abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_21984155
In mei 2005 wordt onze oudste alweer 4 en moet dus naar school. De jongste word in december van dit jaar 2 dus die gaat dan naar de peuterspeelzaal. We zijn de scholen in onze buurt afgegaan om een school van onze oudste uit te zoeken. De jaarboekjes gelezen met de scholen gepraat met ouders gepraat enz. Maar welke en waar kies je op?

Waar zijn we geweest:
De christelijke, de openbare maar we zijn voor de katholieke basisschool gegaan omdat die gewoon gelijk goed voelde.

Hoe hebben jullie gekozen en was je eerste indruk de juist?
  † In Memoriam † woensdag 15 september 2004 @ 23:55:46 #2
7074 moussy
kuttekop
pi_21984214
Loop eens onverwachts een school binnen en ga dan naar de klas waar je oudste in zou komen te zitten. Dan krijg je vaak al een ander beeld, dan dat je op afspraak komt.

Wij hebben gekozen voor een kleine school met kleine klassen waar les op maat gegeven wordt.
Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_21988537
Wij zijn nu ook net bezig met een basisschool uitzoeken, het afgaan op je gevoel is inderdaad een heel belangrijke voor ons. Omdat wij zelf niet gelovig zijn vind ik de keuze voor een katholieke of christelijke school niet voor de hand liggen.
Een kleine school heeft weer minder faciliteiten dan een grote school hebben we gemerkt (grote scholen hebben een eigen gymzaal, grote speelplaats, bibliotheek enz), er is trouwens sowieso veel veranderd sind ik zelf op school zat!
Wij denken nu aan een Montessorischool, maar eerst maar eens kijken hoe de sfeer daar is en of het allemaal niet te alternatief is...
  † In Memoriam † donderdag 16 september 2004 @ 12:19:12 #4
37843 lady-wrb
kortaf
pi_21990551
praat eens met de ouders om je heen. en kijk waar de kinderen uit de buurt heen gaan. en inderdaad , ga eens kijken bij scholen. kijk hoe het schoolplein eruit ziet. bezoek websites van scholen (hoewel ze zich daar altijd op hun best voordoen)
pi_21990734
Onze keuze viel op een school met een geloofs achtergrond. Niet om het geloof op zich, maar meer om de normen en waarden ervan en deels ook om de kids bekend te maken met het fenomeen geloof. Ondanks de grote van deze BASISschool (goed 1500 leerlingen) spreekt meneer de directeur alle potentiele nieuwe leerlingen en ouders persoonlijk. Leidt ze persoonlijk rond en is altijd beschikbaar voor een gesprek. Meest opmerkelijke tijdens ons eerste gesprek was dat hij op adres de kinderen in onze buurt bij naam kon noemen.

Dan pakt alles anders uit en blijkt je kind naar bijzonder onderwijs te moeten en wordt je keuze aanzienlijk beperkt, teruggebracht tot één eigenlijk....
Shaven..... not furred
pi_21992298
quote:
Op donderdag 16 september 2004 12:28 schreef bastardhost het volgende:
Onze keuze viel op een school met een geloofs achtergrond. Niet om het geloof op zich, maar meer om de normen en waarden ervan [..]
Volgens mij is 'normen en waarden' helemaal niet aan de richting van een school gelieerd, sterker nog, op de (katholieke) school waar ik vroeger zat keken we collectief neer op de goddeloze bende van de school naast ons (en ik was zelf niet eens gelovig, kan je nagaan). En nee, ik denk ook niet dat die houding exemplarisch was voor christelijke scholen in het algemeen. Ik denk dat het verschil tussen scholen onderling gewoon groter is dan het verschil tussen katholieke en openbare scholen, mocht dat er al zijn.

Wij zijn er nog niet helemaal uit. Als we niet gaan verhuizen wordt het de (in naam katholieke, maar ze doen niets met hun richting) Jenaplanschool in onze wijk. Ik vind het heel erg moeilijk om voor mijn kind te beslissen in welke onderwijsvorm hij het beste past. Ik was zelf een typisch montessorikind, en hij is volgens mij niet heel geschikt voor klassikaal onderwijs, maar veel verder dan dat kom ik eigenlijk niet.
  † In Memoriam † donderdag 16 september 2004 @ 13:50:08 #7
7074 moussy
kuttekop
pi_21992512
René gaat naar een interconfessionele school , oftewel een RK-PC school, omdat ík vind dat ze wel wat van de bijbel en alles mee mag krijgen.
pi_21995006
Onze zoon (9) gaat naar het montessori onderwijs. Vooral het montessorimatriaal wat de leerstof heel inzichtelijk maakt heeft bij ons de doorslag gegeven maar ook de ruimte, het speelse én het zelf leren plannen van je taken hebben mee gespeelt.

Het vooruit plannen hebben ze op de middelbare school veel voordeel van.

Buiten al deze "zakelijke dingen" zit ons mannetje hier gewoon goed en gaat 's morgens zingend naar school.
  donderdag 16 september 2004 @ 16:20:30 #9
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_21996122
Wanneer schrijf je je kind eigenlijk in?
(Ja, ja, ik snap dat 3 maanden een beetje vroeg is ja. )
Als je niet lacht, ben je dood.
  donderdag 16 september 2004 @ 16:51:42 #10
76642 TaraS
Zeg maar Tara
pi_21996976
quote:
Op donderdag 16 september 2004 16:20 schreef dutchie het volgende:
Nou geloof me er zijn hier in de omgeving scholen genoeg waarbij de pas geboren broertjes en zusjes direct ingeschreven worden om maar een plekje te hebben.
  donderdag 16 september 2004 @ 16:56:29 #11
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_21997116
quote:
Geen idee

Ik weet wel al naar welke school Saskia straks gaat.
Hier in de wijk hebben we drie scholen; een openbare, een zwaar gereformeerde en een christelijke. De zwaar gereformeerde valt af; de moeders die daar hun kinderen ophalen hebben allemaal lange rokken aan, zijn zwaar gelovig (en dan bedoel ik heel zwaar) daar voel ik me niet prettig bij (geen autorijden op zondag, 2x naar de kerk, etc) Dan de openbare.. als ik hoor wat voor taal daar op het schoolplein uitgekraamd wordt door 6 a 7 jarigen, hoe die naar hun ouders en leerkrachten toe communiceren, nee sorry...
De Christelijke is een mooie tussenweg hier. Ja, de leerkrachten worden met 'u' aangesproken, de kinderen zijn lekker vrij, er wordt wel wat aan geloof gedaan (precies genoeg, ik vind dat Saskia daar best wel wat over mee mag krijgen) maar er wordt vooral 'gewoon' gedaan. Zoals ikzelf ook ben.
Buiten de wijk wil ik Saskia niet naar school hebben. Ik vind het belangrijk dat ze vriendinnetjes/klasgenootjes in de buurt heeft. Dat ze (een paar jaar verder) zelf naar school kan gaan, dat ik haar niet met de auto weg hoef te brengen en dat ze de kinderen in de buurt niet kent, want die spelen allemaal met klasgenootjes die wel in de buurt wonen. (er woont hier een meisje van 8 dat niet in de buurt op school gaat (zij gaat naar een andere streng gelovige school).. het kind zie ik altijd alleen in de buurt rolschaatsen enzo)

Kwam er tijdens wat surfen laatst nog achter dat de school die we uitgekozen hebben ook nog eens heel goed scoort in diverse onderzoeken en dat inderdaad hun beleid (zoals ze op hun website vermelden) heel goed bij mijn ideeen aansluit.
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  donderdag 16 september 2004 @ 18:20:36 #12
24184 speedfreakssj
Bryan Adams- Run to you :9~
pi_21999154
Godsdienstzooi vind ik persoonlijk slecht.
Maar dat was ook omdat ik er geen fuck voor gaf om te horen over god en de engeltjes.
Had ook een HEKEL aan het jaarlijks terugkerende toneelspel met de maagd, schaapjes geitje en hond en zo.
Kheb zelf geen kinderen maar zou niet weten waar ik ze zou zetten. Misschien op de school iets verder op de hoek maar daar word binnenshuis zo'n wanbeleid gehouden. tjseeees.
  vrijdag 17 september 2004 @ 08:47:43 #13
32614 bastardhost
prettig gestoord
pi_22011065
quote:
Op donderdag 16 september 2004 18:20 schreef speedfreakssj het volgende:
Godsdienstzooi vind ik persoonlijk slecht. [..]
Zelf denk ik er ongeveer eender over. Alleen wil ik mijn kinderen de kans bieden dit zelf uit te vinden. Voor heel veel mensen werkt geloven positief. Wie ben ik om mijn kinderen die kans "by design" te ontnemen?

De katholieke school hier is wel practiserend, maar niet streng. Daarnaast nemen ze in hun godsdienstlessen ook de tijd om te kijken naar andere stromingen en daar het nodige over te vertellen. Persoonlijk vind ik dat heel fijn, want of je wilt of niet, godsdienst in welke vorm dan ook vormt een belangrijk deel van onze multi-culturele maatschappij. Beter dat ze van het bestaan het nodige weten. Belijdenis, dopen of iedere andere vorm van commitment naar een geloofsgemeenschap pas wanneer ze die keuze zelf kunnen maken.

hhm, was dit nu off-topic?
Shaven..... not furred
pi_22017175
quote:
Op woensdag 15 september 2004 23:55 schreef moussy het volgende:
Loop eens onverwachts een school binnen en ga dan naar de klas waar je oudste in zou komen te zitten. Dan krijg je vaak al een ander beeld, dan dat je op afspraak komt.
Waarom denk je dat?
Zouden scholen zich werkelijk beter voordoen dan ze zijn als ouders op bezoek komen?
Of zou het wellicht zo kunnen zijn dat leerkrachten altijd het beste met 'hun' kinderen voorhebben?

Bij ons op school is het enige verschil, dat er op een info-avond of op een open dag zo'n enorme tank koffie klaarstaat en dat er tafelkleedjes op de werktafels in de gang liggen.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_22017335
speedfreakssj wat kun jij je mening toch altijd goed verwoorden.

ik vind het ook belangrijk dat de school in de buurt is, dus dat beperkt onze keuze in zekere mate. maar we moeten nog eens gaan informeren bij de 3 scholen in de buurt, voordat we een definitieve keuze maken. geen idee voor welke leeftijd je je kind precies moet inschrijven trouwens.
pi_22017423
Ook wel relevant aan dit onderwerp: De toekomst van je kind... ook over keuzes voor scholen enzo...
Het voelt goed hè?
A je to!
  † In Memoriam † vrijdag 17 september 2004 @ 14:31:29 #17
7074 moussy
kuttekop
pi_22017529
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 14:16 schreef Moonah het volgende:

[..]

Waarom denk je dat?
Zouden scholen zich werkelijk beter voordoen dan ze zijn als ouders op bezoek komen?
Of zou het wellicht zo kunnen zijn dat leerkrachten altijd het beste met 'hun' kinderen voorhebben?
Om te kijken of ze ook zo overdreven poezelig doen als ik er niet bij ben

Mijn ervaring met een peuterspeelzaal was dat het er dus totaal anders aan toe ging als ik onverwachts kwam. Kinderen werden aan armen gegrepen en op een stoeltje gekwakt en zo waren er nog wat dingetjes. en daarbij vind ik het wel prettig om te zien of een juf-meester orde kan scheppen in een dolle kleuterklas en dat zie je niet op een voorlichtingsavond.
pi_22017639
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 14:31 schreef moussy het volgende:

Mijn ervaring met een peuterspeelzaal was dat het er dus totaal anders aan toe ging als ik onverwachts kwam. Kinderen werden aan armen gegrepen en op een stoeltje gekwakt en zo waren er nog wat dingetjes.
Hm, dat is idd niet wat je mag verwachten. Maar ik kan me niet voorstellen dat je een slechte sfeer of een pedagogisch onveilige situatie kunt verbloemen op een georganiseerde dag....
quote:
en daarbij vind ik het wel prettig om te zien of een juf-meester orde kan scheppen in een dolle kleuterklas en dat zie je niet op een voorlichtingsavond.
Da's waar!
Hoewel ik op een info-avond dezelfde methode hanteer als de ouders doorkwebbelen als ik wil beginnen...
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  vrijdag 17 september 2004 @ 15:22:45 #19
3542 Gia
User under construction
pi_22018724
quote:
Hier is de gewone inschrijfdag altijd ergens rond februari. Dan worden de kinderen aangemeld die voor 1 oktober van het jaar daarop 4 worden. Het kan dus zijn dat je kind net 2,5 is.
In februari 2005 worden dus kinderen aangemeld die vóór 1 oktober 2006 4 zijn.

Dit is vooral van belang i.v.m. de planning en zo. Overigens hebben broertjes en zusjes van kinderen die al op school zitten voorrang.

Ontopic:
Wij hebben gekozen voor de school waar ikzelf vroeger op gezeten heb. Is me altijd zeer goed bevallen. De school waar mijn man opzat is er niet meer, dus wat dat betreft geen discussie.
Het is een katholieke school en dat komt wel goed uit, want wij zijn katholiek. Veel verschil is er echter niet met andere scholen qua onderwijs, je hebt alleen wat meer begeleiding bij zaken als communie en vormsel.
Onze oudste zit nu op de middelbare school. Dit is een openbare school, waar hij zelf voor gekozen heeft. Ook ons stond deze school gevoelsmatig goed aan.
Het is niet de school waar wij zelf vroeger op gezeten hebben, omdat die nu op een industrieterrein staat en dat vond onze zoon maar saai. Dat was overigens wel een katholieke school.
pi_22018858
quote:
Dat ligt eraan.

Bij ons zijn geen wachtlijsten dus in principe kun je 2 weken voor de 4de verjaardag nog aanmelden (werd mij vorige week verteld). Volgende week donderdag hebben we een gesprek bij de basisschool van onze keuze. Damon wordt 11 maart 2005 4 jaar en ik was dus ruim op tijd.
  vrijdag 17 september 2004 @ 16:02:40 #21
92756 es70
Nee! Nu! Even! Niet!
pi_22019686
Hier valt er niets te kiezen qua katholiek, christelijk of openbaar. Er zijn alleen maar katholieke scholen... Nu ben ik katholiek, dus dat is niet het probleem.
Ook kan je niet kiezen op welke school je je kind zou willen hebben, dat wordt toegewezen door een (on)'wijze' commissie. De enige belofte die ze doen is dat je niet meer dan 2 verschillende scholen toegewezen krijgt.
Ik heb ontzettend moeten knokken om mijn 4 kinderen op dezelfde school te krijgen, en ik ben een van de weinigen die het voor elkaar heeft gekregen .
Als het aan het Stichting Katholiek Onderwijs Volendam had gelegen, hadden mijn kinderen om-en-om op een andere school gezeten (nr. 1 +3 op school 1, en nr. 2 + 4 op school 2). Mijn kinderen zijn nu 8, 6, 5 en 4, niet echt een haalbare siuatie dus.
In ons gevecht tegen het SKOV zijn we tot het ministerie en al aan de bel gaan trekken, maar zonder resultaten...
De situatie is niet illegaal, maar wel uitzonderlijk
Vrijheid kun je niet eisen of afdwingen, maar op basis van vertrouwen kun je heel vrij zijn.
"The trouble with people is not that they don't know but that they know so much that ain't so."
  vrijdag 17 september 2004 @ 21:17:46 #22
3542 Gia
User under construction
pi_22025696
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 16:02 schreef es70 het volgende:
Hier valt er niets te kiezen qua katholiek, christelijk of openbaar. Er zijn alleen maar katholieke scholen... Nu ben ik katholiek, dus dat is niet het probleem.
Ook kan je niet kiezen op welke school je je kind zou willen hebben, dat wordt toegewezen door een (on)'wijze' commissie. De enige belofte die ze doen is dat je niet meer dan 2 verschillende scholen toegewezen krijgt.
Ik heb ontzettend moeten knokken om mijn 4 kinderen op dezelfde school te krijgen, en ik ben een van de weinigen die het voor elkaar heeft gekregen .
Als het aan het Stichting Katholiek Onderwijs Volendam had gelegen, hadden mijn kinderen om-en-om op een andere school gezeten (nr. 1 +3 op school 1, en nr. 2 + 4 op school 2). Mijn kinderen zijn nu 8, 6, 5 en 4, niet echt een haalbare siuatie dus.
In ons gevecht tegen het SKOV zijn we tot het ministerie en al aan de bel gaan trekken, maar zonder resultaten...
De situatie is niet illegaal, maar wel uitzonderlijk
Wat belachelijk!

Terwijl ergens anders, hier bijvoorbeeld, broertjes en zusjes voorrang krijgen bij plaatsing als er al een kind uit dat gezin op school zit.

Wat goed dat jij hiervoor geknokt hebt, en terecht. Petje af.
  zaterdag 18 september 2004 @ 00:07:46 #23
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_22029684
quote:
Op donderdag 16 september 2004 16:56 schreef E.T. het volgende:

[..]

Geen idee

Ik weet wel al naar welke school Saskia straks gaat.
Hier in de wijk hebben we drie scholen; een openbare, een zwaar gereformeerde en een christelijke. De zwaar gereformeerde valt af; de moeders die daar hun kinderen ophalen hebben allemaal lange rokken aan, zijn zwaar gelovig (en dan bedoel ik heel zwaar) daar voel ik me niet prettig bij (geen autorijden op zondag, 2x naar de kerk, etc) Dan de openbare.. als ik hoor wat voor taal daar op het schoolplein uitgekraamd wordt door 6 a 7 jarigen, hoe die naar hun ouders en leerkrachten toe communiceren, nee sorry...
De Christelijke is een mooie tussenweg hier. Ja, de leerkrachten worden met 'u' aangesproken, de kinderen zijn lekker vrij, er wordt wel wat aan geloof gedaan (precies genoeg, ik vind dat Saskia daar best wel wat over mee mag krijgen) maar er wordt vooral 'gewoon' gedaan. Zoals ikzelf ook ben.
Buiten de wijk wil ik Saskia niet naar school hebben. Ik vind het belangrijk dat ze vriendinnetjes/klasgenootjes in de buurt heeft. Dat ze (een paar jaar verder) zelf naar school kan gaan, dat ik haar niet met de auto weg hoef te brengen en dat ze de kinderen in de buurt niet kent, want die spelen allemaal met klasgenootjes die wel in de buurt wonen. (er woont hier een meisje van 8 dat niet in de buurt op school gaat (zij gaat naar een andere streng gelovige school).. het kind zie ik altijd alleen in de buurt rolschaatsen enzo)

Kwam er tijdens wat surfen laatst nog achter dat de school die we uitgekozen hebben ook nog eens heel goed scoort in diverse onderzoeken en dat inderdaad hun beleid (zoals ze op hun website vermelden) heel goed bij mijn ideeen aansluit.
Jij woon toch ook in Capelle?

Is die openbare toevallig De Pyramide? Daar heb ik op gezeten.
Ten percent faster with a sturdier frame
  † In Memoriam † zaterdag 18 september 2004 @ 00:13:40 #24
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_22029805
Op deze site: http://194.13.31.214/zoekscholen/
kun je een school opzoeken en lezen wat de inspecteur van het onderwijs voor op- en aanmerkingen heeft

de link werkt niet dus even copy en paste
Godmother of Radio 49
And now I think of my life as vintage wine
How fragile we are
  zaterdag 18 september 2004 @ 11:45:25 #25
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_22034087
quote:
Op zaterdag 18 september 2004 00:07 schreef TC03 het volgende:

[..]

Jij woon toch ook in Capelle?

Is die openbare toevallig De Pyramide? Daar heb ik op gezeten.
Nope, De Klimop (vestiging Schenkel)
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')