abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 18:29:02 #1
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_72077048
Ik sta momenteel voor de moeilijke keuze tussen 2 (fijne) basisscholen voor mijn kind. De ene is een Daltonschool, de andere een Jenaplanschool. Nu vraag ik mij ineens af; hebben jullie voor een 'speciaal' soort onderwijs voor je kind gekozen (of ben je dat in de toekomst van plan). En zo ja, waarom?

http://www.dalton.nl/

http://www.vrijescholen.nl/

http://www.jenaplan.nl/

http://www.montessori.nl/


Dit zijn waarschijnlijk de 4 bekendste. Maar er zijn vast nog anderen. Welk type onderwijsvorm kennen jullie nog meer, en wat spreekt jullie daar wel- of juist niet, in aan? Ik zou graag eens wat verschillende meningen en ideeën hierover lezen. Ook ben ik benieuwd in hoeverre je bij het uitzoeken van een school voor je kind rekening houdt met het karakter (of de wensen) van je kind. Of ga je liever voor het gemak van dichtbij bijvoorbeeld? Kortom; hoe belangrijk is het type onderwijs dat je kind krijgt voor jullie?

Bedankt alvast!
pi_72077151
Freinet onderwijs: http://www.freinet.nl/

Ik zelf heb op een Freinet school gezeten, deze vorm van onderwijs komt vrij weinig in Nederland voor. Ik heb het een fijne school gevonden en vond de manier van onderwijs heel prettig .

Heb er niet heel veel verstand van maar volgens mij komt het neer op dat de ervaringen van kinderen min of meer het "begin" zijn van de lesstof.

Ik heb dan wel geen kinderen maar ik denk niet dat ik bij het kiezen van een school echt speciaal rekening zou houden met het karakter van mijn kind. Ik zou het prettiger vinden als de basisschool in de buurt zou liggen ivm het spelen met andere kinderen .
Wel zou ik eventueel rekening houden met de zelfstandigheid van mijn kind, zou het die vorm van onderwijs wel aankunnen.. dus misschien zou ik toch wel rekening houden met het karakter
pi_72077169
Waarom moet je speciaal onderwijs hebben? Is een 'normale' openbare dan wel christelijke school geen optie?
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 18:35:34 #4
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_72077182
Oh ja, Freinet. Zie je, die was ik dus inderdaad vergeten. Dank je wel voor je linkje!
pi_72077218
Goed topic, zal de linkjes eens lezen om de verschillen nog eens te zien.
En ik ben ook benieuwd waarom mensen wel of juist niet voor een bepaalde vorm kiezen/gekozen hebben.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 18:41:44 #6
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_72077326
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 18:34 schreef geelkuikentje het volgende:
Waarom moet je speciaal onderwijs hebben? Is een 'normale' openbare dan wel christelijke school geen optie?
Voor sommige mensen misschien niet. Voor ons bijvoorbeeld geldt, dat wij allebei (nogal overtuigd) atheïstisch zijn. Wij vinden daarom het idee van een christelijke of katholieke school niet prettig en willen graag dat ons kind naar een school gaat, waar niet 1 bepaalde godsdienst de boventoon voert. Een openbare school zou zeker een optie zijn, maar de verschillende, hierboven genoemde onderwijsmethodes spreken ons stuk voor stuk (tot op zekere hoogte) aan. Aan ons als ouder de taak om die verschillende mogelijkheden te onderzoeken, voor we een keuze maak voor ons kind. Daarom ben ik benieuwd naar de ideeën en bevindingen van andere ouders.
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 18:43:49 #7
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_72077379
Arwen gaat naar de Vrije school.

Waarom:

even stukje over vrijeschoolgedachte:

De leerstof heeft niet alleen betrekking op de cognitieve ontwikkeling, maar ook op de kunstzinnige ontwikkeling, op handvaardigheid en bewegingsontwikkeling. Dit moet het kind stimuleren zich optimaal te ontwikkelen in denken, voelen en handelen: leren met hoofd, hart en handen.

De wijze waarop het leren plaatsvindt, is mede afhankelijk van de leeftijd van het kind. De vrijeschool wil dan ook zoveel mogelijk aansluiten bij de levensfase waarin de kinderen zich op een bepaalde leeftijd bevinden.

Ze kijken ze erg naar wat voor mogelijkheid heeft het kind, en spelen daar net wat meer op in.
Daarbij hebben ze ook vakken zoals eurithmie plantenkunde etc waardoor ze denk ik zich veel meer bewust worden wat de natuur te bieden heeft, zichzelf leren te uiten etc.

Ben meerdere keren naar kijkdagen etc geweest en de hele manier van handelen daar sprak mij erg aan. En sluit denk ik ook heel goed aan bij hoe Arwen als kind is.
Had laatst toevallig tijdens etentje met 2 goede vrienden van me over wat voor school ze ging doen en dus benoemde vrije school en beiden ook wel vonden dat het wel ook echt iets voor haar zou zijn.

Mijn nichtje heeft daar op schoool egzeten en hoewel veel mensen denken dat als ze niet het middelbare onderwijs van de vrijeschool doen ze niet goed kunnen instromen op een normale mavo/havo/vwo heeft zij het zelf ervaren als juist een voorsprong omdat ze al een hoop dingen wist.
Wat ik ook erg fijn vond, toen mijn moeder met mijn 6 jaar opgenomen was heb ik een tijdje bij mijn tante gewoont , en dus ook 2 maandjes bij haar in de klas gezeten.
En de hoofdjuf nog steeds weet wie ik was en mijn nichtje idem.
Arwen is toch wel een kindje wat ivm de voeding etc. gebeuren extra aandacht nodig heeft tijdens het eten ivm de gluten e.d. en ik denk dat ook zij daarin wel net dat beetje extra aandacht kunnen geven ook omdat de klassen kleiner zijn.
( wil niet zeggen dat het op andere scholen ook niet zou kunnen, maar gevoelsmatig bij de rest maakte dat voor mij wel de keuze heel makkelijk.
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_72077422
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 18:41 schreef renzell het volgende:

[..]

Voor sommige mensen misschien niet. Voor ons bijvoorbeeld geldt, dat wij allebei (nogal overtuigd) atheïstisch zijn. Wij vinden daarom het idee van een christelijke of katholieke school niet prettig en willen graag dat ons kind naar een school gaat, waar niet 1 bepaalde godsdienst de boventoon voert. Een openbare school zou zeker een optie zijn, maar de verschillende, hierboven genoemde onderwijsmethodes spreken ons stuk voor stuk (tot op zekere hoogte) aan. Aan ons als ouder de taak om die verschillende mogelijkheden te onderzoeken, voor we een keuze maak voor ons kind. Daarom ben ik benieuwd naar de ideeën en bevindingen van andere ouders.
Dit zou mijn antwoord kunnen zijn!
Enige verschil is dat schaap, ondanks ook overtuigd niet-religieus, geen bezwaar zou hebben tegen een christelijke of katholieke school.
Wel gaat ons beider voorkeur uit naar een van de in d OP genoemde vormen, dus we zitten wel op 1 lijn, gelukkig
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 18:45:50 #9
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_72077423
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 18:33 schreef Pannenkoeken het volgende:
Freinet onderwijs: http://www.freinet.nl/

Ik zelf heb op een Freinet school gezeten, deze vorm van onderwijs komt vrij weinig in Nederland voor. Ik heb het een fijne school gevonden en vond de manier van onderwijs heel prettig .

Heb er niet heel veel verstand van maar volgens mij komt het neer op dat de ervaringen van kinderen min of meer het "begin" zijn van de lesstof.

Ik heb dan wel geen kinderen maar ik denk niet dat ik bij het kiezen van een school echt speciaal rekening zou houden met het karakter van mijn kind. Ik zou het prettiger vinden als de basisschool in de buurt zou liggen ivm het spelen met andere kinderen .
Wel zou ik eventueel rekening houden met de zelfstandigheid van mijn kind, zou het die vorm van onderwijs wel aankunnen.. dus misschien zou ik toch wel rekening houden met het karakter


Ha ha, bedankt voor je toevoeging!

Ja, lastig hoor. Ik heb ook ervaren hoe relaxed het is als de school om de hoek zit. Maar voor mijn kind werkt het niet zo goed om altijd maar (letterlijk en figuurlijk) binnen de lijntjes te moeten kleuren. En dat was bij die school helaas wel het geval. Nu we gaan verhuizen naar een andere stad, maak ik van de gelegenheid gebruik om me zo goed mogelijk te oriënteren op de mogelijkheden daar (beide scholen zijn overigens in de buurt van ons nieuwe huis, dus dat is alvast fijn).
pi_72077443
Ikzelf heb op een Jenaplan school gezeten, zo ook mijn broertje. Voor mij was het perfect, voor mijn broertje totaal niet. Ik was streberig, liergierig, nam initiatief en kon dus op mijn eigen tempo door mijn schooltijd lopen en trok mij op aan oudere kinderen. Mijn broertje wilde niet leren, liep de kantjes eraf en als er niet op hem gelet werd, deed hij dus niets. Het is denk goed voor zelfstandige kinderen die graag willen leren, voor wat 'gemakzuchtige' kinderen kan het minder goed passen.

Mijn schoolkeuze zal denk erg afhankelijk zijn van het karakter van het kind.
pi_72077482
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 18:41 schreef renzell het volgende:

[..]

Voor sommige mensen misschien niet. Voor ons bijvoorbeeld geldt, dat wij allebei (nogal overtuigd) atheïstisch zijn. Wij vinden daarom het idee van een christelijke of katholieke school niet prettig en willen graag dat ons kind naar een school gaat, waar niet 1 bepaalde godsdienst de boventoon voert. Een openbare school zou zeker een optie zijn, maar de verschillende, hierboven genoemde onderwijsmethodes spreken ons stuk voor stuk (tot op zekere hoogte) aan. Aan ons als ouder de taak om die verschillende mogelijkheden te onderzoeken, voor we een keuze maak voor ons kind. Daarom ben ik benieuwd naar de ideeën en bevindingen van andere ouders.
Dat je overtuigd atheïstisch bent vind ik een goede reden om je kind niet naar een christelijke school te brengen
Zat nog even te googlen en kwam op een flink aantal onderwijsvormen bij wikipedia:

o Montessori-onderwijs
o Daltononderwijs
o Jenaplanonderwijs
o Freinetonderwijs
o Leonardoschool
o Vrijeschool
o Ervaringsgericht onderwijs
o Ontwikkelingsgericht onderwijs
o Gisdo
o Democratisch onderwijs
o Sudbury-onderwijs
o Iederwijs
o Nutsonderwijs, onderwijs dat onafhankelijk is van enige levensbeschouwelijke of maatschappelijke stroming
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 18:54:36 #12
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_72077656
Dank je Evenstar, voor je uitgebreide antwoord. De Vrije School was een heel serieuze optie voor ons, maar allebei de scholen in Rotterdam (waar we heen gaan) zaten tjokvol. Einde verhaal dus. Ik kan me héél goed voorstellen dat het voor Arwen een fijne school is! Ik ben overigens wél een keer op gesprek geweest (in Eindhoven nog, toen Juul een peuter was) en dat viel me toch een beetje tegen. Maar dat had vooral te maken met de übergeitenwollensok met wie ik dat gesprek had. Die drong er op aan dat ik toch maar zelf een popje voor Julius moest maken, toen ik vertelde dat hij het liefst zijn graafmachine mee naar bed nam. Hi hi, nee, in Eindhoven is het een fantastische, maar ook wel een beetje een elitaire school (hoewel dat vast op andere Vrije Scholen anders zijn). Op deze was bijvoorbeeld geen gekleurd kindje te vinden. Niet echt een dwarsdoorsnede van de maatschappij dus. Dat vond ik jammer.

Miss Sly! Wij zijn het altíjd met elkaar eens!
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 18:55:33 #13
593 sjak
Juffie Bloem
pi_72077685
Er hebben hier al eerder wat topics over dit onderwerp gelopen:
Iederwijs, welke ouder heeft al spijt?
Iederwijs
Basisschool uitzoeken

Wij hebben een keuze uit twee scholen in ons dorp. Een Jenaplan en een katholieke school. Dat leek mij een uitgemaakte zaak van te voren. Afgelopen periode zijn we bij beide scholen wezen praten en hebben we (tot mijn grote verbazing...) gekozen voor de katholieke school. Deze was veel duidelijker, veel opener en leek veel op Dalton onderwijs. Wij voelden ons bij de katholieke school veel meer op ons gemak. Het geloof wordt daar wel uitgedragen maar dan hebben ze het over alle religies (werd ons verteld).
We zijn dus maar op ons gevoel afgegaan...
Lekker douchen!
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 18:58:31 #14
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_72077784
Geelkuikentje, dank je wel voor je google toevoeging!

En Sjak; ik vermoedde al dat er topics over zouden lopen, maar kon die zo snel niet vinden, vandaar dat ik zo brutaal was een nieuwe te openen.

Zo, en nu naar de supermarkt voor eten...
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 19:02:17 #15
593 sjak
Juffie Bloem
pi_72077910
Ik zag het woord iederwijs staan en er gingen me wat lichtjes branden. Ik heb ze niet doorgekeken, ik hoop dat je er nog wat aan hebt., Er zaten een aantal jaren terug hier ook wat moeders die zich erg verdiepten in de onderwijsvorm dus ik vermoed dat er nog wel wat nuttige info in kan staan.
Ik ben stiekem wel blij dat wij niet zoveel keuze hebben

Smakelijk eten voor zo!
Lekker douchen!
pi_72078068
Ik heb zelf op een dalton-basisschool gezeten en was er een dalton-middelbare school in de omgeving geweest, was ik zeker daar ook naar toe gegaan. Jammer genoeg zat die zo'n 1.5u verderop.

Het idee van het dalton onderwijs is (hoop dat ik het een beetje goed zeg ) dat je als kind bezig bent met leren plannen en zelfstandig werken/leren, wat erg belangrijk is in het vervolgonderwijs. Ieder kind pakt dingen op een eigen manier op of werkt sneller/langzamer dan een andere leerling en op deze manier kunnen ze op hun eigen manier aan het werk.

Je krijgt een weektaak op maandagmorgen en dan ga je zelf beslissen wanneer je wat gaat doen, als het maar op vrijdagmiddag af is. Snap je iets niet? Vraag het eerst aan iemand die in je groepje zit en ga daarna pas naar de leraar.
Er zijn wel "vaste" momenten waarop dingen uitgelegd worden, maar de rest van de tijd werkt het kind zelfstandig.Natuurlijk is het niet dat de kinderen volledig "losgelaten" worden, dit alles natuurlijk onder het wakend ook van de leraar.

Het is belangrijk dat je een schooltype kiest die past bij je kind en dat was in mijn geval ook zo. Ik kon hier helemaal mijn ei in kwijt en heb er erg veel aan gehad in het vervolgonderwijs.

Ik hoop dat ik het een beetje goed verwoord heb, zo heb ik het tenminste ervaren op de basisschool
pi_72078234
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 19:07 schreef Locusta het volgende:
Ik heb zelf op een dalton-basisschool gezeten en was er een dalton-middelbare school in de omgeving geweest, was ik zeker daar ook naar toe gegaan. Jammer genoeg zat die zo'n 1.5u verderop.

Het idee van het dalton onderwijs is (hoop dat ik het een beetje goed zeg ) dat je als kind bezig bent met leren plannen en zelfstandig werken/leren, wat erg belangrijk is in het vervolgonderwijs. Ieder kind pakt dingen op een eigen manier op of werkt sneller/langzamer dan een andere leerling en op deze manier kunnen ze op hun eigen manier aan het werk.

Je krijgt een weektaak op maandagmorgen en dan ga je zelf beslissen wanneer je wat gaat doen, als het maar op vrijdagmiddag af is. Snap je iets niet? Vraag het eerst aan iemand die in je groepje zit en ga daarna pas naar de leraar.
Er zijn wel "vaste" momenten waarop dingen uitgelegd worden, maar de rest van de tijd werkt het kind zelfstandig.Natuurlijk is het niet dat de kinderen volledig "losgelaten" worden, dit alles natuurlijk onder het wakend ook van de leraar.

Het is belangrijk dat je een schooltype kiest die past bij je kind en dat was in mijn geval ook zo. Ik kon hier helemaal mijn ei in kwijt en heb er erg veel aan gehad in het vervolgonderwijs.

Ik hoop dat ik het een beetje goed verwoord heb, zo heb ik het tenminste ervaren op de basisschool

Ik heb op een dalton middelbare school gezeten, onderwijs daar kwam inderdaad globaal neer op wat jij geschreven hebt .

Ik denk dat vooral bij dit soort onderwijs je echt goed moet kijken of jouw kind hier wel "geschikt" voor is.. Is het op die leeftijd wel in staat om tot zekere hoogte "losgelaten" te worden.
pi_72078411
Renz, mijn moeder, zelf lerares op een Jenaplan school, kwam laatst met de tip om op de school van je keuze te kijken naar de knutselwerkjes.
Dat klinkt vaag, maar wat ze bedoelde was te kijken of het allemaal dezelfde werkjes waren (en dus een kant en klaar maak pakket) of dat er veel varieteit in zat (bv wel dezelfde basisspullen maar verschillende dingen ervan gemaakt).
Zij vond, ook bij haar op school, dat bijvoorbeeld het knutselen vaak te kant en klaar word aangeboden en de creativiteit daardoor te weinig gestimuleerd word. Net als altijd binnen de lijntjes kleuren zeg maar.

Verder zei ze gewoon eens bij het schoolplein te gaan kijken als de kinderen uit school komen, zo zie je ook wat voor ouders hun kinderen daar op school doen en hoe de kinderen uit school komen. Blij of moe of enthousiast etc. En het gevoel dat een school jezelf geeft.

Deze tips kreeg ik niet vanwege Kobus, maar vanwege mijn schoonzusje die ook op zoek naar een school was. Zij hebben uiteindelijk voor een openbare school gekozen waar ze de sfeer heel fijn vonden en de deuren openstonden. Dus je keus kan uiteindelijk op vanalles gebaseerd zijn.
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 19:23:35 #19
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_72078449
Renzell, ik heb over eindhoven meerdere slechte verhalen gehoord. Hier helemaal niet die ervaring niet van mijn nichtje/tante niet van mijn eigen ervaring.
Wat ik ook leuk vind Helmond is sowieso veel allochtoon, zeker in het centrum gebied ( daar zitten wij en de vrijeschool net op het randje ) en denk dat er daarom ook wel een mixje is.

Ik ben ook op andere openbare scholen wezen kijken, montessori is helaas voor mij echt te ver dat was een goede tweede geweest.
Maar bij een basisschool zaten practisch alleen moslimkindjes, niks op tegen maar ik zie liever een mix zeg maar.
De andere school daar zit gewoon echt zonder overdrijven het gaius van helmond
Dan nog een elitairekakschool waar je echt het stereotype kak vind
Mijn oude basisschool is/was de reserve school, die is nog te doen op afstand met de fiets

En als toppunt bij een school toen ik vroeg hoe ze het zouden aanpakken met bijvoorbeeld de fruitpauze ivm liga's/koekjes en dus rondzwevende gluten. Dat was niet hun probleem dan moest ze haar snack maar in de gang op eten

Dat in een heel groot contrast bij de vrije school ze gelijk zeiden dat ze dus langs of tussen de juffen inkomt ( soms zijn er twee juffen/meesters) en ze doen regelmatig brooddeegmaken en bij bijv later plantenkunde mocht ze ergens allergisch voor zijn bijv aardbeitjes in de moestuin, dan wordt er dus een vervangend iets met arwen gedaan en mag ze 2 vriendjes uitkiezen omdat met haar te doen
Engaging Infinite Improbability Drive..
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 19:30:04 #20
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_72078639
Ik denk dat qua aansluiting op het voortgezet onderwijs het beste af bent op een 'gewone' basisschool of een daltonschool. Weet wel dat veel 'gewone' basisscholen (dus zonder 'sticker') toch volgens bepaalde principes uit bijvoorbeeld Dalton, Montessori of Jenaplan (of andere vormen) werken.

Op www.onderwijsinspectie.nl kan je van alle scholen inspectierapporten lezen. Misschien een idee? Verder zou ik zeker vragen naar de zorg, zowel aan de boven- als de onderkant. Dus kinderen die iets meer kunnen, worden die uitgedaagd? En andersom.

[ Bericht 35% gewijzigd door mikoxx op 21-08-2009 19:35:17 ]
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 19:31:23 #21
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_72078676
evenstar, volgens mij kunnen gluten niet 'rondzweven', ze kunnen enkel op 'ander voedsel' terechtkomen door aanraking
pi_72078694
Onze kinderen gaan naar een school waar aandacht is voor persoonlijke ontwikkeling en t is redelijk te vergelijken met ontwikkelingsgericht onderwijs: iedereen krijgt op zijn of haar niveau les. In de praktijk komt het neer op een grote groep gemiddelde leerlingen en een aantal die aangepast onderwijs krijgen. Voor onze kinderen ideaal omdat ze boven gemiddeld presteren en behoefte hebben aan extra uitdaging cq ander lesmateriaal.

Wat ik voor onze kinderen erg interessant vind, is het fasenonderwijs. Dat is sinds een jaar of 4 hier in t durp maar helaas ver weg. We hebben het overwogen maar was toen geen optie, nu is er continu onderwijs, maar nu zitten de kinderen prima in hun groepen en om dan weer over te stappen is ook wel weer lastig.

HIer wat info over fasenonderwijs : fasenonderwijs
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 19:41:00 #23
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_72078926
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 19:31 schreef mikoxx het volgende:
evenstar, volgens mij kunnen gluten niet 'rondzweven', ze kunnen enkel op 'ander voedsel' terechtkomen door aanraking
Als kinderen bijv. een broodje/boterham eten in een kring wat op de meeste scholen vrij normaal is komen er geheid rondvliegende kruimels op arwen haar eten. Zeker bij de jongere kleuters die knoeien simpelweg meer.
En komen de kruimels op haar eten is arwen ziek. Voorzichtigheid is dus nodig, dat ze niet zweven snap ik zelf ook wel ongelukkige bewoording
Maar er is wel voorzichtigheid en oplettendheid nodig zeker als ze nog kleiner zijn van een oplettend oog.
Ze hebben hier op de vrijeschool eerder een tweeling gehad met beiden coeliakie en het tussen de leraar in werkte voor hun heel goed, en er werden ook de tafeltjes etc gedaan en het eetgedeelte direct stofgezogen etc. bij de kindjes veel meer nadruk gelegd op het handen wassen na het eten, omdat bij de vrije school ieder met gelijk respect moet behandeld worden, en evenveel plezier etc moet hebben.
Dat vind ik al heel anders dan dat ze mijn kind als een outcast behandelken omdat ze niet dat beetje moeite kunnen/willen doen en dus maar in der uppie op de gang zou moeten eten/drinken.
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_72078978
Wat Mikoxx al zegt, veel reguliere scholen nemen het eea over van allerlei andere onderwijsvormen. Zéker met alle onderwijsverniuwingen van tegenwoordig zijn er nauwelijks meer scholen die alleen maar klassikaal lesgeven. Zelfstandigheid, samenwerken, plannen, weektaken, allemaal zaken die eigenlijk op elke school aan de orde komen. Uiteraard verschillen de accenten per school. En verder staat openbaar dan wel bijzonder (nuts, katholiek, christelijk) los van het type onderwijs.

Ik vind de tips van Oekes moeder wel hele goede! Bij onze oriëntatie was me ook al opgevallen dat de knutsels op één school erg produktmatig waren. Zelf vind ik het het belangrijkste dat een school goed voelt. Je moet je er thuis voelen. En qua onderwijsinspectierapporten.... Och.... daar zou ik nou niet ál te veel waarde aan hechten. De basis moet elke school aan voldoen. En de waarde die aan details wordt gehecht hangt toch ook voor een groot deel af van de persoonlijkheid van de inspecteur is mij in de loop der jaren opgevallen...
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_72079039
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 19:41 schreef _evenstar_ het volgende:
en dus maar in der uppie op de gang zou moeten eten/drinken.
Zo'n opvatting is dus tekenend voor de sfeer op een school, lijkt me.
Maar dat staat uiteraard volkomen los van het type onderwijs. Ik werk op een reguliere school, en ook wij zouden met alle respect met een kind als Arwen omgaan.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 19:48:15 #26
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_72079128
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 19:41 schreef _evenstar_ het volgende:

[..]

Als kinderen bijv. een broodje/boterham eten in een kring wat op de meeste scholen vrij normaal is komen er geheid rondvliegende kruimels op arwen haar eten. Zeker bij de jongere kleuters die knoeien simpelweg meer.
En komen de kruimels op haar eten is arwen ziek. Voorzichtigheid is dus nodig, dat ze niet zweven snap ik zelf ook wel ongelukkige bewoording
Maar er is wel voorzichtigheid en oplettendheid nodig zeker als ze nog kleiner zijn van een oplettend oog.
Ze hebben hier op de vrijeschool eerder een tweeling gehad met beiden coeliakie en het tussen de leraar in werkte voor hun heel goed, en er werden ook de tafeltjes etc gedaan en het eetgedeelte direct stofgezogen etc. bij de kindjes veel meer nadruk gelegd op het handen wassen na het eten, omdat bij de vrije school ieder met gelijk respect moet behandeld worden, en evenveel plezier etc moet hebben.
Dat vind ik al heel anders dan dat ze mijn kind als een outcast behandelken omdat ze niet dat beetje moeite kunnen/willen doen en dus maar in der uppie op de gang zou moeten eten/drinken.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik vind sowieso dat een school aandacht voor ieder kind als individu moet hebben trouwens. Het is te zot voor woorden dat je kind enig risico zou lopen omdat de juf geen zin heeft om op te letten, lijkt me.
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 19:49:38 #27
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_72079161
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 19:45 schreef Moonah het volgende:

[..]

Zo'n opvatting is dus tekenend voor de sfeer op een school, lijkt me.
Maar dat staat uiteraard volkomen los van het type onderwijs. Ik werk op een reguliere school, en ook wij zouden met alle respect met een kind als Arwen omgaan.
Hier sluit ik me bij aan
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 19:52:54 #28
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_72079250
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 19:45 schreef Moonah het volgende:

[..]

Zo'n opvatting is dus tekenend voor de sfeer op een school, lijkt me.
Maar dat staat uiteraard volkomen los van het type onderwijs. Ik werk op een reguliere school, en ook wij zouden met alle respect met een kind als Arwen omgaan.
Oh maar had volgens mij ook eerder ergens gezet dat het op anderen scholen ook prima zou kunnen, sprak echt over specifiek het gesprek op die ene school
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_72079759
Op mijn opleiding kreeg ik, samen met een groepje andere studenten, de mogelijkheid om stage te lopen op een vrije school. Kritisch als we (toen) waren stelden we in ogen van het personeel de verkeerde vragen en werd ons vriendelijk verzocht naar een ander stageplek uit te kijken. Naderhand is er nog een boze brief vanuit de vrije school gestuurd met het verzoek om in het vervolg alleen studenten te sturen die achter de filosofie van de vrije school stonden.

Ik kreeg er een vreselijk gevoel "eng" gevoel van...jammer
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 20:14:49 #30
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_72079902
Goede tips Oeks. Ga ik zeker doen!

Ik heb zelf ook op een (middelbare) Daltonschool gezeten. Aangezien ik daar een fijne tijd heb gehad, voelt Dalton automatisch als vertrouwd en goed (maar dat zegt nog niets over die specifieke school natuurlijk ).

Jenaplan spreekt me aan om 2 redenen. Ten eerste zijn de groepen er verticaal (er zitten dus meerdere leeftijden in 1 groep). Het lijkt mij heel gezond voor kinderen om met zowel oudere, als jongere kinderen in de klas te zitten (het feit dat wij maar 1 kind hebben, speelt hier zeker een rol in). Verder sluiten ze er elke week af met een viering (een weekafsluiting, met een creatief karakter, bijvoorbeeld theater). Dat lijkt me heerlijk voor Juul, om op die manier, samen met andere kinderen, creatief bezig te zijn de week af te sluiten.

Ik heb het gevoel dat beide onderwijsvormen elkaar voor een groot deel overlappen, maar dat bij Dalton vooral de nadruk wordt gelegd op zelfstandigheid en samenwerking, terwijl bij Jenaplan ook de creativiteit van een kind enorm wordt aangesproken. Dat laatste lijkt (voor mij) in eerste instantie een pre. Hierbij kijk ik uiteraard ook naar het karakter van Juul.

Maar uiteindelijk moet vooral je gevoel goed zijn natuurlijk. Dat realiseer ik mij maar al te goed. Dus volgende week maar bij allebei de scholen kijken en dan gewoon maar ons gut feeling volgen.

[ Bericht 2% gewijzigd door renzell op 21-08-2009 20:30:52 ]
pi_72079956
mis
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_72080087
Zowel mijn man als ik hebben op een Jenaplan school gezeten, ik vond het echt enorm leuk onderwijs!
Op onze school zaten er 3 groepen in 1 klas dus 3/4/5 bij elkaar en 6/7/8 en de oudsten hielpen soms de jongste kinderen met taken.
Wij kregen altijd een weektaak aan rekenen en taal op, op de maandagen die je dan vrijdagmiddag af moest hebben, wie dat moeilijk vond te overzien werd een plan voor opgemaakt om het in te delen.
Verder had ik hele leuke vakken zoals drama(toneel),vrije tekst (verhalenschriftje waar je 2wekelijks een verhaal in moest schrijven), de viering met de hele school als weekafsluiting met oa dans,toneel enz.
En Laatsteschooldagfeest, de laatse dag voor de vakantie altijd spelletjes rondom een heel thema en waarin de groep 8ers afscheid namen van school.
“I mean, nobody’s scientifically perfect, but Suzie’s about as close to being perfect as any human could possibly be.”
pi_72080458
God, wat voel ik me oud. Gewoon je taken maken, en als je slim was, dan kreeg je de donker oranje taken en anders de beige. Samenwerken werd geleerd doordat je vriendjes moest maken in je klas. Geen angsten voor rondvliegende kruimels op mijn broodje of een knutselwerkje dat ik maakte en teveel leek op dertien-in-een-dozijn.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 20:37:00 #34
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_72080521
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 20:34 schreef nostra het volgende:
God, wat voel ik me oud. Gewoon je taken maken, en als je slim was, dan kreeg je de donker oranje taken en anders de beige. Samenwerken werd geleerd doordat je vriendjes moest maken in je klas. Geen angsten voor rondvliegende kruimels op mijn broodje of een knutselwerkje dat ik maakte en teveel leek op dertien-in-een-dozijn.
vroeger waren er ook coeliaken, dat jij er niet mee in de klas hebt gezeten, coeliakie is een zeer serieuze ziekte/aandoening en als er niet goed opgelet worden kan dit verre gevolgen hebben voor een persoon.
Sorry als er dan mensen zijn die opd e gezondheid van hun kind letten
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_72080642
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 20:37 schreef _evenstar_ het volgende:
vroeger waren er ook coeliaken, dat jij er niet mee in de klas hebt gezeten, coeliakie is een zeer serieuze ziekte/aandoening en als er niet goed opgelet worden kan dit verre gevolgen hebben voor een persoon.
Sorry als er dan mensen zijn die opd e gezondheid van hun kind letten
Sorry als het wat te aanvallend overkwam.

Maar ik zou dat zelf geen reden vinden om mijn kind op een aparte school te plaatsen; in de "echte" wereld straks worden de randvoorwaarden ook niet aangepast en zal er ongetwijfeld ook lacherig of, zoals ik, onwetend, gereageerd worden. Ik heb dan altijd een beetje een aversie tegen het in bescherming nemen van een kind daartegen.

Verder is het natuurlijk volledig je eigen keus en potdomme je eigen kind.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
pi_72080655
Hippieouders die hun kinderen op hippiescholen doen
pi_72081343
ik tvp even

We zijn hier ook aan het rondkijken. We twijfelen nu tussen de buurtschool (openbaar) en een montessori school een wijk verderop. Dus we gaan binnenkort maar eens een afspraak maken om te kijken.

En te tips van oeke's moeder hou ik ook in mijn achterhoofd..

Ik zat zelf op een christelijke basisschool, we hadden wel weektaken voor taal en rekenen en voor de rest alles "normaal".. Maar ik had niet het idee dat alles uit de besten/slechtsen van de klas werd gehaald. Erg gericht op de middenmoot dus.
Qua karakter zie ik wel dingen van mezelf terug in Chris. Dat de mogelijkheden voor slechte en goede leerlingen is iets wat ik in ieder geval in mijn achterhoofd houd.
pi_72082308
Wij hebben hier een dame rondlopen die duidelijkheid en structuur nodig heeft. ze moet daar vooral niet te veel zelf over te zeggen hebben. Wat bij ons sterk telde, was het sociale aspect. Er is 1 openbare basisschool in het dorp. Ga je daar niet heen, dan val je er toch wel buiten, met vriendjes maken, activiteiten tijdens en buiten schooltijd e.d. De beoordeling van de school van de inspectie was goed. De communicatie naar ouders toe is helder en regelmatig (nieuwsbrieven staan zelfs online) en het verhaal van de directeur was goed. Via mijn werk kom ik regelmatig in contact met scholen en daardoor kijk je wat meer naar binnen. Het schoolplein zie ik regelmatig van dichtbij, omdat het kdv vlakbij is. Ook verhalen van andere ouders uit de buurt zijn positief. Het is dus de dorpsschool geworden.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  zaterdag 22 augustus 2009 @ 08:21:13 #39
35189 Troel
scherp en bot
pi_72086597
Zolang er geen gekke dingen gebeuren gaat Ruben hier naar de protestants christelijke school in de wijk waar ik een heel prettig gevoel bij heb. Ik kom regelmatig langs de school en heb inderdaad gekeken naar hoe de kinderen n aar buiten komen en ook de school van binnen ziet er echt prettig uit. Ze hebben regelmatig acties zoals plantjesmarkten zodat je als buitenstaander dus een beetje rond kan neuzen.
IN Ijsselstein hebben ze ook wel verschillende andere onderwijsvormen, maar daar ben ik voor Ruben niet zo in geinteresseerd.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zaterdag 22 augustus 2009 @ 10:45:14 #40
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_72087736
Mag ik vragen waarom niet Troel?
pi_72088071
Van Jenaplan vinden wij het dus ook interessant dat ze verticale groepen hebben, omdat hier ook maar 1 kind is en zal blijven. Op die manier leert ze toch met andere kinderen van andere leeftijden omgaan op dagelijkse basis. Is toch anders dan met neefjes en nichtjes, bijvoorbeeld, want die ziet ze minder vaak.

Wel lijkt het me belangrijk wat voor karakter het kind heeft, en in dat kader kunnen wij nog lang niet beslissen, want dat duurt nog wel even voor we daar echt iets over kunnen zeggen. En dat is dan weer een nadeel, want er zijn hier in Amsterdam veel scholen waar je al heel jong (op IJburg voor hun 1e jaar!) moet opgeven, wil je een kans hebben dat ze er heen kan. Vele lange wachtlijsten, dus.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_72088474
Bij montessorischolen heb je ook meerdere groepen in één klas miss_sly, en daar zijn er heel wat van in Amsterdam. En ik heb ook op een gewone openbare school gewerkt waar met combinatiegroepen werd gewerkt, dus dat kan ook nog.

Onze uk moet nog geboren worden, dus wij hebben nog wel even (hoewel, we wonen ook in Amsterdam, dus zeker al met 2 jaar inschrijven...), maar ik neig toch wel erg naar montessori of dalton. Waar we nu wonen zitten beide in de buurt, dus dat is mooi!

Ik heb zelf trouwens op een montessorischool gezeten (basisschool), en dat werkte voor mij en voor mijn zus erg goed. Voor mijn broer was het minder succesvol, die heeft veel meer structuur nodig. Wat ik wel jammer vind aan montessori, is dat er weinig ontwikkeling in zit. Wij werkten met precies hetzelfde materiaal als mijn moeder ruim 30 jaar eerder, en dat wordt nu, 20 jaar later, nog steeds gebruikt...
pi_72088540
Bleie, welke wijk in Amsterdam zit je?
Bijkomend probleem in Amsterdam is dan ook nog eens dat je je kind in een bepaald postcode-gebied naar school moet doen, heb ik begrepen. Dus je kunt niet echt onbeperkt kiezen, dan.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_72089003
quote:
Op zaterdag 22 augustus 2009 11:11 schreef miss_sly het volgende:
En dat is dan weer een nadeel, want er zijn hier in Amsterdam veel scholen waar je al heel jong (op IJburg voor hun 1e jaar!) moet opgeven, wil je een kans hebben dat ze er heen kan. Vele lange wachtlijsten, dus.
Is het zo erg?

Ik heb het niet zo op 'vrije scholen' waar de nadruk ligt op zelfstandigheid, creativiteit en ontplooiing. Ik heb zelf op een zeer Christelijke en zeer gestructureerde basisschool gezeten in een klein dorp waar gedegen onderwijs gegeven werd in een warme sfeer. Ik had leuke vriendjes en vriendinnetjes, de geschiedenislessen waren toereikend en het taal- en rekenonderwijs was goed. Ik ben met een prima basis op het gymnasium terechtgekomen en de zelfontplooiing kwam wel in de puberteit.

Voor mijn kind zou ik zoiets ook willen. De goede sfeer en de basisvaardigheden zijn voor mij het belangrijkst. Frans leren op de basisschool vind ik bijvoorbeeld onzin. Als het basistaalonderwijs goed is geweest pikt een kind Frans ook gemakkelijk op als hij/zij naar de middelbare school gaat.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 22 augustus 2009 @ 12:05:16 #45
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_72089126
Ik blijf dit lastig vinden. Ik heb mijn schoolkeuze al lang bepaald, met 2 schoolgaande kinderen. Ze zitten op een openbare school en het gaat goed. Ik heb geen spijt van mijn keuze, maar als ik dan de verhalen van Luchtbel en Knorretje lees, dan klinkt zo'n vrije school toch wel weer erg fijn en geborgen.
Maar eigenlijk staat en valt volgens mij alles met de leerkrachten. Een goede leerkracht is goud waard en die kunnen op alle mogelijke scholen zitten natuurlijk. En een slechte leerkracht kan helaas ook overal zitten. Want die zijn er ook en kunnen een schooljaar echt vreselijk verpesten voor een kind.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 15:41:24 #46
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_72142873
Op de betreffende Daltonschool geweest inmiddels en 'the feeling' was goed. Het leuke er aan vind ik, dat het een 'brede school' is. Dat wil zeggen dat de schooldagen er verlengd zijn (nu nog 2, straks alle 5) en de kinderen veel 'brede-school-activiteiten' krijgen. Zo wordt er bijvoorbeeld in de buitentuin gewerkt, is er judoles, zijn er kunstprojecten voor de bovenbouw en krijgen de kleuters filosofie (echt iets voor Juul!). De klassen zijn relatief klein. Ze beginnen met 15 kindjes en dat gaat gedurende het jaar naar (maximaal) 25. Ook is deze school een early-bird school. Dat wil zeggen dat de kleuters er al Engelse les (verhaaltjes, spelletjes, liedjes etc.) krijgen, wat ik persoonlijk heel goed vind. Helaas was de school officieel nog niet begonnen, dus kijken naar knutselwerkjes en ouders op het schoolplein kon ik niet.

Op de Jenaplanschool hebben we volgende week een afspraak. De systemen overlappen inderdaad enorm. De Jenaplanschool is echter nog net iets meer op de creativiteit van de kinderen gericht (de weeksluitingen spelen hier een belangrijke rol in). Dat spreekt mij (theatermuts ) ook heel erg aan natuurlijk. Het geeft bovendien de kinderen nog net iets meer vrijheid. Maar daarvan weet ik nog niet of dit goed, of juist slecht zou zijn voor Juul. Moeilijk inschatten, als ze nog zo klein zijn. Wat verder leuk is aan deze school, is dat ie een grote gemeenschappelijke ruimte heeft, terwijl de Daltonschool die heeft moeten inleveren om meer klassen te kunnen maken. Da's jammer, want in deze gemeenschappelijke ruimte zijn veel gezamenlijke activiteiten (weeksluitingen etc.).

Kortom; moeilijk moeilijk.

[ Bericht 2% gewijzigd door renzell op 25-08-2009 15:49:17 ]
  woensdag 26 augustus 2009 @ 04:08:09 #47
35189 Troel
scherp en bot
pi_72161931
quote:
Op zaterdag 22 augustus 2009 10:45 schreef renzell het volgende:
Mag ik vragen waarom niet Troel?
Ik ben zelf als kind altijd om school geweest aan de andere kant van het dorp en kwam dus altijd veel later thuis dan de kinderen in de straat. Iedereen was dan al bij een ander aan het spelen en de kinderen waren altijd heel duidelijk: ik zat op een andere school en was dus raar. Zit wellicht een kern van waarheid in, maar het heeft me echt wel heel wat tranen gekost en dat wil ik mijn kinderen liever niet aandoen (terwijl ik dolblij ben dat ik op die school zat hoor, daar niet van, ik zou toen dezelfde keuze hebben gemaakt als mijn ouders).

Maar zolang de scholen hier in de wijk zelf goed aangeschreven staan, zal ik dus mijn kind daar eerder onderbrengen dan buiten de wijk.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 26 augustus 2009 @ 04:09:19 #48
35189 Troel
scherp en bot
pi_72161936
quote:
Op zaterdag 22 augustus 2009 11:31 schreef Bleie het volgende:
Ik heb zelf trouwens op een montessorischool gezeten (basisschool), en dat werkte voor mij en voor mijn zus erg goed. Voor mijn broer was het minder succesvol, die heeft veel meer structuur nodig. Wat ik wel jammer vind aan montessori, is dat er weinig ontwikkeling in zit. Wij werkten met precies hetzelfde materiaal als mijn moeder ruim 30 jaar eerder, en dat wordt nu, 20 jaar later, nog steeds gebruikt...
Het zou voor mij ook niets geweest zijn en toch ben ik gek van montessori Overigens, never change a winning team: waarom materialen aan gaan passen (er is wel degelijke bijgekomen) als het al goed is?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_72194527
quote:
Op zaterdag 22 augustus 2009 11:34 schreef miss_sly het volgende:
Bleie, welke wijk in Amsterdam zit je?
Bijkomend probleem in Amsterdam is dan ook nog eens dat je je kind in een bepaald postcode-gebied naar school moet doen, heb ik begrepen. Dus je kunt niet echt onbeperkt kiezen, dan.
In elk geval in een wijk waar je - voor de goede schoelen - te maken hebt met postcodebeleid. Wat ik niet zo heel gek vindt trouwens. Er zijn ouders die hun kind aan de andere kant van Amsterdam op school doen, zodat het maar op een witte school zit. Ten eerste vind ik je dan wereldvreemd - Amsterdam is nou eenmaal geen witte stad, en ten tweede maak je het je kind (en/of jezelf) wel heel lastig met speelafspraken e.d. Dat een school in de buurt zit, is voor mij dan ook zeker een vereiste. Komt nog bij dat ik vind dat een kind op een gegeven moment (nog geen idee wanneer hoor) zelf naar school moet kunnen, en dat je niet tot groep 8 gebracht moet worden omdat het te ver en te gevaarlijk is.

Heb inmiddels de montessorischool hier in de buurt trouwens nog eens bekeken, en het is toch wel een serieuze kanshebber hoor! Zijn heel goed beoordeeld door de inspectie, werken niet alleen met montessorimateriaal, maar ook met bestaande methodes, enz. Gaan we dus in de gaten houden.

Gelukkig hebben we nog wel even voor we deze beslissing echt moeten nemen!
pi_79930633
*schop n.a.v offtopic gaan in ''speelgoedopbergprobleem

Ik ben nu al heel erg bezig met het orienteren op basisscholen, ik vind zoiets erg belangrijk en zal absoluut niet ''voor het gemak'' de dichtsbijzijnde school hier kiezen.
Mij spreken Jenaplan en Dalton onderwijs erg aan, ook lijkt de Vrije school me erg leuk, maar daar heeft mijn man minder mee, en de school hier in de stad was kortgeleden nog een ''zeer zwakke'' school.(wel wil ik er eens gaan kijken).
Jenaplanschool hebben mijn man en ik zelf opgezeten (allebei helaas alleen groep 7&8) dus weten we het meeste van. Het is enorm leuk onderwijs wat het kind enorm stimuleert in zelfstandigheid. Zo is er geen huiswerk maar hebben kinderen een weektaak die ze maandags opkrijgen en vrijdagmiddag af moeten hebben, Er is nergens ''stampwerk'' maar alles wordt spelenderwijs aangeboden. Bijv bij het leren schrijven van een woord, draait dan alles een tijd om dat woord in de klas.
een vak ''drama'' (toneel),wij hadden een ''vrije tekst'' schrift waar je 1x in de zoveel tijd een verhaal in moest schrijven,een weekviering met dans,toneel e.d, een laatste schooldag thema feest, geen twee aan twee zitten in de klas maar in groepjes. en groep 3/4/5 en 6/7/8 zaten bij elkaar zodat oudsten de jongsten weer konden helpen.


Nou hoorde ik op de zwangerschapsgym destijds, dat hier in de stad (woon maar in een klein stadje) al heel vroeg moet worden begonnen met inschrijven als je zo'n ''speciaal'' soort onderwijs wilt, maar wat is vroeg?! Zou ik NU al echt daarnaar moeten informeren en al inschrijven bij 1 jaar? Lijkt mij vrij belachelijk
“I mean, nobody’s scientifically perfect, but Suzie’s about as close to being perfect as any human could possibly be.”
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')