Ja, een kind van 3 met babyspeelgoed laten spelen is goed voor hun ontwikkeling.quote:Op zondag 17 juni 2007 13:13 schreef Echo99 het volgende:
Minder speelgoed geven??
quote:Op zondag 17 juni 2007 13:13 schreef Echo99 het volgende:
Minder speelgoed geven??
quote:Op zondag 17 juni 2007 13:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
![]()
Kinderen worden veel te veel verwend tegenwoordig. Kinderen leren geen keuzes meer te maken, ze krijgen alles. Als een kind genoeg speelgoed heeft word er mee gespeeld en hoef je het dus ook niet op te bergen.
Wat een geweldig idee! WIj hebben een L-vormige woonkamer en het liggende streepje is bij ons de kinderhoek. Daar hebben we een Billy staan met bovenin "volwassen" gezelschapsspellen, onderin de kinderboeken en op de ander planken, knutselspullen, kinderspelletjes, klei etc. Daarnaast hebben we een tafeltje voor de kinderen en een paar kisten op rolletjes. Met kinderwagens wordt hier niet gespeeld, al hebben we er wel eentje gehad van mijn moeder. Die staat dus in de kelder. Wel staan er regelmatig kinderfietsen en bobbycars in de kinderhoek, maar daar stoor ik me niet zo aan. Overigens blijft het kinderspeelgoed hier redelijk centraal. In de keuken mag niet gespeeld worden en wat 's avonds op de grond ligt gooi ik weg (zeg ik, maar het gaat stiekum naar de kelder voor later).quote:Op zondag 17 juni 2007 17:57 schreef poemojn het volgende:
Wij hebben achter de zithoek (niet zichtbaar vanuit de zithoek mits je zit) een speelhoek gemaakt. Lange tafel langs de muur met krukjes, manden eronder voor het losse speelgoed (duplo, blokken, puzzels, poppenkastpoppen ed).
Ik heb een een zoontje van 2 dus het poppenwagen probleem heb ik nietquote:Op maandag 18 juni 2007 09:11 schreef E.T. het volgende:
Trofast heb ik ook naar zitten kijken en ziet er handig uit voor de losse dingenPaar planken voor de puzzels en spellen en bakken voor de losse zooi.
alleen vind ik dat dus wel oerlelijken dan zit je nog steeds met de dingen die te groot zijn voor in een bak ofzo (en die dus nu opgestapeld op de poppenwagen liggen, wat ook niet handig is).
Kom dus maar op met nog meer ideeen![]()
foto's van de speelgoedhoek in jouw huis zijn ook handig![]()
die van mij wilde met twee wel een wagen en heeft daar zeker een half jaar mee gelopen. Ook mee naar de winkel etc. Nu is hij eruit gegroeid en is alles PIRATEN!quote:Op maandag 18 juni 2007 09:21 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Ik heb een een zoontje van 2 dus het poppenwagen probleem heb ik niet![]()
Nee dus... tafeltje is al naar boven naar d'r kamertje verhuisd.quote:Op maandag 18 juni 2007 15:20 schreef Smirre het volgende:
Ik zie eigenlijk overal wel een tafeltje en een (of twee) stoeltjes staan, maar heeft er ook iemand ervaring mee dat ze daar aan gaan zitten?
Ik ben daar zelf ook veel te laks in, een keer per week MOETEN de vloer en speeltafel vrijgemaakt want dan komt de schoonmaakster, maar verder snap ik veel te goed hoe zonde ze het vinden om die treinbaan waar je de halve middag aan hebt zitten verbeteren weg te moeten halen, of dat grote magnastix-kunstwerk weer terug in de bak moet proppen om daar echt een punt van te maken. Mijn eigen werkkamertje moet ik ook periodiek met een bulldozer in om het bureau weer zichtbaar te maken.quote:Op dinsdag 19 juni 2007 10:43 schreef jessie het volgende:
En ze moeten altijd opruimen na het spelen, maar er is iets wat niet helemaal lijkt te werken vrees ik
Een paar van de opbergers:quote:Op zondag 17 juni 2007 20:22 schreef Suzanna het volgende:
Heb je foto's toevallig Tan? Het klinkt alsof het er echt leuk uitziet!
quote:Op dinsdag 19 juni 2007 12:25 schreef anneja het volgende:
[..]
Ik ben daar zelf ook veel te laks in, een keer per week MOETEN de vloer en speeltafel vrijgemaakt want dan komt de schoonmaakster, maar verder snap ik veel te goed hoe zonde ze het vinden om die treinbaan waar je de halve middag aan hebt zitten verbeteren weg te moeten halen, of dat grote magnastix-kunstwerk weer terug in de bak moet proppen om daar echt een punt van te maken. Mijn eigen werkkamertje moet ik ook periodiek met een bulldozer in om het bureau weer zichtbaar te maken.
Je kan zoveel richtlijnen hebben als je wilt, maar dat wil niet zeggen dat men zich eraan houdtquote:Op donderdag 13 augustus 2009 22:12 schreef miss_sly het volgende:
De familie aan beide kanten krijgt daar echt wel richtlijnen over, hoor
Logisch, maar je kunt toch het speelgoed geven beperken. Kleding is gemakkelijker op te bergen. Als je kinderen meer kleding hebben, mogen ze vaker vies en nat worden. Dus kunnen ze buiten meer uithalen.quote:Op zondag 17 juni 2007 13:14 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ja, een kind van 3 met babyspeelgoed laten spelen is goed voor hun ontwikkeling.
Overigens zijn ze ook wel eens jarig, is het sinterklaas en dergelijke.
Als ze zo vaak langskomen, zie ik niet in waarom ze iets zouden meenemen.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 10:41 schreef Stiemie het volgende:
Als ik de opa's en oma's steeds eten mee laat nemen, heb ik straks een heel ander probleem dan een speelgoedoverschot![]()
Ik heb overigens wel wat speelgoed dat ze gekregen heeft achtergehouden. Anders wist ze volgens mij niet eens waarmee ze moest spelen... Wissel ik binnenkort weer wat om en dan heeft ze steeds wat nieuws.
klopt.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 09:30 schreef Troel het volgende:
[..]
Je kan zoveel richtlijnen hebben als je wilt, maar dat wil niet zeggen dat men zich eraan houdt
ik hoop dat men het dan heeft geleerd en zeker het grotere speelgoed in overleg doetquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 11:57 schreef Ynske het volgende:
nu Senna nog klein is kun je dat wel volhouden MissSly, maar denk je niet dat als Senna wat ouder is, en ze wat krijgt wat jij vervolgens meteen wilt verkopen, je haar niet heel veel verdriet doet?
Het zijn al oude foto's, inmiddels heb ik het al weer heel anders. Nog wel met kisten, eentje is een hele mooie oude kist, die op een koets werd vervoerd voor kleding e.d., die dient ook als bijzettafel. Nadeel is als ze met de lego willen spelen dat ik de telefoon en een vaas met bloemen er even af moet halen, maar het is wel ruimte besparend (als je wilt heb ik er ook wel een foto van).quote:Op donderdag 13 augustus 2009 21:45 schreef Stiemie het volgende:
Tan jouw opbergmanden zien er erg leuk uit, maar ik weet niet of ik hier wel zoveel plek heb om die allemaal kwijt te kunnen.
Ik wil het ook liever niet doen, natuurlijk, als ze straks wat groter is. Dus zal ik dit ook aan de cadeaugevers vertellen en ze voorleggen dat het haar meer verdriet doet iets te krijgen en dan weg te moeten doen, dan het niet eens krijgen.quote:Op woensdag 16 december 2009 20:41 schreef Stiemie het volgende:
Nou het probleem is bij ons ook een beetje ontstaan doordat mijn ouders veel van mijn oude speelgoed bewaard hebben. Linde heeft dus bv al een halve krat met Duplo dat ooit van mij is geweest. Zelfde met boekjes en ander speelgoed. Dus eigenlijk juist geen consumptiemaatschappij, maar recycle-en![]()
En ze speelt eigenlijk regelmatig met alles dus tsja waarom zou ik dan dingen wegdoen?
Enneh die Marktplaats-regel is best makkelijk vol te houden als je kindje nog geeneens een half jaar is ja. Maar wat als opa/oma/neef/buurvrouw je oudere kindje iets geeft zonder dat eerst met jou te overleggen? Ja sorry schat ik begrijp dat je helemaal weg bent van je nieuwe pop, maar je hebt al zoveel, mama zet het even op marktplaats![]()
Mijn vader vertelde laatst dat hij nog steeds een jeugdherinnering had dat ie van zijn zojuist gekregen schaarse sinterklaascadeautjes 1 dingetje moest uitkiezen om weg te geven aan de zielige kindjes. Die man is bijna 60 en dat weet ie nu nog! Laat mij mijn kind dan maar lekker "verwennen" en daarnaast leren dat speelgoed niet zomaar uit de lucht komt vallen.
Dat vind ik maar vreemd. Dat zou ik nooit doen. Vind het ook niet kunnen. Als mijn kinderen cadeau's krijgen mogen ze het houden. Dat kan je toch niet gaan afpakken en verkopen?quote:Op woensdag 16 december 2009 20:14 schreef Takkembah het volgende:
Ook gaan we het duidelijk maken aan de cadeaugevers dat overtollig cadeaumateriaal op Marktplaats komt te staan (zoals sly aangaf).
De witte versie valt nog mee, maar die kast met bakken is zooo praktisch en de kids kunnen er zelf goed mee overweg, ik zou nooit meer zonder willen. Al staat hij wel op de slaapkamer en niet in de woonkamer in het zichtquote:Op woensdag 16 december 2009 16:36 schreef DaviniaHR het volgende:
trofast vinden we allebei afzichtelijk
Ik zeg toch ook niet dat alles ongezien weggaat? Ik bedoel met overtollig, datgene waarmee niet tot nauwelijks mee wordt gespeeld. Als je kritisch kijkt, is dat echt wel redelijk wat. Onzin om dat te bewaren.quote:Op woensdag 16 december 2009 21:27 schreef willempjewever het volgende:
[..]
Dat vind ik maar vreemd. Dat zou ik nooit doen. Vind het ook niet kunnen. Als mijn kinderen cadeau's krijgen mogen ze het houden. Dat kan je toch niet gaan afpakken en verkopen?
Ze krijgen hier ook weleens troep van de Action wat snel kapot is en dan gaat het weg en soms hoop ik wel dat een stomme grote auto een keer kapot gaat, maar ik zou het nooit verkopen als mijn kinderen er niet mee uitgespeeld zijn.
[..]
Wij hebben geen boven. Wij wonen op ca 90 m2, hebben een grote slaapkamer voor onszelf en een kleine slaapkamer voor onze dochter. We wonen ruim genoeg, hoor, maar niet ruim genoeg om bergen speelgoed te hebben en ook nog eens een hoop op te bergen tot ze er wel mee kan/wil spelen. Als wij dus luid en duidelijk vragen om daar rekening mee te houden en bovendien wensen kenbaar maken voor kadootjes die wel kunnen met een verjaardag, dan verwacht ik dat men daar naar luistert. Doet men dat niet, dan mag men als Senna wat groter is, zelf uitleggen waarom ze een kadootje hebben gegeven dat ze weer mee terug moeten nemen.quote:Op woensdag 16 december 2009 21:27 schreef willempjewever het volgende:
Dat vind ik maar vreemd. Dat zou ik nooit doen. Vind het ook niet kunnen. Als mijn kinderen cadeau's krijgen mogen ze het houden. Dat kan je toch niet gaan afpakken en verkopen?
Ze krijgen hier ook weleens troep van de Action wat snel kapot is en dan gaat het weg en soms hoop ik wel dat een stomme grote auto een keer kapot gaat, maar ik zou het nooit verkopen als mijn kinderen er niet mee uitgespeeld zijn.
En een maximum aan speelgoed heb ik ook niet, ik moet er niet aan denken. Ik bouw wel een kast boven als er te weinig ruimte is. Als ze ergens niet mee spelen berg ik het trouwens boven wel op.
Dat ga je toch niet over de rug van je eigen kind uitvechtenquote:Op woensdag 16 december 2009 23:16 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wij hebben geen boven. Wij wonen op ca 90 m2, hebben een grote slaapkamer voor onszelf en een kleine slaapkamer voor onze dochter. We wonen ruim genoeg, hoor, maar niet ruim genoeg om bergen speelgoed te hebben en ook nog eens een hoop op te bergen tot ze er wel mee kan/wil spelen. Als wij dus luid en duidelijk vragen om daar rekening mee te houden en bovendien wensen kenbaar maken voor kadootjes die wel kunnen met een verjaardag, dan verwacht ik dat men daar naar luistert. Doet men dat niet, dan mag men als Senna wat groter is, zelf uitleggen waarom ze een kadootje hebben gegeven dat ze weer mee terug moeten nemen.
Kom nou, het is ons huis, onze opvoeding, onze wensen voor ons kind, en ik verwacht dat men niet zomaar zijn eigen zin doet.
Dat deed ik eerst ook, maar nu is het een kwartier voor het naar bed gaan pas opruimtijd. Dat werkt wat beter in de praktijk, anders gaan gelijk na het eten weer alle bakken op de kop en is de chaos groter dan voor het eten...quote:Op donderdag 17 december 2009 14:35 schreef Books het volgende:
Hier ligt beneden altijd wel wat over de vloer en net voordat we aan het avondeten gaan ruimen we het eerst op.
Meneer duwde gisteren mijn vrouw van de bank en zei een paar keer: weg mama, de bank was nodig om met auto's op te spelen en neer te stallen. Nu de kerstboom er staat kan dat niet meer zo goed op de vensterbank, dus nu mogen mama en papa niet meer op de bank zittenquote:Op donderdag 17 december 2009 14:28 schreef De_Taartjesfee het volgende:
Als ik mijn dochter haar gang laat gaan staan de banken ineens in haar slaapkamer en haar ledikant in de woonkamer![]()
Het meeste hangt aan de muren en op de deur... maar of dat praktisch is?quote:Op dinsdag 30 maart 2010 21:05 schreef mrien het volgende:
Inmiddels komen er steeds meer knutsel/kleur/plak/etc dingen bij voor madame, erg leuk allemaal, maar hoe ruimen jullie dat op?
Eigenlijk ben ik op zoek naar een handig opbergsysteem dat ik nu alvast in werking kan gaan stellen voor ik overal wat heb liggen(denk aan papier, potloden, stickers, wasco, kleurboeken etc)
Ik ben benieuwd
oooohquote:Op woensdag 31 maart 2010 10:15 schreef trui het volgende:
wij hebben deze kast in de gang staan voor de spelletjes & knutselspullen. en die puilt ook alweer uit.
verder voor de tekeningen en werkjes van school voor allebei zo'n grote opbergdoos van de ikea (A3-formaat 'schoenendoos').
Dat is wel een idee. Dan bewaar ik de bijzondere en van de minder bijzondere kan ik dan een plakboek maken. Nu zijn de tekeningen nog klein, maar ik heb ook al paashazen met bakjes met stro enzo en ik zou niet weten waar ik dat zou moeten laten.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 23:07 schreef Stiemie het volgende:
Willempjewever ik hoorde eens van iemand de tip om van alle knutsels en tekeningen een foto te maken en daar dan een fotoboek mee vol te maken. Zo kan je er mooi doorheen bladeren en ook de vorderingen enzo zien. En het origineel kan dan na een tijdje weg
Ik zag ze toevallig vanmiddag liggen en wilde dat nog als tip gevenquote:Op woensdag 31 maart 2010 13:31 schreef XXXKarinXXX het volgende:
Bij de kruidvat hadden ze laatst van die bewaarmappen voor tekeningen, op a3 formaat. Daar mik ik alle tekeningen in die het bewaren waard zijn.
Je zou t op Fok! kunnen plaatsen?quote:Op woensdag 31 maart 2010 14:36 schreef k_i_m het volgende:
Ik heb een andere oplossing voor het overtollig speelgoed (kratten met babyspeelgoed/lapjes/rammeldingen) bedacht en dat is gewoon weg doen. Je krijgt af en toe wel eens zo'n plastic zak voor je oude kleren, dat zouden ze ook eens voor speelgoed moeten doen.
Waar zou ik nou het beste mijn spullen kwijt kunnen/doneren?
De voedselbank!quote:Op woensdag 31 maart 2010 14:36 schreef k_i_m het volgende:
Ik heb een andere oplossing voor het overtollig speelgoed (kratten met babyspeelgoed/lapjes/rammeldingen) bedacht en dat is gewoon weg doen. Je krijgt af en toe wel eens zo'n plastic zak voor je oude kleren, dat zouden ze ook eens voor speelgoed moeten doen.
Mja, maar ik moet in het beste geval nog 1 keer verhuizen, en in het slechtste geval nog twee keer. En in die tijd komt er geen kind, maar moet het wel mee.quote:Op woensdag 31 maart 2010 14:38 schreef Stiemie het volgende:
Ah voor dat babyspeelgoed had ik ook een oplossing bedacht: gewoon een nieuwe dochter erbij gemaakt
kringloopwinkel!quote:Op woensdag 31 maart 2010 14:36 schreef k_i_m het volgende:
ik had een collega, haar man deed vrijwilligerswerk bij de voedselbank. Ik heb er destijds een hoop zooi naartoe laten gaan, mensen waren helemaal gelukkig!quote:Op woensdag 31 maart 2010 14:52 schreef k_i_m het volgende:
Voedselbank zou ik eens op moeten zoeken. Kringloopwinkel vind ik zonde, tussen de ouwe bende. Ik maak er liever echt iemand gelukkig mee, maar al mijn vrienden zijn al uit de babies ondertussen.
Mijn vader heeft laatst ook wat van mijn spullen weggedaan naar de kringloopwinkel en die mensen waren er ook helemaal happy mee. Juist nu in de crisis is speelgoed daar ook erg welkomquote:Op woensdag 31 maart 2010 14:52 schreef k_i_m het volgende:
Voedselbank zou ik eens op moeten zoeken. Kringloopwinkel vind ik zonde, tussen de ouwe bende. Ik maak er liever echt iemand gelukkig mee, maar al mijn vrienden zijn al uit de babies ondertussen.
Ik breng nog wel eens wat naar het kdv waar Saskia op gezeten heeftquote:Op woensdag 31 maart 2010 14:36 schreef k_i_m het volgende:
Ik breng oud speelgoed meestal naar de winkel van het leger des heils. Met de opbrengst worden mensen geholpen die wel echt voedsel nodig hebben en niet uitkeringstrekkers die teveel schulden gemaakt hebben, maar ondertussen nog wel in een mooi huis met auto hebben en lekker eten ophalen bij de voedselbank.quote:Op woensdag 31 maart 2010 14:53 schreef Vicky het volgende:
ik had een collega, haar man deed vrijwilligerswerk bij de voedselbank. Ik heb er destijds een hoop zooi naartoe laten gaan, mensen waren helemaal gelukkig!
dat kastje heeft cato ook op haar kamer maar ik vind dat er niet zo veel in past...quote:Op woensdag 31 maart 2010 15:36 schreef nikky het volgende:
Ik heb beneden een kastje staan van de praxis met van die gekleurde bakken. Ik heb de pootjes er alleen niet ondergezet. Niet mooi en wat als ze eraan gaat trekken...
Hier ook Trofast!quote:Op woensdag 31 maart 2010 08:35 schreef Suzanna het volgende:
Wij hebben het Trofast-systeem van de Ikea, en daar kun je bakken met bijv. kleurboeken, kleurpotloden etc. uithalen en op tafel zetten. Zo is het heel makkelijk opgeruimd, ik vind het ideaal.
Hier zit bijna al haar speelgoed in. Voor nu werkt het nog, maar voor hoelang? ;-)quote:Op woensdag 31 maart 2010 17:08 schreef trui het volgende:
[..]
dat kastje heeft cato ook op haar kamer maar ik vind dat er niet zo veel in past...
Wij hebben twee van dat soort kastjes. Er past heel veel in als je maar blijft proppen. Het nadeel is wel dat de helft van de leuke gekleurde bakjes helemaal kapotgescheurd zijn door het proppen.quote:Op woensdag 31 maart 2010 17:08 schreef trui het volgende:
[..]
dat kastje heeft cato ook op haar kamer maar ik vind dat er niet zo veel in past...
quote:Op zaterdag 3 april 2010 01:25 schreef trui het volgende:
nou ja, misschien is 't bij ons meer het probleem dat Cato alles er voortdurend weer uithaalt en nooit iets terugstopt. de leuke ordening die ik bedacht had is dus heel snel weer compleet zoek.
Ik kan me uitstekend voorstellen dat je met goede bedoelingen begint en het al gauw uit de hand loopt. Zo gaan de meeste mensen ook met hun eigen spullen om: eens in de zoveel tijd wordt er een systeem bedacht en wordt alles opgeruimd, maar al gauw overheerst de chaos. Wij zijn erg van de opbergdozen, labels, overzichtelijkheid, weggooien wat je niet meer gebruikt en voortdurend zoeken naar een nieuw optimum. De kinderzooi zal daar geen uitzondering op vormen.quote:Op zaterdag 3 april 2010 08:44 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]Zou hadden wij ooit een 'auto' bak en een 'poppen' bak en een 'thomas de trein' bak.... En nu hebben we 10 bakken met kolerezooi.
Maar je kinderen wel.....quote:Op zaterdag 3 april 2010 09:01 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik kan me uitstekend voorstellen dat je met goede bedoelingen begint en het al gauw uit de hand loopt. Zo gaan de meeste mensen ook met hun eigen spullen om: eens in de zoveel tijd wordt er een systeem bedacht en wordt alles opgeruimd, maar al gauw overheerst de chaos. Wij zijn erg van de opbergdozen, labels, overzichtelijkheid, weggooien wat je niet meer gebruikt en voortdurend zoeken naar een nieuw optimum. De kinderzooi zal daar geen uitzondering op vormen.
Ja bij al die ouders in dit topic waarbij de opbergstructuur opbergmeuk wordt natuurlijk niet....quote:Op zaterdag 3 april 2010 09:15 schreef Claudia_x het volgende:
Als ze wat ouder worden wel, maar opruimen hoort er gewoon bij.
Let maar niet op mij hoor, ik lurk, maar dit vond ik toch zo zielig klinken.quote:Op zaterdag 3 april 2010 08:04 schreef Claudia_x het volgende:
Als Ivan wakker is halen we daar één ding uit waar hij mee kan spelen.
*knip*
. Als het speeltijd is mag hij iets kiezen uit de kist en meenemen naar de woonkamer. Als hij klaar is met spelen mag hij dat terugdoen in de kist.
*knip*
Ik vind het niet zo nodig om een stop op speelgoed te zetten. Ik geloof zelf meer in speeltjes kiezen en rouleren.
Ja dat wel.quote:
Dit soort reacties komen altijd in topics die gaan over regels en gewoontes. Als het bijvoorbeeld gaat over de tafel opruimen na het eten dan zegt de één dat de kinderen dat alleen hoeven te doen als ze dat zelf willen en de ander stelt dat het erbij hoort en zo gewoon is thuis dat de kinderen er niet eens bij nadenken. Het is maar net wat je thuis gewend bent, lijkt me. Wij zijn erg georganiseerd en dat is voor ons heel gewoon. Een ander zou misschien iebel worden van zoveel structuur.quote:Op zaterdag 3 april 2010 09:20 schreef KingOfMars het volgende:
Naieviteit is okay zullen we maar denken.
Wij hebben al het speelgoed in de woonkamer. Dus daar staat sowieso van 3 leeftijden speelgoed bij elkaar. Alleen Saskia heeft tegenwoordig grote playmobil spullen op d'r kamer staan. Wat kapot is gaat weg, waar echt niet meer mee gespeeld wordt gaat weg. En verder wordt overal meegespeeld. Meestal tegelijk. Kinderen moeten zelf opruimen. Maar die snappen alfabetisch categoriseren niet, dus mikken ze alles bij elkaar tot er een kop op de bakken zitquote:Op zaterdag 3 april 2010 09:25 schreef trui het volgende:
bij zoonlief gaat 't nog best redelijk, die heeft inderdaad aparte bakken voor treinen+spoorbaan, lego, play-mobil, bob-de-bouwer, cars, en alles gaat er doorgaans netjes weer in terug. maar dochter heeft vooral heeeeel veeeel knuffels en popjes. en die hebben stuk voor stuk betekenis voor haar, ik kan er nauwelijks wat van wegdoen. dus ik orden die bakken dan maar naar diersoort of merk. barbies, paardjes, beertjes, vogels, leeuwtjes, little petshop, winnie-de-pooh&consorten, poppenkleertjes, etc. etc. daar heeft dochterlief echter maling aan. alles moet er uit en liefst bij haar in bed. en dan heeft ze nog een stuk of 4 poppenhuizen die ze het liefst allemaal tegelijk in haar kamer opgesteld heeft. (ik verplaats vaak een boel naar de zolder, maar met was opruimen gaat ze graag mee en pikt ze er altijd wel weer wat dingetjes uit die ECHT mee naar beneden / haar kamer moeten.
luxeprobleem, maar toch.
Het gaat erom dat structuur iets van volwassenen is. Voor de ontwikkeling van kinderen is ongestructureerd over veel verschillende soorten speelgoed kunnen beschikken juist erg goed voor de ontwikkeling. 1 stukje speelgoed hebben en pas na dat opgeruimd te hebben een ander stukje speelgoed pakken vind ik nogal.... beperkend.quote:Op zaterdag 3 april 2010 09:28 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dit soort reacties komen altijd in topics die gaan over regels en gewoontes. Als het bijvoorbeeld gaat over de tafel opruimen na het eten dan zegt de één dat de kinderen dat alleen hoeven te doen als ze dat zelf willen en de ander stelt dat het erbij hoort en zo gewoon is thuis dat de kinderen er niet eens bij nadenken. Het is maar net wat je thuis gewend bent, lijkt me. Wij zijn erg georganiseerd en dat is voor ons heel gewoon. Een ander zou misschien iebel worden van zoveel structuur.
Onze werkkamer, geen klinisch lege ruimte maar gewoon georganiseerd:
[ afbeelding ]
Ik ben er dan ook van overtuigd dat het de taak van ons als ouders is om zijn omgeving te structureren. Bombarderen met speelgoed lijkt me juist zielig. Ik leer hem liever zijn aandacht langer bij één ding of een paar dingen te houden dan van speeltje naar speeltje te hoppen.quote:Op zaterdag 3 april 2010 09:30 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Het gaat erom dat structuur iets van volwassenen is. Voor de ontwikkeling van kinderen is ongestructureerd over veel verschillende soorten speelgoed kunnen beschikken juist erg goed voor de ontwikkeling. 1 stukje speelgoed hebben en pas na dat opgeruimd te hebben een ander stukje speelgoed pakken vind ik nogal.... beperkend.
Weet je wat nu het leuke is? Kinderen brengen zich dat zelf bij! Werkelijk! Net als lopen. Op een gegeven moment hebben ze voor bepaald speelgoed voorkeur. Helemaal zelf bedacht in plaats van door de ouders bepaald.quote:Op zaterdag 3 april 2010 09:37 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik ben er dan ook van overtuigd dat het de taak van ons als ouders is om zijn omgeving te structureren. Bombarderen met speelgoed lijkt me juist zielig. Ik leer hem liever zijn aandacht langer bij één ding of een paar dingen te houden dan van speeltje naar speeltje te hoppen.
Ja, mijn kinderen kunnen uren zoet zijn met thomas de trein, terwijl de barbies er ook gewoon op grijphoogte liggen.quote:Bij ons thuis ging dat vroeger precies zo. We speelden bijvoorbeeld ofwel met de parkeergarage en autootjes, ofwel met lego, met een bak wasknijpers en autootjes, met de racebaan, met een paar barbies, met een poppenwagen, et cetera. Maar altijd één of een paar dingen tegelijkertijd. Ik kon ook uren zoet zijn met een poppenhoofd bedoeld om make-up op aan te brengen.
quote:Op zaterdag 3 april 2010 09:28 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Onze werkkamer, geen klinisch lege ruimte maar gewoon georganiseerd:
[ afbeelding ]
Achja, ik geloof heilig in het volgen van goede voorbeelden. Het begint al met de box. Kijk maar hoe vol/leeg die is en je weet precies wat voor ouder je voor je hebt!quote:Op zaterdag 3 april 2010 09:39 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Weet je wat nu het leuke is? Kinderen brengen zich dat zelf bij! Werkelijk! Net als lopen. Op een gegeven moment hebben ze voor bepaald speelgoed voorkeur. Helemaal zelf bedacht in plaats van door de ouders bepaald.
Hij mag zelf kiezen waar hij mee speelt. Ik denk dat dat 'onafhankelijk van geslacht' aanbieden leuk bedacht is maar in de praktijk niet zo werkt. Ik had vroeger een tractor, maar ik zou voor m'n zoon niet gauw een pop kopen tenzij hij er zelf om vraagt. Dat zit er toch ingebakken.quote:Want ga je dan ook bepalen waar jongens en meisjes mee moeten spelen, of biedt je onafhankelijk van geslacht alles aan?
Hmm, dat had ik niet verwacht, dit antwoord.quote:Op zaterdag 3 april 2010 09:50 schreef Claudia_x het volgende:
Hij mag zelf kiezen waar hij mee speelt. Ik denk dat dat 'onafhankelijk van geslacht' aanbieden leuk bedacht is maar in de praktijk niet zo werkt. Ik had vroeger een tractor, maar ik zou voor m'n zoon niet gauw een pop kopen tenzij hij er zelf om vraagt. Dat zit er toch ingebakken.
Ow ja? nou hoe zou je dat classificeren dan?quote:Op zaterdag 3 april 2010 09:50 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Achja, ik geloof heilig in het volgen van goede voorbeelden. Het begint al met de box. Kijk maar hoe vol/leeg die is en je weet precies wat voor ouder je voor je hebt!
Dus beperk je hem in zijn ontwikkeling.quote:Hij mag zelf kiezen waar hij mee speelt. Ik denk dat dat 'onafhankelijk van geslacht' aanbieden leuk bedacht is maar in de praktijk niet zo werkt. Ik had vroeger een tractor, maar ik zou voor m'n zoon niet gauw een pop kopen tenzij hij er zelf om vraagt. Dat zit er toch ingebakken.
Het grappige is dat je daar helemaal geen voor- of tegenstander van hoeft te zijn, dat gebeurt gewoon vanzelf.quote:Op zaterdag 3 april 2010 09:44 schreef oeke het volgende:
Daarnaast ben ik voorstander van associatief spelen, spelen met speelgoed op een andere manier dan waar het specifiek voor gemaakt is.
Barbies in de parkeergarage bv.
Zodat de fantasie gestimuleerd wordt. Dat vind ikzelf erg belangrijk, gekke combinaties kunnen maken en vrij kunnen spelen.
Dat deden wij ook, bijvoorbeeld My little pony met lego en autootjes met wasknijpers. We speelden ook met dingen die er niet waren, bijvoorbeeld een denkbeeldige winkel of een denkbeeldige school (al had ik wel een heel tof schoolbord).quote:Op zaterdag 3 april 2010 09:44 schreef oeke het volgende:
Dat vind ikzelf erg belangrijk, gekke combinaties kunnen maken en vrij kunnen spelen.
Nee, onbeperkt is ook niet mogelijk natuurlijk, maar laten we het dan op een gigantische hoeveelheid houdenquote:Op zaterdag 3 april 2010 09:56 schreef debuurvrouw het volgende:
Maar onbeperkt: da's toch niet mogelijk??
ik heb wel gemerkt dat een paar dingen wat bij elkaar hoort wel het leukste is. Zoals nu jongste kreeg het drakenkasteel van Playmobil (van marktplaats) En van ons een draak en een aanvalsding er bij. Toen van de opa's en oma's aanvullende dozen. Ja, dán spelen ze er mee. Vroeger, dus baby-peuter tijd deed ik nog wel dingen weg, maar nu helemaal niet meer. Nu is er ook véél minder maar evengoed nog wel variatie (Transformers, Lego, Playmobil, auto's en een Brüdercollectie inmiddels op zolder)
het gebeurt me wel vaker dat ik het niet helemaal met je eens ben, volgens mij zijn onze levensinstellingen best verschillend maar dat vind ik vaak wel interessant. Je formuleert je gedachten goed, en je posts zijn altijd erg boeiend om te lezen.quote:Op zaterdag 3 april 2010 09:50 schreef Claudia_x het volgende:
Achja, ik geloof heilig in het volgen van goede voorbeelden. Het begint al met de box. Kijk maar hoe vol/leeg die is en je weet precies wat voor ouder je voor je hebt!
Maar hier spreek je jezelf dus tegen, je wil 1 ding aanbieden en meer niet, dus of de garage of de opmaakpop.quote:Op zaterdag 3 april 2010 09:57 schreef Claudia_x het volgende:
Dat deden wij ook, bijvoorbeeld My little pony met lego en autootjes met wasknijpers. We speelden ook met dingen die er niet waren, bijvoorbeeld een denkbeeldige winkel of een denkbeeldige school (al had ik wel een heel tof schoolbord).
Ik was me er trouwens niet eens zo bewust van dat ik een bepaalde opvoedmethode hanteerde tot ik het hier opschreef. Het gaat gewoon vanzelf.
De 'ach, laat dat kind toch lekker'-ouder. Dikke kans dat er ook speelgoed in bed ligt.quote:Op zaterdag 3 april 2010 09:56 schreef Swetsenegger het volgende:
Ow ja? nou hoe zou je dat classificeren dan?
Jouw kinderen hebben toch ook niet al het speelgoed dat maar verkrijgbaar is? Met een selectie aan speelgoed komt het met die ontwikkeling ook wel goed, hoor.quote:Dus beperk je hem in zijn ontwikkeling.
Nou bij mij ligt bv géén speelgoed in bed. Dus het lijkt me dat die arbitraire grens niet echt bestaat.quote:Op zaterdag 3 april 2010 10:04 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
De 'ach, laat dat kind toch lekker'-ouder. Dikke kans dat er ook speelgoed in bed ligt.
Maar niet geslacht bepaald. Ook niet toen ik alleen een dochter had, had ze de mogelijkheid om met autootjes te spelen. Jij stelt dat je je zoon zeker geen pop zal geven mits hij er om vraagt. Dan is hij zeker al 2 en een half. Hoe je het ook wendt of keert, dat is een duidelijke beperking.quote:Jouw kinderen hebben toch ook niet al het speelgoed dat maar verkrijgbaar is? Met een selectie aan speelgoed komt het met die ontwikkeling ook wel goed, hoor.
Je gaat er maar vanuit dat kinderen die veel keuze hebben in speelgoed niet in staat zouden zijn om geconcentreerd met 1 ding bezig te zijn. Dat is absoluut niet waar. Daarnaast heeft het aanbieden van veel variëteit in speelgoed natuurlijk niets te maken of je als ouders samen met het kind speelactiviteiten onderneemt om 'het goede voorbeeld' te geven. Er wordt hier wat geknutseld.quote:Het is maar net hoe je er tegenaan kijkt. Het is niet: je mag niet de hele kist leegplunderen. Maar: je mag zelf een paar speeltjes pakken. Maar volgens mij gaat dat niet zo expliciet. Als hij bijvoorbeeld ouder is gaan we samen kleien of kleuren. Daarmee geef je vanzelf het goede voorbeeld van langer bezig zijn met één ding.
Hij mag van mij best met een paar dingen spelen, maar niet te veel. Ik vind dat niks, een kind dat even bezig is met speeltje A, afgeleid is door speeltje B, daar al gauw mee verder gaat maar dat ook weer laat liggen, dan weer gaat naar speeltje C en zo verder gaat met de rest van het alfabet. Ik heb het schrikbeeld voor me van een vandaaltje dat verveeld het huis door stormt.quote:Op zaterdag 3 april 2010 10:04 schreef oeke het volgende:
Maar hier spreek je jezelf dus tegen, je wil 1 ding aanbieden en meer niet, dus of de garage of de opmaakpop.
Of juist gedurende het spelen met het halve alfabet ineens bedenkt dat het ook wel leuk is als hij G nou eens daar neerzet en als hij dan A ernaast legt en met J erboven vliegt, dan is het net alsof hij....... (fill in the blanks). En die fantasieen en spelletjes en verhalen die verzinnen kinderen niet als ze voor de speelgoedkist staan en een paar dingen kiezen om nu mee te spelen. DAt verzinnen ze juist spelend van het een naar het ander, om vervolgens eens at te combineren en uiteindelijk een geweldig verhaal te hebben.quote:Op zaterdag 3 april 2010 10:11 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Hij mag van mij best met een paar dingen spelen, maar niet te veel. Ik vind dat niks, een kind dat even bezig is met speeltje A, afgeleid is door speeltje B, daar al gauw mee verder gaat maar dat ook weer laat liggen, dan weer gaat naar speeltje C en zo verder gaat met de rest van het alfabet. Ik heb het schrikbeeld voor me van een vandaaltje dat verveeld het huis door stormt.
Waarom zou veel variëteit in speelgoed leiden tot vervelingquote:Op zaterdag 3 april 2010 10:11 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Hij mag van mij best met een paar dingen spelen, maar niet te veel. Ik vind dat niks, een kind dat even bezig is met speeltje A, afgeleid is door speeltje B, daar al gauw mee verder gaat maar dat ook weer laat liggen, dan weer gaat naar speeltje C en zo verder gaat met de rest van het alfabet. Ik heb het schrikbeeld voor me van een vandaaltje dat verveeld het huis door stormt.
Dan is het maar hopen dat hij een zusje krijgt.quote:Op zaterdag 3 april 2010 10:10 schreef Swetsenegger het volgende:
Maar niet geslacht bepaald. Ook niet toen ik alleen een dochter had, had ze de mogelijkheid om met autootjes te spelen. Jij stelt dat je je zoon zeker geen pop zal geven mits hij er om vraagt. Dan is hij zeker al 2 en een half. Hoe je het ook wendt of keert, dat is een duidelijke beperking.
Nou, ik ga er vanuit dat er een wisselwerking is tussen hetgeen van binnenuit (exploratiedrift) en buitenaf (aanbod en structuur) komt. De ontwikkeling van een kind is van beide afhankelijk. Je zei het zelf al: structuur is iets van volwassenen.quote:Je gaat er maar vanuit dat kinderen die veel keuze hebben in speelgoed niet in staat zouden zijn om geconcentreerd met 1 ding bezig te zijn. Dat is absoluut niet waar.
Dank je.quote:Op zaterdag 3 april 2010 10:11 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
quote:Op zaterdag 3 april 2010 10:17 schreef livelink het volgende:
En bovendien is er volgens mij geen verband tussen de hoeveelheid speelgoed dat je aanbiedt en verveling.
Kinderen kunnen de ene dag heel geconcentreerd spelen met wat voorhanden is (veel of weinig) en de volgende dag vervelen ze zich ongans. Het is overigens ook helemaal niet slecht voor kinderen om zich te vervelen, het is wel lastig voor de ouders, dat wel.
Oh, je hebt volkomen gelijk! Het raakt wat ondergesneeuwd in mijn relaas dat ik het juist leuk vind om te zien hoe anderen het anders doen. Maar ik zou ook niet zomaar alles over willen nemen. Als er hier bijvoorbeeld op het behang gekliederd wordt vind ik dat niet creatief maar gewoon niet leuk. Bij ons thuis gaat het er op een bepaalde manier aan toe en dat is voor Ivan 'het goede voorbeeld'. Bij mij mag hij wel weer op de bank springen en dat mag hij bij anderen thuis niet zomaar (tenzij zij dat goed vinden). Zo leert er dat bij andere mensen andere regels gelden en er een ander 'goed voorbeeld' is.quote:Op zaterdag 3 april 2010 10:02 schreef oeke het volgende:
Deze opmerking vind ik echter wel jammer, omdat je het over goede voorbeelden hebt. Welk goed voorbeeld? Volgens wie?
Mijn ideeen over een creatief en avontuurlijk leven zijn anders dan je jouwe, maar daarom niet minder of slechter. Ik vind het zelf juist belangrijk dat er een grote diversiteit is.
Ik heb erover gedacht om theeservies te kopen voor mijn neefje dat 1 jaar oud werd. Ik heb er maar vanaf gezien omdat ik zijn ouders dat niet 'op wilde leggen'. Dikke kans dat Ivan een theeserviesje krijgt. Ik was dol op mijn theeservies en heb vele uren doorgebracht met theeleuten met mijn imaginaire vrinden.quote:En Ko heeft al een pop! En krijgt waarschijnlijk ook een keukentje of een theeservies.
Wat klinkt je star en veroordelend.quote:Op zaterdag 3 april 2010 10:04 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
De 'ach, laat dat kind toch lekker'-ouder. Dikke kans dat er ook speelgoed in bed ligt.
Ik zei altijd, ik laat alles staan en ze leert maar dat ze er vanaf moet blijven.... daar ben ik echt reuzesnel van teruggekomen. Er staat hier dus niks meer voor het grijpen waarvan ik niet wil dat het kapot gaat.quote:Op zaterdag 3 april 2010 10:15 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Waarom zou veel variëteit in speelgoed leiden tot vervelingSterker nog, zeker jonge kinderen verliezen toch snel hun belangstelling. Dat heeft niets met het aanbod te maken, maar simpelweg met ontwikkeling. De hoeveelheid prikkels die zo'n kind ontvangt zijn sowieso groot en alles moet onderzocht worden. Je hebt bv dikke kans dat die prachtige ordners op je onderste plank er dagelijks vanaf getrokken gaan worden als je kind kan kruipen.
Vet!quote:Op zaterdag 3 april 2010 10:25 schreef Moonah het volgende:
Zelfs zo erg dat de bak met autootjes echt niet bovenop de bak met duplo mag staan, dat móet andersom.
Ze mag van mij alles door elkaar gebruiken als dat kan, maar het nut van een vloerpuzzel half afgemaakt middenin de kamer laten liggen en dan zelf gaan kleuren of een ketting rijgen tsja dat heeft geen zin. Dan dus eerst de puzzel opruimen. Poppetjes, duplo en autootjes mag ze van mij gewoon allemaal door elkaar gebruiken en pas 's avonds opruimen, maar zaken die ze aan tafel moet doen wegens schade aan de omgeving (verven, kleuren etc) en gevaarlijke kleine onderdeeltjes (ketting rijgen) mag gewoon niet alleen en dan eerst de rest opruimen.quote:Op zaterdag 3 april 2010 09:56 schreef livelink het volgende:
De enige voorwaarde is dat het er is en dat ze het mogen pakken. Ik kan me nooit iets voorstellen bij de regel dat er iets moet worden opgeruimd voor het volgende speelgoed mag worden gepakt. Aan het eind van de dag ruimen we gewoon alles op. En net als bij Swets staat al ons speelgoed in de woonkamer. Ik vind het zelf veel te gezellig dat de kinderen beneden spelen en dat ik mee kan genieten van hun spel.
omg ik las placentaquote:Op zaterdag 3 april 2010 10:29 schreef amaranta het volgende:
[..]
Vet!
Zoiets vind ik zo gaaf, als dat helemaal uit een kind komt.
hier moet de placemat ondersteboven liggen![]()
Fijn om te horen, ik vond het nogal veroordelend klinken.quote:Op zaterdag 3 april 2010 10:24 schreef Claudia_x het volgende:
Oh, je hebt volkomen gelijk! Het raakt wat ondergesneeuwd in mijn relaas dat ik het juist leuk vind om te zien hoe anderen het anders doen. Maar ik zou ook niet zomaar alles over willen nemen. Als er hier bijvoorbeeld op het behang gekliederd wordt vind ik dat niet creatief maar gewoon niet leuk. Bij ons thuis gaat het er op een bepaalde manier aan toe en dat is voor Ivan 'het goede voorbeeld'. Bij mij mag hij wel weer op de bank springen en dat mag hij bij anderen thuis niet zomaar (tenzij zij dat goed vinden). Zo leert er dat bij andere mensen andere regels gelden en er een ander 'goed voorbeeld' is.
Tja, de discussie werd aangezwengeld doordat iemand mijn manier van opvoeden 'zielig' noemde. Laten we wel wezen: we hebben allemaal onze eigen ideeën over hoe ons kind groot te brengen en als we alle andere ideeën net zo goed vonden zouden we dat onderscheid überhaupt niet maken.quote:Op zaterdag 3 april 2010 12:22 schreef oeke het volgende:
[..]
Fijn om te horen, ik vond het nogal veroordelend klinken.![]()
De discussie is inmiddels wel een heel andere kant opgegaan!quote:Op zaterdag 3 april 2010 12:32 schreef Stiemie het volgende:
Tsja ik dacht ook altijd aan verantwoord speelgoed enzo, maar overal waar ze sinterklaas vieren en zomaar krijgen ze vanalles en ik ben er echt niet altijd blij mee. Maar ik merk nu wel dat Linde gewoon soms dingen leuk vindt die ik niet zou kopen dus dan ben ik toch blij dat ze het gekregen heeftEn tsja bij kant en klaar speelgoed met een knopje gebruiken ze geen fantasie, maar het is bv wel weer goed voor de fijne motoriek (knopjes indrukken) of ze leren een liedje meezingen of kleuren benoemen of tellen. Zo is dat speelgoed toch ook weer goed voor ze.
quote:Op zaterdag 3 april 2010 12:44 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Tja, de discussie werd aangezwengeld doordat iemand mijn manier van opvoeden 'zielig' noemde. Laten we wel wezen: we hebben allemaal onze eigen ideeën over hoe ons kind groot te brengen en als we alle andere ideeën net zo goed vonden zouden we dat onderscheid überhaupt niet maken.
Ik vind dat hier bijvoorbeeld erg vaak de nadruk op creativiteit, fantasie en beredeneren vanuit het kind zelf wordt gelegd, terwijl ik structuur en weten dat je niet het middelpunt van het universum bent bijvoorbeeld heel waardevol vind. Daarom zou ik m'n kind ook niet op een montessorischool doen, en daarom mag hij ook niet al het speelgoed pakken dat hij maar wil.
We maken nu bijvoorbeeld onderscheid tussen de twee knuffeltjes die hij in bed heeft en de knuffels waar hij buiten bed mee speelt. Je zou kunnen zeggen: zielig, beperkend, waarom mag hij niet overal de knuffels hebben die hij maar wil? Maar dat is onze manier om hem duidelijk te maken wat slaaptijd en wat speeltijd is. Ik hoop hem daarmee structuur, geborgenheid, veiligheid en voorspelbaarheid bij te brengen.
Ik geloof dat een van de functies van onderwijs juist is om een kind (binnen het redelijke) structuur te bieden. Ik zal er niet dieper op ingaan omdat ik dat in een ander topic over diverse onderwijssystemen al een keer gedaan heb en dat hier niet thuis vind horen, maar ik wil toch even duidelijk maken dat ik niet denk dat montessori-onderwijs een god-syndroom in de hand werkt.quote:Op zaterdag 3 april 2010 14:44 schreef Twinkly het volgende:
Ik heb zelf op een montessorischool gezeten vanaf groep 5 en het idee dat je het middelpunt van de wereld bent past daar helemaal niet bij. Het voelde nog steeds aan als een klas. Ook is het niet zo dat kinderen daar creatiever worden, ze mogen zelf kiezen wanneer ze een taak uitvoeren niet hoe ze de taak uitvoeren. En ik ging dus de hele dag alleen maar leuke dingen doen zoals tekenen, opstellen schrijven, geschiedenis, biologie en toen belandde ik op een middelbare school voor moeilijk lerende kinderen omdat ik zo'n rekenachterstand hadMaar ik vermoed dat dit meer aan de school lag dan aan het type onderwijs.
Xenos heeft ook veel van dat soort sorteerdozenquote:Op zaterdag 3 april 2010 16:35 schreef debuurvrouw het volgende:
Ik zoek kleine plastic ladenkastjes die ik ín een kast kan zetten om de lego op kleur en grootte te kunnen sorteren. En dan zo dat je door de bak kan zien wat er inzit. wij hebben nogal wat Lego.En nu is het zo onoverzichtelijk in allemaal kratten. En dan dus kleine vakjes voor alle technische staafjes en gedoetjes. Wie heeft er een goede tip?
Ik ben al bij Leenbakker/kwantum/weetikwatvoorwinkel geweest. Een soort grote doorzichtige gereedschappskoffer maar dan anders stel ik me voor.![]()
![]()
nou maakt Fisher Price ook wel het betere plastic speelgoed hoor!quote:Op zaterdag 3 april 2010 12:53 schreef Claudia_x het volgende:
Wat mij opvalt aan het plastic speelgoed dat ik zelf zo afschuwelijk vind is dat het vaak best knap in elkaar zit. Het trekt de aandacht, kinderen kunnen er heel zoet mee zijn en het vereist allerlei vaardigheden van ze (bijvoorbeeld drukken, schuiven en trekken). Ik laat m'n moeder dus maar lekker met d'r Fisher Price-gekte.
Nu ik zie hoe leuk ze er weer mee spelen had ik het liever eerder gedaan.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 21:39 schreef livelink het volgende:
Goed gedaan, Buuv![]()
Ik heb ook nog veel ambities op dit punt, maar ik kom maar niet in actie.
Dat ziet er net zo hysterisch uit veel van het plastic speelgoed! Vindt ze vast geweldig.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 15:19 schreef Ssserpente het volgende:
En ik ben van plan om deze nog te kopen. Is ook nog eens gemaakt van rubberbomen die geen latex meer geven. En voor elke boom die ze omkappen, planten ze een nieuwe.
Een jonge hond steekt precies zo in elkaar als een peuter: wat je te dierbaar vindt leg je weg, maar als je alles weglegt leert 'ie het nooit.quote:Op zaterdag 8 mei 2010 19:03 schreef De_Taartjesfee het volgende:![]()
Maar vervelend is het wel. Ik heb helaas geen tips voor je, ik heb geen hond dus ken dat probleem niet
oh ik zag laatst in een tijdschrift een leuke oplossing daarvoor!quote:Op zaterdag 8 mei 2010 18:55 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat ziet er net zo hysterisch uit veel van het plastic speelgoed! Vindt ze vast geweldig.
Wij hebben Ivan naar een grotere kamer verhuisd zodat we er een speelhoek kunnen maken waar hij in de toekomst kan spelen. Zo blijft het merendeel van het speelgoed uit onze woonkamer.
Ik moet alleen nog even bedenken hoe ik het volgende probleem oplos: ik wil dat Ivan in zijn speelhoek zelf bij een deel van zijn speelgoed kan en ik wil er een speelkleed neerleggen. Helaas gaat de hond vaak aan de haal met Ivans speelgoed waardoor we het nu juist hoger wegleggen. Ik weet niet of ik de energie heb om straks Ivan én de hond de hele dag in de gaten te houden. Ik vermoed dat Ivans eerste woordjes "néééé Jimmy!" zullen zijn.
Ik denk dat ik het begrijp! Bijvoorbeeld een smalle Billy 90 graden naar rechts gedraaid? En dan van die manden erin die precies passen (die maken ze speciaal voor de Billy en de Expedit bijvoorbeeld). Da's wel een idee. Ik heb hier nog een laag kastje, maar het lukt me maar niet om daar bakken voor te vinden die goed passen. Misschien ga ik zelf eens iets daarvoor maken, bijvoorbeeld door platen op maat te laten zagen bij de Praxis. En die bakken kan ik dan verven, beplakken met plakplastic of een stofje er omheen nieten of zo. Ik ben zelf dol op zachte dingen, dus dat laatste lijkt me wel leuk (met een beetje vulling tussen bak en stof).quote:Op zaterdag 8 mei 2010 20:14 schreef huuphuup het volgende:
Ik geloof dat het twee Ikea-kasten waren, die waren op hun kant gezet, en daar waren weer kussens opgedaan zodat het bankjes waren zeg maar, en dan in de open kant van de ikeakast, bij de grond dus, zaten bakken die er toevallig precies ingeschoven konden worden. Past precies, geen open toestanden en Ivan kan er zelf bij.
Ja dat bedoel ik!quote:Op zaterdag 8 mei 2010 20:18 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik denk dat ik het begrijp! Bijvoorbeeld een smalle Billy 90 graden naar rechts gedraaid? En dan van die manden erin die precies passen (die maken ze speciaal voor de Billy en de Expedit bijvoorbeeld). Da's wel een idee. Ik heb hier nog een laag kastje, maar het lukt me maar niet om daar bakken voor te vinden die goed passen. Misschien ga ik zelf eens iets daarvoor maken, bijvoorbeeld door platen op maat te laten zagen bij de Praxis. En die bakken kan ik dan verven, beplakken met plakplastic of een stofje er omheen nieten of zo.
Kussens erop gaat hier helaas niet lukken, al zou ik dat met goedkope kussens niet zo'n probleem vinden. Ik zal eens kijken of deLeen Bakker
betaalbare examplaren heeft.
sloeberbuurt hier!quote:Op zaterdag 8 mei 2010 20:27 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ken geen Xenos of Action hier in de buurt. Jij woont volgens mij in een goedkoopwinkelenparadijs.
duidelijk geen benul waarover je het hebtquote:Op zondag 17 juni 2007 13:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
![]()
Kinderen worden veel te veel verwend tegenwoordig. Kinderen leren geen keuzes meer te maken, ze krijgen alles. Als een kind genoeg speelgoed heeft word er mee gespeeld en hoef je het dus ook niet op te bergen.
Die heb ik ook.. handig want de klep kan er helemaal vanaf, voor de vingertjes.quote:Op maandag 2 augustus 2010 20:09 schreef Stiemie het volgende:
Ikea heeft deze
[ afbeelding ]
Wij willen graag zo'n oud klepbankjeMaar daar is pas plaats voor zodra de box de deur uit is
En wij vinden juist dat er zoveel in kan.quote:Op maandag 2 augustus 2010 20:37 schreef mikoxx het volgende:
Dieheb ik wel eens gezien yppy, maar die vind ik zo klein
Oh vanaf wanneer is dat ongeveer?quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 13:44 schreef chacama het volgende:
Hier ook weer bezig. Ben het afgelopen weekend begonnen met de boekenkast (dat ding van IKEA) waar ook van die handige manden in passen. Dus daar alle spelletjes uitgesoteerd en een boel richting rommelmarkt gepland. En nu bezig met de tafel, waar in opbergbakjes van alles verdwijnt wat er niet hoort. Dan door naar het dressoir (ook van Ikea) met van diezelfde handige manden en daarna volgt dat trapvormig ladenkastje van de Ikea met alle knutselspulletjes om door te gaan naar de schoolbank waar heel nodig de stiften van de potloden en krijtjes gescheiden moeten worden om tot slotnaar de schuifbank te gaan waar te veel op staat en te weinig duplo nog inzit omdat zich dat inmiddels op de meest rare plaatsen bevind (oa. slaapkamer van Maud). En dan ben ik klaar voor Fleur d'r verjaardag en mogen er weer dingen bijkomen.....
Gelukkig heeft ze de leeftijd van groot en onzinnig speelgoed gehad.
die is zo kapot als ze erop klimmenquote:Op maandag 2 augustus 2010 20:06 schreef Troel het volgende:
Bij de Gamma hebben ze vaak wel zoiets:
[ afbeelding ]
Oh die is leuk zeg chaca!quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 16:40 schreef chacama het volgende:
Wij hebben ong. zo'n bank voor de duplo
Die lamp is niet breekbaar. Heeft een zware voet en een plastic kap. En ik ben zelf ook helemaal verliefd op mijn vloer. <3quote:Op dinsdag 18 januari 2011 16:15 schreef miss_sly het volgende:
Ik vind jullie vloer zo ontzettend mooiAls we gaan verhuizen, wil ik ook zo'n vloer!
Maar ontopic: ik vind Stuva leuk! Ik weet alleen neit of ik het zelf aan zou durven er zo'n (breekbare?) lamp op te zettenMaar fijn he, zo zonder box en opgeruimd!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |