Voor sommige mensen misschien niet. Voor ons bijvoorbeeld geldt, dat wij allebei (nogal overtuigd) atheïstisch zijn. Wij vinden daarom het idee van een christelijke of katholieke school niet prettig en willen graag dat ons kind naar een school gaat, waar niet 1 bepaalde godsdienst de boventoon voert. Een openbare school zou zeker een optie zijn, maar de verschillende, hierboven genoemde onderwijsmethodes spreken ons stuk voor stuk (tot op zekere hoogte) aan. Aan ons als ouder de taak om die verschillende mogelijkheden te onderzoeken, voor we een keuze maak voor ons kind. Daarom ben ik benieuwd naar de ideeën en bevindingen van andere ouders.quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 18:34 schreef geelkuikentje het volgende:
Waarom moet je speciaal onderwijs hebben? Is een 'normale' openbare dan wel christelijke school geen optie?
Dit zou mijn antwoord kunnen zijn!quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 18:41 schreef renzell het volgende:
[..]
Voor sommige mensen misschien niet. Voor ons bijvoorbeeld geldt, dat wij allebei (nogal overtuigd) atheïstisch zijn. Wij vinden daarom het idee van een christelijke of katholieke school niet prettig en willen graag dat ons kind naar een school gaat, waar niet 1 bepaalde godsdienst de boventoon voert. Een openbare school zou zeker een optie zijn, maar de verschillende, hierboven genoemde onderwijsmethodes spreken ons stuk voor stuk (tot op zekere hoogte) aan. Aan ons als ouder de taak om die verschillende mogelijkheden te onderzoeken, voor we een keuze maak voor ons kind. Daarom ben ik benieuwd naar de ideeën en bevindingen van andere ouders.
Ha ha, bedankt voor je toevoeging!quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 18:33 schreef Pannenkoeken het volgende:
Freinet onderwijs: http://www.freinet.nl/
Ik zelf heb op een Freinet school gezeten, deze vorm van onderwijs komt vrij weinig in Nederland voor. Ik heb het een fijne school gevonden en vond de manier van onderwijs heel prettig.
Heb er niet heel veel verstand van maar volgens mij komt het neer op dat de ervaringen van kinderen min of meer het "begin" zijn van de lesstof.
Ik heb dan wel geen kinderen maar ik denk niet dat ik bij het kiezen van een school echt speciaal rekening zou houden met het karakter van mijn kind. Ik zou het prettiger vinden als de basisschool in de buurt zou liggen ivm het spelen met andere kinderen.
Wel zou ik eventueel rekening houden met de zelfstandigheid van mijn kind, zou het die vorm van onderwijs wel aankunnen.. dus misschien zou ik toch wel rekening houden met het karakter![]()
Dat je overtuigd atheïstisch bent vind ik een goede reden om je kind niet naar een christelijke school te brengenquote:Op vrijdag 21 augustus 2009 18:41 schreef renzell het volgende:
[..]
Voor sommige mensen misschien niet. Voor ons bijvoorbeeld geldt, dat wij allebei (nogal overtuigd) atheïstisch zijn. Wij vinden daarom het idee van een christelijke of katholieke school niet prettig en willen graag dat ons kind naar een school gaat, waar niet 1 bepaalde godsdienst de boventoon voert. Een openbare school zou zeker een optie zijn, maar de verschillende, hierboven genoemde onderwijsmethodes spreken ons stuk voor stuk (tot op zekere hoogte) aan. Aan ons als ouder de taak om die verschillende mogelijkheden te onderzoeken, voor we een keuze maak voor ons kind. Daarom ben ik benieuwd naar de ideeën en bevindingen van andere ouders.
quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 19:07 schreef Locusta het volgende:
Ik heb zelf op een dalton-basisschool gezeten en was er een dalton-middelbare school in de omgeving geweest, was ik zeker daar ook naar toe gegaan. Jammer genoeg zat die zo'n 1.5u verderop.
Het idee van het dalton onderwijs is (hoop dat ik het een beetje goed zeg) dat je als kind bezig bent met leren plannen en zelfstandig werken/leren, wat erg belangrijk is in het vervolgonderwijs. Ieder kind pakt dingen op een eigen manier op of werkt sneller/langzamer dan een andere leerling en op deze manier kunnen ze op hun eigen manier aan het werk.
Je krijgt een weektaak op maandagmorgen en dan ga je zelf beslissen wanneer je wat gaat doen, als het maar op vrijdagmiddag af is. Snap je iets niet? Vraag het eerst aan iemand die in je groepje zit en ga daarna pas naar de leraar.
Er zijn wel "vaste" momenten waarop dingen uitgelegd worden, maar de rest van de tijd werkt het kind zelfstandig.Natuurlijk is het niet dat de kinderen volledig "losgelaten" worden, dit alles natuurlijk onder het wakend ook van de leraar.
Het is belangrijk dat je een schooltype kiest die past bij je kind en dat was in mijn geval ook zo. Ik kon hier helemaal mijn ei in kwijt en heb er erg veel aan gehad in het vervolgonderwijs.
Ik hoop dat ik het een beetje goed verwoord heb, zo heb ik het tenminste ervaren op de basisschool
Als kinderen bijv. een broodje/boterham eten in een kring wat op de meeste scholen vrij normaal is komen er geheid rondvliegende kruimels op arwen haar eten. Zeker bij de jongere kleuters die knoeien simpelweg meer.quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 19:31 schreef mikoxx het volgende:
evenstar, volgens mij kunnen gluten niet 'rondzweven', ze kunnen enkel op 'ander voedsel' terechtkomen door aanraking
Zo'n opvatting is dus tekenend voor de sfeer op een school, lijkt me.quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 19:41 schreef _evenstar_ het volgende:
en dus maar in der uppie op de gang zou moeten eten/drinken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |