abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 18:29:02 #1
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_72077048
Ik sta momenteel voor de moeilijke keuze tussen 2 (fijne) basisscholen voor mijn kind. De ene is een Daltonschool, de andere een Jenaplanschool. Nu vraag ik mij ineens af; hebben jullie voor een 'speciaal' soort onderwijs voor je kind gekozen (of ben je dat in de toekomst van plan). En zo ja, waarom?

http://www.dalton.nl/

http://www.vrijescholen.nl/

http://www.jenaplan.nl/

http://www.montessori.nl/

Dit zijn waarschijnlijk de 4 bekendste. Maar er zijn vast nog anderen. Welk type onderwijsvorm kennen jullie nog meer, en wat spreekt jullie daar wel- of juist niet, in aan? Ik zou graag eens wat verschillende meningen en ideeën hierover lezen. Ook ben ik benieuwd in hoeverre je bij het uitzoeken van een school voor je kind rekening houdt met het karakter (of de wensen) van je kind. Of ga je liever voor het gemak van dichtbij bijvoorbeeld? Kortom; hoe belangrijk is het type onderwijs dat je kind krijgt voor jullie?

Bedankt alvast!
pi_72077151
Freinet onderwijs: http://www.freinet.nl/

Ik zelf heb op een Freinet school gezeten, deze vorm van onderwijs komt vrij weinig in Nederland voor. Ik heb het een fijne school gevonden en vond de manier van onderwijs heel prettig .

Heb er niet heel veel verstand van maar volgens mij komt het neer op dat de ervaringen van kinderen min of meer het "begin" zijn van de lesstof.

Ik heb dan wel geen kinderen maar ik denk niet dat ik bij het kiezen van een school echt speciaal rekening zou houden met het karakter van mijn kind. Ik zou het prettiger vinden als de basisschool in de buurt zou liggen ivm het spelen met andere kinderen .
Wel zou ik eventueel rekening houden met de zelfstandigheid van mijn kind, zou het die vorm van onderwijs wel aankunnen.. dus misschien zou ik toch wel rekening houden met het karakter
pi_72077169
Waarom moet je speciaal onderwijs hebben? Is een 'normale' openbare dan wel christelijke school geen optie?
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 18:35:34 #4
105888 renzell
pi_72077182
Oh ja, Freinet. Zie je, die was ik dus inderdaad vergeten. Dank je wel voor je linkje!
pi_72077218
Goed topic, zal de linkjes eens lezen om de verschillen nog eens te zien.
En ik ben ook benieuwd waarom mensen wel of juist niet voor een bepaalde vorm kiezen/gekozen hebben.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 18:41:44 #6
105888 renzell
pi_72077326
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 18:34 schreef geelkuikentje het volgende:
Waarom moet je speciaal onderwijs hebben? Is een 'normale' openbare dan wel christelijke school geen optie?
Voor sommige mensen misschien niet. Voor ons bijvoorbeeld geldt, dat wij allebei (nogal overtuigd) atheïstisch zijn. Wij vinden daarom het idee van een christelijke of katholieke school niet prettig en willen graag dat ons kind naar een school gaat, waar niet 1 bepaalde godsdienst de boventoon voert. Een openbare school zou zeker een optie zijn, maar de verschillende, hierboven genoemde onderwijsmethodes spreken ons stuk voor stuk (tot op zekere hoogte) aan. Aan ons als ouder de taak om die verschillende mogelijkheden te onderzoeken, voor we een keuze maak voor ons kind. Daarom ben ik benieuwd naar de ideeën en bevindingen van andere ouders.
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 18:43:49 #7
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_72077379
Arwen gaat naar de Vrije school.

Waarom:

even stukje over vrijeschoolgedachte:

De leerstof heeft niet alleen betrekking op de cognitieve ontwikkeling, maar ook op de kunstzinnige ontwikkeling, op handvaardigheid en bewegingsontwikkeling. Dit moet het kind stimuleren zich optimaal te ontwikkelen in denken, voelen en handelen: leren met hoofd, hart en handen.

De wijze waarop het leren plaatsvindt, is mede afhankelijk van de leeftijd van het kind. De vrijeschool wil dan ook zoveel mogelijk aansluiten bij de levensfase waarin de kinderen zich op een bepaalde leeftijd bevinden.

Ze kijken ze erg naar wat voor mogelijkheid heeft het kind, en spelen daar net wat meer op in.
Daarbij hebben ze ook vakken zoals eurithmie plantenkunde etc waardoor ze denk ik zich veel meer bewust worden wat de natuur te bieden heeft, zichzelf leren te uiten etc.

Ben meerdere keren naar kijkdagen etc geweest en de hele manier van handelen daar sprak mij erg aan. En sluit denk ik ook heel goed aan bij hoe Arwen als kind is.
Had laatst toevallig tijdens etentje met 2 goede vrienden van me over wat voor school ze ging doen en dus benoemde vrije school en beiden ook wel vonden dat het wel ook echt iets voor haar zou zijn.

Mijn nichtje heeft daar op schoool egzeten en hoewel veel mensen denken dat als ze niet het middelbare onderwijs van de vrijeschool doen ze niet goed kunnen instromen op een normale mavo/havo/vwo heeft zij het zelf ervaren als juist een voorsprong omdat ze al een hoop dingen wist.
Wat ik ook erg fijn vond, toen mijn moeder met mijn 6 jaar opgenomen was heb ik een tijdje bij mijn tante gewoont , en dus ook 2 maandjes bij haar in de klas gezeten.
En de hoofdjuf nog steeds weet wie ik was en mijn nichtje idem.
Arwen is toch wel een kindje wat ivm de voeding etc. gebeuren extra aandacht nodig heeft tijdens het eten ivm de gluten e.d. en ik denk dat ook zij daarin wel net dat beetje extra aandacht kunnen geven ook omdat de klassen kleiner zijn.
( wil niet zeggen dat het op andere scholen ook niet zou kunnen, maar gevoelsmatig bij de rest maakte dat voor mij wel de keuze heel makkelijk.
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_72077422
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 18:41 schreef renzell het volgende:

[..]

Voor sommige mensen misschien niet. Voor ons bijvoorbeeld geldt, dat wij allebei (nogal overtuigd) atheïstisch zijn. Wij vinden daarom het idee van een christelijke of katholieke school niet prettig en willen graag dat ons kind naar een school gaat, waar niet 1 bepaalde godsdienst de boventoon voert. Een openbare school zou zeker een optie zijn, maar de verschillende, hierboven genoemde onderwijsmethodes spreken ons stuk voor stuk (tot op zekere hoogte) aan. Aan ons als ouder de taak om die verschillende mogelijkheden te onderzoeken, voor we een keuze maak voor ons kind. Daarom ben ik benieuwd naar de ideeën en bevindingen van andere ouders.
Dit zou mijn antwoord kunnen zijn!
Enige verschil is dat schaap, ondanks ook overtuigd niet-religieus, geen bezwaar zou hebben tegen een christelijke of katholieke school.
Wel gaat ons beider voorkeur uit naar een van de in d OP genoemde vormen, dus we zitten wel op 1 lijn, gelukkig
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 18:45:50 #9
105888 renzell
pi_72077423
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 18:33 schreef Pannenkoeken het volgende:
Freinet onderwijs: http://www.freinet.nl/

Ik zelf heb op een Freinet school gezeten, deze vorm van onderwijs komt vrij weinig in Nederland voor. Ik heb het een fijne school gevonden en vond de manier van onderwijs heel prettig .

Heb er niet heel veel verstand van maar volgens mij komt het neer op dat de ervaringen van kinderen min of meer het "begin" zijn van de lesstof.

Ik heb dan wel geen kinderen maar ik denk niet dat ik bij het kiezen van een school echt speciaal rekening zou houden met het karakter van mijn kind. Ik zou het prettiger vinden als de basisschool in de buurt zou liggen ivm het spelen met andere kinderen .
Wel zou ik eventueel rekening houden met de zelfstandigheid van mijn kind, zou het die vorm van onderwijs wel aankunnen.. dus misschien zou ik toch wel rekening houden met het karakter

Ha ha, bedankt voor je toevoeging!

Ja, lastig hoor. Ik heb ook ervaren hoe relaxed het is als de school om de hoek zit. Maar voor mijn kind werkt het niet zo goed om altijd maar (letterlijk en figuurlijk) binnen de lijntjes te moeten kleuren. En dat was bij die school helaas wel het geval. Nu we gaan verhuizen naar een andere stad, maak ik van de gelegenheid gebruik om me zo goed mogelijk te oriënteren op de mogelijkheden daar (beide scholen zijn overigens in de buurt van ons nieuwe huis, dus dat is alvast fijn).
pi_72077443
Ikzelf heb op een Jenaplan school gezeten, zo ook mijn broertje. Voor mij was het perfect, voor mijn broertje totaal niet. Ik was streberig, liergierig, nam initiatief en kon dus op mijn eigen tempo door mijn schooltijd lopen en trok mij op aan oudere kinderen. Mijn broertje wilde niet leren, liep de kantjes eraf en als er niet op hem gelet werd, deed hij dus niets. Het is denk goed voor zelfstandige kinderen die graag willen leren, voor wat 'gemakzuchtige' kinderen kan het minder goed passen.

Mijn schoolkeuze zal denk erg afhankelijk zijn van het karakter van het kind.
pi_72077482
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 18:41 schreef renzell het volgende:

[..]

Dat je overtuigd atheïstisch bent vind ik een goede reden om je kind niet naar een christelijke school te brengen
Zat nog even te googlen en kwam op een flink aantal onderwijsvormen bij wikipedia:

o Montessori-onderwijs
o Daltononderwijs
o Jenaplanonderwijs
o Freinetonderwijs
o Leonardoschool
o Vrijeschool
o Ervaringsgericht onderwijs
o Ontwikkelingsgericht onderwijs
o Gisdo
o Democratisch onderwijs
o Sudbury-onderwijs
o Iederwijs
o Nutsonderwijs, onderwijs dat onafhankelijk is van enige levensbeschouwelijke of maatschappelijke stroming
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 18:54:36 #12
105888 renzell
pi_72077656
Dank je Evenstar, voor je uitgebreide antwoord. De Vrije School was een heel serieuze optie voor ons, maar allebei de scholen in Rotterdam (waar we heen gaan) zaten tjokvol. Einde verhaal dus. Ik kan me héél goed voorstellen dat het voor Arwen een fijne school is! Ik ben overigens wél een keer op gesprek geweest (in Eindhoven nog, toen Juul een peuter was) en dat viel me toch een beetje tegen. Maar dat had vooral te maken met de übergeitenwollensok met wie ik dat gesprek had. Die drong er op aan dat ik toch maar zelf een popje voor Julius moest maken, toen ik vertelde dat hij het liefst zijn graafmachine mee naar bed nam. Hi hi, nee, in Eindhoven is het een fantastische, maar ook wel een beetje een elitaire school (hoewel dat vast op andere Vrije Scholen anders zijn). Op deze was bijvoorbeeld geen gekleurd kindje te vinden. Niet echt een dwarsdoorsnede van de maatschappij dus. Dat vond ik jammer.

Miss Sly! Wij zijn het altíjd met elkaar eens!
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 18:55:33 #13
593 sjak
Juffie Bloem
pi_72077685
Er hebben hier al eerder wat topics over dit onderwerp gelopen:
Iederwijs, welke ouder heeft al spijt?
Iederwijs
Basisschool uitzoeken

Wij hebben een keuze uit twee scholen in ons dorp. Een Jenaplan en een katholieke school. Dat leek mij een uitgemaakte zaak van te voren. Afgelopen periode zijn we bij beide scholen wezen praten en hebben we (tot mijn grote verbazing...) gekozen voor de katholieke school. Deze was veel duidelijker, veel opener en leek veel op Dalton onderwijs. Wij voelden ons bij de katholieke school veel meer op ons gemak. Het geloof wordt daar wel uitgedragen maar dan hebben ze het over alle religies (werd ons verteld).
We zijn dus maar op ons gevoel afgegaan...
Lekker douchen!
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 18:58:31 #14
105888 renzell
pi_72077784
Geelkuikentje, dank je wel voor je google toevoeging!

En Sjak; ik vermoedde al dat er topics over zouden lopen, maar kon die zo snel niet vinden, vandaar dat ik zo brutaal was een nieuwe te openen.

Zo, en nu naar de supermarkt voor eten...
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 19:02:17 #15
593 sjak
Juffie Bloem
pi_72077910
Ik zag het woord iederwijs staan en er gingen me wat lichtjes branden. Ik heb ze niet doorgekeken, ik hoop dat je er nog wat aan hebt., Er zaten een aantal jaren terug hier ook wat moeders die zich erg verdiepten in de onderwijsvorm dus ik vermoed dat er nog wel wat nuttige info in kan staan.
Ik ben stiekem wel blij dat wij niet zoveel keuze hebben

Smakelijk eten voor zo!
Lekker douchen!
pi_72078068
Ik heb zelf op een dalton-basisschool gezeten en was er een dalton-middelbare school in de omgeving geweest, was ik zeker daar ook naar toe gegaan. Jammer genoeg zat die zo'n 1.5u verderop.

Het idee van het dalton onderwijs is (hoop dat ik het een beetje goed zeg ) dat je als kind bezig bent met leren plannen en zelfstandig werken/leren, wat erg belangrijk is in het vervolgonderwijs. Ieder kind pakt dingen op een eigen manier op of werkt sneller/langzamer dan een andere leerling en op deze manier kunnen ze op hun eigen manier aan het werk.

Je krijgt een weektaak op maandagmorgen en dan ga je zelf beslissen wanneer je wat gaat doen, als het maar op vrijdagmiddag af is. Snap je iets niet? Vraag het eerst aan iemand die in je groepje zit en ga daarna pas naar de leraar.
Er zijn wel "vaste" momenten waarop dingen uitgelegd worden, maar de rest van de tijd werkt het kind zelfstandig.Natuurlijk is het niet dat de kinderen volledig "losgelaten" worden, dit alles natuurlijk onder het wakend ook van de leraar.

Het is belangrijk dat je een schooltype kiest die past bij je kind en dat was in mijn geval ook zo. Ik kon hier helemaal mijn ei in kwijt en heb er erg veel aan gehad in het vervolgonderwijs.

Ik hoop dat ik het een beetje goed verwoord heb, zo heb ik het tenminste ervaren op de basisschool
pi_72078234
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 19:07 schreef Locusta het volgende:
Ik heb zelf op een dalton-basisschool gezeten en was er een dalton-middelbare school in de omgeving geweest, was ik zeker daar ook naar toe gegaan. Jammer genoeg zat die zo'n 1.5u verderop.

Het idee van het dalton onderwijs is (hoop dat ik het een beetje goed zeg ) dat je als kind bezig bent met leren plannen en zelfstandig werken/leren, wat erg belangrijk is in het vervolgonderwijs. Ieder kind pakt dingen op een eigen manier op of werkt sneller/langzamer dan een andere leerling en op deze manier kunnen ze op hun eigen manier aan het werk.

Je krijgt een weektaak op maandagmorgen en dan ga je zelf beslissen wanneer je wat gaat doen, als het maar op vrijdagmiddag af is. Snap je iets niet? Vraag het eerst aan iemand die in je groepje zit en ga daarna pas naar de leraar.
Er zijn wel "vaste" momenten waarop dingen uitgelegd worden, maar de rest van de tijd werkt het kind zelfstandig.Natuurlijk is het niet dat de kinderen volledig "losgelaten" worden, dit alles natuurlijk onder het wakend ook van de leraar.

Het is belangrijk dat je een schooltype kiest die past bij je kind en dat was in mijn geval ook zo. Ik kon hier helemaal mijn ei in kwijt en heb er erg veel aan gehad in het vervolgonderwijs.

Ik hoop dat ik het een beetje goed verwoord heb, zo heb ik het tenminste ervaren op de basisschool

Ik heb op een dalton middelbare school gezeten, onderwijs daar kwam inderdaad globaal neer op wat jij geschreven hebt .

Ik denk dat vooral bij dit soort onderwijs je echt goed moet kijken of jouw kind hier wel "geschikt" voor is.. Is het op die leeftijd wel in staat om tot zekere hoogte "losgelaten" te worden.
pi_72078411
Renz, mijn moeder, zelf lerares op een Jenaplan school, kwam laatst met de tip om op de school van je keuze te kijken naar de knutselwerkjes.
Dat klinkt vaag, maar wat ze bedoelde was te kijken of het allemaal dezelfde werkjes waren (en dus een kant en klaar maak pakket) of dat er veel varieteit in zat (bv wel dezelfde basisspullen maar verschillende dingen ervan gemaakt).
Zij vond, ook bij haar op school, dat bijvoorbeeld het knutselen vaak te kant en klaar word aangeboden en de creativiteit daardoor te weinig gestimuleerd word. Net als altijd binnen de lijntjes kleuren zeg maar.

Verder zei ze gewoon eens bij het schoolplein te gaan kijken als de kinderen uit school komen, zo zie je ook wat voor ouders hun kinderen daar op school doen en hoe de kinderen uit school komen. Blij of moe of enthousiast etc. En het gevoel dat een school jezelf geeft.

Deze tips kreeg ik niet vanwege Kobus, maar vanwege mijn schoonzusje die ook op zoek naar een school was. Zij hebben uiteindelijk voor een openbare school gekozen waar ze de sfeer heel fijn vonden en de deuren openstonden. Dus je keus kan uiteindelijk op vanalles gebaseerd zijn.
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 19:23:35 #19
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_72078449
Renzell, ik heb over eindhoven meerdere slechte verhalen gehoord. Hier helemaal niet die ervaring niet van mijn nichtje/tante niet van mijn eigen ervaring.
Wat ik ook leuk vind Helmond is sowieso veel allochtoon, zeker in het centrum gebied ( daar zitten wij en de vrijeschool net op het randje ) en denk dat er daarom ook wel een mixje is.

Ik ben ook op andere openbare scholen wezen kijken, montessori is helaas voor mij echt te ver dat was een goede tweede geweest.
Maar bij een basisschool zaten practisch alleen moslimkindjes, niks op tegen maar ik zie liever een mix zeg maar.
De andere school daar zit gewoon echt zonder overdrijven het gaius van helmond
Dan nog een elitairekakschool waar je echt het stereotype kak vind
Mijn oude basisschool is/was de reserve school, die is nog te doen op afstand met de fiets

En als toppunt bij een school toen ik vroeg hoe ze het zouden aanpakken met bijvoorbeeld de fruitpauze ivm liga's/koekjes en dus rondzwevende gluten. Dat was niet hun probleem dan moest ze haar snack maar in de gang op eten

Dat in een heel groot contrast bij de vrije school ze gelijk zeiden dat ze dus langs of tussen de juffen inkomt ( soms zijn er twee juffen/meesters) en ze doen regelmatig brooddeegmaken en bij bijv later plantenkunde mocht ze ergens allergisch voor zijn bijv aardbeitjes in de moestuin, dan wordt er dus een vervangend iets met arwen gedaan en mag ze 2 vriendjes uitkiezen omdat met haar te doen
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 19:30:04 #20
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_72078639
Ik denk dat qua aansluiting op het voortgezet onderwijs het beste af bent op een 'gewone' basisschool of een daltonschool. Weet wel dat veel 'gewone' basisscholen (dus zonder 'sticker') toch volgens bepaalde principes uit bijvoorbeeld Dalton, Montessori of Jenaplan (of andere vormen) werken.

Op www.onderwijsinspectie.nl kan je van alle scholen inspectierapporten lezen. Misschien een idee? Verder zou ik zeker vragen naar de zorg, zowel aan de boven- als de onderkant. Dus kinderen die iets meer kunnen, worden die uitgedaagd? En andersom.

[ Bericht 35% gewijzigd door mikoxx op 21-08-2009 19:35:17 ]
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 19:31:23 #21
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_72078676
evenstar, volgens mij kunnen gluten niet 'rondzweven', ze kunnen enkel op 'ander voedsel' terechtkomen door aanraking
pi_72078694
Onze kinderen gaan naar een school waar aandacht is voor persoonlijke ontwikkeling en t is redelijk te vergelijken met ontwikkelingsgericht onderwijs: iedereen krijgt op zijn of haar niveau les. In de praktijk komt het neer op een grote groep gemiddelde leerlingen en een aantal die aangepast onderwijs krijgen. Voor onze kinderen ideaal omdat ze boven gemiddeld presteren en behoefte hebben aan extra uitdaging cq ander lesmateriaal.

Wat ik voor onze kinderen erg interessant vind, is het fasenonderwijs. Dat is sinds een jaar of 4 hier in t durp maar helaas ver weg. We hebben het overwogen maar was toen geen optie, nu is er continu onderwijs, maar nu zitten de kinderen prima in hun groepen en om dan weer over te stappen is ook wel weer lastig.

HIer wat info over fasenonderwijs : fasenonderwijs
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 19:41:00 #23
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_72078926
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 19:31 schreef mikoxx het volgende:
evenstar, volgens mij kunnen gluten niet 'rondzweven', ze kunnen enkel op 'ander voedsel' terechtkomen door aanraking
Als kinderen bijv. een broodje/boterham eten in een kring wat op de meeste scholen vrij normaal is komen er geheid rondvliegende kruimels op arwen haar eten. Zeker bij de jongere kleuters die knoeien simpelweg meer.
En komen de kruimels op haar eten is arwen ziek. Voorzichtigheid is dus nodig, dat ze niet zweven snap ik zelf ook wel ongelukkige bewoording
Maar er is wel voorzichtigheid en oplettendheid nodig zeker als ze nog kleiner zijn van een oplettend oog.
Ze hebben hier op de vrijeschool eerder een tweeling gehad met beiden coeliakie en het tussen de leraar in werkte voor hun heel goed, en er werden ook de tafeltjes etc gedaan en het eetgedeelte direct stofgezogen etc. bij de kindjes veel meer nadruk gelegd op het handen wassen na het eten, omdat bij de vrije school ieder met gelijk respect moet behandeld worden, en evenveel plezier etc moet hebben.
Dat vind ik al heel anders dan dat ze mijn kind als een outcast behandelken omdat ze niet dat beetje moeite kunnen/willen doen en dus maar in der uppie op de gang zou moeten eten/drinken.
pi_72078978
Wat Mikoxx al zegt, veel reguliere scholen nemen het eea over van allerlei andere onderwijsvormen. Zéker met alle onderwijsverniuwingen van tegenwoordig zijn er nauwelijks meer scholen die alleen maar klassikaal lesgeven. Zelfstandigheid, samenwerken, plannen, weektaken, allemaal zaken die eigenlijk op elke school aan de orde komen. Uiteraard verschillen de accenten per school. En verder staat openbaar dan wel bijzonder (nuts, katholiek, christelijk) los van het type onderwijs.

Ik vind de tips van Oekes moeder wel hele goede! Bij onze oriëntatie was me ook al opgevallen dat de knutsels op één school erg produktmatig waren. Zelf vind ik het het belangrijkste dat een school goed voelt. Je moet je er thuis voelen. En qua onderwijsinspectierapporten.... Och.... daar zou ik nou niet ál te veel waarde aan hechten. De basis moet elke school aan voldoen. En de waarde die aan details wordt gehecht hangt toch ook voor een groot deel af van de persoonlijkheid van de inspecteur is mij in de loop der jaren opgevallen...
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_72079039
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 19:41 schreef _evenstar_ het volgende:
en dus maar in der uppie op de gang zou moeten eten/drinken.
Zo'n opvatting is dus tekenend voor de sfeer op een school, lijkt me.
Maar dat staat uiteraard volkomen los van het type onderwijs. Ik werk op een reguliere school, en ook wij zouden met alle respect met een kind als Arwen omgaan.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')