quote:Op zaterdag 3 april 2010 01:25 schreef trui het volgende:
nou ja, misschien is 't bij ons meer het probleem dat Cato alles er voortdurend weer uithaalt en nooit iets terugstopt. de leuke ordening die ik bedacht had is dus heel snel weer compleet zoek.
Ik kan me uitstekend voorstellen dat je met goede bedoelingen begint en het al gauw uit de hand loopt. Zo gaan de meeste mensen ook met hun eigen spullen om: eens in de zoveel tijd wordt er een systeem bedacht en wordt alles opgeruimd, maar al gauw overheerst de chaos. Wij zijn erg van de opbergdozen, labels, overzichtelijkheid, weggooien wat je niet meer gebruikt en voortdurend zoeken naar een nieuw optimum. De kinderzooi zal daar geen uitzondering op vormen.quote:Op zaterdag 3 april 2010 08:44 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]Zou hadden wij ooit een 'auto' bak en een 'poppen' bak en een 'thomas de trein' bak.... En nu hebben we 10 bakken met kolerezooi.
Maar je kinderen wel.....quote:Op zaterdag 3 april 2010 09:01 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik kan me uitstekend voorstellen dat je met goede bedoelingen begint en het al gauw uit de hand loopt. Zo gaan de meeste mensen ook met hun eigen spullen om: eens in de zoveel tijd wordt er een systeem bedacht en wordt alles opgeruimd, maar al gauw overheerst de chaos. Wij zijn erg van de opbergdozen, labels, overzichtelijkheid, weggooien wat je niet meer gebruikt en voortdurend zoeken naar een nieuw optimum. De kinderzooi zal daar geen uitzondering op vormen.
Ja bij al die ouders in dit topic waarbij de opbergstructuur opbergmeuk wordt natuurlijk niet....quote:Op zaterdag 3 april 2010 09:15 schreef Claudia_x het volgende:
Als ze wat ouder worden wel, maar opruimen hoort er gewoon bij.
Let maar niet op mij hoor, ik lurk, maar dit vond ik toch zo zielig klinken.quote:Op zaterdag 3 april 2010 08:04 schreef Claudia_x het volgende:
Als Ivan wakker is halen we daar één ding uit waar hij mee kan spelen.
*knip*
. Als het speeltijd is mag hij iets kiezen uit de kist en meenemen naar de woonkamer. Als hij klaar is met spelen mag hij dat terugdoen in de kist.
*knip*
Ik vind het niet zo nodig om een stop op speelgoed te zetten. Ik geloof zelf meer in speeltjes kiezen en rouleren.
Ja dat wel.quote:
Dit soort reacties komen altijd in topics die gaan over regels en gewoontes. Als het bijvoorbeeld gaat over de tafel opruimen na het eten dan zegt de één dat de kinderen dat alleen hoeven te doen als ze dat zelf willen en de ander stelt dat het erbij hoort en zo gewoon is thuis dat de kinderen er niet eens bij nadenken. Het is maar net wat je thuis gewend bent, lijkt me. Wij zijn erg georganiseerd en dat is voor ons heel gewoon. Een ander zou misschien iebel worden van zoveel structuur.quote:Op zaterdag 3 april 2010 09:20 schreef KingOfMars het volgende:
Naieviteit is okay zullen we maar denken.
Wij hebben al het speelgoed in de woonkamer. Dus daar staat sowieso van 3 leeftijden speelgoed bij elkaar. Alleen Saskia heeft tegenwoordig grote playmobil spullen op d'r kamer staan. Wat kapot is gaat weg, waar echt niet meer mee gespeeld wordt gaat weg. En verder wordt overal meegespeeld. Meestal tegelijk. Kinderen moeten zelf opruimen. Maar die snappen alfabetisch categoriseren niet, dus mikken ze alles bij elkaar tot er een kop op de bakken zitquote:Op zaterdag 3 april 2010 09:25 schreef trui het volgende:
bij zoonlief gaat 't nog best redelijk, die heeft inderdaad aparte bakken voor treinen+spoorbaan, lego, play-mobil, bob-de-bouwer, cars, en alles gaat er doorgaans netjes weer in terug. maar dochter heeft vooral heeeeel veeeel knuffels en popjes. en die hebben stuk voor stuk betekenis voor haar, ik kan er nauwelijks wat van wegdoen. dus ik orden die bakken dan maar naar diersoort of merk. barbies, paardjes, beertjes, vogels, leeuwtjes, little petshop, winnie-de-pooh&consorten, poppenkleertjes, etc. etc. daar heeft dochterlief echter maling aan. alles moet er uit en liefst bij haar in bed. en dan heeft ze nog een stuk of 4 poppenhuizen die ze het liefst allemaal tegelijk in haar kamer opgesteld heeft. (ik verplaats vaak een boel naar de zolder, maar met was opruimen gaat ze graag mee en pikt ze er altijd wel weer wat dingetjes uit die ECHT mee naar beneden / haar kamer moeten.
luxeprobleem, maar toch.
Het gaat erom dat structuur iets van volwassenen is. Voor de ontwikkeling van kinderen is ongestructureerd over veel verschillende soorten speelgoed kunnen beschikken juist erg goed voor de ontwikkeling. 1 stukje speelgoed hebben en pas na dat opgeruimd te hebben een ander stukje speelgoed pakken vind ik nogal.... beperkend.quote:Op zaterdag 3 april 2010 09:28 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dit soort reacties komen altijd in topics die gaan over regels en gewoontes. Als het bijvoorbeeld gaat over de tafel opruimen na het eten dan zegt de één dat de kinderen dat alleen hoeven te doen als ze dat zelf willen en de ander stelt dat het erbij hoort en zo gewoon is thuis dat de kinderen er niet eens bij nadenken. Het is maar net wat je thuis gewend bent, lijkt me. Wij zijn erg georganiseerd en dat is voor ons heel gewoon. Een ander zou misschien iebel worden van zoveel structuur.
Onze werkkamer, geen klinisch lege ruimte maar gewoon georganiseerd:
[ afbeelding ]
Ik ben er dan ook van overtuigd dat het de taak van ons als ouders is om zijn omgeving te structureren. Bombarderen met speelgoed lijkt me juist zielig. Ik leer hem liever zijn aandacht langer bij één ding of een paar dingen te houden dan van speeltje naar speeltje te hoppen.quote:Op zaterdag 3 april 2010 09:30 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Het gaat erom dat structuur iets van volwassenen is. Voor de ontwikkeling van kinderen is ongestructureerd over veel verschillende soorten speelgoed kunnen beschikken juist erg goed voor de ontwikkeling. 1 stukje speelgoed hebben en pas na dat opgeruimd te hebben een ander stukje speelgoed pakken vind ik nogal.... beperkend.
Weet je wat nu het leuke is? Kinderen brengen zich dat zelf bij! Werkelijk! Net als lopen. Op een gegeven moment hebben ze voor bepaald speelgoed voorkeur. Helemaal zelf bedacht in plaats van door de ouders bepaald.quote:Op zaterdag 3 april 2010 09:37 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik ben er dan ook van overtuigd dat het de taak van ons als ouders is om zijn omgeving te structureren. Bombarderen met speelgoed lijkt me juist zielig. Ik leer hem liever zijn aandacht langer bij één ding of een paar dingen te houden dan van speeltje naar speeltje te hoppen.
Ja, mijn kinderen kunnen uren zoet zijn met thomas de trein, terwijl de barbies er ook gewoon op grijphoogte liggen.quote:Bij ons thuis ging dat vroeger precies zo. We speelden bijvoorbeeld ofwel met de parkeergarage en autootjes, ofwel met lego, met een bak wasknijpers en autootjes, met de racebaan, met een paar barbies, met een poppenwagen, et cetera. Maar altijd één of een paar dingen tegelijkertijd. Ik kon ook uren zoet zijn met een poppenhoofd bedoeld om make-up op aan te brengen.
quote:Op zaterdag 3 april 2010 09:28 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Onze werkkamer, geen klinisch lege ruimte maar gewoon georganiseerd:
[ afbeelding ]
Achja, ik geloof heilig in het volgen van goede voorbeelden. Het begint al met de box. Kijk maar hoe vol/leeg die is en je weet precies wat voor ouder je voor je hebt!quote:Op zaterdag 3 april 2010 09:39 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Weet je wat nu het leuke is? Kinderen brengen zich dat zelf bij! Werkelijk! Net als lopen. Op een gegeven moment hebben ze voor bepaald speelgoed voorkeur. Helemaal zelf bedacht in plaats van door de ouders bepaald.
Hij mag zelf kiezen waar hij mee speelt. Ik denk dat dat 'onafhankelijk van geslacht' aanbieden leuk bedacht is maar in de praktijk niet zo werkt. Ik had vroeger een tractor, maar ik zou voor m'n zoon niet gauw een pop kopen tenzij hij er zelf om vraagt. Dat zit er toch ingebakken.quote:Want ga je dan ook bepalen waar jongens en meisjes mee moeten spelen, of biedt je onafhankelijk van geslacht alles aan?
Hmm, dat had ik niet verwacht, dit antwoord.quote:Op zaterdag 3 april 2010 09:50 schreef Claudia_x het volgende:
Hij mag zelf kiezen waar hij mee speelt. Ik denk dat dat 'onafhankelijk van geslacht' aanbieden leuk bedacht is maar in de praktijk niet zo werkt. Ik had vroeger een tractor, maar ik zou voor m'n zoon niet gauw een pop kopen tenzij hij er zelf om vraagt. Dat zit er toch ingebakken.
Ow ja? nou hoe zou je dat classificeren dan?quote:Op zaterdag 3 april 2010 09:50 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Achja, ik geloof heilig in het volgen van goede voorbeelden. Het begint al met de box. Kijk maar hoe vol/leeg die is en je weet precies wat voor ouder je voor je hebt!
Dus beperk je hem in zijn ontwikkeling.quote:Hij mag zelf kiezen waar hij mee speelt. Ik denk dat dat 'onafhankelijk van geslacht' aanbieden leuk bedacht is maar in de praktijk niet zo werkt. Ik had vroeger een tractor, maar ik zou voor m'n zoon niet gauw een pop kopen tenzij hij er zelf om vraagt. Dat zit er toch ingebakken.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |