En als je nou door een dronken automobilist word doodgereden?quote:Op donderdag 21 juni 2007 16:56 schreef hummus het volgende:
Nou, ik weet niet hoor. Als andere mensen alcohol drinken is dat in ieder geval niet schadelijk voor mijn gezondheid. Als andere mensen aan het roken zijn dan ondervindt mijn lijf daar de schade van. Is dat niet het hele punt? Mensen die willen roken, prima, maar niet waar ik naast zit.
en dat gebeurt ook altijd wanneer je uitgaat hèquote:Op donderdag 21 juni 2007 16:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
En als je nou door een dronken automobilist word doodgereden?
Of als je nou een klap krijgt omdat je naar "zijn vriendin keek"?quote:Op donderdag 21 juni 2007 16:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Autorijden is al verboden met alcohol op. Al helemaal in de kroeg.quote:Op donderdag 21 juni 2007 16:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ja, als je zo gaat redeneren: wat nou als ik doodgereden word door een automobilist die net een sigaret aan het opsteken was en dus niet goed uitkeek. Als je op deze manier gaat doorredeneren moet je bijna ALLES verbieden. Oftewel, onzin.quote:Op donderdag 21 juni 2007 16:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ja, laten we autorijden verbieden.quote:Op donderdag 21 juni 2007 16:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Haha, hou jij nu nooit op?quote:Op donderdag 21 juni 2007 16:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Zeker slecht in statestiek.quote:Op donderdag 21 juni 2007 17:11 schreef Hathor het volgende:
Niet voor het een of ander, maar het zijn nog altijd de NUCHTERE automobilisten die voor de meeste ongevallen zorgen, zo'n 66% om precies te zijn.![]()
't is inderdaad allang niet meer geloofwaardig met al die kulargumenten.quote:Op donderdag 21 juni 2007 17:13 schreef Zpottr het volgende:
[..]
Haha, hou jij nu nooit op?
Kleine gratis hint: Dronken rondrijden is (ja, ja) verboden. Klote overheid altijd, die zich met onze privé-zaken in wil laten![]()
Om redenen eerder vermeld (zie rookverbodtopic) is dit mijn laatste post hier, maar dit was weer echt te stupide om te laten liggen.
Er is een groot verschil:quote:Op donderdag 21 juni 2007 16:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Mijn stelling is dat andere genotsmiddelen net zo gevaarlijk zijn als tabak en ons net zo veel ellende opleveren. Als je roken wilt verbieden (bijvoorbeeld in de horeca) dan moet je dat ook doen met alcohol.
Personen als jij halen de complete geloofwaardigheid van de pro-rokers beweging onderuit. Je mede-rokers zullen trots op je zijnquote:Op donderdag 21 juni 2007 16:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Helemaal mee eens.quote:Op donderdag 21 juni 2007 17:30 schreef maartena het volgende:
[..]
Het gaat er ook niet om wat een bepaald genotsmiddel met je eigen lichaam doet, het gaat erom wat een bepaald genotsmiddel met de lichamen van anderen in je directe omgeving doet. Iets wat je in de fik moet steken en rook produceert is meteen schadelijk voor anderen in je omgeving. Iets wat je in pilvorm inneemt, van een spiegeltje afsnuift met een rietje, in een glas kan gieten, of eetbaar is is niet direct schadelijk.
Statestiek?quote:Op donderdag 21 juni 2007 17:16 schreef Knarf het volgende:
[..]
Zeker slecht in statestiek.
Hoeveel kilometer wordt er door nuchtere mensen gereden, en hoeveel door dronken?
Kom dan nog maar eens met een percentage.
Jij hebt gewoon teveel Southpark gekeken.quote:Op donderdag 21 juni 2007 18:08 schreef Slarioux het volgende:
Jaarlijk sterven er zo'n 7000 mensen in het regenwoud.. bovendien komen er meer dan 300 verschillende kankerverwekkende stoffen uit datzelfde regenwoud. Alles maar verbranden?
Het klopt wel, heb het ooit opgezocht. Blijft een wazige bewering, maar het is hetzelfde komische principequote:Op donderdag 21 juni 2007 18:11 schreef Hathor het volgende:
[..]
Jij hebt gewoon teveel Southpark gekeken.![]()
Geen problemen meequote:Op donderdag 21 juni 2007 17:44 schreef jolandet het volgende:
Mijn steling: rookvrije horeca, prima, maar dan ook parfumvrije trein, kerk, schouwburg en horeca.
Er bestaan nog steeds kroegen in California, met name in de minder bevolkte streken, waar inderdaad gerookt wordt vanwege een halsstarrige eigenaar, en waarschijnlijk een lokale sheriff die een oogje toedoet. Maar 99% van de horeca in California is echt rookvrijquote:Op donderdag 21 juni 2007 18:01 schreef Boris_Karloff het volgende:
Zometeen in 1vandaag. Ondanks rookverbod in Amerikaanse horeca zijn er nog veel gelegenheden waar volop gerookt word. Ik ga het ff bekijken straks
Rookverbod in de horeca, buiten nog wel roken.quote:Op donderdag 21 juni 2007 18:07 schreef Slarioux het volgende:
Prima, een rookverbod. Komt er dan ook een uitlaatgasverbod?
Nee, dat is natuurlijk zo, van parfum houdt niemand een ziekte over, en van (mee)roken wel. Maar als je als gezond mens de schouwburg binnenstapt en je zit het hele concert toch te tranen en te snotteren en te proberen je hoesten en je proesten binnen te houden, dan heeft parfum toch wel invloed op je gezondheidsbeleving.quote:Op donderdag 21 juni 2007 18:17 schreef maartena het volgende:
[..]
Geen problemen mee
Maar het aangetoond dat meeroken blijvende schade kan achterlaten in je lichaam. Nu nog even aantonen dat dat ook zo is met parfum, en dan kunnen we een wetgeving maken.
Wat in ieder geval niet zo mag zijn is dat we het ene (roken dus) toch maar toelaten omdat voor het andere nog geen wetgeving bestaat. 1 ding tegelijk
Ik rook zelf niet.quote:Op donderdag 21 juni 2007 17:31 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Personen als jij halen de complete geloofwaardigheid van de pro-rokers beweging onderuit. Je mede-rokers zullen trots op je zijn![]()
Als niet-roker die voor het rookverbod is ben ik erg blij dat er clowns als jij rondlopen in het andere kamp.![]()
Ik woon al 17 jaar in Rotterdam, zal wel leuk worden als ik later oud ben.quote:Op donderdag 21 juni 2007 18:43 schreef Megumi het volgende:
Er gaan per jaar 22000 mensen dood in Nederland door de normale luchtvervuiling.Maar de grooste vervuilers zijn de grote bedrijfen dus hoor je de politiek daar nooit over.
Het is ook een ander maatschappelijk probleem. De Nederlandse economie, en eigenlijk die van de gehele westerse wereld is gebaseerd op vervoer, productie en logistiek, en daar komt inderdaad ook een hoop luchtvervuiling bij kijken. We kunnen wel weer teruggaan naar een 18e eeuwse maatschappij (of 17e eeuws, want die stoommachines waren nog vuiler qua uitstoot), alleen denk ik dat de oplossing niet ligt in het uitbannen van uitlaatgassen door ze te verbannen zonder alternatief, maar te zorgen voor een alternatief. men is in alle bedrijfstakken, waaronder de autoindustrie en de zware industrie, op zoek naar alternatieven die de uitstoot beperken of zelfs opheffen. En over 20, 25 jaar zijn we wel zover dat de meeste industrie is aangepast.quote:Op donderdag 21 juni 2007 18:43 schreef Megumi het volgende:
Er gaan per jaar 22000 mensen dood in Nederland door de normale luchtvervuiling.Maar de grooste vervuilers zijn de grote bedrijfen dus hoor je de politiek daar nooit over.
Het gaat er dus om, dat als je vet eet of alcohol drinkt je mensen om je heen niet beschadigt.quote:Op donderdag 21 juni 2007 19:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik wil cijfers! Ik wil bewijzen dat 1 (meegerookte) sigaret schade aanricht. Volgens mij blijft het een kwestie van kansberekening. Het staat niet vast dat je van 1 sigaret schade oploopt. Er zijn mensen die niet roken en aan longkanker dood gaan en er zijn rokers die niet aan longkanker doodgaan. En er zijn nog veel meer (luchtvervuilende) factoren. Alleen maar roepen het is slecht doet me niks. Cijfers wil ik zien.
Verder wil ik vergelijkende cijfers over de schadelijke effecten van andere genotsmiddelen zoals vet eten en alcohol. En als het kan cijfers over het percentage niet-rokers dat gaat stappen en rokers die thuis blijven zitten.
Waarom in de horeca? Daar start niemand een auto. Neen, ik moet me buiten tegen mijn zin door uitlaatgassen worstelen waar ik helemaal niet op zit te wachten. Het fijnstof die die auto's uitstoten, daar ga je net zo hard aan dood als aan meeroken; doe daar wat aan!quote:Op donderdag 21 juni 2007 18:25 schreef maartena het volgende:
[..]
Rookverbod in de horeca, buiten nog wel roken.
Uitlaatgasverbod in de horeca, buiten nog wel uitlaatgassen.
IK heb er geen problemen mee. Stelletje gekken die in de kroeg een auto gaan starten.
Je hoort ze er wel over, maar de politici die het er over hebben worden helemaal belachelijk gemaakt door GeenStijl-josti's en ander tuig dat denkt dat het stoer is om alles en iedereen die voor een beter milieu is compleet tot de grond toe af te kraken.quote:Op donderdag 21 juni 2007 18:43 schreef Megumi het volgende:
Geenstijl? Dat is toch de progranda-blog van de PVV?quote:Op donderdag 21 juni 2007 19:30 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Je hoort ze er wel over, maar de politici die het er over hebben worden helemaal belachelijk gemaakt door GeenStijl-josti's en ander tuig dat denkt dat het stoer is om alles en iedereen die voor een beter milieu is compleet tot de grond toe af te kraken.
Het mee-doe gevaar is er ook bij andere drugs.quote:Op donderdag 21 juni 2007 19:23 schreef IHVK het volgende:
[..]
Het gaat er dus om, dat als je vet eet of alcohol drinkt je mensen om je heen niet beschadigt.
En ja het is waar dat sommige rokers heel lang leven en andere niet rokers longkanker krijgen.
Feit is, dat roken de kans op longkanker verhoogt en meeroken ook (wetenschappelijk bewezen)
Feit 2: Niet rokers kunnen ook kanker krijgen, maar relevant? denk het niet.
Feit 3: bij alcohol en andere drugs bestaat het "meedoen"gevaar niet.
Maar, je hebt wel ergens een punt. Wiet en tabak roken in de coffeeshop wordt niet verboden.
En je gaat maar door met jezelf belachelijk maken. Het feit dat andere dingen gevaarlijk zijn (en wellicht meer slachtoffers veroorzaken) betekent nog niet dat we maar niets meer hoeven te doen aan minder erge gevaren.quote:Op donderdag 21 juni 2007 19:34 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het mee-doe gevaar is er ook bij andere drugs.
Rovende stelende moordende heroïne-junks, verkeersdoden vanwege alcohol, hogere medische kosten (premie's) vanwege een slecht dieet. Je ruikt alcohol of vet eten niet zo goed als een brandende sigaret, maar je hebt er wel degelijk last van.
CIJFERS!!!
Ik wil me kosten vergoed hebben van mensen die gratis met me mee roken.quote:Op donderdag 21 juni 2007 19:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik wil cijfers! Ik wil bewijzen dat 1 (meegerookte) sigaret schade aanricht. Volgens mij blijft het een kwestie van kansberekening. Het staat niet vast dat je van 1 sigaret schade oploopt. Er zijn mensen die niet roken en aan longkanker dood gaan en er zijn rokers die niet aan longkanker doodgaan. En er zijn nog veel meer (luchtvervuilende) factoren. Alleen maar roepen het is slecht doet me niks. Cijfers wil ik zien.
Verder wil ik vergelijkende cijfers over de schadelijke effecten van andere genotsmiddelen zoals vet eten en alcohol. En als het kan cijfers over het percentage niet-rokers dat gaat stappen en rokers die thuis blijven zitten.
Dit riep de tabaksindustrie al in 1960.. die onderzoeken zijn er. Als je ze zo graag wilt hebben, duik dan even de bibliotheek in in plaats van dat je hier de discussie zit te frustreren.quote:Op donderdag 21 juni 2007 19:34 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het mee-doe gevaar is er ook bij andere drugs.
Rovende stelende moordende heroïne-junks, verkeersdoden vanwege alcohol, hogere medische kosten (premie's) vanwege een slecht dieet. Je ruikt alcohol of vet eten niet zo goed als een brandende sigaret, maar je hebt er wel degelijk last van.
CIJFERS!!!
Het zijn geen cijfers van "1 enkele sigaret", maar je hebt duidelijk niet de cijfers gezien in het Ierse onderzoek van pubs en pubeigenaren, waaronder o.a. de luchtkwaliteit in de pubs voor en na het rookverbod werd gemeten en vergeleken, en de hoeveelheid schadelijke stoffen die voor en na het rookverbod in de pub aanwezig waren?quote:Op donderdag 21 juni 2007 19:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik wil cijfers!
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 | ---------------------------------------- Tar Used to Pave Roads Acetone Nail Polish Remover Hydrogen Cyanide Gas Chamber Poison Acetic Acid Vinegar Methane Sewer Gas Ammonia Floor/Toilet Cleaner Methanol Rocket Fuel Arsenic Poison Naphthalene Mothballs Butane Cigarette Lighter Fluid Nicotine Insecticide/Addictive Drug Cadmium Rechargeable Battery Nitrobenzene Gasoline Additive Carbon Monoxide Car Exhaust Nitrous Oxide Phenols Disinfectant DDT/Dieldrin Insecticides Stearic Acid Candle Wax Ethanol Alcohol Toluene Industrial Solvent Formaldehyde Preservative - Body Tissue & Fabric Vinyl Chloride Makes PVC2 Mercury Poisonous element, used in thermometers Lead Poisonous material, banned in paints Hexamine Barbecue Lighter |
Wat een onzinnige eis. Je stelt je echt aan. In de praktijk zal het nooit om 1 meegerookte sigaret gaan, dus dit slaat werkelijk nergens op.quote:Op donderdag 21 juni 2007 19:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik wil cijfers! Ik wil bewijzen dat 1 (meegerookte) sigaret schade aanricht.
Ik ben er dan ook voor om zo veel mogelijk te verbieden. Alcohol is minstens zo schadelijk als roken. Als je vind dat roken verboden moet worden, moet je alcohol ook afschaffen. In de kroeg zet men elkaar aan tot drinken (en ander schadelijk gedrag) Dat mensen in hun eigen huis stiekum zitten drinken moeten ze zelf weten, maar sociaal dronken worden omdat dat zogenaamd gezellig is is ronduit misdadig.quote:Op donderdag 21 juni 2007 19:38 schreef Nielsch het volgende:
[..]
En je gaat maar door met jezelf belachelijk maken. Het feit dat andere dingen gevaarlijk zijn (en wellicht meer slachtoffers veroorzaken) betekent nog niet dat we maar niets meer hoeven te doen aan minder erge gevaren.
In dat geval kunnen we ook wel stoppen met de aanpak van kanker, want er gaan meer mensen dood door hart- en bloedvatenziektes. Maar goed, dat is natuurlijk een belachelijke stelling, net als de beredenering waarop deze is gebaseerd (jouw beredenering dus).
Je hebt de luchtkwaliteitcijfers in dat Ierse onderzoek stiekem overgeslagen?quote:Op donderdag 21 juni 2007 19:46 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik heb nog steeds geen cijfers!!!
Zo'n lijstje (wellicht) schadelijke stoffen zegt me niets. Ik wil weten wat de schadelijke effecten zijn en vervolgens de sociale en economische effecten daarvan. En dezelfde cijfers van alcohol en andere genotsmiddelen zodat we kunnen vergelijken hoeveel ieder genotsmiddel ons kost. En als we toch bezig zijn, de kosten van verschillende soorten luchtvervuiling.quote:Op donderdag 21 juni 2007 19:42 schreef maartena het volgende:
[..]
Het zijn geen cijfers van "1 enkele sigaret", maar je hebt duidelijk niet de cijfers gezien in het Ierse onderzoek van pubs en pubeigenaren, waaronder o.a. de luchtkwaliteit in de pubs voor en na het rookverbod werd gemeten en vergeleken, en de hoeveelheid schadelijke stoffen die voor en na het rookverbod in de pub aanwezig waren?
LEES dat onderzoek eens goed.
Wat betreft een enkele sigaret: Het is natuurlijk vrij moeilijk te bewijzen wat precies de schadelijke gevolgen zijn van 1 enkele sigaret. Wel is bewezen dat twee-derde van de rook van een sigaret weer uitgeblazen wordt en dat rokers dus de volgende stoffen in hun omgeving blazen:
[ code verwijderd ]
Moet ik echt ZELF de luchtkwaliteitscijfers uit de al eerder geposte PDF halen, of ga je dat onderzoek nog lezen?quote:Op donderdag 21 juni 2007 19:50 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Als men echte reden heeft om roken in de horeca te verbieden bestaan die cijfers. Waarom zou je anders zo'n beslissing nemen?
Dat ligt maar net aan de redenen waarom je roken wilt verbieden. Als je het doet vanuit een algemene verbetering van de volksgezondheid, dan is het handig om zowel roken als alcohol te verbieden. Als je roken in de horeca echter wilt verbieden om de niet-rokers te beschermen tegen (ongewenst) meeroken, dan is dat nog geen reden om ook alcohol te verbieden. Het ligt er maar net aan hoe je het bekijkt en jij bekijkt het duidelijk vanuit een heel ander oogpunt dan ik. Het kan mij namelijk niet schelen dat rokers zichzelf doodroken en dat alcoholisten zichzelf doodzuipen. Ze gaan hun gang maar. Maar goed, je punt is nu wel duidelijk, verder je mening doordrammen heeft echt geen zin.quote:Op donderdag 21 juni 2007 19:46 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Alcohol is minstens zo schadelijk als roken. Als je vind dat roken verboden moet worden, moet je alcohol ook afschaffen.
ademhalen, dat is pas schadelijk voor de gezondheid. Al die vrije radicalen die alleen maar zorgen dat je ouder wordt. dat zou dan ook verboden moeten wordenquote:Op donderdag 21 juni 2007 19:55 schreef IHVK het volgende:
Weet je wat pas echt schadelijk is? Kanker.
Laten we dat maar eerst verbieden.
Hallooooquote:Op donderdag 21 juni 2007 19:41 schreef Slarioux het volgende:
[..]
Dit riep de tabaksindustrie al in 1960.. die onderzoeken zijn er. Als je ze zo graag wilt hebben, duik dan even de bibliotheek in in plaats van dat je hier de discussie zit te frustreren.
Nou en?quote:Op donderdag 21 juni 2007 20:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Halloooo![]()
Het is mijn topic, ja!![]()
Dan ga je toch lekker je eigen topic openen?quote:
Als je last heb van rook kan je je eigen anti-rokers kroeg beginnen, daar hoef je rokende feestvierders niet mee lastig te vallen. Als je het doet uit gezondheids oogpunt moet je je stelling onderbouwen, anders is het alleen maar een kwestie van "ik wil niet dus jij mag ook niet" er zijn zat horecawerknemers die in de horeca zitten vanwege de gezelligheid en met liefde doorgaan met het goede voorbeeld geven (roken).quote:Op donderdag 21 juni 2007 19:54 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Dat ligt maar net aan de redenen waarom je roken wilt verbieden. Als je het doet vanuit een algemene verbetering van de volksgezondheid, dan is het handig om zowel roken als alcohol te verbieden. Als je roken in de horeca echter wilt verbieden om de niet-rokers te beschermen tegen (ongewenst) meeroken, dan is dat nog geen reden om ook alcohol te verbieden. Het ligt er maar net aan hoe je het bekijkt en jij bekijkt het duidelijk vanuit een heel ander oogpunt dan ik. Het kan mij namelijk niet schelen dat rokers zichzelf doodroken en dat alcoholisten zichzelf doodzuipen. Ze gaan hun gang maar. Maar goed, je punt is nu wel duidelijk, verder je mening doordrammen heeft echt geen zin.
http://www.tri.ie/Portals(...)of%20ban%2001.07.pdfquote:Op donderdag 21 juni 2007 20:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik heb nog steeds geen vergelijkende cijfers.![]()
quote:Op donderdag 21 juni 2007 19:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik wil vergelijkende cijfers over de schadelijke effecten van andere genotsmiddelen zoals vet eten en alcohol. En als het kan cijfers over het percentage niet-rokers dat gaat stappen en rokers die thuis blijven zitten.
quote:Op donderdag 21 juni 2007 16:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Gezondheidszorg, sociale problemen vanwege overgewicht/alcoholisme, verkeersproblemen, agressie, arbeidsparticipatie, ...
Het is ook helemaal niet nodig om vergelijkende cijfers te hebben over de schadelijkheid van roken, afgezet tegenover de schadelijkheid van alcohol, vet eten, etc.quote:
Dus je hebt geen antwoord op mijn vraag. Je kan je nu lekker doodzuipen ten koste van jezelf en de maatschappij in de vreugdevolle gedachte dat met het rookverbod alle problemen de wereld uit zijn.quote:Op donderdag 21 juni 2007 20:31 schreef maartena het volgende:
[..]
Het is ook helemaal niet nodig om vergelijkende cijfers te hebben over de schadelijkheid van roken, afgezet tegenover de schadelijkheid van alcohol, vet eten, etc.
Jij bent gewoon gefrustreerd dat meeroken inderdaad schadelijk is voor de gezondheid, het onderzoek uit de Ierse pubs toont duidelijke verschillen aan tussen voor, en na het rookverbod, en omdat je in die hoek al uitgeluld bent ga je nu onderzoeken zitten eisen die totaal onzinnig zijn.
De gevaren van alcohol en vet eten zijn bekend. De gevaren van roken en meeroken ook.
Er is geen enkel gevaar voor JOUW gezondheid als iemand anders naast je drinkt en vet eet.
Er is wel gevaar voor JOUW gezondheid als iemand anders naast je rookt.
Deal with it.
Ben er helemaal van overtuigd dat (mee)roken slecht is voor de gezondheid.Net zoals vet eten en uitlaatgassen inademen, noem maar op.quote:Op donderdag 21 juni 2007 20:02 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
ademhalen, dat is pas schadelijk voor de gezondheid. Al die vrije radicalen die alleen maar zorgen dat je ouder wordt. dat zou dan ook verboden moeten worden![]()
Je laat je wel erg kennen nu.quote:Op donderdag 21 juni 2007 20:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dus je hebt geen antwoord op mijn vraag. Je kan je nu lekker doodzuipen ten koste van jezelf en de maatschappij in de vreugdevolle gedachte dat met het rookverbod alle problemen de wereld uit zijn.
Ik vind het niet erg als iemand anders met vergelijkbare cijfers komt. Want het zal best dat ik als niet-roker gefrustreerd ben, maar dat is geen antwoord op mijn legitieme vraag.
Je hoeft dit topic niet in je eentje vol te spammen als je wat beters te doen hebt.quote:
Dat is ook een goeie vraag. Hoe oud moeten we worden, waarom moet dat en op welke manier vullen we onze tijd.quote:Op donderdag 21 juni 2007 20:50 schreef jolandet het volgende:
[..]
Ben er helemaal van overtuigd dat (mee)roken slecht is voor de gezondheid.Net zoals vet eten en uitlaatgassen inademen, noem maar op.
Waarschijnlijk off topic, maar waarom moeten wel allemaal persé heel oud worden?
Wie beweerd dat "alle problemen de wereld uit zijn"?quote:Op donderdag 21 juni 2007 20:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Dus je hebt geen antwoord op mijn vraag. Je kan je nu lekker doodzuipen ten koste van jezelf en de maatschappij in de vreugdevolle gedachte dat met het rookverbod alle problemen de wereld uit zijn.
Jij opent dit topic met een stelling dat je andere genotmiddelen ook moet verbieden omdat je een ander genotsmiddel verbied in de horeca. Dan moet je ook met argumenten komen waarom alcohol hetzelfde zou zijn als roken, en die zie ik ook niet van je.quote:Ik vind het niet erg als iemand anders met vergelijkbare cijfers komt. Want het zal best dat ik als niet-roker gefrustreerd ben, maar dat is geen antwoord op mijn legitieme vraag.
Dat is een hele goede vraag.quote:Op donderdag 21 juni 2007 20:50 schreef jolandet het volgende:
[..]
Ben er helemaal van overtuigd dat (mee)roken slecht is voor de gezondheid.Net zoals vet eten en uitlaatgassen inademen, noem maar op.
Waarschijnlijk off topic, maar waarom moeten wel allemaal persé heel oud worden?
Laat die trol toch stikken in de peuken die die niet meer rookt joh.quote:Op donderdag 21 juni 2007 21:02 schreef maartena het volgende:
Als jij die reden wel ziet, dan mag je dat ook wel eens onderbouwen, jij bent immers degene die dit topic opent.
En daarnaast tast af en toe vet eten of af en toe een alcoholische consumptie je gezondheid niet aan. Het heeft alles te maken met regelmaat en kwantiteit.quote:Op donderdag 21 juni 2007 21:02 schreef maartena het volgende:
[..]
Wie beweerd dat "alle problemen de wereld uit zijn"?
Met een rookverbod wordt 1 probleem aan de kaak gesteld, namelijk de schadelijke effecten van het meeroken in de horeca, en de bewijzen dat het na een rookverbod een heel stuk beter is gesteld met de luchtkwaliteit in een kroeg staan erg duidelijk in het eerder aangegeven onderzoek.
[..]
Jij opent dit topic met een stelling dat je andere genotmiddelen ook moet verbieden omdat je een ander genotsmiddel verbied in de horeca. Dan moet je ook met argumenten komen waarom alcohol hetzelfde zou zijn als roken, en die zie ik ook niet van je.
Bovendien is het gebruik van sigaretten helemaal niet verboden, het wordt alleen verboden ze in de horeca te gebruiken, net zoals het al enige jaren verboden is om te roken op je werkplek.
Ik zie VEEL redenen om roken te verbieden, en een aantal redenen worden netjes aangegeven in het onderzoek uit Ierland.
Ik zie GEEN ENKELE reden om Alcohol te verbieden in de horeca. Of vet eten. Simpelweg omdat het eten van vet eten, en het drinken van Alcohol de gezondheid van anderen niet aantast.
Als jij die reden wel ziet, dan mag je dat ook wel eens onderbouwen, jij bent immers degene die dit topic opent.
Hij heeft nogal een chronische manier van tunnelvisie. Argumenten door anderen worden consequent genegeerd omdat ze hem niet passen. Alleen zijn paffertje telt; dat is duidelijk aan zijn houding.quote:Op donderdag 21 juni 2007 21:06 schreef Zpottr het volgende:
[..]
Laat die trol toch stikken in de peuken die die niet meer rookt joh.
Mijn stelling dat andere genotsmiddelen net zo schadelijk zijn voor anderen is geboren uit logica. Het feit dat iemand door een dronken automobilist kan worden aangereden is extreem maar maakt duidelijk dat alcohol een slechte invloed heeft op de omgeving van de drinker. Hetzelfde geld voor andere genotsmiddelen.quote:Op donderdag 21 juni 2007 21:02 schreef maartena het volgende:
[..]
Ik zie GEEN ENKELE reden om Alcohol te verbieden in de horeca. Of vet eten. Simpelweg omdat het eten van vet eten, en het drinken van Alcohol de gezondheid van anderen niet aantast.
Dat komt omdat je vraagstelling verkeerd is. Jij vraagt om argumenten dat het ene genotmiddel 100% te vergelijken is met het andere genotmiddel, in dit geval het roken van het ene genotmiddel, en het drinken van een ander genotmiddel.quote:Op donderdag 21 juni 2007 20:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag.
Dat is niet vastgesteld. We worden van alle kanten blootgesteld aan schadelijke stoffen. Sigaretterook is risicoverhogend maar geen directe en onmiddelijke aanleiding tot zioekten een dood. Ook niet bij meerokers.quote:Op donderdag 21 juni 2007 21:06 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
En daarnaast tast af en toe vet eten of af en toe een alcoholische consumptie je gezondheid niet aan. Het heeft alles te maken met regelmaat en kwantiteit.
Roken is vanaf de eerste sigaret schadelijk.
Het zou leuk zijn dat iemand die een stelling heeft, deze ook zelf onderbouwd.quote:Op donderdag 21 juni 2007 21:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Het zou leuk zijn als mijn stelling (geheel of gedeeltelijk) onderbouwd werd met cijfers, maar die ga jij niet leveren.
Cijfers zijn niet nodig. Je vergelijkt namelijk appels (roken) met peren (drinken).quote:Op donderdag 21 juni 2007 21:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Mijn stelling dat andere genotsmiddelen net zo schadelijk zijn voor anderen is geboren uit logica. Het feit dat iemand door een dronken automobilist kan worden aangereden is extreem maar maakt duidelijk dat alcohol een slechte invloed heeft op de omgeving van de drinker. Hetzelfde geld voor andere genotsmiddelen.
Het zou leuk zijn als mijn stelling (geheel of gedeeltelijk) onderbouwd werd met cijfers, maar die ga jij niet leveren.
Lees het onderzoek in de Ierse pubs waarin cijfers staan van de luchtkwaliteit in de pubs van VOOR het rookverbod en NA het rookverbod nog eens goed door, en dan zul je zien dat er wel degelijk een zeer groot verschil is tussen de lucht in een kroeg MET, en ZONDER sigarettenrook.quote:Op donderdag 21 juni 2007 21:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Dat is niet vastgesteld. We worden van alle kanten blootgesteld aan schadelijke stoffen. Sigaretterook is risicoverhogend maar geen directe en onmiddelijke aanleiding tot zioekten een dood. Ook niet bij meerokers.
Alleen dat stukje "directe en onmiddelijke" maakt je stelling in deze zin juist.quote:Op donderdag 21 juni 2007 21:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat is niet vastgesteld. We worden van alle kanten blootgesteld aan schadelijke stoffen. Sigaretterook is risicoverhogend maar geen directe en onmiddelijke aanleiding tot zioekten een dood. Ook niet bij meerokers.
Het kan onder andere voor intimidatie problemen zorgen. Een kroeg eigenaar die je onder druk een verklaring laat ondertekenen etc, dat je wel wil werken in een omgeving waar gerookt wordt. Zeker mensen die wat schulden hebben, en de baan echt NODIG hebben kunnen heel gemakkelijk onder druk worden gezet op zo'n manier, en dan schiet het nog niet op.quote:Op donderdag 21 juni 2007 21:17 schreef Knarf het volgende:
Maar waarom mag je dan geen kroeg beginnen waar je wel mag roken. Dus alle mensen die er binnen zijn en het personeel is er voor dat er gerookt wordt. Iedereen weet de consequenties.
Waarom mag dat dan niet?
Er zijn mensen die niet tegen drank kunnen en hun frustraties op jou willen afreageren. Dat is misschien niet netjes en illigaal maar het is wel slecht voor je gezondheid.quote:Op donderdag 21 juni 2007 21:21 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Alleen dat stukje "directe en onmiddelijke" maakt je stelling in deze zin juist.
Asbeststof is ook geen "directe en onmiddelijke" aanleiding tot ziekten en dood.
Feit is echter wel dat ik als mee-roker over 20 jaar de wrange vruchten kan plukken van jouw verslaving.
Als jij naast mij een biertje drinkt niet.
Daar heb je helemaal gelijk inquote:Op donderdag 21 juni 2007 21:27 schreef aloa het volgende:
Alcohol zorgt wel voor meer overlast.
Baldadige jeugd onder invloed van nicotine, dat hoor je nooit.![]()
Stomdronken lieden die alles kort en klein slaan, dat lees ik vaak zat.
Ik denk dat snappen wat het verschil is tussen een genotmiddel dat gerookt wordt, en een genotmiddel dat gedronken wordt veel te ingewikkeld is voor je.quote:Op donderdag 21 juni 2007 21:30 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik denk dat deze discussie te ingewikkeld is voor de meeste Fok! ers.
Welnee joh, hij speelt gewoon dat 'ie aan het trollen is.quote:Op donderdag 21 juni 2007 21:33 schreef maartena het volgende:
[..]
Ik denk dat snappen wat het verschil is tussen een genotmiddel dat gerookt wordt, en een genotmiddel dat gedronken wordt veel te ingewikkeld is voor je.
![]()
Als jij een keer een klap op je bek krijgt van een dronken kerel, dan hou je daar geen blijvende gezondheidsproblemen aan over. Die blauwe plek geneest wel weer. Maar je mag best proberen te onderbouwen met cijfers dat dat niet zo is.quote:Op donderdag 21 juni 2007 21:28 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Er zijn mensen die niet tegen drank kunnen en hun frustraties op jou willen afreageren. Dat is misschien niet netjes en illigaal maar het is wel slecht voor je gezondheid.
Tjah, het kan eigenlijk ook bijna niet anders.....quote:Op donderdag 21 juni 2007 21:35 schreef Schanulleke het volgende:
Welnee joh, hij speelt gewoon dat 'ie aan het trollen is.
Ik vind het verschil academisch. Als ik flip met een paar gram coke in mn neus kan ik een hoop mensen schade berokkenen. Dat jij iemand anders zijn coke niet ruikt maakt het niet minder gevarlijk voor je. (hebben we het al over drugscriminaliteit gehad? De wietzolder van de buren gaat in de fik: dat kan je een hoop kosten)quote:Op donderdag 21 juni 2007 21:33 schreef maartena het volgende:
[..]
Ik denk dat snappen wat het verschil is tussen een genotmiddel dat gerookt wordt, en een genotmiddel dat gedronken wordt veel te ingewikkeld is voor je.
![]()
JIJ maakt hier de stelling. Onderbouw die dan ook zelf.quote:Op donderdag 21 juni 2007 21:41 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik zou graag vergelijkende cijfers willen zien: wat kostten de verschillende genotsmiddelen ons.
Als ik de cijfers al had was ik dit topic niet gestart.quote:Op donderdag 21 juni 2007 21:48 schreef maartena het volgende:
[..]
JIJ maakt hier de stelling. Onderbouw die dan ook zelf.
Dus jij wilt een topic met cijfers?quote:Op donderdag 21 juni 2007 21:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als ik de cijfers al had was ik dit topic niet gestart.
Het probleem van jouw stelling is dat iemand die coke snuift ook normaal de kroeg kan verlaten, en dat als de wietzolder van de buren afbrand jouw huis nog niet per definitie ook hoeft af te branden. Er zit dus een zeer grote mate van onzekerheid in jouw stelling, vandaar dat ik ook vraag om onderbouwing.quote:Op donderdag 21 juni 2007 21:41 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik vind het verschil academisch. Als ik flip met een paar gram coke in mn neus kan ik een hoop mensen schade berokkenen. Dat jij iemand anders zijn coke niet ruikt maakt het niet minder gevarlijk voor je. (hebben we het al over drugscriminaliteit gehad? De wietzolder van de buren gaat in de fik: dat kan je een hoop kosten)
Je hoeft mij niet te overtuigen van de gevaren. Niet alleen ben ik zelf een oom kwijtgeraakt aan eigen alcohol gebruik, ik ben tevens een andere oom kwijt geraakt doordat hij geraakt werd door iemand met alcohol op. Tevens heb ik een oom die de diagnose longkanker heeft gekregen, terwijl hij hoogstens 2 of 3 pijpjes per week rookte. Ook heb ik in mijn aangetrouwde familie iemand zitten die ZELF iemand heeft aangereden (niet fataal gelukkig) en daar nu dus in de rechtbank de gevolgen van krijgt. Dus ga me niet vertellen hoe gevaarlijk alcohol kan zijn, zeker niet met betrekking tot het verkeer.quote:Ik begrijp dat het een hele gedachtensprong is zolang je er niet mee geconfronteerd word. Er zijn genoeg vrienden en famillieleden die grote moeite hebben met alcohol omdat een geliefde door een dronken chauffeur is doodgereden. Die mensen snappen het wel.
Nogmaals, jij maakt de stelling, dus onderbouw die stelling dan ook.quote:Ik zou graag vergelijkende cijfers willen zien: wat kostten de verschillende genotsmiddelen ons.
Nee, en ik probeer je ook te vertellen dat je geen cijfers zult vinden gebaseerd op jouw stelling. De onderbouwing waarom dat is mag intussen wel duidelijk zijn lijkt me....quote:Op donderdag 21 juni 2007 21:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Als ik de cijfers al had was ik dit topic niet gestart.
Lachen. Maar het is juist de bedoeling dat jullie op mijn vraag ingaan. Als je als anti-roker erkenning wil voor de stelling dat het rook verbod goed is, moet je je eigen topic beginnen.quote:Op donderdag 21 juni 2007 21:59 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Dus jij wilt een topic met cijfers?
Hier heb je cijfers:
349823049830423958927305894507809351780423078423703278023470842370718070215976295629356238957289572395872359238759238572398562395862358923759376344520339084902384029438203478925987239587235923759235872395872395872395872359872359827359823752395823578975293872395875232357987525239612784648746817246187246182746182746182461401858958235023985230582309327896789357923853498230498304239589273058945078093517804230784237032780234708423707180702159762956293562389572895723958723592387592385723985623958623589237593763445203390849023840294382034789259872395872359237592358723958723958723958723598723598273598237523958235789752938723958752323579875252396127846487468172461872461827461827461824614018589582350239852305823093278967893579238534982304983042395892730589450780935178042307842370327802347084237071807021597629562935623895728957239587235923875923857239856239586235892375937634452033908490238402943820347892598723958723592375923587239587239587239587235987235982735982375239582357897529387239587523235798752523961278464874681724618724618274618274618246140185895823502398523058230932789678935792385349823049830423958927305894507809351780423078423703278023470842370718070215976295629356238957289572395872359238759238572398562395862358923759376344520339084902384029438203478925987239587235923759235872395872395872395872359872359827359823752395823578975293872395875232357987525239612784648746817246187246182746182746182461401858958235023985230582309327896789357923853498230498304239589273058945078093517804230784237032780234708423707180702159762956293562389572895723958723592387592385723985623958623589237593763445203390849023840294382034789259872395872359237592358723958723958723958723598723598273598237523958235789752938723958752323579875252396127846487468172461872461827461827461824614018589582350239852305823093278967893579238534982304983042395892730589450780935178042307842370327802347084237071807021597629562935623895728957239587235923875923857239856239586235892375937634452033908490238402943820347892598723958723592375923587239587239587239587235987235982735982375239582357897529387239587523235798752523961278464874681724618724618274618274618246140185895823502398523058230932789678935792385349823049830423958927305894507809351780423078423703278023470842370718070215976295629356238957289572395872359238759238572398562395862358923759376344520339084902384029438203478925987239587235923759235872395872395872395872359872359827359823752395823578975293872395875232357987525239612784648746817246187246182746182746182461401858958235023985230582309327896789357923853498230498304239589273058945078093517804230784237032780234708423707180702159762956293562389572895723958723592387592385723985623958623589237593763445203390849023840294382034789259872395872359237592358723958723958723958723598723598273598237523958235789752938723958752323579875252396127846487468172461872461827461827461824614018589582350239852305823093278967893579238534982304983042395892730589450780935178042307842370327802347084237071807021597629562935623895728957239587235923875923857239856239586235892375937634452033908490238402943820347892598723958723592375923587239587239587239587235987235982735982375239582357897529387239587523235798752523961278464874681724618724618274618274618246140185895823502398523058230932789678935792385349823049830423958927305894507809351780423078423703278023470842370718070215976295629356238957289572395872359238759238572398562395862358923759376344520339084902384029438203478925987239587235923759235872395872395872395872359872359827359823752395823578975293872395875232357987525239612784648746817246187246182746182746182461401858958235023985230582309327896789357923853498230498304239589273058945078093517804230784237032780234708423707180702159762956293562389572895723958723592387592385723985623958623589237593763445203390849023840294382034789259872395872359237592358723958723958723958723598723598273598237523958235789752938723958752323579875252396127846487468172461872461827461827461824614018589582350239852305823093278967893579238534982304983042395892730589450780935178042307842370327802347084237071807021597629562935623895728957239587235923875923857239856239586235892375937634452033908490238402943820347892598723958723592375923587239587239587239587235987235982735982375239582357897529387239587523235798752523961278464874681724618724618274618274618246140185895823502398523058230932789678935792385349823049830423958927305894507809351780423078423703278023470842370718070215976295629356238957289572395872359238759238572398562395862358923759376344520339084902384029438203478925987239587235923759235872395872395872395872359872359827359823752395823578975293872395875232357987525239612784648746817246187246182746182746182461401858958235023985230582309327896789357923853498230498304239589273058945078093517804230784237032780234708423707180702159762956293562389572895723958723592387592385723985623958623589237593763445203390849023840294382034789259872395872359237592358723958723958723958723598723598273598237523958235789752938723958752323579875252396127846487468172461872461827461827461824614018589582350239852305823093278967893579238534982304983042395892730589450780935178042307842370327802347084237071807021597629562935623895728957239587235923875923857239856239586235892375937634452033908490238402943820347892598723958723592375923587239587239587239587235987235982735982375239582357897529387239587523235798752523961278464874681724618724618274618274618246140185895823502398523058230932789678935792385.
En hou nou op met je getrol en ga inhoudelijk in op onze reacties.
Of stik er in (in je eigen rook).
Die cijfers zijn te vinden bij dezelfde onderzoekers die het verband tussen "het paargedrag van het roodborstje en het gat in de ozonlaag" hebben onderzocht.quote:Op donderdag 21 juni 2007 22:01 schreef maartena het volgende:
[..]
Nee, en ik probeer je ook te vertellen dat je geen cijfers zult vinden gebaseerd op jouw stelling. De onderbouwing waarom dat is mag intussen wel duidelijk zijn lijkt me....
Dit stond er in je OP:quote:Op donderdag 21 juni 2007 22:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Lachen. Maar het is juist de bedoeling dat jullie op mijn vraag ingaan. Als je als anti-roker erkenning wil voor de stelling dat het rook verbod goed is, moet je je eigen topic beginnen.
Argumenten genoeg. Dat jij schrikt van die argumenten en vervolgens in paniek "cijfers" gaat gillen kan ik niet helpen. Er zijn geen cijfers die jou in je gelijk stellen. Wel cijfers en argumenten waar je niet op in wilt gaan.quote:Naar aanleiding van het topic Horeca en rookverbod:
Wie komt er met argumenten dat tabaksrook veel ergere gevolgen heeft dan alcohol en andere genotsmiddelen, waaronder vet eten, cocaïne en noem maar op.
En niet alleen "ik krijg tranen in mijn ogen" maar cijfers. Gezondheidszorg, sociale problemen vanwege overgewicht/alcoholisme, verkeersproblemen, agressie, arbeidsparticipatie, ...
Mijn stelling is dat andere genotsmiddelen net zo gevaarlijk zijn als tabak en ons net zo veel ellende opleveren. Als je roken wilt verbieden (bijvoorbeeld in de horeca) dan moet je dat ook doen met alcohol.
De kans dat je ziek word van meeroken is ook niet 100%, bewijs dat maar eens dan.quote:Op donderdag 21 juni 2007 21:59 schreef maartena het volgende:
[..]
Het probleem van jouw stelling is dat iemand die coke snuift ook normaal de kroeg kan verlaten, en dat als de wietzolder van de buren afbrand jouw huis nog niet per definitie ook hoeft af te branden. Er zit dus een zeer grote mate van onzekerheid in jouw stelling, vandaar dat ik ook vraag om onderbouwing.
Als je een paar uur in een kroeg zit waarin gerookt wordt, dan is de kans dat je aan meeroken wordt blootgesteld 100%. Als je een paar uur in een kroeg zit waar men stevig zit te zuipen, is de kans dat jij daar geheel zonder kleerscheuren weer behoorlijk hoog, en kans dat jouw schade wordt toeberekend behoorlijk laag.
De onzekerheidsfactor is zo hoog bij jouw stelling dat een wettelijk verbod gewoon niet realistisch is. Overigens is coke allang verboden bij de wet, dus daar hoeven we niets meer mee te doen.
[..]
De op is compleet in z'n vraagstelling.quote:Op donderdag 21 juni 2007 22:08 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Dit stond er in je OP:
[..]
Argumenten genoeg. Dat jij schrikt van die argumenten en vervolgens in paniek "cijfers" gaat gillen kan ik niet helpen. Er zijn geen cijfers die jou in je gelijk stellen. Wel cijfers en argumenten waar je niet op in wilt gaan.
En stel dat je weet hoe die balans ligt?quote:Op donderdag 21 juni 2007 22:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De kans dat je ziek word van meeroken is ook niet 100%, bewijs dat maar eens dan.
Het risico op schade door andere genotsmiddelen is misschien iets kleiner, maar de gevolgen kunnen heel goed groter zijn. Ik wil weten hoe deze balans precies ligt. In percentages en euro's.
Mooi.quote:Op donderdag 21 juni 2007 22:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De op is compleet in z'n vraagstelling.
Ik rook niet.quote:Op donderdag 21 juni 2007 22:15 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
En stel dat je weet hoe die balans ligt?
Stel dat de uitkomst is dat alcohol onze economie meer kost?
Dan nog blijft het een feit dat ik vanaf juli 2008 niet meer in jouw rook zit.
Nee, maar kans dat je gezondheidsproblemen krijgt van blootstelling aan meeroken is enorm hoog. Je bewijst wederom dat je niet eens de moeite hebt genomen om het al eerder gelinkte onderzoek goed door te lezen.quote:Op donderdag 21 juni 2007 22:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:
De kans dat je ziek word van meeroken is ook niet 100%, bewijs dat maar eens dan.
En de antwoorden zijn ook al gegeven. Er zijn geen cijfers omdat roken en drinken totaal niet met elkaar te vergelijken zijn.quote:Op donderdag 21 juni 2007 22:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
De op is compleet in z'n vraagstelling.
Onjuist. 30 jaar geleden rookte vrijwel iedereen. Tegelijkertijd waren de arbeidsomstandigheden niet te vergelijken met nu, het gebruik van bijvoorbeeld asbest (en de bijbehorende stofdeeltjes) was nog gewoon toegestaan, en gebeurde ook op grote schaal. Er wordt nu beweerd dat 90% alle longkanker gevallen voorkomen bij ex-rokers, maar je kunt met evenveel recht stellen dat die mensen allemaal in contact zijn geweest met asbest (en geloof me: dat spul kom je op de vreemdste plekken tegen). Geen geldig argument? Diezelfde bevollkingsgroep staat al tientallen jaren dagelijks in het verkeer het zwaar giftige en kankerverwekkende benzeen in te ademen. Als je met feiten wilt komen, kom dan met ALLE feiten, en niet met alleen de feiten die jouw stelling onderbouwen.quote:Op donderdag 21 juni 2007 19:51 schreef MaGNeT het volgende:
Om te reageren op het "longkanker" verhaal:
Als iemand longkanker krijgt hoor je al snel de vraag "rook je" of "heb je gerookt?"
Maar als iemand darmkanker krijgt wordt diezelfde vraag niet gesteld.
Wat dat betreft vind ik het dan ook een niet relevante vraag.
Statistieken kan je gebruiken om te misleiden maar om absolute cijfers kan je niet heen.
- Rokers hebben een gemiddeld hogere kans op (long-)kanker dan niet-rokers
* 9 van de 10 gevallen is toe te schrijven aan roken
Drankgebruikers ook. En met elke avond 3 pilsjes val je al in de risicogroep, toch is er niemand die er ook maar over denkt om alcohol te verbieden. Voor de rest van mijn argumenten: zie hierboven.quote:- Rokers hebben een gemiddeld hogere kans om voor hun 70e te overlijden
Logisch: de arbeidspartipatie bij vrouwen (en dus de aanwezigheid in bedrijfsruimten met asbest en het dagelijkse file-leed) is lager.quote:* rokers: 1 op de 3 mannen en 1 op de 5 vrouwen tegenover 1 op de 6 en 1 op de 8 bij niet-rokers
Die net zo goed veroorzaakt kunnen zijn door schadelijke stoffen in de werkomgeving en het milieu op en rond belangrijke verkeersaders.quote:* 1 op de 2 rokers overlijdt uiteindelijk aan een roken gerelateerde aandoening
Je mist (zoals bijna iedereen) een heel belangrijk argument VOOR het roken: aangezien ze korter leven drukken ze korter op de sociale zekerheid. En gegeven de hoeveelheid accijnzen op tabak hoef je niet aan te komen met hogere kosten wegens ziekten, die hebben ze namelijk al ruimschoots betaald.quote:- mee-rokers hebben een gemiddeld hogere kans op (long-)kanker dan niet-rokers
- bij rokers is de overlevingskans van (long-)kanker (en andere ziekten) lager dan die van niet rokers
- bij rokers is de longcapaciteit lager dan bij niet-rokers; bij het verwijderen van een long kan dit vervelend zijn
Je asbest verhaal gaat compleet niet op en dat maakt je hele reactie nutteloos.quote:Op donderdag 21 juni 2007 22:38 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Onjuist. 30 jaar geleden rookte vrijwel iedereen. Tegelijkertijd waren de arbeidsomstandigheden niet te vergelijken met nu, het gebruik van bijvoorbeeld asbest (en de bijbehorende stofdeeltjes) was nog gewoon toegestaan, en gebeurde ook op grote schaal. Er wordt nu beweerd dat 90% alle longkanker gevallen voorkomen bij ex-rokers, maar je kunt met evenveel recht stellen dat die mensen allemaal in contact zijn geweest met asbest (en geloof me: dat spul kom je op de vreemdste plekken tegen). Geen geldig argument? Diezelfde bevollkingsgroep staat al tientallen jaren dagelijks in het verkeer het zwaar giftige en kankerverwekkende benzeen in te ademen. Als je met feiten wilt komen, kom dan met ALLE feiten, en niet met alleen de feiten die jouw stelling onderbouwen.
[..]
Drankgebruikers ook. En met elke avond 3 pilsjes val je al in de risicogroep, toch is er niemand die er ook maar over denkt om alcohol te verbieden. Voor de rest van mijn argumenten: zie hierboven.
[..]
Logisch: de arbeidspartipatie bij vrouwen (en dus de aanwezigheid in bedrijfsruimten met asbest en het dagelijkse file-leed) is lager.
[..]
Die net zo goed veroorzaakt kunnen zijn door schadelijke stoffen in de werkomgeving en het milieu op en rond belangrijke verkeersaders.
[..]
Je mist (zoals bijna iedereen) een heel belangrijk argument VOOR het roken: aangezien ze korter leven drukken ze korter op de sociale zekerheid. En gegeven de hoeveelheid accijnzen op tabak hoef je niet aan te komen met hogere kosten wegens ziekten, die hebben ze namelijk al ruimschoots betaald.
Maar het belangrijkste punt is niet of roken wel of niet schadelijk is. Roken is niet goed - punt. Een Euro-ambtenaar zei enige tijd geleden: als roken nu op de markt zou komen, dan werd het verboden om zijn bijwerkingen. Roken is een historisch foutje. En dat zal best.
Maar nu het kromme: dat is (om die twee voorbeelden maar weer op te rakelen) autorijden ook, en alcoholgebruik ook. Ook die twee hebben zware kosten tot gevolg wegens schade aan hun omgeving. Het hoogste aantal slachtoffers van autos zijn mensen die niet eens auto mogen rijden: kinderen, direct gevolgd door mensen die niet in een auto zitten, zoals fietsers en voetgangers. De gezondheidsschade door alcoholgebruik ligt aardig in de buurt van die van rokers, en dan wil ik het niet eens hebben over de combinatie alcohol en auto besturen.
Toch hoor ik geen enkele (Euro-)ambtenaar of volksvertegenwoordiger spreken over het verbieden van alcohol of autos, en ik hoor werkelijk NIEMAND over het verplicht stellen van anti-reclame zoals dat wel gebeurt in de tabaksindustrie. En dat is waar dit topic over gaat: Roken is net zo schadelijk als drinken, maar alleen rokers krijgen de Zwarte Piet. En dat is krom.
Dat klinkt heel aardig. Als er nou iemand komt met de in de OP gevraagde cijfers komen we ergens. Want hoe zeer de anti-rokers ook hun best doen, de socio-economische impact van genotmiddelen (waaronder autorijden en misschien kunen we (top) sport ook mee rekenen) kunnen weldegelijk met elkaar vergeleken worden.quote:Op donderdag 21 juni 2007 22:38 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Maar nu het kromme: dat is (om die twee voorbeelden maar weer op te rakelen) autorijden ook, en alcoholgebruik ook. Ook die twee hebben zware kosten tot gevolg wegens schade aan hun omgeving. Het hoogste aantal slachtoffers van autos zijn mensen die niet eens auto mogen rijden: kinderen, direct gevolgd door mensen die niet in een auto zitten, zoals fietsers en voetgangers. De gezondheidsschade door alcoholgebruik ligt aardig in de buurt van die van rokers, en dan wil ik het niet eens hebben over de combinatie alcohol en auto besturen.
Toch hoor ik geen enkele (Euro-)ambtenaar of volksvertegenwoordiger spreken over het verbieden van alcohol of autos, en ik hoor werkelijk NIEMAND over het verplicht stellen van anti-reclame zoals dat wel gebeurt in de tabaksindustrie. En dat is waar dit topic over gaat: Roken is net zo schadelijk als drinken, maar alleen rokers krijgen de Zwarte Piet. En dat is krom.
Goed dan, even wat feiten over roken, maatschappijleer, geschiedenis en sociologie.quote:Op donderdag 21 juni 2007 22:38 schreef RonaldV het volgende:
Onjuist. 30 jaar geleden rookte vrijwel iedereen. Tegelijkertijd waren de arbeidsomstandigheden niet te vergelijken met nu, het gebruik van bijvoorbeeld asbest (en de bijbehorende stofdeeltjes) was nog gewoon toegestaan, en gebeurde ook op grote schaal. Er wordt nu beweerd dat 90% alle longkanker gevallen voorkomen bij ex-rokers, maar je kunt met evenveel recht stellen dat die mensen allemaal in contact zijn geweest met asbest (en geloof me: dat spul kom je op de vreemdste plekken tegen). Geen geldig argument? Diezelfde bevollkingsgroep staat al tientallen jaren dagelijks in het verkeer het zwaar giftige en kankerverwekkende benzeen in te ademen. Als je met feiten wilt komen, kom dan met ALLE feiten, en niet met alleen de feiten die jouw stelling onderbouwen.
Het gaat er ook niet om wat het risico is ten opzichte van jezelf, maar wat het risico is ten opzichte van anderen. Sommige mensen begrijpen nog niet helemaal dat DAT de reden is waarom een rookverbod in de horeca is afgekondigd in vrijwel alle westerse landen ter wereld, en ook al diverse niet-westerse die over het algemeen toch wat langzamer zijn om dat op te pakken.quote:Drankgebruikers ook. En met elke avond 3 pilsjes val je al in de risicogroep, toch is er niemand die er ook maar over denkt om alcohol te verbieden. Voor de rest van mijn argumenten: zie hierboven.
Dit vind ik toch echt weer zo'n kromme vergelijking. Ten eerste wordt roken zelf niet verboden, alleen het roken in de HORECA wordt verboden. Je mag nog steeds op straat roken, je mag nog steeds thuis en in je auto roken, je mag tevens roken in speciale rookruimten die men mag gaan maken volgens de nieuwe wet. Mijn doet alsof roken ZELF wordt verboden, en dat is helemaal niet het geval. De accijnzen en kosten voor de ziektenkosten zullen de komende 10, 20 jaar niet zoveel veranderen. Wat wel veranderd is de blootstelling aan rook in de horeca.quote:Je mist (zoals bijna iedereen) een heel belangrijk argument VOOR het roken: aangezien ze korter leven drukken ze korter op de sociale zekerheid. En gegeven de hoeveelheid accijnzen op tabak hoef je niet aan te komen met hogere kosten wegens ziekten, die hebben ze namelijk al ruimschoots betaald.
Dan moet je toch eens wat beter opletten. Al sinds de jaren 80 hebben we in Nederland de anti-reclames van "Drank maakt meer kapot dan je lief is", hebben we campagnes om het drinken en autorijden te ontmoedigen, denk bijvoorbeeld aan het hele "bob" verhaal wat iedereen nu wel kent, en de wettelijke verplichting dat men bij elke advertentie voor drank "geniet, maar drink met mate" moet plaatsen.quote:en ik hoor werkelijk NIEMAND over het verplicht stellen van anti-reclame zoals dat wel gebeurt in de tabaksindustrie.
De stellingen "coke snuiven is net zo schadelijk als alcohol drinken" of "nicotinepillen slikken is net zo schadelijk als alcohol drinken", die kloppen wel. De stelling uit de op klopt niet omdat met roken je een flinke hoeveelheid chemicalien om je heen blaast, en met drinken niet.quote:En dat is waar dit topic over gaat: Roken is net zo schadelijk als drinken, maar alleen rokers krijgen de Zwarte Piet. En dat is krom.
Als je goed gelezen had (en dat heb je duidelijk niet) had je een zinvolle reply kunnen doen. Ik poste dus dat destijds vrijwel iedereen rookte. Ik heb het niet over de situatie nu, waar een groot deel van de bevolking niet rookt, en nog nooit gerookt heeft, ik heb het over de situatie van zo'n 30 jaar geleden, toen vrijwel overal door vrijwel iedereen gerookt werd, of in ieder geval vrijwel iedereen ooit wel had gerookt. Dat is namelijk de groep waarop onze kennis van het roken gebaseerd is, en niet op de groep die sinds de jaren 80 op deze klomp steen rondwandelt. Wat er gebeurt met de cijfers is dat er een oudere groep (ex-)rokers wordt vergeleken met een veel jongere groep die nog nooit gerookt heeft, vrijwel niet meer in contact komt met asbest, en te maken heeft met schonere autos en industrie. Dan krijg je natuurlijk vertekende cijfers.quote:Op donderdag 21 juni 2007 22:49 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Je asbest verhaal gaat compleet niet op en dat maakt je hele reactie nutteloos.
Waarom het niet opgaat?
Mijn cijfers vergelijken het aantal gevallen bij ROKERS en bij NIET-ROKERS.
Beide groepen kunnen in aanraking geweest zijn met asbest, benzeen achtige stoffen of wat er ook maar schadelijk is.
Wat er staat is dat 90% van de mensen met longkanker gerookt hebben en 10% niet.
Of ze in aanraking geweest zijn met bovengenoemde stoffen maakt niet uit want zowel de rokers als de niet rokers kunnen dit geweest zijn. En dat terwijl die laatste groep slechts 10% van het geheel uitmaakt.
Ik wil dit even nuanceren. Net als nu zullen de niet rokers de roker blijven opzoeken. De rokers moeten naar buiten en zullen een hoop niet rokers meenemen. En de niet rokers zullen ook zeer vaak bij de rokers in het rook-gedeelte te vinden zijn. Dus het mee-rook effect zal niet zo dramatisch afnemen als sommige mensen wel denken.quote:Dit vind ik toch echt weer zo'n kromme vergelijking. Ten eerste wordt roken zelf niet verboden, alleen het roken in de HORECA wordt verboden. Je mag nog steeds op straat roken, je mag nog steeds thuis en in je auto roken, je mag tevens roken in speciale rookruimten die men mag gaan maken volgens de nieuwe wet. Mijn doet alsof roken ZELF wordt verboden, en dat is helemaal niet het geval. De accijnzen en kosten voor de ziektenkosten zullen de komende 10, 20 jaar niet zoveel veranderen. Wat wel veranderd is de blootstelling aan rook in de horeca.
Fout. "Drank maakt meer kapot dan je lief is" is een SIRE reclame, die NIET op de producten zelf of advertenties daarvoor staat. Sterker nog: waar de tabaksindustrie decennia geleden al anti-reclame in haar producten en reclameuitingen moest dulden, mag de drank industrie nog steeds behoorlijk vrij zijn gang gaan. Alle campagnes die je opnoemt zijn gestart door SIRE of de overheid, en komen niet voor in reclame uitingen. "Geniet, maar drink met mate" is geen wettelijke verplichting, maar een poging van de StiVA om te voorkomen wat er met de tabaksbranche is gebeurd. De StiVA is overigens een stichting van de alcohol producenten. De zelfregulering werkt, want tot dusverre heeft de alcoholbranche nog geen wettelijke verplichtingen opgelegd gekregen. de BOB-campagne tenslotte is een samenwerking van Horeca, overheid, StiVA en verschillende sportbonden.quote:Op donderdag 21 juni 2007 23:18 schreef maartena het volgende:
[..]
<knip geschiedenisles, die overigens al bekend was>
Dan moet je toch eens wat beter opletten. Al sinds de jaren 80 hebben we in Nederland de anti-reclames van "Drank maakt meer kapot dan je lief is", hebben we campagnes om het drinken en autorijden te ontmoedigen, denk bijvoorbeeld aan het hele "bob" verhaal wat iedereen nu wel kent, en de wettelijke verplichting dat men bij elke advertentie voor drank "geniet, maar drink met mate" moet plaatsen.
Daar staat tegenover dat ik nog nooit (oorzakelijk verband) heb gehoord dat iemand onder invloed van een sigaret een fietser heeft geraakt of zich anderszins gevaarlijk in het verkeer begaf. Je zult moeten toegeven dat dat bij alcohol ietsje anders ligt.quote:[..]
De stellingen "coke snuiven is net zo schadelijk als alcohol drinken" of "nicotinepillen slikken is net zo schadelijk als alcohol drinken", die kloppen wel. De stelling uit de op klopt niet omdat met roken je een flinke hoeveelheid chemicalien om je heen blaast, en met drinken niet.
Ho even. Ik heb niet ontkend dat het schadelijk is. Mijn punt was dat alle onderzoeken wel erg eenzijdig naar roken kijken, en ook wel erg eenzijdig de schuld bij roken leggen. Er zijn veel meer oorzaken aan te wijzen, en de twee die ik genoemd heb zijn daar een heel grote factor bij.quote:Je hebt verder gelijk dat ROKERS de Zwarte Piet krijgen. NICOTINEGEBRUIKERS echter niet. Het gaat hier dus om de methode van het toedienen van het genotsmiddel, niet om het genotsmiddel zelf. Zoals ik al eerder zei, nicotinepillen en kauwgom is vrij verkrijgbaar, en er is zelfs nicotineBIER verkrijgbaar voor in de rookvrije kroeg.
Gebruik dus zoveel van de genotmiddelen als je wil, we verbieden alleen de methode die al die schadelijke stoffen in de lucht brengt. Voor een onderzoek naar de luchtkwaliteit binnen pubs/kroegen, lees het onderzoek wat ik al eerder in dit topic heb gepost, met feiten van voor- en na- het rookverbod.
Neuh, het gaat wel degelijk om allebei hoor!quote:Ik snap ook niet waarom mensen de essentie van het rookverbod niet snappen. Het gaat niet om het terugdringen van een bepaald genotmiddel, het gaat om het terugdringen van de toenamemethoden waardoor anderen om je heen OOK de schadelijke stoffen binnen krijgen.
Aanname.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 00:44 schreef redlips het volgende:
Oh trouwens nog iets... het blijkt zo te zijn dat rokers over het algemeen ongezonder lever dan de niet rokers. Wellicht drinken ze dus ook genoeg alcohol?
Hoezo? Ik ben (bijvoorbeeld) in mijn leven héél weinig blootgesteld aan rook door mee-roken.quote:Op donderdag 21 juni 2007 23:30 schreef RonaldV het volgende:
Er zit trouwens nog ergens een hiaat in het "meeroken-verhaal". Diverse bronnen stellen dat meeroken nog erger is dan zelf roken. Het aantal sterfgevallen aan longkanker zou dus hoger moeten zijn onder niet-rokers. Maar dat terzijde.
Je kan het zo bekijken:quote:Op donderdag 21 juni 2007 22:50 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Jamm
[..]
Dat klinkt heel aardig. Als er nou iemand komt met de in de OP gevraagde cijfers komen we ergens. Want hoe zeer de anti-rokers ook hun best doen, de socio-economische impact van genotmiddelen (waaronder autorijden en misschien kunen we (top) sport ook mee rekenen) kunnen weldegelijk met elkaar vergeleken worden.
Daar mag de TS voor zorgenquote:Op vrijdag 22 juni 2007 01:59 schreef Drugshond het volgende:
[NWS] -> [LIF]
Ik moet toch echt een nieuwsbron hebben.
Roken tast je hersens aan. De cijfers: 28 inhoudsloze posts in dit topic, de een nog dommer dan de ander.quote:Op donderdag 21 juni 2007 16:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Wie komt er met argumenten dat tabaksrook veel ergere gevolgen heeft dan alcohol en andere genotsmiddelen, waaronder vet eten, cocaïne en noem maar op.
Ik verwacht niet dat de horeca instort. Ik ben in landen geweest waar ze zo een verbod al hebben en van een ondergang is geen sprake. Wel is een rook verbod hypocriet. Andere gevaren voor de gezondheid doet de overheid niets aan. Omdat het economische belang ten allertijde voorgaat. Als het er op aan komt. Denk aan kolen centrales. Autoindustrie enz. Kosten ook tienduizenden doden per jaar.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 00:11 schreef xFriendx het volgende:
Je bent sowieso al moeilijk serieus te nemen als je aan komt zetten met verhalen over
1) de horeca die compleet in zal storten omdat alle rokers niet meer uit zullen gaan in de discotheken.
2) vervolgens begin je over rokers die opeens wel weer in de discotheken zitten maar in een massa buiten staan en daar gaan rellen, schieten, schijten en pissen om maar hun frustratie te uiten. Overigens betreft dit dus de rokers die bij punt 1 allemaal massaal thuis zitten maar tegelijkertijd dus ook in de discotheek vertoeven.
Het was iemand anders die zei dat de rokers thuis blijven. Ik zei dat ze gingen schieten. Heb je ook cijfers?quote:Op vrijdag 22 juni 2007 00:11 schreef xFriendx het volgende:
Je bent sowieso al moeilijk serieus te nemen als je aan komt zetten met verhalen over
1) de horeca die compleet in zal storten omdat alle rokers niet meer uit zullen gaan in de discotheken.
2) vervolgens begin je over rokers die opeens wel weer in de discotheken zitten maar in een massa buiten staan en daar gaan rellen, schieten, schijten en pissen om maar hun frustratie te uiten. Overigens betreft dit dus de rokers die bij punt 1 allemaal massaal thuis zitten maar tegelijkertijd dus ook in de discotheek vertoeven.
Gelijke monniken gelijke kappen. Alles verbieden.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 05:42 schreef Megumi het volgende:
[..]
Ik verwacht niet dat de horeca instort. Ik ben in landen geweest waar ze zo een verbod al hebben en van een ondergang is geen sprake. Wel is een rook verbod hypocriet. Andere gevaren voor de gezondheid doet de overheid niets aan. Omdat het economische belang ten allertijde voorgaat. Als het er op aan komt. Denk aan kolen centrales. Autoindustrie enz. Kosten ook tienduizenden doden per jaar.
quote:Op op verschillende momenten - juni 2007 08:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:
quote:En niet alleen "ik krijg tranen in mijn ogen" maar cijfers.
quote:Ik wil cijfers!
quote:Verder wil ik vergelijkende cijfers over de schadelijke effecten van andere genotsmiddelen zoals vet eten en alcohol. En als het kan cijfers over het percentage niet-rokers dat gaat stappen en rokers die thuis blijven zitten.
quote:CIJFERS!!!
quote:Ik heb nog steeds geen cijfers!!!
quote:En dezelfde cijfers van alcohol en andere genotsmiddelen zodat we kunnen vergelijken hoeveel ieder genotsmiddel ons kost.
quote:Ik heb nog steeds geen vergelijkende cijfers.
quote:Ik vind het niet erg als iemand anders met vergelijkbare cijfers komt.
quote:Het zou leuk zijn als mijn stelling (geheel of gedeeltelijk) onderbouwd werd met cijfers, maar die ga jij niet leveren.
quote:Ik zou graag vergelijkende cijfers willen zien: wat kostten de verschillende genotsmiddelen ons.
Hier wijk je gelukkig even af:quote:Als ik de cijfers al had was ik dit topic niet gestart.
quote:Ik wil weten hoe deze balans precies ligt. In percentages en euro's.
quote:Als er nou iemand komt met de in de OP gevraagde cijfers komen we ergens.
quote:(Ik heb al gesteld dat andere genotsmiddelen dan roken anderen ook schade berokkenen. Daar blijf ik bij en ik wil daar cijfers van)
quote:Heb je ook cijfers?
Je hebt wel een behoorlijke cijferfixatie.quote:Ondertussen zijn er nog steeds geen cijfers.
Dit zijn alleen gebruikscijfers. Geen gezondheids gevolgen, geen kosten en alleen cijfers over Leiden e.o.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 10:22 schreef frien het volgende:
jij wilde cijfers? --> http://www.ggdzhn.nl/pool(...)hol%20en%20Tabak.pdf
staan wel veel cijfers in...quote:Op vrijdag 22 juni 2007 10:50 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dit zijn alleen gebruikscijfers. Geen gezondheids gevolgen, geen kosten en alleen cijfers over Leiden e.o.
quote:Bij 93,4% van de mannen die aan longkanker overlijden, is dit gerelateerd aan tabaksgebruik. Bij vrouwen ligt dit momenteel iets lager, maar dat heeft vooral te maken met het feit dat er 20 tot 30 jaar geleden zoveel minder vrouwen rookten dan mannen[/quote
[quote]Hoewel er beduidend minder mensen sterven aan deze kankers, - ‘slechts’ 697 in 2001 – kunnen ook kankers van de luchtwegen en van de darmen bij mannen aan het roken toe te schrijven zijn. Tabak heeft hier 67,8% van de mannelijke slachtoffers op zijn kerfstok (bron: Gezondheidsindicatoren 2001).
quote:Daarnaast is de blootstelling aan tabak ook als moordenaar aangewezen van 14,6% van de overige mannelijke kankerslachtoffers. De bekendste van deze kankers zijn die in de keel (strottenhoofd), de slokdarm, de alvleesklier, de nieren en de blaas (bron: Gezondheidsindicatoren 2001).
Inkomsten en kosten:quote:Wie sterft aan een longaandoening, was hoogstwaarschijnlijk een roker, of een passief meeroker. Dit gold alvast voor 73% van de mannen en 38,1% van de vrouwen in 2001 (bron: Gezondheidsindicatoren 2001).
quote:Het is algemeen bekend dat de verkoop van tabaksproducten de staat behoorlijk wat opbrengt via taksen en BTW. Van elk gekocht pakje gaat zowat 75% van de verkoopprijs naar de schatkist. In 1990 bedroegen die inkomsten bijna 1 miljard euro, en die stegen nog tot meer dan 2 miljard euro in 2003.
Maar:quote:Maar tabaksgebruik kost de staat uiteraard ook handenvol geld. Niet alleen draagt de overheid bij aan de behandelingskosten van ziektes veroorzaakt door roken, rokers zijn ook vaker ziek dan niet-rokers, en zijn ze vaker afwezig op het werk. Volgens de Wereldbank bedragen de kosten van het roken zelfs 6 tot 15% van de totale ziektekosten (bron: OIVO). In België kwam dit in 2002 neer op (14,417 miljard euro ziektekosten x 15% =) 2,162 miljard euro.
Dit bedrag houdt trouwens geen rekening met:
de persoonlijke uitgaven van de patiënt die niet door de ziekteverzekering worden terugbetaald;
de indirecte kosten zoals werkverzuim e.d.
Een aardige conclusie:quote:Rokers zijn beduidend duurder voor de maatschappij dan niet-rokers van dezelfde leeftijd.
Daar staat tegenover dat niet-rokers langer leven, en op latere leeftijd dan weer gezondheidszorgen nodig hebben.
http://www.tegenkanker.net/rubriek.asp?rubid=261quote:Geen preventie, want roken is economisch interessant?
Het doel van preventie is niet geld besparen, maar ellende en sterfte vermijden. Wanneer een maatschappij economie belangrijker gaat vinden dan de gezondheid van haar leden, gaat het toch wel de foute kant op. Een dergelijke maatschappij kan dan net zo vlot alle andere preventieve gezondheidsingrepen laten varen, want ook die kosten geld en brengen toekomstige bejaarden voort.
Hoe dan ook, in 2008 komt dat verbod er, dus i.p.v. het zoeken naar cijfers om te zien of het verbod gerechtvaardigd is kunnen de rokers (TS in dit geval niet, die rookt niet meer) zich beter druk maken om hoe zij er straks mee omgaan als de peukjes in de kroeg/discotheek verleden tijd zijn.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 11:25 schreef MaGNeT het volgende:
We zijn nu allemaal op zoek naar cijfers waar de TS ons straks mee om de oren kan slaan
TS is lui en wij verzorgen zijn argumenten.
Je bent een schat, dank je wel.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 11:25 schreef MaGNeT het volgende:
We zijn nu allemaal op zoek naar cijfers waar de TS ons straks mee om de oren kan slaan
TS is lui en wij verzorgen zijn argumenten.
Drinken kan wel met mate volgens jou en twee sigaretten per dag is ineens bereslecht? Nog niet zolang geleden hebben onderzoeken uitgewezen dat 2 sigaretten stukken minder schadelijk zijn dan twintig.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 00:38 schreef redlips het volgende:
Ga met je tijd mee en rook gewoon niet. Drinken kun je met mate. Twee rode wijntjes per dag kan geen kwaad voor je gezondheid. Twee sigaretten daarentegen wel. Alsof we al niet genoeg milieuvervuiling op de wereld hebben.
En zelf geen moeite willen doen om cijfers te vinden. Veel plezier en geluk.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 12:24 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik wil appels en peren vergelijken.
Dit is geen klaagtopic. Ik probeer hier wetenschappelijk onderzoek te doen. Als je geen cijfers hebt mag je van mij naar ONZ.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 15:57 schreef maartena het volgende:
[..]
En zelf geen moeite willen doen om cijfers te vinden. Veel plezier en geluk.
Wetenschappelijk onderzoek kun je niet 'doen' op een internetforum.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 16:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dit is geen klaagtopic. Ik probeer hier wetenschappelijk onderzoek te doen. Als je geen cijfers hebt mag je van mij naar ONZ.
Als je met cijfers komt dan zul je het zien.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 16:30 schreef sn7475 het volgende:
Goeie opmerking. Ook wel benieuwd naar.
Ik heb hierboven al een post staan met cijfers over gebruik en inkomsten/uitgaven m.b.t. roken en de gevolgen voor de gezondheidszorg.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 16:39 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als je met cijfers komt dan zul je het zien.
Mijn vraag in de OP is duidelijk. Als je wilt discussieren over het rookverbod kan dat in een ander topic.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 16:44 schreef xFriendx het volgende:
[..]
Ik heb hierboven al een post staan met cijfers over gebruik en inkomsten/uitgaven m.b.t. roken en de gevolgen voor de gezondheidszorg.
Wil je cijfers over de gevolgen voor de gezondheid van alcohol en dergelijke zijn die ook wel te vinden door even te googlen. Echter is dat de focus verplaatsen. Het roken van anderen wordt niet minder slecht voor mijn gezondheid omdat drinken dat ook zou zijn. Roken is slecht voor je en voor anderen in de nabije omgeving, welke economische aspecten je er ook aan gaat hangen.
Joh, dit topic mag in zijn geheel wel naar ONZ. Je hebt zelf geen enkele onderbouwing en/of cijfers voor je eigen stelling.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 16:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Dit is geen klaagtopic. Ik probeer hier wetenschappelijk onderzoek te doen. Als je geen cijfers hebt mag je van mij naar ONZ.
Het antwoord is ook al 10 keer gegeven, en dat is dat je roken en drinken niet met elkaar kunt vergelijken. Appels, Peren, etc.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 16:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Mijn vraag in de OP is duidelijk.
Ik ga er absoluut geen hele reactie aan wijden, maar (ik rook en blow N.B.) roken is simpelweg veel schadelijker.quote:Op donderdag 21 juni 2007 16:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Naar aanleiding van het topic Horeca en rookverbod:
En niet alleen "ik krijg tranen in mijn ogen" maar cijfers. Gezondheidszorg, sociale problemen vanwege overgewicht/alcoholisme, verkeersproblemen, agressie, arbeidsparticipatie, ...
inclusief levertransplantaties drugscriminaliteit en alles er op en er aan? Je gokt maar wat? Ik wil kei harde cijfers.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 17:43 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Ik ga er absoluut geen hele reactie aan wijden, maar (ik rook en blow N.B.) roken is simpelweg veel schadelijker.
Ga zelf maar lekker googlen.
Maar je wil er niets voor doen.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 21:37 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik wil kei harde cijfers.
Er zijn vast mensen die die cijfers al hebben. En als jij in je eentje het topic volspamt met onzin posts open ik gewoon weer een nieuwe.quote:
Het is jouw onzin die dit topic tot ONZ zal verklaren hoor. Niemand hier heeft de cijfers van jouw belachelijke stelling en ik durf te WEDDEN dat je die zelf ook echt niet kan vinden.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 23:30 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Er zijn vast mensen die die cijfers al hebben. En als jij in je eentje het topic volspamt met onzin posts open ik gewoon weer een nieuwe.
Medische kosten: Roken is schadelijk voor de roker zelf, maar hoe schadelijk is onduidelijk omdat er ook nog andere vormen van luchtvervuiling zijn.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 23:46 schreef DDM het volgende:
Wat een vaag topic is dit. Veel zinloze opmerkingen daargelaten![]()
Als je zo een vraagstelling beantwoord wil zien dan moet je gaan filosoferen wat je precies bedoelt met schadelijkheid.
Ergo definieer schadelijkheid in dit verband eens.
Nogmaals, kom eerst zelf eens met cijfers om je stelling te onderbouwen. Volgens mij bestaan die cijfers namelijk niet, en je kunt hier wel blijven JANKEN om cijfers van een vergelijking die totaal niet te maken is, maar de stelling die jij hier maakt IS niet te vergelijken.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 23:54 schreef Papierversnipperaar het volgende:
En ik zou graag in cijfers percentages en euro's zien hoe schadelijk verschillende genotsmiddelen zijn voor de gebruiker zelf en voor zijn omgeving.
Ik ga zo nog even de stad in om te genieten van een rijk uitgaansleven (met tabaksrook om de nacht een romantische vaagheid te geven). Ik vertrouw erop dat jij de hele nacht dit topic blijft bewaken? Je hebt blijkbaar toch niks beters te doen dat hier nutteloze posts te dumpen die mijn vraag niet beantwoorden.quote:Op zaterdag 23 juni 2007 00:05 schreef maartena het volgende:
[..]
Nogmaals, kom eerst zelf eens met cijfers om je stelling te onderbouwen. Volgens mij bestaan die cijfers namelijk niet, en je kunt hier wel blijven JANKEN om cijfers van een vergelijking die totaal niet te maken is, maar de stelling die jij hier maakt IS niet te vergelijken.
Het feit alleen al dat je daar zelf geen cijfers van kunt vinden bewijst dat alleen maar, anders had je ze allang zelf gepost.
Dit topic kan wel dicht verder, de TS is nogal gefrustreerd en is niet te overtuigen dat het roken van een genotsmiddel en drinken van een genotsmiddel niet te vergelijken zijn als het gaat om de schade die ze doen aan de omgeving.
Uiteraard mag de TS dit zelf proberen te ontkrachten met cijfers, maar ik denk dat we daar HEEL LANG op kunnen wachten.
Je vragen zijn allang beantwoord, je hebt alleen die antwoorden aan de kant gemiktquote:Op zaterdag 23 juni 2007 00:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik ga zo nog even de stad in om te genieten van een rijk uitgaansleven (met tabaksrook om de nacht een romantische vaagheid te geven). Ik vertrouw erop dat jij de hele nacht dit topic blijft bewaken? Je hebt blijkbaar toch niks beters te doen dat hier nutteloze posts te dumpen die mijn vraag niet beantwoorden.
Ik wens je een prettige nacht toe. [afbeelding]
Sorry maartena. Het doel van dit topic is duidelijk. Als je wil discussieren over rook- of andere drugverboden kan je je eigen topic beginnen. Ik wil cijfers zodat ik appels met peren kan vergelijken.quote:Op zaterdag 23 juni 2007 20:57 schreef maartena het volgende:
Prima dan! Ik neem aan dat je nu het rookverbod al een feit is per 1 Juli 2008, dat je je nu gaat inzetten voor een Alcoholverbod? En herhaling van de Amerikaanse drooglegging, maar dan in Nederland?
Heb je al een actiewebsite? Een handtekeningenactie? Of blijft het bij wat bagger op FOK!Forum.....
Ik ga ze in ieder geval niet voor je zoeken.quote:Op zaterdag 23 juni 2007 21:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik wil cijfers zodat ik appels met peren kan vergelijken.
Hou je nu eindelijk op met spammen?quote:Op zaterdag 23 juni 2007 21:26 schreef maartena het volgende:
[..]
Ik ga ze in ieder geval niet voor je zoeken.
(en daarmee sterft het topic wel af denk ik zo....)
Dat is heel interessant. Overigens beginnen de meeste jongeren te roken op het schoolplein.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 16:59 schreef BlackRhino het volgende:
Zoals al eerder vermeld, mensen beginnen te roken onder sociale druk. Dus ze willen er bij horen, anderen doen het dus jij wilt het ook. En er is ook een deel die het uit experimenteren doen.
Ik vind rokers dus zwak en later zelfs zielig. Aan de ene kant zijn ze sterk omdat ze in het begin telkens de stank moeten doorstaan, ze hoesten zich te krampen en later komen ze er achter dat het veel geld kost. Het stinkt enorm, en na een tijdje merk je het niet eens meer!
Na een tijd ben je zo erg verslaafd, dat je het zelfs lekker denkt te vinden. De waarheid is dat je een klein nicotine-monstertje in je hebt zitten. Dat monstertje wil elke 20 minuten een sigaret, anders zit jij niet lekker in je vel. Zolang jij blijft roken, voelt het nicotine-monstertje zich goed (en jij dus ook). Het enige wat jij dus doet, is ontwenningsverschijnselen opheffen met roken. Dat is dus hetzelfde als de hele dag hele strakke schoenen dragen, en de opluchting die je hebt als je ze uit doet aan het einde van de dag.
Wel, als dat jou definitie van lekker is Ik kan veel andere lekkere dingen verzinnen die niet slecht is voor je portomonnee, gezondheid of omgeving.
Mijn conclusie is dat er gewoon geen enkele rede is om te roken, behalve om er bij te horen. Je wilt laten zien dat je rookt, dus doe je dat alleen op feestjes en gelegenheden.
Oh ja, ik moet ook altijd zo lachen om het feit dat het zo ontspannend zou zijn. Oh, dus wij niet-rokers zijn maar zenuwenlijers. Alleen, ik heb nog nooit iemand zo zien stressen als een roker die zijn sigaretten niet kan vinden. Oh, en je leven is een grote prijs die je betaald, omdat jij zo nodig je niet kan redden in lastige situaties zonder je kankerstokjes.
Ik moest lachen.quote:Op donderdag 21 juni 2007 17:00 schreef maok het volgende:
[..]
Autorijden is al verboden met alcohol op. Al helemaal in de kroeg.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |