Mede door mij ging het in het vorige topic nogal offtopic, dus gaarne ingaan op de bovenstaande stellingquote:Op donderdag 28 juni 2007 09:57 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Voor alle Atheïsten onder ons, wanneer is het duidelijk dat Hij (Het Spagettimonster, Allah, Jahweh, of hoe je hem ook noemen wilt) wel bestaat.
Wat moet ie doen of zeggen, wat moet er gebeuren voor je op je knieën gaat en zijn glorieuze oneindigheid eindelijk accepteerd.
Hoe kan je weten dat het werkelijk hét oppermachtige alfa omega is. Dat kan je nooit weten.quote:Op woensdag 4 juli 2007 01:55 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Hoe kun je iets accepteren als bovennatuurlijk? Hoe weet je dat het getoonde geen goocheltruc is?
Sommigen "weten" het nu zelfs al.quote:Op woensdag 4 juli 2007 01:55 schreef Zyggie het volgende:
[..]
Hoe kan je weten dat het werkelijk hét oppermachtige alfa omega is. Dat kan je nooit weten.![]()
Ironischquote:Op woensdag 4 juli 2007 02:26 schreef Pippo_plus het volgende:
Bewijs?? Je eigen lichaam stelletje apen! Bekijk eens hoe complex je eigen pik wel niet is! Ondankbare fiends!!
Ik hou me absoluut niet bezig met evolutie (nou ja klein beetje dan, je ontkomt er niet aan). Hoe verklaard de evolutie dat er ineens 2 verschilende soorten mensen zijn, mannelijk en vrouwelijk, de 1 een lul en de ander een vagina zodat zij voor nakomelingen kunnen zorgen?quote:Op woensdag 4 juli 2007 02:42 schreef JeRa het volgende:
[..]
Ironischmaar wat is er met ons lichaam dan? Ik zie namelijk vooral dingen die vanuit de evolutie gezien goed te verklaren zijn
Die waren er niet 'ineens', die zijn zo geëvolueerdquote:Op woensdag 4 juli 2007 02:49 schreef Diablo_GT het volgende:
[..]
Ik hou me absoluut niet bezig met evolutie (nou ja klein beetje dan, je ontkomt er niet aan). Hoe verklaard de evolutie dat er ineens 2 verschilende soorten mensen zijn, mannelijk en vrouwelijk, de 1 een lul en de ander een vagina zodat zij voor nakomelingen kunnen zorgen?
Maar hoe zit het evaluatie inelkaar of wat is het? De veranderingen? Wat is de "drijfveer" erachter? Waarom gebeurt het?quote:Op woensdag 4 juli 2007 02:55 schreef JeRa het volgende:
[..]
Die waren er niet 'ineens', die zijn zo geëvolueerdzie ook de topics die boven je post worden aangehaald, daar wordt het ongetwijfeld in besproken.
Even een spoedcursus evolutie dan maarquote:Op woensdag 4 juli 2007 03:53 schreef Diablo_GT het volgende:
[..]
Maar hoe zit het evaluatie inelkaar of wat is het? De veranderingen? Wat is de "drijfveer" erachter? Waarom gebeurt het?
Dat kloptquote:Op woensdag 4 juli 2007 03:53 schreef Diablo_GT het volgende:
Mensen kunnen niet uit hun zelf vliegen. Naar mijn weten is dat ook nooit anders geweest. Als ik volgens de evolutie theorie beredeneer zou dat wel mogelijk zijn ALS wij het maar generaties lang proberen.
Ja, dat is belangrijk, nee, dat is geen fout in de OP. Ik neem aan dat iedereen voor zichzelf wel kan opstellen wanneer hij/zij wél zou gaan geloven in een dergelijke entiteit en dat doet aan de hand van de voor hem/haar bekende eigenschappen. Westerse mensen zullen dan bijvoorbeeld vaak afgaan op de Christelijke godquote:Op woensdag 4 juli 2007 04:54 schreef speknek het volgende:
De oorspronkelijke OP maakt een belangrijke fout.
Je kunt pas een deugdelijke bewijsvoering opstellen over Hij, als je precies weet wat Hij's eigenschappen zijn, wat Hij is en niet is. Het moge duidelijk zijn dat Zeus iets anders is dan Allah, en weer iets anders is dan FSM.
De vraag is niet WAT hij/zij moet doen, maar hoe bewijs je dat hij/zij het gedaan heeft....quote:Op woensdag 4 juli 2007 01:43 schreef JeRa het volgende:
De oorspronkelijke OP:
[..]
Mede door mij ging het in het vorige topic nogal offtopic, dus gaarne ingaan op de bovenstaande stellingoverigens, gelovigen: let op het woordje 'wél' in de TT. Dank u.
Deel 1
Het lijkt me dat dat bewijs dus ook inherent moet zijn aan wát hij/zij heeft gedaanquote:Op woensdag 4 juli 2007 05:08 schreef vicz het volgende:
[..]
De vraag is niet WAT hij/zij moet doen, maar hoe bewijs je dat hij/zij het gedaan heeft....
De TT zegt niet wanneer geloven, de TT zegt bewijs. En daarvoor ben je niet klaar met een paar eigenschappen, dan moet je alle eigenschappen weten. Of in ieder geval dat voor elke eigenschap die je wenst te bewijzen, er geen confounding eigenschappen zijn. Als je zegt dat een steen naar de aarde valt, dan moet je tenminste weten dat stenen niet kunnen leviteren.quote:Op woensdag 4 juli 2007 05:03 schreef JeRa het volgende:
Ja, dat is belangrijk, nee, dat is geen fout in de OP. Ik neem aan dat iedereen voor zichzelf wel kan opstellen wanneer hij/zij wél zou gaan geloven in een dergelijke entiteit en dat doet aan de hand van de voor hem/haar bekende eigenschappen. Westerse mensen zullen dan bijvoorbeeld vaak afgaan op de Christelijke god
In zo'n geval moeten we ook 'bewijs' definiëren; hebben we het immers over een bewijs gebaseerd op logica of eentje vanuit religieus opzicht? Het zal niet de eerste keer zijn dat iemand 'bekeerd' wordt door een simpel te verklaren gebeurtenis of een stukje natuur, voor sommigen is dit ook een bewijs, en dat wordt hier met dit topic gevraagdquote:Op woensdag 4 juli 2007 05:20 schreef speknek het volgende:
[..]
De TT zegt niet wanneer geloven, de TT zegt bewijs. En daarvoor ben je niet klaar met een paar eigenschappen, dan moet je alle eigenschappen weten. Of in ieder geval dat voor elke eigenschap die je wenst te bewijzen, er geen confounding eigenschappen zijn. Als je zegt dat een steen naar de aarde valt, dan moet je tenminste weten dat stenen niet kunnen leviteren.
Ja, desalniettemin gaat dit topic daar dus over.quote:Op woensdag 4 juli 2007 05:31 schreef speknek het volgende:
Die mensen moeten eens een goed boek over epistemologie gaan lezen, in plaats van over dit soort onzinnigheden neuzelen.
Als je zo redeneert, geloof je er stiekem toch in. Wat een nonsens.quote:Op woensdag 4 juli 2007 02:22 schreef maupie het volgende:
1. Ik ben gelovig
2. Het bewijs dat God zou bestaan zou wezen wanneer Hij niet zowel moeder, schoonmoeder, en (aangetrrouwde)oom zou laten overlijden binnen 9 maanden.
Wanneer hij deze 3 mensen NIET zo op de proef zou hebben gesteld om ze op te zadelen met uit eenlopende vreselijke ziektes en aandoeningen. Daarbij is die aangetrouwde oom ZOMAAR van de ene op de andere dag uit het leven van zijn gezin getrokken met alle gevolgen van dien.
Op deze manier wordt je geloof drastisch op de proef gesteld en ga je twijfelen.
Wanneer ik wel zou geloven???? Kweet niet,
Ik zou dat persoonlijk geen God noemen, al was het alleen maar om verwarring met de God uit de Bijbel te voorkomen.quote:Op woensdag 4 juli 2007 11:40 schreef B-FliP het volgende:
God als een bewuste godpersoon bestaat naar mijn idee niet...
Mijn idee over 'God'
God is de universele energie die in alles en iedereen omgaat... Deze energie
neemt kennis met zich mee, en is te gebruiken op heel veel verschillende
manieren, en manifesteert zich overal en altijd... Ik geloof ook dat dieren hier
onderbewust veel meer in de praktijk deel van uitmaken... Ik geloof ook dat
mensen in staat zijn hier bewust een mee te zijn...
Nja, ik ben niet zo betrokken met het God-persoon geloof an sich dat ik daarmee rekening ga houden...quote:Op woensdag 4 juli 2007 11:53 schreef Frollo het volgende:
Ik zou dat persoonlijk geen God noemen, al was het alleen maar om verwarring met de God uit de Bijbel te voorkomen.
Hadden de Joden daar in Babylonie conctact met de Maya's dan? En nergens in de Bijbel staan die getallen die jij noemt voor die scheppingsdagen, er wordt alleen maar over ''dagen'' gesproken.quote:Op woensdag 4 juli 2007 14:01 schreef B-FliP het volgende:
[..]
Overigens zijn de 7 scheppingsdagen (en de 6 nachten die maar voor t gemak vergeten zijn) direct
van de maya's gejat... Waarin de 1ste dag staat voor 16,4 miljard jaar, en de laatste (die overigens
in de eerste dag eindigt) 360 dagen telt...
Direct gejat.quote:Op woensdag 4 juli 2007 15:59 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Hadden de Joden daar in Babylonie conctact met de Maya's dan? En nergens in de Bijbel staan die getallen die jij noemt voor die scheppingsdagen, er wordt alleen maar over ''dagen'' gesproken.
Ja, 't is tov om uitspraken te doen over de bijbel, maar het is wel een heel dik boek en dan moet je dat helemaal doorlezen enzoquote:
Ik ga er binnenkort aan beginnen, welke druk gebruik jij?quote:Op woensdag 4 juli 2007 16:17 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, 't is tov om uitspraken te doen over de bijbel, maar het is wel een heel dik boek en dan moet je dat helemaal doorlezen enzo
Je moet gewoon op www.biblija.net alle drukken vergelijkend naast elkaar lezen joh!quote:Op woensdag 4 juli 2007 16:22 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik ga er binnenkort aan beginnen, welke druk gebruik jij?
laat me op de hoogte welke vertaling je gebruiktquote:Op woensdag 4 juli 2007 16:22 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dat bedoel ik juist... Wellicht de voorlopers wel, hebben de Joden geen voorouders? En hebbenquote:Op woensdag 4 juli 2007 15:59 schreef Haushofer het volgende:
Hadden de Joden daar in Babylonie conctact met de Maya's dan? En nergens in de Bijbel staan die getallen die jij noemt voor die scheppingsdagen, er wordt alleen maar over ''dagen'' gesproken.
Informeer jij me anders welke van breed aanhang geniet.quote:Op woensdag 4 juli 2007 16:25 schreef k3vil het volgende:
[..]
laat me op de hoogte welke vertaling je gebruikt
quote:Op woensdag 4 juli 2007 16:23 schreef Frollo het volgende:
[..]
Je moet gewoon op www.biblija.net alle drukken vergelijkend naast elkaar lezen joh!
Kijk, zo:
[afbeelding]
Echt superhandig.
Een mogelijkheid suggereren dat A het van B heeft overgenomen is anders dan zeggen dat B het van A direct heeft gejat, zie je dat in?quote:Op woensdag 4 juli 2007 16:27 schreef B-FliP het volgende:
[..]
Dat bedoel ik juist... Wellicht de voorlopers wel, hebben de Joden geen voorouders? En hebben
die voorouders geen voorouders?... Wie kan t ze nu nog vragen? Overal ter wereld zijn voor ons
onverklaarbare sporen van contact tussen verschillende beschavingen... Dat alle volkeren
onafhankelijk zouden praten over een zevendaagse schepping lijkt mij niet plausibel...
Choemasj met commentaar van Rasji, vertaald door Opperrabbijn A.S. Onderwijzerquote:Op woensdag 4 juli 2007 16:30 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Informeer jij me anders welke van breed aanhang geniet.
Thnx, sowieso is het lomp op met Evangelie te beginnen als je je in beiden wilt verdiepen.quote:Op woensdag 4 juli 2007 16:37 schreef k3vil het volgende:
[..]
Choemasj met commentaar van Rasji, vertaald door Opperrabbijn A.S. Onderwijzer
De Thora dus
I stand corrected... Ik vind het alleen bizar dat het als iets gepresenteerd wordt watquote:Op woensdag 4 juli 2007 16:34 schreef Triggershot het volgende:
Een mogelijkheid suggereren dat A het aan B heeft overgenomen is anders dan zeggen dat B het van A direct heeft gejat, zie je dat in?
Godswoord, Godverhaal, Godsbestaan enzoquote:Op woensdag 4 juli 2007 16:43 schreef JeRa het volgende:
Waarom gaat het hier opeens over boeken?
Ik heb onder andere de vertaling uit 1951, en de Biblia Hebraïca Stuttgartensia om de Tenach te lezen.quote:Op woensdag 4 juli 2007 16:22 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik wil niet lullig doen en vergeef me als ik je kwets, want dat is nie mijn bedoeling.quote:Op woensdag 4 juli 2007 02:22 schreef maupie het volgende:
1. Ik ben gelovig
2. Het bewijs dat God zou bestaan zou wezen wanneer Hij niet zowel moeder, schoonmoeder, en (aangetrrouwde)oom zou laten overlijden binnen 9 maanden.
Wanneer hij deze 3 mensen NIET zo op de proef zou hebben gesteld om ze op te zadelen met uit eenlopende vreselijke ziektes en aandoeningen. Daarbij is die aangetrouwde oom ZOMAAR van de ene op de andere dag uit het leven van zijn gezin getrokken met alle gevolgen van dien.
Op deze manier wordt je geloof drastisch op de proef gesteld en ga je twijfelen.
Wanneer ik wel zou geloven???? Kweet niet,
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |