 21:13
terug vind piloot
Autoreplydonderdag 5 juli 2007 @ 21:13
quote:
Op donderdag 5 juli 2007 21:04 schreef Koploperkopper het volgende:
Haha transvagina zulks een dijenkletser!11einz

Ik ken nog een mop!!11 overal de P bij pagina weg typex-en en dan zo een V ervan maken!
Je OP was toch beter. Best tof eigenlijk
Alternatedonderdag 5 juli 2007 @ 23:36
Jetslets hoogh
DaMookdonderdag 5 juli 2007 @ 23:51
Ik ben geen homofiele steward en geen lekkere stewardes, maar lees toch maar mee . Ow ook geen spotter trouwens .

Ik wil mijn brevet wel halen, maar heb er momenteel geen geld voor .
SnowBitevrijdag 6 juli 2007 @ 01:55
Gewoon een hypotheek nemen en daarvan je brevet betalen!
Mojavevrijdag 6 juli 2007 @ 03:28
Konings OP
Mojavevrijdag 6 juli 2007 @ 03:35
ow nsfw moet ook nog bij jetslets
Alternatevrijdag 6 juli 2007 @ 11:29
Yellowbedwetter, heerlijk.
nsfwvrijdag 6 juli 2007 @ 11:55
Haha! TVP! Goeie zaak! nummer 11 alweer
YellowLedbettervrijdag 6 juli 2007 @ 12:04
quote:
Op vrijdag 6 juli 2007 11:29 schreef Alternate het volgende:
Yellowbedwetter, heerlijk.
Ik neem aan dat je het over mijn goddelijke lichaam hebt?
DaMookvrijdag 6 juli 2007 @ 12:41
quote:
Op vrijdag 6 juli 2007 01:55 schreef SnowBite het volgende:
Gewoon een hypotheek nemen en daarvan je brevet betalen!
Hypotheek ben ik mee bezig , alleen dan voor een appartement .
cheukertvrijdag 6 juli 2007 @ 13:15
11=einzeinz
Mojavevrijdag 6 juli 2007 @ 13:18
11!1111!!!!!1!!
Bownyvrijdag 6 juli 2007 @ 14:10
Type Validation Principles
The_strangervrijdag 6 juli 2007 @ 17:22
quote:
Op vrijdag 6 juli 2007 12:41 schreef DaMook het volgende:

[..]

Hypotheek ben ik mee bezig , alleen dan voor een appartement .
Wie wil er nu een huis als je voor het zelfde bedrag kunt vliegen????
Koploperkoppervrijdag 6 juli 2007 @ 17:23
Je kunt altijd nog in een tentje onder een vleugel van een Cessna gaan wonen.
cheukertvrijdag 6 juli 2007 @ 18:54
quote:
Op vrijdag 6 juli 2007 14:10 schreef Bowny het volgende:
Type Validation Principles
is dat een vliegtuig?
YellowLedbettervrijdag 6 juli 2007 @ 19:00
quote:
Op vrijdag 6 juli 2007 18:54 schreef cheukert het volgende:

[..]

is dat een vliegtuig?
Volgens mij is het een nep afkorting om interessant over te komen!
Koploperkoppervrijdag 6 juli 2007 @ 19:31
TVP is heul echt.
Bownyvrijdag 6 juli 2007 @ 19:54
quote:
Op vrijdag 6 juli 2007 19:00 schreef YellowLedbetter het volgende:

[..]

Volgens mij is het een nep afkorting om interessant over te komen!
Do your homework.
quote:
The FAA/JAA/EASA type validation principles (TVP) guide the airworthiness certification of each others products, obligate each authority to "publish and periodically update" a list of Generic Validation Items (Generic VI). Generic VI consist of certification subjects that have been identified by each authority for review in all products of a certain class.
Koploperkoppervrijdag 6 juli 2007 @ 22:39



Cool.
mcDavidvrijdag 6 juli 2007 @ 23:08
*eensch met disclaimer.
Koploperkoppervrijdag 6 juli 2007 @ 23:38
Documentaire over Chemtrails (23min)

Googolplexianvrijdag 6 juli 2007 @ 23:40
sorry maar de combinatie "Vliegen" "September" en "11" was een beetje fout ^^

SnowBitevrijdag 6 juli 2007 @ 23:48
quote:
Op vrijdag 6 juli 2007 22:39 schreef Koploperkopper het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]

Cool.
Ik vind het net een 777 met een andere neus...
Koploperkoppervrijdag 6 juli 2007 @ 23:50
quote:
Op vrijdag 6 juli 2007 23:48 schreef SnowBite het volgende:

[..]

Ik vind het net een 777 met een andere neus...
Maar wel eentje met toffe, gekartelde motoren!
SnowBitezaterdag 7 juli 2007 @ 00:01
Wat is het verschil met de 777 motoren dan?
Veranderd het iets aan de eigenschappen?
mcDavidzaterdag 7 juli 2007 @ 00:04
montagefoutje:

Koploperkopperzaterdag 7 juli 2007 @ 00:05
Vast wel, anders vinden ze de 777 gewoon opnieuw uit. Hetgeen sowieso al vreemd is, waarom zo snel na de 777 de 787 die zelfs geleidelijk de 777 moet vervangen? Waarom geen Very-NG 737? Gezien het feit dat dat concept redelijk oud is, etc. etc.
quote:
Op zaterdag 7 juli 2007 00:04 schreef mcDavid het volgende:
montagefoutje:

[afbeelding]
Public_NMEzaterdag 7 juli 2007 @ 00:59
quote:
Op zaterdag 7 juli 2007 00:05 schreef Koploperkopper het volgende:
Vast wel, anders vinden ze de 777 gewoon opnieuw uit. Hetgeen sowieso al vreemd is, waarom zo snel na de 777 de 787 die zelfs geleidelijk de 777 moet vervangen? Waarom geen Very-NG 737? Gezien het feit dat dat concept redelijk oud is, etc. etc.
[..]
Fuel efficiency is the magic word.. Oftewel, zuinigere motoren, minder gewicht door composit en vervanging hydraulische systemen. Boeing gokt meer op het midden segment t.o.v. Airbus, dat vol gaat voor het oppersegment (A380). 737ER versie is ook niet echt een optie omdat die dingen niet echt gebouwd zijn voor longhaul, en de 777 is toch een segment groter imo. Alleen de 783 zit een beetje in het vaarwater van de 777, hoewel de eerste aflevering van de 777 ook al meer dan 10jr geleden is. Dit is eigenlijk een soort 767-achtig vliegtuig, alleen veel zuiniger...
Koploperkopperzaterdag 7 juli 2007 @ 01:35
Ze kunnen ook gewoon GEnx-en onder de 777 hangen.


(bedankt voor het verduidelijken)
Mojavezaterdag 7 juli 2007 @ 05:32
hoi doei
cheukertzaterdag 7 juli 2007 @ 08:41
quote:
Op zaterdag 7 juli 2007 00:59 schreef Public_NME het volgende:

[..]

Fuel efficiency is the magic word.. Oftewel, zuinigere motoren, minder gewicht door composit en vervanging hydraulische systemen. Boeing gokt meer op het midden segment t.o.v. Airbus, dat vol gaat voor het oppersegment (A380). 737ER versie is ook niet echt een optie omdat die dingen niet echt gebouwd zijn voor longhaul, en de 777 is toch een segment groter imo. Alleen de 783 zit een beetje in het vaarwater van de 777, hoewel de eerste aflevering van de 777 ook al meer dan 10jr geleden is. Dit is eigenlijk een soort 767-achtig vliegtuig, alleen veel zuiniger...
Airbus heeft ook nog die A350xwb je weeetsss
Autoreplyzaterdag 7 juli 2007 @ 10:02
quote:
Op zaterdag 7 juli 2007 08:41 schreef cheukert het volgende:

[..]

Airbus heeft ook nog die A350xwb je weeetsss
Tegen de tijd dat die vliegt zijn ze failliet
cheukertzaterdag 7 juli 2007 @ 10:08
quote:
Op zaterdag 7 juli 2007 00:04 schreef mcDavid het volgende:
montagefoutje:

[afbeelding]
B797 met een RR Trent 12duizend single pilot cockpit
Public_NMEzaterdag 7 juli 2007 @ 13:12
quote:
Op zaterdag 7 juli 2007 08:41 schreef cheukert het volgende:

[..]

Airbus heeft ook nog die A350xwb je weeetsss
Op de tekentafel ja, gelukkig pas 20.000x aangepast Tegen die tijd heeft Boeing vast ook wel weer iets nieuws uitgevonden.
Mojavezaterdag 7 juli 2007 @ 19:56
ik heb vanavond een fok!er aan boord
mcDavidzaterdag 7 juli 2007 @ 20:02
quote:
Op zaterdag 7 juli 2007 19:56 schreef Mojave het volgende:
ik heb vanavond een fok!er aan boord
Wheheh, laat 'm een poepie ruiken!
Mojavezaterdag 7 juli 2007 @ 20:07
quote:
Op zaterdag 7 juli 2007 20:02 schreef mcDavid het volgende:

[..]

Wheheh, laat 'm een poepie ruiken!
Hehe doe ik nu al met 3.5 uur vertraging
mcDavidzaterdag 7 juli 2007 @ 20:08
Ohja en ik heb examinatoren voor het GPL-examen toegewezen gekregen. Met een beetje geluk kan ik binnen 2 weken examen doen!
mcDavidzaterdag 7 juli 2007 @ 20:08
quote:
Op zaterdag 7 juli 2007 20:07 schreef Mojave het volgende:

[..]

Hehe doe ik nu al met 3.5 uur vertraging
wheheh!
nsfwzondag 8 juli 2007 @ 00:21
Ik heb nu pas de titel door... Deel 11 / 11 September
Public_NMEzondag 8 juli 2007 @ 00:44
quote:
Op zaterdag 7 juli 2007 20:07 schreef Mojave het volgende:

[..]

Hehe doe ik nu al met 3.5 uur vertraging
Wie was de ongelukkige?! (door deze veredelde taxi chauffeur gevlogen te mogen worden...?)
quote:
Ik heb nu pas de titel door... Deel 11 / 11 September
Lekker snel van begrip Vast een goede piloot in een noodsituatie
Koploperkopperzondag 8 juli 2007 @ 12:23

Vannacht om 00.30 LT is de presentatie van de 787, live stream staat op de Boeing.com site.
cheukertzondag 8 juli 2007 @ 18:10
Het heeft de vleugels van zo'n vlieg-dino
mcDavidzondag 8 juli 2007 @ 19:05
quote:
Op zondag 8 juli 2007 18:10 schreef cheukert het volgende:
Het heeft de vleugels van zo'n vlieg-dino
Die turbines onder de vleugels zijn ook voor de aandrijving van het flapper-mechanisme!
mcDavidzondag 8 juli 2007 @ 19:06
Ohja vandaag was een kutdag.
nsfwzondag 8 juli 2007 @ 19:46
quote:
Op zondag 8 juli 2007 19:06 schreef mcDavid het volgende:
Ohja vandaag was een kutdag.
Slecht gevlogen?!
mcDavidzondag 8 juli 2007 @ 19:48
quote:
Op zondag 8 juli 2007 19:46 schreef nsfw het volgende:

[..]

Slecht gevlogen?!
je raad het.
nsfwzondag 8 juli 2007 @ 19:55
quote:
Op zondag 8 juli 2007 19:48 schreef mcDavid het volgende:

[..]

je raad het.
Ik heb vandaag met een modelvliegtuigje gevlogen

"t is nog best leuk eigenlijk Alleen zijn het vaak van die "N00bs" die zich "Topgun" noemen die die dingen vliegen man!
Koploperkopperzondag 8 juli 2007 @ 22:49
Modelvliegen.

Da's net zoiets zeggen als, boh, ik heb 3000 uur in een 737 gevlogen gek! 'Serieus? ' Ja in FS!!11
mcDavidzondag 8 juli 2007 @ 22:58
Ik stond een tijdje terug op het panoramadak op schiphol. Daar stond zo'n spotter heel stoer te vertellen hoe alles werkte.
"kijk daar komt de tankauto met kerosine"
- dus ik dacht al: huh dat halen ze toch uit de grond hier?
staat er op dat autotje met koeienletters "KLM Drinkwater supply"
Koploperkopperzondag 8 juli 2007 @ 23:02
quote:
Op zondag 8 juli 2007 22:58 schreef mcDavid het volgende:
Ik stond een tijdje terug op het panoramadak op schiphol. Daar stond zo'n spotter heel stoer te vertellen hoe alles werkte.
"kijk daar komt de tankauto met kerosine"
- dus ik dacht al: huh dat halen ze toch uit de grond hier?
staat er op dat autotje met koeienletters "KLM Drinkwater supply"
'Pilot fuel'

Oh ja, spotters.
Alternatezondag 8 juli 2007 @ 23:47
quote:
Op zondag 8 juli 2007 22:58 schreef mcDavid het volgende:
Ik stond een tijdje terug op het panoramadak op schiphol. Daar stond zo'n spotter heel stoer te vertellen hoe alles werkte.
"kijk daar komt de tankauto met kerosine"
- dus ik dacht al: huh dat halen ze toch uit de grond hier?
staat er op dat autotje met koeienletters "KLM Drinkwater supply"
Aqua Services
Public_NMEmaandag 9 juli 2007 @ 00:36
Nu ff live de roll-out kijken van de 787; heb hem sowieso al gezien voordat hij naar de paintshop ging. Best wel strak design imo...
Koploperkoppermaandag 9 juli 2007 @ 00:37
Wat een kut live feed zeg, geluid valt steeds weg.
Public_NMEmaandag 9 juli 2007 @ 00:39
quote:
Op maandag 9 juli 2007 00:37 schreef Koploperkopper het volgende:
Wat een kut live feed zeg, geluid valt steeds weg.
Bij mij doet ie het wel gewoon goed?
Koploperkoppermaandag 9 juli 2007 @ 00:40
Nu werkt-ie hier ook wel okay, maar net bij de intro en het laten zien van de zaal niet.
Public_NMEmaandag 9 juli 2007 @ 00:41
quote:
Op maandag 9 juli 2007 00:40 schreef Koploperkopper het volgende:
Nu werkt-ie hier ook wel okay, maar net bij de intro en het laten zien van de zaal niet.
Hmm, ze maken er wel weer een hele show van. Laat dat ding nou maar zien met een likkie verf erop, kan ik ook weer van pittesteyn.
Koploperkoppermaandag 9 juli 2007 @ 00:44
Nu is m'n geluid weer verdwenen.
Public_NMEmaandag 9 juli 2007 @ 00:46
quote:
Op maandag 9 juli 2007 00:44 schreef Koploperkopper het volgende:
Nu is m'n geluid weer verdwenen.
Bij mij ook, nu weer terug.
Koploperkoppermaandag 9 juli 2007 @ 00:46
Nu weer wel geluid.

Gelukkig zijn ze beter in vliegtuigjes bouwen dan in het opzetten van live feeds.
Public_NMEmaandag 9 juli 2007 @ 00:50
quote:
Op maandag 9 juli 2007 00:46 schreef Koploperkopper het volgende:
Nu weer wel geluid.

Gelukkig zijn ze beter in vliegtuigjes bouwen dan in het opzetten van live feeds.
gvd, gaan ze alle suppliers af ofzo?! Ik hoef al die gare Jappen niet te zien hoor...
Koploperkoppermaandag 9 juli 2007 @ 00:53
quote:
Op maandag 9 juli 2007 00:50 schreef Public_NME het volgende:

[..]

gvd, gaan ze alle suppliers af ofzo?! Ik hoef al die gare Jappen niet te zien hoor...
Whehehe, hoor ze dan allemaal vol overtuiging 'yeah' zeggen.
Public_NMEmaandag 9 juli 2007 @ 01:01
quote:
Op maandag 9 juli 2007 00:53 schreef Koploperkopper het volgende:

[..]

Whehehe, hoor ze dan allemaal vol overtuiging 'yeah' zeggen.
Hehe, verkeerde filmpje volgens mij. Had weinig met avionics te maken....
Koploperkoppermaandag 9 juli 2007 @ 01:03
Inderdaad.

Nu stom gemiep over design, ik kijk toch godverdomme geen eigen huis en tuin! Wat kan mij het schelen wat voor kleurencombo ze heeft gemaakt voor een mock-up 787 die op het echte ding toch op eigen wijze wordt ingericht door de airline.
Koploperkoppermaandag 9 juli 2007 @ 01:12
'18 hours .... on a very slow Airbus'
Public_NMEmaandag 9 juli 2007 @ 01:13
quote:
Op maandag 9 juli 2007 01:03 schreef Koploperkopper het volgende:
Inderdaad.

Nu stom gemiep over design, ik kijk toch godverdomme geen eigen huis en tuin! Wat kan mij het schelen wat voor kleurencombo ze heeft gemaakt voor een mock-up 787 die op het echte ding toch op eigen wijze wordt ingericht door de airline.
Wat nep, gaan ze Airbus de grond in trappen. 'Slow' airbus op SIN-EWR sector, nou ze moeten niet zeuren dat is nl. wel de langste sector ter wereld!
Koploperkoppermaandag 9 juli 2007 @ 01:14
Ach, meneer Leahy heeft ook al z'n bek opengetrokken over de 787, dus van mij mogen ze.
Public_NMEmaandag 9 juli 2007 @ 01:20
quote:
Op maandag 9 juli 2007 01:14 schreef Koploperkopper het volgende:
Ach, meneer Leahy heeft ook al z'n bek opengetrokken over de 787, dus van mij mogen ze.
Beetje laf om te zeggen terwijl je eigen vliegtuigen niet genoeg range hebben om die sector te overbruggen. (behalve de 772LR, maar die vliegt pas net bij AC)
Koploperkoppermaandag 9 juli 2007 @ 01:24
Doar komt-ie!
Koploperkoppermaandag 9 juli 2007 @ 01:27
Wat een vet ding!
Public_NMEmaandag 9 juli 2007 @ 01:28
quote:
Op maandag 9 juli 2007 01:27 schreef Koploperkopper het volgende:
Wat een vet ding!
Ziet er wel hendig sjiek uit, kan je wel een heul vette slip mee maken
Koploperkoppermaandag 9 juli 2007 @ 01:31
Afgelopen.

Wat een mooie kist zeg, hotdamn!
nsfwmaandag 9 juli 2007 @ 11:28
quote:
Op zondag 8 juli 2007 23:02 schreef Koploperkopper het volgende:
'Pilot fuel'
Wat heeft bier er nou mee te maken?
Mojavemaandag 9 juli 2007 @ 12:04
Bier hier
Koploperkoppermaandag 9 juli 2007 @ 12:08
quote:
Op maandag 9 juli 2007 11:28 schreef nsfw het volgende:

[..]

Wat heeft bier er nou mee te maken?
quote:
Op maandag 9 juli 2007 12:04 schreef Mojave het volgende:
Bier hier
Al je typerating op de 787 gehaald?
Mojavemaandag 9 juli 2007 @ 12:26
ja op FSX

trouwens, was net iemand voor de trein gesprongen, overal stukken plastic op de rails
Koploperkoppermaandag 9 juli 2007 @ 12:27


En oh ja.
quote:
Altijd raak!
mcDavidmaandag 9 juli 2007 @ 12:33
Jep, het weekend van 28/29 juli GPL examen!

En daarna in dit apparaat vliegen:


, !!

mits geslaagd natuurlijk
mcDavidmaandag 9 juli 2007 @ 12:51
En toch is het ook op de fiets wel prettig wat meteorologische kennis te hebben, op een dag als dit.
Koploperkoppermaandag 9 juli 2007 @ 21:30
Heb net eventjes de ACI van de DHL in Irak gekeken, en ik vroeg mij af, heeft de 787 eigenlijk dat stuk software waarmee een vliegtuig bestuurd kan worden alleen op de motor, aanboord?
cheukertdinsdag 10 juli 2007 @ 10:09
quote:
Op maandag 9 juli 2007 21:30 schreef Koploperkopper het volgende:
Heb net eventjes de ACI van de DHL in Irak gekeken, en ik vroeg mij af, heeft de 787 eigenlijk dat stuk software waarmee een vliegtuig bestuurd kan worden alleen op de motor, aanboord?
De throttles afzonderlijk bewegen maar dit moet door de vlieger zelf gedaan worden
Koploperkopperdinsdag 10 juli 2007 @ 10:27
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 10:09 schreef cheukert het volgende:

[..]

De throttles afzonderlijk bewegen maar dit moet door de vlieger zelf gedaan worden
Dus dat automatische stuk software ontbreekt?

* Koploperkopper geeft Boeing een gemiste kans-stomp.
cheukertdinsdag 10 juli 2007 @ 10:46
geen idee, ik zei maar wat, was meer sarcastisch bedoeld geen idee of de 787 automatische asymmetrische trust kan leveren. Vliegt de a/p er niet gewoon af als je stuurvlakken naar de tiefus zijn?
mcDaviddinsdag 10 juli 2007 @ 10:48
Waarom zou je in hémelsnaam je vliegtuig willen besturen met de meest storingsgevoelige onderdelen?
Koploperkopperdinsdag 10 juli 2007 @ 10:50

(kontschot. )
quote:
You're flying a large transport plane carrying hundreds of passengers and instantly you are unable to control the airplane - your controls system has gone out. As a pilot or a passenger, you hope that this scenario never presents itself, but if it did, what if there was a way to safely land the airplane by using throttles only?

With a system known as Propulsion Controlled Aircraft (PCA) not only is the concept a possibility, but it is a reality. By using a specially designed software system a successful flight test program at NASA Dryden Flight Research Center was accomplished.

The program's humble beginning came from a rough sketch on a TWA napkin that Dryden Engineer, Bill Burcham, drew on a flight to St. Louis for a McDonnell Douglas Aerospace (MDA) meeting. He shared his idea with his traveling companion, Dryden F-15 Project Manager, James Stewart. He thought it was a great idea and within five minutes had outlined a test program. They shared it with the people at MDA the next day and they thought it might work too. With the help of Jim Urnes at MDA, they developed and tested the flight software and managed to squeeze PCA into the already existing F-15 research program.

On April 21, 1993, Gordon Fullerton landed the F-15 twice using the PCA system without using any of the flight controls. Over the course of the program, six other pilots flew the PCA equipped airplane and they were all impressed. The plane flew at various altitudes and in unusual attitudes that might be experienced after a major flight control failure. And in every test, PCA recovered the airplane successfully. On August 29, 1995, Gordon Fullerton once again demonstrated the system in a successful landing using only engine power for control, with the PCA system installed on a McDonnell-Douglas MD-11 transport aircraft.

The success of the program was the result of a partnership between NASA and McDonnell Douglas Aerospace, St. Louis, MO, with Pratt & Whitney together with Honeywell designing the software used in the aircraft's control computer. NASA Ames Research Center, Mountain View, California, assisted in the program by performing simulations.

For the MD-11, the PCA system uses standard autopilot controls already present in the cockpit, together with programming in the aircraft's flight control computers. The aircraft demonstrated software used in the flight control computer that essentially landed the MD-11 without a need for the pilot to manipulate the flight controls and without the use of conventional, hydraulic controls. The PCA concept is simple -- for pitch control, the program increases thrust to climb and reduces thrust to descend. To turn right, the autopilot increases the left engine thrust while decreasing the right engine thrust. Since thrust response is slow, and the control forces are relatively small, a pilot would require extensive practice and intense concentration to do this task manually. Using computer-controlled thrust greatly improves flight precision and reduces pilot workload.

Aircraft manufacturers have decided that a PCA system will be valuable for use in the design of future airplanes. When they incorporate this for future design, it will eliminate the need for a less capable hydraulics-dependent backup flight control system. The PCA, also known as the Engines-Only Flight Control System, is patented and currently seeking potential licensees. The PCA has also been featured in NASA Tech Briefs and was the winner of an Exceptional Award in NASA's Space Act Award program. "Now that the technology is proven, I hope to see it incorporated into future aircraft designs," Burcham stated. "I also hope it never has to be used."
Koploperkopperdinsdag 10 juli 2007 @ 10:50
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 10:48 schreef mcDavid het volgende:
Waarom zou je in hémelsnaam je vliegtuig willen besturen met de meest storingsgevoelige onderdelen?
Lees het bovenstaande artikel maar even.
mcDaviddinsdag 10 juli 2007 @ 10:56
Handig, en dan de rudder als backup-stuurinrichting!
Bownydinsdag 10 juli 2007 @ 11:02
MD-11

Spookkist. Maar wel geil
Koploperkopperdinsdag 10 juli 2007 @ 11:18
Shhht mij niet bang maken, ik moet in September nog met een MD-11 mee, zonder PCA!

mcDaviddinsdag 10 juli 2007 @ 11:32
De 11e?
Koploperkopperdinsdag 10 juli 2007 @ 11:34
Nee, helaas niet, volgens mij is dat 1 van de veiligste data om op te vliegen.
mcDaviddinsdag 10 juli 2007 @ 11:36
Vliegen hóórt niet veilig te zijn. Vliegen moet gevaarlijk zijn. Dat maakt het spannend!
Koploperkopperdinsdag 10 juli 2007 @ 11:43
Bownydinsdag 10 juli 2007 @ 12:02


B732's, Tuups, Antonovs
mcDaviddinsdag 10 juli 2007 @ 12:33
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 12:02 schreef Bowny het volgende:


B732's,

Komen we weer in díé discussie
cheukertdinsdag 10 juli 2007 @ 12:35
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 11:36 schreef mcDavid het volgende:
Vliegen hóórt niet veilig te zijn. Vliegen moet gevaarlijk zijn. Dat maakt het spannend! [afbeelding]
Jij vliegt zeker wel heeeul vaak ka8 ed om het leuk te houden
mcDaviddinsdag 10 juli 2007 @ 12:37
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 12:35 schreef cheukert het volgende:

[..]

Jij vliegt zeker wel heeeul vaak ka8 ed om het leuk te houden
Neuh wel een K13 met een kromme met de hand rechtgebogen romp

Ohja en junior. Dat blijft ook áltijd spannend
cheukertdinsdag 10 juli 2007 @ 12:44
Je kan het ook zo zien: als het vliegtuig veilig genoeg is om het vliegen niet spannend mer te maken, moet de vlieger er maar wat aan doen
edit: ohja en sommige zijn al van nature " spannend "
The_strangerdinsdag 10 juli 2007 @ 12:57
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 11:36 schreef mcDavid het volgende:
Vliegen hóórt niet veilig te zijn. Vliegen moet gevaarlijk zijn. Dat maakt het spannend! [afbeelding]
Daarom moet je ook nooit alle buien en turbulentie op een vlucht vermijden, laat ze maar lekker zweten achterni, krijgen ze weer wat respect
mcDaviddinsdag 10 juli 2007 @ 13:01
Precies. Of op final een beetje spelen met de stuurknuppel, krijg je ook extra applaus omdat je ondanks de turbulentie tóch een veilige landing gemaakt hebt
The_strangerdinsdag 10 juli 2007 @ 13:04
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 13:01 schreef mcDavid het volgende:
Precies. Of op final een beetje spelen met de stuurknuppel, krijg je ook extra applaus omdat je ondanks de turbulentie tóch een veilige landing gemaakt hebt
Applaus doen ze bij onze club gelukkig niet aan..

Maar zelfs zonder opzet blijft het bijzonder indrukwekkend om op 2000' rond de buien boven spijkerboor te navigeren om dan met pikzwarte lucht en bliksemflitsen links op de 18R je approach te maken deze dagen...
mcDaviddinsdag 10 juli 2007 @ 13:43
onweer+vliegtuig
Koploperkopperdinsdag 10 juli 2007 @ 13:49
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 13:43 schreef mcDavid het volgende:
onweer+vliegtuig
Ik riek spotters!

Haal de hooivorken en fakkels van stal!
cheukertdinsdag 10 juli 2007 @ 17:51
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 13:43 schreef mcDavid het volgende:
onweer+vliegtuig
Terlet
Is dat topic een beetje kaapbaar ?Spottersgehalte hoog genoeg?
von_Preussenwoensdag 11 juli 2007 @ 00:05
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 13:43 schreef mcDavid het volgende:
onweer+vliegtuig
Doet me denken aan de zomer van 2003, toen ik vanuit Havana met Martinair via de Dominicaanse Republiek terugvloog naar Amsterdam. We stonden in de terminal te wachten, en het onweerde flink. Toen ik bij de slurf wilde instappen, sloeg opeens de bliksem in ons vliegtuig. Iedereen schrok zich natuurlijk de takketyfus, aangezien dit een inslag was die wel erg dichtbij was. Dus toen ik door de slurf liep kwam er aan alle kanten waterdamp naar binnen zetten.
De stewardess stuurde ons bij de deur allemaal terug, totdat we 5 minuten later wel het vliegtuig mochten boarden. Eenmaal in het vliegtuig pak ik de metalen gesp van mijn riem vast, voel ik stroom wegvloeien. Nondeju dacht ik, aangezien we aan het wachten waren totdat de onweersbui weg was, moest ik gebruik maken van het vliegtuigtoilet. Alleen vroeg ik me nu af, aangezien die oom van staal was, of de stroom niet door mijn edele delen heen zou worden geleid.

Uiteindelijk was dat niet het geval, en vertrokken we in het donker met uitzicht op het onweer. Prachtig gezicht was dat, om dat eens vanuit de lucht te zien.

Maar nee, ik heb er geen vliegangst aan over gehouden.
The_strangerwoensdag 11 juli 2007 @ 08:09
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 00:05 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Doet me denken aan de zomer van 2003, toen ik vanuit Havana met Martinair via de Dominicaanse Republiek terugvloog naar Amsterdam. We stonden in de terminal te wachten, en het onweerde flink. Toen ik bij de slurf wilde instappen, sloeg opeens de bliksem in ons vliegtuig. Iedereen schrok zich natuurlijk de takketyfus, aangezien dit een inslag was die wel erg dichtbij was. Dus toen ik door de slurf liep kwam er aan alle kanten waterdamp naar binnen zetten.
De stewardess stuurde ons bij de deur allemaal terug, totdat we 5 minuten later wel het vliegtuig mochten boarden. Eenmaal in het vliegtuig pak ik de metalen gesp van mijn riem vast, voel ik stroom wegvloeien. Nondeju dacht ik, aangezien we aan het wachten waren totdat de onweersbui weg was, moest ik gebruik maken van het vliegtuigtoilet. Alleen vroeg ik me nu af, aangezien die oom van staal was, of de stroom niet door mijn edele delen heen zou worden geleid.

Uiteindelijk was dat niet het geval, en vertrokken we in het donker met uitzicht op het onweer. Prachtig gezicht was dat, om dat eens vanuit de lucht te zien.

Maar nee, ik heb er geen vliegangst aan over gehouden.
Waarschijnlijk was je "statisch" geladen omdat je nog niet in het vliegtuig was toen het insloeg. Toen je eenmaal iets metaals van het vliegtuig aanraakte, werd het spanningsverschil weer nul. Was je meteen op de plee gaan zitten, dan had je wel wat gevoeld, denk ik
mcDavidwoensdag 11 juli 2007 @ 12:28
Wat The_stranger zegt.
Lijkt me sterk dat een metalen voorwerp ín de kooi van faraday geladen wordt.
Mojavewoensdag 11 juli 2007 @ 13:09
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 13:04 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Applaus doen ze bij onze club gelukkig niet aan..

Maar zelfs zonder opzet blijft het bijzonder indrukwekkend om op 2000' rond de buien boven spijkerboor te navigeren om dan met pikzwarte lucht en bliksemflitsen links op de 18R je approach te maken deze dagen...
idd! altijd weer afwachten als we bij EHAM in de buurt komen!
Alternatewoensdag 11 juli 2007 @ 20:54
EHAM? Is dat net zo iets als Parma ham?
mcDavidwoensdag 11 juli 2007 @ 21:01
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 20:54 schreef Alternate het volgende:
EHAM? Is dat net zo iets als Parma ham?
nee, die E staat voor de kwaliteit, schaal A t/m E.
Mojavewoensdag 11 juli 2007 @ 22:58
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 21:01 schreef mcDavid het volgende:

[..]

nee, die E staat voor de kwaliteit, schaal A t/m E.
Exact!
nsfwwoensdag 11 juli 2007 @ 23:48
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 20:54 schreef Alternate het volgende:
EHAM? Is dat net zo iets als Parma ham?
Edah Ham
Koploperkopperdonderdag 12 juli 2007 @ 16:11
Volgens de spotters staat het echt voor Europe Holland Amsterdam hoor!111 !11 einz

The_strangerdonderdag 12 juli 2007 @ 16:31
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 16:11 schreef Koploperkopper het volgende:
Volgens de spotters staat het echt voor Europe Holland Amsterdam hoor!111 !11 einz

Sinds wanneer weten spotters er iets vanaf?

Mochten er echter spotters onder dit publiek bevinden, heb dan verdomme in ieder geval het fatsoen om terug te zwaaien als ik tijdens het tering eind B56 - polderbaan naar jullie zwaai.. Alsof ik dat voor me lol doe....
Koploperkopperdonderdag 12 juli 2007 @ 16:35
Er zullen hier geen spotters zitten, die zijn namelijk niet toegestaan in dit topic volgens de disclaimer.

En naar zwaaiende mensen moet je gewoon je middelvinger opsteken, net zoals op de snelweg! Het is goffedomme niet de geestelijk gehandicapten optocht met toeterende vrachtwagens!
The_strangerdonderdag 12 juli 2007 @ 16:48
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 16:35 schreef Koploperkopper het volgende:
Er zullen hier geen spotters zitten, die zijn namelijk niet toegestaan in dit topic volgens de disclaimer.
Spotters staan nu eenmaal niet bekend om het opvolgen van regels en aanwijzingen
quote:
Het is goffedomme niet de geestelijk gehandicapten optocht met toeterende vrachtwagens!
http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?ID=4882
quote:
AMSTELVEEN - KLM-piloten krijgen van hun maatschappij een goed advies: zwaaien naar belangstellenden langs start en landingsbanen. “Zwaaiende vliegers vergroten klanttevredenheid”, aldus de aanrader op de interne KLM internet pagina’s. Dat meldt luchtvaartjournalist Arnold Burlage woensdagochtend (21 juli) in De Telegraaf.

Via de afdeling Klantenservice van KLM ontvingen de piloten een pluim, die illustreert hoe simpel in sommige gevallen klantvriendelijkheid kan zijn. “En hoeveel effect dat heeft....”, citeert de krant de KLM.

Het KLM-personeel, met name in de cockpit, wordt in een brief bedankt voor het zwaaien. Sinds het in gebruik nemen van de Polderbaan staan ouders vaak met hun kinderen langs de taxibaan naar de Polderbaan. Je hebt daar een goed uitzicht over de vliegtuigen die aankomen of vertrekken.

“Onze dochter van 3 kun je geen groter plezier doen dan daar heen te gaan en vliegtuigen te kijken. Helemaal succesvol maakt voor haar het feit dat de piloten terug zwaaien naar haar als ze met haar kleine armpjes tussen de hekken door staat te zwaaien”, zo wordt geschreven.

“Lang niet iedereen doet dat (vooral buitenlandse toestellen niet) maar het personeel van de KLM zwaait vrijwel altijd terug. Echt geweldig om het plezier van je kind te zien bij zoiets simpels als het zwaaien van een piloot, daar kan Six Flags niet tegenop. Hartelijk bedankt voor jullie spontane reacties, jullie zijn geweldig”, aldus de tevreden ouders in hun pluim aan de KLM-piloten.
Dus wel...
Koploperkopperdonderdag 12 juli 2007 @ 16:51
mcDaviddonderdag 12 juli 2007 @ 17:05
Als ik uit het raampje zwaai tijdens het rollen, dan wordt het instructiecorps boos!
mcDaviddonderdag 12 juli 2007 @ 17:06
Maargoed, ik zit dan ook met 1 seconde rollen op vliegsnelheid.
Mojavedonderdag 12 juli 2007 @ 17:15
leuk man zwaaien

daar heb je fire prove gloves voor
Public_NMEdonderdag 12 juli 2007 @ 17:41
Sorry hoor, maar dat artikel is echt bullshit. Het verhoogt 'klanttevredenheid'... Sinds wanneer zijn mensen, die langs de baan staan in het gras en illegaal hun auto parkeren op overheidsterrein, klanten?
cheukertdonderdag 12 juli 2007 @ 17:47
dan krijg je in de telegraaf minder negatieve reacties
nsfwdonderdag 12 juli 2007 @ 19:27
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 17:41 schreef Public_NME het volgende:
Sorry hoor, maar dat artikel is echt bullshit. Het verhoogt 'klanttevredenheid'... Sinds wanneer zijn mensen, die langs de baan staan in het gras en illegaal hun auto parkeren op overheidsterrein, klanten?
Op het moment dat ze ook een ticket kopen
Alternatedonderdag 12 juli 2007 @ 20:04
Ik zwaai altijd naar kleine kinderen. Maar het valt me wel op dat de vaders meestal harder zwaaien dan hun kinderen
mcDaviddonderdag 12 juli 2007 @ 20:16
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 20:04 schreef Alternate het volgende:
Ik zwaai altijd naar kleine kinderen. Maar het valt me wel op dat de vaders meestal harder zwaaien dan hun kinderen
Dat zijn de ergsten. Die zijn er ook nog tróts op dat ze spotter zijn!
mcDaviddonderdag 12 juli 2007 @ 20:17
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 19:27 schreef nsfw het volgende:

[..]

Op het moment dat ze ook een ticket kopen
Ja idd. De mensen ín het vliegtuig hébben al betaald!
mcDaviddonderdag 12 juli 2007 @ 21:04
http://www.youtube.com/watch?v=nG8XvYEFks4

Buurman en Buurman!
Public_NMEdonderdag 12 juli 2007 @ 22:09
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 19:27 schreef nsfw het volgende:

[..]

Op het moment dat ze ook een ticket kopen
Dat zijn echt niet de Flying Blue members hoor, denk eerder dat ze pakketreizen boeken met Prikkie Air.
Mojavedonderdag 12 juli 2007 @ 22:39
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 22:09 schreef Public_NME het volgende:

[..]

Dat zijn echt niet de Flying Blue members hoor, denk eerder dat ze pakketreizen boeken met Prikkie Air.
Moet ik me nu aangesproken voelen?
Koploperkopperdonderdag 12 juli 2007 @ 23:02
Tegenwoordig vlieg je overal voor een prikkie heen.
Bownydonderdag 12 juli 2007 @ 23:05
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 22:09 schreef Public_NME het volgende:

[..]

Dat zijn echt niet de Flying Blue members hoor, denk eerder dat ze pakketreizen boeken met Prikkie Air.


Public_NMEdonderdag 12 juli 2007 @ 23:05
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 22:39 schreef Mojave het volgende:

[..]

Moet ik me nu aangesproken voelen?
Nee, Transavia is een de betere/beste lcc/charters die je kan hebben. Doelde meer op Onurt Air etc.
Mojavedonderdag 12 juli 2007 @ 23:15
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 23:05 schreef Public_NME het volgende:

[..]

Nee, Transavia is een de betere/beste lcc/charters die je kan hebben. Doelde meer op Onurt Air etc.
Ok
Public_NMEdonderdag 12 juli 2007 @ 23:17
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 23:15 schreef Mojave het volgende:

[..]

Ok
Ik vlieg zelf ook wel eens HV heur... En nee ik ben geen spottert
Alternatedonderdag 12 juli 2007 @ 23:20
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 23:05 schreef Public_NME het volgende:

[..]

Nee, Transavia is een de betere/beste lcc/charters die je kan hebben. Doelde meer op Onurt Air etc.
Die strakke groene broek, dat doet het hem!
Public_NMEdonderdag 12 juli 2007 @ 23:34
Ik heb trouwens nooit begrepen wat de lol is van het noteren van registraties. Zeker niet als het maar een vlucht is die niet dagelijks is...?!
Autoreplydonderdag 12 juli 2007 @ 23:41
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 17:05 schreef mcDavid het volgende:
Als ik uit het raampje zwaai tijdens het rollen, dan wordt het instructiecorps boos!
Ik gooi gewoon altijd m'n canopy bij 60 km/h open. Staat best stoer als je nog op een wiel (stuurt makkelijker) rijdt en ballast loost. Geen foto's though.
Gisteren overigens 3e, maar toch nog strafpunten gekregen, dus uiteindelijk 5e. Redelijk tevreden though
mcDaviddonderdag 12 juli 2007 @ 23:44
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 23:41 schreef Autoreply het volgende:

[..]

Ik gooi gewoon altijd m'n canopy bij 60 km/h open. Staat best stoer als je nog op een wiel (stuurt makkelijker) rijdt en ballast loost. Geen foto's though.
Ook in de start?
mcDaviddonderdag 12 juli 2007 @ 23:45
Oh, en ik prefereer het de remkleppen open te houden als ik nog zo snel rij tijdens de landing. Maar als je Jarno heet dan hoeft dat niet natuurlijk
Autoreplyvrijdag 13 juli 2007 @ 10:28
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 23:45 schreef mcDavid het volgende:
Oh, en ik prefereer het de remkleppen open te houden als ik nog zo snel rij tijdens de landing. Maar als je Jarno heet dan hoeft dat niet natuurlijk
Dan moet je verder lopen naar je aanhanger
cheukertvrijdag 13 juli 2007 @ 11:30
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 10:28 schreef Autoreply het volgende:

[..]

Dan moet je verder lopen naar je aanhanger
Korter landen is socialer landen, minder ver naar de startplaats niet te kort, want dan wordt het weer steeds minder sociaal
Koploperkopperzaterdag 14 juli 2007 @ 00:39
Tieters.
Mojavezaterdag 14 juli 2007 @ 09:41
ja
Public_NMEzaterdag 14 juli 2007 @ 12:17
quote:
Op zaterdag 14 juli 2007 00:39 schreef Koploperkopper het volgende:
Tieters.
Geen bier?
Mojavezaterdag 14 juli 2007 @ 18:12
wie mag zich om 0320 melden?
cheukertzaterdag 14 juli 2007 @ 18:22
hans klok
Public_NMEzaterdag 14 juli 2007 @ 18:36
quote:
Op zaterdag 14 juli 2007 18:12 schreef Mojave het volgende:
wie mag zich om 0320 melden?
Leuk heh vakantieseizoen Vlieg je nog op een beetje boeiende bestemmingen?
Mojavezaterdag 14 juli 2007 @ 18:48
quote:
Op zaterdag 14 juli 2007 18:36 schreef Public_NME het volgende:

[..]

Leuk heh vakantieseizoen Vlieg je nog op een beetje boeiende bestemmingen?
Ja zeker, veel Griekse eilandjes e.d. met minimale equipment, leuk!
Enorm veel visuals, mensen die op vakantie gaan, perfect!
Public_NMEzaterdag 14 juli 2007 @ 18:57
quote:
Op zaterdag 14 juli 2007 18:48 schreef Mojave het volgende:

[..]perfect!
Behalve het tijdstip v/d ochtendvluchten hehe..
nsfwzaterdag 14 juli 2007 @ 19:06
quote:
Op zaterdag 14 juli 2007 18:12 schreef Mojave het volgende:
wie mag zich om 0320 melden?
HAHAHAHAH
Mojavezaterdag 14 juli 2007 @ 20:55
ach ja, dan ben ik wel weer optijd thuis
Public_NMEzaterdag 14 juli 2007 @ 21:03
quote:
Op zaterdag 14 juli 2007 20:55 schreef Mojave het volgende:
ach ja, dan ben ik wel weer optijd thuis
10.00 ofzo?! Je kan ook gewoon in een keer door, na het bier zaufen! Zeg je gewoon 'het is slecht weer en daardoor gaat het toestel zo heen en weer, maar dat kan ie gewoon hebben hoor'. 'Oh nee wacht, we staan nog op de grond hehe'.

En ook over de intercom: 'Pursert, doe mij zo'n blikke Heineken en een bakkje Duyvis knabbelnoten, und schnel ein bischen!!!' (en doe er ook maar een bertolli sandwich bij!)
Mojavezaterdag 14 juli 2007 @ 21:19
quote:
Op zaterdag 14 juli 2007 21:03 schreef Public_NME het volgende:

[..]

10.00 ofzo?! Je kan ook gewoon in een keer door, na het bier zaufen! Zeg je gewoon 'het is slecht weer en daardoor gaat het toestel zo heen en weer, maar dat kan ie gewoon hebben hoor'. 'Oh nee wacht, we staan nog op de grond hehe'.

En ook over de intercom: 'Pursert, doe mij zo'n blikke Heineken en een bakkje Duyvis knabbelnoten, und schnel ein bischen!!!' (en doe er ook maar een bertolli sandwich bij!)
in de ideeen bus!
Public_NMEzaterdag 14 juli 2007 @ 21:24
quote:
Op zaterdag 14 juli 2007 21:19 schreef Mojave het volgende:

[..]

in de ideeen bus!
Die bakjes borrelnoten zijn trouwens wel lekker heur, altijd smikkelen en smullen geblazen
mcDavidzaterdag 14 juli 2007 @ 22:20
En een vrille oefenen, dat mag zeker ook niet met zo'n afgeladen F50?
Public_NMEzaterdag 14 juli 2007 @ 22:28
quote:
Op zaterdag 14 juli 2007 22:20 schreef mcDavid het volgende:
En een vrille oefenen, dat mag zeker ook niet met zo'n afgeladen F50?
Jawel heur, KL heeft het liefst een flat spin van FL250 ter bevordering van de klanttevredenheid.
mcDavidzaterdag 14 juli 2007 @ 22:32
quote:
Op zaterdag 14 juli 2007 22:28 schreef Public_NME het volgende:

[..]

Jawel heur, KL heeft het liefst een flat spin van FL250 ter bevordering van de klanttevredenheid.
Dus je mag als piloot kiezen tussen dát of zwaaien naar de mensen bij de taxibaan naar de polderbaan?
Public_NMEzondag 15 juli 2007 @ 09:55
quote:
Op zaterdag 14 juli 2007 18:12 schreef Mojave het volgende:
wie mag zich om 0320 melden?
Moest je naar Rhodos? Maat van me zat op die vlucht, moest ook rond 1u de trein hebben vanuit Rotterdam... Mooie tijden, maarja je eerste dag v/d vakantie is ten minste niet verpest!
Koploperkopperzondag 15 juli 2007 @ 10:46
Moh wat een weer hier in't westen, dat wordt vast niet de lucht in vandaag.
Public_NMEzondag 15 juli 2007 @ 10:53
quote:
Op zondag 15 juli 2007 10:46 schreef Koploperkopper het volgende:
Moh wat een weer hier in't westen, dat wordt vast niet de lucht in vandaag.
Onweer ftw!
Koploperkopperzondag 15 juli 2007 @ 10:54
quote:
Op zondag 15 juli 2007 10:53 schreef Public_NME het volgende:

[..]

Onweer ftw!
Nederlandse zomer ftl!
nsfwzondag 15 juli 2007 @ 12:08
wat is FTW en FTL?
Koploperkopperzondag 15 juli 2007 @ 12:09
For teh win!
For teh lose!

Nerdtalk enzo.
Public_NMEzondag 15 juli 2007 @ 12:11
quote:
Op zondag 15 juli 2007 12:08 schreef nsfw het volgende:
wat is FTW en FTL?
Zou je toch moeten weten als je NSFW heet
nsfwzondag 15 juli 2007 @ 12:13
NSFW weet ik dan nog wel

Komt door de vele plaatjes die ik per ongeluk op m'n vorige werk opende en in m'n mail kreeg
The_strangerzondag 15 juli 2007 @ 12:23
quote:
Op zaterdag 14 juli 2007 22:20 schreef mcDavid het volgende:
En een vrille oefenen, dat mag zeker ook niet met zo'n afgeladen F50?
Grote jongen als je een F50 in een spin krijgt, dat ding is net een cessna, gemoedelijk verliest hij zijn hoogte als je de stallspeed voorbij gaat..

Kan wel, maar moet je moeite voor doen, en als er iets is wat verkeersvliegers liever vermijden....
nsfwzondag 15 juli 2007 @ 13:10
quote:
Op zondag 15 juli 2007 12:09 schreef Koploperkopper het volgende:
For teh win!
For teh lose!

Nerdtalk enzo.
Tof!
cheukertzondag 15 juli 2007 @ 18:26
quote:
Op zondag 15 juli 2007 12:23 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Grote jongen als je een F50 in een spin krijgt, dat ding is net een cessna, gemoedelijk verliest hij zijn hoogte als je de stallspeed voorbij gaat..

Kan wel, maar moet je moeite voor doen, en als er iets is wat verkeersvliegers liever vermijden....
Als je genoeg bier drinkt gaat het steeds makkelijker
Koploperkopperzondag 15 juli 2007 @ 18:31
Warm zeg vandaag, heb me kapot gezweet!
nsfwzondag 15 juli 2007 @ 19:00
Ik heb vandaag weer met m'n modelvliegtuigje gevlogen! Dat is echt grappig!! Zo'n low pass maken vlak over de grond en dan met 60 graden pitch wegtrekken!

Opzich vliegt het ook wel makkelijk, wil je een bocht maken rol je 90 graden helling aan en doe je vol elevator up
cheukertzondag 15 juli 2007 @ 19:03
ik heb zo'n picooz hierzo voor een prikkie gehaald, ik kan er alleen geen fuck van
SnowBitezondag 15 juli 2007 @ 19:27
quote:
Op zondag 15 juli 2007 19:00 schreef nsfw het volgende:
Ik heb vandaag weer met m'n modelvliegtuigje gevlogen! Dat is echt grappig!! Zo'n low pass maken vlak over de grond en dan met 60 graden pitch wegtrekken!

Opzich vliegt het ook wel makkelijk, wil je een bocht maken rol je 90 graden helling aan en doe je vol elevator up
Owja, wanneer gaan we in formatie?

Eerst moet ik er weer eentje kopen, en die niet op het dak vliegen

Komen jullie trouwens naar het lustrum van het CAVV?
Public_NMEzondag 15 juli 2007 @ 19:41
quote:
Op zondag 15 juli 2007 19:03 schreef cheukert het volgende:
ik heb zo'n picooz hierzo voor een prikkie gehaald, ik kan er alleen geen fuck van
Dat is toch zo'n piepschuime helikopter voor binnenhuis? Jammer dat ie geen grijparm heeft om bier uit de koelkast te plukken en te bezorgen op de bank
Koploperkopperzondag 15 juli 2007 @ 20:54
Het bewijs dat spotters in het dagelijkse leven ook niet succesvol zijn.


Deze foto lijkt zo een jaren '70 oostblok exemplaar, maar niets is minder waar. Het is uit 2003.

Ik heb zin om ze met trap en al het water in te tieften!
Public_NMEzondag 15 juli 2007 @ 21:04
quote:
Op zondag 15 juli 2007 20:54 schreef Koploperkopper het volgende:
Het bewijs dat spotters in het dagelijkse leven ook niet succesvol zijn.

[afbeelding]
Deze foto lijkt zo een jaren '70 oostblok exemplaar, maar niets is minder waar. Het is uit 2003.

Ik heb zin om ze met trap en al het water in te tieften!
Oostende?
Koploperkopperzondag 15 juli 2007 @ 21:06
quote:
Op zondag 15 juli 2007 21:04 schreef Public_NME het volgende:

[..]

Oostende?
(Jep)
Mojavezondag 15 juli 2007 @ 21:30
Antalya was het, daar heb je ook van die gare russische kisten
cheukertmaandag 16 juli 2007 @ 09:47
quote:
Op zondag 15 juli 2007 20:54 schreef Koploperkopper het volgende:
Het bewijs dat spotters in het dagelijkse leven ook niet succesvol zijn.

[afbeelding]
Deze foto lijkt zo een jaren '70 oostblok exemplaar, maar niets is minder waar. Het is uit 2003.

Ik heb zin om ze met trap en al het water in te tieften!
Gele jas
mcDavidmaandag 16 juli 2007 @ 12:25
wavoor kist is dat?
nsfwmaandag 16 juli 2007 @ 12:32
quote:
Op maandag 16 juli 2007 12:25 schreef mcDavid het volgende:
wavoor kist is dat?
DC8 geloof ik
Armageddonmaandag 16 juli 2007 @ 15:52
Zeg als ik wil lessen in een Cessna hè? Is dat heul erg duur?
cheukertmaandag 16 juli 2007 @ 17:25
quote:
Op maandag 16 juli 2007 15:52 schreef Armageddon het volgende:
Zeg als ik wil lessen in een Cessna hè? Is dat heul erg duur?
Iets willen kost geen poen, iets doen kost je pas geld

ohja: stressna crashna cessna vliegen in NL is wel vrij prijzig. Ik ben daar niet zo thuis in, maar reken het is vrij prijzig ja (150ekkies per uur???)
Mojavemaandag 16 juli 2007 @ 17:37
geloof dat je bij een PPL brevet op zo'n 12.000e moet rekenen.
mcDavidmaandag 16 juli 2007 @ 18:00
quote:
Op maandag 16 juli 2007 15:52 schreef Armageddon het volgende:
Zeg als ik wil lessen in een Cessna hè? Is dat heul erg duur?
Een heul end duurder dan zweefvliegen in ieder geval.
Koploperkoppermaandag 16 juli 2007 @ 18:07
quote:
Op maandag 16 juli 2007 15:52 schreef Armageddon het volgende:
Zeg als ik wil lessen in een Cessna hè? Is dat heul erg duur?
Wat voor auto rij je?
cheukertmaandag 16 juli 2007 @ 18:22
quote:
Op maandag 16 juli 2007 18:07 schreef Koploperkopper het volgende:

[..]

Wat voor auto rij je?
Trein!
YellowLedbettermaandag 16 juli 2007 @ 18:32
das geen auto men!
mcDavidmaandag 16 juli 2007 @ 18:35
quote:
Op maandag 16 juli 2007 18:32 schreef YellowLedbetter het volgende:
das geen auto men!
Hoezo? het heeft een motor, wielen, maar geen vleugels. Auto dus.
cheukertmaandag 16 juli 2007 @ 18:39
quote:
Op maandag 16 juli 2007 18:32 schreef YellowLedbetter het volgende:
das geen auto men!
Ja maae ja maar ja maar ik las je signature
cheukertmaandag 16 juli 2007 @ 18:41
quote:
Op maandag 16 juli 2007 18:35 schreef mcDavid het volgende:

[..]

Hoezo? het heeft een motor, wielen, maar geen vleugels. Auto dus.
Nouja opzich, auto's zuipen dooie dino's. Treinen slikken kaboutertjes met elektronen.

ohja ohja en vliegtuigen zuipen bier!
Mojavemaandag 16 juli 2007 @ 19:10
quote:
Op maandag 16 juli 2007 18:41 schreef cheukert het volgende:

ohja ohja en vliegtuigen zuipen bier!
Koploperkoppermaandag 16 juli 2007 @ 19:11
SA161655 EHRD
METAR COR EHRD 161655Z 27016KT 240V330 8000 -TSRA FEW012 SCT025CB
BKN035 20/16 Q1009 TEMPO 28018G28KT 4000=

Mwah, valt nog mee! Net was het erger!

* Koploperkopper wenst alle mensen in het noorden succes.

Wat een zondvloed zeg!

Dit wordt al iets toffer:

METAR EHAM 161655Z 02003KT 330V060 9999 FEW035CB 22/17 Q1008 BECMG
27016KT TEMPO 28018G30KT 2000 TSRA BKN030CB=
SnowBitemaandag 16 juli 2007 @ 19:15
Buienradar ziet er ook niet veelbelovend uit.
Nu zou het los moeten gaan op Schiphol.
Koploperkoppermaandag 16 juli 2007 @ 19:16
't Is ook geen geisoleerd buitje.

Dat wordt flink billenknijpen op de approach.
mcDavidmaandag 16 juli 2007 @ 19:16
quote:
Op maandag 16 juli 2007 19:11 schreef Koploperkopper het volgende:
SA161655 EHRD
METAR COR EHRD 161655Z 27016KT 240V330 8000 -TSRA FEW012 SCT025CB
BKN035 20/16 Q1009 TEMPO 28018G28KT 4000=

Mwah, valt nog mee! Net was het erger!

* Koploperkopper wenst alle mensen in het noorden succes.

Wat een zondvloed zeg!

Dit wordt al iets toffer:

METAR EHAM 161655Z 02003KT 330V060 9999 FEW035CB 22/17 Q1008 BECMG
27016KT TEMPO 28018G30KT 2000 TSRA BKN030CB=
Hmm van de winter heb ik nog geleerd hoe je die dingen moet lezen!
Koploperkoppermaandag 16 juli 2007 @ 19:19
Zal straks een leuke METAR worden op Schiphol om 25z.
Mojavemaandag 16 juli 2007 @ 19:28
36L staat al een rijtje te wachten
Koploperkoppermaandag 16 juli 2007 @ 19:36
METAR COR EHAM 161725Z 33009G22KT 270V050 4500 SHRA FEW010 SCT017
BKN030CB 22/17 Q1009 TEMPO 28018G30KT 2000 +TSRA=

Mojavemaandag 16 juli 2007 @ 19:40
kisten hangen hoog in de de hold bij artip
YellowLedbettermaandag 16 juli 2007 @ 20:16
quote:
Op maandag 16 juli 2007 18:39 schreef cheukert het volgende:

[..]

Ja maae ja maar ja maar ik las je signature
Muhahaha
nsfwmaandag 16 juli 2007 @ 22:44
Mooi man, dat weer!
Mojavemaandag 16 juli 2007 @ 22:47
quote:
Op maandag 16 juli 2007 22:44 schreef nsfw het volgende:
Mooi man, dat weer!
DGK lover
Koploperkoppermaandag 16 juli 2007 @ 23:23
Bier / wijn mee in vliegtuig

Valt hier een bier-topic van te maken?
Alternatedinsdag 17 juli 2007 @ 01:24
quote:
Op maandag 16 juli 2007 19:36 schreef Koploperkopper het volgende:
METAR COR EHAM 161725Z 33009G22KT 270V050 4500 SHRA FEW010 SCT017
BKN030CB 22/17 Q1009 TEMPO 28018G30KT 2000 +TSRA=

Nou het was zeker lachen. Kom net thuis, terwijl ik nu in Munchen had moeten zitten (met een stuk of 60 passagiers). Wat een chaos weer.
Koploperkopperdinsdag 17 juli 2007 @ 03:17
Mooie tijd.

Om te gaan slapen.
Koploperkopperdinsdag 17 juli 2007 @ 03:17
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 01:24 schreef Alternate het volgende:

[..]

Nou het was zeker lachen. Kom net thuis, terwijl ik nu in Munchen had moeten zitten (met een stuk of 60 passagiers). Wat een chaos weer.
Oost west, thuis best.
Armageddondinsdag 17 juli 2007 @ 09:15
quote:
Op maandag 16 juli 2007 18:07 schreef Koploperkopper het volgende:

[..]

Wat voor auto rij je?
C3 Hoezo?
Armageddondinsdag 17 juli 2007 @ 09:16
quote:
Op maandag 16 juli 2007 17:37 schreef Mojave het volgende:
geloof dat je bij een PPL brevet op zo'n 12.000e moet rekenen.
12.000 eurootjes. w00t! Naja wel iets om over na te denken. Wil dat zeker nog een keer gaan doen in mijn leven.
Armageddondinsdag 17 juli 2007 @ 09:23
Denk dat ik hier maar eens ga beginnen.

http://www.lls.nl/ls-proefles.html
Armageddondinsdag 17 juli 2007 @ 09:25
quote:
Op maandag 16 juli 2007 19:16 schreef Koploperkopper het volgende:
't Is ook geen geisoleerd buitje.

Dat wordt flink billenknijpen op de approach.
Landen die kisten niet vanzelf tegenwoordig?
The_strangerdinsdag 17 juli 2007 @ 09:31
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 09:25 schreef Armageddon het volgende:

[..]

Landen die kisten niet vanzelf tegenwoordig?
Nee, niet allemaal. Echte mannen landen nog altijd zelf...

je moet iets hebben om over op te scheppen tegenwoordig
Armageddondinsdag 17 juli 2007 @ 09:42
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 09:31 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Nee, niet allemaal. Echte mannen landen nog altijd zelf...

je moet iets hebben om over op te scheppen tegenwoordig
Nou als je sommigen ziet landen dan zou je zeggen gooi die knop even om.
Armageddondinsdag 17 juli 2007 @ 09:42
Op welke vliegtuigen zit zo'n systeem eigenlijk? En het vliegveld moet het ook "aankunnen' toch?
The_strangerdinsdag 17 juli 2007 @ 09:55
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 09:42 schreef Armageddon het volgende:
Op welke vliegtuigen zit zo'n systeem eigenlijk? En het vliegveld moet het ook "aankunnen' toch?
Je hebt verschillende categoriën waarin het vliegtuig en de landingsbaan gecertificeerd kunnen zijn. Cat 1 t/m Cat 3a/b/c. Cat 1/2/3a zijn categoriën zonder autoland, 3b/c kunnen wel zelf landen.

Elk vliegtuig met een ontvanger voor de ILS (instrument landing system) is in principe cat1. Dan kun je in principe tot 200ft(70m) in de wolken vliegen, maar op die hoogte moet je de baan zien om te kunne landen. De instrumenten(ontvanger, autopiloot etc) zijn daarna niet meer nauwkeurig genoeg om het zelf te doen.
Cat 2 is tot 100ft (30m)
Cat3a tot 50ft (15m)
Cat3b/c kunnen dus wel automatisch landen.

Ook het vliegveld (de baan) moet aan die categorie voldoen. Dit kan liggen aan backup zenders, topografie etc. Veel grote vliegvelden hebben zeker een Cat2/3, maar kunnen periodiek terug vallen naar een lagere categorie.

Oudere vliegtuigen zijn over het algemeen van een lager categorie.
Een Fokker 50 is max cat2, een fokker 70 is weer cat3b (dacht ik). De nieuwere 737's zijn ook cat3a, maar oudere 737's zijn weer CAt2. Alle grote boeings en airbussen kunnen allemaal een autoland doen.
Maar technische storingen kunnen ook hier de categorie verlagen.

Maar dus een fokker50 zal altijd zelf geland worden, in elk weer.. (echte mannen dus) Een 747 kan het zelf wel en daar zitten de bejaarden op...
Armageddondinsdag 17 juli 2007 @ 10:13
Ok! Bedankt voor de uitleg. Heel helder! Een 747 is dus voor heaumeaux.
The_strangerdinsdag 17 juli 2007 @ 10:15
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 10:13 schreef Armageddon het volgende:
Ok! Bedankt voor de uitleg. Heel helder! Een 747 is dus voor heaumeaux.
Precies. Ze werken 50%, dus vliegen 2 keer per maand, en dan nog kunnen ze de landing vol automatisch laten doen...

En krijgen daar het meeste geld voor..

Homo's inderdaad...

kan niet wachten tot het mijn tijd is
Armageddondinsdag 17 juli 2007 @ 10:18
hahahaha! Nog een vraagje! Een airbus heeft zelfs een knop om auto op te stijgen en de hele handel toch?
The_strangerdinsdag 17 juli 2007 @ 10:21
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 10:18 schreef Armageddon het volgende:
hahahaha! Nog een vraagje! Een airbus heeft zelfs een knop om auto op te stijgen en de hele handel toch?
Volgens mij niet. Auto opstijgen is nog niet ingevoerd. Wel gaat de autopiloot op zeer lage hoogte al aan, maar tot dat stuk moet het toch echt zelf gedaan worden.
Mojavedinsdag 17 juli 2007 @ 10:28
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 09:42 schreef Armageddon het volgende:

[..]

Nou als je sommigen ziet landen dan zou je zeggen gooi die knop even om.
Armageddondinsdag 17 juli 2007 @ 10:34
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 10:21 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Volgens mij niet. Auto opstijgen is nog niet ingevoerd. Wel gaat de autopiloot op zeer lage hoogte al aan, maar tot dat stuk moet het toch echt zelf gedaan worden.
Waar is de TA / GA button voor dan? Als ik op Google zoek dan zie ik dat het een zooi ongelukken heeft veroorzaakt.
nsfwdinsdag 17 juli 2007 @ 11:21
Dat heeft te maken met het vermogen van de motoren wat je zet. En het is een "trigger" voor de systemen in het vliegtuig om aan te duiden van "We gaan nu Takeoff!" of "We gaan nu go around"

Armageddondinsdag 17 juli 2007 @ 11:24
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 11:21 schreef nsfw het volgende:
Dat heeft te maken met het vermogen van de motoren wat je zet. En het is een "trigger" voor de systemen in het vliegtuig om aan te duiden van "We gaan nu Takeoff!" of "We gaan nu go around"

Ow ok! verkeerd begrepen dus.
YellowLedbetterdinsdag 17 juli 2007 @ 11:31
voor luie piloten
The_strangerdinsdag 17 juli 2007 @ 11:45
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 11:21 schreef nsfw het volgende:
Dat heeft te maken met het vermogen van de motoren wat je zet. En het is een "trigger" voor de systemen in het vliegtuig om aan te duiden van "We gaan nu Takeoff!" of "We gaan nu go around"

Plus dat het de juiste vliegstand projecteerd op verschillende beeldschermen, zoals wings level en een aantal graden pitch up
Lucifer_Doosjedinsdag 17 juli 2007 @ 11:54
Heerlijk weertje op SPL gisteravond, met een afhandelingsverbod er gratis bij
YellowLedbetterdinsdag 17 juli 2007 @ 11:55
NERD ALERT
Alternatedinsdag 17 juli 2007 @ 11:56
Daar komt bij dat een autoland eigenlijk puur voor slecht zicht/lage wolken is bedoeld.
Met dichte mist is het meestal ook windstil en kan de autopilot het prima. Zodra het gaat waaien wordt hij beduidend minder. De autoland windlimiet voor een F70 is 25 knopen, dus zodra het lastig begint te worden moet je het toch zelf doen.

De categorie van het systeem (1/2/3abc) zegt alleen iets over de beslissingshoogte, de hoogte waarop je de baan moet zien om te mogen landen. Je kunt ook gewoon een Cat I autoland maken, maar dan moet je dus op z'n laatst op 200ft de baan zien liggen.

Overigens is een CATIII approach een stuk moeilijker en spannender dan een manuele landing. Je moet namelijk voortdurend alles in de gaten houden wat het vliegtuig doet, terwijl de captain alleen maar naar buiten zit te staren om die 3 lampen te zien 3 seconden voor 'impact' en op basis daarvan te beslissen om door te gaan met de landing of niet.
Het vliegtuig laat voortdurend zien wat hij aan het doen is en wat hij van plan is en je moet ontzettend goed opletten, want hij wil nog wel eens iets 'vergeten'. Op z'n laatst op 30ft boven de grond moet hij bijvoorbeeld gaan flaren (de neus optrekken zodat hij niet de grond in vliegt) en vooral dat wil hij nog wel eens vergeten.
Armageddondinsdag 17 juli 2007 @ 11:59
Toch nog niet helemaal je van het dat autolanden zie ik.
Alternatedinsdag 17 juli 2007 @ 12:07
Nee het is natuurlijk een ontzettend ingewikkeld systeem, een samenwerking van tientallen computers die input krijgen van meer dan 1000 verschillende sensoren overal. Hij test zichzelf voortdurend en als hij dan twijfels heeft over de status van een bepaald systeem dan voert hij een bepaalde opdracht liever niet uit dan dat hij het op een verkeerde manier zou doen.
Als het echt niet meer lukt dan gooit in uiterste nood de autopilot er maar helemaal vanaf.

Maar een 747 heeft een stuk beter systeem, daar zitten 3 autopilots in en elke autopilot heeft 2 'autopilot computers' dus daar zitten 6 computers allemaal hetzelfde werk te doen en elkaar in de gaten te houden. Op het moment dat sommige computers met andere waardes komen gaan ze met z'n zessen overleggen en besluiten ze wie er fout is en vervolgens schakelt de foute computer zichzelf uit.

Maarja ook daar vlieg je met 300 Km/h op een stuk beton af met een vliegtuig van 300 ton, volledig afhankelijk van een stel computers, dus erg relaxed is het nooit
Googolplexiandinsdag 17 juli 2007 @ 12:18
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 12:07 schreef Alternate het volgende:
Nee het is natuurlijk een ontzettend ingewikkeld systeem, een samenwerking van tientallen computers die input krijgen van meer dan 1000 verschillende sensoren overal. Hij test zichzelf voortdurend en als hij dan twijfels heeft over de status van een bepaald systeem dan voert hij een bepaalde opdracht liever niet uit dan dat hij het op een verkeerde manier zou doen.
Als het echt niet meer lukt dan gooit in uiterste nood de autopilot er maar helemaal vanaf.

Maar een 747 heeft een stuk beter systeem, daar zitten 3 autopilots in en elke autopilot heeft 2 'autopilot computers' dus daar zitten 6 computers allemaal hetzelfde werk te doen en elkaar in de gaten te houden. Op het moment dat sommige computers met andere waardes komen gaan ze met z'n zessen overleggen en besluiten ze wie er fout is en vervolgens schakelt de foute computer zichzelf uit.

Maarja ook daar vlieg je met 300 Km/h op een stuk beton af met een vliegtuig van 300 ton, volledig afhankelijk van een stel computers, dus erg relaxed is het nooit
Sorry ... kon het niet laten:

The_strangerdinsdag 17 juli 2007 @ 12:23
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 11:56 schreef Alternate het volgende:
Overigens is een CATIII approach een stuk moeilijker en spannender dan een manuele landing. Je moet namelijk voortdurend alles in de gaten houden wat het vliegtuig doet, terwijl de captain alleen maar naar buiten zit te staren om die 3 lampen te zien 3 seconden voor 'impact' en op basis daarvan te beslissen om door te gaan met de landing of niet.
Het vliegtuig laat voortdurend zien wat hij aan het doen is en wat hij van plan is en je moet ontzettend goed opletten, want hij wil nog wel eens iets 'vergeten'. Op z'n laatst op 30ft boven de grond moet hij bijvoorbeeld gaan flaren (de neus optrekken zodat hij niet de grond in vliegt) en vooral dat wil hij nog wel eens vergeten.
Heb copiloten hetzelfde zien doen met een manuele landing

En gecombineerd met 25kts xwind is dat ook best spannend...
Koploperkopperdinsdag 17 juli 2007 @ 12:44
Gaffedamme wat een vliegtuigtalk, BIER!

Koploperkopperdinsdag 17 juli 2007 @ 12:45
Oh ja, onze pijpert heeft ook autoland, ik roep gewoon zo tegen die persoon zo vanneuh, doe jij 'em effe?
Koploperkopperdinsdag 17 juli 2007 @ 12:46
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 09:15 schreef Armageddon het volgende:

[..]

C3 Hoezo?
Dan moet je het kunnen betalen.
Armageddondinsdag 17 juli 2007 @ 12:54
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 12:45 schreef Koploperkopper het volgende:
Oh ja, onze pijpert heeft ook autoland, ik roep gewoon zo tegen die persoon zo vanneuh, doe jij 'em effe?
Armageddondinsdag 17 juli 2007 @ 12:55
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 12:46 schreef Koploperkopper het volgende:

[..]

Dan moet je het kunnen betalen.
Ga eerst maar eens zoeen sjiek hendige proefvlucht maken.
Koploperkopperdinsdag 17 juli 2007 @ 12:57
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 12:55 schreef Armageddon het volgende:

[..]

Ga eerst maar eens zoeen sjiek hendige proefvlucht maken.
Doe dat eerst maar, kijken of je geen bewegingsziekte hebt oid, anders is het al snel niet meer leuk.

Alhoewel, natuurlijk is er nog dit:
quote:
Veel leerling-piloten hebben last van luchtziekte tijdens hun opleiding, vooral in het begin en tijdens de overgang naar accrobatie -vluchten. Daarom is het nuttig deze leerlingen gerust te stellen met het feit dat ze in de meerderheid zijn en dat luchtziekte doorheen de verdere vluchten zal overwonnen worden.
Maar aan de andere kant:
quote:
Ernstige en herhaaldelijk braken kan leiden tot uitdroging en verlies van elektrolyten. Dit neemt alle wilskracht om te overleven weg, zoadat volgende maatregelen van belang zijn:


Dan krijg je het idee zo van, deur open en DOEI!

[ Bericht 44% gewijzigd door Koploperkopper op 17-07-2007 13:02:30 ]
Armageddondinsdag 17 juli 2007 @ 13:05
ROFLOL

Luchtziekte zal wel meevallen denk ik. Ik kom net dit tegen op een FSX forum. !!
quote:
door Paulus1990 op 13 apr 2007, 18:42

Hey, misschien een domme vraag, maar ik heb een probleem. Als ik net op ben gestegen (bv. met een boeing 747-300), dan val ik na 2 min. in een keer recht naar beneden. Ik hoor eerst nog een ratelend geluid, maar dan val ik naar beneden en crash dus binnen 10 sec. Hoe kan dit?
Koploperkopperdinsdag 17 juli 2007 @ 13:12
!!

De Piper heeft ook een stickshaker ('t is zo'n modern vliegtuig ), als je overtrekt komt de turbulente luchtstroom van de vleugel op het hoogteroer te slaan, waardoor je stuurtje een beetje trilt.

Echt, zo'n Piper doet niet onder aan een 747!
Alternatedinsdag 17 juli 2007 @ 13:16
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 12:23 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Heb copiloten hetzelfde zien doen met een manuele landing

En gecombineerd met 25kts xwind is dat ook best spannend...
Armageddondinsdag 17 juli 2007 @ 13:21
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 13:12 schreef Koploperkopper het volgende:
!!

De Piper heeft ook een stickshaker ('t is zo'n modern vliegtuig ), als je overtrekt komt de turbulente luchtstroom van de vleugel op het hoogteroer te slaan, waardoor je stuurtje een beetje trilt.

Echt, zo'n Piper doet niet onder aan een 747!


Dan heb je zeg maar een soort van force feedback ervaring.
Armageddondinsdag 17 juli 2007 @ 13:22


Koploperkopperdinsdag 17 juli 2007 @ 13:24
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 13:21 schreef Armageddon het volgende:

[..]



Dan heb je zeg maar een soort van force feedback ervaring.
Zoiets ja
Koploperkopperdinsdag 17 juli 2007 @ 13:27
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 13:22 schreef Armageddon het volgende:


[afbeelding]





Koploperkopperdinsdag 17 juli 2007 @ 13:29
Dit wil je vliegen:

http://nl.youtube.com/watch?v=-TNiaf1uvq4

6 cilinder.
Armageddondinsdag 17 juli 2007 @ 13:29
Weet iemand hier of FSX een beetje in de buurt komt van het echte werk of zit er HEEL veel verschil in? Als je bijvoorbeeld de Cessna skyhawk neemt als voorbeeld?
Armageddondinsdag 17 juli 2007 @ 13:30
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 13:27 schreef Koploperkopper het volgende:

[..]



[afbeelding]


Hè! Een vliegtuig dat kan dansen!
Koploperkopperdinsdag 17 juli 2007 @ 13:31
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 13:29 schreef Armageddon het volgende:
Weet iemand hier of FSX een beetje in de buurt komt van het echte werk of zit er HEEL veel verschil in? Als je bijvoorbeeld de Cessna skyhawk neemt als voorbeeld?
Voordat ik aan m'n PPL begon was ik een vervent FS-er, en het heeft me niet echt veel geholpen, de beweging, de echtheid en het gevoel van snelheid is gewoon niet aanwezig in FS. Bovendien is het gewoon flink kut om op het handje te moeten vliegen in FS, terwijl dat in het echt leuk en makkelijk is.

Maar het is wel leuk speelgoed, en doe het zelf nog af en toe, het heeft alleen bar weinig met de realiteit te maken.
Armageddondinsdag 17 juli 2007 @ 13:33
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 13:31 schreef Koploperkopper het volgende:

[..]

Voordat ik aan m'n PPL begon was ik een vervent FS-er, en het heeft me niet echt veel geholpen, de beweging, de echtheid en het gevoel van snelheid is gewoon niet aanwezig in FS. Bovendien is het gewoon flink kut om op het handje te moeten vliegen in FS, terwijl dat in het echt leuk en makkelijk is.
Zoiets dacht ik al ja! Ik had zoiets dit kan nooit zo omslachtig gaan allemaal in het eggie.

Maar kwa metertjes en vliegregels en toestanden klopt het wel aardig toch?
Koploperkopperdinsdag 17 juli 2007 @ 13:37
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 13:33 schreef Armageddon het volgende:

[..]

Zoiets dacht ik al ja! Ik had zoiets dit kan nooit zo omslachtig gaan allemaal in het eggie.

Maar kwa metertjes en vliegregels en toestanden klopt het wel aardig toch?
Mwah, de metertjes wel, de welbekende instrumentfouten zijn ook wel aanwezig en qua vliegregels, mja, nooit zo opgelet omdat ze lastig te achterhalen zijn in FS (airspace etc.), bovendien veranderen die dingen nog wel eens dus het kan sowieso niet altijd actueel zijn. Verder klopt de fraseologie van de ATC niet echt met wat je in het echt moet leren.
Koploperkopperdinsdag 17 juli 2007 @ 13:43
Oh ja, IFR leren vliegen kun je wel redelijk doen met FS, maar ik neem niet aan dat je dat direct gaat doen.
Armageddondinsdag 17 juli 2007 @ 13:43
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 13:37 schreef Koploperkopper het volgende:

[..]

Mwah, de metertjes wel, de welbekende instrumentfouten zijn ook wel aanwezig en qua vliegregels, mja, nooit zo opgelet omdat ze lastig te achterhalen zijn in FS (airspace etc.), bovendien veranderen die dingen nog wel eens dus het kan sowieso niet altijd actueel zijn. Verder klopt de fraseologie van de ATC niet echt met wat je in het echt moet leren.
Dus het is helemaal geen simulator maar gewoon een spelletje?
Armageddondinsdag 17 juli 2007 @ 13:44
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 13:43 schreef Koploperkopper het volgende:
Oh ja, IFR leren vliegen kun je wel redelijk doen met FS, maar ik neem niet aan dat je dat direct gaat doen.
Dat is toch als je op je instrumenten vliegt omdat je geen tot weinig zicht hebt?
Koploperkopperdinsdag 17 juli 2007 @ 13:48
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 13:43 schreef Armageddon het volgende:

[..]

Dus het is helemaal geen simulator maar gewoon een spelletje?
imo wel, die-hard FS'ers zullen waarschijnlijk anders zeggen, maar ik vind van niet.

Dat neemt niet weg dat het gewoon leuk is om te doen!
Koploperkopperdinsdag 17 juli 2007 @ 13:52
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 13:44 schreef Armageddon het volgende:

[..]

Dat is toch als je op je instrumenten vliegt omdat je geen tot weinig zicht hebt?
Kort door de bocht wel.

Er zijn namelijk nog andere voordelen, zo kun je bijvoorbeeld in het noorden van Nederland hoger vliegen omdat bijna geheel Noord-Nederland gelimiteerd is tot 1500ft voor VFR-verkeer omdat daarboven de airspace van Schiphol zit, maar dat is misschien allemaal te diepgaand om dit moment.

Wel even een notitie dat het belangrijk is dat je aan die regels houdt; een tijdje terug gingen we naar Texel, vrolijk op 1450ft tuffend langs de Schiphol CTR, zitten we rustig rond te kijken, zie ik ineens een Fokker 70 pal naast me zitten op ongeveer 500ft (hoogte)verschil.

[ Bericht 1% gewijzigd door Koploperkopper op 17-07-2007 13:58:20 ]
Armageddondinsdag 17 juli 2007 @ 14:00
WTF?

Krijgt die Fokker dan geen waarschuwingen van de ATC dat ie te laag vliegt?

-edit: verkeerd begrepen, die fokker zat dus op 2000? daar mag ie vliegen dan toch?
Koploperkopperdinsdag 17 juli 2007 @ 14:25
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 14:00 schreef Armageddon het volgende:
WTF?

Krijgt die Fokker dan geen waarschuwingen van de ATC dat ie te laag vliegt?

-edit: verkeerd begrepen, die fokker zat dus op 2000? daar mag ie vliegen dan toch?
Klopt, de grens voor ons ligt op 1500ft, maar bij het naderen van het IJsselmeer zit je toch uit eigen veiligheidsgevoel toch even graag hoog, dus dan ga je net op de limiet vliegen, 1450ft, zodat je nog wat speling hebt voor als je wat turbulentie tegenkomt, bovendien zou de Fokker in theorie ook op 1500ft kunnen zitten. VFR verkeer is niet gecontroleerd verkeer dus zowel Schiphol als de Fokker 70 weet niet dat wij daar tuffen, omdat Schiphol expliciet vraagt aan VFR verkeer om hun transponder op standby te laten omdat het anders zo'n rommeltje wordt op hun radar scherm, daarom zijn die airspace en hun restricties zo ontzettend belangrijk.
Mojavedinsdag 17 juli 2007 @ 14:32
Ow ja, ik moet weer eens een autoland maken.
Fillipedinsdag 17 juli 2007 @ 14:37
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 13:31 schreef Koploperkopper het volgende:

[..]
Maar het is wel leuk speelgoed, en doe het zelf nog af en toe, het heeft alleen bar weinig met de realiteit te maken.
Mwoah ben het wel gedeeltelijk met je eens. Behalve het feit dat als je met payware vliegtuigen ala PMDG (737/747) of Level - D (767) gaat vliegen. Je zult dan toch echt vrij veel 'realistiche' handelingen moeten verrichten om het een en ander te laten werken. Bijvoorbeeld het gebruik van de FMC alleen al.
Koploperkopperdinsdag 17 juli 2007 @ 14:40
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 14:37 schreef Fillipe het volgende:

[..]

Mwoah ben het wel gedeeltelijk met je eens. Behalve het feit dat als je met payware vliegtuigen ala PMDG of Level - D gaat vliegen. Je zult dan toch echt vrij veel 'realistiche' handelingen moeten verrichten om het een en ander te laten werken. Bijvoorbeeld het gebruik van de FMC alleen al.
Mja, om systemen te leren kennen is het ok.
Armageddondinsdag 17 juli 2007 @ 14:43
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 14:37 schreef Fillipe het volgende:

[..]

Mwoah ben het wel gedeeltelijk met je eens. Behalve het feit dat als je met payware vliegtuigen ala PMDG (737/747) of Level - D (767) gaat vliegen. Je zult dan toch echt vrij veel 'realistiche' handelingen moeten verrichten om het een en ander te laten werken. Bijvoorbeeld het gebruik van de FMC alleen al.
Maar kwa gevoel en besturing is het natuurlijk naadje zoals KLK al zegt. Ik ga eens even bij dat precisionmanuals neuzen. Dat lijkt me erg boeiend.
Mojavedinsdag 17 juli 2007 @ 14:44
Voordat ik 737NG ging vliegen speelde ik ook regelmatig met die PMDG 737.
De systemen kloppen aardig maar zijn veel oppervlakkiger dan in het echt.
Armageddondinsdag 17 juli 2007 @ 14:45
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 14:25 schreef Koploperkopper het volgende:

[..]

Klopt, de grens voor ons ligt op 1500ft, maar bij het naderen van het IJsselmeer zit je toch uit eigen veiligheidsgevoel toch even graag hoog, dus dan ga je net op de limiet vliegen, 1450ft, zodat je nog wat speling hebt voor als je wat turbulentie tegenkomt, bovendien zou de Fokker in theorie ook op 1500ft kunnen zitten. VFR verkeer is niet gecontroleerd verkeer dus zowel Schiphol als de Fokker 70 weet niet dat wij daar tuffen, omdat Schiphol expliciet vraagt aan VFR verkeer om hun transponder op standby te laten omdat het anders zo'n rommeltje wordt op hun radar scherm, daarom zijn die airspace en hun restricties zo ontzettend belangrijk.
Ik snap het
Fillipedinsdag 17 juli 2007 @ 14:56
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 14:43 schreef Armageddon het volgende:

[..]

Maar kwa gevoel en besturing is het natuurlijk naadje zoals KLK al zegt.
Mja, blijft een spelletje natuurlijk .
quote:
Ik ga eens even bij dat precisionmanuals neuzen. Dat lijkt me erg boeiend.
Is het ook wel, mocht je nog wat interessante links nodig hebben dan hoor ik het wel.
Armageddondinsdag 17 juli 2007 @ 15:04
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 14:56 schreef Fillipe het volgende:

[..]

Mja, blijft een spelletje natuurlijk .
[..]

Is het ook wel, mocht je nog wat interessante links nodig hebben dan hoor ik het wel.
Wat ik in FSX erg mis, dat is een goede handleiding die je stap voor stap uitlegt hoe je van A naar B komtmet bijvoorbeeld een 747 of een Airbus 320. Ik heb van het weekend dit boek gekocht maar daar klopt geen hol van.
Fillipedinsdag 17 juli 2007 @ 15:08
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 15:04 schreef Armageddon het volgende:

[..]

Wat ik in FSX erg mis, dat is een goede handleiding die je stap voor stap uitlegt hoe je van A naar B komtmet bijvoorbeeld een 747 of een Airbus 320. Ik heb van het weekend dit boek gekocht maar daar klopt geen hol van.
Ehrm, learning center in FSX is erg handig. Zelf veel gebruik van gemaakt in destijds nog de FS 2004.
Armageddondinsdag 17 juli 2007 @ 15:10
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 15:08 schreef Fillipe het volgende:

[..]

Ehrm, learning center in FSX is erg handig. Zelf veel gebruik van gemaakt in destijds nog de FS 2004.
Daar gooien ze je ook zo in het diepe met een 737. Zo van vlieg maar daar en daar heen. En dan?
Fillipedinsdag 17 juli 2007 @ 15:14
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 15:10 schreef Armageddon het volgende:

[..]

Daar gooien ze je ook zo in het diepe met een 737. Zo van vlieg maar daar en daar heen. En dan?
Mja, maar je moet ook beginnen met een bescheiden Cessna hé .
Armageddondinsdag 17 juli 2007 @ 15:17
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 15:14 schreef Fillipe het volgende:

[..]

Mja, maar je moet ook beginnen met een bescheiden Cessna hé .
Ben ik ook mee bezig. Laat ik dat eerst maar eens onder de knie krijgen inderdaad
Mojavedinsdag 17 juli 2007 @ 16:20
FS alert
Armageddondinsdag 17 juli 2007 @ 16:21
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 16:20 schreef Mojave het volgende:
FS alert
Armageddondinsdag 17 juli 2007 @ 16:23
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 16:20 schreef Mojave het volgende:
FS alert
Ga jij nou maar je "autoland" doen.
Mojavedinsdag 17 juli 2007 @ 16:28
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 16:23 schreef Armageddon het volgende:

[..]

Ga jij nou maar je "autoland" doen.
Naja ik neem het me elke vlucht voor maar vind het zonde... toch het leukste van de vlucht de landing.
Maar goed, het moet om current te blijven hea.
Armageddondinsdag 17 juli 2007 @ 16:39
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 16:28 schreef Mojave het volgende:

[..]

Naja ik neem het me elke vlucht voor maar vind het zonde... toch het leukste van de vlucht de landing.
Maar goed, het moet om current te blijven hea.
Is dat zo ja? moet je een aantal autolands doen?
Mojavedinsdag 17 juli 2007 @ 16:40
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 16:39 schreef Armageddon het volgende:

[..]

Is dat zo ja? moet je een aantal autolands doen?
Jeps om de zoveel tijd... dan doe je dus een autoland met gewoon mooi weer, puur voor de precedures en bij je half jaarlijkse check in de simulator komtie ook vaak voorbij maar dan met failures e.d.

Doe je dat dus niet dan kun je gaan uitwijken als het weer te slecht is, toch zonde van het geld / de tijd....
Armageddondinsdag 17 juli 2007 @ 16:48
Zo leer je nog eens wat hier. Dus in die simulator moet je dan met één motor in de hens landen ofzo?
mcDaviddinsdag 17 juli 2007 @ 16:51


Mojavedinsdag 17 juli 2007 @ 16:51
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 16:48 schreef Armageddon het volgende:
Zo leer je nog eens wat hier. Dus in die simulator moet je dan met één motor in de hens landen ofzo?
Ook dat maar dan weer niet icm die autoland.
YellowLedbetterdinsdag 17 juli 2007 @ 16:53
Fs sucks trouwens, tis alleen leuk om een looping te maken met een 747!
mcDaviddinsdag 17 juli 2007 @ 16:54
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 16:53 schreef YellowLedbetter het volgende:
Fs sucks trouwens, tis alleen leuk om een looping te maken met een 747!
Ook dat had ik na 3x wel gezien.
mcDaviddinsdag 17 juli 2007 @ 16:54
Condor is wel lache trouwens.
YellowLedbetterdinsdag 17 juli 2007 @ 17:21
valt ook wel flink tegen
Koploperkopperdinsdag 17 juli 2007 @ 17:35
http://nl.youtube.com/watch?v=Lqf-CGt3Hus

Roflcopter.

Wat bezielt mensen om zelf die callouts te gaan zitten roepen vanachter hun computer.
Koploperkopperdinsdag 17 juli 2007 @ 17:38
Whehhehe. http://ie.youtube.com/watch?v=QjaFRiWCUMg

Die neger.


http://ie.youtube.com/watch?v=TFzP9CRFdWw
Courchevel.
PC-12
mcDaviddinsdag 17 juli 2007 @ 17:45
http://ie.youtube.com/watch?v=PQg-PdylIvk

http://ie.youtube.com/watch?v=Q0FqHQFpA50
multiplayer, da's pas leuk.
Googolplexiandinsdag 17 juli 2007 @ 17:46
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 17:35 schreef Koploperkopper het volgende:
http://nl.youtube.com/watch?v=Lqf-CGt3Hus

Roflcopter.

Wat bezielt mensen om zelf die callouts te gaan zitten roepen vanachter hun computer.
ehhh
dat doet de simulator ... : of snap ik je niet?
Koploperkopperdinsdag 17 juli 2007 @ 17:47
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 17:46 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

ehhh
dat doet de simulator ... :
Nee hoor. Die klinkt wel wat hyperactiever.

Ter vergelijking: http://ie.youtube.com/watch?v=8YIyyuv7jI0

Bovendien zegt een Boeing geen 'retard'. Dat zeggen alleen die retarded frenchies.
Googolplexiandinsdag 17 juli 2007 @ 18:10
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 17:47 schreef Koploperkopper het volgende:

[..]

Nee hoor. Die klinkt wel wat hyperactiever.

Ter vergelijking: http://ie.youtube.com/watch?v=8YIyyuv7jI0

Bovendien zegt een Boeing geen 'retard'. Dat zeggen alleen die retarded frenchies.
Toch denk ik dat dat van de FS zelf komt ... ander is het wel HEEEEEL erg zielig en dat wil ik ze besparen
Public_NMEdinsdag 17 juli 2007 @ 18:11
Meedee Meedee! Wie ar kooing daun! http://ie.youtube.com/watch?v=ZL7upK2kUqQ