abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 12 juni 2003 @ 20:09:05 #1
6126 Wilgje
Vol vertrouwen
pi_11068275
Voor mijn zoon van 12 ben ik druk bezig met het uitzoeken van een vervolgschool op de basisschool.
Het reguliere onderwijs zie ik niet zitten voor hem. En eerlijk gezegd niet alleen voor hem niet, maar voor alle kinderen vind ik het reguliere onderwijs niet ideaal.
De kinderen moeten verplicht op een bepaald moment een vastgesteld onderwerp leren, terwijl de interesse van het kind misschien heel ergens anders naar uit gaat.
En nu mijn zoon een vervolgopleiding moet gaan doen, is hij dus eigenlijk al op 12 jarige leeftijd verplicht te gaan kiezen wat hij later in zijn leven wil gaan doen. Hoe kan een kind van 12 dat?
Als voorbeeld geef ik mijn nichtje. Al vanaf groep 1 van de basisschool heeft zij geroepen dat zij dierenarts wilde worden. In de loop der tijd bleek dat zij de hersens er voor had, dus dat was geen probleem. Ik heb jaren niets van haar gehoord, tot op enkele weken geleden. Ze is nu 20 en studeert iets economisch....

Voor mijn zoon was er hier in mijn woonplaats maar 1 alternatief: de Vrije School met antroposofisch onderwijs. Niet dat ik nou zo antroposofisch ben, maar anders was er hier niets beschikbaar.
Toen bleek een paar weken geleden dat de bovenbouw van deze Vrije School op de wip stond. De ouders die het draaiende hielden, stopten ermee. Dus zou er geen bovenbouw meer zijn.
Daar waren buiten mijzelf, meer ouders niet blij mee en zij willen nu proberen de Vrije School toch open te houden. Maar proberen biedt geen zekerheid....

Ik had contact met de ouders van een klasgenoot van mijn zoon, die ook naar de Vrije School zou gaan en van hen hoorde ik dat hier een initiatief ligt om een Iederwijs School te gaan beginnen. Daar sta ik volledig achter.
In het begin was ik huiverig hiervoor. Je moet je kind volledig loslaten en hem volledig vertrouwen om hem dit onderwijs te laten volgen en bovendien is het een initiatief, ook hier heb ik geen zekerheid over.

Hoe denken jullie over deze onderwijsvorm en hoe hebben jullie een keus gemaakt voor een school NA de basisschool?

Treat everyone with politeness, even those who are rude to you - not because they are nice, but because you are.
pi_11068322
Ik heb er wel van gehoord, maar wat was Iederwijs ook alweer precies?
  donderdag 12 juni 2003 @ 20:14:43 #3
44425 bluebellyfluff
Hi Greg Flores :)
pi_11068401
Eigenlijk vind je uitsrpaak dat een kind meteen moet kiezen wat hij/zij wilt worden nogal sterk. Dat is niet echt zo, je kan nog alle kanten op.

Voor mij was de keus vrij makkelijk omdat ik twee oudere zussen had en ik min of meer hun lijn heb gevolgd. Dat wil zeggen eerst rustig aan op de mavo, toen de havo en toen een hbo-opleiding en ik moet zeggen, dat is een zeer prettige manier om te ontdekken wie je bent en wat je wilt in je leven.

fluff for life
  donderdag 12 juni 2003 @ 20:15:34 #4
6126 Wilgje
Vol vertrouwen
pi_11068428
Dit komt van de site: http://www.iederwijs.nl/algemeen/index.html

Iederwijs

Iederwijs is een school
waar je kan leren wat jij belangrijk vindt
en waar je kennis maakt met elkaar.

Iederwijs is een omgeving waar kinderen tot hun recht komen.
Waar ze leren, spelen en leven
Omdat iedereen zijn eigen tijd, manier en kleur kan kiezen.
Omdat kinderen gezien en gehoord worden.
Omdat vertrouwd wordt op hun vermogen.
Omdat ze mogen stralen.
Omdat ze zich veilig en verbonden voelen.
Omdat ze mogen zijn zoals ze zijn.

Treat everyone with politeness, even those who are rude to you - not because they are nice, but because you are.
  donderdag 12 juni 2003 @ 20:17:27 #5
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_11068474
Dat je op je 12e al moet kiezen wat je later wilt worden is echt niet zo. Er wordt nu voor 90% gekeken naar de capaciteiten van je kind. Als hij goed in leren is zal hij waarschijnlijk naar VWO gaan, is hij daar slecht in VMBO oid. Pas ergens rond je 15e kiezen de meeste voor een profiel. Dan is het dus wel de bedoeling dat je de richting van je beroep later gaat kiezen .
pi_11068859
quote:
Op donderdag 12 juni 2003 20:09 schreef Wilgje het volgende:
Voor mijn zoon was er hier in mijn woonplaats maar 1 alternatief: de Vrije School met antroposofisch onderwijs. Niet dat ik nou zo antroposofisch ben, maar anders was er hier niets beschikbaar.
Toen bleek een paar weken geleden dat de bovenbouw van deze Vrije School op de wip stond. De ouders die het draaiende hielden, stopten ermee. Dus zou er geen bovenbouw meer zijn.
Daar waren buiten mijzelf, meer ouders niet blij mee en zij willen nu proberen de Vrije School toch open te houden. Maar proberen biedt geen zekerheid....
Ik heb zelf op 4 verschillende soorten onderwijs gezeten:
van de kleuterklas t/m de brugklas op de Vrije School, één jaartje LOM-school, daarna een kleine christelijke Mavo en nu doe ik Havo op school met 1500 leerlingen.

Ik en mijn zusjes hebben helemaal absoluut geen goede ervaringen met de Rudolf Steinerschool. Ik vind het leuk dat ik redelijk kan zingen en schilderen, maar ik kon daarintegen pas op mijn twaalfde lezen! Ik kon wel goed leren, maar zo veel leerlingen worden verwaarloosd op zo'n school! Toen het bijna uit de hand liep, hebben me ouders mij op een LOM-school ingeschreven. Dit moest echter op eigen initiatief, want op de Vrije School vonden ze mijn zo'n lief kind.

Ik denk dat kinderen die van het reguliere onderwijs afkomen, en daarna doorstromen naar de bovenbouw van de Vrije School veel moeite hebben met integreren. De band tussen leerlingen die de onderbouw al hebben gedaan is heel sterk! De 'vreemde' vrije school gewoontes (zoals eurytmie, spreuken aan het begin van de ochtend, koor, tuinbouw, toneel en bijbelse bijeenkomsten) worden door hun niet gewaardeerd.

Ik ben nu heel gelukkig op het Mendelcollege, met leerlingen van alle niveaus en achtergronden. Op mijn school kan ik me net zop goed ontwikkelen als op de Vrije School. Ik denk dat jouw zoon meer bereikt met een gewoon VMBO, HAVO of VWO diploma, dan dat halfslachtige gedoe op een Vrije School!

Het lijkt mij verstandig is om naar wat meer scholen rond te kijken, er zijn namelijk ook zat middelbare scholen waar je genoeg expressie vakken krijgt.

If you obey all the rules, you miss all the fun!
pi_11068919
Wilgje,

Mijn moeder was groot voorstander van de Vrije School! Zij wil je wel preciezer uitleggen waarom het geen verstandige keuze is...

donderdag 12 juni 2003 @ 20:54:09 #8
6126 Wilgje
Vol vertrouwen
pi_11069487
Je moeder kan mij mailen (als ze dat wil tenminste ) op: yvonnezelf@hotmail.com.

Dankjewel alvast!

pi_11069975
De keus voor mijn twaalfjarige was snel gemaakt. De lokale openbare Havo/VWO staat niet slecht bekend en scoort redelijk goed qua gemiddelde eindexamen cijfers.

Hij hoeft zich niet elke dag door het verkeer heen te worstelen (ook een pre! ) en kan twee jaartjes in de brugklas gaan ontdekken wat hij kan en wil.

De tweede keuze was een reformatorisch college 15 km verderop. Daar ik daar zelf onderwijs heb 'genoten', wil ik hem behoeden voor die marteling.

Ik weet eerlijk gezegd niet of een vrije school goed aansluit op het HBO of de Universiteit, maar laten we wel wezen, dat doet het traditionele onderwijs ook niet altijd even goed.

Moeilijke keuze dus Wilgje.

pi_11070638
Ik heb zelf de hele Vrije School doorlopen en ben daar best blij mee. Maar ik zou niet zomaar elk kind er naar toe willen sturen. Zoals boven al iemand opmerkte, is er een groep kinderen (de middenmootjes) die snel buiten de boot vallen, en die uiteindelijk met een diploma ver onder hun kunnen eindigen. Een kind tegen het hoogbegaafde aan is meestal goed op z'n plek op de Vrije School, juist omdat er niet alleen maar naar het intellectuele wordt gekeken. Een kind tegen LOM-niveau aan zit ook goed op z'n plek omdat door de individuele aandacht er extra veel uit zo'n kind gehaald wordt. Maar een kind dat met flink duwen en trekken de HAVO (of VWO) zou kunnen halen op een "gewone" school, gaat meestal de mist in op de Vrije School. Diploma en intellect worden relatief onbelangrijk geacht, waardoor zo'n kind niet genoeg gepushed wordt om te scoren. En da's vaak wel jammer.
Een kind met behoefte aan een sociaal veilige omgeving, die extra aandacht of een andere behandeling nodig heeft, die de neiging heeft te eenzijdig te worden of die gewoon niet kan aarden in het reguliere onderwijs kan vaak heel erg opbloeien op de Vrije School. Ik heb niet de ervaring dat kinderen die na de lagere school in de klas kwamen zich niet goed meer konden of wilden aanpassen, dat ging bij ons allemaal prima. En die spreuken en eurithmie neemt iederéén maar voor lief, of je dat nou al jaren doet of niet.
Het belangrijkste is eigenlijk dat er een enorm verschil is in de Vrije Scholen in Nederland. Den Haag en Amsterdam staan bijvoorbeeld erg goed bekend, die zijn ook niet zo "apart" en je haalt er gewoon je diploma en wordt niet wereldvreemd. Maar in bijvoorbeeld Zutphen of Zeist is het allemaal veel sektarischer en "enger" antroposofisch (die gekke rassen-rellen een paar jaar terug kwamen ook uit Zutphen). Ik zou er niet over piekeren mijn kind op zo'n school te doen.

Kortom: het hangt enorm af van het kind en van de school. Een bovenbouw die wordt gedragen door de ouders klinkt mij niet goed in de oren, ik denk dat ik daar zelf niet voor zou kiezen

Iederwijs ken ik niet, maar als ik op die site lees lijken me een beetje dezelfde dingen gelden als bij de Vrije School: kijk naar het kind, kijk naar de school en het gevoel dat je erbij hebt. Hoe zit het met de wettelijke verplichtingen waaraan scholen moeten voldoen, want dat vind ik daar niet echt terug. Hoe zit het met diploma's, hoe lang bestaat het al, ken je kinderen of ouders die er ervaring mee hebben? Etc. Ik vind het allemaal best riskant klinken, nog vager minder gedefinieerd dan de Vrije School.

mooi he, alles
pi_11070781
nog even over de opmerking van Grobbekuiken: Ik heb zelf geen enkele moeite gehad met aansluiting op het WO, en heb dat ook nooit gehoord van schoolgenoten. Ik heb gewoon een VWO diploma gehaald met schoolonderzoeken en een centraal schriftelijk en kon daarmee zonder problemen doorstuderen. Het slagingspercentage van de Vrije School in Den Haag was in mijn tijd 90% (wel hele hoge toelatingseisen voor de examenklas). Ik kan me voorstellen dat op de wat "wereldvreemdere" scholen het wat moeilijker is om in een ander systeem te vallen, maar de Vrije School doet erg haar best om te zorgen voor een goede aansluiting op vervolgstudies. Da's al jarenlang een van hun speerpunten, en daar hoort dus een gewoon diploma bij.
mooi he, alles
pi_11072601
quote:
Op donderdag 12 juni 2003 21:44 schreef phileine het volgende:
nog even over de opmerking van Grobbekuiken: Ik heb zelf geen enkele moeite gehad met aansluiting op het WO, en heb dat ook nooit gehoord van schoolgenoten. Ik heb gewoon een VWO diploma gehaald met schoolonderzoeken en een centraal schriftelijk en kon daarmee zonder problemen doorstuderen. Het slagingspercentage van de Vrije School in Den Haag was in mijn tijd 90% (wel hele hoge toelatingseisen voor de examenklas). Ik kan me voorstellen dat op de wat "wereldvreemdere" scholen het wat moeilijker is om in een ander systeem te vallen, maar de Vrije School doet erg haar best om te zorgen voor een goede aansluiting op vervolgstudies. Da's al jarenlang een van hun speerpunten, en daar hoort dus een gewoon diploma bij.
Dan heb jij ontzettend geluk gehad! De oud-klasgenoten van mijn zussen hebben wel de dertiende klas in Amsterdam gedaan, hun havo of vwo gehaald en trekken het helemaal niet op het HBO/WO. Volgens mij sluit alleen een artistieke/sociale vervolgopleiding aan op de Vrije School (tenminste bij de R. Steinerschool in Haarlem). Mijn oud-klasgenoten zitten nu in de twaalfde en volgend jaar gaan er een heleboel MBO doen (beetje zonde na 6 jaar middelbare school!).

Begrijp me niet verkeerd, ik heb een fantastische tijd op die school gehad en vrienden voor het leven gemaakt, maar als ik daar iets langer had gezeten, was er helemaal niks van me terecht gekomen. En dat geldt voor een heel wat klasgenoten met mij.

[Dit bericht is gewijzigd door Jummy op 12-06-2003 23:33]

vrijdag 13 juni 2003 @ 02:02:59 #13
11682 Moonah
Jolie femme
pi_11076620
Wilgje, bedankt voor de link!
Ik vind het echt fantastisch klinken!
Ik ga me hier eens goed in verdiepen. Ik sta met veel liefde en plezier voor de klas, maar ik loop té vaak tegen regeltjes, bureaucratie en 'moeten' aan. Zoals ik het eea nu heb doorgelezen, lijkt het me geweldig om op een dergelijke manier met kinderen te werken!
Het past precies bij de manier waarop ik tegen kinderen en hun ontwikkeling aankijk.

Nadeel is dat het wellicht té idealistisch is...

"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  vrijdag 13 juni 2003 @ 06:50:47 #14
6126 Wilgje
Vol vertrouwen
pi_11077272
Gisteravond heb ik gesproken met iemand van de initiatiefgroep van Iederwijs en het spreekt mij steeds meer aan.
Kinderen groeien natuurlijk op en leren op een natuurlijke manier. En is iets wat ik toch mis aan het Vrije School onderwijs. Daar volgen de kinderen toch weer voorgeschreven lessen.

Ik heb een mooi stukje gevonden, geschreven door iemand die zelf lesgeeft op Iederwijs. Het gaat over het reguliere onderwijs, hij beschrijft de manier waarop les wordt gegeven op een satirische wijze. Hij neemt als voorbeeld het looponderwijs voor kinderen van 1 jaar.
Kinderen leren zelf lopen toch? Hebben daar geen lesplan voor nodig....

In september gaat de school van start, dat is de bedoeling tenminste als zij een geschikte lokatie kunnen vinden. De rest is allemaal voor elkaar.
Nu hoop ik dat zij iets kunnen vinden wat op de fiets goed bereikbaar is voor een 12 jarige.

pi_11080545
quote:
Op donderdag 12 juni 2003 20:15 schreef Wilgje het volgende:
Dit komt van de site: http://www.iederwijs.nl/algemeen/index.html

Iederwijs

Iederwijs is een school
waar je kan leren wat jij belangrijk vindt
en waar je kennis maakt met elkaar.

Iederwijs is een omgeving waar kinderen tot hun recht komen.
Waar ze leren, spelen en leven
Omdat iedereen zijn eigen tijd, manier en kleur kan kiezen.
Omdat kinderen gezien en gehoord worden.
Omdat vertrouwd wordt op hun vermogen.
Omdat ze mogen stralen.
Omdat ze zich veilig en verbonden voelen.
Omdat ze mogen zijn zoals ze zijn.

ik denk dat je kind "geschikt" moet zijn voor zo'n school...als hij een karakter heeft waarbij hij de kantjes eraf loopt dan zijn alle soorten niet-regulier onderwijs een risico.

Bij bovenstaand stukje krijg ik persoonlijk een heel zweverig gevoel, en zou mijn kind niet op zo'n school doen....maar dat is mijn persoonlijke mening.

pi_11080609
Die quote van die site helpt me ook niet verder...

Maar even over het kiezen: je kiest alleen voor een opleiding, die aansluit bij jouw manier van leren. Dus ofwel praktisch (VBO) of theoretisch (de rest), waarbij je dat laatse weer verdeeld naar de mate waarin een kind kan leren.
Pas na een jaar of 3 (MAVO) of zelfs meer, hoef je te kiezen. Ik zie daar geen probleem in. En zelfs dan hoef je alleen maar een vevolgopleiding te kiezen, geen beroep.

quote:
ik denk dat je kind "geschikt" moet zijn voor zo'n school...
Dat zeker. Ik heb echt nooit problemen gehad op een gewone basis- en middelbare school.
pi_11098580
Ik heb eens wat gesnuffeld naar de Iederwijs methode, en ik vraag mij het volgende af.

In de Iederwijs methode staat centraal dat een kind zelf de wereld mag ontdekken, leren wat het leuk vindt, met als achterliggende gedachte dat dan het hele scala aan cognitieve vaardigheden aan bod zal komen.

Nu moeten de scholen voldoen aan de reguliere eindexamen-eisen en worden de leerlingen, naar ik aanneem, daar op voorbereid.

Als ik nu even mijn eigen zoon als voorbeeld neem, zal hij uit zichzelf zeer weinig aandacht besteden aan spelling en grammatica Nederlands. Het boeit hem niet, maar ik vind het belangrijk. Enige dwang op dit vlak vind ik nuttig en nodig.

Een jong kind kijkt met andere ogen naar de wereld, heeft andere prioriteiten en voorkeuren dan hij/zij als volwassene zal hebben.

Maak je een kind volgens de Iederwijs methode juist niet op een te jonge leeftijd verantwoordelijk voor eigen keuzes?

zaterdag 14 juni 2003 @ 00:07:59 #18
6126 Wilgje
Vol vertrouwen
pi_11098793
In Amerika is de Sudbury Valley School al 20 jaar op deze wijze bezig. Zij hebben dus ruime ervaring, wat Iederwijs in Nederland nog niet heeft.
Ik kan je dus niet vertellen hoe de volwassen geworden kinderen het hier in Nederland "doen". Maar in Amerika is er niet één kind van school gegaan zonder at het correct kon spellen, of kon rekenen. Kinderen willen echt zelf leren lezen, schrijven, rekenen, als zij dat op hun eigen tijd en hun eigen wijze mogen doen. Als kinderen bijvoorbeeld koekjes willen gaan bakken blijkt het erg handig als je de ingredientenlijst kunt lezen en als je kunt lezen hoe de koekjes gebakken moeten worden. Om maar een voorbeeld te noemen.

Vanavond ben ik naar een ouderbijeenkomst van de Vrije School geweest en mijn gevoel voor Iederwijs wordt steeds sterker. Zelfs op de Vrije School, waarvan IK dacht dat de mensen elkaar zouden respecteren, naar elkaar zouden willen luisteren, en zeker als zij als gezamelijk doel hebben het voortbestaan van de school, wilde men hun ego niet laten varen. Ze konden zich niet SAMEN inzetten voor het doel. En dat is wat men met Iederwijs wel doet. Daar luistert de leerkracht naar het kind en zetten zij zich samen in voor het doel dat het kind zich heeft gesteld.

pi_11099041
Het spijt me, maar ik vind het heel eng klinken. Het probleem van de Vrije School is al dat veel kinderen erg laat leren lezen (omdat daar ook een beetje wordt uitgegaan van "het kind leert het wel als het er klaar voor is"), en dat daardoor problemen zoals leesblindheid, oogafwijkingen of specifieke concentratiestoornissen véél te laat ontdekt worden. Er zijn inderdaad kinderen die een drang tot leren hebben en daarvoor zal het heel geschikt zijn, maar echt niet ieder kind is zo. Veel kinderen zijn nou eenmaal gewoon liever lui dan moe, of doen liever iets leuks dan iets moeilijks. Ook als dat tot beperkingen leidt. En dat geldt zeker voor pubers, dat is de grote klacht van bijna alle ouders en leerkrachten. Die kiezen het liefste voor de makkelijkste weg.
mooi he, alles
  zaterdag 14 juni 2003 @ 00:44:17 #20
11682 Moonah
Jolie femme
pi_11099480
quote:
Op zaterdag 14 juni 2003 00:19 schreef phileine het volgende:
Veel kinderen zijn nou eenmaal gewoon liever lui dan moe, of doen liever iets leuks dan iets moeilijks.
Pubers kan ik weinig over zeggen.

Maar mijn ervaring is dat als je stof aanbiedt op het juiste niveau, dat kinderen erg leergierig zijn. Die wíllen leren. Dat is juist het leuke!
Echter, in het reguliere onderwijs wordt hen geleerd in het gareel te lopen. Dáár ligt eigenlijk de nadruk op. Boekje 3 moet écht uit zijn aan het eind van het jaar, anders kun je volgend jaar niet verder. Sommige kinderen trekken dat niet.
Andere kinderen vervelen zich het leplazarus, want die hebben al lang door hoe eea in elkaar zit, maar moeten tóch die klassikale instuctie volgen.
In beide gevallen is demotivatie een logisch gevolg.

Maar heus, ik heb nog niet één kind aan het begin van groep drie meegemaakt, die niet heel graag wilde leren lezen (als 'ie het al niet kon).

Wat ik me wel afvraag bij Iederwijs: worden er ook eisen gesteld? Bv zoals eerder genoemd grammaticale regels. Of leren kinderen ook omgaan met dingen moeten? Immers, in de maatschappij worden ze daar wel mee geconfronteerd. En school zal ze daar toch ook op moeten voorbereiden.

Ik ben er overigens hard over aan het denken 21 juni naar een open dag te gaan (kwam ik ergens tegen op een website). Lijkt me heel interessant.
Ben ook benieuwd wat voor 'slag' mensen daar nu naar toe gaat. Hoop dat ze niet te zweverig zijn.
Is mijn eigen vooroordeel.

"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_11100128
quote:
Op zaterdag 14 juni 2003 00:44 schreef Moonah het volgende:

[..]

Pubers kan ik weinig over zeggen.

Maar mijn ervaring is dat als je stof aanbiedt op het juiste niveau, dat kinderen erg leergierig zijn. Die wíllen leren. Dat is juist het leuke!
Echter, in het reguliere onderwijs wordt hen geleerd in het gareel te lopen. Dáár ligt eigenlijk de nadruk op. Boekje 3 moet écht uit zijn aan het eind van het jaar, anders kun je volgend jaar niet verder. Sommige kinderen trekken dat niet.
Andere kinderen vervelen zich het leplazarus, want die hebben al lang door hoe eea in elkaar zit, maar moeten tóch die klassikale instuctie volgen.
In beide gevallen is demotivatie een logisch gevolg.

Klopt Moonah! Maar wat ik niet snap is de les methode die tegenwoordig gehanteerd wordt. Toen ik naar de lagere school ging, was het credo: werken op eigen tempo, voor sommige vakken zoals rekenen, eerste helft jaren zeventig. Leerlingen die vlot waren, hadden in groep zeven al de boekjes van groep acht doorgewerkt. Nu zit mijn zoon op dezelfde lagere school en hij heeft zich qua rekenen de pleuris verveeld.
Taal is een ander hoofdstuk, maar kennelijk geeft de tegenwoordig gehanteerde methode minder individuele vrijheid.
pi_11100431
Voor mij was muziekles al te zweverig.. dus die Vrije School zal niets voor mij geweest zijn.

Maar nu meer on-topic. In Noord-Nederland worden Vrije School-kindertjes op MAVO ingeschaald, en daar wordt wat talent weggegooid, gevolg is vervolgens dat ze eerst bijgespijkerd moeten worden in de stof om op hun echte niveau te komen.

De kogel kwam van links, de smurf kwam van rechts, laten we met zijn allen recht door zee gaan! Nu met vernieuwd user-icon.
  zaterdag 14 juni 2003 @ 06:14:52 #23
6126 Wilgje
Vol vertrouwen
pi_11101607
Als je zo blijft denken blijf je uitgaan van de wereld zoals wij die kennen, zoals wij die vroeger op school hebben geleerd. Waarom mag een kind niet zijn eigen wereld ontdekken? Op zijn eigen manier?

Er worden echt wel eisen gesteld op Iederwijs. Een kind dat iets wil leren gaat een contract aan met de leerkracht. Of die leerkracht nou een volwassene is of een medeleerling. Zij kunnen bijvoorbeeld samen afspreken dat ze iedere dinsdag en vrijdag om 11 uur een uur aan het onderwerp besteden, van 10 tot 11. De leerling verplicht zich om op die tijd aanwezig te zijn op de plaats waar de lessen zijn afgesproken en het opgegeven huiswerk te maken en de leerkracht verplicht zich de lesstof aan te bieden.
Ook de omgangsvormen zijn erg belangrijk op school. Respect voor elkaar staat hoog in het vaandel. Kinderen zijn verantwoordelijk voor de ruimte en de materialen. Ze moeten dus zelf opruimen wat ze gebruikt hebben en niets van een ander kapot maken.
Het is echt niet zo dat het een vrijgevochten zooitje is.

† In Memoriam † zaterdag 14 juni 2003 @ 09:05:10 #24
7074 moussy
kuttekop
pi_11101899
Wat ik nou begrijp is dat een kind mag doen-leren-ontwikkelen wat ie leuk vindt? Maar een kind moet toch van alle vakken wat meekrijgen?

Stel je hebt een kind dat lyrisch is van tekenen, dan is het goed dat hij zich daar op richt, terwijl het zwak is in rekenen, waar het zich dus in principe op zou moeten richten.

Je zou er haast een boek over schrijven!
  zaterdag 14 juni 2003 @ 09:58:19 #25
6126 Wilgje
Vol vertrouwen
pi_11102154
Van wie moet ie dat? Van jou? Volgens jouw wereldbeeld?
Een kind gaat echt leren rekenen, alleen als het daar zelf aantoe is en niet omdat een leerplan dat voorschrijft.
Dingen die je zelf wilt leren onthou je veel beter dan de dingen die je moet leren. Ik heb echt alle Duitse naamvallen geleerd, ooit. En ik weet er niets meer van. Wat is de zin daarvan geweest dan?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')