abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_16182771
Vanochtend ben ik naar een informatiebijeenkomst geweest van een basisschool hier in het dorp.
Ik heb een leuk en informatieve bijeenkomst gehad, de school en het type onderwijs hebben een positieve indruk op me gemaakt, zo goed dat, we hebben besloten dat we Chiara gaan inschrijven voor deze school.
We zijn in dit dorp genoodzaakt om al zo vroeg te beslissen wat betreft de schoolkeuze en dat voelt wel een beetje vreemd, want het lijkt zo ver weg...

Ik vroeg me af in hoeverre andere ouders bezig zijn met de toekomst van hun kind. Ik ben benieuwd naar jullie gevoelens, ideeen en ervaringen mbt de toekomst van je kind.

Het voelt goed hè?
A je to!
  maandag 12 januari 2004 @ 13:34:00 #2
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_16182961
Wat een lieve fotos van je kindje

Ik zie alleen niet of het een jongetje of meisje is.

"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
pi_16183019
quote:
Op maandag 12 januari 2004 13:34 schreef jojomen4 het volgende:

Als je nou ff op het geboortekaartje kijkt...
  maandag 12 januari 2004 @ 13:37:28 #4
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_16183033
Ik mag Katja nog steeds niet inschrijven. Bij ons mag het pas als je een brief hebt gekregen van de gemeente. De nieuwe inschrijfrondes waren weer begonnen, las ik in de krant, dus ik de gemeente vanochtend gebeld dat ze ons vergeten waren een brief te sturen, maar we waren gewoon nog niet aan de beurt.

De kinderen die geboren waren tussen oktober 2000 en september 2001 waren nu aan de beurt voor inschrijving. Katja krijgt dus volgend jaar haar brief.

Voor de zekerheid ook nog maar even de school gemaild, want dit systeem werkt natuurlijk alleen maar als de scholen ook geen inschrijvingen accepteren van kinderen die nog geen brief hebben gehad.
De directeur verzekerde mij dat dat ook echt niet gebeurde en dat het voordeel van dit systeem is dat er geen wachtlijsten zijn, dat iedereen even veel kans maakt en dat je dus niet de situatie krijgt dat mensen hun kind al in gaan schrijven als ze zwanger zijn.

Het nadeel is dat je er zelf zo weinig invloed op hebt of je kind op de school van je keus terecht komt.

Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_16183177
Wij hebben er zeker al over nagedacht, maar dat komt eigenlijk vooral omdat we een paar jaar terug door de keuze voor een middelbare school voor mijn stiefzoon heen zijn gegaan. Dat is nog zo vers, dat we automatisch ook weleens praten over de basisschool voor Isa. Als er geen gekke dingen gebeuren, is onze keuze eigenlijk al gemaakt, namelijk dezelfde school als waar mijn stiefzoon op heeft gezeten. Dat is een schattig schooltje hier drie minuten lopen vandaan. De leraren kennen ons al, en wij kennen de leraren en hebben feducie in ze. En het is één van de weinige echt gemende basisscholen hier in centrum (dwz multicultureel). De onderwijsvorm is een mengeling van jenaplan, dalton en nog wat dingen. Ze doen gewoon erg hun best om er iets leuks en bijzonders van te maken, de sfeer is goed. Voor een basisschool vinden we het ook gewoon erg belangrijk dat ie in de buurt is, omdat de kans dan veel groter is dat de meeste klasgenootjes ook in de buurt wonen.
Dus ja, wij hebben er zeker al over nagedacht, al voelt het nog wel heel ver weg.
mooi he, alles
  maandag 12 januari 2004 @ 13:47:21 #6
37150 livelink
pi_16183268
Eerlijk gezegd is de nabijheid van de school bijna mijn enige criterium. Toevallig is dat in ons geval een openbare school, maar als het een bijzondere school was geweest, had ik het ook prima gevonden.

Ik vind het echt het belangrijkst dat de school op loopafstand is en dat er geen gevaarlijke wegen overgestoken moeten worden.

pi_16183408
Wij zijn er ook mee bezig geweest. Bo gaat binnenkort naar de peuterspeelzaal en die zit in hetzelfde gebouw als de eerste paar klassen van het basisonderwijs. Dit was voor ons heel handig dat als Janneke dalijk naar de peuterspeelzaal gaat en Bo naar de kleuterschool ik ze niet op verschillende locaties hoeft te halen en te brengen. Het is ietsje verer als 2 andere scholen die hier in de buurt waren. Maar het is lopend wel te doen.
Op zich zijn er wel wat 'gevaarlijke' wegen die overgestoken moet worden, maar dat vind ik persoonlijk geen probleem. Ik breng en haal ze zelf tot ze er aan toe zijn om alleen te gaan. Tegenwoordig brengen veel ouders het kind met de auto naar school (hier in de buurt staat het echt vol van de auto's zelfs dubbelgeparkeerd bij de scholen, terwijl ze toch echt in de buurt wonen) Zo leren de kinderen ook niet om veilig in het verkeer te worden. Als de afstand het probleem is ok, maar als het toch in de buurt is.
De vrom onderwijs is het jenaplan. Voorheen verdiepte ik me er niet zo in, en maakte het soort onderwijs me ook niet zo uit. Nu ik er meer over gehoord hebt en ik me er meer in verdiept hebt lijkt het me hartstikke leuk.
Maar het voornaamste punt voor ons was de peuterspeelzaal in het zelfde gebouw als de basisschool.

Zag dat anderen ook een link van de school erbij zetten, vind ik ook wel leuk

www.meesterbaars.nl

Bij deze.

[Dit bericht is gewijzigd door jessie op 12-01-2004 15:15]

De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
  maandag 12 januari 2004 @ 13:58:13 #8
73327 Deviator
papa van Nimué !!
pi_16183575
wij zitten met een complexe situatie: ons dochtertje is nu nog maar 7 maanden dus het is allemaal nog ver weg. Echter wonen wij nu in bij mijn schoonouders, we verwachten dat dit nog wel 4 a 5 jaar gaat duren.
We moeten dus straks wel een school kiezen. Alleen zullen we dan als we een eigen huis hebben wel moeten zorgen dat dat huis in de buurt van die school is of weer een andere school zoeken, maar dat lijkt me niet bevordelijk voor een kind..
lastige situatie die gelukkig pas over een paar jaar aan de orde is..
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 12 januari 2004 @ 14:02:53 #9
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_16183687
Ik heb Christan al met 1,5 ingeschreven, en toen was ik volgens de school al laat Hij kwam toen 14e op de wachtlijst... Inmiddels is hij gepromoveerd naar 3e op de wachtlijst en heeft de school mij verzekerd dat plaatsing geen probleem is.

Christan gaat (aaargh, dit jaar al! Het gaat veel te hard!) naar deze school: http://www.bsv.nu/

Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  maandag 12 januari 2004 @ 14:03:45 #10
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_16183707
quote:
Op maandag 12 januari 2004 13:36 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Als je nou ff op het geboortekaartje kijkt...

Ik zag alleen de fotow, sorry hoor.
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
  † In Memoriam † maandag 12 januari 2004 @ 14:43:37 #11
7074 moussy
kuttekop
pi_16184853
René zit op deze: http://home.hccnet.nl/kameleon.school/kameleon.html school.

Wij vonden het erg moeilijk om te kiezen en hebben uiteindelijk voor deze school gekozen, omdat ze les op maat geven en omdat ze relatief kleine klassen hebben.

Voor de rest fantaseer ik er op los wat voor een beroep ze later zal gaan kiezen en naar wat voor een vrouw ze uit zich zal ontwikkelen

Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_16187746
http://www.eendragt.org/

Daar gaat Damey na de zomer vakantie naar toe.
Het is de dichtsbijzijnde en de enige openbare basisschool in de directe omgeving. Wat we dus fatsoenlijk lopend af kunnen leggen.
De peuterspeelzaal zit daar ook in een zijstraat dus dat wordt geen probleem als Duncan strax op de psz zit en Damey op de kleuterschool.

pi_16196187
quote:
Op maandag 12 januari 2004 13:34 schreef jojomen4 het volgende:

thanx, ik vind haar foto's ook errug leuk, het is dus een lief meisje, maar dat het een meisje is had je inmiddels al begrepen..
quote:
Op maandag 12 januari 2004 13:37 schreef livelink het volgende:
Het nadeel is dat je er zelf zo weinig invloed op hebt of je kind op de school van je keus terecht komt.
Jij als ouder bent toch degene die bepaalt naar welke school je kind gaat... Dat is wel erg vreemd aan het systeem, positief is wel dat het een 'schoon' systeem is. Hier schrijven ouders hun kids in op 4 scholen, wat het systeem juist erg vervuild en dat is ook niet alles.
quote:
Op maandag 12 januari 2004 13:43 schreef phileine het volgende:
Ze doen gewoon erg hun best om er iets leuks en bijzonders van te maken, de sfeer is goed. Voor een basisschool vinden we het ook gewoon erg belangrijk dat ie in de buurt is, omdat de kans dan veel groter is dat de meeste klasgenootjes ook in de buurt wonen.
Dus ja, wij hebben er zeker al over nagedacht, al voelt het nog wel heel ver weg.
Dat klinkt goed Phileine, een goede sfeer op school is erg belangrijk, prettig ook dat de school in de buurt staat, maar dat is voor mij niet doorslaggevend.
De ene school hier in de straat is speciaal onderwijs en de andere is een school waar voornamelijk kinderen uit de achterstandswijk op zitten, dit spreekt mij niet aan.
We hebben gekozen voor een Montessorischool en is 2,5 km hier vandaan, het is voornamelijk het type onderwijs wat me erg aanspreekt en de eerste en tevens goede indruk die het vandaag op me gemaakt heeft, was doorslaggevend.
quote:
Op maandag 12 januari 2004 14:43 schreef moussy het volgende:
Voor de rest fantaseer ik er op los wat voor een beroep ze later zal gaan kiezen en naar wat voor een vrouw ze uit zich zal ontwikkelen
Idd, met het topic doelde ik niet alleen op de keuze voor de toekomstige school, maar ook verder.
Soms zit ik naar Chiara te kijken die heerlijk zit te tutten, dan kan ik ook heerlijk fantaseren over hoe ze zal zijn als ze groter is.
Het voelt goed hè?
A je to!
  maandag 12 januari 2004 @ 20:33:48 #14
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_16196253
Kinderen hebben geen toekomst, wereld gaat naar de klote, dus party while it lasts
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_16196758
quote:
Op maandag 12 januari 2004 20:33 schreef Pietverdriet het volgende:
Kinderen hebben geen toekomst, wereld gaat naar de klote, dus party while it lasts
Jammer dat je het leven zo somber inziet.

Ik heb nog even de websites bekeken van hierboven genoemde links, er zitten leuke tussen!!

Het voelt goed hè?
A je to!
  maandag 12 januari 2004 @ 20:46:42 #16
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_16196870
quote:
Op maandag 12 januari 2004 20:44 schreef melonovy het volgende:

[..]

Jammer dat je het leven zo somber inziet.

Zie het leven helemaal niet sober,
ben alleen realistisch over de toekomst
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 12 januari 2004 @ 22:47:14 #17
37150 livelink
pi_16202723
Melonovy, ik ben zelf opgegroeid in Zeist. Hebben jullie toevallig gekozen voor Griffensteijn? Dat is de lagere school waar ik op heb gezeten en ik had gehoord dat dat tegenwoordig een Montessorischool is.
pi_16204777
Mijn dochter is nog maar een paar maanden oud, maar ik hou me ook al bezig met zulke soort dingen. We zijn van Surinaamse afkomst, maar we willen wel dat ze naar een "witte school" gaat (hier hebben we zelf ook op gezeten).
We hebben ook al een beetje ruzie gehad over andere dingen. We zijn alletwee fanatieke PSV supporters, en nu heeft mn vrouw haar lid gemaakt van de junior club van PSV. Ik heb hier wel over getwijfeld of we dit wel moesten doen, omdat ik vind dat ze later zelf haar keuzes moet maken en niet zo "opgedrongen" moet krijgen. Volgens haar is dit met het paplepel ingieten, en is er niks verkeerd aan . Maar opvoeden blijft een moeilijk iets (en het wordt steeds moeilijker volgens mn ouders)
  dinsdag 13 januari 2004 @ 01:29:38 #19
3542 Gia
User under construction
pi_16207282
Ik ben op dit ogenblik ook erg bezig met de toekomst van mijn oudste kind. Hij is 11 en gaat dit jaar van de basisschool af. Dus ook wij staan voor een beslissing naar welke school hij gaat. (Jongste duurt nog 2 jaar)

Hij heeft de hersens voor Havo, maar mist een stukje concentratie (ADD), waardoor hij wellicht een onvoldoende score op zijn cito haalt. (Over 4 weken of zo!)
Gelukkig wordt op de school die onze voorkeur heeft een kind op de mavo, die meer in zijn mars heeft, in het eerste jaar al doorgeschoven naar een hoger niveau, dus, als het er in zit, komt het er ook wel uit.

Hij wil paleontoloog worden, maar is er al achter dat dat in beginsel niet zo goed verdient. We hebben hem dus aangeraden om te denken over een ander beroep, wat misschien wel erbij aansluit en makkelijker te realiseren is, zoals geschiedenisleraar. Kan al met havo en daarna de lerarenopleiding. Hij zou dan als volwassene toelatingsexamen kunnen doen op een universiteit en alsnog de studie paleontologie doen, als hij daar dan nog steeds interesse in heeft.
Verder denkt hij ook na over hoe lang alles duurt. Dus vanaf nu tot zijn eerste betaaldag! Ik kan me dus niet aan de indruk onttrekken dat hij liever niet al te lang wil studeren.

Maar ach, we zien wel. Eerst over 4 weken die cito maar eens afwachten.

En jullie allemaal succes met het vinden van een leuke basisschool. Hopenlijk hebben jullie kids ook zo'n fantastische lagere schooltijd!

Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 13 januari 2004 @ 07:11:44 #20
13151 crew  Rewimo
pi_16210081
Gia (handig, iemand met ervaring met scholen ), wat zijn voor jou de sterke punten van een basisschool? Wat is belangrijk om op te letten als je een school kiest?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  dinsdag 13 januari 2004 @ 07:46:02 #21
3542 Gia
User under construction
pi_16210250
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 07:11 schreef Rewimo het volgende:
Gia (handig, iemand met ervaring met scholen ), wat zijn voor jou de sterke punten van een basisschool? Wat is belangrijk om op te letten als je een school kiest?
Hoogte ouderbijdrage en wat daarvoor gerealiseerd wordt.

Is bij ons geloof ik ongeveer 25 euro voor 2 kinderen. Ze krijgen dan een kadootje met sinterklaas, of 3 euro voor de suprise. Met kerst krijgen ze een eenvoudig kerstdiner, of er wordt een kerstmarkt gehouden. Ook met carnaval krijgen ze van alles, drinken, snoep, chips. Verder is er nog een spelletjesdag, avond4daagse en speeltuindag/schoolreisje. (wisselt af per jaar)
Dus best veel voor 12,50.

Verder vind ik het ook belangrijk hoe de overblijfregeling verzorgd wordt. Krijgen ze drinken of moet het kind het zelf meebrengen? Hoeveel ouders op hoeveel kinderen? Wat kost overblijven?

Voor zover wat de ouders aangaat.

Voor de kinderen is het belangrijk dat er een prettige sfeer hangt. Versierde gangen (werkstukken!) vrolijke klaslokalen. Niet te grote klassen.
Speelplaats gescheiden in onderbouw en bovenbouw, of apart speelkwartier.
Ook fijn om te weten is of er onderwijsassistenten zijn, of er gebruik gemaakt wordt van remedial teachers. Of er extra aandacht is voor kinderen die het wat moeilijker vinden.

En uiteraard niet onbelangrijk is de grootte van de school.
Ik vond een kleinere school wel prettig, anderen vinden een hele grote school fijner. Dat is maar net waar je voor kiest.

De afstand naar school en of er drukke wegen overgestoken moeten worden.

Of de school openbaar of bijzonder is, maakt volgens mij niet zo heel veel uit. Tenminste hier niet. (Katholiek)
Misschien dat gereformeerde scholen wat godsdienstiger zijn ingesteld en dan is het maar net wat je wilt.

Ik heb voor deze school gekozen, omdat ik er vroeger zelf op heb gezeten en het altijd een erg fijne school vond. Ik kende sommige leerkrachten dus al, wat wel prettig was.

Het is misschien ook handig, als je nog niks van een school weet, om aan andere ouders te vragen hoe die school bevalt. Als ouders enthousiast reageren, dan zit het wel goed, reageren ze niet zo enthousiast of hebben ze opmerkingen over het reilen en zeilen, dan weet je dat in elk geval en kun je dat meenemen in je beslissing. Vooral als er meer scholen in je buurt zijn.

Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 13 januari 2004 @ 09:15:15 #22
13151 crew  Rewimo
pi_16211173
Dank je voor de tips!

Christans school is een particuliere school die wordt gerund door een vereniging van ouders (is een heel apart systeem dus). Het schoolgeld is hoog maar daarvan wordt dus de hele school onderhouden. Grote voordelen vind ik de kleine klassen (kleuters 15, daarna maximaal 30 kinderen), en de vele buitenschoolse activiteiten. Er is een continurooster, dus alle kinderen blijven over (zal eens even informeren naar dat drinken trouwens ). De school hangt geen bepaalde godsdienst aan, maar de kinderen krijgen wel les over alle godsdiensten. Ik vind het allemaal erg positief klinken (wie meer wil weten moet maar even op de site neuzen, die ik in mijn eerste bericht heb genoemd).

dinsdag 13 januari 2004 @ 09:15:16 #23
35189 Troel
scherp en bot
pi_16211174
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 07:46 schreef Gia het volgende:

[..]

Hoogte ouderbijdrage en wat daarvoor gerealiseerd wordt.

Is bij ons geloof ik ongeveer 25 euro voor 2 kinderen. Ze krijgen dan een kadootje met sinterklaas, of 3 euro voor de suprise. Met kerst krijgen ze een eenvoudig kerstdiner, of er wordt een kerstmarkt gehouden. Ook met carnaval krijgen ze van alles, drinken, snoep, chips. Verder is er nog een spelletjesdag, avond4daagse en speeltuindag/schoolreisje. (wisselt af per jaar)
Dus best veel voor 12,50.

Verder vind ik het ook belangrijk hoe de overblijfregeling verzorgd wordt. Krijgen ze drinken of moet het kind het zelf meebrengen? Hoeveel ouders op hoeveel kinderen? Wat kost overblijven?

Voor zover wat de ouders aangaat.

Voor de kinderen is het belangrijk dat er een prettige sfeer hangt. Versierde gangen (werkstukken!) vrolijke klaslokalen. Niet te grote klassen.
Speelplaats gescheiden in onderbouw en bovenbouw, of apart speelkwartier.
Ook fijn om te weten is of er onderwijsassistenten zijn, of er gebruik gemaakt wordt van remedial teachers. Of er extra aandacht is voor kinderen die het wat moeilijker vinden.

En uiteraard niet onbelangrijk is de grootte van de school.
Ik vond een kleinere school wel prettig, anderen vinden een hele grote school fijner. Dat is maar net waar je voor kiest.

De afstand naar school en of er drukke wegen overgestoken moeten worden.

Of de school openbaar of bijzonder is, maakt volgens mij niet zo heel veel uit. Tenminste hier niet. (Katholiek)
Misschien dat gereformeerde scholen wat godsdienstiger zijn ingesteld en dan is het maar net wat je wilt.

Ik heb voor deze school gekozen, omdat ik er vroeger zelf op heb gezeten en het altijd een erg fijne school vond. Ik kende sommige leerkrachten dus al, wat wel prettig was.

Het is misschien ook handig, als je nog niks van een school weet, om aan andere ouders te vragen hoe die school bevalt. Als ouders enthousiast reageren, dan zit het wel goed, reageren ze niet zo enthousiast of hebben ze opmerkingen over het reilen en zeilen, dan weet je dat in elk geval en kun je dat meenemen in je beslissing. Vooral als er meer scholen in je buurt zijn.

Wat ik erg belangrijk zou vinden is dat ik van te voren zou willen weten hoeveel kans er is dat mijn kinderen in de klas komen bij deeltijd mensen. Als ik nu op mijn stageschool kijk, dan is het de ene dag leraar a, de tweede dag leraar b, dan nog een keer leraar c enzovoort. Dit lijkt me absoluut niet prettig voor kinderen!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  † In Memoriam † dinsdag 13 januari 2004 @ 09:24:18 #24
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_16211346
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 09:15 schreef Troel het volgende:

Wat ik erg belangrijk zou vinden is dat ik van te voren zou willen weten hoeveel kans er is dat mijn kinderen in de klas komen bij deeltijd mensen. Als ik nu op mijn stageschool kijk, dan is het de ene dag leraar a, de tweede dag leraar b, dan nog een keer leraar c enzovoort. Dit lijkt me absoluut niet prettig voor kinderen!

Grappig dat je dit noemt Troel; ik had ook niet verwacht dat dit prettig voor de kinderen zou zijn! Wij hebben op school heel veel part-times en ik merk niet dat het voor de kinderen/ouders een probleem is. Het gaat volgens mij meer om de vastigheid, elke maandag en dinsdag heb ik juf/meester die en die en de rest van de week die ander.
Godmother of Radio 49
And now I think of my life as vintage wine
How fragile we are
  dinsdag 13 januari 2004 @ 09:32:33 #25
35189 Troel
scherp en bot
pi_16211459
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 09:24 schreef just me het volgende:

[..]

Grappig dat je dit noemt Troel; ik had ook niet verwacht dat dit prettig voor de kinderen zou zijn! Wij hebben op school heel veel part-times en ik merk niet dat het voor de kinderen/ouders een probleem is. Het gaat volgens mij meer om de vastigheid, elke maandag en dinsdag heb ik juf/meester die en die en de rest van de week die ander.

Nou, hier is het dus niet elke week hetzelfde, als dat wel zo is, dan is het alweer wat minder erg denk ik wel ja.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')